L E G E
cu privire la modificarea unor acte normative (actualizarea cadrului
normativ aferent managementului resurselor umane)
nr. 47 din 14.03.2024
Monitorul Oficial nr.111/171 din 22.03.2024
* * *
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Art.I. – Legea nr.317/1994 cu privire la Curtea Constituţională (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.8, art.86), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 7 se completează cu alineatul (6) cu următorul cuprins:
„(6) În activitatea sa, Preşedintele Curţii Constituţionale este asistat de un cabinet propriu.”
2. La articolul 8 alineatul (1), litera e) va avea următorul cuprins:
„e) exercită conducerea generală a Secretariatului Curţii Constituţionale, numeşte în funcţie, modifică, suspendă şi dispune încetarea raporturilor de serviciu ale funcţionarilor publici şi ale personalului din cadrul cabinetului persoanei cu funcţie de demnitate publică, angajează şi eliberează din funcţie alt personal, în condiţiile legii;”.
3. La articolul 34, alineatul (4) va avea următorul cuprins:
„(4) Secretariatul Curţii Constituţionale este constituit din personalul din cadrul cabinetului Preşedintelui Curţii Constituţionale, pentru care se aplică prevederile Legii nr.80/2010 cu privire la statutul personalului din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică, din funcţionari publici, pentru care se aplică prevederile Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, şi din personal contractual, pentru care se aplică prevederile legislaţiei muncii.”
Art.II. – Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.297–300, art.544), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Capitolul IV se completează cu articolul 241 cu următorul cuprins:
„Articolul 241. Cabinetul Guvernatorului şi Corpul de control al Guvernatorului
(1) În îndeplinirea atribuţiilor, Guvernatorul poate fi asistat de un cabinet propriu, instituit la decizia acestuia.
(2) Guvernatorul poate decide instituirea Corpului de control al Guvernatorului.
(3) Prin derogare de la art.27 alin.(1) lit.g), Guvernatorul aprobă regulamentele interne de organizare şi funcţionare şi alte reglementări interne cu privire la activitatea Cabinetului Guvernatorului şi a Corpului de control al Guvernatorului.”
2. Articolul 34 se completează cu alineatul (21) cu următorul cuprins:
„(21) Prin derogare de la prevederile alin.(2), Guvernatorul numeşte şi eliberează din funcţie personalul din Cabinetul acestuia şi din Corpul de control al Guvernatorului, conform reglementărilor interne aprobate de către Guvernator.”
Art.III. – La articolul 1323 din Codul fiscal nr.1163/1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007), cu modificările ulterioare, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Directorul Serviciului Fiscal de Stat este persoană cu funcţie de demnitate publică, fiind numit şi eliberat din funcţie de către Guvern, la propunerea ministrului finanţelor.”
Art.IV. – La articolul 62 din Codul navigaţiei maritime comerciale al Republicii Moldova, aprobat prin Legea nr.599/1999 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.1–4, art.2), cu modificările ulterioare, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Agenţia Navală este condusă de un director, asistat de un director adjunct, care sunt numiţi în funcţie şi eliberaţi sau destituiţi din funcţie în condiţiile legii.”
Art.V. – Articolul 118 din Codul muncii al Republicii Moldova nr.154/2003 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.159–162, art.648), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
se completează cu alineatul (41) cu următorul cuprins:
„(41) În cazul în care salariatul, din motive întemeiate, confirmate documentar, nu îşi poate folosi concediul de odihnă anual la care avea dreptul în anul calendaristic corespunzător, cu acordul salariatului în cauză, angajatorul este obligat să-i acorde acestuia concediul de odihnă nefolosit în decurs de doi ani, începând cu anul următor celui în care i s-a acordat dreptul la concediul de odihnă anual.
La finele fiecărui an calendaristic, angajatorul informează salariatul, în formă scrisă pe suport de hârtie sau în formă electronică, despre numărul zilelor de concediu de odihnă anual acumulate/nefolosite, termenul de expirare a acestora şi dispune utilizarea zilelor de concediu de odihnă anual acumulate/nefolosite de către salariat, conform programării stabilite de comun acord. Refuzul neîntemeiat al salariatului privind utilizarea zilelor acumulate/nefolosite din concediul de odihnă anual, conform programării stabilite, este nul.”
alineatul (5) se completează cu textul „, în condiţiile alin.(41)”.
Art.VI. – La punctul 45 din Regulamentul-cadru privind constituirea şi funcţionarea consiliilor locale şi raionale, aprobat prin Legea nr.457/2003 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.248–253, art.998), cu modificările ulterioare, alineatul al doilea se exclude.
Art.VII. – La articolul 59 alineatul (2) din Codul cu privire la ştiinţă şi inovare al Republicii Moldova nr.259/2004 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.58–66, art.131), cu modificările ulterioare, textul „numiţi de Guvern la propunerea directorului general, potrivit cadrului normativ” se substituie cu textul „numiţi în funcţie publică şi eliberaţi sau destituiţi din funcţie publică, în condiţiile legii, de către Guvern”.
Art.VIII. – Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.230–232, art.840), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. În cuprinsul legii:
cuvintele „funcţie publică de nivel superior” se substituie cu cuvintele „funcţie publică superioară”;
cuvintele „funcţie publică de nivel inferior” se substituie cu cuvintele „funcţie publică inferioară”;
cuvintele „acte legislative şi normative”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „acte normative” la forma gramaticală corespunzătoare;
cuvintele „persoană ce exercită funcţie de demnitate publică”, la orice formă gramaticală, şi cuvintele „persoană care exercită funcţie de demnitate publică”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „persoană cu funcţie de demnitate publică” la forma gramaticală corespunzătoare.
2. La articolul 2, după noţiunea „funcţionar public” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:
„funcţionar public în rezervă – persoană fizică ale cărei raporturi de serviciu au încetat prin eliberarea sau demisia din funcţia publică şi care este inclus în corpul de rezervă al funcţionarilor publici;”.
3. La articolul 4 alineatul (2), după textul „ai serviciului fiscal de stat,” se introduce textul „ai Serviciului Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor, ai Autorităţii Naţionale de Integritate,”.
4. La articolul 5, cuvintele „şi loialităţii” se substituie cu textul „, loialităţii şi integrităţii”.
5. Articolul 8:
la alineatul (2), litera c) va avea următorul cuprins:
„c) secretar general adjunct al Guvernului, secretar general al ministerului, secretar general adjunct al ministerului, adjunct al conducătorului altei autorităţii administrative centrale din subordinea Guvernului şi adjunct al conducătorului autorităţii administrative din subordinea ministerului, cu excepţia cazurilor expres prevăzute de lege;”
articolul se completează cu alineatul (41) cu următorul cuprins:
„(41) În termen de 18 luni de la numirea în funcţie publică de conducere de nivel superior, titularul funcţiei este obligat să obţină certificatul de absolvire a programului de formare specializată pentru ocuparea unei funcţii publice de conducere de nivel superior, în modul stabilit de către Guvern.”
alineatul (6) va avea următorul cuprins:
„(6) Pentru ocuparea prin concurs a funcţiilor menţionate la alin.(2) lit.c) se instituie o comisie permanentă de concurs din 7 membri, formată din secretarul general adjunct al Guvernului, reprezentanţi ai societăţii civile, ai mediului academic, specialişti cu activitate şi experienţă notorie în administraţia publică şi un reprezentant al autorităţii publice pentru ocuparea funcţiei căreia este organizat concursul, desemnaţi prin decizia Prim-ministrului. Reprezentantul autorităţii publice pentru ocuparea funcţiei căreia este organizat concursul se desemnează nominal de către conducătorul autorităţii respective.
Interviurile organizate pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere de nivel superior sunt făcute publice prin intermediul mijloacelor de informare în masă, în termen de 10 zile de la data desfăşurării acestora.”
articolul se completează cu alineatul (9) cu următorul cuprins:
„(9) În calitate de preşedinte al comisiei de concurs pentru ocuparea funcţiei publice de conducere de nivel superior nu poate fi numită o persoană cu funcţie de demnitate publică, cu excepţia comisiilor de concurs instituite în condiţiile alin.(8).
Conducătorul autorităţii publice nu poate fi numit în calitate de preşedinte sau de membru al comisiei de concurs pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere de nivel superior.”
6. La articolul 9 alineatul (1), litera a) se abrogă.
7. La articolul 11, alineatele (1) şi (2) vor avea următorul cuprins:
„(1) Politica statului în domeniul managementului funcţiei publice şi al funcţionarilor publici este de competenţa Guvernului şi este realizată prin Cancelaria de Stat.
