miercuri, 17 noiembrie 1999
64/31.05.90 Lege cu privire la Guvern

L E G E

cu privire la Guvern

[Denumirea legii în redacţia Legii nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

 

nr. 64-XII  din  31.05.1990

 

Veştile nr.8/191, 1990

 

* * *

C U P R I N S

 

Titlul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Rolul Guvernului

Articolul 2. Principiile de bază ale activităţii Guvernului

Articolul 3. Direcţiile principale ale activităţii Guvernului

Articolul 4. Componenţa Guvernului şi modul de formare a lui

Articolul 5. Responsabilitatea şi subordonarea Guvernului

Articolul 6. Dreptul Guvernului de a demisiona

Articolul 7. Exprimarea votului de neîncredere Guvernului

Articolul 8. Participarea Guvernului la lucrările Sovietului Suprem al republicii

Articolul 9. Garanţiile sociale ale membrilor Guvernului 

 

Titlul II

COMPETENŢA GUVERNULUI

Articolul 10. Chestiunile generale ce ţin de competenţa Guvernului 

Articolul 11. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul dezvoltării sociale, învăţămîntului, culturii şi ocrotirii sănătăţii

Articolul 12. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul economiei

Articolul 13. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul finanţelor, creditelor, impozitelor, preţurilor şi circulaţiei monetare

Articolul 14. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul muncii şi al salarizării

Articolul 15. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul ştiinţei şi tehnicii

Articolul 16. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul asigurării legalităţii

Articolul 17. Principalele împuterniciri ale Guvernului  în domeniul asigurării securităţii şi capacităţii de apărare a ţării

Articolul 18. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul politicii externe

 

Titlul III

RELAŢIILE GUVERNULUI CU ALTE ORGANE DE STAT

Articolul 19. Relaţiile Guvernului cu organele administraţiei publice locale

Articolul 20. Conducerea ministerelor Republicii Moldova şi altor organe de pe teritoriul republicii

Articolul 21. Ministerele Republicii Moldova

Articolul 22. Departamentele, serviciile şi inspectoratele de stat, comisiile guvernamentale

Articolul 23. Controlul exercitat de Guvernul asupra activităţii organelor subordonate lui

 

Titlul IV

STRUCTURA ADMINISTRAŢIEI PUBLICE CENTRALE

Articolul 24. Organele centrale de specialitate ale administraţiei publice

 

Titlul V

ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII GUVERNULUI

 

Articolul 25. Şedinţele Guvernului şi modul de adoptare a hotărîrilor

Articolul 26. Prezidiul Guvernului

Articolul 27. Prim-ministrul Republicii Moldova

Articolul 28. Prim-viceprim-ministrul şi viceprim-miniştrii Republicii Moldova

Articolul 29. Membrii Guvernului

Articolul 30. Hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului

Articolul 31. Cancelaria de stat a Republicii Moldova

Articolul 32. Abrogat

 

 

 

Notă: În textul legii cuvintele "decretele şi dispoziţiile Preşedintelui Republicii Moldova" se înlocuiesc cu cuvintele "decretele Preşedintelui Republicii Moldova" conform Legii nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995

Notă: Textul "Departamentul de Stat" din întreaga lege se substituie cu cuvîntul "departamentul" conform Legii nr.37-XIII din 05.04.1994, în vigoare 05.04.1994

Notă: În tot cuprinsul Legii cuvintele "Guvernul Republicii Moldova", "Guvernul Republicii", "Guvernul Moldovei" se substituie cu cuvîntul "Guvernul" conform Legii nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992

 

 

Titlul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Rolul Guvernului

Guvernul asigură realizarea politicii interne şi externe a statului, exercită conducerea generală a administraţiei publice şi este responsabil în faţa Parlamentului.

Relaţiile dintre Guvern şi Preşedintele Republicii Moldova se reglementează de Constituţia Republicii Moldova.

În exercitarea atribuţiilor, Guvernul se conduce de programul său de activitate, acceptat de Parlament.

[Art.1 în redacţia Legii nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]

[Art.1 în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 2. Principiile de bază ale activităţii Guvernului

În activitatea sa Guvernul:

1) se călăuzeşte de Constituţia (Legea Fundamentală) a Republicii Moldova, de celelalte legi ale republicii, de decretele Preşedintelui Republicii Moldova;

2) porneşte de la principiile democraţiei, legalităţii şi utilităţii sociale;

3) asigură colegialitatea şi răspunderea personală a membrilor Guvernului în procesul elaborării, adoptării şi realizării hotărîrilor;

4) asigură exercitarea principiilor ştiinţifice de administrare, ţine seama de experienţa mondială în sfera construcţiei de stat şi o aplică.

