vineri, 23 noiembrie 2012
790/03.09.2010 Hotărîre cu privire la aprobarea Strategiei naţionale de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului pentru anii 2010-2012

H O T Ă R Î R E

cu privire la aprobarea Strategiei naţionale de prevenire

şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului

pentru anii 2010-2012

 

nr. 790  din  03.09.2010

 

Monitorul Oficial nr.163-165/880 din 10.09.2010

 

* * *

Notă: În tot cuprinsul Hotărîrii şi Strategiei, sintagma “Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei” se substituie cu sintagma “Centrul Naţional Anticorupţie” conform Hot.Guv. nr.868 din 19.11.2012, în vigoare 23.11.2012

 

Guvernul HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Strategia naţională de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului pentru anii 2010-2012 (se anexează)

2. Centrul Naţional Anticorupţie:

va coordona activitatea instituţiilor implicate în realizarea Strategiei naţionale de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului pentru anii 2010-2012;

va prezenta Guvernului, pînă la 1 februarie, raportul de evaluare a implementării în anul precedent a Strategiei naţionale de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului pentru anii 2010-2012, iar pînă la 15 februarie, va elabora şi va prezenta Guvernului spre examinare propuneri pentru actualizarea Planului de acţiuni privind implementarea Strategiei naţionale de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului pentru anii 2010-2012.

3. Autorităţile publice responsabile de implementarea Strategiei nominalizate:

vor întreprinde măsuri eficiente privind realizarea Strategiei naţionale de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului pentru anii 2010-2012 şi vor înainta propuneri privind actualizarea acesteia;

vor prezenta, semestrial, pînă la data de 10 a lunii imediat următoare perioadei de dare de seamă, Centrului Naţional Anticorupţie rezultatele îndeplinirii fiecărei acţiuni, care le va generaliza, şi, pînă la data de 20 a aceleiaşi luni, va înainta Guvernului raportul respectiv;

vor prezenta, anual, pînă la 15 ianuarie, Centrului Naţional Anticorupţie propuneri pentru actualizarea Planului de acţiuni privind implementarea Strategiei naţionale de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului pentru anii 2010-2012.

4. Controlul asupra executării prezentei Hotărîri se pune în sarcina directorului Centrului Naţional Anticorupţie.

 

PRIM-MINISTRUVladimir FILAT

 

Contrasemnează:
Ministrul afacerilor interneVictor Catan
Ministrul finanţelorVeaceslav Negruţa
Ministrul justiţieiAlexandru Tănase

Chişinău, 3 septembrie 2010.
Nr.790.

 

Aprobată

prin Hotărîrea Guvernului

nr.790 din 3 septembrie 2010

 

STRATEGIA

naţională de prevenire şi combatere a spălării banilor

şi finanţării terorismului pentru anii 2010-2012

 

Capitolul I

INTRODUCERE

Centrul Naţional Anticorupţie (în continuare – Centrul) este un organ de ocrotire a normelor de drept, specializat în contracararea infracţiunilor economico-financiare şi fiscale, precum şi a corupţiei.

Centrul, în scopul realizării atribuţiilor sale, este învestit cu dreptul să întreprindă acţiuni operative de investigaţii, să efectueze urmărirea penală şi revizii economico-financiare asupra persoanelor juridice şi fizice subiecţi ai activităţii de întreprinzător, să întreprindă acţiuni de prevenire şi combatere a corupţiei, crimelor economico-financiare, precum şi a spălării banilor şi finanţării terorismului (în continuare – SB/FT) prin unitatea autonomă – Serviciul Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor (în continuare – Serviciul).

Toate aceste acţiuni contribuie atît la stabilitatea financiară, cît şi la securitatea economică ale statului.

Centrul, în comun cu Banca Naţională a Moldovei, Comisia Naţională a Pieţei Financiare, Ministerul Justiţiei, Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor, Ministerul Finanţelor şi Serviciul Vamal, este responsabil de reglementarea şi controlul modului de executare a Legii nr.190-XVI din 26 iulie 2007 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului.

Serviciul ca unitate de inteligenţă financiară are ca obiectiv strategic de a orienta toate eforturile în vederea asigurării protecţiei sistemului financiar autohton bancar şi nebancar de tentativele de utilizare a acestuia în scopuri ilicite de către grupurile criminale naţionale şi transnaţionale.

De asemenea, rolul de bază al acestei unităţi este intermedierea între informaţia financiară referitoare la spălarea banilor şi finanţarea terorismului şi organele de ocrotire a normelor de drept. Astfel, recepţionînd informaţia financiară, Serviciul supune unei analize complexe pe trepte fluxul complet de informaţie, ulterior, după necesitate, în vederea identificării elementelor constitutive ale infracţiunii sau unei scheme infracţionale (tipologii), efectuează măsuri operative de investigaţie.

Totodată, perioada anilor 2007-2009 a fost marcată de fortificarea calitativă a procesului analitic al Serviciului, fapt realizat prin asigurarea tehnică a capacităţilor de procesare şi prelucrare a informaţiei primare.

Spălarea banilor este un fenomen internaţional şi deseori presupune tranzacţii efectuate prin intermediul diferitelor jurisdicţii, în scopul tăinuirii originii mijloacelor financiare obţinute ilicit.

Astfel, măsurile eficiente de contracarare a acestui flagel urmează a fi adoptate pe scară internaţională, fapt pentru care este importantă dezvoltarea şi fortificarea standardelor internaţionale în domeniu.

La fel, pentru asigurarea unui sistem eficient de combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului (în continuare – CSB/CFT), Serviciul va coopera cu autorităţile naţionale şi internaţionale.

De la înfiinţare, Serviciul a participat activ în şedinţele diferitelor organizaţii internaţionale şi a iniţiat noi acorduri de colaborare. Mai mult ca atît, statutul de membru al Grupului Egmont din mai 2008 a contribuit la intensificarea procesului de cooperare internaţională, creînd astfel premise în contracararea spălării banilor şi finanţării terorismului.

