joi, 6 iunie 2024
136/07.07.2017 Lege cu privire la Guvern

L E G E

cu privire la Guvern

 

nr. 136  din  07.07.2017

 

Monitorul Oficial nr.252/412 din 19.07.2017

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Obiectul de reglementare şi scopul legii

Articolul 2. Rolul Guvernului

Articolul 3. Principiile de activitate ale Guvernului

 

Capitolul II

COMPETENŢA GUVERNULUI

Articolul 4. Domeniile de activitate ale Guvernului

Articolul 5. Funcţiile Guvernului

Articolul 6. Atribuţiile Guvernului

Articolul 7. Împuternicirile Guvernului

 

Capitolul III

ÎNVESTITURA, EXERCITAREA ŞI ÎNCETAREA

MANDATULUI GUVERNULUI

Articolul 8. Învestitura Guvernului

Articolul 9. Exercitarea mandatului Guvernului

Articolul 10. Structura şi lista Guvernului

Articolul 11. Încetarea mandatului Guvernului

Articolul 12. Încetarea mandatului Guvernului la data validării alegerilor pentru un nou Parlament

Articolul 13. Încetarea mandatului Guvernului prin exprimarea votului de neîncredere de către Parlament

Articolul 14. Încetarea mandatului Guvernului în cazul demisiei Guvernului sau a Prim-ministrului

Articolul 15. Competenţa Guvernului al cărui mandat a încetat

 

Capitolul IV

STATUTUL MEMBRILOR GUVERNULUI

 

Secţiunea 1

Prevederi generale

Articolul 16. Cerinţe privind numirea în funcţie

Articolul 17. Încetarea funcţiei de membru al Guvernului

Articolul 18. Demisia din funcţia de membru al Guvernului

Articolul 19. Revocarea din funcţia de membru al Guvernului

Articolul 20. Incompatibilităţi

Articolul 21. Atribuţiile membrilor Guvernului

 

Secţiunea a 2-a

Prim-ministrul

Articolul 22. Atribuţiile Prim-ministrului

Articolul 23. Interimatul funcţiei de Prim-ministru

Articolul 24. Înlocuirea Prim-ministrului

 

Secţiunea a 3-a

Prim-viceprim-ministrul, viceprim-ministrul şi ministrul

Articolul 25. Funcţiile şi atribuţiile prim-viceprim-ministrului, viceprim-miniştrilor şi miniştrilor

Articolul 26. Numirea în funcţie, vacanţa funcţiei şi asigurarea interimatului funcţiei de prim-viceprim-ministru, viceprim-ministru şi ministru

Articolul 27. Înlocuirea prim-viceprim-ministrului, viceprim-miniştrilor şi miniştrilor

 

Capitolul V

ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII GUVERNULUI

 

Secţiunea 1

Şedinţele Guvernului

Articolul 28. Organizarea şi desfăşurarea şedinţelor Guvernului

Articolul 29. Transparenţa şedinţelor Guvernului

Articolul 30. Prezenţa şi accesul la şedinţele Guvernului

 

Secţiunea a 2-a

Organele permanente de lucru ale Guvernului

Articolul 31. Cancelaria de Stat

Articolul 32. Corpul de control al Prim-ministrului

Articolul 321. Oficiul de coordonare a implementării priorităţilor Guvernului

Articolul 33. Cabinetul Prim-ministrului

 

Secţiunea a 3-a

Planificarea şi monitorizarea activităţii Guvernului

Articolul 34. Planul de acţiuni şi raportul de activitate

Articolul 35. Executarea actelor normative ale Parlamentului

 

Capitolul VI

ACTELE GUVERNULUI

Articolul 36. Prevederi generale

Articolul 37. Hotărîrile Guvernului

Articolul 38. Delegarea legislativă. Ordonanţele Guvernului

Articolul 39. Dispoziţiile Guvernului

 

Capitolul VII

RAPORTURILE GUVERNULUI CU ALTE AUTORITĂŢI PUBLICE

Articolul 40. Prevederi generale

Articolul 41. Reprezentantul Guvernului în Parlament şi la Curtea Constituţională

Articolul 42. Raporturile Guvernului cu Parlamentul

Articolul 43. Angajarea răspunderii Guvernului

Articolul 44. Raporturile Guvernului cu Preşedintele Republicii Moldova

Articolul 45. Raporturile Guvernului cu alte autorităţi publice

Articolul 46. Raporturile Guvernului cu autorităţile administraţiei publice locale. Reprezentantul Guvernului în teritoriu

 

Capitolul VIII

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 47. Dispoziţii finale şi tranzitorii

 

 

 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Obiectul de reglementare şi scopul legii

(1) Prezenta lege stabileşte modul de organizare şi funcţionare a Guvernului, domeniile de activitate, competenţa, structura şi raporturile juridice ale acestuia cu alte autorităţi publice.

(2) Scopul prezentei legi constă în crearea unui cadru juridic necesar asigurării activităţii Guvernului, bazată pe principiile statului de drept, democraţiei, economiei de piaţă şi respectării drepturilor omului.

 

Articolul 2. Rolul Guvernului

(1) Guvernul este autoritatea publică care reprezintă şi exercită puterea executivă în Republica Moldova.

(2) Guvernul asigură realizarea politicii interne şi externe a statului şi exercită conducerea generală a administraţiei publice.

(3) Guvernul este organ colegial, format din membrii Guvernului.

(4) Guvernul se organizează şi funcţionează în conformitate cu prevederile Constituţiei Republicii Moldova, prezentei legi, ale Regulamentului Guvernului şi ale altor acte normative, precum şi ale tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte.

(5) În exercitarea atribuţiilor, Guvernul se conduce de programul său de activitate, acceptat de către Parlament prin acordarea votului de încredere la învestitura Guvernului.

(6) Guvernul este responsabil de activitatea sa în faţa Parlamentului. Membrii Guvernului poartă răspundere pentru domeniile de activitate de care sînt responsabili şi pentru activitatea Guvernului în ansamblu.

 

Articolul 3. Principiile de activitate ale Guvernului

Guvernul îşi desfăşoară activitatea cu respectarea următoarelor principii:

a) legalitatea;

b) separarea şi colaborarea puterilor în stat;

c) continuitatea;

d) colegialitatea;

e) responsabilitatea colectivă şi individuală a membrilor Guvernului;

f) eficienţa;

g) sustenabilitatea financiară;

h) protejarea drepturilor şi libertăţilor omului;

i) promovarea şi protejarea intereselor statului;

j) transparenţa şi accesul la informaţie;

k) asigurarea participării părţilor interesate în procesul decizional.

 

Capitolul II

COMPETENŢA GUVERNULUI

Articolul 4. Domeniile de activitate ale Guvernului

Guvernul îşi desfăşoară activitatea în următoarele domenii:

a) economie;

b) afaceri externe şi integrare europeană;

c) ocrotirea sănătăţii, protecţie socială şi raporturi de muncă, familie;

d) justiţie, afaceri interne, ordine publică şi protecţie civilă;

e) reintegrare teritorială;

f) finanţe publice, relaţii fiscale şi vamale;

g) educaţie, ştiinţă, inovaţii, cultură, tineret şi sport;

h) dezvoltare regională, construcţii, amenajarea teritoriului şi urbanism;

i) protecţia mediului înconjurător şi resursele naturale;

j) agricultură, dezvoltare rurală şi siguranţa alimentelor;

k) apărare şi securitate naţională;

l) securitate şi eficienţă energetică;

m) tehnologia informaţiei, transport şi infrastructură;

n) administraţie publică şi servicii publice;

o) demografie, migraţie şi azil;

p) protecţia consumatorului, calitatea produselor şi serviciilor;

q) raportare, evidenţă şi statistică;

r) alte domenii de activitate în care este necesară intervenţia Guvernului, ca exponent al puterii executive în stat, în conformitate cu prevederile Constituţiei Republicii Moldova şi ale actelor normative care reglementează domeniile în care intervenţia este necesară.

 

Articolul 5. Funcţiile Guvernului

Pentru realizarea programului său de activitate, Guvernul exercită următoarele funcţii de bază:

a) de organizare şi planificare strategică, prin care se asigură elaborarea şi aprobarea documentelor de politici, inclusiv a celor necesare punerii în aplicare a programului de activitate al Guvernului;

b) de reglementare, prin care se asigură elaborarea şi aprobarea cadrului normativ şi instituţional necesar realizării programului de activitate al Guvernului şi organizării executării legilor;

c) de administrare a proprietăţii şi finanţelor publice;

d) de gestionare şi prestare a serviciilor publice pentru care este responsabil Guvernul;

e) de reprezentare a statului pe plan intern şi extern, în limitele stabilite de normele constituţionale şi actele normative;

f) de asigurare a aplicării şi respectării reglementărilor în domeniile de activitate;

g) alte funcţii care decurg din rolul Guvernului de a reprezenta şi a exercita puterea executivă în Republica Moldova sau din prevederile actelor normative.

