H O T Ă R Î R E
despre unele măsuri privind crearea cadastrului bunurilor imobile
nr. 1030 din 12.10.98
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.96/996 din 22.10.1998
* * *
Notă: În tot textul, cuvintele ”Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei” se substituie prin cuvintele “Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare”, iar cuvintele ”Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului” – prin cuvintele ”Ministerul Educaţiei şi Tineretului”, iar cuvintele ”Camera Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei” – prin cuvintele “Camera Înregistrării de Stat a Ministerului Dezvoltării Informaţionale” conform Hot.Guv. nr.117 din 06.02.2007, în vigoare 16.02.2007
Notă: Pe tot parcursul textului hotărîrii şi în anexe sintagma "Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie" se substituie cu sintagma "Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru"; sintagma "Ministerul Afacerilor Interne" se substituie cu sintagma "Ministerul Dezvoltării Informaţionale"; sintagma "Ministerul Economiei şi Reformelor" se substituie cu sintagma "Ministerul Economiei şi Comerţului"; sintagma "Ministerul Educaţiei şi Ştiinţei" se substituie cu sintagma "Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului" conform Hot.Guv. nr.819 din 03.08.05, în vigoare 12.08.05
Notă: În tot textul hotărîrii şi în anexe cuvintele "organul cadastral teritorial" se substituie prin cuvintele "oficiul cadastral teritorial" conform Hot. Guv. nr.163 din 26.02.2001
Întru asigurarea executării Legii cadastrului bunurilor imobile nr.1543-XIII din 25 februarie 1998, Guvernul Republicii Moldova
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
Programul de stat de creare a cadastrului bunurilor imobile, conform anexei nr.1;
Regulamentul cu privire la modul efectuării înregistrării primare masive, conform anexei nr.2;
Regulamentul registratorului, conform anexei nr.3;
Regulamentul privind modul de desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiei de registrator, conform anexei nr.4.
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.385 din 14.05.2010, în vigoare 21.05.2010]
2. În scopul asigurării obiectivelor trasate în Strategia de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei privind asigurarea durabilităţii financiare şi instituţionale a sistemului naţional de cadastru, Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru va reorganiza sistemul organelor cadastrale prin fuziunea Oficiului Informaţional Central "Cadastru" cu oficiile cadastrale teritoriale într-o întreprindere de stat unică specializată în cadastru.
[Pct.2 în redacţia Hot.Guv. nr.819 din 03.08.05, în vigoare 12.08.05]
[Pct.3 abrogat prin Hot.Guv. nr.314 din 22.05.2017, în vigoare 26.05.2017]
[Pct.3 în redacţia Hot.Guv. nr.819 din 03.08.05, în vigoare 12.08.05]
[Pct.4 abrogat prin Hot.Guv. nr.314 din 22.05.2017, în vigoare 26.05.2017]
[Pct.4 în redacţia Hot.Guv. nr.819 din 03.08.05, în vigoare 12.08.05]
5. Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru, în comun cu organele responsabile, conform Programului de stat de creare a cadastrului bunurilor imobile, va întreprinde măsurile necesare pentru realizarea prevederilor Programului şi va informa trimestrial Guvernul despre mersul realizării lui.
6. Autorităţile administraţiei publice locale conform legislaţiei:
vor asigura oficiile cadastrale teritoriale cu spaţii de producţie şi de serviciu şi le vor transmite la balanţa acestora, inclusiv cele deţinute de actualele birouri de inventariere tehnică;
vor asigura condiţiile necesare pentru activitatea oficiilor cadastrale teritoriale.
7. Ministerul Finanţelor va asigura finanţarea la timp, din contul mijloacelor prevăzute în bugetul de stat pe anul 1998 în calitate de cotă - participaţie a Republicii Moldova pentru Primul proiect de cadastru.
PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA | Ion CIUBUC |
Chişinău, 12 octombrie 1998. | |
Nr.1030. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.1030 din 12 octombrie 1998
I. PROGRAMUL DE STAT DE CREARE A CADASTRULUI
BUNURILOR IMOBILE
Programul de stat de creare a cadastrului bunurilor imobile (în continuare - Programul) este elaborat în conformitate cu Legea cadastrului bunurilor imobile nr.1543-XIII din 25 februarie 1998 şi prevede masurile de bază şi etapele realizării acestora, pentru crearea cadastrului bunurilor imobile.
Adoptarea noului cadru legislativ privind regimul proprietăţii (Legea cu privire la privatizare, Legea cu privire la proprietate, Codul funciar), confirmarea de către Constituţia Republicii Moldova a dreptului de proprietate privată asupra pămîntului a servit drept bază pentru reformarea relaţiilor imobiliare, redistribuirea în masă a patrimoniului, transmiterea lui în proprietate privată.
Începînd cu 1992, în Republica Moldova circa 983 mii de familii au primit în proprietate 316 mii ha terenuri-loturi pe lîngă casă. Peste un milion de cetăţeni au dreptul la cota de teren echivalent din fondul de privatizare, suprafaţa căruia constituie 1698 mii ha. Mai mult de 83% din spaţiul locativ al republicii a fost privatizat, aproximativ 2200 de întreprinderi au obţinut dreptul de proprietate asupra clădirilor avute anterior în folosinţă. Peste 50 mii de persoane fizice şi juridice au primit titluri de autentificare a dreptului deţinătorului de teren.
Odată cu adoptarea Legii cu privire la preţul normativ şi modul de vînzare-cumpărare a pămîntului, pămîntul a fost inclus în circuitul civil. Vechiul sistem de evidentă a bunurilor imobile, inclusiv înregistrarea lor separată (pămîntul - de către autorităţile administraţiei publice locale, construcţiile - BIT) în condiţiile economiei de piaţa s-a dovedit a fi neeficient.
În urma studierii minuţioase a experienţei ţărilor europene în domeniul cadastrului a fost elaborată Legea cadastrului bunurilor imobile, care prevede un sistem de înregistrare a bunurilor imobile şi a drepturilor asupra lor, ce corespunde cerinţelor actuale.
Crearea cadastrului prevede înfăptuirea de către stat a unor măsuri, care nu vor leza drepturile şi interesele legitime ale deţinătorilor de bunuri imobile. Pînă la începutul funcţionării oficiului cadastral teritorial în teritoriul unităţii administrativ-teritoriale se va aplica actualul sistem de înregistrare a tranzacţiilor cu imobil (construcţii, apartamente, încăperi izolate). Toate tranzacţiile cu terenuri, drepturile asupra terenurilor şi grevările lor se vor înregistra în registrul cadastral al deţinătorilor de terenuri, ţinut de primăria oraşului (municipiului), satului (comunei) în jurisdicţia teritorială a căreia este situat bunul imobil. Primăriile satelor (comunelor), oraşelor (municipiilor) vor înregistra deţinătorii de terenuri în registrul cadastral al deţinătorilor de terenuri, vor elibera titlurile de autentificare a dreptului deţinătorului de teren, vor prezenta informaţia necesară pentru autentificarea notarială a contractelor de înstrăinare a terenurilor în conformitate cu legislaţia.
Primăria satului (comunei), oraşului (municipiului) va continua ţinerea registrului cadastral al deţinătorilor de terenuri pînă la finalizarea înregistrării primare masive a bunurilor imobile în teritoriul din jurisdicţia sa.
II. MĂSURILE DE BAZĂ ÎNTREPRINSE ÎN CADRUL PROGRAMULUI
Organizarea cadastrului bunurilor imobile prevede înfăptuirea următoarelor măsuri:
crearea cadrului legislativ pentru implementarea Cadastrului bunurilor imobile;
accelerarea procesului de împroprietărire a cetăţenilor cu pămînt;
asigurarea informaţionala a populaţiei, instruirea cadrelor;
crearea sistemului oficiilor cadastrale;
înregistrarea primară masivă a bunurilor imobile şi a drepturilor asupra lor;
elaborarea mecanismului de estimare a bunurilor imobile;
crearea sistemului informaţional cadastral.
Masurile din cadrul Programului se vor realiza în două etape.
În prima etapă (anii 1998-2006) se va crea cadrul legislativ, vor fi întreprinse măsurile necesare pentru finalizarea procesului de împroprietărire, se va pune accentul pe asigurarea informaţională a populaţiei şi instruirea cadrelor, vor fi înfiinţate oficiile cadastrale teritoriale, se va efectua înregistrarea primară masivă în localităţile urbane, cu extinderea treptată în localităţile rurale, implementarea proiectului-pilot a cadastrului fiscal în zonele test, estimarea bunurilor imobile în localităţile urbane. În cadrul acestei etape se preconizează de a fi înregistrate circa 4,0 mil. bunuri imobile.
În etapa a doua (2007-2010) se va perfecţiona sistemul naţional unificat de înregistrare a bunurilor imobile, se va finaliza procesul de privatizare a terenurilor şi înregistrarea primară masivă, pentru facilitarea dezvoltării unei pieţe imobiliare reale, implementarea noului sistem de evaluare în masă a bunurilor imobile în scopuri fiscale asigurarea durabilităţii financiare şi instituţionale a sistemului naţional cadastru.
