luni, 1 aprilie 2024
80/07.05.2010 Lege cu privire la statutul personalului din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică

L E G E

cu privire la statutul personalului din cabinetul

persoanelor cu funcţii de demnitate publică

 

nr. 80  din  07.05.2010

 

Monitorul Oficial nr.117-118/357 din 09.07.2010

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Obiectul supus reglementării

Articolul 2. Cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică

Articolul 3. Statutul personalului din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică

 

Capitolul II

INSTITUIREA ŞI CLASIFICAREA POSTURILOR DIN CABINETUL

PERSOANELOR CU FUNCŢII DE DEMNITATE PUBLICĂ

Articolul 4. Instituirea cabinetului persoanelor cu funcţii de demnitate publică

Articolul 5. Clasificarea posturilor din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică

 

Capitolul III

ÎNCADRAREA ÎN CABINETUL PERSOANELOR CU FUNCŢII

DE DEMNITATE PUBLICĂ. ÎNCHEIEREA ŞI ÎNCETAREA

CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCĂ

Articolul 6. Condiţii generale pentru încadrarea în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică

Articolul 7. Contractul individual de muncă al personalului încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică

Articolul 8. Numirea personalului în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică

Articolul 9. Eliberarea personalului din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică

 

Capitolul IV

DREPTURI ŞI OBLIGAŢII. INCOMPATIBILITĂŢI

Articolul 10. Drepturi generale

Articolul 11. Legitimaţia de serviciu

Articolul 12. Accesul la informaţia de ordin personal

Articolul 13. Timpul de muncă

Articolul 14. Protecţia juridică

Articolul 15. Obligaţii generale

Articolul 16. Declaraţia de avere şi interese personale

Articolul 17. Prezentarea raportului de activitate

Articolul 18. Incompatibilităţi

 

Capitolul V

REMUNERAREA MUNCII ŞI GARANŢII SOCIALE

Articolul 19. Salarizarea

Articolul 20. Stimulări

Articolul 21. Garanţii sociale în legătură cu încetarea contractului individual de muncă

Articolul 22. Concedii

Articolul 23. Vechimea în muncă

Articolul 24. Dreptul la pensie

Articolul 25. Dreptul la asistenţă medicală şi tratament gratuit

 

Capitolul VI

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 26. Aducerea statelor de personal ale autorităţilor publice în concordanţă cu prezenta lege

Articolul 27. Aplicarea prevederilor prezentei legi

Articolul 28. Abrogări

Articolul 29. Îndatoririle Guvernului

 

 

 

Notă: În textul actelor normative adoptate de Parlament:

cuvintele „limba moldovenească”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „limba română” la forma gramaticală corespunzătoare;

cuvintele „limba de stat”, „limba oficială” şi „limba maternă”, la orice formă gramaticală, în cazul în care se are în vedere limba de stat a Republicii Moldova, se substituie cu cuvintele „limba română” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.52 din 16.03.2023, în vigoare 24.03.2023

 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Obiectul supus reglementării

Prezenta lege reglementează statutul juridic al personalului din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică, stabileşte modul şi temeiurile de încheiere şi încetare a contractului individual de muncă, drepturile, obligaţiile, garanţiile sociale ale acestei categorii de personal.

 

Articolul 2. Cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică

(1) Cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică reprezintă o subdiviziune distinctă în cadrul autorităţii publice în care este instituită aceasta, cu personal propriu, avînd statut de serviciu, secţie, direcţie sau de direcţie generală.

(2) De un cabinet propriu pot fi asistaţi: Preşedintele şi vicepreşedinţii Parlamentului, preşedinţii fracţiunilor parlamentare, Preşedintele Republicii Moldova, Prim-ministrul, prim-viceprim-ministrul, viceprim-miniştrii, secretarul general al Aparatului Preşedintelui Republicii Moldova, secretarul general al Parlamentului, secretarul general al Guvernului, preşedintele Curţii Constituţionale, miniştrii, Avocatul Poporului, preşedintele Consiliului pentru egalitate, Avocatul Poporului pentru drepturile copilului, preşedintele Curţii de Conturi, primarul general al municipiului Chişinău şi directorii generali ai autorităţilor administrative centrale (în continuare – persoane cu funcţii de demnitate publică).

