L E G E
cu privire la Guvern
[Denumirea legii în redacţia Legii nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]
nr. 64-XII din 31.05.1990
Veştile nr.8/191, 1990
* * *
C U P R I N S
Titlul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Rolul Guvernului
Articolul 2. Principiile de bază ale activităţii Guvernului
Articolul 3. Direcţiile principale ale activităţii Guvernului
Articolul 4. Componenţa Guvernului şi modul de formare a lui
Articolul 5. Responsabilitatea Guvernului
Articolul 6. Demisia Guvernului
Articolul 7. Exprimarea votului de neîncredere Guvernului
Articolul 8. Participarea Guvernului la lucrările Sovietului Suprem al republicii
Articolul 9. Garanţiile sociale ale membrilor Guvernului
Titlul II
COMPETENŢA GUVERNULUI
Articolul 10. Chestiunile generale ce ţin de competenţa Guvernului
Articolul 11. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul dezvoltării sociale, învăţămîntului, tineretului şi sportului, culturii şi ocrotirii sănătăţii
Articolul 12. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul economiei
Articolul 13. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul finanţelor, creditelor, impozitelor, preţurilor şi circulaţiei monetare
Articolul 14. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul muncii şi politicii de cadre în serviciul public
Articolul 15. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul ştiinţei şi tehnicii
Articolul 16. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul asigurării legalităţii
Articolul 17. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul asigurării securităţii şi capacităţii de apărare a ţării
Articolul 18. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul politicii externe
Titlul III
RELAŢIILE GUVERNULUI CU ALTE ORGANE DE STAT
Articolul 19. Relaţiile Guvernului cu organele administraţiei publice locale
Articolul 191. Reprezentantul Guvernului în teritoriu
Articolul 20. Conducerea ministerelor Republicii Moldova şi altor organe de pe teritoriul republicii
Articolul 21. Ministerele Republicii Moldova
Articolul 22. Departamentele, serviciile şi inspectoratele de stat, comisiile şi consiliile guvernamentale
Articolul 23. Controlul exercitat de Guvernul asupra activităţii organelor subordonate lui
Titlul IV
STRUCTURA ADMINISTRAŢIEI PUBLICE CENTRALE
Articolul 24. Organele centrale de specialitate ale administraţiei publice
Titlul V
ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII GUVERNULUI
Articolul 25. Şedinţele Guvernului
Articolul 26. Prezidiul Guvernului
Articolul 27. Prim-ministrul Republicii Moldova
Articolul 271. Atribuţiile ministrului care îndeplineşte temporar obligaţiile Prim-ministrului
Articolul 28. Prim-viceprim-ministrul şi viceprim-miniştrii Republicii Moldova
Articolul 29. Membrii Guvernului
Articolul 30. Hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului
Articolul 301. Procedura delegării legislative
Articolul 302. Ordonanţele Guvernului
Articolul 31. Cancelaria de stat a Republicii Moldova
Articolul 32. Abrogat
Notă: În textul legii cuvintele "decretele şi dispoziţiile Preşedintelui Republicii Moldova" se înlocuiesc cu cuvintele "decretele Preşedintelui Republicii Moldova" conform Legii nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995
Notă: Textul "Departamentul de Stat" din întreaga lege se substituie cu cuvîntul "departamentul" conform Legii nr.37-XIII din 05.04.1994, în vigoare 05.04.1994
Notă: În tot cuprinsul Legii cuvintele "Guvernul Republicii Moldova", "Guvernul Republicii", "Guvernul Moldovei" se substituie cu cuvîntul "Guvernul" conform Legii nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Rolul Guvernului
Guvernul asigură realizarea politicii interne şi externe a statului, exercită conducerea generală a administraţiei publice şi este responsabil în faţa Parlamentului.
Relaţiile dintre Guvern şi Preşedintele Republicii Moldova se reglementează de Constituţia Republicii Moldova.
În exercitarea atribuţiilor, Guvernul se conduce de programul său de activitate, acceptat de Parlament.
[Art.1 în redacţia Legii nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]
[Art.1 în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 2. Principiile de bază ale activităţii Guvernului
În activitatea sa Guvernul:
1) se călăuzeşte de Constituţia (Legea Fundamentală) a Republicii Moldova, de celelalte legi ale republicii, de decretele Preşedintelui Republicii Moldova şi de tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte;
2) porneşte de la principiile democraţiei, legalităţii şi utilităţii sociale;
3) asigură colegialitatea şi răspunderea personală a membrilor Guvernului în procesul elaborării, adoptării şi realizării hotărîrilor;
4) asigură exercitarea principiilor ştiinţifice de administrare, ţine seama de experienţa mondială în sfera construcţiei de stat şi o aplică.
[Art.2 completat prin Legea nr.1210-XIV din 31.07.2000, în vigoare 31.08.2000]
[Art.2 modificat prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 3. Direcţiile principale ale activităţii Guvernului
În conformitate cu împuternicirile sale Guvernul:
1) creează condiţii pentru stabilirea şi asigurarea suveranităţii economice şi politice a Moldovei;
2) elaborează concepţia dezvoltării social-economice a republicii, programul şi mecanismul trecerii la economia de piaţă;
3) asigură libera iniţiativă, deetatizarea, privatizarea, demonopolizarea economiei şi dezvoltarea relaţiilor de piaţă;
4) elaborează strategia dezvoltării tehnico-ştiinţifice, promovează o politică naţională în domeniul culturii, ştiinţei, tehnicii, tehnologiei; rezolvă problemele reglementării de stat a progresului tehnico-ştiinţific;
5) garantează tuturor subiectelor proprietăţii libertatea activităţii economice, diversitatea formelor de proprietate şi egalitatea lor în drepturi, are grijă de păstrarea proprietăţii;
51) protejează interesele naţionale în activitatea economică, financiară şi valutară;
6) realizează colaborarea economică cu ţările lumii în condiţiile dezvoltării relaţiilor contractuale, formării infrastructurii de piaţă, integrării general-europene şi mondiale;
61) asigură protejarea intereselor naţionale în activitatea economică externă, promovează politica liberului schimb, pornind de la interesele naţionale;
[Pct.7) abrogat prin Legea nr.1210-XIV din 31.07.2000, în vigoare 31.08.2000]
8) formează un sistem eficient de ocrotire socială a populaţiei, creează condiţii pentru creşterea nivelului de trai, pentru satisfacerea necesităţilor culturale şi spirituale ale cetăţenilor republicii;
9) promovează politica de stat în domeniul ocrotirii sănătăţii populaţiei;
91) asigură apărarea drepturilor consumatorilor prin organizarea şi coordonarea controlului şi supravegherii de stat a calităţii produselor (lucrărilor, serviciilor);
10) asigură utilizarea raţională a resurselor naturale şi integritatea lor, protecţia ecologică a populaţiei şi a mediului ambiant;
11) favorizează dezvoltarea autonomiei organelor administraţiei publice de toate nivelurile;
12) asigură legalitatea, ordinea publică, drepturile şi libertăţile cetăţenilor;
13) promovează politica securităţii naţionale, dirijează activitatea de apărare a Republicii Moldova;
14) asigură respectarea şi executarea legilor, hotărîrilor Parlamentului, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte;
15) promovează o politică externă în conformitate cu competenţa sa.
