L E G E
privind actele de identitate din sistemul naţional de paşapoarte
nr. 273-XIII din 09.11.1994
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.9/89 din 09.02.1995
* * *
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Actele de identitate
Capitolul II
TIPURILE ACTELOR DE IDENTITATE, ÎNTREBUINŢAREA,
CONŢINUTUL LOR ŞI TERMENELE DE VALABILITATE
Articolul 2. Paşaportul cetăţeanului Republicii Moldova, documentele de călătorie
Articolul 3. Buletinele de identitate. Permisele de şedere
Capitolul II1
PAŞAPOARTELE DIPLOMATICE ŞI PAŞAPOARTELE DE SERVICIU
Articolul 31. Paşaportul diplomatic
Articolul 32. Paşaportul de serviciu
Articolul 33. Utilizarea paşapoartelor diplomatice şi a paşapoartelor de serviciu, termenele de valabilitate şi alte prevederi
Capitolul III
MODUL DE ELIBERARE ŞI DE RIDICARE
A ACTELOR DE IDENTITATE
Articolul 4. Modul de eliberare a actelor de identitate
Articolul 5. Actele de identitate nevalabile
Articolul 6. Ridicarea şi distrugerea actelor de identitate
Capitolul IV
OBLIGAŢII ŞI RESPONSABILITĂŢI
Articolul 7. Obligaţia de a deţine buletine de identitate
Articolul 8. Obligaţiile titularului de acte de identitate
Articolul 9. Răspunderea pentru încălcarea prezentei legi
Notă:
În textul actelor normative adoptate de Parlament: cuvintele „limba moldovenească”, la orice formă
gramaticală, se substituie cu cuvintele „limba română” la forma gramaticală
corespunzătoare; cuvintele „limba de stat”, „limba oficială” şi
„limba maternă”, la orice formă gramaticală, în cazul în care se are în vedere
limba de stat a Republicii Moldova, se substituie cu cuvintele „limba română” la
forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.52 din 16.03.2023, în
vigoare 24.03.2023
Notă: În cuprinsul legii, cuvintele „legislaţie” şi „legislaţia în vigoare” se substituie cu cuvintele „actele normative”, conform Legii nr.118 din 12.05.2022, în vigoare 03.07.2022
Notă: În cuprinsul Legii cuvintele „şi la evidenţa automatizată în Registrul de stat al populaţiei” se exclud, conform Legii nr.175 din 11.11.2021, în vigoare 10.01.2022
Notă: În textul legii, cuvintele „perfectare şi eliberare”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvîntul „eliberare” la forma gramaticală corespunzătoare, cuvintele „organ competent”, la orice formă gramaticală, – cu cuvintele „autoritate competentă” la forma gramaticală corespunzătoare, cuvîntul „retragere”, la orice formă gramaticală, – cu cuvîntul „ridicare” la forma gramaticală corespunzătoare, iar cuvintele „Paşapoartele cetăţenilor Republicii Moldova” – cu cuvintele „Paşaportul cetăţeanului Republicii Moldova”, conform Legii nr.61 din 31.05.2018, în vigoare 10.10.2018
Parlamentul adoptă prezenta lege.
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Actele de identitate
(1) Actele de identitate din sistemul naţional de paşapoarte sînt: toate tipurile de paşapoarte, de buletine de identitate, permisele de şedere, documentele de călătorie ale apatrizilor (Convenţia privind statutul apatrizilor din 28 septembrie 1954), ale refugiaţilor (Convenţia cu privire la statutul refugiaţilor din 28 iulie 1951) şi ale beneficiarilor de protecţie umanitară.
(2) Paşapoartele, buletinele de identitate, permisele de şedere şi documentele de călătorie se consideră proprietate de stat.
(3) Paşapoartele, buletinele de identitate, permisele de şedere şi documentele de călătorie se întrebuinţează în calitate de acte de identitate în condiţiile prezentei legi şi ale altor acte normative ce reglementează întrebuinţarea lor.
[Art.1 completat prin Legea nr.113 din 09.06.2011, în vigoare 08.07.2011]
[Art.1 modificat prin Legea nr.266-XVI din 07.12.2007, în vigoare 28.12.2007]
[Art.1 completat prin Legea nr.447-XV din 13.11.2003, în vigoare 12.02.2004]
TIPURILE ACTELOR DE IDENTITATE, ÎNTREBUINŢAREA,
CONŢINUTUL LOR ŞI TERMENELE DE VALABILITATE
[Denumirea capitolului II modificată prin Legea nr.61 din 31.05.2018, în vigoare 10.10.2018]
Articolul 2. Paşaportul cetăţeanului Republicii Moldova, documentele de călătorie
(1) Paşaportul cetăţeanului Republicii Moldova şi documentele de călătorie se eliberează, indiferent de vîrstă, cetăţenilor Republicii Moldova şi, respectiv, apatrizilor recunoscuţi de către autoritatea competentă a Republicii Moldova şi persoanelor cărora li s-a acordat protecţie internaţională de către autoritatea competentă a Republicii Moldova, pentru a călători în străinătate.
[Alin.(2)-(5) art.2 abrogate prin Legea nr.24-XVI din 03.02.2009, în vigoare 20.02.2009]
(6) Denumirea paşaportului cetăţeanului Republicii Moldova se indică în limba română, iar a documentelor de călătorie – în limba română şi în limbile franceză şi engleză.
(7) Paşaportul cetăţeanului Republicii Moldova şi documentele de călătorie conţin următoarele date:
a) seria şi numărul;
b) denumirea statului emitent
REPUBLICA MOLDOVA
REPUBLIC OF MOLDOVA
REPUBLIQUE DE MOLDOVA;
c) codul statului emitent
MDA;
d) codurile şi denumirile actelor:
PA – PAŞAPORT
PC – DOCUMENT DE CĂLĂTORIE (Convenţia din 28 septembrie 1954)
TRAVEL DOCUMENT (Convention of 28 september 1954)
TITRE DE VOYAGE (Convention du 28 septembre 1954)
PT – DOCUMENT DE CĂLĂTORIE (Convenţia cu privire la statutul refugiaţilor din 28 iulie 1951)
TITRE DE VOYAGE (Convention relative au statut des réfugiés du 28 juillet 1951)
TRAVEL DOCUMENT (Convention relating to the Refugee Status of 28 July 1951)
PH – DOCUMENT DE CĂLĂTORIE (protecţie umanitară)
TITRE DE VOYAGE (protection humanitaire)
TRAVEL DOCUMENT (humanitarian protection)
[Lit.e) şi f) alin.(7) art.2 abrogate prin Legea nr.61 din 31.05.2018, în vigoare 10.10.2018]
g) numele;
h) prenumele;
i) cetăţenia. Această informaţie nu se indică în documentele de călătorie;;
j) data naşterii;
k) numărul de identificare de stat al persoanei fizice;
l) sexul;
m) locul naşterii;
n) data emiterii;
o) autoritatea emitentă;
p) data expirării termenului de valabilitate;
r) datele biometrice:
– fotografia titularului;
– imaginea facială digitală;
– amprentele digitale;
– semnătura personală a titularului, care se aplică de la vîrsta de 14 ani. În cazul persoanelor cu vîrsta sub 14 ani şi al celor care nu pot aplica semnătura, se aplică o menţiune specială în condiţiile stabilite de Guvern.
