joi, 22 octombrie 1998
1030/12.10.98 Hotărîre despre unele măsuri privind crearea cadastrului bunurilor imobile

H O T Ă R Î R E A

despre unele măsuri privind crearea cadastrului bunurilor imobile

 

Nr. 1030  din  12.10.1998

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.96/996 din 22.10.1998

 

* * *

 

Întru asigurarea executării Legii cadastrului bunurilor imobile nr.1543-XIII din 25 februarie 1998, Guvernul Republicii Moldova

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă:

Programul de stat de creare a cadastrului bunurilor imobile, conform anexei nr.1;

Regulamentul cu privire la modul efectuării înregistrării primare masive, conform anexei nr.2;

Regulamentul registratorului organului cadastral teritorial, conform anexei nr.3;

Regulamentul cu privire la desfăşurarea concursului pentru ocuparea funcţiei de registrator în organele cadastrale teritoriale, conform anexei nr.4.

2. În baza birourilor de inventariere tehnică se creează organe cadastrale teritoriale cu statut de întreprindere de stat.

Fondator al organelor cadastrale teritoriale este Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie.

3. Se creează prin fuzionarea Biroului Central de Inventariere Tehnică a Patrimoniului al Republicii Moldova şi Băncii de informaţie „Cadastru” Oficiul Informaţional Central „Cadastru”.

Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie şi Ministerul Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare vor lua măsurile necesare pentru asigurarea realizării prevederilor prezentului punct.

4. Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie, în termen de două luni:

va lua măsurile necesare întru asigurarea reorganizării birourilor de inventariere tehnică în conformitate cu legislaţia;

va stabili teritoriile în raza cărora vor acţiona organele cadastrale teritoriale;

va elabora şi va aproba statutele organelor cadastrale teritoriale;

va aproba statutul Oficiului Informaţional Central „Cadastru”;

va organiza concursul pentru ocuparea funcţiei de registrator în organele cadastrale teritoriale.

5. Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie, în comun cu organele responsabile, conform Programului de stat de creare a cadastrului bunurilor imobile, va întreprinde măsurile necesare pentru realizarea prevederilor Programului şi va informa trimestrial Guvernul despre mersul realizării lui.

6. Autorităţile administraţiei publice locale conform legislaţiei:

vor asigura organele cadastrale teritoriale cu spaţii de producţie şi de serviciu şi le vor transmite la balanţa acestora, inclusiv cele deţinute de actualele birouri de inventariere tehnică;

vor asigura condiţiile necesare pentru activitatea organelor cadastrale teritoriale.

7. Ministerul Finanţelor va asigura finanţarea la timp, din contul mijloacelor prevăzute în bugetul de stat pe anul 1998 în calitate de cotă – participaţie a Republicii Moldova pentru Primul proiect de cadastru.

 

PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVA Ion CIUBUC
 
Nr.1030. Chişinău, 12 octombrie 1998.

 

 

Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova

nr.1030 din 12 octombrie 1998

 

I. PROGRAMUL DE STAT

DE CREARE A CADASTRULUI BUNURILOR IMOBILE

 

Programul de stat de creare a cadastrului bunurilor imobile (în continuare – Programul) este elaborat în conformitate cu Legea cadastrului bunurilor imobile nr.1543-XIII din 25 februarie 1998 şi prevede masurile de bază şi etapele realizării acestora, pentru crearea cadastrului bunurilor imobile.

Adoptarea noului cadru legislativ privind regimul proprietăţii (Legea cu privire la privatizare, Legea cu privire la proprietate, Codul funciar), confirmarea de către Constituţia Republicii Moldova a dreptului de proprietate privată asupra pămîntului a servit drept bază pentru reformarea relaţiilor imobiliare, redistribuirea în masă a patrimoniului, transmiterea lui în proprietate privată.

Începînd cu 1992, în Republica Moldova circa 983 mii de familii au primit în proprietate 316 mii ha terenuri-loturi pe lîngă casă. Peste un milion de cetăţeni au dreptul la cota de teren echivalent din fondul de privatizare, suprafaţa căruia constituie 1698 mii ha. Mai mult de 83% din spaţiul locativ al republicii a fost privatizat, aproximativ 2200 de întreprinderi au obţinut dreptul de proprietate asupra clădirilor avute anterior în folosinţă. Peste 50 mii de persoane fizice şi juridice au primit titluri de autentificare a dreptului deţinătorului de teren.

