luni, 1 aprilie 2024
155/21.07.2011 Lege pentru aprobarea Clasificatorului unic al funcţiilor publice

L E G E

pentru aprobarea Clasificatorului unic al funcţiilor publice

 

nr. 155  din  21.07.2011

 

Monitorul Oficial nr.164-165/480 din 04.10.2011

 

* * *

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Art.1. – Se aprobă Clasificatorul unic al funcţiilor publice, cuprins în anexă, care este parte integrantă a prezentei legi.

 

Art.2. – Prezenta lege nu se extinde asupra funcţiilor publice ocupate de funcţionarii publici cu statut special.

 

Art.3. – Autorităţile publice vor utiliza, la aprobarea sau, după caz, la modificarea statelor de personal, exclusiv titlurile funcţiilor publice prevăzute de prezenta lege. În cazul în care, după aprobarea sau modificarea statelor de personal, titlurile funcţiilor publice deţinute de unii funcţionari publici se vor modifica fără schimbarea sarcinilor şi atribuţiilor de serviciu aferente funcţiilor respective, aceştia vor fi numiţi în noile funcţii în modul prevăzut la art.69 lit.a) din Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, în termen de 15 zile calendaristice de la data intrării în vigoare a statelor de personal corespunzătoare. Numirea se face prin actul administrativ al persoanei/organului care are competenţa legală de numire în funcţie.

[Art.3 modificat prin Legea nr.221 din 17.08.2023, în vigoare 01.10.2023]

 

Art.4. – Prezenta lege intră în vigoare la data punerii în aplicare a noului sistem de salarizare a funcţionarilor publici, cu excepţia prevederilor ce ţin de cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (engleza, franceza, germana, spaniola, italiana) la nivelul stabilit în rubrica “Cerinţe specifice minime” din anexă, definit potrivit Cadrului european de cunoaştere a unei limbi străine, care vor intra în vigoare la 1 ianuarie 2014.

 

Art.41. – La stabilirea cerinţelor specifice minime de cunoaştere a unei limbi de circulaţie internaţională (engleza, franceza, germana, spaniola, italiana) se va ţine cont de nivelul de competenţă stabilit în Cadrul european comun de referinţă pentru limbi.

[Art.41 introdus prin Legea nr.221 din 17.08.2023, în vigoare 01.10.2023]

 

Art.5. – Guvernul, în termen de 3 luni de la data publicării prezentei legi:

- va întreprinde măsurile necesare pentru realizarea prevederilor prezentei legi;

- va aproba lista autorităţilor publice care cad sub incidenţa prezentei legi;

- va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIMarian LUPU

Chişinău, 21 iulie 2011.
Nr.155.

 

 

Anexă

 

CLASIFICATORUL UNIC AL FUNCŢIILOR PUBLICE

 

CodTitlul funcţiei publiceDescriere genericăCerinţe specifice minime
 

Capitolul I

ORGANE ALE AUTORITĂŢILOR PUBLICE

 

Secţiunea 1

Secretariatul Parlamentului, Aparatul Preşedintelui Republicii Moldova,

Cancelaria de Stat (inclusiv oficiile teritoriale)

 

1. Funcţii publice de conducere de nivel superior

A01Secretar general adjunct al Parlamentului/secretară generală adjunctă a Parlamentului
Secretar general adjunct al Guvernului/secretară generală adjunctă a Guvernului
Secretar general adjunct al Aparatului Preşedintelui Republicii Moldova/secretară generală adjunctă a Aparatului Preşedintelui Republicii Moldova
– realizează managementul de nivel superior în autoritatea publică;
– posedă competenţe manageriale de planificare strategică şi funcţională a activităţii autorităţii publice, de gestionare a resurselor financiare, umane, tehnice, materiale etc.;
– reprezintă autoritatea publică în relaţiile cu alte autorităţi publice din ţară şi de peste hotare
– 5 ani de experienţă profesională în domeniu;
– 2 ani de experienţă managerială;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B2);
– abilităţi de utilizare a computerului
 

2. Funcţii publice de conducere

B01Şef/şefă direcţie generală
Şef adjunct/şefă adjunctă direcţie generală
– conduce activitatea unei subdiviziuni autonome care are un efectiv de cel puţin 18 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui sector complex de activitate în domeniul elaborării/coordonării elaborării politicilor şi în alte domenii, în conformitate cu activităţile care implică exercitarea prerogativelor de putere publică;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile tactice şi operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la sectorul gestionat
– 4 ani de experienţă profesională în domeniu;
– 1 an de experienţă managerială;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B2);
– abilităţi de utilizare a computerului
B02Şef/şefă direcţie
Şef adjunct/şefă adjunctă direcţie
– conduce activitatea unei subdiviziuni autonome care are un efectiv de cel puţin 5 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui sector de activitate în domeniul elaborării/coordonării elaborării politicilor şi în alte domenii, în conformitate cu activităţile care implică exercitarea prerogativelor de putere publică;
– este direct responsabil/responsabilă de activitatea subdiviziunii conduse, raportează direct superiorului/superioarei;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile tactice şi operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la sectorul gestionat
– 3 ani de experienţă profesională în domeniu;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B2);
– abilităţi de utilizare a computerului
B03Şef/şefă direcţie în cadrul direcţiei generale– conduce activitatea unei subdiviziuni care are un efectiv de cel puţin 5 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui sector de activitate în domeniul elaborării/coordonării elaborării politicilor şi în alte domenii, în conformitate cu activităţile care implică exercitarea prerogativelor de putere publică;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la sectorul gestionat
– 3 ani de experienţă profesională în domeniu;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B2);
– abilităţi de utilizare a computerului
B04Şef/şefă secţie
Şef adjunct/şefă adjunctă secţie
– conduce activitatea unei subdiviziuni autonome care are un efectiv de cel puţin 4 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui domeniu de activitate privind elaborarea/coordonarea elaborării politicilor şi de gestionarea altor domenii, în conformitate cu activităţile care implică exercitarea prerogativelor de putere publică;
– este direct responsabil/responsabilă de activitatea subdiviziunii conduse, raportează direct superiorului/superioarei;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile tactice şi operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la domeniul gestionat
– 2 ani de experienţă profesională în domeniu;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B1);
– abilităţi de utilizare a computerului
B05Şef/şefă secţie în cadrul direcţiei– conduce activitatea unei subdiviziuni care are un efectiv de cel puţin 4 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui domeniu de activitate privind elaborarea/coordonarea elaborării politicilor şi de gestionarea altor domenii, în conformitate cu activităţile care implică exercitarea prerogativelor de putere publică;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la domeniul gestionat
– 2 ani de experienţă profesională în domeniu;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B1);
– abilităţi de utilizare a computerului
B06Şef/şefă serviciu– conduce activitatea unei subdiviziuni care are un efectiv de cel puţin 2 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui domeniu/subdomeniu de activitate privind elaborarea politicilor şi de gestionarea altor domenii/subdomenii, în conformitate cu activităţile care implică exercitarea prerogativelor de putere publică;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la domeniul/subdomeniul gestionat
– 1,5 ani de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
 

