L E G E
cu privire la Serviciul Vamal
nr. 302 din 21.12.2017
Monitorul Oficial nr.68-76/143 din 02.03.2018
* * *
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Obiectul reglementării
Articolul 2. Cadrul juridic
Articolul 3. Principiile de bază ale activităţii
Articolul 4. Competenţa Ministerului Finanţelor
Capitolul II
ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA SERVICIULUI VAMAL
Articolul 5. Structura şi efectivul-limită
Articolul 6. Conducerea Serviciului Vamal
Articolul 7. Misiunea şi funcţiile de bază
Articolul 8. Atribuţiile principale
Articolul 9. Drepturile generale
Articolul 10. Finanţarea şi asigurarea materială şi tehnică a activităţii
Capitolul III
STATUTUL FUNCŢIONARULUI VAMAL
Articolul 11. Personalul Serviciului Vamal
Articolul 12. Drepturile funcţionarului vamal
Articolul 13. Obligaţiile funcţionarului vamal
Articolul 14. Exercitarea funcţiei
Articolul 15. Restricţii şi incompatibilităţi
Articolul 16. Aplicarea forţei fizice, a mijloacelor speciale şi a armelor de foc
Articolul 17. Protecţia juridică a funcţionarului vamal
Articolul 18. Gradele speciale şi funcţiile în Serviciul Vamal
Articolul 19. Condiţiile generale de conferire a gradelor speciale
Articolul 20. Termenele de deţinere a gradelor speciale
Articolul 21. Neconferirea în termen a gradului special ulterior
Articolul 22. Particularităţile conferirii gradelor speciale şi calculării vechimii în muncă
Articolul 23. Semnele specifice ale funcţionarului vamal
Capitolul IV
CARIERA FUNCŢIONARULUI VAMAL
Secţiunea 1
Selecţia funcţionarilor vamali
Articolul 24. Regulile de organizare şi desfăşurare a carierei profesionale
Articolul 25. Condiţiile de angajare
Articolul 26. Modalităţile de ocupare a funcţiei de funcţionar vamal
Articolul 27. Concursul
Articolul 28. Promovarea în funcţie a funcţionarului vamal
Articolul 29. Transferul funcţionarului vamal
Articolul 30. Detaşarea şi trecerea temporară într-o altă funcţie
Articolul 31. Interimatul funcţiei publice de conducere
Articolul 32. Numirea în funcţia de funcţionar vamal
Articolul 33. Perioada de probă a funcţionarului vamal debutant
Articolul 34. Jurămîntul funcţionarului vamal
Secţiunea a 2-a
Dezvoltarea profesională şi stimularea
Articolul 35. Dezvoltarea profesională
Articolul 36. Finanţarea procesului de dezvoltare profesională
Articolul 37. Condiţiile specifice ale procesului de dezvoltare profesională
Articolul 38. Evaluarea performanţelor profesionale
Articolul 39. Stimularea
Secţiunea a 3-a
Modificarea, suspendarea şi încetarea raporturilor de serviciu
Articolul 40. Modificarea, suspendarea raporturilor de serviciu şi reîncadrarea în funcţie
Articolul 41. Condiţiile de încetare a raporturilor de serviciu ale funcţionarului vamal
Capitolul V
SERVICIUL, REMUNERAREA ŞI GARANŢIILE SOCIALE
ALE FUNCŢIONARULUI VAMAL
Articolul 42. Timpul de muncă
Articolul 43. Concediile
Articolul 44. Concediul de odihnă anual
Articolul 45. Concediul suplimentar
Articolul 46. Concediul neplătit şi concediile sociale
Articolul 47. Salarizarea
Articolul 48. Garanţii sociale
Capitolul VI
RĂSPUNDEREA FUNCŢIONARULUI VAMAL
Articolul 49. Răspunderea juridică a funcţionarului vamal
Articolul 50. Codul de etică şi conduită al funcţionarului vamal
Articolul 51. Abaterile disciplinare
Articolul 52. Sancţiunile disciplinare
Articolul 53. Aplicarea sancţiunilor disciplinare
Capitolul VII
DISPOZIŢII FINALE
Notă: În textul actelor normative adoptate de Parlament:
cuvintele „limba moldovenească”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „limba română” la forma gramaticală corespunzătoare;
cuvintele „limba de stat”, „limba oficială” şi „limba maternă”, la orice formă gramaticală, în cazul în care se are în vedere limba de stat a Republicii Moldova, se substituie cu cuvintele „limba română” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.52 din 16.03.2023, în vigoare 24.03.2023
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Obiectul reglementării
(1) Prezenta lege reglementează organizarea, funcţionarea şi activitatea Serviciului Vamal, statutul juridic, protecţia socială şi serviciul funcţionarului public cu statut special din cadrul Serviciului Vamal.
(2) Serviciul Vamal este o autoritate administrativă aflată în subordinea Ministerului Finanţelor, care exercită funcţiile şi atribuţiile ce îi revin şi implementează politica vamală a statului prin aplicarea uniformă şi imparţială a legislaţiei în domeniul vamal în scopul asigurării, în limita competenţelor sale, a securităţii economice a statului. Serviciul Vamal dispune de autonomie administrativă şi decizională, respectînd prevederile legislaţiei în vigoare.
(3) Activitatea Serviciului Vamal este un gen special de activitate în serviciul public ce constă în exercitarea funcţiilor şi atribuţiilor Serviciului Vamal, care este parte componentă a sistemului organelor de drept şi al organelor securităţii statului.
Articolul 2. Cadrul juridic
Serviciul Vamal activează în conformitate cu prevederile Constituţiei Republicii Moldova, ale Codului vamal al Republicii Moldova, ale prezentei legi, ale altor acte normative ce reglementează activitatea vamală, precum şi cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte.
Articolul 3. Principiile de bază ale activităţii
(1) Activitatea Serviciului Vamal se desfăşoară exclusiv în baza legii şi pentru executarea legii, în conformitate cu principiile legalităţii, imparţialităţii, nediscriminării, profesionalismului, independenţei, integrităţii, transparenţei, obiectivităţii, eficienţei, loialităţii şi responsabilităţii.
(2) Serviciul Vamal colaborează cu societatea civilă, asigurînd accesul la informaţiile oficiale, cu excepţia celor cu accesibilitate limitată, publicarea pe pagina sa web oficială a informaţiilor cu caracter public şi transparenţa procesului decizional, în modul stabilit de legislaţie.
Articolul 4. Competenţa Ministerului Finanţelor
(1) Ministerul Finanţelor elaborează şi promovează politica vamală a statului, stabileşte obiectivele şi indicatorii de performanţă ai Serviciului Vamal, aprobă bugetul Serviciului Vamal, solicită şi examinează informaţiile şi rapoartele privind activitatea Serviciului Vamal, exercită şi alte atribuţii prevăzute de lege.
(2) Pînă în data de 15 februarie a fiecărui an, Serviciul Vamal prezintă la Ministerul Finanţelor raportul anual privind activitatea sa din anul precedent. Raportul anual se publică pe pagina web oficială a Serviciului Vamal.
Capitolul II
ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA SERVICIULUI VAMAL
Articolul 5. Structura şi efectivul-limită
(1) Serviciul Vamal este o structură organizaţională separată în sistemul administrativ al Ministerului Finanţelor.
(2) Din Serviciul Vamal fac parte:
a) aparatul central;
b) birourile vamale, ca subdiviziuni teritoriale aflate în subordinea aparatului central;
c) posturile vamale, ca subdiviziuni teritoriale aflate în subordinea birourilor vamale.
(3) Serviciul Vamal este persoană juridică de drept public, care dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova, de cont trezorerial şi este finanţat de la bugetul de stat.
(4) Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Serviciului Vamal şi efectivul-limită al acestuia se aprobă de către Guvern, la propunerea ministrului finanţelor. Structura de ansamblu a Serviciului Vamal se aprobă de către ministrul finanţelor, iar structura organizatorică a subdiviziunilor teritoriale ale Serviciului Vamal se aprobă de către directorul acestuia.
(5) Serviciul Vamal creează comitetul consultativ, care este un organ consultativ de facilitare a comerţului internaţional şi care are drept scop promovarea unui dialog şi a unui parteneriat între Serviciul Vamal şi comunitatea de afaceri, în vederea asigurării transparenţei şi implementării celor mai bune practici internaţionale în domeniul vamal. Organizarea, funcţionarea, componenţa şi modul de luare a deciziilor în cadrul comitetului consultativ se stabilesc printr-un regulament aprobat prin ordinul directorului Serviciului Vamal.
(6) În cadrul Serviciului Vamal pot fi create un colegiu, comisii şi grupuri de lucru pe diverse probleme din domeniul vamal, din care fac parte specialişti în problemele respective.
[Art.5 modificat prin Legea nr.257 din 16.12.2020, în vigoare 01.07.2021]
Articolul 6. Conducerea Serviciului Vamal
(1) Serviciul Vamal este condus de un director, asistat de unul sau mai mulţi directori adjuncţi, numărul cărora se stabileşte de către Guvern, la propunerea ministrului finanţelor.
[Alin.(2) art.6 abrogat prin Legea nr.171 din 19.12.2019, în vigoare 01.01.2020]
(3) Candidat la funcţia de director poate fi persoana care corespunde cerinţelor stabilite de prezenta lege şi de Legea nr.199/2010 cu privire la statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică.
(4) Nu poate fi numit în funcţia de director persoana care are antecedente penale pentru infracţiuni grave, deosebit de grave şi excepţional de grave, săvîrşite cu intenţie, precum şi persoana care are antecedente penale pentru săvîrşirea de infracţiuni contra bunei desfăşurări a activităţii în sfera publică, chiar dacă antecedentele penale respective au fost stinse ori persoana a fost absolvită de răspundere penală printr-un act de amnistie sau de graţiere.
(5) Directorul Serviciului Vamal este persoană cu funcţie de demnitate publică, fiind numit şi eliberat din funcţie de către Guvern, la propunerea ministrului finanţelor.
(6) Directorul Serviciului Vamal poate fi eliberat din funcţie de către Guvern în cazurile prevăzute la art.22 şi art.23 alin.(3) din Legea nr.199/2010 cu privire la statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică.