(8) Persoanele pentru care prelevarea amprentelor digitale este fizic imposibilă (permanent sau temporar) şi copiii cu vîrstă sub 12 ani sînt scutiţi de includerea obligatorie a amprentelor digitale în paşapoarte (documente de călătorie). În cazul în care prelevarea amprentelor digitale este temporar imposibilă, paşaportul (documentul de călătorie) se eliberează pe un termen de 12 luni.
(9) Paşaportul cetăţeanului Republicii Moldova şi documentele de călătorie se completează în limba română.
[Alin.(10) art.2 abrogat prin Legea nr.135 din 01.07.2010, în vigoare 01.01.2011]
(11) Paşaportul cetăţeanului Republicii Moldova şi documentul de călătorie pentru apatrizi se eliberează persoanelor cu vîrsta sub 7 ani pe termen de 4 ani, persoanelor cu vîrsta de la 7 pînă la 16 ani – pe termen de 7 ani, iar celor cu vîrsta peste 16 ani – pe termen de 10 ani.
(12) Documentul de călătorie pentru refugiaţi se eliberează pe un termen de 5 ani. Documentul de călătorie pentru beneficiarii de protecţie umanitară se eliberează pe un termen de 3 ani.
(13) Paşaportul cetăţeanului Republicii Moldova al cărui termen de valabilitate a expirat poate fi întrebuinţat pentru exercitarea dreptului de vot.
[Art.2 modificat prin Legea nr.118 din 12.05.2022, în vigoare 03.07.2022]
[Art.2 completat prin Legea nr.113 din 15.08.2019, în vigoare 17.08.2019]
[Art.2 modificat prin Legea nr.61 din 31.05.2018, în vigoare 10.02.2019]
[Art.2 modificat prin Legea nr.61 din 31.05.2018, în vigoare 10.10.2018]
[Art.2 modificat prin Legea nr.151 din 01.07.2016, în vigoare 19.08.2016]
[Art.2 modificat prin Legea nr.107 din 19.06.2014, în vigoare 01.01.2015]
[Art.2 modificat prin Legea nr.113 din 09.06.2011, în vigoare 08.07.2011]
[Art.2 modificat prin Legea nr.135 din 01.07.2010, în vigoare 01.01.2011]
[Art.2 modificat prin Legea nr.24-XVI din 03.02.2009, în vigoare 20.02.2009]
[Art.2 completat prin Legea nr.65-XVI din 27.03.2008, în vigoare 16.05.2008]
[Art.2 modificat prin Legea nr.266-XVI din 07.12.2007, în vigoare 28.12.2007]
[Art.2 completat prin Legea nr.335-XVI din 16.12.2005, în vigoare 06.01.2006]
[Art.2 modificat prin Legea nr.309-XVI din 01.12.2005, în vigoare 30.12.2005]
[Art.2 modificat prin Legea nr.195-XVI din 28.07.2005, în vigoare 16.09.2005]
[Art.2 modificat prin Legea nr.69-XVI din 05.05.2005, în vigoare 27.05.2005]
[Art.2 modificat prin Legea nr.252-XV din 09.07.2004, în vigoare 01.09.2004]
[Art.2 modificat prin Legea nr.43-XV din 26.02.2004, în vigoare 19.03.2004]
[Art.2 completat prin Legea nr.447-XV din 13.11.2003, în vigoare 12.02.2004]
[Art.2 completat prin Legea nr.342-XV din 24.07.2003, în vigoare 08.08.2003]
[Art.2 modificat prin Legea nr.191-XV din 08.05.2003, în vigoare 31.05.2003]
[Art.2 completat prin Legea nr.565-XV din 19.10.2001, în vigoare 08.11.2001]
[Art.2 completat prin Legea nr.1568-XIII din 26.02.1998, în vigoare 23.04.1998]
Articolul 3. Buletinele de identitate. Permisele de şedere
(1) Buletinul de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova se eliberează pentru întrebuinţare pe teritoriul republicii sau peste hotarele ei, în conformitate cu acordurile internaţionale.
(11) Buletinul de identitate provizoriu se eliberează cetăţenilor Republicii Moldova, pentru întrebuinţare pe teritoriul ţării, în cazul:
a) persoanei care a depus cerere privind eliberarea buletinului de identitate şi solicită un document provizoriu – pe perioada de confecţionare a acestuia;
b) persoanei care nu posedă toate documentele necesare pentru eliberarea buletinului de identitate;
c) persoanei social vulnerabile – pentru a beneficia de asistenţă socială, medicală sau juridică;
d) persoanei care nu posedă act de identitate pentru efectuarea acţiunilor ce generează schimbarea sau ridicarea buletinului de identitate;
e) persoanei reţinute sau aflate în arest preventiv – la solicitarea autorităţilor competente;
f) persoanei care renunţă la numărul de identificare de stat;
g) persoanei care a emigrat autorizat – la solicitare.
(12) Pentru buletinul de identitate provizoriu, termenul de valabilitate se stabileşte de autoritatea emitentă şi nu poate depăşi un an. Pentru persoanele care execută o pedeapsă penală privativă de libertate, buletinul de identitate provizoriu se eliberează pe termenul aflării în detenţie, dar nu mai mare de 10 ani, iar pentru persoanele care renunţă la numărul de identificare de stat – pe termen de 10 ani.
(2) Buletinul de identitate pentru apatrizi se eliberează apatrizilor cărora li s-a recunoscut statutul de apatrid de către autoritatea competentă a Republicii Moldova, precum şi celor cărora li s-a acordat dreptul de şedere permanentă în Republica Moldova pentru întrebuinţare pe teritoriul republicii.
(3) Buletinul de identitate pentru refugiaţi se eliberează persoanelor cărora li s-a recunoscut statutul de refugiat de către autoritatea competentă a Republicii Moldova, indiferent de vîrstă, pentru întrebuinţare pe teritoriul Republicii Moldova. Denumirea buletinului de identitate pentru refugiaţi se indică în limba română.
(31) Buletinul de identitate pentru beneficiarii de protecţie umanitară se eliberează persoanelor cărora li s-a acordat protecţie umanitară, indiferent de vîrstă, pentru întrebuinţare pe teritoriul Republicii Moldova. Denumirea buletinului de identitate pentru beneficiarii de protecţie umanitară se indică în limba română.
