L E G E
cu privire la Guvernul republicii
nr. 64-XII din 31.05.1990
Veştile nr.8/191, 1990
* * *
C U P R I N S
Titlul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Guvernul R.S.S. Moldova – organul suprem al administraţiei de stat
Articolul 2. Principiile de bază ale activităţii Guvernului R.S.S. Moldova
Articolul 3. Direcţiile principale ale activităţii Guvernului R.S.S. Moldova
Articolul 4. Componenţa Guvernului R.S.S. Moldova şi modul lui de formare
Articolul 5. Responsabilitatea şi subordonarea Guvernului R.S.S. Moldova
Articolul 6. Dreptul Guvernului R.S.S. Moldova de a demisiona
Articolul 7. Exprimarea votului de neîncredere faţă de Guvernul R.S.S. Moldova
Articolul 8. Participarea Guvernului R.S.S. Moldova la lucrările Sovietului Suprem al republicii
Articolul 9. Garanţiile sociale ale membrilor Guvernului R.S.S. Moldova
Titlul II
COMPETENŢA GUVERNULUI R.S.S. MOLDOVA
Articolul 10. Chestiunile generale ce ţin de competenţa Guvernului R.S.S. Moldova
Articolul 11. Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul dezvoltării sociale, învăţămîntului, culturii şi ocrotirii sănătăţii
Articolul 12. Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul economiei
Articolul 13. Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul finanţelor, creditelor, impozitelor, preţurilor şi circulaţiei monetare
Articolul 14. Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul muncii şi al salarizării
Articolul 15. Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul ştiinţei şi tehnicii
Articolul 16. Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul asigurării legalităţii
Articolul 17. Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul asigurării securităţii şi capacităţii de apărare a republicii
Articolul 18. Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul politicii externe
Titlul III
RELAŢIILE GUVERNULUI R.S.S. MOLDOVA CU ALTE ORGANE DE STAT
Articolul 19. Relaţiile Guvernului R.S.S. Moldova cu organele executive ale autoadministrării locale
Articolul 20. Raporturile Guvernului R.S.S. Moldova cu Guvernul Uniunii R.S.S. şi cu guvernele republicilor unionale
Articolul 21. Conducerea ministerelor R.S.S. Moldova şi altor organe de pe teritoriul republicii
Articolul 22. Ministerele R.S.S. Moldova
Articolul 23. Departamentele, serviciile de stat, inspectoratele şi comisiile guvernamentale ale R.S.S. Moldova
Articolul 24. Controlul exercitat de Guvernul R.S.S. Moldova asupra activităţii organelor subordonate lui
Titlul IV
LISTA MINISTERELOR R.S.S. MOLDOVA
Articolul 25. Ministerele R.S.S. Moldova
Titlul V
ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII GUVERNULUI R.S.S. MOLDOVA
Articolul 26. Prim-ministrul R.S.S. Moldova
Articolul 27. Hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului R.S.S. Moldova
Articolul 28. Aparatul Guvernului R.S.S. Moldova
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Guvernul R.S.S. Moldova – organul suprem al administraţiei de stat
În R.S.S. Moldova puterea executivă este exercitată de Guvernul republicii. Guvernul este organul suprem al administraţiei de stat şi este subordonat Sovietului Suprem al R.S.S. Moldova.
Guvernul rezolvă toate problemele administraţiei de stat atribuite competenţei lui de Constituţia (Legea Fundamentală) R.S.S. Moldova şi de prezenta Lege.
Guvernul, pe baza şi întru executarea legilor R.S.S. Moldova, hotărîrilor Sovietului Suprem al republicii, adoptă hotărîri şi emite dispoziţii, organizează şi exercită controlul asupra executării lor.
Hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului se execută în mod obligatoriu pe întreg teritoriul Moldovei.
