H O T Ă R Î R E
pentru aprobarea Manualului de operaţiuni privind implementarea
creditului de asistenţă oferit de Guvernul Republicii Polone
nr. 1133 din 12.10.2016
Monitorul Oficial nr.355-359/1223 din 14.10.2016
* * *
În conformitate cu pct.2 al Hotărîrii Guvernului nr.841 din 7 iulie 2016 „Cu privire la unele măsuri pentru implementarea creditului de asistenţă oferit de Guvernul Republicii Polone” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.204-205, art.907), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
Se aprobă Manualul de operaţiuni privind implementarea creditului de asistenţă oferit de Guvernul Republicii Polone (se anexează).
PRIM-MINISTRU | Pavel FILIP
|
Contrasemnează: | |
Viceprim-ministru, ministrul economiei | Octavian Calmîc |
Ministrul finanţelor | Octavian Armaşu
|
Nr.1133. Chişinău, 12 octombrie 2016. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.1133 din 12 octombrie 2016
Notă: Pe tot parcursul textului, cuvintele „instituţie financiară participantă”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „bancă participantă”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.326 din 10.11.2021, în vigoare 19.12.2021
Notă: Pe tot parcursul textului, cuvintele „Directoratul Liniei de Credit”, la orice caz gramatical, se substituie cu textul „Instituţia Publică „Oficiul de Gestionare a Programelor de Asistenţă Externă”, la cazul gramatical corespunzător, conform Hot.Guv. nr.338 din 03.06.2020, în vigoare 05.06.2020
MANUAL DE OPERAŢIUNI
privind implementarea creditului de asistenţă
oferit de Guvernul Republicii Polone
I. DEFINIŢII
În sensul prezentului Manual de operaţiuni, se utilizează următoarele noţiuni:
1) credit de asistenţă – suma creditului oferit de Guvernul Republicii Polone Guvernului Republicii Moldova în baza Acordului dintre Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Polone privind obţinerea unui credit de asistenţă din 14 mai 2014 pentru finanţarea proiectelor în domeniul agriculturii, procesarea produselor alimentare, industriei, inclusiv infrastructurii aferente acestora şi altele contractate de părţi;
2) contract de recreditare – act juridic semnat între Ministerul Finanţelor şi banca participantă selectată, prin care Ministerul Finanţelor va acorda împrumuturi băncii participante din fondurile creditului de asistenţă pentru recreditarea beneficiarilor finali eligibili şi finanţarea cheltuielilor eligibile pentru procurarea de bunuri şi servicii;
3) acord de refinanţare a subîmprumuturilor – acord încheiat între Ministerul Finanţelor şi banca participantă care prevede condiţiile şi termenele de recreditare pentru fiecare subproiect eligibil;
4) contract de intenţie – convenţia prin care una din părţi sau ambele părţi se obligă să încheie în viitor un anumit contract al cărui conţinut esenţial este determinat în prezent;
5) contract de livrare de bunuri şi servicii (contract de antrepriză) – convenţia încheiată între doi agenţi economici, beneficiarul final şi antreprenorul/furnizorul polonez privind livrarea de bunuri, de lucrări şi/sau de servicii prin intermediul unui contract de antrepriză;
6) bancă participantă – bancă comercială înregistrată în conformitate cu legile şi reglementările din Republica Moldova şi selectată de către Ministerul Finanţelor /Consiliul Instituţiei Publice „Oficiul de Gestionare a Programelor de Asistenţă Externă” pentru a participa la intermedierea resurselor creditului de asistenţă în conformitate cu criteriile stabilite în prezentul Manual de operaţiuni;
7) fondul circulant de investiţii al proiectului – mijloace financiare acumulate şi administrate în numele Ministerului Finanţelor de către Instituţia Publică „Oficiul de Gestionare a Programelor de Asistenţă Externă”, formate din rambursările băncii participante a sumei principale şi a dobînzilor la împrumuturile recreditate, din care se vor achita plăţile de deservire a creditului de asistenţă către creditorul extern, precum şi continuării recreditării de noi subproiecte;
8) Oficiul de Gestionare a Programelor de Asistenţă Externă – instituţie publică responsabilă de recreditarea şi administrarea resurselor liniilor de credit finanţate din împrumuturile externe de stat;
9) beneficiar – solicitant de împrumut din fondurile creditului de asistenţă, a cărui cerere a fost evaluată şi aprobată de către banca participantă şi autorizată de Ministerul Finanţelor pentru finanţarea cheltuielilor eligibile din fondurile creditului de asistenţă sau din fondul circulant de investiţii al proiectului;
10) finanţare – mijloace rambursabile financiare obţinute din fondurile creditului de asistenţă şi/sau din fondul circulant de investiţii al proiectului;
11) investiţie – valoarea bunurilor (activelor) şi serviciilor, procurate conform contractului pentru livrările de bunuri şi servicii încheiat între beneficiar şi antreprenorul polonez;
12) contract de credit – acord între beneficiar şi banca participantă pentru acordarea beneficiarului a unui subîmprumut în scopul implementării unui subproiect în suma livrărilor bunurilor si serviciilor finanţate din contul creditului de asistenţă;
13) subproiect – proiect specific de investiţii care se presupune a fi implementat de către beneficiar în totalitate sau parţial prin utilizarea resurselor subîmprumutului.
