L E G E
despre introducerea unor modificări şi completări în Legea
R.S.S. Moldova "Cu privire la Guvernul republicii"
Nr.582-XII din 17.05.91
Monitor nr.6.1 din 1991
* * *
Sovietul Suprem al Republicii Sovietice Socialiste Moldova
HOTĂRĂŞTE:
A introduce în Legea R.S.S. Moldova "Cu privire la Guvernul republicii" următoarele modificări şi completări:
1. Articolul 1 se va da în următoarea redacţie:
"Articolul 1. Guvernul R.S.S. Moldova - organul executiv şi de dispoziţie al R.S.S. Moldova
În conformitate cu Constituţia (Legea Fundamentală) a R.S.S. Moldova Guvernul R.S.S. Moldova este organul executiv şi de dispoziţie al R.S.S. Moldova şi este subordonat Preşedintelui R.S.S. Moldova.
Guvernul soluţionează toate problemele administraţiei de stat, date prin Constituţia (Legea Fundamentală) a R.S.S. Moldova şi prin prezenta Lege în competenţa lui.
Guvernul, în temeiul şi întru executarea legilor R.S.S. Moldova, hotărîrilot Sovietului suprem al republicii, decretelor şi dispoziţiilor Preşedintelui R.S.S. Moldova, adoptă hotărîri şi emite dispoziţii, organizează şi controlează executarea lor.
Hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului se execută în mod obligatoriu pe întreg teritoriul R.S.S. Moldova".
2. Punctul 1 al articolului 2 "Principiile de bază ale activităţii Guvernului R.S.S. Moldova" se va da în următoarea redacţie:
"1) se călăuzeşte de Constituţia (Legea Fundamentală) a R.S.S. Moldova, de celelalte legi ale republicii, de decretele şi dispoziţiile Preşedintelui R.S.S. Moldova".
3. Punctul 14 al articolului 3 "Direcţiile principale ale activităţii Guvernului R.S.S. Moldova" se va da în următoarea redacţie:
"14) asigură respectarea şi executarea legilor republicii, decretelor şi dispoziţiilor Preşedintelui R.S.S. Moldova, legilor U.R.S.S. şi altor acte normative ratificate de către Sovietul Suprem al R.S.S. Moldova, precum şi a tratatelor şi acordurilor internaţionale în vigoare pe teritoriul R.S.S. Moldova".
4. Articolul 4 se va da în următoarea redacţie:
"Articolul 4. Componenţa Guvernului R.S.S. Moldova şi modul de formare a lui
Guvernul R.S.S. Moldova se formează în componenţa Prim-ministrului, prim-viceprim-miniştrilor, viceprim-miniştrilor, miniştrilor şi preşedinţilor comitetelor de stat ale R.S.S. Moldova.
Membri ai Guvernului republicii pot fi numai cetăţenii R.S.S. Moldova.
Guvernul R.S.S. Moldova este format din Sovietul Suprem al R.S.S. Moldova la propunerea Preşedintelui R.S.S. Moldova. În acelaşi mod se fac şi remanierile în componenţa Guvernului R.S.S. Moldova.
Preşedintele R.S.S. Moldova poate numi, iar Sovietul Suprem poate confirma în funcţie cel mult 21 de miniştri, indiferent de numărul ministerelor.
În cazul în care Sovietul Suprem respinge candidatura propusă în componenţa Guvernului R.S.S. Moldova, Preşedintele R.S.S. Moldova îşi rezervă dreptul; de a propune pentru a doua oară sau de a prezenta spre examinare o nouă candidatură.
Guvernul nou format al R.S.S. Moldova prezintă apre examinare şi aprobare Sovietului Suprem al republicii într-un termen de cel mult trei luni programul de activitate pentru perioada împuternicirilor sale.
Guvernul R.S.S. Moldova îşi depune împuternicirile în faţa Sovietului Suprem nou ales al R.S.S. Moldova la prima lui sesiune.
În temeiul unei hotărîri a Sovietului Suprem al R.S.S. Moldova Guvernului republicii îşi exercită obligaţiile pînă la formarea noului Guvern".