[Art.2 modificat prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 3. Direcţiile principale ale activităţii Guvernului

În conformitate cu împuternicirile sale Guvernul:

1) creează condiţii pentru stabilirea şi asigurarea suveranităţii economice şi politice a Moldovei;

2) elaborează concepţia dezvoltării social-economice a republicii, programul şi mecanismul trecerii la economia de piaţă;

3) asigură libera iniţiativă, deetatizarea, privatizarea, demonopolizarea economiei şi dezvoltarea relaţiilor de piaţă;

4) elaborează strategia dezvoltării tehnico-ştiinţifice, promovează o politică naţională în domeniul ştiinţei, tehnicii, tehnologiei; rezolvă problemele reglementării de stat a progresului tehnico-ştiinţific;

5) garantează tuturor subiectelor proprietăţii libertatea activităţii economice, diversitatea formelor de proprietate şi egalitatea lor în drepturi, are grijă de păstrarea proprietăţii;

51) protejează interesele naţionale în activitatea economică, financiară şi valutară;

6) realizează colaborarea economică cu ţările lumii în condiţiile dezvoltării relaţiilor contractuale, formării infrastructurii de piaţă, integrării general-europene şi mondiale;

61) asigură protejarea intereselor naţionale în activitatea economică externă, promovează politica liberului schimb sau politica protecţionismului, pornind de la interesele naţionale;

7) asigură obţinerea veniturilor fiecărui lucrător în dependenţă de rezultatele muncii lui pentru societate;

8) formează un sistem eficient de ocrotire socială a populaţiei, creează condiţii pentru creşterea nivelului de trai, pentru satisfacerea necesităţilor culturale şi spirituale ale cetăţenilor republicii;

9) promovează o politică activă în domeniul ocrotirii sănătăţii populaţiei;

10) asigură utilizarea raţională a resurselor naturale şi integritatea lor, protecţia ecologică a populaţiei şi a mediului ambiant;

11) favorizează dezvoltarea autonomiei organelor administraţiei publice de toate nivelurile;

12) asigură legalitatea, ordinea publică, drepturile şi libertăţile cetăţenilor;

13) promovează politica securităţii naţionale, dirijează activitatea de apărare a Republicii Moldova;

14) asigură respectarea şi executarea legilor republicii, hotărîrilor şi a altor acte ale Parlamentului, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, actelor normative ratificate de către Parlament, precum şi a tratatelor şi acordurilor internaţionale în vigoare pe teritoriul Republicii Moldova;

15) promovează o politică externă în conformitate cu competenţa sa.

[Art.3 modificat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]

[Art.3 modificat prin Legea nr.1250-XII din 23.12.1992, în vigoare 23.12.1992]

[Art.3 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

[Art.3 modificat prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 4. Componenţa Guvernului şi modul de formare a lui

Guvernul se formează în următoarea componenţă: Prim-ministrul, prim-viceprim-ministrul, viceprim-ministrii, miniştrii şi alţi membri stabiliţi prin lege.

Membri ai Guvernului pot fi numai cetăţenii Republicii Moldova.

Preşedintele Republicii Moldova, după consultarea majorităţii parlamentare, desemnează un candidat pentru funcţia de Prim-ministru.

Candidatul pentru funcţia de Prim-ministru, în termen de 15 zile de la desemnare, cere votul de încredere al Parlamentului asupra programului de activitate şi a întregii liste a Guvernului.

Preşedintele Republicii Moldova, în baza votului de încredere acordat de Parlament, numeşte Guvernul.

În termen de trei zile de la data numirii Guvernului, Prim-ministrul, viceprim-miniştrii, miniştrii şi ceilalţi membri ai Guvernului vor depune individual, în faţa Preşedintelui Republicii Moldova, jurămîntul al cărui text este prevăzut la art.79 alin.(2) din Constituţie.

În caz de remaniere guvernamentală sau de vacanţă a postului Preşedintele Republicii Moldova revocă şi numeşte, la propunerea Prim-ministrului, pe unii membri ai Guvernului.

Guvernul îşi exercită mandatul din ziua depunerii jurămîntului de către membrii lui în faţa Preşedintelui Republicii Moldova şi pînă la validarea alegerilor pentru un nou Parlament. Membrii Guvernului, numiţi în funcţie conform alineatului 6, îşi exercită atribuţiile după depunerea jurămîntului în acelaşi mod.

Guvernul, în cazul exprimării votului de neîncredere de către Parlament, al demisiei Prim-ministrului sau în cazul alegerilor unui nou Parlament, îndeplineşte numai funcţiile de administrare a treburilor publice, pînă la depunerea jurămîntului de către membrii noului Guvern.

[Art.4 completat prin Legea nr.1086-XIII din 24.01.1997, în vigoare 24.01.1997]

[Art.4 în redacţia Legii nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]

[Art.4 modificat prin Legea nr.12-XIII din 31.03.1994, în vigoare 31.03.1994]

[Art.4 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

[Art.4 în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 5. Responsabilitatea şi subordonarea Guvernului

Membrii Guvernului poartă răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare.

Guvernul cel puţin o dată pe an ţine în faţa Parlamentului o dare de seamă despre activitatea sa.

Miniştrii şi conducătorii departamentelor, în baza unei hotărîri a Parlamentului, ţin în faţa lui dări de seamă despre activitatea lor.

