L E G E
privind recensământul populaţiei şi locuinţelor
nr. 231 din 28.07.2022
Monitorul Oficial nr.267-273/558 din 26.08.2022
* * *
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Scopul legii
Articolul 2. Obiectul de reglementare
Articolul 3. Domeniul de aplicare
Articolul 4. Noţiuni utilizate
Articolul 5. Scopul şi obiectivul recensământului
Capitolul II
ORGANIZAREA ŞI EFECTUAREA RECENSĂMÂNTULUI
Articolul 6. Data de referinţă a recensământului şi perioada de colectare a datelor de recensământ
Articolul 7. Obligativitatea participării la recensământ
Articolul 8. Finanţarea recensământului
Articolul 9. Personalul temporar de recensământ
Articolul 10. Campania de comunicare şi promovare
Articolul 11. Informaţiile colectate în cadrul recensământului
Articolul 12. Metode de efectuare a recensământului
Articolul 13. Accesul la datele administrative şi datele private
Articolul 14. Prelucrarea datelor
Articolul 15. Recensământul de probă
Articolul 16. Diseminarea rezultatelor recensământului
Articolul 17. Stocarea datelor de recensământ
Capitolul III
ATRIBUŢII ŞI RESPONSABILITĂŢI
Articolul 18. Biroul Naţional de Statistică
Articolul 19. Comisia naţională şi comisiile teritoriale pentru recensământul populaţiei şi locuinţelor
Articolul 20. Atribuţiile şi responsabilităţile entităţilor care contribuie la organizarea şi efectuarea recensământului
Capitolul IV
CONFIDENŢIALITATEA STATISTICĂ ŞI PROTECŢIA
DATELOR CU CARACTER PERSONAL
Articolul 21. Confidenţialitatea datelor statistice
Articolul 22. Protecţia datelor cu caracter personal
Capitolul V
RĂSPUNDEREA JURIDICĂ
Articolul 23. Răspunderea juridică
Capitolul VI
DISPOZIŢII FINALE
Articolul 24. Dispoziţii finale
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Prezenta lege transpune parţial Regulamentul (CE) nr.763/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iulie 2008 privind recensământul populaţiei şi al locuinţelor, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 218 din 13 august 2008.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Scopul legii
Scopul prezentei legi este de a crea cadrul normativ general necesar pentru organizarea şi efectuarea recensămintelor populaţiei şi locuinţelor (în continuare – recensăminte) în vederea producerii şi diseminării indicatorilor statistici de recensământ.
Articolul 2. Obiectul de reglementare
(1) Prezenta lege reglementează:
a) atribuţiile entităţilor care asigură organizarea şi efectuarea recensămintelor, raporturile juridice care apar între entităţile care contribuie la organizarea şi efectuarea recensămintelor, precum şi stabileşte unităţile de recenzare care fac obiectul recensămintelor;
b) modul de organizare, efectuare şi finanţare a recensămintelor.
(2) Organizarea şi efectuarea recensămintelor se realizează de către Biroul Naţional de Statistică (în continuare – BNS), în concordanţă cu recomandările Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite în domeniul recensământului populaţiei şi locuinţelor, cu suportul Comisiei naţionale pentru recensământul populaţiei şi locuinţelor, al comisiilor teritoriale subordonate acesteia, al autorităţilor administraţiei publice, al instituţiilor publice şi entităţilor indicate la art.20.
Articolul 3. Domeniul de aplicare
(1) Prezenta lege se aplică:
1) unităţilor de recenzare, care includ:
a) persoanele cu reşedinţă obişnuită în Republica Moldova la data de referinţă a recensământului;
b) persoanele cu domiciliul în Republica Moldova aflate peste hotare pe un termen de până la 12 luni la muncă, la studii şi în alte scopuri;
c) cetăţenii Republicii Moldova din cadrul misiunilor diplomatice, al oficiilor consulare, al Forţelor Armate ale Republicii Moldova, precum şi membrii familiilor acestora, aflaţi peste hotare;
d) gospodăriile casnice şi nucleele familiale;
e) clădirile de locuit;
f) clădirile cu altă destinaţie decât cea de locuit, dacă există cel puţin o locuinţă în acestea;
g) locuinţele situate în orice clădire, indiferent dacă sunt locuite sau nu la data de referinţă a recensământului;
h) spaţiile colective de locuit;
2) entităţilor care contribuie la organizarea şi efectuarea recensământului, conform art.20.
