duminică, 1 ianuarie 2023
216/29.05.2003 Lege cu privire la Sistemul informaţionat integrat automatizat de evidenţă a infracţiunilor, a cauzelor penale şi a persoanelor care au săvîrşit infracţiuni

 

L E G E

cu privire la Sistemul informaţional integrat automatizat de evidenţă

a infracţiunilor, a cauzelor penale şi a persoanelor

care au săvîrşit infracţiuni

 

  nr. 216-XV  din  29.05.2003

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.170-172/695 din 08.08.2003

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Obiectul prezentei legi

Articolul 2. Noţiuni de bază

Articolul 3. Principiile creării şi funcţionării Sistemului

Articolul 4. Funcţiile Sistemului

Articolul 5. Atribuţiile participanţilor la Sistem

Articolul 6. Finanţarea Sistemului

Articolul 7. Administrarea Sistemului

Articolul 8. Actualizarea informaţiei

Articolul 9. Actele de evidenţă primară

Articolul 10. Modul de elaborare a instrucţiunilor cu privire la evidenţa unică a infracţiunilor şi a persoanelor care le-au săvîrşit

Articolul 11. Organizarea înregistrării, evidenţei şi examinării sesizărilor şi a altor informaţii despre infracţiuni şi incidente

 

Capitolul II

EVIDENŢA UNICĂ A INFRACŢIUNILOR ŞI A CAUZELOR PENALE

Articolul 12. Criteriile de evidenţă unică a infracţiunilor şi a cauzelor penale

Articolul 13. Actele de evidenţă primară care se utilizează în evidenţa unică a infracţiunilor

Articolul 14. Cazurile în care se completează actele de evidenţă primară a infracţiunilor constatate, a cauzelor penale şi a rezultatelor urmăririi penale

Articolul 15. Cazurile în care infracţiunea săvîrşită este luată la evidenţă ca una singură

Articolul 16. Cazurile în care infracţiunile se iau la evidenţă ca două şi mai multe

Articolul 17. Criteriile de apreciere a rezultatelor activităţii de urmărire penală

Articolul 18. Evidenţa datelor suplimentare cu caracter criminal referitoare la infracţiuni

 

Capitolul III

EVIDENŢA UNICĂ A PERSOANELOR CARE AU SĂVÎRŞIT INFRACŢIUNI

ŞI A PEDEPSELOR CE LE-AU FOST APLICATE.

EVIDENŢA CENTRALIZATĂ SPECIALĂ A ALTOR CATEGORII DE PERSOANE

Articolul 19. Principiile de evidenţă unică a persoanelor care au săvîrşit infracţiuni şi a pedepselor ce le-au fost aplicate

Articolul 20. Categoriile de persoane luate la evidenţa centralizată

Articolul 21. Actele de evidenţă primară a persoanelor care au săvîrşit infracţiuni şi a pedepselor ce le-au fost aplicate

 

Capitolul IV

ORGANIZAREA SERVICIULUI INFORMATIV ŞI STATISTIC

Articolul 22. Rapoarte statistice

Articolul 23. Eliberarea informaţiei din Sistem

Articolul 24. Dreptul la primirea informaţiei din Sistem

Articolul 25. Asigurarea protecţiei şi securităţii informaţiei

 

Capitolul V

RESPONSABILITATEA

Articolul 26. Responsabilitatea personală

 

Capitolul VI

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 27. Intrarea în vigoare. Îndatoriri

Articolul 28. Abrogat

 

 

 

Notă:  În denumirea şi în cuprinsul legii, cuvântul „integral” se substituie cu cuvântul „integrat”, conform Legii nr.148 din 16.07.2020, în vigoare 07.02.2021

 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Obiectul prezentei legi

Prezenta lege stabileşte principalele reguli şi condiţii de creare şi funcţionare a Sistemului informaţional integrat automatizat de evidenţă a infracţiunilor, a cauzelor penale şi a persoanelor care au săvîrşit infracţiuni, drepturile şi obligaţiile participanţilor la el.