[Alin.(7) art.6 abrogat prin Legea nr.122 din 23.09.2021, în vigoare 01.10.2021]
(8) Candidat la funcţia de director adjunct poate fi persoana care corespunde cerinţelor stabilite la alin.(3) şi (4). Numirea în funcţie, modificarea, suspendarea şi încetarea raporturilor de serviciu ale directorului adjunct al Serviciului Vamal se efectuează de către ministrul finanţelor, la propunerea directorului.
(9) Directorul:
a) exercită conducerea Serviciului Vamal;
b) exercită controlul asupra activităţii Serviciului Vamal;
c) asigură realizarea misiunii şi îndeplinirea funcţiilor Serviciului Vamal şi poartă răspundere personală în faţa ministrului finanţelor pentru realizarea/ îndeplinirea acestora;
d) stabileşte atribuţiile directorului adjunct;
e) organizează sistemul de control intern managerial, precum şi funcţia de audit intern în cadrul Serviciului Vamal;
f) semnează actele oficiale şi administrative ce ţin de competenţa Serviciului Vamal şi poate să delege prin ordin acest drept directorului adjunct sau, după caz, altor persoane cu funcţii de conducere din cadrul Serviciului;
g) emite şi semnează ordine, dispoziţii, circulare şi indicaţii pentru asigurarea implementării actelor normative, precum şi pentru îndeplinirea propriilor atribuţii;
h) administrează şi gestionează proprietatea Serviciului Vamal în conformitate cu legislaţia în vigoare;
i) soluţionează problemele privind activitatea operativă, organizatorică, economico-financiară şi privind asigurarea materială şi socială;
j) asigură executarea actelor normative, a decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, a ordonanţelor, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului;
k) aprobă şi modifică statul de personal şi schemele de încadrare pentru subdiviziunile teritoriale ale Serviciului Vamal în conformitate cu efectivul-limită şi cu structură organizatorică aprobată;
l) aprobă regulamentele subdiviziunilor interne ale aparatului central al Serviciului Vamal şi regulamentele subdiviziunilor teritoriale;
m) numeşte în funcţii, modifică, suspendă şi dispune încetarea raporturilor de serviciu ale funcţionarilor vamali în condiţiile legii; angajează şi eliberează din funcţie personalul contractual, în condiţiile legislaţiei în vigoare;
n) aplică stimulări şi sancţiuni disciplinare funcţionarilor vamali şi personalului contractual;
o) conferă grade speciale funcţionarilor vamali în condiţiile prezentei legi;
p) reprezintă Serviciul Vamal în relaţiile cu instituţiile şi autorităţile naţionale şi cu organizaţiile internaţionale din domeniu;
q) raportează în faţa ministrului finanţelor cu privire la activitatea Serviciului Vamal.
[Art.6 modificat prin Legea nr.47 din 14.03.2024, în vigoare 01.04.2024]
[Art.6 modificat prin Legea nr.122 din 23.09.2021, în vigoare 01.10.2021]
[Art.6 modificat prin Legea nr.257 din 16.12.2020, în vigoare 01.01.2021]
[Art.6 modificat prin Legea nr.6 din 06.02.2020, în vigoare 28.03.2020]
[Art.6 modificat prin Legea nr.171 din 19.12.2019, în vigoare 01.01.2020]
Articolul 7. Misiunea şi funcţiile de bază
Pentru asigurarea, în limita competenţelor sale, a securităţii economice a statului, Serviciul Vamal îndeplineşte următoarele funcţii de bază:
a) implementarea politicii vamale a statului prin aplicarea uniformă şi imparţială a legislaţiei vamale;
b) facilitarea comerţului;
c) asigurarea respectării reglementărilor vamale şi a legislaţiei fiscale la trecerea mărfurilor şi a mijloacelor de transport peste frontiera vamală;
d) perceperea drepturilor de import şi a drepturilor de export;
e) efectuarea vămuirii;
f) efectuarea controlului şi a supravegherii vamale, inclusiv prevenirea, depistarea şi combaterea contrabandei şi a eschivării de la achitarea drepturilor de import/export şi a altor plăţi;
g) contribuirea la prevenirea şi combaterea spălării banilor, la combaterea terorismului internaţional, precum şi a traficului ilicit de droguri, armament şi muniţii, în limita competenţelor sale;
h) asigurarea îndeplinirii obligaţiilor internaţionale ale statului în domeniul vamal, în limita competenţelor sale.
Articolul 8. Atribuţiile principale
Pentru realizarea funcţiilor de bază ce îi revin, Serviciul Vamal:
a) asigură respectarea drepturilor şi intereselor legitime ale persoanei în cadrul activităţii vamale;
b) apără interesele economice ale statului;
c) creează condiţii pentru accelerarea traficului de mărfuri peste frontiera vamală; asigură menţinerea unui echilibru adecvat între controalele vamale şi facilitarea comerţului, conform legislaţiei în vigoare;
d) gestionează sistemul de certificare a originii, în cazurile stabilite de către Guvern, inclusiv certifică originea mărfurilor şi eliberează certificate de origine la exportul mărfurilor;
e) constată şi sancţionează contravenţii în conformitate cu legislaţia în vigoare;
f) constată infracţiunile ce ţin de competenţa sa;
g) desfăşoară activitatea operativă de investigaţii în scopul depistării persoanelor culpabile de pregătirea şi comiterea unor contravenţii vamale, de contrabandă şi de alte infracţiuni ce ţin de competenţa organului de urmărire penală al Serviciului Vamal;
h) prelevă mostre şi probe;
i) aplică acţiuni de executare silită;
j) aplică procedeele vamale de reglementare a relaţiilor economice şi comerciale;
k) dispune de mărfurile confiscate şi abandonate în favoarea statului;
l) desfăşoară activităţile necesare pentru administrarea riscurilor;
m) colaborează cu alte autorităţi publice, instituţii şi cu organe de ocrotire a normelor de drept care au obligaţia să-i acorde asistenţă;
n) contribuie, în limitele legii, la realizarea măsurilor de asigurare a securităţii statului, a ordinii publice, de apărare a vieţii şi sănătăţii oamenilor, de ocrotire a florei şi faunei, a mediului înconjurător în ansamblu;
o) asigură dezvoltarea bazei tehnico-materiale şi sociale a Serviciului Vamal, creează condiţii pentru activitatea personalului Serviciului; asigură dezvoltarea serviciilor electronice în domeniul de activitate al Serviciului Vamal;
p) participă la elaborarea politicii vamale a statului;
q) participă la elaborarea măsurilor de politică economică ce ţin de trecerea mărfurilor peste frontiera vamală şi aplică aceste măsuri;
r) participă la elaborarea acordurilor internaţionale în domeniul vamal, colaborează cu autorităţile vamale, cu alte autorităţi publice din străinătate, cu organizaţiile internaţionale din domeniul vamal;
s) asigură popularizarea legislaţiei vamale şi accesul la informaţii de interes public;
t) participă la elaborarea statisticii vamale privind comerţul exterior şi a statisticii vamale în general;
u) dezvoltă parteneriatul public-privat în domeniul vamal şi colaborează cu mediul de afaceri;
v) exercită alte atribuţii stabilite prin lege.
Articolul 9. Drepturile generale
În exercitarea atribuţiilor sale, Serviciul Vamal are următoarele drepturi generale:
a) să exercite controlul asupra legalităţii introducerii/scoaterii mărfurilor şi a mijloacelor de transport în/din teritoriul vamal al statului;
b) să emită, în limita competenţelor sale, acte normative, inclusiv acte normative care reglementează activitatea de întreprinzător pentru plătitorii vamali;
c) să solicite şi să primească de la persoanele fizice şi juridice informaţiile şi documentele necesare pentru scopuri vamale;
d) să prezinte Ministerului Finanţelor propuneri pentru modificarea şi completarea legislaţiei vamale;
e) să prezinte Ministerului Finanţelor propuneri privind crearea, în modul stabilit, a laboratoarelor vamale, a instituţiilor de învăţămînt, a centrelor de calcul şi a altor subdiviziuni ce vor activa conform principiului de autogestiune şi vor contribui la îndeplinirea funcţiilor Serviciului Vamal;
f) să efectueze, în modul stabilit, controlul ulterior al activităţii economice externe a plătitorilor vamali după efectuarea vămuirii mărfurilor provenite din tranzacţiile economice externe;
g) să acceseze, colecteze, stocheze, prelucreze şi să păstreze date cu caracter personal, să creeze sisteme informaţionale automatizate proprii, să utilizeze şi să acceseze gratuit, prin intermediul platformei de interoperabilitate instituite de către Guvern, informaţiile şi bazele de date incluse în registrele de stat deţinute de alte autorităţi şi instituţii publice, respectînd legislaţia privind protecţia datelor cu caracter personal.
Articolul 10. Finanţarea şi asigurarea materială şi tehnică a activităţii
(1) Serviciul Vamal este finanţat de la bugetul de stat, în limita alocaţiilor bugetare aprobate prin legea bugetară anuală.
(2) Bugetul Serviciului Vamal se elaborează, se aprobă şi se administrează în conformitate cu principiile, regulile şi procedurile stabilite de legislaţia privind finanţele publice şi responsabilitatea bugetar-fiscală.
(3) Bunurile Serviciului Vamal fac parte din domeniul public al statului şi includ: spaţii de serviciu, spaţii locative de serviciu, edificii şi sedii administrative ale aparatului central şi ale subdiviziunilor teritoriale, ale instituţiilor de învăţămînt pentru pregătirea şi specializarea personalului, utilaje, baza instructiv-materială şi mijloace tehnice de instruire, mijloace speciale, muniţii, arme de foc, tehnică specială, construcţii, precum şi alte bunuri utilizate de către Serviciul Vamal la executarea funcţiilor şi atribuţiilor care îi revin.
(4) Asigurarea materială şi tehnică a Serviciului Vamal, crearea infrastructurii pentru obiectivele şi subdiviziunile sale se efectuează pe seama bugetului de stat şi din alte surse financiare neinterzise de lege.
(5) Normele de asigurare cu mijloace speciale, cu muniţii, cu arme de foc, cu tehnică specială, cu echipament şi cu alte bunuri, precum şi normele de consum al carburanţilor şi lubrifianţilor se aprobă de către Guvern.