[Capitolul I modificat prin Hot.Guv. nr.338 din 03.06.2020, în vigoare 05.06.2020]
II. DATE GENERALE
În scopul promovării şi aprofundării cooperării economice între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Polone, Guvernul Republicii Polone a acordat Guvernului Republicii Moldova un credit de asistenţă, în baza Acordului dintre Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Polone privind obţinerea unui credit de asistenţă, semnat la Varşovia la 14 mai 2014 (în continuare – Acordul de asistenţă), în sumă ce nu va depăşi 100 milioane euro, pentru modernizarea sectorului agroindustrial şi a altor sectoare ale economiei naţionale ale Republicii Moldova.
Creditul de asistenţă acordat de Guvernul Republicii Polone, corespunde cadrului de priorităţi strategice de dezvoltare a sectorului respectiv, promovat conform Strategiei naţionale de dezvoltare agricolă şi rurală pentru anii 2014-2020 şi Strategiei naţionale de atragere a investiţiilor şi promovare a exporturilor pentru anii 2016-2020. Acesta va contribui la asigurarea implementării prevederilor Acordului de Asociere între Republica Moldova şi Uniunea Europeană, la creşterea competitivităţii sectorului agroindustrial, precum şi la alte sectoare ale economiei naţionale, şi la beneficierea de pe urma stabilirii Zonei de liber schimb, aprofundat şi cuprinzător cu Uniunea Europeană.
2.1. Manualul de operaţiuni stabileşte modul de organizare a operaţiunilor de recreditare ale Ministerului Finanţelor prin intermediul băncilor participante, rolul şi obligaţiile părţilor participante la implementarea creditului de asistenţă, condiţiile de bază de utilizare a fondurilor, criteriile de eligibilitate pentru băncile participante, criteriile de eligibilitate şi procedura de selectare şi evaluare a beneficiarilor finali, de examinare a documentelor, modalităţile de recepţionare a bunurilor procurate, autorizare, executare şi evidenţă a plăţilor, precum şi controlul asupra implementării sub-proiectelor finanţate în vederea implementării fondurilor.
2.2. Prezentul Manual de operaţiuni este elaborat în baza prevederilor:
Acordului dintre Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Polone privind obţinerea unui credit de asistenţă, semnat la Varşovia la 14 mai 2014;
Acordului de Implementare dintre Bank Gospodarstwa Krajowego şi Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova;
Legii nr.419-XVI din 22 decembrie 2006 cu privire la datoria sectorului public, garanţiile de stat şi recreditarea de stat;
Legii nr.134 din 11 iulie 2014 pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Polone privind obţinerea unui credit de asistenţă;
Hotărîrii Guvernului nr.1136 din 18 octombrie 2007 „Cu privire la unele masuri de executare a Legii nr.419-XVI din 22 decembrie 2006 cu privire la datoria sectorului public, garanţiile de stat şi recreditarea de stat”;
Hotărîrii Guvernului nr.841 din 7 iulie 2016 „Cu privire la unele măsuri pentru implementarea creditului de asistenţă oferit de Guvernul Republicii Polone”.
2.3. Operaţiunile de recreditare în cadrul Proiectului creditului de asistenţă se vor efectua în baza contractelor de recreditare elaborate şi semnate între Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova şi băncile participante eligibile în cadrul Proiectului, care îşi vor asuma toate riscurile legate de recreditare şi vor asigura rambursabilitatea fondurilor către Ministerul Finanţelor.
2.4. Orice modificare sau completare a acordurilor interstatale privind creditul de asistenţă, precum şi indicaţiile sau clarificările relevante furnizate de partea poloneză se vor aplica şi în prezentul Manual de operaţiuni.
2.5. Din fondurile creditului de asistenţă vor fi finanţate cheltuielile de procurare de către agenţii economici din Republica Moldova de bunuri şi servicii vîndute de antreprenorii polonezi, care vor fi utilizate pentru dezvoltarea activităţilor în domeniul agriculturii, procesarea produselor alimentare, industriei, inclusiv infrastructurii aferente şi activităţilor conexe acestora şi alte activităţi contractate de părţi.
2.6. Creditul de asistenţă urmează a fi utilizat în conformitate cu reglementările Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) privind ajutorul condiţionat. Prevederile Acordului, precum şi proiectele şi contractele individuale care urmează a fi finanţate în temeiul acestuia, sînt considerate a fi în conformitate cu reglementările OCDE privind ajutorul condiţionat, precum este definit în Acordul privind creditele la export care beneficiază de sprijin public şi alte documente OCDE relevante. Creditul de asistenţă va fi utilizat in proporţie de 95% pentru finanţarea cheltuielilor procurărilor în baza contractelor pentru livrările de bunuri şi servicii (în continuare – contracte de antrepriză). Contribuţia proprie a beneficiarului, care va fi plătită antreprenorului polonez în avans va constitui 5% din valoarea contractelor de antrepriză.
2.7. Contractele pentru livrarea de bunuri şi servicii urmează a fi încheiate între antreprenorii polonezi care îşi au reşedinţa în Republica Polonă şi beneficiarii/importatorii din Republica Moldova, care vor fi supuşi unor proceduri de verificare şi aprobare din partea ambelor părţi, conform cerinţelor stabilite în documentele de Proiect.
