D E C I Z I E
asupra sesizării Curţii Supreme de Justiţie
nr. 1 din 14.07.2011
Monitorul Oficial nr.122-127/17 din 29.07.2011
* * *
Curtea Constituţională în componenţa:
Dumitru PULBERE | – preşedinte |
Victor PUŞCAŞ | – judecător |
Petru RAILEAN | – judecător-raportor |
Valeria ŞTERBEŢ | – judecător |
Alexandru TĂNASE | – judecător |
grefier – Tatiana Oboroc, cu participarea reprezentantului Curţii Supreme de Justiţie, autorul sesizării Ala Cobăneanu, reprezentantului Parlamentului Victor Morgoci, reprezentantului Guvernului Vladimir Grosu, reclamantului în procesul contenciosului administrativ David Grîu, examinînd în şedinţă plenară deschisă dosarul privind excepţia de neconstituţionalitate a pct.12 din Regulamentul cu privire la modul de prestare şi achitare a serviciilor locative, comunale şi necomunale pentru fondul locativ, contorizarea apartamentelor şi condiţiile deconectării acestora de la/reconectării la sistemele de încălzire şi alimentare cu apă, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.191 din 19 februarie 2002, cu modificările ulterioare, călăuzindu-se de art.16 alin.(1) şi art.61 alin.(3) din Codul jurisdicţiei constituţionale,
A CONSTATAT:
Prin Hotărîrea nr.1343 din 1 decembrie 2008 Guvernul a modificat pct.12 din Regulamentul cu privire la modul de prestare şi achitare a serviciilor locative, comunale şi necomunale pentru fondul locativ, contorizarea apartamentelor şi condiţiile deconectării acestora de la/reconectării la sistemele de încălzire şi alimentare cu apă, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.191 din 19 februarie 2002.
După cum rezultă din sesizarea Curţii Supreme de Justiţie, la Curtea de Apel Chişinău se află pe rol recursul reclamantului David Grîu împotriva hotărîrii din 16 martie 2010 şi încheierii din 11 mai 2010 ale Judecătoriei Buiucani mun.Chişinău în cauza civilă intentată Întreprinderii cu capital străin “Red Union Fenosa” S.A., Întreprinderii municipale de gestionare a fondului locativ nr.13 şi Inspectoratului principal de stat pentru supravegherea pieţei, metrologie şi protecţia consumatorilor, prin care se cere ca acţiunile reclamaţilor să fie declarate ilegale, să se dispună recalcularea plăţilor pentru serviciile de întreţinere a blocului locativ şi repararea prejudiciului moral.
În procesul judecării cauzei reclamantul a cerut instanţei să adreseze Curţii Supreme de Justiţie un demers în vederea sesizării Curţii Constituţionale cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor pct.12 din Regulament.
Prin încheierea din 14 septembrie 2010, în temeiul art.121 din Codul de procedură civilă, Curtea de Apel Chişinău a suspendat examinarea cauzei şi a înaintat Curţii Supreme de Justiţie propunerea de a sesiza Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor pct.12 din Regulament.
Prin Hotărîrea din 20 decembrie 2010 plenul Curţii Supreme de Justiţie a dispus ridicarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor pct.12 din Regulament.
În şedinţa plenară a Curţii Constituţionale reprezentantul Curţii Supreme de Justiţie a menţionat că prevederea “cantitatea de energie electrică utilizată pentru funcţionarea ascensoarelor se repartizează lunar de către furnizorul de energie electrică fiecărui proprietar, chiriaş sau alt posesor legal de locuinţă proporţional cotei constituite din suprafaţa totală (în metri pătraţi) a locuinţelor (încăperilor) ce îi aparţin în baza datelor prezentate de gestionarul fondului de locuinţe”, cuprinsă înpct.12 din Regulament, contravine art.16, art.46, art.47 şi art.54 din Constituţie.
În cuvîntul său reprezentantul Guvernului a opinat că problema de drept abordată de Curtea Supremă de Justiţie nu face domeniul controlului constituţionalităţii, subliniind că prevederile pct.12 din Regulament, fiind elaborate pentru executarea legilor, care nu sînt contestate, sînt susceptibile controlului legalităţii, iar acesta ţine de competenţa instanţelor de drept comun.
Conform actelor legislative aplicabile în domeniu, evidenţa energiei electrice consumate pentru funcţionarea ascensoarelor şi pentru iluminarea locurilor de uz comun este pusă în sarcina gestionarilor fondului de locuinţe.
Potrivit Legii privatizării fondului de locuinţe nr.1324-XII din 10 martie 1993, proprietarii de locuinţe privatizate participă la cheltuielile comune de întreţinere a locurilor de uz comun, a terenurilor de pe lîngă imobil, de reparaţie curentă şi capitală a imobilului, a sistemelor inginereşti interioare. Cota de cheltuieli se stabileşte în funcţie de suprafaţă locativă ocupată şi de numărul de persoane care locuiesc pe ea, fapt ce se consemnează în clauzele contractelor de întreţinere şi deservire a locuinţelor şi a terenurilor aferente blocurilor de locuinţe (art.21).
Asociaţiile de proprietari ai locuinţelor privatizate şi alte asociaţii de proprietari ai locuinţelor încheie contracte de prestare a serviciilor comunale pentru necesităţile comune ale imobilului (asigurarea cu energie electrică pentru iluminatul caselor, scărilor şi pentru lift, asigurarea cu apă pentru spălarea anexelor de acumulare a gunoiului, pentru colectarea şi evaluarea deşeurilor menajere, exploatarea sistemului de combatere a incendiilor), pe care le achită în conformitate cu clauzele contractelor încheiate (art.23 alin.(3)).
Legea condominiului în fondul locativ nr.913-XIV din 30 martie 2000 stipulează că mărimea plăţilor obligatorii ale fiecărui proprietar (chiriaş, arendaş) pentru întreţinerea şi reparaţia proprietăţii comune din condominiu este proporţională cotei-părţi a acestuia şi se stabileşte conform Normelor de defalcare a mijloacelor pentru exploatarea tehnică şi reparaţia fondului locativ (art.14 alin.(4)).
Curtea reţine că autorul sesizării n-a contestat prevederile legilor, în temeiul cărora a fost elaborat Regulamentul în cauză.
Astfel, Curtea Constituţională, prezumînd constituţionalitatea prevederilor legale, în executarea cărora Guvernul, prin Hotărîrea nr.191 din 19 februarie 2002, a aprobat Regulamentul respectiv, şi avînd în vedere că fondul problemei care face obiectul excepţiei de neconstituţionalitate ridicate de Curtea Supremă de Justiţie ţine de controlul legalităţii ce intră în competenţa instanţelor de drept comun, în conformitate cu art.60 lit.c) din Codul jurisdicţiei constituţionale, dispune sistarea procesului.
În baza art.26 din Legea cu privire la Curtea Constituţională, art.60 lit.c), art.64 din Codul jurisdicţiei constituţionale, Curtea Constituţională
DECIDE:
1. Se sistează procesul pentru controlul constituţionalităţii pct.12 din Regulamentul cu privire la modul de prestare şi achitare a serviciilor locative, comunale şi necomunale pentru fondul locativ, contorizarea apartamentelor şi condiţiile deconectării acestora de la/reconectării la sistemele de încălzire şi alimentare cu apă, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.191 din 19 februarie 2002, cu modificările operate prin Hotărîrea Guvernului nr.1343 din 1 decembrie 2008.
2. Prezenta decizie este definitivă, nu poate fi supusă nici unei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE | Dumitru PULBERE |
Chişinău, 14 iulie 2011. | |
Nr.1. |
