H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Programului naţional de implementare a
Planului de Acţiuni Republica Moldova – Uniunea Europeană
în domeniul liberalizării regimului de vize
nr. 122 din 04.03.2011
Monitorul Oficial nr.37-38/152 din 11.03.2011
* * *
În scopul realizării prevederilor stipulate în Planul de Acţiuni Republica Moldova – Uniunea Europeană în domeniul liberalizării regimului de vize pentru cetăţenii Republicii Moldova în Uniunea Europeană, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Programul naţional de implementare a Planului de Acţiuni Republica Moldova – Uniunea Europeană în domeniul liberalizării regimului de vize (se anexează).
2. Ministerele şi alte autorităţi administrative centrale vor asigura, conform competenţelor, respectînd strict termenele fixate, realizarea Programului aprobat şi vor prezenta Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene lunar, pînă la data de 10, rapoarte pe domeniile de activitate.
3. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene.
PRIM-MINISTRU | Vladimir FILAT |
Contrasemnează: | |
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor | |
externe şi integrării europene | Iurie Leancă |
Ministrul justiţiei | Alexandru Tănase |
Ministrul afacerilor interne | Alexei Roibu |
Ministrul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor | Pavel Filip |
Ministrul finanţelor | Veaceslav Negruţa |
Chişinău, 4 martie 2011. | |
Nr.122. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.122 din 4 martie 2011
PROGRAMUL NAŢIONAL
de implementare a Planului de Acţiuni Republica Moldova – Uniunea Europeană
în domeniul liberalizării regimului de vize
Nr. d/o | Acţiunea/reforma prioritară | Acţiunile ce urmează fi desfăşurate | Autorităţile responsabile | Termenele de realizare |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BLOCUL 1 SECURITATEA DOCUMENTELOR, INCLUSIV ASIGURAREA CU PAŞAPOARTE BIOMETRICE | ||||
Consolidarea cadrului legal pentru emiterea paşapoartelor biometrice mecanolizibile, în deplină conformitate cu cele mai înalte standarde ICAO, în baza gestionării sigure a identităţii (registrul civil şi documentele primare) şi luînd în considerare protecţia corespunzătoare a datelor cu caracter personal | ||||
1. | Ajustarea cadrului legal şi normativ pentru universalizarea eliberării paşapoartelor electronice cu date biometrice, în corespundere cu cadrul juridic care reglementează protecţia datelor cu caracter personal | Ajustarea legislaţiei cu privire la perfectarea şi eliberarea paşapoartelor cetăţenilor Republicii Moldova, apatrizilor şi documentelor de călătorie ale refugiaţilor şi beneficiarilor de protecţie umanitară, în conformitate cu Legea nr.273-XIII din 9 noiembrie 1994 privind actele de identitate din sistemul naţional de paşapoarte | Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene | Iunie 2011 |
Ajustarea legislaţiei cu privire la perfectarea şi eliberarea paşapoartelor diplomatice şi de serviciu cu date biometrice | Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Justiţiei, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor | Iunie 2011 | ||
2. | Ajustarea cadrului legislativ şi normativ pentru extinderea aplicării procedurii de înregistrare dactiloscopică de stat | Modificarea Legii nr.1549-XV din 19 decembrie 2002 cu privire la înregistrarea dactiloscopică de stat | Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene | Iunie 2011 |
3. | Ajustarea cadrului legislativ şi normativ în vederea extinderii Registrului de stat al populaţiei | Modificarea Hotărîrii Guvernului nr.376 din 6 iunie 1995 “Cu privire la măsurile suplimentare de realizare a Sistemului naţional de paşapoarte” | Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene | Iunie 2011 |
Modificarea Hotărîrii Guvernului nr.333 din 18 martie 2002 “Pentru aprobarea Concepţiei sistemului informaţional automatizat “Registrul de stat al populaţiei” şi Regulamentului cu privire la Registrul de stat al populaţiei” | Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene | Iunie 2011 | ||
Modificarea Legii nr.273-XIII din 9 noiembrie 1994 privind actele de identitate din Sistemul naţional de paşapoarte | Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Serviciul Grăniceri | Iunie 2011 | ||
Implementarea paşapoartelor provizorii pentru unele categorii de persoane cu dizabilităţi | Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene | Semestrul II 2011 | ||
Ajustarea legislaţiei la Convenţia privind statutul apatrizilor, încheiată la New-York la 28 septembrie 1954 | Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene | Iunie 2011 | ||
Adoptarea unui Plan de acţiuni care să conţină un calendar pentru punerea integrală în circulaţie a paşapoartelor biometrice conforme standardelor ICAO, inclusiv în cadrul consulatelor Republicii Moldova din afara hotarelor ţării, şi eliminarea treptată şi completă a paşapoartelor neconforme cu normele ICAO | ||||
4. | Implementarea Planului de acţiuni pentru asigurarea eliberării paşapoartelor biometrice, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.317 din 28 aprilie 2010 | Realizarea Proiectului Comisiei Europene “Paşaportul biometric pentru Moldova” | Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Grăniceri | Decembrie 2011 |
Asigurarea, în modul stabilit şi la solicitare, a accesului la informaţia din Registrul de stat al populaţiei pentru misiunile diplomatice ale statelor Uniunii Europene, în scopul verificării informaţiei la eliberarea vizelor, inclusiv în baza paşapoartelor biometrice | Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal | August 2011 | ||
Crearea Directoriului naţional al certificatelor cheilor publice aplicate în paşapoartele cu date biometrice şi integrarea acestuia cu directoriile similare ale altor state şi cu cel al ICAO | Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene | Decembrie 2012 | ||
Realizarea programelor de formare şi adoptare a codurilor de etică anticorupţie, care vizează funcţionarii tuturor autorităţilor publice care se ocupă de perfectarea paşapoartelor, precum şi a buletinelor de identitate şi altor documente primare | ||||
5. | Creşterea gradului de profesionalism şi responsabilitate a funcţionarilor autorităţilor publice care administrează procesele de documentare a populaţiei | Elaborarea Codurilor de etică ale angajaţilor autorităţilor publice responsabile de administrarea proceselor de documentare a populaţiei | Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, autorităţile responsabile de administrarea proceselor de documentare a populaţiei | Martie 2011 |
Elaborarea şi aprobarea programului de instruire continuă | Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne | Aprilie 2011 | ||
Organizarea instruirii (traininguri) pentru conducătorii şi angajaţii instituţiilor (centrale şi teritoriale) de evidenţă şi documentare a populaţiei şi de stare civilă în domeniul: - codului de etică; - depistării şi combaterii faptelor de corupţie în procesul de eliberare a documentelor | Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Serviciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene | Semestrial, prima instruire – pînă în luna septembrie 2011 | ||
Elaborarea şi implementarea unui plan de gestionare a riscurilor de corupţie în domeniul documentării populaţiei şi stării civile | Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Serviciul Grăniceri | Decembrie 2011 | ||
Punerea treptată în circulaţie a paşapoartelor biometrice, în conformitate cu standardele ICAO, în cadrul consulatelor Republicii Moldova din afara hotarelor ţării şi eliminarea treptată a paşapoartelor neconforme cu normele ICAO | ||||
6. | Asigurarea infrastructurii de preluare a informaţiei biometrice în format digital în cadrul consulatelor şi ambasadelor Republicii Moldova peste hotare | Implementarea proiectului Comisiei Europene “Paşaportul biometric pentru Moldova” | Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Grăniceri | Decembrie 2011 |
Implementarea Planului de acţiuni pentru asigurarea eliberării paşapoartelor biometrice, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.317 din 28 aprilie 2010 | Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Grăniceri | Decembrie 2011 | ||
7. | Creşterea gradului de securitate a documentelor eliberate | Pregătirea şi desfăşurarea licitaţiei pentru procurarea carnetelor de paşapoarte cu cip integrat | Ministerul Finanţelor, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Afacerilor Interne | Aprilie 2011 |
Identificarea soluţiilor privind perfectarea paşapoartelor de serviciu şi diplomatice cu date biometrice; tipărirea bucletelor pentru aceste paşapoarte | Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Finanţelor, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor | Decembrie 2012 | ||
Optimizarea procesului de producere şi personalizare a paşapoartelor | Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor | Octombrie 2011 | ||
Creşterea nivelului de integritate şi securitate a procesului de depunere a cererii, de personalizare şi distribuţie a paşapoartelor, precum şi a buletinelor de identitate şi altor documente primare | ||||
8. | Îmbunătăţirea procesului de identificare a persoanelor din regiunea transnistreană care aplică pentru acte ale Republicii Moldova | Elaborarea şi adoptarea unor noi proceduri (inclusiv a actelor normative departamentale) pentru identificarea acestor persoane prin intermediul rudelor, precum şi pentru recunoaşterea faptelor de stare civilă produse şi înregistrate în regiunea transnistreană | Ministerul Justiţiei, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Afacerilor Interne | Semestrul I 2011 |
9. | Îmbunătăţirea preciziei de identificare şi securităţii de înscriere a persoanelor | Pregătirea implementării tehnologiilor de recunoaştere facială | Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Afacerilor Interne | Decembrie 2011 |