[Art.2 completat prin Legea nr.47 din 14.03.2024, în vigoare 01.04.2024]

[Art.2 completat prin Legea nr.2 din 02.02.2023, în vigoare 09.02.2023]

[Art.2 completat prin Legea nr.1 din 02.02.2023, în vigoare 09.02.2023]

[Art.2 completat prin Legea nr.10 din 12.02.2021, în vigoare 30.10.2021]

[Art.2 modificat prin Legea nr.325 din 30.11.2018, în vigoare 01.03.2019]

[Art.2 completat prin Legea nr.213 din 21.12.2017, în vigoare 30.12.2017]

[Art.2 modificat prin Legea nr.153 din 14.07.2017, în vigoare 18.12.2017]

[Art.2 completat prin Legea nr.166 din 31.07.2015, în vigoare 02.10.2015]

[Art.2 modificat prin Legea nr.4 din 15.02.2013, în vigoare 08.03.2013]

[Art.2 completat prin Legea nr.8 din 10.02.2011, în vigoare 01.01.2012]

[Art.2 completat prin Legea nr.58 din 01.04.2011, în vigoare 22.04.2011]

 

Articolul 3. Statutul personalului din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică

(1) Personalul din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică are statut juridic, prevăzut de prezenta lege, în scop de realizare a prerogativelor constituţionale şi legale de către acestea.

(2) Personalul din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică este încadrat în cabinet în temeiul încrederii personale acordate de persoana cu funcţie de demnitate publică pe care o asistă.

(3) Retragerea încrederii personale acordate de persoana cu funcţie de demnitate publică conduce la încetarea contractului individual de muncă al persoanei încadrate în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică.

 

Capitolul II

INSTITUIREA ŞI CLASIFICAREA POSTURILOR DIN CABINETUL

PERSOANELOR CU FUNCŢII DE DEMNITATE PUBLICĂ

Articolul 4. Instituirea cabinetului persoanelor cu funcţii de demnitate publică

(1) Cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică se instituie în temeiul actelor Parlamentului, Preşedintelui Republicii Moldova, Guvernului, ministerelor şi ale altor autorităţi administrative centrale, emise în limitele competenţei lor, stabilite de Constituţie şi de alte legi.

(2) Numărul maxim de posturi din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică se stabileşte în limita efectivului aprobat pentru autoritatea publică în care este instituit cabinetul, în raport cu volumul, complexitatea şi specificul misiunii şi funcţiilor executate sau care urmează să fie executate.

(3) Modificarea numărului de posturi din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică poate fi efectuată prin respectarea efectivului-limită aprobat pentru autoritatea publică în care este instituit cabinetul sau, după caz, concomitent cu identificarea surselor de acoperire a mijloacelor necesare pentru modificarea respectivă.

(4) Atribuţiile şi competenţele cabinetului persoanelor cu funcţii de demnitate publică sînt specificate în regulamentul de organizare şi funcţionare a acestuia, aprobat de conducătorul autorităţii publice în care este instituit cabinetul, la propunerea persoanei cu funcţie de demnitate publică.

 

Articolul 5. Clasificarea posturilor din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică

(1) În cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică pot fi instituite următoarele posturi:

a) şef de cabinet;

b) consilier;

c) asistent;

d) secretar.

(2) Activitatea cabinetului persoanelor cu funcţii de demnitate publică este condusă de şeful de cabinet, care este responsabil în faţa persoanei cu funcţie de demnitate publică.

(3) În lipsa şefului de cabinet al persoanelor cu funcţii de demnitate publică, conducerea cabinetului poate fi delegată unui consilier din cabinetul respectiv.

(4) Atribuţiile specifice pentru fiecare persoană încadrată în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică sînt stabilite în fişa postului anexată la contractul individual de muncă încheiat în condiţiile art.7.

[Art.5 modificat prin Legea nr.325 din 30.11.2018, în vigoare 01.03.2019]

[Art.5 completat prin Legea nr.8 din 10.02.2011, în vigoare 01.01.2012]

 

Capitolul III

ÎNCADRAREA ÎN CABINETUL PERSOANELOR CU FUNCŢII

DE DEMNITATE PUBLICĂ. ÎNCHEIEREA ŞI ÎNCETAREA

CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCĂ

Articolul 6. Condiţii generale pentru încadrarea în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică

(1) Pentru încadrarea în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică, persoana trebuie să întrunească următoarele condiţii:

a) să deţină cetăţenia Republicii Moldova;

b) să posede limba românăt;

c) să dispună de capacitate deplină de exerciţiu;

d) să aibă studii superioare, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă;

e) să nu aibă antecedente penale nestinse pentru infracţiuni săvîrşite cu intenţie.

