L E G E
cu privire la Guvernul republicii
nr. 64-XII din 31.05.1990
Veştile nr.8/191, 1990
* * *
C U P R I N S
Titlul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Guvernul R.S.S. Moldova - organul executiv şi de dispoziţie al R.S.S. Moldova
Articolul 2. Principiile de bază ale activităţii Guvernului R.S.S. Moldova
Articolul 3. Direcţiile principale ale activităţii Guvernului R.S.S. Moldova
Articolul 4. Componenţa Guvernului R.S.S. Moldova şi modul lui de formare
Articolul 5. Responsabilitatea şi subordonarea Guvernului R.S.S. Moldova
Articolul 6. Dreptul Guvernului R.S.S. Moldova de a demisiona
Articolul 7. Exprimarea votului de neîncredere Guvernului R.S.S. Moldova
Articolul 8. Participarea Guvernului R.S.S. Moldova la lucrările Sovietului Suprem al republicii
Articolul 9. Garanţiile sociale ale membrilor Guvernului R.S.S. Moldova
Titlul II
COMPETENŢA GUVERNULUI R.S.S. MOLDOVA
Articolul 10. Chestiunile generale ce ţin de competenţa Guvernului R.S.S. Moldova
Articolul 11. Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul dezvoltării sociale, învăţămîntului, culturii şi ocrotirii sănătăţii
Articolul 12. Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul economiei
Articolul 13. Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul finanţelor, creditelor, impozitelor, preţurilor şi circulaţiei monetare
Articolul 14. Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul muncii şi al salarizării
Articolul 15. Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul ştiinţei şi tehnicii
Articolul 16. Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul asigurării legalităţii
Articolul 17. Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul asigurării securităţii şi capacităţii de apărare a republicii
Articolul 18. Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul politicii externe
Titlul III
RELAŢIILE GUVERNULUI R.S.S. MOLDOVA CU ALTE ORGANE DE STAT
Articolul 19. Relaţiile Guvernului R.S.S. Moldova cu organele executive ale autoadministrării locale
Articolul 20. Raporturile Guvernului R.S.S. Moldova cu Guvernul Uniunii R.S.S. şi cu guvernele republicilor unionale
Articolul 21. Conducerea ministerelor R.S.S. Moldova şi altor organe de pe teritoriul republicii
Articolul 22. Ministerele şi comitele de stat ale R.S.S. Moldova
Articolul 23. Departamentele, serviciile de stat, inspectoratele şi comisiile guvernamentale ale R.S.S. Moldova
Articolul 24. Controlul exercitat de Guvernul R.S.S. Moldova asupra activităţii organelor subordonate lui
Titlul IV
LISTA MINISTERELOR, COMITETELOR DE STAT
ŞI
DEPARTAMENTELOR DE STAT ALE R.S.S. MOLDOVA
Articolul 25. Ministerele, comitetele de stat şi departamentele de stat ale R.S.S. Moldova
Titlul V
ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII GUVERNULUI R.S.S. MOLDOVA
Articolul 26. Şedinţele Guvernului R.S.S. Moldova şi modul de adoptare a hotărîrilor
Articolul 27. Prezidiul Guvernului R.S.S. Moldova
Articolul 28. Prim-ministrul R.S.S. Moldova
Articolul 29. Prim-viceprim-miniştrii şi viceprim-miniştrii R.S.S. Moldova
Articolul 30. Membrii Guvernului R.S.S. Moldova
Articolul 31. Hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului R.S.S. Moldova
Articolul 32. Cancelaria de stat a R.S.S. Moldova
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Guvernul R.S.S. Moldova - organul executiv şi de dispoziţie al R.S.S. Moldova
În conformitate cu Constituţia (Legea Fundamentală) a R.S.S. Moldova Guvernul R.S.S. Moldova este organul executiv şi de dispoziţie al R.S.S. Moldova şi este subordonat Preşedintelui R.S.S. Moldova.
Guvernul soluţionează toate problemele administraţiei de stat, date prin Constituţia (Legea Fundamentală) a R.S.S. Moldova şi prin prezenta Lege în competenţa lui.
Guvernul, în temeiul şi întru executarea legilor R.S.S. Moldova, hotărîrilot Sovietului suprem al republicii, decretelor şi dispoziţiilor Preşedintelui R.S.S. Moldova, adoptă hotărîri şi emite dispoziţii, organizează şi controlează executarea lor.
Hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului se execută în mod obligatoriu pe întreg teritoriul R.S.S. Moldova".
[Art.1 în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 2. Principiile de bază ale activităţii Guvernului R.S.S. Moldova
În activitatea sa Guvernul:
1) se călăuzeşte de Constituţia (Legea Fundamentală) a R.S.S. Moldova, de celelalte legi ale republicii, de decretele şi dispoziţiile Preşedintelui R.S.S. Moldova;
2) porneşte de la principiile democraţiei, legalităţii şi utilităţii sociale;
3) asigură colegialitatea şi răspunderea personală a membrilor Guvernului în procesul elaborării, adoptării şi realizării hotărîrilor;
4) asigură exercitarea principiilor ştiinţifice de administrare, ţine seama de experienţa mondială în sfera construcţiei de stat şi o aplică.