10. | Dezvoltarea procesului de producere şi personalizare a paşapoartelor biometrice | Îmbunătăţirea tehnologiei de producere a paşapoartelor cu date biometrice, în scopul ridicării nivelului automatizării procesului de personalizare a acestor paşapoarte | Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor | Decembrie 2012 |
11. | Dezvoltarea producerii şi personalizării paşapoartelor pentru anumite categorii de persoane cu dizabilităţi | Instalarea unei linii de producere şi personalizare a paşapoartelor provizorii | Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor | Semestrul II 2011 |
12. | Sporirea securităţii documentelor primare de stare civilă | Elaborarea şi producerea documentelor primare de stare civilă cu nivel sporit de securitate în scopul prevenirii falsificării lor | Ministerul Justiţiei, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene | Iunie 2012 |
Digitalizarea documentelor primare de stare civilă | Ministerul Justiţiei, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor | Decembrie 2012 | ||
Raportarea sistematică şi promptă în baza de date Interpol/LASP referitor la paşapoartele pierdute şi furate | ||||
13. | Consolidarea mecanismului de comunicare electronică între Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor şi Ministerul Afacerilor Interne | Asigurarea transmiterii permanente către BNC Interpol a informaţiei în versiune electronică privind paşapoartele pierdute sau furate | Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Serviciul Grăniceri | Permanent |
Implementarea Sistemului informaţional integral automatizat de evidenţă a infracţiunilor, a cauzelor penale şi a persoanelor care au săvîrşit infracţiuni, în care au fost unificate toate evidenţele informaţiei cu caracter criminogen (pentru executarea prevederilor Legii nr.216-XV din 29 mai 2003 cu privire la Sistemul informaţional integral automatizat de evidenţă a infracţiunilor, a cauzelor penale şi a persoanelor care au săvîrşit infracţiuni). | Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor | 31 decembrie 2011 | ||
14. | Schimbul electronic de informaţie între Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor şi Ministerul Afacerilor Interne în scopul efectuării schimbului reciproc de date cu Interpol privind paşapoarte pierdute şi furate | Conectarea la sistemul Interpol I-24/7INSYST de raportare electronică în timp real a paşapoartelor pierdute sau furate | Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Serviciul Grăniceri | Semestrul I 2011 |
Asigurarea unui schimb regulat de specimene de paşaport şi cooperarea cu Uniunea Europeană privind securitatea documentelor | ||||
15. | Informarea statelor membre ale UE privind specimenele de paşapoarte, în cazul modificării acestora | Transmiterea informaţiilor privind specimenele noi de paşapoarte prin canalul stabilit: Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor – Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene – misiunile diplomatice ale statelor Uniunii Europene | Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor | Anual, pînă în luna septembrie |
BLOCUL 2 MIGRAŢIA ILEGALĂ, INCLUSIV READMISIA | ||||
MANAGEMENTUL FRONTIEREI | ||||
Consolidarea cadrului legal în domeniul managementului frontierei, inclusiv prin adoptarea unei noi Legi cu privire la frontiera de stat, care să permită Serviciului Grăniceri să participe la depistarea şi investigarea crimelor transfrontaliere în cooperare cu organele de drept competente şi să extindă zona de responsabilitate pe întreg teritoriul ţării, precum şi dezvoltarea cadrului legal pentru o cooperare interinstituţională eficientă între Serviciul Grăniceri, organele de drept şi alte agenţii implicate în gestionarea frontierei | ||||
16. | Consolidarea cadrului legal în domeniul managementului frontierei | Elaborarea Legii cu privire la frontiera de stat a Republicii Moldova | Serviciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Finanţelor, Ministerul Justiţiei, alte autorităţi | Martie 2011 |
Elaborarea şi înaintarea propunerilor de amendare a legislaţiei în vederea demilitarizării şi profesionalizării Serviciului Grăniceri şi acordarea personalului a statutului special, descentralizării procesului de luare a deciziilor; optimizării structurii la nivel tactic, atribuirea competenţelor pe întreg teritoriul ţării | Serviciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Finanţelor, Ministerul Justiţiei, alte autorităţi | Iunie 2011 | ||
Elaborarea şi înaintarea propunerilor de amendare a legislaţiei în vederea asigurării competenţei Serviciului Grăniceri în domeniul urmăririi penale, examinării contravenţiilor, expertizei actelor de călătorie, răspunderii transportatorilor în cazul transportării în ţară a străinilor fără acte necesare de călătorie, depistarea şi investigarea crimelor transfrontaliere, traficului şi contrabandei cu fiinţele umane | Serviciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Finanţelor, Ministerul Justiţiei, alte autorităţi | Iunie 2011 | ||
17. | Consolidarea cadrului legal pentru o cooperare interinstituţională eficientă între Serviciul Grăniceri, organele de drept şi alte agenţii implicate în managementul frontierei | Elaborarea acordului-tip de cooperare interinstituţională în domeniul migraţiei, managementului frontierelor, perfectării vizelor şi problemelor legate de străini | Serviciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Finanţelor, Ministerul Justiţiei, alte autorităţi | Semestrul II 2011 |
Elaborarea noilor acorduri de cooperare, precum şi amendarea celor existente la nivel interinstituţional, în domeniile schimbului de informaţii (inclusiv operative), analizei riscurilor, schimbului de experienţă, instruirii, pregătirii profesionale, activităţii de cercetare etc. | Serviciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Finanţelor, Ministerul Justiţiei, alte autorităţi | Semestrul II 2011 | ||
Adoptarea unui Plan de acţiuni pentru implementarea eficientă a Strategiei naţionale de management integrat al frontierei de stat, care să conţină un calendar şi obiective specifice pentru dezvoltarea în continuare a legislaţiei, infrastructurii, echipamentelor, precum şi să prevadă resurse financiare şi umane suficiente pentru zona de gestionare a frontierei | ||||
18. | Elaborarea şi adoptarea Planului de acţiuni pentru implementarea eficientă a Strategiei naţionale de management integrat al frontierei de stat | Elaborarea Planului de acţiuni pentru implementarea eficientă a Strategiei naţionale de management integrat al frontierei de stat | Consiliul naţional privind management integrat al frontierei de stat | Ianuarie 2011 |
Prezentarea Planului de implementare a Strategiei naţionale de management integrat al frontierei de stat | Consiliul naţional privind management integrat al frontierei de stat | Semestrul I 2011 | ||
Realizarea unor programe de instruire şi adoptarea codurilor de etică anticorupţie, care vizează în mod specific grănicerii, inspectorii vamali, precum şi alţi funcţionari implicaţi în gestionarea frontierei | ||||
19. | Dezvoltarea capacităţilor instituţionale în domeniul pregătirii (formării) profesionale a grănicerilor, inspectorilor vamali, poliţiştilor etc. | Elaborarea planurilor de învăţămînt, precum şi a programelor analitice ale acestora conform standardelor de competenţă aplicate în ţările UE, adaptate inclusiv la circumstanţe de vulnerabilitate şi la fapte de corupţie | Serviciul Grăniceri, Ministerul Educaţiei, Ministerul Afacerilor Interne, alte autorităţi | Martie 2011-iulie 2011 |
Profesionalizarea Serviciului Grăniceri (înlocuirea militarilor în termen cu angajaţi pe bază de contract) | Serviciul Grăniceri, Ministerul Finanţelor | 2011-2012 | ||
Implementarea eficientă a legislaţiei privind controlul frontierei prin verificări la frontieră şi supravegherea acesteia, proceduri şi eficienţă operaţională, cunoaşterea situaţiei la nivel naţional şi local, inclusiv implementarea analizei riscurilor, informaţiilor secrete şi gestionarea fluxului de date, precum şi accesul şi consultarea directă a bazelor de date naţionale şi internaţionale relevante | ||||
20. | Implementarea eficientă a Legii cu privire la frontiera de stat | Elaborarea şi înaintarea propunerilor de amendare a actelor legislative şi normative în vederea reglementării caracteristicilor şi cerinţelor tehnice pentru construcţia punctelor de trecere a frontierei de stat, a regulilor de regim şi a schemelor tehnologice tipizate pentru efectuarea controlului în punctele de trecere a frontierei de stat | Serviciul Grăniceri, Ministerul Finanţelor, alte autorităţi | Semestrul II 2011 |
Elaborarea Ordinului directorului general al Serviciului Grăniceri cu privire la aprobarea Manualului practic de control şi supraveghere a frontierei de stat | Serviciul Grăniceri, Ministerul Finanţelor (Serviciul Vamal) | Semestrul I 2012 | ||
Realizarea sistemului informatic on-line al Serviciului Grăniceri, interfaţarea acestuia cu sistemele informatice ale instituţiilor naţionale cu atribuţii la frontiera de stat, inclusiv implementarea tehnologiilor de verificare a actelor de identitate cu date biometrice în punctele de trecere a frontierei de stat | Serviciul Grăniceri, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor | Semestrul II 2011 | ||
Asigurarea naţională a infrastructurii corespunzătoare, echipamentului tehnic, sistemelor IT, resurselor financiare şi umane, în conformitate cu Strategia de management integrat al frontierei de stat şi Planul de acţiuni care urmează să fie adoptat, precum şi implementarea eficientă a programelor de instruire şi a măsurilor anticorupţie | ||||
