marți, 5 aprilie 1994
64/31.05.90 Lege cu privire la Guvern

L E G E

cu privire la Guvern

[Denumirea legii în redacţia Legii nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

 

nr. 64-XII  din  31.05.1990

 

Veştile nr.8/191, 1990

 

* * *

C U P R I N S

 

Titlul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Guvernul - organul executiv şi de dispoziţie al Republicii Moldova

Articolul 2. Principiile de bază ale activităţii Guvernului

Articolul 3. Direcţiile principale ale activităţii Guvernului

Articolul 4. Componenţa Guvernului şi modul lui de formare

Articolul 5. Responsabilitatea şi subordonarea Guvernului

Articolul 6. Dreptul Guvernului de a demisiona

Articolul 7. Exprimarea votului de neîncredere faţă de Guvern

Articolul 8. Participarea Guvernului la lucrările Sovietului Suprem al republicii

Articolul 9. Garanţiile sociale ale membrilor Guvernului 

 

Titlul II

COMPETENŢA GUVERNULUI

Articolul 10. Chestiunile generale ce ţin de competenţa Guvernului 

Articolul 11. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul dezvoltării sociale, învăţămîntului, culturii şi ocrotirii sănătăţii

Articolul 12. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul economiei

Articolul 13. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul finanţelor, creditelor, impozitelor, preţurilor şi circulaţiei monetare

Articolul 14. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul muncii şi al salarizării

Articolul 15. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul ştiinţei şi tehnicii

Articolul 16. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul asigurării legalităţii

Articolul 17. Principalele împuterniciri ale Guvernului  în domeniul asigurării securităţii şi capacităţii de apărare a ţării

Articolul 18. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul politicii externe

 

Titlul III

RELAŢIILE GUVERNULUI CU ALTE ORGANE DE STAT

Articolul 19. Relaţiile Guvernului cu organele executive ale autoadministrării locale

Articolul 20. Conducerea ministerelor Republicii Moldova şi altor organe de pe teritoriul republicii

Articolul 21. Ministerele Republicii Moldova

Articolul 22. Departamentele, serviciile şi inspectoratele de stat, comisiile guvernamentale

Articolul 23. Controlul exercitat de Guvernul asupra activităţii organelor subordonate lui

 

Titlul IV

LISTA MINISTERELOR ŞI DEPARTAMENTELOR

REPUBLICII MOLDOVA

Articolul 24. Ministerele şi departamentele Republicii Moldova

 

Titlul V

ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII GUVERNULUI

 

Articolul 25. Şedinţele Guvernului şi modul de adoptare a hotărîrilor

Articolul 26. Prezidiul Guvernului

Articolul 27. Prim-ministrul Republicii Moldova

Articolul 28. Prim-viceprim-ministrul şi viceprim-miniştrii Republicii Moldova

Articolul 29. Membrii Guvernului

Articolul 30. Hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului

Articolul 31. Cancelaria de stat a Republicii Moldova

Articolul 32. Ministrul pentru relaţiile cu Parlamentul

 

 

 

Notă: Textul "Departamentul de Stat" din întreaga lege se substituie cu cuvîntul "departamentul" conform Legii nr.37-XIII din 05.04.1994, în vigoare 05.04.1994

Notă: În tot cuprinsul Legii cuvintele "Guvernul Republicii Moldova", "Guvernul Republicii", "Guvernul Moldovei" se substituie cu cuvîntul "Guvernul" conform Legii nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992

 

 

Titlul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Guvernul - organul executiv şi de dispoziţie al Republicii Moldova

În conformitate cu Constituţia (Legea Fundamentală) a Republicii Moldova Guvernul este organul executiv şi de dispoziţie al Republicii Moldova şi este subordonat Preşedintelui Republicii Moldova.

Guvernul soluţionează toate problemele administraţiei de stat, date prin Constituţia (Legea Fundamentală) a Republicii Moldova şi prin prezenta Lege în competenţa lui.

Guvernul, în temeiul şi întru executarea legilor Republicii Moldova, hotărîrilor Sovietului suprem al republicii, decretelor şi dispoziţiilor Preşedintelui Republicii Moldova, adoptă hotărîri şi emite dispoziţii, organizează şi controlează executarea lor.

Hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului se execută în mod obligatoriu pe întreg teritoriul Republicii Moldova.