[Art.2 modificat prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 3. Direcţiile principale ale activităţii Guvernului R.S.S. Moldova
În conformitate cu împuternicirile sale Guvernul R.S.S. Moldova:
1) creează condiţii pentru stabilirea şi asigurarea suveranităţii economice şi politice a Moldovei;
2) elaborează concepţia dezvoltării social-economice a republicii, programul şi mecanismul trecerii la economia de piaţă;
3) asigură libera iniţiativă şi demonopolizarea economiei, dezvoltarea relaţiilor de piaţă;
4) elaborează strategia dezvoltării tehnico-ştiinţifice, promovează o politică naţională în domeniul ştiinţei, tehnicii, tehnologiei; rezolvă problemele reglementării de stat a progresului tehnico-ştiinţific;
5) garantează tuturor subiectelor proprietăţii libertatea activităţii economice, diversitatea formelor de proprietate şi egalitatea lor în drepturi, are grijă de păstrarea proprietăţii;
6) realizează colaborarea economică cu republicile unionale şi cu ţările străine în condiţiile înnoirii sistemului administrativ federal, dezvoltării relaţiilor contractuale, formării infrastructurii de piaţă, integrării general-europene şi mondiale;
7) asigură obţinerea veniturilor fiecărui lucrător în dependenţă de rezultatele muncii lui pentru societate;
8) formează un sistem eficient de ocrotire socială a populaţiei, creează condiţii pentru creşterea nivelului de trai, pentru satisfacerea necesităţilor culturale şi spirituale ale cetăţenilor republicii;
9) promovează o politică activă în domeniul ocrotirii sănătăţii populaţiei;
10) asigură utilizarea raţională a resurselor naturale şi integritatea lor, protecţia ecologică a populaţiei şi a mediului ambiant;
11) favorizează dezvoltarea autonomiei organelor administraţiei de stat de toate nivelurile;
12) asigură legalitatea, ordinea publică, drepturile şi libertăţile cetăţenilor;
13) promovează politica securităţii naţionale, dirijează activitatea de apărare a R.S.S. Moldova;
14) asigură respectarea şi executarea legilor republicii, decretelor şi dispoziţiilor Preşedintelui R.S.S. Moldova, legilor U.R.S.S. şi altor acte normative ratificate de către Sovietul Suprem al R.S.S. Moldova, precum şi a tratatelor şi acordurilor internaţionale în vigoare pe teritoriul R.S.S. Moldova;
15) promovează o politică externă în conformitate cu competenţa sa.
[Art.3 modificat prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 4. Componenţa Guvernului R.S.S. Moldova şi modul lui de formare
Guvernul R.S.S. Moldova se formează în componenţa Prim-ministrului, prim-viceprim-miniştrilor, viceprim-miniştrilor, miniştrilor şi preşedinţilor comitetelor de stat ale R.S.S. Moldova.
Membri ai Guvernului republicii pot fi numai cetăţenii R.S.S. Moldova.
Guvernul R.S.S. Moldova este format din Sovietul Suprem al R.S.S. Moldova la propunerea Preşedintelui R.S.S. Moldova. În acelaşi mod se fac şi remanierile în componenţa Guvernului R.S.S. Moldova.
Preşedintele R.S.S. Moldova poate numi, iar Sovietul Suprem poate confirma în funcţie cel mult 21 de miniştri, indiferent de numărul ministerelor.
În cazul în care Sovietul Suprem respinge candidatura propusă în componenţa Guvernului R.S.S. Moldova, Preşedintele R.S.S. Moldova îşi rezervă dreptul; de a propune pentru a doua oară sau de a prezenta spre examinare o nouă candidatură.
Guvernul nou format al R.S.S. Moldova prezintă apre examinare şi aprobare Sovietului Suprem al republicii într-un termen de cel mult trei luni programul de activitate pentru perioada împuternicirilor sale.
Guvernul R.S.S. Moldova îşi depune împuternicirile în faţa Sovietului Suprem nou ales al R.S.S. Moldova la prima lui sesiune.
În temeiul unei hotărîri a Sovietului Suprem al R.S.S. Moldova Guvernului republicii îşi exercită obligaţiile pînă la formarea noului Guvern.
[Art.4 în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 5. Responsabilitatea şi subordonarea Guvernului R.S.S. Moldova
Guvernul R.S.S. Moldova este răspunzător în faţa Preşedintelui R.S.S. Moldova şi a Sovietului Suprem al R.S.S. Moldova şi le este subordonat. Membrii Guvernului R.S.S. Moldova poartă răspundere în conformitate cu legile R.S.S. Moldova.