III. DOMENIILE DE UTILIZARE A FONDURILOR CREDITULUI DE ASISTENŢĂ
3.1. Fondurile creditului de asistenţă pot fi utilizate pentru finanţarea cheltuielilor subproiectelor eligibile privind procurarea de bunuri si servicii în domeniile principale de activitate:
a) înfiinţarea, modernizarea şi restructurarea întreprinderilor specializate în producţia de produse agroalimentare de origine vegetală şi animalieră şi în producţia industrială prin asigurarea unei infrastructuri moderne;
b) investiţii în tehnologii moderne privind recoltarea, procesarea primară, păstrarea, sortarea, ambalarea şi desfacerea produselor agricole;
c) construcţia şi dotarea unităţilor de producţie industrială;
d) modernizarea halelor de producţie industrială şi agroindustrială prin asigurarea unei infrastructuri moderne;
e) procurarea echipamentelor şi utilajelor;
f) investiţii în tehnologii moderne şi inovaţii în scopul conformării la standardele UE privind siguranţa alimentelor şi cerinţele de calitate;
g) alte activităţi conform contractelor părţilor.
3.2. Cheltuieli şi activităţi care nu pot fi finanţate:
a) achiziţionarea de bunuri foste în utilizare (second-hand);
b) achiziţionarea de bunuri şi servicii pentru recomercializare;
c) plata taxei pe valoare adăugată şi alte taxe şi impozite;
d) comisioane bancare, costurile garanţiilor bancare şi cheltuieli similare;
e) costuri de schimb valutar, taxe şi pierderi generate de schimburile valutare;
f) tipuri de investiţii interzise de regulamentele ONU.
IV. CONDIŢIILE PRINCIPALE ŞI TERMENELE DE RECREDITARE
4.1 Condiţiile principale şi termenele de recreditare a surselor creditului de asistenţă sînt:
maturitatea subîmprumutului pînă la 12 ani;
perioada de graţie pînă la 5 ani;
dobînda pentru subîmprumut va reflecta riscurile de credit şi se va negocia de comun acord între băncile participante şi beneficiari. Marja de risc maximă aplicată de băncile participante către beneficiarul final la rata dobînzii aplicate de Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova către băncile participante se stabileşte în limita de pînă la 3,5 p.p.;
valoarea minimă pentru un contract de antrepriză – 500 mii euro;
valoarea bunurilor şi serviciilor de origine poloneză în cadrul contractului de antrepriză nu poate fi mai mică de 60%;
asigurarea subîmprumuturilor se stabileşte de comun acord între băncile participante şi beneficiari. În calitate de garanţie de rambursare a subîmprumuturilor şi a plăţilor aferente pot servi gajul acceptat de băncile participante în contractele de credit (bunuri imobile şi/sau mobile existente, alte garanţii prevăzute de Codul civil al Republicii Moldova, inclusiv şi gajul asupra bunurilor viitoare);
TVA şi taxele de import la cota 0 la importul bunurilor şi serviciilor finanţate din sursele creditului de asistenţă, conform condiţiilor stabilite de Guvernul Republicii Moldova;
alte condiţii de recreditare sînt stabilite în contractele de recreditare în conformitate cu prevederile capitolului V din Legea nr.419 din 22 decembrie 2006 cu privire la datoria sectorului public, garanţiile de stat şi recreditarea de stat.
4.2. Criteriile de eligibilitate pentru beneficiari.
Beneficiari eligibili pot fi persoane fizice şi juridice care:
sînt înregistraţi legal într-o formă organizatorico-juridică şi activează în Republica Moldova;
nu se află în proces de insolvabilitate şi/sau lichidare, şi/sau reorganizare sau în orice alte proceduri judiciare care pot conduce la pierderi de active;
prezintă un proiect de investiţie eligibil, amplasat în orice localitate din ţară;
deţine toate permisiunile şi autorizaţiile necesare pentru activitate;
dispune de toate capacităţile şi resursele financiare, tehnice şi alte resurse necesare pentru implementarea şi desfăşurarea subproiectului;
generează venituri suficiente pentru menţinerea activităţii sale şi pentru rambursarea şi achitarea plăţilor de deservire a subîmprumutului;
dispune de garanţiile necesare pentru asigurarea subîmprumutului;
este acceptat în calitate de subîmprumutat de către o bancă participantă eligibilă.
4.3. Plăţile către antreprenorii polonezi, care rezultă din contractele de antrepriză semnate în cadrul creditului de asistenţă, trebuie să fie realizate după cum urmează:
5% din valoarea contractului pentru livrarea de bunuri şi servicii va fi achitat în euro antreprenorilor polonezi de către beneficiari ca o plată în avans, în conformitate cu prevederile contractului menţionat;
plăţile rămase de achitat către furnizorii polonezi vor fi efectuate de către Guvernul Republicii Polone, din bugetul de stat al ţării prin intermediul băncii poloneze acreditate Bank Gospodarstwa Krajowego în conformitate cu condiţiile contractelor pentru livrarea de bunuri şi servicii, aprobate în modul cuvenit de către Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova şi Ministerul Finanţelor al Republicii Polone.
Sumele autorizate şi debursate de Guvernul Republicii Polone pentru plata bunurilor si serviciilor prestate către beneficiari, vor constitui suma împrumuturilor recreditate băncilor participante şi consecutiv vor constitui sumele subîmprumuturilor beneficiarului final.