[Art.1 în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 2. Principiile de bază ale activităţii Guvernului

În activitatea sa Guvernul:

1) se călăuzeşte de Constituţia (Legea Fundamentală) a Republicii Moldova, de celelalte legi ale republicii, de decretele şi dispoziţiile Preşedintelui Republicii Moldova;

2) porneşte de la principiile democraţiei, legalităţii şi utilităţii sociale;

3) asigură colegialitatea şi răspunderea personală a membrilor Guvernului în procesul elaborării, adoptării şi realizării hotărîrilor;

4) asigură exercitarea principiilor ştiinţifice de administrare, ţine seama de experienţa mondială în sfera construcţiei de stat şi o aplică.

[Art.2 modificat prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 3. Direcţiile principale ale activităţii Guvernului

În conformitate cu împuternicirile sale Guvernul:

1) creează condiţii pentru stabilirea şi asigurarea suveranităţii economice şi politice a Moldovei;

2) elaborează concepţia dezvoltării social-economice a republicii, programul şi mecanismul trecerii la economia de piaţă;

3) asigură libera iniţiativă, deetatizarea, privatizarea, demonopolizarea economiei şi dezvoltarea relaţiilor de piaţă;

4) elaborează strategia dezvoltării tehnico-ştiinţifice, promovează o politică naţională în domeniul ştiinţei, tehnicii, tehnologiei; rezolvă problemele reglementării de stat a progresului tehnico-ştiinţific;

5) garantează tuturor subiectelor proprietăţii libertatea activităţii economice, diversitatea formelor de proprietate şi egalitatea lor în drepturi, are grijă de păstrarea proprietăţii;

6) realizează colaborarea economică cu ţările lumii în condiţiile dezvoltării relaţiilor contractuale, formării infrastructurii de piaţă, integrării general-europene şi mondiale;

7) asigură obţinerea veniturilor fiecărui lucrător în dependenţă de rezultatele muncii lui pentru societate;

8) formează un sistem eficient de ocrotire socială a populaţiei, creează condiţii pentru creşterea nivelului de trai, pentru satisfacerea necesităţilor culturale şi spirituale ale cetăţenilor republicii;

9) promovează o politică activă în domeniul ocrotirii sănătăţii populaţiei;

10) asigură utilizarea raţională a resurselor naturale şi integritatea lor, protecţia ecologică a populaţiei şi a mediului ambiant;

11) favorizează dezvoltarea autonomiei organelor administraţiei de stat de toate nivelurile;

12) asigură legalitatea, ordinea publică, drepturile şi libertăţile cetăţenilor;

13) promovează politica securităţii naţionale, dirijează activitatea de apărare a Republicii Moldova;

14) asigură respectarea şi executarea legilor republicii, hotărîrilor şi a altor acte ale Parlamentului, decretelor şi dispoziţiilor Preşedintelui Republicii Moldova, actelor normative ratificate de către Parlament, precum şi a tratatelor şi acordurilor internaţionale în vigoare pe teritoriul Republicii Moldova;

15) promovează o politică externă în conformitate cu competenţa sa.

[Art.3 modificat prin Legea nr.1250-XII din 23.12.1992, în vigoare 23.12.1992]

[Art.3 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

[Art.3 modificat prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 4. Componenţa Guvernului şi modul lui de formare

Guvernul se formează în următoarea componenţă: Prim-ministrul, prim-viceprim-ministrul, viceprim-miniştrii, miniştrii şi alte persoane.

Membri ai Guvernului pot fi numai cetăţenii Republicii Moldova.

Prim-ministrul Republicii Moldova este numit de Parlament la propunerea Preşedintelui Republicii Moldova.

Componenţa nominală a Guvernului este confirmată de Parlament la propunerea Prim-ministrului.

Parlamentul poate confirma în funcţie cel mult 21 miniştri.

În cazul în care Sovietul Suprem respinge candidatura propusă în componenţa Guvernului, Preşedintele Republicii Moldova îşi rezervă dreptul; de a propune pentru a doua oară sau de a prezenta spre examinare o nouă candidatură.

Guvernul nou format prezintă spre examinare şi aprobare Sovietului Suprem al republicii într-un termen de cel mult trei luni programul de activitate pentru perioada împuternicirilor sale.

Guvernul îşi depune împuternicirile în faţa Sovietului Suprem nou ales al Republicii Moldova la prima lui sesiune.

În temeiul unei hotărîri a Sovietului Suprem al Republicii Moldova Guvernului îşi exercită obligaţiile pînă la formarea noului Guvern.

[Art.4 modificat prin Legea nr.12-XIII din 31.03.1994, în vigoare 31.03.1994]

[Art.4 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

[Art.4 în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 5. Responsabilitatea şi subordonarea Guvernului

Guvernul este răspunzător în faţa Preşedintelui Republicii Moldova şi a Sovietului Suprem al Republicii Moldova şi le este subordonat. Membrii Guvernului poartă răspundere în conformitate cu legile Republicii Moldova.