(2) Prezenta lege nu se aplică:
a) cetăţenilor altor state care se află pe teritoriul ţării pentru o perioadă mai mică de 12 luni anterior datei de referinţă a recensământului şi care nu intenţionează să rămână în ţară mai mult de 12 luni;
b) cetăţenilor altor state din cadrul misiunilor diplomatice, al oficiilor consulare şi al forţelor armate străine, precum şi membrilor familiilor acestora, aflaţi pe teritoriul Republicii Moldova;
c) în cazul clădirilor situate pe teritoriul Republicii Moldova, deţinute cu titlu de proprietate de alte state şi administrate de reprezentanţele diplomatice şi consulare ale ţărilor respective sau de reprezentanţele organizaţiilor internaţionale.
Articolul 4. Noţiuni utilizate
În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile utilizate au înţelesul noţiunilor definite la art.3 din Legea nr.93/2017 cu privire la statistica oficială, precum şi, suplimentar, următoarele noţiuni semnifică:
autorecenzare – acţiune prin care are loc înregistrarea informaţiilor cuprinse în chestionarele de recensământ pentru o anumită unitate de recenzare şi care este efectuată de către persoana respectivă în regim online sau prin chestionare pe suport de hârtie;
caracteristică esenţială a recensământului – înregistrare individuală; simultaneitate; universalitate în cadrul unui teritoriu definit; disponibilitatea datelor pe zone geografice mici; periodicitate definită;
cercetare prin sondaj – metodă de observare statistică, care vizează cunoaşterea unei populaţii statistice pe baza observaţiilor efectuate asupra unui eşantion reprezentativ, extras prin metode ştiinţifice din colectivitatea totală;
chestionar de recensământ – instrument de cercetare statistică, inclusiv în formă electronică, care constă într-un set de întrebări concepute pentru colectarea datelor despre populaţie şi locuinţe în vederea realizării obiectivelor recensământului;
clădire – construcţie permanentă care include spaţii locuite sau locuinţe pentru uz sezonier, locuinţe secundare ori care nu sunt locuite;
identificator statistic unic – cod alfanumeric unic, generat în scopuri exclusiv statistice în urma aplicării asupra fiecărui număr de identificare de stat al persoanei fizice (IDNP) a unui algoritm specific de pseudonimizare, utilizat într-o bază de date sau în orice listă de unităţi statistice;
locuinţă – construcţie sau încăpere izolată, alcătuită din una sau mai multe încăperi de locuit şi din încăperi auxiliare (bucătărie, bloc sanitar etc.), care satisface cerinţele de trai ale uneia sau ale mai multor persoane. În calitate de locuinţă sunt recunoscute casele de locuit individuale, apartamentele, încăperile locuibile din cămine şi din clădirile cu altă destinaţie, precum şi alte unităţi de locuit, mobile sau improvizate, care sunt utilizate ca locuinţe la data de referinţă a recensământului;
nucleu familial – unitate constituită din: soţ sau partener şi soţie sau parteneră, fără copii; soţ sau partener şi soţie sau parteneră, cu copii necăsătoriţi; unul dintre părinţi cu copii necăsătoriţi;
personal temporar de recensământ – persoane contractate pe o perioadă determinată, antrenate în organizarea şi efectuarea recensământului, inclusiv a recensământului de probă şi anchetei postrecenzare;
populaţie rezidentă –totalitatea persoanelor ce deţin cetăţenia Republicii Moldova, cetăţenia altor state şi apatrizii, care, la data de referinţă a recensământului, au reşedinţa obişnuită pe teritoriul ţării;
procesarea datelor – etapă complexă a procesului statistic, realizată prin activităţi de codificare, clasificare, validare, agregare, corelare, modelare, analiză statistică, stocare şi arhivare, care se bazează pe metode ştiinţifice, utilizând infrastructura tehnică, sistemele informaţionale şi aplicaţiile informatice;
recensământ al populaţiei şi locuinţelor – proces de planificare, colectare, prelucrare, evaluare, diseminare şi analiză a datelor despre persoanele (date demografice, sociale şi economice), despre gospodăriile casnice şi locuinţele din Republica Moldova, cu referire la un anumit moment;
recensământ combinat – recensământ în cadrul căruia informaţiile despre persoane, gospodăriile casnice şi locuinţe sunt colectate prin combinarea datelor colectate cu utilizarea diferitelor metode: a unei sau mai multor cercetări prin sondaj, a recensământului tradiţional şi/sau a recensământului pe bază de registre;
recensământ de probă – exerciţiu de testare a recensământului la o scară mai mică, care are drept scop verificarea tuturor activităţilor de recensământ, inclusiv metodologia recensământului, conţinutul chestionarelor de recensământ, instruirea personalului temporar de recensământ, măsurile organizatorice, procesul tehnologic de prelucrare a datelor, măsurile de protecţie a datelor individuale şi altele;
recensământ pe bază de registre – recensământ realizat cu utilizarea unui set de registre de bază care conţin date cuprinzătoare despre unităţile de recenzare;
recensământ tradiţional – cercetare exhaustivă în teren, cu colectarea datelor prin autorecenzare şi prin interviuri faţă în faţă realizate de către personalul de recensământ;
recenzare – colectarea datelor individuale despre o persoană, o locuinţă şi/sau o gospodărie casnică, fie cu participarea directă a persoanei sau a gospodăriei respective, fie indirect, utilizând datele individuale înregistrate în sursele de date administrative şi/sau în sursele private de date;
reşedinţă obişnuită – loc în care o persoană îşi petrece, în mod obişnuit, timpul de odihnă zilnică, indiferent de absenţele temporare în scopul odihnei, al concediului/vacanţei, al vizitelor la rude şi prieteni, al afacerilor, al tratamentului medical sau al pelerinajelor religioase.
