D E C I Z I E

de inadmisibilitate a sesizării nr.211g/2019 privind excepţia de

neconstituţionalitate a Hotărârii Guvernului nr.841 din 7 iulie 2016

cu privire la unele măsuri pentru implementarea creditului

de asistenţă oferit de Guvernul Republicii Polone

 

nr. 11  din  03.02.2020

 

Monitorul Oficial nr.70-74/49 din 06.03.2020

 

* * *

Curtea Constituţională, judecând în componenţa:

dlui Vladimir ŢURCAN, preşedinte,

dlui Eduard ABABEI,

dnei Domnica MANOLE,

dlui Nicolae ROŞCA,

dnei Liuba ŞOVA,

dlui Serghei ŢURCAN, judecători,

cu participarea dnei Dina Musteaţa, asistent judiciar,

Având în vedere sesizarea înregistrată pe 29 noiembrie 2019,

Examinând admisibilitatea sesizării menţionate,

Având în vedere actele şi lucrările dosarului,

Deliberând pe 3 februarie 2020 în camera de consiliu,

Pronunţă următoarea decizie:

 

ÎN FAPT

1. La originea cauzei se află sesizarea privind excepţia de neconstituţionalitate a Hotărârii Guvernului nr.841 din 7 iulie 2016 cu privire la unele măsuri pentru implementarea creditului de asistenţă oferit de Guvernul Republicii Polone, ridicată de către dl avocat Borislav Babenco, în dosarul nr.3-166/18, pendinte la Judecătoria Chişinău, sediul Râşcani.

2. Sesizarea privind excepţia de neconstituţionalitate a fost trimisă la Curtea Constituţională de către dna judecător Ludmila Holeviţcaia de la Judecătoria Chişinău, sediul Râşcani, în baza articolului 135 alin.(1) literele a) şi g) din Constituţie.

 

A. Circumstanţele litigiului principal

3. Pe 14 mai 2014, între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Polone a fost încheiat Acordul privind obţinerea unui credit de asistenţă.

4. Pe 11 iulie 2014, Parlamentul Republicii Moldova a adoptat Legea nr.134 pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Polone privind obţinerea unui credit de asistenţă.

5. Pe 3 septembrie 2014, Guvernul Republicii Moldova a adoptat Hotărârea nr.718 cu privire la implementarea Legii nr.134 din 11 iulie 2014 pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Polone privind obţinerea unui credit de asistenţă (abrogată prin Hotărârea Guvernului nr.841 din 7 iulie 2016).

6. Pe 17 noiembrie 2014, Guvernul Republicii Moldova a adoptat Hotărârea nr.953 cu privire la crearea Instituţiei Publice „Unitatea de implementare a creditului de asistenţă acordat de Guvernul Republicii Polone”, în continuare – Unitatea de implementare, prin această hotărâre (abrogată prin Hotărârea Guvernului nr.841 din 7 iulie 2016) a fost adoptat inclusiv Regulamentul Unităţii de implementare.

7. Pe 20 noiembrie 2015, reclamanta S.R.L „Sunworld” a depus la Unitatea de implementare o cerere de finanţare la care au fost anexate toate actele necesare conform manualului de operaţiuni, inclusiv contractele de intenţii încheiate cu antreprenorii polonezi, solicitând finanţarea, din contul creditului de asistenţă acordat în baza Acordului de credit menţionat supra, a unui proiect în domeniul procesării produselor alimentare.

8. Pe 7 iulie 2016, Guvernul a adoptat Hotărârea nr.841 cu privire la unele măsuri pentru implementarea creditului de asistenţă oferit de Guvernul Republicii Polone. Prin această Hotărâre, Guvernul Republicii Moldova a schimbat modul de implementare a Acordului dintre Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Polone privind obţinerea unui credit de asistenţă şi a prevăzut că creditul de asistenţă oferit de Guvernul Republicii Polone va fi implementat de Ministerul Finanţelor prin intermediul instituţiilor financiare participante, iar hotărârile anterioare nr.718 din 3 septembrie 2014 şi nr.953 din 17 noiembrie 2014 de implementare a aceluiaşi Acord au fost abrogate.

9. Pe 12 octombrie 2016, Guvernul a adoptat Hotărârea nr.1133 pentru aprobarea Manualului de operaţiuni privind implementarea creditului de asistenţă oferit de Guvernul Republicii Polone.

10. Pe 18 aprilie 2018, reclamanta S.R.L. „Sunworld” s-a adresat cu o cerere de chemate în judecată împotriva Ministerului Finanţelor privind nesoluţionarea în termen a cererii şi obligarea emiterii autorizaţiei de plată.