Guvernul R.S.S. Moldova prezintă cel puţin o dată pe an un raport despre activitatea sa în faţa Sovietului Suprem al republicii.
Miniştri şi preşedinţii comitetelor de stat ale republicii, în baza unei hotărîri a Sovietului Suprem al R.S.S. Moldova, îi prezintă un raport despre activitatea lor.
Membrii Guvernului R.S.S. Moldova, pe a căror adresă la sesiunea Sovietului Suprem al R.S.S. Moldova au fost făcute interpelări ale deputaţilor poporului cu privire la activitatea Guvernului republicii sau a organelor din subordinea lui, sînt dator să răspundă la ele, oral sau în scris, în modul stabilit de lege.
Guvernul R.S.S. Moldova discută deciziile, elaborate de comisiile Sovietului Suprem al R.S.S. Moldova, referitoare la activitatea Guvernului sau a organelor din subordinea lui, comunică comisiilor despre rezultatele examinării sau despre măsurile luate pe marginea lor.
Şedinţele Guvernului R.S.S. Moldova sînt, de regulă, închise. La decizia Preşedintelui R.S.S. Moldova sau a Prim-ministrului R.S.S. Moldova ele pot fi deschise. La şedinţele Guvernului pot participa deputaţii poporului din R.S.S. Moldova.
Guvernul R.S.S. Moldova asigură publicitatea activităţii sale.
În caz de necesitate membrii Guvernului republicii răspund în timpul sesiunii Sovietului Suprem la întrebările curente ale deputaţilor poporului din R.S.S. Moldova.
[Art.5 în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 6. Dreptul Guvernului R.S.S. Moldova de a demisiona
Guvernul R.S.S. Moldova are dreptul să demisioneze în cazul în care el se consideră incapabil de a realiza programul de activitate al Guvernului.
Fiecare ministru al R.S.S. Moldova are, de asemenea, dreptul de a demisiona.
Guvernul republicii care a demisionat îşi exercită obligaţiile pînă la formarea noului Guvern al R.S.S. Moldova.
[Art.6 modificat prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 7. Exprimarea votului de neîncredere Guvernului R.S.S. Moldova
Sovietul Suprem al R.S.S. Moldova şi Preşedintelui R.S.S. Moldova pot exprima vot de neîncredere atît Guvernului republicii, cît şi unor membrii ai lui.
Hotărîrea despre votul de neîncredere Guvernului R.S.S. Moldova este adoptată dacă pentru ea au votat cel puţin două treimi din numărul total al deputaţilor din R.S.S. Moldova, care au fost aleşi.
După exprimarea votului de neîncredere Guvernului R.S.S. Moldova în ansamblu sau unor membri ai lui ei sînt obligaţi să demisioneze, urmînd să-şi exercite împuternicirile pînă la formarea noului Guvern al R.S.S. Moldova sau pînă la numirea noilor membri ai Guvernului.
[Art.7 în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 8. Participarea Guvernului R.S.S. Moldova la lucrările Sovietului Suprem al republicii
Prim-ministrul şi membrii Guvernului R.S.S. Moldova au dreptul să participe la lucrările sesiunilor Sovietului Suprem al Moldovei, la şedinţele comisiilor şi să-şi expună opiniile pe marginea chestiunilor examinate.
Articolul 9. Garanţiile sociale ale membrilor Guvernului R.S.S. Moldova
Membrii Guvernului R.S.S. Moldova se bucură de garanţii sociale egale şi nu pot avea privilegii care nu sînt prevăzute de legislaţie.
În cazul în care Guvernul Moldovei se reorganizează, în cazul demisionării Guvernului sau a unor membri ai lui, precum şi la expirarea mandatului membrii Guvernului Moldovei beneficiază de garanţiile sociale respective.
COMPETENŢA GUVERNULUI R.S.S. MOLDOVA
Articolul 10. Chestiunile generale ce ţin de competenţa Guvernului R.S.S. Moldova
În conformitate cu împuternicirile sale Guvernul R.S.S. Moldova:
1) promovează în viaţă legile R.S.S. Moldova, decretele şi dispoziţiile Preşedintelui R.S.S. Moldova şi exercită controlul asupra executării hotărîrilor Guvernului;
2) stabileşte funcţiile ministerelor, departamentelor Moldovei, ale altor organe şi organizaţii, coordonează activitatea lor şi exercită controlul asupra ei, stabileşte suma totală a cheltuielilor în limitele mijloacelor prevăzute de Sovietul Suprem al Moldovei pentru întreţinerea organelor administrative;
3) coordonează şi exercită controlul asupra activităţii organelor executive de autoadministrare locală ale R.S.S. Moldova;
4) realizează programele dezvoltării economice şi sociale a republicii, creează condiţii pentru funcţionarea autoadministrării;
5) conduce organele de apărare a teritoriului, securităţii R.S.S. Moldova şi a cetăţenilor ei;
6) asigură promovarea politicii interne şi externe a R.S.S. Moldova.