Capitolul III
STATUTUL FUNCŢIONARULUI VAMAL
Articolul 11. Personalul Serviciului Vamal
(1) Personalul Serviciului Vamal este constituit din funcţionarii publici cu statut special din cadrul Serviciului şi personalul contractual (de deservire tehnică şi cel auxiliar).
(2) Statutul juridic al funcţionarului public cu statut special din cadrul Serviciului Vamal (în continuare – funcţionar vamal) este reglementat de prezenta lege şi este conferit datorită naturii atribuţiilor de serviciu. Acţiunea Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public se extinde asupra raporturilor de serviciu ale funcţionarului vamal în măsura în care acestea nu sînt reglementate prin prezenta lege. Gradele de calificare stabilite prin Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public nu se conferă funcţionarilor vamali.
(3) În cazul personalului contractual din cadrul Serviciului Vamal, care nu are statut de funcţionar vamal, angajat în baza contractului individual de muncă, se aplică prevederile legislaţiei muncii.
(4) Drepturile, obligaţiile, atribuţiile şi competenţele personalului Serviciului Vamal se stabilesc prin prezenta lege, prin fişa postului şi prin alte acte normative.
Articolul 12. Drepturile funcţionarului vamal
În exercitarea obligaţiilor sale de serviciu, funcţionarul vamal are următoarele drepturi:
a) să beneficieze de condiţiile de muncă corespunzătoare cerinţelor de securitate şi sănătate în muncă;
b) să beneficieze de stabilitate în funcţia deţinută;
c) să primească informaţia şi materialele necesare îndeplinirii obligaţiilor de serviciu;
d) să fie informat de conducerea Serviciului Vamal despre drepturile şi obligaţiile sale privind evoluţia în carieră, evaluarea performanţelor profesionale şi oportunităţile de promovare în conformitate cu prevederile şi procedurile prevăzute de legislaţia în vigoare;
e) să fie promovat în funcţie de pregătirea profesională, de rezultatele evaluării performanţelor profesionale şi de rezultatele obţinute în activitatea desfăşurată;
f) să se dezvolte profesional în conformitate cu prezenta lege;
g) să întemeieze organizaţii sindicale şi să adere la ele;
h) să participe la adunările din cadrul Serviciului Vamal, conform atribuţiilor de serviciu sau care îl vizează în mod direct;
i) să înainteze propuneri de îmbunătăţire a activităţii Serviciului Vamal;
j) să se acorde protecţie de stat integrităţii sale fizice şi morale faţă de pericolele la care este expus ca urmare a îndeplinirii obligaţiilor de serviciu sau în legătură cu acestea;
k) să aibă acces liber la dosarul său personal şi la datele sale personale şi profesionale;
l) să fie informat cu privire la toate deciziile care îl vizează în mod direct;
m) să cumuleze, în cadrul Serviciului Vamal, atribuţiile funcţiei sale cu atribuţiile funcţiei vacante sau temporar vacante;
n) să beneficieze de condiţii pentru formarea sa profesională iniţială şi continuă;
o) să conteste informaţiile ce îi lezează drepturile, onoarea, demnitatea şi reputaţia profesională, inclusiv să solicite efectuarea unei anchete de serviciu în acest sens;
p) să aplice forţa fizică, mijloacele speciale şi arma din dotare în modul şi în cazurile prevăzute de legislaţia în vigoare.
Articolul 13. Obligaţiile funcţionarului vamal
Funcţionarul vamal este obligat:
a) să respecte şi să asigure respectarea Constituţiei Republicii Moldova, a legilor şi a altor acte normative, a drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului;
b) să respecte jurămîntul depus, să cunoască şi să respecte regulamentele de ordine interioară şi Codul de etică şi conduită al funcţionarului vamal, precum şi cerinţele fişei postului;
c) să fie disciplinat şi vigilent, să manifeste iniţiativă şi perseverenţă, să îndeplinească conştiincios îndatoririle de serviciu prevăzute de lege;
d) să execute instrucţiunile de serviciu, ordinele şi dispoziţiile legale ale conducătorilor ierarhic superiori;
e) să-şi perfecţioneze continuu pregătirea profesională;
f) să păstreze informaţia oficială cu accesibilitate limitată şi să nu divulge informaţia care i-a devenit cunoscută în exerciţiul funcţiunii;
g) să informeze, în mod corect şi în limitele responsabilităţilor profesionale, persoanele fizice şi juridice interesate;
h) să folosească patrimoniul şi echipamentul din dotare în scopul îndeplinirii corespunzătoare a îndatoririlor de serviciu şi să nu le folosească pentru interese personale;
i) să depună, în condiţiile legii, declaraţia de avere şi interese personale;
j) să raporteze imediat conducătorului ierarhic superior cazurile de corupţie, practicile ilegale, abaterile de la conduita şi etica profesională, care i-au devenit cunoscute.
Articolul 14. Exercitarea funcţiei
(1) Activitatea profesională a funcţionarilor vamali se desfăşoară în interesul statului, prin punerea în aplicare a legislaţiei vamale. În exercitarea atribuţiilor sale de serviciu, funcţionarul vamal este învestit cu exercitarea prerogativelor de putere publică în limitele legii. Autoritatea funcţiei nu poate fi exercitată în interes personal.
(2) Funcţionarul vamal se subordonează conducătorilor ierarhic superiori şi este obligat să respecte prevederile legislaţiei vamale şi să îndeplinească ordinele şi dispoziţiile legale ale conducătorilor ierarhic superiori privind activitatea sa profesională.
(3) Funcţionarul vamal are dreptul să refuze, în scris şi motivat, îndeplinirea unei dispoziţii primite de la conducătorul ierarhic superior pe care o consideră ilegală sau care este vădit ilegală, indiferent de faptul dacă dispoziţia a fost sau nu formulată în scris. Funcţionarul vamal are obligaţia să aducă această situaţie la cunoştinţa conducătorului ierarhic superior al persoanei care a emis dispoziţia.
(4) Funcţionarul vamal nu poate fi sancţionat sau prejudiciat pentru sesizările făcute cu bună-credinţă cu privire la dispoziţiile ilegale ale superiorului.
(5) Conducătorii din cadrul Serviciului Vamal poartă răspundere pentru legalitatea şi oportunitatea dispoziţiilor pe care le dau personalului din subordine, fiind obligaţi să verifice modul de îndeplinire a acestora.
(6) Se consideră a fi în exerciţiul funcţiunii funcţionarul vamal care:
a) îşi îndeplineşte obligaţiile de serviciu prevăzute de fişa postului, de prezenta lege şi de alte acte normative care reglementează activitatea vamală;
b) îşi îndeplineşte obligaţiile de serviciu în timpul sau, în caz de necesitate stringentă, în afara orelor de program, inclusiv în timpul formării profesionale cu trimitere din partea Serviciului Vamal;
c) participă la întruniri, exerciţii, competiţii şi alte activităţi al căror iniţiator ori participant este Serviciul Vamal;
d) se deplasează spre şi de la locul de serviciu, se află în deplasare de serviciu, execută misiuni de serviciu;
e) îndeplineşte alte acţiuni declarate de instanţa de judecată ca fiind savîrşite în exercitarea atribuţiilor de serviciu.
Articolul 15. Restricţii şi incompatibilităţi
(1) Nu poate fi angajată în calitate de funcţionar vamal şi nu se poate afla în exerciţiul funcţiunii persoana:
a) care a fost anterior destituită din funcţie pentru fapte ilicite ce au discreditat statutul de funcţionar vamal;
b) care are antecedente penale nestinse;
c) în privinţa căreia a fost instituită o măsură de ocrotire judiciară;
d) care este soţul/soţia, ruda ori afinul de gradul I sau II al unei persoane fizice afiliate unei persoane juridice ce deţine licenţă pentru activitatea de broker vamal.
Persoană fizică afiliată persoanei juridice poate fi:
1) organul executiv unipersonal, fondator, membru al organului executiv colegial şi persoană cu funcţie de răspundere în cadrul organului executiv al persoanei juridice respective;
2) membru al consiliului de observatori, al consiliului de directori sau membru al comisiei de cenzori a persoanei juridice respective;
3) persoana care, în mod individual sau împreună cu alte persoane, deţine o poziţie de control al capitalului persoanei juridice respective;
4) persoana care acţionează în numele şi pe seama persoanei juridice respective;
5) persoana în numele şi pe seama căreia acţionează persoana juridică respectivă;
6) persoana care acţionează împreună cu persoana juridică respectivă;
7) persoana care, împreună cu persoana juridică respectivă, se află sub controlul unei terţe persoane;
8) persoana a cărei afiliere este demonstrată de Serviciul Vamal;
e) care este soţul/soţia, ruda ori afinul de gradul I sau II al unui angajat, al unui fondator/asociat sau al unui conducător din cadrul persoanei juridice ce deţine licenţă pentru activitatea de broker vamal;
f) care, la angajare, a tăinuit informaţii ce împiedică aflarea ei în Serviciul Vamal.
(2) Funcţionarul vamal aflat în una dintre situaţiile prevăzute la alin.(1) lit.d) şi e), în termen de 30 de zile, trebuie să le înlăture, în caz contrar acesta urmînd a fi destituit din funcţie conform art.41.
(3) Funcţia de funcţionar vamal este incompatibilă cu:
a) o altă funcţie sau activitate remunerată, cu excepţia activităţilor didactice, ştiinţifice şi de creaţie, a activităţilor de participare în proiecte de dezvoltare finanţate integral din surse externe nerambursabile/rambursabile în cadrul unităţii bugetare în care este angajat, în condiţiile stabilite la art.20 din Legea nr.270/2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar;
b) activitatea de întreprinzător, cu excepţia deţinerii calităţii de fondator al unei societăţi comerciale, cu condiţia că domeniile de activitate ale acesteia nu sunt în legătură directă sau indirectă cu atribuţiile exercitate în calitate de funcţionar public potrivit fişei postului;
c) calitatea de membru în organul de conducere al unei societăţi comerciale, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege;
d) calitatea de împuternicit sau reprezentant al unui terţ în Serviciul Vamal.