Se consideră că au reşedinţă obişnuită într-o unitate administrativ-teritorială persoanele care:
a) au locuit la locul lor de reşedinţă obişnuită o perioadă neîntreruptă de cel puţin 12 luni înainte de data de referinţă a recensământului; sau
b) au sosit la locul lor de reşedinţă obişnuită cu cel mult 12 luni înainte de data de referinţă a recensământului, cu intenţia de a locui cel puţin un an.
În cazul în care nu se pot determina circumstanţele descrise la lit.a) şi b), reşedinţă obişnuită se consideră domiciliul sau reşedinţa temporară a persoanei;
rundă mondială – perioadă, de regulă, de 10 ani, recomandată de către Organizaţia Naţiunilor Unite, în cadrul căreia statele ar urma să efectueze cel puţin un recensământ al populaţiei şi locuinţelor;
spaţiu colectiv de locuit – una sau mai multe clădiri distincte, situate pe aceeaşi adresă, destinate a fi locuite pentru perioade diferite de către grupuri de persoane între care, în general, nu există legături de rudenie, care sunt reunite, de regulă, în scopuri şi interese comune şi care pot folosi în comun unele spaţii şi instalaţii, precum bucătăriile, sălile de mese, băile etc.;
unitate de recenzare – persoană fizică; gospodărie casnică; locuinţă; clădire în care este situată locuinţa, despre care se colectează informaţii în cadrul recensământului;
variabilă de recensământ – caracteristică a unităţii de recenzare (persoană fizică, gospodărie casnică, locuinţă sau clădire) care poate lua mai mult de o valoare dintr-un set de valori şi care stă la baza calculării indicatorilor statistici de recensământ.
Articolul 5. Scopul şi obiectivul recensământului
(1) Scopul recensământului este de a oferi informaţii de interes public despre populaţia rezidentă (în continuare – populaţie) şi locuinţe pentru elaborarea, monitorizarea şi evaluarea politicilor, pentru argumentarea deciziilor de dezvoltare umană, pentru cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea mediului de afaceri.
(2) Recensământul are ca obiectiv producerea, în condiţii de calitate şi comparabilitate internaţională, a statisticilor oficiale naţionale sub forma unor indicatori statistici privind: numărul şi distribuţia teritorială, la cel mai mic nivel teritorial, a populaţiei; structura demografică şi caracteristicile socioeconomice; gospodăriile casnice, locuinţele, condiţiile de locuit ale populaţiei şi clădirile în care se situează locuinţele acesteia.
(3) Recensământul serveşte drept bază pentru estimările anuale ale numărului populaţiei ţării şi bază de sondaj pentru cercetările statistice selective.
Capitolul II
ORGANIZAREA ŞI EFECTUAREA RECENSĂMÂNTULUI
Articolul 6. Data de referinţă a recensământului şi perioada de colectare a datelor de recensământ
(1) Recensământul este efectuat cel puţin o dată la 10 ani, în cadrul rundelor mondiale.
(2) Data de referinţă a recensământului şi perioada de colectare a datelor de recensământ se stabilesc de către Guvern.
(3) Informaţiile înregistrate în cadrul recensământului reflectă caracteristicile populaţiei şi ale locuinţelor conform situaţiei la ora 00.00 a datei de referinţă a recensământului, care este prima zi a perioadei de colectare a datelor de recensământ.
Articolul 7. Obligativitatea participării la recensământ
(1) Participarea la recensământ a persoanelor care îndeplinesc condiţiile de la art.3 alin.(1) pct.1) lit.a)–c) este obligatorie.
(2) Persoanele care fac obiectul recenzării au următoarele obligaţii:
a) de a se autorecenza sau de a fi recenzate;
b) de a furniza, pe propria răspundere, informaţii corecte şi complete conform chestionarelor de recensământ;
c) de a respecta şi de a nu obstrucţiona activitatea personalului de recensământ;
d) de a se identifica prin prezentarea corectă a numărului de identificare de stat al persoanei fizice (IDNP), în baza actului de identitate sau a altui act oficial.
(3) Modul de participare la recensământ a persoanelor care fac obiectul recenzării, inclusiv prin autorecenzare, este stabilit de către Guvern.