Guvernul prezintă cel puţin o dată pe an un raport despre activitatea sa în faţa Sovietului Suprem al republicii.

Miniştri şi conducătorii departamentelor, în baza unei hotărîri a Sovietului Suprem al Republicii Moldova, îi prezintă un raport despre activitatea lor.

Membrii Guvernului, pe a căror adresă la sesiunea Sovietului Suprem al Republicii Moldova au fost făcute interpelări ale deputaţilor poporului cu privire la activitatea Guvernului sau a organelor din subordinea lui, sînt dator să răspundă la ele, oral sau în scris, în modul stabilit de lege.

Guvernul discută deciziile, elaborate de comisiile Sovietului Suprem al Republicii Moldova, referitoare la activitatea Guvernului sau a organelor din subordinea lui, comunică comisiilor despre rezultatele examinării sau despre măsurile luate pe marginea lor.

Şedinţele Guvernului sînt, de regulă, închise. La decizia Preşedintelui Republicii Moldova sau a Prim-ministrului Republicii Moldova ele pot fi deschise. La şedinţele Guvernului pot participa deputaţii poporului din Republica Moldova.

Guvernul asigură publicitatea activităţii sale.

În caz de necesitate membrii Guvernului răspund în timpul sesiunii Sovietului Suprem la întrebările curente ale deputaţilor poporului din Republica Moldova.

[Art.5 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

[Art.5 în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 6. Dreptul Guvernului de a demisiona

Guvernul are dreptul să demisioneze din propria iniţiativă.

Fiecare membru al Guvernului are, de asemenea, dreptul de a demisiona.

Demisionarea Prim-ministrului conduce la demisionarea Guvernului în componenţă deplină.

Hotărîrea privind demisia întregului Guvern sau a fiecărui membru în parte al Guvernului se adoptă, dacă pentru ea au votat mai mult de jumătate din numărul total de deputaţi ai poporului din Republica Moldova care au fost aleşi.

Guvernul care a demisionat îşi exercită obligaţiile pînă la formarea noului Guvern.

[Art.6 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

[Art.6 modificat prin Legea nr.588-XII din 22.05.1991, în vigoare 22.05.1991]

[Art.6 modificat prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 7. Exprimarea votului de neîncredere faţă de Guvern

Sovietul Suprem al Republicii Moldova, Preşedintele Republicii Moldova pot exprima vot de neîncredere atît unor membri ai Guvernului, cît şi Guvernului în ansamblu.

Decizia vizînd exprimarea votului de neîncredere Guvernului în ansamblu este acceptată, dacă pentru ea au votat cel puţin două treimi din numărul total de deputaţi ai poporului din Republica Moldova care au fost aleşi.

Decizia vizînd exprimarea votului de neîncredere unor membri ai Guvernului este acceptată dacă pentru ea au votat mai mult de jumătate din numărul total de deputaţi ai poporului din Republica Moldova care au fost aleşi.

[Art.7 modificat prin Legea nr.588-XII din 22.05.1991, în vigoare 22.05.1991]

[Art.7 în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 8. Participarea Guvernului la lucrările Sovietului Suprem al republicii

Prim-ministrul şi membrii Guvernului au dreptul să participe la lucrările sesiunilor Sovietului Suprem al Moldovei, la şedinţele comisiilor şi să-şi expună opiniile pe marginea chestiunilor examinate.

 

Articolul 9. Garanţiile sociale ale membrilor Guvernului

Membrii Guvernului se bucură de garanţii sociale egale şi nu pot avea privilegii care nu sînt prevăzute de legislaţie.

În cazul în care Guvernul se reorganizează, în cazul demisionării Guvernului sau a unor membri ai lui, precum şi la expirarea mandatului membrii Guvernului beneficiază de garanţiile sociale respective.

 

Titlul II

COMPETENŢA GUVERNULUI

Articolul 10. Chestiunile generale ce ţin de competenţa Guvernului

În conformitate cu împuternicirile sale Guvernul:

1) promovează în viaţă legile Republicii Moldova, decretele şi dispoziţiile Preşedintelui Republicii Moldova şi exercită controlul asupra executării hotărîrilor Guvernului;

2) stabileşte funcţiile ministerelor, departamentelor, ale altor organe şi organizaţii, coordonează activitatea lor şi exercită controlul asupra ei, stabileşte suma totală a cheltuielilor în limitele mijloacelor prevăzute de Sovietul Suprem al Moldovei pentru întreţinerea organelor administrative;

3) coordonează şi exercită controlul asupra activităţii organelor executive de autoadministrare locală ale Republicii Moldova;

4) realizează programele dezvoltării economice şi sociale a republicii, creează condiţii pentru funcţionarea autoadministrării;

5) conduce organele de apărare a teritoriului, securităţii Republicii Moldova şi a cetăţenilor ei;

6) asigură promovarea politicii interne şi externe a Republicii Moldova.