 

Articolul 6. Atribuţiile Guvernului

În realizarea funcţiilor sale, Guvernul are următoarele atribuţii:

a) exercită conducerea generală a administraţiei publice;

b) asigură realizarea politicii interne şi externe a statului;

c) asigură executarea actelor normative ale Parlamentului şi decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, adoptate în conformitate cu normele constituţionale, şi a prevederilor tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte;

d) realizează programul său de activitate;

e) înaintează Parlamentului iniţiative legislative;

f) înaintează Preşedintelui Republicii Moldova proiecte de decrete în condiţiile legii;

g) avizează iniţiative legislative, inclusiv proiecte de legi, şi examinează propuneri legislative;

h) aprobă documente de politici şi acte normative;

i) elaborează, prezintă Parlamentului spre adoptare şi asigură executarea bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat şi fondurilor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală;

j) asigură accesul, prestarea, verificarea, evaluarea calităţii şi modernizarea serviciilor publice;

k) asigură administrarea eficientă şi transparentă a proprietăţii publice;

l) monitorizează şi analizează eficienţa implementării actelor normative;

m) asigură realizarea controlului administrativ al activităţii autorităţilor administraţiei publice locale;

n) îndeplineşte alte atribuţii prevăzute de cadrul normativ sau care decurg din rolul şi funcţiile Guvernului.

[Art.6 modificat prin Legea nr.118 din 16.05.2024, în vigoare 06.06.2024]

 

Articolul 7. Împuternicirile Guvernului

În vederea realizării funcţiilor şi atribuţiilor sale, Guvernul deţine următoarele împuterniciri:

a) aprobă Regulamentul Guvernului;

b) stabileşte modul de organizare şi funcţionare, domeniile de activitate, structura şi efectivul-limită ale ministerelor, ale altor autorităţi administrative centrale subordonate Guvernului şi ale structurilor organizaţionale din sfera lor de competenţă, coordonează şi controlează activitatea acestora;

c) asigură constituirea, reorganizarea şi dizolvarea ministerelor, în condiţiile legii;

d) înfiinţează în subordinea sa alte autorităţi administrative centrale pentru realizarea politicii statului într-un domeniu de activitate care nu intră în competenţa nemijlocită a ministerelor, precum şi în domenii de activitate în care competenţele ministerelor se intersectează, precum şi le reorganizează şi dizolvă;

e) decide asupra constituirii, reorganizării şi dizolvării structurilor organizaţionale din sfera de competenţă a ministerelor şi altor autorităţi administrative subordonate Guvernului;

f) asigură finanţarea activităţii ministerelor, a altor autorităţi administrative centrale subordonate Guvernului şi a structurilor organizaţionale din sfera lor de competenţă în conformitate cu bugetele aprobate;

g) suspendă, abrogă sau anulează, în condiţiile legii, actele miniştrilor, ale conducătorilor altor autorităţi administrative centrale subordonate Guvernului şi ale conducătorilor structurilor organizaţionale din sfera lor de competenţă dacă acestea contravin Constituţiei Republicii Moldova, actelor normative ale Parlamentului, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor, ordonanţelor şi dispoziţiilor Guvernului;

h) decide asupra iniţierii negocierilor, aprobă semnarea tratatelor internaţionale şi aprobă tratate interguvernamentale şi interinstituţionale, în condiţiile legii;

h1) decide asupra încheierii contractelor de stat şi a altor acorduri care nu sunt guvernate de normele dreptului internaţional public;

i) numeşte în funcţie, modifică raporturile de serviciu, suspendă şi eliberează din funcţie pe secretarul general al Guvernului, secretarii de stat ai Guvernului, secretarii generali adjuncţi ai Guvernului, secretarii de stat, secretarii generali ai ministerelor, secretarii generali adjuncţi ai ministerelor, reprezentantul Guvernului în teritoriu şi pe adjunctul acestuia, pe conducătorii şi adjuncţii conducătorilor autorităţilor administrative centrale subordonate Guvernului, precum şi pe adjuncţii conducătorilor autorităţilor administrative din subordinea ministerelor, cu excepţiile expres prevăzute de lege;

j) în cazurile stabilite de legislaţie, la propunerea ministrului, a conducerii Cancelariei de Stat şi, respectiv, a conducătorului autorităţilor administrative centrale subordonate Guvernului, numeşte, modifică raporturile de serviciu, suspendă şi eliberează din funcţie conducătorii şi adjuncţii conducătorului structurilor organizaţionale din sfera de competenţă a ministerelor, a Cancelariei de Stat şi, respectiv, a altor autorităţi administrative centrale subordonate Guvernului;

k) creează grupuri de lucru, comisii şi comitete interministeriale, desemnează membrii acestora şi aprobă regulamentele de activitate ale acestora;

l) aprobă planul de acţiuni al Guvernului şi monitorizează executarea acestuia;

m) numeşte judecătorii Curţii Constituţionale din partea Guvernului;

n) înaintează Preşedintelui Republicii Moldova propuneri privind numirea şi demiterea persoanelor care, din oficiu, intră în componenţa Comandamentului Suprem al Forţelor Armate;

o) înaintează Preşedintelui Republicii Moldova propuneri privind acreditarea şi rechemarea şefilor misiunilor diplomatice, precum şi privind înfiinţarea, desfiinţarea sau schimbarea rangului misiunilor diplomatice;

p) desemnează, din partea Guvernului, un reprezentant în Consiliul de Integritate;

q) instituie premii de stat şi aprobă condiţiile de decernare a acestora, precum şi înaintează Preşedintelui Republicii Moldova propuneri privind decernarea distincţiilor de stat;

r) deţine şi alte împuterniciri prevăzute de cadrul normativ sau care decurg din rolul, funcţiile şi atribuţiile Guvernului.

[Art.7 completat prin Legea nr.118 din 16.05.2024, în vigoare 06.06.2024]

[Art.7 completat prin Legea nr.47 din 14.03.2024, în vigoare 01.04.2024]

[Art.7 modificat prin Legea nr.310 din 26.10.2023, în vigoare 31.10.2023]

[Art.7 completat prin Legea nr.263 din 08.09.2022, în vigoare 23.09.2022]

[Art.7 modificat prin Legea nr.63 din 05.07.2019, în vigoare 12.07.2019]

 

Capitolul III

ÎNVESTITURA, EXERCITAREA ŞI ÎNCETAREA

MANDATULUI GUVERNULUI

Articolul 8. Învestitura Guvernului

(1) După consultarea fracţiunilor parlamentare, Preşedintele Republicii Moldova desemnează un candidat pentru funcţia de Prim-ministru.

(2) Candidatul pentru funcţia de Prim-ministru cere, în termen de 15 zile calendaristice de la desemnare, votul de încredere al Parlamentului asupra programului de activitate şi a întregii liste a Guvernului.

(3) Programul de activitate şi lista Guvernului se dezbat în şedinţa Parlamentului. Acesta acordă încredere Guvernului cu votul majorităţii deputaţilor aleşi.

(4) În baza votului de încredere acordat de Parlament, Preşedintele Republicii Moldova numeşte Guvernul prin decret, în termen de cel mult 14 zile calendaristice de la data adoptării de către Parlament a hotărîrii pentru aprobarea programului de activitate al Guvernului şi acordarea votului de încredere.

(5) În termen de cel mult 3 zile calendaristice de la data emiterii decretului privind numirea Guvernului, membrii Guvernului depun individual, în faţa Preşedintelui Republicii Moldova, jurămîntul al cărui text este prevăzut la art.79 alin.(2) din Constituţia Republicii Moldova.

 

Articolul 9. Exercitarea mandatului Guvernului

(1) Guvernul îşi exercită mandatul din data depunerii jurămîntului de către membrii acestuia în faţa Preşedintelui Republicii Moldova şi pînă la data validării alegerilor pentru un nou Parlament.

(2) Din data validării alegerilor pentru un nou Parlament, Guvernul este limitat în exercitarea atribuţiilor sale în conformitate cu prevederile art.15 din prezenta lege.

 

Articolul 10. Structura şi lista Guvernului

(1) Guvernul este alcătuit din:

a) Prim-ministru;

b) prim-viceprim-ministru;

c) viceprim-miniştri;

d) miniştri;

e) alţi membri stabiliţi prin lege organică.