21. | Realizarea Planului de acţiuni pentru implementarea Strategiei naţionale de management integrat al frontierei de stat | Construcţia şi reconstrucţia pichetelor de grăniceri, a punctelor de trecere a frontierei de stat (inclusiv a punctelor de control comun auto) conform cerinţelor şi normelor UE/Schengen | Serviciul Grăniceri, Ministerul Finanţelor, alte autorităţi | 2011-2013 |
Dotarea subdiviziunilor de supraveghere şi control ale Serviciului Grăniceri, Centrului naţional de coordonare, punctelor de contact locale, canalelor de comunicare securizate cu echipament, tehnică IT, mijloace de transport, mijloace specifice, sisteme informatice, mijloace autonome de producere a energiei etc. | Serviciul Grăniceri, Ministerul Finanţelor | 2011-2013 | ||
Dezvoltarea capacităţilor de supraveghere şi intervenţie rapidă prin utilizarea în practica de serviciu a mijloacelor şi echipamentului modern, luînd în considerare principiile conceptului Sistemului European de Supraveghere a Frontierelor (Eurosur) | Serviciul Grăniceri, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne | 2011-2013 | ||
Darea în exploatare a sistemului de comunicaţii mobile la frontiera de stat | Serviciul Grăniceri | Semestrul II 2012 | ||
Cooperare cu statele vecine în vederea finalizării procesului de demarcare a frontierei de stat | Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Serviciul Grăniceri, Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru | 2011-2013 | ||
Îmbunătăţirea cooperării dintre agenţii (inclusiv schimbul de date între Serviciul de Grăniceri şi organele de drept), cooperarea internaţională, inclusiv cooperarea cu ţările vecine şi implementarea acordului de lucru cu FRONTEX la un nivel înalt de eficacitate | ||||
22. | Dezvoltarea cooperării interinstituţionale | Crearea Centrului naţional de coordonare în regim 24/7 în incinta Serviciului Grăniceri (coordonarea operaţiunilor comune, activităţilor comune de pregătire etc.), precum şi a punctelor de contact locale | Serviciul Grăniceri | 2011 |
Semnarea acordului interinstituţional de cooperare în domeniul migraţiei, managementului frontierelor, perfectării vizelor şi problemelor legate de străini | Serviciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Finanţelor, Ministerul Justiţiei, alte autorităţi | Semestrul II 2011 | ||
Semnarea noilor acorduri de cooperare, precum şi amendarea celor existente la nivel interinstituţional în domeniile schimbului de informaţii (inclusiv operative), analizei riscurilor, schimbului de experienţă, instruirii, pregătirii profesionale, activităţii de cercetare etc. | Serviciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Finanţelor, Ministerul Justiţiei, alte autorităţi | Semestrul II 2011 | ||
23. | Dezvoltarea cooperării internaţionale | Dezvoltarea cadrului juridic de cooperare cu serviciile de frontieră ale statelor limitrofe, statelor membre UE şi CSI, precum şi cu alte instituţii de specialitate din cadrul UE: | Serviciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene | 2011-2013 |
Protocol de cooperare între Serviciul Grăniceri al Republicii Moldova şi Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră Române din Ministerul Administraţiei şi Internelor al României | Serviciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene | Semestrul I 2011 | ||
Plan privind dezvoltarea cooperării instituţiilor de frontieră ale Republicii Moldova şi României pentru anul 2011 | Serviciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene | Semestrul I 2011 | ||
Protocol de cooperare între Serviciul Grăniceri al Republicii Moldova şi Serviciul Grăniceri al Comitetului Securităţii Naţionale al Republicii Kazahstan | Serviciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene | Semestrul I 2011 | ||
Acord de cooperare între Serviciul Grăniceri al Republicii Moldova şi Comitetul Grăniceresc de Stat al Republicii Belarus | Serviciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene | Semestrul II 2011 | ||
Protocol de cooperare între Serviciul Grăniceri al Republicii Moldova şi Serviciul de Grăniceri al Republicii Polonia | Serviciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene | Semestrul II 2011 | ||
Protocol de cooperare între Serviciul Grăniceri al Republicii Moldova şi Serviciul de Frontieră şi Imigrare al Republicii Portugheze | Serviciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene | Semestrul II 2011 | ||
Protocol de cooperare între Serviciul Grăniceri al Republicii Moldova şi Poliţia de Frontieră subordonată Ministerului Afacerilor Interne al Georgiei | Serviciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene | Semestrul II 2011 | ||
24. | Implementarea aranjamentul de lucru cu FRONTEX la un nivel înalt de eficacitate | Implementarea Planului de cooperare între Serviciul Grăniceri al Republicii Moldova şi Agenţia FRONTEX pentru anii 2009-2011 | Serviciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene | Pe parcursul 2011 |
Elaborarea şi semnarea Planului de cooperare între Serviciul Grăniceri al Republicii Moldova şi Agenţia FRONTEX pentru anii 2012-2014 | Serviciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene | Semestrul I 2011 | ||
MANAGEMENTUL MIGRAŢIEI | ||||
Consolidarea cadrului legal privind politicile de migraţiune, adoptarea măsurilor privind reintegrarea cetăţenilor moldoveni (reîntorşi voluntar ori readmişi în baza Acordului dintre Comunitatea Europeană şi Republica Moldova privind readmisia persoanelor aflate în situaţie de şedere ilegală şi combaterea migraţiei ilegale), inclusiv prin încheierea acordurilor de readmisie cu principalele state de origine şi identificarea căilor de detectare a migranţilor ilegali | ||||
25. | Dezvoltarea cadrului legal şi a programelor privind integrarea străinilor şi a cetăţenilor Republicii Moldova (reîntorşi, repatriaţi voluntar sau readmişi în baza acordurilor de readmisie) | Dezvoltarea programelor privind reintegrarea cetăţenilor moldoveni (reîntorşi, repatriaţi voluntar sau readmişi în baza Acordului dintre Comunitatea Europeană şi Republica Moldova privind readmisia persoanelor aflate în situaţie de şedere ilegală) | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Economiei, Ministerul Educaţiei | Semestrul II 2011 |
Elaborarea legii privind integrarea străinilor | Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, Biroul Relaţii Interetnice | Trimestrul III 2011 – semestrul I 2012 | ||
26. | Modificarea şi completarea cadrului legal privind stabilirea răspunderii cărăuşilor | Operarea modificărilor de rigoare în legislaţia naţională (Codul contravenţional) pentru stabilirea răspunderii cărăuşilor în procesul transportării de persoane de pe /spre teritoriul Republicii Moldova în conformitate cu cerinţele legislaţiei UE, precum şi elaborarea proiectelor de acte normative pentru implementarea acestora | Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, Ministerul Afacerilor Interne | Semestrul I 2011 |
Elaborarea mecanismului de cooperare interinstituţională în scopul distribuirii competenţelor şi eficientizării procesului de control (pus în sarcina atît a organelor de stat de control, cît şi a operatorilor de transport), precum şi a procesului de atragere la răspundere a cărăuşilor implicaţi în traficul ilicit de persoane | Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, Administraţia de Stat a Aviaţiei Civile, Ministerul Afacerilor Interne | Semestrul I 2011 | ||
Adoptarea unei Strategii naţionale de management al migraţiei pentru implementarea eficientă a cadrului legal în domeniul politicii de migraţie şi a unui Plan de acţiuni, care să conţină un calendar, obiective specifice, activităţi, rezultate, indicatori de performanţă şi să prevadă resurse umane şi financiare suficiente | ||||
27. | Adoptarea unei Strategii naţionale în domeniul migraţiei şi azilului | Elaborarea proiectului hotărîrii de Guvern cu privire la Strategia naţională în domeniul migraţiei şi azilului | Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Economiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Finanţelor, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Serviciul Grăniceri, Biroul Relaţii Interetnice | Semestrul I 2011 |
Elaborarea şi adoptarea de către Guvern a Planului de acţiuni pentru implementarea Strategiei naţionale în domeniul migraţiei şi azilului | Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Economiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Finanţelor, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Serviciul Grăniceri, Biroul Relaţii Interetnice | Semestrul II 2011 | ||
Stabilirea unui mecanism de monitorizare a grupurilor şi fluxurilor migraţionale, prin definirea profilului migraţional al Republicii Moldova, actualizat în mod regulat cu date privind migraţia legală şi ilegală, precum şi prin stabilirea instituţiilor responsabile pentru colectarea şi analiza datelor privind grupurile şi fluxurile migraţionale | ||||
28. | Consolidarea mecanismului de gestionare a stocurilor informaţionale privind migraţia | Consolidarea dialogului în cadrul Grupului de lucru tehnic interinstituţional care coordonează procesul de implementare a exerciţiului Profilului Migraţional Extins | Grupul tehnic de lucru privind Profilul Migraţional Extins în cooperare cu Misiunea Organizaţiei Internaţionale pentru Migraţie la Chişinău (Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Afacerilor Interne, Biroul Naţional de Statistică, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene şi alte autorităţi) | Semestrul I 2011 |
Elaborarea Profilului Migraţional Extins al Republicii Moldova | Grupul tehnic de lucru privind Profilul Migraţional Extins în cooperare cu Misiunea Organizaţiei Internaţionale pentru Migraţie la Chişinău (Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Afacerilor Interne, Biroul Naţional de Statistică, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene şi alte autorităţi) | Semestrul II 2011 | ||
