vineri, 23 noiembrie 2012
122/04.03.2011 Hotărîre cu privire la aprobarea Programului naţional de implementare a Planului de Acţiuni Republica Moldova - Uniunea Europeană în domeniul liberalizării regi...

H O T Ă R Î R E

cu privire la aprobarea Programului naţional de implementare a

Planului de Acţiuni Republica Moldova – Uniunea Europeană

în domeniul liberalizării regimului de vize

 

nr. 122  din  04.03.2011

 

Monitorul Oficial nr.37-38/152 din 11.03.2011

 

* * *

Notă: În tot textul Programului naţional sintagma “Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei” se substituie cu sintagma “Centrul Naţional Anticorupţie” conform Hot.Guv. nr.868 din 19.11.2012, în vigoare 23.11.2012

 

În scopul realizării prevederilor stipulate în Planul de Acţiuni Republica Moldova – Uniunea Europeană în domeniul liberalizării regimului de vize pentru cetăţenii Republicii Moldova în Uniunea Europeană, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Programul naţional de implementare a Planului de Acţiuni Republica Moldova – Uniunea Europeană în domeniul liberalizării regimului de vize (se anexează).

2. Ministerele şi alte autorităţi administrative centrale vor asigura, conform competenţelor, respectînd strict termenele fixate, realizarea Programului aprobat şi vor prezenta Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene lunar, pînă la data de 10, rapoarte pe domeniile de activitate.

3. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene.

 

PRIM-MINISTRUVladimir FILAT

Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor
externe şi integrării europeneIurie Leancă
Ministrul justiţieiAlexandru Tănase
Ministrul afacerilor interneAlexei Roibu
Ministrul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilorPavel Filip
Ministrul finanţelorVeaceslav Negruţa

Chişinău, 4 martie 2011.
Nr.122.

 

Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

nr.122 din 4 martie 2011

 

PROGRAMUL NAŢIONAL

de implementare a Planului de Acţiuni Republica Moldova – Uniunea Europeană

în domeniul liberalizării regimului de vize

 

Nr.
d/o
Acţiunea/reforma prioritarăAcţiunile ce urmează fi desfăşurateAutorităţile responsabileTermenele
de realizare
12345
BLOCUL 1
SECURITATEA DOCUMENTELOR, INCLUSIV ASIGURAREA CU PAŞAPOARTE BIOMETRICE

Consolidarea cadrului legal pentru emiterea paşapoartelor biometrice mecanolizibile, în deplină conformitate cu cele mai înalte standarde ICAO, în baza gestionării sigure a identităţii (registrul civil şi documentele primare) şi luînd în considerare protecţia corespunzătoare a datelor cu caracter personal

1.Ajustarea cadrului legal şi normativ pentru universalizarea eliberării paşapoartelor electronice cu date biometrice, în corespundere cu cadrul juridic care reglementează protecţia datelor cu caracter personalAjustarea legislaţiei cu privire la perfectarea şi eliberarea paşapoartelor cetăţenilor Republicii Moldova, apatrizilor şi documentelor de călătorie ale refugiaţilor şi beneficiarilor de protecţie umanitară, în conformitate cu Legea nr.273-XIII din 9 noiembrie 1994 privind actele de identitate din sistemul naţional de paşapoarteMinisterul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării EuropeneIunie 2011
Ajustarea legislaţiei cu privire la perfectarea şi eliberarea paşapoartelor diplomatice şi de serviciu cu date biometriceMinisterul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Justiţiei, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi ComunicaţiilorIunie 2011
2.Ajustarea cadrului legislativ şi normativ pentru extinderea aplicării procedurii de înregistrare dactiloscopică de stat Modificarea Legii nr.1549-XV din 19 decembrie 2002 cu privire la înregistrarea dactiloscopică de statMinisterul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării EuropeneIunie 2011
3.Ajustarea cadrului legislativ şi normativ în vederea extinderii Registrului de stat al populaţieiModificarea Hotărîrii Guvernului nr.376 din 6 iunie 1995 “Cu privire la măsurile suplimentare de realizare a Sistemului naţional de paşapoarte”Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării EuropeneIunie 2011
Modificarea Hotărîrii Guvernului nr.333 din 18 martie 2002 “Pentru aprobarea Concepţiei sistemului informaţional automatizat “Registrul de stat al populaţiei” şi Regulamentului cu privire la Registrul de stat al populaţiei”Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării EuropeneIunie 2011
Modificarea Legii nr.273-XIII din 9 noiembrie 1994 privind actele de identitate din Sistemul naţional de paşapoarteMinisterul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Serviciul GrăniceriIunie 2011
Implementarea paşapoartelor provizorii pentru unele categorii de persoane cu dizabilităţiMinisterul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării EuropeneSemestrul II 2011
Ajustarea legislaţiei la Convenţia privind statutul apatrizilor, încheiată la New-York la 28 septembrie 1954Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării EuropeneIunie 2011

Adoptarea unui Plan de acţiuni care să conţină un calendar pentru punerea integrală în circulaţie a paşapoartelor biometrice conforme standardelor ICAO, inclusiv în cadrul consulatelor Republicii Moldova din afara hotarelor ţării, şi eliminarea treptată şi completă a paşapoartelor neconforme cu normele ICAO

4.Implementarea Planului de acţiuni pentru asigurarea eliberării paşapoartelor biometrice, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.317 din 28 aprilie 2010Realizarea Proiectului Comisiei Europene “Paşaportul biometric pentru Moldova”Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul GrăniceriDecembrie 2011
Asigurarea, în modul stabilit şi la solicitare, a accesului la informaţia din Registrul de stat al populaţiei pentru misiunile diplomatice ale statelor Uniunii Europene, în scopul verificării informaţiei la eliberarea vizelor, inclusiv în baza paşapoartelor biometriceMinisterul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter PersonalAugust 2011
Crearea Directoriului naţional al certificatelor cheilor publice aplicate în paşapoartele cu date biometrice şi integrarea acestuia cu directoriile similare ale altor state şi cu cel al ICAOServiciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării EuropeneDecembrie 2012

Realizarea programelor de formare şi adoptare a codurilor de etică anticorupţie, care vizează funcţionarii tuturor autorităţilor publice care se ocupă de perfectarea paşapoartelor, precum şi a buletinelor de identitate şi altor documente primare

5.Creşterea gradului de profesionalism şi responsabilitate a funcţionarilor autorităţilor publice care administrează procesele de documentare a populaţieiElaborarea Codurilor de etică ale angajaţilor autorităţilor publice responsabile de administrarea proceselor de documentare a populaţieiMinisterul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, autorităţile responsabile de administrarea proceselor de documentare a populaţieiMartie 2011
Elaborarea şi aprobarea programului de instruire continuăMinisterul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor InterneAprilie 2011
Organizarea instruirii (traininguri) pentru conducătorii şi angajaţii instituţiilor (centrale şi teritoriale) de evidenţă şi documentare a populaţiei şi de stare civilă în domeniul:
- codului de etică;
- depistării şi combaterii faptelor de corupţie în procesul de eliberare a documentelor
Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Serviciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării EuropeneSemestrial, prima instruire – pînă în luna septembrie 2011
Elaborarea şi implementarea unui plan de gestionare a riscurilor de corupţie în domeniul documentării populaţiei şi stării civileMinisterul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Serviciul GrăniceriDecembrie 2011

Punerea treptată în circulaţie a paşapoartelor biometrice, în conformitate cu standardele ICAO, în cadrul consulatelor Republicii Moldova din afara hotarelor ţării şi eliminarea treptată a paşapoartelor neconforme cu normele ICAO

6.Asigurarea infrastructurii de preluare a informaţiei biometrice în format digital în cadrul consulatelor şi ambasadelor Republicii Moldova peste hotare Implementarea proiectului Comisiei Europene “Paşaportul biometric pentru Moldova”Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul GrăniceriDecembrie 2011
Implementarea Planului de acţiuni pentru asigurarea eliberării paşapoartelor biometrice, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.317 din 28 aprilie 2010Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul GrăniceriDecembrie 2011
7.Creşterea gradului de securitate a documentelor eliberatePregătirea şi desfăşurarea licitaţiei pentru procurarea carnetelor de paşapoarte cu cip integratMinisterul Finanţelor, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Afacerilor InterneAprilie 2011
Identificarea soluţiilor privind perfectarea paşapoartelor de serviciu şi diplomatice cu date biometrice; tipărirea bucletelor pentru aceste paşapoarteMinisterul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Finanţelor, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi ComunicaţiilorDecembrie 2012
Optimizarea procesului de producere şi personalizare a paşapoartelorMinisterul Tehnologiei Informaţiei şi ComunicaţiilorOctombrie 2011

Creşterea nivelului de integritate şi securitate a procesului de depunere a cererii, de personalizare şi distribuţie a paşapoartelor, precum şi a buletinelor de identitate şi altor documente primare