(2) Persoanele care cad sub incidenţa prevederilor alin.(1) lit.e) devin membri ai Guvernului de drept, în baza funcţiei deţinute, conform legii organice aplicabile, şi nu trebuie expres menţionaţi în lista Guvernului prezentată Parlamentului în vederea obţinerii votului de încredere.

(3) Lista Guvernului, prezentată Parlamentului de către candidatul la funcţia de Prim-ministru în vederea obţinerii votului de încredere, include lista candidaţilor la funcţia de membru al Guvernului şi lista ministerelor. La elaborarea listei candidaţilor la funcţia de membru al Guvernului, candidatul la funcţia de Prim-ministru trebuie să ţină cont de legislaţia în domeniul asigurării egalităţii de şanse între bărbaţi şi femei, corelate cu criteriile de profesionalism şi de merit.

(4) Prim-ministrul are dreptul să solicite Parlamentului, în perioada exercitării mandatului, modificarea listei ministerelor în cazul necesităţii constituirii, reorganizării sau dizolvării acestora. Parlamentul decide asupra solicitării Prim-ministrului prin adoptarea unei hotărîri de modificare a listei ministerelor cu votul majorităţii deputaţilor aleşi.

 

Articolul 11. Încetarea mandatului Guvernului

(1) Mandatul Guvernului încetează:

a) la data validării alegerilor pentru un nou Parlament;

b) în cazul exprimării votului de neîncredere de către Parlament;

c) în cazul demisiei Guvernului în componenţă deplină;

d) în cazul în care Prim-ministrul se află în imposibilitate definitivă de a-şi exercita atribuţiile, în cazul demisiei sau al decesului acestuia.

(2) Se consideră că Prim-ministrul se află în imposibilitate definitivă de exercitare a atribuţiilor în următoarele cazuri:

a) dacă acesta nu îşi exercită funcţia mai mult de 3 luni consecutive;

b) dacă Prim-ministrul care îşi prezintă demisia refuză expres exercitarea interimatului pînă la învestirea noului Guvern;

c) dacă intervin alte circumstanţe care împiedică continuarea exercitării funcţiei.

(3) Prim-ministrul poate refuza expres exercitarea interimatului concomitent cu demisia sau ulterior în orice moment în perioada exercitării interimatului.

(4) Refuzul se exprimă prin depunerea unei cereri scrise adresate Preşedintelui Republicii Moldova sau printr-un anunţ public, intră în vigoare şi devine irevocabil din momentul depunerii cererii sau emiterii anunţului.

 

Articolul 12. Încetarea mandatului Guvernului la data validării alegerilor pentru un nou Parlament

(1) Mandatul Guvernului încetează de drept la data confirmării rezultatelor alegerilor pentru un nou Parlament şi validării de către Curtea Constituţională a mandatelor noilor deputaţi aleşi.

(2) Încetarea mandatului Guvernului ca urmare a confirmării rezultatelor alegerilor pentru un nou Parlament şi validării mandatelor noilor deputaţi aleşi nu necesită îndeplinirea vreunei condiţii de formă sau de procedură de către Guvern.

 

Articolul 13. Încetarea mandatului Guvernului prin exprimarea votului de neîncredere de către Parlament

(1) Mandatul Guvernului încetează în cazul exprimării votului de neîncredere de către Parlament, în urma depunerii unei moţiuni de cenzură, sau în cazul angajării răspunderii Guvernului, dacă s-a depus o moţiune de cenzură şi aceasta a fost adoptată.

(2) Mandatul Guvernului încetează la data adoptării de către Parlament a hotărîrii privind exprimarea votului de neîncredere Guvernului.

(3) Prim-ministrul îşi prezintă în scris demisia Preşedintelui Republicii Moldova în termen de cel mult 3 zile calendaristice de la data adoptării moţiunii de cenzură.

 

Articolul 14. Încetarea mandatului Guvernului în cazul demisiei Guvernului sau a Prim-ministrului

(1) Guvernul este în drept să demisioneze în componenţă deplină din proprie iniţiativă.

(2) Hotărîrea privind demisia Guvernului în componenţă deplină se aprobă în şedinţă de Guvern.

(3) Prim-ministrul este în drept să demisioneze din proprie iniţiativă prin depunerea unei cereri scrise adresate Parlamentului sau prin anunţ public.

(4) Demisia Prim-ministrului antrenează de drept demisia întregului Guvern.

(5) Demisia Prim-ministrului şi, respectiv, a întregului Guvern intră în vigoare şi devine irevocabilă din momentul depunerii cererii scrise sau din momentul emiterii anunţului public.

(6) Demisia de drept a întregului Guvern nu necesită îndeplinirea vreunei condiţii de formă sau de procedură.

 

Articolul 15. Competenţa Guvernului al cărui mandat a încetat

(1) Guvernul al cărui mandat a încetat îndeplineşte numai atribuţii de administrare a treburilor publice.

(2) Guvernul al cărui mandat a încetat nu este în drept:

a) să adopte şi să prezinte Parlamentului spre examinare proiecte de acte normative şi proiecte ale documentelor de politici;

b) să adopte ordonanţe şi documente de politici;

c) să avizeze iniţiative legislative, inclusiv proiecte de legi, şi să examineze propuneri legislative;

d) să încheie tratate internaţionale care implică angajamente financiare pentru Republica Moldova;

e) să numească, să propună pentru numire sau să elibereze din funcţie persoane cu funcţii de demnitate publică sau funcţionari publici de conducere de nivel superior, cu excepţiile stabilite la alin.(21);

f) să încheie contracte şi să-şi asume angajamente pentru o perioadă nedeterminată sau pentru o perioadă ce depăşeşte un an ori a căror valoare este disproporţionată în raport cu cheltuielile necesare pentru administrarea treburilor publice curente sau pentru gestionarea unor situaţii de urgenţă;

g) să decidă privind iniţierea reorganizării sau modificarea structurii ori funcţiilor ministerelor, ale altor autorităţi administrative centrale subordonate Guvernului sau ale structurilor organizaţionale din sfera lor de competenţă.

(21) Prin derogare de la alin.(2) lit.e), Guvernul al cărui mandat a încetat poate:

a) să numească sau să propună pentru numire în funcţii de demnitate publică, altele decât cea de ministru sau funcţionar public de conducere de nivel superior, până la o nouă numire efectuată de Guvernul cu puteri depline;

b) să elibereze persoane cu funcţii de demnitate publică, altele decât miniştri sau funcţionari publici de conducere de nivel superior, în cazul imposibilităţii obiective a persoanelor de a-şi îndeplini atribuţiile.

(3) În perioada desfăşurării activităţii Guvernului al cărui mandat a încetat, prevederile alin.(2) lit.e)–g) şi ale alin.(21) se aplică în mod corespunzător Prim-ministrului, prim-viceprim-ministrului, viceprim-miniştrilor şi miniştrilor.

[Art.15 modificat prin Legea nr.95 din 14.04.2022, în vigoare 20.06.2022]

Notă: Se declară neconstituţional art.15 alin.(2) lit.e) şi alin.(3), în partea care îi interzice Guvernului al cărui mandat a încetat să numească sau să propună pentru numire persoane în funcţii de demnitate publică (altele decât miniştrii) sau în funcţii publice, conform Hot. Curţii Constituţionale nr.7 din 04.03.2021, în vigoare 04.03.2021

 

Capitolul IV

STATUTUL MEMBRILOR GUVERNULUI

 

Secţiunea 1

Prevederi generale

Articolul 16. Cerinţe privind numirea în funcţie

(1) Poate fi membru al Guvernului persoana care întruneşte cumulativ următoarele cerinţe:

a) deţine cetăţenia Republicii Moldova;

b) are domiciliul pe teritoriul Republicii Moldova;

c) în privinţa sa nu este instituită o măsură de ocrotire judiciară;

d) cunoaşte limba română;

e) are studii superioare;

f) are o reputaţie ireproşabilă.

