miercuri, 1 ianuarie 2025
123/25.05.2023 Lege cu privire la stagiile plătite în serviciul public

L E G E

cu privire la stagiile plătite în serviciul public

 

nr. 123  din  25.05.2023

 

Monitorul Oficial nr.204-207/356 din 21.06.2023

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Obiectul şi scopul legii

Articolul 2. Noţiuni de bază

Articolul 3. Sfera de aplicare a legii

 

Capitolul II

PLANIFICAREA, ORGANIZAREA ŞI DESFĂŞURAREA STAGIILOR

Articolul 4. Planificarea, organizarea şi desfăşurarea stagiilor

Articolul 5. Selectarea stagiarilor

Articolul 6. Desfăşurarea stagiului

Articolul 7. Contractul de stagiu

Articolul 8. Bursa de stagiu

 

Capitolul III

DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE PĂRŢILOR

Articolul 9. Obligaţiile autorităţii-gazdă, ale coordonatorilor şi ale mentorului

Articolul 10. Drepturile stagiarului

Articolul 11. Obligaţiile stagiarului

 

Capitolul IV

MONITORIZAREA ŞI EVALUAREA ACTIVITĂŢII STAGIARULUI

Articolul 12. Monitorizarea şi evaluarea activităţii stagiarului

Articolul 13. Numirea stagiarului într-o funcţie publică de execuţie

Articolul 131. Activitatea stagiarilor în cadrul stagiilor plătite din surse externe, planificate şi desfăşurate în colaborare cu partenerii de dezvoltare

Articolul 132. Corpul de rezervă al stagiarilor

 

Capitolul V

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 14.

 

Anexă  Autorităţi publice autonome

 

 

 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Obiectul şi scopul legii

Prezenta lege reglementează modalitatea de planificare, organizare şi desfăşurare a stagiilor plătite în serviciul public pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 18 şi 29 de ani inclusiv, în scopul:

a) acumulării/consolidării cunoştinţelor, al dezvoltării abilităţilor profesionale ale stagiarilor în îndeplinirea atribuţiilor şi a responsabilităţilor din domeniul în care se organizează stagiul;

b) desfăşurării unor activităţi şi familiarizării stagiarilor cu cerinţele autorităţii-gazdă;

c) cunoaşterii de către stagiari a specificului activităţii autorităţii-gazdă, precum şi a exigenţelor acesteia;

d) dobândirii de către stagiari a experienţei profesionale, a abilităţilor şi/sau competenţelor practice;

e) facilitării tranziţiei stagiarilor de la sistemul educaţional către piaţa muncii;

f) promovării incluziunii sociale, valorificării diversităţii şi asigurării egalităţii, combaterii stereotipurilor şi prejudecăţilor.

[Art.1 modificat prin Legea nr.96 din 25.04.2024, în vigoare 08.05.2024]

 

Articolul 2. Noţiuni de bază

În sensul prezentei legi, se definesc următoarele noţiuni:

autoritate-gazdă – autoritate publică în care se organizează şi se desfăşoară stagiul;

bursă de stagiu – sumă de bani lunară la care are dreptul stagiarul pe perioada participării lui la stagiu conform contractului de stagiu;

certificat de finalizare a stagiului – document emis de autoritatea-gazdă la finalizarea stagiului, care atestă perioada în care stagiarul a desfăşurat activitate în baza contractului de stagiu, activităţile desfăşurate şi calificativul obţinut în urma evaluării;

contract de stagiu – contract încheiat între stagiar şi autoritatea-gazdă, pe durată determinată, în temeiul căruia stagiarul se obligă să se pregătească profesional şi să desfăşoare o activitate specifică sub supravegherea autorităţii-gazdă, care, la rândul său, se obligă să-i asigure stagiarului plata bursei şi toate condiţiile necesare realizării scopului prevăzut la art.1;

contract de stagiu complementar – contract încheiat între stagiar şi autoritatea-gazdă în care şi-a desfăşurat stagiul plătit din surse externe, în scopul acumulării numărului necesar de ore pentru un stagiu complet;

coordonator al stagiului – persoană desemnată de către conducătorul autorităţii-gazdă pentru organizarea şi implementarea stagiului;