 

Articolul 2. Noţiuni de bază

În sensul prezentei legi, noţiunile utilizate semnifică:

Sistem informaţional integrat automatizat de evidenţă a infracţiunilor, a cauzelor penale şi a persoanelor care au săvârşit infracţiuni (în continuare – Sistem) – ansamblu format din resurse tehnice şi de program ale tehnologiei informaţiei şi comunicaţiei, din resurse umane, din proceduri, mijloace şi metodologii de acumulare şi utilizare a informaţiei cu caracter criminal, destinat colectării, stocării, prelucrării, transmiterii şi utilizării informaţiei, precum şi evidenţei unice a infracţiunilor, a cauzelor penale şi a persoanelor care au săvârşit infracţiuni;

participanţi la Sistem – subdiviziunile specializate care exercită activitatea specială de investigaţii, autorităţile/organele care conduc şi/sau exercită urmărirea penală, instanţele judecătoreşti şi organele de executare a pedepselor penale;

evidenţă unică – evidenţă a informaţiei cu caracter criminal în conformitate cu normele stabilite, identice pentru toate organele de urmărire penală;

evidenţă centralizată – evidenţă a informaţiei cu caracter criminal într-un sistem informatic unic, comun pentru toate organele de urmărire penală;

informaţie (date) cu caracter criminal – orice informaţie care conţine date cu privire la săvârşirea unei infracţiuni, despre persoanele care le-au săvârşit şi pedepsele aplicate, informaţie despre alte categorii de persoane care au fost luate la evidenţă în conformitate cu prezenta lege, despre obiectele marcate şi cele de anticariat, alte date ce caracterizează infracţiunile şi circumstanţele săvârşirii acestora;

alte informaţii despre infracţiuni – informaţii parvenite de la izvoare neverificate (publicate de mass-media, parvenite prin telefon, telefax, fax, teletip, reţeaua Internet etc.), plângeri sau denunţuri anonime şi alte comunicări care, potrivit legislaţiei procesual-penale, nu pot servi drept temei pentru pornirea urmăririi penale, însă necesită verificare în scopul constatării faptei, precum şi a prezenţei elementelor unei infracţiuni;

obiecte marcate – mijloace de transport, arme de foc şi arme albe, tehnică de calcul şi de multiplicare, alte obiecte care pot fi identificate prin numărul respectiv al producătorului;

acte de evidenţă primară – fişe, registre, notificări şi alte acte;

formulare-tip ale actelor de evidenţă primară – forme standardizate ale actelor de evidenţă primară, aprobate în modul stabilit;

alţi purtători de informaţie – copii de pe actele procedurale, autentificate în modul corespunzător;

forme ale rapoartelor statistice – forme ale rapoartelor statistice generalizate şi departamentale privind starea infracţionalităţii, rezultatele descoperirii infracţiunilor, urmăririi penale, examinării judiciare, precum şi privind executarea pedepsei privative de libertate sau a altei pedepse;

cazier judiciar – document oficial în care se consemnează faptul prezenţei înscrierilor în Sistem, luându-se în considerare stingerea antecedentelor penale şi/sau aflarea persoanei sub urmărire penală;

certificat de cazier detaliat – document oficial în care se consemnează faptul prezenţei în Sistem a înscrierilor privind tragerea la răspundere penală şi rezultatele examinării cauzelor penale, a informaţiei privind antecedentele penale stinse şi nestinse ale unei persoane, precum şi a informaţiei despre anunţarea în căutare a persoanei.

[Art.2 în redacţia Legii nr.148 din 16.07.2020, în vigoare 07.02.2021]

[Art.2 modificat prin Legea nr.245 din 15.11.2018, în vigoare 12.01.2019]

[Art.2 modificat prin Legea nr.242-XVI din 16.11.2007, în vigoare 01.01.2008]

 

Articolul 3. Principiile creării şi funcţionării Sistemului

Sistemul se creează şi funcţionează în baza următoarelor principii:

a) evidenţa unică şi înregistrarea centralizată a infracţiunilor şi a persoanelor care le-au săvîrşit;

b) înregistrarea informaţiei în ordine cronologică;

c) atribuirea fiecărei informaţii a unui număr în ordinea înregistrării ei;

d) utilizarea formularelor-tip ale actelor de evidenţă primară;

e) temeinicia, plenitudinea, veridicitatea şi oportunitatea prezentării informaţiei;

f) accesul sancţionat şi limitat la informaţie;

g) protecţia şi securitatea informaţiei;

h) controlul asupra utilizării informaţiei.