[Art.10 modificat prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 11. Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul dezvoltării sociale, învăţămîntului, culturii şi ocrotirii sănătăţii
Guvernul R.S.S. Moldova:
1) promovează o politică de stat unitară în vederea asigurării pentru populaţia republicii a unui nivel de trai care nu ar fi mai scăzut decît nivelul minimal de trai stabilit oficial şi care ar corespunde nivelului dezvoltării economice a R.S.S. Moldova;
2) realizează politica de stat în domeniul reglementării proceselor migraţioniste, promovează şi perfecţionează un program integral în domeniul demografiei;
3) acţionează pentru ca toată populaţia aptă pentru muncă din republică să fie plasată în cîmpul muncii, garantează crearea unor condiţii normale de lucru şi odihnă, asigurarea socială;
4) asigură condiţii social-economice, creează o bază tehnico-materială şi fonduri speciale pentru dezvoltarea învăţămîntului public, culturii, cultelor, ocrotirii sănătăţii, protecţiei mediului ambiant;
5) elaborează direcţiile strategice de dezvoltare a urbanismului, a gospodăriei comunale şi de locuinţe;
6) ia măsuri în vederea asigurării populaţiei cu produse alimentare, mărfuri industriale, medicamente, servicii;
7) dirijează activitatea de ocrotire a monumentelor de istorie şi cultură; asigură executarea legislaţiei cu privire la libertatea conştiinţei;
8) asigură păstrarea şi dezvoltarea limbii de stat a republicii şi a limbilor etniilor care locuiesc pe teritoriul Moldovei;
9) încurajează crearea de comunităţi naţionale ale basarabenilor şi bucovinenilor care locuiesc în afara hotarelor republicii şi în alte ţări, are grijă de ele, dezvoltînd diferite forme de colaborare;
10) asigură dezvoltarea turismului, gospodăriei de agrement, culturii fizice şi sportului.
Articolul 12. Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul economiei
Guvernul R.S.S. Moldova:
1) exercită, din însărcinarea Sovietului Suprem al republicii, funcţiile de proprietar al patrimoniului statului, creează condiţiile necesare pentru dezvoltarea tuturor tipurilor de proprietate;
2) reglementează, folosind mijloacele economice şi juridice, activitatea tuturor ramurilor economiei şi a subiecţilor proprietăţii pe teritoriul R.S.S. Moldova;
3) stabileşte proporţii raţionale de folosire a venitului naţional, inclusiv dezvoltarea economiei naţionale a republicii, elaborează, coordonează şi realizează programele dezvoltării ei economice şi sociale;
4) promovează o politică unitară în domeniul retribuirii muncii;
5) organizează şi reglementează activitatea economică externă a republicii;
6) eliberează autorizaţii pentru desfăşurarea activităţii economice, licenţe;
7) elaborează şi prezintă în Sovietul Suprem al republicii proiecte de documente normative privind programele de dezvoltare economică şi socială;
8) organizează elaborarea şi îndeplinirea programelor complexe republicane;
9) ia măsuri în vederea ocrotirii şi folosirii raţionale a pămîntului, subsolului, a resurselor de apă, a faunei şi florei, în vederea menţinerii purităţii aerului şi asigurării reproducerii tuturor sistemelor biologice;
10) promovează o politică a investiţiilor, luînd în considerare structura de perspectivă a economiei;
11) repartizează mijloace pentru acordarea de ajutor zonelor din republică şi ramurilor economiei ei care se află în condiţii dificile sau care necesită o dezvoltare accelerată;
12) stabileşte modul de administrare a fondurilor create special pentru dezvoltarea social-economică a republicii;
13) asigură organizarea unui sistem unic de evidenţă şi de statistică;
14) organizează elaborarea şi implementarea standardelor de stat.
Articolul 13. Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul finanţelor, creditelor, impozitelor, preţurilor şi circulaţiei monetare
Guvernul R.S.S. Moldova:
1) elaborează şi adoptă hotărîri în vederea transpunerii în viaţă a politicii republicii în domeniul finanţelor, creditelor şi circulaţiei monetare;
2) elaborează şi prezintă Sovietului Suprem al Moldovei spre examinare şi aprobare proiectele de legi cu privire la Bugetul de stat al republicii şi organizează executarea lui;
3) promovează politica republicii în domeniul preţurilor, formării preţurilor şi sistemului de preţuri;
4) promovează politica vamală şi financiar-valutară, stabileşte cote şi taxe vamale.