Articolul 2. Principiile de bază ale activităţii Guvernului R.S.S. Moldova
În activitatea sa Guvernul:
1) se călăuzeşte de Constituţia R.S.S. Moldova şi de alte legi ale republicii;
2) porneşte de la principiile democraţiei, legalităţii şi utilităţii sociale;
3) asigură colegialitatea şi răspunderea personală a membrilor Guvernului în procesul elaborării, adoptării şi realizării hotărîrilor;
4) asigură exercitarea principiilor ştiinţifice de administrare, ţine seama de experienţa mondială în sfera construcţiei de stat şi o aplică.
Articolul 3. Direcţiile principale ale activităţii Guvernului R.S.S. Moldova
În conformitate cu împuternicirile sale Guvernul R.S.S. Moldova:
1) creează condiţii pentru stabilirea şi asigurarea suveranităţii economice şi politice a Moldovei;
2) elaborează concepţia dezvoltării social-economice a republicii, programul şi mecanismul trecerii la economia de piaţă;
3) asigură libera iniţiativă şi demonopolizarea economiei, dezvoltarea relaţiilor de piaţă;
4) elaborează strategia dezvoltării tehnico-ştiinţifice, promovează o politică naţională în domeniul ştiinţei, tehnicii, tehnologiei; rezolvă problemele reglementării de stat a progresului tehnico-ştiinţific;
5) garantează tuturor subiectelor proprietăţii libertatea activităţii economice, diversitatea formelor de proprietate şi egalitatea lor în drepturi, are grijă de păstrarea proprietăţii;
6) realizează colaborarea economică cu republicile unionale şi cu ţările străine în condiţiile înnoirii sistemului administrativ federal, dezvoltării relaţiilor contractuale, formării infrastructurii de piaţă, integrării general-europene şi mondiale;
7) asigură obţinerea veniturilor fiecărui lucrător în dependenţă de rezultatele muncii lui pentru societate;
8) formează un sistem eficient de ocrotire socială a populaţiei, creează condiţii pentru creşterea nivelului de trai, pentru satisfacerea necesităţilor culturale şi spirituale ale cetăţenilor republicii;
9) promovează o politică activă în domeniul ocrotirii sănătăţii populaţiei;
10) asigură utilizarea raţională a resurselor naturale şi integritatea lor, protecţia ecologică a populaţiei şi a mediului ambiant;
11) favorizează dezvoltarea autonomiei organelor administraţiei de stat de toate nivelurile;
12) asigură legalitatea, ordinea publică, drepturile şi libertăţile cetăţenilor;
13) promovează politica securităţii naţionale, dirijează activitatea de apărare a R.S.S. Moldova;
14) asigură respectarea şi executarea legilor republicii, a legilor Uniunii R.S.S., ratificate de către Sovietul Suprem al Moldovei, a tratatelor şi acordurilor internaţionale în vigoare pe teritoriul R.S.S. Moldova;
15) promovează o politică externă în conformitate cu competenţa sa.
Articolul 4. Componenţa Guvernului R.S.S. Moldova şi modul lui de formare
Guvernul R.S.S. Moldova se formează în următoarea componenţă: prim-ministrul (şeful Guvernului), prim-viceprim-miniştrii, viceprim-miniştrii şi miniştrii.
Membri ai Guvernului republicii pot fi numai cetăţeni ai R.S.S. Moldova.
Prim-ministrul R.S.S. Moldova este numit în funcţie şi eliberat din funcţie la propunerea Preşedintelui Sovietului Suprem al republicii de către Sovietul Suprem al Moldovei.
Guvernul R.S.S. Moldova, după ce prezintă raportul de activitate, îşi depune împuternicirile în faţa noii componenţe a Sovietului Suprem al republicii la prima lui sesiune.
Printr-o hotărîre a Sovietului Suprem al Moldovei, Guvernul republicii îşi îndeplineşte obligaţiile pînă la formarea noului Guvern.
Sovietul Suprem al republicii formează Guvernul R.S.S. Moldova în cel mult o lună de la data numirii prim-ministrului.
Guvernul nou format al R.S.S. Moldova prezintă spre examinare şi aprobare Sovietului Suprem al republicii, în cel mult trei luni, programul său de activitate pentru perioada împuternicirilor sale.