(2) În domeniul managementului funcţiei publice şi al funcţionarilor publici, Cancelaria de Stat exercită următoarele funcţii de bază:
a) elaborarea şi promovarea politicii statului în domeniul serviciului public şi a procedurilor de personal privind planificarea resurselor umane, asigurarea cu personal, formarea şi dezvoltarea profesională, motivarea şi menţinerea personalului, administrarea personalului;
b) coordonarea, monitorizarea, evaluarea şi raportarea implementării politicii statului în domeniul serviciului public şi a procedurilor de personal;
c) consolidarea capacităţilor autorităţilor publice în domeniul implementării politicii statului în domeniul serviciului public şi a procedurilor de personal, prin acordarea asistenţei informaţionale şi metodologice în domeniul managementului funcţiei publice şi al funcţionarilor publici;
d) coordonarea, la nivel naţional, a sistemului de formare şi dezvoltare profesională a personalului din cadrul autorităţilor publice;
e) contribuirea la transformarea digitală în managementul funcţiei publice;
f) asigurarea evidenţei, la nivel naţional, a funcţiilor publice şi a funcţionarilor publici.”
8. Articolul 12 se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins:
„(4) Subdiviziunea resurse umane exercită următoarele funcţii de bază:
a) administrarea personalului prin planificarea, coordonarea, organizarea, desfăşurarea, monitorizarea, evaluarea şi raportarea implementării în autoritatea publică a politicii statului în domeniul serviciului public şi a procedurilor de personal;
b) acordarea asistenţei informaţionale şi metodologice personalului din cadrul autorităţii publice în domeniul managementului funcţiei publice şi al funcţionarilor publici;
c) evidenţa datelor şi documentelor cu privire la personalul autorităţii publice.”
9. La articolul 13:
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Evidenţa, la nivel naţional, a funcţiilor publice şi a funcţionarilor publici se realizează prin intermediul unui sistem informaţional de evidenţă şi management al resurselor umane, în modul stabilit de către Guvern.”
alineatul (3) se abrogă.
10. La articolul 14:
litera d) va avea următorul cuprins:
„d) să beneficieze de condiţii normale de muncă şi igienă de natură să-i ocrotească sănătatea şi integritatea fizică şi psihică, de un salariu corespunzător complexităţii atribuţiilor funcţiei, precum şi de concediu de odihnă anual;”
articolul se completează cu litera h) cu următorul cuprins:
„h) să participe la activităţile de formare şi dezvoltare profesională continuă.”
11. La articolul 191, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Cu acordul scris al funcţionarului public sau la cererea motivată a acestuia, conducătorul autorităţii publice poate stabili, din motive întemeiate, realizarea muncii la domiciliu sau la distanţă.”
12. Articolul 20 se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins:
„(4) Este interzisă orice discriminare în privinţa funcţionarilor publici pe criterii ce ţin de rasă, culoare, origine naţională, etnică şi socială, statut social, cetăţenie, limbă, religie sau convingeri, vârstă, sex, identitate de gen, statut matrimonial, orientare sexuală, dizabilitate, stare de sănătate, statut HIV, opinie, apartenenţă politică, avere, naştere, domiciliu, apartenenţă sau activitate sindicală sau orice alt criteriu.”
13. La articolul 22 alineatul (1):
litera g) va avea următorul cuprins:
„g) să respecte regulamentul intern şi să îşi folosească concediul de odihnă anual acordat;”
alineatul se completează cu litera h) cu următorul cuprins:
„h) să participe la activităţile de formare şi dezvoltare profesională continuă.”
14. La articolul 23 alineatul (1), textul „poruncilor,” se exclude.
15. Articolul 25:
la alineatul (2), litera c) va avea următorul cuprins:
„c) prin contract individual de muncă sau prin alt contract cu caracter civil, în cadrul societăţilor comerciale, al cooperativelor, al întreprinderilor de stat sau al celor municipale, al organizaţiilor necomerciale din sectorul public sau cel privat, a căror activitate este controlată, subordonată sau, în anumite privinţe, este de competenţa autorităţii în care acesta este angajat, cu excepţia activităţilor ştiinţifice, didactice, a practicii medicale, a activităţilor în cadrul proiectelor/programelor internaţionale de cercetare şi inovare, a activităţilor de creaţie, de participare în proiecte de dezvoltare finanţate integral din surse externe nerambursabile/rambursabile în cadrul unităţii bugetare în care este angajat, în condiţiile stabilite la art.20 din Legea nr.270/2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar, a activităţilor de reprezentare a statului şi a autorităţilor administraţiei publice locale în societăţile economice, precum şi a celor de reprezentare în calitate de membru care nu activează permanent în cadrul organelor colegiale ale autorităţilor publice autonome. Modul de cumulare a activităţilor respective cu funcţia publică se stabileşte de către Guvern;”
alineatul (21) va avea următorul cuprins:
„(21) Funcţionarul public nu este în drept să desfăşoare activitate de întreprinzător, cu excepţia deţinerii calităţii de fondator al societăţii comerciale, cu condiţia că domeniile de activitate ale acesteia nu sunt în legătură directă sau indirectă cu atribuţiile exercitate în calitate de funcţionar public potrivit fişei postului.”
la alineatul (6), textul „(22),” se exclude.
16. La articolul 27 alineatul (1):
litera g) va avea următorul cuprins:
„g) în ultimii 5 ani, nu a fost destituită dintr-o funcţie publică, inclusiv dintr-o funcţie publică cu statut special, conform art.64 alin.(1) lit.a) şi b), sau nu i-a încetat contractul individual de muncă pentru motive disciplinare;”
alineatul se completează cu litera g1) cu următorul cuprins:
„g1) în ultimii 5 ani, în cazierul privind integritatea profesională nu are înscrieri cu privire la rezultatul negativ al testului de integritate profesională pentru încălcarea obligaţiei prevăzute la art.7 alin.(2) lit.a) din Legea nr.325/2013 privind evaluarea integrităţii instituţionale;”.
17. La articolul 28:
alineatul (1) se completează cu literele f) şi g) cu următorul cuprins:
„f) numire în baza obţinerii calificativului de evaluare „foarte bine” la finalizarea programului de stagii plătite în serviciul public cu o durată completă de ore, conform prevederilor Legii nr.123/2023 cu privire la stagiile plătite în serviciul public;
g) redistribuire a funcţionarilor publici din corpul de rezervă.”
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Concursul pentru ocuparea funcţiei publice se organizează, de regulă, după aplicarea modalităţilor de ocupare a funcţiei publice specificate la alin.(1) lit.b), c) şi g), ţinându-se cont de planul anual de ocupare a funcţiilor publice.
Autoritatea publică elaborează planul anual de ocupare a funcţiilor publice până la data de 31 decembrie a anului în curs, în modul stabilit de către Guvern, şi îl publică pe pagina web oficială a acesteia, cu notificarea Cancelariei de Stat.”
articolul se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:
„(3) Autoritatea publică, prin intermediul subdiviziunii resurse umane, informează personalul autorităţii despre funcţiile publice vacante propuse spre ocupare prin promovare.”
18. La articolul 29:
alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Condiţiile de desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiei publice se publică pe portalul guvernamental al funcţiilor publice pentru ocuparea cărora se organizează concurs, pe pagina web oficială a autorităţii respective şi, după caz, pe profilurile de socializare create pe reţelele de socializare ale autorităţii publice care a iniţiat concursul.
Autorităţile administraţiei publice locale care nu dispun de pagină web oficială sau profil de socializare creat pe o reţea de socializare afişează condiţiile de desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiei publice pe panoul informaţional de la sediul autorităţii respective, într-un loc vizibil şi accesibil publicului.
Autorităţile publice pot face publice condiţiile de desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiei publice şi prin intermediul publicaţiilor periodice sau al altor mijloace de informare în masă.
Condiţiile de desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiei publice se publică/afişează cu cel puţin 15 zile înainte de data desfăşurării acestuia.”
articolul se completează cu alineatele (41)–(43) cu următorul cuprins:
„(41) În calitate de preşedinte al comisiei de concurs pentru ocuparea funcţiei publice de conducere şi de execuţie nu poate fi numită o persoană cu funcţie de demnitate publică, cu excepţia comisiilor de concurs instituite în cadrul autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul întâi.
Conducătorul autorităţii publice nu poate fi numit în calitate de preşedinte sau de membru al comisiei de concurs pentru ocuparea funcţiei publice de conducere şi de execuţie.
(42) Candidatul care a obţinut cel mai mare punctaj final se consideră învingător al concursului pentru ocuparea funcţiei publice.
În cazul în care mai mulţi candidaţi au obţinut punctaje finale egale, prioritate are candidatul care a obţinut notă mai mare în cadrul interviului.
(43) În situaţia în care un candidat a promovat concursul pentru ocuparea funcţiei publice, dar nu a fost declarat învingător, în termen de 6 luni de la data finalizării concursului în cauză, candidatului îi poate fi propusă ocuparea altei funcţii vacante sau temporar vacante, cu sarcini şi atribuţii similare, de aceeaşi categorie sau de categorie inferioară, în cadrul autorităţii publice respective. În acest caz, numirea în funcţie de către persoana/organul care are competenţa legală de numire în funcţie se realizează cu acordul scris al candidatului respectiv, dacă acesta îndeplineşte condiţiile prevăzute la art.27.”