coordonator naţional al stagiului – funcţie exercitată de Cancelaria de Stat, prin intermediul subdiviziunii responsabile de managementul funcţiei publice şi al funcţionarilor publici;

corp de rezervă al stagiarilor – stagiari care au finalizat un stagiu complet în cadrul autorităţii-gazdă şi li s-a acordat calificativul de evaluare „foarte bine”, dar nu au fost propuşi spre numire într-o funcţie publică de execuţie;

mentor – persoană desemnată de autoritatea-gazdă să coordoneze, să informeze, să îndrume şi să acorde sprijinul necesar stagiarului pe perioada desfăşurării stagiului, să monitorizeze şi să evalueze activitatea acestuia;

raport de activitate – document cu privire la activitatea desfăşurată, întocmit de stagiar până la finalizarea stagiului;

referat tematic – document care reflectă analiza unui domeniu aferent activităţii stagiarului în cadrul autorităţii-gazdă;

raport de evaluare – document întocmit de mentor la finalizarea stagiului, prin care se realizează evaluarea activităţii desfăşurate de stagiar şi i se acordă calificativul aferent evaluării;

stagiar – persoană care participă la un stagiu, în baza unui contract de stagiu, pentru realizarea scopului prevăzut la art.1.

stagiu – activitate desfăşurată de stagiar în cadrul autorităţii-gazdă, având drept scop acumularea cunoştinţelor practice, dezvoltarea abilităţilor profesionale şi/sau dobândirea de noi abilităţi, precum şi modelarea atitudinilor/comportamentelor profesionale necesare într-un anumit domeniu de activitate.

[Art.2 modificat prin Legea nr.96 din 25.04.2024, în vigoare 08.05.2024]

 

Articolul 3. Sfera de aplicare a legii

Stagiile se desfăşoară în cadrul:

a) Secretariatului Parlamentului Republicii Moldova;

b) Aparatului Preşedintelui Republicii Moldova;

c) Cancelariei de Stat;

d) ministerelor şi autorităţilor administrative din subordinea acestora;

e) autorităţilor administrative centrale subordonate Guvernului;

f) autorităţilor publice autonome, conform anexei.

[Art.3 completat prin Legea nr.96 din 25.04.2024, în vigoare 01.01.2025]

 

Capitolul II

PLANIFICAREA, ORGANIZAREA ŞI DESFĂŞURAREA STAGIILOR

[Denumirea modificată prin Legea nr.96 din 25.04.2024, în vigoare 08.05.2024]

 

Articolul 4. Planificarea, organizarea şi desfăşurarea stagiilor

(1) Stagiile se planifică anual de către coordonatorul naţional al stagiului, în limitele locurilor planificate pentru anul respectiv, în colaborare cu Ministerul Finanţelor, în urma consultării necesităţilor cu autorităţile publice menţionate la art.3.

(2) Autorităţile-gazdă planifică anual un număr anumit de locuri pentru stagii, în funcţie de necesităţi şi de efectivul-limită al autorităţii publice. Din numărul total de locuri pentru stagii, 10% sunt prevăzute pentru persoanele cu dizabilităţi. În cazul în care cota de 10% alocată pentru persoanele cu dizabilităţi nu a fost suplinită, locurile rămase vacante se realocă pentru ceilalţi participanţi la concurs.

(3) Stagiile se organizează şi se desfăşoară de către autorităţile-gazdă.

(4) Prin derogare de la prevederile alin.(2) şi (3), stagiile care urmează să se desfăşoare în cadrul autorităţilor administrative din subordinea ministerelor se planifică şi se organizează de către ministere.

(5) Durata unui stagiu este de maximum 480 de ore pe parcursul a cel mult 6 luni consecutive. Activităţile din cadrul stagiului nu pot depăşi 40 de ore pe săptămână. Perioada de stagiu poate fi prelungită cu cel mult 6 luni consecutive, pe motive întemeiate, confirmate documentar.

(6) Stagiile pot fi planificate, organizate şi desfăşurate din surse externe, în cadrul autorităţilor-gazdă, în colaborare cu partenerii de dezvoltare cu care acestea au încheiat acorduri de colaborare în acest sens, cu informarea coordonatorului naţional al stagiului.