(4) Permisul de şedere provizorie se eliberează străinului căruia i s-a acordat sau i s-a prelungit, după caz, dreptul de şedere provizorie în Republica Moldova.
(41) Permisul de şedere permanentă se eliberează cetăţeanului străin căruia i s-a acordat dreptul de şedere permanentă în Republica Moldova.
(5) Buletinele de identitate de orice tip şi permisele de şedere conţin următoarele date:
a) seria şi numărul;
b) denumirea statului emitent
REPUBLICA MOLDOVA;
c) autoritatea emitentă;
d) codurile şi denumirile actelor:
CA – BULETIN DE IDENTITATE;
CC – BULETIN DE IDENTITATE PENTRU APATRIZI;
BP – BULETIN DE IDENTITATE PROVIZORIU;
RI – BULETIN DE IDENTITATE PENTRU REFUGIAŢI;
IH – BULETIN DE IDENTITATE PENTRU BENEFICIARII DE PROTECŢIE UMANITARĂ;
CR – PERMIS DE ŞEDERE PERMANENTĂ;
IR – PERMIS DE ŞEDERE PROVIZORIE PENTRU CETĂŢENI STRĂINI;
IC – PERMIS DE ŞEDERE PROVIZORIE PENTRU APATRIZI;
[Lit.e) şi f) alin.(5) art.3 abrogate prin Legea nr.61 din 31.05.2018, în vigoare 10.10.2018]
g) numele;
h) prenumele;
i) cetăţenia. Această informaţie nu se indică în buletinul de identitate pentru apatrizi şi în permisul de şedere provizorie pentru apatrizi, în buletinul de identitate pentru refugiaţi şi în buletinul de identitate pentru beneficiarii de protecţie umanitară;
j) data naşterii;
k) numărul de identificare de stat al persoanei fizice. Această informaţie nu se indică în buletinul de identitate provizoriu al persoanei care renunţă la numărul de identificare de stat;
l) sexul;
m) reşedinţa temporară şi perioada acesteia. În cazul buletinului de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova, buletinului de identitate pentru apatrizi, permisului de şedere permanentă, buletinului de identitate pentru refugiaţi şi al buletinului de identitate pentru beneficiarii de protecţie umanitară, această informaţie se indică în fişa de însoţire la aceste acte, eliberată în acest scop;
n) data emiterii;
o) seria şi numărul actului de identitate naţional (pentru permisele de şedere);
p) data expirării termenului de valabilitate;
r) domiciliul şi data stabilirii acestuia (cu excepţia permiselor de şedere provizorie);
s) datele biometrice:
– fotografia titularului;
– semnătura personală a titularului, care se aplică de la vîrsta de 14 ani. În cazul persoanelor cu vîrsta sub 14 ani şi al celor care nu pot aplica semnătura, se aplică o menţiune specială în condiţiile stabilite de Guvern;
t) numele, prenumele, semnătura persoanei responsabile şi ştampila autorităţii emitente (pentru buletinele de identitate provizorii);
u) datele privind identitatea persoanei (stabilită sau declarată, în cazul buletinelor de identitate pentru refugiaţi şi al celor pentru beneficiarii de protecţie umanitară).
(51) La solicitarea cetăţeanului Republicii Moldova cu capacitate deplină de exerciţiu se eliberează buletinul de identitate electronic care conţine mijloacele semnăturii electronice şi certificatele cheilor publice, care se introduc în mediul de stocare electronică a datelor.
(52) Termenul de valabilitate al certificatelor cheilor publice se stabileşte de prestatorul serviciilor de certificare în condiţiile prevederilor legale privind semnătura electronică şi documentul electronic. Expirarea termenului de valabilitate a certificatelor cheilor publice şi/sau defectarea mediului de stocare electronică a datelor nu influenţează valabilitatea buletinului de identitate.
(6) Buletinele de identitate şi permisele de şedere se completează în limba română.
(7) Denumirea cîmpurilor informaţionale din buletinul de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova se indică în limba română şi în limba rusă.
(8) Dacă în limba maternă a titularului buletinului de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova se foloseşte un alt caracter decît cel latin, atunci la redarea numelui şi a prenumelui în limba română ortografierea se face conform normelor gramaticale ale limbii române de transliterare a numelor străine. La eliberarea actelor de identitate ale cetăţeanului Republicii Moldova persoanelor cetăţeni ai altor state, născute pe teritoriul Republicii Moldova şi care redobândesc cetăţenia Republicii Moldova sau sunt recunoscute cetăţeni ai Republicii Moldova în condiţiile art.12 alin.(11) din Legea cetăţeniei Republicii Moldova nr.1024/2000, numele şi prenumele acestora se înscriu în actele de identitate potrivit actului de naştere naţional, înregistrat de organul de stare civilă din Republica Moldova, prin utilizarea, după caz, a regulilor de transliterare a numelui şi prenumelui din limba rusă în limba română. Numele şi prenumele străinilor în permisele de şedere şi în buletinele de identitate nu se traduc şi nici nu se transliterează, dar se transcriu în conformitate cu datele din paşaportul naţional sau din documentul de călătorie introduse pe baza grafiei latine.
[Alin.(9) art.3 abrogat prin Legea nr.61 din 31.05.2018, în vigoare 10.10.2018]
(10) Buletinele de identitate se eliberează pe termen de valabilitate:
a) de la naştere pînă la 10 ani;
b) de la 10 pînă la 16 ani;
c) de la 16 pînă la 25 ani;
d) de la 25 pînă la 45 ani;
e) de la 45 – pe viaţă.
(101) Buletinul de identitate electronic al cetăţeanului Republicii Moldova se eliberează pe termen de 10 ani.
(102) În cazul adresării persoanei pentru obţinerea buletinului de identitate în perioada de pînă la un an înainte de atingerea vîrstei de 10, 16, 25 şi 45 de ani, buletinul de identitate se eliberează pe perioada imediat următoare vîrstei respective.
(11) Buletinele de identitate pentru refugiaţi se eliberează pe un termen de 5 ani.
(111) Buletinele de identitate pentru beneficiarii de protecţie umanitară se eliberează pe termen de 3 ani.
(12) Valabilitatea permisului de şedere provizorie este limitată la perioada pentru care s-a acordat sau, după caz, s-a prelungit dreptul de şedere provizorie în Republica Moldova al titularului. Permisul de şedere provizorie se reînnoieşte de fiecare dată cu ocazia prelungirii dreptului de şedere provizorie.
(121) Permisul de şedere permanentă se eliberează pe perioada valabilităţii actului de identitate naţional şi se reînnoieşte succesiv.
[Alin.(13) art.3 abrogat prin Legea nr.151 din 15.07.2011, în vigoare 12.08.2011]
(14) În permisele de şedere provizorie se indică suplimentar:
[Lit.a),b) abrogate prin Legea nr.187 din 11.07.2012, în vigoare 07.03.2013]
c) scopul şederii;
d) instituţia, organizaţia sau persoana gazdă.