19. Articolul 30:
la alineatul (4), după cuvântul „conducătorul” se introduc cuvintele „autorităţii publice”;
alineatul (6) va avea următorul cuprins:
„(6) Actul administrativ de numire şi fişa postului se aduc la cunoştinţa funcţionarului public contra semnătură şi se păstrează în dosarul personal al acestuia. O copie de pe actul administrativ de numire şi o copie de pe fişa postului se transmit funcţionarului public şi conducătorului ierarhic superior al acestuia.”
20. Articolul 31:
la alineatul (11), cuvintele „persoana care a exercitat anterior o funcţie publică” se substituie cu cuvintele „persoana care a deţinut statut de funcţionar public debutant”;
alineatul (3) se completează cu următorul enunţ: „De asemenea, nu se consideră funcţionar public debutant persoana care anterior a realizat sarcini similare prerogativelor de putere publică, menţionate la art.3 lit.a) şi b), în cadrul proiectelor de asistenţă finanţate de partenerii de dezvoltare şi implementate în colaborare cu autorităţile publice, cu o durată de cel puţin 12 luni, şi care deţine experienţă profesională confirmată prin termeni de referinţă şi/sau contracte de muncă/prestări servicii.”
la alineatul (4), cifra „6” se substituie cu cifra „3”;
alineatul (5):
la litera a), cuvântul „satisfăcător” se substituie cu cuvântul „bine”;
alineatul se completează cu litera a1) cu următorul cuprins:
„a1) îşi continuă perioada de probă, care se prelungeşte cu 3 luni, dacă a obţinut la evaluarea activităţii profesionale calificativul „satisfăcător”;”.
21. Articolul 33 se completează cu alineatul (81) cu următorul cuprins:
„(81) Prin derogare de la prevederile alin.(8), gradele de calificare pentru funcţionarii publici de conducere de nivel superior numiţi de către Guvern se conferă prin decizia Prim-ministrului.”
22. La articolul 34 alineatul (2), partea introductivă va avea următorul cuprins:
„(2) Obiectivele pentru fiecare funcţionar public se elaborează semestrial de persoana care evaluează performanţele profesionale în colaborare cu funcţionarul public evaluat, se aprobă de către conducătorul autorităţii publice sau, după caz, de către conducătorul adjunct desemnat prin act administrativ de conducătorul autorităţii publice în care îşi desfăşoară activitatea funcţionarul public şi trebuie să corespundă următoarelor cerinţe:”.
23. La articolul 35, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Procedura de evaluare a performanţelor profesionale ale funcţionarilor publici de conducere de nivel superior se desfăşoară în următoarele etape:
a) întocmirea raportului de activitate de către funcţionarul public de conducere de nivel superior evaluat;
b) întocmirea raportului de evaluare de către persoana cu funcţie de demnitate publică sau, după caz, de către funcţionarul public de conducere de nivel superior ierarhic superior funcţionarului respectiv evaluat;
c) realizarea interviului de evaluare dintre persoana care a întocmit raportul de evaluare şi funcţionarul public de conducere de nivel superior evaluat;
d) după caz, realizarea interviului dintre comisia de evaluare cu funcţionarul public de conducere de nivel superior evaluat;
e) întocmirea fişei de evaluare de către comisia de evaluare.”
24. La articolul 36 alineatul (1), litera b) va avea următorul cuprins:
„b) realizarea interviului;”.
25. Articolul 37 va avea următorul cuprins:
„Articolul 37. Procesul de formare şi dezvoltare profesională continuă
(1) Funcţionarul public are dreptul şi obligaţia să îşi perfecţioneze, în mod continuu, abilităţile şi pregătirea profesională.
(2) Autoritatea publică asigură organizarea unui proces sistematic şi planificat de formare şi dezvoltare profesională continuă a funcţionarilor publici, inclusiv a funcţionarilor publici debutanţi, care să includă:
a) acumularea, aprofundarea şi/sau actualizarea cunoştinţelor;
b) dezvoltarea abilităţilor şi deprinderilor de muncă;
c) modelarea atitudinilor profesionale, necesare pentru exercitarea eficientă a atribuţiilor de serviciu.
(3) La organizarea procesului de formare şi dezvoltare profesională continuă a funcţionarilor publici, autoritatea publică are obligaţia:
a) de a elabora planul anual de formare şi dezvoltare profesională a personalului;
b) de a asigura posibilităţi egale pentru toţi funcţionarii publici cu privire la instruirea atât în ţară, cât şi peste hotare;
c) de a asigura participarea funcţionarilor publici la activităţile de formare şi dezvoltare profesională continuă relevante domeniilor de activitate, în vederea realizării necesităţilor de instruire identificate în baza evaluării performanţelor profesionale, precum şi în vederea îndeplinirii optime a obiectivelor individuale de activitate, a sarcinilor şi atribuţiilor de serviciu stipulate în fişa postului;
d) de a asigura diverse activităţi de formare şi dezvoltare profesională continuă cu o durată de cel puţin 40 de ore anual, după cum urmează:
– cursuri de iniţiere în funcţia publică pentru fiecare funcţionar public debutant, desfăşurate în cadrul perioadei de probă sau în cel mult 6 luni de la confirmarea în funcţia publică;
– programe/cursuri de perfecţionare profesională privind dezvoltarea competenţelor manageriale şi profesionale pentru funcţionarii publici de conducere şi pentru funcţionarii publici de conducere de nivel superior;
– programe/cursuri de perfecţionare profesională privind dezvoltarea competenţelor profesionale pentru funcţionarii publici de execuţie;
e) de a prevedea în bugetul anual al autorităţii respective mijloace pentru finanţarea activităţilor de formare şi dezvoltare profesională continuă a funcţionarilor publici, în mărime de cel puţin 2% din fondul de salarizare, organizate de entitatea publică responsabilă de formarea şi dezvoltarea profesională a personalului din administraţia publică sau de alţi prestatori de servicii de formare şi dezvoltare profesională.
(4) Entitatea publică responsabilă de formarea şi dezvoltarea profesională continuă a personalului din administraţia publică asigură organizarea şi desfăşurarea programelor de formare specializată pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere de nivel superior, în condiţiile prezentei legi.
(5) Modul de organizare şi desfăşurare a procesului de formare şi dezvoltare profesională continuă a funcţionarilor publici se aprobă de către Guvern.”
26. La articolul 42, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Funcţionarului public i se poate acorda, în baza cererii motivate, ajutor material în vederea soluţionării problemelor de sănătate, sociale şi de trai, în condiţiile legii, care se achită din contul economiilor mijloacelor alocate pentru anul respectiv.
Mărimea şi modul de acordare a ajutorului material prevăzut de prezentul alineat sunt reglementate de autoritatea publică prin act normativ intern.”
27. La articolul 43 alineatul (3), textul „art.54 alin.(1) lit.b), f) şi g)” se substituie cu textul „art.54 alin.(1) lit.b), c), e), f) şi g)”.
28. La articolul 44 alineatul (2), litera e) va avea următorul cuprins:
„e) asigurare a interimatului funcţiei publice de conducere şi a interimatului funcţiei publice de conducere de nivel superior.”
29. La articolul 45:
alineatul (4):
litera a) va avea următorul cuprins:
„a) într-o funcţie publică superioară dacă, în urma evaluării performanţelor profesionale, a obţinut calificativul „foarte bine” la ultimele două evaluări semestriale, calificativele „foarte bine” şi/sau „bine” la ultimele trei evaluări semestriale sau calificativul „bine” la ultimele patru evaluări semestriale şi dacă îndeplineşte condiţiile prevăzute la art.27;”
alineatul se completează cu litera a1) cu următorul cuprins:
„a1) într-o funcţie publică de conducere de nivel superior, în condiţiile prevăzute la lit.a) şi dacă deţine o funcţie publică de conducere;”
alineatul (5) va avea următorul cuprins:
„(5) În situaţia în care mai mulţi funcţionari publici îndeplinesc condiţiile promovării într-o funcţie publică superioară, selectarea are loc în baza concursului intern pentru ocuparea funcţiei publice.
Concursul intern pentru ocuparea funcţiei publice vacante prin promovare se realizează în baza interviului desfăşurat de către comisia de concurs instituită în cadrul autorităţii publice respective sau, după caz, de către comisia permanentă de concurs instituită conform art.8 alin.(6).”
la alineatul (6), cuvintele „organului din subordinea ministerelor şi altor autorităţi administrative” se substituie cu cuvintele „autorităţii administrative din subordinea ministerului”.
30. La articolul 47, alineatul (6) va avea următorul cuprins:
„(6) Pe perioada detaşării, funcţionarului public i se păstrează funcţia publică. Ocuparea funcţiei respective de către o altă persoană se efectuează pentru o perioadă determinată.”