(4) Nu se află în situaţie de incompatibilitate în sensul prevederilor alin.(3) lit.a) funcţionarul vamal care este desemnat, prin act administrativ, să facă parte din echipa unui proiect investiţional sau a unui proiect de asistenţă tehnică, finanţat din împrumuturi externe contractate sau garantate de stat, rambursabile sau nerambursabile, ori din granturile acordate Guvernului, precum şi din granturile acordate instituţiilor finanţate de la buget, cu excepţia funcţionarilor vamali care exercită atribuţii de audit sau atribuţii de control asupra activităţii derulate în cadrul acesteia şi a funcţionarilor vamali pentru care activitatea desfăşurată în cadrul echipei de proiect generează o situaţie de conflict de interese cu funcţia publică deţinută.
(5) Funcţionarului vamal îi este interzis:
a) să utilizeze în alte scopuri decît cele de serviciu mijloacele financiare, tehnice, materiale şi informaţionale, alte bunuri ale statului, precum şi informaţia de serviciu;
b) să primească de la persoane fizice şi juridice daruri, remuneraţii, împrumuturi, servicii, mijloace financiare pentru plata odihnei, a distracţiilor, a cheltuielilor de transport, precum şi alte recompense legate de exercitarea obligaţiilor de serviciu;
c) să plece în deplasări de serviciu în străinătate pe banii unor persoane fizice şi juridice, cu excepţia deplasărilor efectuate în conformitate cu acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte, cu acordurile mutuale interstatale sau acordurile încheiate între autorităţi publice şi organizaţii internaţionale;
d) să facă uz de serviciu în interesul unor partide politice, asociaţii obşteşti, inclusiv sindicale, şi al unor comunităţi religioase.
(6) În Serviciul Vamal este inadmisibilă crearea de structuri ale partidelor, de asociaţii obşteşti, cu excepţia sindicatelor, şi de asociaţii religioase.
[Alin.(7) art.15 abrogat prin Legea nr.214 din 31.07.2024, în vigoare 15.08.2024]
[Art.15 modificat prin Legea nr.214 din 31.07.2024, în vigoare 15.08.2024]
[Art.15 modificat prin Legea nr.238 din 08.11.2018, în vigoare 30.12.2018]
Articolul 16. Aplicarea forţei fizice, a mijloacelor speciale şi a armelor de foc
(1) Funcţionarul vamal în exerciţiul funcţiunii are dreptul să aplice forţa fizică. De asemenea, după o pregătire corespunzătoare, funcţionarul vamal are dreptul să deţină, să folosească şi să aplice armele şi mijloacele speciale din dotare.
(2) Modul de aplicare a forţei fizice, precum şi modul de deţinere şi utilizare a armelor şi mijloacelor speciale sînt stabilite de Legea nr.218/2012 privind modul de aplicare a forţei fizice, a mijloacelor speciale şi a armelor de foc.
(3) Lista funcţionarilor vamali abilitaţi cu dreptul de a deţine şi a utiliza armele de foc şi mijloacele speciale este aprobată prin ordinul directorului.
Articolul 17. Protecţia juridică a funcţionarului vamal
(1) Funcţionarul vamal în exerciţiul funcţiunii se află sub protecţia statului şi a legii. Persoana, onoarea şi demnitatea acestuia sînt ocrotite prin lege.
(2) Funcţionarul vamal şi membrii familiei sale au dreptul la protecţie din partea statului împotriva ameninţărilor şi violenţelor la care sînt ori ar putea fi expuşi ca urmare a îndeplinirii obligaţiilor de serviciu sau în legătură cu aceasta.
(3) Nimeni altcineva decît persoanele abilitate prin lege nu are dreptul să intervină în activitatea funcţionarului vamal. Acţiunile acestuia se prezumă legitime pînă la proba contrarie.
Articolul 18. Gradele speciale şi funcţiile în Serviciul Vamal
(1) Gradele speciale conferite în cadrul Serviciului Vamal sînt următoarele:
a) locotenent al Serviciului Vamal;
b) locotenent-major al Serviciului Vamal;
c) căpitan al Serviciului Vamal;
d) maior al Serviciului Vamal;
e) locotenent-colonel al Serviciului Vamal;
f) colonel al Serviciului Vamal;
g) general-maior al Serviciului Vamal;
h) general-locotenent al Serviciului Vamal;
i) general-colonel al Serviciului Vamal.
(2) Funcţiile din cadrul Serviciului Vamal şi gradele speciale corespunzătoare acestor funcţii se grupează astfel:
a) efectivul de comandă mediu: locotenent al Serviciului Vamal; locotenent-major al Serviciului Vamal; căpitan al Serviciului Vamal;
b) efectivul de comandă superior: maior al Serviciului Vamal; locotenent-colonel al Serviciului Vamal; colonel al Serviciului Vamal;
c) efectivul de comandă suprem: general-maior al Serviciului Vamal; general-locotenent al Serviciului Vamal; general-colonel al Serviciului Vamal.
Articolul 19. Condiţiile generale de conferire a gradelor speciale
(1) Gradele speciale se conferă corespunzător cu funcţiile deţinute.
(2) Gradele speciale conferite funcţionarului vamal se clasifică în grade speciale iniţiale şi grade speciale ulterioare.
(3) Gradele speciale de pînă la gradul de colonel al Serviciului Vamal inclusiv se conferă de către director.
(4) Gradele speciale de la gradul de general-maior al Serviciului Vamal în sus se conferă de către Preşedintele Republicii Moldova, la propunerea ministrului finanţelor.
(5) Gradele speciale ulterioare se conferă succesiv, în corespundere cu funcţia deţinută şi la expirarea termenului de deţinere a gradului precedent, precum şi cu condiţia obţinerii cel puţin a calificativului „foarte bine” la ultima evaluare anuală a performanţelor profesionale sau a calificativului „bine” la ultimele două evaluări anuale ale performanţelor profesionale.
(6) Prin derogare de la prevederile alin.(5), gradul special ulterior se poate conferi:
a) ca menţiune pentru atitudinea conştiincioasă faţă de îndeplinirea obligaţiilor de serviciu, pînă la expirarea termenului de deţinere a gradului precedent, însă nu mai înalt decît gradul special corespunzător funcţiei deţinute, cu condiţia că menţiunea este conferită la expirarea cel puţin a unei jumătăţi din termenul de deţinere a gradului precedent;
b) la expirarea termenului de deţinere a gradului special, pentru merite deosebite, cu o treaptă superioară faţă de gradul special corespunzător funcţiei deţinute.
[Alin.(7) art.19 abrogat prin Legea nr.214 din 31.07.2024, în vigoare 15.08.2024]
(8) În cazul gradelor speciale de pînă la gradul de colonel al Serviciului Vamal inclusiv, directorul poate lua decizia cu privire la conferirea acestora înainte de termen sau cu o treaptă superioară faţă de gradul special corespunzător funcţiei deţinute.
(9) Gradul special ulterior poate fi conferit înainte de expirarea termenului de deţinere a gradului precedent sau cu o treaptă superioară faţă de gradul special corespunzător funcţiei deţinute o singură dată pe parcursul activităţii în Serviciul Vamal.
(10) Se interzice stabilirea unei alte modalităţi de conferire a gradelor speciale decît cea prevăzută în prezenta lege.
[Art.19 modificat prin Legea nr.214 din 31.07.2024, în vigoare 15.08.2024]
Articolul 20. Termenele de deţinere a gradelor speciale
(1) Se stabilesc următoarele termene de deţinere a gradelor speciale pentru efectivul de comandă mediu şi efectivul de comandă superior:
a) locotenent al Serviciului Vamal – 2 ani;
b) locotenent-major al Serviciului Vamal – 2 ani;
c) căpitan al Serviciului Vamal – 3 ani;
d) maior al Serviciului Vamal – 4 ani;
e) locotenent-colonel al Serviciului Vamal – 5 ani.
(2) Pentru gradele speciale de la colonel al Serviciului Vamal în sus nu se stabilesc termene de deţinere.
(3) Pentru funcţionarii vamali care au studii superioare în domeniul vamal şi activează în Serviciul Vamal la o specialitate specifică activităţii vamale, termenul de deţinere a gradului special de locotenent al Serviciului Vamal este de un an.
(4) Gradul special ulterior, corespunzător funcţiei deţinute, este conferit funcţionarului vamal după expirarea termenului de deţinere a gradului precedent.
(5) La calcularea termenului de deţinere a gradului special nu se includ următoarele perioade:
a) perioada de aflare în concediul parţial plătit pentru îngrijirea copilului cu vîrsta de pînă la 3 ani;
b) perioada de aflare în concediul pentru îngrijirea copilului cu vîrsta de pînă la 4 ani;
c) perioada de retrogradare din gradul special;
d) perioada de suspendare a raporturilor de serviciu ce depăşeşte 60 de zile calendaristice, cu excepţia concediilor prevăzute de lege.
[Art.20 modificat prin Legea nr.257 din 16.12.2020, în vigoare 01.01.2021]
Articolul 21. Neconferirea în termen a gradului special ulterior
Funcţionarul vamal care are sancţiuni disciplinare nestinse sau în privinţa căruia s-a intentat o acţiune penală ori o anchetă de serviciu privind încălcarea disciplinei de serviciu nu poate fi propus pentru conferirea gradului special ulterior. În cazul în care este achitat sau ancheta de serviciu se finalizează printr-un raport privind lipsa de încălcări, funcţionarul vamal poate fi propus pentru conferirea gradului special ulterior.
Articolul 22. Particularităţile conferirii gradelor speciale şi calculării vechimii în muncă
(1) La angajarea în Serviciul Vamal, funcţionarilor publici, inclusiv celor cu statut special din instanţele judecătoreşti, din organele procuraturii, din Ministerul Justiţiei, din Ministerul Finanţelor, din Serviciul Fiscal de Stat, militarilor şi persoanelor din corpul de comandă al Ministerului Afacerilor Interne li se conferă grade speciale în corespundere cu art.18 şi 19.
(2) Vechimea în Serviciul Vamal a persoanelor indicate la alin.(1) va include şi anii de muncă (de serviciu) în organele respective.
Articolul 23. Semnele specifice ale funcţionarului vamal
(1) Semnele specifice ale funcţionarului vamal sînt uniforma, însemnele distinctive şi legitimaţia de serviciu.
(2) Funcţionarul vamal poartă uniformă, atribuită gratuit, precum şi însemnele distinctive ale Serviciului Vamal. Modelul uniformei şi al însemnelor şi normele de asigurare cu uniformă se aprobă de către Guvern. Regulile de purtare a uniformei şi a însemnelor distinctive sînt stabilite prin ordinul directorului.