5. Articolul 5 se va da în următoarea redacţie:
"Articolul 5. Responsabilitatea şi subordonarea Guvernului R.S.S. Moldova
Guvernul R.S.S. Moldova este răspunzător în faţa Preşedintelui R.S.S. Moldova şi a Sovietului Suprem al R.S.S. Moldova şi le este subordonat. Membrii Guvernului R.S.S. Moldova poartă răspundere în conformitate cu legile R.S.S. Moldova.
Guvernul R.S.S. Moldova prezintă cel puţin o dată pe an un raport despre activitatea sa în faţa Sovietului Suprem al republicii.
Miniştri şi preşedinţii comitetelor de stat ale republicii, în baza unei hotărîri a Sovietului Suprem al R.S.S. Moldova, îi prezintă un raport despre activitatea lor.
Membrii Guvernului R.S.S. Moldova, pe a căror adresă la sesiunea Sovietului Suprem al R.S.S. Moldova au fost făcute interpelări ale deputaţilor poporului cu privire la activitatea Guvernului republicii sau a organelor din subordinea lui, sînt dator să răspundă la ele, oral sau în scris, în modul stabilit de lege.
Guvernul R.S.S. Moldova discută deciziile, elaborate de comisiile Sovietului Suprem al R.S.S. Moldova, referitoare la activitatea Guvernului sau a organelor din subordinea lui, comunică comisiilor despre rezultatele examinării sau despre măsurile luate pe marginea lor.
Şedinţele Guvernului R.S.S. Moldova sînt, de regulă, închise. La decizia Preşedintelui R.S.S. Moldova sau a Prim-ministrului R.S.S. Moldova ele pot fi deschise. La şedinţele Guvernului pot participa deputaţii poporului din R.S.S. Moldova.
Guvernul R.S.S. Moldova asigură publicitatea activităţii sale.
În caz de necesitate membrii Guvernului republicii răspund în timpul sesiunii Sovietului Suprem la întrebările curente ale deputaţilor poporului din R.S.S. Moldova".
6. Alineatul trei al articolului 6 se elimină.
7. Articolul 7 se va da în următoarea redacţie:
"Articolul 7. Exprimarea votului de neîncredere Guvernului R.S.S. Moldova
Sovietul Suprem al R.S.S. Moldova şi Preşedintelui R.S.S. Moldova pot exprima vot de neîncredere atît Guvernului republicii, cît şi unor membrii ai lui.
Hotărîrea despre votul de neîncredere Guvernului R.S.S. Moldova este adoptată dacă pentru ea au votat cel puţin două treimi din numărul total al deputaţilor din R.S.S. Moldova, care au fost aleşi.
După exprimarea votului de neîncredere Guvernului R.S.S. Moldova în ansamblu sau unor membri ai lui ei sînt obligaţi să demisioneze, urmînd să-şi exercite împuternicirile pînă la formarea noului Guvern al R.S.S. Moldova sau pînă la numirea noilor membri ai Guvernului".
8. Punctele 1 şi 6 ale articolului 10 "Chestiunile generale ţin de competenţa Guvernului R.S.S. Moldova" se vor da în următoarea redacţie:
"1) promovează în viaţă legile R.S.S. Moldova, decretele şi dispoziţiile Preşedintelui R.S.S. Moldova şi exercită controlul asupra executării hotărîrilor Guvernului";
"6) asigură promovarea politicii interne şi externe a R.S.S. Moldova".
9. Punctul 2 al articolului 16 "Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul asigurării legalităţii" se va da în următoarea redacţie:
"2) organizează controlul asupra executării legilor de către ministere, comitetele de stat, departamentele, inspectoratele, întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul republicii".
10. Punctul 1 al articolului 19 "Relaţiile Guvernului R.S.S. Moldova cu organele executive ale autoadministrării locale" se va da în următoarea redacţie:
"1) promovează în viaţă şi exercită controlul asupra respectării şi executării legilor R.S.S. Moldova, hotărîrilor Sovietului Suprem al R.S.S. Moldova, decretelor şi dispoziţiilor Preşedintelui R.S.S. Moldova hotărîrilor Guvernului de către organele executive ale autoadministrării locale".