Data debursării fondurilor către antreprenorii polonezi de către Bank Gospodarstwa Krajowego din conturile deschise în numele Ministerului Finanţelor al Republicii Moldova serveşte drept temei pentru calcularea dobînzilor şi a altor plăţi de deservire a împrumuturilor recreditate băncilor participante şi beneficiarilor.
4.4. Beneficiarul final poate să selecteze de sine stătător bunurile şi serviciile necesare pentru utilizarea lor în procesul de producere al întreprinderii sale, precum şi furnizorii, reieşind din considerentele proprii economice, necesităţile şi specificaţiile tehnice necesare, asigurînd utilizarea eficientă a fondurilor. Achiziţiile de bunuri şi servicii pentru a fi finanţate din fondurile creditului de asistenţă vor fi efectuate în conformitate cu reglementările OCDE şi legislaţia în vigoare a Republicii Moldova.
V. EVALUAREA ŞI APROBAREA SUBPROIECTELOR ELIGIBILE
5.1. Pentru verificarea eligibilităţii, analiza riscurilor de credit şi aprobarea subîmprumutului, beneficiarii potenţiali vor prezenta băncilor participante cu care Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova a semnat contracte de recreditare, documentele necesare conform procedurilor bancare interne ale băncilor. Acestea pot cuprinde, dar nu se limitează la documentele subproiectului:
cererea de acordare a finanţării;
declaraţia pe propria răspundere privind veridicitatea datelor şi a documentelor prezentate, inclusiv angajamentul de a nu înstrăina sub nicio formă bunurile pe/în care se face investiţia şi de a asigura bunurile procurate din contul finanţării pe toată perioada datoriei;
copia de pe contractul/contractele de intenţie încheiate cu antreprenorii polonezi;
planul de afaceri, rapoartele financiare anuale;
documentele ce confirmă permisiunea organelor competente privind construcţia obiectelor şi/sau schiţa de proiect a localurilor unde vor fi instalate utilajele, echipamentele finanţate;
specificaţiile tehnice pentru utilajul, echipamentul şi tehnica, care va fi procurată din contul finanţării;
alte documente şi informaţii rezonabil solicitate de băncile participante, sau Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova.
5.2. Băncile participante efectuează analiza fezabilităţii subproiectelor, bonităţii beneficiarilor, suficienţei asigurării împrumuturilor solicitate în conformitate cu politicile şi procedurile sale interne şi prezentul Manual de operaţiuni. Subîmprumuturile eligibile, aprobate de băncile participante pe riscul propriu, vor fi prezentate de către băncile participante la Ministerul Finanţelor/Instituţia Publică „Oficiul de Gestionare a Programelor de Asistenţă Externă” pentru verificare, însoţite de următoarele documente:
cererea de finanţare a subproiectului aprobat;
decizia de aprobare a subproiectului, însoţită de raportul de evaluare a beneficiarului, condiţiile şi termenele de creditare;
descrierea subproiectului propus pentru finanţare;
contractul de livrare a bunurilor şi serviciilor semnat (contractul de antrepriză);
alte documente care pot fi solicitate suplimentar.
5.3. Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova va verifica toate documentele privind subproiectele prezentate de băncile participante pentru finanţare, inclusiv contractele de antrepriză. În urma verificării va aproba, după caz, contractele de antrepriză ale beneficiarilor şi le va remite spre aprobare Ministerului Finanţelor al Republicii Polone. În baza aprobărilor Ministerului Finanţelor ale ambelor state, se va semna, între băncile participante şi Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova, acordul de refinanţare a subîmprumutului pentru fiecare beneficiar şi subproiect eligibil.
Refuzarea finanţării subproiectelor de către Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova poate avea loc în cazul neconformităţii acestora la Proiectul creditului de asistenţă, sau în baza refuzului aprobării de către partea poloneză a contractului de antrepriză.
5.4. Băncile participante elaborează şi semnează contracte de credit şi alte contracte relevante finanţării subproiectului cu beneficiarii finali. Condiţiile şi termenele de recreditare a beneficiarului final urmează a fi consecvenţi cu condiţiile şi termenele de recreditare a băncilor participante şi prezentul Manual de operaţiuni.
VI. FLUXUL DE DOCUMENTE ŞI MIJLOACE BĂNEŞTI
În urma semnării şi aprobării contractelor pentru livrările de bunuri şi servicii, şi semnării tuturor contractelor aferente finanţării subproiectului, plăţile către antreprenorii polonezi vor fi efectuate, după cum urmează:
6.1. Beneficiarul final va transfera către antreprenorul polonez suma avansului de 5% din valoarea contractului în euro, în conformitate cu prevederile Acordului de asistenţă şi a contractelor de antrepriză.
6.2. 95% din valoarea contractelor vor fi finanţate de către Ministerul Finanţelor al Republicii Polone din contul creditului de asistenţă în conformitate cu graficul de plăţi prevăzut în contractul de antrepriză în baza invoceurilor acceptate de beneficiar, băncile participante şi Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova.
6.3. Bank Gospodarstwa Krajowego va remite Ministerului Finanţelor al Republicii Moldova setul de documente, specificat în contractul de antrepriză, în original, pentru examinare.
6.4. Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova, la rîndul său, va remite către băncile participante setul de documente pentru examinare şi coordonare cu beneficiarul şi prezentarea ulterioară a instrucţiunilor relevante pentru autorizarea plăţilor.