(2) Se consideră că nu are o reputaţie ireproşabilă în sensul alin.(1) lit.f) şi nu poate fi numită în funcţia de membru al Guvernului persoana:

a) care a fost condamnată de către instanţa de judecată pentru săvîrşirea unei infracţiuni şi are antecedente penale nestinse;

b) care are antecedente penale, inclusiv stinse, sau care a fost liberată de răspundere ori pedeapsă penală, inclusiv printr-un act de amnistie sau de graţiere, pentru săvîrşirea uneia sau mai multor infracţiuni grave, deosebit de grave sau excepţional de grave ori pentru săvîrşirea uneia sau mai multor infracţiuni contra bunei desfăşurări a activităţii în sfera publică, de corupţie în sectorul privat sau contra autorităţilor publice şi a securităţii de stat;

c) care are, în cazierul privind integritatea profesională pentru ultimii 5 ani, înscrieri privind rezultatul negativ al testului de integritate profesională pentru încălcarea obligaţiilor prevăzute de legislaţia cu privire la evaluarea integrităţii instituţionale;

d) care a fost privată de dreptul de a ocupa anumite funcţii sau de a exercita anumite activităţi, ca pedeapsă principală sau complementară, printr-o hotărîre judecătorească definitivă;

e) în privinţa căreia s-a constatat, printr-un act definitiv, încălcarea regimului juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor sau al restricţiilor;

f) în privinţa căreia există o hotărîre irevocabilă a instanţei de judecată prin care s-a dispus confiscarea averii nejustificate;

g) în privinţa căreia există interdicţia de a ocupa o funcţie publică sau de demnitate publică, ce derivă dintr-un act de constatare al Autorităţii Naţionale de Integritate.

(3) Evaluarea corespunderii candidaţilor la funcţia de Prim-ministru, de prim-viceprim-ministru, de viceprim-ministru şi de ministru cerinţelor stabilite de alin.(1) şi (2), în vederea acordării votului de încredere, se efectuează de către Parlament.

(4) Evaluarea corespunderii membrului Guvernului care urmează a fi desemnat ca Prim-ministru interimar cerinţelor stabilite la alin.(1) şi (2) se efectuează de către Preşedintele Republicii Moldova.

(5) În caz de remaniere guvernamentală sau de vacanţă a funcţiei, evaluarea corespunderii candidatului la funcţia de prim-viceprim-ministru, de viceprim-ministru sau de ministru cerinţelor stabilite la alin.(1) şi (2) se efectuează de către Preşedintele Republicii Moldova.

(6) Evaluarea corespunderii membrilor Guvernului stabiliţi la art.10 alin.(1) lit.e) cerinţelor stabilite la alin.(1) şi (2) din prezentul articol se efectuează la momentul înaintării candidaturii pentru funcţia care din oficiu îi acordă statutul de membru al Guvernului.

(7) Dacă membrul Guvernului nu mai întruneşte cel puţin una dintre cerinţele stabilite la alin.(1) şi (2), Prim-ministrul propune Preşedintelui Republicii Moldova, în termen de cel mult 3 zile calendaristice de la momentul în care au fost constatate circumstanţele respective, revocarea din funcţie în condiţiile prezentei legi.

(8) În sensul prezentei legi, conducătorul entităţii care solicită cazierul privind integritatea profesională pentru candidatul la funcţia de ministru este candidatul la funcţia de Prim-ministru, iar pentru candidatul la funcţia de Prim-ministru – Parlamentul.

(9) Constatarea lipsei de integritate a Prim-ministrului şi a membrilor Guvernului se efectuează în condiţiile legislaţiei privind evaluarea integrităţii instituţionale. Rezultatele evaluării integrităţii profesionale a membrilor Guvernului se transmit Prim-ministrului, iar rezultatele evaluării integrităţii profesionale a Prim-ministrului se transmit Parlamentului.

[Art.16 completat prin Legea nr.74 din 26.04.2018, în vigoare 29.06.2018]

 

Articolul 17. Încetarea funcţiei de membru al Guvernului

Funcţia de membru al Guvernului încetează în caz de demisie, de revocare, de incompatibilitate sau de deces.

 

Articolul 18. Demisia din funcţia de membru al Guvernului

(1) Membrul Guvernului este în drept să demisioneze din funcţie.

(2) Demisia din funcţia de membru al Guvernului, cu excepţia demisiei din funcţia de Prim-ministru, se prezintă în scris Prim-ministrului şi devine irevocabilă din momentul acceptării cererii de demisie, dar nu mai tîrziu de 14 zile calendaristice de la data depunerii.

(3) Cererea de demisie din funcţia de membru al Guvernului se aduce la cunoştinţa Preşedintelui Republicii Moldova de către Prim-ministru. Preşedintele Republicii Moldova prin decret ia act de cererea de demisie din funcţia de membru al Guvernului.

 

Articolul 19. Revocarea din funcţia de membru al Guvernului

(1) Revocarea din funcţia de membru al Guvernului are loc în caz de remaniere guvernamentală.

(2) Revocarea se efectuează, prin decret, de către Preşedintele Republicii Moldova, la propunerea Prim-ministrului.

(3) Preşedintele Republicii Moldova este în drept să respingă motivat o singură dată propunerea Prim-ministrului privind revocarea din funcţie a membrului Guvernului, în termen de cel mult 14 zile calendaristice de la data propunerii Prim-ministrului.

(4) Dacă Prim-ministrul înaintează repetat propunerea de revocare a aceluiaşi membru al Guvernului, Preşedintele Republicii Moldova este obligat să revoce din funcţie membrul Guvernului în termen de cel mult 14 zile calendaristice de la data recepţionării propunerii repetate a Prim-ministrului.

(5) Din data remiterii de către Prim-ministru către Preşedintele Republicii Moldova a propunerii de revocare din funcţie a membrului Guvernului, acesta îndeplineşte doar atribuţii de administrare a treburilor publice şi nu poate exercita atribuţii care decurg din prevederile art.15 alin.(2).

 

Articolul 20. Incompatibilităţi

(1) Funcţia de membru al Guvernului este incompatibilă:

a) cu exercitarea oricărei alte funcţii retribuite;

b) cu activitatea de antreprenoriat desfăşurată personal sau cu deţinerea oricărei funcţii de conducere în cadrul societăţilor comerciale;

c) cu exercitarea activităţii, inclusiv în organele de conducere, în cadrul persoanelor juridice de drept privat.

(2) Incompatibilităţile prevăzute la alin.(1) din prezentul articol se aplică membrilor Guvernului stabiliţi la art.10 alin.(1) lit.e) în măsura în care nu contravin prevederilor normelor speciale care reglementează activitatea membrilor respectivi.

(3) În cazul constatării încălcării de către membrul Guvernului, cu excepţia Prim-ministrului, a regimului juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor sau al restricţiilor, Autoritatea Naţională de Integritate informează Prim-ministrul şi Preşedintele Republicii Moldova.

(4) În cazul constatării încălcării de către Prim-ministru a regimului juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor sau al restricţiilor, Autoritatea Naţională de Integritate informează Parlamentul.

 

Articolul 21. Atribuţiile membrilor Guvernului

În exerciţiul funcţiei, membrii Guvernului au următoarele atribuţii:

a) participă la şedinţele Guvernului şi la adoptarea deciziilor de către Guvern;

b) înaintează propuneri privind ordinea de zi a şedinţei Guvernului;

c) prezintă, în cadrul şedinţei Guvernului, subiectele ce ţin de domeniile de activitate de care sînt responsabili;

d) înaintează propuneri privind planul de acţiuni al Guvernului;

e) iniţiază elaborarea proiectelor de acte normative în domeniile de activitate de care sînt responsabili;

f) coordonează şi monitorizează domeniile de activitate de care sînt responsabili şi prezintă rapoarte de activitate;

g) alte atribuţii ce decurg din prevederile cadrului normativ.

 

Secţiunea a 2-a

Prim-ministrul

Articolul 22. Atribuţiile Prim-ministrului

(1) Prim-ministrul conduce Guvernul şi coordonează activitatea membrilor acestuia, respectînd atribuţiile care îi revin.