(4) Persoanele care fac obiectul recenzării au dreptul de a fi informate cu privire la:
a) scopul şi obiectivele recensământului;
b) drepturile şi obligaţiile privind furnizarea informaţiilor solicitate;
c) măsurile aplicate pentru a asigura confidenţialitatea datelor statistice.
(5) În cazul în care unul sau mai mulţi membri ai gospodăriei casnice lipsesc, recenzorul completează chestionarele de recensământ în baza informaţiilor furnizate de ceilalţi membri care au capacitate deplină de exerciţiu, dacă aceştia cunosc răspunsurile la întrebările din chestionare. Informaţia necesară despre copiii minori este furnizată de către reprezentanţii legali.
Articolul 8. Finanţarea recensământului
Finanţarea organizării şi efectuării recensământului se realizează din bugetul de stat, în limitele alocaţiilor aprobate prin legea bugetară anuală, precum şi din alte surse financiare neinterzise de lege.
Articolul 9. Personalul temporar de recensământ
(1) Personalul temporar de recensământ este antrenat în organizarea şi efectuarea recensământului prin contractare. Prin derogare de la prevederile art.25 alin.(2) lit.a) din Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, pe perioada organizării şi efectuării recensământului, în calitate de personal temporar de recensământ pot fi contractaţi funcţionari publici în afara orelor de program.
(2) Condiţiile de remunerare a personalului temporar de recensământ se stabilesc de către Guvern.
[Art.9 în redacţia Legii nr.47 din 14.03.2024, în vigoare 01.04.2024]
Articolul 10. Campania de comunicare şi promovare
(1) Scopul, modalitatea de organizare şi efectuare a recensământului sunt aduse la cunoştinţa populaţiei prin intermediul furnizorilor de servicii media, în cadrul unei campanii de comunicare şi promovare.
(2) Campania de comunicare şi promovare începe cu cel puţin opt săptămâni înainte de data de referinţă a recensământului şi se încheie cu diseminarea rezultatelor finale ale recensământului.
(3) Mesajele de comunicare şi promovare a recensământului în mass-media sunt difuzate în calitate de mesaje de interes public.
(4) La solicitarea BNS, mesajele de interes public sunt difuzate în mod gratuit de către:
a) publicaţiile periodice publice – în publicaţiile periodice tipărite şi pe paginile web;
b) agenţiile de presă fondate de autorităţile administraţiei publice – pe paginile web;
c) furnizorii publici de servicii media, naţionali şi regionali – în toate serviciile media audiovizuale liniare, la orele de maximă audienţă;
d) furnizorii publici de servicii media, naţionali şi regionali – în toate serviciile media audiovizuale neliniare.
Articolul 11. Informaţiile colectate în cadrul recensământului
(1) Pentru atingerea obiectivului recensământului prevăzut la art.5 alin.(2), sunt colectate informaţii cu privire la tematicile de recensământ de bază, la nivel de unităţi de recenzare, precum:
a) caracteristicile demografice şi sociale ale populaţiei, inclusiv cele etnoculturale şi educaţionale;
b) caracteristicile geografice şi migraţionale ale populaţiei;
c) caracteristicile economice ale populaţiei, inclusiv privind activitatea agricolă a acesteia;
d) condiţiile de locuit ale populaţiei;
e) caracteristicile gospodăriilor casnice şi ale nucleelor familiale;
f) caracteristicile clădirilor şi locuinţelor.
(2) Variabilele de recensământ care formează conţinutul chestionarelor de recensământ sunt stabilite de BNS.
(3) În vederea colectării datelor şi a obţinerii rezultatelor finale ale recensământului, BNS creează, completează şi prelucrează o bază de date cu înregistrări individuale, care se vor obţine prin:
a) colectarea directă de la populaţie, prin autorecenzare sau prin interviuri faţă în faţă;
b) colectarea indirectă din surse de date administrative şi din surse private de date, inclusiv prin completarea răspunsurilor la unele (sau toate) întrebări din chestionarele în formă electronică de către BNS cu informaţiile identificate în bazele de date ale persoanelor juridice de drept public şi privat. Datele respective sunt prelucrate exclusiv în cadrul sistemului informaţional de recensământ, fără posibilitatea de a le extrage şi de a le utiliza în afara scopului producerii statisticii oficiale.
(4) Informaţiile colectate în cadrul recensământului de la populaţie, din surse de date administrative şi din surse private de date, sunt prelucrate pentru:
a) calcularea numărului populaţiei la data de referinţă a recensământului;
b) determinarea valorilor variabilelor de recensământ pentru fiecare unitate de recenzare;
c) calcularea indicatorilor statistici, determinaţi pe baza variabilelor de recensământ.