11. Articolul 21 se va da în următoarea redacţie:
"Articolul 21. Conducerea ministerelor R.S.S. Moldova şi altor organe de pe teritoriul republicii
Guvernul R.S.S. Moldova:
1) conduce activitatea ministerelor, comitetelor de stat, comisiilor Guvernului republicii, departamentelor şi inspectoratelor R.S.S. Moldova;
2) aprobă regulamentele ministerelor, comitetelor de stat, departamentelor, serviciilor de stat, inspectoratelor şi ale comisiilor guvernamentale ale R.S.S. Moldova;
3) numeşte şi demite din funcţie adjuncţii miniştrilor R.S.S. Moldova şi adjuncţii conducătorilor celorlalte organe din subordinea sa, confirmă şi eliberează de exercitarea obligaţiilor de membri ai colegiilor ministerelor R.S.S. Moldova şi ai altor organe din subordinea sa".
12. Articolul 22 se va da în următoarea redacţie:
"Articolul 22. Ministerele şi comitele de stat ale R.S.S. Moldova
Ministerele şi comitetele de stat sînt organele centrale ale puterii de executive din republică. Ele sînt conduse de miniştri şi preşedinţi, care poartă răspundere personală pentru îndeplinirea sarcinilor puse pe seama lor.
Ministerele şi comitetele de stat, în virtutea sarcinilor, au dreptul de a face remanieri în aparatele lor prin reînnoirea contractelor de muncă sau prin atestarea funcţionarilor de stat.
Ministerele şi comitetele de stat traduc în viaţă, pe baza legilor republicii, decretelor şi dispoziţiilor Preşedintelui R.S.S. Moldova, politica Guvernului R.S.S. Moldova, hotărîrile şi dispoziţiile lui, conduc în limitele competenţei lor domeniile ce le-au fost încredinţate.
Ministerele şi comitetele de stat prognozează dezvoltarea domeniilor respective, ale activităţii lor pe baza studierii experienţei mondiale, conjuncturii, elaborează programe de dezvoltare tehnico-ştiinţifică şi social-economică, au grijă de ocrotirea socială a lucrătorilor lor, asigură pregătirea cadrelor, inclusiv în stăinătate.
13. Alineatele întîi, trei şi şase ale articolului 23 se vor da respectiv în următoarea redacţie:
"Departamentele, serviciile de stat şi inspectoratele se formează printr-un decret al Preşedintelui R.S.S. Moldova în scopul conducerii, coordonării şi exercitării controlului în domeniul organizării economiei şi în alte domenii, care nu ţin nemijlocit de competenţa ministerelor".
"Departamentele, serviciile şi inspectoratele de stat exercită controlul asupra executării legilor republicii, decretelor şi dispoziţiilor Preşedintelui R.S.S. Moldova, îndeplinirii hotărîrelor Guvernului R.S.S. Moldova".
"Activitatea comisiei este condusă de Prim-ministru, de viceprim-ministru, de ministru sau de altă persoană numită de Guvern".
Articolul 23 se va completa cu noi alineate - 3 şi 5, care vor avea respectiv următorul cuprins:
"Directorii generali ai departamentelor sînt numiţi în funcţie de către Preşedintele R.S.S. Moldova şi şînt confirmaţi de către Sovietul Suprem al R.S.S. Moldova".
Numărul departamentelor este determinat de Preşedintele R.S.S. Moldova şi este confirmat de către Sovietul Suprem al R.S.S. Moldova.
Alineatul 3 al articolului 23 din Legea actualmente în vigoare se va considera drept alineatul 4, iar alineatele 4, 5, 6 - respectiv 5, 7, 8.
14. Articolul 24 se va da în următoarea redacţie:
Articolul 24. Controlul exercitat de Guvernul R.S.S. Moldova asupra activităţii organelor subordonate lui
Guvernul R.S.S. Moldova exercită controlul permanent asupra activităţii ministerelor, comitetelor de stat, departamentelor şi altor organe subordonate lui.
Prim-ministrul R.S.S. Moldova poate cere dări de seamă fiecărui ministru, preşedinte al comitetului de stat, conducătorilor de departament şi de inspectorat al R.S.S. Moldova".