(2) Prim-ministrul exercită următoarele atribuţii:

a) reprezintă Guvernul în raporturile cu Parlamentul şi Preşedintele Republicii Moldova;

b) reprezintă Guvernul în ţară şi peste hotare;

c) convoacă şi conduce şedinţele Guvernului;

d) semnează actele adoptate de către Guvern;

e) monitorizează activitatea membrilor Guvernului;

f) contrasemnează decretele emise de către Preşedintele Republicii Moldova, în cazul în care Constituţia Republicii Moldova prevede obligativitatea contrasemnării acestora;

g) dispune efectuarea controalelor privind implementarea eficientă şi în termen de către Cancelaria de Stat, ministere, alte autorităţi administrative centrale şi structurile organizaţionale din sfera lor de competenţă a responsabilităţilor ce le revin;

h) în exercitarea funcţiilor şi atribuţiilor sale, emite decizii privind organizarea activităţii ministerelor şi altor autorităţi administrative centrale şi structurilor organizaţionale din sfera lor de competenţă;

i) semnează dispoziţiile Guvernului emise pentru organizarea activităţii interne a Guvernului;

j) stimulează şi aplică sancţiuni disciplinare membrilor Guvernului, conducătorilor autorităţilor administrative centrale şi ai structurilor organizaţionale din sfera lor de competenţă, precum şi adjuncţilor acestora;

k) înaintează Preşedintelui Republicii Moldova propuneri privind numirea şi revocarea din funcţie a membrilor Guvernului;

l) propune Guvernului, în condiţiile legii, numirea în funcţie şi eliberarea din funcţie, inclusiv în cazul rezultatului negativ al testului de integritate profesională, a secretarului general al Guvernului, a secretarilor generali adjuncţi ai Guvernului, a conducătorilor autorităţilor administrative centrale şi adjuncţilor acestora şi, în cazurile prevăzute de lege, a conducătorilor structurilor organizaţionale din sfera de competenţă a ministerelor şi altor autorităţi administrative centrale;

m) solicită membrilor Guvernului şi conducătorilor autorităţilor administrative centrale şi ai structurilor organizaţionale din sfera lor de competenţă prezentarea rapoartelor de activitate;

n) informează Parlamentul şi Preşedintele Republicii Moldova în problemele de importanţă majoră ale statului;

o) alte atribuţii care decurg din prevederile cadrului normativ.

(3) În exercitarea funcţiilor şi atribuţiilor sale, Prim-ministrul emite decizii.

 

Articolul 23. Interimatul funcţiei de Prim-ministru

(1) În cazul imposibilităţii definitive a Prim-ministrului de a-şi exercita atribuţiile sau în cazul decesului acestuia, Preşedintele Republicii Moldova, în termen de 5 zile, numeşte un alt membru al Guvernului în calitate de Prim-ministru interimar pînă la formarea noului Guvern.

(2) Interimatul pe perioada imposibilităţii exercitării atribuţiilor încetează dacă Prim-ministrul îşi reia activitatea pînă la emiterea decretului Preşedintelui Republicii Moldova privind desemnarea candidatului la funcţia de Prim-ministru.

(3) Pînă la numirea Prim-ministrului interimar atribuţiile acestuia sînt exercitate de prim-viceprim-ministru, în cazul lipsei prim-viceprim-ministrului – de către cel mai în vîrstă viceprim-ministru, iar în cazul lipsei viceprim-miniştrilor – de către cel mai în vîrstă ministru.

(4) Preşedintele Republicii Moldova este în drept să revoce Prim-ministrul interimar şi să numească un alt membru al Guvernului în calitate de Prim-ministru interimar în cazul imposibilităţii definitive a Prim-ministrului interimar desemnat de a-şi exercita atribuţiile sau în caz de deces.

(5) Prim-ministrul interimar îşi desfăşoară activitatea pînă la depunerea jurămîntului de către membrii noului Guvern.

(6) Prevederile prezentei legi referitoare la Prim-ministru se aplică în mod corespunzător Prim-ministrului interimar, în măsura în care nu contravin prevederilor art.15 din prezenta lege.

Notă: Se declară neconstituţional art.23 alin.(6), în partea care îi interzice Guvernului al cărui mandat a încetat să numească sau să propună pentru numire persoane în funcţii de demnitate publică (altele decât miniştrii) sau în funcţii publice, conform Hot. Curţii Constituţionale nr.7 din 04.03.2021, în vigoare 04.03.2021

 

Articolul 24. Înlocuirea Prim-ministrului

În caz de absenţă, altul decît cele menţionate la art.23, Prim-ministrul poate fi înlocuit de către prim-viceprim-ministru, unul dintre viceprim-miniştri sau unul dintre miniştri, în această consecutivitate, la decizia Prim-ministrului.

 

Secţiunea a 3-a

Prim-viceprim-ministrul, viceprim-ministrul şi ministrul

Articolul 25. Funcţiile şi atribuţiile prim-viceprim-ministrului, viceprim-miniştrilor şi miniştrilor

(1) Prim-viceprim-ministrul şi viceprim-miniştrii coordonează domeniile de activitate date în competenţa acestora prin hotărîre a Guvernului.

(2) În exercitarea funcţiei, prim-viceprim-ministrul şi viceprim-miniştrii exercită următoarele atribuţii:

a) coordonează activitatea ministerelor, a altor autorităţi administrative centrale subordonate Guvernului şi a structurilor organizaţionale din sfera lor de competenţă în domeniile de activitate date în competenţă în conformitate cu alin.(1);

b) propun includerea pe ordinea de zi a şedinţei Guvernului a subiectelor ce ţin de competenţa lor;

c) reprezintă Guvernul pe plan intern şi extern în limitele stabilite de lege şi, în cazurile prevăzute de legislaţie, cu delegarea acestei atribuţii prin dispoziţie sau hotărîre a Guvernului;

d) alte atribuţii care decurg din prevederile cadrului normativ sau care le-au fost delegate de Prim-ministru sau de către Guvern.

(3) În realizarea mandatului său, ministrul:

a) conduce ministerul care îi este încredinţat la acordarea votului de încredere;

b) determină obiectivele şi direcţiile strategice în domeniile de activitate ale ministerului în conformitate cu programul de activitate al Guvernului;

c) reprezintă ministerul în relaţiile cu alte autorităţi publice, persoane fizice şi persoane juridice de drept public şi de drept privat din ţară şi din străinătate;

d) exercită şi alte funcţii şi atribuţii care decurg din prevederile prezentei legi şi ale cadrului normativ.

(4) Ministrul, în condiţiile legii, poate delega secretarului de stat (unui dintre secretarii de stat) administrarea activităţilor curente ale ministerului.

(5) Ministrul poate delega permanent sau temporar, în condiţiile legii, secretarilor de stat, secretarului general al ministerului şi secretarului general adjunct al ministerului reprezentarea ministerului în relaţiile cu alte autorităţi publice şi persoane juridice de drept public şi de drept privat din ţară şi din străinătate.

[Art.25 modificat prin Legea nr.263 din 08.09.2022, în vigoare 23.09.2022]

[Art.25 modificat prin Legea nr.63 din 05.07.2019, în vigoare 12.07.2019]

 

Articolul 26. Numirea în funcţie, vacanţa funcţiei şi asigurarea interimatului funcţiei de prim-viceprim-ministru, viceprim-ministru şi ministru

(1) În caz de remaniere guvernamentală sau de vacanţă a funcţiei, prim-viceprim-ministrul, viceprim-ministrul sau ministrul este numit în funcţie prin decret al Preşedintelui Republicii Moldova, la propunerea Prim-ministrului.

(2) Preşedintele Republicii Moldova este în drept să respingă motivat o singură dată propunerea Prim-ministrului privind numirea în funcţie a membrului Guvernului, în termen de cel mult 14 zile calendaristice de la data recepţionării propunerii Prim-ministrului. Respingerea propunerii de către Preşedintele Republicii Moldova trebuie să fie întemeiată pe respectarea cerinţelor prevăzute la art.16 alin.(1) şi (2).

(3) Dacă Prim-ministrul înaintează repetat propunerea de numire în funcţie a aceleiaşi candidaturi sau a altei candidaturi, Preşedintele Republicii Moldova este obligat să numească în funcţie candidatul propus în termen de cel mult 14 zile calendaristice de la data recepţionării propunerii repetate a Prim-ministrului.

(4) Vacanţa funcţiei de prim-viceprim-ministru, viceprim-ministru şi ministru intervine în caz de deces, demisie, revocare sau imposibilitate definitivă de exercitare a atribuţiilor.

(5) La numire, în cazul vacanţei funcţiei, prim-viceprim-ministrul, viceprim-ministrul şi ministrul depun în faţa Preşedintelui Republicii Moldova jurămîntul, al cărui text este prevăzut de art.79 alin.(2) din Constituţia Republicii Moldova.

(6) În caz de vacanţă a funcţiei de prim-viceprim-ministru, Prim-ministrul desemnează un viceprim-ministru să exercite interimatul funcţiei pînă la numirea noului membru al Guvernului, iar în caz de vacanţă a funcţiei de viceprim-ministru – pe unul dintre viceprim-miniştri sau, în lipsa acestora, pe unul dintre miniştri.

(7) În caz de vacanţă a funcţiei de ministru, atribuţiile acestuia sînt exercitate, pînă la numirea unui nou ministru, de prim-viceprim-ministru, viceprim-ministrul sau ministrul desemnat prin decizia Prim-ministrului.

(8) Prim-ministrul poate exercita interimatul oricărei funcţii de prim-viceprim-ministru, viceprim-ministru sau ministru.