[Art.3 modificat prin Legea nr.1210-XIV din 31.07.2000, în vigoare 31.08.2000]
[Art.3 modificat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]
[Art.3 modificat prin Legea nr.1250-XII din 23.12.1992, în vigoare 23.12.1992]
[Art.3 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]
[Art.3 modificat prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 4. Componenţa Guvernului şi modul de formare a lui
Guvernul se formează în următoarea componenţă: Prim-ministrul, prim-viceprim-ministrul, viceprim-ministrii, miniştrii şi alţi membri stabiliţi prin lege.
Membri ai Guvernului pot fi numai cetăţenii Republicii Moldova.
Preşedintele Republicii Moldova, după consultarea fracţiunilor parlamentare, desemnează un candidat pentru funcţia de Prim-ministru.
Candidatul pentru funcţia de Prim-ministru, în termen de 15 zile de la desemnare, cere votul de încredere al Parlamentului asupra programului de activitate şi a întregii liste a Guvernului.
Preşedintele Republicii Moldova, în baza votului de încredere acordat de Parlament, numeşte Guvernul.
În termen de trei zile de la data numirii Guvernului, Prim-ministrul, viceprim-miniştrii, miniştrii şi ceilalţi membri ai Guvernului vor depune individual, în faţa Preşedintelui Republicii Moldova, jurămîntul al cărui text este prevăzut la art.79 alin.(2) din Constituţie.
În caz de remaniere guvernamentală sau de vacanţă a postului Preşedintele Republicii Moldova revocă şi numeşte, la propunerea Prim-ministrului, pe unii membri ai Guvernului.
Guvernul îşi exercită mandatul din ziua depunerii jurămîntului de către membrii lui în faţa Preşedintelui Republicii Moldova şi pînă la validarea alegerilor pentru un nou Parlament. Membrii Guvernului, numiţi în funcţie conform alineatului 7, îşi exercită atribuţiile după depunerea jurămîntului în acelaşi mod.
Guvernul, în cazul exprimării votului de neîncredere de către Parlament, al demisiei Prim-ministrului sau în cazul alegerilor unui nou Parlament, îndeplineşte numai funcţiile de administrare a treburilor publice, pînă la depunerea jurămîntului de către membrii noului Guvern.
[Art.4 modificat prin Legea nr.1210-XIV din 31.07.2000, în vigoare 31.08.2000]
[Art.4 completat prin Legea nr.1086-XIII din 24.01.1997, în vigoare 24.01.1997]
[Art.4 în redacţia Legii nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]
[Art.4 modificat prin Legea nr.12-XIII din 31.03.1994, în vigoare 31.03.1994]
[Art.4 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]
[Art.4 în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 5. Responsabilitatea Guvernului
Guvernul răspunde în faţa Parlamentului pentru activitatea sa.
Guvernul cel puţin o dată pe an ţine în faţa Parlamentului o dare de seamă despre activitatea sa.
Miniştrii şi conducătorii departamentelor, în baza unei hotărîri a Parlamentului, ţin în faţa lui dări de seamă despre activitatea lor.
Membrii Guvernului sînt obligaţi să răspundă la întrebările şi interpelările formulate de deputaţi referitor la activitatea Guvernului şi a organelor din subordinea lui în modul stabilit.
Guvernul examinează deciziile comisiilor Parlamentului referitoare la activitatea Guvernului şi a organelor din subordinea lui, comunică comisiilor rezultatele examinării deciziilor sau măsurile luate pe marginea lor.
[Art.5 modificat prin Legea nr.1210-XIV din 31.07.2000, în vigoare 31.08.2000]
[Art.5 în redacţia Legii nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]
[Art.5 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]
[Art.5 în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 6. Demisia Guvernului
Guvernul are dreptul să demisioneze din propria iniţiativă.
Fiecare membru al Guvernului are, de asemenea, dreptul de a demisiona.
Demisionarea Prim-ministrului conduce la demisionarea Guvernului în componenţă deplină.
Cererea de demisie a Prim-ministrului şi a întregii componenţe a Guvernului se prezintă Parlamentului, care se pronunţă asupra ei.
Cererile de demisie a unor membri a Guvernului se prezintă Prim-ministrului şi se aduc la cunoştinţa Preşedintelui Republicii Moldova.
Guvernul îşi dă demisia în cazul în care:
1) Parlamentul şi-a exprimat neîncrederea în Guvern conform art.106 şi 1061 din Constituţie;
2) Prim-ministrul a demisionat sau a decedat;
3) a fost ales un nou Parlament (la prima lui şedinţă).
[Art.6 modificat prin Legea nr.1210-XIV din 31.07.2000, în vigoare 31.08.2000]
[Art.6 modificat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]
[Art.6 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]
[Art.6 modificat prin Legea nr.588-XII din 22.05.1991, în vigoare 22.05.1991]
[Art.6 modificat prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 7. Exprimarea votului de neîncredere Guvernului
Parlamentul, la propunerea a cel puţin o pătrime din deputaţi, poate exprima vot de neîncredere Guvernului.
Exprimarea neîncrederii Guvernului se hotărăşte cu votul majorităţii deputaţilor.
[Art.7 în redacţia Legii nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]
[Art.7 modificat prin Legea nr.588-XII din 22.05.1991, în vigoare 22.05.1991]
[Art.7 în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 8. Participarea Guvernului la lucrările Sovietului Suprem al republicii
Prim-ministrul şi membrii Guvernului au dreptul să participe la lucrările sesiunilor Sovietului Suprem al Moldovei, la şedinţele comisiilor şi să-şi expună opiniile pe marginea chestiunilor examinate.