(3) La cerere, funcţionarul vamal îşi confirmă statutul special în timpul exercitării atribuţiilor de serviciu prin prezentarea legitimaţiei de serviciu. Modelul şi modul de eliberare a legitimaţiei de serviciu sînt stabilite prin ordinul directorului.
(4) Se interzice ca uniforma, însemnele distinctive sau legitimaţia de serviciu a angajaţilor unor persoane juridice să fie identice ori similare cu cele ale funcţionarilor vamali.
(5) În perioada suspendării raporturilor de serviciu, precum şi la încetarea acestora, funcţionarului vamal i se retrage legitimaţia.
Capitolul IV
CARIERA FUNCŢIONARULUI VAMAL
Secţiunea 1
Selecţia funcţionarilor vamali
Articolul 24. Regulile de organizare şi desfăşurare a carierei profesionale
(1) În condiţiile prezentei legi, reglementarea carierei funcţionarului vamal vizează:
a) ocuparea funcţiei de funcţionar vamal;
b) acordarea gradului special şi retrogradarea;
c) formarea profesională;
d) promovarea în funcţie;
e) stimularea;
f) evaluarea performanţelor profesionale;
g) modificarea, suspendarea şi încetarea raporturilor de serviciu.
(2) Managementul carierei funcţionarului vamal este asigurat de către Serviciul Vamal.
[Art.24 modificat prin Legea nr.356 din 29.12.2022, în vigoare 01.01.2023]
Articolul 25. Condiţiile de angajare
(1) Poate candida la o funcţie publică cu statut special în cadrul Serviciului Vamal persoana care îndeplineşte următoarele condiţii:
a) deţine cetăţenia Republicii Moldova şi are domiciliul pe teritoriul acesteia;
b) a atins vîrsta de 18 ani;
c) posedă limba română;
d) nu a împlinit vîrsta necesară obţinerii dreptului la pensie pentru limită de vîrstă;
e) are studii superioare;
f) este aptă din punct de vedere medical pentru exercitarea funcţiei;
g) nu are antecedente penale nestinse, nu se află sub urmărire penală sau nu i-a fost aplicată liberarea de pedeapsă penală;
h) îndeplineşte condiţiile specifice postului;
i) nu a fost, în ultimii 5 ani, concediată printr-o sancţiune dintr-o funcţie publică sau dintr-o funcţie publică cu statut special, inclusiv din cadrul Serviciului Vamal;
[Lit.j) alin.(1) art.25 abrogată prin Legea nr.356 din 29.12.2022, în vigoare 01.01.2023]
k) nu este privată, printr-o hotărîre judecătorească definitivă, de dreptul de a ocupa anumite funcţii sau de a exercita anumite activităţi;
l) nu are interdicţia de a ocupa o funcţie publică sau de demnitate publică, ce derivă dintr-un act de constatare al Autorităţii Naţionale de Integritate.
(2) La angajare în Serviciul Vamal, candidatul este obligat să depună, conform legislaţiei în vigoare, declaraţia de avere şi interese personale.
(3) La angajare în Serviciul Vamal, se aplică prevederile Legii nr.269/2008 privind aplicarea testării la detectorul comportamentului simulat (poligraf).
(4) Candidatul este angajat în funcţie numai după exprimarea, în formă scrisă, a acordului său cu privire la:
a) testarea integrităţii profesionale în conformitate cu prevederile Legii nr.325/2013 privind evaluarea integrităţii instituţionale;
b) testarea la poligraf în timpul efectuării controlului periodic sau selectiv al activităţii de serviciu, în conformitate cu prevederile Legii nr.269/2008 privind aplicarea testării la detectorul comportamentului simulat (poligraf);
c) prelucrarea datelor cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal.
(5) Angajarea în Serviciul Vamal este benevolă.
(6) Informaţia privind funcţiile vacante şi condiţiile de ocupare a acestora este dată publicităţii. Publicitatea se asigură prin intermediul mijloacelor de informare în masă, prin plasarea informaţiei pe pagina web oficială a Serviciului Vamal şi pe portalul guvernamental unic al funcţiilor publice www.cariere.gov.md şi prin afişarea acesteia pe panoul informaţional la sediul aparatului central al Serviciului Vamal.
(7) La angajare în Serviciul Vamal, candidatul prezintă:
a) cererea;
b) buletinul de identitate;
c) diploma de studii superioare de licenţă sau un act de studii echivalent;
d) certificatul medical eliberat de instituţia medicală abilitată;
e) cazierul judiciar;
f) livretul militar sau adeverinţa de recrut.
(8) La angajarea în Serviciul Vamal, actele indicate la alin.(7) sînt verificate în modul stabilit de lege.
(9) După angajarea în Serviciul Vamal, funcţionarul vamal este supus înregistrării dactiloscopice de stat obligatorii în conformitate cu Legea nr.1549/2002 cu privire la înregistrarea dactiloscopică de stat.
[Art.25 modificat prin Legea nr.356 din 29.12.2022, în vigoare 01.01.2023]
[Art.25 completat prin Legea nr.74 din 26.04.2018, în vigoare 29.06.2018]
Articolul 26. Modalităţile de ocupare a funcţiei de funcţionar vamal
(1) Ocuparea funcţiei vacante sau temporar vacante de funcţionarul vamal se face prin:
a) concurs;
b) promovare;
c) transfer;
d) detaşare;
e) asigurarea interimatului funcţiei de conducere.
(2) Concursul se organizează după aplicarea modalităţilor de ocupare a funcţiei de funcţionar vamal specificate la alin.(1) lit.b) şi c).
Articolul 27. Concursul
(1) Concursul pentru ocuparea funcţiei vacante sau temporar vacante de funcţionar vamal are la bază principiile competiţiei deschise, transparenţei, competenţei şi meritelor profesionale, precum şi principiul egalităţii de acces la funcţia de funcţionar vamal pentru fiecare cetăţean.
(2) Procedura de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiei de funcţionar vamal se efectuează conform unui regulament aprobat de către ministrul finanţelor. Serviciul Vamal participă la elaborarea regulamentului respectiv.
Articolul 28. Promovarea în funcţie a funcţionarului vamal
(1) Promovarea este o modalitate de dezvoltare a carierei funcţionarului vamal prin ocuparea unei funcţii publice superioare faţă de cea deţinută.
(2) Promovarea funcţionarului vamal se efectuează în conformitate cu prevederile Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.
Articolul 29. Transferul funcţionarului vamal
Transferul funcţionarului vamal se efectuează în conformitate cu prevederile Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.
Articolul 30. Detaşarea şi trecerea temporară într-o altă funcţie
(1) Detaşarea funcţionarului vamal se dispune printr-un act administrativ, de către directorul Serviciului Vamal, la solicitarea scrisă a conducătorului autorităţii publice sau al instituţiei publice în interesul căreia se efectuează detaşarea, pe o perioadă de cel mult un an. Cu acordul funcţionarului vamal, perioada detaşării poate fi prelungită cu încă cel mult 2 ani.
(2) În cadrul unor instituţii ale serviciului diplomatic al Republicii Moldova pot fi instituite funcţii de consilier pe probleme vamale (ataşaţi vamali). Numărul de unităţi este stabilit de către Guvern. La revenirea în Republica Moldova în legătură cu încheierea misiunii, ataşaţii vamali şi membrii familiilor lor beneficiază de scutirile şi înlesnirile prevăzute de Legea nr.761/2001 cu privire la serviciul diplomatic.
(3) Pe perioada detaşării, funcţionarul vamal este salarizat de autoritatea publică sau de instituţia publică la care este detaşat. Salariul corespunzător funcţiei în care este detaşat nu poate fi mai mic decît salariul de la locul de muncă precedent.
(4) Alte aspecte ce ţin de detaşarea la o altă autoritate publică sau la o altă instituţie publică se reglementează în conformitate cu Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.
(5) Trecerea temporară într-o altă funcţie din cadrul Serviciului Vamal se dispune prin ordinul directorului pentru o perioadă de cel mult un an. Perioada trecerii temporare într-o altă funcţie din cadrul Serviciului Vamal poate fi prelungită cu încă cel mult un an, numai cu acordul funcţionarului vamal.
(6) Trecerea temporară într-o altă funcţie din cadrul Serviciului Vamal se poate dispune doar dacă pregătirea profesională a funcţionarului vamal corespunde atribuţiilor şi responsabilităţilor funcţiei în care urmează să fie trecut.
(7) Pe perioada trecerii temporare într-o altă funcţie din cadrul Serviciului Vamal, funcţionarul vamal îşi păstrează funcţia sa. Aceasta poate fi ocupată de către un alt funcţionar vamal pe o perioadă determinată.
(8) Pe perioada trecerii temporare într-o altă funcţie din cadrul Serviciului Vamal, funcţionarul vamal are dreptul la compensarea integrală a cheltuielilor de transport tur-retur, precum şi a cheltuielilor de cazare. Salarizarea, în caz de trecere temporară într-o altă funcţie din cadrul Serviciului Vamal, va fi efectuată de subdiviziunea la care va lucra salariatul.
(9) La expirarea termenului trecerii temporare într-o altă funcţie în cadrul Serviciului Vamal, funcţionarul vamal este reîncadrat în funcţia exercitată anterior, începînd din ziua următoare celei în care a expirat termenul pentru care a fost trecut într-o altă funcţie, fără a fi necesar să se emită un nou ordin în acest sens.
(10) Încetarea înainte de termen a trecerii temporare într-o altă funcţie din cadrul Serviciului Vamal are loc prin ordinul directorului.
[Art.30 modificat prin Legea nr.40 din 03.03.2023, în vigoare 21.03.2023]
Articolul 31. Interimatul funcţiei publice de conducere
Asigurarea de către funcţionarul vamal a interimatului unei funcţii publice de conducere se efectuează în conformitate cu prevederile Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.
Articolul 32. Numirea în funcţia de funcţionar vamal
(1) Candidatul selectat este numit în funcţia de funcţionar vamal prin ordinul directorului.
(2) Ordinul de numire în funcţie are formă scrisă şi conţine temeiul legal al numirii, modalitatea de angajare, numele şi prenumele, data naşterii persoanei numite, funcţia şi subdiviziunea în care persoana este numită, data la care aceasta urmează să înceapă exercitarea funcţiei, drepturile salariale, gradul special, iar în cazul funcţionarului vamal debutant, ordinul va conţine inclusiv perioada de probă şi numele şi prenumele mentorului.