Implementarea sistemului autohton CSB/CFT a contribuit substanţial la stabilirea condiţiilor pentru edificarea mediului necesar pentru efectuarea tranzacţiilor financiare transparente. Acest fapt asigură instituţiilor financiare reducerea riscului de a fi expuse fraudelor financiare, spălării fondurilor obţinute ilicit, ceea ce sporeşte gradul de credibilitate pe pieţele externe, precum şi întăreşte corectitudinea tranzacţiilor financiare.

Suplimentar, un sistem CSB/CFT eficient este un obstacol pentru infractorii, care intensifică procesul de utilizare a instituţiilor financiare în colectarea şi valorificarea fondurilor ilicite, astfel sistemul în cauză devenind un element-cheie în promovarea stabilităţii sistemului financiar naţional.

Toate eforturile Serviciului au contribuit la realizarea progreselor remarcabile în edificarea şi consolidarea sistemului CSB/CFT, precum şi la implementarea recomandărilor FATF (Grupului de Acţiune Financiară Internaţională, care cuprinde efortul a 35 ţări-membre în domeniul creării şi promovării politicilor de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului atît la nivel naţional, cît şi internaţional). Cu toate acestea, exigenţele timpului, standardele internaţionale, inclusiv evoluţia proceselor infracţionale stabilesc noi priorităţi şi provocări pentru sistemul autohton CSB/CFT.

Serviciul fiind subdiviziune specializată de prevenire şi de combatere a spălării banilor şi a finanţării terorismului efectuează colectarea (stocarea), analiza şi prelucrarea informaţiilor privind tranzacţiile şi alte activităţi suspecte, prezentate de entităţile raportoare, întreprinde măsuri operative de investigaţie, transmite informaţiile şi documentele organelor de urmărire penală şi altor organe abilitate, efectuează schimbul de informaţii cu servicii similare străine, participă la realizarea Strategiei naţionale de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului.

Începînd cu anul 2007, pentru o perioadă de trei ani, în Republica Moldova pentru prima dată a fost elaborată şi implementată Strategia naţională de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului.

Autorităţile implicate în procesul realizării prevederilor Strategiei nominalizate au manifestat atitudine profesională, fapt care a permis realizarea majorităţii prevederilor din planurile anuale de acţiuni, fiind obţinute următoarele avantaje:

o structură clară a sistemului de CSB/CFT;

conformitate cu standardele internaţionale în domeniu;

legislaţie adecvată şi funcţionabilă;

colaborare eficientă între organele de drept şi de supraveghere în domeniul CSB/CFT.

Odată ce unele obiective au devenit continue şi urmează a fi persistente, altele noi şi-au făcut apariţia urmare a recomandărilor organizaţiilor internaţionale de profil, inclusiv recomandările MONEYVAL (Comitetul de experţi de pe lîngă Consiliul Europei specializat în evaluarea măsurilor de combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului) şi cele 40+9 recomandări FATF.

Astfel, urmează a fi efectuată evaluarea naţională a riscurilor în domeniu CSB/CFT, fapt care va identifica sectoarele financiare vulnerabile, lacunele legislative, precum şi noi entităţi raportoare nesupravegheate.

Realizarea evaluării nominalizate va permite definirea priorităţilor politicii în domeniul CSB/CFT, precum şi stabilirea scopurilor în planurile anuale de acţiuni.

De asemenea, urmează de a crea un mecanism de implementare eficientă a prevederilor art.14 al Legii nr.190-XVI din 26 iulie 2007 ce ţine de sistarea de sine stătător de către entităţile raportoare a operaţiunilor în conturi.

Totodată, o atenţie deosebită urmează a fi atribuită lipsei procedurilor eficiente de excludere şi retragere a sistărilor în baza listei ONU, lipsa măsurilor de monitorizare a fondurilor colectate sau transferate prin intermediul organizaţiilor nonprofit, asigurarea confiscării bunurilor în calitate de corpuri delicte (obiect) al infracţiunii de spălare a banilor, fără a fi necesară vreo condamnare pentru infracţiunile primare de unde au rezultat bunurile în cauză etc.

În această ordine de idei, luînd în considerare toate punctele forte şi slabe din experienţa implementării Strategiei 2007-2009, a intervenit necesitatea elaborării şi aprobării unei noi Strategii naţionale în domeniu pe o perioadă de 3 ani (2010-2012).

Strategia naţională de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului pentru anii 2010-2012 (în continuare – Strategia) constituie un document transparent, care indică atît societăţii civile, cît şi comunităţii internaţionale asupra măsurilor ce vor fi întreprinse de Republica Moldova în această direcţie, antrenînd spre conlucrare şi participare organizaţiile nonguvernamentale şi instituţiile internaţionale specializate.

Problema spălării banilor şi finanţării terorismului a încetat a fi considerată în exclusivitate o problemă a organelor de drept. Reieşind din consecinţele negative majore, aceasta reprezintă o problemă a tuturor autorităţilor publice, structurilor private şi organizaţiilor nonguvernamentale, întregii societăţi civile.

Un aport important în politica de prevenire a spălării banilor şi finanţării terorismului constituie, în special, antrenarea societăţii civile în astfel de acţiuni şi informarea acesteia despre riscurile şi efectele negative ale fenomenelor de spălare a banilor şi finanţare a terorismului.

Un rol deosebit în acest caz i se atribuie mass-media, ONG-urilor, autorităţilor publice, direct şi tangenţial implicate în prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, în vederea sensibilizării populaţiei privind fenomenul în cauză, prin organizarea unor conferinţe de presă, publicarea periodică a comunicatelor referitoare la acţiunile întreprinse etc.