[Art.10 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

[Art.10 modificat prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 11. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul dezvoltării sociale, învăţămîntului, culturii şi ocrotirii sănătăţii

Guvernul:

1) promovează o politică de stat unitară în vederea asigurării pentru populaţia republicii a unui nivel de trai care nu ar fi mai scăzut decît nivelul minimal de trai stabilit oficial şi care ar corespunde nivelului dezvoltării economice a Republicii Moldova;

2) realizează politica de stat în domeniul reglementării proceselor migraţioniste, promovează şi perfecţionează un program integral în domeniul demografiei;

3) acţionează pentru ca toată populaţia aptă pentru muncă din republică să fie plasată în cîmpul muncii, garantează crearea unor condiţii normale de lucru şi odihnă, asigurarea socială;

4) asigură condiţii social-economice, creează o bază tehnico-materială şi fonduri speciale pentru dezvoltarea învăţămîntului public, culturii, cultelor, ocrotirii sănătăţii, protecţiei mediului ambiant;

5) elaborează direcţiile strategice de dezvoltare a urbanismului, a gospodăriei comunale şi de locuinţe;

6) ia măsuri în vederea asigurării populaţiei cu produse alimentare, mărfuri industriale, medicamente, servicii;

7) dirijează activitatea de ocrotire a monumentelor de istorie şi cultură; asigură executarea legislaţiei cu privire la libertatea conştiinţei;

8) asigură păstrarea şi dezvoltarea limbii de stat a republicii şi a limbilor etniilor care locuiesc pe teritoriul Moldovei;

9) încurajează crearea de comunităţi naţionale ale basarabenilor şi bucovinenilor care locuiesc în afara hotarelor republicii şi în alte ţări, are grijă de ele, dezvoltînd diferite forme de colaborare;

10) asigură dezvoltarea turismului, gospodăriei de agrement, culturii fizice şi sportului.

 

Articolul 12. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul economiei

Guvernul:

1) exercită, din însărcinarea Sovietului Suprem al republicii, funcţiile de proprietar al patrimoniului statului, creează condiţiile necesare pentru dezvoltarea tuturor tipurilor de proprietate;

2) reglementează, folosind mijloacele economice şi juridice, activitatea tuturor ramurilor economiei şi a subiecţilor proprietăţii pe teritoriul Republicii Moldova;

3) stabileşte proporţii raţionale de folosire a venitului naţional, inclusiv dezvoltarea economiei naţionale a republicii, elaborează, coordonează şi realizează programele dezvoltării ei economice şi sociale;

4) promovează o politică unitară în domeniul retribuirii muncii;

5) organizează şi reglementează activitatea economică externă a republicii;

6) eliberează autorizaţii pentru desfăşurarea activităţii economice, licenţe;

7) elaborează şi prezintă în Sovietul Suprem al republicii proiecte de documente normative privind programele de dezvoltare economică şi socială;

8) organizează elaborarea şi îndeplinirea programelor complexe republicane;

9) ia măsuri în vederea ocrotirii şi folosirii raţionale a pămîntului, subsolului, a resurselor de apă, a faunei şi florei, în vederea menţinerii purităţii aerului şi asigurării reproducerii tuturor sistemelor biologice;

10) promovează o politică a investiţiilor, luînd în considerare structura de perspectivă a economiei;

11) repartizează mijloace pentru acordarea de ajutor zonelor din republică şi ramurilor economiei ei care se află în condiţii dificile sau care necesită o dezvoltare accelerată;

12) stabileşte modul de administrare a fondurilor create special pentru dezvoltarea social-economică a republicii;

13) asigură organizarea unui sistem unic de evidenţă şi de statistică;

14) organizează elaborarea şi implementarea standardelor de stat;

15) suspendă sau anulează hotărîrile şi deciziile conducerii întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor de stat, dacă acestea contravin Constituţiei, altor legi şi acte normative ale republicii, decretelor şi dispoziţiilor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului.

[Art.12 completat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

 

Articolul 13. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul finanţelor, creditelor, impozitelor, preţurilor şi circulaţiei monetare

Guvernul:

1) elaborează şi adoptă hotărîri în vederea transpunerii în viaţă a politicii republicii în domeniul finanţelor, creditelor şi circulaţiei monetare;

2) elaborează şi prezintă Sovietului Suprem al Moldovei spre examinare şi aprobare proiectele de legi cu privire la Bugetul de stat al republicii şi organizează executarea lui;

3) promovează politica republicii în domeniul preţurilor, formării preţurilor şi sistemului de preţuri;

4) promovează politica vamală şi financiar-valutară, stabileşte cote şi taxe vamale.