(3) Numirea în funcţie se face pe o perioadă nedeterminată, cu excepţiile prevăzute de legislaţia în vigoare.
(4) Ordinul de numire, la care se anexează fişa postului de care persoana a luat cunoştinţă sub semnătură, se aduce la cunoştinţa persoanei numite. Copii de pe ordinul de numire şi fişa postului se înmînează persoanei numite şi conducătorului ierarhic superior al acesteia.
Articolul 33. Perioada de probă a funcţionarului vamal debutant
(1) Funcţionarul vamal debutant este persoana numită pentru prima dată în funcţie publică cu statut special în cadrul Serviciului Vamal. Perioada de probă se aplică funcţionarilor vamali debutanţi, cu excepţia persoanelor numite într-o funcţie din efectivul de comandă suprem. Durata perioadei de probă este de până la 6 luni, care include şi perioada de evaluare a funcţionarului vamal debutant efectuată în ultimele 30 de zile ale perioadei de probă.
(2) Perioada de probă are drept scop verificarea cunoştinţelor, a abilităţilor şi aptitudinilor profesionale ale persoanei, formarea practică a acesteia, precum şi cunoaşterea specificului şi a exigenţelor funcţiei de funcţionar vamal.
(3) Activitatea funcţionarului vamal debutant se desfăşoară sub îndrumarea unui mentor, desemnat prin ordinul de numire, care este un funcţionar vamal experimentat din cadrul subdiviziunii în care este angajat funcţionarul vamal debutant.
(4) La expirarea perioadei de probă, debutantul este:
a) confirmat, printr-un ordin separat, în funcţia de funcţionar vamal, cu acordarea gradului special – dacă la evaluarea activităţii profesionale a obţinut cel puţin calificativul „satisfăcător”;
b) eliberat – dacă la evaluarea activităţii profesionale a obţinut calificativul „nesatisfăcător”.
(5) Procedura de organizare a perioadei de probă şi de evaluare a activităţii profesionale a funcţionarului vamal debutant se desfăşoară în conformitate cu Regulamentul cu privire la perioada de probă pentru funcţionarul vamal debutant, aprobat prin ordinul directorului.
[Alin.(6)-(7) art.33 abrogate prin Legea nr.40 din 03.03.2023, în vigoare 21.03.2023]
(8) Perioada de probă se ia în considerare la calculul vechimii în muncă a funcţionarului vamal, cu excepţia cazului în care debutantul a fost eliberat din funcţie ca urmare a obţinerii calificativului „nesatisfăcător” la evaluarea activităţii sale profesionale.
[Art.33 modificat prin Legea nr.40 din 03.03.2023, în vigoare 21.03.2023]
[Art.33 modificat prin Legea nr.356 din 29.12.2022, în vigoare 01.01.2023]
Articolul 34. Jurămîntul funcţionarului vamal
(1) La expirarea perioadei de probă şi după confirmarea sa în funcţie, funcţionarul vamal depune, în termen de 10 zile, jurămîntul de credinţă cu următorul cuprins: „Jur solemn să respect Constituţia Republicii Moldova, drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului, să apăr suveranitatea, securitatea economică, independenţa şi integritatea teritorială a Republicii Moldova, să aplic în mod obiectiv şi imparţial legile ţării, să îndeplinesc conştiincios obligaţiile care îmi revin în legătură cu exercitarea funcţiei şi să respect Codul de etică şi conduită al funcţionarului vamal. Dacă voi încălca acest jurămînt, sînt gata să port răspundere cu toată rigoarea legii”.
(2) Jurămîntul este depus de către funcţionarul vamal într-o atmosferă solemnă şi în prezenţa simbolurilor de stat, în faţa directorului sau a directorului adjunct sau, după caz, în faţa conducătorilor subdiviziunilor interne şi a cel puţin doi angajaţi, dintre care unul este conducătorul subdiviziunii în care a fost numit funcţionarul vamal. Textul jurămîntului, semnat de funcţionarul vamal, se păstrează în dosarul personal al acestuia.
(3) Directorul şi directorul adjunct al Serviciului Vamal depun jurămîntul de credinţă în faţa ministrului finanţelor.
(4) Refuzul de a depune jurămîntul se consemnează în scris şi atrage după sine revocarea actului administrativ de numire în funcţie.
Secţiunea a 2-a
Dezvoltarea profesională şi stimularea
Articolul 35. Dezvoltarea profesională
(1) Serviciul Vamal asigură formarea profesională iniţială şi continuă a funcţionarului vamal.
(2) Procesul de dezvoltare profesională a funcţionarilor vamali are un caracter continuu, sistematic şi planificat.
(3) Modul de organizare şi desfăşurare a procesului de dezvoltare profesională continuă a funcţionarilor vamali se stabileşte prin Regulamentul cu privire la dezvoltarea profesională continuă a funcţionarilor vamali, aprobat prin ordinul directorului.
Articolul 36. Finanţarea procesului de dezvoltare profesională
(1) Serviciul Vamal alocă din bugetul său anual, în valoare de cel puţin 2% din fondul de salarizare, mijloace pentru finanţarea procesului de formare profesională iniţială şi continuă a funcţionarilor vamali.
(2) Serviciul Vamal poate achiziţiona servicii de instruire de la prestatorii de astfel de servicii.
Articolul 37. Condiţiile specifice ale procesului de dezvoltare profesională
(1) Pe perioada în care urmează diverse forme de dezvoltare profesională, funcţionarul vamal beneficiază de salariu în situaţia în care aceste formări sînt efectuate:
a) la iniţiativa sau în interesul Serviciului Vamal;
b) la iniţiativa funcţionarului vamal, cu acordul scris al directorului.
(2) În cazul în care cursurile de dezvoltare profesională se organizează în afara localităţii în care funcţionarul vamal îşi desfăşoară activitatea, acesta beneficiază de compensarea cheltuielilor legate de deplasare.
(3) Funcţionarul vamal care urmează cursuri de dezvoltare profesională cu o durată mai mare de 90 de zile într-un an calendaristic, precum şi cel care urmează studii superioare de master, organizate în ţară sau în străinătate, cu excepţia studiilor urmate pe cont propriu, sînt obligaţi să îşi asume angajamentul, în scris, că, după terminarea cursurilor sau a altor forme de instruire, vor activa în cadrul Serviciului Vamal între 2 şi 5 ani, proporţional cu numărul zilelor în care au urmat cursuri de dezvoltare profesională. Modul de întocmire a angajamentului se stabileşte de către Guvern.
(4) În cazul nerespectării angajamentului prevăzut la alin.(3), de asemenea în cazul în care funcţionarul vamal nu a absolvit din vina sa cursurile de dezvoltare profesională, acesta este obligat să restituie Serviciului Vamal cheltuielile suportate pentru dezvoltarea profesională, inclusiv salariul încasat în această perioadă, calculate în condiţiile legii.
(5) Prevederile alin.(4) nu se aplică în cazul în care funcţionarul vamal nu mai deţine funcţia din motive neimputabile acestuia.
Articolul 38. Evaluarea performanţelor profesionale
Evaluarea performanţelor profesionale ale funcţionarului vamal se realizează în conformitate cu prevederile Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public. Modalitatea de evaluare a performanţelor profesionale se stabileşte prin Regulamentul cu privire la evaluarea performanţelor profesionale ale funcţionarului vamal, aprobat prin ordinul directorului. Performanţele profesionale ale directorului se evaluează de către ministrul finanţelor în modul stabilit de către Guvern.
Articolul 39. Stimularea
(1) Pentru îndeplinirea conştiincioasă a serviciului, funcţionarul vamal poate fi stimulat prin:
a) exprimare de mulţumiri;
b) premiere;
c) acordarea Diplomei de Onoare a Serviciului Vamal;
d) decorare cu:
- crucea „Pentru Merit”, clasele I şi II;
- medaliile „Pentru Serviciu Impecabil”, clasele I, II şi III, „Veteran al Serviciului Vamal”, „Aniversarea Serviciului Vamal”, „Pentru Cooperare”, „Pentru Devotament în Serviciu”;
- insignele „Eminent al Serviciului Vamal” şi „Funcţionar Onorific al Serviciului Vamal”;
- armă de foc;
e) revocarea înainte de termen a unei sancţiuni disciplinare.
(2) Pentru merite deosebite în exercitarea serviciului, de asemenea pentru exercitarea unor misiuni speciale, funcţionarului vamal i se poate acorda gradul special ulterior înainte de termen sau un grad mai înalt decît cel corespunzător funcţiei deţinute.
(3) Pentru profesionalism în exercitarea serviciului sau pentru alte merite deosebite faţă de Patrie, funcţionarul vamal poate fi propus de către director spre a fi decorat cu distincţii de stat sau spre a-i fi acordate titluri onorifice ale Republicii Moldova, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(4) Modelul medaliilor şi al insignelor se aprobă de către director, avînd avizul Comisiei Naţionale de Heraldică de pe lîngă Preşedintele Republicii Moldova.
[Art.39 completat prin Legea nr.356 din 29.12.2022, în vigoare 01.01.2023]
Secţiunea a 3-a
Modificarea, suspendarea şi încetarea raporturilor de serviciu
Articolul 40. Modificarea, suspendarea raporturilor de serviciu şi reîncadrarea în funcţie
(1) Modificarea, suspendarea raporturilor de serviciu ale funcţionarului vamal şi reîncadrarea acestuia în funcţie se efectuează conform prevederilor Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.
(2) În cazul suspendării raporturilor de serviciu pe durata efectuării unei anchete de serviciu, la reîncadrarea în funcţie a funcţionarului vamal salariul pentru perioada suspendării se plăteşte de către angajator.
Articolul 41. Condiţiile de încetare a raporturilor de serviciu ale funcţionarului vamal
(1) Raporturile de serviciu ale funcţionarului vamal încetează în următoarele cazuri:
a) în circumstanţe ce nu depind de voinţa părţilor;
b) demisia funcţionarului vamal;
c) eliberare din funcţie a funcţionarului vamal;
d) destituire din funcţie a funcţionarului vamal.