Stabilirea instituţiilor responsabile pentru actualizarea regulată a Profilului Migraţional Extins al Republicii Moldova, colectarea şi analiza datelor cu privire la fluxurile şi grupurile migraţionale | Grupul tehnic de lucru privind Profilul Migraţional Extins în cooperare cu Misiunea Organizaţiei Internaţionale pentru Migraţie la Chişinău (Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Afacerilor Interne, Biroul Naţional de Statistică, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene şi alte autorităţi) | Semestrul II 2011 | ||
29. | Definitivarea şi implementarea Sistemului informaţional integrat automatizat în domeniul migraţiei şi azilului | Crearea subsistemelor (elaborarea şi crearea programelor (soft-uri) pentru Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei (Agenţia naţională pentru ocuparea forţei de muncă), Ministerul Educaţiei, Serviciul de Informaţii şi Securitate | Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Educaţiei, Serviciul Grăniceri | Semestrul II 2011 |
Continuarea implementării eficiente a Acordului de readmisie UE – Republica Moldova şi a măsurilor de reintegrare a cetăţenilor Republicii Moldova (care se întorc în mod voluntar sau sunt readmişi) | ||||
30. | Consolidarea şi eficientizarea procedurilor de readmisie cu statele membre UE şi statele terţe | Efectuarea procedurilor de readmisie în baza Acordului dintre UE şi Republica Moldova privind readmisia persoanelor aflate în situaţie de şedere ilegală | Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene | Decembrie 2011 |
Negocierea şi semnarea cu statele membre UE a protocoalelor adiţionale la Acordul dintre UE şi Republica Moldova privind readmisia persoanelor aflate în situaţie de şedere ilegală (prioritar pentru 2011: Italia, Bulgaria, Franţa, Republica Cehă) | Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene | Decembrie 2011 | ||
Negocierea şi semnarea acordurilor de readmisie cu Bosnia şi Herţegovina, Serbia, Muntenegro, Albania, precum şi cu alte state terţe | Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene | Semestrul II 2011 | ||
Implementarea eficientă a cadrului legal privind managementul migraţiei, inclusiv asigurarea structurilor administrative cu resurse umane necesare, cu competenţe clare şi relevante pentru toate aspectele managementului migraţiei, precum şi cooperarea eficientă între instituţiile relevante | ||||
31. | Implementarea legislaţiei în vigoare privind regimul străinilor şi consolidarea capacităţilor autorităţii competente pentru străini | Implementarea Legii nr.200-XVIII din 16 iulie 2010 privind regimul străinilor în Republica Moldova | Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Serviciul Grăniceri, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor | Semestrul I 2011 |
Elaborarea mecanismului de cooperare interinstituţională în baza Legii nr.200-XVIII din 16 iulie 2010 privind regimul străinilor în Republica Moldova | Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Serviciul Grăniceri, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor | Semestrul I 2011 | ||
Asigurarea structurilor administrative subordonate (Biroul Migraţie şi Azil) cu resurse umane în contextul implementării Legii nr.200-XVIII din 16 iulie 2010 privind regimul străinilor în Republica Moldova | Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Finanţelor | Semestrul I 2011 | ||
Implementarea Planului naţional de acţiuni în domeniul migraţiei şi azilului pentru 2010-2011 | Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Serviciul Grăniceri | Decembrie 2011 | ||
Actualizarea periodică a Profilului Migraţional Extins şi examinarea eficientă a datelor privind grupurile şi fluxurile migraţionale | ||||
32. | Implementarea activităţilor de consolidare a capacităţilor necesare pentru asigurarea dreptului de proprietate asupra instrumentului Profilului Migraţional Extins | Elaborarea Strategiei naţionale de management al datelor | Grupul tehnic de lucru privind Profilul Migraţional Extins în cooperare cu Misiunea Organizaţiei Internaţionale pentru Migraţie la Chişinău (Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Afacerilor Interne, Biroul Naţional de Statistică , Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene şi alte autorităţi) | Semestrul II 2011 |
Elaborarea unui Plan de actualizare regulată şi de diseminare a Profilului Migraţional Extins (pentru 2 ani) | Grupul tehnic de lucru privind Profilul Migraţional Extins în cooperare cu Misiunea Organizaţiei Internaţionale pentru Migraţie la Chişinău (Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Afacerilor Interne, Biroul Naţional de Statistică, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene şi alte autorităţi) | Semestrul II 2011 | ||
Elaborarea Liniilor directorii metodologice de dezvoltare şi actualizare a Profilului Migraţional Extins | Grupul tehnic de lucru privind Profilul Migraţional Extins în cooperare cu Misiunea Organizaţiei Internaţionale pentru Migraţie la Chişinău (Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Afacerilor Interne, Biroul Naţional de Statistică, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene şi alte autorităţi) | Semestrul II 2011 | ||
Implementarea consecventă a unei metodologii eficiente privind căile de depistare a migraţiei ilegale în interiorul ţării, analiza riscurilor (inclusiv raportarea de către autorităţile relevante şi analiza pe fiecare nivel administrativ, de exemplu local, central) şi investigarea cazurilor de facilitare organizată a migraţiei ilegale, inclusiv cooperarea eficientă între instituţiile relevante | ||||
33. | Combaterea eficientă a migraţiei şi şederii ilegale a străinilor în Republica Moldova | Implementarea eficientă a metodologiilor privind depistarea migranţilor iregulari în interiorul ţării | Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Grăniceri | Decembrie 2011 |
Dezvoltarea şi aplicarea metodei de analiză a riscurilor în combaterea migraţiei şi şederii ilegale a străinilor în Republica Moldova | Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Grăniceri | Decembrie 2011 | ||
Asigurarea infrastructurii adecvate (inclusiv centrele de detenţie) şi consolidarea instituţiilor responsabile pentru a asigura expulzarea persoanelor cu şedere ilegală şi /sau de tranzit a resortisanţilor ţărilor terţe de pe teritoriul Republicii Moldova | ||||
34. | Consolidarea capacităţilor centrului de detenţie şi dezvoltarea abilităţilor angajaţilor instituţiei responsabile de executarea procedurilor de returnare şi expulzare | Identificarea necesităţilor şi dezvoltarea infrastructurii Centrului de plasament temporar al străinilor, asigurarea cu resurse suficiente de personal | Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Finanţelor | Iunie 2011 |
Consolidarea capacităţilor instituţiei responsabile de executarea procedurilor de returnare şi expulzare prin seminare, traininguri, instruiri, vizite de studiu, instruirea formatorilor | Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Finanţelor | Semestrul II 2011 | ||
35. | Programe de instruire continuă (traininguri) pentru ofiţerii de poliţie şi funcţionari publici implicaţi în managementul migraţiei şi azilului, analiza riscurilor, combaterea imigraţiei iregulare şi şederii ilegale, detenţia şi procedurile de returnare etc. | Instruirea ofiţerilor de poliţie şi a funcţionarilor publici implicaţi în managementul migraţiei şi azilului prin seminare, traininguri, instruiri, vizite de studiu, instruirea formatorilor | Ministerul Afacerilor Interne | Semestrul II 2011 |
Asigurarea continuităţii formării profesionale prin politici de cadre coerente | Ministerul Afacerilor Interne | Semestrul II 2011 | ||
POLITICI DE AZIL | ||||
Consolidarea cadrului legal privind politica de azil prin adoptarea actelor legislative privind integrarea refugiaţilor sau beneficiarilor de alte forme de protecţie | ||||
36. | Dezvoltarea cadrului legal şi a programelor privind integrarea solicitanţilor de azil şi refugiaţilor | Elaborarea Legii cu privire la integrarea străinilor | Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, Biroul Relaţii Interetnice | Trimestrul III 2011 – semestru I 2012 |
Implementarea legislaţiei în domeniul azilului, inclusiv prevederea unei infrastructuri adecvate şi consolidarea instituţiilor responsabile (angajaţi, finanţare), în special în domeniul procedurilor de azil, primirea solicitanţilor de azil şi protecţia drepturilor lor, precum şi integrarea refugiaţilor; asigurarea accesului beneficiarilor de protecţie internaţională la documentele de călătorie prevăzute de legislaţie | ||||
37. | Implementarea legislaţiei în vigoare privind azilul, asigurarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale solicitanţilor de azil şi beneficiarilor unei forme de protecţie | Implementarea Legii nr.270-XVII din 18 decembrie 2008 privind azilul în Republica Moldova | Ministerul Afacerilor Interne | Semestrul II 2011 |
Identificarea soluţiilor privind asigurarea cu documente de călătorie a refugiaţilor şi a beneficiarilor de protecţie umanitară (asigurarea beneficiarilor de protecţie internaţională, acces la documentele de călătorie prevăzute de legislaţie). Tipărirea bucletelor documentelor de călătorie pentru refugiaţii şi beneficiari de protecţie umanitară | Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Afacerilor Interne | 2011 | ||
Consolidarea capacităţilor instituţionale prin instruirea personalului şi preluarea de practici în domeniul procedurilor pe cazurile speciale | Ministerul Afacerilor Interne | Semestrul I 2011 | ||
BLOCUL 3 ORDINEA PUBLICĂ ŞI SECURITATEA PROTECŢIA DATELOR CU CARACTER PERSONAL | ||||