 

Articolul 4. Funcţiile Sistemului

Sistemul are următoarele funcţii:

1) colectează, acumulează, prelucrează, păstrează şi actualizează informaţia cu caracter criminal;

2) asigură la nivel de stat evidenţa unică:

a) a infracţiunilor şi a persoanelor care le-au săvîrşit (inclusiv locuitorii Republicii Moldova care au săvîrşit infracţiuni pe teritoriul altor state), precum şi a pedepselor aplicate lor;

b) a cauzelor penale şi acţiunilor de urmărire penală;

c) a obiectelor marcate de anticariat şi de artă dispărute, precum şi a celor constatate;

d) a persoanelor anunţate în căutare;

e) a persoanelor deţinute şi celor aflate în instituţiile penitenciare;

f) a persoanelor eliberate din locurile de detenţie;

g) a altei informaţii cu caracter criminal;

3) asigură cu informaţie operativă şi statistică conducerea ţării, ministerele, organele de urmărire penală, precum şi alte autorităţi publice, în conformitate cu legislaţia;

4) asigură schimbul de informaţie cu caracter criminal între organele de urmărire penală şi alte autorităţi publice (schimb reciproc de date între sistemele informaţionale departamentale), precum şi cu organele similare din alte ţări;

5) supraveghează respectarea disciplinei de înregistrare şi evidenţă a infracţiunilor şi a persoanelor care le-au săvîrşit, a altei informaţii cu caracter criminal, elaborează şi realizează măsuri de reacţionare oportună la tendinţele şi manifestările negative;

6) asigură din punct de vedere organizatoric, normativ şi metodic activitatea organelor de urmărire penală care exercită nemijlocit funcţiile de evidenţă a informaţiei cu caracter criminal;

7) asigură funcţionarea complexului tehnic de program şi a reţelelor informaţionale utilizate în cadrul Sistemului.

[Art.4 modificat prin Legea nr.148 din 16.07.2020, în vigoare 07.02.2021]

 

Articolul 5. Atribuţiile participanţilor la Sistem

Participanţii la Sistem au următoarele atribuţii:

a) contribuie la crearea, implementarea şi dezvoltarea Sistemului;

b) înaintează propuneri cu privire la modificarea actelor normative care reglementează funcţionarea Sistemului;

c) prezintă şi primesc gratuit informaţia cu caracter criminal conţinută în Sistem, precum şi rapoartele statistice generalizate;

d) verifică respectarea disciplinei de înregistrare şi evidenţă a informaţiei cu caracter criminal;

e) verifică utilizarea informaţiei cu caracter criminal;

f) asigură protecţia şi securitatea informaţiei cu caracter criminal.

[Art.5 în redacţia Legii nr.148 din 16.07.2020, în vigoare 07.02.2021]

 

Articolul 6. Finanţarea Sistemului

Finanţarea creării, implementării, funcţionării şi dezvoltării Sistemului se efectuează din contul mijloacelor prevăzute în bugetul de stat pentru participanţii la Sistem.

 

Articolul 7. Administrarea Sistemului

Administrarea Sistemului, precum şi eliberarea rapoartelor statistice generalizate privind starea infracţionalităţii în ţară se efectuează de către subdiviziunea specializată a Ministerului Afacerilor Interne, căreia i-au fost delegate funcţiile de deţinător al Sistemului.

[Art.7 în redacţia Legii nr.148 din 16.07.2020, în vigoare 07.02.2021]

 

Articolul 8. Actualizarea informaţiei

(1) Informaţia se stochează în Sistem în ordine cronologică, cu păstrarea datelor iniţiale şi salvarea celor actualizate.

(2) Informaţia conţinută în Sistem poate fi rectificată, modificată şi completată în baza datelor din diferite acte de evidenţă primară şi din alţi purtători de informaţie.

(3) Rectificarea, modificarea şi completarea informaţiei conţinute în Sistem se efectuează conform instrucţiunilor respective, aprobate în modul stabilit la art.10.

(4) În cazul stabilirii de către deţinătorul Sistemului a informaţiei neveridice sau incomplete în Sistem, în baza unei solicitări, participanţii la Sistem şi alte autorităţi publice sunt obligate să prezinte, în termen de 3 zile lucrătoare de la data parvenirii solicitării, informaţia necesară pentru asigurarea veridicităţii şi plenitudinii datelor conţinute în Sistem.