11. Pe 31 octombrie 2019, dl avocat Borislav Babenco a solicitat ridicarea excepţiei de neconstituţionalitate a Hotărârii Guvernului nr.841 din 7 iulie 2016 cu privire la unele măsuri pentru implementarea creditului de asistenţă oferit de Guvernul Republicii Polone.

12. Prin încheierea Judecătoriei Chişinău, sediul Râşcani, din 25 noiembrie 2019, instanţa de judecată a admis cererea privind ridicarea excepţiei şi a sesizat, în acest sens, Curtea Constituţională, în vederea soluţionării ei.

 

B. Legislaţia pertinentă

13. Prevederile relevante ale Constituţiei sunt următoarele:

Articolul 8

Respectarea dreptului internaţional

şi a tratatelor internaţionale

„(1) Republica Moldova se obligă să respecte Carta Organizaţiei Naţiunilor Unite şi tratatele la care este parte, să-şi bazeze relaţiile cu alte state pe principiile şi normele unanim recunoscute ale dreptului internaţional.

[…].”

Articolul 9

Principiile fundamentale privind proprietatea

„[…]

(3) Piaţa, libera iniţiativă economică, concurenţa loială sînt factorii de bază ai economiei.”

Articolul 126

Economia

„ […]

(2) Statul trebuie să asigure:

[…]

b) libertatea comerţului şi activităţii de întreprinzător, protecţia concurenţei loiale, crearea unui cadru favorabil valorificării tuturor factorilor de producţie;

c) protejarea intereselor naţionale în activitatea economică, financiară şi valutară;

[…]

h) inviolabilitatea investiţiilor persoanelor fizice şi juridice, inclusiv străine.”

14. Prevederile relevante ale Legii nr.134 din 11 iulie 2014 pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Polone privind obţinerea unui credit de asistenţă

Art.1. – Se ratifică Acordul dintre Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Polone privind obţinerea unui credit de asistenţă, în sumă de 100 milioane euro, semnat la Varşovia la 14 mai 2014.

Art.2. – Guvernul va întreprinde măsurile necesare pentru realizarea prevederilor acordului menţionat.

Art.3. – Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene va notifica Guvernul Republicii Polone despre ratificarea acordului menţionat.

15. Prevederile relevante ale Hotărârii Guvernului nr.841 din 7 iulie 2016 sunt următoarele:

În scopul implementării Legii nr.134 din 11 iulie 2014 pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Polone privind obţinerea unui credit de asistenţă, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Creditul de asistenţă oferit de Guvernul Republicii Polone va fi implementat de Ministerul Finanţelor prin intermediul instituţiilor financiare participante.

2. Ministerul Finanţelor va elabora şi va prezenta Guvernului spre aprobare Manualul de operaţiuni, care va stabili condiţiile de recreditare, criteriile de eligibilitate pentru instituţiile financiare participante şi beneficiarii finali.

3. Dosarele agenţilor economici aprobate de Consiliul de supraveghere al Instituţiei Publice „Unitatea de implementare a creditului de asistenţă acordat de Guvernul Republicii Polone” vor fi transmise de către Unitate la Ministerul Finanţelor. Ulterior, Ministerul Finanţelor va transmite aceste dosare instituţiilor financiare participante pentru examinare.

4. Se abrogă unele hotărâri ale Guvernului, conform anexei.

[…]”.

16. Prevederile relevante ale Hotărârii Guvernului nr.1133 din 12 octombrie 2016 sunt următoarele:

În conformitate cu pct.2 al Hotărârii Guvernului nr.841 din 7 iulie 2016 „Cu privire la unele măsuri pentru implementarea creditului de asistenţă oferit de Guvernul Republicii Polone”, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

Se aprobă Manualul de operaţiuni privind implementarea creditului de asistenţă oferit de Guvernul Republicii Polone (se anexează).

[…]”.

 

ÎN DREPT

A. Argumentele autorului excepţiei de neconstituţionalitate

17. Autorul excepţiei susţine că Guvernul Republicii Moldova în procesul de implementare a Acordului dintre Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Polone privind obţinerea unui credit de asistenţă a stabilit că creditul de asistenţă în sumă de 100 milioane de euro va fi implementat de Instituţia Publică „Unitatea de implementare a creditului de asistenţă acordat de Guvernul Republicii Polone” (a se vedea Hotărârea nr.718 din 3 septembrie 2014), care a fost creată prin Hotărârea Guvernului nr.953 din 17 noiembrie 2014.

18. Reclamanta (SRL „Sunworld”), intenţionând să obţină din contul creditului de asistenţă menţionat supra finanţare pentru construcţia unei fabrici de procesare a legumelor prin deshidratare şi îndeplinind prevederile stabilite prin Hotărârile Guvernului nr.718 din 3 septembrie 2014 şi nr.953 din 17 noiembrie 2014, a depus pe data de 20 noiembrie 2015 cererea şi documentele solicitate la Unitatea de implementare a creditului de asistenţă acordat de Guvernul Republicii Polone.