3. Funcţii publice de execuţie

C01Consultant principal/consultantă principală– realizează sarcini de complexitate şi importanţă majoră în domeniul elaborării/coordonării elaborării politicilor, monitorizării şi evaluării privind implementarea acestora; după caz, expertizează şi definitivează proiectele de acte normative;
– posedă cunoştinţe aprofundate în mai multe arii de expertiză;
– manifestă abilităţi de analiză şi sinteză a datelor complexe, a fenomenelor şi a proceselor, de soluţionare a problemelor de complexitate înaltă în domeniul de competenţă;
– dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor
– 1,5 ani de experienţă profesională în domeniu;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B1);
– abilităţi de utilizare a computerului
C02Consultant superior/consultantă superioară– realizează sarcini de complexitate înaltă în domeniul elaborării/coordonării elaborării politicilor; după caz, expertizează şi definitivează proiectele de acte normative;
– posedă cunoştinţe aprofundate în 1–2 arii de expertiză;
– manifestă abilităţi de analiză şi sinteză a datelor, a fenomenelor şi a proceselor, de soluţionare a problemelor de complexitate medie în domeniul de competenţă;
– dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor
– 1 an de experienţă profesională în domeniu;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B1);
– abilităţi de utilizare a computerului
C03Consultant/consultantă– realizează sarcini de complexitate medie în domeniul elaborării/coordonării elaborării politicilor; după caz, expertizează şi definitivează proiectele de acte normative;
– posedă cunoştinţe teoretice şi practice într-un domeniu de expertiză;
– manifestă abilităţi de analiză a datelor, de soluţionare a problemelor operaţionale în domeniul de competenţă;
– de regulă, dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor, urmând instrucţiunile superiorului/superioarei doar în cazul sarcinilor/problemelor de complexitate înaltă
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B1);
– abilităţi de utilizare a computerului
C04Auditor intern principal/auditoare internă principală– realizează sarcini de complexitate înaltă în domeniul planificării, coordonării şi organizării activităţii de audit intern, monitorizează implementarea recomandărilor în domeniu;
– posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi speciale;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor complexe în domeniul de competenţă;
– dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor
– 2 ani de experienţă profesională în domeniu;
– posedă cunoştinţe în unul dintre domeniile: economie, drept, administrare, tehnologii informaţionale sau în domeniul specific sectorului de activitate al entităţii publice;
– deţinerea certificatului de calificare profesională în domeniul auditului intern în sectorul public;
– abilităţi de utilizare a computerului
C05Auditor intern superior/auditoare internă superioară– realizează sarcini de complexitate medie în domeniul planificării, coordonării şi organizării activităţii de audit intern, monitorizează implementarea recomandărilor în domeniu;
– posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi speciale;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor de complexitate medie în domeniul de competenţă;
– de regulă, dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor, urmând instrucţiunile superiorului/superioarei doar în cazul sarcinilor/problemelor de complexitate înaltă
– 1 an de experienţă profesională în domeniu;
– posedă cunoştinţe în unul dintre domeniile: economie, drept, administrare, tehnologii informaţionale sau în domeniul specific sectorului de activitate al entităţii publice;
– deţinerea certificatului de evaluare a cunoştinţelor în domeniul auditului intern în sectorul public pentru nivelul intermediar;
– abilităţi de utilizare a computerului
C06Auditor intern/auditoare internă– realizează sarcini stabilite în domeniul planificării, coordonării şi organizării activităţii de audit intern, monitorizează implementarea recomandărilor în domeniu;
– aplică metode, tehnici şi proceduri corespunzătoare domeniului de competenţă, în baza instrucţiunilor primite de la superior/superioară;
– are limite clare de independenţă; necesită supervizare din partea superiorului/superioarei
– posedă cunoştinţe în unul dintre domeniile: economie, drept, administrare, tehnologii informaţionale sau în domeniul specific sectorului de activitate al entităţii publice;
– abilităţi de utilizare a computerului
C07Specialist principal/specialistă principală– realizează sarcini de complexitate înaltă, interdependente, în domeniul implementării politicilor;
– aplică cunoştinţe teoretice şi practice în domeniul de specializare, precum şi proceduri, metode şi tehnici profesionale corespunzătoare;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor de complexitate medie în domeniul de competenţă;
– dispune de independenţă în acţiune, cu excepţia sarcinilor complexe care necesită cunoştinţe şi experienţă profesională suplimentare
– 1 an de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
C08Specialist superior/specialistă superioară– realizează sarcini de complexitate medie, interdependente, în domeniul implementării politicilor;
– aplică proceduri, metode şi tehnici profesionale corespunzătoare domeniului de competenţă;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor operaţionale în domeniul de competenţă;
– după caz, necesită supervizare din partea superiorului/superioarei
– 6 luni de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
C09Specialist/specialistă– realizează sarcini clar definite, de complexitate redusă, în domeniul implementării politicilor;
– aplică proceduri, metode şi tehnici profesionale standardizate în domeniul de specializare, în baza instrucţiunilor primite de la superior/superioară;
– are limite clare de independenţă; necesită supervizare din partea superiorului/superioarei
– abilităţi de utilizare a computerului
 

Secţiunea a 2-a

Autorităţile publice autonome (aparatul central şi subdiviziunile teritoriale)

 

1. Funcţii publice de conducere de nivel superior

A02Şef al Aparatului Curţii de Conturi/şefă a Aparatului Curţii de Conturi
Şef adjunct al Aparatului Curţii de Conturi/şefă adjunctă a Aparatului Curţii de Conturi
Şef al Aparatului executiv al Consiliului Concurenţei/şefă a Aparatului executiv al Consiliului Concurenţei
Secretar general al Oficiului Avocatului Poporului/secretară generală a Oficiului Avocatului Poporului
Secretar general al Consiliului pentru egalitate/secretară generală a Consiliului pentru egalitate
– realizează managementul de nivel superior în autoritatea publică;
– posedă competenţe manageriale de planificare strategică şi funcţională a activităţii autorităţii publice, de gestionare a resurselor financiare, umane, tehnice, materiale etc.;
– reprezintă autoritatea publică în relaţiile cu alte autorităţi publice din ţară şi de peste hotare
– 5 ani de experienţă profesională în domeniu;
– 2 ani de experienţă managerială;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B2);
– abilităţi de utilizare a computerului
 

2. Funcţii publice de conducere

B07Şef/şefă direcţie generală
Şef adjunct/şefă adjunctă direcţie generală
– conduce activitatea unei subdiviziuni autonome care are un efectiv de cel puţin 18 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui sector complex de activitate, în conformitate cu activităţile care implică exercitarea prerogativelor de putere publică;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile tactice şi operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la sectorul gestionat
– 4 ani de experienţă profesională în domeniu;
– 1 an de experienţă managerială;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B2);
– abilităţi de utilizare a computerului
B08Şef/şefă direcţie
Şef adjunct/şefă adjunctă direcţie
– conduce activitatea unei subdiviziuni autonome care are un efectiv de cel puţin 5 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui sector de activitate, în conformitate cu activităţile care implică exercitarea prerogativelor de putere publică;
– este direct responsabil/responsabilă de activitatea subdiviziunii conduse, raportează direct superiorului/superioarei;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile tactice şi operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la sectorul gestionat
– 3 ani de experienţă profesională în domeniu;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B2);
– abilităţi de utilizare a computerului
B09Şef/şefă direcţie în cadrul direcţiei generale– conduce activitatea unei subdiviziuni care are un efectiv de cel puţin 5 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui sector de activitate, în conformitate cu activităţile care implică exercitarea prerogativelor de putere publică;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la sectorul gestionat
– 3 ani de experienţă profesională în domeniu;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B2);
– abilităţi de utilizare a computerului
B10Şef/şefă secţie
Şef adjunct/şefă adjunctă secţie
– conduce activitatea unei subdiviziuni autonome care are un efectiv de cel puţin 4 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui domeniu de activitate, în conformitate cu activităţile care implică exercitarea prerogativelor de putere publică;
– este direct responsabil/responsabilă de activitatea subdiviziunii conduse, raportează direct superiorului/superioarei;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile tactice şi operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la domeniul gestionat
– 2 ani de experienţă profesională în domeniu;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B1);
– abilităţi de utilizare a computerului
B11Şef/şefă secţie în cadrul direcţiei– conduce activitatea unei subdiviziuni care are un efectiv de cel puţin 4 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui domeniu de activitate, în conformitate cu activităţile care implică exercitarea prerogativelor de putere publică;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la domeniul gestionat
– 2 ani de experienţă profesională în domeniu;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B1);
– abilităţi de utilizare a computerului
B12Şef/şefă serviciu– conduce activitatea unei subdiviziuni care are un efectiv de cel puţin 2 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui domeniu/subdomeniu de activitate, în conformitate cu activităţile care implică exercitarea prerogativelor de putere publică;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la domeniul/subdomeniul gestionat
– 1,5 ani de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
B13Şef/şefă subdiviziune teritorială
Şef adjunct/şefă adjunctă subdiviziune teritorială
Preşedinte al consiliului electoral de circumscripţie de nivelul al doilea/preşedintă a consiliului electoral de circumscripţie de nivelul al doilea
– conduce activitatea unei subdiviziuni teritoriale a autorităţii autonome;
– posedă competenţe manageriale de planificare funcţională a activităţii, de gestionare a resurselor financiare, umane, tehnice, materiale etc.;
– este responsabil/responsabilă de deciziile luate referitor la activitatea subdiviziunii teritoriale
– 2 ani de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
 