[Art.8 în redacţia Legii nr.148 din 16.07.2020, în vigoare 07.02.2021]

 

Articolul 9. Actele de evidenţă primară

(1) Formularele-tip ale actelor de evidenţă primară se întocmesc şi se modifică de către Ministerul Afacerilor Interne şi, după coordonarea lor cu ceilalţi participanţi la Sistem, se aprobă de către Procurorul General.

(2) Schimbarea de sine stătător de către participanţii la Sistem a formei actelor de evidenţă primară se interzice.

(3) Participanţii la Sistem se asigură de sine stătător cu actele de evidenţă primară prevăzute de prezenta lege.

(4) Pentru evidenţa unică a infracţiunilor şi a persoanelor care le-au săvîrşit, se permite utilizarea, în loc de actele de evidenţă primară, a altor purtători de informaţie.

(5) Completarea şi prezentarea actelor de evidenţă primară se efectuează conform instrucţiunilor respective, aprobate în modul stabilit la art.10.

(6) Actele de evidenţă primară, întocmite în forma stabilită de către participanţii la Sistem, în limita competenţei lor, sînt documente oficiale de evidenţă statistică.

[Art.9 modificat prin Legea nr.148 din 16.07.2020, în vigoare 07.02.2021]

[Art.9 modificat prin Legea nr.242-XVI din 16.11.2007, în vigoare 01.01.2008]

 

Articolul 10. Modul de elaborare a instrucţiunilor cu privire la evidenţa unică a infracţiunilor şi a persoanelor care le-au săvîrşit

Instrucţiunile cu privire la evidenţa unică a infracţiunilor şi a persoanelor care le-au săvîrşit se elaborează de către Ministerul Afacerilor Interne şi, după coordonarea lor cu ceilalţi participanţi la Sistem, se aprobă de către Procurorul General.

[Art.10 modificat prin Legea nr.242-XVI din 16.11.2007, în vigoare 01.01.2008]

 

Articolul 11. Organizarea înregistrării, evidenţei şi examinării sesizărilor şi a altor informaţii despre infracţiuni şi incidente

(1) Primirea, înregistrarea, evidenţa şi examinarea sesizărilor şi a altor informaţii despre infracţiuni se efectuează conform instrucţiunilor interdepartamentale, aprobate în modul stabilit la art.10.

(2) Alte informaţii despre infracţiuni se examinează în termenele prevăzute de legislaţia de procedură penală pentru examinarea sesizărilor despre infracţiuni.

(3) Sesizările şi alte informaţii despre infracţiuni se primesc de către participanţii la Sistem pe parcursul zilei de lucru, iar de către organele de urmărire penală a Ministerului Afacerilor Interne – pe parcursul a 24 de ore.

(4) Informaţia despre infracţiuni parvenită se înregistrează în Registrul de evidenţă a sesizărilor cu privire la infracţiuni sau în Registrul de evidenţă a altor informaţii cu privire la infracţiuni şi incidente, în conformitate cu instrucţiunile respective, aprobate în modul stabilit la art.10.

[Art.11 modificat prin Legea nr.148 din 16.07.2020, în vigoare 07.02.2021]

 

 

Capitolul II

EVIDENŢA UNICĂ A INFRACŢIUNILOR ŞI A CAUZELOR PENALE

Articolul 12. Criteriile de evidenţă unică a infracţiunilor şi a cauzelor penale

Înregistrarea centralizată şi evidenţa unică a infracţiunilor şi a cauzelor penale se efectuează după criteriile teritorial şi departamental.

 

Articolul 13. Actele de evidenţă primară care se utilizează în evidenţa unică a infracţiunilor

Pentru evidenţa unică a infracţiunilor şi a cauzelor penale se folosesc următoarele acte de evidenţă primară:

a) fişa infracţiunii constatate;

b) fişa cu privire la desfăşurarea urmăririi penale şi alte rezultate ale urmăririi penale;

c) Registrul de evidenţă a infracţiunilor, a cauzelor penale şi a persoanelor care au săvârşit infracţiuni.