(5) Recensământul populaţiei şi locuinţelor poate fi integrat cu alte recensăminte, precum cel agricol, în baza hotărârii Guvernului.
Articolul 12. Metode de efectuare a recensământului
(1) Recensământul poate fi efectuat prin următoarele metode:
a) recensământul tradiţional;
b) combinarea recensământului tradiţional şi a cercetării prin sondaj;
c) recensământul pe bază de registre;
d) combinarea metodelor indicate la lit.a), b) şi c).
(2) Metoda de efectuare a recensământului se stabileşte de către BNS, asigurând, în măsura posibilităţilor, caracteristicile esenţiale ale recensământului.
Articolul 13. Accesul la datele administrative şi datele private
(1) BNS este în drept să acceseze, să extragă şi să prelucreze, în scopul efectuării recensământului, datele cu caracter personal transmise de posesorii şi deţinătorii de date administrative şi de date private (din registrele şi sistemele informaţionale gestionate de aceştia) despre caracteristicile prevăzute la art.11 alin.(1), în condiţiile alin.(5) din prezentul articol,inclusiv prin platforma de interoperabilitate (MConnect) sau prin servicii de reţea.
(2) BNS este în drept să combine şi să integreze, în scopul producerii statisticilor oficiale de recensământ, datele cu caracter personal, colectate direct de la respondenţi, şi cele colectate indirect – din surse de date administrative şi surse private de date, prin utilizarea numărului de identificare de stat al persoanei fizice (IDNP) şi a altor caracteristici care permit identificarea directă sau indirectă a unităţilor de recenzare.
(3) Datele administrative şi datele private accesate, extrase şi prelucrate de către BNS pot înlocui parţial sau integral colectarea directă a informaţiilor pentru unităţile de recenzare.
(4) Posesorii şi/sau deţinătorii de date administrative şi de date private sunt obligaţi să transmită BNS, cu titlu gratuit, datele individuale, inclusiv datele cu caracter personal, din registrele, sistemele informaţionale, sistemele de evidenţă a datelor cu caracter personal pe care le gestionează în calitate de posesor sau deţinător, precum:
a) sistemul informaţional automatizat „Registrul de stat al populaţiei”;
b) Registrul bunurilor imobile;
c) Sistemul informaţional integrat al Poliţiei de Frontieră;
d) Sistemul informaţional de management în educaţie;
e) Registrul de stat al evidenţei individuale în sistemul public de asigurări sociale;
f) sistemele informaţionale ale Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină;
g) Registrul funcţionarilor electorali;
h) resursele informaţionale private ale prestatorilor de servicii şi ale furnizorilor de servicii comunale şi necomunale (apă şi canalizare, telefonie fixă şi mobilă, gaze naturale, energie electrică, energie termică etc.);
i) alte registre, sisteme informaţionale, sisteme de evidenţă a datelor cu caracter personal, relevante recensământului – conform listei aprobate de către Guvern, la propunerea BNS.
(5) Lista categoriilor datelor individuale, inclusiv ale datelor cu caracter personal, la nivel de înregistrare individuală, stocate şi prelucrate de sursele de date menţionate la alin.(4), formatul şi termenele de transmitere a acestora se aprobă de către Guvern, la propunerea BNS.
(6) Transmiterea datelor individuale, inclusiv a datelor cu caracter personal, necesare recensământului din sursele de date administrative sau sursele private de date, identificate prin numărul de identificare de stat al persoanei fizice (IDNP) sau prin alţi identificatori de stat, în cazul persoanelor fizice, şi prin alţi identificatori, în cazul locuinţelor şi clădirilor, se efectuează prin intermediul platformei de interoperabilitate (MConnect), în conformitate cu cadrul normativ în domeniul schimbului de date şi interoperabilităţii. Dacă transmiterea nu poate fi efectuată prin intermediul platformei respective, aceasta se efectuează prin intermediul altor mijloace şi procedee, precum serviciile de reţea, arhivarea şi criptarea datelor transmise pe suporturi de memorie externă sau canalele securizate, cu asigurarea confidenţialităţii şi a protecţiei datelor. La prelucrarea datelor individuale, prevederile art.6 şi ale art.7 alin.(2) din Legea nr.142/2018 cu privire la schimbul de date şi interoperabilitate se aplică în măsura în care nu contravin cerinţelor prezentei legi.
(7) Transmiterea datelor prevăzute la alin.(4) din prezentul articol de către posesorii şi deţinătorii de date administrative şi date private nu este considerată incompatibilă cu scopul iniţial al acestora, precum şi nu se consideră o încălcare a confidenţialităţii, securităţii şi conformităţii datelor, indiferent de regimul juridic al restricţiilor şi limitărilor aplicat în raport cu acestea, cu excepţia datelor atribuite la secretul de stat, în condiţiile Legii nr.245/2008 cu privire la secretul de stat.