Articolul 14. Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul muncii şi al salarizării
Guvernul R.S.S. Moldova:
1) promovează politica în domeniul utilizării forţelor de muncă, al muncii şi salarizării, ia măsuri în vederea perfecţionării ei;
2) elaborează sistemul de pregătire, reciclare şi perfecţionare a cadrelor, asigură transpunerea lui în viaţă.
Articolul 15. Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul ştiinţei şi tehnicii
Guvernul R.S.S. Moldova:
1) promovează o politică unitară în domeniul ştiinţei şi tehnicii, asigurînd crearea bazei tehnico-materiale necesare dezvoltării lor;
2) asigură elaborarea şi realizarea programelor de dezvoltare a ştiinţei şi tehnicii, creînd în acest scop fonduri republicane speciale.
Articolul 16. Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul asigurării legalităţii
Guvernul R.S.S. Moldova:
1) întreprinde acţiuni vizînd asigurarea drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor, apărarea intereselor R.S.S. Moldova, menţinerea ordinii publice;
2) organizează controlul asupra executării legilor de către ministere, comitetele de stat, departamentele, inspectoratele, întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul republicii;
3) elaborează proiectele de legi în scopul perfecţionării legislaţiei în vigoare şi reglementării juridice în sfera economico-socială.
[Art.16 modificat prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 17. Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul asigurării securităţii şi capacităţii de apărare a republicii
Guvernul R.S.S. Moldova asigură integritatea teritorială şi securitatea R.S.S. Moldova prin formarea de unităţi militare republicane din cetăţeni ai R.S.S. Moldova, prin ridicarea eficienţei activităţii Ministerului afacerilor interne, Comitetului securităţii de stat, Comisariatului militar republican, Asociaţiei voluntare pentru sprijinirea armatei, aviaţiei şi flotei U.R.S.S., Comitetului apărării civile, care se află în subordonarea Guvernului republicii.
Guvernul R.S.S. Moldova întreprinde acţiuni vizînd apărarea intereselor cetăţenilor ei care satisfac serviciul militar peste hotarele Moldovei.
Articolul 18. Principalele împuterniciri ale Guvernului R.S.S. Moldova în domeniul politicii externe
Guvernul R.S.S. Moldova:
1) încheie contracte cu state străine, cu organizaţii internaţionale şi asigură îndeplinirea lor;
2) stabileşte relaţii multilaterale între R.S.S. Moldova şi state străine, organizaţii internaţionale, asigură schimbul de informaţie, de studenţi şi specialişti;
3) prezintă Sovietului Suprem al Moldovei propuneri privitor la crearea reprezentanţelor R.S.S. Moldova în state străine şi la deschiderea de reprezentanţe ale altor state în Moldova;
4) reprezintă R.S.S. Moldova în relaţiile internaţionale.
RELAŢIILE GUVERNULUI R.S.S. MOLDOVA CU ALTE ORGANE DE STAT
Articolul 19. Relaţiile Guvernului R.S.S. Moldova cu organele executive ale autoadministrării locale
Guvernul R.S.S. Moldova:
1) promovează în viaţă şi exercită controlul asupra respectării şi executării legilor R.S.S. Moldova, hotărîrilor Sovietului Suprem al R.S.S. Moldova, decretelor şi dispoziţiilor Preşedintelui R.S.S. Moldova hotărîrilor Guvernului de către organele executive ale autoadministrării locale;
2) administrează, în comun cu organele executive ale autoadministraţiei locale, obiectivele şi ramurile de importanţă statală;
3) coordonează activitatea de autoadministrare locală în vederea traducerii în viaţă a politicii de stat în domeniul asistenţei sociale, ocrotirii sănătăţii, învăţămîntului public, culturii şi protecţiei mediului ambiant;
4) suspendă şi contestă hotărîrile organelor executive ale autoadministraţiei locale, dacă ele contravin Constituţiei (Legea Fundamentală) R.S.S. Moldova şi altor legi ale republicii.
[Art.19 modificat prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 20. Raporturile Guvernului R.S.S. Moldova cu Guvernul Uniunii R.S.S. şi cu guvernele republicilor unionale
Guvernul R.S.S. Moldova colaborează cu Guvernul Uniunii R.S.S. şi cu guvernele republicilor unionale pe bază de contract.
În scopul întreţinerii unor legături permanente între Guvernul Moldovei şi Guvernul Uniunii R.S.S., guvernele republicilor unionale, la Moscova şi în capitalele republicilor unionale pot activa reprezentanţe ale R.S.S. Moldova, create de Guvern în baza unei hotărîri a Sovietului Suprem al republicii.