(2) Încetarea raporturilor de serviciu ale funcţionarului vamal în cazurile prevăzute la alin.(1) are loc conform prevederilor Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.
(3) Eliberarea şi destituirea funcţionarului vamal se efectuează în conformitate cu prevederile prezentei legi şi ale Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.
(4) Destituirea din funcţie a funcţionarului vamal poate avea loc şi în următoarele cazuri:
a) aflarea funcţionarului vamal în una din situaţiile specificate la art.15;
b) constatarea unei abateri disciplinare grave prevăzute la art.51;
c) stabilirea, printr-un act de constatare rămas definitiv, a faptului că acesta a emis/adoptat un act administrativ, a încheiat, direct sau prin intermediul unei persoane terţe, un act juridic, a luat sau a participat la luarea unei decizii fără soluţionarea conflictului de interese real în conformitate cu prevederile legislaţiei privind reglementarea conflictului de interese;
d) aflarea acestuia în situaţie de incompatibilitate, stabilită printr-un act de constatare rămas definitiv;
e) nedepunerea de către acesta a declaraţiei de avere şi interese personale sau refuzul de a o depune în condiţiile art.27 alin.(8) din Legea nr.132/2016 cu privire la Autoritatea Naţională de Integritate;
f) confiscarea averii nejustificate a acestuia dispusă de către instanţa de judecată printr-o hotărîre irevocabilă;
g) retragerea cetăţeniei Republicii Moldova.
Capitolul V
SERVICIUL, REMUNERAREA ŞI GARANŢIILE SOCIALE
ALE FUNCŢIONARULUI VAMAL
Articolul 42. Timpul de muncă
(1) Durata normală a timpului de muncă în cazul funcţionarului vamal nu poate depăşi 40 de ore pe săptămînă.
(2) Prin dispoziţia scrisă a directorului şi în conformitate cu prevederile legislaţiei muncii, funcţionarul vamal poate fi atras să presteze ore de muncă suplimentară, muncă în schimburi, muncă în tură continuă, muncă în zilele de repaus şi în cele de sărbătoare nelucrătoare în interes de serviciu, astfel încît să se asigure şi continuitatea serviciului şi restabilirea capacităţii de muncă. Modul de organizare a muncii în schimburi şi în tură continuă se stabileşte printr-un regulament aprobat de Serviciul Vamal, în funcţie de necesităţile birourilor vamale şi în limitele duratei normale a timpului de muncă de 40 de ore pe săptămână.
(3) Retribuirea muncii suplimentare şi a muncii prestate în zilele de repaus şi în cele de sărbătoare nelucrătoare se efectuează în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(4) Nu se admite atragerea la muncă peste durata timpului normal de muncă a femeilor gravide şi a femeilor care au copii în vîrstă de pînă la 3 ani.
[Art.42 completat prin Legea nr.60 din 23.04.2020, în vigoare 01.05.2020]
[Art.42 completat prin Legea nr.56 din 02.04.2020, în vigoare 07.04.2020]
Articolul 43. Concediile
Funcţionarul vamal beneficiază de următoarele concedii:
a) concediu de odihnă anual;
b) concediu suplimentar;
c) concediu neplătit;
d) concedii sociale.
Articolul 44. Concediul de odihnă anual
(1) Funcţionarul vamal beneficiază de un concediu de odihnă anual plătit, cu durata de 35 de zile calendaristice, cu excepţia zilelor de sărbătoare nelucrătoare. Concediul poate fi acordat integral sau divizat, cu condiţia ca una dintre părţi să nu fie mai mică de 14 zile calendaristice.
(2) Nu se admite compensarea în bani a concediului de odihnă anual nefolosit, cu excepţia cazului de încetare a raporturilor de serviciu sau de suspendare a acestora în baza art.52 lit.a), b), f) şi h) şi a art.54 alin.(1) lit.b), f) şi g) din Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public. În cazurile specificate în prezentul alineat, funcţionarul vamal are dreptul la compensarea tuturor concediilor de odihnă anuale şi a celor suplimentare nefolosite.
Articolul 45. Concediul suplimentar
(1) Funcţionarul vamal beneficiază anual de un concediu suplimentar plătit cu durata:
a) de 3 zile calendaristice – pentru o vechime în muncă de peste 5 ani;
b) de 5 zile calendaristice – pentru o vechime în muncă de peste 10 ani;
c) de 10 zile calendaristice – pentru o vechime în muncă de peste 15 ani;
d) de 15 zile calendaristice – pentru o vechime în muncă de peste 20 de ani.
(2) Funcţionarul vamal care lucrează în condiţii vătămătoare beneficiază de un concediu de odihnă anual suplimentar plătit cu durata de cel puţin 4 zile calendaristice. Durata concretă a concediului de odihnă anual suplimentar plătit este stabilită prin contractul colectiv de muncă, în baza nomenclatorului corespunzător aprobat de către Guvern.
(3) Concediile suplimentare prevăzute la alin.(1) şi (2) se însumează în concediul de odihnă anual.
Articolul 46. Concediul neplătit şi concediile sociale
(1) Pentru rezolvarea unor probleme sociale şi de trai, în cazul unor situaţii excepţionale în familie, al unor calamităţi sau intemperii, precum şi din alte motive întemeiate, funcţionarul vamal poate beneficia, la cerere, de concediu neplătit, a cărui durată totală nu poate depăşi 60 de zile calendaristice.
(2) Funcţionarul vamal beneficiază de concedii sociale conform legislaţiei în vigoare.
Articolul 47. Salarizarea
Salariul funcţionarului vamal se stabileşte în conformitate cu legislaţia privind sistemul de salarizare în sectorul bugetar.
[Art.47 modificat prin Legea nr.271 din 23.11.2018, în vigoare 01.12.2018]
Articolul 48. Garanţii sociale
(1) Viaţa, sănătatea şi capacitatea de muncă ale funcţionarului vamal sînt supuse asigurării de stat obligatorii.
(2) În caz de deces al funcţionarului vamal survenit în legătură cu îndeplinirea obligaţiilor de serviciu ori ca urmare a unei boli contractate sau traume suferite în legătură cu îndeplinirea obligaţiilor de serviciu, se acordă o indemnizaţie unică în mărime de 120 de salarii lunare, conform ultimei funcţii deţinute, ce se achită în părţi egale soţului/soţiei defunctului, copiilor minori, copiilor majori inapţi de muncă şi persoanelor aflate la întreţinerea defunctului.
(3) În caz de pierdere a capacităţii de muncă în legătură cu îndeplinirea obligaţiilor de serviciu, funcţionarul vamal beneficiază de o indemnizaţie unică, ale cărei mărimi variază în funcţie de gravitatea mutilării, după cum urmează:
a) uşoară – 3 salarii lunare;
b) medie – 5 salarii lunare;
c) gravă – 7 salarii lunare.
(4) În caz de eliberare din serviciu pe motiv că a fost clasat ca fiind inapt pentru serviciu ca urmare a pierderii capacităţii de muncă în legătură cu îndeplinirea obligaţiilor de serviciu, funcţionarul vamal beneficiază de o indemnizaţie unică în mărime de un salariu mediu lunar, conform ultimei funcţii deţinute pe parcursul ultimelor 6 luni pînă la survenirea evenimentului asigurat, pentru fiecare procent de pierdere a capacităţii de muncă.
(5) În caz de dizabilitate a funcţionarului vamal survenită în legătură cu îndeplinirea obligaţiilor de serviciu sau după încetarea raporturilor de serviciu în cadrul Serviciului Vamal, însă ca urmare a unei afecţiuni din perioada serviciului, survenite în legătură cu îndeplinirea obligaţiilor de serviciu, în lipsă de temei pentru stabilirea pensiei pentru vechime în muncă şi pînă la restabilirea capacităţii de muncă, funcţionarul vamal beneficiază de o compensaţie lunară, raportată la salariul său lunar conform ultimei funcţii deţinute, avînd următoarele valori:
a) de 100% – pentru o dizabilitate severă;
b) de 80% – pentru o dizabilitate accentuată;
c) de 60% – pentru o dizabilitate medie.
(6) Plata despăgubirii de asigurare a funcţionarului vamal nu se efectuează dacă evenimentul asigurat a survenit din cauza săvîrşirii de către acesta:
a) a unei infracţiuni sau contravenţii;
b) a unei fapte ca urmare a consumului benevol de băuturi alcoolice, de substanţe narcotice, psihotrope sau de alte substanţe cu efecte similare;
c) a suicidului sau a tentativei de suicid, dacă aceste acţiuni nu au fost provocate de o stare patologică sau de acţiuni de determinare la sinucidere;
d) a altor fapte ce nu au legătură cu îndeplinirea obligaţiilor de serviciu.
(7) Funcţionarul vamal care primeşte compensaţia prevăzută la alin.(5) nu beneficiază concomitent şi de pensia de dizabilitate.
(8) Funcţionarul vamal beneficiază de pensie în condiţiile Legii nr.156/1998 privind sistemul public de pensii şi Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.
(9) Funcţionarii vamali au dreptul la asistenţă medicală şi tratament medical ambulatoriu şi staţionar pe seama statului, în modul stabilit de lege.
(10) Prejudiciul cauzat bunurilor funcţionarului vamal în legătură cu îndeplinirea obligaţiilor sale de serviciu se repară integral de către Serviciul Vamal.
(11) Dreptul la transport gratuit se asigură pe seama bugetului Serviciului Vamal în următoarele cazuri:
a) transportul funcţionarului vamal, al membrilor familiei sale şi al bunurilor lor personale, legat de transferul funcţionarului vamal într-o altă localitate;
b) transportul corpului neînsufleţit al funcţionarului vamal decedat în exerciţiul funcţiunii şi al persoanelor care îl însoţesc, transportul membrilor familiei sale şi al bunurilor lor personale în localitatea în care vor domicilia pe teritoriul Republicii Moldova;
c) funcţionarul vamal care îşi exercită atribuţiile de serviciu într-o altă localitate decît în cea în care îşi are domiciliul are dreptul la restituirea cheltuielilor de transport tur-retur conform unui regulament aprobat de către ministrul finanţelor.
(12) Modalitatea de achitare a indemnizaţiei unice în cazurile prevăzute la alin.(2)–(5) se stabileşte de Ministerul Finanţelor.