31. La articolul 48:
alineatele (2) şi (8) vor avea următorul cuprins:
„(2) Transferul se efectuează în interesul serviciului, la cererea funcţionarului public sau în urma obţinerii calificativului „nesatisfăcător” în cadrul evaluării semestriale a performanţelor profesionale.”
„(8) Autorităţile publice pot da publicităţii funcţiile publice care pot fi ocupate prin transfer la cerere. În situaţia în care mai mulţi funcţionari publici solicită ocuparea unei funcţii publice prin transfer la cerere, are prioritate funcţionarul public care îndeplineşte condiţiile de bază şi cerinţele specifice prevăzute în fişa postului aferentă funcţiei publice respective şi care a obţinut un punctaj final mai mare la ultima evaluare a performanţelor profesionale. În cazul în care mai mulţi funcţionari publici îndeplinesc condiţiile de bază şi cerinţele specifice prevăzute în fişa postului aferentă funcţiei publice respective şi au obţinut punctaje finale egale la ultima evaluare a performanţelor profesionale, selectarea se efectuează în baza concursului intern pentru ocuparea funcţiei publice.
Concursul intern pentru ocuparea funcţiei publice vacante prin transfer la cerere se realizează în baza interviului desfăşurat de către comisia de concurs instituită în cadrul autorităţii publice respective.”
articolul se completează cu alineatul (81) cu următorul cuprins:
„(81) Transferul în urma obţinerii calificativului „nesatisfăcător” în cadrul evaluării semestriale a performanţelor profesionale poate avea loc într-o funcţie publică inferioară vacantă sau temporar vacantă, la decizia conducătorului autorităţii publice, dacă funcţionarul în cauză îndeplineşte condiţiile de bază şi cerinţele specifice prevăzute în fişa postului aferentă funcţiei publice respective.”
32. Articolul 49 va avea următorul cuprins:
„Articolul 49. Interimatul funcţiei publice de conducere şi interimatul funcţiei publice de conducere de nivel superior
(1) Exercitarea temporară a unei funcţii publice de conducere are loc prin asigurarea interimatului de către un funcţionar public din cadrul aceleiaşi autorităţi, iar în cazul unei funcţii publice de conducere de nivel superior – prin asigurarea interimatului de către un funcţionar public de conducere din cadrul aceleiaşi autorităţi, dacă îndeplinesc condiţiile de bază şi cerinţele specifice prevăzute în fişa postului aferentă funcţiei publice pentru care se asigură interimatul şi dacă nu au sancţiuni disciplinare nestinse, în condiţiile prezentei legi.
Nu se consideră interimat situaţia în care funcţia publică de conducere sau funcţia publică de conducere de nivel superior este exercitată temporar de către adjunctul titularului funcţiei respective.
(2) Dacă funcţia publică de conducere sau funcţia publică de conducere de nivel superior este vacantă, prevederile alin.(1) se aplică de către persoana/organul care are competenţă legală de numire în funcţie pentru o perioadă de cel mult 6 luni pe an.
(3) Perioada specificată la alin.(2) poate fi prelungită cu cel mult 6 luni dacă autoritatea publică a organizat concurs pentru ocuparea funcţiei publice respective, dar aceasta nu a fost ocupată, în condiţiile legii.
Interimatul funcţiei publice de conducere sau interimatul funcţiei publice de conducere de nivel superior poate fi asigurat de către aceeaşi persoană pentru o perioadă de cel mult 12 luni, realizat în funcţia respectivă.
(4) În cazul funcţiei publice de conducere temporar vacante şi al funcţiei publice de conducere de nivel superior temporar vacante, măsura prevăzută la alin.(1) se dispune de către persoana/organul care are competenţa legală de numire în funcţie până la data expirării termenului de suspendare a raporturilor de serviciu ale titularului funcţiei publice, a termenului detaşării sau a perioadei pentru care funcţionarul asigură interimatul funcţiei publice de conducere.
(5) Asigurarea interimatului, precum şi încetarea acestuia se dispun sau, după caz, se constată prin act administrativ al persoanei/organului care are competenţă legală de numire în funcţie.
(6) Pe perioada asigurării interimatului, ocuparea de către o altă persoană a funcţiei persoanei care asigură interimatul respectiv se face pe o perioadă determinată.
(7) Se interzice asigurarea interimatului funcţiei publice de conducere şi al funcţiei publice de conducere de nivel superior de către funcţionarul public ale cărui raporturi de serviciu au fost modificate în temeiul art.42 alin.(52) şi care a activat cel mult doi ani într-o funcţie publică de conducere sau o funcţie publică de conducere de nivel superior după atingerea limitei de vârstă de 63 de ani.”
33. Articolul 491 se abrogă.
34. Articolul 50 se completează cu alineatul (41) cu următorul cuprins:
„(41) Funcţionarul public de conducere de nivel superior este în drept să refuze transferul în interesul serviciului din următoarele motive:
a) graviditate;
b) îşi creşte singur copilul minor;
c) starea sănătăţii, confirmată prin certificat medical;
d) motive familiale întemeiate;
e) alte motive întemeiate, după caz confirmate documentar, care justifică refuzul de a fi transferat în interesul serviciului.”
35. La articolul 54:
alineatul (1):
la litera a), după cuvintele „concurent electoral” se introduce textul „, de reprezentant al acestuia”;
literele e) şi f) se completează cu textul „, conform certificatului medical”;
alineatul (2) se completează cu textul „cu anexarea actelor ce prezintă temei pentru suspendarea raporturilor de serviciu, după caz”.
36. Articolul 55 se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins:
„(4) În cazul în care raporturile de serviciu ale titularului funcţiei publice încetează în perioada suspendării raporturilor de serviciu sau în ziua în care expiră perioada de suspendare, funcţionarul public care ocupă pe o perioadă determinată funcţia publică în cauză este numit în funcţia respectivă pe perioadă nedeterminată.”
37. Articolul 57 se completează cu litera n) cu următorul cuprins:
„n) nerespectarea prevederilor art.7 alin.(2) din Legea nr.325/2013 privind evaluarea integrităţii instituţionale.”
38. Articolul 59:
la alineatul (2), textul „Sancţiunile disciplinare se aplică în termen de cel mult 6 luni de la data săvârşirii abaterii” se substituie cu textul „Sancţiunile disciplinare se aplică în termen de 12 luni de la data săvârşirii abaterii”;
alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Sancţiunea disciplinară specificată la art.58 lit.a) se aplică în termen de o lună de la data constatării săvârşirii abaterii, după examinarea explicaţiei scrise privind abaterea săvârşită de către funcţionarul public.
Sancţiunile disciplinare specificate la art.58 lit.b)–h) se aplică după cercetarea prealabilă a abaterii imputate şi după audierea funcţionarului public de către comisia de disciplină, în termen de o lună de la data constatării săvârşirii abaterii.”
39. La articolul 63:
alineatul (4) va avea următorul cuprins:
„(4) În cazurile prevăzute la alin.(1) lit.c) şi d), în perioada de preaviz, dacă în cadrul autorităţii publice există funcţii publice vacante sau temporar vacante, la decizia conducătorului autorităţii publice, funcţionarul public care îndeplineşte cerinţele specifice prevăzute în fişa postului aferentă funcţiei publice respective poate fi transferat sau promovat în această funcţie cu acordul funcţionarului respectiv.”
la alineatul (42), după textul „în perioada concediului de maternitate,” se introduce textul „concediului paternal,”.
40. La articolul 64:
alineatul (1):
litera a) va avea următorul cuprins:
„a) drept sancţiune disciplinară, aplicată pentru încălcarea prevederilor art.7 alin.(2) din Legea nr.325/2013 privind evaluarea integrităţii instituţionale;”
alineatul se completează cu litera a1) cu următorul cuprins:
„a1) drept sancţiune disciplinară, cu excepţia celei specificate la art.58 lit.a), aplicată pentru săvârşirea unei abateri disciplinare, dacă anterior au fost aplicate sancţiuni disciplinare nestinse în modul stabilit;”
litera f) va avea următorul cuprins:
„f) absenţa repetată, nemotivată de la serviciu timp de 4 ore consecutive, fără a ţine cont de pauza de masă, în timpul zilei de muncă;”
alineatul se completează cu litera g) cu următorul cuprins:
„g) nu deţine certificat de absolvire a programului de formare specializată pentru ocuparea unei funcţii publice de conducere de nivel superior conform prevederilor art.8 alin.(41).”
la alineatul (2), după textul „în perioada concediului de maternitate,” se introduce textul „concediului paternal,”.
41. La articolul 65 alineatul (4), textul „îngrijirea copilului până la vârsta de 14 ani (a copilului cu dizabilităţi)” se substituie cu textul „îngrijirea copilului până la vârsta de 14 ani sau a copilului cu dizabilităţi”.