Odată cu adoptarea Legii cu privire la preţul normativ şi modul de vînzare-cumpărare a pămîntului, pămîntul a fost inclus în circuitul civil. Vechiul sistem de evidenţă a bunurilor imobile, inclusiv înregistrarea lor separată (pămîntul – de către autorităţile administraţiei publice locale, construcţiile – BIT) în condiţiile economiei de piaţa s-a dovedit a fi neeficient.

În urma studierii minuţioase a experienţei ţărilor europene în domeniul cadastrului a fost elaborată Legea cadastrului bunurilor imobile, care prevede un sistem de înregistrare a bunurilor imobile şi a drepturilor asupra lor, ce corespunde cerinţelor actuale.

Crearea cadastrului prevede înfăptuirea de către stat a unor măsuri, care nu vor leza drepturile şi interesele legitime ale deţinătorilor de bunuri imobile. Pînă la începutul funcţionării organului cadastral teritorial în teritoriul unităţii administrativ-teritoriale se va aplica actualul sistem de înregistrare a tranzacţiilor cu imobil (construcţii, apartamente, încăperi izolate). Toate tranzacţiile cu terenuri, drepturile asupra terenurilor şi grevările lor se vor înregistra în registrul cadastral al deţinătorilor de terenuri, ţinut de primăria oraşului (municipiului), satului (comunei) în jurisdicţia teritorială a căreia este situat bunul imobil. Primăriile satelor (comunelor), oraşelor (municipiilor) vor înregistra deţinătorii de terenuri în registrul cadastral al deţinătorilor de terenuri, vor elibera titlurile de autentificare a dreptului deţinătorului de teren, vor prezenta informaţia necesară pentru autentificarea notarială a contractelor de înstrăinare a terenurilor în conformitate cu legislaţia.

Primăria satului (comunei), oraşului (municipiului) va continua ţinerea registrului cadastral al deţinătorilor de terenuri pînă la finalizarea înregistrării primare masive a bunurilor imobile în teritoriul din jurisdicţia sa.

 

II. MASURILE DE BAZĂ ÎNTREPRINSE ÎN CADRUL PROGRAMULUI

Organizarea cadastrului bunurilor imobile prevede înfăptuirea următoarelor măsuri:

crearea cadrului legislativ pentru implementarea Cadastrului bunurilor imobile;

accelerarea procesului de împroprietărire a cetăţenilor cu pămînt;

asigurarea informaţională a populaţiei, instruirea cadrelor;

crearea sistemului organelor cadastrale;

înregistrarea primară masivă a bunurilor imobile şi a drepturilor asupra lor;

elaborarea mecanismului de estimare a bunurilor imobile;

crearea sistemului informaţional cadastral.

Masurile din cadrul Programului se vor realiza în două etape.

În prima etapă (anii 1998-2003) se va crea cadrul legislativ, vor fi întreprinse măsurile necesare pentru finalizarea procesului de împroprietărire, se va pune accentul pe asigurarea informaţională a populaţiei şi instruirea cadrelor, vor fi înfiinţate organele cadastrale teritoriale, se va efectua înregistrarea primară masivă în localităţile urbane, cu extinderea treptată în localităţile rurale, implementarea proiectului-pilot a cadastrului fiscal în zonele test, estimarea bunurilor imobile în localităţile urbane. În cadrul acestei etape se preconizează de a fi înregistrate circa 900000 bunuri imobile.

În etapa a doua (anii 2003-2010) va fi finalizată înregistrarea primară masivă pe întreg teritoriul ţării, se va crea sistemul informaţional cadastral. În această perioadă vor fi înregistrate şi supuse estimării circa 4 milioane de bunuri imobile.

1. Crearea cadrului legislativ pentru implementarea Cadastrului bunurilor imobile (anul 1998) prevede elaborarea şi adoptarea actelor normative noi care expres sînt prevăzute în Legea cadastrului bunurilor imobile, şi care la latitudinea Guvernului, necesită a fi elaborate pentru asigurarea executării ei.