[Art.48 completat prin Legea nr.60 din 23.04.2020, în vigoare 01.05.2020]
[Art.48 completat prin Legea nr.56 din 02.04.2020, în vigoare 07.04.2020]
Capitolul VI
RĂSPUNDEREA FUNCŢIONARULUI VAMAL
Articolul 49. Răspunderea juridică a funcţionarului vamal
(1) Pentru neîndeplinirea îndatoririlor de serviciu, pentru încălcarea normelor de etică şi conduită, pentru pagubele materiale pricinuite, pentru contravenţiile sau infracţiunile săvîrşite în timpul ori în legătură cu îndeplinirea obligaţiilor de serviciu, funcţionarul vamal poartă răspundere disciplinară, civilă, contravenţională sau penală, după caz.
(2) Răspunderea disciplinară reprezintă un ansamblu de norme care reglementează actele şi faptele săvîrşite de către funcţionarul vamal în exercitarea atribuţiilor sale, considerate a fi abateri disciplinare, precum şi de sancţiuni care se aplică în mod corespunzător.
Articolul 50. Codul de etică şi conduită al funcţionarului vamal
(1) Normele de etică, de conduită şi cele care ţin de disciplina de serviciu în cadrul Serviciului Vamal sînt stabilite de Codul de etică şi conduită al funcţionarului vamal (în continuare – Codul de etică şi conduită), aprobat de către Guvern.
(2) Codul de etică şi conduită prescrie modul în care funcţionarul vamal trebuie să se comporte în relaţiile sale cu persoanele fizice şi juridice, colegii, conducătorii şi subordonaţii, precum şi cu ceilalţi angajaţi.
(3) Codul de etică şi conduită este accesibil public.
(4) Funcţionarii vamali beneficiază de instruire privind standardele şi aplicarea Codului de etică şi conduită, iar conducătorii Serviciului Vamal sînt obligaţi să asigure respectarea acestuia.
(5) Nerespectarea Codului de etică şi conduită atrage răspunderea disciplinară.
(6) Serviciul Vamal pune la dispoziţia persoanelor fizice şi juridice proceduri disponibile public de depunere a plîngerilor privind comportamentul funcţionarilor vamali ce contravine standardelor prevăzute de Codul de etică şi conduită.
Articolul 51. Abaterile disciplinare
(1) Constituie abateri disciplinare:
a) nerespectarea programului de muncă, inclusiv absenţa sau întîrzierea nemotivată la serviciu ori plecarea de la serviciu înainte de ora stabilită în program, admise în mod repetat;
b) intervenţiile în favoarea soluţionării unor cereri în afara cadrului legal;
c) nerespectarea cerinţelor privind păstrarea secretului de stat sau a confidenţialităţii informaţiilor de care funcţionarul vamal ia cunoştinţă în exerciţiul funcţiunii;
d) refuzul nejustificat de a îndeplini sarcinile de serviciu şi dispoziţiile conducătorului;
e) neglijenţa şi/sau tergiversarea, în mod repetat, a îndeplinirii sarcinilor de serviciu;
f) acţiunile care aduc atingere prestigiului Serviciului Vamal;
g) încălcarea normelor de etică şi conduită a funcţionarului vamal;
h) exprimarea sau manifestarea publică a preferinţelor politice şi favorizarea vreunui partid politic sau vreunei organizaţii social-politice în timpul exercitării atribuţiilor de serviciu;
i) încălcarea prevederilor referitoare la obligaţiile sale, conflictul de interese şi restricţiile stabilite prin lege;
j) încălcarea regulilor de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiei vacante sau temporar vacante, a regulilor de evaluare a performanţelor profesionale ale funcţionarilor vamali;
k) alte fapte considerate drept abateri disciplinare în legislaţia cu privire la funcţia publică şi funcţionarii publici.
(2) Constituie abateri disciplinare grave, ce conduc la destituirea din funcţie, următoarele acţiuni comise intenţionat sau din imprudenţă:
a) acţiunile care contribuie la trecerea bunurilor peste frontiera vamală cu încălcarea legislaţiei vamale, dacă aceste acţiuni nu atrag răspunderea penală;
b) reţinerea, primirea spre păstrare şi eliberarea bunurilor şi a mijloacelor băneşti fără perfectarea documentelor în modul stabilit;
c) încălcarea modului stabilit de transmitere, utilizare şi păstrare a ştampilei personale, a sigiliilor vamale, a ştampilelor şi a documentelor de strictă evidenţă, avînd ca urmare pierderea sau utilizarea lor de către persoanele neautorizate;
d) nerespectarea modului stabilit de perfectare a documentelor aferente operaţiunilor vamale;
e) divulgarea informaţiilor oficiale cu accesibilitate limitată utilizate în activitatea de serviciu, pierderea documentelor, a copiilor autentificate ce conţin asemenea informaţii;
f) acordarea de servicii prin uzul funcţiei în schimbul unei remuneraţii, al unui serviciu sau al altor beneficii;
g) efectuarea de operaţiuni vamale în afara orelor de program, în alt loc decît cel stabilit, fără autorizarea directorului, în cazul în care autorizarea era obligatorie şi nu a fost acordată;
h) stabilirea incorectă a valorii mărfurilor în vamă, fapt prin care s-a prejudiciat statul în proporţii mari;
i) folosirea în scopuri personale a oricăror sume de bani încasaţi ca taxe vamale ori ca alte taxe, plăţi sau mijloace financiare destinate Serviciului Vamal, dacă această acţiune nu atrage răspunderea penală;
j) ofensa adusă unui cetăţean şi lezarea drepturilor acestuia în timpul efectuării operaţiunilor vamale, constatate în urma unei investigaţii de serviciu, a unei cercetări sau printr-o hotărîre judecătorească definitivă;
k) prezentarea la locul de muncă în stare de ebrietate produsă de alcool, de substanţe stupefiante şi/sau de alte substanţe cu efecte similare, constatată prin certificat eliberat de instituţia medicală competentă sau prin act al comisiei formate dintr-un număr egal de reprezentanţi ai angajatorului şi ai salariaţilor.
[Art.51 completat prin Legea nr.356 din 29.12.2022, în vigoare 01.01.2023]
Articolul 52. Sancţiunile disciplinare
Pentru comiterea abaterilor disciplinare, funcţionarului vamal i se pot aplica următoarele sancţiuni disciplinare:
a) avertisment;
b) mustrare;
c) mustrare aspră;
[Lit.d) art.52 abrogată prin Legea nr.356 din 29.12.2022, în vigoare 01.01.2023]
e) retrogradare cu un grad special pe un termen de pînă la 1 an;
f) suspendarea dreptului de a fi promovat în funcţie pe o perioadă de 2 ani;
g) suspendarea dreptului de a fi avansat în trepte de salarizare pe o perioadă de pînă la 1 an;
h) destituire din funcţie.
[Art.52 modificat prin Legea nr.356 din 29.12.2022, în vigoare 01.01.2023]
Articolul 53. Aplicarea sancţiunilor disciplinare
(1) Sancţiunile disciplinare se aplică de către directorul Serviciului Vamal:
a) în termen de 6 luni de la data săvîrşirii abaterii, cu excepţiile prevăzute de Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public şi de Codul muncii al Republicii Moldova;
b) în termen de o lună de la data constatării abaterii disciplinare de către angajator, în urma efectuării unei anchete de serviciu, iar în cazul în care funcţionarul vamal se află în concediu anual de odihnă, în concediu de studii sau în concediu medical acest termen se suspendă pînă la revenirea acestuia la serviciu.
(2) Sancţiunea disciplinară, exceptînd avertismentul, nu poate fi aplicată decît după o cercetare prealabilă a faptei imputate de către comisia de disciplină. Cercetarea prealabilă impune aplicarea sancţiunii disciplinare după investigarea prealabilă a faptei imputate şi după audierea echitabilă a funcţionarului vamal.
(3) La individualizarea sancţiunii disciplinare se va ţine seama de cauzele şi gravitatea abaterii disciplinare, de circumstanţele în care aceasta a fost săvîrşită, de comportamentul funcţionarului vamal în timpul serviciului, precum şi de existenţa altor sancţiuni disciplinare al căror termen nu a expirat.
(4) Constituirea, componenţa şi atribuţiile comisiei de disciplină, precum şi procedura de efectuare a anchetei de serviciu şi de aplicare a sancţiunilor disciplinare se stabilesc printr-un regulament aprobat prin ordinul directorului.
(5) Termenul de acţiune a sancţiunii disciplinare nu poate depăşi un an de la data aplicării.
(6) Dacă, pe parcursul acestui an, funcţionarul vamal nu este supus unei noi sancţiuni, se consideră că acestuia nu i s-a aplicat sancţiune disciplinară.
(7) Actul administrativ de sancţionare disciplinară poate fi atacat în instanţa de judecată, în conformitate cu prevederile Codului administrativ, fără respectarea procedurii prealabile.
[Art.53 modificat prin Legea nr.155 din 15.07.2022, în vigoare 05.09.2022]
Capitolul VII
DISPOZIŢII FINALE
(1) Prezenta lege intră în vigoare după 3 luni de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
(2) La data intrării în vigoare a prezentei legi, Legea serviciului în organele vamale nr.1150/2000 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.106-108, art.765), cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.
(3) Directorul Serviciului Vamal aflat în funcţie la momentul intrării în vigoare a prezentei legi îşi va exercita mandatul de director general pînă la data numirii în funcţie a noului director al Serviciului Vamal, fără a fi limitat în drepturi, atribuţii şi responsabilităţi.
(4) La intrarea în vigoare a prezentei legi, gradele de calificare ale persoanelor angajate în cadrul Serviciului Vamal care, pînă la intrarea în vigoare a prezentei legi, au deţinut funcţia de funcţionar public şi continuă să activeze neîntrerupt în funcţii publice în cadrul Serviciului Vamal se echivalează cu gradele speciale în modul stabilit de către Guvern.
[Art.54 modificat prin Legea nr.171 din 19.12.2019, în vigoare 01.01.2020]
Guvernul, în termen de 6 luni de la data publicării prezentei legi:
a) va prezenta Parlamentului propuneri vizînd aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege;
b) va elabora actele normative necesare pentru executarea prezentei legi;
c) va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Andrian CANDU
|
Nr.302. Chişinău, 21 decembrie 2017. |