(9) Membrii Guvernului, cu excepţia celor menţionaţi la art.10 alin.(1) lit.e), pot exercita interimatul doar a unei funcţii de prim-viceprim-ministru, viceprim-ministru sau ministru în condiţiile alin.(6)–(8) din prezentul articol.

(10) Vacanţa funcţiei de prim-viceprim-ministru, viceprim-ministru şi ministru încetează la data reluării activităţii de către membrul respectiv al Guvernului sau la data depunerii jurămîntului de către noul membru al Guvernului în condiţiile alin.(5).

(11) În cazurile de imposibilitate temporară de exercitare a atribuţiilor, prim-viceprim-ministrul, viceprim-ministrul sau ministrul îşi poate relua activitatea în funcţia de membru al Guvernului pînă la data remiterii de către Prim-ministru a propunerii de numire a unui nou membru al Guvernului către Preşedintele Republicii Moldova.

 

Articolul 27. Înlocuirea prim-viceprim-ministrului, viceprim-miniştrilor şi miniştrilor

(1) În caz de absenţă, altul decît cele menţionate la art.26, prim-viceprim-ministrul poate fi înlocuit de Prim-ministru.

(2) În caz de absenţă, altul decît cele menţionate la art.26, viceprim-ministrul poate fi înlocuit de Prim-ministru, prim-viceprim-ministru, unul dintre viceprim-miniştri sau unul dintre miniştri, în această consecutivitate, prin decizia Prim-ministrului.

(3) În caz de absenţă, altul decît cele menţionate la art.26, atribuţiile ministrului pot fi exercitate de către Prim-ministru ori, prin decizia acestuia, de către prim-viceprim-ministru, un viceprim-ministru sau un alt ministru.

(4) Membrul Guvernului, cu excepţia celor menţionaţi la art.10 alin.(1) lit.e), poate asigura înlocuirea doar a unui membru al Guvernului.

(5) Secretarii de stat sau secretarul general al ministerului al cărui ministru este absent îl înlocuiesc doar în activităţile de administrare a treburilor curente ale ministerului, necesare pentru realizarea obiectivelor şi direcţiilor strategice ale ministerului, determinate de ministru pornind de la programul de activitate al Guvernului.

(6) Dacă Prim-ministrul nu a desemnat un alt membru al Guvernului pentru înlocuirea ministrului absent, secretarul de stat sau, în lipsa acestuia, secretarul general al ministerului poate prezenta în şedinţă de Guvern subiectele de care este responsabil ministrul absent, cu acceptul Prim-ministrului.

(7) Membrul Guvernului este obligat să înştiinţeze Prim-ministrul despre absenţă, prin intermediul Cancelariei de Stat, imediat ce circumstanţele care o pot provoca i-au devenit cunoscute.

[Art.27 modificat prin Legea nr.63 din 05.07.2019, în vigoare 12.07.2019]

 

Capitolul V

ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII GUVERNULUI

 

Secţiunea 1

Şedinţele Guvernului

Articolul 28. Organizarea şi desfăşurarea şedinţelor Guvernului

(1) Guvernul se convoacă în şedinţe ordinare şi şedinţe extraordinare.

(2) Şedinţele Guvernului sînt conduse de către Prim-ministru. Prin decizia Prim-ministrului, şedinţele Guvernului pot fi conduse de prim-viceprim-ministru, unul dintre viceprim-miniştri sau unul dintre miniştri, respectînd această consecutivitate în caz de absenţă a membrului respectiv al Guvernului.

(3) Şedinţele ordinare se convoacă, de regulă, săptămînal. Şedinţele extraordinare se convoacă ori de cîte ori este necesar, prin decizia Prim-ministrului.

(4) În perioada de vacanţă sau sărbători, perioada dintre şedinţele ordinare nu poate fi mai mare de 21 de zile calendaristice.

(5) Ordinea de zi a şedinţei Guvernului se aprobă de către Guvern la începutul şedinţei.

(6) Şedinţele Guvernului sînt deliberative dacă la ele participă majoritatea membrilor Guvernului.

(7) Guvernul asigură înregistrarea video şi audio şi stenografierea şedinţelor sale.

(8) Şedinţele Guvernului se desfăşoară, de regulă, pe parcursul unei zile. După necesitate, Prim-ministrul poate decide continuarea şedinţei Guvernului în altă zi.

(9) Alte cerinţe privind organizarea şi desfăşurarea şedinţelor Guvernului se stabilesc în Regulamentul Guvernului.

 

Articolul 29. Transparenţa şedinţelor Guvernului

(1) Pentru asigurarea transparenţei în procesul decizional, Prim-ministrul poate decide transmiterea în direct a şedinţelor Guvernului pe pagina web oficială a acestuia, exceptînd examinarea subiectelor ce conţin secret de stat. Prim-ministrul poate sista transmisiunea în direct a şedinţei Guvernului sau a unei părţi a acesteia dacă consideră că transmisiunea în direct poate vicia procesul de adoptare a unor decizii în probleme importante pentru interesul public.

(2) Guvernul asigură, cu cel puţin 48 de ore pînă la ora începerii şedinţei, publicarea pe pagina web oficială a Guvernului a proiectului ordinii de zi a şedinţei Guvernului şi a proiectelor de acte ale Guvernului propuse pe ordinea de zi, cu excepţia celor care conţin secret de stat.

(3) În termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la desfăşurarea şedinţei, Guvernul asigură publicarea pe pagina sa web oficială a extrasului din procesul-verbal al şedinţei respective a Guvernului.

(4) Termenul stabilit la alin.(2) nu se aplică în cazul desfăşurării şedinţelor extraordinare ale Guvernului. În acest caz, Guvernul asigură publicarea pe pagina web oficială a Guvernului a documentelor respective imediat ce acestea sînt disponibile.

(5) Guvernul emite comunicate oficiale privind şedinţele sale.

 

Articolul 30. Prezenţa şi accesul la şedinţele Guvernului

(1) La şedinţele Guvernului este obligatorie prezenţa membrilor Guvernului, a conducătorilor autorităţilor administrative centrale şi a angajaţilor responsabili din cadrul Cancelariei de Stat şi ministerelor.

(2) La şedinţele Guvernului pot asista Preşedintele Republicii Moldova, deputaţii Parlamentului, reprezentanţii desemnaţi ai Preşedintelui Republicii Moldova şi ai Parlamentului.

(3) Accesul la şedinţele Guvernului al altor persoane decît cele stabilite la alin.(1) şi (2) are loc doar în baza invitaţiei Cancelariei de Stat.

(4) La şedinţa Guvernului se invită în mod obligatoriu:

a) autorul iniţiativei legislative, în cazul examinării de către Guvern a avizului asupra acesteia, autorul proiectului de lege sau al propunerii legislative, în cazul examinării acestora de către Guvern;

b) reprezentanţii autorităţilor publice prevăzute la art.45 alin.(1), în cazul examinării unor subiecte ce ţin de domeniile de activitate ale autorităţilor respective;

c) reprezentanţii autorităţilor publice care, potrivit prevederilor normelor speciale ce reglementează statutul şi activitatea acestora, au dreptul să participe la şedinţa Guvernului din oficiu.

(5) La şedinţele închise ale Guvernului participă membrii Guvernului şi alte persoane desemnate de Prim-ministru prin decizie.

 

Secţiunea a 2-a

Organele permanente de lucru ale Guvernului

Articolul 31. Cancelaria de Stat

(1) Cancelaria de Stat este autoritatea publică care asigură organizarea activităţii Guvernului, stabileşte cadrul general pentru definirea priorităţilor Guvernului, asigură suport metodologic, organizatoric şi de coordonare pentru sistemul de planificare, elaborare şi implementare a politicilor publice la nivelul ministerelor şi al altor autorităţi administrative centrale, monitorizează implementarea programului de activitate al Guvernului, prezintă materialele analitice şi informaţionale, pregăteşte proiectele de hotărîri, ordonanţe şi dispoziţii ale Guvernului şi verifică executarea acestora.

(2) Cancelaria de Stat elaborează, coordonează, promovează şi monitorizează implementarea politicii statului în domeniile:

a) managementului funcţiei publice şi al funcţionarilor publici în administraţia publică;

b) controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător;

c) reformei administraţiei publice centrale, locale şi de descentralizare administrativă.

(3) Cancelaria de Stat este condusă de secretarul general al Guvernului, numit în funcţie şi eliberat din funcţie de către Guvern şi subordonat direct Prim-ministrului.

(4) Modul de organizare şi funcţionare a Cancelariei de Stat se stabileşte de către Guvern.