Educarea şi informarea populaţiei reprezintă, de asemenea, un aspect al prevenirii fenomenului spălării banilor şi finanţării terorismului. Aceasta se poate realiza inclusiv prin ghiduri practice cu informaţii utile, instruirea populaţiei cu privire la riscurile şi tipologiile existente în domeniu etc., precum şi dezvoltarea unei atitudini de intoleranţă faţă de orice manifestare a spălării banilor şi finanţării terorismului.

Acest document stabileşte în următorii 3 ani priorităţile Guvernului în contracararea spălării banilor şi finanţării terorismului. La fel, vor fi identificate scopurile şi obiectivele care urmează a fi atinse în perioada respectivă.

Prezenta Strategie, stabileşte obiectivele şi principiile de dezvoltare ale sistemului autohton de CBF/CFT, iar planurile anuale vor cuprinde acţiuni în vederea realizării obiectivelor şi vor evolua odată cu schimbările în domeniu.

Centrul este instituţia responsabilă de implementarea prezentei Strategii, prin utilizarea capacităţilor subdiviziunii sale autonome – Serviciul Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, ocupînd locul prioritar în sistemul autorităţilor centrale specializate în domeniu.

 

Capitolul II

PRINCIPIILE DE BAZĂ ALE REALIZĂRII STRATEGIEI

Principiul eficienţei

Fiecare instituţie responsabilă de executarea prezentei Strategii are sarcina de a îmbunătăţi activitatea în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului, în limitele competenţei, prin distribuirea optimă a resurselor limitate către sectoarele cu risc sporit.

Principiul creării de valori

Principiu care presupune crearea de valori în activităţile iniţiate în domeniu CSB/CFT. Astfel, de exemplu, odată ce Serviciul va identifica cum operează diferite scheme de spălare a banilor şi alte fraude din sistemul financiar al ţării, acesta va crea valori prin analiza şi sinteza acestei informaţii, fapt care în final va permite, în comun cu partenerii din cadrul prezentei Strategii, aplicarea atît a măsurilor de combatere, cît şi a celor de prevenire.

Principiul interacţiunii şi colaborării

Succesul activităţii de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului depinde direct de operativitatea schimbului de date atît la nivel naţional, cît şi internaţional.

Totodată, nivelul de interacţiune atît la etapa de investigaţii, cît şi la etapa urmăririi penale este decisiv în procesul de combatere a acestor infracţiuni complexe.

Mai mult ca atît, Strategia îşi propune să devină un instrument de asigurare a cooperării între toate instituţiile de stat, organizaţiile nonguvernamentale şi internaţionale, care au drept finalitate combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului.

Principiul tehnologiilor performante

În condiţiile avansării metodelor şi mijloacelor utilizate de către infractori, evoluţia tehnologiilor avansate inclusiv informaţionale pentru contracararea infracţiunilor de spălare a banilor şi finanţare a terorismului este strict necesară.

De asemenea, complexitatea investigaţiilor efectuate necesită utilizarea softurilor specializate în domeniu.

Principiul legalităţii

Strategia urmăreşte executarea corectă şi eficientă a prevederilor legilor, actelor normative subordonate legii şi actelor internaţionale, care reglementează combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului. Reprezentînd un instrument de implementare a respectivului cadru normativ, prezenta Strategie nu poate să conţină măsuri sau acţiuni care ar contraveni acestuia.

Principiul oportunităţii

Toate acţiunile din planurile anuale urmează a fi executate calitativ şi în termen.

Acest principiu trebuie respectat întocmai, deoarece obiectivele au conexiuni directe şi indirecte, iar în cazul în care unele acţiuni vor fi realizate necalitativ sau cu depăşirea termenelor va fi întrerupt lanţul logic de acţiuni, fapt care va afecta în final rezultatul scontat.

Principiul profesionalismului

Prezenta Strategie presupune activităţi de consolidare a capacităţilor manageriale şi executorii ale tuturor organelor şi persoanelor implicate în combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului.

Principiul transparenţei

Succesul oricărui document strategic depinde de gradul de acceptare socială a acestuia. Autorităţile responsabile de combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului nu pot neglija componenta comunicativă a combaterii fenomenelor sus-menţionate. Totuşi, transparenţa nu poate fi absolutizată. Anumite informaţii oficiale cu accesibilitate limitată sau care constituie secret comercial, bancar sau profesional nu pot fi divulgate. Din acest motiv, principiul transparenţei nu poate fi invocat pentru solicitarea sau furnizarea informaţiilor care nu fac obiectul transparenţei.

Implementarea tuturor principiilor nominalizate mai sus va determina caracterul empiric, multidimensional şi multiinstituţional al prezentei Strategii.

 

Capitolul III

OBIECTIVE ŞI REZULTATE SCONTATE

Obiectivul de bază al prezentei Strategii este identificarea şi reducerea vulnerabilităţii sectoarelor financiar bancar şi nebancar faţă de abuzul spălării banilor şi finanţării terorismului. În primul rînd, datorită integrării continue a sistemului financiar autohton în economia globală şi extinderii relaţiilor de afaceri cu agenţii economici din alte ţări.

Prezenta Strategie poate fi considerată realizată, dacă vor fi atinse următoarele obiective:

protejarea sistemului financiar autohton prin măsuri de combatere a SB/FT (indicatori, cantitatea);

consolidarea capacităţilor instituţionale în domeniul CSB/CFT;

aplicarea consistentă şi eficientă a măsurilor de prevenire a SB/FT;

perfecţionarea cadrului normativ existent în conformitate cu evoluţia fenomenelor de spălare a banilor şi finanţare a terorismului, inclusiv cu standardele internaţionale;

asigurarea unei colaborări eficiente atît pe plan naţional, cît şi internaţional în domeniul CSB/CFT;

realizarea recomandărilor organizaţiilor internaţionale de profil, inclusiv FATF şi MONEYVAL etc.;

asigurarea transparenţei şi informării populaţiei privind CSB/CFT.

Oricare din aceste obiective va influenţa sistemul autohton de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului. Astfel, fiecare obiectiv va cuprinde mai multe acţiuni, care urmează a fi realizate în termenele stabilite de fiecare instituţie responsabilă.