[Art.3 modificat prin Legea nr.118 din 12.05.2022, în vigoare 03.07.2022]
[Art.3 modificat prin Legea nr.61 din 31.05.2018, în vigoare 10.10.2018]
[Art.3 modificat prin Legea nr.151 din 01.07.2016, în vigoare 19.08.2016]
[Art.3 modificat prin Legea nr.187 din 11.07.2012, în vigoare 07.03.2013]
[Art.3 completat prin Legea nr.284 din 28.12.2011, în vigoare 10.02.2012]
[Art.3 modificat prin Legea nr.151 din 15.07.2011, în vigoare 12.08.2011]
[Art.3 modificat prin Legea nr.266-XVI din 07.12.2007, în vigoare 28.12.2007]
[Art.3 modificat prin Legea nr.309-XVI din 01.12.2005, în vigoare 30.12.2005]
[Art.3 completat prin Legea nr.447-XV din 13.11.2003, în vigoare 12.02.2004]
[Art.3 completat prin Legea nr.1452-XV din 08.11.2002, în vigoare 12.12.2002]
[Art.3 completat prin Legea nr.564-XV din 19.10.2001, în vigoare 22.11.2001]
[Art.3 completat prin Legea nr.960-XIII din 24.07.1996, în vigoare 24.10.1996]
Capitolul II1
PAŞAPOARTELE DIPLOMATICE ŞI PAŞAPOARTELE DE SERVICIU
[Cap.II1 (art.31-33) introdus prin Legea nr.24-XVI din 03.02.2009, în vigoare 20.02.2009]
Articolul 31. Paşaportul diplomatic
(1) Paşaportul diplomatic este actul de identitate eliberat de Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene persoanelor care deţin exclusiv cetăţenia Republicii Moldova, pentru ieşire şi intrare în Republica Moldova în vederea îndeplinirii unor misiuni diplomatice şi consulare sau altor funcţii oficiale peste hotare în interesul statului sau, în cazurile strict prevăzute de actele normative, în vederea însoţirii unor categorii de persoane care au dreptul la paşaport diplomatic de către alte persoane stipulate în prezenta lege, precum şi pentru utilizare în calitate de act de identificare pe teritoriul Republicii Moldova sau pe teritoriul altor state în virtutea postului deţinut sau specificului funcţiilor pe care le exercită.
(2) Paşapoarte diplomatice se eliberează următoarelor categorii de persoane:
a) Preşedintelui Republicii Moldova;
b) Preşedintelui Parlamentului;
c) Primului-ministru;
d) deputaţilor în Parlament;
e) preşedintelui Adunării Populare a Găgăuziei;
f) membrilor Guvernului;
g) preşedintelui Curţii Constituţionale;
h) preşedintelui Consiliului Superior al Magistraturii;
i) preşedintelui Curţii Supreme de Justiţie;
i1) Avocatului Poporului, Avocatului Poporului pentru drepturile copilului;
j) preşedintelui Curţii de Conturi;
k) Procurorului General;
k1) preşedintelui Consiliului Superior al Procurorilor;
l) directorului general al Serviciului Vamal;
[Lit.m) alin.(2) art.31 abrogată prin Legea nr.304 din 26.12.2012, în vigoare 05.03.2013]
n) directorului Serviciului de Informaţii şi Securitate;
o) consilierilor Preşedintelui Republicii Moldova;
o1) secretarului general al Aparatului Preşedintelui Republicii Moldova;
p) secretarului general al Guvernului;
p1) secretarului general al Parlamentului;
q) Guvernatorului Băncii Naţionale a Moldovei;
r) consilierului Primului-ministru în domeniul cooperării externe;
s) personalului diplomatic al aparatului central al Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene;
t) personalului diplomatic şi consular al misiunilor diplomatice ale Republicii Moldova peste hotare;
u) personalului diplomatic al misiunilor Republicii Moldova de pe lîngă organismele internaţionale, precum şi reprezentanţilor Republicii Moldova în organismele internaţionale;
v) curierilor diplomatici;
w) soţiilor/soţilor Preşedintelui Republicii Moldova, Preşedintelui Parlamentului, Primului-ministru, ministrului afacerilor externe şi integrării europene;
x) soţiilor/soţilor, fiilor şi fiicelor cu vîrsta sub 18 ani şi celor cu vîrsta sub 23 de ani care urmează în străinătate studii secundare generale sau profesionale, medii de specialitate, superioare, învăţămînt de zi şi nu sînt căsătoriţi, precum şi persoanelor inapte de muncă, indiferent de vîrstă, aflate la întreţinerea persoanelor menţionate la lit.t) şi u), cu excepţia reprezentanţilor Republicii Moldova în organismele internaţionale, care domiciliază împreună cu ele în perioada aflării lor în serviciul diplomatic;
y) cetăţenilor Republicii Moldova care au ocupat funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, de Preşedinte al Parlamentului, de Prim-ministru, de Preşedinte al Prezidiului Sovietului Suprem al R.S.S. Moldoveneşti, precum şi soţiilor/soţilor acestora;
z) cetăţenilor Republicii Moldova care au rangul diplomatic de ambasador extraordinar şi plenipotenţiar al Republicii Moldova, precum şi soţiilor/soţilor acestora;
z1) Mitropolitului Chişinăului şi al întregii Moldove, precum şi Arhiepiscopului Chişinăului, Mitropolit al Basarabiei şi Exarh al Plaiurilor;
z2) reprezentantului permanent al Guvernului Republicii Moldova (Agentului guvernamental) la Curtea Europeană a Drepturilor Omului;
z3) preşedintelui Camerei de Comerţ şi Industrie;
z4) conducătorilor de instituţii numiţi de Parlament.
[Art.31 completat prin Legea nr.378 din 29.12.2022, în vigoare 13.01.2023]
[Art.31 completat prin Legea nr.265 din 23.11.2018, în vigoare 04.01.2019]
[Art.31 modificat prin Legea nr.61 din 31.05.2018, în vigoare 10.10.2018]
[Art.31 completat prin Legea nr.166 din 31.07.2015, în vigoare 02.10.2015]
[Art.31 completat prin Legea nr.287 din 14.12.2012, în vigoare 18.01.2013]
[Art.31 modificat prin Legea nr.58 din 01.04.2011, în vigoare 22.04.2011]
[Art.31 introdus prin Legea nr.24-XVI din 03.02.2009, în vigoare 20.02.2009]
Articolul 32. Paşaportul de serviciu
(1) Paşaportul de serviciu este actul de identitate eliberat de Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene persoanelor care deţin exclusiv cetăţenia Republicii Moldova pentru ieşire şi intrare în Republica Moldova în vederea îndeplinirii unor funcţii de serviciu peste hotare sau, în cazurile strict prevăzute de actele normative, în vederea însoţirii unor categorii de persoane care au dreptul la paşaport de serviciu de către alte persoane stipulate în prezentul articol, precum şi pentru utilizare în calitate de act de identificare pe teritoriul Republicii Moldova sau pe teritoriul altor state în virtutea postului deţinut sau specificului funcţiilor pe care le exercită.