(2) Suplimentar la condiţiile generale specificate la alin.(1), pentru încadrare în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică, persoana trebuie să fie demnă de încrederea persoanei cu funcţie de demnitate publică pe care o va asista.

 

Articolul 7. Contractul individual de muncă al personalului încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică

(1) Personalul încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică îşi desfăşoară activitatea în baza contractului individual de muncă pe durată determinată, încheiat pe perioada aflării în funcţie a persoanei cu funcţie de demnitate publică.

(2) Contractul-model individual de muncă al personalului încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică se aprobă de Guvern.

(3) Contractul individual de muncă se semnează de conducătorul autorităţii publice în care activează persoana cu funcţie de demnitate publică şi de persoana încadrată în cabinetul acesteia.

 

Articolul 8. Numirea personalului în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică

(1) Numirea personalului în cabinetul Preşedintelui Parlamentului se face prin ordinul Preşedintelui Parlamentului.

(2) Numirea personalului în cabinetele vicepreşedinţilor Parlamentului şi în cele ale preşedinţilor fracţiunilor parlamentare se face, la propunerea acestora, de către Preşedintele Parlamentului.

(3) Numirea personalului în cabinetul Preşedintelui Republicii Moldova, cu excepţia asistentului şi a secretarului, se face prin decretul Preşedintelui Republicii Moldova.

(4) Numirea personalului în cabinetul Prim-ministrului, cu excepţia asistentului şi a secretarului, se face prin decizia Prim-ministrului.

(5) Numirea personalului în cabinetul prim-viceprim-ministrului şi în cele ale viceprim-miniştrilor, cu excepţia asistentului şi a secretarului din cadrul acestor cabinete, se face prin decizia Prim-ministrului, la propunerea prim-viceprim-ministrului şi, respectiv, a viceprim-miniştrilor.

(6) Numirea personalului în cabinetul ministrului şi în cel al directorului general al autorităţii administrative centrale se face prin ordinul ministrului, al secretarului general al Guvernului şi, respectiv, prin ordinul directorului general al autorităţii administrative centrale.

(61) Numirea personalului în cabinetul primarului general al municipiului Chişinău se face prin actul administrativ al primarului general al municipiului Chişinău.

(62) Numirea personalului în cabinetul secretarului general al Aparatului Preşedintelui Republicii Moldova, în cabinetul secretarului general al Parlamentului şi în cabinetul secretarului general al Guvernului se face prin ordinul acestora.

(7) Numirea asistenţilor şi a secretarilor din cabinetele Preşedintelui Republicii Moldova, Prim-ministrului, prim-viceprim-ministrului şi viceprim-miniştrilor se face prin actul administrativ al conducătorului aparatului autorităţii publice respective, la propunerea persoanelor cu funcţii de demnitate publică pe care aceştia le vor asista.

[Art.8 completat prin Legea nr.47 din 14.03.2024, în vigoare 01.04.2024]

[Art.8 modificat prin Legea nr.37 din 17.02.2022, în vigoare 11.03.2022]

[Art.8 modificat prin Legea nr.325 din 30.11.2018, în vigoare 01.03.2019]

[Art.8 completat prin Legea nr.213 din 21.12.2017, în vigoare 30.12.2017]

[Art.8 modificat prin Legea nr.153 din 14.07.2017, în vigoare 18.12.2017]

[Art.8 modificat prin Legea nr.4 din 15.02.2013, în vigoare 08.03.2013]

[Art.8 completat prin Legea nr.58 din 01.04.2011, în vigoare 22.04.2011]

[Art.8 modificat prin Legea nr.8 din 10.02.2011, în vigoare 22.02.2011]

 

Articolul 9. Eliberarea personalului din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică

(1) Contractul individual de muncă al personalului încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică încetează la data expirării mandatului persoanei cu funcţie de demnitate publică.

