D E C I Z I E

de inadmisibilitate a sesizării nr.64g/2020 privind excepţia de neconstituţionalitate

a Hotărârii Guvernului nr.836 din 13 septembrie 2010 cu privire la acordarea

indemnizaţiilor unice pentru construcţia sau procurarea spaţiului

locativ sau restaurarea caselor vechi unor categorii de cetăţeni

(acordarea indemnizaţiilor unice pentru veterani)

 

nr. 70  din  18.06.2020

 

Monitorul Oficial nr.205-211/112 din 14.08.2020

 

* * *

Curtea Constituţională, judecând în componenţa:

dnei Liuba ŞOVA, preşedinte de şedinţă,

dlui Eduard ABABEI,

dlui Nicolae ROŞCA,

dlui Vladimir ŢURCAN, judecători,

cu participarea dlui Gheorghe Reniţă, asistent judiciar,

Având în vedere sesizarea înregistrată pe 4 mai 2020,

Examinând admisibilitatea sesizării menţionate,

Având în vedere actele şi lucrările dosarului,

Deliberând pe 18 iunie 2020, în camera de consiliu,

Pronunţă următoarea decizie:

 

ÎN FAPT

1. La originea cauzei se află excepţia de neconstituţionalitate a Hotărârii Guvernului nr.836 din 13 septembrie 2010 „Cu privire la acordarea indemnizaţiilor unice pentru construcţia sau procurarea spaţiului locativ sau restaurarea caselor vechi unor categorii de cetăţeni”, în partea în care nu prevede acordarea dreptului şi facilităţilor veteranilor de război în vederea întreţinerii locuinţelor, ridicată de dl Tudor Pînzari, reclamant în dosarul nr.3-30/2018, pendinte la Judecătoria Căuşeni, sediul central.

2. Sesizarea privind excepţia de neconstituţionalitate a fost trimisă la Curtea Constituţională de doamna judecător Svetlana Bragarenco, în baza articolului 135 alin.(1) lit.a) şi lit.g) din Constituţie.

 

A. Circumstanţele litigiului principal

3. Pe 30 iunie 2017, Comisia specială pentru selectarea persoanelor care solicită îndemnizaţii unice a Consiliului raional Căuşeni a emis Decizia nr.5/3.3, prin care i-a acordat dlui Tudor Pînzari suma de 100000 de lei pentru procurarea unui spaţiu locativ.

4. Pe 2 mai 2018, dl Tudor Pînzari a solicitat acordarea indemnizaţiei unice pentru restaurarea casei sale vechi în mărime de 41000 de lei.

5. Pe 29 mai 2018, Comisia specială pentru selectarea persoanelor care solicită îndemnizaţii unice a Consiliului raional Căuşeni a emis Decizia nr.3, prin care a respins această cerere.

6. Pe 10 iulie 2018, dl Tudor Pînzari a contestat decizia menţionată în instanţa de judecată.

7. Pe 22 iulie 2019, dl Tudor Pînzari a ridicat în faţa Judecătoriei Căuşeni, sediul central, excepţia de neconstituţionalitate a Hotărârii Guvernului nr.836 din 13 septembrie 2010 „Cu privire la acordarea indemnizaţiilor unice pentru construcţia sau procurarea spaţiului locativ sau restaurarea caselor vechi unor categorii de cetăţeni”, în partea în care Regulamentul „Cu privire la acordarea indemnizaţiilor unice pentru construcţia unei case individuale ori a unei locuinţe cooperatiste, sau procurarea spaţiului locativ sau restaurarea caselor vechi unor categorii de cetăţeni” (Anexa nr.1 la Hotărârea Guvernului în cauză) nu prevede acordarea dreptului şi facilităţilor veteranilor de război în vederea întreţinerii locuinţelor. Autorul a invocat că acest drept este prevăzut la articolul 13 lit.d) din Legea nr.190 din 8 mai 2003 cu privire la veterani.

8. Printr-o Încheiere din 11 martie 2020, Judecătoria Căuşeni, sediul central, a admis ridicarea excepţiei de neconstituţionalitate şi a sesizat, în acest sens, Curtea Constituţională, în vederea examinării acesteia.

 

B. Legislaţia pertinentă

9. Prevederile relevante ale Constituţiei sunt următoarele:

Articolul 47

Dreptul la asistenţă şi protecţie socială

„(1) Statul este obligat să ia măsuri pentru ca orice om să aibă un nivel de trai decent, care să-i asigure sănătatea şi bunăstarea, lui şi familiei lui, cuprinzând hrana, îmbrăcămintea, locuinţa, îngrijirea medicală, precum şi serviciile sociale necesare.

[…]”

Articolul 54

Restrângerea exerciţiului unor drepturi

sau al unor libertăţi

„(1) În Republica Moldova nu pot fi adoptate legi care ar suprima sau ar diminua drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului şi cetăţeanului.