Numirea în funcţie şi eliberarea din funcţie a miniştrilor R.S.S. Moldova este efectuată de Sovietul Suprem la propunerea prim-ministrului republicii, luîndu-se în considerare avizele comisiilor permanente ale Sovietului Suprem al Moldovei.
În cazul în care Sovietul Suprem al republicii nu a aprobat candidatura ministrului, propusă de prim-ministru, acesta din urmă îşi rezervă dreptul de a mai propune o dată la acest post candidatura respinsă sau de a propune o altă candidatură.
Sovietul Suprem al Moldovei poate numi în funcţie cel mult 21 de miniştri, indiferent de numărul ministerelor.
Directorii generali ai departamentelor şi directorii inspectoratelor R.S.S. Moldova sînt numiţi în funcţie şi eliberaţi din funcţie de prim-ministrul republicii.
Articolul 5. Responsabilitatea şi subordonarea Guvernului R.S.S. Moldova
Guvernul R.S.S. Moldova este subordonat Sovietului Suprem al republicii. Membrii guvernului poartă răspundere în conformitate cu legile R.S.S. Moldova.
Guvernul R.S.S. Moldova prezintă cel puţin o dată pe an un raport de activitate în faţa Sovietului Suprem al republicii.
Miniştrii republicii, în baza unei hotărîri a Sovietului Suprem al R.S.S. Moldova, îi prezintă un raport de activitate.
Guvernul R.S.S. Moldova sau miniştrii, cărora deputaţii le fac interpelări la sesiunea Sovietului Suprem al Modovei despre activitatea Guvernului republicii sau a organelor din subordinea lui, sînt datori să răspundă oral sau în scris în modul stabilit de Sovietul Suprem.
Guvernul R.S.S. Moldova discută deciziile, elaborate de comisiile Sovietului Suprem, referitoare la activitatea Guvernului sau a organelor din subordinea lui, şi comunică comisiilor rezultatele examinării sau măsurile adoptate.
Şedinţele Guvernului R.S.S. Moldova sînt, de regulă, închise. La decizia prim-ministrului ele pot fi deschise. La şedinţele Guvernului pot lua parte membrii comisiilor permanente.
Guvernul R.S.S. Moldova asigură publicitatea activităţii sale pentru populaţie.
În caz de necesitate membrii Guvernului republicii răspund în timpul sesiunii Sovietului Suprem la întrebările curente ale deputaţilor Sovietului Suprem al Moldovei.
Articolul 6. Dreptul Guvernului R.S.S. Moldova de a demisiona
Guvernul R.S.S. Moldova are dreptul să demisioneze în cazul în care el se consideră incapabil de a realiza programul de activitate al Guvernului.
Fiecare ministru al R.S.S. Moldova are, de asemenea, dreptul de a demisiona.
După demisionarea prim-ministrului, la hotărîrea Sovietului Suprem al republicii, întreg Guvernul R.S.S. Moldova îşi depune împuternicirile.
Guvernul republicii care a demisionat îşi exercită obligaţiile pînă la formarea noului Guvern al R.S.S. Moldova.
Articolul 7. Exprimarea votului de neîncredere faţă de Guvernul R.S.S. Moldova
Sovietul Suprem al Moldovei poate exprima vot de neîncredere atît unor miniştri, cît şi Guvernului republicii în ansamblu.
Decizia vizînd exprimarea votului de neîncredere Guvernului R.S.S. Moldova este acceptată dacă pentru ea au votat cel puţin două treimi din numărul total de deputaţi ai poporului din R.S.S. Moldova, care au fost aleşi.
După exprimarea neîncrederii faţă de unii miniştri sau faţă de Guvernul R.S.S. Moldova în ansamblu ei sînt datori să demisioneze, însă să-şi exercite împuternicirile pînă la numirea noilor miniştri sau pînă la formarea noului Guvern al R.S.S. Moldova.