Membrii Guvernului sînt obligaţi să răspundă la întrebările şi interpelările formulate de deputaţi referitor la activitatea Guvernului şi a organelor din subordinea lui în modul stabilit.

Guvernul examinează deciziile comisiilor Parlamentului referitoare la activitatea Guvernului şi a organelor din subordinea lui, comunică comisiilor rezultatele examinării deciziilor sau măsurile luate pe marginea lor.

[Art.5 în redacţia Legii nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]

[Art.5 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

[Art.5 în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 6. Dreptul Guvernului de a demisiona

Guvernul are dreptul să demisioneze din propria iniţiativă.

Fiecare membru al Guvernului are, de asemenea, dreptul de a demisiona.

Demisionarea Prim-ministrului conduce la demisionarea Guvernului în componenţă deplină.

Cererea de demisie a Prim-ministrului şi a întregii componenţe a Guvernului se prezintă Parlamentului, care se pronunţă asupra ei.

Cererile de demisie a unor membri a Guvernului se prezintă Prim-ministrului şi se aduc la cunoştinţa Preşedintelui Republicii Moldova.

[Art.6 modificat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]

[Art.6 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

[Art.6 modificat prin Legea nr.588-XII din 22.05.1991, în vigoare 22.05.1991]

[Art.6 modificat prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 7. Exprimarea votului de neîncredere Guvernului

Parlamentul, la propunerea a cel puţin o pătrime din deputaţi, poate exprima vot de neîncredere Guvernului.

Exprimarea neîncrederii Guvernului se hotărăşte cu votul majorităţii deputaţilor.

[Art.7 în redacţia Legii nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]

[Art.7 modificat prin Legea nr.588-XII din 22.05.1991, în vigoare 22.05.1991]

[Art.7 în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 8. Participarea Guvernului la lucrările Sovietului Suprem al republicii

Prim-ministrul şi membrii Guvernului au dreptul să participe la lucrările sesiunilor Sovietului Suprem al Moldovei, la şedinţele comisiilor şi să-şi expună opiniile pe marginea chestiunilor examinate.

În caz de necesitate, participarea membrilor Guvernului la lucrările Parlamentului este obligatorie.

[Art.8 completat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]

 

Articolul 9. Garanţiile sociale ale membrilor Guvernului

Membrii Guvernului se bucură de garanţii sociale egale şi nu pot avea privilegii care nu sînt prevăzute de legislaţie.

În cazul în care Guvernul se reorganizează, în cazul demisionării Guvernului sau a unor membri ai lui, precum şi la expirarea mandatului membrii Guvernului beneficiază de garanţiile sociale respective.

 

Titlul II

COMPETENŢA GUVERNULUI

Articolul 10. Chestiunile generale ce ţin de competenţa Guvernului

În conformitate cu împuternicirile sale Guvernul:

1) promovează în viaţă legile Republicii Moldova, decretele Preşedintelui Republicii Moldova şi exercită controlul asupra executării hotărîrilor Guvernului;

2) stabileşte funcţiile ministerelor, departamentelor, ale altor organe şi organizaţii, coordonează activitatea lor şi exercită controlul asupra ei, stabileşte suma totală a cheltuielilor în limitele mijloacelor prevăzute de Sovietul Suprem al Moldovei pentru întreţinerea organelor administrative;

3) coordonează şi exercită controlul asupra activităţii organelor administraţiei publice locale ale Republicii Moldova;

4) realizează programele dezvoltării economice şi sociale a republicii, creează condiţii pentru funcţionarea autoadministrării;

5) conduce organele de apărare a teritoriului, securităţii Republicii Moldova şi a cetăţenilor ei;

6) asigură promovarea politicii interne şi externe a Republicii Moldova.

[Art.10 modificat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]

[Art.10 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

[Art.10 modificat prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 11. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul dezvoltării sociale, învăţămîntului, culturii şi ocrotirii sănătăţii

Guvernul:

1) promovează o politică de stat unitară în vederea asigurării pentru populaţia republicii a unui nivel de trai care nu ar fi mai scăzut decît nivelul minimal de trai stabilit oficial şi care ar corespunde nivelului dezvoltării economice a Republicii Moldova;

2) realizează politica de stat în domeniul reglementării proceselor migraţioniste, promovează şi perfecţionează un program integral în domeniul demografiei;

3) ia măsuri în ceea ce priveşte creşterea numărului de locuri de muncă, crearea condiţiilor pentru ridicarea nivelului de trai, a unor condiţii normale de muncă şi odihnă, asistenţă socială;

4) asigură condiţii social-economice, creează o bază tehnico-materială şi fonduri speciale pentru dezvoltarea învăţămîntului public, culturii, cultelor, ocrotirii sănătăţii, protecţiei mediului ambiant;

5) elaborează direcţiile strategice de dezvoltare a urbanismului, a gospodăriei comunale şi de locuinţe;

6) ia măsuri în vederea asigurării populaţiei cu produse alimentare, mărfuri industriale, medicamente, servicii;

7) dirijează activitatea de ocrotire a monumentelor de istorie şi cultură; asigură executarea legislaţiei cu privire la libertatea conştiinţei;

8) asigură păstrarea, dezvoltarea şi funcţionarea limbii moldoveneşti, recunoaşte şi protejează dreptul la păstrarea, dezvoltarea şi funcţionarea limbii ruse şi altor limbi vorbite pe teritoriul ţării;

9) încurajează crearea de comunităţi naţionale ale basarabenilor şi bucovinenilor care locuiesc în afara hotarelor republicii şi în alte ţări, are grijă de ele, dezvoltînd diferite forme de colaborare;

10) asigură dezvoltarea turismului, gospodăriei de agrement, culturii fizice şi sportului.