8.Îmbunătăţirea procesului de identificare a persoanelor din regiunea transnistreană care aplică pentru acte ale Republicii Moldova Elaborarea şi adoptarea unor noi proceduri (inclusiv a actelor normative departamentale) pentru identificarea acestor persoane prin intermediul rudelor, precum şi pentru recunoaşterea faptelor de stare civilă produse şi înregistrate în regiunea transnistreanăMinisterul Justiţiei, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Afacerilor InterneSemestrul I 2011
9.Îmbunătăţirea preciziei de identificare şi securităţii de înscriere a persoanelorPregătirea implementării tehnologiilor de recunoaştere facialăMinisterul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Afacerilor InterneDecembrie 2011
10.Dezvoltarea procesului de producere şi personalizare a paşapoartelor biometriceÎmbunătăţirea tehnologiei de producere a paşapoartelor cu date biometrice, în scopul ridicării nivelului automatizării procesului de personalizare a acestor paşapoarteMinisterul Tehnologiei Informaţiei şi ComunicaţiilorDecembrie 2012
11.Dezvoltarea producerii şi personalizării paşapoartelor pentru anumite categorii de persoane cu dizabilităţiInstalarea unei linii de producere şi personalizare a paşapoartelor provizoriiMinisterul Tehnologiei Informaţiei şi ComunicaţiilorSemestrul II 2011
12.Sporirea securităţii documentelor primare de stare civilăElaborarea şi producerea documentelor primare de stare civilă cu nivel sporit de securitate în scopul prevenirii falsificării lorMinisterul Justiţiei, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării EuropeneIunie 2012
Digitalizarea documentelor primare de stare civilăMinisterul Justiţiei, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi ComunicaţiilorDecembrie 2012

Raportarea sistematică şi promptă în baza de date Interpol/LASP referitor la paşapoartele pierdute şi furate

13.Consolidarea mecanismului de comunicare electronică între Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor şi Ministerul Afacerilor Interne Asigurarea transmiterii permanente către BNC Interpol a informaţiei în versiune electronică privind paşapoartele pierdute sau furateMinisterul Afacerilor Interne, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Serviciul GrăniceriPermanent
Implementarea Sistemului informaţional integral automatizat de evidenţă a infracţiunilor, a cauzelor penale şi a persoanelor care au săvîrşit infracţiuni, în care au fost unificate toate evidenţele informaţiei cu caracter criminogen (pentru executarea prevederilor Legii nr.216-XV din 29 mai 2003 cu privire la Sistemul informaţional integral automatizat de evidenţă a infracţiunilor, a cauzelor penale şi a persoanelor care au săvîrşit infracţiuni).Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor31 decembrie 2011
14.Schimbul electronic de informaţie între Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor şi Ministerul Afacerilor Interne în scopul efectuării schimbului reciproc de date cu Interpol privind paşapoarte pierdute şi furateConectarea la sistemul Interpol I-24/7INSYST de raportare electronică în timp real a paşapoartelor pierdute sau furateMinisterul Afacerilor Interne, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Serviciul GrăniceriSemestrul I 2011

Asigurarea unui schimb regulat de specimene de paşaport şi cooperarea cu Uniunea Europeană privind securitatea documentelor

15.Informarea statelor membre ale UE privind specimenele de paşapoarte, în cazul modificării acestoraTransmiterea informaţiilor privind specimenele noi de paşapoarte prin canalul stabilit: Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor – Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene – misiunile diplomatice ale statelor Uniunii EuropeneMinisterul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi ComunicaţiilorAnual, pînă în luna septembrie
BLOCUL 2
MIGRAŢIA ILEGALĂ, INCLUSIV READMISIA

MANAGEMENTUL FRONTIEREI

Consolidarea cadrului legal în domeniul managementului frontierei, inclusiv prin adoptarea unei noi Legi cu privire la frontiera de stat, care să permită Serviciului Grăniceri să participe la depistarea şi investigarea crimelor transfrontaliere în cooperare cu organele de drept competente şi să extindă zona de responsabilitate pe întreg teritoriul ţării, precum şi dezvoltarea cadrului legal pentru o cooperare interinstituţională eficientă între Serviciul Grăniceri, organele de drept şi alte agenţii implicate în gestionarea frontierei

16.Consolidarea cadrului legal în domeniul managementului frontiereiElaborarea Legii cu privire la frontiera de stat a Republicii MoldovaServiciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Finanţelor, Ministerul Justiţiei, alte autorităţiMartie 2011
Elaborarea şi înaintarea propunerilor de amendare a legislaţiei în vederea demilitarizării şi profesionalizării Serviciului Grăniceri şi acordarea personalului a statutului special, descentralizării procesului de luare a deciziilor; optimizării structurii la nivel tactic, atribuirea competenţelor pe întreg teritoriul ţăriiServiciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Finanţelor, Ministerul Justiţiei, alte autorităţiIunie 2011
Elaborarea şi înaintarea propunerilor de amendare a legislaţiei în vederea asigurării competenţei Serviciului Grăniceri în domeniul urmăririi penale, examinării contravenţiilor, expertizei actelor de călătorie, răspunderii transportatorilor în cazul transportării în ţară a străinilor fără acte necesare de călătorie, depistarea şi investigarea crimelor transfrontaliere, traficului şi contrabandei cu fiinţele umaneServiciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Finanţelor, Ministerul Justiţiei, alte autorităţiIunie 2011
17.Consolidarea cadrului legal pentru o cooperare interinstituţională eficientă între Serviciul Grăniceri, organele de drept şi alte agenţii implicate în managementul frontiereiElaborarea acordului-tip de cooperare interinstituţională în domeniul migraţiei, managementului frontierelor, perfectării vizelor şi problemelor legate de străiniServiciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Finanţelor, Ministerul Justiţiei, alte autorităţiSemestrul II 2011
Elaborarea noilor acorduri de cooperare, precum şi amendarea celor existente la nivel interinstituţional, în domeniile schimbului de informaţii (inclusiv operative), analizei riscurilor, schimbului de experienţă, instruirii, pregătirii profesionale, activităţii de cercetare etc.Serviciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Finanţelor, Ministerul Justiţiei, alte autorităţiSemestrul II 2011

Adoptarea unui Plan de acţiuni pentru implementarea eficientă a Strategiei naţionale de management integrat al frontierei de stat, care să conţină un calendar şi obiective specifice pentru dezvoltarea în continuare a legislaţiei, infrastructurii, echipamentelor, precum şi să prevadă resurse financiare şi umane suficiente pentru zona de gestionare a frontierei

18.Elaborarea şi adoptarea Planului de acţiuni pentru implementarea eficientă a Strategiei naţionale de management integrat al frontierei de statElaborarea Planului de acţiuni pentru implementarea eficientă a Strategiei naţionale de management integrat al frontierei de statConsiliul naţional privind management integrat al frontierei de statIanuarie 2011
Prezentarea Planului de implementare a Strategiei naţionale de management integrat al frontierei de statConsiliul naţional privind management integrat al frontierei de statSemestrul I 2011

Realizarea unor programe de instruire şi adoptarea codurilor de etică anticorupţie, care vizează în mod specific grănicerii, inspectorii vamali, precum şi alţi funcţionari implicaţi în gestionarea frontierei

19.Dezvoltarea capacităţilor instituţionale în domeniul pregătirii (formării) profesionale a grănicerilor, inspectorilor vamali, poliţiştilor etc.Elaborarea planurilor de învăţămînt, precum şi a programelor analitice ale acestora conform standardelor de competenţă aplicate în ţările UE, adaptate inclusiv la circumstanţe de vulnerabilitate şi la fapte de corupţieServiciul Grăniceri, Ministerul Educaţiei, Ministerul Afacerilor Interne, alte autorităţiMartie 2011-iulie 2011
Profesionalizarea Serviciului Grăniceri (înlocuirea militarilor în termen cu angajaţi pe bază de contract)Serviciul Grăniceri, Ministerul Finanţelor2011-2012

Implementarea eficientă a legislaţiei privind controlul frontierei prin verificări la frontieră şi supravegherea acesteia, proceduri şi eficienţă operaţională, cunoaşterea situaţiei la nivel naţional şi local, inclusiv implementarea analizei riscurilor, informaţiilor secrete şi gestionarea fluxului de date, precum şi accesul şi consultarea directă a bazelor de date naţionale şi internaţionale relevante

20.Implementarea eficientă a Legii cu privire la frontiera de stat Elaborarea şi înaintarea propunerilor de amendare a actelor legislative şi normative în vederea reglementării caracteristicilor şi cerinţelor tehnice pentru construcţia punctelor de trecere a frontierei de stat, a regulilor de regim şi a schemelor tehnologice tipizate pentru efectuarea controlului în punctele de trecere a frontierei de statServiciul Grăniceri, Ministerul Finanţelor, alte autorităţiSemestrul II 2011
Elaborarea Ordinului directorului general al Serviciului Grăniceri cu privire la aprobarea Manualului practic de control şi supraveghere a frontierei de statServiciul Grăniceri, Ministerul Finanţelor (Serviciul Vamal)Semestrul I 2012
Realizarea sistemului informatic on-line al Serviciului Grăniceri, interfaţarea acestuia cu sistemele informatice ale instituţiilor naţionale cu atribuţii la frontiera de stat, inclusiv implementarea tehnologiilor de verificare a actelor de identitate cu date biometrice în punctele de trecere a frontierei de statServiciul Grăniceri, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi ComunicaţiilorSemestrul II 2011

Asigurarea naţională a infrastructurii corespunzătoare, echipamentului tehnic, sistemelor IT, resurselor financiare şi umane, în conformitate cu Strategia de management integrat al frontierei de stat şi Planul de acţiuni care urmează să fie adoptat, precum şi implementarea eficientă a programelor de instruire şi a măsurilor anticorupţie