Articolul 8. Participarea Guvernului R.S.S. Moldova la lucrările Sovietului Suprem al republicii
Prim-ministrul şi membrii Guvernului R.S.S. Moldova au dreptul să participe la lucrările sesiunilor Sovietului Suprem al Moldovei, la şedinţele comisiilor şi să-şi expună opiniile pe marginea chestiunilor examinate.
Articolul 9. Garanţiile sociale ale membrilor Guvernului R.S.S. Moldova
Membrii Guvernului R.S.S. Moldova se bucură de garanţii sociale egale şi nu pot avea privilegii care nu sînt prevăzute de legislaţie.
În cazul în care Guvernul Moldovei se reorganizează, în cazul demisionării Guvernului sau a unor membri ai lui, precum şi la expirarea mandatului membrii Guvernului Moldovei beneficiază de garanţiile sociale respective.
COMPETENŢA GUVERNULUI R.S.S. MOLDOVA
Articolul 10. Chestiunile generale ce ţin de competenţa Guvernului R.S.S. Moldova
În conformitate cu împuternicirile sale Guvernul R.S.S. Moldova:
1) traduce în viaţă legile R.S.S. Moldova şi exercită controlul asupra executării hotărîrilor Guvernului;
2) stabileşte funcţiile ministerelor, departamentelor Moldovei, ale altor organe şi organizaţii, coordonează activitatea lor şi exercită controlul asupra ei, stabileşte suma totală a cheltuielilor în limitele mijloacelor prevăzute de Sovietul Suprem al Moldovei pentru întreţinerea organelor administrative;
3) coordonează şi exercită controlul asupra activităţii organelor executive de autoadministrare locală ale R.S.S. Moldova;
4) realizează programele dezvoltării economice şi sociale a republicii, creează condiţii pentru funcţionarea autoadministrării;
5) conduce organele de apărare a teritoriului, securităţii R.S.S. Moldova şi a cetăţenilor ei;
6) promovează politică internă şi externă a R.S.S. Moldova.
Articolul 11. Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul dezvoltării sociale, învăţămîntului, culturii şi ocrotirii sănătăţii
Guvernul R.S.S. Moldova:
1) promovează o politică de stat unitară în vederea asigurării pentru populaţia republicii a unui nivel de trai care nu ar fi mai scăzut decît nivelul minimal de trai stabilit oficial şi care ar corespunde nivelului dezvoltării economice a R.S.S. Moldova;
2) realizează politica de stat în domeniul reglementării proceselor migraţioniste, promovează şi perfecţionează un program integral în domeniul demografiei;
3) acţionează pentru ca toată populaţia aptă pentru muncă din republică să fie plasată în cîmpul muncii, garantează crearea unor condiţii normale de lucru şi odihnă, asigurarea socială;
4) asigură condiţii social-economice, creează o bază tehnico-materială şi fonduri speciale pentru dezvoltarea învăţămîntului public, culturii, cultelor, ocrotirii sănătăţii, protecţiei mediului ambiant;
5) elaborează direcţiile strategice de dezvoltare a urbanismului, a gospodăriei comunale şi de locuinţe;
6) ia măsuri în vederea asigurării populaţiei cu produse alimentare, mărfuri industriale, medicamente, servicii;
7) dirijează activitatea de ocrotire a monumentelor de istorie şi cultură; asigură executarea legislaţiei cu privire la libertatea conştiinţei;
8) asigură păstrarea şi dezvoltarea limbii de stat a republicii şi a limbilor etniilor care locuiesc pe teritoriul Moldovei;
9) încurajează crearea de comunităţi naţionale ale basarabenilor şi bucovinenilor care locuiesc în afara hotarelor republicii şi în alte ţări, are grijă de ele, dezvoltînd diferite forme de colaborare;
10) asigură dezvoltarea turismului, gospodăriei de agrement, culturii fizice şi sportului.