 

Articolul 14. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul muncii şi al salarizării

Guvernul:

1) promovează politica în domeniul utilizării forţelor de muncă, al muncii şi salarizării, ia măsuri în vederea perfecţionării ei;

2) elaborează sistemul de pregătire, reciclare şi perfecţionare a cadrelor, asigură transpunerea lui în viaţă.

 

Articolul 15. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul ştiinţei şi tehnicii

Guvernul:

1) promovează o politică unitară în domeniul ştiinţei şi tehnicii, asigurînd crearea bazei tehnico-materiale necesare dezvoltării lor;

2) asigură elaborarea şi realizarea programelor de dezvoltare a ştiinţei şi tehnicii, creînd în acest scop fonduri republicane speciale.

 

Articolul 16. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul asigurării legalităţii

Guvernul:

1) întreprinde acţiuni vizînd asigurarea drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor, apărarea intereselor Republicii Moldova, menţinerea ordinii publice;

2) organizează controlul asupra executării legilor de către ministere, de către departamentele, inspectoratele, întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul republicii;

3) elaborează proiectele de legi în scopul perfecţionării legislaţiei în vigoare şi reglementării juridice în sfera economico-socială.

[Art.16 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

[Art.16 modificat prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 17. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul asigurării securităţii şi capacităţii de apărare a ţării

Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul asigurării securităţii şi capacităţii de apărare a ţării

Guvernul:

1) ia măsuri în vederea asigurării securităţii statului, pazei fronturilor de stat şi a teritoriului Republicii Moldova;

2) exercită conducerea generală a construcţiei Forţelor Armate ale Republicii, stabileşte anual contingentul de cetăţeni care urmează să fie recrutaţi în vederea pregătirii şi reciclării militare;

3) ia măsuri în vederea asigurării capacităţii de apărare a ţării, dotării Forţelor Armate cu toate cele necesare pentru ca ele să-şi onoreze datoria faţă de popor - apărarea independenţei şi integrităţii teritoriale a Patriei;

4) exercită conducerea generală a apărării civile a Republicii Moldova.

[Art.17 în redacţia Legii nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

 

Articolul 18. Principalele împuterniciri ale Guvernului în domeniul politicii externe

Guvernul:

1) încheie contracte cu state străine, cu organizaţii internaţionale şi asigură îndeplinirea lor;

2) stabileşte relaţii multilaterale între Republica Moldova şi state străine, organizaţii internaţionale, asigură schimbul de informaţie, de studenţi şi specialişti;

3) prezintă Preşedintelui Republicii Moldova propuneri privitor la înfiinţarea, desfiinţarea misiunilor diplomatice ale Republicii Moldova în statele străine şi schimbarea statutului lor şi privitor la înfiinţarea, desfiinţarea misiunilor diplomatice ale altor state în Republica Moldova şi schimbarea statutului lor;

4) reprezintă Republica Moldova în relaţiile internaţionale.

[Art.18 modificat prin Legea nr.1435-XII din 20.05.1993, în vigoare 20.05.1993]

 

 

Titlul III

RELAŢIILE GUVERNULUI CU ALTE ORGANE DE STAT

Articolul 19. Relaţiile Guvernului cu organele executive ale autoadministrării locale

Guvernul:

1) promovează în viaţă şi exercită controlul asupra respectării şi executării legilor Republicii Moldova, hotărîrilor Sovietului Suprem al Republicii Moldova, decretelor şi dispoziţiilor Preşedintelui Republicii Moldova hotărîrilor Guvernului de către organele executive ale autoadministrării locale;

2) administrează, în comun cu organele executive ale autoadministraţiei locale, obiectivele şi ramurile de importanţă statală;

3) coordonează activitatea de autoadministrare locală în vederea traducerii în viaţă a politicii de stat în domeniul asistenţei sociale, ocrotirii sănătăţii, învăţămîntului public, culturii şi protecţiei mediului ambiant;

4) suspendă şi contestă hotărîrile organelor executive ale autoadministraţiei locale, dacă ele contravin Constituţiei (Legea Fundamentală) Republicii Moldova şi altor legi ale republicii.