(2) Paşapoarte de serviciu se eliberează următoarelor categorii de persoane:
a) şefilor direcţiilor şi serviciilor Aparatului Preşedintelui Republicii Moldova;
b) şefilor direcţiilor Secretariatului Parlamentului;
c) consilierilor Preşedintelui Parlamentului şi vicepreşedinţilor Parlamentului;
c1) secretarului general adjunct al Aparatului Preşedintelui Republicii Moldova;
d) secretarilor generali adjuncţi ai Guvernului;
e) consilierilor Primului-ministru (cu excepţia persoanelor prevăzute la art.31 alin.(2) lit.r)), consilierilor prim-viceprim-ministrului şi viceprim-ministrului;
f) şefilor direcţiilor Cancelariei de Stat;
g) secretarilor de stat;
g1) secretarilor generali ai ministerelor;
h) conducătorilor şi locţiitorilor conducătorilor organelor centrale de specialitate de pe lîngă Guvern, cu excepţia persoanelor prevăzute la art.31 alin.(2) lit.l) şi m);
i) judecătorilor Curţii Constituţionale;
j) vicepreşedinţilor Curţii Supreme de Justiţie;
k) adjuncţilor Procurorului General;
l) adjuncţilor directorului Serviciului de Informaţii şi Securitate;
m) viceguvernatorilor Băncii Naţionale a Moldovei;
n) vicepreşedintelui şi membrilor Curţii de Conturi;
n1) vicepreşedinţilor şi membrilor Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare;
n2) vicepreşedinţilor şi membrilor Plenului Consiliului Concurenţei;
o) preşedintelui Comisiei Electorale Centrale;
p) adjuncţilor Avocatului Poporului, secretarului general al Oficiului Avocatului Poporului;
q) vicepreşedinţilor Adunării Populare a Găgăuziei şi vicepreşedinţilor Comitetului Executiv al Găgăuziei;
r) primarilor municipiilor, preşedinţilor raioanelor;
s) personalului administrativ-tehnic din cadrul subdiviziunilor aparatului central al Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene care nu are ranguri diplomatice în perioada deplasărilor de serviciu peste hotare;
t) personalului administrativ-tehnic şi de serviciu al misiunilor diplomatice ale Republicii Moldova peste hotare;
u) personalului administrativ-tehnic şi de serviciu al misiunilor Republicii Moldova de pe lîngă organismele internaţionale;
v) soţiilor/soţilor, fiilor şi fiicelor cu vîrsta sub 18 ani şi celor cu vîrsta sub 23 de ani care urmează în străinătate studii secundare generale sau profesionale, medii de specialitate, superioare, învăţămînt de zi şi nu sînt căsătoriţi, precum şi persoanelor inapte de muncă, indiferent de vîrstă, aflate la întreţinerea persoanelor menţionate la lit.t) şi u), care domiciliază împreună cu ele în perioada aflării lor în serviciul diplomatic;
w) preşedintelui şi vicepreşedinţilor Comitetului Naţional Olimpic;
x) preşedintelui Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova;
y) preşedintelui Confederaţiei Naţionale a Patronatului din Republica Moldova;
z) preşedintelui şi vicepreşedinţilor Academiei de Ştiinţe a Moldovei;
z1) funcţionarilor Direcţiei principale Agent guvernamental din cadrul Ministerului Justiţiei, cu excepţia personalului tehnic;
z2) şefului Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră;
z3) preşedintelui şi vicepreşedintelui Autorităţii Naţionale de Integritate.
[Art.32 modificat prin Legea nr.118 din 12.05.2022, în vigoare 03.07.2022]
[Art.32 modificat prin Legea nr.63 din 05.07.2019, în vigoare 12.07.2019]
[Art.32 modificat prin Legea nr.61 din 31.05.2018, în vigoare 10.10.2018]
[Art.32 modificat prin Legea nr.36 din 16.03.2018, în vigoare 20.04.2018]
[Art.32 modificat prin Legea nr.153 din 14.07.2017, în vigoare 18.12.2017]
[Art.32 modificat prin Legea nr.166 din 31.07.2015, în vigoare 02.10.2015]
[Art.32 completat prin Legea nr.38 din 27.03.2014, în vigoare 18.04.2014]
[Art.32 completat prin Legea nr.304 din 26.12.2012, în vigoare 05.03.2013]
[Art.32 completat prin Legea nr.287 din 14.12.2012, în vigoare 18.01.2013]
[Art.32 modificat prin Legea nr.58 din 01.04.2011, în vigoare 22.04.2011]
[Art.32 introdus prin Legea nr.24-XVI din 03.02.2009, în vigoare 20.02.2009]
Articolul 33. Utilizarea paşapoartelor diplomatice şi a paşapoartelor de serviciu, termenele de valabilitate şi alte prevederi
(1) Paşapoartele diplomatice şi cele de serviciu vor fi utilizate strict, conform destinaţiei, în vederea realizării scopurilor pentru care acestea au fost eliberate.
(2) Dreptul de deţinere a paşaportului diplomatic ori a celui de serviciu apare din momentul numirii sau alegerii persoanei în funcţia prevăzută la art.31 sau art.32, sau din momentul în care persoana cade sub incidenţa art.31 sau art.32. Dreptul de deţinere a paşaportului diplomatic sau a celui de serviciu încetează în momentul încheierii mandatului funcţiei prevăzute la art.31 sau art.32 ori în momentul în care persoana nu mai cade sub incidenţa art.31 sau art.32.
(3) Paşaportul diplomatic şi cel de serviciu se eliberează pentru o perioadă de pînă la 5 ani.
(4) Copiii menţionaţi la art.31 alin.(2) lit.x) şi art.32 alin.(2) lit.v) beneficiază de paşaport diplomatic sau de paşaport de serviciu de la naştere.
(5) Modul şi termenele de eliberare, anulare, ridicare şi depozitare a paşaportului diplomatic şi a celui de serviciu se reglementează de Guvern.
(51) La depunerea cererii pentru eliberarea paşaportului diplomatic sau de serviciu, solicitantul este supus procedurii de prelevare a amprentelor digitale în conformitate cu cerinţele stabilite de Guvern.
(52) Persoanele pentru care prelevarea amprentelor digitale este fizic imposibilă (permanent sau temporar) şi copiii cu vîrstă de pînă la 12 ani sînt scutiţi de includerea obligatorie a amprentelor digitale în paşapoartele diplomatice şi de serviciu. În cazul în care prelevarea amprentelor digitale este temporar imposibilă, paşaportul diplomatic şi de serviciu se eliberează pe un termen de valabilitate de 12 luni.