21.Realizarea Planului de acţiuni pentru implementarea Strategiei naţionale de management integrat al frontierei de statConstrucţia şi reconstrucţia pichetelor de grăniceri, a punctelor de trecere a frontierei de stat (inclusiv a punctelor de control comun auto) conform cerinţelor şi normelor UE/SchengenServiciul Grăniceri, Ministerul Finanţelor, alte autorităţi2011-2013
Dotarea subdiviziunilor de supraveghere şi control ale Serviciului Grăniceri, Centrului naţional de coordonare, punctelor de contact locale, canalelor de comunicare securizate cu echipament, tehnică IT, mijloace de transport, mijloace specifice, sisteme informatice, mijloace autonome de producere a energiei etc.Serviciul Grăniceri, Ministerul Finanţelor2011-2013
Dezvoltarea capacităţilor de supraveghere şi intervenţie rapidă prin utilizarea în practica de serviciu a mijloacelor şi echipamentului modern, luînd în considerare principiile conceptului Sistemului European de Supraveghere a Frontierelor (Eurosur)Serviciul Grăniceri, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne2011-2013
Darea în exploatare a sistemului de comunicaţii mobile la frontiera de statServiciul GrăniceriSemestrul II 2012
Cooperare cu statele vecine în vederea finalizării procesului de demarcare a frontierei de statMinisterul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Serviciul Grăniceri, Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru2011-2013

Îmbunătăţirea cooperării dintre agenţii (inclusiv schimbul de date între Serviciul de Grăniceri şi organele de drept), cooperarea internaţională, inclusiv cooperarea cu ţările vecine şi implementarea acordului de lucru cu FRONTEX la un nivel înalt de eficacitate

22.Dezvoltarea cooperării interinstituţionaleCrearea Centrului naţional de coordonare în regim 24/7 în incinta Serviciului Grăniceri (coordonarea operaţiunilor comune, activităţilor comune de pregătire etc.), precum şi a punctelor de contact localeServiciul Grăniceri2011
Semnarea acordului interinstituţional de cooperare în domeniul migraţiei, managementului frontierelor, perfectării vizelor şi problemelor legate de străiniServiciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Finanţelor, Ministerul Justiţiei, alte autorităţiSemestrul II 2011
Semnarea noilor acorduri de cooperare, precum şi amendarea celor existente la nivel interinstituţional în domeniile schimbului de informaţii (inclusiv operative), analizei riscurilor, schimbului de experienţă, instruirii, pregătirii profesionale, activităţii de cercetare etc.Serviciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Finanţelor, Ministerul Justiţiei, alte autorităţiSemestrul II 2011
23.Dezvoltarea cooperării internaţionaleDezvoltarea cadrului juridic de cooperare cu serviciile de frontieră ale statelor limitrofe, statelor membre UE şi CSI, precum şi cu alte instituţii de specialitate din cadrul UE:Serviciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene2011-2013
Protocol de cooperare între Serviciul Grăniceri al Republicii Moldova şi Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră Române din Ministerul Administraţiei şi Internelor al RomânieiServiciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării EuropeneSemestrul I 2011
Plan privind dezvoltarea cooperării instituţiilor de frontieră ale Republicii Moldova şi României pentru anul 2011Serviciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării EuropeneSemestrul I 2011
Protocol de cooperare între Serviciul Grăniceri al Republicii Moldova şi Serviciul Grăniceri al Comitetului Securităţii Naţionale al Republicii KazahstanServiciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării EuropeneSemestrul I 2011
Acord de cooperare între Serviciul Grăniceri al Republicii Moldova şi Comitetul Grăniceresc de Stat al Republicii BelarusServiciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării EuropeneSemestrul II 2011
Protocol de cooperare între Serviciul Grăniceri al Republicii Moldova şi Serviciul de Grăniceri al Republicii PoloniaServiciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării EuropeneSemestrul II 2011
Protocol de cooperare între Serviciul Grăniceri al Republicii Moldova şi Serviciul de Frontieră şi Imigrare al Republicii PortughezeServiciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării EuropeneSemestrul II 2011
Protocol de cooperare între Serviciul Grăniceri al Republicii Moldova şi Poliţia de Frontieră subordonată Ministerului Afacerilor Interne al GeorgieiServiciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării EuropeneSemestrul II 2011
24.Implementarea aranjamentul de lucru cu FRONTEX la un nivel înalt de eficacitateImplementarea Planului de cooperare între Serviciul Grăniceri al Republicii Moldova şi Agenţia FRONTEX pentru anii 2009-2011Serviciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării EuropenePe parcursul 2011
Elaborarea şi semnarea Planului de cooperare între Serviciul Grăniceri al Republicii Moldova şi Agenţia FRONTEX pentru anii 2012-2014Serviciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării EuropeneSemestrul I 2011

MANAGEMENTUL MIGRAŢIEI

Consolidarea cadrului legal privind politicile de migraţiune, adoptarea măsurilor privind reintegrarea cetăţenilor moldoveni (reîntorşi voluntar ori readmişi în baza Acordului dintre Comunitatea Europeană şi Republica Moldova privind readmisia persoanelor aflate în situaţie de şedere ilegală şi combaterea migraţiei ilegale), inclusiv prin încheierea acordurilor de readmisie cu principalele state de origine şi identificarea căilor de detectare a migranţilor ilegali

25.Dezvoltarea cadrului legal şi a programelor privind integrarea străinilor şi a cetăţenilor Republicii Moldova (reîntorşi, repatriaţi voluntar sau readmişi în baza acordurilor de readmisie)Dezvoltarea programelor privind reintegrarea cetăţenilor moldoveni (reîntorşi, repatriaţi voluntar sau readmişi în baza Acordului dintre Comunitatea Europeană şi Republica Moldova privind readmisia persoanelor aflate în situaţie de şedere ilegală)Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Economiei, Ministerul EducaţieiSemestrul II 2011
Elaborarea legii privind integrarea străinilorMinisterul Afacerilor Interne, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, Biroul Relaţii InteretniceTrimestrul III 2011 – semestrul I 2012
26.Modificarea şi completarea cadrului legal privind stabilirea răspunderii cărăuşilorOperarea modificărilor de rigoare în legislaţia naţională (Codul contravenţional) pentru stabilirea răspunderii cărăuşilor în procesul transportării de persoane de pe /spre teritoriul Republicii Moldova în conformitate cu cerinţele legislaţiei UE, precum şi elaborarea proiectelor de acte normative pentru implementarea acestoraMinisterul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, Ministerul Afacerilor InterneSemestrul I 2011
Elaborarea mecanismului de cooperare interinstituţională în scopul distribuirii competenţelor şi eficientizării procesului de control (pus în sarcina atît a organelor de stat de control, cît şi a operatorilor de transport), precum şi a procesului de atragere la răspundere a cărăuşilor implicaţi în traficul ilicit de persoaneMinisterul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, Administraţia de Stat a Aviaţiei Civile, Ministerul Afacerilor InterneSemestrul I 2011

Adoptarea unei Strategii naţionale de management al migraţiei pentru implementarea eficientă a cadrului legal în domeniul politicii de migraţie şi a unui Plan de acţiuni, care să conţină un calendar, obiective specifice, activităţi, rezultate, indicatori de performanţă şi să prevadă resurse umane şi financiare suficiente

27.Adoptarea unei Strategii naţionale în domeniul migraţiei şi aziluluiElaborarea proiectului hotărîrii de Guvern cu privire la Strategia naţională în domeniul migraţiei şi aziluluiMinisterul Afacerilor Interne, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Economiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Finanţelor, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Serviciul Grăniceri, Biroul Relaţii InteretniceSemestrul I 2011
Elaborarea şi adoptarea de către Guvern a Planului de acţiuni pentru implementarea Strategiei naţionale în domeniul migraţiei şi aziluluiMinisterul Afacerilor Interne, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Economiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Finanţelor, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Serviciul Grăniceri, Biroul Relaţii InteretniceSemestrul II 2011

Stabilirea unui mecanism de monitorizare a grupurilor şi fluxurilor migraţionale, prin definirea profilului migraţional al Republicii Moldova, actualizat în mod regulat cu date privind migraţia legală şi ilegală, precum şi prin stabilirea instituţiilor responsabile pentru colectarea şi analiza datelor privind grupurile şi fluxurile migraţionale

28.Consolidarea mecanismului de gestionare a stocurilor informaţionale privind migraţiaConsolidarea dialogului în cadrul Grupului de lucru tehnic interinstituţional care coordonează procesul de implementare a exerciţiului Profilului Migraţional ExtinsGrupul tehnic de lucru privind Profilul Migraţional Extins în cooperare cu Misiunea Organizaţiei Internaţionale pentru Migraţie la Chişinău (Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Afacerilor Interne, Biroul Naţional de Statistică, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene şi alte autorităţi)Semestrul I 2011
Elaborarea Profilului Migraţional Extins al Republicii MoldovaGrupul tehnic de lucru privind Profilul Migraţional Extins în cooperare cu Misiunea Organizaţiei Internaţionale pentru Migraţie la Chişinău (Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Afacerilor Interne, Biroul Naţional de Statistică, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene şi alte autorităţi)Semestrul II 2011
Stabilirea instituţiilor responsabile pentru actualizarea regulată a Profilului Migraţional Extins al Republicii Moldova, colectarea şi analiza datelor cu privire la fluxurile şi grupurile migraţionaleGrupul tehnic de lucru privind Profilul Migraţional Extins în cooperare cu Misiunea Organizaţiei Internaţionale pentru Migraţie la Chişinău (Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Afacerilor Interne, Biroul Naţional de Statistică, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene şi alte autorităţi)Semestrul II 2011
29.Definitivarea şi implementarea Sistemului informaţional integrat automatizat în domeniul migraţiei şi aziluluiCrearea subsistemelor (elaborarea şi crearea programelor (soft-uri) pentru Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei (Agenţia naţională pentru ocuparea forţei de muncă), Ministerul Educaţiei, Serviciul de Informaţii şi SecuritateMinisterul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Educaţiei, Serviciul GrăniceriSemestrul II 2011