6.5. Băncile participante verifică setul de documente, verifică invoceurile de plată, alte documente ce confirmă recepţionarea bunurilor şi serviciilor prestate, verifică la faţa locului bunurile şi serviciile recepţionate de beneficiar de la antreprenorul polonez, după caz, şi transmite, în termen de 5 zile lucrătoare, Ministerului Finanţelor al Republicii Moldova cererea de debursare a fondurilor, cu indicarea denumirii şi datelor bancare ale antreprenorului polonez, numărului invoiceurilor de plată şi sumelor acceptate.
6.6. Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova, în baza cererii de debursare a fondurilor, emite autorizarea în adresa Bank Gospodarstwa Krajowego de efectuare a plăţii către antreprenorul polonez.
6.7. În baza autorizării emise de către Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova, Bank Gospodarstwa Krajowego transferă mijloacele financiare din creditul de asistenţă în favoarea antreprenorului polonez în valoarea facturilor de plată acceptate. Data utilizării fiecărui credit şi începerii curgerii termenului împrumutului şi calculării dobînzilor va fi data debursării fondurilor către antreprenorul polonez, în conformitate cu condiţiile contractelor.
6.8. Banca Gospodarstwa Krajowego va remite Ministerului Finanţelor al Republicii Moldova o confirmare care atestă efectuarea debursării din contul creditului de asistenţă şi lunar va prezenta extrasul de cont al creditului.
VII. CRITERIILE DE ELIGIBILITATE PENTRU
BĂNCILE PARTICIPANTE
7.1. Băncile participante eligibile, care doresc să participe în calitate de intermediari financiari ai fondurilor creditului de asistenţă recreditate de către Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova agenţilor economici şi să obţină statutul de bănci participante trebuie să întrunească următoarele criterii de eligibilitate şi să continue să se conformeze cu acestea pe parcursul implementării Proiectului. Băncile comerciale trebuie să fie licenţiate, reglementate şi supravegheate de Banca Naţională a Moldovei.
7.2. Criteriile de eligibilitate pentru băncile comerciale (inclusiv sucursalele/filialele băncilor străine care operează în Republica Moldova) sînt:
a) vor deţine o licenţă valabilă, emisă de Banca Naţională a Moldovei;
b) vor avea cel puţin doi ani de activitate neîntreruptă din data emiterii licenţei;
c) structura proprietarilor trebuie să fie în conformitate cu cerinţele de „competenţă şi onorabilitate”; vor dispune de management calificat şi experimentat, capacitate organizaţională şi instituţională adecvată pentru profilul specific de risc, în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova în domeniul bancar (Legea nr.548-XIII din 21 iulie 1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei, Legea nr.550/1995 cu privire la lichidarea băncilor, regulamentele, hotărîrile, instrucţiunile, cu modificările ulterioare aprobate de Banca Naţională a Moldovei) şi în modul stabilit conform supravegherii continue a Banca Naţională a Moldovei;
d) vor avea politici şi proceduri scrise, bine definite privind managementul tuturor tipurilor de riscuri financiare (de lichiditate, de credit, valutare, operaţionale, rata dobînzii şi de piaţă, precum şi riscurile asociate cu structura bilanţului contabil şi contului de profit şi pierderi);
e) se vor conforma legilor, normelor stabilite de Banca Naţională a Moldovei pentru băncile comerciale, în conformitate cu cerinţele minime de capital, lichiditate şi alte cerinţe prudenţiale stabilite de Banca Naţională a Moldovei, vor menţine la oricare dată rata suficienţei capitalului ponderat la risc şi vor continua să se conformeze pe durata acţiunii contractului de recreditare semnat de Ministerul Finanţelor cu băncile participante;
f) vor genera profit pentru fiecare an şi fiecare trimestru de activitate al anului curent înainte de aplicare pentru creditul de asistenţă;
g) nu vor avea credite nefavorabile în portofoliul total de credite (suma totală a creditelor substandard, dubioase şi compromise) care vor depăşi media pe sistemul bancar;
h) vor clasifica în mod corespunzător activele sale şi expunerile extra-bilanţiere în conformitate cu standardele Băncii Naţionale a Moldovei şi Standardele Internaţionale de Contabilitate şi vor constitui corect provizioane;
i) vor dispune de sisteme interne de audit şi control adecvat pentru profilul de risc specific şi de sisteme informaţionale de management corespunzătoare;
j) vor obţine opinia fără rezerve de audit anuală privind rapoartele financiare proprii în conformitate cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară (SIRF);
k) la solicitare, vor acorda Ministerului Finanţelor/Instituţiei Publice „Oficiul de Gestionare a Programelor de Asistenţă Externă” toată informaţia şi documentele relevante cu privire la finanţarea în cadrul creditului de asistenţă;
l) se vor conforma în toate aspectele cu procedurile de evaluare socială şi de mediu.