42. Capitolul VIII se completează cu articolul 651 cu următorul cuprins:
„Articolul 651. Corpul de rezervă al funcţionarilor publici
(1) Corpul de rezervă al funcţionarilor publici este format din funcţionarii publici care au fost eliberaţi din funcţia publică în condiţiile art.62 alin.(1) lit.h), art.63 alin.(1) lit.a)–d) şi h) sau care au demisionat în temeiul art.65. Corpul de rezervă al funcţionarilor publici este gestionat de Cancelaria de Stat, în modul stabilit de către Guvern.
(2) Funcţionarul public este exclus din corpul de rezervă al funcţionarilor publici în următoarele situaţii:
a) la expirarea termenului de doi ani de la data includerii în corpul de rezervă;
b) la angajarea în baza unui contract de muncă pentru o perioadă mai mare de doi ani;
c) în cazul refuzului neîntemeiat de a ocupa funcţia publică vacantă propusă;
d) la cererea funcţionarului public în rezervă;
e) în cazul în care, la data propunerii de a ocupa o funcţie publică vacantă, se constată că persoana respectivă nu mai îndeplineşte condiţiile prevăzute la art.27.”
43. Articolul 67 se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:
„(3) Prin derogare de la prevederile alin.(2), Curtea de Conturi aprobă statul de personal, ţinând cont de avizul consultativ al Cancelariei de Stat privind aplicarea cadrului normativ care reglementează domeniul managementului funcţiei publice şi al funcţionarilor publici.”
44. La articolul 76, cuvintele „nu contravin legislaţiei speciale care reglementează activitatea funcţionarilor publici” se substituie cu cuvintele „nu sunt reglementate de legislaţia specială”.
Art.IX. – Legea nr.80/2010 cu privire la statutul personalului din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.117–118, art.357), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 2 alineatul (2), după textul „miniştrii,” se introduce textul „secretarul general al Aparatului Preşedintelui Republicii Moldova, secretarul general al Parlamentului, secretarul general al Guvernului, preşedintele Curţii Constituţionale,”.
2. Articolul 8 se completează cu alineatul (62) cu următorul cuprins:
„(62) Numirea personalului în cabinetul secretarului general al Aparatului Preşedintelui Republicii Moldova, în cabinetul secretarului general al Parlamentului şi în cabinetul secretarului general al Guvernului se face prin ordinul acestora.”
Art.X. – Legea nr.199/2010 cu privire la statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.194–196, art.637), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 6 se completează cu alineatul (41) cu următorul cuprins:
„(41) Nu poate fi numită în funcţie de demnitate publică persoana care are antecedente penale nestinse pentru infracţiuni grave, deosebit de grave şi excepţional de grave, săvârşite cu intenţie, precum şi persoana care are antecedente penale stinse pentru săvârşirea infracţiunilor contra bunei desfăşurări a activităţii în sfera publică, inclusiv dacă a fost absolvită de răspundere penală printr-un act de amnistie sau de graţiere.”
2. În anexă:
poziţia „Preşedinte, membru al Consiliului Superior al Procurorilor cu activitatea de bază în Consiliu, inspector din Inspecţia procurorilor” va avea următorul cuprins:
„Preşedinte, membru al Consiliului Superior al Procurorilor cu activitatea de bază în Consiliu, inspector şi inspector-şef din cadrul Inspecţiei procurorilor, membru al Colegiului pentru selecţia şi evaluarea procurorilor”;
poziţiile „Director al Serviciului Fiscal de Stat” şi „Director al Serviciului Vamal” se exclud;
anexa se completează cu o poziţie nouă cu următorul cuprins:
„Conducător al autorităţii administrative din subordinea ministerului, cu excepţiile expres prevăzute de legea specială”.
Art.XI. – Anexa la Legea nr.155/2011 pentru aprobarea Clasificatorului unic al funcţiilor publice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.164–165, art.480), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
la capitolul I, secţiunea a 3-a se completează cu poziţiile „C76”, „C77” şi „C78” cu următorul cuprins:
C76 | Auditor intern principal/auditoare internă principală | – realizează sarcini de complexitate înaltă în domeniul planificării, coordonării şi organizării activităţii de audit intern/extern, monitorizează implementarea recomandărilor în domeniu; – posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi al celei speciale; – manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor complexe în domeniul de competenţă; – dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor | – 2 ani de experienţă profesională în domeniu; – posedă cunoştinţe în unul dintre domeniile: economie, drept, administrare, tehnologii informaţionale sau în domeniul specific sectorului de activitate al entităţii publice; – deţinerea certificatului de calificare profesională în domeniul auditului intern în sectorul public; – abilităţi de utilizare a computerului |
C77 | Auditor intern superior/auditoare internă superioară | – realizează sarcini de complexitate medie în domeniul planificării, coordonării şi organizării activităţii de audit intern/extern, monitorizează implementarea recomandărilor în domeniu; – posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi al celei speciale; – manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor de complexitate medie în domeniul de competenţă; – de regulă, dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor, urmând instrucţiunile superiorului/superioarei doar în cazul sarcinilor/problemelor de complexitate înaltă | – 1 an de experienţă profesională în domeniu; – posedă cunoştinţe în unul dintre domeniile: economie, drept, administrare, tehnologii informaţionale sau în domeniul specific sectorului de activitate al entităţii publice; – deţinerea certificatului de evaluare a cunoştinţelor în domeniul auditului intern în sectorul public pentru nivelul intermediar; – abilităţi de utilizare a computerului |
C78 | Auditor intern/auditoare internă | – realizează sarcini stabilite în domeniul planificării, coordonării şi organizării activităţii de audit intern/extern, monitorizează implementarea recomandărilor în domeniu; – aplică metode, tehnici şi proceduri corespunzătoare domeniului de competenţă în baza instrucţiunilor primite de la superior/superioară; – are limite clare de independenţă; – necesită supervizare din partea superiorului/superioarei | – posedă cunoştinţe în unul dintre domeniile: economie, drept, administrare, tehnologii informaţionale sau în domeniul specific sectorului de activitate al entităţii publice; – abilităţi de utilizare a computerului” |
capitolul II:
la secţiunea 1, poziţia „A05”, coloana a treia se completează cu o liniuţă nouă cu următorul cuprins:
„– asistă ministrul la organizarea sistemului de control intern managerial”;
secţiunea a 2-a va avea următorul cuprins:
Secţiunea a 2-a Autorităţile din subordinea organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice şi din subordinea altor autorităţi administrative centrale (aparatul central şi subdiviziunile teritoriale)
1. Funcţii publice de conducere de nivel superior | |||
A08 | Director adjunct/directoare adjunctă Şef adjunct/şefă adjunctă inspectorat/inspecţie | – asistă conducătorul la conducerea activităţii unei autorităţi publice din subordinea ministerelor sau a altor autorităţi administrative centrale; – posedă competenţe manageriale de planificare strategică şi funcţională a activităţii autorităţii publice, de gestionare a resurselor financiare, umane, tehnice, materiale etc.; – este responsabil/ responsabilă de deciziile luate referitor la activitatea autorităţii publice | – 5 ani de experienţă profesională în domeniu; – 2 ani de experienţă managerială; – cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B2); – abilităţi de utilizare a computerului |
A09 | Preşedinte al Consiliului Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare/preşedintă a Consiliului Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare Vicepreşedinte al Consiliului Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare/vicepreşedintă a Consiliului Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare Director al Agenţiei Naţionale pentru Curriculum şi Evaluare/directoare a Agenţiei Naţionale pentru Curriculum şi Evaluare Director adjunct al Agenţiei Naţionale pentru Curriculum şi Evaluare/directoare adjunctă a Agenţiei Naţionale pentru Curriculum şi Evaluare | – conduce activitatea unei autorităţi publice din subordinea ministerelor sau a altor autorităţi administrative centrale; după caz, asistă conducătorul la conducerea activităţii autorităţii publice; – posedă competenţe manageriale de planificare strategică şi funcţională a activităţii autorităţii publice, de gestionare a resurselor financiare, umane, tehnice, materiale etc.; – este responsabil/responsabilă de deciziile luate referitor la activitatea autorităţii publice | – 5 ani de experienţă profesională în domeniu; – 2 ani de experienţă managerială; – cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B2); – abilităţi de utilizare a computerului |
2. Funcţii publice de conducere | |||
B27 | Secretar general al Consiliului Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare/secretară generală a Consiliului Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare | – asistă conducătorul la conducerea activităţii unei autorităţi publice din subordinea ministerelor sau a altor autorităţi administrative centrale; – posedă competenţe manageriale de planificare funcţională a activităţii autorităţii publice, de gestionare a resurselor financiare, umane, tehnice, materiale etc.; – este responsabil/responsabilă de deciziile luate referitor la activitatea autorităţii publice | – 4 ani de experienţă profesională în domeniu; – 1 an de experienţă managerială; – cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B2); – abilităţi de utilizare a computerului |
B29 | Şef/şefă direcţie generală Şef adjunct/şefă adjunctă direcţie generală | – conduce activitatea unei subdiviziuni autonome care are un efectiv de cel puţin 18 unităţi de personal; – este responsabil/responsabilă de gestionarea unui sector complex de activitate în domeniul implementării/coordonării implementării politicilor; – posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare; – este responsabil/responsabilă de deciziile tactice şi operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la sectorul gestionat | – 3 ani de experienţă profesională în domeniu; – 1 an de experienţă managerială; – cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B2); – abilităţi de utilizare a computerului |
B30 | Custode principal de fonduri | – conduce activitatea arhivelor centrale, a serviciilor raionale (municipale) şi departamentale de arhivă; – este responsabil/responsabilă de gestionarea unui sector complex de activitate, raportează direct superiorului/superioarei; – posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare; – este responsabil/responsabilă de deciziile tactice şi operaţionale luate referitor la sectorul gestionat | – 4 ani de experienţă profesională în domeniu; – 1 an de experienţă managerială; – cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B2); – abilităţi de utilizare a computerului |
B31 | Şef/şefă direcţie Şef adjunct/şefă adjunctă direcţie | – conduce activitatea unei subdiviziuni autonome care are un efectiv de cel puţin 5 unităţi de personal; – este responsabil/responsabilă de gestionarea unui sector de activitate în domeniul implementării/coordonării implementării politicilor; – este direct responsabil/responsabilă de activitatea subdiviziunii conduse, raportează direct superiorului/superioarei; – posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare; – este responsabil/responsabilă de deciziile tactice şi operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la sectorul gestionat | – 3 ani de experienţă profesională în domeniu; – cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B2); – abilităţi de utilizare a computerului |