1. Crearea cadrului legislativ pentru implementarea Cadastrului bunurilor imobile (anul 1998) prevede elaborarea şi adoptarea actelor normative noi care expres sînt prevăzute în Legea cadastrului bunurilor imobile, şi care la latitudinea Guvernului, necesită a fi elaborate pentru asigurarea executării ei.
Această măsură prevede adoptarea noilor acte normative, precum şi perfecţionarea (modificarea, completarea) celor existente. Lista actelor normative ce în primul rînd necesită a fi elaborate şi revizuite este stabilită în anexa nr.1.
În etapa a doua accentul se va pune pe perfecţionarea cadrului legislativ în vederea dezvoltării sistemului de înregistrare şi pieţei imobiliare, simplificării procedurii de efectuare a tranzacţiilor şi asigurării protecţiei bazei de date informaţionale.
2. Finalizarea procesului de împroprietărire a cetăţenilor cu pămînt (1998-2006) va fi efectuată în următoarele etape:
prima etapă (1998 - trimestrul III 2005) presupune luarea măsurilor pentru încheierea procesului de împroprietărire a cetăţenilor, conform art.12 din Codul funciar, pentru finalizarea trecerii în proprietate privată a terenurilor aferente caselor de locuit în localităţile urbane şi în unele localităţi rurale (în conformitate cu art.11 din Codul funciar);
a doua etapă (trimestrul IV 2005-2006) presupune finalizarea procesului de atribuire în proprietate a terenurilor în toate localităţile rurale (în circa 1000 localităţi).
3. Asigurarea informaţională a populaţiei, instruirea cadrelor (permanent).
Asigurarea informaţională a populaţiei presupune informarea prin intermediul mijloacelor de informare în masă despre crearea cadastrului bunurilor imobile, în special despre noul sistem de înregistrare a bunurilor imobile şi a drepturilor patrimoniale asupra lor.
Informatizarea populaţiei urmează să se efectueze în aşa mod ca persoanele fizice şi juridice, autorităţile administraţiei publice locale să cunoască sistemul nou de înregistrare, locul şi rolul lor în acest sistem, drepturile şi obligaţiile ce le revin, consecinţele atitudinii luate faţă de cerinţele noului sistem de înregistrare.
Pentru asigurarea sistemului cu cadre de înaltă calificare se va efectua în termene cît mai restrînse pregătirea şi perfecţionarea calificării a peste 1500 de specialişti pentru oficiile cadastrale teritoriale, primăriile satelor (comunelor) şi oraşelor (municipiilor), pentru întreprinderi de stat şi private ce vor efectua lucrări cadastrale.
Pregătirea cadrelor pentru ţinerea cadastrului bunurilor imobile se va realiza în sistemul de învăţămînt superior şi mediu de specialitate. Instituţiile superioare de bază vor fi Universitatea Agrară de Stat din Moldova, Universitatea Tehnică, Universitatea de Stat (facultatea de drept).
Perfecţionarea şi reciclarea specialiştilor se va efectua în Centrul de instruire, creat pe lîngă Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru.
4. Crearea sistemului oficiilor cadastrale (trimestrul IV, 1998) presupune crearea lor de către Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru. Oficiile cadastrale teritoriale vor fi înfiinţate prin reorganizarea birourilor de inventariere tehnică sub formă de întreprinderi de stat şi vor începe activitatea în trimestrul IV al anului 1998.
Raza de acţiune a oficiului cadastral teritorial va fi determinată de Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru şi va include, de regulă, mai multe raioane.
În anul 2005, în scopul asigurării durabilităţii financiare şi instituţionale a sistemului naţional cadastru, precum şi perfecţionării sistemului naţional unificat de înregistrare a bunurilor imobile, oficiile cadastrale teritoriale şi Oficiul Informaţional Central "Cadastru" vor fi reorganizate într-o întreprindere unică specializată în cadastru.
5. Înregistrarea primară masivă a bunurilor imobile şi a drepturilor asupra lor.
Pentru accelerarea creării cadastrului bunurilor imobile statul organizează şi înfăptuieşte înregistrarea primară masivă, care presupune realizarea unui complex de lucrări organizatorice şi cadastrale, în conformitate cu legislaţia. În scopul reducerii cheltuielilor şi urgentării executării lucrărilor cadastrale vor fi utilizate materialele cartografice existente, informaţia documentară deţinută de birourile teritoriale de inventariere tehnică, administraţia publică locală. Înregistrarea masivă se efectuează în baza hotarelor generale şi va demara în modul menţionat în anexa nr.2.
O dată cu finisarea lucrărilor de înregistrare primară masivă în localităţile urbane se va începe înfăptuirea înregistrării primare masive în localităţile rurale, în aşa fel ca în anul 2010 să fie încheiată înregistrarea primară masivă pe întreg teritoriul ţării.
Concomitent cu înregistrarea primară masivă se va efectua, la cerere, şi înregistrarea primară selectivă şi înregistrarea curentă.
6. Elaborarea şi implementarea mecanismului de estimare a bunurilor imobile (1998-2011).
Cadastrul bunurilor imobile presupune si estimarea lor. Evaluarea economică permanentă a bunurilor imobiliare este utilizată de toate ţările dezvoltate. Metodele aplicate pentru estimarea bunului imobil vor fi determinate de tradiţia economică naţională, fiind strîns legată de sistemul naţional de înregistrare a bunurilor imobile şi de principiile impunerii fiscale.
Sistemul de estimare va funcţiona permanent, fiind flexibil la schimbările ce au loc atît în economia ţării, cit şi în infrastructura localităţii. Evaluarea bunurilor imobile se va efectua de către oficiile cadastrale teritoriale, care vor ţine registrul de estimare a valorii bunurilor imobile. Pentru evaluarea permanentă a bunurilor imobile se va crea un sistem automatizat de evaluare orientat spre mijloacele contemporane ale tehnicii de calcul.
Întru îndeplinirea acestei măsuri se va implementa proiectul-pilot al cadastrului fiscal în zonele test.
7. Crearea sistemului informaţional al cadastrului (anii 1998-2010) prevede acumularea, păstrarea, sistematizarea şi furnizarea informaţiei cadastrului la două nivele: teritorial şi naţional. La nivelul teritorial informaţia cadastrului este gestionată de oficiile cadastrale teritoriale şi va include informaţii privind bunurile imobile concrete şi drepturile asupra acestora. La nivel naţional dreptul de gestiune economică revine Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru.
Începînd cu anul 2005, oficiile cadastrale teritoriale şi Oficiul Informaţional Central "Cadastru" se reorganizează într-o întreprindere unică specializată în cadastru. Se va efectua trecerea de la sistemul cu baza de date locală, aflată la oficiile cadastrale teritoriale, la sistemul cu baza centrală de date, care urmează a fi ţinută de către întreprinderea specializată în cadastru. Se va face legătura cu alte registre de stat, se va asigura prin Internet accesul la informaţie al masei largi de utilizatori de informaţie.
Funcţionarea sistemului informaţional va fi asigurată prin unitatea principiilor şi metodelor de ţinere a cadastrului, unicităţii numerelor cadastrale, unităţii sistemului documentaţiei cadastrale, folosirii clasificatoarelor unice, acordurilor şi formelor unice de schimb.
Sursa de informaţie va asigura accesibilitatea operativă pentru toţi beneficiarii interesaţi.
Complexul de mijloace tehnice, care va asigura lucrul fiecărui nivel al sistemului, se realizează sub formă de reţea locală personală, sau după necesitate - de maşini electronice mai puternice. Numărul de locuri de muncă, volumul de memorizare a instalaţiilor şi alţi parametri se stabilesc în dependenţă de volumul informaţiei primite, prelucrate şi furnizate.
[Cap.II modificat prin Hot.Guv. nr.117 din 06.02.2007, în vigoare 16.02.2007]
[Cap.II modificat prin Hot.Guv. nr.819 din 03.08.05, în vigoare 12.08.05]
III. SURSELE DE FINANŢARE A PROGRAMULUI
Pentru crearea cadastrului bunurilor imobile sînt necesare surse financiare în sumă de 460 mil.lei, inclusiv - 188 mil.lei pentru înregistrarea bunurilor imobile (elaborarea hărţilor, executarea lucrărilor cadastrale, înregistrarea masivă a bunurilor imobile şi a drepturilor asupra lor), 188 mil.lei pentru estimarea lor (elaborarea metodologiei de estimare a bunurilor imobile, estimarea în masă a tuturor bunurilor imobile) şi 84 mil.lei pentru procurarea utilajului geodezic şi fotogrammetric, a sistemelor de computere, renovarea spaţiilor de serviciu şi de producţie a oficiilor cadastrale teritoriale, asistenţa tehnică etc.