Articolul 12. Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul economiei
Guvernul R.S.S. Moldova:
1) exercită, din însărcinarea Sovietului Suprem al republicii, funcţiile de proprietar al patrimoniului statului, creează condiţiile necesare pentru dezvoltarea tuturor tipurilor de proprietate;
2) reglementează, folosind mijloacele economice şi juridice, activitatea tuturor ramurilor economiei şi a subiectelor proprietăţii pe teritoriul R.S.S. Moldova;
3) stabileşte proporţii raţionale de folosire a venitului naţional, inclusiv dezvoltarea economiei naţionale a republicii, elaborează, coordonează şi realizează programele dezvoltării ei economice şi sociale;
4) promovează o politică unitară în domeniul retribuirii muncii;
5) organizează şi reglementează activitatea economică externă a republicii;
6) eliberează autorizaţii pentru desfăşurarea activităţii economice, licenţe;
7) elaborează şi prezintă în Sovietul Suprem al republicii proiecte de documente normative privind programele de dezvoltare economică şi socială;
8) organizează elaborarea şi îndeplinirea programelor complexe republicane;
9) ia măsuri în vederea ocrotirii şi folosirii raţionale a pămîntului, subsolului, a resurselor de apă, a faunei şi florei, în vederea menţinerii purităţii aerului şi asigurării reproducerii tuturor sistemelor biologice;
10) promovează o politică a investiţiilor, luînd în considerare structura de perspectivă a economiei;
11) repartizează mijloace pentru acordarea de ajutor zonelor din republică şi ramurilor economiei ei care se află în condiţii dificile sau care necesită o dezvoltare accelerată;
12) stabileşte modul de administrare a fondurilor create special pentru dezvoltarea social-economică a republicii;
13) asigură organizarea unui sistem unic de evidenţă şi de statistică;
14) organizează elaborarea şi implementarea standardelor de stat.
Articolul 13. Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul finanţelor, creditelor, impozitelor, preţurilor şi circulaţiei monetare
Guvernul R.S.S. Moldova:
1) elaborează şi adoptă hotărîri în vederea transpunerii în viaţă a politicii republicii în domeniul finanţelor, creditelor şi circulaţiei monetare;
2) elaborează şi prezintă Sovietului Suprem al Moldovei spre examinare şi aprobare proiectele de legi cu privire la Bugetul de stat al republicii şi organizează executarea lui;
3) promovează politica republicii în domeniul preţurilor, formării preţurilor şi sistemului de preţuri;
4) promovează politica vamală şi financiar-valutară, stabileşte cote şi taxe vamale.
Articolul 14. Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul muncii şi al salarizării
Guvernul R.S.S. Moldova:
1) promovează politica în domeniul utilizării forţelor de muncă, al muncii şi salarizării, ia măsuri în vederea perfecţionării ei;
2) elaborează sistemul de pregătire, reciclare şi perfecţionare a cadrelor, asigură transpunerea lui în viaţă.
Articolul 15. Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul ştiinţei şi tehnicii
Guvernul R.S.S. Moldova:
1) promovează o politică unitară în domeniul ştiinţei şi tehnicii, asigurînd crearea bazei tehnico-materiale necesare dezvoltării lor;
2) asigură elaborarea şi realizarea programelor de dezvoltare a ştiinţei şi tehnicii, creînd în acest scop fonduri republicane speciale.
Articolul 16. Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul asigurării legalităţii
Guvernul R.S.S. Moldova:
1) întreprinde acţiuni vizînd asigurarea drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor, apărarea intereselor R.S.S. Moldova, menţinerea ordinii publice;
2) organizează controlul asupra respectării legilor de către ministerele, departamentele, inspectoratele, întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile care funcţionează pe teritoriul republicii;
3) elaborează proiectele de legi în scopul perfecţionării legislaţiei în vigoare şi reglementării juridice în sfera economico-socială.