Articolul 21. Conducerea ministerelor R.S.S. Moldova şi altor organe de pe teritoriul republicii
Guvernul R.S.S. Moldova:
1) conduce activitatea ministerelor, comitetelor de stat, comisiilor Guvernului republicii, departamentelor şi inspectoratelor R.S.S. Moldova;
2) aprobă regulamentele ministerelor, comitetelor de stat, departamentelor, serviciilor de stat, inspectoratelor şi ale comisiilor guvernamentale ale R.S.S. Moldova;
3) numeşte şi demite din funcţie adjuncţii miniştrilor R.S.S. Moldova şi adjuncţii conducătorilor celorlalte organe din subordinea sa, confirmă şi eliberează de exercitarea obligaţiilor de membri ai colegiilor ministerelor R.S.S. Moldova şi ai altor organe din subordinea sa.
[Art.21 în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 22. Ministerele şi comitele de stat ale R.S.S. Moldova
Ministerele şi comitetele de stat sînt organele centrale ale puterii de executive din republică. Ele sînt conduse de miniştri şi preşedinţi, care poartă răspundere personală pentru îndeplinirea sarcinilor puse pe seama lor.
Ministerele şi comitetele de stat, în virtutea sarcinilor, au dreptul de a face remanieri în aparatele lor prin reînnoirea contractelor de muncă sau prin atestarea funcţionarilor de stat.
Ministerele şi comitetele de stat traduc în viaţă, pe baza legilor republicii, decretelor şi dispoziţiilor Preşedintelui R.S.S. Moldova, politica Guvernului R.S.S. Moldova, hotărîrile şi dispoziţiile lui, conduc în limitele competenţei lor domeniile ce le-au fost încredinţate.
Ministerele şi comitetele de stat prognozează dezvoltarea domeniilor respective, ale activităţii lor pe baza studierii experienţei mondiale, conjuncturii, elaborează programe de dezvoltare tehnico-ştiinţifică şi social-economică, au grijă de ocrotirea socială a lucrătorilor lor, asigură pregătirea cadrelor, inclusiv în stăinătate.
[Art.22 în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 23. Departamentele, serviciile de stat, inspectoratele şi comisiile guvernamentale ale R.S.S. Moldova
Departamentele, serviciile de stat şi inspectoratele se formează printr-un decret al Preşedintelui R.S.S. Moldova în scopul conducerii, coordonării şi exercitării controlului în domeniul organizării economiei şi în alte domenii, care nu ţin nemijlocit de competenţa ministerelor.
Departamentele sînt conduse de directori generali, serviciile şi inspectoratele de stat de către directori.
Directorii generali ai departamentelor sînt numiţi în funcţie de către Preşedintele R.S.S. Moldova şi şînt confirmaţi de către Sovietul Suprem al R.S.S. Moldova.
Departamentele, serviciile şi inspectoratele de stat exercită controlul asupra executării legilor republicii, decretelor şi dispoziţiilor Preşedintelui R.S.S. Moldova, îndeplinirii hotărîrelor Guvernului R.S.S. Moldova.
Numărul departamentelor este determinat de Preşedintele R.S.S. Moldova şi este confirmat de către Sovietul Suprem al R.S.S. Moldova.
Guvernul R.S.S. Moldova poate crea comisii permanente şi provizorii în scopul studierii problemelor dezvoltării economiei, politicii în domeniul finanţelor, creditului, preţurilor, valutei, circulaţiei monetare, în domeniul social, al învăţămîntului public, culturii şi în alte sfere ale vieţii, precum şi în scopul elaborării de hotărîri pe marginea lor.
Comisiile se formează din lucrători ai ministerelor, iar în unele cazuri în componenţa lor intră savanţi şi specialişti la recomandarea prim-ministrului sau a viceprim-miniştrilor R.S.S. Moldova.
Activitatea comisiei este condusă de Prim-ministru, de viceprim-ministru, de ministru sau de altă persoană numită de Guvern.
[Art.23 modificat prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 24. Controlul exercitat de Guvernul R.S.S. Moldova asupra activităţii organelor subordonate lui
Guvernul R.S.S. Moldova exercită controlul permanent asupra activităţii ministerelor, comitetelor de stat, departamentelor şi altor organe subordonate lui.
Prim-ministrul R.S.S. Moldova poate cere dări de seamă fiecărui ministru, preşedinte al comitetului de stat, conducătorilor de departament şi de inspectorat al R.S.S. Moldova.