3. Funcţii publice de execuţie

C10Consultant principal/consultantă principală– realizează sarcini de complexitate majoră în domeniul elaborării politicilor, coordonării, monitorizării şi evaluării privind implementarea acestora; după caz, expertizează şi definitivează proiectele de acte normative;
– posedă cunoştinţe aprofundate în mai multe arii de expertiză;
– manifestă abilităţi de analiză şi sinteză a datelor complexe, a fenomenelor şi a proceselor, de soluţionare a problemelor de complexitate înaltă în domeniul de competenţă;
– dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor
– 1,5 ani de experienţă profesională în domeniu;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B1);
– abilităţi de utilizare a computerului
C11Consultant superior/consultantă superioară– realizează sarcini de complexitate înaltă în domeniul elaborării politicilor, coordonării, monitorizării şi evaluării privind implementarea acestora; după caz, expertizează şi definitivează proiectele de acte normative;
– posedă cunoştinţe aprofundate în 1–2 arii de expertiză;
– manifestă abilităţi de analiză şi sinteză a datelor, a fenomenelor şi a proceselor, de soluţionare a problemelor de complexitate medie în domeniul de competenţă;
– de regulă, dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor
– 1 an de experienţă profesională în domeniu;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B1);
– abilităţi de utilizare a computerului
C12Consultant/consultantă– realizează sarcini de complexitate medie în domeniul elaborării politicilor, coordonării, monitorizării şi evaluării privind implementarea acestora; după caz, expertizează şi definitivează proiectele de acte normative;
– posedă cunoştinţe teoretice şi practice într-un domeniu de expertiză;
– manifestă abilităţi de analiză a datelor, de soluţionare a problemelor operaţionale în domeniul de competenţă;
– de regulă, dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor, urmând instrucţiunile superiorului/superioarei doar în cazul sarcinilor/problemelor de complexitate înaltă
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B1);
– abilităţi de utilizare a computerului
C13Controlor de stat principal/controloare de stat principală
Auditor public principal/auditoare publică principală
– realizează sarcini de complexitate majoră în domeniul controlului asupra modului de utilizare a resurselor financiare publice, al respectării legislaţiei în domeniul concurenţei, în domeniul audiovizualului, în domeniul supravegherii şi controlului finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale, al protecţiei datelor cu caracter personal şi în domeniul monitorizării privind executarea hotărârilor emise;
– posedă cunoştinţe aprofundate în mai multe arii de expertiză;
– manifestă abilităţi de analiză şi sinteză a datelor complexe, a fenomenelor şi a proceselor, de soluţionare a problemelor de complexitate înaltă în domeniul de competenţă;
– dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor;
– după caz, reprezintă interesele autorităţii/statului în instanţa de judecată
– 2 ani de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
C14Controlor de stat superior/controloare de stat superioară
Auditor public superior/auditoare publică superioară
– realizează sarcini de complexitate înaltă în domeniul controlului asupra modului de utilizare a resurselor financiare publice, al respectării legislaţiei în domeniul concurenţei, în domeniul audiovizualului, în domeniul supravegherii şi controlului finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale, al protecţiei datelor cu caracter personal şi în domeniul monitorizării privind executarea hotărârilor emise;
– posedă cunoştinţe aprofundate în 1–2 arii de expertiză;
– manifestă abilităţi de analiză şi sinteză a datelor, a fenomenelor şi a proceselor, de soluţionare a problemelor complexe în domeniul de competenţă;
– de regulă, dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor
– 1 an de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
C15Controlor de stat/controloare de stat
Auditor public/auditoare publică
– realizează sarcini de complexitate medie în domeniul controlului asupra modului de utilizare a resurselor financiare publice, al respectării legislaţiei în domeniul concurenţei, în domeniul audiovizualului, al protecţiei datelor cu caracter personal şi în domeniul monitorizării privind executarea hotărârilor emise;
– posedă cunoştinţe teoretice şi practice într-un domeniu de expertiză;
– manifestă abilităţi de analiză a datelor, de soluţionare a problemelor operaţionale în domeniul de competenţă;
– are limite clare de independenţă; necesită supervizare din partea superiorului/superioarei
– abilităţi de utilizare a computerului
C16Contabil-şef/contabilă-şefă– realizează sarcini de complexitate înaltă în domeniul analizei bugetare şi managementului financiar;
– posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi speciale;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor complexe în domeniul de competenţă;
– dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor;
– exercită atribuţiile de serviciu fără personal în subordine
– 2 ani de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
C17Auditor intern principal/auditoare internă principală– realizează sarcini de complexitate înaltă în domeniul planificării, coordonării şi organizării activităţii de audit intern, monitorizează implementarea recomandărilor în domeniu;
– posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi speciale;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor complexe în domeniul de competenţă;
– dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor
– 2 ani de experienţă profesională în domeniu;
– posedă cunoştinţe în unul dintre domeniile: economie, drept, administrare, tehnologii informaţionale sau în domeniul specific sectorului de activitate al entităţii publice;
– deţinerea certificatului de calificare profesională în domeniul auditului intern în sectorul public;
– abilităţi de utilizare a computerului
C18Auditor intern superior/auditoare internă superioară– realizează sarcini de complexitate medie în domeniul planificării, coordonării şi organizării activităţii de audit intern, monitorizează implementarea recomandărilor în domeniu;
– posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi speciale;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor de complexitate medie în domeniul de competenţă;
– de regulă, dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor, urmând instrucţiunile superiorului/superioarei doar în cazul sarcinilor/problemelor de complexitate înaltă
– 1 an de experienţă profesională în domeniu;
– posedă cunoştinţe în unul dintre domeniile: economie, drept, administrare, tehnologii informaţionale sau în domeniul specific sectorului de activitate al entităţii publice;
– deţinerea certificatului de evaluare a cunoştinţelor în domeniul auditului intern în sectorul public pentru nivelul intermediar;
– abilităţi de utilizare a computerului
C19Auditor intern/auditoare internă– realizează sarcini stabilite în domeniul planificării, coordonării şi organizării activităţii de audit intern, monitorizează implementarea recomandărilor în domeniu;
– aplică metode, tehnici şi proceduri corespunzătoare domeniului de competenţă, în baza instrucţiunilor primite de la superior/superioară;
– are limite clare de independenţă; necesită supervizare din partea superiorului/superioarei
– posedă cunoştinţe în unul dintre domeniile: economie, drept, administrare, tehnologii informaţionale sau în domeniul specific sectorului de activitate al entităţii publice;
– abilităţi de utilizare a computerului
C20Specialist principal/specialistă principală– realizează sarcini de complexitate înaltă, interdependente, în domeniul implementării politicilor;
– aplică cunoştinţe teoretice şi practice în domeniul de specializare, precum şi proceduri, metode şi tehnici profesionale corespunzătoare;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor de complexitate medie în domeniul de competenţă;
– dispune de independenţă în acţiune, cu excepţia sarcinilor complexe care necesită cunoştinţe şi experienţă profesională suplimentare
– 1 an de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
C21Specialist superior/specialistă superioară– realizează sarcini de complexitate medie, interdependente, în domeniul implementării politicilor;
– aplică proceduri, metode şi tehnici profesionale corespunzătoare domeniului de competenţă;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor operaţionale în domeniul de competenţă;
– după caz, necesită supervizare din partea superiorului/superioarei
– 6 luni de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
C22Specialist/specialistă– realizează sarcini clar definite, de complexitate redusă, în domeniul implementării politicilor;
– aplică proceduri, metode şi tehnici profesionale standardizate în domeniul de specializare, în baza instrucţiunilor primite de la superior/superioară;
– are limite clare de independenţă; necesită supervizare din partea superiorului/superioarei
– abilităţi de utilizare a computerului
 

Secţiunea a 3-a

Secretariatul Curţii Constituţionale şi autoritatea judecătorească

 

1. Funcţii publice de conducere de nivel superior

A03Şef al Secretariatului Curţii Constituţionale/şefă a Secretariatului Curţii Constituţionale
Şef adjunct al Secretariatului Curţii Constituţionale/şefă adjunctă a Secretariatului Curţii Constituţionale
Şef al Secretariatului Consiliului Superior al Magistraturii/şefă a Secretariatului Consiliului Superior al Magistraturii
Şef adjunct al Secretariatului Consiliului Superior al Magistraturii/şefă adjunctă a Secretariatului Consiliului Superior al Magistraturii
Secretar general al Curţii Supreme de Justiţie/secretară generală a Curţii Supreme de Justiţie
Secretar general adjunct al Curţii Supreme de Justiţie/secretară generală adjunctă a Curţii Supreme de Justiţie
– realizează managementul de nivel superior în autoritatea publică;
– posedă competenţe manageriale de planificare funcţională a activităţii autorităţii publice, de gestionare a resurselor financiare, umane, tehnice, materiale etc.;
– reprezintă autoritatea publică în relaţiile cu alte autorităţi publice din ţară şi de peste hotare;
– conduce activitatea grefei, după caz
– 5 ani de experienţă profesională în domeniu;
– 2 ani de experienţă managerială;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B2);
– abilităţi de utilizare a computerului
A04Şef al Aparatului Procuraturii Generale/şefă a Aparatului Procuraturii Generale
Şef adjunct al Aparatului Procuraturii Generale/şefă adjunctă a Aparatului Procuraturii Generale
Şef al Aparatului Consiliului Superior al Procurorilor/şefă a Aparatului Consiliului Superior al Procurorilor
Şef adjunct al Aparatului Consiliului Superior al Procurorilor/şefă adjunctă a Aparatului Consiliului Superior al Procurorilor
– realizează managementul de nivel superior în autoritatea publică;
– posedă competenţe manageriale de planificare funcţională a activităţii autorităţii publice, de gestionare a resurselor financiare, umane, tehnice, materiale etc.;
– reprezintă autoritatea publică în relaţiile cu alte autorităţi publice din ţară şi de peste hotare
– 5 ani de experienţă profesională în domeniu;
– 2 ani de experienţă managerială;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B2);
– abilităţi de utilizare a computerului
 

2. Funcţii publice de conducere

B14Şef al secretariatului instanţei judecătoreşti/şefă a secretariatului instanţei judecătoreşti
Şef adjunct al secretariatului Judecătoriei Chişinău/şefă adjunctă a secretariatului Judecătoriei Chişinău
– asigură activitatea organizatorico-administrativă şi economico-financiară a instanţei judecătoreşti;
– posedă competenţe manageriale de planificare funcţională a activităţii instanţei judecătoreşti, de gestionare a resurselor financiare, umane, tehnice şi materiale;
– este responsabil/responsabilă de deciziile luate referitor la activitatea instanţei judecătoreşti
– 4 ani de experienţă profesională în domeniu;
– 2 ani de experienţă managerială;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B2);
– abilităţi de utilizare a computerului
B15Şef/şefă direcţie
Şef adjunct/şefă adjunctă direcţie
– conduce activitatea unei subdiviziuni autonome care are un efectiv de cel puţin 5 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui sector de activitate, în conformitate cu activităţile care implică exercitarea prerogativelor de putere publică;
– este direct responsabil/responsabilă de activitatea subdiviziunii conduse, raportează direct superiorului/superioarei;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile tactice şi operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la sectorul gestionat
– 3 ani de experienţă profesională în domeniu;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B2);
– abilităţi de utilizare a computerului
B16Şef/şefă secţie
Şef adjunct/şefă adjunctă secţie
– conduce activitatea unei subdiviziuni autonome care are un efectiv de cel puţin 4 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui domeniu de activitate, în conformitate cu activităţile care implică exercitarea prerogativelor de putere publică;
– este direct responsabil/responsabilă de activitatea subdiviziunii conduse, raportează direct superiorului/superioarei;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile tactice şi operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la domeniul gestionat
– 2 ani de experienţă profesională în domeniu;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B1);
– abilităţi de utilizare a computerului
B17Şef/şefă secţie în cadrul direcţiei– conduce activitatea unei subdiviziuni care are un efectiv de cel puţin 4 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui domeniu de activitate, în conformitate cu activităţile care implică exercitarea prerogativelor de putere publică;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la domeniul gestionat
– 2 ani de experienţă profesională în domeniu;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B1);
– abilităţi de utilizare a computerului
B18Şef/şefă serviciu– conduce activitatea unei subdiviziuni care are un efectiv de cel puţin 2 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui domeniu/subdomeniu de activitate, în conformitate cu activităţile care implică exercitarea prerogativelor de putere publică;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la domeniul/subdomeniul gestionat
– 1,5 ani de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
 