B32 | Şef/şefă direcţie în cadrul direcţiei generale | – conduce activitatea unei subdiviziuni care are un efectiv de cel puţin 5 unităţi de personal; – este responsabil/responsabilă de gestionarea unui sector de activitate în domeniul implementării/coordonării implementării politicilor; – posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare; – este responsabil/responsabilă de deciziile operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la sectorul gestionat | – 3 ani de experienţă profesională în domeniu; – cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B2); – abilităţi de utilizare a computerului |
B33 | Şef/şefă secţie Şef adjunct/şefă adjunctă secţie | – conduce activitatea unei subdiviziuni autonome care are un efectiv de cel puţin 4 unităţi de personal; – este responsabil/responsabilă de gestionarea unui domeniu de activitate privind implementarea/coordonarea implementării politicilor; – este direct responsabil/responsabilă de activitatea subdiviziunii conduse, raportează direct superiorului/superioarei; – posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare; – este responsabil/responsabilă de deciziile tactice şi operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la domeniul gestionat | – 2 ani de experienţă profesională în domeniu; – cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B1); – abilităţi de utilizare a computerului |
B34 | Şef/şefă secţie în cadrul direcţiei | – conduce activitatea unei subdiviziuni care are un efectiv de cel puţin 4 unităţi de personal; – este responsabil/responsabilă de gestionarea unui domeniu de activitate privind implementarea/coordonarea implementării politicilor; – posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare; – este responsabil/responsabilă de deciziile operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la domeniul gestionat | – 2 ani de experienţă profesională în domeniu; – cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B1); – abilităţi de utilizare a computerului |
B35 | Şef/şefă serviciu | – conduce activitatea unei subdiviziuni care are un efectiv de cel puţin 2 unităţi de personal; – este responsabil/responsabilă de gestionarea unui domeniu/subdomeniu de activitate privind implementarea/coordonarea implementării politicilor; – posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare; – este responsabil/responsabilă de deciziile operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la domeniul/subdomeniul gestionat | – 1,5 ani de experienţă profesională în domeniu; – abilităţi de utilizare a computerului |
B36 | Şef/şefă subdiviziune teritorială Şef adjunct/şefă adjunctă subdiviziune teritorială Şef/şefă inspectorat/inspecţie teritorială Şef adjunct/şefă adjunctă inspectorat/inspecţie teritorială | – conduce activitatea unei subdiviziuni teritoriale din subordinea autorităţii administrative centrale; – posedă competenţe manageriale de planificare funcţională a activităţii, de gestionare a resurselor financiare, umane, tehnice, materiale etc.; – este responsabil/responsabilă de deciziile luate referitor la activitatea subdiviziunii teritoriale | – 2 ani de experienţă profesională în domeniu; – abilităţi de utilizare a computerului |
3. Funcţii publice de execuţie | |||
C47 | Inspector principal/inspectoare principală | – realizează sarcini de complexitate înaltă în domeniul executării activităţilor de control şi de inspectare a procesului de implementare a actelor normative în anumite domenii; – posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi speciale; – manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor complexe în domeniul de competenţă; – dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor | – 1,5 ani de experienţă profesională în domeniu; – specializarea în domeniul de activitate; – abilităţi de utilizare a computerului |
C48 | Inspector superior/inspectoare superioară | – realizează sarcini de complexitate medie în domeniul executării activităţilor de control şi de inspectare a procesului de implementare a actelor normative în anumite domenii; – posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi speciale; – manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor de complexitate medie în domeniul de competenţă; – de regulă, dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor, urmând instrucţiunile superiorului/superioarei doar în cazul sarcinilor/problemelor de complexitate înaltă | – 6 luni de experienţă profesională în domeniu; – specializarea în domeniul de activitate; – abilităţi de utilizare a computerului |
C49 | Inspector/inspectoare | – realizează sarcini de complexitate redusă în domeniul executării activităţilor de control şi de inspectare a procesului de implementare a actelor normative în anumite domenii; – aplică metode, tehnici şi proceduri corespunzătoare domeniului de competenţă în baza instrucţiunilor primite de la superior/superioară; – are limite clare de independenţă; necesită supervizare din partea superiorului/superioarei | – abilităţi de utilizare a computerului |
C50 | Consilier de probaţiune principal/consilieră de probaţiune principală | – realizează sarcini de complexitate înaltă, interdependente, în domeniul evidenţei şi exercitării controlului asupra persoanelor condamnate; – aplică cunoştinţe teoretice şi practice în domeniul de specializare, precum şi proceduri, metode şi tehnici profesionale corespunzătoare; – manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor de complexitate medie în domeniul de competenţă; – dispune de independenţă în acţiune, cu excepţia sarcinilor complexe care necesită cunoştinţe şi experienţă profesională suplimentare | – 1,5 ani de experienţă profesională în domeniu; – abilităţi de utilizare a computerului |
C51 | Consilier de probaţiune superior/consilieră de probaţiune superioară | – realizează sarcini de complexitate medie, interdependente, în domeniul evidenţei şi exercitării controlului asupra persoanelor condamnate; – aplică proceduri, metode şi tehnici profesionale corespunzătoare domeniului de competenţă; – manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor operaţionale în domeniul de competenţă; – după caz, necesită supervizare din partea superiorului/superioarei | – 6 luni de experienţă profesională în domeniu; – abilităţi de utilizare a computerului |
C52 | Consilier de probaţiune/consilieră de probaţiune | – realizează sarcini clar definite, de complexitate redusă, în domeniul evidenţei şi exercitării controlului asupra persoanelor condamnate, în baza instrucţiunilor primite de la superior/superioară; – aplică proceduri, metode şi tehnici profesionale corespunzătoare domeniului de competenţă; – are limite clare de independenţă; necesită supervizare din partea superiorului/superioarei | – abilităţi de utilizare a computerului |
C53 | Contabil-şef/contabilă-şefă | – realizează sarcini de complexitate înaltă în domeniul analizei bugetare şi managementului financiar; – posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi speciale; – manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor complexe în domeniul de competenţă; – dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor; – exercită atribuţiile de serviciu fără personal în subordine | – 2 ani de experienţă profesională în domeniu; – abilităţi de utilizare a computerului |
C54 | Specialist principal/specialistă principală | – realizează sarcini de complexitate înaltă, interdependente, în domeniul implementării/coordonării implementării politicilor; – aplică cunoştinţe teoretice şi practice în domeniul de specializare, precum şi proceduri, metode şi tehnici profesionale corespunzătoare; – manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor de complexitate medie în domeniul de competenţă; – dispune de independenţă în acţiune, cu excepţia sarcinilor complexe care necesită cunoştinţe şi experienţă profesională suplimentare | – 1 an de experienţă profesională în domeniu; – abilităţi de utilizare a computerului |
C55 | Specialist superior/specialistă superioară | – realizează sarcini de complexitate medie, interdependente, în domeniul implementării politicilor; – aplică proceduri, metode şi tehnici profesionale corespunzătoare domeniului de competenţă; – manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor operaţionale în domeniul de competenţă; – după caz, necesită supervizare din partea superiorului/superioarei | – 6 luni de experienţă profesională în domeniu; – abilităţi de utilizare a computerului |
C56 | Specialist/specialistă | – realizează sarcini clar definite, de complexitate redusă, în domeniul implementării politicilor; – aplică proceduri, metode şi tehnici profesionale standardizate în domeniul de specializare, în baza instrucţiunilor primite de la superior/superioară; – are limite clare de independenţă; necesită supervizare din partea superiorului/superioarei | – abilităţi de utilizare a computerului |
C57 | Auditor intern principal/auditoare internă principală | – realizează sarcini de complexitate înaltă în domeniul planificării, coordonării şi organizării activităţii de audit intern, monitorizează implementarea recomandărilor în domeniu; – posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi speciale; – manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor complexe în domeniul de competenţă; – dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor | – 2 ani de experienţă profesională în domeniu; – posedă cunoştinţe în unul dintre domeniile: economie, drept, administrare, tehnologii informaţionale sau în domeniul specific sectorului de activitate al entităţii publice; – deţinerea certificatului de calificare profesională în domeniul auditului intern în sectorul public; – abilităţi de utilizare a computerului |
C58 | Auditor intern superior/auditoare internă superioară | – realizează sarcini de complexitate medie în domeniul planificării, coordonării şi organizării activităţii de audit intern, monitorizează implementarea recomandărilor în domeniu; – posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi speciale; – manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor de complexitate medie în domeniul de competenţă; – de regulă, dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor, urmând instrucţiunile superiorului/superioarei doar în cazul sarcinilor/problemelor de complexitate înaltă | – 1 an de experienţă profesională în domeniu; – posedă cunoştinţe în unul dintre domeniile: economie, drept, administrare, tehnologii informaţionale sau în domeniul specific sectorului de activitate al entităţii publice; – deţinerea certificatului de evaluare a cunoştinţelor în domeniul auditului intern în sectorul public pentru nivelul intermediar; – abilităţi de utilizare a computerului |
C59 | Auditor intern/auditoare internă | – realizează sarcini stabilite în domeniul planificării, coordonării şi organizării activităţii de audit intern, monitorizează implementarea recomandărilor în domeniu; – aplică metode, tehnici şi proceduri corespunzătoare domeniului de competenţă în baza instrucţiunilor primite de la superior/superioară; – are limite clare de independenţă; necesită supervizare din partea superiorului/superioarei | – posedă cunoştinţe în unul dintre domeniile: economie, drept, administrare, tehnologii informaţionale sau în domeniul specific sectorului de activitate al entităţii publice; – abilităţi de utilizare a computerului |
Art.XII. – Legea nr.98/2012 privind administraţia publică centrală de specialitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.160–164, art.537), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 13, alineatul (3) se completează cu litera b1) cu următorul cuprins:
„b1) asigură planificarea, organizarea, coordonarea şi controlul implementării în cadrul ministerului a politicii statului în domeniul serviciului public şi a procedurilor de personal;”.