Articolul 17. Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul asigurării securităţii şi capacităţii de apărare a republicii
Guvernul R.S.S. Moldova asigură integritatea teritorială şi securitatea R.S.S. Moldova prin formarea de unităţi militare republicane din cetăţeni ai R.S.S. Moldova, prin ridicarea eficienţei activităţii Ministerului afacerilor interne, Comitetului securităţii de stat, Comisariatului militar republican, Asociaţiei voluntare pentru sprijinirea armatei, aviaţiei şi flotei U.R.S.S., Comitetului apărării civile, care se află în subordonarea Guvernului republicii.
Guvernul R.S.S. Moldova întreprinde acţiuni vizînd apărarea intereselor cetăţenilor ei care satisfac serviciul militar peste hotarele Moldovei.
Articolul 18. Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul politicii externe
Guvernul R.S.S. Moldova:
1) încheie contracte cu state străine, cu organizaţii internaţionale şi asigură îndeplinirea lor;
2) stabileşte relaţii multilaterale între R.S.S. Moldova şi state străine, organizaţii internaţionale, asigură schimbul de informaţie, de studenţi şi specialişti;
3) prezintă Sovietului Suprem al Moldovei propuneri privitor la crearea reprezentanţelor R.S.S. Moldova în state străine şi la deschiderea de reprezentanţe ale altor state în Moldova;
4) reprezintă R.S.S. Moldova în relaţiile internaţionale.
RELAŢIILE GUVERNULUI R.S.S. MOLDOVA CU ALTE ORGANE DE STAT
Articolul 19. Relaţiile Guvernului R.S.S. Moldova cu organele executive ale autoadministrării locale
Guvernul R.S.S. Moldova:
1) exercită controlul asupra respectării şi executării legilor republicii, hotărîrilor Guvernului de către organele autoadministrării locale;
2) administrează, în comun cu organele executive ale autoadministraţiei locale, obiectivele şi ramurile de importanţă statală;
3) coordonează activitatea de autoadministrare locală în vederea traducerii în viaţă a politicii de stat în domeniul asistenţei sociale, ocrotirii sănătăţii, învăţămîntului public, culturii şi protecţiei mediului ambiant;
4) suspendă şi contestă hotărîrile organelor executive ale autoadministraţiei locale, dacă ele contravin Constituţiei (Legea Fundamentală) R.S.S. Moldova şi altor legi ale republicii.
Articolul 20. Raporturile Guvernului R.S.S. Moldova cu Guvernul Uniunii R.S.S. şi cu guvernele republicilor unionale
Guvernul R.S.S. Moldova colaborează cu Guvernul Uniunii R.S.S. şi cu guvernele republicilor unionale pe bază de contract.
În scopul întreţinerii unor legături permanente între Guvernul Moldovei şi Guvernul Uniunii R.S.S., guvernele republicilor unionale, la Moscova şi în capitalele republicilor unionale pot activa reprezentanţe ale R.S.S. Moldova, create de Guvern în baza unei hotărîri a Sovietului Suprem al republicii.
Articolul 21. Conducerea ministerelor R.S.S. Moldova şi altor organe de pe teritoriul republicii
Guvernul R.S.S. Moldova:
1) conduce activitatea ministerelor, a comisiilor Guvernului republicii, a departamentelor şi inspectoratelor R.S.S. Moldova;
2) prezintă propuneri Sovietului Suprem al republicii vizînd crearea, reorganizarea şi lichidarea ministerelor R.S.S. Moldova;
3) în caz de necesitate creează, reorganizează sau lichidează departamente, servicii de stat, inspectorate ale R.S.S. Moldova, comisii guvernamentale;
4) aprobă regulamentele ministerelor, departamentelor, serviciilor de stat, inspectoratelor şi ale comisiilor guvernamentale ale R.S.S. Moldova.
Articolul 22. Ministerele R.S.S. Moldova
Ministerele constituie organele centrale ale puterii executive din republică. Ele sînt conduse de miniştri, care poartă răspundere personală pentru îndeplinirea sarcinilor puse pe seama ministerelor.
Ministerele, în virtutea sarcinilor lor, au dreptul de a-şi schimba aparatul prin reînnoirea contractelor de muncă sau prin atestarea funcţionarilor de stat.