Programul va fi realizat din contul mijloacelor bugetului de stat, din contul mijloacelor creditare, atrase în conformitate cu acordurile interguvernamentale şi alte mijloace extrabugetare, după cum urmează:
Categoria de cheltuieli | Total | Sursa de finanţare | |||
Bugetul de stat | Bugetul local | Donaţii | Alte surse extra- bugetare | ||
Procurarea utilajului geodezic, fotogrammetric, sistemelor de computatoare etc. | 47 | 23 | - | 13 | 11 |
Servicii consultative, pregătirea cadrelor etc. | 37 | 5 | - | 20 | 12 |
Înregistrarea primară masivă a bunurilor imobile | 188 | 160 | 18 | - | 10 |
Estimarea bunurilor imobile | 188 | - | 170 | 10 | 8 |
Total | 460 | 188 | 188 | 43 | 41 |
IV. DIRIJAREA REALIZĂRII PROGRAMULUI
În realizarea programului participă:
Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru - coordonarea şi dirijarea activităţii de creare şi ţinere a cadastrului pe întreg teritoriul ţarii;
Ministerul Economiei şi Comerţului, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare - coordonarea şi dirijarea activităţii privatizării bunurilor imobile;
Ministerul Finanţelor - elaborarea şi implementarea noului sistem al impozitului pe bunurile imobile, care va corespunde principiilor economiei de piaţă;
Autorităţile administraţiei publice locale - finalizarea împroprietăririi cu pămînt a cetăţenilor, autentificarea dreptului de proprietate în conformitate cu legislaţia, acordarea ajutorului informaţional, tehnic şi de altă natură la crearea şi ţinerea cadastrului.
Universitatea Agrară de Stat din Moldova, Universitatea Tehnică, facultăţile de drept ale instituţiilor de învăţămînt superior - pregătirea specialiştilor în domeniul cadastrului (geodezişti, fotogrammetrişti, ingineri cadastrali, estimatori, jurişti);
Întreprinderile de stat şi private autorizate în modul stabilit - executarea lucrărilor cadastrale;
Alte autorităţi ale administraţiei publice, instituţii, organizaţii care conform Legii cadastrului bunurilor imobile execută lucrările cadastrale.
Coordonarea activităţii autoritarilor administraţiei publice în crearea cadastrului va fi efectuată de către Guvern prin intermediul Consiliului interdepartamental pentru coordonarea activităţii în domeniul Cadastrului Naţional.
Anexa nr.1
la Programul de stat de creare a
cadastrului bunurilor imobile
Măsurile de bază pentru realizarea Programului
| |||
Nr.
d/o | Măsurile | Termenele de realizare | Responsabilii |
1 | 2 | 3 | 4 |
I. | Crearea cadrului legislativ şi normativ pentru implementarea Cadastrului bunurilor imobile
Elaborarea actelor normative pentru asigurarea executării Legii cadastrului bunurilor imobile: regulamentul cu privire la modul efectuării înregistrării primare masive; regulamentul registratorului organului cadastral teritorial; regulamentul cu privire la Fondul de garanţie; regulamentul cu privire la formarea bunurilor imobile; regulamentul cu privire la modul de transmitere în proprietate privată a loturilor de pămînt de pe lîngă casele de locuit în localităţile urbane; regulamentul cu privire la desfăşurarea concursului pentru suplinirea funcţiei de registrator. Elaborarea propunerilor de modificare a Legilor Republicii Moldova: nr.828-XII din 25 decembrie 1991 "Codul funciar"; nr.1247-XII din 22 decembrie 1992 "Despre reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare, cadastrul funciar de stat şi monitoringul funciar"; nr.1308-XIII din 25 iulie 1997 "Privind preţul normativ şi modul de vînzare-cumpărare a pămîntului"; nr.845-XII din 3 ianuarie 1992"Cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi"; nr.861-XII din 14 ianuarie 1992 "Cu privire la arendă"; nr.627-XII din 4 iulie 1991 "Cu privire la privatizare"; nr.1216-XII din 3 decembrie 1992 "Privind taxele de stat"; nr.835-XIII din 17 mai 1996 "Privind principiile urbanismului şi amenajării teritoriului"; nr.534-XIII din 13 iulie 1995 "Cu privire la concesiune". Elaborarea propunerilor de modificare a Hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova: nr.24 din 11 ianuarie 1995 "Privind aprobarea Regulamentului cu privire la conţinutul documentaţiei cadastrului funciar general"; nr.829 din 18 decembrie 1995 "Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la reglementarea relaţiilor dintre banca de informaţii "Cadastru" şi "consumatorii de informaţie"; nr.246 din 3 mai 1996 "Despre aprobarea Regulamentului cu privire la atribuirea terenurilor"; nr.562 din 11 august 1995 "Despre aprobarea Regulamentului Agenţiei Naţionale pentru Geodezie, Cartografie şi Cadastru"; nr.1202 din 29 decembrie 1997 "Despre crearea Serviciului de Stat pentru Reglementarea Regimului Proprietăţii Funciare şi Cadastrul Funciar General"; nr.622 din 4 iulie 1997 "Despre măsurile de realizare a Legii cu privire la gaj"; nr.360 din 18 aprilie 1997 "Despre aprobarea Regulamentului privind certificatul de urbanism şi autorizarea constituirii sau desfiinţării construcţiilor şi amenajărilor"; nr.562 din 23 octombrie 1996 "Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la vînzarea-cumpărarea terenurilor aferente obiectelor privatizate sau care se privatizează"; nr.192 din 20 februarie 1998 "Cu privire la vînzarea-cumpărarea terenurilor". | 1998-2000 | Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru, Ministerul Economiei şi Comerţului, Ministerul Finanţelor, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Ministerul Dezvoltării Teritoriului, Construcţiilor şi Gospodăriei Comunale |
Elaborarea legii privind estimarea valorii bunurilor imobile
Finalizarea elaborării proiectelor de acte legislative şi alte acte normative în scopul sprijinirii pieţei imobiliare, inclusiv dezvoltarea cadrului legislativ în vederea: perfecţionării sistemului de înregistrare; dezvoltării pieţei imobiliare; simplificării procedurii efectuării tranzacţiilor; dezvoltării legislaţiei privind formarea bunurilor imobile; asigurării protecţiei informaţiei cadastrale prin conectarea autorităţilor implicate în procesul efectuării tranzacţiilor la Registrul bunurilor imobile | 2004-2006 | Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru, Ministerul Economiei şi Comerţului, Ministerul Dezvoltării Informaţionale, Ministerul Justiţiei | |
II. | Finalizarea procesului de împroprietărire a cetăţenilor cu pămînt
Atribuirea terenurilor de pe lîngă casele de locuit în localităţile urbane conform art.11 din Codul funciar; Împroprietărirea cetăţenilor cu teren agricol. | 1998-2006 | Ministerul Economiei şi Comerţului, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru, Organele administraţiei publice locale |
III. | Asigurarea informaţională a populaţiei, instruirea cadrelor
Conştientizarea populaţiei despre necesitatea creării cadastrului bunurilor imobile Perfecţionarea sistemului de pregătire şi reciclare a cadrelor Pregătirea cadrelor Instruirea personalului implicat în implementarea cadastrului | Permanent | Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru, Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Compania de Stat "Teleradio-Moldova", ziarele "Moldova Suverană", "Nezavisimaia Moldova" |
IV. | Crearea oficiilor cadastrale teritoriale | Trimestrul IV, 1998 | Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru |
Crearea întreprinderii unice specializate în domeniul cadastrului | 2005 | ||
V. | Înregistrarea primară masivă a bunurilor imobile | 1998-2010 | Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru, Organele cadastrale teritoriale |
Înregistrarea primară masivă în localităţile urbane | 1998-2001 | ||
Înregistrarea primară masivă în zonele rurale | 2000-2010 | ||
VI. | Elaborarea şi implementarea mecanismului de estimare a bunurilor imobile: | 1998-2011 | Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru, Ministerul Economiei şi Comerţului, Ministerul Finanţelor, Organele administraţiei publice locale, Organele teritoriale cadastrale |
elaborarea concepţiei estimării valorii bunurilor imobile în Republica Moldova; | 1998-2000 | ||
crearea bazei juridice pentru formarea registrului estimării valorii bunurilor imobile; | 1998-1999 | ||
elaborarea metodologiei estimării în masă a bunurilor imobile; | 2002-2008 | ||
elaborarea şi testarea sistemului automatizat de estimare a bunurilor imobile; | 2002-2008 | ||
estimarea în masă a valorii bunurilor imobile | 2002-2011 | ||
VII. | Crearea sistemului informaţional al Cadastrului | 1998-2010 | Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru, Ministerul Finanţelor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Dezvoltării Informaţionale |
Elaborarea şi instalarea în toate oficiile cadastrale teritoriale a sistemului computerizat al înregistrării bunurilor imobile | 1998-2000 | ||
Elaborarea şi instalarea în toate oficiile cadastrale teritoriale a suportului computerizat pentru estimarea în masă a valorii proprietăţii imobiliare | 2003-2009 | ||
Crearea oficiului central "Cadastru" | 2000-2002 |
[Anexa nr.1 modificată prin Hot.Guv. nr.117 din 06.02.2007, în vigoare 16.02.2007]
[Anexa nr.1 modificată prin Hot.Guv. nr.819 din 03.08.05, în vigoare 12.08.05]
Anexa nr.2
la Programul de stat de creare
a cadastrului bunurilor imobile
Planul înregistrării bunurilor imobile
| |||||
Nr.