Consolidarea cadrului legal privind protecţia datelor cu caracter personal, inclusiv aderarea la Protocolul adiţional din 2001 al Convenţiei Consiliului Europei pentru protecţia persoanelor referitor la prelucrarea automatizată a datelor cu caracter personal, cu privire la autorităţile de supraveghere şi fluxul transfrontalier al datelor cu caracter personal | ||||
38. | Racordarea prevederilor din legislaţia naţională la standardele în materia protecţiei datelor cu caracter personal stabilite în instrumentele internaţionale şi europene | Adoptarea Legii cu privire la protecţia datelor cu caracter personal (în redacţie nouă) | Ministerul Justiţiei, Cancelaria de Stat, Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal | Trimestrul I 2011 |
Prezentarea spre examinare Guvernului a proiectului hotărîrii de Guvern pentru aprobarea proiectului de lege cu privire la modificarea şi completarea unor acte normative: Legea nr.982-XIV din 11 mai 2000 privind accesul la informaţie, Legea taxei de stat nr.1216-XII din 3 decembrie 1992 | Ministerul Justiţiei | Trimestrul II 2011 | ||
Adoptarea Legii cu privire la modificarea şi completarea unor acte legislative: Legea nr.982-XIV din 11 mai 2000 privind accesul la informaţie, Legea taxei de stat nr.1216-XII din 3 decembrie 1992 | Ministerul Justiţiei, Cancelaria de Stat, Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal | Semestrul II 2011 | ||
39. | Ratificarea de către Republica Moldova a Protocolului adiţional la Convenţia pentru protecţia persoanelor referitor la prelucrarea automatizată a datelor cu caracter personal, cu privire la autorităţile de supraveghere şi fluxul transfrontalier al datelor cu caracter personal, adoptat la Strasbourg la 8 noiembrie 2001 | Adoptarea Legii cu privire la ratificarea Protocolului adiţional la Convenţia pentru protecţia persoanelor referitor la prelucrarea automatizată a datelor cu caracter personal, cu privire la autorităţile de supraveghere şi fluxul transfrontalier al datelor, adoptat la Strasbourg la 8 noiembrie 2001 şi semnat de Republica Moldova la 29 aprilie 2010 | Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal | Trimestrul I 2011 |
40. | Elaborarea şi aprobarea cadrului normativ secundar care să asigure implementarea procesului de înregistrare a deţinătorilor de date personale în registrul public | Aprobarea prin hotărîre de Guvern a Regulamentului Registrului manual al deţinătorilor de date cu caracter personal | Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal, Cancelaria de Stat | Trimestrul I 2011 |
Implementarea Sistemului informaţional automatizat “Registrul deţinătorilor de date cu caracter personal” | Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal, Cancelaria de Stat | 2011-2012 | ||
Implementarea legislaţiei cu privire la protecţia datelor cu caracter personal şi asigurarea funcţionării eficiente a autorităţii autonome de control pentru protecţia datelor prin alocarea resurselor umane şi financiare necesare | ||||
41. | Modificarea şi completarea cadrului normativ naţional cu prevederi privind datele cu caracter personal | Prezentarea spre examinare Guvernului a proiectului hotărîrii de Guvern privind aprobarea proiectului legii pentru modificarea şi completarea: Codului contravenţional, Legii cu privire la aprobarea Regulamentului Centrului Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal, structurii, personalului-limită şi a modului de finanţare a Centrului Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal; Legii cu privire la sistemul de salarizare în sectorul bugetar | Ministerul Justiţiei, Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal | Trimestrul II 2011 |
Adoptarea Legii cu privire la modificarea şi completarea: Codului contravenţional, Legii cu privire la aprobarea Regulamentului Centrului Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal, structurii, personalului-limită şi a modului de finanţare a Centrului Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal; Legii cu privire la sistemul de salarizare în sectorul bugetar | Ministerul Justiţiei, Cancelaria de Stat, Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal | Semestrul II 2011 | ||
COOPERAREA JUDICIARĂ ÎN MATERIE PENALĂ | ||||
Cooperarea cu EUROJUST | ||||
42. | Stabilirea bazei normative şi consolidarea cooperării cu EUROJUST | Semnarea Acordului de cooperare cu EUROJUST | Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Procuratura Generală, Ministerul Justiţiei | 31 decembrie 2011 |
Continuarea cooperării cu EUROJUST în cazuri concrete prin asistenţă juridică internaţională în materie penală | Procuratura Generală | Permanent | ||
Efectuarea vizitei de studiu la EUROJUST pentru familiarizarea cu procedurile de activitate | Procuratura Generală, Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal | 2011 (în funcţie de disponibilitatea EUROJUST) | ||
Adoptarea cadrului legal privind asistenţa juridică reciprocă | ||||
43. | Completarea cadrului legal în domeniul cooperării juridice în materie penală | Elaborarea şi adoptarea legislaţiei procesual penale privind echipele comune de investigaţii internaţionale | Procuratura Generală, Ministerul Afacerilor Interne | Decembrie 2011 |
Aderarea la cel de-al II-lea Protocol la Convenţia Europeană privind asistenţa juridică reciprocă | ||||
44. | Ratificarea celui de al 2-lea Protocol la Convenţia europeană de asistenţă în materie penală | Semnarea şi ratificarea celui de al 2-lea Protocol la Convenţia Europeană de asistenţă juridică în materie penală | Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Justiţiei, Procuratura Generală | 2011 |
Implementarea convenţiilor internaţionale privind cooperarea judiciară în materie penală (în special convenţiile Consiliului Europei) | ||||
45. | Aplicarea în practică a prevederilor tratatelor internaţionale referitor la cooperarea judiciară în materie penală | Folosirea în activitatea de asistenţă juridică internaţională în materie penală a prevederilor convenţiilor cu obiect de reglementare special (combaterea corupţiei, spălării banilor, criminalităţii cibernetice, traficului de fiinţe umane, terorismului) | Procuratura Generală, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei | Permanent |
Asigurarea unui nivel înalt de eficacitate a cooperării judiciare în materie penală a judecătorilor şi procurorilor cu statele-membre ale Uniunii Europene | ||||
46. | Schimb de experienţă a judecătorilor şi procurorilor din Republica Moldova cu cei din alte state ale Uniunii Europene | Vizite de studiu ale judecătorilor şi procurorilor din Republica Moldova la instituţiile omologe din statele Uniunii Europene | Ministerul Justiţiei, Procuratura Generală | Decembrie 2011 |
COOPERAREA ÎN EXECUTAREA LEGII | ||||
Stabilirea unui mecanism adecvat de coordonare între agenţiile naţionale relevante şi o bază de date comună ce garantează accesul direct al funcţionarilor relevanţi | ||||
47. | Stabilirea unui mecanism de coordonare eficient între subdiviziunile de combatere a crimei organizate | Crearea Unităţii de informaţie şi analize în cadrul Departamentului de Poliţie al Ministerului Afacerilor Interne şi operaţionalizarea activităţii acesteia | Ministerul Afacerilor Interne | Decembrie 2011 |
Încheierea unui acord de cooperare operaţională cu Europol care să asigure un nivel adecvat de protecţie a datelor cu caracter personal | ||||
48. | Consolidarea dialogului dintre Republica Moldova şi EUROPOL | Finalizarea misiunii de evaluare din partea EUROPOL în vederea analizei situaţiei privind protecţia datelor cu caracter personal | Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene | Semestrul I 2011 |
Evaluarea rezultatelor misiunii. Aprobarea iniţierii negocierilor în vederea semnării Acordului operaţional de către Board-ul de Management al EUROPOL, ca urmare a misiunii de evaluare menţionate | Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Afacerilor Interne, Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal | Semestrul II 2011 | ||
Asigurarea unui nivel înalt al capacităţii operaţionale şi speciale de anchetă a serviciilor de aplicare a legii şi utilizarea ei consecventă şi eficientă pentru combaterea criminalităţii transfrontaliere | ||||
49. | Ajustarea legislaţiei naţionale în domeniul investigaţiilor şi urmăririi operative la instrumentele internaţionale de combatere a criminalităţii transfrontaliere | Modificarea Legii nr.45-XIII din 12 aprilie 1994 privind activitatea operativă de investigaţii, pentru a o racorda la noile cerinţe de combatere a crimei transfrontaliere | Ministerul Afacerilor Interne, Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Serviciul Vamal, Serviciul Grăniceri, Procuratura Generală, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Justiţiei, alte autorităţi | Semestrul II 2011 |
Revizuirea legislaţiei naţionale în domeniul interceptării convorbirilor telefonice | Ministerul Afacerilor Interne, Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Procuratura Generală, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Justiţiei, alte autorităţi | Semestrul II 2011 | ||
Revizuirea legislaţiei relevante în cadrul Convenţiei privind cooperarea poliţienească în Europa de Sud-Est | Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Grăniceri, Procuratura Generală, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Justiţiei, alte autorităţi | Semestrul II 2011 | ||
Asigurarea unui nivel înalt de eficacitate a cooperării în aplicarea legii între instituţiile naţionale relevante – în special grăniceri, poliţişti, colaboratori vamali, precum şi cooperarea cu autorităţile judiciare | ||||
50. | Consolidarea parteneriatului dintre angajaţii Poliţiei, Serviciului Grăniceri, Serviciului Vamal şi Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei | Conectarea reciprocă a proprietarilor de baze de date pentru asigurarea unui mecanism adecvat de schimb de informaţie | Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Grăniceri, Serviciul Vamal, Procuratura Generală, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Justiţiei, alte autorităţi | Semestrul II 2011 |