(7) Modul de planificare, organizare şi desfăşurare a stagiilor se aprobă de Guvern.

[Art.4 în redacţia Legii nr.96 din 25.04.2024, în vigoare 08.05.2024]

 

Articolul 5. Selectarea stagiarilor

(1) Selectarea stagiarilor se realizează în bază de concurs.

(2) Coordonatorul naţional al stagiului şi autoritatea-gazdă asigură informarea publică, prin intermediul portalului www.stagii.gov.md şi al paginii web oficiale a autorităţii, privind stagiul care urmează a fi anunţat şi scos la concurs, condiţiile şi criteriile de eligibilitate, perioada de desfăşurare a stagiului, procedura de selecţie, atribuţiile şi responsabilităţile stagiarului, condiţiile contractuale, precum şi privind rezultatele concursului de selectare a stagiarilor.

(3) Finanţarea stagiului, inclusiv plata bursei de stagiu, se asigură din contul bugetului planificat anual de către autorităţile-gazdă şi/sau din surse externe oferite de partenerii de dezvoltare în baza acordurilor de colaborare dintre părţi.

(4) O persoană are dreptul de a participa la maximum două stagii, desfăşurate la autorităţi-gazdă diferite şi în perioade diferite.

(5) Perioada în care stagiarul a participat la stagiu se ia în considerare la calcularea vechimii în muncă în cazul în care, în urma evaluării, i-a fost acordat calificativul „bine” sau „foarte bine”.

[Art.5 modificat prin Legea nr.96 din 25.04.2024, în vigoare 08.05.2024]

 

Articolul 6. Desfăşurarea stagiului

(1) Stagiul se desfăşoară în temeiul unui contract de stagiu încheiat între stagiar şi autoritatea-gazdă, cu respectarea activităţilor specifice stabilite în acesta şi a regulamentelor interne aplicabile.

(2) Este interzisă delegarea unor sarcini stagiarului care constau în desfăşurarea altor activităţi şi/sau în exercitarea altor atribuţii decât cele care au ca obiect pregătirea teoretică şi practică în conformitate cu contractul de stagiu.

(3) Pe perioada stagiului, stagiarul se obligă să desfăşoare activităţile prevăzute în contractul de stagiu sub supravegherea autorităţii-gazdă, fiind coordonat de mentor.

(4) Mentorul este desemnat de conducătorul autorităţii-gazdă din rândul angajaţilor care au o experienţă de cel puţin doi ani în domeniul de activitate în care urmează să se desfăşoare stagiul.

(5) Un mentor poate ghida concomitent cel mult doi stagiari.

(6) Mentorul are dreptul la o indemnizaţie lunară, plătită de autoritatea-gazdă, al cărei cuantum se aprobă prin legea bugetului de stat pentru anul respectiv. Indemnizaţia respectivă, în cuantumul stabilit, se acordă mentorului indiferent de numărul de stagiari şi se calculează în funcţie de timpul efectiv lucrat în calitate de mentor.

[Art.6 completat prin Legea nr.47 din 14.03.2024, în vigoare 01.04.2024]

 

Articolul 7. Contractul de stagiu

(1) Contractul de stagiu se încheie între autoritatea-gazdă şi candidaţii declaraţi admişi la stagiu, în termen de 5 zile lucrătoare de la data informării candidaţilor cu privire la decizia de admitere, după modelul aprobat de Guvern.

(2) Drepturile şi obligaţiile părţilor cu privire la desfăşurarea stagiului se stabilesc în contractul de stagiu, în condiţiile prezentei legi, şi se completează, după caz, cu clauza de confidenţialitate şi cu prevederile regulamentelor interne.

(3) În situaţia în care autoritatea-gazdă constată încălcarea de către stagiar a regulamentelor interne şi/sau a contractului de stagiu, aceasta are dreptul, după efectuarea unei verificări interne, să-i aplice următoarele sancţiuni:

a) avertisment;

b) rezilierea contractului de stagiu.

(4) Temeiurile de suspendare, prelungire şi încetare a contractului de stagiu sunt stabilite în modelul contractului de stagiu aprobat de Guvern, în conformitate cu prevederile Codului muncii aplicabile contractului individual de muncă.