[…]”

10. Prevederile relevante ale Legii nr.190 din 8 mai 2003 cu privire la veterani sunt următoarele:

Articolul 13

Conţinutul protecţiei sociale a veteranilor

„Protecţia socială a veteranilor presupune realizarea unui sistem de măsuri pentru crearea condiţiilor care le-ar asigura bunăstarea economică şi confortul moral, le-ar acorda drepturi şi facilităţi suplimentare exprimate prin:

[…]

d) acordarea, procurarea, construirea şi întreţinerea locuinţelor;

[…].”

11. Prevederile relevante ale Regulamentului „Cu privire la acordarea indemnizaţiilor unice pentru construcţia unei case individuale ori a unei locuinţe cooperatiste, sau procurarea spaţiului locativ sau restaurarea caselor vechi unor categorii de cetăţeni” (Anexa nr.1 la Hotărârea Guvernului nr.836 din 13 septembrie 2010) sunt următoarele:

„[...]

2. Dreptul pentru obţinerea indemnizaţiilor unice se acordă doar o singură dată unor categorii de cetăţeni ai Republicii Moldova, care nu au beneficiat anterior de credite preferenţiale în acest scop şi care nu au fost asiguraţi cu spaţiu locativ.

[...]

4. Sunt în drept să beneficieze de indemnizaţii pentru:

[...]

3) construcţia unei case individuale ori a unei locuinţe cooperatiste, sau procurarea spaţiului locativ, în cuantum de 50 la sută din mărimea indemnizaţiei unice stabilite pentru construcţia unei case individuale sau a unei locuinţe cooperatiste, sau procurarea spaţiului locativ (până la 41 mii lei):

[...]

h) participanţii la acţiunile de luptă, conform listei statelor, oraşelor, teritoriilor şi perioadele acţiunilor de luptă la care au participat cetăţenii Republicii Moldova, anexă la Legea nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani.

[...].”

 

ÎN DREPT

A. Argumentele autorului excepţiei de neconstituţionalitate

12. Autorul excepţiei de neconstituţionalitate susţine că Hotărârea Guvernului nr.836 din 13 septembrie 2010 „Cu privire la acordarea indemnizaţiilor unice pentru construcţia sau procurarea spaţiului locativ sau restaurarea caselor vechi unor categorii de cetăţeni” nu prevede acordarea dreptului şi facilităţilor veteranilor de război în vederea întreţinerii locuinţelor.

13. Prin urmare, autorul excepţiei afirmă că Hotărârea Guvernului nr.836 din 13 septembrie 2010 nu corespunde rigorilor stabilite la articolul 13 lit.d) din Legea nr.190 din 8 mai 2003 cu privire la veterani şi restrânge drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului. În opinia sa, articolul 13 lit.d) din Legea nr.190 din 8 mai 2003 îi conferă dreptul de a beneficia de indemnizaţie pentru întreţinerea casei.

14. Potrivit autorului excepţiei de neconstituţionalitate, această omisiune încalcă articolele 47 alin.(1) şi 54 alin.(1) din Constituţie.

 

B. Aprecierea Curţii

15. Examinând admisibilitatea sesizării privind excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată următoarele.

16. În conformitate cu articolul 135 alin.(1) lit.a) din Constituţie, ţine de competenţa Curţii Constituţionale să exercite controlul constituţionalităţii hotărârilor Guvernului. În prezenta cauză, autorul solicită controlul constituţionalităţii Hotărârii Guvernului nr.836 din 13 septembrie 2010 „Cu privire la acordarea indemnizaţiilor unice pentru construcţia sau procurarea spaţiului locativ sau restaurarea caselor vechi unor categorii de cetăţeni”. Curtea va aprecia dacă obiectul sesizării respective implică un control de constituţionalitate sau un control de legalitate.

17. Curtea constată că excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de dl Tudor Pînzari, reclamant în dosarul nr.3-30/2018, pendinte la Judecătoria Căuşeni, sediul central. Astfel, sesizarea este formulată de către subiectul căruia i s-a conferit acest drept, în baza articolului 135 alin.(1) literele a) şi g) din Constituţie, aşa cum a fost interpretat acesta prin Hotărârea Curţii Constituţionale nr.2 din 9 februarie 2016.

18. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie Hotărârea Guvernului nr.836 din 13 septembrie 2010 „Cu privire la acordarea indemnizaţiilor unice pentru construcţia sau procurarea spaţiului locativ sau restaurarea caselor vechi unor categorii de cetăţeni”, în partea în care nu prevede acordarea dreptului şi facilităţilor veteranilor de război în vederea întreţinerii locuinţelor.

19. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată într-o cauză în care este contestată o decizie a Comisiei speciale pentru selectarea persoanelor care solicită îndemnizaţii unice (a se vedea supra §§4-6). Prin urmare, Curtea consideră că prevederile contestate pot fi aplicate la examinarea acestei cauze.

20. Curtea observă că prevederile contestate nu au făcut anterior obiect al controlului de constituţionalitate.

21. Curtea reţine că o altă condiţie obligatorie pentru ca excepţia de neconstituţionalitate să poată fi examinată în fond este incidenţa unui drept din Constituţie în cauza concretă pendinte în faţa instanţelor de judecată. Curtea trebuie să verifice, prin prisma argumentelor autorului sesizării, dacă prevederile contestate constituie o ingerinţă în vreun drept fundamental (DCC nr.8 din 24 ianuarie 2020, §27; DCC nr.24 din 2 martie 2020, §18; DCC nr.63 din 11 iunie 2020, §19; DCC nr.64 din 11 iunie 2020, §19).