51. | Consolidarea cooperării în cadrul subdiviziunilor mixte existente (SECI/GUAM, Centrul Comun de la Galaţi etc.) | Ministerul Afacerilor Interne, Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Serviciul Grăniceri, Serviciul Vamal, Procuratura Generală, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Justiţiei, alte autorităţi | Permanent | |
Acorduri operaţionale bilaterale şi multilaterale consolidate de cooperare în domeniul executării legii, inclusiv prin schimbul de informaţii relevante în timp util cu autorităţile competente de executare a legii din statele-membre ale Uniunii Europene | ||||
52. | Consolidarea cadrului legal pentru cooperare şi asigurare a unui mecanism de implementare | Negocierea şi semnarea acordurilor bilaterale şi multilaterale de cooperare în domeniul executării legii | Ministerul Afacerilor Interne, Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Serviciul Grăniceri, Serviciul Vamal, Procuratura Generală, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Justiţiei, alte autorităţi | Permanent |
Organizarea reuniunii ofiţerilor de legătură acreditaţi pentru cooperare între agenţiile de executare a legii | Ministerul Afacerilor Interne | Semestrul I 2011 | ||
PREVENIREA ŞI COMBATEREA CORUPŢIEI ŞI CRIMELOR FINANCIARE | ||||
Adoptarea legislaţiei privind prevenirea şi combaterea corupţiei şi consolidarea funcţiei anticorupţie a Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei; consolidarea coordonării şi schimbului de informaţii între autorităţile responsabile pentru lupta împotriva corupţiei | ||||
53. | Consolidarea cadrului legislativ privind prevenirea şi combaterea corupţiei | Adoptarea proiectelor de acte normative şi a documentelor de politici elaborate în conformitate cu standardele internaţionale anticorupţie | Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei | Semestrul I 2011 |
Armonizarea definiţiei “corupţie” la standardele internaţionale prin adoptarea proiectului de lege privind completarea Legii nr.90-XVI din 25 aprilie 2008 cu privire la prevenirea şi combaterea corupţiei | Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei | Semestrul II 2011 | ||
Adoptarea proiectului de lege privind protecţia avertizorilor | Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei | Semestrul II 2011 | ||
54. | Consolidarea activităţii de prevenire şi combatere a corupţiei din cadrul Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei | Asigurarea corespunzătoare cu resurse umane şi materiale a subdiviziunii de prevenire şi combatere a corupţiei din cadrul Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei | Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei | 2011-2012 |
Consolidarea schimbului de informaţii dintre Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei şi autorităţile responsabile pentru lupta împotriva corupţiei | Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Procuratura Generală, Curtea de Conturi | Semestrul II 2011 | ||
Implementarea legislaţiei privind prevenirea şi combaterea corupţiei, asigurînd funcţionarea eficientă a autorităţii independente de combatere a corupţiei; elaborarea codurilor etice şi organizarea instruirilor în domeniul anticorupţie care vizează în special funcţionarii publici implicaţi în aplicarea legii şi a sistemului judiciar | ||||
55. | Asigurarea aplicării legislaţiei privind prevenirea şi combaterea corupţiei | Punerea în aplicare a mecanismului de implementare a Legii nr.16-XVI din 15 februarie 2008 cu privire la conflictul de interese prin elaborarea proiectului de lege cu privire la Comisia Principală de Etică, structura şi modul de funcţionare a acesteia | Ministerul Justiţiei | Semestrul II 2011 |
Elaborarea proiectului de modificare a Legii nr.25-XVI din 22 februarie 2008 privind Codul de conduită a funcţionarului public | Ministerul Justiţiei, Cancelaria de Stat | Semestrul II 2011 | ||
56. | Optimizarea funcţionării Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei în vederea asigurării independenţei instituţionale | Elaborarea proiectului de lege privind modificarea şi completarea Legii nr.1104-XV din 6 februarie 2002 cu privire la Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei în vederea asigurării unei funcţionări independente | Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei | Semestrul II 2011 |
Organizarea şi desfăşurarea unor instruiri anticorupţie cu participarea funcţionarilor publici şi a lucrătorilor sistemului judiciar | Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Grăniceri, Procuratura Generală, Ministerul Justiţiei | Periodic 2011 | ||
Consolidarea cadrului legislativ pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului în conformitate cu standardele internaţionale stabilite de Grupul de Acţiune Financiar (Financial Action Task Force) privind spălarea banilor şi finanţarea terorismului (FATF); actualizarea periodică a strategiei naţionale respective; crearea unei Unităţi independente de informare financiară | ||||
57. | Consolidarea cadrului normativ de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului | Actualizarea Planului de acţiuni privind implementarea Strategiei cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului | Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei | Semestrul II 2011 |
Elaborarea şi adoptarea proiectului de lege privind modificarea şi completarea Legii nr.190-XVI din 26 iulie 2007 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului în vederea ajustării prevederilor legale la standardele internaţionale | Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei | Semestrul II 2011 | ||
58. | Asigurarea unei activităţi independente a Serviciului pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor, subdiviziune a Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei | Revizuirea cadrului normativ naţional prin prisma asigurării independenţei Serviciului pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor, subdiviziune a Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei | Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei | Semestrul II 2011 |
Implementarea legislaţiei şi a Strategiei de prevenire a spălării banilor şi a finanţării terorismului, punerea în aplicare a legislaţiei relevante cu privire la confiscarea bunurilor criminalilor (inclusiv prevederile privind aspectele transfrontaliere) | ||||
59. | Implementarea cadrului normativ privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi a finanţării terorismului | Asigurarea îndeplinirii Planului de acţiuni pentru realizarea Strategiei naţionale de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului pentru anii 2010-2012 | Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei | 2011-2012 |
60. | Implementarea legislaţiei relevante privind confiscarea veniturilor provenite din infracţiuni | Organizarea şi desfăşurarea unor instruiri în vederea examinării celor mai bune practici în materia confiscării veniturilor provenite din infracţiuni | Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Procuratura Generală | Semestrul II 2011 |
PREVENIREA ŞI COMBATEREA CRIMEI ORGANIZATE, INCLUSIV A TRAFICULUI DE FIINŢE UMANE | ||||
Adoptarea unei legi şi a unei strategii cuprinzătoare cu privire la prevenirea şi combaterea crimei organizate, împreună cu un plan de acţiuni ce ar conţine un cadru temporal, obiective specifice, activităţi, rezultate, indicatori de performanţă şi resurse umane şi financiare suficiente | ||||
61. | Adoptarea Legii privind prevenirea şi combaterea crimei organizate | Definitivarea proiectului de lege privind prevenirea şi combaterea crimei organizate | Ministerul Afacerilor Interne, Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Ministerul Justiţiei, Procuratura Generală, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Serviciul Grăniceri, alte instituţii | Semestrul I 2011 |
Adoptarea Legii privind prevenirea şi combaterea crimei organizate | Ministerul Afacerilor Interne, Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Ministerul Justiţiei, Procuratura Generală, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Serviciul Grăniceri, alte instituţii | Semestrul II 2011 | ||
62. | Aprobarea Strategiei şi a Planului de acţiuni de prevenire şi combatere a crimei organizate | Elaborarea Strategiei naţionale de prevenire şi combatere a crimei organizate | Ministerul Afacerilor Interne, Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Ministerul Justiţiei, Procuratura Generală, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Serviciul Grăniceri, alte instituţii | Semestrul I 2011 |
Consultarea Strategiei naţionale de prevenire şi combatere a crimei organizate cu organizaţiile internaţionale relevante şi organizaţii nonguvernamentale în domeniu | Ministerul Afacerilor Interne, alte instituţii | Semestrul II 2011 | ||
Adoptarea Strategiei naţionale de prevenire şi combatere a crimei organizate | Ministerul Afacerilor Interne, Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Ministerul Justiţiei, Procuratura Generală, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Serviciul Grăniceri, alte instituţii | Semestrul II 2011 | ||
Elaborarea şi adoptarea Planului de acţiuni de prevenire şi combatere a crimei organizate | Ministerul Afacerilor Interne, Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Ministerul Justiţiei, Procuratura Generală, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Serviciul Grăniceri, alte instituţii | Semestrul II 2011 | ||
Consolidarea cadrului legal privind prevenirea şi combaterea traficului de fiinţe umane şi actualizarea periodică a Planului naţional respectiv, ce ar conţine un cadru temporal, obiective specifice, activităţi, rezultate, indicatori de performanţă şi resurse umane şi financiare suficiente | ||||