 

Protejarea sistemului financiar autohton prin măsuri de prevenire şi combatere a SB/FT

Fiecare instituţie în limitele competenţei va întreprinde măsuri pentru a diminua riscul spălării banilor şi finanţării terorismului în Republica Moldova. Măsurile de prevenire şi combatere sînt multidimensionale şi cuprind o gamă diversă de activităţi.

Astfel, instituţiile de supraveghere vor verifica entităţile raportoare cum are loc implementarea programelor proprii de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului.

Totodată, va fi stabilit un sistem viabil privind interacţiunea organelor de drept şi instituţiile de supraveghere, prin includerea răspunderii pecuniare pentru entităţile raportoare care au evitat implementarea recomandărilor instituţiilor de supraveghere.

Combaterea fenomenului SB/FT va antrena nemijlocit organele de drept şi Serviciul Prevenire şi Combaterea Spălării Banilor, care vor depista noi scheme de spălare a banilor, vor sechestra active financiare de provenienţă suspectă, vor trage la răspundere penală persoanele bănuite de spălarea banilor şi ale altor infracţiuni predicate acestora.

Totodată, organele de drept implicate în realizarea prezentei Strategii vor analiza schemele criminale identificate prin prisma crimelor predicate spălării banilor şi finanţării terorismului.

Urmare a fluxului diversificat de informaţii şi analizei complexe a acestuia, organele de drept identifică tipologii noi privind săvîrşirea infracţiunii de spălare a banilor şi finanţare a terorismului şi crimelor predicate.

Acestea urmează a fi expuse în rapoartele anuale de activitate, care sînt prezentate organelor specializate şi mass-media.

 

Consolidarea capacităţilor instituţionale în domeniul CSB/CFT

Pentru asigurarea executării eficiente a obiectivelor propuse urmează ajustarea sistemului instituţional intern. Astfel, fiecare instituţie responsabilă va gestiona eficient resursele umane şi materiale în felul în care va permite realizarea măsurilor din planurile anuale de acţiuni.

 

Aplicarea consecventă şi eficientă a măsurilor de prevenire a spălării banilor şi finanţării terorismului

Acest obiectiv va permite instalarea unui sistem de monitorizare privind executarea corectă a prevederilor legii nominalizate.

Va fi intensificat lucrul privind explicarea entităţilor raportoare despre misiunea actelor normative în domeniu, precum şi mecanismul de realizare a prevederilor acestora.

Instituţiile de supraveghere, în comun cu organele de drept şi alte instituţii, pe parcursul activităţii vor identifica sectoarele vulnerabile spălării banilor atît din sectorul financiar, cît şi din cel real al economiei, precum şi vor identifica soluţii optime de minimizare a riscurilor în domeniu. În acest sens, acestea îşi vor ajusta procedura internă de efectuare a controalelor şi verificărilor din oficiu.

 

Perfecţionarea cadrului normativ existent în conformitate cu evoluţia fenomenelor de spălare a banilor şi finanţare a terorismului, inclusiv cu standardele internaţionale

Toate organele şi instituţiile responsabile de executarea prezentei Strategii vor contribui, conform competenţei, la formarea unui cadru normativ adecvat evoluţiei situaţiei în domeniu, precum şi a standardelor internaţionale şi recomandărilor organizaţiilor de profil.

 

Asigurarea unei colaborări eficiente atît pe plan naţional, cît şi internaţional în domeniul CSB/CFT

În prezent, odată cu evoluţia sistemelor rapide de plăţi şi implicarea grupărilor transnaţionale în săvîrşirea infracţiunilor de spălare a banilor, eficienţa şi eficacitatea combaterii acestui fenomen este direct dependent de structura şi calitatea relaţiilor cu autorităţile specializate din diferite jurisdicţii.

Totodată, comunitatea internaţională a unit eforturile prin crearea organizaţiilor internaţionale cu destinaţia facilitării schimbului de informaţii între organele de drept şi unităţile de inteligenţă financiară din diferite ţări.

Datorită eforturilor depuse în cadrul strategiei precedente Republica Moldova a aderat la Grupul Egmont şi la Reţeaua CARIN.

Actualmente se impune dezvoltarea relaţiilor cu aceste structuri şi semnarea memorandumurilor de colaborare cu ţările unde tradiţional Republica Moldova desfăşoară relaţii economice şi financiar bancare.

La fel, schimbul operativ de informaţii între organele de drept din ţară este indispensabil în investigarea cazurilor complexe de legalizare a veniturilor provenite ilicit.

 

Realizarea recomandărilor organizaţiilor internaţionale de profil, inclusiv MONEYVAL, FATF etc.

În vederea alinierii la standardele internaţionale în domeniu, Republica Moldova urmează să aplice toate procedurile ce ţin de ajustarea cadrului normativ, instituţional şi metodic vis-a-vis de cerinţele FATF, MONEYVAL, CARIN, Grupului Egmont, EAG etc.

În această ordine de idei, toate instituţiile implicate în realizarea prezentei Strategii urmează să-şi valorifice aportul la completarea chestionarelor, fişelor de evaluare şi la elaborarea notelor analitice privind indicii înregistraţi şi progresele realizate în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului.

 

Asigurarea transparenţei şi informării populaţiei privind CSB/CFT

Oricare ar fi rezultatele realizării prezentei Strategii este important efectul unui feedback atît din partea societăţii civile, cît şi din partea entităţilor de raportare şi asociaţiilor de specialitate. Efectul acestei legături va permite evaluarea realizării obiectivelor propuse, precum şi identificarea priorităţilor pe viitor.

De asemenea, un flux informaţional consistent va contribui la creşterea încrederii societăţii în instituţiile implicate în proces şi la intoleranţă faţă de SB/FT.