Continuarea implementării eficiente a Acordului de readmisie UE Republica Moldova şi a măsurilor de reintegrare a cetăţenilor Republicii Moldova (care se întorc în mod voluntar sau sunt readmişi)

30.Consolidarea şi eficientizarea procedurilor de readmisie cu statele membre UE şi statele terţeEfectuarea procedurilor de readmisie în baza Acordului dintre UE şi Republica Moldova privind readmisia persoanelor aflate în situaţie de şedere ilegalăMinisterul Afacerilor Interne, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării EuropeneDecembrie 2011
Negocierea şi semnarea cu statele membre UE a protocoalelor adiţionale la Acordul dintre UE şi Republica Moldova privind readmisia persoanelor aflate în situaţie de şedere ilegală (prioritar pentru 2011: Italia, Bulgaria, Franţa, Republica Cehă)Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării EuropeneDecembrie 2011
Negocierea şi semnarea acordurilor de readmisie cu Bosnia şi Herţegovina, Serbia, Muntenegro, Albania, precum şi cu alte state terţeMinisterul Afacerilor Interne, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării EuropeneSemestrul II 2011

Implementarea eficientă a cadrului legal privind managementul migraţiei, inclusiv asigurarea structurilor administrative cu resurse umane necesare, cu competenţe clare şi relevante pentru toate aspectele managementului migraţiei, precum şi cooperarea eficientă între instituţiile relevante

31.Implementarea legislaţiei în vigoare privind regimul străinilor şi consolidarea capacităţilor autorităţii competente pentru străiniImplementarea Legii nr.200-XVIII din 16 iulie 2010 privind regimul străinilor în Republica MoldovaMinisterul Afacerilor Interne, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Serviciul Grăniceri, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii DrumurilorSemestrul I 2011
Elaborarea mecanismului de cooperare interinstituţională în baza Legii nr.200-XVIII din 16 iulie 2010 privind regimul străinilor în Republica MoldovaMinisterul Afacerilor Interne, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Serviciul Grăniceri, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii DrumurilorSemestrul I 2011
Asigurarea structurilor administrative subordonate (Biroul Migraţie şi Azil) cu resurse umane în contextul implementării Legii nr.200-XVIII din 16 iulie 2010 privind regimul străinilor în Republica MoldovaMinisterul Afacerilor Interne, Ministerul FinanţelorSemestrul I 2011
Implementarea Planului naţional de acţiuni în domeniul migraţiei şi azilului pentru 2010-2011Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Serviciul GrăniceriDecembrie 2011

Actualizarea periodică a Profilului Migraţional Extins şi examinarea eficientă a datelor privind grupurile şi fluxurile migraţionale

32.Implementarea activităţilor de consolidare a capacităţilor necesare pentru asigurarea dreptului de proprietate asupra instrumentului Profilului Migraţional ExtinsElaborarea Strategiei naţionale de management al datelorGrupul tehnic de lucru privind Profilul Migraţional Extins în cooperare cu Misiunea Organizaţiei Internaţionale pentru Migraţie la Chişinău (Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Afacerilor Interne, Biroul Naţional de Statistică , Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene şi alte autorităţi)Semestrul II 2011
Elaborarea unui Plan de actualizare regulată şi de diseminare a Profilului Migraţional Extins (pentru 2 ani)Grupul tehnic de lucru privind Profilul Migraţional Extins în cooperare cu Misiunea Organizaţiei Internaţionale pentru Migraţie la Chişinău (Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Afacerilor Interne, Biroul Naţional de Statistică, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene şi alte autorităţi)Semestrul II 2011
Elaborarea Liniilor directorii metodologice de dezvoltare şi actualizare a Profilului Migraţional ExtinsGrupul tehnic de lucru privind Profilul Migraţional Extins în cooperare cu Misiunea Organizaţiei Internaţionale pentru Migraţie la Chişinău (Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Afacerilor Interne, Biroul Naţional de Statistică, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene şi alte autorităţi)Semestrul II 2011

Implementarea consecventă a unei metodologii eficiente privind căile de depistare a migraţiei ilegale în interiorul ţării, analiza riscurilor (inclusiv raportarea de către autorităţile relevante şi analiza pe fiecare nivel administrativ, de exemplu local, central) şi investigarea cazurilor de facilitare organizată a migraţiei ilegale, inclusiv cooperarea eficientă între instituţiile relevante

33.Combaterea eficientă a migraţiei şi şederii ilegale a străinilor în Republica MoldovaImplementarea eficientă a metodologiilor privind depistarea migranţilor iregulari în interiorul ţăriiMinisterul Afacerilor Interne, Serviciul GrăniceriDecembrie 2011
Dezvoltarea şi aplicarea metodei de analiză a riscurilor în combaterea migraţiei şi şederii ilegale a străinilor în Republica MoldovaMinisterul Afacerilor Interne, Serviciul GrăniceriDecembrie 2011

Asigurarea infrastructurii adecvate (inclusiv centrele de detenţie) şi consolidarea instituţiilor responsabile pentru a asigura expulzarea persoanelor cu şedere ilegală şi /sau de tranzit a resortisanţilor ţărilor terţe de pe teritoriul Republicii Moldova

34.Consolidarea capacităţilor centrului de detenţie şi dezvoltarea abilităţilor angajaţilor instituţiei responsabile de executarea procedurilor de returnare şi expulzareIdentificarea necesităţilor şi dezvoltarea infrastructurii Centrului de plasament temporar al străinilor, asigurarea cu resurse suficiente de personalMinisterul Afacerilor Interne, Ministerul FinanţelorIunie 2011
Consolidarea capacităţilor instituţiei responsabile de executarea procedurilor de returnare şi expulzare prin seminare, traininguri, instruiri, vizite de studiu, instruirea formatorilorMinisterul Afacerilor Interne, Ministerul FinanţelorSemestrul II 2011
35.Programe de instruire continuă (traininguri) pentru ofiţerii de poliţie şi funcţionari publici implicaţi în managementul migraţiei şi azilului, analiza riscurilor, combaterea imigraţiei iregulare şi şederii ilegale, detenţia şi procedurile de returnare etc.Instruirea ofiţerilor de poliţie şi a funcţionarilor publici implicaţi în managementul migraţiei şi azilului prin seminare, traininguri, instruiri, vizite de studiu, instruirea formatorilorMinisterul Afacerilor InterneSemestrul II 2011
Asigurarea continuităţii formării profesionale prin politici de cadre coerenteMinisterul Afacerilor InterneSemestrul II 2011

POLITICI DE AZIL

Consolidarea cadrului legal privind politica de azil prin adoptarea actelor legislative privind integrarea refugiaţilor sau beneficiarilor de alte forme de protecţie

36.Dezvoltarea cadrului legal şi a programelor privind integrarea solicitanţilor de azil şi refugiaţilorElaborarea Legii cu privire la integrarea străinilorMinisterul Afacerilor Interne, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, Biroul Relaţii InteretniceTrimestrul III 2011 – semestru I 2012

Implementarea legislaţiei în domeniul azilului, inclusiv prevederea unei infrastructuri adecvate şi consolidarea instituţiilor responsabile (angajaţi, finanţare), în special în domeniul procedurilor de azil, primirea solicitanţilor de azil şi protecţia drepturilor lor, precum şi integrarea refugiaţilor; asigurarea accesului beneficiarilor de protecţie internaţională la documentele de călătorie prevăzute de legislaţie

37.Implementarea legislaţiei în vigoare privind azilul, asigurarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale solicitanţilor de azil şi beneficiarilor unei forme de protecţieImplementarea Legii nr.270-XVII din 18 decembrie 2008 privind azilul în Republica MoldovaMinisterul Afacerilor InterneSemestrul II 2011
Identificarea soluţiilor privind asigurarea cu documente de călătorie a refugiaţilor şi a beneficiarilor de protecţie umanitară (asigurarea beneficiarilor de protecţie internaţională, acces la documentele de călătorie prevăzute de legislaţie). Tipărirea bucletelor documentelor de călătorie pentru refugiaţii şi beneficiari de protecţie umanitarăMinisterul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Afacerilor Interne2011
Consolidarea capacităţilor instituţionale prin instruirea personalului şi preluarea de practici în domeniul procedurilor pe cazurile specialeMinisterul Afacerilor InterneSemestrul I 2011
BLOCUL 3
ORDINEA PUBLICĂ ŞI SECURITATEA PROTECŢIA
DATELOR CU CARACTER PERSONAL

Consolidarea cadrului legal privind protecţia datelor cu caracter personal, inclusiv aderarea la Protocolul adiţional din 2001 al Convenţiei Consiliului Europei pentru protecţia persoanelor referitor la prelucrarea automatizată a datelor cu caracter personal, cu privire la autorităţile de supraveghere şi fluxul transfrontalier al datelor cu caracter personal