[Art.31 modificat prin Legea nr.310 din 26.10.2023, în vigoare 31.10.2023]

 

Articolul 32. Corpul de control al Prim-ministrului

(1) Corpul de control al Prim-ministrului este o structură fără personalitate juridică, organizată în cadrul Cancelariei de Stat, care se subordonează direct Prim-ministrului.

(2) Corpul de control al Prim-ministrului este condus de un şef, numit în funcţie şi eliberat din funcţie de Prim-ministru.

(3) Corpul de control al Prim-ministrului efectuează controlul realizării de către Cancelaria de Stat, ministere, alte autorităţi administrative centrale şi structuri organizaţionale din sfera lor de competenţă a atribuţiilor prevăzute de cadrul normativ şi a sarcinilor stabilite în actele Guvernului, în programul de activitate al Guvernului şi în alte documente de politici publice, precum şi în indicaţiile Prim-ministrului.

(4) Angajaţii Corpului de control al Prim-ministrului au statut de personal din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică.

(5) Activitatea Corpului de control al Prim-ministrului se finanţează prin intermediul Cancelariei de Stat.

(6) Modul de organizare şi funcţionare a Corpului de control al Prim-ministrului se stabileşte prin regulament aprobat de către Guvern.

 

Articolul 321. Oficiul de coordonare a implementării priorităţilor Guvernului

(1) Oficiul de coordonare a implementării priorităţilor Guvernului este o structură fără personalitate juridică, organizată în cadrul Cancelariei de Stat, care se subordonează direct Prim-ministrului.

(2) Oficiul de coordonare a implementării priorităţilor Guvernului coordonează procesul de planificare, elaborare a proiectelor de dezvoltare şi a acţiunilor de reformă ce vizează realizarea priorităţilor de nivel înalt ale Guvernului, stabilite conform documentelor de planificare strategică, şi monitorizează implementarea acestora de către ministere, autorităţile administrative centrale şi alte structuri organizaţionale din sfera lor de competenţă.

(3) Angajaţii Oficiului de coordonare a implementării priorităţilor Guvernului au statut de personal din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică.

(4) Modul de organizare şi funcţionare a Oficiului de coordonare a implementării priorităţilor Guvernului se stabileşte printr-un regulament aprobat de Guvern.

[Art.321 introdus prin Legea nr.310 din 26.10.2023, în vigoare 31.10.2023]

 

Articolul 33. Cabinetul Prim-ministrului

(1) Cabinetul Prim-ministrului este o subdiviziune separată în cadrul Cancelariei de Stat, constituită din consilieri, asistenţi şi secretari ai Prim-ministrului şi condusă de şeful Cabinetului.

(2) Modul de organizare şi funcţionare a Cabinetului Prim-ministrului se stabileşte prin regulament aprobat de către Guvern.

 

Secţiunea a 3-a

Planificarea şi monitorizarea activităţii Guvernului

Articolul 34. Planul de acţiuni şi raportul de activitate

(1) În vederea realizării programului său de activitate, Guvernul aprobă planul de acţiuni şi asigură executarea acestuia în modul stabilit de Regulamentul Guvernului.

(2) Planul de acţiuni al Guvernului se elaborează în baza criteriului de prioritate şi consecutivitate a activităţilor planificate, în vederea executării actelor normative ale Parlamentului şi realizării programului de activitate al Guvernului.

(3) Guvernul monitorizează executarea planului de acţiuni şi întocmeşte rapoarte de activitate.

(4) Guvernul publică pe pagina sa web oficială planul de acţiuni al Guvernului şi informaţii privind etapa de implementare a măsurilor planificate, precum şi rapoarte de activitate.

(5) Informaţiile privind etapa de implementare a măsurilor din planul de acţiuni al Guvernului, publicate de Guvern conform alin.(4), se actualizează trimestrial.

(6) Măsurile organizatorice de planificare şi monitorizare a activităţii Guvernului şi, în partea ce ţine de politicile la nivel de Guvern, a activităţii ministerelor şi altor autorităţi administrative subordonate Guvernului se efectuează în mod consolidat de Cancelaria de Stat.

 

Articolul 35. Executarea actelor normative ale Parlamentului

(1) Guvernul asigură executarea actelor normative ale Parlamentului, monitorizează şi analizează eficienţa implementării actelor normative de către ministere, alte autorităţi administrative centrale subordonate Guvernului şi structurile organizaţionale din sfera lor de competenţă, monitorizează şi exercită controlul asupra modului de punere în aplicare a acestora.

(2) Cancelaria de Stat colaborează cu Secretariatul Parlamentului prin schimb de informaţii în vederea asigurării controlului executării actelor normative ale Parlamentului.

 

Capitolul VI

ACTELE GUVERNULUI

Articolul 36. Prevederi generale

(1) Guvernul adoptă hotărîri, ordonanţe şi dispoziţii.

(11) Hotărârile, ordonanţele şi dispoziţiile se adoptă în cadrul şedinţei Guvernului cu votul majorităţii membrilor Guvernului.

(2) Hotărîrile, ordonanţele şi dispoziţiile se semnează de către Prim-ministru. Hotărîrile şi ordonanţele se contrasemnează de miniştrii care au obligaţia punerii în aplicare a acestora şi/sau care sînt responsabili de domeniile de activitate care intră parţial sau integral în obiectul de reglementare al actului contrasemnat.

(3) Hotărîrile, ordonanţele şi dispoziţiile se publică şi intră în vigoare în conformitate cu legislaţia privind modul de publicare şi intrare în vigoare a actelor oficiale.

(4) Modul de elaborare, examinare, adoptare şi emitere a hotărîrilor, ordonanţelor şi dispoziţiilor Guvernului se stabileşte de către Guvern.

(41) Pentru subiectele ce nu necesită adoptarea unui act al Guvernului în sensul prevederilor Constituţiei Republicii Moldova, Guvernul poate decide conform regulilor şi procedurilor stabilite în Regulamentul Guvernului.

[Art.36 completat prin Legea nr.118 din 16.05.2024, în vigoare 06.06.2024]

 

Articolul 37. Hotărîrile Guvernului

(1) Hotărîrile se adoptă pentru organizarea executării legilor.

[Alin.(2) art.37 abrogat prin Legea nr.118 din 16.05.2024, în vigoare 06.06.2024]

 

[Art.37 modificat prin Legea nr.118 din 16.05.2024, în vigoare 06.06.2024]

 

Articolul 38. Delegarea legislativă. Ordonanţele Guvernului

(1) În vederea realizării programului său de activitate, în conformitate cu prevederile Constituţiei Republicii Moldova, Guvernul poate propune Parlamentului adoptarea unei legi speciale de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanţe în domenii care nu fac obiectul legilor organice.

(2) Ordonanţele sînt acte normative cu putere de lege ordinară.

(3) Ordonanţele se adoptă în temeiul şi în conformitate cu legea specială de abilitare adoptată de Parlament.

(4) Ordonanţele se supun aprobării de către Parlament dacă legea specială de abilitare, în temeiul căreia ordonanţa a fost emisă, prevede acest fapt. Proiectul de lege privind aprobarea ordonanţelor se prezintă în termenul stabilit în legea de abilitare. Nerespectarea acestui termen atrage încetarea efectelor ordonanţei. Dacă Parlamentul nu respinge proiectul de lege privind aprobarea ordonanţelor, acestea rămîn în vigoare.

(5) Ordonanţele se abrogă, se suspendă sau se modifică de Guvern prin adoptarea de ordonanţe în limita perioadei stabilite de legea specială de abilitare.

(6) După expirarea termenului de abilitare, ordonanţele pot fi abrogate, suspendate sau modificate numai prin lege.

 

Articolul 39. Dispoziţiile Guvernului

Dispoziţiile Guvernului se adoptă pentru organizarea activităţii interne a Guvernului.

[Art.39 în redacţia Legii nr.118 din 16.05.2024, în vigoare 06.06.2024]

 

Capitolul VII

RAPORTURILE GUVERNULUI CU ALTE AUTORITĂŢI PUBLICE

Articolul 40. Prevederi generale

(1) Raporturile Guvernului cu alte autorităţi publice se bazează pe spirit de colaborare şi suport reciproc.

(2) Raporturile Guvernului cu alte autorităţi publice au următoarele forme:

a) crearea grupurilor, comisiilor şi comitetelor de lucru comune;

b) desfăşurarea şedinţelor de lucru comune;

c) schimbul de informaţii;

d) consultarea opiniei pe marginea proiectelor de decizii;

e) elaborarea în comun a proiectelor de acte normative şi alte documente de interes public;

f) alte forme care pot eficientiza interacţiunea Guvernului cu alte autorităţi publice.