Această măsură prevede adoptarea noilor acte normative, precum şi perfecţionarea (modificarea, completarea) celor existente. Lista actelor normative ce în primul rînd necesită a fi elaborate şi revizuite este stabilită în anexa nr.1.

2. Finalizarea procesului de împroprietărire a cetăţenilor cu pămînt (1998-2003) presupune luarea masurilor pentru finalizarea procesului de împroprietărire a cetăţenilor, conform articolului 12 din Codul funciar, finalizarea trecerii în proprietate privată a terenurilor aferente caselor de locuit din localităţile rurale şi urbane (în conformitate cu articolul 11 din Codul funciar).

3. Asigurarea informaţională a populaţiei, instruirea cadrelor (permanent).

Asigurarea informaţională a populaţiei presupune informarea prin intermediul mijloacelor de informare în masă despre crearea cadastrului bunurilor imobile, în special despre noul sistem de înregistrare a bunurilor imobile şi a drepturilor patrimoniale asupra lor.

Informatizarea populaţiei urmează să se efectueze în aşa mod ca persoanele fizice şi juridice, autorităţile administraţiei publice locale să cunoască sistemul nou de înregistrare, locul şi rolul lor în acest sistem, drepturile şi obligaţiile ce le revin, consecinţele atitudinii luate faţă de cerinţele noului sistem de înregistrare.

Pentru asigurarea sistemului cu cadre de înaltă calificare se va efectua în termene cît mai restrînse pregătirea şi perfecţionarea calificării a peste 1500 de specialişti pentru organele cadastrale teritoriale, primăriile satelor (comunelor) şi oraşelor (municipiilor), pentru întreprinderi de stat şi private ce vor efectua lucrări cadastrale.

Pregătirea cadrelor pentru ţinerea cadastrului bunurilor imobile se va realiza în sistemul de învăţămînt superior şi mediu de specialitate. Instituţiile superioare de bază vor fi Universitatea Agrară de Stat din Moldova, Universitatea Tehnică, Universitatea de Stat (facultatea de drept).

Perfecţionarea şi reciclarea specialiştilor se va efectua în Centrul de instruire, creat pe lîngă Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie.

4. Crearea sistemului organelor cadastrale (trimestrul IV, 1998) presupune crearea lor de către Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie. Organele cadastrale teritoriale vor fi înfiinţate prin reorganizarea birourilor de inventariere tehnică sub formă de întreprinderi de stat şi vor începe activitatea în trimestrul IV al anului 1998.

Raza de acţiune a organului cadastral teritorial va fi determinată de Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie şi va include, de regulă, mai multe raioane.

5. Înregistrarea primară masivă a bunurilor imobile şi a drepturilor asupra lor.

Pentru accelerarea creării cadastrului bunurilor imobile statul organizează şi înfăptuieşte înregistrarea primară masivă, care presupune realizarea unui complex de lucrări organizatorice şi cadastrale, în conformitate cu legislaţia. În scopul reducerii cheltuielilor şi urgentării executării lucrărilor cadastrale vor fi utilizate materialele cartografice existente, informaţia documentară deţinută de birourile teritoriale de inventariere tehnică, administraţia publică locală. Înregistrarea masivă se efectuează în baza hotarelor generale şi va demara în modul menţionat în anexa nr.2.

O dată cu finisarea lucrărilor de înregistrare primară masivă în localităţile urbane se va începe înfăptuirea înregistrării primare masive în localităţile rurale, în aşa fel ca în anul 2010 să fie încheiată înregistrarea primară masivă pe întreg teritoriul ţării.

Concomitent cu înregistrarea primară masivă se va efectua, la cerere, şi înregistrarea primară selectivă şi înregistrarea curentă.

6. Elaborarea şi implementarea mecanismului de estimare a bunurilor imobile (1998-2010).

Cadastrul bunurilor imobile presupune şi estimarea lor. Evaluarea economică permanentă a bunurilor imobiliare este utilizată de toate ţările dezvoltate. Metodele aplicate pentru estimarea bunului imobil vor fi determinate de tradiţia economică naţională, fiind strîns legată de sistemul naţional de înregistrare a bunurilor imobile şi de principiile impunerii fiscale.