 

Capitolul IV

REALIZAREA OBIECTIVELOR STRATEGIEI

În scopul realizării obiectivelor propuse, urmează a fi executate un şir de măsuri şi activităţi determinante:

orientarea resurselor către măsurile de prevenire şi combatere a SB/FT;

accesarea asistenţei internaţionale în scopul implementării prezentei Strategii;

acumularea şi stocarea în termen şi corect a datelor statistice în vederea excluderii posibilelor erori de date;

intensificarea colaborării cu instituţiile internaţionale de profil (MONEYVAL, EAG, FATF, Grupul Egmont, CARIN etc.) în vederea preluării experienţei internaţionale în domeniu şi prezentarea progreselor naţionale înregistrate în domeniu;

informarea periodică şi detaliată a populaţiei şi a comunităţii internaţionale privind rezultatele obţinute şi proiectele de viitor în domeniul CSB/CFT.

În acest scop a fost elaborat Planul de acţiuni privind implementarea Strategiei naţionale de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului pentru anii 2010-2012 (anexă la prezenta Strategie).

Planul nominalizat va cuprinde obiectivele stipulate în Strategie, acţiunile care urmează a fi executate pentru realizarea acestora, termenele de executare, instituţiile responsabile, indicatorii de monitorizare şi rezultatele scontate.

Periodic, în baza indicatorilor de monitorizare, se va efectua evaluarea realizării prezentei Strategii, fapt care va permite anual revizuirea obiectivă a prevederilor Planului de acţiuni.

Centrul Naţional Anticorupţie, prin intermediul subdiviziunii specializate, Serviciul Prevenire şi Combaterea Spălării Banilor va deveni organul de bază, abilitat cu funcţii de coordonare şi supraveghere a mersului realizării prezentei Strategii.

 

Capitolul V

INDICATORI DE REALIZARE

În procesul de monitorizare a prezentei Strategii va fi utilizat un set de indicatori, în funcţie de obiectivele stabilite, după cum urmează:

Protejarea sistemului financiar autohton prin măsuri de combatere a SB/FT:

numărul infracţiunilor depistate în sistemul financiar bancar şi nebancar predicate spălării banilor;

numărul conturilor bancare sistate şi suma mijloacelor financiare aflate în conturi;

numărul firmelor delicvente identificate şi sumele încasate ca rezultat al urmăririi acestora;

numărul schemelor criminale privind spălarea banilor, identificate şi stopate;

numărul recomandărilor efectuate către entităţile raportoare privind sectoarele şi segmentele vulnerabile spălării banilor şi finanţării terorismului.

Consolidarea capacităţilor instituţionale în domeniul CSB/CFT:

numărul trainingurilor şi seminarelor naţionale şi internaţionale în domeniul CSB/CFT la care au participat funcţionarii publici;

numărul programelor analitice şi statistice instalate şi utilizate de către funcţionarii publici ce ţin de analiza, prelucrarea datelor statistice şi schimbul de informaţii în domeniul CSB/CFT.

Aplicarea consistentă şi eficientă a măsurilor de prevenire a SB/FT:

ponderea entităţilor raportoare ce nu dispun de programe proprii de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului şi măsurile întreprinse în vederea redresării situaţiei;

ponderea entităţilor raportoare ce dispun dar nu utilizează programe proprii de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului;

numărul notelor analitice elaborate pe sectoarele supravegheate privind situaţia de fapt şi propuneri de redresare în domeniul CSB/CFT.

Perfecţionarea cadrului normativ existent în conformitate cu evoluţia fenomenelor de spălare a banilor şi finanţare a terorismului, inclusiv cu standardele internaţionale:

numărul proiectelor de acte normative elaborate, modificate şi avizate privind implementarea recomandărilor şi standardelor internaţionale în domeniu.

Asigurarea unei colaborări eficiente atît pe plan naţional, cît şi internaţional în domeniul CSB/CFT:

numărul informaţiilor şi notelor analitice elaborate de către instituţiile responsabile de executarea prezentei Strategii adresate Centrului Naţional Anticorupţie şi alte organe de drept privind acţiunile ilicite identificate în activitatea entităţilor supravegheate;

numărul acordurilor semnate privind schimbul de informaţii în domeniu cu serviciile similare din alte ţări.

Realizarea recomandărilor organizaţiilor internaţionale de profil, inclusiv FATF şi MONEYVAL etc.:

gradul de implementare a recomandărilor organizaţiilor internaţionale de profil;

numărul chestionarelor completate şi remise organizaţiilor internaţionale în domeniul CSB/CFT.

Asigurarea transparenţei şi informării populaţiei privind CSB/CFT:

numărul comunicatelor de presă privind măsurile de prevenire şi combatere a SB/FT plasate pe paginile web ale instituţiilor de profil;

numărul de emisiuni radiofonice şi televizate în domeniu la care au participat funcţionarii publici cu referire la situaţia privind prevenirea şi combaterea SB/FT ;

numărul de sesizări cu referire la SB/FT, recepţionate şi soluţionate.

 

Capitolul VI

FINANŢAREA

Fiecare instituţie responsabilă va identifica, după necesitate, fondurile necesare realizării planurilor anuale de acţiuni atît din sursele bugetare proprii, cît şi din accesarea asistenţei organizaţiilor internaţionale.

 

Capitolul VII

TERMENE ŞI RESPONSABILITĂŢI

O dată în semestru şi o dată pe an instituţiile raportoare vor pregăti şi prezenta Centrului Naţional Anticorupţie dările de seamă privind realizarea obiectivelor Planului anual de acţiuni.

 

Capitolul VIII

CONCLUZII

Elaborarea şi implementarea prezentei Strategii demonstrează o etapă calitativ nouă în abordarea fenomenului în Republica Moldova, precum şi maturitatea paşilor întreprinşi în acest sens în baza unei reacţii strategice a tuturor instituţiilor competente din stat.

De asemenea, prezenta Strategie se va integra în ritmurile de relansare a economiei prevăzute de Programul de activitate al Guvernului “Libertate, Democraţie şi Bunăstare”.