(5) Autorităţile-gazdă nu pot încheia contracte de stagii cu persoanele care au fost angajate în aceste autorităţi.

[Art.7 modificat prin Legea nr.96 din 25.04.2024, în vigoare 08.05.2024]

 

Articolul 8. Bursa de stagiu

(1) Stagiarul are dreptul la o bursă lunară, neimpozabilă, plătită de autoritatea-gazdă, al cărei cuantum se aprobă prin legea bugetului de stat pentru anul respectiv şi care se acordă proporţional pentru 160 de ore de activitate desfăşurată în timpul lunii.

(2) Persoanele cu dizabilităţi beneficiază de bursa prevăzută la alin.(1) în cuantum integral pentru realizarea a 120 de ore de stagiu.

[Art.8 în redacţia Legii nr.96 din 25.04.2024, în vigoare 08.05.2024]

 

Capitolul III

DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE PĂRŢILOR

Articolul 9. Obligaţiile autorităţii-gazdă, ale coordonatorilor şi ale mentorului

(1) Autoritatea-gazdă are următoarele obligaţii:

a) să planifice anual bugetul şi locurile pentru stagii, în funcţie de necesităţi şi efectivul-limită al autorităţii publice şi, după caz, al autorităţilor administrative din subordinea ministerului;

b) să organizeze şi să desfăşoare procesul de recrutare şi selectare a persoanelor care vor participa la stagiu, inclusiv a persoanelor care vor participa la stagiu în cadrul autorităţilor administrative din subordinea ministerului, cu respectarea principiilor transparenţei, echidistanţei şi egalităţii;

c) să stabilească stagiarului sarcini/activităţi în domeniul în care se desfăşoară stagiul;

d) să organizeze sesiuni de informare şi de instruire pentru stagiari;

e) să asigure monitorizarea modului de desfăşurare şi de îndeplinire a sarcinilor/activităţilor stabilite stagiarului, prin intermediul mentorului, în condiţiile prezentei legi;

f) să asigure evaluarea activităţii desfăşurate şi a cunoştinţelor asimilate de stagiar pe perioada şi la sfârşitul stagiului, prin intermediul mentorului, în condiţiile prezentei legi;

g) să informeze coordonatorul naţional al stagiului despre stagiarii cărora li s-a eliberat certificatul de finalizare a stagiului, dar nu au fost propuşi spre numire într-o funcţie publică de execuţie şi urmează să fie incluşi în corpul de rezervă al stagiarilor;

h) să exercite şi alte obligaţii ce ţin de planificarea, organizarea şi desfăşurarea stagiului.

(11) În cazul stagiilor plătite din surse externe, obligaţiile autorităţii-gazdă sunt exercitate în colaborare cu partenerul de dezvoltare cu care a încheiat acordul de colaborare.

(2) Coordonatorul naţional al stagiului are următoarele obligaţii:

a) să stabilească politica şi procedurile de implementare, modalităţile de acţiune şi modul de desfăşurare a stagiului;

b) să planifice anual şi să promoveze stagii plătite în serviciul public, precum şi să realizeze activităţi de atragere a fondurilor pentru cofinanţarea stagiilor plătite în serviciul public;

c) să coordoneze procesul de recrutare a candidaţilor în colaborare cu autorităţile-gazdă;

d) să monitorizeze procesele de selectare a stagiarilor, de implementare şi desfăşurare a stagiului în cadrul autorităţilor-gazdă;

e) să coordoneze procesul de informare şi instruire a stagiarilor în colaborare cu autorităţile-gazdă şi, după caz, cu partenerii de dezvoltare;

f) să ţină evidenţa stagiilor plătite din surse externe, implementate în cadrul autorităţilor-gazdă;

g) să gestioneze corpul de rezervă al stagiarilor;

h) să exercite şi alte obligaţii puse în sarcina sa.