În caz de necesitate, participarea membrilor Guvernului la lucrările Parlamentului este obligatorie.
Membrii Guvernului sînt obligaţi să răspundă la interpelările deputaţilor în modul stabilit de Regulamentul Parlamentului.
Prim-ministrul, viceprim-miniştrii, miniştrii şi conducătorii organelor din subordinea Guvernului în timpul şedinţelor Parlamentului răspund la întrebările deputaţilor.
Din invitaţia comisiilor Parlamentului ori a fracţiunilor parlamentare, miniştrii sau persoanele cu funcţii de răspundere împuternicite de miniştri participă la şedinţele comisiilor sau fracţiunilor şi răspund la întrebările deputaţilor.
[Art.8 modificat prin Legea nr.1210-XIV din 31.07.2000, în vigoare 31.08.2000]
[Art.8 completat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]
Articolul 9. Garanţiile sociale ale membrilor Guvernului
Membrii Guvernului se bucură de garanţii sociale egale şi nu pot avea privilegii care nu sînt prevăzute de legislaţie.
În cazul în care Guvernul se reorganizează, în cazul demisionării Guvernului sau a unor membri ai lui, precum şi la expirarea mandatului membrii Guvernului beneficiază de garanţiile sociale respective.
COMPETENŢA GUVERNULUI
Articolul 10. Chestiunile generale ce ţin de competenţa Guvernului
În conformitate cu împuternicirile sale Guvernul:
1) promovează în viaţă legile Republicii Moldova, decretele Preşedintelui Republicii Moldova şi exercită controlul asupra executării hotărîrilor şi ordonanţelor Guvernului;
2) stabileşte funcţiile ministerelor, departamentelor, ale altor autorităţi administrative din subordinea sa, asigură întreţinerea autorităţilor administraţiei publice centrale în limitele mijloacelor financiare aprobate în acest scop de Parlament;
3) coordonează şi exercită controlul asupra activităţii organelor administraţiei publice locale ale Republicii Moldova;
4) realizează programele dezvoltării economice şi sociale a republicii, creează condiţii pentru funcţionarea autoadministrării;
5) conduce organele de apărare a teritoriului, securităţii Republicii Moldova şi a cetăţenilor ei;
6) asigură promovarea politicii interne şi externe a Republicii Moldova.
[Art.10 modificat prin Legea nr.1210-XIV din 31.07.2000, în vigoare 31.08.2000]
[Art.10 modificat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]
[Art.10 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]
[Art.10 modificat prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 11. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul dezvoltării sociale, învăţămîntului, tineretului şi sportului, culturii şi ocrotirii sănătăţii
Guvernul:
1) promovează o politică de stat unitară în vederea asigurării pentru populaţia republicii a unui nivel de trai care nu ar fi mai scăzut decît nivelul minimal de trai stabilit oficial şi care ar corespunde nivelului dezvoltării economice a Republicii Moldova;
2) realizează politica de stat în domeniul reglementării proceselor migraţioniste, promovează şi perfecţionează un program integral în domeniul demografiei;
3) ia măsuri în ceea ce priveşte creşterea numărului de locuri de muncă, crearea condiţiilor pentru ridicarea nivelului de trai, a unor condiţii normale de muncă şi odihnă, asistenţă socială;
4) asigură condiţii social-economice, creează o bază tehnico-materială şi fonduri speciale pentru dezvoltarea învăţămîntului public, tineretului, culturii, ocrotirii sănătăţii, protecţiei mediului ambiant;
5) elaborează direcţiile strategice de dezvoltare a urbanismului, a gospodăriei comunale şi de locuinţe;
6) ia măsuri în vederea asigurării populaţiei cu produse alimentare, mărfuri industriale, medicamente, servicii, promovează politica statului în domeniul standardizării, metrologiei, acreditării şi certificării produselor;
7) dirijează activitatea de ocrotire a monumentelor de istorie şi cultură; asigură executarea legislaţiei cu privire la libertatea conştiinţei;
8) asigură păstrarea, dezvoltarea şi funcţionarea limbii moldoveneşti, recunoaşte şi protejează dreptul la păstrarea, dezvoltarea şi funcţionarea limbii ruse şi altor limbi vorbite pe teritoriul ţării;
9) susţine prin diferite forme de colaborare activitatea comunităţilor naţionale ale moldovenilor şi găgăuzilor care locuiesc în afara hotarelor Republicii Moldova;
10) asigură dezvoltarea turismului, gospodăriei de agrement;
11) promovează politica statului în domeniul culturii fizice şi sportului.
[Art.11 modificat prin Legea nr.636-XV din 15.11.2001, în vigoare 29.11.2001]
[Art.11 modificat prin Legea nr.1210-XIV din 31.07.2000, în vigoare 31.08.2000]
[Art.11 modificat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]
Articolul 12. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul economiei
Guvernul:
1) exercită, din însărcinarea Sovietului Suprem al republicii, funcţiile de proprietar al patrimoniului statului, creează condiţiile necesare pentru dezvoltarea tuturor tipurilor de proprietate;
2) reglementează, folosind mijloacele economice şi juridice, activitatea tuturor ramurilor economiei şi a subiecţilor proprietăţii pe teritoriul Republicii Moldova;
21) întreprinde măsuri pentru asigurarea libertăţii comerţului şi activităţii de întreprinzător, protecţiei concurenţei loiale, creării unui cadru favorabil valorificării tuturor factorilor de producţie;
22) ia măsuri în vederea apărării intereselor producătorilor autohtoni, executorilor de lucrări şi servicii;
3) stabileşte proporţii raţionale de folosire a venitului naţional, inclusiv dezvoltarea economiei naţionale a republicii, elaborează, coordonează şi realizează programele dezvoltării ei economice şi sociale;
4) promovează o politică unitară în domeniul retribuirii muncii;
5) organizează şi promovează activitatea economică externă a republicii;
[Pct.6) abrogat prin Legea nr.1210-XIV din 31.07.2000, în vigoare 31.08.2000]
7) elaborează şi prezintă în Sovietul Suprem al republicii proiecte de documente normative privind programele de dezvoltare economică şi socială;
8) organizează elaborarea şi îndeplinirea programelor, concepţiilor şi strategiilor naţionale;
9) ia măsuri în vederea ocrotirii şi folosirii raţionale a pămîntului, subsolului, a resurselor de apă, a faunei şi florei, în vederea menţinerii purităţii aerului şi asigurării reproducerii tuturor sistemelor biologice, precum şi menţinerii echilibrului ecologic, promovează politica statului în domeniul securităţii radiologice şi exercită controlul de stat în acest domeniu;
10) formează politica de stat în domeniul investiţiilor şi efectuează realizarea ei în scopuri bine determinate, ia măsuri în vederea atragerii şi protecţiei investiţiilor persoanelor fizice şi juridice, inclusiv străine, asigură condiţii pentru crearea unui climat favorabil pentru investiţii în Republica Moldova;
11) repartizează mijloace pentru acordarea de ajutor zonelor din republică şi ramurilor economiei ei care se află în condiţii dificile sau care necesită o dezvoltare accelerată;
111) elaborează programele de investiţii, de reparaţie şi întreţinere a drumurilor publice, pornind de la limitele mijloacelor prevăzute pentru aceste scopuri în legea bugetară anuală;
12) stabileşte modalitatea de gestionare, în modul prevăzut de legislaţie, a fondurilor create special pentru dezvoltarea social-economică a ţării;
13) asigură organizarea unui sistem unic de evidenţă şi de statistică;
14) organizează elaborarea şi implementarea reglementărilor tehnice şi altor acte normative în domeniul standardizării, organizează şi coordonează controlul şi supravegherea de stat în ceea ce priveşte respectarea normelor standardizării;
15) suspendă, în modul stabilit de legislaţie, hotărîrile şi alte decizii ale ministerelor, departamentelor şi altor autorităţi administrative din subordinea Guvernului, dacă acestea contravin Constituţiei, legilor, decretelor Preşedintelui Republici Moldova, hotărîrilor şi ordonanţelor Guvernului.