[Art.19 modificat prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Notă: Art.20 abrogat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992, art.21-32, se consideră respectiv art.20-31

 

Articolul 20. Conducerea ministerelor Republicii Moldova şi altor organe de pe teritoriul republicii

Guvernul:

1) conduce activitatea ministerelor, departamentelor, a serviciilor şi inspectoratelor de stat, a comisiilor guvernamentale;

2) aprobă regulamentele ministerelor, departamentelor, serviciilor şi inspectoratelor de stat, comisiilor guvernamentale;

3) numeşte şi demite din funcţie adjuncţii miniştrilor Republicii Moldova şi adjuncţii conducătorilor celorlalte organe din subordinea sa, confirmă şi eliberează de exercitarea obligaţiilor de membri ai colegiilor ministerelor Republicii Moldova şi ai altor organe din subordinea sa.

[Art.20 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

[Art.20(21) în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 21. Ministerele Republicii Moldova

Ministerele sînt organele centrale ale puterii de executive din republică. Ele sînt conduse de miniştri şi preşedinţi, care poartă răspundere personală pentru îndeplinirea sarcinilor puse pe seama lor.

Ministerele şi comitetele de stat, în virtutea sarcinilor, au dreptul de a face remanieri în aparatele lor prin reînnoirea contractelor de muncă sau prin atestarea funcţionarilor de stat.

Ministerele şi comitetele de stat traduc în viaţă, pe baza legilor republicii, decretelor şi dispoziţiilor Preşedintelui Republicii Moldova, politica Guvernului, hotărîrile şi dispoziţiile lui, conduc în limitele competenţei lor domeniile ce le-au fost încredinţate.

Ministerele şi comitetele de stat prognozează dezvoltarea domeniilor respective, ale activităţii lor pe baza studierii experienţei mondiale, conjuncturii, elaborează programe de dezvoltare tehnico-ştiinţifică şi social-economică, au grijă de ocrotirea socială a lucrătorilor lor, asigură pregătirea cadrelor, inclusiv în străinătate.

[Art.21 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

[Art.21(22) în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 22. Departamentele, serviciile şi inspectoratele de stat, comisiile guvernamentale

Departamentul de pe lîngă Guvern se formează de Parlament la propunerea Prim-ministrului în scopul conducerii, coordonării activităţii şi exercitării controlului în domeniile care nu intră nemijlocit în atribuţiile ministerelor.

Departamentele sînt conduse de directori generali. Directorii generali sînt numiţi în funcţie de Guvern.

Serviciile şi inspectoratele de stat se formează de către Guvern în scopul exercitării controlului asupra executării legilor republicii, a hotărîrilor şi a altor acte emise de Parlament, a decretelor şi dispoziţiilor Preşedintelui Republicii Moldova, a hotărîrilor Guvernului.

Serviciile şi inspectoratele de stat sînt conduse de directori, numiţi în funcţie de Guvern.

Departamentele, serviciile şi inspectoratele de stat emit, în limitele competenţei lor, acte normative şi de altă natură, instrucţiuni şi lămuriri metodice.

Guvernul poate să creeze comisii permanente şi provizorii pentru studierea unor probleme şi elaborarea hotărîrii în vederea dezvoltării economiei, politicii în domeniile finanţelor, creditelor, preţurilor, valutei, circulaţiei monetare, precum şi în domeniile politicii sociale, învăţămîntului public, culturii şi din alte sfere ale vieţii.

Comisiile se formează din lucrători ai ministerelor, precum şi din savanţi şi specialişti de frunte, la propunerea Prim-ministrului, a prim-viceprim-ministrului sau a viceprim-miniştrilor.

Activitatea comisiei este condusă de Prim-ministru, de miniştri sau de alte persoane, numite de Guvern.

[Art.22 modificat prin Legea nr.37-XIII din 05.04.1994, în vigoare 05.04.1994]

[Art.22 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

[Art.22(23) modificat prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 23. Controlul exercitat de Guvern asupra activităţii organelor subordonate lui

Guvernul exercită controlul permanent asupra activităţii ministerelor, departamentele şi altor organe subordonate lui.

Prim-ministrul Republicii Moldova poate cere dări de seamă fiecărui ministru, conducător de departament, de serviciu, inspectorat de stat şi de comisie guvernamentală.