(2) Înainte de termenul specificat la alin.(1), contractul individual de muncă al personalului încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică încetează în următoarele cazuri:

a) demisie, revocare sau eliberare din funcţie a persoanei cu funcţie de demnitate publică;

b) retragere a încrederii personale acordate de persoana cu funcţie de demnitate publică;

b1) stabilire, prin actul de constatare rămas definitiv, a emiterii/adoptării de către acesta a unui act administrativ, încheierii directe sau prin intermediul unei persoane terţe a unui act juridic, luării sau participării la luarea unei decizii fără soluţionarea conflictului de interese real în conformitate cu prevederile legislaţiei privind reglementarea conflictului de interese;

b2) incompatibilitate, stabilită prin actul de constatare rămas definitiv;

b3) nedepunere a declaraţiei de avere şi interese personale sau refuz de a o depune, în condiţiile art.27 alin.(8) din Legea nr.132 din 17 iunie 2016 cu privire la Autoritatea Naţională de Integritate;

b4) dispunere de către instanţa de judecată, prin hotărîre irevocabilă, a confiscării averii nejustificate;

c) deces al persoanei cu funcţie de demnitate publică;

d) alte cazuri stabilite de lege.

(3) Eliberarea personalului din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică se dispune prin actul administrativ al persoanei cu competenţă legală de numire în funcţie, specificată la art.8.

[Art.9 modificat prin Legea nr.134 din 17.06.2016, în vigoare 01.08.2016]

[Art.9 completat prin Legea nr.181 din 19.12.2011, în vigoare 01.03.2012]

 

Capitolul IV

DREPTURI ŞI OBLIGAŢII. INCOMPATIBILITĂŢI

Articolul 10. Drepturi generale

(1) Personalul încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică are următoarele drepturi generale:

a) să examineze probleme şi să consulte persoana cu funcţie de demnitate publică în limitele competenţei sale;

b) să solicite şi să primească, în condiţiile legii, informaţia necesară de la subdiviziunile autorităţii publice, de la alte autorităţi publice, precum şi de la persoane fizice şi juridice, indiferent de tipul de proprietate şi de forma lor juridică de organizare;

c) să cunoască drepturile, obligaţiile şi atribuţiile sale stipulate în contractul individual de muncă şi în fişa postului;

d) să beneficieze de condiţii normale de muncă şi de igienă de natură să-i ocrotească sănătatea şi integritatea fizică şi psihică.

(2) Personalul încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică are şi alte drepturi stipulate în contractul individual de muncă.

 

Articolul 11. Legitimaţia de serviciu

(1) Personalul încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică are legitimaţie de serviciu, eliberată de autoritatea publică în care activează.

(2) La eliberarea din funcţie din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică, legitimaţia de serviciu se retrage.

 

Articolul 12. Accesul la informaţia de ordin personal

(1) Personalul încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică are dreptul de a fi informat cu privire la deciziile care se iau în aplicarea prezentei legi şi care îl vizează în mod direct.

(2) La cererea scrisă sau verbală a personalului încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică, autoritatea publică în care activează eliberează gratuit documente care să ateste activitatea desfăşurată, vechimea totală în muncă în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică, alte date necesare.

 

Articolul 13. Timpul de muncă

(1) Durata normală a timpului de muncă pentru personalul încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică este de 8 ore pe zi şi de 40 de ore pe săptămînă.

(2) Personalul încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică poate fi atras în muncă suplimentară, în muncă în zilele de repaus şi în cele de sărbătoare nelucrătoare în condiţiile legislaţiei muncii în vigoare.

 

Articolul 14. Protecţia juridică

(1) Personalul încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică în exerciţiul atribuţiilor este protejat de lege.

(2) Autoritatea publică este obligată să asigure protecţia personalului încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică şi a membrilor familiilor acestora în caz de ameninţare, violenţă sau de ultraj cărora le-ar putea fi victimă în exerciţiul funcţiei sau în legătură cu acesta. Pentru garantarea acestui drept, autoritatea publică va solicita sprijinul organelor abilitate, conform legii.

 

Articolul 15. Obligaţii generale

(1) Personalul încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică are următoarele obligaţii generale:

a) să respecte Constituţia, legislaţia în vigoare, precum şi tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte;

b) să respecte cu stricteţe drepturile şi libertăţile cetăţenilor;

c) să fie loial persoanei cu funcţie de demnitate publică pe care o asistă;

d) să păstreze, în conformitate cu legea, secretul de stat, precum şi confidenţialitatea în legătură cu faptele, informaţiile sau documentele de care ia cunoştinţă în exerciţiul funcţiei, cu excepţia informaţiilor de interes public;

e) să respecte stipulările contractului individual de muncă.