[Art.12 modificat prin Legea nr.1210-XIV din 31.07.2000, în vigoare 31.08.2000]
[Art.12 modificat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]
[Art.12 completat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]
Articolul 13. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul finanţelor, creditelor, impozitelor, preţurilor şi circulaţiei monetare
Guvernul:
1) asigură, în limitele competenţei sale, transpunerea în viaţă a politicii unice a statului în domeniul finanţelor, creditelor şi circulaţiei monetare;
2) elaborează şi prezintă anual Parlamentului spre examinare şi aprobare proiectele bugetului de stat şi bugetului asigurărilor sociale de stat, precum şi proiectul fondului extrabugetar, în cazul formării lui;
3) promovează politica unică a statului în domeniul preţurilor;
4) promovează politica vamală şi financiar-valutară.
[Art.13 modificat prin Legea nr.1210-XIV din 31.07.2000, în vigoare 31.08.2000]
[Art.13 modificat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]
Articolul 14. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul muncii şi politicii de cadre în serviciul public
Guvernul:
1) promovează politica în domeniul utilizării forţelor de muncă, al muncii şi salarizării, ia măsuri în vederea perfecţionării ei;
2) întru implementarea politicii de cadre:
conduce şi organizează activitatea de prognozare şi formare a rezervei de cadre pentru aparatul organelor administraţiei publice centrale şi locale, contribuie la asigurarea pregătirii şi sporirii gradului de calificare a acestora;
coordonează şi controlează activitatea organelor administraţiei publice antrenate în implementarea politicii de cadre şi în crearea sistemului continuu de instruire a cadrelor.
[Art.14 modificat prin Legea nr.1210-XIV din 31.07.2000, în vigoare 31.08.2000]
Articolul 15. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul ştiinţei şi tehnicii
Guvernul:
1) promovează o politică unitară în domeniul ştiinţei şi tehnicii, asigurînd crearea bazei tehnico-materiale necesare dezvoltării lor;
2) asigură elaborarea şi realizarea programelor de dezvoltare a ştiinţei şi tehnicii, creînd în acest scop fonduri republicane speciale.
Articolul 16. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul asigurării legalităţii
Guvernul:
1) întreprinde acţiuni vizînd asigurarea drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor;
2) organizează controlul asupra executării legilor şi altor acte normative de către ministere, departamente, alte autorităţi ale administraţiei publice centrale, de către organele şi instituţiile cu funcţii publice din subordine care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul Republicii Moldova;
3) în scopul perfecţionării legislaţiei în vigoare şi reglementării juridice a raporturilor din societate, elaborează proiecte de legi pe domenii;
4) ia măsuri de menţinere a ordinii publice, realizează programe de stat privind combaterea criminalităţii.
[Art.16 modificat prin Legea nr.1210-XIV din 31.07.2000, în vigoare 31.08.2000]
[Art.16 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]
[Art.16 modificat prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 17. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul asigurării securităţii şi capacităţii de apărare a ţării
Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul asigurării securităţii şi capacităţii de apărare a ţării
Guvernul:
1) ia măsuri în vederea asigurării securităţii statului, pazei fronturilor de stat şi a teritoriului Republicii Moldova;
2) exercită conducerea generală a construcţiei Forţelor Armate ale Republicii, stabileşte anual contingentul de cetăţeni care urmează să fie recrutaţi în vederea pregătirii şi reciclării militare;
3) ia măsuri în vederea asigurării capacităţii de apărare a ţării, dotării Forţelor Armate cu toate cele necesare pentru ca ele să-şi onoreze datoria faţă de popor - apărarea independenţei şi integrităţii teritoriale a Patriei;
4) exercită conducerea generală a protecţiei civile a Republicii Moldova.
[Art.17 modificat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]
[Art.17 în redacţia Legii nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]
Articolul 18. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul politicii externe
Guvernul:
1) poartă tratative şi ia parte la negocieri, acordă împuterniciri pentru iniţierea negocierilor şi semnarea tratatelor, încheie tratate internaţionale şi asigură îndeplinirea lor;
2) stabileşte relaţii multilaterale între Republica Moldova şi state străine, organizaţii internaţionale, asigură schimbul de informaţie, de studenţi şi specialişti;
3) prezintă Preşedintelui Republicii Moldova propuneri privind acreditarea şi rechemarea reprezentanţilor diplomatici ai Republicii Moldova, înfiinţarea, desfiinţarea şi schimbarea rangului misiunilor diplomatice;
4) reprezintă Republica Moldova în relaţiile internaţionale;
5) asigură promovarea unui curs unic şi coerent în domeniul politicii externe.