Articolul 14. Prelucrarea datelor
(1) Prelucrarea datelor în cadrul recensământului se realizează cu înregistrarea numărului de identificare de stat al persoanei fizice (IDNP) sau a altui identificator de stat, pentru a asigura exhaustivitatea recenzării şi calitatea datelor.
(2) La colectarea datelor, numărul de identificare de stat al persoanei fizice (IDNP) sau alt identificator de stat al persoanei fizice este criptat cu ajutorul unui algoritm stabilit de BNS, în momentul în care datele individuale sunt salvate în baza de date de recensământ.
(3) Baza de date de recensământ pseudonimizată este creată din înregistrări individuale şi este utilizată pentru producerea indicatorilor statistici finali ai recensământului. Asupra înregistrărilor individuale au loc următoarele operaţiuni de procesare:
a) codificarea informaţiei;
b) validarea în baza unei liste de reguli de validare;
c) corectarea valorilor eronate;
d) ştergerea înregistrărilor care nu sunt unice;
e) imputarea prin metode statistice (nu se aplică pentru etnie, limba maternă şi religie);
f) calculul indicatorilor statistici care vor sta la baza producerii rezultatelor recensământului.
(4) Se interzice BNS de a transmite altor persoane fizice sau juridice datele cu caracter personal colectate în scopul efectuării recensământului.
(5) În cadrul recensământului, prevederile art.6 alin.(1), art.9 lit.f), art.11 alin.(2) lit.g), art.15, art.19 alin.(8), art.21 alin.(2), art.28, 29 şi 30 din Legea nr.71/2007 cu privire la registre, precum şi ale art.5, 13, 14, 16, 17, 23 şi 24 din Legea nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal nu se aplică deoarece sunt de natură să facă imposibilă sau să afecteze în mod grav efectuarea recensământului.
Articolul 15. Recensământul de probă
(1) Perioada şi modul de efectuare a recensământului de probă se stabilesc de către BNS, care se efectuează, de regulă, cel puţin cu un an înainte de data de referinţă a recensământului.
(2) Rezultatele recensământului de probă sunt utilizate la ajustarea metodologiei recensământului, inclusiv a conţinutului chestionarelor şi instrumentarului de recensământ, a modului de organizare şi efectuare a recensământului, a infrastructurii tehnice şi aplicaţiilor informatice, precum şi la ajustarea calculelor pentru definitivarea bugetului recensământului.
Articolul 16. Diseminarea rezultatelor recensământului
(1) Rezultatele preliminare şi finale ale recensământului sunt făcute publice şi se diseminează conform prevederilor Legii nr.93/2017 cu privire la statistica oficială, în corespundere cu programul de diseminare a rezultatelor recensământului.
(2) Rezultatele recensământului se diseminează la nivel naţional şi local conform Legii nr.764/2001 privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova, astfel încât prin aplicarea metodelor de control al divulgării statistice să se asigure confidenţialitatea datelor.
(3) Rezultatele finale ale recensământului care cuprind date spaţiale se diseminează în conformitate cu prevederile Legii nr.254/2016 cu privire la infrastructura naţională de date spaţiale.
Articolul 17. Stocarea datelor de recensământ
(1) Termenul de stocare a datelor de recensământ pseudonimizate în formă electronică este de 100 de ani de la data de referinţă a recensământului.
(2) Termenul de stocare a chestionarelor de recensământ pe suport de hârtie este de un an de la data diseminării rezultatelor finale ale recensământului, după care sunt transmise pentru distrugere ireversibilă, în corespundere cu cerinţele art.11 alin.(3) din Legea nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal.