[Pct.7.2 modificat prin Hot.Guv. nr.326 din 10.11.2021, în vigoare 19.12.2021]
7.3. O atenţie deosebită se va acorda eficienţei globale a instituţiei, performanţei financiare, calităţii activelor, profitabilităţii, guvernării corporative şi sustenabilităţii instituţiei. Eligibilitatea iniţială şi continuă pentru participare şi acces la finanţare în cadrul creditului de asistentă necesită aprobarea Consiliului Instituţiei Publice „Oficiul de Gestionare a Programelor de Asistenţă Externă”. In cadrul evaluării/aprobării băncii Ministerul Finanţelor/ Consiliul Instituţiei Publice „Oficiul de Gestionare a Programelor de Asistenţă Externă” poate veni cu recomandări de consolidare şi ajustare a unor aspecte ce ţin de funcţionarea instituţiilor sau de depăşirea unor neconformităţi. Acestea, de regulă, sînt clasificate drept (pre)condiţii pentru finanţare sau pot fi grupate în funcţie de momentul realizării în timp a unor măsuri concrete şi relevante pentru depăşirea neajunsurilor temporare.
7.4. Acceptarea condiţionată a băncii participante. În cazul unor neconformităţi temporare criteriilor de eligibilitate, instituţiei i se poate acorda o anumită perioadă de timp în vederea luării măsurilor de restructurare pentru a putea fi selectată drept bancă participantă. Pentru astfel de bancă participantă, Ministerul Finanţelor/Consiliul Instituţiei Publice „Oficiul de Gestionare a Programelor de Asistenţă Externă” poate negocia şi semna un Acord adiţional la contractul de recreditare, încheiat cu băncile participante, în care aceasta va accepta să implementeze un plan de dezvoltare instituţională cu ţinte explicite, repere şi date de monitorizare a progresului în domeniile în care au fost identificate neconformităţi sau puncte slabe. Acordul adiţional condiţionează continuarea participării băncii participante la intermedierea resurselor creditului de asistenţă şi atingerea la timp a ţintelor si reperelor. Banca participantă urmează să realizeze restructurarea în termen de 6 luni de la încheierea Acordului adiţional sau în altă perioadă convenită.
Ministerul Finanţelor/Consiliul Instituţiei Publice „Oficiul de Gestionare a Programelor de Asistenţă Externă” poate recomanda accesul limitat la creditul de asistenţă al unei bănci participante care are un Acord adiţional valabil, dacă consideră acest lucru necesar pentru protejarea intereselor sale şi a resurselor creditului de asistenţă de riscuri excesive.
Pentru a menţine statutul de bancă participantă trebuie să satisfacă următoarele condiţii:
a) să corespundă continuu criteriilor de eligibilitate;
b) să prezinte la timp rapoarte privind activităţile de acordare şi colectare a împrumuturilor în cadrul creditului de asistenţă, în conformitate cu documentele de Proiect, contractul de recreditare şi Acordul adiţional, semnate cu banca participantă;
c) să dea dovadă de un nivel înalt de competenţă în activităţile de gestionare, creditare, monitorizare şi colectare a subîmprumuturilor;
d) să realizeze, fără rezerve, toate responsabilităţile prevăzute în documentele de Proiect;
e) să nu depăşească media pe sistem a creditelor nefavorabile (suma totală a creditelor substandard, dubioase şi compromise);
Notă: Vezi Rectificarea din Monitorul Oficial nr.423-429 din 09.12.2016, pag.131 (La pct.7.4 lit.e), sintagma „se depăşeşte” se va citi „să nu depăşească”)
f) să implementeze în mod corespunzător masurile şi recomandările în conformitate cu acordurile adiţionale respective.
VIII. SARCINILE SI COMPETENŢELE PĂRŢILOR PARTICIPANTE
8.1. Beneficiarul finanţării în cadrul creditului de asistenţă va:
asigura gestionarea eficientă a afacerii finanţate din contul creditului de asistenţă;
negocia şi încheia contractul pentru livrarea de bunuri şi servicii în conformitate cu prevederile Acordului de credit şi procedurile OCDE care vor fi plasate pe siteurile oficiale ale băncii participante;
încheia contracte de credit cu băncile participante şi va prezenta setul necesar de documente conform Hotărîrii Guvernului nr.1136 din 18 octombrie 2007 „Cu privire la unele măsuri de executare a Legii nr.419-XVI din 22 decembrie 2006 cu privire la datoria sectorului public, garanţiile de stat şi recreditarea de stat”, cerinţelor şi procedurilor de creditare ale băncilor participante eligibile;
respecta termenele şi condiţiile contractului de credit, inclusiv rambursarea principalului, a dobînzilor şi a altor plaţi de deservire a subîmprumutului;
asigura efectuarea la timp a plăţii avansului în valoare de 5% din suma procurărilor în baza contractului de antrepriză;
suporta orice taxe, comisioane bancare şi alte cheltuieli care pot apărea în legătură cu executarea contractelor pentru livrarea de bunuri şi servicii, efectuarea debursărilor şi rambursărilor resurselor financiare în baza acestor contracte;
asigura evidenţa contabilă atît a activităţii sale, cît şi a bunurilor şi/sau serviciilor procurate din contul creditului de asistenţă şi a însăşi sub-împrumutului în strictă conformitate cu standardele contabile în vigoare;
remite şi prezenta băncii participante şi/sau reprezentanţilor Ministerului Finanţelor al Republicii Moldova sau ai creditorului extern rapoarte, informaţii şi/sau documente aferente recepţiei, evidenţei contabile şi stării bunurilor şi serviciilor procurate din contul creditului de asistenţă;
asigura bunurile, inclusiv în timpul transportării, achiziţionate din contul creditului de asistenţă la o companie de asigurare acceptată de băncile participante pînă la rambursarea integrală a creditului;
asigura realizarea subproiectelor în conformitate cu politicile naţionale de mediu;
realiza alte sarcini relevante conform documentelor Proiectului.