[Art.11 modificat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]

 

Articolul 12. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul economiei

Guvernul:

1) exercită, din însărcinarea Sovietului Suprem al republicii, funcţiile de proprietar al patrimoniului statului, creează condiţiile necesare pentru dezvoltarea tuturor tipurilor de proprietate;

2) reglementează, folosind mijloacele economice şi juridice, activitatea tuturor ramurilor economiei şi a subiecţilor proprietăţii pe teritoriul Republicii Moldova;

21) întreprinde măsuri pentru asigurarea libertăţii comerţului şi activităţii de întreprinzător, protecţiei concurenţei loiale, creării unui cadru favorabil valorificării tuturor factorilor de producţie;

3) stabileşte proporţii raţionale de folosire a venitului naţional, inclusiv dezvoltarea economiei naţionale a republicii, elaborează, coordonează şi realizează programele dezvoltării ei economice şi sociale;

4) promovează o politică unitară în domeniul retribuirii muncii;

5) organizează şi reglementează activitatea economică externă a republicii;

6) eliberează autorizaţii pentru desfăşurarea activităţii economice, licenţe;

7) elaborează şi prezintă în Sovietul Suprem al republicii proiecte de documente normative privind programele de dezvoltare economică şi socială;

8) organizează elaborarea şi îndeplinirea programelor complexe republicane;

9) ia măsuri în vederea ocrotirii şi folosirii raţionale a pămîntului, subsolului, a resurselor de apă, a faunei şi florei, în vederea menţinerii purităţii aerului şi asigurării reproducerii tuturor sistemelor biologice, precum şi menţinerii echilibrului ecologic;

10) promovează politica inviolabilităţii investiţiilor persoanelor fizice şi juridice, inclusiv ale persoanelor străine;

11) repartizează mijloace pentru acordarea de ajutor zonelor din republică şi ramurilor economiei ei care se află în condiţii dificile sau care necesită o dezvoltare accelerată;

12) stabileşte modul de administrare a fondurilor create special pentru dezvoltarea social-economică a republicii;

13) asigură organizarea unui sistem unic de evidenţă şi de statistică;

14) organizează elaborarea şi implementarea standardelor de stat;

15) suspendă sau anulează hotărîrile şi deciziile conducerii întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor de stat, dacă acestea contravin Constituţiei, altor legi şi acte normative ale republicii, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului.

[Art.12 modificat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]

[Art.12 completat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

 

Articolul 13. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul finanţelor, creditelor, impozitelor, preţurilor şi circulaţiei monetare

Guvernul:

1) elaborează şi adoptă hotărîri în vederea transpunerii în viaţă a politicii republicii în domeniul finanţelor, creditelor şi circulaţiei monetare;

2) elaborează şi prezintă anual Parlamentului spre examinare şi aprobare proiectele bugetului de stat şi bugetului asigurărilor sociale de stat, precum şi proiectul fondului extrabugetar, în cazul formării lui;

3) promovează politica republicii în domeniul preţurilor, formării preţurilor şi sistemului de preţuri;

4) promovează politica vamală şi financiar-valutară.

[Art.13 modificat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]

 

Articolul 14. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul muncii şi al salarizării

Guvernul:

1) promovează politica în domeniul utilizării forţelor de muncă, al muncii şi salarizării, ia măsuri în vederea perfecţionării ei;

2) elaborează sistemul de pregătire, reciclare şi perfecţionare a cadrelor, asigură transpunerea lui în viaţă.

 

Articolul 15. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul ştiinţei şi tehnicii

Guvernul:

1) promovează o politică unitară în domeniul ştiinţei şi tehnicii, asigurînd crearea bazei tehnico-materiale necesare dezvoltării lor;

2) asigură elaborarea şi realizarea programelor de dezvoltare a ştiinţei şi tehnicii, creînd în acest scop fonduri republicane speciale.

 

Articolul 16. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul asigurării legalităţii

Guvernul:

1) întreprinde acţiuni vizînd asigurarea drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor, apărarea intereselor Republicii Moldova, menţinerea ordinii publice;

2) organizează controlul asupra executării legilor de către ministere, de către departamentele, inspectoratele, întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul republicii;

3) elaborează proiectele de legi în scopul perfecţionării legislaţiei în vigoare şi reglementării juridice în sfera economico-socială.