Sistemul de estimare va funcţiona permanent, fiind flexibil la schimbările ce au loc atît în economia ţării, cît şi în infrastructura localităţii. Evaluarea bunurilor imobile se va efectua de către organele cadastrale teritoriale, care vor ţine registrul de estimare a valorii bunurilor imobile. Pentru evaluarea permanentă a bunurilor imobile se va crea un sistem automatizat de evaluare orientat spre mijloacele contemporane ale tehnicii de calcul.

Întru îndeplinirea acestei măsuri se va implementa proiectul-pilot al cadastrului fiscal în zonele test.

7. Crearea sistemului informaţional al cadastrului (anii 1998-2010) prevede acumularea, păstrarea, sistematizarea şi furnizarea informaţiei cadastrului la două nivele: teritorial şi naţional. La nivelul teritorial informaţia cadastrului este gestionată de organele cadastrale teritoriale şi va include informaţii privind bunurile imobile concrete şi drepturile asupra acestora. La nivel naţional dreptul de gestiune economică revine Agenţiei Naţionale Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie.

Funcţionarea sistemului informaţional va fi asigurată prin unitatea principiilor şi metodelor de ţinere a cadastrului, unicităţii numerelor cadastrale, unităţii sistemului documentaţiei cadastrale, folosirii clasificatoarelor unice, acordurilor şi formelor unice de schimb.

Sursa de informaţie va asigura accesibilitatea operativă pentru toţi beneficiarii interesaţi.

Complexul de mijloace tehnice, care va asigura lucrul fiecărui nivel al sistemului, se realizează sub formă de reţea locală personală, sau după necesitate – de maşini electronice mai puternice. Numărul de locuri de muncă, volumul de memorizare a instalaţiilor şi alţi parametri se stabilesc în dependenţă de volumul informaţiei primite, prelucrate şi furnizate.

 

III. SURSELE DE FINANŢARE A PROGRAMULUI

Pentru crearea cadastrului bunurilor imobile sînt necesare surse financiare în sumă de 460 mil.lei, inclusiv – 188 mil.lei pentru înregistrarea bunurilor imobile (elaborarea hărţilor, executarea lucrărilor cadastrale, înregistrarea masivă a bunurilor imobile şi a drepturilor asupra lor), 188 mil.lei pentru estimarea lor (elaborarea metodologiei de estimare a bunurilor imobile, estimarea în masă a tuturor bunurilor imobile) şi 84 mil.lei pentru procurarea utilajului geodezic şi fotogrammetric, a sistemelor de computere, renovarea spaţiilor de serviciu şi de producţie a organelor cadastrale teritoriale, asistenţa tehnică etc.

Programul va fi realizat din contul mijloacelor bugetului de stat, din contul mijloacelor creditare, atrase în conformitate cu acordurile interguvernamentale şi alte mijloace extrabugetare, după cum urmează:

 

Categoria de cheltuieliTotal
mil.lei
Sursa de finanţare
Bugetul de statBugetul localDonaţiiAlte surse extrabugetare
Procurarea utilajului geodezic, fotogrammetric, sistemelor de computatoare etc.4723-1311
Servicii consultative, pregătirea cadrelor etc.375-2012
Înregistrarea primară masivă a bunurilor imobile18816018-10
Estimarea bunurilor imobile188-170108
Total4601881884341

 

IV. DIRIJAREA REALIZĂRII PROGRAMULUI

În realizarea programului participă:

Agenţia Naţionala Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie – coordonarea şi dirijarea activităţii de creare şi ţinere a cadastrului pe întreg teritoriul ţarii;

Ministerul Economiei şi Reformelor, Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei – coordonarea şi dirijarea activităţii privatizării bunurilor imobile;

Ministerul Finanţelor – elaborarea şi implementarea noului sistem al impozitului pe bunurile imobile, care va corespunde principiilor economiei de piaţă;

Autorităţile administraţiei publice locale – finalizarea împroprietăririi cu pămînt a cetăţenilor, autentificarea dreptului de proprietate în conformitate cu legislaţia, acordarea ajutorului informaţional, tehnic şi de altă natură la crearea şi ţinerea cadastrului.