38.Racordarea prevederilor din legislaţia naţională la standardele în materia protecţiei datelor cu caracter personal stabilite în instrumentele internaţionale şi europeneAdoptarea Legii cu privire la protecţia datelor cu caracter personal (în redacţie nouă)Ministerul Justiţiei, Cancelaria de Stat, Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter PersonalTrimestrul I 2011
Prezentarea spre examinare Guvernului a proiectului hotărîrii de Guvern pentru aprobarea proiectului de lege cu privire la modificarea şi completarea unor acte normative: Legea nr.982-XIV din 11 mai 2000 privind accesul la informaţie, Legea taxei de stat nr.1216-XII din 3 decembrie 1992Ministerul JustiţieiTrimestrul II 2011
Adoptarea Legii cu privire la modificarea şi completarea unor acte legislative: Legea nr.982-XIV din 11 mai 2000 privind accesul la informaţie, Legea taxei de stat nr.1216-XII din 3 decembrie 1992Ministerul Justiţiei, Cancelaria de Stat, Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter PersonalSemestrul II 2011
39.Ratificarea de către Republica Moldova a Protocolului adiţional la Convenţia pentru protecţia persoanelor referitor la prelucrarea automatizată a datelor cu caracter personal, cu privire la autorităţile de supraveghere şi fluxul transfrontalier al datelor cu caracter personal, adoptat la Strasbourg la 8 noiembrie 2001Adoptarea Legii cu privire la ratificarea Protocolului adiţional la Convenţia pentru protecţia persoanelor referitor la prelucrarea automatizată a datelor cu caracter personal, cu privire la autorităţile de supraveghere şi fluxul transfrontalier al datelor, adoptat la Strasbourg la 8 noiembrie 2001 şi semnat de Republica Moldova la 29 aprilie 2010Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter PersonalTrimestrul I 2011
40.Elaborarea şi aprobarea cadrului normativ secundar care să asigure implementarea procesului de înregistrare a deţinătorilor de date personale în registrul public Aprobarea prin hotărîre de Guvern a Regulamentului Registrului manual al deţinătorilor de date cu caracter personalCentrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal, Cancelaria de StatTrimestrul I 2011
Implementarea Sistemului informaţional automatizat “Registrul deţinătorilor de date cu caracter personal”Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal, Cancelaria de Stat2011-2012

Implementarea legislaţiei cu privire la protecţia datelor cu caracter personal şi asigurarea funcţionării eficiente a autorităţii autonome de control pentru protecţia datelor prin alocarea resurselor umane şi financiare necesare

41.Modificarea şi completarea cadrului normativ naţional cu prevederi privind datele cu caracter personalPrezentarea spre examinare Guvernului a proiectului hotărîrii de Guvern privind aprobarea proiectului legii pentru modificarea şi completarea: Codului contravenţional, Legii cu privire la aprobarea Regulamentului Centrului Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal, structurii, personalului-limită şi a modului de finanţare a Centrului Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal; Legii cu privire la sistemul de salarizare în sectorul bugetarMinisterul Justiţiei, Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter PersonalTrimestrul II 2011
Adoptarea Legii cu privire la modificarea şi completarea: Codului contravenţional, Legii cu privire la aprobarea Regulamentului Centrului Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal, structurii, personalului-limită şi a modului de finanţare a Centrului Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal; Legii cu privire la sistemul de salarizare în sectorul bugetarMinisterul Justiţiei, Cancelaria de Stat, Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter PersonalSemestrul II 2011

COOPERAREA JUDICIARĂ ÎN MATERIE PENALĂ

Cooperarea cu EUROJUST

42.Stabilirea bazei normative şi consolidarea cooperării cu EUROJUSTSemnarea Acordului de cooperare cu EUROJUSTMinisterul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Procuratura Generală, Ministerul Justiţiei31 decembrie 2011
Continuarea cooperării cu EUROJUST în cazuri concrete prin asistenţă juridică internaţională în materie penalăProcuratura GeneralăPermanent
Efectuarea vizitei de studiu la EUROJUST pentru familiarizarea cu procedurile de activitateProcuratura Generală, Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal2011 (în funcţie de disponibilitatea EUROJUST)

Adoptarea cadrului legal privind asistenţa juridică reciprocă

43.Completarea cadrului legal în domeniul cooperării juridice în materie penalăElaborarea şi adoptarea legislaţiei procesual penale privind echipele comune de investigaţii internaţionaleProcuratura Generală, Ministerul Afacerilor InterneDecembrie 2011

Aderarea la cel de-al II-lea Protocol la Convenţia Europeană privind asistenţa juridică reciprocă

44.Ratificarea celui de al 2-lea Protocol la Convenţia europeană de asistenţă în materie penalăSemnarea şi ratificarea celui de al 2-lea Protocol la Convenţia Europeană de asistenţă juridică în materie penalăMinisterul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Justiţiei, Procuratura Generală2011

Implementarea convenţiilor internaţionale privind cooperarea judiciară în materie penală (în special convenţiile Consiliului Europei)

45.Aplicarea în practică a prevederilor tratatelor internaţionale referitor la cooperarea judiciară în materie penalăFolosirea în activitatea de asistenţă juridică internaţională în materie penală a prevederilor convenţiilor cu obiect de reglementare special (combaterea corupţiei, spălării banilor, criminalităţii cibernetice, traficului de fiinţe umane, terorismului) Procuratura Generală, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Centrul Naţional AnticorupţiePermanent

Asigurarea unui nivel înalt de eficacitate a cooperării judiciare în materie penală a judecătorilor şi procurorilor cu statele-membre ale Uniunii Europene

46.Schimb de experienţă a judecătorilor şi procurorilor din Republica Moldova cu cei din alte state ale Uniunii EuropeneVizite de studiu ale judecătorilor şi procurorilor din Republica Moldova la instituţiile omologe din statele Uniunii EuropeneMinisterul Justiţiei, Procuratura GeneralăDecembrie 2011

COOPERAREA ÎN EXECUTAREA LEGII

Stabilirea unui mecanism adecvat de coordonare între agenţiile naţionale relevante şi o bază de date comună ce garantează accesul direct al funcţionarilor relevanţi

47.Stabilirea unui mecanism de coordonare eficient între subdiviziunile de combatere a crimei organizateCrearea Unităţii de informaţie şi analize în cadrul Departamentului de Poliţie al Ministerului Afacerilor Interne şi operaţionalizarea activităţii acesteiaMinisterul Afacerilor InterneDecembrie 2011

Încheierea unui acord de cooperare operaţională cu Europol care să asigure un nivel adecvat de protecţie a datelor cu caracter personal

48.Consolidarea dialogului dintre Republica Moldova şi EUROPOLFinalizarea misiunii de evaluare din partea EUROPOL în vederea analizei situaţiei privind protecţia datelor cu caracter personalCentrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării EuropeneSemestrul I 2011
Evaluarea rezultatelor misiunii. Aprobarea iniţierii negocierilor în vederea semnării Acordului operaţional de către Board-ul de Management al EUROPOL, ca urmare a misiunii de evaluare menţionateMinisterul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Afacerilor Interne, Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter PersonalSemestrul II 2011

Asigurarea unui nivel înalt al capacităţii operaţionale şi speciale de anchetă a serviciilor de aplicare a legii şi utilizarea ei consecventă şi eficientă pentru combaterea criminalităţii transfrontaliere

49.Ajustarea legislaţiei naţionale în domeniul investigaţiilor şi urmăririi operative la instrumentele internaţionale de combatere a criminalităţii transfrontaliereModificarea Legii nr.45-XIII din 12 aprilie 1994 privind activitatea operativă de investigaţii, pentru a o racorda la noile cerinţe de combatere a crimei transfrontaliereMinisterul Afacerilor Interne, Centrul Naţional Anticorupţie, Serviciul Vamal, Serviciul Grăniceri, Procuratura Generală, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Justiţiei, alte autorităţiSemestrul II 2011
Revizuirea legislaţiei naţionale în domeniul interceptării convorbirilor telefoniceMinisterul Afacerilor Interne, Centrul Naţional Anticorupţie, Procuratura Generală, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Justiţiei, alte autorităţiSemestrul II 2011
Revizuirea legislaţiei relevante în cadrul Convenţiei privind cooperarea poliţienească în Europa de Sud-EstMinisterul Afacerilor Interne, Serviciul Grăniceri, Procuratura Generală, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Justiţiei, alte autorităţiSemestrul II 2011

Asigurarea unui nivel înalt de eficacitate a cooperării în aplicarea legii între instituţiile naţionale relevante în special grăniceri, poliţişti, colaboratori vamali, precum şi cooperarea cu autorităţile judiciare

50.Consolidarea parteneriatului dintre angajaţii Poliţiei, Serviciului Grăniceri, Serviciului Vamal şi Centrului Naţional Anticorupţie Conectarea reciprocă a proprietarilor de baze de date pentru asigurarea unui mecanism adecvat de schimb de informaţieMinisterul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Centrul Naţional Anticorupţie, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Grăniceri, Serviciul Vamal, Procuratura Generală, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Justiţiei, alte autorităţiSemestrul II 2011
51.Consolidarea cooperării în cadrul subdiviziunilor mixte existente (SECI/GUAM, Centrul Comun de la Galaţi etc.)Ministerul Afacerilor Interne, Centrul Naţional Anticorupţie, Serviciul Grăniceri, Serviciul Vamal, Procuratura Generală, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Justiţiei, alte autorităţiPermanent