63. | Dezvoltarea conţinutului cadrului legal existent în domeniul traficului de fiinţe umane | Expertizarea internaţională a cadrului legal existent în domeniul traficului de persoane cu prezentarea recomandărilor relevante | Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Procuratura Generală, Ministerul Justiţiei, Comitetul Naţional privind Traficul de Fiinţe Umane | Decembrie 2011 |
Actualizarea periodică a Planului naţional de acţiuni în domeniul traficului de fiinţe umane | Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Procuratura Generală, Ministerul Justiţiei, Comitetul Naţional privind Traficul de Fiinţe Umane | Permanent | ||
Adoptarea Strategiei naţionale antidrog şi a Planului de acţiuni corespunzător; stabilirea cooperării cu EMCDDA (Centrul European de Monitorizare a Drogurilor şi Toxicomaniei) | ||||
64. | Consolidarea capacităţilor organelor de drept în domeniul combaterii traficului de droguri | Stabilirea oficiului Secretariatului Comisiei naţionale antidrog | Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Sănătăţii, Cancelaria de Stat | Semestrul I 2011 |
Consolidarea capacităţilor Observatorului Naţional Antidrog (bazat pe cele mai bune practici preluate din Republica Cehă) | Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Sănătăţii | Semestrul II 2011 | ||
65. | Sporirea parteneriatului în domeniul antidrog | Semnarea unui memorandum de colaborare cu EMCDDA | Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Sănătăţii | Semestrul I 2011 |
Implementarea Strategiei şi a Planului de acţiuni privind prevenirea şi combaterea crimei organizate, inclusiv coordonarea eficientă între autorităţile relevante, precum şi desfăşurarea unei anchete eficiente, urmărirea penală şi confiscarea produselor infracţiunii | ||||
66. | Implementarea Legii şi a Strategiei de prevenire şi combatere a crimei organizate | Implementarea Planului de acţiuni de realizare a Strategiei de prevenire şi combatere a crimei organizate | Ministerul Afacerilor Interne, Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Ministerul Justiţiei, Procuratura Generală, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Serviciul Vamal, Serviciul Grăniceri, alte instituţii | 2011 |
Consolidarea capacităţilor în domeniul activităţilor şi tehnicilor speciale de investigaţii | Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Justiţiei, Procuratura Generală, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Finanţelor, Serviciul Grăniceri, alte instituţii | 2011 | ||
Consolidarea capacităţilor medico-legale ale laboratoarelor (analiza ADN) | Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Sănătăţii, alte instituţii | 2011 | ||
67. | Racordarea cadrului normativ existent la prevederile Legii şi Strategiei de prevenire şi combatere a crimei organizate | Racordarea prevederilor Codului penal, Codului de procedură penală, precum şi a ordinelor ministrului afacerilor interne în domeniu la prevederile Legii şi Strategiei de prevenire şi combatere a crimei organizate | Ministerul Afacerilor Interne | Semestrul II 2011 |
Implementarea legislaţiei de prevenire a traficului de fiinţe umane şi a Planului naţional respectiv, inclusiv coordonarea eficientă între agenţiile de stat şi protecţia eficientă a victimelor traficului de persoane, în special a copiilor | ||||
68. | Asigurarea unui mecanism eficient de prevenire a traficului de fiinţe umane şi stabilirea unui dialog activ cu societatea civilă | Sporirea colaborării organelor de drept cu societatea civilă şi ONG-urile implicate prin: încheierea acordurilor de colaborare cu ONG-urile interesate; promovarea în instituţiile de învăţămînt a valorilor democratice şi a standardelor internaţionale în domeniul drepturilor omului | Ministerul Afacerilor Interne, Comitetul Naţional privind Traficul de Fiinţe Umane, ONG-urile implicate, Ministerul Educaţiei | Permanent |
Perfecţionarea şi implementarea mecanismului de monitorizare a Sistemului naţional de referire pentru protecţia şi asistenţa victimelor şi potenţialelor victime ale traficului de fiinţe umane | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Semestrul II 2011 | ||
Extinderea Sistemului naţional de referire în toate raioanele Republicii Moldova şi implicarea activă a societăţii civile în protecţia şi asistenţa victimelor şi potenţialelor victime ale traficului de fiinţe umane | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Semestrul II 2011 | ||
Încurajarea cooperării dintre societatea civilă şi organele de drept în scopul monitorizării acţiunilor de combatere a traficului de fiinţe umane, prevenirii impunităţii şi combaterii corupţiei în cauzele de trafic de fiinţe umane prin organizarea forumurilor anuale | Centrul de Combatere a Traficului de Persoane, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Procuratura Generală, Curtea Supremă de Justiţie | 2011–2012 | ||
Implementarea Strategiei naţionale antidrog şi a Planului de acţiuni corespunzător, astfel încît informaţia cu privire la captarea de droguri şi a persoanelor implicate să fie accesibilă la punctele de trecere a frontierei; dezvoltarea continuă a cooperării şi schimbul de informaţii cu structurile internaţionale relevante în domeniul drogurilor | ||||
69. | Implementarea Strategiei naţionale antidrog pe anii 2011-2018 | Implementarea Planului naţional de acţiuni antidrog pentru anii 2011-2013, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1208 din 27 decembrie 2010 “Cu privire la aprobarea Strategiei naţionale antidrog pe anii 2011-2018” | Ministerul Afacerilor Interne, Procuratura Generală | 2011 |
70. | Consolidarea activităţii Comisiei naţionale antidrog | Actualizarea Hotărîrii Guvernului nr.1208 din 27 decembrie 2010 “Cu privire la aprobarea Strategiei naţionale antidrog pe anii 2011-2018” privind instituirea Comisiei naţionale antidrog | Ministerul Afacerilor Interne | Semestrul I 2011 |
71. | Consolidarea mecanismului inter-instituţional de colaborare în domeniul luptei cu traficul de droguri | Crearea bazei de date referitor la drogurile confiscate şi persoanele implicate, precum şi furnizarea informaţiei instituţiilor interesate prin schimb de informaţii | Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Serviciul Grăniceri, Procuratura Generală | Trimestrul IV2011 |
Implementarea convenţiilor relevante ale ONU şi ale Consiliului Europei, precum şi a recomandărilor GRECO | ||||
72. | Ratificarea Convenţiei CoE de la Lanzarote cu privire la protecţia copiilor împotriva exploatării şi abuzului sexual, semnată la 25 octombrie 2007 | Prezentarea setului de materiale Guvernului privind ratificarea Convenţiei CoE de la Lanzarote cu privire la protecţia copiilor împotriva exploatării şi abuzului sexual, semnată la 25 octombrie 2007 | Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Procuratura Generală, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, alte instituţii | Semestrul II 2011 |
BLOCUL 4 RELAŢII EXTERNE ŞI DREPTURI FUNDAMENTALE | ||||
Adoptarea legislaţiei în materia antidiscriminării în conformitate cu recomandările ONU şi ale CE pentru asigurarea protecţiei eficiente contra discriminării | ||||
73. | Adoptarea proiectului de lege privind prevenirea şi combaterea discriminării în Republica Moldova | Aprobarea de către Guvern a proiectului de lege cu privire la prevenirea şi combaterea discriminării | Ministerul Justiţiei | Semestrul I 2011 |
Prezentarea proiectului de lege spre examinare Parlamentului | Ministerul Justiţiei | Semestrul I 2011 | ||
Adoptarea de Parlament a Legii cu privire la prevenirea şi combaterea discriminării în prima şi ultima lectură | Ministerul Justiţiei | Semestrul II 2011 | ||
Adoptarea PNADO; urmărirea recomandărilor specifice ale instituţiilor ONU, OCE/ODIHR, CE/ECRI şi ale organizaţiilor în materia drepturilor omului în implementarea politicilor antidiscriminare, protejării minorităţilor şi asigurării libertăţii confesiunii | ||||
74. | Adoptarea Planului naţional de acţiuni în domeniul drepturilor omului pentru anii 2011-2014 | Adoptarea de Parlament a PNADO pentru anii 2011-2014, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.881 din 23 septembrie (inclusiv revizuirea şi îmbunătăţirea textului în conformitate cu legislaţia antidiscriminare, ţinînd cont de recomandările ONU şi ale Consiliului Europei în vederea asigurării unei protecţii eficiente împotriva discriminării) | Parlament | 2011 |
75. | Revizuirea prevederilor Legii nr.125-XVI din 11 mai 2007 privind cultele religioase şi părţile lor componente | Analiza legislaţiei şi practicii de aplicare a acesteia în domeniul libertăţii conştiinţei şi contribuţia la realizarea spiritului de toleranţă între toate confesiunile religioase din Republica Moldova | Ministerul Justiţiei | August 2011 |
Revizuirea cadrului legal privind înregistrarea cultelor religioase şi a părţilor lor componente | Ministerul Justiţiei | 30 decembrie 2011 | ||
76. | Consolidarea relaţiilor de cooperare cu societatea civilă în vederea garantării respectării drepturilor minorităţilor | Promovarea campaniilor de sensibilizare a opiniei publice | Autorităţile publice centrale, Centrul pentru Drepturile Omului din Moldova | 30 aprilie 2011 |
Sporirea gradului de conştientizare a populaţiei asupra existenţei fenomenului discriminării în societate | Autorităţile publice centrale, Centrul pentru Drepturile Omului din Moldova | Aprilie 2011 | ||
77. | Asigurarea promovării măsurilor de susţinere a romilor în toate sferele sociale | Elaborarea Planului de acţiuni privind susţinerea romilor pe anii 2011-2015 | Biroul Relaţii Interetnice | Semestrul I 2011 |
Promovarea dialogului intercultural, a spiritului de toleranţă prin organizarea manifestărilor etno-culturale (festivaluri, zile ale limbii materne, zile ale culturii etc.) | Biroul Relaţii Interetnice | 2011-2014 | ||