[Art.16 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

[Art.16 modificat prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 17. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul asigurării securităţii şi capacităţii de apărare a ţării

Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul asigurării securităţii şi capacităţii de apărare a ţării

Guvernul:

1) ia măsuri în vederea asigurării securităţii statului, pazei fronturilor de stat şi a teritoriului Republicii Moldova;

2) exercită conducerea generală a construcţiei Forţelor Armate ale Republicii, stabileşte anual contingentul de cetăţeni care urmează să fie recrutaţi în vederea pregătirii şi reciclării militare;

3) ia măsuri în vederea asigurării capacităţii de apărare a ţării, dotării Forţelor Armate cu toate cele necesare pentru ca ele să-şi onoreze datoria faţă de popor - apărarea independenţei şi integrităţii teritoriale a Patriei;

4) exercită conducerea generală a protecţiei civile a Republicii Moldova.

[Art.17 modificat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]

[Art.17 în redacţia Legii nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

 

Articolul 18. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul politicii externe

Guvernul:

1) încheie contracte cu state străine, cu organizaţii internaţionale şi asigură îndeplinirea lor;

2) stabileşte relaţii multilaterale între Republica Moldova şi state străine, organizaţii internaţionale, asigură schimbul de informaţie, de studenţi şi specialişti;

3) prezintă Preşedintelui Republicii Moldova propuneri privind acreditarea şi rechemarea reprezentanţilor diplomatici ai Republicii Moldova, înfiinţarea, desfiinţarea şi schimbarea rangului misiunilor diplomatice;

4) reprezintă Republica Moldova în relaţiile internaţionale.

[Art.18 modificat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]

[Art.18 modificat prin Legea nr.1435-XII din 20.05.1993, în vigoare 20.05.1993]

 

 

Titlul III

RELAŢIILE GUVERNULUI CU ALTE ORGANE DE STAT

Articolul 19. Relaţiile Guvernului cu organele administraţiei publice locale

Guvernul:

1) promovează în viaţă şi exercită controlul asupra respectării şi executării legilor Republicii Moldova, hotărîrilor Sovietului Suprem al Republicii Moldova, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova hotărîrilor Guvernului de către organele administraţiei publice locale;

2) administrează, în comun cu organele administraţiei publice locale, obiectivele şi ramurile de importanţă statală;

3) coordonează activitatea organelor administraţiei publice locale în vederea traducerii în viaţă a politicii de stat în domeniul asistenţei sociale, ocrotirii sănătăţii, învăţămîntului public, culturii şi protecţiei mediului ambiant;

4) suspendă şi contestă hotărîrile organelor administraţiei publice locale, dacă ele contravin Constituţiei (Legea Fundamentală) Republicii Moldova şi altor legi ale republicii.

[Art.19 modificat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]

[Art.19 modificat prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Notă: Art.20 abrogat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992, art.21-32, se consideră respectiv art.20-31

 

Articolul 20. Conducerea ministerelor Republicii Moldova şi altor organe de pe teritoriul republicii

Guvernul:

1) conduce activitatea ministerelor, departamentelor, a serviciilor şi inspectoratelor de stat, a comisiilor guvernamentale;

2) aprobă regulamentele ministerelor, departamentelor, serviciilor şi inspectoratelor de stat, comisiilor guvernamentale;

3) numeşte şi demite din funcţie adjuncţii miniştrilor Republicii Moldova şi adjuncţii conducătorilor celorlalte organe din subordinea sa, confirmă şi eliberează de exercitarea obligaţiilor de membri ai colegiilor ministerelor Republicii Moldova şi ai altor organe din subordinea sa.

[Art.20 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

[Art.20(21) în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 21. Ministerele Republicii Moldova

Ministerele sînt organele centrale de specialitate ale statului. Ele sînt conduse de miniştri şi preşedinţi, care poartă răspundere personală pentru îndeplinirea sarcinilor puse pe seama lor.

Ministerele şi comitetele de stat, în virtutea sarcinilor, au dreptul de a face remanieri în aparatele lor prin reînnoirea contractelor de muncă sau prin atestarea funcţionarilor de stat.

Ministerele şi comitetele de stat traduc în viaţă, pe baza legilor republicii, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, politica Guvernului, hotărîrile şi dispoziţiile lui, conduc în limitele competenţei lor domeniile ce le-au fost încredinţate şi sînt responsabile de activitatea lor.

Ministerele şi comitetele de stat prognozează dezvoltarea domeniilor respective, ale activităţii lor pe baza studierii experienţei mondiale, conjuncturii, elaborează programe de dezvoltare tehnico-ştiinţifică şi social-economică, au grijă de ocrotirea socială a lucrătorilor lor, asigură pregătirea cadrelor, inclusiv în străinătate.

[Art.21 modificat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]

[Art.21 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

[Art.21(22) în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 22. Departamentele, serviciile şi inspectoratele de stat, comisiile guvernamentale

Departamentul de pe lîngă Guvern se formează de Parlament la propunerea Prim-ministrului în scopul conducerii, coordonării activităţii şi exercitării controlului în domeniile care nu intră nemijlocit în atribuţiile ministerelor.