(3) Coordonatorul stagiului are următoarele obligaţii:

a) să organizeze şi să coordoneze implementarea stagiului;

b) să stabilească, împreună cu conducătorii subdiviziunilor structurale distincte ale autorităţii-gazdă, numărul de locuri disponibile pentru stagiu în funcţie de domeniul de activitate al fiecăruia;

c) să asigure suportul necesar mentorilor şi stagiarilor;

d) să colaboreze cu mentorii pe linia coordonării, monitorizării şi dezvoltării activităţii stagiarilor;

e) să elaboreze documente şi materiale necesare bunei desfăşurări a stagiului;

f) să exercite şi alte obligaţii delegate de către conducătorul autorităţii-gazdă.

(4) Mentorul are următoarele obligaţii:

a) să coordoneze şi să îndrume activitatea stagiarului pe parcursul stagiului, inclusiv la elaborarea referatului tematic;

b) să monitorizeze modul de îndeplinire a activităţilor stagiarului;

c) să evalueze activitatea stagiarului şi să întocmească, la sfârşitul stagiului, un raport de evaluare aferent, precum şi să organizeze interviul cu privire la rezultatele stagiului;

d) să valorifice cunoştinţele teoretice şi practice ale stagiarului în perioada stagiului;

e) să ţină evidenţa timpului efectiv al activităţii desfăşurate de stagiar.

[Art.9 modificat prin Legea nr.96 din 25.04.2024, în vigoare 08.05.2024]

 

Articolul 10. Drepturile stagiarului

Stagiarul are următoarele drepturi:

a) să primească bursă de stagiu de la autoritatea-gazdă în condiţiile specificate la art.8;

b) să beneficieze de asistenţa şi coordonarea mentorului desemnat de autoritatea-gazdă;

c) să i se stabilească sarcini/activităţi al căror nivel de complexitate poate să crească treptat pe parcursul stagiului;

d) să fie asigurat cu resursele materiale necesare pregătirii sale profesionale şi perfecţionării abilităţilor sale practice;

e) să beneficieze de acces la informaţii care să-i permită consolidarea cunoştinţelor şi dezvoltarea abilităţilor;

f) să participe la sesiunile de informare şi instruire, inclusiv la cele organizate pentru angajaţii subdiviziunii în care activează acesta, în limitele numărului de locuri disponibile;

g) să beneficieze de ghidare la îndeplinirea sarcinilor/activităţilor stabilite, precum şi să beneficieze de evaluare obiectivă a activităţii sale;

h) să primească raportul de evaluare a activităţii sale şi certificatul său de finalizare a stagiului;

h1) să beneficieze de condiţii de muncă adecvate pentru sănătatea şi integritatea fizică şi psihică, precum şi, după caz, de acomodarea rezonabilă necesară, conform clauzelor negociate în contractul de stagiu;

i) să beneficieze de alte drepturi care decurg din prezenta lege şi din contractul de stagiu.

[Art.10 modificat prin Legea nr.96 din 25.04.2024, în vigoare 08.05.2024]

 

Articolul 11. Obligaţiile stagiarului

Stagiarul are următoarele obligaţii:

a) să realizeze sarcinile/activităţile stabilite de mentorul său şi să elaboreze referatul tematic, în conformitate cu prevederile contractului de stagiu;

b) să elaboreze raportul de activitate în termen de 5 zile lucrătoare până la finalizarea stagiului şi să participe la interviul cu mentorul privind rezultatele stagiului;

c) să respecte normele de confidenţialitate în desfăşurarea activităţii sale;

d) să respecte prevederile regulamentelor interne;

e) să respecte normele de securitate şi sănătate în muncă, precum şi normele privind situaţiile de urgenţă;

f) să exercite şi alte obligaţii care decurg din contractul de stagiu.

[Art.11 modificat prin Legea nr.96 din 25.04.2024, în vigoare 08.05.2024]

 

Capitolul IV

MONITORIZAREA ŞI EVALUAREA ACTIVITĂŢII STAGIARULUI

[Denumirea modificată prin Legea nr.96 din 25.04.2024, în vigoare 08.05.2024]

 

Articolul 12. Monitorizarea şi evaluarea activităţii stagiarului

(1) Pe perioada stagiului, mentorul ghidează, instruieşte, supraveghează stagiarul şi intervine, la timp şi în mod optim, în procesul de realizare a sarcinilor/activităţilor şi a obligaţiilor stagiarului, prevăzute în contractul de stagiu sau, după caz, în contractul de stagiu complementar.