78. | Implementarea eficientă a Legii nr.45-XVI din 1 martie 2007 cu privire la combaterea violenţei în familie | Elaborarea curriculumului de instruire pentru efectivul poliţienesc | Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Septembrie 2011 |
Crearea centrelor şi dezvoltarea serviciilor pentru victime şi agresori ale violenţei în familie | Autorităţile publice locale, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Martie 2012 | ||
Elaborarea şi implementarea programelor de reabilitare a persoanelor condamnate care îşi ispăşesc pedeapsa în instituţiile penitenciare pentru cazurile de violenţă şi abuz în familie | Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Iunie 2011 | ||
Elaborarea şi aprobarea instrucţiunilor comune privind intervenţia secţiilor/direcţiilor de asistenţă socială şi de protecţie a familiei, instituţiilor medicale şi organelor afacerilor interne în cazurile de violenţă în familie, menite să stabilească scopul, necesitatea şi principiile intervenţiei actorilor în aceste cazuri, să determine clar mecanismul de intervenţie, competenţele şi limitele acestora în soluţionarea cazurilor de violenţă în cadrul relaţiilor familiale | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Afacerilor Interne | Aprilie 2011 | ||
79. | Respectarea drepturilor copiilor victime/martori ale infracţiunilor în procesul de audiere | Crearea camerelor de audieri pentru copii victime/martori ale infracţiunilor, cu instruirea personalului | Autorităţile publice locale, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Finanţelor | Martie 2012 |
Ratificarea instrumentelor relevante ale ONU şi ale CE în combaterea discriminării | ||||
80. | Formularea unei declaraţii în baza art.14 al Convenţiei pentru eliminarea tuturor formelor de discriminare rasială | Efectuarea unui studiu privind oportunitatea recunoaşterii competenţei Comitetului ONU pentru combaterea tuturor formelor de discriminare rasială asupra plîngerilor individuale din Republica Moldova în baza art.14 al Convenţiei pentru eliminarea tuturor formelor de discriminare rasială | Biroul Relaţii Interetnice, Ministerul Justiţiei | Semestrul I 2011 |
Elaborarea proiectului de lege privind modificarea Legii cetăţeniei Republicii Moldova nr.1024-XIV din 2 iunie 2000 | Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor | Semestrul I 2011 | ||
Implementarea eficientă a măsurilor de combatere a discriminării prevăzute de PNADO (inclusiv alocarea resurselor adecvate); campanii de sensibilizare privind prevenirea rasismului, xenofobiei, antisemitismului şi altor forme de discriminare; consolidarea instituţiilor responsabile pentru politicile antidiscriminatorii şi combaterea rasismului, xenofobiei şi antisemitismului | ||||
81. | Sensibilizarea opiniei publice referitor la toleranţa interetnică | Desfăşurarea campaniilor naţionale de popularizare a nediscriminării prin editarea de publicaţii în domeniu, organizarea de emisiuni tematice interactive la TV şi radio etc. | Biroul Relaţii Interetnice, Centrul pentru Drepturile Omului din Moldova | 2011-2014 |
Organizarea meselor rotunde, conferinţelor, dezbaterilor şi altor activităţi pentru promovarea standardelor internaţionale privind drepturile minorităţilor naţionale, prevenirea discriminării pe criterii de rasă, naţionalitate, origine etnică, limbă, apartenenţă la o minoritate naţională | Biroul Relaţii Interetnice, Centrul pentru Drepturile Omului din Moldova | 2011-2014 | ||
Realizarea campaniilor de informare în societate în vederea sporirii gradului de conştientizare a drepturilor şi obligaţiilor participanţilor, reglementate de Legea nr.26-XVI din 22 februarie 2008 privind întrunirile | Autorităţile publice centrale, Centrul pentru Drepturile Omului din Moldova | 30 aprilie 2011 | ||
82. | Respectarea drepturilor copiilor victime/martori ale infracţiunilor în procesul de audiere | Elaborarea şi implementarea Sistemului automatizat informaţional “Evidenţa emigranţilor şi a copiilor rămaşi fără îngrijirea părinţilor şi facilitarea relaţionării părinţilor cu copiii sau reîntoarcerii în ţară a părinţilor, ai căror copii întîmpină dificultăţi de adaptare, educaţie şi îngrijire”, conform Hotărîrii Guvernului nr.450 din 2 iunie 2010 | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Educaţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Grăniceri | 2011 |
Revizuirea cadrului legal şi de reglementare privind procedurile de înregistrare şi reînregistrare pentru şedere legală a străinilor sau apatrizilor, cu scopul de a evita restricţiile nejustificate | ||||
83. | Revizuirea Hotărîrii Guvernului nr.376 din 6 iunie 1995 “Cu privire la măsurile suplimentare de realizare a Sistemului naţional de paşapoarte” | Modificarea Hotărîrii Guvernului nr.376 din 6 iunie 1995 “Cu privire la măsurile suplimentare de realizare a sistemului naţional de paşapoarte” | Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor | Semestrul I 2011 |
Revizuirea cadrului legal naţional (Legea cetăţeniei Republicii Moldova nr.1024 din 2 iunie 2000, Legea nr.273-XIII din 9 noiembrie 1994 privind actele de identitate din sistemul naţional de paşapoarte) pentru a preveni şi a exclude cazurile de apatridie ca urmare a succesiunii statelor | Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne | Semestrul I 2011 | ||
Adoptarea cadrului legislativ/normativ pentru crearea unui mecanism de determinare a statutului persoanelor apatride | Ministerul Afacerilor Interne (inclusiv BMA), Ministerul Justiţiei | Semestrul II 2011 | ||
Garantarea faptului că libertatea de circulaţie în Republica Moldova a cetăţenilor moldoveni şi a străinilor aflaţi în mod legal sau apatrizilor nu este supusă unor restricţii nejustificate, inclusiv măsurilor de natură discriminatorie, bazate pe orice motiv, cum ar fi sex, rasă, culoare, origini etnice sau sociale , caracteristici genetice, starea de sănătate (inclusiv HIV/SIDA), limbă, religie sau convingeri, opinii politice sau orice alte opinii, apartenenţă la o minoritate naţională, proprietate, naştere, handicap, vîrstă sau orientare sexuală | ||||
84. | Consolidarea cadrului legal în acest domeniu | Asigurarea drepturilor străinilor la libera circulaţie şi şedere pe teritoriul Republicii Moldova în conformitate cu legislaţia naţională, prin neaplicarea măsurilor restrictive nejustificate sau de natură discriminatorie | Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Justiţiei | 2011-2012 |
Monitorizarea mecanismului de garantare a drepturilor la libera circulaţie şi şedere în Republica Moldova | Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Justiţiei | 2011-2012 | ||
85. | Consolidarea capacităţilor instituţionale | Instruirea funcţionarilor publici, precum şi promovarea campaniilor de sensibilizare a opiniei publice cu privire la prevenirea şi combaterea discriminării şi asigurarea libertăţii circulaţiei pe teritoriul republicii pentru cetăţenii Republicii Moldova, pentru străini cu mod de şedere legal şi apatrizi | Autorităţile publice centrale, Centrul pentru Drepturile Omului din Moldova | 2011 |
Asigurarea accesului complet şi eficient la documentele de călătorie şi de identitate pentru toţi cetăţenii Republicii Moldova, inclusiv femei, copii, persoane cu handicap, persoane aparţinînd minorităţilor şi altor grupuri vulnerabile | ||||
86. | Asigurarea documentării cu acte de identitate din sistemul naţional de paşapoarte a tuturor cetăţenilor Republicii Moldova | Actualizarea informaţiei cu privire la ariile de reşedinţă compactă a minorităţilor | Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne | Semestrul II 2011 |
Depistarea dificultăţilor, cu caracter frecvent şi comun, de documentare a minorităţilor, precum şi identificarea soluţiilor pentru depăşirea acestor dificultăţi | Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne | Semestrul II 2011 | ||
Identificarea soluţiilor de asigurare a accesului necesar minorităţilor la oficiile de documentare, inclusiv prin utilizarea ghişeurilor mobile | Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne | Semestrul II 2011 | ||
Identificarea soluţiilor de documentare a copiilor şi a femeilor, conform domeniilor de activitate (instituţii de învăţămînt, serviciu) | Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Economiei, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Semestrul II 2011 | ||
Evaluarea şi analiza eliberării documentelor de identitate şi călătorie, precum şi analiza cazurilor de refuz de a elibera aceste documente, pentru toate categoriile de persoane, inclusiv femei, copii, persoane cu dizabilităţi, minorităţi etc. (atenţia deosebită fiind acordată romilor, precum şi libertăţii de circulaţie a locuitorilor regiunii transnistrene | Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Grăniceri | Permanent, raport semestrial | ||
Specificarea condiţiilor şi a circumstanţelor de primire a cetăţeniei Republicii Moldova | ||||
87. | Modificarea Legii cetăţeniei Republicii Moldova nr.1024-XIV din 2 iunie 2000 | Asigurarea eliberării documentelor din sistemul naţional de paşapoarte pentru locuitorii regiunii transnistrene în conformitate cu prevederile Hotărîrii Guvernului nr.959 din 9 septembrie 2005 “Cu privire la măsurile de asigurare a confirmării cetăţeniei şi documentării populaţiei din localităţile din stînga Nistrului (Transnistria)” | Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor | Permanent |
Implementarea procedurilor de identificare la prima documentare a locuitorilor din regiunea transnistreană cu solicitarea suplimentară a informaţiei privind legăturile de rudenie (acte de naştere a părinţilor, acte de căsătorie a părinţilor etc.) | Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne | Semestrul II 2011 |