19. Autorul afirmă că reclamanta împreună cu partenerii din Republica Polonă au îndeplinit toate condiţiile prevăzute de acordul dintre Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Polone privind obţinerea unui credit de asistenţă şi Hotărârile Guvernului Republicii Moldova emise pentru implementarea acestui acord, iar Consiliul de supraveghere al Unităţii de implementare a creditului de asistenţă acordat de Guvernul Republicii Polone a aprobat pe data de 28 aprilie 2016 finanţarea proiectului şi contractele de antrepriză încheiate între reclamant şi întreprinzătorii din Republica Polonă. Contractele de antrepriză menţionate supra au fost aprobate şi de către Ministerul de Finanţe al Republicii Polone, iar această aprobare a fost notificată Ministerului de Finanţe al Republicii Moldova. Prin urmare, autorul sesizării consideră că au fost întrunite toate criteriile de eligibilitate pentru obţinerea finanţării proiectului înaintat.

20. Guvernul Republicii Moldova, prin Hotărârea nr.841 din 7 iulie 2016, a abrogat Hotărârile sale anterioare (nr.718 din 3 septembrie 2014 şi nr.953 din 17 noiembrie 2014), care prevedeau implementarea creditului prin intermediul Unităţii de implementare a creditului de asistenţă acordat de Guvernul Republicii Polone, şi a obligat Ministerul de Finanţe să implementeze creditul de asistenţă prin intermediul instituţiilor financiare participante.

21. Ca efect al schimbării modalităţii de implementare, condiţiile de creditare s-au înăsprit şi reclamanta SRL „Sunworld” în această nouă procedură nu a fost eligibilă pentru obţinerea finanţării pentru proiectul său. Autorul sesizării consideră că prin adoptarea Hotărârilor Guvernului nr.841 din 7 iulie 2016 şi nr.1133 din 12 octombrie 2016 şi schimbarea modalităţii de implementare a creditului s-a încălcat scopul instituit prin acordul internaţional (Acordul dintre Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Polone privind obţinerea unui credit de asistenţă) şi, implicit, articolul 8 alin.(1) şi articolele 9 alin.(3) şi 126 alin.(2), lit.b), c) şi h) din Constituţie.

 

B. Aprecierea Curţii

22. Examinând admisibilitatea sesizării privind excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată următoarele.

23. În conformitate cu articolul 135 alin.(1) lit.a) din Constituţie, controlul constituţionalităţii hotărârilor Guvernului ţine de competenţa Curţii Constituţionale.

24. Curtea constată că sesizarea privind excepţia de neconstituţionalitate, ridicată de către dl avocat Borislav Babenco, în dosarul nr.3-166/18, pendinte la Judecătoria Chişinău, sediul Râşcani, este formulată de către subiectul căruia i s-a conferit acest drept, în baza articolului 135 alin.(1) literele a) şi g) din Constituţie, aşa cum a fost interpretat acesta prin Hotărârea Curţii Constituţionale nr.2 din 9 februarie 2016.

25. Curtea constată că obiectul controlului constituţionalităţii îl constituie Hotărârea Guvernului nr.841 din 7 iulie 2016 cu privire la unele măsuri pentru implementarea creditului de asistenţă oferit de Guvernul Republicii Polone (în continuare – Hotărârea Guvernului nr.841/2016), care este aplicabilă la soluţionarea cauzei pornite de reclamant. Această Hotărâre stabileşte că creditul de asistenţă oferit de Guvernul Republicii Polone va fi implementat de Ministerul Finanţelor prin intermediul instituţiilor financiare participante.

26. Curtea constată că textul criticat nu a constituit anterior obiect de control al constituţionalităţii.

27. Deşi autorul sesizării a invocat faptul că hotărârea contestată ar încălca articolele 8 alin.(1), 9 alin.(3) şi 126 alin.(2) lit.b), c) şi h) din Constituţie, în prezenta cauză, excepţia de neconstituţionalitate nu cuprinde motivarea pretinsei neconformităţi a textului criticat cu normele constituţionale invocate. Autorul sesizării nu a demonstrat raportul contradictoriu dintre prevederile contestate şi Constituţie (a se vedea DCC nr.44 din 22 mai 2017, §19; DCC nr.52 din 27 iunie 2017, §28; DCC nr.116 din 15 decembrie 2017, §23; DCC nr.145 din 29 noiembrie 2018, §15, DCC nr.130 din 2 decembrie 2019, §23, DCC nr.145 din 16 decembrie 2019, §16; DCC nr.152 din 26 decembrie 2019, §17).