d/o | Tipul de bunuri imobile | Numărul total de bunuri imobile (mii) | Inclusiv | ||
înregistrarea
selectivă (mii bunuri) | înregistrarea masivă (mii bunuri) | ||||
etapa I
(1998-2006) | etapa II (2007- 2010) | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1. | Bunuri imobile cu destinaţie locativă - total: | 1395 | 195 | 750 | 450 |
inclusiv: | |||||
apartamente | 325 | 130 | 195 | - | |
case individuale de locuit în localităţile urbane | 170 | 15 | 155 | - | |
case individuale de locuit în localităţile rurale | 900 | 50 | 400 | 450 | |
2. | Bunuri imobile cu destinaţie comercială şi industrială - total: | 115 | 105 | 10 | - |
3. | Bunuri imobile cu destinaţie agricolă - total: | 3930 | 255 | 3240 | 435 |
inclusiv: | |||||
terenuri agricole şi construcţii amplasate pe ele şi folosite în activitatea economică, plantaţii perene | 3000 | 200 | 2800 | - | |
loturi ale întovărăşirilor pomicole şi construcţiile amplasate pe ele | 80 | 5 | 40 | 35 | |
grădini din extravilan | 850 | 50 | 400 | 400 | |
4. | Alte bunuri imobile - total: | 60 | 5 | 25 | 30 |
inclusiv: | |||||
garaje | 50 | 5 | 25 | 20 | |
alte obiecte | 10 | - | 10 | ||
Total: | 5500 | 560 | 4025 | 915 |
[Anexa nr.2 în redacţia Hot.Guv. nr.117 din 06.02.2007, în vigoare 16.02.2007]
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.819 din 03.08.05, în vigoare 12.08.05]
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.1030 din 12 octombrie 1998
REGULAMENTUL
cu privire la modul efectuării înregistrării primare masive
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul cu privire la modul efectuării înregistrării primare masive (în continuare - Regulamentul) este elaborat în baza Legii cadastrului bunurilor imobile.
2. Prezentul Regulament prevede modul efectuării înregistrării primare masive a bunurilor imobile şi a drepturilor asupra lor, inclusiv competenţa organelor implicate în procesul creării cadastrului la înregistrarea primară masivă, modalitatea întocmirii dosarului cadastral şi atribuirii numărului cadastral.
3. Înregistrarea primară masivă constituie o formă de organizare a evidenţei bunurilor imobile şi a drepturilor asupra lor în vederea creării cadastrului bunurilor imobile pe întreg teritoriul Republicii Moldova şi este efectuată de către oficiile cadastrale teritoriale, fără cererea titularilor de drepturi, în baza documentelor ce confirmă dreptul de proprietate asupra bunului imobil şi alte drepturi patrimoniale, în urma individualizării tehnice, economice şi juridice a bunurilor imobile, identificării lor pe planul cadastral al teritoriului sau a unei părţi din acesta.
[Pct.3 completat prin Hot. Guv. nr.163 din 26.02.2001]
4. Înregistrarea primară masivă are loc în baza hotarelor generale ale terenului supus înregistrării.
5. Înregistrarea primară masivă se efectuează în mod gratuit pentru deţinătorii bunurilor imobile în termenele stabilite, conform Programului de creare a cadastrului bunurilor imobile.
6. Obiecte ale înregistrării primare masive sînt: terenurile, construcţiile capitale, apartamentele, încăperile izolate, drepturile de proprietate asupra bunurilor imobile, precum şi alte drepturi patrimoniale a căror înregistrare a fost prevăzută şi efectuată în conformitate cu legislaţia pînă la momentul includerii în registrul bunurilor imobile.
II. ORGANIZAREA ÎNREGISTRĂRII PRIMARE MASIVE
7. Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru întocmeşte harta de bază a teritoriului unităţii administrative în raza căreia va avea loc înregistrarea, stabileşte numărul bunurilor imobile şi perioadele în care acestea urmează a fi înregistrate, publică un aviz în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi înştiinţează autorităţile administraţiei publice locale despre iniţierea înregistrării primare masive în teritoriul respectiv, transmite harta de bază a teritoriului şi graficul efectuării înregistrării primare masive oficiului cadastral teritorial.
8. În termen de două săptămîni din momentul înştiinţării autorităţile administraţiei publice locale instalează bornele de hotar ale unităţilor administrativ-teritoriale şi asigură paza lor, publică în mijloacele de informare în masă a regiunii, supuse înregistrării, un comunicat cu privire la iniţierea înregistrării primare masive în localitatea respectivă, care va conţine, respectiv, şi date referitoare la termenul pe parcursul căruia orice persoană interesată este în drept să ia cunoştinţă de documentaţia supusă înregistrării.
9. La solicitarea oficiului cadastral teritorial, autorităţile administraţiei publice locale, în termen de o lună din ziua primirii solicitării, prezintă proiectele de organizare a teritoriului, date din registrul cadastral al deţinătorilor de terenuri, exemplarul doi al titlurilor de autentificare a drepturilor deţinătorului de teren, copiile deciziilor de atribuire a terenului, de aprobare a actului de dare în exploatare a construcţiei, extrase din registrul de evidenţă a gospodăriei, alte documente necesare pentru crearea cadastrului.
Tot în acest termen Ministerul Afacerilor Interne prezintă date din Registrul populaţiei, pentru identificarea persoanelor fizice, iar Camera Înregistrării de Stat a Ministerului Dezvoltării Informaţionale - date din Registrul comercial de stat, pentru identificarea persoanelor juridice.
[Pct.9 modificat prin Hot. Guv. nr.163 din 26.02.2001]
10. Oficiul cadastral verifică şi sistematizează materialele din arhiva fostelor birouri de inventariere tehnică şi cele prezentate de autorităţile administraţiei publice în vederea înscrierii bunurilor imobile şi a drepturilor asupra lor în registrul bunurilor imobile, ia măsuri pentru colectarea informaţiei cadastrale necesare întocmirii planului cadastral al teritoriului şi a dosarului cadastral pentru fiecare bun imobil.
11. Planul cadastral al teritoriului se întocmeşte în conformitate cu Instrucţiunea cu privire la modul de elaborare şi actualizare a planului cadastral şi planului geometric, aprobată de Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru în baza planurilor topografice existente sau în baza proiectelor de organizare a teritoriului, iar în cazul lipsei acestora - în baza măsurărilor geometrice noi.
12. Măsurările pe teren pentru întocmirea planurilor cadastrale, precum şi alte lucrări necesare pentru crearea cadastrului pot fi executate şi de întreprinderi care dispun de licenţă în domeniul executării lucrărilor cadastrale. Selectarea întreprinderilor care vor executa aceste lucrări se efectuează de către Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru în bază de concurs.
13. Deţinătorii de teren asigură accesul la bunul imobil persoanelor împuternicite de a efectua lucrările cadastrale, oferă documentele necesare pentru includerea informaţiei corespunzătoare în documentele cadastrale.
14. În urma efectuării lucrărilor expuse în punctul 10 al prezentului Regulament, oficiul cadastral teritorial întocmeşte dosar cadastral pentru fiecare bun imobil.
15. La întocmirea dosarului cadastral registratorul atribuie bunului imobil un număr cadastral, care se indică pe coperta dosarului cadastral, pe planul cadastral şi în registrul bunurilor imobile.
16. Numărul cadastral are următoarea structură: AABBCDDE (1-n).F(1-n).G(1-n), unde:
1) AA – numărul raionului cadastral (două cifre);
BB – numărul zonei cadastrale (două cifre);
C – numărul masivului cadastral (o cifră);
DD – numărul sectorului cadastral (două cifre);
E(1-n) – numărul terenului (de la 1 pînă la “n”);
punct – după numărul terenului;
F(1-n) – numărul clădirii şi construcţiei (de la 1 pînă la “n”) amplasate pe terenul E(1-n);
punct – după numărul clădirii sau construcţiei;
G(1-n) – numărul încăperii izolate (de la 1 pînă la “n”), din cadrul clădirii.
2) Numerele cadastrale ale terenurilor, clădirilor şi construcţiilor, încăperilor izolate, care conţin zero înaintea ultimei cifre se consideră echivalente cu numerele cadastrale în care acestea lipsesc.
3) În perioada de trecere la noua structură a numărului cadastral, informaţia cadastrală furnizată, referitoare la bunurile imobile va conţine atît numărul cadastral anterior conferit, precum şi numărul cadastral în structura nouă. (De exemplu: Numărul cadastral al terenului atribuit anterior 1254737.003 va fi echivalent cu numărul cadastral 1254737.3. Numărul cadastral al clădirii şi construcţiei atribuit anterior 3422742.002.01 va fi echivalent cu numărul cadastral 3422742.2.1).