Capitolul III
ATRIBUŢII ŞI RESPONSABILITĂŢI
Articolul 18. Biroul Naţional de Statistică
(1) Biroul Naţional de Statistică este responsabil de pregătirea, desfăşurarea, monitorizarea activităţilor necesare efectuării recensământului şi de diseminarea rezultatelor, exercitând următoarele atribuţii principale:
a) elaborează proiecte de acte normative pentru organizarea şi efectuarea recensământului populaţiei şi locuinţelor; elaborează şi aprobă planul de acţiuni, metodologia recensământului, lista variabilelor de recensământ, instrumentarul de recensământ (chestionare, instrucţiuni, manuale pentru personalul de recensământ, clasificări, nomenclatoare şi alte documente) şi programul de diseminare a rezultatelor; emite acte administrative normative şi cu caracter individual;
b) elaborează proiectul bugetului recensământului şi gestionează finanţele publice alocate pentru recensământ, în conformitate cu principiile bunei guvernări, precum şi raportează utilizarea acestora, în modul stabilit;
c) creează, administrează, asigură mentenanţa şi dezvoltarea sistemelor informaţionale necesare pentru colectarea, prelucrarea şi validarea datelor de recensământ, cu respectarea confidenţialităţii datelor şi asigurarea protecţiei împotriva prelucrării neautorizate sau ilegale, precum şi împotriva pierderii, distrugerii sau a deteriorării accidentale – prin măsurile tehnice, organizatorice şi administrative implementate;
d) planifică şi efectuează lucrările de organizare şi testare pentru recensământ, precum: recensământul de probă; accesul la datele individuale din sursele de date administrative şi sursele private de date; testarea instrumentarului de recensământ, a sistemelor informaţionale, a infrastructurii tehnice şi a aplicaţiilor informatice; ancheta postrecenzare şi altele;
e) planifică şi desfăşoară campania de comunicare şi promovare a recensământului;
f) determină necesarul de personal temporar de recensământ şi asigură recrutarea, instruirea, coordonarea şi monitorizarea activităţii acestuia;
g) dispune de mandatul legal, în condiţiile prevăzute la art.5 pct.1) lit.b) din Legea nr.93/2017 cu privire la statistica oficială, de a colecta şi de a prelucra datele individuale necesare, corespunzător principiilor stabilite la art.4 din Legea nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal;
h) stabileşte modalitatea şi mijloacele de prelucrare a datelor cu caracter personal, dispunând de drepturile şi responsabilităţile de operator de date cu caracter personal ce rezultă din Legea nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal;
i) asigură măsurile organizatorice şi tehnice necesare în vederea asigurării unui nivel adecvat de protecţie a datelor cu caracter personal, la prelucrarea acestora în cadrul sistemelor informaţionale de date cu caracter personal, conform Politicii de protecţie datelor cu caracter personal, aprobată de BNS, care conţine norme de protecţie a datelor cu caracter personal, aprobate prin ordinul directorului general al BNS. Normele respective descriu mecanismele şi mijloacele de prelucrare, măsurile tehnice şi organizatorice pentru stocarea datelor în condiţii de siguranţă, modul de acces la datele colectate doar pentru persoanele autorizate în acest sens, aspectele privind instruirea personalului implicat;
j) externalizează realizarea unor activităţi specifice de recensământ, cu asigurarea protecţiei datelor cu caracter personal, a confidenţialităţii datelor statistice şi a independenţei profesionale, prin instituirea măsurilor de monitorizare şi control asupra modului de desfăşurare a acestor activităţi;
k) prelucrează datele cu caracter personal colectate de la populaţie şi preluate/accesate din registre şi alte surse de date administrative şi surse private de date cu privire la persoanele şi locuinţele care fac obiectul recensământului, cu asigurarea securităţii adecvate a datelor respective, precum şi le stochează în sistemele informaţionale ale BNS;
l) realizează procesarea datelor de recensământ;
m) constată contravenţii şi aplică sancţiuni conform Codului contravenţional;
n) publică rezultatele preliminare şi finale ale recensământului, conform programului de diseminare, inclusiv statistici naţionale ca parte a sistemului statistic mondial şi a celui european.
(2) Suplimentar atribuţiilor prevăzute la alin.(1) din prezentul articol, BNS exercită şi alte atribuţii şi dispune şi de alte responsabilităţi, prevăzute de Legea nr.93/2017 cu privire la statistica oficială.
Articolul 19. Comisia naţională şi comisiile teritoriale pentru recensământul populaţiei şi locuinţelor
(1) Comisia naţională pentru recensământul populaţiei şi locuinţelor (în continuare – Comisie naţională) este un organ consultativ, fără personalitate juridică, instituită în scopul oferirii suportului pentru organizarea şi efectuarea recensământului.
(2) Comisia naţională este constituită din preşedinte, doi vicepreşedinţi, secretar, membri cu drept de vot şi membri fără drept de vot, care îşi exercită funcţiile fără a fi remuneraţi.
(3) Comisiile teritoriale pentru recensământul populaţiei şi locuinţelor (în continuare – comisii teritoriale) sunt organe consultative, fără personalitate juridică, instituite în scopul oferirii suportului pentru organizarea şi efectuarea recensământului la nivel teritorial. Activitatea comisiilor teritoriale este coordonată de Comisia naţională.
(4) Componenţa şi regulamentele de activitate ale Comisiei naţionale şi ale comisiilor teritoriale sunt aprobate prin hotărâre de Guvern.