[Art.18 modificat prin Legea nr.1210-XIV din 31.07.2000, în vigoare 31.08.2000]
[Art.18 modificat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]
[Art.18 modificat prin Legea nr.1435-XII din 20.05.1993, în vigoare 20.05.1993]
RELAŢIILE GUVERNULUI CU ALTE ORGANE DE STAT
Articolul 19. Relaţiile Guvernului cu organele administraţiei publice locale
Guvernul:
1) promovează în viaţă şi exercită controlul asupra respectării şi executării legilor Republicii Moldova, hotărîrilor Sovietului Suprem al Republicii Moldova, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova hotărîrilor şi ordonanţelor Guvernului de către organele administraţiei publice locale;
2) administrează, în comun cu organele administraţiei publice locale, obiectivele şi ramurile de importanţă statală;
3) coordonează activitatea organelor administraţiei publice locale în vederea traducerii în viaţă a politicii de stat în domeniul asistenţei sociale, ocrotirii sănătăţii, învăţămîntului public, tineretului şi sportului, culturii şi protecţiei mediului ambiant;
4) contestă hotărîrile autorităţilor administraţiei publice locale, dacă ele contravin legislaţiei.
[Art.19 modificat prin Legea nr.1210-XIV din 31.07.2000, în vigoare 31.08.2000]
[Art.19 modificat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]
[Art.19 modificat prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 191. Reprezentantul Guvernului în teritoriu
Reprezentantul Guvernului în teritoriu - în judeţ, în unitatea teritorială autonomă cu statut special şi în municipiulChişinău - este prefectul.
Numirea în funcţie şi eliberarea din funcţie a prefectului se face prin hotărîre de Guvern.
Numirea în funcţie şi eliberarea din funcţie a subprefectului se face prin hotărîre de Guvern, la propunerea prefectului.
[Art.191 introdus prin Legea nr.1210-XIV din 31.07.2000, în vigoare 31.08.2000]
Notă: Art.20 abrogat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992, art.21-32, se consideră respectiv art.20-31
Articolul 20. Conducerea ministerelor Republicii Moldova şi altor organe de pe teritoriul republicii
Guvernul:
1) conduce, coordonează şi controlează activitatea ministerelor, departamentelor, a serviciilor şi inspectoratelor de stat, a comisiilor şi consiliilor guvernamentale, altor autorităţi din subordinea sa;
2) aprobă regulamentele ministerelor, departamentelor, serviciilor şi inspectoratelor de stat, comisiilor şi consiliilor guvernamentale;
3) numeşte şi demite din funcţie adjuncţii miniştrilor Republicii Moldova, conducătorii şi adjuncţii conducătorilor celorlalte organe din subordinea sa, confirmă şi eliberează de exercitarea obligaţiilor de membri ai colegiilor ministerelor Republicii Moldova şi ai altor organe din subordinea sa.
[Art.20 modificat prin Legea nr.1210-XIV din 31.07.2000, în vigoare 31.08.2000]
[Art.20 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]
[Art.20(21) în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 21. Ministerele Republicii Moldova
Ministerele sînt organele centrale de specialitate ale statului. Ele sînt conduse de miniştri, care poartă răspundere personală pentru îndeplinirea sarcinilor puse în seama lor.
Ministerele transpun în viaţă, în baza legilor republicii, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, politica Guvernului, hotărîrile şi ordonanţele lui, conduc în limitele competenţei domeniile încredinţate şi sînt responsabile de activitatea lor.
Guvernul poate delega prin hotărîre unele funcţii din competenţa sa către ministerele de domeniu. Acest drept se realizează prin adoptarea de acte normative departamentale, înregistrate în modul stabilit şi publicate în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Ministerele promovează o politică statală de cadre îndreptată spre completarea propriului aparat central şi a organelor de resort cu specialişti de înaltă calificare, creează sistemul ramural de instruire continuă a cadrelor, organizează pregătirea specialiştilor cu studii superioare şi medii de specialitate, asigură pregătirea cadrelor, inclusiv în străinătate. În virtutea sarcinilor, ministerele au dreptul de a face remanieri în aparatele lor prin reînnoirea contractelor de muncă sau prin atestarea funcţionarilor de stat.
[Art.21 în redacţia Legii nr.75-XV din 18.04.2001, în vigoare 19.04.2001]
[Art.21 modificat prin Legea nr.1210-XIV din 31.07.2000, în vigoare 31.08.2000]
[Art.21 modificat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]
[Art.21 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]
[Art.21(22) în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 22. Departamentele, serviciile şi inspectoratele de stat, comisiile şi consiliile guvernamentale
Departamentul de pe lîngă Guvern sînt autorităţi administrative şi se formează de Parlament la propunerea Prim-ministrului în scopul conducerii, coordonării activităţii şi exercitării controlului în domeniul organizării economiei şi în alte domenii, care nu intră nemijlocit în atribuţiile ministerelor.
Departamentele sînt conduse de directori generali. Directorii generali sînt numiţi în funcţie şi eliberaţi din funcţie de Guvern.
Serviciile şi inspectoratele de stat se formează de către Guvern în scopul exercitării controlului asupra executării legilor republicii, a hotărîrilor şi a altor acte emise de Parlament, a decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, a hotărîrilor şi ordonanţelor Guvernului.
Serviciile şi inspectoratele de stat sînt conduse de directori, numiţi în funcţie şi eliberaţi din funcţie de Guvern.
Departamentele, serviciile şi inspectoratele de stat emit, în limitele competenţei lor, acte normative departamentale.
Guvernul poate să creeze comisii şi consilii permanente şi provizorii pentru studierea unor probleme şi elaborarea hotărîrii în vederea dezvoltării economiei, politicii în domeniile finanţelor, creditelor, preţurilor, valutei, circulaţiei monetare, precum şi în domeniile politicii sociale, învăţămîntului public, culturii şi din alte sfere ale vieţii.
Comisiile şi consiliile se formează din lucrători ai ministerelor, precum şi din savanţi şi specialişti de frunte, la propunerea Prim-ministrului, a prim-viceprim-ministrului sau a viceprim-miniştrilor.
Activitatea comisiilor şi consiliilor este condusă de Prim-ministru, de miniştri sau de alte persoane, numite de Guvern.
[Art.22 modificat prin Legea nr.1210-XIV din 31.07.2000, în vigoare 31.08.2000]
[Art.22 modificat prin Legea nr.37-XIII din 05.04.1994, în vigoare 05.04.1994]
[Art.22 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]
[Art.22(23) modificat prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 23. Controlul exercitat de Guvern asupra activităţii organelor subordonate lui
Guvernul exercită controlul legalităţii şi oportunităţii activităţii ministerelor, departamentelor, altor organe din subordine şi prefecturilor.