[Pct.16 în redacţia Hot.Guv. nr.226 din 27.03.2014, în vigoare 01.04.2014]
[Pct.16 în redacţia Hot.Guv. nr.1587 din 29.12.2003, în vigoare 01.01.2004]
17. Hotarele raionului şi ale zonei cadastrale, de regulă, coincid cu hotarele unităţii administrativ-teritoriale.
18. Numărul raionului, zonei, masivului şi sectorului cadastral este atribuit de către Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru. Numărul terenului, construcţiei şi a încăperii izolate este atribuit de către oficiile cadastrale teritoriale.
19. Dosarul cadastral conţine un exemplar al documentului în original sau copie, autentificată notarial, ce confirmă drepturile patrimoniale asupra bunurilor imobile, fragmentul planului cadastral sau planul geometric al terenului.
20. După caz, la înregistrarea unor tipuri de bunuri imobile şi a drepturilor asupra lor dosarul cadastral mai conţine:
1) certificatul oficiului abilitat cu funcţia privatizării şi administrării proprietăţii de stat cu privire la componenţa participanţilor la privatizare - în cazul înregistrării drepturilor de proprietate comună în devălmăşie asupra locuinţelor privatizate;
2) extrasul din registrul de evidenţă a gospodăriilor (foste gospodării colhoznice , gospodăria ţărănească (de fermier)) sau certificatul eliberat de autoritatea administraţiei publice locale privind datele tuturor membrilor gospodăriei - la înregistrarea dreptului de proprietate comună în devălmăşie asupra bunurilor acestor gospodarii;
3) documentul ce confirmă cotele determinate în bunul imobil la înregistrarea dreptului de proprietate comună în diviziune asupra bunului imobil;
4) contractul încheiat între oficiul abilitat cu funcţia privatizării şi administrării proprietăţii de stat sau un alt organ de specialitate ori între autorităţile administraţiei publice locale şi titularul dreptului de gestiune economică - în cazul înregistrării drepturilor întreprinderii asupra bunurilor proprietate publică transmise lor cu drept de gestiune economică;
5) decizia autorităţii administraţiei publice locale - la înregistrarea grevării dreptului asupra terenului proprietate publică;
6) contractul de gaj împreună cu documentele indicate în contract - la înregistrarea ipotecii;
7) contractul de cesiune a creanţei în cazul înregistrării cesiunii ipotecii;
8) planul terenului cu indicarea hotarelor şi/sau planul construcţiei în care se indică sfera de acţiune a servituţii - în cazul înregistrării servituţilor.
21. Dosarul cadastral mai poate conţine suplimentar şi alte documente în conformitate cu Legea cadastrului bunurilor imobile.
22. Documentaţia cuprinsă în dosar se enumără pe prima foaie (după copertă) a dosarului. La operarea modificărilor în documentaţia dosarului cadastral, documentul nou anexat se înscrie după ordinea de înscriere a documentelor pe foaia de cuprins, acesta primind numărul de rînd următor.
23. După întocmirea dosarului cadastral, registratorul efectuează înregistrarea bunurilor imobile şi a drepturilor asupra bunurilor imobile. Înregistrarea are loc prin efectuarea înscrierilor în registrul bunurilor imobile în modul stabilit de Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru, cu aplicarea parafei de înregistrare a drepturilor pe toate exemplarele de documente ce confirmă drepturile în a căror bază s-a efectuat înregistrarea.
24. Registrul bunurilor imobile se ţine manual pe fişiere de hîrtie. Fiecare fişă se prezintă sub formă de mapă, care cuprinde trei tipuri de file. Filele corespund capitolelor A, B, C, conţinutul cărora este prevăzut în articolele 23, 24 Legea cadastrului bunurilor imobile. Fiecare capitol al registrului poate fi constituit din mai multe file. În cazul efectuării înscrierilor pe fila următoare despre aceasta se face menţiunea respectivă pe fila precedentă. Fiecare filă a capitolelor este numerotată după numărul de ordine. Toate înscrierile se efectuează de mînă. Înscrierile de înregistrare, corectările şi radierile în registru se autentifică prin semnătura registratorului şi ştampila oficiului cadastral teritorial. Mapele sînt păstrate în dulapuri speciale, în care sînt repartizate după numărul sectorului cadastral.
25. Paralel cu ţinerea manuală se va efectua şi ţinerea computerizată a registrului.
26. Greşelile din cadastru, comise în cadrul înregistrării primare masive, se corectează în conformitate cu articolul 38 din Legea cadastrului bunurilor imobile.
27. Litigiile apărute în legătură cu înregistrarea primară masivă se soluţionează în conformitate cu legislaţia.
III. PARTICULARITĂŢILE ÎNREGISTRĂRII PRIMARE MASIVE A TERENURILOR
ATRIBUITE PROPRIETARILOR COTELOR DE TEREN ECHIVALENT
28. În cadrul înregistrării primare masive a terenurilor atribuite proprietarilor cotelor de teren echivalent, acestea urmează a fi identificate în proiectul de organizare a teritoriului, aprobat în modul stabilit, care constituie planul cadastral al acelei părţi a teritoriului, unităţii administrativ-teritoriale ce a fost atribuită proprietarilor cotelor de teren echivalent, în conformitate cu legislaţia.
29. Primăria va transmite oficiului cadastral teritorial exemplarul doi al titlurilor de autentificare a dreptului deţinătorului de teren pentru terenurile atribuite în proprietate şi copia registrului cadastral al deţinătorilor de terenuri, confirmată de primar. În cazul în care registrul cadastral al deţinătorilor de terenuri se constată modificări ale dreptului de proprietate asupra terenului identificat în proiectul de organizare a teritoriului, din momentul atribuirii terenului, primarul va transmite oficiului cadastral teritorial şi copiile documentelor în baza cărora s-a operat modificarea (transmiterea) dreptului de proprietate.
30. În termen de cel mult 30 zile după primirea materialelor specificate la punctul 29, oficiul cadastral teritorial respectiv va efectua înregistrarea terenurilor în modul stabilit de prezentul capitol.
31. Pentru fiecare teren proprietate privată, oficiul cadastral teritorial va întocmi un dosar cadastral, care va include şi exemplarul doi al titlului de autentificare a dreptului deţinătorului de teren.
32. Pentru fiecare teren respectiv registratorul va completa capitolul A din registrul bunurilor imobile, care va înregistra, în conformitate cu legislaţia, terenul şi dreptul de proprietate asupra acestuia şi îl va insera în dosarul cadastral.
33. Oficiul cadastral teritorial este în drept să refuze înregistrarea terenului şi a dreptului de proprietate asupra acestuia numai în cazul în care lipseşte exemplarul doi al titlului de autentificare a dreptului deţinătorului de teren sau dacă acesta conţine date ce nu corespund cu datele din registrul cadastral al deţinătorului de terenuri.
34. Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru va achita lucrările efectuate pentru înregistrarea primară masivă a sectoarelor de teren, menţionate în proiectul de organizare a teritoriului, numai după ce oficiul cadastral teritorial va prezenta agenţiei nominalizate, primăriei (primarului) satului (comunei), oraşului şi executantului proiectului de organizare a teritoriului un raport cu specificarea numărului de terenuri înregistrate masiv şi a numărului de terenuri ale căror înregistrare se află în proces de examinare. Raportul trebuie să includă o anexă cu indicarea numărului cadastral al fiecărui teren ce nu a fost înregistrat masiv, cu o notă succintă, specificînd motivul neînregistrării.
[Cap.III (pct.28-34) introdus prin Hot. Guv. nr.163 din 26.02.2001]
Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului
nr.1030 din 12 octombrie 1998
[Anexa nr.3 în redacţia Hot.Guv. nr.385 din 14.05.2010, în vigoare 21.05.2010]
REGULAMENTUL REGISTRATORULUI
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul registratorului (în continuare – Regulamentul) este elaborat în conformitate cu articolele 12 şi 121 din Legea cadastrului bunurilor imobile. Regulamentul stabileşte drepturile şi obligaţiile, funcţiile, restricţiile, responsabilitatea, modul şi condiţiile de ocupare a funcţiei, precum şi alte prevederi ce ţin de exercitarea funcţiei de registrator.
2. Registrator se consideră persoana cu funcţii de răspundere, care este în drept să examineze documentele ce confirmă drepturile şi să decidă asupra înregistrării bunului imobil şi a drepturilor asupra lui, să efectueze şi să rectifice înscrieri în registrul bunurilor imobile, în modul stabilit.
3. Registratorul stagiar este persoana care efectuează stagiul în cadrul oficiului cadastral teritorial, în baza contractului individual de muncă, încheiat în conformitate cu legislaţia muncii.
4. Registratorul este nepărtinitor şi independent în activitatea sa şi se conduce de Constituţia Republicii Moldova, Legea cadastrului bunurilor imobile, alte acte legislative şi normative, de prezentul Regulament, precum şi de statutul întreprinderii specializate în cadastru.
5. Relaţiile dintre registrator şi administraţia întreprinderii specializate în cadastru (în continuare – întreprindere) sînt reglementate de Codul muncii, statutul întreprinderii, regulamentul filialelor şi regulamentul intern al întreprinderii.