[Art.13 în redacţia Legii nr.148 din 16.07.2020, în vigoare 07.02.2021]

 

Articolul 14. Cazurile în care se completează actele de evidenţă primară a infracţiunilor constatate, a cauzelor penale şi a rezultatelor urmăririi penale

(1) Fişa infracţiunii constatate se completează imediat după începerea urmăririi penale sau examinarea materialelor, precum şi în cazurile:

a) emiterii ordonanţei de refuz în pornirea urmăririi penale pe motive de nereabilitare;

a1) anulării ordonanţei de refuz în pornirea urmăririi penale şi pornirii urmăririi penale;

b) primirii pentru efectuarea urmăririi penale a dosarului penal pornit în cazul infracţiunii săvîrşite în afara hotarelor Republicii Moldova;

c) disjungerii cauzei penale în privinţa persoanei sau a unui grup de persoane. În acest caz, fişele se introduc în Sistem, iar în rapoartele statistice nu se includ;

d) necesităţii de a rectifica sau de a introduce date care nu au fost reflectate anterior.

(2) Fişa cu privire la desfăşurarea urmăririi penale şi la alte rezultate ale urmăririi penale se completează în scopul ţinerii evidenţei centralizate a acţiunilor de urmărire penală, în scopul evidenţei desfăşurării urmăririi penale, precum şi al rectificării sau al introducerii de date care nu au fost reflectate anterior.

[Art.14 modificat prin Legea nr.148 din 16.07.2020, în vigoare 07.02.2021]

[Art.14 modificat prin Legea nr.242-XVI din 16.11.2007, în vigoare 01.01.2008]

 

Articolul 15. Cazurile în care infracţiunea săvîrşită este luată la evidenţă ca una singură

Infracţiunea va fi luată la evidenţă ca una singură şi va fi completată o singură fişă în cazul:

a) săvîrşirii infracţiunii de un grup de persoane în orice formă de participaţie, prevăzută de Codul penal;

b) săvîrşirii unei fapte prejudiciabile ce atentează asupra diferitor obiecte, dar care, în conformitate cu legislaţia penală, se califică drept o singură infracţiune;

c) infracţiunii în urma săvîrşirii căreia au fost vătămate mai multe persoane;

d) infracţiunii continue ce se caracterizează prin săvîrşirea neîntreruptă a activităţii infracţionale în decursul unui timp nedeterminat;

e) infracţiunii prelungite ce se caracterizează prin două sau mai multe acţiuni infracţionale identice, săvîrşite cu un singur scop, cu o singură intenţie, alcătuind în totalitate o infracţiune;

f) săvîrşirii succesive a unui şir de infracţiuni identice, neînsemnate care, în totalitate, prezintă un pericol social sporit şi sînt prevăzute în Partea specială a Codului penal.

[Art.15 modificat prin Legea nr.148 din 16.07.2020, în vigoare 07.02.2021]

 

Articolul 16. Cazurile în care infracţiunile se iau la evidenţă ca două şi mai multe

Infracţiunile se iau la evidenţă ca două şi mai multe şi se completează cîteva fişe în cazurile în care:

a) o persoană (un grup de persoane), printr-o singură acţiune (inacţiune), a săvîrşit două sau mai multe infracţiuni prevăzute în diferite articole din Partea specială a Codului penal;

b) o persoană (un grup de persoane), în diferite perioade de timp, a săvîrşit două sau mai multe infracţiuni care nu au fost înregistrate anterior.

 

Articolul 17. Criteriile de apreciere a rezultatelor activităţii de urmărire penală

(1) Criteriul unic de bază la aprecierea rezultatelor activităţii de urmărire penală la nivel naţional sau la nivel de unitate administrativ-teritorială este numărul de infracţiuni înregistrate centralizat după criteriul teritorial a căror urmărire penală a fost terminată prin adoptarea de către procuror a uneia din următoarele decizii:

a) trimiterea cauzei penale cu rechizitoriu în instanţa de judecată pentru examinare în fond;

 

[Lit.d) alin.(1) art.17 abrogată prin Legea nr.148 din 16.07.2020, în vigoare 07.02.2021]

 

c) încetarea urmăririi penale sau clasarea cauzei penale;

d) încetarea procesului penal în condiţiile art.495 alin.(1) pct.1) din Codul de procedură penală;

e) suspendarea condiţionată a urmăririi penale;

 

[Lit.f) alin.(1) art.17 abrogată prin Legea nr.148 din 16.07.2020, în vigoare 07.02.2021]

 

g) transferul urmăririi penale altui stat.