Departamentele sînt conduse de directori generali. Directorii generali sînt numiţi în funcţie de Guvern.

Serviciile şi inspectoratele de stat se formează de către Guvern în scopul exercitării controlului asupra executării legilor republicii, a hotărîrilor şi a altor acte emise de Parlament, a decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, a hotărîrilor Guvernului.

Serviciile şi inspectoratele de stat sînt conduse de directori, numiţi în funcţie de Guvern.

Departamentele, serviciile şi inspectoratele de stat emit, în limitele competenţei lor, acte normative şi de altă natură, instrucţiuni şi lămuriri metodice.

Guvernul poate să creeze comisii permanente şi provizorii pentru studierea unor probleme şi elaborarea hotărîrii în vederea dezvoltării economiei, politicii în domeniile finanţelor, creditelor, preţurilor, valutei, circulaţiei monetare, precum şi în domeniile politicii sociale, învăţămîntului public, culturii şi din alte sfere ale vieţii.

Comisiile se formează din lucrători ai ministerelor, precum şi din savanţi şi specialişti de frunte, la propunerea Prim-ministrului, a prim-viceprim-ministrului sau a viceprim-miniştrilor.

Activitatea comisiei este condusă de Prim-ministru, de miniştri sau de alte persoane, numite de Guvern.

[Art.22 modificat prin Legea nr.37-XIII din 05.04.1994, în vigoare 05.04.1994]

[Art.22 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

[Art.22(23) modificat prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 23. Controlul exercitat de Guvern asupra activităţii organelor subordonate lui

Guvernul exercită controlul permanent asupra activităţii ministerelor, departamentele şi altor organe subordonate lui.

Prim-ministrul Republicii Moldova poate cere dări de seamă fiecărui ministru, conducător de departament, de serviciu, inspectorat de stat şi de comisie guvernamentală.

[Art.23 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

[Art.(23)24 în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Titlul IV

STRUCTURA ADMINISTRAŢIEI PUBLICE CENTRALE

[Titlul IV (art.24) în redacţia Legii nr.676-XIV din 16.11.1999, în vigoare 17.11.1999]

[Titlul IV (art.24) în redacţia Legii nr.32-XIV din 28.05.1998, în vigoare 28.05.1998]

[Denumirea titlului IV în redacţia Legii nr.24-XIV din 21.05.1998, în vigoare 27.05.1998]

[Titlul IV (art.24) în redacţia Legii nr.1086-XIII din 24.01.1997, în vigoare 24.01.1997]

[Titlul IV (art.24) în redacţia Legii nr.37-XIII din 05.04.1994, în vigoare 05.04.1994]

[Titlul IV (art.24) în redacţia Legii nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

[Titlul IV (art.24) în redacţia Legii nr.584-XII din 20.05.1991, în vigoare 20.05.1991]

 

Articolul 24. Organele centrale de specialitate ale administraţiei publice

În republică activează:

1) următoarele ministere:

Ministerul Economiei şi Reformelor

Ministerul Finanţelor

Ministerul Industriei şi Energeticii

Ministerul Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare

Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor

Ministerul Mediului şi Amenajării Teritoriului

Ministerul Educaţiei şi Ştiinţei

Ministerul Sănătăţii

Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei

Ministerul Culturii

Ministerul Justiţiei

Ministerul Afacerilor Externe

Ministerul Afacerilor Interne

Ministerul Apărării;

2) alte organe centrale de specialitate ale administraţiei publice:

Departamentul Analize Statistice şi Sociologice

Departamentul Protecţie Civilă şi Situaţii Excepţionale

Departamentul Relaţii Naţionale şi Funcţionarea Limbilor

Departamentul Supraveghere Tehnică, Standardizare şi Metrologie.

[Art.24 în redacţia Legii nr.676-XIV din 16.11.1999, în vigoare 17.11.1999]

[Art.24 în redacţia Legii nr.32-XIV din 28.05.1998, în vigoare 28.05.1998]

[Art.24 modificat prin Legea nr.24-XIV din 21.05.1998, în vigoare 27.05.1998]

[Art.24 în redacţia Legii nr.1086-XIII din 24.01.1997, în vigoare 24.01.1997]

[Art.24 completat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]

[Art.24 completat prin Legea nr.128-XIII din 27.05.1994, în vigoare 27.05.1994]

[Art.24 în redacţia Legii nr.37-XIII din 05.04.1994, în vigoare 05.04.1994]

[Art.24 modificat prin Legea nr.1250-XII din 23.12.1992, în vigoare 23.12.1992]

[Art.24 în redacţia Legii nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

[Art.24(25) în redacţia Legii nr.584-XII din 20.05.1991, în vigoare 20.05.1991]

 

Titlul V

ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII GUVERNULUI

Articolul 25. Şedinţele Guvernului şi modul de adoptare a hotărîrilor

Şedinţele Guvernului se desfăşoară pe măsura necesităţii, dar nu mai rar decît odată pe trimestru. La şedinţe hotărîrile se adoptă cu majoritatea de voturi ale membrilor Guvernului.