3. Funcţii publice de execuţie

C23Consultant principal/consultantă principală– realizează sarcini de complexitate majoră în domeniul jurisdicţiei constituţionale; după caz, avizează proiectele de acte normative;
– posedă cunoştinţe aprofundate în mai multe arii de expertiză;
– manifestă abilităţi de analiză şi sinteză a datelor complexe, a fenomenelor şi a proceselor, de soluţionare a problemelor de complexitate înaltă în domeniul de competenţă;
– dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor
– 1,5 ani de experienţă profesională în domeniu;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B1);
– abilităţi de utilizare a computerului
C24Consultant superior/consultantă superioară– realizează sarcini de complexitate înaltă în domeniul jurisdicţiei constituţionale; după caz, avizează proiectele de acte normative;
– posedă cunoştinţe aprofundate în 1–2 arii de expertiză;
– manifestă abilităţi de analiză şi sinteză a datelor, a fenomenelor şi a proceselor, de soluţionare a problemelor de complexitate medie în domeniul de competenţă;
– de regulă, dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor
– 1 an de experienţă profesională în domeniu;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B1);
– abilităţi de utilizare a computerului
C25Consultant/consultantă– realizează sarcini de complexitate medie în domeniul jurisdicţiei constituţionale; după caz, avizează proiectele de acte normative;
– posedă cunoştinţe teoretice şi practice într-un domeniu de expertiză;
– manifestă abilităţi de analiză a datelor, de soluţionare a problemelor operaţionale în domeniul de competenţă;
– de regulă, dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor, urmând instrucţiunile superiorului/superioarei doar în cazul sarcinilor/problemelor de complexitate înaltă
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B1);
– abilităţi de utilizare a computerului
C26Asistent judiciar/asistentă judiciară– realizează sarcini de complexitate înaltă în domeniul înfăptuirii justiţiei;
– manifestă abilităţi de analiză şi sinteză a datelor complexe, a fenomenelor şi a proceselor, de soluţionare a problemelor în domeniul dreptului;
– dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor
– 2 ani de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
C27Consultant al procurorului/consultantă a procurorului– realizează sarcini de complexitate înaltă în elaborarea politicilor în domeniul dreptului penal;
– manifestă abilităţi de analiză şi sinteză a datelor complexe, a fenomenelor şi a proceselor, de soluţionare a problemelor de complexitate înaltă în domeniul de competenţă;
– dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor
– 2 ani de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
C28Grefier/grefieră– exercită atribuţiile prevăzute de Legea nr.59/2007 privind statutul şi organizarea activităţii grefierilor din instanţele judecătoreşti– abilităţi de utilizare a computerului
C29Contabil-şef/contabilă-şefă– realizează sarcini de complexitate înaltă în domeniul analizei bugetare şi managementului financiar;
– posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi speciale;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor complexe în domeniul de competenţă;
– dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor;
– exercită atribuţiile de serviciu fără personal în subordine
– 2 ani de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
C30Specialist principal/specialistă principală– realizează sarcini de complexitate înaltă, interdependente, într-un domeniu de competenţă;
– aplică cunoştinţe teoretice şi practice în domeniul de specializare, precum şi proceduri, metode şi tehnici profesionale corespunzătoare;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor de complexitate medie în domeniul de competenţă;
– dispune de independenţă în acţiune, cu excepţia sarcinilor complexe care necesită cunoştinţe şi experienţă profesională suplimentare
– 1 an de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
C31Specialist superior/specialistă superioară– realizează sarcini de complexitate medie, interdependente, într-un domeniu de competenţă;
– aplică proceduri, metode şi tehnici profesionale corespunzătoare domeniului de competenţă;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor operaţionale în domeniul de competenţă;
– după caz, necesită supervizare din partea superiorului/superioarei
– 6 luni de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
C32Specialist/specialistă– realizează sarcini clar definite, de complexitate redusă, într-un domeniu de competenţă;
– aplică proceduri, metode şi tehnici profesionale standardizate în domeniul de specializare, în baza instrucţiunilor primite de la superior/superioară;
– are limite clare de independenţă; necesită supervizare din partea superiorului/superioarei
– abilităţi de utilizare a computerului
C76Auditor intern principal/auditoare internă principală – realizează sarcini de complexitate înaltă în domeniul planificării, coordonării şi organizării activităţii de audit intern/extern, monitorizează implementarea recomandărilor în domeniu;
– posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi al celei speciale;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor complexe în domeniul de competenţă;
– dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor
– 2 ani de experienţă profesională în domeniu;
– posedă cunoştinţe în unul dintre domeniile: economie, drept, administrare, tehnologii informaţionale sau în domeniul specific sectorului de activitate al entităţii publice;
– deţinerea certificatului de calificare profesională în domeniul auditului intern în sectorul public;
– abilităţi de utilizare a computerului
C77Auditor intern superior/auditoare internă superioară – realizează sarcini de complexitate medie în domeniul planificării, coordonării şi organizării activităţii de audit intern/extern, monitorizează implementarea recomandărilor în domeniu;
– posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi al celei speciale;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor de complexitate medie în domeniul de competenţă;
– de regulă, dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor, urmând instrucţiunile superiorului/superioarei doar în cazul sarcinilor/problemelor de complexitate înaltă
– 1 an de experienţă profesională în domeniu;
– posedă cunoştinţe în unul dintre domeniile: economie, drept, administrare, tehnologii informaţionale sau în domeniul specific sectorului de activitate al entităţii publice;
– deţinerea certificatului de evaluare a cunoştinţelor în domeniul auditului intern în sectorul public pentru nivelul intermediar;
– abilităţi de utilizare a computerului
C78Auditor intern/auditoare internă – realizează sarcini stabilite în domeniul planificării, coordonării şi organizării activităţii de audit intern/extern, monitorizează implementarea recomandărilor în domeniu;
– aplică metode, tehnici şi proceduri corespunzătoare domeniului de competenţă în baza instrucţiunilor primite de la superior/superioară;
– are limite clare de independenţă;
– necesită supervizare din partea superiorului/superioarei
– posedă cunoştinţe în unul dintre domeniile: economie, drept, administrare, tehnologii informaţionale sau în domeniul specific sectorului de activitate al entităţii publice;
– abilităţi de utilizare a computerului
 

Capitolul II

AUTORITĂŢI ALE ADMINISTRAŢIEI PUBLICE CENTRALE

 

Secţiunea 1

Organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi alte autorităţi

administrative centrale (aparatul central şi subdiviziunile teritoriale)

 

1. Funcţii publice de conducere de nivel superior

A05Secretar general al ministerului/secretară generală a ministerului– realizează managementul de nivel superior în autoritatea publică;
– posedă competenţe manageriale de planificare strategică şi funcţională a activităţii autorităţii publice, de gestionare a resurselor financiare, umane, tehnice, materiale etc.;
– reprezintă autoritatea publică în relaţiile cu alte autorităţi publice din ţară şi de peste hotare;
– asistă ministrul la organizarea sistemului de control intern managerial
– 5 ani de experienţă profesională în domeniu;
– 2 ani de experienţă managerială;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B2);
– abilităţi de utilizare a computerului
A06Director general adjunct/directoare generală adjunctă– realizează managementul de nivel superior în autoritatea publică;
– posedă competenţe manageriale de planificare strategică şi funcţională a activităţii autorităţii publice, de gestionare a resurselor financiare, umane, tehnice, materiale etc.;
– reprezintă autoritatea publică în relaţiile cu alte autorităţi publice din ţară şi de peste hotare
– 5 ani de experienţă profesională în domeniu;
– 2 ani de experienţă managerială;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B2);
– abilităţi de utilizare a computerului
A07Secretar general adjunct al ministerului/secretară generală adjunctă a ministerului– asigură realizarea activităţilor privind implementarea cerinţelor de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană;
– posedă cunoştinţe în domeniul politicilor publice ale Uniunii Europene;
– asistă ministrul în procesul de implementare a cerinţelor de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană;
– reprezintă autoritatea publică în relaţiile cu alte autorităţi/instituţii publice din ţară şi de peste hotare, în limita competenţelor
– 5 ani de experienţă profesională în domeniu;
– 2 ani de experienţă managerială;
– cunoaşterea limbii engleze (nivel C1);
– abilităţi de utilizare a computerului
 