28. În realitate, autorul sesizării critică Hotărârea Guvernului nr.841/2016, care a fost adoptată pentru implementarea Legii nr.134 din 11 iulie 2014, considerând că trebuie să fie conformă dispoziţiilor acestei legi şi să nu înăsprească condiţiile de obţinere a creditului.

29. Aşadar, Curtea observă că „hotărârile [Guvernului] se adoptă pentru organizarea executării legilor” (articolul 102 alin.(2) din Constituţie). Prin urmare, Curtea va verifica dacă Guvernul a avut competenţa constituţională de a adopta hotărârea contestată (a se vedea, mutatis mutandis, DCC nr.132 din 5 decembrie 2019, §21).

30. Curtea reiterează că normele cuprinse în actele Guvernului nu pot avea caracter primar şi că acestea dezvoltă şi concretizează dispoziţiile legilor. Guvernul nu are competenţă normativă primară, fiind abilitat să acţioneze numai în executarea actelor legislative (HCC nr.22 din 28 septembrie 2004, §3, DCC nr.132 din 5 decembrie 2019, §22).

31. Astfel, după cum rezultă şi din articolul 2 din Legea nr.134 din 11 iulie 2014 pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Polone privind obţinerea unui credit de asistenţă, „Guvernul [Republicii Moldova] va întreprinde măsurile necesare pentru realizarea prevederilor acordului menţionat”. În baza acestor dispoziţii, Guvernul deţine prerogativa de a întreprinde toate măsurile necesare pentru a executa legea menţionată şi, implicit, Acordul ratificat. Respectiv, alegerea modalităţii de implementare a creditului prin intermediul instituţiilor financiare ţine de competenţa exclusivă a Guvernului. Chiar dacă Guvernul a schimbat modalitatea de implementare a creditului, introdusă iniţial, acesta nu şi-a depăşit competenţa sa constituţională. Mai mult, referindu-se la întreprinzătorii care către această dată deja începuseră procedura de obţinere a finanţării din creditul acordat, Guvernul Republicii Moldova a stabilit că „dosarele agenţilor economici aprobate de Consiliul de supraveghere al Instituţiei Publice „Unitatea de implementare a creditului de asistenţă acordat de Guvernul Republicii Polone” vor fi transmise de către Unitate la Ministerul Finanţelor. Ulterior, Ministerul Finanţelor va transmite aceste dosare instituţiilor financiare participante pentru examinare”.

32. În acest caz, exercitându-şi funcţia de executare a legilor, Guvernul nu a acţionat ultra vires, el rămânând în sfera competenţelor sale. Prin urmare, sub acest aspect, Hotărârea Guvernului nr.841 din 7 iulie 2016, emisă în temeiul articolului 2 din Legea nr.134 din 11 iulie 2014, nu contravine articolului 102 alin.(2) din Constituţie.

33. În acelaşi timp, Curtea remarcă că controlul legalităţii hotărârilor Guvernului nu ţine de competenţa Curţii Constituţionale. Reieşind din faptul că hotărârile Guvernului sunt acte de reglementare secundară (secundum legem), care sunt emise în vederea executării legilor şi, prin urmare, nu trebuie să contravină acestora, controlul de legalitate al unor asemenea acte le revine, prin definiţie, instanţelor de judecată (a se vedea în acest sens DCC nr.1 din 14 iulie 2011; DCC nr.7 din 30 decembrie 2011, §35; DCC nr.16 din 9 februarie 2018, §21; DCC nr.27 din 29 martie 2018, §24; DCC nr.101 din 6 septembrie 2018, §32; DCC nr.11 din 29 ianuarie 2019, §23-25).

34. Prin urmare, în baza celor menţionate supra, Curtea constată că sesizarea este inadmisibilă şi nu poate fi acceptată pentru examinare în fond.

Din aceste motive, în baza articolului 26 alin.(1) din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi a articolelor 61 alin.(3) şi 64 din Codul jurisdicţiei constituţionale, Curtea Constituţională

DECIDE:

1. Se declară inadmisibilă sesizarea privind excepţia de neconstituţionalitate a Hotărârii Guvernului nr.841 din 7 iulie 2016 cu privire la unele măsuri pentru implementarea creditului de asistenţă oferit de Guvernul Republicii Polone, ridicată de către dl avocat Borislav Babenco, în dosarul nr.3-166/18, pendinte la Judecătoria Chişinău, sediul Râşcani.

2. Prezenta decizie este definitivă, nu poate fi supusă niciunei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

PREŞEDINTE Vladimir ŢURCAN

 

Nr.11. Chişinău, 3 februarie 2020.