8.2. Băncile participante.
Băncile participante îşi asumă angajamentul faţă de obiectivele Proiectului creditului de asistenţă şi obligaţiunile de:
a) a desfăşura activităţile în cadrul creditului de asistenţă şi de a dirija operaţiunile şi afacerile sale în concordanţă cu standardele financiare şi practicile potrivite, cu un număr adecvat de personal şi management calificat şi de a acorda prompt, în caz de necesitate, fonduri, facilităţi, servicii de consultanţă şi alte resurse necesare pentru atingerea scopului Proiectului;
b) (i) a acorda subîmprumuturi beneficiarilor în termenele şi condiţiile stabilite în documentele Proiectului;
(ii) a-şi exercita drepturile în relaţie cu fiecare subîmprumut în aşa fel încît să-şi protejeze drepturile sale şi ale Republicii Moldova şi să atingă scopurile Proiectului;
(iv) a nu retransmite la succesori, a nu modifica, abroga ori amîna oricare din obligaţiunile sale cu privire la subîmprumuturi sau alte prevederi din acestea fără acceptul anterior al Ministerul Finanţelor;
(v) a cere ca fiecare beneficiar care a solicitat un subîmprumut să asigure evidenţa satisfăcătoare şi să demonstreze că subproiectul pentru care a fost depusă cererea este în corespundere cu cerinţele creditului de asistenţă;
(vi) a asigura că bunurile şi serviciile ce urmează a fi livrate şi finanţate din fondurile creditului de asistenţă vor fi achiziţionate în conformitate cu procedurile Proiectului şi că aceste bunuri, servicii şi lucrări vor fi folosite în exclusivitate la implementarea subproiectului;
(vii) a supraveghea şi verifica calitatea îndeplinirii serviciilor, lucrărilor şi furnizării bunurilor în termenele stabilite în contractele de antrepriză;
(viii) a evalua şi a-şi asuma riscurile de credit faţă de Ministerul Finanţelor;
(ix) a evalua oferta de preţ a bunurilor şi serviciilor oferite de antreprenorul polonez în vederea asigurării unui preţ competetiv şi încheierii contractelor de antrepriză în conformitate cu acordul de asistenţă;
(x) a monitoriza asigurarea valorii minime de 60% a bunurilor şi serviciilor de origine poloneză procurate de către beneficiarii finali în cadrul creditului de asistenţă;
(xi) a informa beneficiarii finali despre reglementările OCDE privind ajutorul condiţionat;
c) a menţine personalul şi alte resurse satisfăcătoare pentru Ministerul Finanţelor:
(i) comitetul de credit responsabil pentru evaluarea şi aprobarea cererilor subîmprumuturilor; şi
(ii) o unitate tehnică/ sau personal adiţional responsabil pentru evaluarea şi supravegherea implementării subproiectelor;
d) (i) a face schimb de viziuni şi a prezenta informaţii relevante pentru Ministerul Finanţelor, care poate fi rezonabil solicitată cu referire la activitatea de creditare, performanţa obligaţiilor în cadru contractului de recreditare respectiv şi alte chestiuni referitor la scopurile Proiectului;
(ii) a pregăti şi prezenta către Ministerul Finanţelor rapoartele privind utilizarea finanţărilor din contul creditului de asistenţă, evaluarea şi monitorizarea implementării creditului de asistenţă şi/sau fondului circulant de investiţii al Proiectului în conformitate cu documentele Proiectului;
(iii) a informa prompt Ministerul Finanţelor privind orice condiţii care împiedică sau ameninţă să afecteze progresul activităţilor sale în baza contractului de recreditare şi altor documente aferente;
e) a menţine evidenţa contabilă şi conturile adecvate pentru a reflecta în conformitate cu practicile de contabilitate operaţiunile sale şi situaţiile financiare.
Băncile participante îşi asumă toate riscurile financiare privind recreditarea resurselor pentru fiecare subîmprumut şi vor monitoriza sistematic procesul de realizare a investiţiei conform prevederilor stabilite în contractul de antrepriză,contractul de recreditare şi în alte documente aferente subproiectului.