15. Articolul 26 se va da în următoarea redacţie:
Articolul 26. Şedinţele Guvernului R.S.S. Moldova şi modul de adoptare a hotărîrilor
Şedinţele Guvernului R.S.S. Moldova se desfăşoară pe măsura necesităţii, dar nu mai rar decît odată pe trimestru. La şedinţe hotărîrile se adoptă cu majoritatea de voturi ale membrilor Guvernului.
La şedinţele sale Guvernul R.S.S. Moldova examinează:
programul activităţii sale;
proiectele concepţiilor şi ale prognozelor dezvoltării economice şi sociale a republicii;
proiectele programelor republicane de cea mai mare importanţă;
proiectul Bugetului R.S.S. Moldova;
dările de seamă ale Guvernului R.S.S. Moldova, prezentate spre examinare Sovietului Suprem al R.S.S. Moldova sau Preşedintelui R.S.S. Moldova;
chestiunile cu privire la demisia sa;
alte chestiuni de cea mai mare importanţă de politică internă şi externă a R.S.S. Moldova.
Şedinţele Guvernului R.S.S. Moldova sînt prezidate de Preşedintele R.S.S. Moldova sau de Prim-ministru R.S.S. Moldova".
16. Articolul 27 se va da în următoarea redacţie:
"Articolul 27. Prezidiul Guvernului R.S.S. Moldova
Pentru asigurarea conducerii curente a economiei naţionale şi pentru soluţionarea celorlalte probleme ale administraţiei de stat îşi desfăşoară activitatea Prezidiul Guvernului R.S.S. Moldova în componenţa Prim-ministrului, prim-viceprim-miniştrilor, viceprim-miniştrilor şi a Ministrului de stat al R.S.S. Moldova.
La decizia Preşedintelui R.S.S. Moldova din componenţa Prezidiului Guvernului R.S.S. Moldova pot face parte şi alţi membri ai Guvernului republicii.
Şedinţele Prezidiului Guvernului R.S.S. Moldova sînt prezidate de Preşedintele R.S.S. Moldova sau de Prim-ministrul R.S.S. Moldova".
17. Articolul 28 se va da în următoarea redacţie:
"Articolul 28. Prim-ministrul R.S.S. Moldova
Prim-ministrul R.S.S. Moldova se află în fruntea Guvernului R.S.S. Moldova şi conduce activitatea lui.
Prim-ministrul R.S.S. Moldova:
1) din însărcinarea Preşedintelui R.S.S. Moldova prezidează şedinţele Guvernului R.S.S. Moldova;
2) în cazuri excepţionale ia decizii în problemele conducerii R.S.S. Moldova în limitele competenţei Guvernului republicii şi informează despre aceasta Guvernul la şedinţa lui ordinară;
3) asigură colegialitatea în activitatea Guvernului R.S.S. Moldova;
4) ia hotărîri în problemele administraţiei de stat, care nu necesită să fie examinate în cadrul şedinţei Guvernului R.S.S. Moldova;
5) prezintă spre examinare Prezidiului Guvernului R.S.S. Moldova sau pune îa faţa Preşedintelui R.S.S. Moldova chestiunea cu privire la stimularea sau la aplicarea unor sancţiuni disciplinare faţă de membrul Guvernului R.S.S. Moldova.
În conformitate cu Constituţia (Legea Fundamentală) a R.S.S. Moldova Prim-ministrul este învestit şi cu alte împuterniciri prevăzute prin prezenta Lege şi prin alte legi ale R.S.S. Moldova".
18. Titlul 5 se va completa cu articolele 29, 30, 31 şi 32, care vor avea următorul cuprins:
"Articolul 29. Prim-viceprim-miniştrii şi viceprim-miniştrii R.S.S. Moldova
Prim-viceprim-miniştrii, viceprim-miniştrii înfăptuiesc în conformitate cu obligaţiile lor coordonarea activităţii ministerelor, comitetelor de stat şi a celorlalte organe din subordonarea Guvernului, exercită controlul asupra activităţii lor şi le dau în mod operativ indicaţii pentru asigurarea îndeplinirii hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului R.S.S. Moldova şi a altor probleme ale activităţii lor; examinează în prealabil propunerile şi proiectele hotărîrilor şi dispoziţiilor, prezentate de Guvernul R.S.S. Moldova.