[Art.23 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

[Art.(23)24 în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Titlul IV

LISTA MINISTERELOR ŞI DEPARTAMENTELOR

REPUBLICII MOLDOVA

[Titlul IV (art.24) în redacţia Legii nr.37-XIII din 05.04.1994, în vigoare 05.04.1994]

[Titlul IV (art.24) în redacţia Legii nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

[Titlul IV (art.24) în redacţia Legii nr.584-XII din 20.05.1991, în vigoare 20.05.1991]

 

Articolul 24. Ministerele şi departamentele Republicii Moldova

În republică activează următoarele ministere:

Ministerul Economiei

Ministerul Finanţelor

Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat

Ministerul Industriei

Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei

Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii

Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei

Ministerul Sănătăţii

Ministerul Învăţămîntului

Ministerul Culturii

Ministerul Justiţiei

Ministerul Apărării

Ministerul Afacerilor Interne

Ministerul Securităţii Naţionale

Ministerul Afacerilor Externe

Ministerul Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor

Ministerul Serviciilor Comunale şi Exploatării Fondului de Locuinţe

Pe lîngă Guvern activează următoarele departamente:

Departamentul Arhitecturii şi Construcţiilor

Departamentul Comerţului

Departamentul Statisticii

Departamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică

Departamentul Controlului Vamal

Departamentul Energetică, Resurse Energetice şi Combustibil

Departamentul Tineretului şi Sportului

Departamentul Relaţiilor Naţionale.

[Art.24 în redacţia Legii nr.37-XIII din 05.04.1994, în vigoare 05.04.1994]

[Art.24 modificat prin Legea nr.1250-XII din 23.12.1992, în vigoare 23.12.1992]

[Art.24 în redacţia Legii nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

[Art.24(25) în redacţia Legii nr.584-XII din 20.05.1991, în vigoare 20.05.1991]

 

Titlul V

ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII GUVERNULUI

Articolul 25. Şedinţele Guvernului şi modul de adoptare a hotărîrilor

Şedinţele Guvernului se desfăşoară pe măsura necesităţii, dar nu mai rar decît odată pe trimestru. La şedinţe hotărîrile se adoptă cu majoritatea de voturi ale membrilor Guvernului.

La şedinţele sale Guvernul examinează:

programul activităţii sale;

proiectele concepţiilor şi ale prognozelor dezvoltării economice şi sociale a republicii;

proiectele programelor republicane de cea mai mare importanţă;

proiectul Bugetului Republicii Moldova;

dările de seamă ale Guvernului, prezentate spre examinare Sovietului Suprem al Republicii Moldova sau Preşedintelui Republicii Moldova;

chestiunile cu privire la demisia sa;

alte chestiuni de cea mai mare importanţă de politică internă şi externă a Republicii Moldova.

Şedinţele Guvernului sînt prezidate de Preşedintele Republicii Moldova sau de Prim-ministrul Republicii Moldova.

[Art.25(26) în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 26. Prezidiul Guvernului 

Pentru asigurarea conducerii curente a economiei naţionale şi pentru soluţionarea celorlalte probleme ale administraţiei de stat îşi desfăşoară activitatea Prezidiul Guvernului în componenţa Prim-ministrului, prim-viceprim-ministrului, viceprim-miniştrilor şi a Ministrului de stat al Republicii Moldova.

La decizia Preşedintelui Republicii Moldova din componenţa Prezidiului Guvernului pot face parte şi alţi membri ai Guvernului.

Şedinţele Prezidiului Guvernului sînt prezidate de Preşedintele Republicii Moldova sau de Prim-ministrul Republicii Moldova.

[Art.26 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

[Art.26(27) în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 27. Prim-ministrul Republicii Moldova

Prim-ministrul Republicii Moldova se află în fruntea Guvernului şi conduce activitatea lui.

Prim-ministrul Republicii Moldova:

1) din însărcinarea Preşedintelui Republicii Moldova prezidează şedinţele Guvernului;

2) în cazuri excepţionale ia decizii în problemele conducerii Republicii Moldova în limitele competenţei Guvernului şi informează despre aceasta Guvernul la şedinţa lui ordinară;

3) asigură colegialitatea în activitatea Guvernului;

4) ia hotărîri în problemele administraţiei de stat, care nu necesită să fie examinate în cadrul şedinţei Guvernului;

5) prezintă spre examinare Prezidiului Guvernului sau pune în faţa Preşedintelui Republicii Moldova chestiunea cu privire la stimularea sau la aplicarea unor sancţiuni disciplinare faţă de membrul Guvernului.

În conformitate cu Constituţia (Legea Fundamentală) a Republicii Moldova Prim-ministrul este învestit şi cu alte împuterniciri prevăzute prin prezenta Lege şi prin alte legi ale Republicii Moldova.

[Art.27(28) în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 28. Prim-viceprim-ministrul şi viceprim-miniştrii Republicii Moldova

Prim-viceprim-ministrul, viceprim-miniştrii înfăptuiesc în conformitate cu obligaţiile lor coordonarea activităţii ministerelor, departamentelor şi a celorlalte organe din subordonarea Guvernului, exercită controlul asupra activităţii lor şi le dau în mod operativ indicaţii pentru asigurarea îndeplinirii hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului şi a altor probleme ale activităţii lor; examinează în prealabil propunerile şi proiectele hotărîrilor şi dispoziţiilor, prezentate de Guvern.