(2) Ponderea infracţiunilor înregistrate în perioada de gestiune a căror urmărire penală a fost terminată prin adoptarea uneia din deciziile specificate la alin.(1) se calculează raportînd numărul lor, stabilit conform rezultatelor primite de la organele de urmărire penală, la numărul total de infracţiuni înregistrate prima dată în perioada de gestiune în teritoriul respectiv, adică de la 1 ianuarie pînă la data necesară perioadei de gestiune, indiferent de data comiterii infracţiunii.

(3) Alte criterii se stabilesc de către fiecare participant la Sistem de sine stătător, conform criteriilor teritorial şi departamental de evidenţă unică a infracţiunilor şi a cauzelor penale, ţinînd cont de funcţiile executate, prevăzute de legislaţia în vigoare. Criteriile stabilite de sine stătător sînt de uz intern departamental, iar rezultatele estimative obţinute sînt folosite de organele respective pentru necesităţi de serviciu.

[Art.17 modificat prin Legea nr.148 din 16.07.2020, în vigoare 07.02.2021]

[Art.17 în redacţia Legii nr.242-XVI din 16.11.2007, în vigoare 01.01.2008]

 

Articolul 18. Evidenţa datelor suplimentare cu caracter criminal referitoare la infracţiuni

(1) Înregistrarea şi evidenţa centralizată a altor date cu caracter criminal referitoare la infracţiuni se efectuează în conformitate cu instrucţiunile respective, aprobate în modul stabilit la art.10.

(2) Datele despre mijloacele de transport furate (răpite), actele de înregistrare, precum şi informaţia despre posesorii acestor mijloace de transport, se introduc în Sistem în baza datelor din Registrul de stat al mijloacelor de transport.

[Art.18 modificat prin Legea nr.148 din 16.07.2020, în vigoare 07.02.2021]

[Art.18 modificat prin Legea nr.242-XVI din 16.11.2007, în vigoare 01.01.2008]

 

Capitolul III

EVIDENŢA UNICĂ A PERSOANELOR CARE AU SĂVÎRŞIT INFRACŢIUNI

ŞI A PEDEPSELOR CE LE-AU FOST APLICATE.

EVIDENŢA CENTRALIZATĂ SPECIALĂ A

ALTOR CATEGORII DE PERSOANE

Articolul 19. Principiile de evidenţă unică a persoanelor care au săvîrşit infracţiuni şi a pedepselor ce le-au fost aplicate

Înregistrarea centralizată şi evidenţa unică a persoanelor care au săvîrşit infracţiuni şi a pedepselor ce le-au fost aplicate, precum şi evidenţa centralizată specială a altor categorii de persoane, se efectuează după principiile teritorial şi departamental.

 

Articolul 20. Categoriile de persoane luate la evidenţa centralizată

În cadrul Sistemului se iau la evidenţă centralizată următoarele categorii de persoane:

1) persoanele care au săvîrşit infracţiuni:

a) condamnate pe teritoriul Republicii Moldova şi pe teritoriile altor state;

b) puse sub învinuire;

c) liberate de răspundere penală sau de pedeapsă penală;

 

[Lit.d) alin.(1) art.20 abrogată prin Legea nr.148 din 16.07.2020, în vigoare 07.02.2021]

 

e) date în urmărire generală de către organele de urmărire penală ale Republicii Moldova sau ale altor state;

f) reţinute şi arestate pe teritoriul Republicii Moldova cu scopul extrădării;

g) reţinute ca fiind bănuite de săvîrşirea unei infracţiuni;

11) persoanele anunţate în căutare (dispărute fără urmă, debitori, bolnavi psihic care se eschivează de la măsurile de constrângere cu caracter medical etc.);

2) persoanele luate la evidenţă specială în scopul profilaxiei infracţionalităţii.

[Art.20 modificat prin Legea nr.148 din 16.07.2020, în vigoare 07.02.2021]

 

Articolul 21. Actele de evidenţă primară a persoanelor care au săvîrşit infracţiuni şi a pedepselor ce le-au fost aplicate

(1) Completarea şi prezentarea actelor de evidenţă primară a persoanelor care au săvârşit infracţiuni, a pedepselor ce le-au fost aplicate, precum şi a altor categorii de persoane luate la evidenţa centralizată specială, se efectuează conform instrucţiunilor respective, aprobate în modul stabilit la art.10.