6. Registratorul deţine ştampilă rotundă cu stema de stat a organului cadastral, parafa de înregistrare a drepturilor şi parafa “stins”.
Capitolul II
MODUL ŞI CONDIŢIILE DE OCUPARE A FUNCŢIEI DE REGISTRATOR
7. Desemnarea în funcţia de registrator are loc în baza unui concurs, organizat conform Regulamentului privind modul de desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiei de registrator.
8. Funcţia de registrator se exercită la nivel central în cadrul întreprinderii şi la nivel teritorial – în cadrul oficiilor cadastrale teritoriale.
În baza hotărîrii Comisiei de concurs, întreprinderea emite un ordin privind desemnarea în funcţia de registrator în cadrul întreprinderii sau în cadrul oficiului cadastral teritorial, în conformitate cu legislaţia muncii.
9. În funcţia de registrator în cadrul întreprinderii se desemnează, prin concurs, persoana care îndeplineşte următoarele condiţii:
a) activează cel puţin 5 ani în funcţia de registrator în cadrul oficiului cadastral teritorial sau cel puţin un an în funcţia de jurist al întreprinderii ori ocupă funcţii de conducere în întreprindere;
b) este cetăţean al Republicii Moldova;
c) este licenţiată în drept sau are studii superioare la specialitatea cadastru şi organizarea teritoriului;
d) nu are antecedente penale nestinse;
e) este aptă din punct de vedere medical pentru exercitarea funcţiei, conform certificatului medical de sănătate;
f) a susţinut examenul de calificare.
10. În funcţia de registrator în cadrul oficiului cadastral teritorial este angajată prin concurs, cu încheierea contractului individual de muncă, conform legislaţiei muncii, persoana care a îndeplinit timp de un an funcţia de registrator stagiar sau a exercitat timp de 3 ani o funcţie de specialitate juridică şi îndeplineşte condiţiile prevăzute în pct.9 lit.b)-f) din prezentul Regulament.
11. Registratorul este supus atestării cel puţin o dată la 3 ani. În funcţie de vechimea în muncă, de nivelul cunoştinţelor profesionale, în urma atestării registratorului i se conferă gradul unu, doi sau trei de calificare (gradele de calificare sînt indicate în ordine descrescătoare).
12. Eliberarea din funcţie a registratorului se efectuează în conformitate cu legislaţia muncii.
Capitolul III
ATRIBUŢIILE, DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE REGISTRATORULUI.
RESTRICŢIILE ÎN EXERCITAREA FUNCŢIEI DE REGISTRATOR
13. Registratorul din cadrul întreprinderii are următoarele atribuţii:
a) examinează cazurile de respingere a cererii de înregistrare a drepturilor;
b) examinează deciziile de refuz al efectuării înscrierilor în registrul bunurilor imobile;
c) efectuează înscrierea în registrul bunurilor imobile în cazul în care consideră neîntemeiată decizia de refuz a registratorului oficiului cadastral teritorial;
d) în cazul depistării înscrierilor eronate în registrul bunurilor imobile, pentru a căror corectare este necesară o hotărîre judecătorească irevocabilă, solicită întreprinderii înaintarea cererilor în instanţa judecătorească pentru radierea sau corectarea acestora;
e) corectează, în modul stabilit de art.38 din Legea cadastrului bunurilor imobile, greşelile din registrul bunurilor imobile.
14. Registratorul din cadrul oficiului cadastral teritorial are următoarele atribuţii:
a) primeşte şi examinează cererile de înregistrare a bunurilor imobile şi a drepturilor asupra lor;
b) înregistrează bunurile imobile şi drepturile asupra lor;
c) efectuează modificări ale înscrierilor în registrul bunurilor imobile;
d) corectează, în modul stabilit de art.38 din Legea cadastrului bunurilor imobile, greşelile din registrul bunurilor imobile;
e) emite decizii privind respingerea cererii în conformitate cu art.31 din Legea cadastrului bunurilor imobile;
f) emite decizii privind prelungirea termenului de examinare a cererii, în conformitate cu art.32 din Legea cadastrului bunurilor imobile;
g) emite decizii privind refuzul de înregistrare a drepturilor, în conformitate cu art.33 din Legea cadastrului bunurilor imobile;
h) eliberează extrase din registrul bunurilor imobile şi altă informaţie din cadastru;
i) solicită întreprinderii înaintarea cererilor în instanţa judecătorească pentru radierea sau corectarea înscrierilor greşite în registrul bunurilor imobile, pentru a căror corectare este necesară o hotărîre judecătorească irevocabilă;
î) eliberează copii de pe documentele de drept din dosarele cadastrale;
j) exercită alte atribuţii prevăzute de legislaţia în vigoare.
15. În exercitarea atribuţiilor sale, registratorul are următoarele drepturi:
a) să ceară solicitanţilor documentele stabilite de legislaţie pentru includerea în cadastru a datelor despre bunul imobil şi drepturile asupra lui;
b) să respingă cererea de înregistrare;
c) să prelungească, în condiţiile prevăzute de lege, termenul de examinare a cererii de înregistrare a drepturilor asupra bunului imobil;
d) să solicite autorităţilor competente, în caz de necesitate, confirmarea actelor/faptelor ce au tangenţă cu înregistrarea;
e) să pregătească, după caz, demersuri către autorităţile publice, notar, instanţa judecătorească etc. în vederea obţinerii documentelor suplimentare necesare pentru înregistrare;
f) să refuze, în cazurile prevăzute de lege, înregistrarea drepturilor solicitate pentru înregistrare;
g) să decidă asupra modificării înscrierii în registrul bunurilor imobile ori asupra refuzului de modificare a înscrierii respective;
h) să înainteze demersuri în adresa întreprinderii pentru perfecţionarea din punct de vedere organizatoric şi tehnic a sistemului de înregistrare cadastrală;
i) să exercite alte drepturi prevăzute de legislaţia în vigoare.
16. În exercitarea atribuţiilor sale, registratorul este obligat:
a) să verifice dacă documentele ce confirmă drepturile, prezentate pentru înregistrare, corespund exigenţelor Legii cadastrului bunurilor imobile;
b) să examineze cererile în termenul stabilit de lege;
c) să informeze în scris solicitantul despre motivele refuzului de înregistrare a drepturilor sau a modificării înscrierilor în registrul bunurilor imobile şi despre modul de contestare a refuzului;
d) să-şi perfecţioneze în permanenţă nivelul de pregătire profesională;
e) să păstreze secretul de stat şi confidenţialitatea cu privire la informaţia despre persoane, cunoscută în legătură cu exercitarea funcţiei sale, dacă astfel este stabilit de legislaţie;
f) să elibereze informaţia din cadastru, în condiţiile prevăzute de legislaţie;
g) să respecte regimul de muncă, stabilit în conformitate cu legislaţia în vigoare;
h) să respecte normele etice profesionale;
i) să îndeplinească alte obligaţii prevăzute de legislaţia în vigoare.
17. În exercitarea atribuţiilor sale, registratorul din cadrul oficiului cadastral teritorial, în afară de obligaţiile indicate în pct.16 din prezentul Regulament, mai are obligaţia să supravegheze stagiul efectuat de către registratorii stagiari.
18. Registratorul nu este în drept:
a) să efectueze acţiuni de înregistrare în scopuri personale;
b) să accepte, în calitate de compensaţie pentru exercitarea obligaţiilor de serviciu, plăţi sau alte beneficii în afară de salariul acordat.
19. Registratorul nou-angajat în oficiul cadastral teritorial, care nu a efectuat stagiul, va putea efectua înregistrări şi modificări în registrul bunurilor imobile după o perioadă de 3 luni de la angajare. Pînă la expirarea perioadei de 3 luni, acesta va asista un registrator în vederea însuşirii procedurilor necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor funcţionale.
Capitolul IV
REGISTRATORUL STAGIAR.
CONDIŢIILE DE EFECTUARE A STAGIULUI
20. Registratorul stagiar, sub îndrumarea registratorului, efectuează stagiul timp de un an în cadrul oficiului cadastral teritorial. Întreprinderea stabileşte numărul necesar de registratori stagiari.
21. Registratorul stagiar poate fi persoana care îndeplineşte condiţiile prevăzute în pct.9 lit.a) – d) din prezentul Regulament.
22. Cererile de admitere la efectuarea stagiului se depun la întreprindere.
La cererea de admitere pentru efectuarea stagiului se anexează următoarele acte:
a) actul de identitate (în copie);
b) diploma de licenţă şi anexa cu privire la situaţia academică (în copie);
c) carnetul de muncă, în funcţie de caz (în copie);
d) cazierul judiciar (în original);
e) certificatele medicale eliberate de narcolog şi psihiatru (în original).
După examinarea cererilor de admitere pentru efectuarea stagiului, în cazul în care actele anexate la cerere corespund cerinţelor enumerate mai sus, întreprinderea încheie un contract individual de muncă pe un termen determinat, în conformitate cu legislaţia muncii.