(2) Evaluarea activităţii stagiarului se realizează în următoarele etape:

a) întocmirea raportului de activitate de către stagiar;

b) întocmirea de către mentor a raportului de evaluare a activităţii stagiarului;

c) desfăşurarea interviului dintre stagiar şi mentor privind rezultatele stagiului.

(3) Stagiarul întocmeşte raportul de activitate în termen de 5 zile lucrătoare până la finalizarea stagiului, care cuprinde descrierea sarcinilor/activităţilor desfăşurate şi propunerile privind îmbunătăţirea activităţii desfăşurate. Referatul tematic se anexează la raportul de activitate al stagiarului.

(4) Mentorul întocmeşte, în termen de 10 zile lucrătoare de la finalizarea stagiului, raportul de evaluare a activităţii stagiarului, care cuprinde modul de îndeplinire a sarcinilor/activităţilor stabilite, ţinându-se cont de:

a) abilităţile dobândite de stagiar în urma finalizării stagiului;

b) conduita stagiarului pe durata stagiului;

c) nivelul de consolidare a competenţelor şi de dobândire a cunoştinţelor teoretice şi a deprinderilor practice necesare pentru exercitarea unei funcţii publice din domeniul în care acesta şi-a efectuat stagiul;

d) concluziile privind desfăşurarea stagiului;

e) criteriile de evaluare stabilite şi gradul de îndeplinire de către stagiar a sarcinilor/activităţilor şi a obligaţiilor prevăzute în contractul de stagiu.

(5) În urma evaluării activităţii stagiarului, mentorul acordă unul dintre următoarele calificative: „foarte bine”, „bine”, „satisfăcător” sau „nesatisfăcător”.

(6) După întocmirea raportului de evaluare a activităţii stagiarului, în termen de 5 zile lucrătoare, mentorul organizează interviul cu stagiarul privind rezultatele stagiului.

(7) Modalitatea de evaluare a activităţii stagiarului, structura şi cerinţele faţă de conţinutul raportului de activitate şi al raportului de evaluare se aprobă de Guvern.

(8) În situaţia în care contractul de stagiu încetează, din motive care nu depind de voinţa autorităţii-gazdă, până la expirarea termenului pentru care a fost încheiat, mentorul întocmeşte raportul de evaluare pentru perioada activităţii desfăşurate, cu precizarea explicită a motivului încetării acestuia.

(9) În cazul în care mentorul se află în imposibilitatea de a asigura activitatea de mentorat, autoritatea-gazdă trebuie să desemneze un alt mentor, care va oferi îndrumarea necesară stagiarului şi care va întocmi, la rândul său, un raport de evaluare la finalizarea stagiului.

(10) Conducătorul autorităţii-gazdă şi coordonatorul stagiului sunt informaţi cu privire la conţinutul raportului de evaluare şi la calificativul acordat de către mentor stagiarului în urma evaluării activităţii desfăşurate de acesta.

(11) Raportul de evaluare se aduce la cunoştinţa stagiarului, prin notificare scrisă, în termen de 15 zile lucrătoare de la data finalizării stagiului. Raportul poate fi contestat în modul stabilit de Guvern.

(12) Autoritatea-gazdă are obligaţia de a elibera stagiarului, în termen de 5 zile lucrătoare de la aducerea la cunoştinţă a raportului de evaluare, un certificat de finalizare a stagiului, al cărui model se aprobă de Guvern.

[Art.12 în redacţia Legii nr.96 din 25.04.2024, în vigoare 08.05.2024]

 

Articolul 13. Numirea stagiarului într-o funcţie publică de execuţie

(1) Stagiarii care au finalizat un stagiu complet, de 480 de ore, şi au fost evaluaţi cu calificativul „foarte bine”, prin derogare de la prevederile Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, pot fi propuşi de autoritatea-gazdă spre numire într-o funcţie publică de execuţie pentru care nu este necesară experienţă profesională, fără organizarea unui concurs, dacă aceştia întrunesc condiţiile prevăzute la art.27 din Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, precum şi cerinţele stabilite în fişa postului.