(2) Numărul de stat de identificare al persoanei, datele personale, domiciliul, informaţia privind actele de identitate eliberate persoanei, precum şi datele despre schimbarea numelui, prenumelui sau despre decesul persoanei, se introduc în Sistem în baza datelor din Registrul de stat al populaţiei.

[Art.21 modificat prin Legea nr.148 din 16.07.2020, în vigoare 07.02.2021]

[Art.21 modificat prin Legea nr.242-XVI din 16.11.2007, în vigoare 01.01.2008]

 

Capitolul IV

ORGANIZAREA SERVICIULUI INFORMATIV ŞI STATISTIC

Articolul 22. Rapoarte statistice

(1) Elaborarea şi aprobarea formelor rapoartelor statistice departamentale, stabilirea modului şi termenelor de prezentare a acestor rapoarte se efectuează de către participanţii la Sistem de sine stătător, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

(2) Elaborarea formelor rapoartelor statistice generalizate privind starea infracţionalităţii în ţară, stabilirea modului şi termenelor de prezentare a acestor rapoarte se efectuează de către Ministerul Afacerilor Interne în comun cu Biroul Naţional de Statistică. Formele menţionate ale rapoartelor, modul şi termenele de prezentare a acestor rapoarte, după coordonarea lor cu ceilalţi participanţi la Sistem, se aprobă de către Procurorul General. Aceste forme ale rapoartelor se prezintă Biroului Naţional de Statistică pentru lucrări statistice şi analitice.

[Art.22 modificat prin Legea nr.242-XVI din 16.11.2007, în vigoare 01.01.2008]

 

Articolul 23. Eliberarea informaţiei din Sistem

(1) Informaţia conţinută în Sistem se eliberează în următoarele cazuri:

a) în scopul efectuării urmăririi penale, precum şi în alte scopuri de serviciu;

b) pentru stabilirea antecedentelor penale sau a lipsei acestora;

c) pentru identificarea persoanelor şi a cadavrelor;

d) la efectuarea de către subdiviziunile specializate a măsurilor speciale de investigaţii şi/sau de profilaxie;

e) pentru stabilirea locurilor şi termenelor de aflare a persoanelor deţinute în instituţiile penitenciare şi în izolatoarele de detenţie provizorie;

f) la eliberarea cazierelor judiciare şi a certificatelor de cazier detaliat;

g) în cazul încorporării în Forţele Armate;

h) la examinarea cererilor privind declararea decesului sau a dispariţiei fără urmă a persoanei;

i) la eliberarea de către organele abilitate a actelor de identitate;

j) pentru efectuarea analizelor de către participanţii la Sistem privind fenomenul infracţional, în limita competenţei lor.

(2) Modalitatea de eliberare a informaţiei din Sistem se stabileşte de către Ministerul Afacerilor Interne.

(3) Deţinătorul Sistemului expune informaţia din cazierul judiciar în format electronic pentru a fi accesată de către persoana fizică prin intermediul portalului guvernamental al cetăţeanului şi de către persoana juridică prin intermediul portalului guvernamental al antreprenorului. Documentele electronice descărcate de pe portalul guvernamental al cetăţeanului şi de pe portalul guvernamental al antreprenorului sunt semnate electronic de către posesorul acestor portaluri şi au aceeaşi valoare juridică ca şi cazierele judiciare eliberate pe suport de hârtie.

[Art.23 completat prin Legea nr.80 din 31.03.2022, în vigoare 01.01.2023]

[Art.23 în redacţia Legii nr.148 din 16.07.2020, în vigoare 07.02.2021]

 

Articolul 24. Dreptul la primirea informaţiei din Sistem

Dreptul la primirea informaţiei din Sistem se acordă:

a) participanţilor la Sistem, în limita competenţei lor;

b) organelor de urmărire penală (precum şi organelor similare acestora) din alte state cu care au fost încheiate acorduri respective;

b1) Serviciului de Informaţii şi Securitate;

c) altor persoane fizice şi juridice, în modul stabilit de legislaţia în vigoare.