Acest document, care conjugă toate forţele existente în stat, inclusiv societatea civilă, va permite evoluţia ascendentă a măsurilor de contracarare a fenomenului spălării banilor şi finanţării terorismului în Moldova. Totodată, va fi posibilă coordonarea acţiunilor în cadrul procedurilor de conformitate la care este supusă Republica Moldova în rundele de evaluare de către organismele internaţionale de profil.

 

Anexă

la Strategia naţională de prevenire

şi combatere a spălării banilor şi

finanţării terorismului pentru anii

2010-2012

 

PLANUL DE ACŢIUNI

privind implementarea Strategiei naţionale de prevenire şi combatere

a spălării banilor şi finanţării terorismului pentru anii 2010-2012

 

Obiectivele StrategieiAcţiuni necesare pentru realizarea obiectivelorTermenul
de
realizare
ResponsabiliIndicatori de monitorizareRezultatul scontat
123456
1. Protejarea sistemului financiar autohton prin măsuri de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului1.1. Combaterea fenomenului spălării banilor prin depistarea infracţiunilor de spălare a banilor sau predicate acestora, blocarea sumelor în conturi, identificarea şi stoparea activităţii firmelor delicvente etc.2010-2012Executor:
Centrul Naţional Anticorupţie
Coexecutori:
Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Serviciul Vamal
Numărul infracţiunilor depistate, suma mijloacelor băneşti blocate în conturile bancare, numărul firmelor delicvente stopate şi sumele încasate ca rezultat al urmăririi acestoraPrevenirea schemelor frauduloase şi minimizarea numărului infracţiunilor financiare şi economice săvîrşite
1.2. Identificarea noilor tipologii de spălare a banilor şi finanţării terorismului2010-2012Executor:
Centrul Naţional Anticorupţie
Coexecutori:
Procuratura Generală, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Serviciul Vamal
Scheme noi infracţionale identificate
1.3. Evaluarea estimativă a valorii economiei neobservateTrimestrul I, 2011Executor:
Biroul Naţional de Statistică
Coexecutori:
Centrul Naţional Anticorupţie, Banca Naţională a Moldovei, Procuratura Generală, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Finanţelor, Comisia Naţională a Pieţei Financiare, Camera de Licenţiere, Ministerul Economiei, Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor
Parteneri:
Fondul Monetar Internaţional. Banca Mondială, organizaţiile şi fondurile internaţionale cu profil de suport tehnic, organizaţiile nonguvernamentale
Ponderea valorii economiei neobservate în produsul intern brut
2. Consolidarea capacităţilor instituţionale în domeniul combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului2.1. Instalarea produselor soft analitice VisualLinks şi Microstrategy 9 şi instruirea personalului pentru aplicarea practică a acestoraSemestrul II, 2010Executor:
Centrul Naţional Anticorupţie
Parteneri:
Fondul Monetar Internaţional, Banca Mondială, organizaţiile şi fondurile internaţionale cu profil de suport tehnic, organizaţiile nonguvernamentale
Programe instalate şi aplicate în activitatea analiticăSporirea profesionalismului angajaţilor organelor abilitate în materie de contracarare a spălării banilor şi finanţării terorismului
2.2. Elaborarea unei baze de date care va conţine date despre persoanele implicate în pseudoactivitatea de întreprinzător şi în spălarea banilor şi finanţării terorismuluiSemestrul II, 2010Executori:
Ministerul Finanţelor, Centrul Naţional Anticorupţie
Baza de date elaborată şi ajustată necesităţilor practice
2.3. Orientarea capacităţilor tehnice în vederea organizării prezentărilor, seminarilor şi trainingurilor cu privire la metodele de identificare a spălării banilor pentru angajaţii organelor responsabile de executarea prezentului Plan2010 -2012Executor:
Centrul Naţional Anticorupţie
Coexecutori:
Banca Naţională a Moldovei, Procuratura Generală, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Informaţii şi Securitate. Ministerul Finanţelor, Comisia Naţională a Pieţei Financiare, Serviciul Vamal, Camera de Licenţiere, Ministerul Economiei, Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor, Biroul Naţional de Statistică
Parteneri:
Fondul Monetar Internaţional, Banca Mondială, organizaţiile şi fondurile internaţionale cu profil de suport tehnic, organizaţiile nonguvernamentale
Numărul de funcţionari publici instruiţi
2.4. Sistematizarea practicii judiciare pe cazuri de spălare a banilor şi finanţare a terorismului, monitorizarea dosarelor penale pînă la condamnarea finală2010-2012Executor:
Procuratura Generală
Numărul cauzelor penale pornite, sentinţele de condamnare pronunţate şi suma prejudiciului restituit statului
2.5 Asigurarea tehnică şi materială adecvată exercitării obligaţiunilor ce derivă din prevederile Legii nr.190-XVI din 26 iulie 2007Semestrul II, 2010Executor:
Centrul Naţional Anticorupţie
Coexecutori:
Banca Naţională a Moldovei, Procuratura Generală, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Finanţelor, Comisia Naţională a Pieţei Financiare, Serviciul Vamal, Camera de Licenţiere, Ministerul Economiei, Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor, Biroul Naţional de Statistică
Parteneri:
Fondul Monetar Internaţional, Banca Mondială, organizaţiile şi fondurile internaţionale cu profil de suport tehnic, organizaţiile nonguvernamentale
Articole hard şi soft instalate
2.6 Elaborarea şi implementarea unui sistem naţional de evaluare anuală a riscurilor în domeniul spălării banilor şi finanţării terorismuluiSemestrul II, 2010Executor:
Centrul Naţional Anticorupţie
Coexecutori:
Banca Naţională a Moldovei, Procuratura Generală, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Finanţelor, Comisia Naţională a Pieţei Financiare, Serviciul Vamal, Camera de Licenţiere, Ministerul Economiei şi Comerţului, Ministerul Dezvoltării Informaţionale, Biroul Naţional de Statistică
Parteneri:
Fondul Monetar Internaţional, Banca Mondială, organizaţiile şi fondurile internaţionale cu profil de suport tehnic, organizaţiile nonguvernamentale