(2) În cazul în care stagiarul este propus spre numire într-o funcţie publică din cadrul subdiviziunii structurale a autorităţii-gazdă în care şi-a efectuat stagiul, acestuia nu i se stabileşte perioadă de probă.

(3) Stagiarii care au finalizat un stagiu complet şi au fost evaluaţi cu calificativul „foarte bine”, dar care nu au fost propuşi spre numire într-o funcţie publică de execuţie, sunt incluşi în corpul de rezervă al stagiarilor pentru o perioadă de 12 luni de la eliberarea certificatului de finalizare a stagiului, în modul stabilit de către Guvern.

(4) Stagiarii din corpul de rezervă pot fi numiţi într-o funcţie publică de execuţie, în condiţiile alin.(1), în cadrul autorităţii-gazdă în care şi-au desfăşurat stagiul, precum şi în cadrul altor autorităţi publice menţionate la art.3, în modul stabilit de Guvern.

[Art.13 modificat prin Legea nr.96 din 25.04.2024, în vigoare 08.05.2024]

[Art.13 completat prin Legea nr.47 din 14.03.2024, în vigoare 01.04.2024]

 

Articolul 131. Activitatea stagiarilor în cadrul stagiilor plătite din surse externe, planificate şi desfăşurate în colaborare cu partenerii de dezvoltare

(1) Stagiarii care au finalizat stagiile plătite din surse externe, planificate şi desfăşurate în colaborare cu partenerii de dezvoltare, cu o durata de cel puţin 480 de ore, a căror activitate a fost desfăşurată şi evaluată conform prevederilor prezentei legi, pot beneficia de prevederile art.13.

(2) Stagiarii care au finalizat stagiile plătite din surse externe, planificate şi desfăşurate în colaborare cu partenerii de dezvoltare, dar nu dispun de un stagiu complet de 480 de ore pot solicita completarea perioadei de stagiu, în cadrul autorităţii-gazdă în care şi-au desfăşurat stagiul plătit din surse externe, până la acumularea celor 480 de ore, în termen de 12 luni consecutive din momentul finalizării stagiului.

(3) Autoritatea-gazdă examinează solicitarea stagiarului şi decide, în termen de 5 zile lucrătoare, privitor la acceptarea sau refuzul acesteia, şi, după caz, iniţiază semnarea contractului de stagiu complementar.

(4) Stagiarii care au semnat contractul de stagiu complementar conform prevederilor alin.(3) beneficiază de mentorat şi de bursă de stagiu în condiţiile prezentei legi.

[Art.131 introdus prin Legea nr.96 din 25.04.2024, în vigoare 08.05.2024]

 

Articolul 132. Corpul de rezervă al stagiarilor

(1) Corpul de rezervă al stagiarilor este gestionat de coordonatorul naţional al stagiului în modul stabilit de Guvern.

(2) Stagiarii sunt excluşi din corpul de rezervă în una dintre următoarele situaţii:

a) la expirarea termenului de 12 luni de la data obţinerii certificatului de finalizare a stagiului;

b) la angajarea în baza unui contract de muncă pentru o perioadă mai mare de 12 luni;

c) în cazul refuzului de a ocupa funcţia publică de execuţie vacantă propusă;

d) la cererea stagiarului.

[Art.132 introdus prin Legea nr.96 din 25.04.2024, în vigoare 08.05.2024]

 

Capitolul V

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 14. – (1) Prezenta lege intră în vigoare la 1 iulie 2023.

(2) Guvernul, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, va aduce actele sale normative în concordanţă cu aceasta şi va întreprinde măsurile necesare pentru implementarea acesteia.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIIgor GROSU

 

Nr.123. Chişinău, 25 mai 2023.

 

 

Anexă

 

Autorităţi publice autonome

 

Curtea de Conturi

Consiliul Concurenţei

Comisia Electorală Centrală

Consiliul Audiovizualului

Agenţia Naţională pentru Soluţionarea Contestaţiilor

Centrul pentru Comunicare Strategică şi Combatere a Dezinformării

Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal

Autoritatea Naţională de Integritate

Oficiul Avocatului Poporului

Consiliul pentru egalitate

[Anexa introdusă prin Legea nr.96 din 25.04.2024, în vigoare 08.05.2024]