Ministerele traduc în viaţă, pe baza legilor republicii, politica Guvernului R.S.S. Moldova, hotărîrile şi dispoziţiile lui, conduc, în conformitate cu atribuţiile ce le revin, domeniile încredinţate lor.
Ministerele fac prognozele dezvoltării domeniilor respective ale activităţii lor pe baza studierii experienţei mondiale, conjuncturii, elaborează programe de dezvoltare tehnico-ştiinţifică şi social-economică, au grijă de ocrotirea socială a lucrătorilor lor, asigură pregătirea cadrelor, inclusiv în străinătate.
Ministerele au dreptul, în limitele competenţei lor, să adopte acte normative.
Articolul 23. Departamentele, serviciile de stat, inspectoratele şi comisiile guvernamentale ale R.S.S. Moldova
Departamentele, serviciile de stat şi inspectoratele se formează de Guvernul Moldovei în scopul conducerii, coordonării şi exercitării controlului în domeniul organizării economiei şi în alte domenii, care nu intră nemijlocit în atribuţiile ministerelor.
Departamentele sînt conduse de directori generali, serviciile şi inspectoratele de stat de către directori.
Departamentele, serviciile şi inspectoratele de stat, în conformitate cu competenţa lor, emit acte normative, exercită controlul asupra respectării legilor republicii, îndeplinirii hotărîrilor Guvernului Moldovei.
Guvernul R.S.S. Moldova poate crea comisii permanente şi provizorii în scopul studierii problemelor dezvoltării economiei, politicii în domeniul finanţelor, creditului, preţurilor, valutei, circulaţiei monetare, în domeniul social, al învăţămîntului public, culturii şi în alte sfere ale vieţii, precum şi în scopul elaborării de hotărîri pe marginea lor.
Comisiile se formează din lucrători ai ministerelor, iar în unele cazuri în componenţa lor intră savanţi şi specialişti la recomandarea prim-ministrului sau a viceprim-miniştrilor R.S.S. Moldova.
Activitatea comisiei este condusă de prim-ministru, de ministru sau de o altă persoană, numită de Guvern.
Articolul 24. Controlul exercitat de Guvernul R.S.S. Moldova asupra activităţii organelor subordonate lui
Guvernul R.S.S. Moldova exercită controlul asupra activităţii ministerelor, departamentelor şi altor organe subordonate lui.
Prim-ministrul R.S.S. Moldova poate cere rapoarte de activitate fiecărui ministru, conducător de departament şi de inspectorat al R.S.S. Moldova.
Guvernul R.S.S. Moldova este în drept să anuleze actele ministerelor, departamentelor şi ale altor organe subordonate lui, dacă acestea contravin legilor R.S.S. Moldova, hotărîrilor, dispoziţiilor Guvernului republicii.
Guvernul R.S.S. Moldova are dreptul de a aplica miniştrilor şi adjuncţilor lor, precum şi conducătorilor de departamente şi de alte organe subordonate Guvernului, locţiitorilor lor sancţiuni disciplinare.
LISTA MINISTERELOR R.S.S. MOLDOVA
Articolul 25. Ministerele R.S.S. Moldova
În republică activează următoarele ministere:
Ministerul economiei naţionale
Ministerul agriculturii şi alimentaţiei
Ministerul industriei şi al energeticii
Ministerul construcţiilor
Ministerul resurselor materiale
Ministerul transporturilor
Ministerul comerţului
Ministerul finanţelor
Ministerul informaticii, informaţiei şi al telecomunicaţiilor
Ministerul sănătăţii
Ministerul culturii şi al cultelor
Ministerul ştiinţei şi învăţămîntului
Ministerul justiţiei
Ministerul afacerilor interne
Ministerul muncii şi al protecţiei sociale
Ministerul relaţiilor externe
Comitetul securităţii de stat.
ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII GUVERNULUI R.S.S. MOLDOVA
Articolul 26. Prim-ministrul R.S.S. Moldova
Prim-ministrul R.S.S. Moldova se află în fruntea Guvernului Moldovei şi conduce activitatea lui.
Prim-ministrul R.S.S. Moldova:
1) formează componenţa nominală a Guvernului republicii şi prezintă Sovietului Suprem al Moldovei, în termenele stabilite, propunerile respective;
2) prezintă Sovietului Suprem al Moldovei propuneri privind remanierea Guvernului republicii;
3) prezidează şedinţele Guvernului R.S.S. Moldova;
4) numeşte în funcţie şi eliberează din funcţie miniştrii adjuncţi, conducătorii de departamente, de servicii şi de inspectorate de stat din R.S.S. Moldova şi locţiitorii lor;
5) în cazuri excepţionale ia decizii în problemele conducerii R.S.S. Moldova în limitele competenţei Guvernului republicii şi informează despre aceasta Guvernul la şedinţa lui ordinară;
6) aplică sancţiuni disciplinare miniştrilor adjuncţi ai republicii, conducătorilor de departamente, de servicii şi inspectorate de stat din Moldova, precum şi locţiitorilor lor.
Prim-ministrul R.S.S. Moldova, în cazul disensiunilor dintre el şi membrii Guvernului republicii în probleme principiale ale activităţii lui, are dreptul de a prezenta Sovietului Suprem al republicii propunerea înlocuirii unor membri ai Guvernului R.S.S. Moldova sau demisionării în bloc a Guvernului şi formării Guvernului R.S.S. Moldova într-o nouă componenţă.
În absenţa prim-ministrului R.S.S. Moldova obligaţiile lui le exercită prim-viceprim-ministrul.
Articolul 27. Hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului R.S.S. Moldova
Hotărîrile Guvernului R.S.S. Moldova, care au caracter normativ sau importanţă generală, se omologhează în formă de hotărîri, publicate în “Monitorul oficial al Sovietului Suprem al R.S.S. Moldova”, iar în caz de necesitate se aduc la cunoştinţa publicului prin intermediul mijloacelor de informare în masă.
Hotărîrile Guvernului R.S.S. Moldova sînt valide dacă au fost semnate de prim-ministru.
Dispoziţiile operative sau curente sînt semnate de prim-ministrul R.S.S. Moldova sau de viceprim-miniştri.
Articolul 28. Aparatul Guvernului R.S.S. Moldova
Guvernul R.S.S. Moldova are cancelarie de stat, condusă de ministrul de stat al R.S.S. Moldova. Ministrul de stat al R.S.S. Moldova acţionează sub conducerea prim-ministrului republicii.
Toate actele normative şi lucrările de secretariat, cu excepţia celor extrarepublicane, se fac în limba de stat. Funcţionării de stat sînt obligaţi să posede limba de stat şi limba rusă.
Structura cancelariei de stat se aprobă de prim-ministrul R.S.S. Moldova.
Ministrul de stat al R.S.S. Moldova este numit în funcţie şi eliberat din funcţie de Sovietul Suprem al republicii la propunerea prim-ministrului.
Funcţiile cancelariei de stat şi obligaţiile ministrului de stat al R.S.S. Moldova se stabilesc printr-un regulament, aprobat de Guvernul republicii.
În componenţa cancelariei de stat, în scopul consultării prim-ministrului şi miniştrilor în problemele complexe ale administrării statului şi economiei, se creează un institut de consultanţi ai Guvernului R.S.S. Moldova.
Consultanţii Guvernului R.S.S. Moldova sînt numiţi în funcţie şi eliberaţi din funcţie de prim-ministrul republicii.
În structura Guvernului R.S.S. Moldova şi în ministere nu pot fi create şi nu pot activa organizaţii ale partidelor şi mişcărilor obşteşti.
PREŞEDINTELE | |
SOVIETULUI SUPREM AL R.S.S. MOLDOVA | Mircea SNEGUR |
Chişinău, 31 mai 1990. | |
Nr.64-XII. |