Guvernul abrogă hotărîrile şi ordinele miniştrilor, conducătorilor altor organe din subordine, ordinele Directorului Cancelariei de Stat, ordinele prefecţilor, ce nu corespund legilor, hotărîrilor şi ordonanţelor Guvernului.
Prim-ministrul Republicii Moldova poate cere dări de seamă prim-viceprim-ministrului, viceprim-miniştrilor, fiecărui ministru, conducător de departament, de serviciu de stat, de inspectorat de stat, de comisie guvernamentală sau de consiliu guvernamental şi fiecărui prefect.
Competenţa de supraveghere a Guvernului se extinde şi asupra persoanelor cu funcţii de conducere din autorităţile prevăzute în prezentul articol.
[Art.23 modificat prin Legea nr.75-XV din 18.04.2001, în vigoare 19.04.2001]
[Art.23 modificat prin Legea nr.1210-XIV din 31.07.2000, în vigoare 31.08.2000]
[Art.23 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]
[Art.(23)24 în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
STRUCTURA ADMINISTRAŢIEI PUBLICE CENTRALE
[Titlul IV (art.24) în redacţia Legii nr.676-XIV din 16.11.1999, în vigoare 17.11.1999]
[Titlul IV (art.24) în redacţia Legii nr.32-XIV din 28.05.1998, în vigoare 28.05.1998]
[Denumirea titlului IV în redacţia Legii nr.24-XIV din 21.05.1998, în vigoare 27.05.1998]
[Titlul IV (art.24) în redacţia Legii nr.1086-XIII din 24.01.1997, în vigoare 24.01.1997]
[Titlul IV (art.24) în redacţia Legii nr.37-XIII din 05.04.1994, în vigoare 05.04.1994]
[Titlul IV (art.24) în redacţia Legii nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]
[Titlul IV (art.24) în redacţia Legii nr.584-XII din 20.05.1991, în vigoare 20.05.1991]
Articolul 24. Organele centrale de specialitate ale administraţiei publice
În republică activează:
1) următoarele ministere:
Ministerul Economiei
Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare
Ministerul Industriei
Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor
Ministerul Energeticii
Ministerul Finanţelor
Ministerul Învăţămîntului
Ministerul Culturii
Ministerul Sănătăţii
Ministerul Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului
Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale
Ministerul Afacerilor Externe
Ministerul Justiţiei
Ministerul Afacerilor Interne
Ministerul Apărării
2) alte organe centrale de specialitate ale administraţiei publice:
Departamentul Relaţii Interetnice
Departamentul Situaţii Excepţionale
Departamentul Trupelor de Grăniceri
Departamentul Vamal
Departamentul Standardizare şi Metrologie
Departamentul Privatizării
Departamentul Tineret şi Sport
Departamentul Statistică şi Sociologie
Departamentul Tehnologii Informaţionale
Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei.
[Art.24 completat prin Legea nr.860-XV din 15.02.2002, în vigoare 28.02.2002]
[Art.24 în redacţia Legii nr.75-XV din 18.04.2001, în vigoare 19.04.2001]
[Art.24 completat prin Legea nr.754-XIV din 23.12.1999, în vigoare 31.12.1999]
[Art.24 în redacţia Legii nr.676-XIV din 16.11.1999, în vigoare 17.11.1999]
[Art.24 în redacţia Legii nr.32-XIV din 28.05.1998, în vigoare 28.05.1998]
[Art.24 modificat prin Legea nr.24-XIV din 21.05.1998, în vigoare 27.05.1998]
[Art.24 în redacţia Legii nr.1086-XIII din 24.01.1997, în vigoare 24.01.1997]
[Art.24 completat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]
[Art.24 completat prin Legea nr.128-XIII din 27.05.1994, în vigoare 27.05.1994]
[Art.24 în redacţia Legii nr.37-XIII din 05.04.1994, în vigoare 05.04.1994]
[Art.24 modificat prin Legea nr.1250-XII din 23.12.1992, în vigoare 23.12.1992]
[Art.24 în redacţia Legii nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]
[Art.24(25) în redacţia Legii nr.584-XII din 20.05.1991, în vigoare 20.05.1991]
ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII GUVERNULUI
Articolul 25. Şedinţele Guvernului
Şedinţele Guvernului se desfăşoară după caz, dar nu mai rar decît o dată pe trimestru.
La şedinţe Guvernul examinează:
1) programul său de activitate şi declaraţia de politică generală;
2) proiectele concepţiilor, prognozelor şi strategiilor dezvoltării social-economice a ţării;
3) proiectele programelor de importanţă statală;
4) proiectul bugetului de stat şi bugetului asigurărilor sociale de stat, iniţiativele legislative şi amendamentele ce ţin de majorarea sau reducerea veniturilor bugetare sau împrumuturilor, precum şi de majorarea sau reducerea cheltuielilor bugetare;
5) darea de seamă asupra executării bugetului consolidat;
6) darea de seamă a Guvernului asupra activităţii sale, care va fi prezentată spre examinare Parlamentului;
7) proiectele de legi şi avizele asupra iniţiativelor legislative;
8) adoptarea hotărîrilor şi ordonanţelor;
9) aprobarea structurii şi regulamentelor ministerelor, departamentelor de pe lîngă Guvern şi altor organe şi instituţii din subordine;
10) aprobarea Regulamentului Guvernului;
11) numirea judecătorilor la Curtea Constituţională;
12) numirea în funcţii publice, conform competenţei;
13) chestiunile privind demisia Guvernului;
14) alte chestiuni majore de politică internă şi externă.
Şedinţele Guvernului sînt prezidate de Prim-ministru sau de unul din viceprim-miniştri. Şedinţele sînt deliberative, dacă la ele participă majoritatea membrilor Guvernului.
Hotărîrile se adoptă cu votul majorităţii membrilor Guvernului prezenţi la şedinţă, iar ordonanţele - cu votul majorităţii membrilor Guvernului.
Şedinţele Guvernului sînt publice. La ele pot participa şi alte persoane, în conformitate cu legislaţia. La decizia Prim-ministrului, şedinţele pot fi închise.
Guvernul asigură transparenţa activităţii sale.