(2) Personalul încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică poate avea şi alte obligaţii, stipulate în contractul individual de muncă.

 

Articolul 16. Declaraţia de avere şi interese personale

(1) Personalul încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică este obligat să prezinte, în condiţiile legii, declaraţia de avere şi interese personale.

(2) Personalul încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică este obligat să respecte întocmai regimul juridic al conflictului de interese.

[Art.16 modificat prin Legea nr.134 din 17.06.2016, în vigoare 01.08.2016]

 

Articolul 17. Prezentarea raportului de activitate

Şefii de cabinet şi consilierii din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică au obligaţia să prezinte, la solicitarea persoanei pe care o asistă, un raport de activitate care să cuprindă informaţiile ce decurg din acţiunile întreprinse.

 

Articolul 18. Incompatibilităţi

(1) Personalul încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică nu poate exercita funcţii publice sau deţine posturi de natură contractuală în cadrul autorităţilor publice.

(2) Personalul încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică nu poate exercita alte activităţi remunerate prin contract individual de muncă sau prin alt contract de caracter civil în cadrul societăţilor comerciale, cooperativelor, întreprinderilor de stat sau municipale, precum şi al organizaţiilor necomerciale, din sectorul public sau privat, a căror activitate este controlată, subordonată sau în anumite privinţe este de competenţa autorităţii în care el este angajat, cu excepţia activităţilor ştiinţifice, didactice şi de creaţie sau în calitate de membru care nu activează permanent în cadrul organelor colegiale ale autorităţilor publice autonome.

(21) Prin derogare de la prevederile alin.(1) şi (2), personalul încadrat în cabinetul Preşedintelui Parlamentului, al Preşedintelui Republicii Moldova, al Prim-ministrului, al prim-viceprim-ministrului, al viceprim-miniştrilor şi al miniştrilor poate exercita activitate remunerată în cadrul consiliilor de administraţie ale întreprinderilor de stat şi în cadrul consiliilor societăţilor pe acţiuni în care statul deţine cote-parţi din capitalul social.

(3) Situaţia de incompatibilitate va înceta în 30 de zile calendaristice din momentul apariţiei acesteia.

(4) În cazul în care, după expirarea termenului specificat la alin.(3), persoana încadrată în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică nu abandonează funcţia sau activitatea incompatibilă ori starea de incompatibilitate este constatată prin actul de constatare rămas definitiv, aceasta se eliberează din funcţie prin actul administrativ al persoanei cu competenţă legală de numire, specificată la art.8.

[Art.18 completat prin Legea nr.156 din 04.11.2021, în vigoare 05.11.2021]

[Art.18 completat prin Legea nr.122 din 23.09.2021, în vigoare 01.10.2021]

[Art.18 completat prin Legea nr.134 din 17.06.2016, în vigoare 01.08.2016]

 

Capitolul V

REMUNERAREA MUNCII ŞI GARANŢII SOCIALE

Articolul 19. Salarizarea

Salarizarea personalului încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică se efectuează în modul, condiţiile şi mărimile prevăzute de legislaţia privind sistemul de salarizare în sectorul bugetar.

[Art.19 modificat prin Legea nr.271 din 23.11.2018, în vigoare 01.12.2018]

 

Articolul 20. Stimulări

(1) Personalului încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică i se acordă anual un ajutor material în mărime prevăzută de legislaţia în vigoare.

(2) Personalul încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică poate beneficia de premii acordate cu prilejul jubileelor, sărbătorilor profesionale şi al zilelor de sărbătoare nelucrătoare, care se plătesc din contul economiei mijloacelor pentru retribuirea muncii, alocate pe anul respectiv autorităţii publice în care activează.

(3) Pentru succese în muncă, personalul încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică poate să beneficieze de stimulări în formă de:

a) mulţumiri;

b) premii băneşti;

c) diplome de onoare.

(4) Pentru succese deosebite în activitate, merite faţă de societate şi faţă de stat, personalul încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică poate fi decorat cu distincţii de stat.