(6) Paşaportul diplomatic şi cel de serviciu conţin următoarele date:
a) seria şi numărul;
b) denumirea statului emitent:
REPUBLICA MOLDOVA
REPUBLIC OF MOLDOVA
REPUBLIQUE DE MOLDOVA;
c) codul statului emitent – MDA;
d) codurile şi denumirile paşapoartelor:
PD | – | PAŞAPORT DIPLOMATIC DIPLOMATIC PASSPORT PASSEPORT DIPLOMATIQUE |
PS | – | PAŞAPORT DE SERVICIU OFFICIAL PASSPORT PASSEPORT DE SERVICE |
[Lit.e) şi f) alin.(6) art.33 abrogate prin Legea nr.61 din 31.05.2018, în vigoare 10.10.2018]
g) numele;
h) prenumele;
i) cetăţenia;
j) data naşterii;
k) numărul de identificare de stat al persoanei fizice;
l) sexul;
m) locul naşterii;
n) data emiterii;
o) autoritatea emitentă;
p) data expirării termenului de valabilitate;
r) datele biometrice:
– fotografia titularului;
– imaginea facială digitală;
– amprentele digitale;
– semnătura personală a titularului, care se aplică de la vîrsta de 14 ani. În cazul persoanelor cu vîrsta sub 14 ani şi al celor care nu pot aplica semnătura, se aplică o menţiune specială în condiţiile stabilite de Guvern.
(7) Titularul paşaportului diplomatic sau al paşaportului de serviciu este obligat să predea paşaportul pe care îl deţine la Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene în termen de 5 zile lucrătoare de la întoarcerea din deplasarea în străinătate care a determinat necesitatea folosirii paşaportului diplomatic sau a celui de serviciu.
(8) Prevederile alin.(7) nu se aplică persoanelor prevăzute la art.31 alin.(2) lit.a)-i), t), u), w), x), y), şi z) şi persoanelor prevăzute la art.32 alin.(2) lit.a)-g1), t), u), şi v).
(9) În cazul nerespectării prevederilor alin.(7), Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene privează titularul paşaportului diplomatic sau al celui de serviciu de dreptul de deţinere a acestuia pentru o perioadă de 1 an.
(10) La solicitarea Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene, organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţile administraţiei publice locale, precum şi alte instituţii în cadrul cărora activează persoanele care au dreptul la paşapoarte diplomatice şi de serviciu sînt obligate, în termen de 3 zile lucrătoare, să acorde, în scris sau prin mijloace electronice de comunicare, informaţii referitoare la utilizarea paşapoartelor diplomatice şi de serviciu.
[Art.33 modificat prin Legea nr.321 din 09.11.2023, în vigoare 22.12.2023]
[Art.33 modificat prin Legea nr.118 din 12.05.2022, în vigoare 03.07.2022]
[Art.33 modificat prin Legea nr.61 din 31.05.2018, în vigoare 10.02.2019]
[Art.33 modificat prin Legea nr.61 din 31.05.2018, în vigoare 10.10.2018]
[Art.33 modificat prin Legea nr.276 din 27.12.2011, în vigoare 27.01.2012]
[Art.33 introdus prin Legea nr.24-XVI din 03.02.2009, în vigoare 20.02.2009]
MODUL DE ELIBERARE ŞI DE RIDICARE A ACTELOR DE IDENTITATE
Articolul 4. Modul de eliberare a actelor de identitate
(1) Modul de eliberare şi modelele actelor de identitate se aprobă de Guvern.
(11) Eliberarea actelor de identitate se asigură de Agenţia Servicii Publice, cu excepţia cazurilor expres prevăzute de actele normative. Agenţia Servicii Publice efectuează cercetări tehnico-ştiinţifice la toate etapele procesului de asigurare a populaţiei cu acte de identitate.
(12) Tarifele la serviciile prestate în domeniul eliberării actelor de identitate şi metodologia de calculare a acestora sînt stabilite de către Guvern.
(13) Actele de identitate se eliberează în temeiul cererii depuse de către solicitant la autoritatea competentă în modul stabilit. Depunerea cererii de către alte persoane se admite în următoarele situaţii speciale:
a) în cazul copilului, inclusiv al celui cu statut de copil rămas fără ocrotire părintească sau cu statut de copil rămas temporar fără ocrotire părintească asupra căruia este instituită tutela sau curatela, în calitate de solicitant acţionează reprezentantul legal al acestuia (unul dintre părinţi, tutorele sau curatorul), cu prezenţa obligatorie a copilului. În noţiunea copil nu se încadrează persoanele care, în condiţiile art.26 alin.(2) şi (3) din Codul civil nr.1107/2002, au dobândit capacitatea deplină de exerciţiu până la împlinirea vârstei de 18 ani;
b) în cazul copilului ai cărui părinţi sunt minori sau al cărui unic părinte este minor, în calitate de solicitant acţionează reprezentantul legal al părinţilor minori/al unicului părinte minor;
c) în cazul copilului separat de părinţi, inclusiv al celui plasat în serviciul de plasament de tip familial, cu excepţia serviciului tutelă/curatelă, sau în serviciul de plasament de tip rezidenţial, cererea se depune de către autoritatea tutelară teritorială în a cărei rază de competenţă teritorială este locul aflării sau locul de plasament al copilului, cu prezenţa obligatorie a acestuia;
d) în cazul persoanei supuse măsurii de ocrotire judiciară sub forma tutelei, în calitate de solicitant acţionează reprezentantul legal al acesteia (tutore), cu prezenţa obligatorie a persoanei reprezentate;
e) în cazul persoanei imobilizate, al persoanei aflate la tratament prin constrîngere, al persoanei aflate în arest preventiv sau în detenţie, cererea pentru eliberarea buletinului de identitate sau a permisului de şedere poate fi depusă prin reprezentant împuternicit prin procură autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie ori prin împuternicire de reprezentare în baza semnăturii electronice, consemnată în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice;
f) în cazul persoanei imobilizate şi pentru care prelevarea amprentelor digitale nu este obligatorie sau este imposibilă, cererea pentru eliberarea paşaportului sau a documentului de călătorie poate fi depusă prin reprezentant împuternicit prin procură autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie ori prin împuternicire de reprezentare în baza semnăturii electronice, consemnată în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice;
g) în cazul persoanei care este internată într-o instituţie medicală şi se află în stare gravă (inconştientă, în comă), cererea se depune de către persoana care acţionează în interesul acesteia (membru de familie, ruda), iar în lipsa unei astfel de persoane, actul de identitate se eliberează în urma demersului instituţiei medicale în cauză sau al autorităţii administraţiei publice locale, dacă persoana internată beneficiază de asistenţă socială;
h) în cazul persoanei cu boli mintale sau deficienţe fizice, mintale sau psihologice, aflată la întreţinere în instituţia de tratament sau în instituţia socială, asupra căreia nu este instituită măsura de ocrotire sub nicio formă, actul de identitate se eliberează în urma demersului instituţiei respective.