În cazul absenţei Prim-ministrului Republicii Moldova obligaţiile lui le exercită prim-viceprim-ministrul.

[Art.28 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

[Art.28(29) introdus prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 29. Membrii Guvernului 

Membrii Guvernului:

poartă răspundere pentru sferele de activitate ce le-au fost încredinţate şi pentru activitatea Guvernului în ansamblu;

participă la examinarea chestiunilor în cadrul şedinţelor Guvernului şi ale Prezidiului său;

pot prezenta Guvernului propuneri cu privire la examinarea chestiunilor ce ţin de competenţa lor, pot iniţia elaborarea unor hotărîri ale Guvernului;

nu au dreptul de a ocupa alte funcţii în întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile de stat, cooperatiste şi obşteşti.

Condiţiile de retribuire a muncii şi de asigurare material-socială a membrilor Guvernului sînt stabilite de Preşedintele Republicii Moldova de comun acord cu Sovietul Suprem al Republicii Moldova.

[Art.29(30) introdus prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 30. Hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului

Hotărîrile Guvernului, ale Prezidiului lui se adoptă sub formă de hotărîri şi dispoziţii ale Guvernului.

Hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului şi ale Prezidiului sînt semnate de Prim-ministru sau de prim-viceprim-ministru, în cazul în care acesta exercită funcţiile Prim-ministrului.

Hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului şi ale Prezidiului lui intră în vigoare din momentul adoptării lor, în cazul în care aceste acte nu conţin alte situaţii.

Hotărîrile Guvernului, care au un caracter normativ, se publică în "Monitorul Sovietului Suprem al Republicii Moldova", iar în caz de necesitate se aduce la cunoştinţa publicului larg prin intermediul mijloacelor de informare în masă.

[Art.30 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

[Art.30(31) introdus prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 31. Cancelaria de stat a Republicii Moldova

În scopul pregătirii unor materiale analitice, informative şi a altor materiale, elaborării propunerilor corespunzătoare, a proiectelor de legi, de decrete, hotărîri şi dispoziţii, verificării sistematice a executării lor pe lîngă Preşedintele Republicii Moldova şi Guvern îşi desfăşoară activitatea în aparat - Cancelaria de stat a Republicii Moldova, condusă de Ministrul de stat al Republicii Moldova.

În scopul consultării Preşedintelui Republicii Moldova, Prim-ministrului, prim-viceprim-ministrului, viceprim-miniştrilor şi miniştrilor în problemele generale de administrare a statului şi economiei, în Componenţa Cancelariei de Stat funcţionează servicii şi secţii în care activează consultanţi.

Structura, statele de personal, condiţiile de retribuire a muncii şi de asigurare material-socială a lucrătorilor Cancelariei de stat a Republicii Moldova şi chestiunile pentru întreţinerea ei sînt stabilite de Preşedintele Republicii Moldova.

Funcţiile şi obligaţiile Ministrului de Stat, viceminiştrilor, directorilor de servicii, şefilor de secţii şi ale lucrătorilor Cancelariei de Stat sînt stabilite prin Regulamentul Cancelariei de Stat aprobat de Preşedintele Republicii Moldova.

Toate actele normative, cu excepţia celor extrarepublicane, şi lucrările de secretariat se perfectează în limba de stat. Funcţionarii de stat sînt obligaţi să posede limba de stat şi limba rusă.

În cadrul Guvernului şi al ministerelor nu pot fi create şi nu pot activa organizaţii ale partidelor şi mişcărilor obşteşti.

[Art.31 modificat prin Legea nr.1091-XII din 23.07.1992, în vigoare 23.07.1992]

[Art.31(32) introdus prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]

 

Articolul 32. Ministrul pentru relaţiile cu Parlamentul

Ministrul pentru relaţiile cu Parlamentul coordonează activitatea ministerelor, departamentelor şi a celorlalte organe din subordinea Guvernului în domeniul elaborării, perfectării proiectelor de legi şi hotărîri şi prezentării lor în Parlament.

Funcţiile ministrului pentru relaţiile cu Parlamentul sînt stabilite prin Regulament, aprobat de Guvern.

[Art.32 introdus prin Legea nr.37-XIII din 05.04.1994, în vigoare 05.04.1994]

 

PREŞEDINTELE
SOVIETULUI SUPREM al Republicii MoldovaMircea SNEGUR
 
Chişinău, 31 mai 1990.
Nr.64-XII.