Sistem elaborat şi aplicabil
3. Aplicarea consistentă şi eficientă a măsurilor de prevenire a spălării banilor şi finanţării terorismului3.1. Verificarea entităţilor raportoare în privinţa respectării prevederilor Legii nr.190-XVI din 26 iulie 20072010-2012Executor:
Centrul Naţional Anticorupţie
Coexecutori:
Banca Naţională a Moldovei, Ministerul Justiţiei, Ministerul Finanţelor, Comisia Naţională a Pieţei Financiare
Numărul de sesizări adresate Centrului Naţional Anticorupţie privind încălcările depistateCrearea unui sistem viabil de verificare a respectării legislaţiei de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţare a terorismului
3.2. Asigurarea corespunderii entităţilor supravegheate cerinţelor prevederilor art.5 şi 6 ale Legii nr.190-XVI din 26 iulie 20072010-2012Executor:
Banca Naţională a Moldovei, Ministerul Justiţiei, Ministerul Finanţelor, Comisia Naţională a Pieţei Financiare, Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor
Elaborate programe proprii pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului
3.3. Identificarea sectoarelor vulnerabile spălării banilor şi finanţării terorismului2010-2012Executor:
Centrul Naţional Anticorupţie
Coexecutori:
Banca Naţională a Moldovei, Procuratura Generală, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Finanţelor, Comisia Naţională a Pieţei Financiare, Serviciul Vamal, Camera de Licenţiere, Ministerul Economiei, Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor, Biroul Naţional de Statistică
Numărul notelor analitice privind sectoarele vulnerabile identificate
3.4. Elaborarea recomandărilor în vederea redresării situaţiei din domeniile supravegheate în conformitate cu prevederile alin.(2) art.10 al Legii nr.190-XVI din 26 iulie 20072010-2012Executor:
Centrul Naţional Anticorupţie
Coexecutori:
Banca Naţională a Moldovei, Ministerul Justiţiei, Ministerul Finanţelor, Comisia Naţională a Pieţei Financiare
Numărul recomandărilor elaborate pe fiecare domeniu
4. Perfecţionarea cadrului normativ existent în conformitate cu evoluţia fenomenelor de spălare a banilor şi finanţare a terorismului, inclusiv cu standardele internaţionale4.1. Elaborarea propunerilor privind modificarea Legii nr.190-XVI din 26 iulie 2007 şi a actelor normative destinate executării acesteia în funcţie de recomandările Comitetului MONEYVAL, FATF etc.Semestrul II, 2010Executor: Centrul Naţional Anticorupţie
Coexecutori:
Banca Naţională a Moldovei, Procuratura Generală, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Finanţelor, Comisia Naţională a Pieţei Financiare, Serviciul Vamal, Camera de Licenţiere, Ministerul Economiei, Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor, Biroul Naţional de Statistică
Parteneri:
Fondul Monetar Internaţional, Banca Mondială, organizaţiile şi fondurile internaţionale cu profil de suport tehnic, organizaţiile nonguvernamentale
Proiecte de legi elaborate şi avizateCrearea unui cadru normativ şi legislativ adecvat exigenţelor naţionale şi standardelor internaţionale în domeniu
4.2. Modificarea legislaţiei în scopul stabilirii autorităţii de supraveghere a sectorului jocuri de norocSemestrul II, 2010Executor:
Ministerul Economiei
Coexecutori:
Centrul Naţional Anticorupţie, Procuratura Generală, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Finanţelor, Comisia Naţională a Pieţei Financiare, Camera de Licenţiere, Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor, Biroul Naţional de Statistică
Proiect de lege elaborat
4.3. Modificarea Codului contravenţional în vederea stabilirii răspunderii administrative pentru nerespectarea legislaţiei de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismuluiSemestrul II, 2010Executor:
Centrul Naţional Anticorupţie
Coexecutori:
Procuratura Generală, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Finanţelor, Comisia Naţională a Pieţei Financiare, Serviciul Vamal, Camera de Licenţiere, Ministerul Economiei, Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor, Biroul Naţional de Statistică
Parteneri:
Fondul Monetar Internaţional, Banca Mondială, organizaţiile şi fondurile internaţionale cu profil de suport tehnic, organizaţiile nonguvernamentale
Proiect de lege elaborat
4.4. Modificarea prevederilor Legii nr.1264-XV din 19 iulie 2002 privind declararea şi controlul veniturilor şi al proprietăţii demnitarilor de stat, judecătorilor, procurorilor, funcţionarilor publici şi unele persoane cu funcţii de conducere în vederea reformării organelor responsabileSemestrul II, 2010Executori:
Ministerul Justiţiei, Procuratura Generală, Ministerul Finanţelor
Coexecutori:
Centrul Naţional Anticorupţie, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Vamal, Serviciul de Informaţii şi Securitate
Proiect de lege elaborat
4.5. Elaborarea propunerilor privind actualizarea prezentului Plan2010-2012Executor:
Centrul Naţional Anticorupţie
Coexecutori:
Banca Naţională a Moldovei, Procuratura Generală, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Finanţelor, Comisia Naţională a Pieţei Financiare, Serviciul Vamal, Camera de Licenţiere, Ministerul Economiei, Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor, Biroul Naţional de Statistică
Parteneri:
Fondul Monetar Internaţional, Banca Mondială, organizaţiile şi fondurile internaţionale cu profil de suport tehnic, organizaţiile nonguvernamentale
Proiecte de Hotărîri de Guvern elaborate
5. Asigurarea unei colaborări eficiente atît pe plan naţional cît şi internaţional în domeniul combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului5.1. Sesizarea despre infracţiunile depistate în care s-a solicitat asistenţa Centrului Naţional Anticorupţie în verificarea operaţiunilor suspecte în spălarea banilor şi finanţarea terorismului2010-2012Executori:
Procuratura Generală, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Serviciul Vamal
Numărul şi tipul infracţiunilor depistateAsigurarea unui schimb eficient de informaţii