Universitatea Agrară de Stat din Moldova, Universitatea Tehnică, facultăţile de drept ale instituţiilor de învăţămînt superior – pregătirea specialiştilor în domeniul cadastrului (geodezişti, fotogrammetrişti, ingineri cadastrali, estimatori, jurişti);

Întreprinderile de stat şi private autorizate în modul stabilit – executarea lucrărilor cadastrale;

Alte autorităţi ale administraţiei publice, instituţii, organizaţii care conform Legii cadastrului bunurilor imobile execută lucrările cadastrale.

Coordonarea activităţii autoritarilor administraţiei publice în crearea cadastrului va fi efectuată de către Guvern prin intermediul Consiliului interdepartamental pentru coordonarea activităţii în domeniul Cadastrului Naţional.

 

 

Anexa nr.1

la Programul de stat de creare a

cadastrului bunurilor imobile

 

Măsurile de bază pentru realizarea Programului

 

Nr.
d/o
MăsurileTermenele de realizareResponsabilii
1234
1.Crearea cadrului legislativ şi normativ pentru implementarea Cadastrului bunurilor imobile1998-2000Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie, Ministerul Economiei şi Reformelor, Ministerul Finanţelor, Ministerul Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare, Ministerul Dezvoltării Teritoriului, Construcţiilor şi Gospodăriei Comunale

Elaborarea actelor normative pentru asigurarea executării Legii cadastrului bunurilor imobile:

regulamentul cu privire la modul efectuării înregistrării primare masive;

regulamentul registratorului organului cadastral teritorial;

regulamentul cu privire la Fondul de garanţie;

regulamentul cu privire la formarea bunurilor imobile;

regulamentul cu privire la modul de transmitere în proprietate privată a loturilor de pămînt de pe lîngă casele de locuit în localităţile urbane;

regulamentul cu privire la desfăşurarea concursului pentru suplinirea funcţiei de registrator.

Elaborarea propunerilor de modificare a Legilor Republicii Moldova:

nr.828-XII din 25 decembrie 1991 „Codul funciar”;

nr.1247-XII din 22 decembrie 1992 „Despre reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare, cadastrul funciar de stat şi monitoringul funciar”;

nr.1308-XIII din 25 ianuarie 1997 „Privind preţul normativ şi modul de vînzare-cumpărare a pămîntului”;

nr.845-XII din 3 ianuarie 1992 „Cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi”;

nr.861-XII din 14 ianuarie 1992 „Cu privire la arendă”;

nr.627-XII din 4 iulie 1991 „Cu privire la privatizare”;

nr.1216-XII din 3 decembrie 1992 „Privind taxele de stat”;

nr.835-XIII din 17 mai 1996 „Privind principiile urbanismului şi amenajării teritoriului”;

nr.534 din 13 iulie 1995 „Cu privire la concesiune”.

 

Elaborarea propunerilor de modificare a Hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova:

nr.24 din 11 ianuarie 1995 „Privind aprobarea Regulamentului cu privire la conţinutul documentaţiei cadastrului funciar general”;

nr.829 din 18 decembrie 1995 „Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la reglementarea relaţiilor dintre banca de informaţii „Cadastru” şi „consumatorii de informaţie”;

nr.246 din 3 mai 1996 „Despre aprobarea Regulamentului cu privire la atribuirea terenurilor”;

nr.562 din 11 august 1995 „Despre aprobarea Regulamentului Agenţiei Naţionale pentru Geodezie, Cartografie şi Cadastru”;

nr.1202 din 29 decembrie 1997 „Despre crearea Serviciului de Stat pentru Reglementarea Regimului Proprietăţii Funciare şi Cadastrul Funciar General”;

nr.622 din 4 iulie 1997 „Despre măsurile de realizare a Legii cu privire la gaj”;

nr.360 din 18 aprilie 1997 „Despre aprobarea Regulamentului privind certificatul de urbanism şi autorizarea constituirii sau desfiinţării construcţiilor şi amenajărilor”;

nr.562 din 23 octombrie 1996 „Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la vînzarea-cumpărarea terenurilor aferente obiectelor privatizate sau care se privatizează”;

nr.192 din 20 februarie 1998 „Cu privire la vînzarea-cumpărarea terenurilor”.

Elaborarea legii privind estimarea valorii bunurilor imobile

II.Finalizarea procesului de împroprietărire a cetăţenilor cu pămînt1998-2003Ministerul Economiei şi Reformelor, Ministerul Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare, Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie, Organele administraţiei publice locale
 

Atribuirea terenurilor de pe lîngă casele de locuit în localităţile urbane conform art.11 din Codul funciar;

Împroprietărirea cetăţenilor cu teren agricol.