La şedinţele sale Guvernul examinează:

programul activităţii sale;

proiectele concepţiilor şi ale prognozelor dezvoltării economice şi sociale a republicii;

proiectele programelor republicane de cea mai mare importanţă;

proiectul Bugetului Republicii Moldova;

dările de seamă ale Guvernului, prezentate spre examinare Sovietului Suprem al Republicii Moldova sau Preşedintelui Republicii Moldova;

chestiunile cu privire la demisia sa;

alte chestiuni de cea mai mare importanţă de politică internă şi externă a Republicii Moldova.

Şedinţele Guvernului sînt prezidate de Prim-ministru sau de unul dintre viceprim-miniştri. În cazul în care la şedinţele Guvernului ia parte Preşedintele Republicii Moldova, el le prezidează.

Şedinţele Guvernului sînt publice. La decizia Preşedintelui Republicii Moldova sau a Prim-ministrului ele pot fi închise.

La şedinţele Guvernului pot participa deputaţi în Parlament.

Guvernul asigură publicitatea activităţii sale.

[Art.25 modificat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]

[Art.25(26) în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 26. Prezidiul Guvernului

Pentru organizarea activităţii interne a Guvernului se formează Prezidiul Guvernului în componenţa Prim-ministrului, prim-viceprim-ministrului, viceprim-miniştrilor.

[Art.26 modificat prin Legea nr.676-XIV din 16.11.1999, în vigoare 17.11.1999]

[Art.26 în redacţia Legii nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]

[Art.26 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

[Art.26(27) în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 27. Prim-ministrul Republicii Moldova

Prim-ministrul conduce Guvernul şi coordonează activitatea membrilor acestuia, respectînd atribuţiile ce le revin.

Prim-ministrul Republicii Moldova:

1) prezidează şedinţele Guvernului;

2) în cazuri excepţionale ia decizii în problemele conducerii Republicii Moldova în limitele competenţei Guvernului şi informează despre aceasta Guvernul la şedinţa lui ordinară;

3) asigură colegialitatea în activitatea Guvernului;

4) ia hotărîri în problemele administraţiei publice, care nu necesită să fie examinate în cadrul şedinţei Guvernului;

5) prezintă spre examinare Prezidiului Guvernului sau pune în faţa Preşedintelui Republicii Moldova chestiunea cu privire la stimularea sau la aplicarea unor sancţiuni disciplinare faţă de membrul Guvernului;

6) informează Preşedintele Republicii Moldova în problemele deosebit de importante pentru ţară.

În conformitate cu Constituţia (Legea Fundamentală) a Republicii Moldova Prim-ministrul este învestit şi cu alte împuterniciri prevăzute prin prezenta Lege şi prin alte legi ale Republicii Moldova.

În cazul în care Prim-ministru este în imposibilitate de a-şi exercita atribuţiile, Preşedintele Republicii Moldova va desemna un alt membru al Guvernului ca Prim ministru interimar. Interimatul încetează dacă Prim-ministrul reia activitatea în Guvern.

[Art.27 modificat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]

[Art.27(28) în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 28. Prim-viceprim-ministrul şi viceprim-miniştrii Republicii Moldova

Prim-viceprim-ministrul, viceprim-miniştrii înfăptuiesc în conformitate cu obligaţiile lor coordonarea activităţii ministerelor, departamentelor şi a celorlalte organe din subordonarea Guvernului, exercită controlul asupra activităţii lor şi le dau în mod operativ indicaţii pentru asigurarea îndeplinirii hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului şi a altor probleme ale activităţii lor; examinează în prealabil propunerile şi proiectele hotărîrilor şi dispoziţiilor, prezentate de Guvern.

[Art.28 modificat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]

[Art.28 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

[Art.28(29) introdus prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 29. Membrii Guvernului 

Membrii Guvernului:

poartă răspundere pentru sferele de activitate ce le-au fost încredinţate şi pentru activitatea Guvernului în ansamblu;

participă la examinarea chestiunilor în cadrul şedinţelor Guvernului şi ale Prezidiului său;

pot prezenta Guvernului propuneri cu privire la examinarea chestiunilor ce ţin de competenţa lor, pot iniţia elaborarea unor hotărîri ale Guvernului;

nu au dreptul de a ocupa oricare alte fucţii retribuite.

Condiţiile de retribuire a muncii şi de asigurare material-socială a membrilor Guvernului sînt stabilite de Preşedintele Republicii Moldova de comun acord cu Sovietul Suprem al Republicii Moldova.

Funcţia de membru al Guvernului încetează în caz de demisie, de demitere, de incompatibilitate sau de deces.

[Art.29 modificat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]

[Art.29(30) introdus prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 30. Hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului

Pentru exercitarea atribuţiilor constituţionale şi celor ce decurg din prezenta lege, precum şi pentru organizarea exercitării legilor, Guvernul adoptă hotărîri şi emite dispoziţii, care au caracter obligatoriu.