Acorduri operaţionale bilaterale şi multilaterale consolidate de cooperare în domeniul executării legii, inclusiv prin schimbul de informaţii relevante în timp util cu autorităţile competente de executare a legii din statele-membre ale Uniunii Europene

52.Consolidarea cadrului legal pentru cooperare şi asigurare a unui mecanism de implementareNegocierea şi semnarea acordurilor bilaterale şi multilaterale de cooperare în domeniul executării legiiMinisterul Afacerilor Interne, Centrul Naţional Anticorupţie, Serviciul Grăniceri, Serviciul Vamal, Procuratura Generală, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Justiţiei, alte autorităţiPermanent
Organizarea reuniunii ofiţerilor de legătură acreditaţi pentru cooperare între agenţiile de executare a legiiMinisterul Afacerilor InterneSemestrul I 2011

PREVENIREA ŞI COMBATEREA CORUPŢIEI ŞI CRIMELOR FINANCIARE

Adoptarea legislaţiei privind prevenirea şi combaterea corupţiei şi consolidarea funcţiei anticorupţie a Centrului Naţional Anticorupţie; consolidarea coordonării şi schimbului de informaţii între autorităţile responsabile pentru lupta împotriva corupţiei

53.Consolidarea cadrului legislativ privind prevenirea şi combaterea corupţieiAdoptarea proiectelor de acte normative şi a documentelor de politici elaborate în conformitate cu standardele internaţionale anticorupţie Centrul Naţional AnticorupţieSemestrul I 2011
Armonizarea definiţiei “corupţie” la standardele internaţionale prin adoptarea proiectului de lege privind completarea Legii nr.90-XVI din 25 aprilie 2008 cu privire la prevenirea şi combaterea corupţiei Centrul Naţional AnticorupţieSemestrul II 2011
Adoptarea proiectului de lege privind protecţia avertizorilor Centrul Naţional AnticorupţieSemestrul II 2011
54.Consolidarea activităţii de prevenire şi combatere a corupţiei din cadrul Centrului Naţional Anticorupţie Asigurarea corespunzătoare cu resurse umane şi materiale a subdiviziunii de prevenire şi combatere a corupţiei din cadrul Centrului Naţional AnticorupţieCentrul Naţional Anticorupţie2011-2012
Consolidarea schimbului de informaţii dintre Centrul Naţional Anticorupţie şi autorităţile responsabile pentru lupta împotriva corupţieiCentrul Naţional Anticorupţie, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Procuratura Generală, Curtea de ConturiSemestrul II 2011

Implementarea legislaţiei privind prevenirea şi combaterea corupţiei, asigurînd funcţionarea eficientă a autorităţii independente de combatere a corupţiei; elaborarea codurilor etice şi organizarea instruirilor în domeniul anticorupţie care vizează în special funcţionarii publici implicaţi în aplicarea legii şi a sistemului judiciar

55.Asigurarea aplicării legislaţiei privind prevenirea şi combaterea corupţieiPunerea în aplicare a mecanismului de implementare a Legii nr.16-XVI din 15 februarie 2008 cu privire la conflictul de interese prin elaborarea proiectului de lege cu privire la Comisia Principală de Etică, structura şi modul de funcţionare a acesteia Ministerul JustiţieiSemestrul II 2011
Elaborarea proiectului de modificare a Legii nr.25-XVI din 22 februarie 2008 privind Codul de conduită a funcţionarului publicMinisterul Justiţiei, Cancelaria de StatSemestrul II 2011
56.Optimizarea funcţionării Centrului Naţional Anticorupţie în vederea asigurării independenţei instituţionaleElaborarea proiectului de lege privind modificarea şi completarea Legii nr.1104-XV din 6 februarie 2002 cu privire la Centrul Naţional Anticorupţie în vederea asigurării unei funcţionări independente Centrul Naţional AnticorupţieSemestrul II 2011
Organizarea şi desfăşurarea unor instruiri anticorupţie cu participarea funcţionarilor publici şi a lucrătorilor sistemului judiciarCentrul Naţional Anticorupţie, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Grăniceri, Procuratura Generală, Ministerul JustiţieiPeriodic 2011

Consolidarea cadrului legislativ pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului în conformitate cu standardele internaţionale stabilite de Grupul de Acţiune Financiar (Financial Action Task Force) privind spălarea banilor şi finanţarea terorismului (FATF); actualizarea periodică a strategiei naţionale respective; crearea unei Unităţi independente de informare financiară

57.Consolidarea cadrului normativ de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului Actualizarea Planului de acţiuni privind implementarea Strategiei cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului Centrul Naţional AnticorupţieSemestrul II 2011
Elaborarea şi adoptarea proiectului de lege privind modificarea şi completarea Legii nr.190-XVI din 26 iulie 2007 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului în vederea ajustării prevederilor legale la standardele internaţionale Centrul Naţional AnticorupţieSemestrul II 2011
58.Asigurarea unei activităţi independente a Serviciului pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor, subdiviziune a Centrului Naţional AnticorupţieRevizuirea cadrului normativ naţional prin prisma asigurării independenţei Serviciului pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor, subdiviziune a Centrului Naţional Anticorupţie Centrul Naţional AnticorupţieSemestrul II 2011

Implementarea legislaţiei şi a Strategiei de prevenire a spălării banilor şi a finanţării terorismului, punerea în aplicare a legislaţiei relevante cu privire la confiscarea bunurilor criminalilor (inclusiv prevederile privind aspectele transfrontaliere)

59.Implementarea cadrului normativ privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi a finanţării terorismului Asigurarea îndeplinirii Planului de acţiuni pentru realizarea Strategiei naţionale de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului pentru anii 2010-2012 Centrul Naţional Anticorupţie2011-2012
60.Implementarea legislaţiei relevante privind confiscarea veniturilor provenite din infracţiuniOrganizarea şi desfăşurarea unor instruiri în vederea examinării celor mai bune practici în materia confiscării veniturilor provenite din infracţiuniCentrul Naţional Anticorupţie, Ministerul Afacerilor Interne, Procuratura GeneralăSemestrul II 2011

PREVENIREA ŞI COMBATEREA CRIMEI ORGANIZATE, INCLUSIV A TRAFICULUI DE FIINŢE UMANE

Adoptarea unei legi şi a unei strategii cuprinzătoare cu privire la prevenirea şi combaterea crimei organizate, împreună cu un plan de acţiuni ce ar conţine un cadru temporal, obiective specifice, activităţi, rezultate, indicatori de performanţă şi resurse umane şi financiare suficiente

61.Adoptarea Legii privind prevenirea şi combaterea crimei organizateDefinitivarea proiectului de lege privind prevenirea şi combaterea crimei organizateMinisterul Afacerilor Interne, Centrul Naţional Anticorupţie, Ministerul Justiţiei, Procuratura Generală, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Serviciul Grăniceri, alte instituţiiSemestrul I 2011
Adoptarea Legii privind prevenirea şi combaterea crimei organizateMinisterul Afacerilor Interne, Centrul Naţional Anticorupţie, Ministerul Justiţiei, Procuratura Generală, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Serviciul Grăniceri, alte instituţiiSemestrul II 2011
62.Aprobarea Strategiei şi a Planului de acţiuni de prevenire şi combatere a crimei organizateElaborarea Strategiei naţionale de prevenire şi combatere a crimei organizateMinisterul Afacerilor Interne, Centrul Naţional Anticorupţie, Ministerul Justiţiei, Procuratura Generală, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Serviciul Grăniceri, alte instituţiiSemestrul I 2011
Consultarea Strategiei naţionale de prevenire şi combatere a crimei organizate cu organizaţiile internaţionale relevante şi organizaţii nonguvernamentale în domeniuMinisterul Afacerilor Interne, alte instituţiiSemestrul II 2011
Adoptarea Strategiei naţionale de prevenire şi combatere a crimei organizateMinisterul Afacerilor Interne, Centrul Naţional Anticorupţie, Ministerul Justiţiei, Procuratura Generală, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Serviciul Grăniceri, alte instituţiiSemestrul II 2011
Elaborarea şi adoptarea Planului de acţiuni de prevenire şi combatere a crimei organizateMinisterul Afacerilor Interne, Centrul Naţional Anticorupţie, Ministerul Justiţiei, Procuratura Generală, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Serviciul Grăniceri, alte instituţiiSemestrul II 2011

Consolidarea cadrului legal privind prevenirea şi combaterea traficului de fiinţe umane şi actualizarea periodică a Planului naţional respectiv, ce ar conţine un cadru temporal, obiective specifice, activităţi, rezultate, indicatori de performanţă şi resurse umane şi financiare suficiente

63.Dezvoltarea conţinutului cadrului legal existent în domeniul traficului de fiinţe umaneExpertizarea internaţională a cadrului legal existent în domeniul traficului de persoane cu prezentarea recomandărilor relevanteMinisterul Afacerilor Interne, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Procuratura Generală, Ministerul Justiţiei, Comitetul Naţional privind Traficul de Fiinţe UmaneDecembrie 2011
Actualizarea periodică a Planului naţional de acţiuni în domeniul traficului de fiinţe umaneMinisterul Afacerilor Interne, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Procuratura Generală, Ministerul Justiţiei, Comitetul Naţional privind Traficul de Fiinţe UmanePermanent