2. Funcţii publice de conducere

B19Şef/şefă direcţie generală
Şef adjunct/şefă adjunctă direcţie generală
– conduce activitatea unei subdiviziuni autonome care are un efectiv de cel puţin 18 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui sector complex de activitate în domeniul elaborării politicilor, coordonării, monitorizării şi evaluării privind implementarea acestora, în conformitate cu activităţile care implică exercitarea prerogativelor de putere publică;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile tactice şi operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la sectorul gestionat
– 4 ani de experienţă profesională în domeniu;
– 1 an de experienţă managerială;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B2);
– abilităţi de utilizare a computerului
B20Şef/şefă direcţie
Şef adjunct/şefă adjunctă direcţie
– conduce activitatea unei subdiviziuni autonome care are un efectiv de cel puţin 5 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui sector de activitate în domeniul elaborării politicilor, coordonării, monitorizării şi evaluării privind implementarea acestora, în conformitate cu activităţile care implică exercitarea prerogativelor de putere publică;
– este direct responsabil/responsabilă de activitatea subdiviziunii conduse, raportează direct superiorului/superioarei;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile tactice şi operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la sectorul gestionat
– 3 ani de experienţă profesională în domeniu;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B2);
– abilităţi de utilizare a computerului
B21Şef/şefă direcţie în cadrul direcţiei generale– conduce activitatea unei subdiviziuni care are un efectiv de cel puţin 5 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui sector de activitate în domeniul elaborării politicilor, coordonării, monitorizării şi evaluării privind implementarea acestora, în conformitate cu activităţile care implică exercitarea prerogativelor de putere publică;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la sectorul gestionat
– 3 ani de experienţă profesională în domeniu;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B2);
– abilităţi de utilizare a computerului
B22Şef/şefă secţie
Şef adjunct/şefă adjunctă secţie
– conduce activitatea unei subdiviziuni autonome care are un efectiv de cel puţin 4 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui domeniu de activitate privind elaborarea politicilor, coordonarea, monitorizarea şi evaluarea implementării acestora, în conformitate cu activităţile care implică exercitarea prerogativelor de putere publică;
– este direct responsabil/responsabilă de activitatea subdiviziunii conduse, raportează direct superiorului/superioarei;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile tactice şi operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la domeniul gestionat
– 2 ani de experienţă profesională în domeniu;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B1);
– abilităţi de utilizare a computerului
B23Şef/şefă secţie în cadrul direcţiei– conduce activitatea unei subdiviziuni care are un efectiv de cel puţin 4 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui domeniu de activitate privind elaborarea politicilor, coordonarea, monitorizarea şi evaluarea implementării acestora, în conformitate cu activităţile care implică exercitarea prerogativelor de putere publică;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la domeniul gestionat
– 2 ani de experienţă profesională în domeniu;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B1);
– abilităţi de utilizare a computerului
B24Şef/şefă serviciu– conduce activitatea unei subdiviziuni care are un efectiv de cel puţin 2 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui domeniu/subdomeniu de activitate privind elaborarea politicilor, coordonarea, monitorizarea şi evaluarea implementării acestora, în conformitate cu activităţile care implică exercitarea prerogativelor de putere publică;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la domeniul/subdomeniul gestionat
– 1,5 ani de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
B25Şef/şefă subdiviziune teritorială
Şef adjunct/şefă adjunctă subdiviziune teritorială
– conduce activitatea unei subdiviziuni teritoriale din subordinea autorităţii administrative centrale;
– posedă competenţe manageriale de planificare funcţională a activităţii, de gestionare a resurselor financiare, umane, tehnice, materiale etc.;
– este responsabil/responsabilă de deciziile luate referitor la activitatea subdiviziunii teritoriale
– 2 ani de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
B26Investigator-şef/investigatoare-şefă– conduce activitatea unei subdiviziuni de profil din cadrul autorităţii;
– exercită controlul asupra acţiunilor de investigaţie tehnică;
– posedă competenţe analitice, abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile luate referitor la activitatea subdiviziunii
– 5 ani de experienţă profesională în domeniul care face obiectul investigaţiei tehnice privind siguranţa;
– în domeniul transportului aerian, să deţină o experienţă de cel puţin 3 ani de pilot sau de inginer aeronautic;
– în domeniul transportului naval, să deţină o experienţă de cel puţin 3 ani de conducere şi exploatare a navei maritime comerciale, de inginer sau de mecanic naval;
– în domeniul transportului feroviar, să deţină o experienţă de cel puţin 3 ani de inginer mecanic în domeniul feroviar;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B1);
– abilităţi de utilizare a computerului
 

3. Funcţii publice de execuţie

C33Consultant principal/consultantă principală– realizează sarcini de complexitate majoră în domeniul elaborării politicilor, monitorizării şi evaluării privind implementarea acestora; după caz, avizează proiectele de acte normative;
– posedă cunoştinţe aprofundate în mai multe arii de expertiză;
– manifestă abilităţi de analiză şi sinteză a datelor complexe, a fenomenelor şi a proceselor, de soluţionare a problemelor de complexitate înaltă în domeniul de competenţă;
– dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor
– 1,5 ani de experienţă profesională în domeniu;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B1);
– abilităţi de utilizare a computerului
C34Consultant superior/consultantă superioară– realizează sarcini de complexitate înaltă în domeniul elaborării politicilor, monitorizării şi evaluării privind implementarea acestora; după caz, avizează proiectele de acte normative;
– posedă cunoştinţe aprofundate în 1–2 arii de expertiză;
– manifestă abilităţi de analiză şi sinteză a datelor, a fenomenelor şi a proceselor, de soluţionare a problemelor de complexitate medie în domeniul de competenţă;
– de regulă, dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor
– 1 an de experienţă profesională în domeniu;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B1);
– abilităţi de utilizare a computerului
C35Consultant/consultantă– realizează sarcini de complexitate medie în domeniul elaborării politicilor, monitorizării şi evaluării privind implementarea acestora; după caz, avizează proiectele de acte normative;
– posedă cunoştinţe teoretice şi practice într-un domeniu de expertiză;
– manifestă abilităţi de analiză a datelor, de soluţionare a problemelor operaţionale în domeniul de competenţă;
– de regulă, dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor, urmând instrucţiunile superiorului/superioarei doar în cazul sarcinilor/problemelor de complexitate înaltă
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B1);
– abilităţi de utilizare a computerului
C36Auditor intern principal/auditoare internă principală – realizează sarcini de complexitate înaltă în domeniul planificării, coordonării şi organizării activităţii de audit intern/extern, monitorizează implementarea recomandărilor în domeniu;
– posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi speciale;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor complexe în domeniul de competenţă;
– dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor
– 2 ani de experienţă profesională în domeniu;
– posedă cunoştinţe în unul dintre domeniile: economie, drept, administrare, tehnologii informaţionale sau în domeniul specific sectorului de activitate al entităţii publice;
– deţinerea certificatului de calificare profesională în domeniul auditului intern în sectorul public;
– abilităţi de utilizare a computerului
C37Auditor intern superior/auditoare internă superioară – realizează sarcini de complexitate medie în domeniul planificării, coordonării şi organizării activităţii de audit intern/extern, monitorizează implementarea recomandărilor în domeniu;
– posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi speciale;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor de complexitate medie în domeniul de competenţă;
– de regulă, dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor, urmând instrucţiunile superiorului/superioarei doar în cazul sarcinilor/problemelor de complexitate înaltă
– 1 an de experienţă profesională în domeniu;
– posedă cunoştinţe în unul dintre domeniile: economie, drept, administrare, tehnologii informaţionale sau în domeniul specific sectorului de activitate al entităţii publice;
– deţinerea certificatului de evaluare a cunoştinţelor în domeniul auditului intern în sectorul public pentru nivelul intermediar;
– abilităţi de utilizare a computerului
C38Auditor intern/auditoare internă – realizează sarcini stabilite în domeniul planificării, coordonării şi organizării activităţii de audit intern/extern, monitorizează implementarea recomandărilor în domeniu;
– aplică metode, tehnici şi proceduri corespunzătoare domeniului de competenţă, în baza instrucţiunilor primite de la superior/superioară;
– are limite clare de independenţă; necesită supervizare din partea superiorului/superioarei
– posedă cunoştinţe în unul dintre domeniile: economie, drept, administrare, tehnologii informaţionale sau în domeniul specific sectorului de activitate al entităţii publice;
– abilităţi de utilizare a computerului
C39Contabil-şef/contabilă-şefă– realizează sarcini de complexitate înaltă în domeniul analizei bugetare şi managementului financiar;
– posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi speciale;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor complexe în domeniul de competenţă;
– dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor;
– exercită atribuţiile de serviciu fără personal în subordine
– 2 ani de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
C40Specialist principal/specialistă principală– realizează sarcini de complexitate înaltă, interdependente, în domeniul implementării politicilor;
– aplică cunoştinţe teoretice şi practice în domeniul de specializare, precum şi proceduri, metode şi tehnici profesionale corespunzătoare;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor de complexitate medie în domeniul de competenţă;
– dispune de independenţă în acţiune, cu excepţia sarcinilor complexe care necesită cunoştinţe şi experienţă profesională suplimentare
– 1 an de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
C41Specialist superior/specialistă superioară– realizează sarcini de complexitate medie, interdependente, în domeniul implementării politicilor;
– aplică proceduri, metode şi tehnici profesionale corespunzătoare domeniului de competenţă;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor operaţionale în domeniul de competenţă;
– după caz, necesită supervizare din partea superiorului/superioarei
– 6 luni de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
C42Specialist/specialistă– realizează sarcini clar definite, de complexitate redusă, în domeniul implementării politicilor;
– aplică proceduri, metode şi tehnici profesionale standardizate în domeniul de specializare, în baza instrucţiunilor primite de la superior/superioară;
– are limite clare de independenţă; necesită supervizare din partea superiorului/superioarei
– abilităţi de utilizare a computerului
C43Inspector principal/inspectoare principală– realizează sarcini de complexitate înaltă în domeniul executării activităţilor de control şi de inspectare a procesului de implementare a actelor normative în anumite domenii;
– posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi speciale;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor complexe în domeniul de competenţă;
– dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor
– 1,5 ani de experienţă profesională în domeniu;
– specializare în domeniul de activitate;
– abilităţi de utilizare a computerului
C44Inspector superior/inspectoare superioară– realizează sarcini de complexitate medie în domeniul executării activităţilor de control şi de inspectare a procesului de implementare a actelor normative în anumite domenii;
– posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi speciale;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor de complexitate medie în domeniul de competenţă;
– de regulă, dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor, urmând instrucţiunile superiorului/superioarei doar în cazul sarcinilor/problemelor de complexitate înaltă
– 6 luni de experienţă profesională în domeniu;
– specializare în domeniul de activitate;
– abilităţi de utilizare a computerului
C45Inspector/inspectoare– realizează sarcini de complexitate redusă în domeniul executării activităţilor de control şi de inspectare a procesului de implementare a actelor normative în anumite domenii;
– aplică metode, tehnici şi proceduri corespunzătoare domeniului de competenţă, în baza instrucţiunilor primite de la superior/superioară;
– are limite clare de independenţă; necesită supervizare din partea superiorului/superioarei
– abilităţi de utilizare a computerului
C46Investigator/investigatoare– realizează sarcini de complexitate medie/înaltă în domeniul care face obiectul investigaţiei tehnice privind siguranţa;
– aplică metode, tehnici şi proceduri corespunzătoare domeniului de competenţă, în baza instrucţiunilor primite de la superior/superioară;
– formulează constatări şi concluzii privind domeniul supus investigării tehnice privind siguranţa;
– are limite clare de independenţă
– 2 ani de experienţă profesională în domeniul care face obiectul investigaţiei tehnice privind siguranţa;
– în domeniul transportului aerian, să deţină o experienţă de cel puţin 1 an de pilot sau de inginer aeronautic;
– în domeniul transportului naval, să deţină o experienţă de cel puţin 1 an de conducere şi exploatare a navei maritime comerciale, de inginer sau de mecanic naval;
– în domeniul transportului feroviar, să deţină o experienţă de cel puţin 1 an de inginer mecanic în domeniul feroviar;
– abilităţi de utilizare a computerului
 