23. Conducător al stagiului poate fi doar registratorul a cărui vechime în funcţie este de cel puţin 3 ani, are o reputaţie ireproşabilă, este un bun specialist şi, în urma efectuării controalelor activităţii sale, nu au fost depistate încălcări grave.
24. Registratorul stagiar are următoarele atribuţii:
a) pregăteşte documentele pentru înregistrare;
b) examinează documentele depuse, fără dreptul de a decide;
c) efectuează lucrări de secretariat.
25. Registratorul stagiar este obligat:
a) să respecte regimul de muncă stabilit;
b) să însuşească legislaţia în vigoare;
c) să deprindă procedura de primire a cererilor;
d) să însuşească procedurile de înregistrare;
e) să însuşească mecanismul de efectuare a înscrierilor în registrul bunurilor imobile;
f) să însuşească modul de ţinere a registrului bunurilor imobile, dosarelor cadastrale;
g) să însuşească programele la calculator utilizate în activitatea registratorului;
h) să înveţe a studia materialele din dosarul de inventariere tehnică;
i) să însuşească procedura stabilită de respingere a cererii, de prelungire a termenului de examinare a cererii şi de refuz asupra înregistrării drepturilor solicitate;
î) să deprindă modul de perfectare a deciziilor registratorului;
j) să respecte normele etice.
26. Registratorul stagiar nu are dreptul:
a) să efectueze înscrieri, modificări în registrul bunurilor imobile;
b) să furnizeze nesancţionat informaţii din cadastru, copii de pe documente.
27. Registratorul stagiar este obligat să ţină registrul de efectuare a stagiului, în care va înscrie date cu privire la activitatea în care a fost implicat pe parcursul stagiului, cunoştinţele acumulate şi actele legislative studiate.
Registrul de efectuare a stagiului va fi avizat de registratorul care a fost numit conducător al stagiului.
28. La expirarea termenului de stagiu, conducătorul stagiului întocmeşte referinţa în care reflectă: gradul de pregătire a stagiarului, calităţile profesionale şi însuşirea deprinderilor practice şi teoretice, dobîndite pe perioada stagierii, aprecierea calităţilor individuale şi recomandarea lui pentru funcţia de registrator, care se întocmeşte în 2 exemplare, dintre care un exemplar se transmite întreprinderii, iar unul se eliberează registratorului stagiar.
După expirarea perioadei de stagiu, persoanele care au efectuat stagiul profesional de registrator, indiferent de aprecierea acordată de registratorul responsabil de stagiere, pot participa la concursul pentru ocuparea funcţiei de registrator, în termen de un an din data expirării termenului de efectuare a stagiului.
Capitolul V
CONTROLUL ACTIVITĂŢII REGISTRATORULUI
29. Activitatea registratorului este supusă controlului din partea Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru şi întreprinderii în ceea ce priveşte:
a) respectarea termenelor de examinare a cererilor;
b) respectarea legislaţiei în procesul înregistrării;
c) respectarea legislaţiei privind efectuarea modificărilor în registrul bunurilor imobile;
d) modul de ţinere a documentaţiei cadastrale;
e) respectarea disciplinei de muncă;
f) alte aspecte prevăzute de legislaţia în vigoare.
30. Registratorul este obligat să prezinte persoanelor abilitate cu efectuarea controlului informaţia, documentele şi explicaţiile solicitate.
31. Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru şi întreprinderea examinează actele şi acţiunile registratorului care, în conformitate cu legislaţia, sînt contestate de Agenţie şi întreprindere.
[Anexa nr.3 în redacţia Hot.Guv. nr.385 din 14.05.2010, în vigoare 21.05.2010]
Anexa nr.4
la Hotărîrea Guvernului
nr.1030 din 12 octombrie 1998
[Anexa nr.4 în redacţia Hot.Guv. nr.385 din 14.05.2010, în vigoare 21.05.2010]
REGULAMENTUL
privind modul de desfăşurare a concursului
pentru ocuparea funcţiei de registrator
1. Regulamentul privind modul de desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiei de registrator (în continuare – Regulamentul) este elaborat în temeiul art.12 din Legea cadastrului bunurilor imobile.
2. Prezentul Regulament stabileşte modalitatea organizării şi desfăşurării concursului, modul de activitate a Comisiei de concurs (în continuare – Comisia) pentru ocuparea funcţiei de registrator în cadrul întreprinderii specializate în cadastru şi în cadrul oficiilor cadastrale teritoriale.
3. Concursul este organizat de Întreprinderea Specializată în Cadastru (în continuare – întreprinderea).
Pentru fiecare concurs, întreprinderea, în baza deciziei Comisiei, stabileşte numărul de posturi anunţate la concurs, data, ora şi locul desfăşurării concursului.
4. Întreprinderea publică avizul despre organizarea concursului, cu cel puţin 30 de zile pînă la data desfăşurării lui, în mijloacele de informare în masă, inclusiv într-un ziar republican, pe pagina web a Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru şi a întreprinderii.
Anunţul va conţine:
a) denumirea şi sediul întreprinderii;
b) denumirea oficiului cadastral teritorial unde există funcţia vacantă sau informaţia despre organizarea concursului pentru suplinirea funcţiei de registrator din cadrul întreprinderii;
c) condiţiile de participare la concurs;
d) actele ce urmează a fi prezentate;
e) data limită de depunere a actelor;
f) numărul de telefon, adresa electronică şi poştală, persoana responsabilă de prezentarea informaţiei suplimentare şi primirea actelor.
5. Concursul se desfăşoară în baza principiului teritorial. Pentru fiecare funcţie vacantă (funcţii vacante) în oficiul cadastral teritorial sau în întreprindere, concursul se organizează între persoanele admise la concurs (în continuare – candidaţii) care pretind la ocuparea funcţiei de registrator în oficiul cadastral respectiv sau în întreprindere.
6. Pentru desfăşurarea concursului, întreprinderea sistematizează şi pune la dispoziţia candidaţilor, prin plasarea pe pagina web a Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru şi a întreprinderii, lista de acte ale căror prevederi urmează a fi studiate, precum şi lista cu temele pentru proba scrisă şi interviu.
7. Candidatul prezintă personal la întreprindere, în termenul indicat în aviz, următoarele acte:
a) cererea de participare la concurs;
b) formularul de participare la concurs completat (conform anexei la prezentul Regulament);
c) actul de identitate (în copie);
d) diploma de licenţă şi anexa cu privire la situaţia academică (în copii);
e) carnetul de muncă, în funcţie de caz (în copie);
f) cazierul judiciar (în original);
g) certificatele medicale de sănătate, inclusiv cele eliberate de narcolog şi psihiatru (în original).
8. Comisia, în termen de cel mult 10 zile calendaristice pînă la data desfăşurării probei scrise, examinează actele candidaţilor care au depus cerere de participare la examen, în vederea stabilirii dacă ei întrunesc condiţiile necesare pentru a fi admişi la concurs, în conformitate cu art.12 din Legea cadastrului bunurilor imobile.
9. Întreprinderea, cu cel puţin 7 zile calendaristice pînă la desfăşurarea concursului, anunţă în scris candidaţii despre admiterea sau neadmiterea la concurs, inclusiv motivele neadmiterii.
Despre modificările intervenite, din motive obiective, referitor la data, ora, locul desfăşurării concursului, candidaţii sînt anunţaţi prin scrisoare recomandată sau prin înştiinţare scrisă, luată la cunoştinţă contra semnătură.
10. Concursul este susţinut în faţa Comisiei, instituită prin ordinul Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru, alcătuită din 9 membri, inclusiv preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul. Cinci membri ai Comisiei sînt numiţi din cadrul Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru şi patru – din angajaţi ai întreprinderii. Preşedinte al Comisiei este numit directorul general al Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru, vicepreşedinte al Comisiei – vicedirectorul general al Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru.
11. Comisia are următoarele atribuţii:
a) stabileşte lista actelor normative necesare consultării, temele pentru proba scrisă şi lista întrebărilor pentru interviu;
b) stabileşte durata probei scrise şi a interviului;
c) examinează actele candidaţilor şi îndeplinirea de către ei a condiţiilor de participare la concurs;
d) aprobă lista candidaţilor admişi la concurs;
e) apreciază rezultatele fiecărui candidat.
12. Atribuţiile preşedintelui Comisiei:
a) conduce activitatea Comisiei;
b) stabileşte data desfăşurării şedinţelor;
c) conduce şedinţele Comisiei.
În lipsa preşedintelui Comisiei, atribuţiile acestuia sînt exercitate de vicepreşedintele comisiei de concurs.
13. Secretarul Comisiei:
a) asigură respectarea procedurii de organizare şi desfăşurare a concursului;
b) pune la dispoziţia candidaţilor formularele de participare la concurs;
c) primeşte de la candidaţi actele ce urmează a fi prezentate, controlează veridicitatea copiilor prezentate;
d) prezintă rezultatele concursului preşedintelui Comisiei;
e) comunică candidaţilor admişi la concurs data, locul şi ora desfăşurării concursului;
f) comunică în scris candidaţilor rezultatele concursului;
g) perfectează procesele-verbale şi altă documentaţie privind activitatea Comisiei;
h) informează membrii Comisiei despre data, ora, locul şi ordinea de zi a şedinţei;
i) transmite Direcţiei resurse umane a întreprinderii, prin act de predare-primire, toate documentele Comisiei, la încetarea activităţii acesteia;
j) arhivează contestaţiile depuse de către candidaţi, procesele-verbale ale şedinţelor Comisiei şi hotărîrile adoptate de aceasta;
k) îndeplineşte alte sarcini în scopul asigurării bunei desfăşurări a concursului.