Adoptarea Strategiei naţionale antidrog şi a Planului de acţiuni corespunzător; stabilirea cooperării cu EMCDDA (Centrul European de Monitorizare a Drogurilor şi Toxicomaniei)

64.Consolidarea capacităţilor organelor de drept în domeniul combaterii traficului de droguriStabilirea oficiului Secretariatului Comisiei naţionale antidrogMinisterul Afacerilor Interne, Ministerul Sănătăţii, Cancelaria de StatSemestrul I 2011
Consolidarea capacităţilor Observatorului Naţional Antidrog (bazat pe cele mai bune practici preluate din Republica Cehă)Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul SănătăţiiSemestrul II 2011
65.Sporirea parteneriatului în domeniul antidrogSemnarea unui memorandum de colaborare cu EMCDDAMinisterul Afacerilor Interne, Ministerul SănătăţiiSemestrul I 2011

Implementarea Strategiei şi a Planului de acţiuni privind prevenirea şi combaterea crimei organizate, inclusiv coordonarea eficientă între autorităţile relevante, precum şi desfăşurarea unei anchete eficiente, urmărirea penală şi confiscarea produselor infracţiunii

66.Implementarea Legii şi a Strategiei de prevenire şi combatere a crimei organizateImplementarea Planului de acţiuni de realizare a Strategiei de prevenire şi combatere a crimei organizateMinisterul Afacerilor Interne, Centrul Naţional Anticorupţie, Ministerul Justiţiei, Procuratura Generală, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Serviciul Vamal, Serviciul Grăniceri, alte instituţii2011
Consolidarea capacităţilor în domeniul activităţilor şi tehnicilor speciale de investigaţiiMinisterul Afacerilor Interne, Ministerul Justiţiei, Procuratura Generală, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Finanţelor, Serviciul Grăniceri, alte instituţii2011
Consolidarea capacităţilor medico-legale ale laboratoarelor (analiza ADN)Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Sănătăţii, alte instituţii2011
67.Racordarea cadrului normativ existent la prevederile Legii şi Strategiei de prevenire şi combatere a crimei organizateRacordarea prevederilor Codului penal, Codului de procedură penală, precum şi a ordinelor ministrului afacerilor interne în domeniu la prevederile Legii şi Strategiei de prevenire şi combatere a crimei organizateMinisterul Afacerilor InterneSemestrul II 2011

Implementarea legislaţiei de prevenire a traficului de fiinţe umane şi a Planului naţional respectiv, inclusiv coordonarea eficientă între agenţiile de stat şi protecţia eficientă a victimelor traficului de persoane, în special a copiilor

68.Asigurarea unui mecanism eficient de prevenire a traficului de fiinţe umane şi stabilirea unui dialog activ cu societatea civilăSporirea colaborării organelor de drept cu societatea civilă şi ONG-urile implicate prin:
încheierea acordurilor de colaborare cu ONG-urile interesate;
promovarea în instituţiile de învăţămînt a valorilor democratice şi a standardelor internaţionale în domeniul drepturilor omului
Ministerul Afacerilor Interne, Comitetul Naţional privind Traficul de Fiinţe Umane, ONG-urile implicate, Ministerul EducaţieiPermanent
Perfecţionarea şi implementarea mecanismului de monitorizare a Sistemului naţional de referire pentru protecţia şi asistenţa victimelor şi potenţialelor victime ale traficului de fiinţe umaneMinisterul Muncii, Protecţiei Sociale şi FamilieiSemestrul II 2011
Extinderea Sistemului naţional de referire în toate raioanele Republicii Moldova şi implicarea activă a societăţii civile în protecţia şi asistenţa victimelor şi potenţialelor victime ale traficului de fiinţe umaneMinisterul Muncii, Protecţiei Sociale şi FamilieiSemestrul II 2011
Încurajarea cooperării dintre societatea civilă şi organele de drept în scopul monitorizării acţiunilor de combatere a traficului de fiinţe umane, prevenirii impunităţii şi combaterii corupţiei în cauzele de trafic de fiinţe umane prin organizarea forumurilor anualeCentrul de Combatere a Traficului de Persoane, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Procuratura Generală, Curtea Supremă de Justiţie2011–2012

Implementarea Strategiei naţionale antidrog şi a Planului de acţiuni corespunzător, astfel încît informaţia cu privire la captarea de droguri şi a persoanelor implicate să fie accesibilă la punctele de trecere a frontierei; dezvoltarea continuă a cooperării şi schimbul de informaţii cu structurile internaţionale relevante în domeniul drogurilor

69.Implementarea Strategiei naţionale antidrog pe anii 2011-2018Implementarea Planului naţional de acţiuni antidrog pentru anii 2011-2013, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1208 din 27 decembrie 2010 “Cu privire la aprobarea Strategiei naţionale antidrog pe anii 2011-2018”Ministerul Afacerilor Interne, Procuratura Generală2011
70.Consolidarea activităţii Comisiei naţionale antidrogActualizarea Hotărîrii Guvernului nr.1208 din 27 decembrie 2010 “Cu privire la aprobarea Strategiei naţionale antidrog pe anii 2011-2018” privind instituirea Comisiei naţionale antidrogMinisterul Afacerilor InterneSemestrul I 2011
71.Consolidarea mecanismului inter-instituţional de colaborare în domeniul luptei cu traficul de droguriCrearea bazei de date referitor la drogurile confiscate şi persoanele implicate, precum şi furnizarea informaţiei instituţiilor interesate prin schimb de informaţiiMinisterul Afacerilor Interne, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Serviciul Grăniceri, Procuratura GeneralăTrimestrul IV2011

Implementarea convenţiilor relevante ale ONU şi ale Consiliului Europei, precum şi a recomandărilor GRECO

72.Ratificarea Convenţiei CoE de la Lanzarote cu privire la protecţia copiilor împotriva exploatării şi abuzului sexual, semnată la 25 octombrie 2007Prezentarea setului de materiale Guvernului privind ratificarea Convenţiei CoE de la Lanzarote cu privire la protecţia copiilor împotriva exploatării şi abuzului sexual, semnată la 25 octombrie 2007Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Procuratura Generală, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, alte instituţiiSemestrul II 2011
BLOCUL 4
RELAŢII EXTERNE ŞI DREPTURI FUNDAMENTALE

Adoptarea legislaţiei în materia antidiscriminării în conformitate cu recomandările ONU şi ale CE pentru asigurarea protecţiei eficiente contra discriminării

73.Adoptarea proiectului de lege privind prevenirea şi combaterea discriminării în Republica Moldova Aprobarea de către Guvern a proiectului de lege cu privire la prevenirea şi combaterea discriminăriiMinisterul JustiţieiSemestrul I 2011
Prezentarea proiectului de lege spre examinare ParlamentuluiMinisterul JustiţieiSemestrul I 2011
Adoptarea de Parlament a Legii cu privire la prevenirea şi combaterea discriminării în prima şi ultima lecturăMinisterul JustiţieiSemestrul II 2011

Adoptarea PNADO; urmărirea recomandărilor specifice ale instituţiilor ONU, OCE/ODIHR, CE/ECRI şi ale organizaţiilor în materia drepturilor omului în implementarea politicilor antidiscriminare, protejării minorităţilor şi asigurării libertăţii confesiunii

74.Adoptarea Planului naţional de acţiuni în domeniul drepturilor omului pentru anii 2011-2014Adoptarea de Parlament a PNADO pentru anii 2011-2014, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.881 din 23 septembrie (inclusiv revizuirea şi îmbunătăţirea textului în conformitate cu legislaţia antidiscriminare, ţinînd cont de recomandările ONU şi ale Consiliului Europei în vederea asigurării unei protecţii eficiente împotriva discriminării)Parlament2011
75.Revizuirea prevederilor Legii nr.125-XVI din 11 mai 2007 privind cultele religioase şi părţile lor componenteAnaliza legislaţiei şi practicii de aplicare a acesteia în domeniul libertăţii conştiinţei şi contribuţia la realizarea spiritului de toleranţă între toate confesiunile religioase din Republica MoldovaMinisterul JustiţieiAugust 2011
Revizuirea cadrului legal privind înregistrarea cultelor religioase şi a părţilor lor componenteMinisterul Justiţiei30 decembrie 2011
76.Consolidarea relaţiilor de cooperare cu societatea civilă în vederea garantării respectării drepturilor minorităţilorPromovarea campaniilor de sensibilizare a opiniei publiceAutorităţile publice centrale, Centrul pentru Drepturile Omului din Moldova30 aprilie 2011
Sporirea gradului de conştientizare a populaţiei asupra existenţei fenomenului discriminării în societateAutorităţile publice centrale, Centrul pentru Drepturile Omului din MoldovaAprilie 2011
77.Asigurarea promovării măsurilor de susţinere a romilor în toate sferele socialeElaborarea Planului de acţiuni privind susţinerea romilor pe anii 2011-2015Biroul Relaţii InteretniceSemestrul I 2011
Promovarea dialogului intercultural, a spiritului de toleranţă prin organizarea manifestărilor etno-culturale (festivaluri, zile ale limbii materne, zile ale culturii etc.)Biroul Relaţii Interetnice2011-2014
78.Implementarea eficientă a Legii nr.45-XVI din 1 martie 2007 cu privire la combaterea violenţei în familieElaborarea curriculumului de instruire pentru efectivul poliţienescMinisterul Afacerilor Interne, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi FamilieiSeptembrie 2011
Crearea centrelor şi dezvoltarea serviciilor pentru victime şi agresori ale violenţei în familieAutorităţile publice locale, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi FamilieiMartie 2012
Elaborarea şi implementarea programelor de reabilitare a persoanelor condamnate care îşi ispăşesc pedeapsa în instituţiile penitenciare pentru cazurile de violenţă şi abuz în familieMinisterul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi FamilieiIunie 2011
Elaborarea şi aprobarea instrucţiunilor comune privind intervenţia secţiilor/direcţiilor de asistenţă socială şi de protecţie a familiei, instituţiilor medicale şi organelor afacerilor interne în cazurile de violenţă în familie, menite să stabilească scopul, necesitatea şi principiile intervenţiei actorilor în aceste cazuri, să determine clar mecanismul de intervenţie, competenţele şi limitele acestora în soluţionarea cazurilor de violenţă în cadrul relaţiilor familialeMinisterul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Afacerilor InterneAprilie 2011
79.Respectarea drepturilor copiilor victime/martori ale infracţiunilor în procesul de audiereCrearea camerelor de audieri pentru copii victime/martori ale infracţiunilor, cu instruirea personaluluiAutorităţile publice locale, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul FinanţelorMartie 2012