 

Articolul 21. Garanţii sociale în legătură cu încetarea contractului individual de muncă

(1) La expirarea mandatului, în caz de demisie, revocare, eliberare din funcţie a persoanei cu funcţie de demnitate publică sau în caz de deces al acesteia, personalul încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică căruia i-a încetat contractul individual de muncă şi care nu a fost încadrat în noul cabinet al persoanelor cu funcţii de demnitate publică beneficiază de o indemnizaţie unică în mărime de 2 salarii de bază, cu condiţia că acesta a activat cel puţin un an în cadrul cabinetului persoanei cu funcţie de demnitate publică.

 

[Alin.(2) art.21 abrogat prin Legea nr.257 din 16.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

 

(3) Indemnizaţia prevăzută la alin.(1) nu se acordă persoanei încadrate în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică care are raportul precedent de muncă/serviciu suspendat şi dispune de dreptul de reîncadrare la locul de muncă/serviciu respectiv, care beneficiază de pensie pentru vechime în muncă în conformitate cu actele legislative speciale, de pensie pentru limită de vîrstă sau de dreptul la pensie anticipată, conform Legii nr.156/1998 privind sistemul public de pensii.

[Art.21 completat prin Legea nr.37 din 17.02.2022, în vigoare 11.03.2022]

[Art.21 modificat prin Legea nr.257 din 16.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Art.21 modificat prin Legea nr.172 din 21.09.2017, în vigoare 11.10.2017]

 

Articolul 22. Concedii

(1) Personalului încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică i se acordă un concediu de odihnă anual plătit, cu o durată de 35 de zile calendaristice, fără a se lua în calcul zilele de sărbătoare nelucrătoare. Concediul poate fi acordat integral sau parţial, cu condiţia ca una din părţi să nu fie mai mică de 14 zile calendaristice.

(2) Înlocuirea concediului de odihnă anual nefolosit prin compensaţie în bani nu se admite, cu excepţia cazului de încetare a contractului individual de muncă, cînd personalul încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică are dreptul la compensarea concediilor de odihnă anuale nefolosite.

(3) Personalul încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică poate beneficia şi de alte tipuri de concedii conform legislaţiei muncii în vigoare.

(4) Concediul personalului încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică se acordă prin actul administrativ al persoanei cu competenţă legală de numire în funcţie, specificată la art.8.

 

Articolul 23. Vechimea în muncă

Perioada de activitate în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică se asimilează stagiului de cotizare în serviciul public.

 

Articolul 24. Dreptul la pensie

Personalul încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică beneficiază de pensie în condiţiile Legii nr.156-XIV din 14 octombrie 1998 privind pensiile de asigurări sociale de stat.

 

Articolul 25. Dreptul la asistenţă medicală şi tratament gratuit

Personalul încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică beneficiază de dreptul la asistenţă medicală şi tratament gratuit la nivelul minim necesar.

 

Capitolul VI

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 26.

(1) La aprobarea sau modificarea statelor de personal şi a schemelor de încadrare, autorităţile publice nu pot institui funcţii publice sau posturi de natură contractuală care ar fi denumite identic cu posturile din cabinetele persoanelor cu funcţii de demnitate publică, specificate la art.5 alin.(1) lit.a)-c).

(2) Autorităţile publice pentru care prezenta lege nu prevede existenţa unui cabinet al persoanelor cu funcţii de demnitate publică sînt obligate, în termen de 2 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, să modifice statele de personal excluzînd posturile care sînt denumite identic cu posturile din cabinetele persoanelor cu funcţii de demnitate publică, specificate la art.5 alin.(1) lit.a)-c).

 

Articolul 27.

Dispoziţiile prezentei legi se completează cu prevederile legislaţiei muncii, cu reglementările de drept comun civile, administrative sau penale, după caz, în măsura în care nu contravin legislaţiei speciale ce reglementează activitatea personalului încadrat în cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică.

 

Articolul 28.

De la data intrării în vigoare a prezentei legi, articolul 70 din Legea nr.158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.230-232, art.840), cu modificările ulterioare, se abrogă.

 

Articolul 29.

Guvernul, în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi:

va prezenta Parlamentului propuneri pentru aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege;

va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege;

va elabora şi va adopta actele normative prevăzute de prezenta lege.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIMihai GHIMPU

Chişinău, 7 mai 2010.
Nr.80.