2. Articolul 15:
la alineatul (5), textul „numit în funcţie publică şi eliberat sau destituit din funcţie publică, în condiţiile legii, de către ministru” se substituie cu textul „numit în funcţie şi eliberat sau destituit din funcţie, în condiţiile legii, de către Guvern, la propunerea ministrului”;
alineatul (8) va avea următorul cuprins:
„(8) Directorul adjunct este funcţionar public de conducere de nivel superior, fiind numit în funcţie şi eliberat sau destituit din funcţie, în condiţiile legii, de către Guvern, dacă nu este stabilit altfel prin actele normative speciale.”
Art.XIII. – La articolul 11 din Codul transporturilor rutiere nr.150/2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.247–248, art.568), cu modificările ulterioare, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Directorul şi directorii adjuncţi ai Agenţiei sunt numiţi în funcţie şi eliberaţi sau destituiţi din funcţie în condiţiile legii.”
Art.XIV. – Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152/2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.319–324, art.634), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 44, alineatele (4) şi (6) vor avea următorul cuprins:
„(4) Evaluarea finală de certificare a performanţei educaţionale în învăţământul general se realizează de către Agenţia Naţională pentru Curriculum şi Evaluare.”
„(6) Examenele de absolvire a învăţământului gimnazial şi liceal se desfăşoară în baza unui regulament elaborat de Agenţia Naţională pentru Curriculum şi Evaluare şi aprobat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.”
2. Codul se completează cu articolul 441 cu următorul cuprins:
„Articolul 441. Agenţia Naţională pentru Curriculum şi Evaluare
(1) Agenţia Naţională pentru Curriculum şi Evaluare este o autoritate administrativă în subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, instituită de către Guvern şi finanţată din bugetul de stat.
(2) Agenţia Naţională pentru Curriculum şi Evaluare activează în baza unui regulament de organizare şi funcţionare aprobat de către Guvern, este condusă de un director, asistat de directori adjuncţi. Directorul şi directorii adjuncţi sunt funcţionari publici de conducere de nivel superior, fiind numiţi în funcţie şi eliberaţi sau destituiţi din funcţie, în condiţiile legii, de către Guvern.”
Art.XV. – Legea nr.133/2016 privind declararea averii şi a intereselor personale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.245–246, art.513), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 7, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Semnarea declaraţiei în formă electronică se efectuează prin utilizarea semnăturii electronice emise în condiţiile legii. Semnăturile electronice sunt eliberate subiecţilor declarării cu titlu gratuit, în modul stabilit de către Guvern, cu excepţia semnăturilor electronice ale subiecţilor declarării averii şi intereselor personale indicaţi la art.3 lit.e2)–e5), care sunt achiziţionate în mod individual de către aceştia.”
2. Articolul 24 se completează cu alineatul (13) cu următorul cuprins:
„(13) Prin derogare de la prevederile art.6, pentru subiecţii declarării averii şi intereselor personale indicaţi la art.3 lit.e2)–e5) termenul de depunere a declaraţiei pentru anul 2023 se prelungeşte până la data de 30 aprilie 2024 inclusiv.”
Notă: Vezi Rectificarea din Monitorul Oficial nr.125-129 din 29.03.2024, pag.6 (la art.XV pct.2 în ambele cazuri, se va citi „(13)”).
Art.XVI. – La articolul 7 din Legea nr.136/2017 cu privire la Guvern (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.252, art.412), cu modificările ulterioare, litera i) se completează cu textul „, precum şi pe adjuncţii conducătorilor autorităţilor administrative din subordinea ministerelor, cu excepţiile expres prevăzute de lege”.
Art.XVII. – La articolul 6 din Legea nr.302/2017 cu privire la Serviciul Vamal (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.68–76, art.143), cu modificările ulterioare, alineatul (5) va avea următorul cuprins:
„(5) Directorul Serviciului Vamal este persoană cu funcţie de demnitate publică, fiind numit şi eliberat din funcţie de către Guvern, la propunerea ministrului finanţelor.”
Art.XVIII. – La articolul 8 din Codul aerian al Republicii Moldova nr.301/2017 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.95–104, art.189), cu modificările ulterioare, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Directorul şi directorii adjuncţi ai autorităţii administrative de implementare şi realizare a politicilor în domeniul aviaţiei civile sunt numiţi în funcţie şi eliberaţi sau destituiţi din funcţie în condiţiile legii.”
Art.XIX. – Legea nr.270/2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.441–447, art.715), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 10 alineatul (3), textul „şi a directorului Serviciului Vamal,” se substituie cu textul „, a directorului Serviciului Vamal, a directorului Autorităţii Aeronautice Civile şi a directorului Agenţiei pentru Securitate Cibernetică,”.
2. Anexa nr.3:
în tabelul 1, la compartimentul „Alte funcţii de demnitate publică la nivel central”, poziţia „A1024” va avea următorul cuprins:
A1024 | Director general autoritate administrativă centrală, conducător (director, şef) al autorităţii administrative din subordinea ministerului | 120 | 12,04 |
tabelul 2:
la compartimentul „Autorităţile administrative centrale şi din subordine”:
în secţiunea „1. Funcţii publice de conducere de nivel superior”, poziţia „A2010” va avea următorul cuprins:
A2010 | Director general adjunct, adjunct al conducătorului (director adjunct, şef adjunct) al autorităţii administrative din subordinea ministerului, Preşedinte al Consiliului Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare, Director al Agenţiei Naţionale pentru Curriculum şi Evaluare | 116 | 11,07 |
în secţiunea „2. Funcţii publice de conducere”, poziţiile „A2012”, „A2013” şi „A2014” se exclud;
în note:
la punctul 16, după cuvintele „cu atribuţii în domeniul comunicării strategice” se introduce textul „din cadrul autorităţii responsabile de activitatea de monitorizare informaţională, comunicare strategică şi combatere a dezinformării”;
notele se completează cu punctul 17 cu următorul cuprins:
„17. Clasele de salarizare pentru funcţiile publice de execuţie de „specialist”, „specialist superior” şi „specialist principal” cu atribuţii în domeniul gestionării şi controlului resurselor din Fondul Naţional de Dezvoltare a Agriculturii şi a Mediului Rural din cadrul autorităţii responsabile de implementarea politicii de subvenţionare şi de intervenţie a statului în sectorul agroindustrial şi în mediul rural se majorează cu 10 clase de salarizare succesive faţă de cele stabilite în tabel.”