Ratificarea instrumentelor relevante ale ONU şi ale CE în combaterea discriminării

80.Formularea unei declaraţii în baza art.14 al Convenţiei pentru eliminarea tuturor formelor de discriminare rasială Efectuarea unui studiu privind oportunitatea recunoaşterii competenţei Comitetului ONU pentru combaterea tuturor formelor de discriminare rasială asupra plîngerilor individuale din Republica Moldova în baza art.14 al Convenţiei pentru eliminarea tuturor formelor de discriminare rasialăBiroul Relaţii Interetnice, Ministerul JustiţieiSemestrul I 2011
Elaborarea proiectului de lege privind modificarea Legii cetăţeniei Republicii Moldova nr.1024-XIV din 2 iunie 2000Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi ComunicaţiilorSemestrul I 2011

Implementarea eficientă a măsurilor de combatere a discriminării prevăzute de PNADO (inclusiv alocarea resurselor adecvate); campanii de sensibilizare privind prevenirea rasismului, xenofobiei, antisemitismului şi altor forme de discriminare; consolidarea instituţiilor responsabile pentru politicile antidiscriminatorii şi combaterea rasismului, xenofobiei şi antisemitismului

81.Sensibilizarea opiniei publice referitor la toleranţa interetnicăDesfăşurarea campaniilor naţionale de popularizare a nediscriminării prin editarea de publicaţii în domeniu, organizarea de emisiuni tematice interactive la TV şi radio etc.Biroul Relaţii Interetnice, Centrul pentru Drepturile Omului din Moldova2011-2014
Organizarea meselor rotunde, conferinţelor, dezbaterilor şi altor activităţi pentru promovarea standardelor internaţionale privind drepturile minorităţilor naţionale, prevenirea discriminării pe criterii de rasă, naţionalitate, origine etnică, limbă, apartenenţă la o minoritate naţionalăBiroul Relaţii Interetnice, Centrul pentru Drepturile Omului din Moldova2011-2014
Realizarea campaniilor de informare în societate în vederea sporirii gradului de conştientizare a drepturilor şi obligaţiilor participanţilor, reglementate de Legea nr.26-XVI din 22 februarie 2008 privind întrunirileAutorităţile publice centrale, Centrul pentru Drepturile Omului din Moldova30 aprilie 2011
82.Respectarea drepturilor copiilor victime/martori ale infracţiunilor în procesul de audiere Elaborarea şi implementarea Sistemului automatizat informaţional “Evidenţa emigranţilor şi a copiilor rămaşi fără îngrijirea părinţilor şi facilitarea relaţionării părinţilor cu copiii sau reîntoarcerii în ţară a părinţilor, ai căror copii întîmpină dificultăţi de adaptare, educaţie şi îngrijire”, conform Hotărîrii Guvernului nr.450 din 2 iunie 2010Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Educaţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Grăniceri2011

Revizuirea cadrului legal şi de reglementare privind procedurile de înregistrare şi reînregistrare pentru şedere legală a străinilor sau apatrizilor, cu scopul de a evita restricţiile nejustificate

83.Revizuirea Hotărîrii Guvernului nr.376 din 6 iunie 1995 “Cu privire la măsurile suplimentare de realizare a Sistemului naţional de paşapoarte” Modificarea Hotărîrii Guvernului nr.376 din 6 iunie 1995 “Cu privire la măsurile suplimentare de realizare a sistemului naţional de paşapoarte”Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi ComunicaţiilorSemestrul I 2011
Revizuirea cadrului legal naţional (Legea cetăţeniei Republicii Moldova nr.1024 din 2 iunie 2000, Legea nr.273-XIII din 9 noiembrie 1994 privind actele de identitate din sistemul naţional de paşapoarte) pentru a preveni şi a exclude cazurile de apatridie ca urmare a succesiunii statelorMinisterul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor InterneSemestrul I 2011
Adoptarea cadrului legislativ/normativ pentru crearea unui mecanism de determinare a statutului persoanelor apatrideMinisterul Afacerilor Interne (inclusiv BMA), Ministerul JustiţieiSemestrul II 2011

Garantarea faptului că libertatea de circulaţie în Republica Moldova a cetăţenilor moldoveni şi a străinilor aflaţi în mod legal sau apatrizilor nu este supusă unor restricţii nejustificate, inclusiv măsurilor de natură discriminatorie, bazate pe orice motiv, cum ar fi sex, rasă, culoare, origini etnice sau sociale , caracteristici genetice, starea de sănătate (inclusiv HIV/SIDA), limbă, religie sau convingeri, opinii politice sau orice alte opinii, apartenenţă la o minoritate naţională, proprietate, naştere, handicap, vîrstă sau orientare sexuală

84.Consolidarea cadrului legal în acest domeniuAsigurarea drepturilor străinilor la libera circulaţie şi şedere pe teritoriul Republicii Moldova în conformitate cu legislaţia naţională, prin neaplicarea măsurilor restrictive nejustificate sau de natură discriminatorieMinisterul Afacerilor Interne, Ministerul Justiţiei2011-2012
Monitorizarea mecanismului de garantare a drepturilor la libera circulaţie şi şedere în Republica MoldovaMinisterul Afacerilor Interne, Ministerul Justiţiei2011-2012
85.Consolidarea capacităţilor instituţionaleInstruirea funcţionarilor publici, precum şi promovarea campaniilor de sensibilizare a opiniei publice cu privire la prevenirea şi combaterea discriminării şi asigurarea libertăţii circulaţiei pe teritoriul republicii pentru cetăţenii Republicii Moldova, pentru străini cu mod de şedere legal şi apatriziAutorităţile publice centrale, Centrul pentru Drepturile Omului din Moldova2011

Asigurarea accesului complet şi eficient la documentele de călătorie şi de identitate pentru toţi cetăţenii Republicii Moldova, inclusiv femei, copii, persoane cu handicap, persoane aparţinînd minorităţilor şi altor grupuri vulnerabile

86.Asigurarea documentării cu acte de identitate din sistemul naţional de paşapoarte a tuturor cetăţenilor Republicii MoldovaActualizarea informaţiei cu privire la ariile de reşedinţă compactă a minorităţilorMinisterul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor InterneSemestrul II 2011
Depistarea dificultăţilor, cu caracter frecvent şi comun, de documentare a minorităţilor, precum şi identificarea soluţiilor pentru depăşirea acestor dificultăţiMinisterul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor InterneSemestrul II 2011
Identificarea soluţiilor de asigurare a accesului necesar minorităţilor la oficiile de documentare, inclusiv prin utilizarea ghişeurilor mobileMinisterul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor InterneSemestrul II 2011
Identificarea soluţiilor de documentare a copiilor şi a femeilor, conform domeniilor de activitate (instituţii de învăţămînt, serviciu)Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Economiei, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi FamilieiSemestrul II 2011
Evaluarea şi analiza eliberării documentelor de identitate şi călătorie, precum şi analiza cazurilor de refuz de a elibera aceste documente, pentru toate categoriile de persoane, inclusiv femei, copii, persoane cu dizabilităţi, minorităţi etc. (atenţia deosebită fiind acordată romilor, precum şi libertăţii de circulaţie a locuitorilor regiunii transnistreneMinisterul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul GrăniceriPermanent, raport semestrial

Specificarea condiţiilor şi a circumstanţelor de primire a cetăţeniei Republicii Moldova

87.Modificarea Legii cetăţeniei Republicii Moldova nr.1024-XIV din 2 iunie 2000Asigurarea eliberării documentelor din sistemul naţional de paşapoarte pentru locuitorii regiunii transnistrene în conformitate cu prevederile Hotărîrii Guvernului nr.959 din 9 septembrie 2005 “Cu privire la măsurile de asigurare a confirmării cetăţeniei şi documentării populaţiei din localităţile din stînga Nistrului (Transnistria)”Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi ComunicaţiilorPermanent
Implementarea procedurilor de identificare la prima documentare a locuitorilor din regiunea transnistreană cu solicitarea suplimentară a informaţiei privind legăturile de rudenie (acte de naştere a părinţilor, acte de căsătorie a părinţilor etc.)Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor InterneSemestrul II 2011