În cazul absenţei Prim-ministrului R.S.S. Moldova obligaţiile lui le exercită prim-viceprim-ministrul.
Articolul 30. Membrii Guvernului R.S.S. Moldova
Membrii Guvernului R.S.S. Moldova:
poartă răspundere pentru sferele de activitate ce le-au fost încredinţate şi pentru activitatea Guvernului R.S.S. Moldova în ansamblu;
participă la examinarea chestiunilor în cadrul şedinţelor Guvernului R.S.S. Moldova şi ale Prezidiului său;
pot prezenta Guvernului R.S.S. Moldova propuneri cu privire la examinarea chestiunilor ce ţin de competenţa lor, pot iniţia elaborarea unor hotărîri ale Guvernului R.S.S. Moldova;
nu au dreptul de a ocupa alte funcţii în întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile de stat, cooperatiste şi obşteşti.
Condiţiile de retribuire a muncii şi de asigurare material-socială a membrilor Guvernului R.S.S. Moldova sînt stabilite de Preşedintele R.S.S. Moldova de comun acord cu Sovietul Suprem al R.S.S. Moldova.
Articolul 31. Hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului R.S.S. Moldova
Hotărîrile Guvernului R.S.S. Moldova, ale Prezidiului lui se adoptă sub formă de hotărîri şi dispoziţii ale Guvernului.
Hotărîrile Guvernului R.S.S. Moldova şi ale Prezidiului lui sînt semnate de Prim-ministrul R.S.S. Moldova.
Dispoziţiile Guvernului R.S.S. Moldova şi ale Prezidiului sînt semnate de prim-ministru sau de unul dintre prim-viceprim-miniştri, viceprim-miniştri.
Hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului R.S.S. Moldova şi ale Prezidiului lui intră în vigoare din momentul adoptării lor, în cazul în care aceste acte nu conţin alte situaţii.
Hotărîrile Guvernului R.S.S. Moldova, care au un caracter normativ, se publică în "Monitorul Sovietului Suprem al R.S.S. Moldova", iar în caz de necesitate se aduce la cunoştinţa publicului larg prin intermediul mijloacelor de informare în masă.
Articolul 32. Cancelaria de stat a R.S.S. Moldova
În scopul pregătirii unor materiale analitice, informative şi a altor materiale, elaborării propunerilor corespunzătoare, a proiectelor de legi, de decrete, hotărîri şi dispoziţii, verificării sistematice a executării lor pe lîngă Preşedintele R.S.S. Moldova şi Guvernul R.S.S. Moldova îşi desfăşoară activitatea în aparat - Cancelaria de stat a R.S.S. Moldova, condusă de Ministrul de stat al R.S.S. Moldova.
În componenţa Cancelariei de stat a R.S.S. Moldova, în scopul consultării Preşedintelui R.S.S. Moldova, Prim-ministrului, viceprim-miniştrilor şi miniştrilor în problemele complexe ale administrării statului şi economiei, se creează un institut de consultaţii.
Structura, statele de personal, condiţiile de retribuire a muncii şi de asigurare material-socială a lucrătorilor aparatului Cancelariei de stat a R.S.S. Moldova şi chestiunile pentru întreţinerea lui sînt stabilite de Preşedintele R.S.S. Moldova.
Funcţiile Cancelariei de stat şi obligaţiile Ministrului de stat al R.S.S. Moldova, vice-miniştrilor şi ale lucrătorilor aparatului sînt stabilite prin Regulamentul aprobat de Preşedintele R.S.S. Moldova.
Toate actele normative, cu excepţia celor extrarepublicane, şi lucrările de secretariat se perfectează în limba de stat. Funcţionarii de stat sînt obligaţi să posede limba de stat şi limba rusă.
În cadrul Guvernului R.S.S. Moldova şi al ministerelor nu pot fi create şi nu pot activa organizaţii ale partidelor şi mişcărilor obşteşti".