în tabelul 3, la rubrica „Prim-viceprim-ministru, vicepreşedinte al Parlamentului, viceprim-ministru, preşedinte al fracţiunii parlamentare, ministru, Avocatul Poporului, preşedintele Consiliului pentru egalitate, preşedintele Curţii de Conturi, primar general al municipiului Chişinău”, după textul „ministru,” se introduce textul „secretar general al Aparatului Preşedintelui Republicii Moldova, secretar general al Parlamentului, secretar general al Guvernului, preşedintele Curţii Constituţionale,”.
Art.XX. – La articolul 4 alineatul (3) din Legea nr.213/2021 cu privire la investigarea accidentelor şi incidentelor în transporturi (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2021, nr.315–324, art.486), literele a) şi b) vor avea următorul cuprins:
„a) are studii superioare în domeniul dreptului şi/sau studii superioare tehnice în domeniul transportului;
b) deţine experienţă profesională de cel puţin 5 ani în domeniul transportului;”.
Art.XXI. – La articolul 7 din Codul transportului feroviar nr.19/2022 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.45–52, art.57), cu modificările ulterioare, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Autoritatea Feroviară este condusă de un director, asistat de un director adjunct. Directorul şi directorul adjunct sunt numiţi şi eliberaţi sau destituiţi din funcţie în condiţiile legii.”
Art.XXII. – Articolul 9 din Legea nr.231/2022 privind recensământul populaţiei şi locuinţelor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.267–273, art.558) va avea următorul cuprins:
„Articolul 9. Personalul temporar de recensământ
(1) Personalul temporar de recensământ este antrenat în organizarea şi efectuarea recensământului prin contractare. Prin derogare de la prevederile art.25 alin.(2) lit.a) din Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, pe perioada organizării şi efectuării recensământului, în calitate de personal temporar de recensământ pot fi contractaţi funcţionari publici în afara orelor de program.
(2) Condiţiile de remunerare a personalului temporar de recensământ se stabilesc de către Guvern.”
Art.XXIII. – Legea nr.123/2023 cu privire la stagiile plătite în serviciul public (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2023, nr.204–207, art.356) se modifică după cum urmează:
1. Articolul 6 se completează cu alineatul (6) cu următorul cuprins:
„(6) Mentorul are dreptul la o indemnizaţie lunară, plătită de autoritatea-gazdă, al cărei cuantum se aprobă prin legea bugetului de stat pentru anul respectiv. Indemnizaţia respectivă, în cuantumul stabilit, se acordă mentorului indiferent de numărul de stagiari şi se calculează în funcţie de timpul efectiv lucrat în calitate de mentor.”
2. Articolul 13 se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:
„(3) Stagiarii care au finalizat un stagiu complet şi au fost evaluaţi cu calificativul „foarte bine”, dar care nu au fost propuşi spre numire într-o funcţie publică de execuţie, sunt incluşi în corpul de rezervă al stagiarilor pentru o perioadă de 12 luni de la eliberarea certificatului de finalizare a stagiului, în modul stabilit de către Guvern.”
Art.XXIV. – Legea bugetului de stat pentru anul 2024 nr.418/2023 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2023, nr.510–513, art.915) se modifică după cum urmează:
1. Articolul 10 alineatul (2):
la litera b), liniuţa a cincea va avea următorul cuprins:
„– personalul din cadrul Inspectoratului Naţional de Probaţiune, cu excepţia celui cu funcţii de demnitate publică;”
la litera c):
liniuţa a treia va avea următorul cuprins:
„– personalul, cu excepţia celui cu funcţii de demnitate publică, din cadrul Agenţiei de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură, al Agenţiei Naţionale pentru Curriculum şi Evaluare, al Agenţiei de administrare a instanţelor judecătoreşti, al Agenţiei Resurse Informaţionale Juridice, al Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor, al Agenţiei Achiziţii Publice, al Inspectoratului Control Financiar de Stat, al Inspectoratului Social de Stat, al Agenţiei Naţionale Transport Auto, al Agenţiei Navale, al Agenţiei Feroviare, al Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică şi al Inspectoratului de Stat al Muncii;”
liniuţa a şaptea se abrogă;
litera se completează cu o liniuţă nouă cu următorul cuprins:
„– personalul, inclusiv cel cu funcţii de demnitate publică, din cadrul Autorităţii Aeronautice Civile şi Agenţiei pentru Securitate Cibernetică, cu excepţia personalului Direcţiei răspuns la incidente şi crize cibernetice a Agenţiei pentru Securitate Cibernetică;”
la litera e), liniuţa a patra va avea următorul cuprins:
„– personalul cu funcţii de demnitate publică din cadrul autorităţii administrative din subordinea ministerului, cu excepţia directorului Serviciului Fiscal de Stat, a directorului Serviciului Vamal, a directorului Autorităţii Aeronautice Civile şi a directorului Agenţiei pentru Securitate Cibernetică;”
litera f) va avea următorul cuprins:
„f) în mărime de 3600 de lei:
– pentru prim-viceprim-ministru, viceprim-ministru, ministru, Agentul guvernamental, secretarul general al Guvernului, directorul şi directorul adjunct ai Centrului pentru Comunicare Strategică şi Combatere a Dezinformării;
– pentru funcţionarii publici de conducere şi de execuţie din cadrul Direcţiei răspuns la incidente şi crize cibernetice a Agenţiei pentru Securitate Cibernetică;”.
Notă: Vezi Rectificarea din Monitorul Oficial nr.118-121 din 27.03.2024, pag.5 (la art.XXIV pct.1,în loc de „Agenţiei Aeronautice Civile”, în ambele cazuri, se va citi „Autorităţii Aeronautice Civile”).
2. Legea se completează cu articolul 121 cu următorul cuprins:
„Art.121. – Pentru funcţionarii publici care exercită calitatea de mentori ai stagiarilor, în conformitate cu Legea nr.123/2023 cu privire la stagiile plătite în serviciul public, se stabileşte cuantumul indemnizaţiei lunare în mărime de 1250 de lei.”
Art.XXV. – (1) În scopul executării prevederilor art.VIII pct.5 din prezenta lege, funcţionarii publici de conducere care deţin funcţia de conducător şi adjunct al conducătorului ai autorităţii administrative din subordinea ministerului, cu excepţia cazurilor expres prevăzute de legea specială, vor exercita temporar atribuţiile persoanei cu funcţie de demnitate publică şi atribuţiile funcţiei publice de conducere de nivel superior până la numirea persoanei cu funcţie de demnitate publică şi a funcţionarului public de conducere de nivel superior, în condiţiile prezentei legi. Eliberarea funcţionarilor publici de conducere are loc conform prevederilor art.63 alin.(4) din Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.
(2) Prezenta lege intră în vigoare la 1 aprilie 2024.
(3) Prevederile art.XXIV pct.2 se vor pune în aplicare începând cu 1 iunie 2024.
(4) Zilele de concediu de odihnă anual acumulate/nefolosite de către salariaţi până la intrarea în vigoare a prezentei legi vor fi utilizate până la 31 decembrie 2029, separat de concediul de odihnă anual pentru anul respectiv, în baza unei programări elaborate anual de angajator de comun acord cu salariaţii, ţinându-se cont de necesitatea asigurării bunei funcţionări a unităţii.
Angajatorul are obligaţia de a lua măsurile necesare pentru ca salariaţii să utilizeze zilele de concediu de odihnă anual acumulate/nefolosite conform programării elaborate.
După expirarea termenului indicat, zilele de concediu de odihnă anual acumulate/nefolosite se consideră stinse, cu respectarea prevederilor art.119 alin.(1) din Codul muncii al Republicii Moldova nr.154/2003.
(5) Prevederile art.VIII pct.17 din prezenta lege, în partea ce ţine de modificarea art.28 alin.(1) şi (2) din Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, şi prevederile art.VIII pct.42 din prezenta lege, în partea formării Corpului de rezervă al funcţionarilor publici şi a elaborării Planului anual de ocupare a funcţiilor publice, în cazul autorităţilor administraţiei publice centrale, se vor pune în aplicare începând cu 31 decembrie 2025, iar în cazul autorităţilor administraţiei publice locale – începând cu 1 ianuarie 2027.
(6) Prevederile art.VIII pct.5, în partea ce ţine de completarea art.8 din Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public cu alineatul (41), prevederile art.VIII pct.25, în partea ce ţine de modificarea alineatului (4) de la art.37 din legea menţionată, şi prevederile art.VIII pct.40, în partea deţinerii certificatului de absolvire a programului de formare specializată pentru ocuparea unei funcţii publice de conducere de nivel superior, se vor pune în aplicare începând cu 1 iunie 2025.
(7) Prevederile art.II se vor pune în aplicare odată cu publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
(8) Guvernul, în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Igor GROSU
|
Nr.47. Chişinău, 14 martie 2024. |
