joi, 18 martie 1999
Hotărîre nr.4 din 04.02.99 privind controlul constituţionalităţii art.30 alin.5 şi 6 din Legea nr.64-XII din 31 mai 1990 "Cu privire la Guvern" în redacţia Legii nr.83-XIV din...

H O T Ă R Î R E

privind controlul constituţionalităţii art.30 alin.5 şi 6 din Legea nr.64-XII

din 31 mai 1990 "Cu privire la Guvern" în redacţia Legii nr.83-XIV

din 8 iulie 1998 "Pentru modificarea Legii cu privire la Guvern"*

 

nr. 4  din  04.02.99

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.22-23/12 din 04.03.1999

 

* * *

_____________________

* Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.72-73, art.483.

 

În numele Republicii Moldova,

Curtea Constituţională în componenţa:

Pavel BARBALAT, preşedinte

Nicolae CHISEEV, judecător

Mihai COTOROBAI, judecător-raportor

Constantin LOZOVANU, judecător

Gheorghe SUSARENCO, judecător

cu participarea grefierului Tatiana Berladean, deputatului în Parlament Victor Cecan, preşedinte al Comisiei pentru control şi petiţii, autorul sesizării, reprezentantului Parlamentului Ion Creangă, şef al sectorului pentru legătura cu autorităţile publice în Direcţia juridică a Aparatului Parlamentului, reprezentantului Guvernului Ala Popescu, şef al Direcţiei juridice şi probleme speciale a Cancelariei de Stat, conducîndu-se după art.135 alin.(1) lit.a) din Constituţie, art.4 alin.(1) lit.a) din Legea cu privire la Curtea Constituţională, a examinat în şedinţă plenară deschisă dosarul privind controlul constituţionalităţii art.30 alin.5 şi 6 din Legea nr.64-XII din 31 mai 1990 "Cu privire la Guvern" în redacţia Legii nr.83-XIV din 8 iulie 1998 "Pentru modificarea Legii cu privire la Guvern".

Temei pentru examinarea dosarului a servit sesizarea deputatului în Parlament Victor Cecan, prezentată în conformitate cu art.24 şi 25 din Legea cu privire la Curtea Constituţională, art.38 şi 39 din Codul jurisdicţiei constituţionale.

Prin decizia Curţii Constituţionale din 21 septembrie 1998 sesizarea a fost acceptată pentru examinare în fond.

Avînd în vedere materialele dosarului, punctele de vedere solicitate Parlamentului, Preşedintelui Republicii Moldova, Guvernului, Ministerului Justiţiei, audiind informaţia judecătorului-raportor şi explicaţiile reprezentanţilor părţilor, Curtea Constituţională

A CONSTATAT:

La 8 iulie 1998 Parlamentul Republicii Moldova a adoptat Legea nr.83-XIV "Pentru modificarea Legii cu privire la Guvern" (în continuare Legea nr.83-XIV).

Potrivit art.I din Legea nr.83-XIV, articolul 30 din Legea nr.64-XII din 31 mai 1990 "Cu privire la Guvern" (în continuare Legea Guvernului)** a fost modificat, alineatele 5 şi 6 avînd următorul cuprins:

_____________________

** Veştile Sovietului Suprem şi ale Guvernului R.S.S. Moldova, 1990, nr.8, art.191; Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.29-30, art.324.

 

"Hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, cu excepţia celor de uz intern şi celor care conţin secret de stat, se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în termen de 10 zile de la data adoptării sau emiterii. Hotărîrile Guvernului intră în vigoare la data adoptării, dacă în textul lor nu este stabilit alt termen. Dispoziţiile Guvernului intră în vigoare la data emiterii.

Hotărîrile Guvernului care aduc atingere drepturilor şi libertăţilor omului intră în vigoare la data publicării în "Monitorul Oficial al Republicii Moldova".

Autorul sesizării solicită controlul constituţionalităţii prevederilor sus-menţionate, considerînd că ele nu corespund Constituţiei Republicii Moldova. În opinia sa, excepţia prevăzută pentru hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului de uz intern şi cele care conţin secret de stat denotă ignorarea prevederilor art.34 alin.(2), art.54 şi art.102 alin.(1) din Constituţie. El consideră că şi prevederea privind intrarea în vigoare a dispoziţiilor Guvernului la data emiterii contravine Constituţiei.

Examinînd conţinutul prevederilor art.30 alin.5 şi 6 din Legea cu privire la Guvern în redacţia Legii nr.83-XIV, Curtea Constituţională reţine următoarele.

Prin dispoziţiile menţionate au fost supuse reglementării legale raporturile cu privire la:

1) publicarea în Monitorul Oficial a hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului;

2) intrarea în vigoare a hotărîrilor şi a dispoziţiilor Guvernului.

Potrivit sensului acestor prevederi, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, după criteriul publicării, se divizează în:

a) hotărîri şi dispoziţii care se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în termen de 10 zile de la data adoptării sau emiterii;

b) hotărîri şi dispoziţii care nu se publică, şi anume:

- de uz intern; şi

- care conţin secret de stat.