(14) În cazul în care se solicită buletinul de identitate ce conţine mijloacele semnăturii electronice şi certificatele cheilor publice nu se admite depunerea cererii prin reprezentant.
(15) Cererea pentru eliberarea actului de identitate se respinge în cazul în care solicitantul a prezentat informaţii frauduloase sau documentele prezentate sînt insuficiente, conţin divergenţe, sînt nevalabile ori se constată că nu sînt autentice. În sensul prezentului alineat, noţiunea de document nevalabil nu se răsfrînge asupra actelor de identitate care urmează a fi schimbate.
(16) Cererea pentru eliberarea paşaportului sau a documentului de călătorie se respinge şi în cazurile în care solicitantului i se suspendă dreptul la libera circulaţie în străinătate, şi anume în cazul în care:
a) solicitantul prezintă pericol pentru securitatea naţională;
b) solicitantul execută o pedeapsă penală privativă de libertate în temeiul unei hotărîri a instanţei de judecată a Republicii Moldova;
c) în cadrul unui proces de urmărire penală sau de judecare a cauzei penale pe teritoriul Republicii Moldova, solicitantul este anunţat în căutare de către organul abilitat sau are aplicată una din măsurile preventive conform Codului de procedură penală, după cum urmează:
– obligarea de a nu părăsi localitatea;
– obligarea de a nu părăsi ţara;
– transmiterea sub supraveghere a militarului;
– transmiterea sub supraveghere a minorului;
– arestul la domiciliu;
– arestul preventiv;
– liberarea provizorie sub control judiciar sau pe cauţiune, cu obligaţia de a nu părăsi localitatea;
d) solicitantului i-au fost aplicate măsuri de constrîngere cu caracter medical, în condiţiile legii penale;
e) solicitantul are interdicţie de a părăsi ţara în temeiul unei încheieri a instanţei de judecată, conform Codului de executare.
(17) Pentru a pune în executare măsurile prevăzute la alin.(16), autorităţile care au dispus aplicarea lor au obligaţia de a le comunica autorităţii emitente a actelor de identitate.
Notă: Vezi Rectificarea din Monitorul Oficial nr.306-313 din 16.09.2016, pag.69
(18) Respingerea cererii pentru eliberarea actului de identitate poate fi contestată în modul stabilit de Codul administrativ.
(19) Termenul de examinare a cererilor pentru eliberarea actelor de identitate este de pînă la 30 de zile calendaristice, iar în cazul în care există motive întemeiate pentru examinare suplimentară, autoritatea competentă îl prelungeşte cu cel mult o lună.
(110) Termenul de examinare a cererilor pentru eliberarea permiselor de şedere provizorie în scop de muncă este de 7 zile calendaristice, cu tarif obişnuit, iar în cazul în care există motive întemeiate pentru examinare suplimentară, autoritatea competentă îl prelungeşte cu cel mult 7 zile calendaristice.
(2) Titularii achită în mod legal costul actelor de identitate şi cheltuielile ce ţin de operaţiunile de eliberare a acestora, în condiţiile stabilite de Guvern.
(3) La eliberarea actelor de identitate autoritatea competentă este în drept să ceară date suplimentare privind titularul, care sînt strict necesare acestui scop.
(31) La depunerea cererii pentru eliberarea paşaportului sau a documentului de călătorie, solicitantul este supus procedurii de prelevare a amprentelor digitale de către autoritatea competentă responsabilă de recepţionarea cererii pentru eliberarea actului de identitate respectiv în conformitate cu cerinţele stabilite de Guvern.
(4) Actul de identitate se înmânează contra semnătură personal titularului sau reprezentantului lui legal ori reprezentantului împuternicit prin procură autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie ori prin împuternicire de reprezentare în baza semnăturii electronice, consemnată în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice. Minorul cu vârsta de peste 14 ani poate ridica actul de identitate eliberat pe numele său, cu consimţământul reprezentantului legal al acestuia exprimat, în scris, la autoritatea emitentă ori autentificat de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie. La cererea persoanei, actul de identitate se livrează la domiciliul sau la reşedinţa temporară ori la locul aflării acesteia, în modul stabilit de Guvern. Buletinul de identitate care conţine mijloacele semnăturii electronice şi certificatele cheilor publice nu se înmânează prin reprezentant şi nu poate fi livrat.
(5) Cetăţenii Republicii Moldova au dreptul să deţină concomitent două paşapoarte valabile cu condiţia ca datele personale ale titularului, conţinute în acestea, să fie identice. Această prevedere nu se aplică în cazul paşaportului diplomatic sau al paşaportului de serviciu.
(6) La solicitarea cetăţeanului Republicii Moldova cu capacitate deplină de exerciţiu, care deţine buletin de identitate valabil sau buletin de identitate electronic valabil şi care se poate identifica electronic utilizând servicii de încredere calificate, prin intermediul aplicaţiei guvernamentale integrate a serviciilor electronice poate fi generat buletinul de identitate digital. Modul de generare şi regimul juridic de utilizare a buletinului de identitate digital se stabilesc de Guvern.
[Art.4 completat prin Legea nr.321 din 09.11.2023, în vigoare 22.12.2023]
[Art.4 completat prin Legea nr.80 din 31.03.2022, în vigoare 01.01.2023]
[Art.4 modificat prin Legea nr.118 din 12.05.2022, în vigoare 03.07.2022]
[Art.4 completat prin Legea nr.278 din 29.11.2018, în vigoare 01.03.2019]
[Art.4 modificat prin Legea nr.61 din 31.05.2018, în vigoare 10.10.2018]
[Art.4 modificat prin Legea nr.80 din 05.05.2017, în vigoare 26.05.2017]
[Art.4 modificat prin Legea nr.118 din 02.06.2016, în vigoare 05.08.2016]
[Art.4 modificat prin Legea nr.187 din 11.07.2012, în vigoare 07.03.2013]
[Art.4 modificat prin Legea nr.276 din 27.12.2011, în vigoare 27.01.2012]
[Art.4 modificat prin Legea nr.113 din 09.06.2011, în vigoare 08.07.2011]
[Art.4 modificat prin Legea nr.252-XV din 09.07.2004, în vigoare 01.09.2004]
Articolul 5. Actele de identitate nevalabile
(1) Se consideră nevalabile actele de identitate:
a) deteriorate, cu ajutorul cărora nu poate fi identificat titularul;
b) care conţin date schimbate sau modificate nelegitim ori date ce urmează a fi schimbate sau modificate;
c) în care lipsesc unele date reglementate legal sau care nu corespund adevărului;
d) al căror termen de valabilitate a expirat;
e) ce nu corespund statutului juridic al titularului;
f) ce conţin numărul de identificare de stat al persoanei fizice şi ai căror titulari au renunţat la acest număr;
g) care au fost declarate pierdute sau furate;
h) la eliberarea cărora au fost eludate normele legale stabilite pentru eliberarea actelor de identitate.