Secţiunea a 2-a

Autorităţile din subordinea organelor centrale de specialitate ale administraţiei

publice şi din subordinea altor autorităţi administrative centrale

(aparatul central şi subdiviziunile teritoriale)

 

1. Funcţii publice de conducere de nivel superior

A08Director adjunct/directoare adjunctă
Şef adjunct/şefă adjunctă inspectorat/inspecţie
– asistă conducătorul la conducerea activităţii unei autorităţi publice din subordinea ministerelor sau a altor autorităţi administrative centrale;
– posedă competenţe manageriale de planificare strategică şi funcţională a activităţii autorităţii publice, de gestionare a resurselor financiare, umane, tehnice, materiale etc.;
– este responsabil/ responsabilă de deciziile luate referitor la activitatea autorităţii publice
– 5 ani de experienţă profesională în domeniu;
– 2 ani de experienţă managerială;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B2);
– abilităţi de utilizare a computerului
A09Preşedinte al Consiliului Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare/preşedintă a Consiliului Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare Vicepreşedinte al Consiliului Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare/vicepreşedintă a Consiliului Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare Director al Agenţiei Naţionale pentru Curriculum şi Evaluare/directoare a Agenţiei Naţionale pentru Curriculum şi Evaluare Director adjunct al Agenţiei Naţionale pentru Curriculum şi Evaluare/directoare adjunctă a Agenţiei Naţionale pentru Curriculum şi Evaluare– conduce activitatea unei autorităţi publice din subordinea ministerelor sau a altor autorităţi administrative centrale; după caz, asistă conducătorul la conducerea activităţii autorităţii publice;
– posedă competenţe manageriale de planificare strategică şi funcţională a activităţii autorităţii publice, de gestionare a resurselor financiare, umane, tehnice, materiale etc.;
– este responsabil/responsabilă de deciziile luate referitor la activitatea autorităţii publice
– 5 ani de experienţă profesională în domeniu;
– 2 ani de experienţă managerială;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B2);
– abilităţi de utilizare a computerului
 

2. Funcţii publice de conducere

B27Secretar general al Consiliului Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare/secretară generală a Consiliului Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare– asistă conducătorul la conducerea activităţii unei autorităţi publice din subordinea ministerelor sau a altor autorităţi administrative centrale;
– posedă competenţe manageriale de planificare funcţională a activităţii autorităţii publice, de gestionare a resurselor financiare, umane, tehnice, materiale etc.;
– este responsabil/responsabilă de deciziile luate referitor la activitatea autorităţii publice
– 4 ani de experienţă profesională în domeniu;
– 1 an de experienţă managerială;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B2);
– abilităţi de utilizare a computerului
B29Şef/şefă direcţie generală
Şef adjunct/şefă adjunctă direcţie generală
– conduce activitatea unei subdiviziuni autonome care are un efectiv de cel puţin 18 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui sector complex de activitate în domeniul implementării/coordonării implementării politicilor;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile tactice şi operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la sectorul gestionat
– 3 ani de experienţă profesională în domeniu;
– 1 an de experienţă managerială;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B2);
– abilităţi de utilizare a computerului
B30Custode principal de fonduri– conduce activitatea arhivelor centrale, a serviciilor raionale (municipale) şi departamentale de arhivă;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui sector complex de activitate, raportează direct superiorului/superioarei;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile tactice şi operaţionale luate referitor la sectorul gestionat
– 4 ani de experienţă profesională în domeniu;
– 1 an de experienţă managerială;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B2);
– abilităţi de utilizare a computerului
B31Şef/şefă direcţie
Şef adjunct/şefă adjunctă direcţie
– conduce activitatea unei subdiviziuni autonome care are un efectiv de cel puţin 5 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui sector de activitate în domeniul implementării/coordonării implementării politicilor;
– este direct responsabil/responsabilă de activitatea subdiviziunii conduse, raportează direct superiorului/superioarei;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile tactice şi operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la sectorul gestionat
– 3 ani de experienţă profesională în domeniu;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B2);
– abilităţi de utilizare a computerului
B32Şef/şefă direcţie în cadrul direcţiei generale– conduce activitatea unei subdiviziuni care are un efectiv de cel puţin 5 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui sector de activitate în domeniul implementării/coordonării implementării politicilor;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la sectorul gestionat
– 3 ani de experienţă profesională în domeniu;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B2);
– abilităţi de utilizare a computerului
B33Şef/şefă secţie
Şef adjunct/şefă adjunctă secţie
– conduce activitatea unei subdiviziuni autonome care are un efectiv de cel puţin 4 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui domeniu de activitate privind implementarea/coordonarea implementării politicilor;
– este direct responsabil/responsabilă de activitatea subdiviziunii conduse, raportează direct superiorului/superioarei;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile tactice şi operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la domeniul gestionat
– 2 ani de experienţă profesională în domeniu;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B1);
– abilităţi de utilizare a computerului
B34Şef/şefă secţie în cadrul direcţiei– conduce activitatea unei subdiviziuni care are un efectiv de cel puţin 4 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui domeniu de activitate privind implementarea/coordonarea implementării politicilor;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la domeniul gestionat
– 2 ani de experienţă profesională în domeniu;
– cunoaşterea unei limbi de circulaţie internaţională (nivel B1);
– abilităţi de utilizare a computerului
B35Şef/şefă serviciu– conduce activitatea unei subdiviziuni care are un efectiv de cel puţin 2 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui domeniu/subdomeniu de activitate privind implementarea/coordonarea implementării politicilor;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la domeniul/subdomeniul gestionat
– 1,5 ani de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
B36Şef/şefă subdiviziune teritorială
Şef adjunct/şefă adjunctă subdiviziune teritorială
Şef/şefă inspectorat/inspecţie teritorială
Şef adjunct/şefă adjunctă inspectorat/inspecţie teritorială
– conduce activitatea unei subdiviziuni teritoriale din subordinea autorităţii administrative centrale;
– posedă competenţe manageriale de planificare funcţională a activităţii, de gestionare a resurselor financiare, umane, tehnice, materiale etc.;
– este responsabil/responsabilă de deciziile luate referitor la activitatea subdiviziunii teritoriale
– 2 ani de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
 