Modul şi condiţiile de intrare în vigoare a actelor Guvernului, stabilite prin Legea nr.83-XIV, dezvăluie subîmpărţirea lor expresă în:

a) hotărîri şi dispoziţii care intră în vigoare la data adoptării sau emiterii;

b) hotărîri, termenul de intrare în vigoare al cărora este stabilit în text;

c) hotărîri care intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în cazul în care aduc atingere drepturilor şi libertăţilor omului.

La ultimele două categorii se referă şi hotărîrile al căror termen de intrare în vigoare stabilit în text precede data adoptării lor.

Astfel, prin această clasificare a actelor Guvernului, a fost schimbat nejustificat modul juridic general de publicare şi intrare în vigoare a actelor, bazat pe principiul normativităţii actului. Totodată, Curtea Constituţională observă că la baza determinării necesităţii publicării şi a termenelor de publicare sau de intrare în vigoare a actelor Guvernului, au fost puse, conform prevederilor art.I din Legea nr.83-XIV, principii ce contravin prevederilor constituţionale.

Potrivit art.102 din Constituţie, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului se emit prin organizarea executării legilor şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Dispoziţiile constituţionale ale art.102 sînt exprese, au un caracter imperativ şi, deci, nu admit excepţii pentru modul de publicare şi intrare în vigoare a actelor Guvernului.

Prin Hotărîrea nr.32 din 29 octombrie 1998 "Privind interpretarea art.76 din Constituţie "Intrarea în vigoare a legii"* Curtea Constituţională s-a pronunţat asupra modului şi termenelor de intrare în vigoare a legilor. Curtea Constituţională accentuează că reglementările constituţionale privind intrarea în vigoare a legilor au incidenţă şi asupra modului de publicare şi intrare în vigoare a hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului şi a altor acte normative cu caracter general.

_____________________

* Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.100-102, art.41.

 

Pentru a produce efecte juridice, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului trebuie să fie subordonate legii, să nu intre în contradicţie cu legile constituţionale, organice sau ordinare, să fie elaborate în forma prevăzută pentru fiecare dintre ele şi adoptate prin procedura consacrată legal.

Conform art.1 alin.(1) şi (4) din Legea organică nr.173-XII din 6 iulie 1994 "Privind modul de publicare şi intrare în vigoare a actelor oficiale"**, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

_____________________

** Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1994, nr.1; 1997, nr.66, art.549; 1998, nr.60-61, art.411; 1998, nr.75-76, art.512.

 

Actele oficiale ale Guvernului intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial sau la data indicată în text. Actele oficiale, ce intră în vigoare la data prevăzută în text, se publică în Monitorul Oficial în termen de 10 zile de la data adoptării.

Raportînd prevederile art.30 alin.5 şi 6 din Legea cu privire la Guvern în redacţia Legii nr.83-XIV la Legea privind modul de publicare şi intrare în vigoare a actelor oficiale (lege organică specială), la Hotărîrea Curţii Constituţionale privind interpretarea art.76 din Constituţie "Intrarea în vigoare a legii", la art.102 din Constituţie "Actele Guvernului", Curtea Constituţională relevă că dispoziţiile contestate sînt neconstituţionale, deoarece prin acestea se încalcă regimul juridic general adoptat de Republica Moldova, care este un stat de drept şi în care Constituţia este Legea Supremă. Or, unul din principiile generale ale statului de drept este că nici o lege şi nici un alt act juridic care contravine prevederilor Constituţiei nu are putere juridică (art.1 alin.(3), art.7 din Constituţie).

Referitor la actele normative care conţin secret de stat Curtea Constituţională menţionează că ele, aşa cum prevede Legea privind modul de publicare şi intrare în vigoare a actelor oficiale, nu se publică. Potrivit art.3 din Legea citată, în cazul în care unele titluri, capitole, articole ale actului oficial conţin secret de stat, acestea se omit la publicare, în locul lor indicîndu-se: "Secret de stat".

Pentru considerentele expuse, în temeiul art.140 alin.(2) din Constituţie, art.62 lit.a) din Codul jurisdicţiei constituţionale, Curtea Constituţională

HOTĂRĂŞTE:

1. Recunoaşte neconstituţionale prevederile art.30 alin.5 şi 6 din Legea nr.64-XII din 31 mai 1990 "Cu privire la Guvern" în redacţia Legii nr.83-XIV din 8 iulie 1998 "Pentru modificarea Legii cu privire la Guvern" cuprinse în sintagmele: "celor de uz intern"; "Hotărîrile Guvernului intră în vigoare la data adoptării, dacă în textul lor nu este stabilit alt termen. Dispoziţiile Guvernului intră în vigoare la data emiterii"; "care aduc atingere drepturilor şi libertăţilor omului".

[Pct.1 modificat prin Decizia Curţii Constituţ. nr.9 din 18.03.99, în vigoare 18.03.1999]

 

2. Prezenta Hotărîre intră în vigoare la data adoptării, este definitivă, nu poate fi supusă nici unei căi de atac şi se publică în "Monitorul Oficial al Republicii Moldova".

 

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE Pavel BARBALAT

 

Chişinău, 4 februarie 1999.
Nr.4.