5.2. Sesizarea Centrului Naţional Anticorupţie despre informaţia parvenită în baza telefonului de încredere şi poştei electronice cu privire la săvîrşirea posibilelor infracţiuni predicate spălării banilor2010-2012Executori:
Banca Naţională a Moldovei, Procuratura Generală, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Finanţelor, Comisia Naţională a Pieţei Financiare, Serviciul Vamal, Camera de Licenţiere, Ministerul Economiei, Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor, Biroul Naţional de Statistică
Numărul de sesizări remise Centrului Naţional Anticorupţie
5.3. Supravegherea tranzacţiilor de import/export realizate de către agenţii economici din raioanele de est înregistraţi ca subiecţi ai activităţii economice la Camera înregistrării de Stat2010-2012Executor:
Centrul Naţional Anticorupţie
Coexecutori:
Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Serviciul Vamal
Numărul tranzacţiilor luate pentru supraveghere
5.4. Schimbul reciproc de note analitice privind rezultatele în activitatea de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului2010-2012Executori:
Centrul Naţional Anticorupţie, Procuratura Generală, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Serviciul Vamal
Note analitice elaborate
5.5. Sesizarea Centrului Naţional Anticorupţie privind operaţiunile suspecte de spălare a banilor sau finanţare a terorismului identificate la efectuarea supravegherii entităţilor raportoare2010-2012Executori:
Banca Naţională a Moldovei, Ministerul Justiţiei, Ministerul Finanţelor, Comisia Naţională a Pieţei Financiare, Camera de Licenţiere, Ministerul Economiei, Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor, Biroul Naţional de Statistică
Numărul de sesizări recepţionate
5.6. Extinderea cooperării cu autorităţile specializate din alte ţări în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului2010-2012Executor:
Centrul Naţional Anticorupţie
Acorduri de colaborare semnate
5.7. Efectuarea unui schimb reciproc de informaţii cu autorităţile specializate din alte state2010-2012Executor:
Centrul Naţional Anticorupţie
Numărul de interpelări efectuate/primite
5.8. Participarea la şedinţele de lucru şi reuniunile plenare ale organizaţiilor internaţionale de profilExecutor:
Centrul Naţional Anticorupţie
Coexecutori:
Banca Naţională a Moldovei, Procuratura Generală, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Finanţelor, Comisia Naţională a Pieţei Financiare,
Parteneri:
Fondul Monetar Internaţional, Banca Mondială, organizaţiile şi fondurile internaţionale cu profil de suport tehnic, organizaţiile nonguvernamentale
Recomandări implementate
5.9. Organizarea şedinţei Grupului de lucru şi Comitetului Grupului Egmont la ChişinăuSemestrul II al anului 2010Executor:
Centrul Naţional Anticorupţie
Coexecutori:
Banca Naţională a Moldovei, Procuratura Generală, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Finanţelor, Comisia Naţională a Pieţei Financiare, Serviciul Vamal, Camera de Licenţiere, Ministerul Economiei, Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor, Biroul Naţional de Statistică
Parteneri:
Fondul Monetar Internaţional, Banca Mondială, organizaţiile şi fondurile internaţionale cu profil de suport tehnic, organizaţiile nonguvernamentale
Buna desfăşurare a evenimentului nominalizat
6. Realizarea recomandărilor organizaţiilor internaţionale de profil, inclusiv MONEYVAL şi FATF etc.Elaborarea şi prezentarea notelor informative şi completarea chestionarelor la solicitarea organizaţiilor internaţionale de profil, inclusiv ICRG, FATF şi MONEYVAL etc.2010-2012Executor:
Centrul Naţional Anticorupţie
Coexecutori:
Banca Naţională a Moldovei, Procuratura Generală, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Finanţelor, Comisia Naţională a Pieţei Financiare, Serviciul Vamal, Camera de Licenţiere, Ministerul Economiei, Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor, Biroul Naţional de Statistică
Numărul chestionarelor completatePrezentarea către organizaţiile de profil a progreselor înregistrate în domeniu
7. Asigurarea transparenţei şi informării populaţiei privind combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului7.1. Transmiterea pentru difuzare către instituţiile mass-media a informaţiei privind realizarea măsurilor de combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului2010-2012Executor:
Centrul Naţional Anticorupţie
Coexecutori:
Banca Naţională a Moldovei, Procuratura Generală, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Finanţelor, Comisia Naţională a Pieţei Financiare, Serviciul Vamal, Camera de Licenţiere, Ministerul Economiei, Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor, Biroul Naţional de Statistică
Numărul comunicatelor de presăSensibilizarea opiniei publice privind pericolul spălării banilor şi finanţării terorismului
7.2. Organizarea şi participarea la emisiuni televizate şi radiofonice în vederea sensibilizării opiniei publice faţă de fenomenul spălării banilor şi finanţării terorismului2010-2012Executor:
Centrul Naţional Anticorupţie
Coexecutori:
Banca Naţională a Moldovei, Procuratura Generală. Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Finanţelor, Comisia Naţională a Pieţei Financiare, Serviciul Vamal, Camera de Licenţiere, Ministerul Economiei, Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor, Biroul Naţional de Statistică
Numărul de emisiuni care au fost organizate
7.3. Asigurarea funcţionării şi recepţionarea informaţiei cu privire la diferite fraude prin reţeaua telefonică şi Internet în regim on-line2010-2012Executor:
Centrul Naţional Anticorupţie
Coexecutori:
Banca Naţională a Moldovei, Procuratura Generală, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Finanţelor, Comisia Naţională a Pieţei Financiare, Serviciul Vamal, Camera de Licenţiere, Ministerul Economiei, Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor, Biroul Naţional de Statistică
Numărul de sesizări recepţionate