(2) Persoanele nu pot deţine concomitent mai multe acte de identitate valabile de acelaşi tip, cu excepţia prevăzută la art.4 alin.(5).
(3) Actul de identitate sau menţiunile de pe fişa de însoţire la acesta sînt nule de drept în cazul în care actul a fost eliberat/menţiunile au fost aplicate în baza unui document ulterior anulat ori despre care s-a constatat că era nul, fals ori falsificat sau în baza unei informaţii frauduloase, precum şi în cazul în care, la eliberarea acestuia, au fost eludate normele legale stabilite pentru eliberarea actelor de identitate.
Nulitatea actului de identitate sau a menţiunilor de pe fişa de însoţire la acesta se constată de către instanţa de judecată sau de către autoritatea emitentă din oficiu, sau ca urmare a sesizărilor persoanelor interesate.
[Art.5 modificat prin Legea nr.118 din 12.05.2022, în vigoare 03.07.2022]
[Art.5 modificat prin Legea nr.118 din 02.06.2016, în vigoare 05.08.2016]
Articolul 6. Ridicarea şi distrugerea actelor de identitate
(1) În cazul în care actele de identitate sînt false, falsificate sau sînt obţinute prin fraudă, precum şi în alte cazuri prevăzute expres de actele normative, actele de identitate respective se ridică de către autoritatea emitentă sau de către alte organe de stat învestite prin lege cu acest drept.
(2) Actele de identitate ce urmează a fi schimbate, prezentate la depunerea cererii sau, după caz, la înmînarea documentului nou, sînt anulate şi restituite titularului conform procedurii stabilite de Guvern.
(3) Actele de identitate nevalabile, ridicate de către autoritatea emitentă sau de către alte organe de stat învestite prin lege cu acest drept şi cele predate de titulari sau de persoanele terţe, sînt distruse de către autoritatea emitentă în modul stabilit de Guvern.
[Art.6 modificat prin Legea nr.118 din 12.05.2022, în vigoare 03.07.2022]
[Art.6 modificat prin Legea nr.61 din 31.05.2018, în vigoare 10.10.2018]
[Art.6 în redacţia Legii nr.118 din 02.06.2016, în vigoare 05.08.2016]
[Art.6 completat prin Legea nr.309-XVI din 01.12.2005, în vigoare 30.12.2005]
OBLIGAŢII ŞI RESPONSABILITĂŢI
[Denumirea capitolului IV în redacţia Legii nr.61 din 31.05.2018, în vigoare 10.10.2018]
Articolul 7. Obligaţia de a deţine buletine de identitate
Cetăţenii Republicii Moldova cu domiciliul în Republica Moldova sînt obligaţi să deţină buletin de identitate de la vîrsta de 16 ani, apatrizii şi refugiaţii – de la data recunoaşterii statutului de apatrid sau de refugiat, iar beneficiarii de protecţie umanitară – de la data acordării protecţiei umanitare de către autorităţile competente ale Republicii Moldova.
[Art.7 în redacţia Legii nr.61 din 31.05.2018, în vigoare 10.10.2018]
[Art.7 completat prin Legea nr.266-XVI din 07.12.2007, în vigoare 28.12.2007]
[Art.7 completat prin Legea nr.447-XV din 13.11.2003, în vigoare 12.02.2004]
Articolul 8. Obligaţiile titularului de acte de identitate
(1) Titularul de acte este obligat:
a) să prezinte actul de identitate la cererea reprezentanţilor oficiali ai autorităţilor publice abilitate prin lege să legitimeze persoanele fizice;
[Lit.b) art.8 abrogată prin Legea nr.118 din 02.06.2016, în vigoare 05.08.2016]
c) să comunice în termen de 15 zile lucrătoare autorităţilor competente despre pierderea, furtul, deteriorarea sau găsirea actului de identitate.
(2) Fişa de însoţire se prezintă împreună cu buletinul de identitate sau cu permisul de şedere în cazul în care conţine menţiunea privind înregistrarea la domiciliu şi/sau la reşedinţa temporară, precum şi în cazul participării cetăţenilor Republicii Moldova la votare în ziua desfăşurării scrutinului electoral. Lipsa fişei de însoţire nu influenţează asupra valabilităţii buletinului de identitate sau a permisului de şedere.
[Art.8 modificat prin Legea nr.35 din 02.03.2023, în vigoare 06.07.2023]
[Art.8 modificat prin Legea nr.118 din 12.05.2022, în vigoare 03.07.2022]
[Art.8 modificat prin Legea nr.61 din 31.05.2018, în vigoare 10.10.2018]
Articolul 9. Răspunderea pentru încălcarea prezentei legi
(1) Se consideră încălcare a prezentei legi:
a) transmiterea către altă persoană a paşaportului sau a altui act de identitate ori a unei părţi a acestuia în scopul comiterii de acţiuni ilegale;
b) sustragerea, distrugerea, deteriorarea sau dosirea actelor de identitate;
c) falsificarea, vînzarea sau întrebuinţarea actelor de identitate false;
d) nerespectarea regulilor sistemului de paşapoarte;
e) comunicarea tardivă despre pierderea sau găsirea actelor de identitate;
f) comunicarea de informaţii vădit false pentru a fi introduse în actele de identitate;
g) neprezentarea actelor de identitate la cererea reprezentanţilor oficiali ai autorităţilor publice abilitate prin lege să legitimeze persoanele fizice;
h) eschivarea de la controlul actelor de identitate în timpul efectuării controlului pentru trecerea frontierei de stat;
i) întrebuinţarea actelor de identitate nevalabile, cu excepţia prevăzută la art.2 alin.(13), inclusiv a celor găsite;
j) refuzul neîntemeiat al autorităţilor competente de a elibera acte de identitate;
[Lit.k)-l) alin.(1) art.9 abrogate prin Legea nr.118 din 12.05.2022, în vigoare 03.07.2022]
m) ridicarea ilegală de către persoana cu funcţie de răspundere a actului de identitate, luarea sau predarea acestuia drept garanţie.
(2) Aceste şi alte încălcări ale prezentei legi atrag după sine răspundere în conformitate cu prevederile actelor normative.
[Art.9 modificat prin Legea nr.118 din 12.05.2022, în vigoare 03.07.2022]
[Art.9 modificat prin Legea nr.113 din 15.08.2019, în vigoare 17.08.2019]
[Art.9 modificat prin Legea nr.304 din 26.12.2012, în vigoare 05.03.2013]
[Art.9 completat prin Legea nr.131-XVIII din 23.12.2009, în vigoare 12.02.2010]
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Petru LUCINSCHI
|
Chişinău, 9 noiembrie 1994. | |
Nr.273-XIII. |