[Art.24 în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
LISTA MINISTERELOR, COMITETELOR DE STAT ŞI
DEPARTAMENTELOR DE STAT ALE R.S.S. MOLDOVA
[Titlul IV (art.25) în redacţia Legii nr.584-XII din 20.05.1991, în vigoare 20.05.1991]
Articolul 25. Ministerele, comitetele de stat şi departamentele de stat ale R.S.S. Moldova
În republică activează următoarele ministere şi comitete de stat ale R.S.S. Moldova:
Ministerul Economiei Naţionale
Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei
Ministerul Industriei şi Energeticii
Ministerul Construcţiilor
Ministerul Resurselor Materiale
Ministerul Transporturilor
Ministerul Comerţului
Ministerul Finanţelor
Ministerul Informaticii, Informaţiilor şi Telecomunicaţiilor
Ministerul Sănătăţii
Ministerul Culturii şi Cultelor
Ministerul Ştiinţei şi Învăţămîntului
Ministerul Justiţiei
Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale
Ministerul Afacerilor Interne
Ministerul Afacerilor Externe
Comitetul pentru Securitatea Statului
Pe lîngă Guvernul republicii activează următoarele departamente de stat:
Departamentul de Stat pentru Gazificare
Departamentul de Stat pentru Arhitectură, Urbanistică şi Supravegherea
Desfăşurării Lucrărilor de Construcţie
Departamentul de Stat pentru Problemele Tineretului şi Sport
Departamentul de Stat pentru Turism
Departamentul de Stat pentru Edituri, Poligrafie şi Comerţul cu Cărţi
Departamentul de Stat pentru Reforma Agrară
Departamentul de Stat pentru Industria Uşoară
Departamentul de Stat pentru Problemele Naţionale
Departamentul de Stat pentru Supravegherea Tehnică
Departamentul de Stat pentru Standarde şi Metrologie
Departamentul de Stat pentru Problemele Militare
Departamentul de Stat pentru Controlul Vamal.
[Art.25 în redacţia Legii nr.584-XII din 20.05.1991, în vigoare 20.05.1991]
ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII GUVERNULUI R.S.S. MOLDOVA
Articolul 26. Şedinţele Guvernului R.S.S. Moldova şi modul de adoptare a hotărîrilor
Şedinţele Guvernului R.S.S. Moldova se desfăşoară pe măsura necesităţii, dar nu mai rar decît odată pe trimestru. La şedinţe hotărîrile se adoptă cu majoritatea de voturi ale membrilor Guvernului.
La şedinţele sale Guvernul R.S.S. Moldova examinează:
programul activităţii sale;
proiectele concepţiilor şi ale prognozelor dezvoltării economice şi sociale a republicii;
proiectele programelor republicane de cea mai mare importanţă;
proiectul Bugetului R.S.S. Moldova;
dările de seamă ale Guvernului R.S.S. Moldova, prezentate spre examinare Sovietului Suprem al R.S.S. Moldova sau Preşedintelui R.S.S. Moldova;
chestiunile cu privire la demisia sa;
alte chestiuni de cea mai mare importanţă de politică internă şi externă a R.S.S. Moldova.
Şedinţele Guvernului R.S.S. Moldova sînt prezidate de Preşedintele R.S.S. Moldova sau de Prim-ministru R.S.S. Moldova.
[Art.26 în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 27. Prezidiul Guvernului R.S.S. Moldova
Pentru asigurarea conducerii curente a economiei naţionale şi pentru soluţionarea celorlalte probleme ale administraţiei de stat îşi desfăşoară activitatea Prezidiul Guvernului R.S.S. Moldova în componenţa Prim-ministrului, prim-viceprim-miniştrilor, viceprim-miniştrilor şi a Ministrului de stat al R.S.S. Moldova.
La decizia Preşedintelui R.S.S. Moldova din componenţa Prezidiului Guvernului R.S.S. Moldova pot face parte şi alţi membri ai Guvernului republicii.
Şedinţele Prezidiului Guvernului R.S.S. Moldova sînt prezidate de Preşedintele R.S.S. Moldova sau de Prim-ministrul R.S.S. Moldova.
[Art.27 în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 28. Prim-ministrul R.S.S. Moldova
Prim-ministrul R.S.S. Moldova se află în fruntea Guvernului R.S.S. Moldova şi conduce activitatea lui.
Prim-ministrul R.S.S. Moldova:
1) din însărcinarea Preşedintelui R.S.S. Moldova prezidează şedinţele Guvernului R.S.S. Moldova;
2) în cazuri excepţionale ia decizii în problemele conducerii R.S.S. Moldova în limitele competenţei Guvernului republicii şi informează despre aceasta Guvernul la şedinţa lui ordinară;
3) asigură colegialitatea în activitatea Guvernului R.S.S. Moldova;
4) ia hotărîri în problemele administraţiei de stat, care nu necesită să fie examinate în cadrul şedinţei Guvernului R.S.S. Moldova;
5) prezintă spre examinare Prezidiului Guvernului R.S.S. Moldova sau pune în faţa Preşedintelui R.S.S. Moldova chestiunea cu privire la stimularea sau la aplicarea unor sancţiuni disciplinare faţă de membrul Guvernului R.S.S. Moldova.
În conformitate cu Constituţia (Legea Fundamentală) a R.S.S. Moldova Prim-ministrul este învestit şi cu alte împuterniciri prevăzute prin prezenta Lege şi prin alte legi ale R.S.S. Moldova.