(5) În scopul atingerii obiectivelor prezentei legi, Comisia naţională exercită următoarele atribuţii:
a) asigură suport BNS la accesarea şi prelucrarea datelor individuale, inclusiv a datelor cu caracter personal, din sursele de date administrative şi sursele private de date şi facilitează colaborarea cu autorităţile, instituţiile publice şi alte entităţi în scopul bunei desfăşurări a activităţilor de recensământ;
b) avizează programul de diseminare a rezultatelor recensământului, elaborat de BNS;
c) aprobă planul măsurilor de asigurare a securităţii personalului temporar de recensământ şi a materialelor, inclusiv a dispozitivelor electronice mobile, pe perioada de colectare a datelor de recensământ, elaborat de Inspectoratul General al Poliţiei şi Inspectoratul General de Carabinieri şi coordonat prealabil cu BNS;
d) examinează şi prezintă recomandări cu privire la proiectul planului de acţiuni privind organizarea şi efectuarea recensământului, metodologia recensământului, lista variabilelor de recensământ şi instrumentarul de recensământ;
e) examinează şi prezintă propuneri asupra proiectului de buget al recensământului şi asupra proiectului de raport privind rezultatele recensământului.
Articolul 20. Atribuţiile şi responsabilităţile entităţilor care contribuie la organizarea şi efectuarea recensământului
(1) Ministerele şi alte autorităţi administrative centrale, instituţiile publice, autorităţile administrative autonome şi întreprinderile de stat, în corespundere cu competenţele şi atribuţiile acestora, facilitează şi asigură accesul către datele din registrele şi sistemele informaţionale, gestionate în calitate de posesor sau deţinător, în care se conţin informaţii cu privire la persoane fizice, clădiri, locuinţe, spaţii colective de locuit, gospodării casnice şi nuclee familiale. Entităţile respective acordă sprijin privind consultarea metodologiei recensământului, promovarea recensământului, identificarea şi recenzarea populaţiei cu statut special.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale, în corespundere cu competenţele şi atribuţiile acestora, contribuie la pregătirea şi la desfăşurarea activităţilor de recensământ, în colaborare cu BNS, cu Comisia naţionala şi cu comisiile teritoriale, pentru asigurarea participării la recensământ a populaţiei din unităţile administrativ-teritoriale administrate de către acestea.
(3) Organizaţiile necomerciale, inclusiv organizaţiile care promovează drepturile persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale sau etnice, grupurilor religioase şi lingvistice, acordă sprijin la consultarea variabilelor de recensământ, la promovarea recensământului şi la identificarea grupurilor de populaţie pe care le reprezintă.
(4) Persoanele juridice de drept privat oferă datele individuale deţinute către BNS şi facilitează accesul personalului temporar de recensământ în clădirile rezidenţiale aflate în proprietate privată, în vederea desfăşurării activităţilor de recensământ.
(5) Atribuţiile şi responsabilităţile specifice ale ministerelor, ale altor autorităţi administrative centrale, ale instituţiilor publice şi ale întreprinderilor de stat se stabilesc de către Guvern.
Capitolul IV
CONFIDENŢIALITATEA STATISTICĂ ŞI PROTECŢIA
DATELOR CU CARACTER PERSONAL
Articolul 21. Confidenţialitatea datelor statistice
(1) Datele individuale colectate în cadrul recensământului constituie date confidenţiale şi nu pot fi utilizate pentru stabilirea unor drepturi şi obligaţii pentru unităţile de recenzare la care se referă şi nici nu pot servi drept probe în judecată.
(2) Asigurarea confidenţialităţii statistice se realizează în conformitate cu prevederile Legii nr.93/2017 cu privire la statistica oficială şi cu alte acte normative din domeniul statisticii oficiale.
Articolul 22. Protecţia datelor cu caracter personal
Colectarea, prelucrarea şi stocarea datelor cu caracter personal se efectuează cu asigurarea securităţii adecvate a acestora, inclusiv a protecţiei împotriva prelucrării neautorizate sau ilegale şi împotriva pierderii, distrugerii sau a deteriorării accidentale prin măsurile tehnice, organizatorice şi administrative implementate, conform Politicii de protecţie a datelor cu caracter personal, aprobată de BNS.
Capitolul V
RĂSPUNDEREA JURIDICĂ
Articolul 23. Răspunderea juridică
Încălcarea prevederilor prezentei legi atrage, după caz, răspunderea disciplinară, civilă, contravenţională şi/sau penală.
Capitolul VI
DISPOZIŢII FINALE
Articolul 24. Dispoziţii finale
(1) Guvernul, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi:
a) va prezenta Parlamentului propuneri privind aducerea actelor normative în vigoare în corespundere cu prezenta lege;
b) va aduce actele sale normative în conformitate cu prezenta lege;
c) va aproba actele normative necesare pentru implementarea prezentei legi.
(2) Recensământul în Republica Moldova în cadrul rundei mondiale 2020 va fi efectuat în anul 2024.
(3) La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Legea nr.90/2012 cu privire la recensământul populaţiei şi al locuinţelor din Republica Moldova în anul 2014.
VICEPREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Mihail POPŞOI
|
Nr.231. Chişinău, 28 iulie 2022. |