3. Funcţii publice de execuţie

C47Inspector principal/inspectoare principală– realizează sarcini de complexitate înaltă în domeniul executării activităţilor de control şi de inspectare a procesului de implementare a actelor normative în anumite domenii;
– posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi speciale;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor complexe în domeniul de competenţă;
– dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor
– 1,5 ani de experienţă profesională în domeniu;
– specializarea în domeniul de activitate;
– abilităţi de utilizare a computerului
C48Inspector superior/inspectoare superioară– realizează sarcini de complexitate medie în domeniul executării activităţilor de control şi de inspectare a procesului de implementare a actelor normative în anumite domenii;
– posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi speciale;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor de complexitate medie în domeniul de competenţă;
– de regulă, dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor, urmând instrucţiunile superiorului/superioarei doar în cazul sarcinilor/problemelor de complexitate înaltă
– 6 luni de experienţă profesională în domeniu;
– specializarea în domeniul de activitate;
– abilităţi de utilizare a computerului
C49Inspector/inspectoare– realizează sarcini de complexitate redusă în domeniul executării activităţilor de control şi de inspectare a procesului de implementare a actelor normative în anumite domenii;
– aplică metode, tehnici şi proceduri corespunzătoare domeniului de competenţă în baza instrucţiunilor primite de la superior/superioară;
– are limite clare de independenţă; necesită supervizare din partea superiorului/superioarei
– abilităţi de utilizare a computerului
C50Consilier de probaţiune principal/consilieră de probaţiune principală– realizează sarcini de complexitate înaltă, interdependente, în domeniul evidenţei şi exercitării controlului asupra persoanelor condamnate;
– aplică cunoştinţe teoretice şi practice în domeniul de specializare, precum şi proceduri, metode şi tehnici profesionale corespunzătoare;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor de complexitate medie în domeniul de competenţă;
– dispune de independenţă în acţiune, cu excepţia sarcinilor complexe care necesită cunoştinţe şi experienţă profesională suplimentare
– 1,5 ani de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
C51Consilier de probaţiune superior/consilieră de probaţiune superioară– realizează sarcini de complexitate medie, interdependente, în domeniul evidenţei şi exercitării controlului asupra persoanelor condamnate;
– aplică proceduri, metode şi tehnici profesionale corespunzătoare domeniului de competenţă;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor operaţionale în domeniul de competenţă;
– după caz, necesită supervizare din partea superiorului/superioarei
– 6 luni de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
C52Consilier de probaţiune/consilieră de probaţiune– realizează sarcini clar definite, de complexitate redusă, în domeniul evidenţei şi exercitării controlului asupra persoanelor condamnate, în baza instrucţiunilor primite de la superior/superioară;
– aplică proceduri, metode şi tehnici profesionale corespunzătoare domeniului de competenţă;
– are limite clare de independenţă; necesită supervizare din partea superiorului/superioarei
– abilităţi de utilizare a computerului
C53Contabil-şef/contabilă-şefă– realizează sarcini de complexitate înaltă în domeniul analizei bugetare şi managementului financiar;
– posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi speciale;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor complexe în domeniul de competenţă;
– dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor;
– exercită atribuţiile de serviciu fără personal în subordine
– 2 ani de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
C54Specialist principal/specialistă principală– realizează sarcini de complexitate înaltă, interdependente, în domeniul implementării/coordonării implementării politicilor;
– aplică cunoştinţe teoretice şi practice în domeniul de specializare, precum şi proceduri, metode şi tehnici profesionale corespunzătoare;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor de complexitate medie în domeniul de competenţă;
– dispune de independenţă în acţiune, cu excepţia sarcinilor complexe care necesită cunoştinţe şi experienţă profesională suplimentare
– 1 an de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
C55Specialist superior/specialistă superioară– realizează sarcini de complexitate medie, interdependente, în domeniul implementării politicilor;
– aplică proceduri, metode şi tehnici profesionale corespunzătoare domeniului de competenţă;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor operaţionale în domeniul de competenţă;
– după caz, necesită supervizare din partea superiorului/superioarei
– 6 luni de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
C56Specialist/specialistă– realizează sarcini clar definite, de complexitate redusă, în domeniul implementării politicilor;
– aplică proceduri, metode şi tehnici profesionale standardizate în domeniul de specializare, în baza instrucţiunilor primite de la superior/superioară;
– are limite clare de independenţă; necesită supervizare din partea superiorului/superioarei
– abilităţi de utilizare a computerului
C57Auditor intern principal/auditoare internă principală– realizează sarcini de complexitate înaltă în domeniul planificării, coordonării şi organizării activităţii de audit intern, monitorizează implementarea recomandărilor în domeniu;
– posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi speciale;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor complexe în domeniul de competenţă;
– dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor
– 2 ani de experienţă profesională în domeniu;
– posedă cunoştinţe în unul dintre domeniile: economie, drept, administrare, tehnologii informaţionale sau în domeniul specific sectorului de activitate al entităţii publice;
– deţinerea certificatului de calificare profesională în domeniul auditului intern în sectorul public;
– abilităţi de utilizare a computerului
C58Auditor intern superior/auditoare internă superioară– realizează sarcini de complexitate medie în domeniul planificării, coordonării şi organizării activităţii de audit intern, monitorizează implementarea recomandărilor în domeniu;
– posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi speciale;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor de complexitate medie în domeniul de competenţă;
– de regulă, dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor, urmând instrucţiunile superiorului/superioarei doar în cazul sarcinilor/problemelor de complexitate înaltă
– 1 an de experienţă profesională în domeniu;
– posedă cunoştinţe în unul dintre domeniile: economie, drept, administrare, tehnologii informaţionale sau în domeniul specific sectorului de activitate al entităţii publice;
– deţinerea certificatului de evaluare a cunoştinţelor în domeniul auditului intern în sectorul public pentru nivelul intermediar;
– abilităţi de utilizare a computerului
C59Auditor intern/auditoare internă– realizează sarcini stabilite în domeniul planificării, coordonării şi organizării activităţii de audit intern, monitorizează implementarea recomandărilor în domeniu;
– aplică metode, tehnici şi proceduri corespunzătoare domeniului de competenţă în baza instrucţiunilor primite de la superior/superioară;
– are limite clare de independenţă; necesită supervizare din partea superiorului/superioarei
– posedă cunoştinţe în unul dintre domeniile: economie, drept, administrare, tehnologii informaţionale sau în domeniul specific sectorului de activitate al entităţii publice;
– abilităţi de utilizare a computerului
 

Capitolul III

AUTORITĂŢI ALE ADMINISTRAŢIEI PUBLICE LOCALE

 

Secţiunea 1

Autorităţile administraţiei publice locale de nivelul al doilea

 

1. Funcţii publice de conducere

B37Secretar al consiliului raional/municipal/secretară a consiliului raional/municipal– exercită atribuţiile prevăzute de Legea nr.436/2006 privind administraţia publică locală– conform prevederilor Legii nr.436/2006 privind administraţia publică locală
B38Secretar al preturii/secretară a preturii– exercită atribuţiile prevăzute de Legea nr.436/2006 privind administraţia publică locală– conform prevederilor Legii nr.436/2006 privind administraţia publică locală
B39Şef/şefă direcţie generală Şef adjunct/şefă adjunctă direcţie generală– conduce activitatea unei subdiviziuni autonome care are un efectiv de cel puţin 18 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui sector complex de activitate, în conformitate cu activităţile care implică exercitarea prerogativelor de putere publică;
– este direct responsabil/responsabilă de activitatea subdiviziunii conduse, raportează direct superiorului/superioarei;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile tactice şi operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la sectorul gestionat
– 4 ani de experienţă profesională în domeniu;
– 1 an de experienţă managerială;
– abilităţi de utilizare a computerului
B40Şef/şefă direcţie
Şef adjunct/şefă adjunctă direcţie
– conduce activitatea unei subdiviziuni autonome care are un efectiv de cel puţin 5 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui sector de activitate, în conformitate cu activităţile care implică exercitarea prerogativelor de putere publică;
– este direct responsabil/responsabilă de activitatea subdiviziunii conduse, raportează direct superiorului/superioarei;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile tactice şi operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la sectorul gestionat
– 3 ani de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
B41Şef/şefă direcţie în cadrul direcţiei generale– conduce activitatea unei subdiviziuni care are un efectiv de cel puţin 5 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui sector de activitate, în conformitate cu activităţile care implică exercitarea prerogativelor de putere publică;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la sectorul gestionat
– 3 ani de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
B42Şef/şefă secţie
Şef adjunct/şefă adjunctă secţie
– conduce activitatea unei subdiviziuni autonome care are un efectiv de cel puţin 4 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui domeniu de activitate, în conformitate cu activităţile care implică exercitarea prerogativelor de putere publică;
– este direct responsabil/responsabilă de activitatea subdiviziunii conduse, raportează direct superiorului/superioarei;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile tactice şi operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la domeniul gestionat
– 2 ani de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
B43Şef/şefă secţie în cadrul direcţiei– conduce activitatea unei subdiviziuni care are un efectiv de cel puţin 4 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui domeniu de activitate, în conformitate cu activităţile care implică exercitarea prerogativelor de putere publică;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la domeniul gestionat
– 2 ani de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
B44Şef/şefă serviciu– conduce activitatea unei subdiviziuni care are un efectiv de cel puţin 2 unităţi de personal;
– este responsabil/responsabilă de gestionarea unui domeniu/subdomeniu de activitate, în conformitate cu activităţile care implică exercitarea prerogativelor de putere publică;
– posedă abilităţi de planificare, organizare, coordonare, monitorizare, control, evaluare;
– este responsabil/responsabilă de deciziile operaţionale luate referitor la activitatea subdiviziunii şi la domeniul/subdomeniul gestionat
– 1 an de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
 