Hotărîrile se adoptă cu votul majorităţii membrilor Guvernului.

Dispoziţiile se emit de către Prim-ministru pentru organizarea activităţii interne a Guvernului.

Hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului se semnează de Prim-ministru. Unele hotărîri se contrasemnează de miniştrii care au obligaţia punerii lor în aplicare:

hotărîrile privind executarea bugetului, utilizarea împrumuturilor şi creditelor interne şi externe, desfăşurarea reformelor financiar-economice şi sociale, administrarea proprietăţii publice - respectiv de ministrul finanţelor, ministrul economiei;

hotărîrile privind asigurarea securităţii statului, ordinii publice, capacităţii de apărare, activitatea Forţelor Armate - respectiv de ministrul securităţii naţionale, ministrul afacerilor interne şi de ministrul apărării;

hotărîrile privind politica externă - de ministrul afacerilor externe;

hotărîrile privind exercitarea de către Guvern a dreptului de iniţiativă legislativă, elaborarea programelor de activitate legislativă, aprobarea proiectelor de legi şi prezentarea lor Parlamentului spre examinare - respectiv de ministrul justiţiei;

hotărîrile cu caracter complex, care reglementează funcţionarea diferitor ramuri ale economiei naţionale - se contrasemnează, la decizia Prim-ministrului, de către un ministru responsabil pentru punerea acestora în aplicare.

Hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, cu excepţia celor de uz intern şi celor care conţin secret de stat, se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în termen de 10 zile de la data adoptării sau emiterii. Hotărîrile Guvernului intră în vigoare la data adoptării, dacă în textul lor nu este stabilit alt termen. Dispoziţiile Guvernului intră în vigoare la data emiterii.

Hotărîrile Guvernului care aduc atingere drepturilor şi libertăţilor omului intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

Notă: Se recunosc neconstituţionale sintagmele: "cu excepţia celor de uz intern"; "Hotărîrile Guvernului intră în vigoare la data adoptării, dacă în textul lor nu este stabilit alt termen. Dispoziţiile Guvernului intră în vigoare la data emiterii";  "care aduc atingere drepturilor şi libertăţilor omului" prin Hot. Curţii Constituţionale nr.4 din 04.02.99, în vigoare 4 februarie 1999

[Art.30 modificat prin Legea nr.83-XIV din 08.07.1998, în vigoare 06.08.1998]

[Art.30 modificat prin Legea nr.413-XIII din 29.03.1995, în vigoare 01.06.1995]

[Art.30 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

[Art.30(31) introdus prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 31. Cancelaria de stat a Republicii Moldova

În scopul pregătirii unor materiale analitice, informative şi a altor materiale, elaborării propunerilor corespunzătoare, a proiectelor de legi, de decrete, hotărîri şi dispoziţii, verificării sistematice a executării lor pe lîngă Guvern îşi desfăşoară activitatea în aparat - Cancelaria de stat a Republicii Moldova, condusă de Directorul al Cancelariei de Stat al Republicii Moldova.

În scopul consultării Prim-ministrului, prim-viceprim-ministrului, viceprim-miniştrilor şi miniştrilor în problemele generale de administrare a statului şi economiei, în Componenţa Cancelariei de Stat funcţionează servicii şi secţii în care activează consultanţi.

Structura, statele de personal, condiţiile de retribuire a muncii şi de asigurare material-socială a lucrătorilor Cancelariei de stat a Republicii Moldova şi chestiunile pentru întreţinerea ei sînt stabilite de Guvern.

Funcţiile şi obligaţiile Directorului al Cancelariei de Stat, viceminiştrilor, directorilor de servicii, şefilor de secţii şi ale lucrătorilor Cancelariei de Stat sînt stabilite prin Regulamentul Cancelariei de Stat aprobat de Guvern.

Toate actele normative, cu excepţia celor extrarepublicane, şi lucrările de secretariat se perfectează în limba de stat. Funcţionarii de stat sînt obligaţi să posede limba de stat şi limba rusă.

În cadrul Guvernului şi al ministerelor nu pot fi create şi nu pot activa organizaţii ale partidelor şi mişcărilor obşteşti.

[Art.31 modificat prin Legea nr.676-XIV din 16.11.1999, în vigoare 17.11.1999]

[Art.31 modificat prin Legea nr.1086-XIII din 24.01.1997, în vigoare 24.01.1997]

[Art.31 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

[Art.31(32) introdus prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 32. Ministrul pentru relaţiile cu Parlamentul

[Art.32 abrogat prin Legea nr.1086-XIII din 24.01.1997, în vigoare 24.01.1997]

[Art.32 introdus prin Legea nr.37-XIII din 05.04.1994, în vigoare 05.04.1994]

 

PREŞEDINTELE
SOVIETULUI SUPREM al Republicii MoldovaMircea SNEGUR
 
Chişinău, 31 mai 1990.
Nr.64-XII.