8.3. Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova/Instituţia Publică „Oficiul de Gestionare a Programelor de Asistenţă Externă” va:
implementa, gestiona şi monitoriza Proiectul creditului de asistenţă, inclusiv şi fondul circulant de investiţii al Proiectului format;
încheia Acordul de implementare a creditului de asistenţă cu banca poloneză Bank Gospodarstwa Krajowego,
informa, în scris, Ministerul Finanţelor al Republicii Polone despre aprobarea de către autorităţile competente ale Republicii Moldova a contractului de antrepriză;
semna contracte de recreditare, acorduri de refinanţare a subîmprumutului pentru finanţarea contractelor de antrepriză ale beneficiarului şi va autoriza Bank Gospodarstwa Krajowego privind efectuarea debursării eligibile în favoarea antreprenorului polonez;
asigura îndeplinirea tuturor atribuţiilor stipulate în acordul de asistenţă, inclusiv rambursarea fondurilor recreditate;
evalua şi va monitoriza continuu performanţa financiară a băncilor participante şi corespunderea lor criteriilor de eligibilitate în calitate de intermediar;
examina rapoartele de progres ale Proiectului creditului de asistenţă;
monitoriza valorificarea creditului de asistenţă;
ţine evidenţa tranzacţiilor aferente creditului de asistenţă şi a fondului circulant de investiţii al Proiectului prin:
1) calcularea dobînzilor, colectarea plăţilor (suma principală, dobînda şi alte plăţi de deservire a împrumutului) de la băncile participante selectate în cadrul creditului de asistenţă şi a fondului circulant de investiţii al Proiectului în vederea asigurării rambursărilor şi plăţilor creditorului extern şi acumulării mijloacelor în fondul circulant de investiţii al Proiectului;
2) prezentarea băncilor participante selectate a cererilor de plată a principalului la scadenţă, a dobînzilor şi a altor plăţi de deservire a împrumuturilor, conform prevederilor contractului de recreditare şi altor contracte aferente;
3) deschiderea la Banca Naţională a Moldovei a conturilor separate în care se vor colecta de la băncile participante sumele de rambursare a principalului, plăţile dobînzilor şi alte plăţi de deservire a creditului de asistenţă, din care se va asigura rambursarea creditului şi plăţilor aferente către Ministerul Finanţelor al Republicii Polone.
Ministerul Finanţelor poate delega exercitarea unora dintre funcţiile sale către Instituţia Publică „Oficiul de Gestionare a Programelor de Asistenţă Externă” în conformitate cu legislaţia în vigoare.
8.4. Ministerul Finanţelor al Republicii Polone va:
pune la dispoziţia Băncii Gospodarstwa Krajowego sursele financiare din bugetul de stat al Republicii Polone, conform autorizărilor Ministerului Finanţelor al Republicii Moldova;
notifica OCDE cu informaţia referitoare la Proiect, precum şi contractul pentru livrarea de bunuri şi servicii care urmează a fi finanţat din contul creditului de asistenţă, în conformitate cu procedurile descrise în Aranjamentul privind creditele oficiale de export;
informa antreprenorii polonezi despre reglementările şi procedurile Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică cu privire la ajutorul condiţionat;
remite în adresa Ministerului Finanţelor al Republicii Moldova, în formă scrisă, aprobarea contractelor de antrepriză, după caz;
asigura conformitatea realizării Proiectului cu reglementările OCDE;
monitoriza implementarea creditului de asistenţă.
8.5. Banca Gospodarstwa Krajowego.
În baza art.10 pct.1 al Acordului de asistenţă, Bank Gospodarstwa Krajowego acţionează în numele Guvernului Republicii Polone pentru a organiza şi implementa plăţile în cadrul creditului de asistenţă.
La implementarea creditului de asistenţă Banca Gospodarstwa Krajowego va:
deschide un cont în euro, în registrele sale, numit Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova „Credit condiţionat de ajutor Guvernului Republicii Moldova”. Pentru deschiderea contului nu vor fi percepute comisioane, taxe, impozite sau alte plăţi;
încheia cu Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova Aranjamentul de implementare a Acordului de asistenţă;
efectua plăţi din contul creditului de asistenţa în favoarea antreprenorului polonez în conformitate cu termenele contractului pentru livrarea de bunuri şi servicii. Plăţile vor fi efectuate în euro şi doar ca urmare a recepţionării autorizării de plată din partea Ministerului Finanţelor al Republicii Moldova. Plăţile vor fi efectuate în proporţie de 95% din valoarea procurărilor efectuate în baza contractului pentru livrarea de bunuri si servicii;
remite în adresa Ministerului Finanţelor al Republicii Moldova extrasele din conturi privind sumele debitate din contul creditului de asistenţă al Ministerului Finanţelor al Republicii Moldova „Credit condiţionat de ajutor Guvernului Republicii Moldova” şi data valutarii plăţilor, precum şi graficul de plată a sumei principale şi a dobînzilor aferente fiecărei debursări efectuate;
remite în adresa Ministerului Finanţelor al Republicii Moldova spre examinare documentele prezentate de către antreprenorul polonez, aferente procurărilor în baza contractului pentru livrarea de bunuri şi servicii.
8.6. Participarea antreprenorilor polonezi.
Contractele pentru livrarea de bunuri şi servicii trebuie să fie încheiate cu antreprenorii care îşi desfăşoară activitatea şi sînt înregistraţi pe teritoriul Republicii Polone.
În scopul asigurării îndeplinirii contractelor de achiziţii finanţate din contul creditului de asistenţă, antreprenorii polonezi se vor conforma următoarelor condiţii verificate de partea poloneză:
prezintă documente ce confirmă faptul că nu au restanţe la achitarea impozitelor şi taxelor faţă de bugetul public naţional;
prezintă documente ce confirmă înregistrarea rezultatelor financiare pozitive generate din activitatea sa pe parcursul ultimilor trei ani şi prezintă rapoarte financiare pentru aceste perioade;
îşi desfăşoară activitatea economică pe teritoriul Republicii Polone, minimum trei ani;
au experienţă în realizarea proiectelor corespunzătoare confirmată prin scrisori de referinţă;
declară şi semnează următoarele:
(i) va executa un contract individual prin prisma principiilor acordurilor de credite guvernamentale;
(ii) nu pretinde la niciun fel de beneficii şi/sau foloase în urma şi/sau pentru executarea contractului de antrepriză.