2. Funcţii publice de execuţie

C60Contabil-şef/contabilă-şefă– realizează sarcini de complexitate înaltă în domeniul analizei bugetare şi managementului financiar;
– posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi speciale;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor complexe în domeniul de competenţă;
– dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor;
– exercită atribuţiile de serviciu fără personal în subordine
– 2 ani de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
C61Arhitect-şef/arhitectă-şefă– realizează sarcini de complexitate înaltă în domeniul arhitecturii şi urbanismului;
– posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi speciale;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor complexe în domeniul de competenţă;
– dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor
– 1 an de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
C62Auditor intern principal/auditoare internă principală– realizează sarcini de complexitate înaltă în domeniul planificării, coordonării şi organizării activităţii de audit intern, monitorizează implementarea recomandărilor în domeniu;
– posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi speciale;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor complexe în domeniul de competenţă;
– dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor
– 2 ani de experienţă profesională în domeniu;
– posedă cunoştinţe în unul dintre domeniile: economie, drept, administrare, tehnologii informaţionale sau în domeniul specific sectorului de activitate al entităţii publice;
– deţinerea certificatului de calificare profesională în domeniul auditului intern în sectorul public;
– abilităţi de utilizare a computerului
C63Auditor intern superior/auditoare internă superioară– realizează sarcini de complexitate medie în domeniul planificării, coordonării şi organizării activităţii de audit intern, monitorizează implementarea recomandărilor în domeniu;
– posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi speciale;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor de complexitate medie în domeniul de competenţă;
– de regulă, dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor, urmând instrucţiunile superiorului/superioarei doar în cazul sarcinilor/problemelor de complexitate înaltă
– 1 an de experienţă profesională în domeniu;
– posedă cunoştinţe în unul dintre domeniile: economie, drept, administrare, tehnologii informaţionale sau în domeniul specific sectorului de activitate al entităţii publice;
– deţinerea certificatului de evaluare a cunoştinţelor în domeniul auditului intern în sectorul public pentru nivelul intermediar;
– abilităţi de utilizare a computerului
C64Auditor intern/auditoare internă– realizează sarcini stabilite în domeniul planificării, coordonării şi organizării activităţii de audit intern, monitorizează implementarea recomandărilor în domeniu;
– aplică metode, tehnici şi proceduri corespunzătoare domeniului de competenţă, în baza instrucţiunilor primite de la superior/superioară;
– are limite clare de independenţă; necesită supervizare din partea superiorului/superioarei
– posedă cunoştinţe în unul dintre domeniile: economie, drept, administrare, tehnologii informaţionale sau în domeniul specific sectorului de activitate al entităţii publice;
– abilităţi de utilizare a computerului
C65Specialist principal/specialistă principală– realizează sarcini de complexitate înaltă, interdependente, în domeniul implementării politicilor;
– aplică cunoştinţe teoretice şi practice în domeniul de specializare, precum şi proceduri, metode şi tehnici profesionale corespunzătoare;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor de complexitate medie în domeniul de competenţă;
– dispune de independenţă în acţiune, cu excepţia sarcinilor complexe care necesită cunoştinţe şi experienţă profesională suplimentare
– 1 an de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
C66Specialist superior/specialistă superioară– realizează sarcini de complexitate medie, interdependente, în domeniul implementării politicilor;
– aplică proceduri, metode şi tehnici profesionale corespunzătoare domeniului de competenţă;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor operaţionale în domeniul de competenţă;
– după caz, necesită supervizare din partea superiorului/superioarei
– 6 luni de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
C67Specialist/specialistă– realizează sarcini clar definite, de complexitate redusă, în domeniul implementării politicilor;
– aplică proceduri, metode şi tehnici profesionale standardizate în domeniul de specializare, în baza instrucţiunilor primite de la superior/superioară;
– are limite clare de independenţă; necesită supervizare din partea superiorului/superioarei
– abilităţi de utilizare a computerului
 

Secţiunea a 2-a

Autorităţile administraţiei publice locale de nivelul întâi

 

1. Funcţii publice de conducere

B45Secretar al consiliului local/secretară a consiliului local– exercită atribuţiile prevăzute de Legea nr.436/2006 privind administraţia publică locală– conform prevederilor Legii nr.436/2006 privind administraţia publică locală
 

2. Funcţii publice de execuţie

C68Contabil-şef/contabilă-şefă– realizează sarcini de complexitate înaltă în domeniul analizei bugetare şi managementului financiar;
– posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi speciale;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor complexe în domeniul de competenţă;
– dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor;
– exercită atribuţiile de serviciu fără personal în subordine
– 1 an de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
C69Arhitect-şef/arhitectă-şefă– realizează sarcini de complexitate înaltă în domeniul arhitecturii şi urbanismului;
– posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi speciale;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor complexe în domeniul de competenţă;
– dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor
– 6 luni de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
C70Auditor intern principal/auditoare internă principală– realizează sarcini de complexitate înaltă în domeniul planificării, coordonării şi organizării activităţii de audit intern, monitorizează implementarea recomandărilor în domeniu;
– posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi speciale;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor complexe în domeniul de competenţă;
– dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor
– 2 ani de experienţă profesională în domeniu;
– posedă cunoştinţe în unul dintre domeniile: economie, drept, administrare, tehnologii informaţionale sau în domeniul specific sectorului de activitate al entităţii publice;
– deţinerea certificatului de calificare profesională în domeniul auditului intern în sectorul public;
– abilităţi de utilizare a computerului
C71Auditor intern superior/auditoare internă superioară– realizează sarcini de complexitate medie în domeniul planificării, coordonării şi organizării activităţii de audit intern, monitorizează implementarea recomandărilor în domeniu;
– posedă cunoştinţe aprofundate în domeniul legislaţiei generale şi speciale;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor de complexitate medie în domeniul de competenţă;
– de regulă, dispune de autonomie în exercitarea sarcinilor, urmând instrucţiunile superiorului/superioarei doar în cazul sarcinilor/problemelor de complexitate înaltă
– 1 an de experienţă profesională în domeniu;
– posedă cunoştinţe în unul dintre domeniile: economie, drept, administrare, tehnologii informaţionale sau în domeniul specific sectorului de activitate al entităţii publice;
– deţinerea certificatului de evaluare a cunoştinţelor în domeniul auditului intern în sectorul public pentru nivelul intermediar;
– abilităţi de utilizare a computerului
C72Auditor intern/auditoare internă– realizează sarcini stabilite în domeniul planificării, coordonării şi organizării activităţii de audit intern, monitorizează implementarea recomandărilor în domeniu;
– aplică metode, tehnici şi proceduri corespunzătoare domeniului de competenţă, în baza instrucţiunilor primite de la superior/superioară;
– are limite clare de independenţă; necesită supervizare din partea superiorului/superioarei
– posedă cunoştinţe în unul dintre domeniile: economie, drept, administrare, tehnologii informaţionale sau în domeniul specific sectorului de activitate al entităţii publice;
– abilităţi de utilizare a computerului
C73Specialist principal/specialistă principală– realizează sarcini de complexitate înaltă, interdependente, în domeniul implementării politicilor;
– aplică cunoştinţe teoretice şi practice în domeniul de specializare, precum şi proceduri, metode şi tehnici profesionale corespunzătoare;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor de complexitate medie în domeniul de competenţă;
– dispune de independenţă în acţiune, cu excepţia sarcinilor complexe care necesită cunoştinţe şi experienţă profesională suplimentare
– 1 an de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
C74Specialist superior/specialistă superioară– realizează sarcini de complexitate medie, interdependente, în domeniul implementării politicilor;
– aplică proceduri, metode şi tehnici profesionale corespunzătoare domeniului de competenţă;
– manifestă abilităţi de soluţionare a problemelor operaţionale în domeniul de competenţă;
– după caz, necesită supervizare din partea superiorului/superioarei
– 6 luni de experienţă profesională în domeniu;
– abilităţi de utilizare a computerului
C75Specialist/specialistă– realizează sarcini clar definite, de complexitate redusă, în domeniul implementării politicilor;
– aplică proceduri, metode şi tehnici profesionale standardizate în domeniul de specializare, în baza instrucţiunilor primite de la superior/superioară;
– are limite clare de independenţă; necesită supervizare din partea superiorului/superioarei
– abilităţi de utilizare a computerului
 

Notă. Cerinţele specifice minime aferente funcţiilor publice de conducere a subdiviziunilor de audit intern se suplimentează cu cerinţa deţinerii certificatului de calificare profesională în domeniul auditului intern în sectorul public sau a certificatului de calificare cu recunoaştere internaţională în domeniul auditului intern.

 

[Clasificatorul modificat prin Legea nr.47 din 14.03.2024, în vigoare 01.04.2024]

[Clasificatorul în redacţia Legii nr.221 din 17.08.2023, în vigoare 01.10.2023]

[Clasificatorul modificat prin Legea nr.246 din 31.07.2023, în vigoare 18.08.2023]

[Clasificatorul completat prin Legea nr.2 din 02.02.2023, în vigoare 09.02.2023]

[Clasificatorul modificat prin Legea nr.336 din 08.12.2022, în vigoare 01.01.2023]

[Clasificatorul completat prin Legea nr.263 din 08.09.2022, în vigoare 23.09.2022]

[Clasificatorul modificat prin Legea nr.243 din 28.07.2022, în vigoare 26.08.2022]

[Clasificatorul modificat prin Legea nr.38 din 17.02.2022, în vigoare 11.03.2022]

[Clasificatorul modificat prin Legea nr.257 din 16.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Clasificatorul modificat prin Legea nr.63 din 05.07.2019, în vigoare 12.07.2019]

[Clasificatorul modificat prin Legea nr.271 din 23.11.2018, în vigoare 01.12.2018]

[Clasificatorul modificat prin Legea nr.140 din 27.07.2018, în vigoare 17.08.2018]

[Clasificatorul completat prin Legea nr.36 din 16.03.2018, în vigoare 20.04.2018]

[Clasificatorul modificat prin Legea nr.315 din 22.12.2017, în vigoare 12.01.2018]

[Clasificatorul modificat prin Legea nr.213 din 21.12.2017, în vigoare 30.12.2017]

[Clasificatorul modificat prin Legea nr.153 din 14.07.2017, în vigoare 18.12.2017]

[Clasificatorul completat prin Legea nr.156 din 20.07.2017, în vigoare 18.08.2017]

[Clasificatorul completat prin Legea nr.152 din 01.07.2016, în vigoare 01.08.2016]

[Clasificatorul completat prin Legea nr.166 din 31.07.2015, în vigoare 02.10.2015]

[Clasificatorul completat prin Legea nr.156 din 18.07.2014, în vigoare 22.08.2014]

[Clasificatorul completat prin Legea nr.174 din 12.07.2013, în vigoare 02.08.2013]

[Clasificatorul modificat prin Legea nr.153 din 05.07.2012, în vigoare 31.08.2012]