[Art.24 modificat prin Legea nr.148 din 16.07.2020, în vigoare 07.02.2021]

[Art.24 completat prin Legea nr.65 din 07.04.2011, în vigoare 08.07.2011]

 

Articolul 25. Asigurarea protecţiei şi securităţii informaţiei

(1) Participanţii la Sistem protejează, prin măsuri tehnico-organizatorice adecvate, datele colectate, echipamentele tehnice şi produsele de program utilizate pentru administrarea acestora, asigurând confidenţialitatea şi securitatea datelor conţinute în Sistem împotriva riscurilor de pierdere, distrugere, modificare, blocare, de copiere, răspândire, precum şi împotriva folosirii neautorizate sau divulgării lor.

(2) Asigurarea protecţiei, securităţii şi integrităţii informaţiei conţinute în Sistem, a accesului nemijlocit la această informaţie, în special asigurarea respectării principiilor statuate în legislaţia privind protecţia datelor cu caracter personal, precum şi respectarea cerinţelor faţă de asigurarea securităţii datelor cu caracter personal la prelucrarea acestora în cadrul sistemelor informaţionale de date cu caracter personal aprobate de Guvern se efectuează de către fiecare participant la Sistem de sine stătător, în conformitate cu legislaţia.

(3) În cadrul operaţiunilor de prelucrare a datelor cu caracter personal, efectuate în cadrul Sistemului, se asigură respectarea drepturilor persoanelor fizice de acces la datele lor cu caracter personal, de intervenţie asupra acestor date, de opoziţie faţă de prelucrarea acestor date şi de acces la justiţie, conform prevederilor legislaţiei privind protecţia datelor cu caracter personal.

[Art.25 în redacţia Legii nr.148 din 16.07.2020, în vigoare 07.02.2021]

 

 

Capitolul V

RESPONSABILITATEA

Articolul 26. Responsabilitatea personală

(1) Conducătorii participanţilor la Sistem sînt responsabili pentru caracterul complet al înregistrării şi al evidenţei informaţiei cu caracter criminal în conformitate cu prevederile prezentei legi, pentru veridicitatea şi obiectivitatea evidenţei primare şi a rapoartelor statistice, precum şi pentru acordarea ajutorului practic, metodic şi organizatoric necesar.

(2) Conducătorii participanţilor la Sistem poartă răspundere personală pentru asigurarea protecţiei, securităţii informaţiei cu caracter criminal, pentru organizarea şi efectuarea accesului sancţionat la Sistem.

(21) Ministerul Afacerilor Interne, cel puţin de două ori pe an, la finele fiecărui semestru, verifică corectitudinea şi veridicitatea informaţiei introduse în Sistem de către participanţii la Sistem şi prezintă rezultatele Procurorului General, care poate dispune procurorilor din subordine sau unei comisii mixte efectuarea unor controale suplimentare.

(3) Persoanele vinovate de încălcarea prevederilor prezentei legi poartă răspundere disciplinară, materială, contravenţională sau penală în conformitate cu legislaţia în vigoare.

[Art.26 modificat prin Legea nr.148 din 16.07.2020, în vigoare 07.02.2021]

[Art.26 completat prin Legea nr.242-XVI din 16.11.2007, în vigoare 01.01.2008]

 

Capitolul VI

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 27.

(1) Prezenta lege intră în vigoare după expirarea a 3 luni de la data publicării.

(2) Guvernul:

a) în termen de 3 luni de la data publicării prezentei legi, va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege;

b) în termen de 6 luni de la data publicării prezentei legi, va elabora şi va aproba Programul de dezvoltare şi automatizare a procesului de schimb informaţional între participanţii la Sistemul informaţional integrat automatizat de evidenţă a infracţiunilor, a cauzelor penale şi a persoanelor care au săvîrşit infracţiuni.

(3) Ministerul Afacerilor Interne şi ceilalţi participanţi la Sistem, în termen de 3 luni de la data publicării prezentei legi, vor aduce actele lor normative în concordanţă cu prezenta lege.

 

Articolul 28.

[Art.28 abrogat prin Legea nr.148 din 16.07.2020, în vigoare 07.02.2021]

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIEugenia OSTAPCIUC

Chişinău, 29 mai 2003.
Nr.216-XV.