[Art.28 în redacţia Legii nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 29. Prim-viceprim-miniştrii şi viceprim-miniştrii R.S.S. Moldova
Prim-viceprim-miniştrii, viceprim-miniştrii înfăptuiesc în conformitate cu obligaţiile lor coordonarea activităţii ministerelor, comitetelor de stat şi a celorlalte organe din subordonarea Guvernului, exercită controlul asupra activităţii lor şi le dau în mod operativ indicaţii pentru asigurarea îndeplinirii hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului R.S.S. Moldova şi a altor probleme ale activităţii lor; examinează în prealabil propunerile şi proiectele hotărîrilor şi dispoziţiilor, prezentate de Guvernul R.S.S. Moldova.
În cazul absenţei Prim-ministrului R.S.S. Moldova obligaţiile lui le exercită prim-viceprim-ministrul.
[Art.29 introdus prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 30. Membrii Guvernului R.S.S. Moldova
Membrii Guvernului R.S.S. Moldova:
poartă răspundere pentru sferele de activitate ce le-au fost încredinţate şi pentru activitatea Guvernului R.S.S. Moldova în ansamblu;
participă la examinarea chestiunilor în cadrul şedinţelor Guvernului R.S.S. Moldova şi ale Prezidiului său;
pot prezenta Guvernului R.S.S. Moldova propuneri cu privire la examinarea chestiunilor ce ţin de competenţa lor, pot iniţia elaborarea unor hotărîri ale Guvernului R.S.S. Moldova;
nu au dreptul de a ocupa alte funcţii în întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile de stat, cooperatiste şi obşteşti.
Condiţiile de retribuire a muncii şi de asigurare material-socială a membrilor Guvernului R.S.S. Moldova sînt stabilite de Preşedintele R.S.S. Moldova de comun acord cu Sovietul Suprem al R.S.S. Moldova.
[Art.30 introdus prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 31. Hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului R.S.S. Moldova
Hotărîrile Guvernului R.S.S. Moldova, ale Prezidiului lui se adoptă sub formă de hotărîri şi dispoziţii ale Guvernului.
Hotărîrile Guvernului R.S.S. Moldova şi ale Prezidiului lui sînt semnate de Prim-ministrul R.S.S. Moldova.
Dispoziţiile Guvernului R.S.S. Moldova şi ale Prezidiului sînt semnate de prim-ministru sau de unul dintre prim-viceprim-miniştri, viceprim-miniştri.
Hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului R.S.S. Moldova şi ale Prezidiului lui intră în vigoare din momentul adoptării lor, în cazul în care aceste acte nu conţin alte situaţii.
Hotărîrile Guvernului R.S.S. Moldova, care au un caracter normativ, se publică în "Monitorul Sovietului Suprem al R.S.S. Moldova", iar în caz de necesitate se aduce la cunoştinţa publicului larg prin intermediul mijloacelor de informare în masă.
[Art.31 introdus prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
Articolul 32. Cancelaria de stat a R.S.S. Moldova
În scopul pregătirii unor materiale analitice, informative şi a altor materiale, elaborării propunerilor corespunzătoare, a proiectelor de legi, de decrete, hotărîri şi dispoziţii, verificării sistematice a executării lor pe lîngă Preşedintele R.S.S. Moldova şi Guvernul R.S.S. Moldova îşi desfăşoară activitatea în aparat - Cancelaria de stat a R.S.S. Moldova, condusă de Ministrul de stat al R.S.S. Moldova.
În componenţa Cancelariei de stat a R.S.S. Moldova, în scopul consultării Preşedintelui R.S.S. Moldova, Prim-ministrului, viceprim-miniştrilor şi miniştrilor în problemele complexe ale administrării statului şi economiei, se creează un institut de consultaţii.
Structura, statele de personal, condiţiile de retribuire a muncii şi de asigurare material-socială a lucrătorilor aparatului Cancelariei de stat a R.S.S. Moldova şi chestiunile pentru întreţinerea lui sînt stabilite de Preşedintele R.S.S. Moldova.
Funcţiile Cancelariei de stat şi obligaţiile Ministrului de stat al R.S.S. Moldova, vice-miniştrilor şi ale lucrătorilor aparatului sînt stabilite prin Regulamentul aprobat de Preşedintele R.S.S. Moldova.
Toate actele normative, cu excepţia celor extrarepublicane, şi lucrările de secretariat se perfectează în limba de stat. Funcţionarii de stat sînt obligaţi să posede limba de stat şi limba rusă.
În cadrul Guvernului R.S.S. Moldova şi al ministerelor nu pot fi create şi nu pot activa organizaţii ale partidelor şi mişcărilor obşteşti.
[Art.32 introdus prin Legea nr.582-XII din 17.05.1991, în vigoare 17.05.1991]
PREŞEDINTELE | |
SOVIETULUI SUPREM AL R.S.S. MOLDOVA | Mircea SNEGUR |
Chişinău, 31 mai 1990. | |
Nr.64-XII. |