22. Aşadar, autorul excepţiei de neconstituţionalitate susţine că Hotărârea de Guvern contestată contravine articolelor 47 alin.(1) [dreptul la asistenţă şi protecţie socială] şi 54 alin.(1) [restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi] din Constituţie, pentru că nu-i conferă dreptul de a beneficia de indemnizaţie pentru întreţinerea casei, drept care ar fi prevăzut, în opinia sa, în articolul 13 lit.d) din Legea nr.190 din 8 mai 2003 cu privire la veterani.

23. În jurisprudenţa sa, Curtea a menţionat că simpla enumerare a unor dispoziţii constituţionale nu poate fi considerată o critică de neconstituţionalitate (DCC nr.18 din 13 februarie 2020, §19; DCC nr.35 din 23 martie 2020, §20; DCC nr.44 din 18 mai 2020, §23). Potrivit articolelor 24 alin.(2) din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi 39 din Codul jurisdicţiei constituţionale, sesizarea trebuie să fie motivată. În prezenta cauză, această condiţie nu este îndeplinită în raport cu articolele 47 alin.(1) şi 54 alin.(1) din Constituţie.

24. În situaţii similare, Curtea a respins ca inadmisibile sesizările formulate, precizând că simpla trimitere la un text din Constituţie, fără explicarea pretinsei neconformităţi cu acesta a prevederilor legale contestate, nu echivalează cu un argument (a se vedea, mutatis mutandis, DCC nr.44 din 22 mai 2017, §19; DCC nr.145 din 29 noiembrie 2018, §15; DCC nr.130 din 2 decembrie 2019, §23, DCC nr.151 din 26 decembrie 2019, §16; DCC nr.5 din 20 ianuarie 2020, §20; DCC nr.35 din 23 martie 2020, §21; DCC nr.44 din 18 mai 2020, §23).

25. Totodată, Curtea observă că autorul sesizării solicită, de fapt, un control al legalităţii Hotărârii Guvernului nr.836 din 13 septembrie 2010, şi nu unul al constituţionalităţii acesteia. El sugerează că Guvernul nu ar fi asigurat executarea în totalitate a prevederilor Legii nr.190 din 8 mai 2003 cu privire la veterani.

26. Curtea reiterează că hotărârile Guvernului sunt acte de reglementare secundară (secundum legem), care sunt emise în vederea executării legilor şi, prin urmare, trebuie să nu contravină acestora. Totuşi, controlul legalităţii unei hotărâri de Guvern excede rolului constituţional al Curţii Constituţionale. Controlul de legalitate, de interpretare şi de aplicare al unor asemenea acte le revine, prin definiţie, instanţelor de judecată. Această concluzie decurge din articolul 114 din Constituţie, potrivit căruia justiţia este înfăptuită în numele legii numai de instanţele judecătoreşti. Totodată, conform articolului 134 alin.(3) din Legea fundamentală, Curtea Constituţională garantează supremaţia Constituţiei (a se vedea DCC nr.27 din 29 martie 2018, §22 şi §23).

27. Mai mult, în jurisprudenţa sa, Curtea a stabilit că în circumstanţe similare celor invocate de autorul sesizării, hotărârile Guvernului sunt susceptibile de controlul legalităţii şi ţine de competenţa instanţelor de judecată (a se vedea, mutatis mutandis, DCC nr.1 din 14 iulie 2011; DCC nr.7 din 30 decembrie 2011, §35; DCC nr.16 din 9 februarie 2018, §21; DCC nr.27 din 29 martie 2018, §24; DCC nr.101 din 6 septembrie 2018, §32; DCC nr.11 din 29 ianuarie 2019, §23-25; DCC nr.11 din 3 februarie 2020, §33; DCC nr.58 din 5 iunie 2020, §20).

28. Prin urmare, în baza celor menţionate supra, Curtea constată că sesizarea privind excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă şi nu poate fi acceptată pentru examinare în fond.

Din aceste motive, în baza articolului 26 alin.(1) din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi a articolelor 61 alin.(3) şi 64 din Codul jurisdicţiei constituţionale, Curtea Constituţională

DECIDE:

1. Se declară inadmisibilă excepţia de neconstituţionalitate a Hotărârii Guvernului nr.836 din 13 septembrie 2010 „Cu privire la acordarea indemnizaţiilor unice pentru construcţia sau procurarea spaţiului locativ sau restaurarea caselor vechi unor categorii de cetăţeni”, în partea în care nu prevede acordarea dreptului şi facilităţilor veteranilor de război în vederea întreţinerii locuinţelor, ridicată de dl Tudor Pînzari, reclamant în dosarul nr.3-30/2018, pendinte la Judecătoria Căuşeni, sediul central.

2. Prezenta decizie este definitivă, nu poate fi supusă niciunei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

PREŞEDINTE DE ŞEDINŢĂ Liuba ŞOVA
 
Nr.70. Chişinău, 18 iunie 2020.