 

Articolul 41. Reprezentantul Guvernului în Parlament şi la Curtea Constituţională

(1) Pentru asigurarea interacţiunii eficiente dintre Guvern şi Parlament şi dintre Guvern şi Curtea Constituţională, Guvernul poate desemna unul sau mai mulţi reprezentanţi ai Guvernului în Parlament şi la Curtea Constituţională.

(2) Reprezentantul Guvernului în Parlament şi la Curtea Constituţională exercită următoarele funcţii:

a) asigură interacţiunea Guvernului cu Parlamentul şi, respectiv, Curtea Constituţională;

b) coordonează activitatea de reprezentare de către ministere, alte autorităţi administrative centrale subordonate Guvernului şi structurile organizaţionale din sfera lor de competenţă a intereselor Guvernului în Parlament şi la Curtea Constituţională;

c) asigură asistenţa juridică în procesul prezentării unui proiect de act normativ în Parlament sau la examinarea unei cauze la Curtea Constituţională.

(3) Reprezentantul Guvernului în Parlament şi la Curtea Constituţională se subordonează nemijlocit Prim-ministrului.

(4) Modul de organizare şi funcţionare a reprezentantului Guvernului în Parlament şi la Curtea Constituţională se stabileşte de către Guvern.

 

Articolul 42. Raporturile Guvernului cu Parlamentul

(1) Membrii Guvernului sînt în drept să participe la şedinţele Parlamentului şi ale comisiilor parlamentare şi să-şi exprime opiniile pe marginea subiectelor examinate.

(2) La decizia Parlamentului sau la cererea Preşedintelui Parlamentului, participarea membrilor Guvernului la lucrările Parlamentului este obligatorie.

(3) La şedinţa Parlamentului consacrată interpelărilor, prezenţa membrilor Guvernului cărora le sînt adresate interpelări este obligatorie.

(4) În cazul imposibilităţii participării Prim-ministrului, prim-viceprim-ministrului şi viceprim-miniştrilor fără portofoliu la şedinţa în plen a Parlamentului consacrată interpelărilor, aceştia sunt înlocuiţi de către secretarul general al Guvernului, de către unul din secretarii de stat ai Guvernului sau de către unul din secretarii generali adjuncţi ai Guvernului.

(5) În cazul examinării unei moţiuni de cenzură sau a raportului de activitate a Guvernului, prezenţa membrilor Guvernului este obligatorie.

(6) În cazul examinării moţiunii simple sau a raportului de activitate într-un anumit domeniu, membrul Guvernului de competenţa căruia este domeniul de activitate abordat este obligat să participe la şedinţa în plen a Parlamentului.

(7) În cazul examinării în şedinţa în plen a Parlamentului a unui proiect de act normativ, ministrul poate delega prezentarea acestuia secretarului de stat/unui dintre secretarii de stat sau reprezentantului Guvernului în Parlament.

(8) Membrii Guvernului şi conducătorii altor autorităţi administrative centrale şi ai structurilor organizaţionale din sfera lor de competenţă sînt obligaţi să răspundă la întrebările deputaţilor adresate în timpul şedinţelor în plen ale Parlamentului.

(9) La cererea comisiilor Parlamentului ori a fracţiunilor parlamentare, membrii Guvernului şi conducătorii altor autorităţi administrative centrale sau persoanele cu funcţii de răspundere împuternicite de aceştia participă la şedinţele comisiilor sau ale fracţiunilor parlamentare şi răspund la întrebările deputaţilor.

(10) Guvernul prezintă în faţa Parlamentului raportul anual de activitate în luna aprilie. Membrii Guvernului prezintă rapoarte de activitate în domeniile lor de competenţă dacă acest lucru este solicitat de Parlament sau dacă este prevăzut expres de lege.

(11) Pentru asigurarea unei interacţiuni eficiente între Guvern şi Parlament sînt organizate şedinţe de lucru între conducerea Cancelariei de Stat şi conducerea Secretariatului Parlamentului în vederea coordonării activităţilor comune orientate spre realizarea programului legislativ şi a programului de activitate al Guvernului.

[Art.42 modificat prin Legea nr.310 din 26.10.2023, în vigoare 31.10.2023]

[Art.42 modificat prin Legea nr.63 din 05.07.2019, în vigoare 12.07.2019]

 

Articolul 43. Angajarea răspunderii Guvernului

(1) Guvernul îşi poate angaja răspunderea în faţa Parlamentului asupra unui program, a unei declaraţii de politică generală sau a unui proiect de lege, adoptînd în acest sens o hotărîre.

(2) În cazul în care este necesară întreprinderea unor măsuri urgente, Guvernul îşi poate angaja răspunderea în faţa Parlamentului asupra unui proiect de lege sau, concomitent, asupra mai multor proiecte de lege, dacă acestea reglementează relaţii din acelaşi domeniu de activitate şi stabilesc norme juridice de aplicare imediată, pentru a asigura protejarea sau realizarea interesului public, care ar putea fi afectat prin neadoptarea proiectului sau proiectelor respective de lege.

 

Articolul 44. Raporturile Guvernului cu Preşedintele Republicii Moldova

(1) Raporturile dintre Guvern şi Preşedintele Republicii Moldova sînt reglementate de Constituţia Republicii Moldova.

(2) Preşedintele Republicii Moldova suspendă actele Guvernului ce contravin legislaţiei pînă la adoptarea hotărîrii definitive a Curţii Constituţionale.

 

Articolul 45. Raporturile Guvernului cu alte autorităţi publice

(1) Guvernul poate prezenta Parlamentului, cu titlu de iniţiativă legislativă, proiecte de acte normative în domeniile ce ţin de competenţa următoarelor autorităţi, la propunerea acestora:

a) Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică;

b) Agenţia Naţională pentru Soluţionarea Contestaţiilor;

c) Autoritatea Naţională de Integritate;

d) Avocatul Poporului;

e) Banca Naţională a Moldovei;

f) Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal;

g) Centrul Naţional Anticorupţie;

h) Comisia Electorală Centrală;

i) Comisia Naţională a Pieţei Financiare;

j) Consiliul Concurenţei;

k) Consiliul Superior al Magistraturii;

l) Consiliul Superior al Procurorilor;

m) Consiliul Coordonator al Audiovizualului;

n) Curtea Constituţională;

o) Curtea de Conturi;

p) Curtea Supremă de Justiţie;

q) Procuratura Generală;

r) Serviciul de Informaţii şi Securitate.

(2) Alte aspecte de reglementare a relaţiilor Guvernului cu alte autorităţi publice centrale se stabilesc prin lege.

 

Articolul 46. Raporturile Guvernului cu autorităţile administraţiei publice locale. Reprezentantul Guvernului în teritoriu

(1) Raporturile Guvernului cu autorităţile administraţiei publice locale se bazează pe principiile autonomiei locale, descentralizării, colaborării şi consultării cetăţenilor în problemele locale de interes deosebit, în scopul asigurării de către Guvern a respectării legalităţii şi realizării corespunzătoare a competenţelor delegate la nivel local.

(2) Exercitarea funcţiilor Guvernului la nivel local este realizată de către reprezentantul Guvernului în teritoriu, care exercită următoarele funcţii de bază:

a) contribuie la realizarea pe plan local a obiectivelor programului de activitate al Guvernului;

b) coordonează activitatea serviciilor publice desconcentrate în teritoriu ale ministerelor şi altor autorităţi administrative subordonate Guvernului;

c) realizează controlul activităţii autorităţilor administraţiei publice locale conform legislaţiei în vigoare;

d) exercită alte funcţii care decurg din prevederile prezentei legi şi ale cadrului normativ în vigoare.

(3) Modul de organizare şi funcţionare a reprezentantului Guvernului în teritoriu se stabileşte de către Guvern.

 

Capitolul VIII

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 47. Dispoziţii finale şi tranzitorii

(1) Guvernul în exerciţiu îşi exercită plenipotenţiar mandatul pînă la expirarea acestuia în condiţiile stabilite de articolul 103 din Constituţia Republicii Moldova.

(2) În termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Guvernul:

a) va prezenta Parlamentului proiectul legii de modificare şi completare a actelor normative în vederea aducerii cadrului normativ în conformitate cu prezenta lege;

b) va aproba actele normative necesare executării prevederilor prezentei legi;

c) va aduce actele sale în conformitate cu prezenta lege.

(3) La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Legea nr.64/1990 cu privire la Guvern (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.131–133, art.1018), cu modificările şi completările ulterioare.

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIAndrian CANDU

 

Nr.136. Chişinău, 7 iulie 2017.