[Art.25 în redacţia Legii nr.1210-XIV din 31.07.2000, în vigoare 31.08.2000]
[Art.25 modificat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]
[Art.25(26) în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 26. Prezidiul Guvernului
Pentru organizarea activităţii interne a Guvernului se formează Prezidiul Guvernului în componenţa Prim-ministrului, prim-viceprim-ministrului, viceprim-miniştrilor şi ministrul justiţiei.
[Art.26 completat prin Legea nr.75-XV din 18.04.2001, în vigoare 19.04.2001]
[Art.26 modificat prin Legea nr.676-XIV din 16.11.1999, în vigoare 17.11.1999]
[Art.26 în redacţia Legii nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]
[Art.26 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]
[Art.26(27) în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 27. Prim-ministrul Republicii Moldova
Prim-ministrul conduce Guvernul şi coordonează activitatea membrilor acestuia, respectînd atribuţiile ce le revin.
Prim-ministrul Republicii Moldova:
1) prezidează şedinţele Guvernului şi ale Prezidiului lui;
2) în cazuri excepţionale ia decizii în problemele conducerii Republicii Moldova în limitele competenţei Guvernului şi informează despre aceasta Guvernul la şedinţa lui ordinară;
3) asigură colegialitatea în activitatea Guvernului;
4) formează Guvernul şi propune componenţa lui în modul stabilit;
5) acordă împuterniciri pentru negocierea şi semnarea tratatelor internaţionale ale Republicii Moldova;
[Pct.6) abrogat prin Legea nr.1210-XIV din 31.07.2000, în vigoare 31.08.2000]
7) prezintă spre examinare Prezidiului Guvernului sau pune în faţa Preşedintelui Republicii Moldova chestiunea cu privire la stimularea sau la aplicarea unor sancţiuni disciplinare faţă de membrul Guvernului;
8) în cazul în care unul din miniştri nu îşi exercită atribuţiile conform legislaţiei, este în drept să înainteze Preşedintelui Republicii Moldova propunere privitor la revocarea acestui ministru;
9) informează Preşedintele Republicii Moldova în problemele deosebit de importante pentru ţară.
În conformitate cu Constituţia (Legea Fundamentală) a Republicii Moldova Prim-ministrul este învestit şi cu alte împuterniciri prevăzute prin prezenta Lege şi prin alte legi ale Republicii Moldova.
În cazul în care Prim-ministru este în imposibilitate de a-şi exercita atribuţiile, Preşedintele Republicii Moldova va desemna un alt membru al Guvernului ca Prim ministru interimar. Interimatul încetează dacă Prim-ministrul reia activitatea în Guvern.
[Art.27 modificat prin Legea nr.1210-XIV din 31.07.2000, în vigoare 31.08.2000]
[Art.27 modificat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]
[Art.27(28) în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 271. Atribuţiile ministrului care îndeplineşte temporar obligaţiile Prim-ministrului
Ministrul care îndeplineşte temporar obligaţiile Prim-ministrului are aceleaşi atribuţii ca şi Prim-ministrul, cu excepţia:
1) adoptării hotărîrii privind demisia Guvernului sau Prim-ministrului;
2) formării şi propunerii componenţei Guvernului;
3) înaintării propunerilor privind numirea în funcţie şi eliberarea din funcţie a miniştrilor;
4) numirii în funcţie şi eliberării din funcţie a Directorului Cancelariei de Stat;
5) numirii în funcţie şi eliberării din funcţie a conducătorilor organelor şi instituţiilor din subordinea Guvernului.
[Art.271 introdus prin Legea nr.1210-XIV din 31.07.2000, în vigoare 31.08.2000]
Articolul 28. Prim-viceprim-ministrul şi viceprim-miniştrii Republicii Moldova
Prim-viceprim-ministrul, viceprim-miniştrii înfăptuiesc în conformitate cu obligaţiile lor coordonarea activităţii ministerelor, departamentelor şi a celorlalte organe din subordonarea Guvernului, exercită controlul asupra activităţii lor şi le dau în mod operativ indicaţii pentru asigurarea îndeplinirii hotărîrilor, ordonanţelor şi dispoziţiilor Guvernului şi a altor probleme ale activităţii lor; examinează în prealabil propunerile şi proiectele hotărîrilor, ordonanţelor şi dispoziţiilor, prezentate de Guvern.
[Art.28 completat prin Legea nr.1210-XIV din 31.07.2000, în vigoare 31.08.2000]
[Art.28 modificat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]
[Art.28 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]
[Art.28(29) introdus prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 29. Membrii Guvernului
Membrii Guvernului:
poartă răspundere pentru sferele de activitate ce le-au fost încredinţate şi pentru activitatea Guvernului în ansamblu;
participă la examinarea chestiunilor în cadrul şedinţelor Guvernului şi ale Prezidiului său;
pot prezenta Guvernului propuneri cu privire la examinarea chestiunilor ce ţin de competenţa lor, pot iniţia elaborarea unor hotărîri şi ordonanţe ale Guvernului.
Ministrul nu este în drept:
1) să deţină o oricare altă funcţie în organele autorităţilor publice centrale şi locale;
2) să se încadreze în organele de conducere a unităţilor comerciale;
3) să practice activitate de întreprinzător personal sau prin terţe persoane;
4) să deţină o altă funcţie retribuită, cu excepţia activităţii ştiinţifico-pedagogice.
Condiţiile de retribuire a muncii şi de asigurare materială şi socială a membrilor Guvernului sînt stabilite de legislaţie.
Funcţia de membru al Guvernului şi împuternicirile membrului Guvernului încetează în cazul demisiei, revocării, incompatibilităţii funcţiei sau decesului.
[Art.29 modificat prin Legea nr.1210-XIV din 31.07.2000, în vigoare 31.08.2000]
[Art.29 modificat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]
[Art.29(30) introdus prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 30. Hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului
Pentru exercitarea atribuţiilor constituţionale şi celor ce decurg din prezenta lege, precum şi pentru organizarea exercitării legilor, Guvernul adoptă hotărîri, care au caracter obligatoriu.
Dispoziţiile se emit de către Prim-ministru pentru organizarea activităţii interne a Guvernului.
Hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului se semnează de Prim-ministru. Unele hotărîri se contrasemnează de miniştrii care au obligaţia punerii lor în aplicare:
hotărîrile privind executarea bugetului, utilizarea împrumuturilor şi creditelor interne şi externe, desfăşurarea reformelor financiar-economice şi sociale, administrarea proprietăţii publice - respectiv de ministrul finanţelor, ministrul economiei;
hotărîrile privind asigurarea securităţii statului, ordinii publice, capacităţii de apărare, activitatea Forţelor Armate - respectiv de ministrul afacerilor interne şi de ministrul apărării;
hotărîrile privind politica externă - de ministrul afacerilor externe;
hotărîrile privind exercitarea de către Guvern a dreptului de iniţiativă legislativă, elaborarea programelor de activitate legislativă, aprobarea proiectelor de legi şi prezentarea lor Parlamentului spre examinare - respectiv de ministrul justiţiei;
hotărîrile cu caracter complex, care reglementează funcţionarea diferitor ramuri ale economiei naţionale - se contrasemnează, la decizia Prim-ministrului, de către un ministru responsabil pentru punerea acestora în aplicare.
Hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, cu excepţia celor de uz intern şi celor care conţin secret de stat, se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în termen de 10 zile de la data adoptării sau emiterii. Hotărîrile Guvernului intră în vigoare la data adoptării, dacă în textul lor nu este stabilit alt termen. Dispoziţiile Guvernului intră în vigoare la data emiterii.
Hotărîrile Guvernului care aduc atingere drepturilor şi libertăţilor omului intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
[Art.30 modificat prin Legea nr.543-XV din 12.10.2001, în vigoare 22.11.2001]
[Art.30 modificat prin Legea nr.1210-XIV din 31.07.2000, în vigoare 31.08.2000]
Notă: Se recunosc neconstituţionale sintagmele: "cu excepţia celor de uz intern"; "Hotărîrile Guvernului intră în vigoare la data adoptării, dacă în textul lor nu este stabilit alt termen. Dispoziţiile Guvernului intră în vigoare la data emiterii"; "care aduc atingere drepturilor şi libertăţilor omului" prin Hot. Curţii Constituţionale nr.4 din 04.02.99, în vigoare 4 februarie 1999
[Art.30 modificat prin Legea nr.83-XIV din 08.07.1998, în vigoare 06.08.1998]
[Art.30 modificat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]
[Art.30 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]
[Art.30(31) introdus prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 301. Procedura delegării legislative
Întru realizarea programului său de activitate şi în temeiul art.1062 din Constituţie, Guvernul adoptă ordonanţe în conformitate cu legea specială de abilitare.
Legea de abilitare a Guvernului de a emite ordonanţe se adoptă de Parlament, la cererea Guvernului, pentru o perioadă definită. În lege se indică domeniile şi data pînă la care pot fi emise ordonanţele.
În cazul în care prin legea de abilitare se cere aprobarea ordonanţelor de către Parlament, Guvernul, concomitent cu proiectul ordonanţei, examinează şi proiectul legii privind aprobarea ordonanţei şi îl prezintă Parlamentului spre adoptare în termenul stabilit de legea de abilitare.
În cazul în care Parlamentul respinge proiectul legii privind aprobarea ordonanţei, aceasta îşi pierde efectele juridice de la data intrării în vigoare a legii de respingere.
[Art.301 introdus prin Legea nr.1210-XIV din 31.07.2000, în vigoare 31.08.2000]
Articolul 302. Ordonanţele Guvernului
Ordonanţele sînt acte normative cu putere de lege ordinară, adoptate într-o anumită perioadă de timp şi în domeniile care nu fac obiectul legilor organice.
Ordonanţele se semnează de Prim-ministru şi se contrasemnează de miniştrii care au obligaţia punerii lor în aplicare, în procedura stabilită în articolul 30 pentru hotărîrile Guvernului.
Ordonanţele se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi intră în vigoare în modul stabilit pentru actele oficiale.
Ordonanţele se abrogă, se suspendă sau se modifică de Guvern prin adoptarea de ordonanţe în limitele termenului de abilitare.
După expirarea termenului de abilitare ordonanţele pot fi abrogate, suspendate sau modificate numai prin lege.
Procedura elaborării, examinării şi adoptării ordonanţelor este stabilită de Guvern.
[Art.302 introdus prin Legea nr.1210-XIV din 31.07.2000, în vigoare 31.08.2000]
Articolul 31. Cancelaria de stat a Republicii Moldova
În scopul pregătirii unor materiale analitice, informative şi a altor materiale, elaborării propunerilor corespunzătoare, a proiectelor de legi, de decrete, hotărîri, ordonanţe şi dispoziţii, verificării sistematice a executării lor pe lîngă Guvern îşi desfăşoară activitatea în aparat - Cancelaria de stat a Republicii Moldova, condusă de Directorul al Cancelariei de Stat al Republicii Moldova.
În scopul consultării Prim-ministrului, prim-viceprim-ministrului, viceprim-miniştrilor şi miniştrilor în problemele generale de administrare a statului şi economiei, în Componenţa Cancelariei de Stat funcţionează servicii şi secţii în care activează consultanţi.
Structura, statele de personal, condiţiile de retribuire a muncii şi de asigurare material-socială a lucrătorilor Cancelariei de stat a Republicii Moldova şi chestiunile pentru întreţinerea ei sînt stabilite de Guvern.
Funcţiile şi obligaţiile Directorului al Cancelariei de Stat, viceminiştrilor, directorilor de servicii, şefilor de secţii şi ale lucrătorilor Cancelariei de Stat sînt stabilite prin Regulamentul Cancelariei de Stat aprobat de Guvern.
Toate actele normative, cu excepţia celor extrarepublicane, şi lucrările de secretariat se perfectează în limba de stat. Funcţionarii de stat sînt obligaţi să posede limba de stat şi limba rusă.
În cadrul Guvernului şi al ministerelor nu pot fi create şi nu pot activa organizaţii ale partidelor şi mişcărilor obşteşti.
[Art.31 completat prin Legea nr.1210-XIV din 31.07.2000, în vigoare 31.08.2000]
[Art.31 modificat prin Legea nr.676-XIV din 16.11.1999, în vigoare 17.11.1999]
[Art.31 modificat prin Legea nr.1086-XIII din 24.01.1997, în vigoare 24.01.1997]
[Art.31 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]
[Art.31(32) introdus prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 32. Ministrul pentru relaţiile cu Parlamentul
[Art.32 abrogat prin Legea nr.1086-XIII din 24.01.1997, în vigoare 24.01.1997]
[Art.32 introdus prin Legea nr.37-XIII din 05.04.1994, în vigoare 05.04.1994]
PREŞEDINTELE | |
SOVIETULUI SUPREM al Republicii Moldova | Mircea SNEGUR |
Chişinău, 31 mai 1990. | |
Nr.64-XII. |