14. Pentru desfăşurarea concursului, Comisia se întruneşte în şedinţă. Fiecare membru al Comisiei este în drept, după caz, să anexeze la procesul-verbal al şedinţei, după caz, opinia sa separată.
Şedinţa este deliberativă, dacă sînt prezenţi cel puţin două treimi din membrii Comisiei.
15. Concursul include proba scrisă şi interviul.
Proba scrisă are drept scop testarea cunoştinţelor şi abilităţilor necesare pentru îndeplinirea funcţiei de registrator, conform legislaţiei.
Proba scrisă este susţinută în faţa Comisiei de examinare, instituită, la decizia Comisiei, din 3 membri ai săi.
Conţinutul probei scrise, gradul de complexitate al acesteia se stabilesc de Comisie. Comisia elaborează cel puţin trei variante pentru proba scrisă, a cîte 10 întrebări fiecare, care se sigilează în plicuri separate. Toţi candidaţii la ocuparea unei funcţii vacante îndeplinesc concomitent aceeaşi variantă a probei scrise. Durata probei scrise se stabileşte de Comisie, dar nu mai mult de o oră astronomică. Lucrările candidaţilor se codifică înainte de începerea probei scrise şi se decodifică după aprecierea lor.
16. Secretarul Comisiei, cu 15 minute înainte de începerea fiecărei probe a examenului, face apelul nominal al candidaţilor în vederea îndeplinirii formalităţilor prealabile examenului (verificarea identităţii, împărţirea colilor de examen etc.). Identitatea candidatului se stabileşte numai în baza buletinului de identitate. După verificarea identităţii, ieşirea candidaţilor din sală se interzice pînă la momentul în care vor preda lucrările.
17. După începerea examenului, accesul oricărei alte persoane în afară de membrii Comisiei şi persoanele desemnate de preşedintele Comisiei pentru supravegherea desfăşurării examenului este interzis.
Candidaţilor nu li se permite deţinerea sau folosirea vreunei surse de consultare sau a telefoanelor mobile ori a oricăror alte mijloace de comunicare la distanţă.
Nerespectarea prevederilor menţionate atrage eliminarea de la examen, cu aplicarea menţiunii “anulat” pe lucrare, acest fapt fiind consemnat în procesul-verbal al Comisiei.
Candidaţii sînt preîntîmpinaţi despre expirarea timpului pentru examen cu cel puţin 15 minute înainte de încheierea acestuia.
18. Aprecierea probei scrise se face prin sistemul de puncte: 0; 0,5 sau 1 pentru fiecare întrebare separat. Verificarea lucrărilor scrise se efectuează de Comisia de examinare.
Nota acordată lucrării de fiecare membru al Comisiei de examinare este suma punctajului acordat. Media aritmetică a notelor acordate de toţi membrii Comisiei de examinare se consideră nota finală pentru proba scrisă şi se consemnează în procesul-verbal al Comisiei.
Candidaţii pentru funcţia de registrator în oficiile cadastrale teritoriale, care la proba scrisă au obţinut nota finală mai mică de 7, sînt excluşi din concurs. Candidaţii pentru funcţia de registrator în cadrul întreprinderii sînt excluşi din concurs dacă au obţinut nota finală mai mică de 8.
19. Interviul se susţine în termen de cel mult 5 zile de la data susţinerii probei scrise.
Durata interviului se stabileşte de Comisie. Aprecierea interviului se face prin “susţinut” şi “nesusţinut”, prin votul deschis cu simpla majoritate de voturi din numărul celor prezenţi la şedinţă. În caz de egalitate de voturi, interviul se va considera “susţinut”.
20. Rezultatele concursului se fixează în procesul-verbal, care se semnează de toţi membrii prezenţi la şedinţă. Procesul-verbal cu privire la rezultatele concursului, în termen de trei zile, este prezentat Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru şi directorului întreprinderii.
21. Rezultatele concursului se comunică în scris candidaţilor de către secretarul Comisiei, în termen de 5 zile lucrătoare de la adoptarea deciziei.
22. Cheltuielile pentru organizarea şi desfăşurarea concursului (publicarea anunţului, multiplicarea formularelor de participare, serviciile poştale etc.) sînt suportate de întreprindere.
Cheltuielile pentru participarea la concurs (deplasarea la locul desfăşurării concursului, cazarea, utilizarea mijloacelor de comunicaţie etc.) sînt suportate de candidaţii la concurs.
23. În cazul în care candidaţii nu au depus actele în termenul stabilit sau în urma organizării concursului nu a fost selectat candidatul potrivit, se anunţă concurs repetat.
24. Contestaţiile privind organizarea, desfăşurarea şi rezultatele concursului se depun la Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru.
Candidatul care consideră că la desfăşurarea concursului au fost încălcate prevederile prezentului Regulament, i-a fost lezat un drept al său recunoscut de lege, poate depune o contestaţie argumentată a deciziei ori a procedurii aplicate.
Contestaţiile se depun în termen de 3 zile lucrătoare de la anunţarea rezultatelor.
Contestaţii referitor la notele finale la proba scrisă acordate de către Comisie nu se admit.
25. Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru desemnează membrii Comisiei de examinare a contestaţiilor, în număr de cel puţin 3 membri.
Contestaţia se examinează în termen de 7 zile lucrătoare de la data depunerii ei.
26. Contestaţia este depusă în formă scrisă şi trebuie să conţină:
a) numele şi prenumele candidatului care formulează contestaţia;
b) postul vacant de registrator pentru care a candidat;
c) esenţa şi temeiul contestaţiei, cu indicarea drepturilor şi intereselor legitime ale depunătorului contestaţiei, încălcate în cadrul desfăşurării concursului;
d) data şi semnătura.
27. Comisia de examinare a contestaţiilor va lăsa contestaţia fără examinare în cazul în care:
a) a fost depusă cu încălcarea termenului stabilit;
b) nu corespunde cerinţelor specificate în pct.26 din prezentul Regulament.
În cazul în care Comisia de examinare a contestaţiilor constată încălcarea Regulamentului, urmează să adopte măsurile necesare pentru restabilirea drepturilor candidatului.
28. În urma examinării contestaţiei, Comisia de examinare a contestaţiilor adoptă una dintre următoarele decizii:
a) respinge contestaţia, în cazul prevăzut de pct.24 alineatul patru din prezentul Regulament;
b) lăsa contestaţia fără examinare, în cazurile prevăzute de pct.27 din prezentul Regulament;
c) recunoaşte contestaţia drept întemeiată şi întreprinde măsurile pentru restabilirea drepturilor candidatului.
29. Rezultatul examinării contestaţiei se aduce la cunoştinţa candidatului care a depus contestaţia, în scris, în termen de 3 zile lucrătoare de la data emiterii lui.
În cazul în care candidatul nu este de acord cu rezultatul examinării contestaţiei, acesta este în drept să se adreseze în instanţa de judecată competentă.
30. Întreprinderea ţine evidenţa persoanelor care au susţinut probele în faţa Comisiei, conform prezentului Regulament, însă nu au fost acceptate din lipsă de posturi vacante. La apariţia postului vacant, în termen de un an de la data desfăşurării concursului, întreprinderea este în drept să angajeze în funcţie candidatul care a participat la concurs şi a obţinut cea mai înaltă notă finală.
Anexă la Regulamentul privind modul de desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiei de registrator
Formular de participare la concursul pentru ocuparea funcţiei de registrator
| |
Denumirea organului cadastral în care există funcţia vacantă | |
Numele şi prenumele candidatului | |
Data naşterii | |
Adresa poştală, e-mail | |
Telefon de contact | |
Studii, inclusiv postuniversitare (instituţia absolvită, specialitatea) | |
Cursuri de specializare/perfecţionare în ultimii 4 ani | |
Vechimea totală în muncă | |
Vechimea în muncă în funcţia de jurist | |
Termenul de efectuare a stagiului (dacă a fost efectuat) | |
Antecedente penale | |
Funcţia deţinută în prezent | |
Nivelul de cunoaştere a limbilor | |
Abilităţi de lucru la calculator | |
Acte anexate | |
Declar pe propria răspundere că datele furnizate în acest formular sînt veridice. Accept dreptul întreprinderii specializate în cadastru de a verifica datele din formular şi din actele prezentate.
Semnătura candidatului________________________ Data________________________________________ |
[Anexa nr.4 în redacţia Hot.Guv. nr.385 din 14.05.2010, în vigoare 21.05.2010]
[Anexa nr.4 completată prin Hot.Guv. nr.1587 din 29.12.03, în vigoare 01.01.04]