III. Asigurarea informaţională a populaţiei, instruirea cadrelorPermanentAgenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie, Ministerul Educaţiei şi Ştiinţei, Compania de Stat „Teleradio-Moldova”, ziarele „Moldova Suverană”, „Nezavisimaia Moldova”
 

Conştientizarea populaţiei despre necesitatea creării cadastrului bunurilor imobile

Perfecţionarea sistemului de pregătire şi reciclare a cadrelor

Pregătirea cadrelor

Instruirea personalului implicat în implementarea cadastrului

IV. Crearea organelor cadastrale teritorialeTrimestrul IV, 1998Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie
V.Înregistrarea primară masivă a bunurilor imobile1998-2010Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie, Organele cadastrale teritoriale
 Înregistrarea primară masivă în localităţile urbane1998-2001 
 Înregistrarea primară masivă în zonele rurale2000-2010 
VI.Elaborarea şi implementarea mecanismului de estimare a bunurilor imobile1998-2010Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie, Ministerul Economiei şi Reformelor, Ministerul Finanţelor, Organele administraţiei publice locale, Organele teritoriale cadastrale
 elaborarea concepţiei estimării valorii bunurilor imobile în Republica Moldova;1998-2000 
 crearea bazei juridice pentru formarea registrului estimării valorii bunurilor imobile;1998-1999 
 elaborarea metodologiei estimării în masă a bunurilor imobile;1999-2000 
 elaborarea şi testarea sistemului automatizat de estimare a bunurilor imobile;1999-2000 
 estimarea în masă a valorii bunurilor imobile1999-2000 
VII.Crearea sistemului informaţional al Cadastrului1998-2010Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie, Ministerul Finanţelor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne
 Elaborarea şi instalarea în toate organele cadastrale teritoriale a sistemului computerizat al înregistrării bunurilor imobile1998-2000 
 Elaborarea şi instalarea în toate oficiile cadastrale teritoriale a suportului computerizat pentru estimarea în masă a valorii proprietăţii imobiliare1999-2001 
 Crearea oficiului central „Cadastru”2000-2002 

 

 

Anexa nr.2

la Programul de stat de creare a

cadastrului bunurilor imobile

 

Planul înregistrării masive a bunurilor imobile

 

Nr.
d/o
Denumirea organelor cadastrale teritoriale şi raioanele de deservire a acestoraIniţierea înregistrării masive, anul, trimestrulNumărul bunurilor imobile situate în zonele urbaneNumărul cotelor de teren echivalentTotalÎnregistrarea bunurilor imobile
(mii bunuri imobile)
Etapa I
1998-2003
Etapa II
2003-2010
12345678
1.Edineţ1999/I32,43332,11164,5443331,544
 Briceni1999/II32,44137,50369,9442247,944
 Ocniţa2000/I27,30821,91349,2211831,221
 Rîşcani2000/II33,69942,18775,8861560,886
 Total 125,881133,714259,59588171,595
2.Soroca1999/I36,41631,00067,4163334,416
 Floreşti2000/I35,90847,02682,9341864,934
 Donduşeni1999/IV30,90232,10563,0071944,007
 Drochia1999/III30,47436,35366,8271947,827
 Total 133,700146,484280,18489191,184
3.Bălţi1998/IV50,03895250,990500,990
 Glodeni1999/III24,52328,74953,2722033,272
 Sîngerei1999/IV29,63335,43565,0681946,068
 Făleşti2000/I35,44439,56375,0071857,007
 Total 139,638104,699244,337107137,337
4.Orhei1998/IV42,06139,28781,3483546,348
 Teleneşti1999/IV25,82831,44757,2751839,275
 Criuleni2000/III26,36728,66655,0331441,033
 Rezina1999/I18,68919,87738,5662315,566
 Şoldăneşti2000/II17,77420,06637,8401423,840
 Total 130,719139,343270,062104166,062
5.Ungheni1999/I41,50829,14370,6513139,651
 Călăraşi2000/II28,66837,55266,2201353,220
 Străşeni1999/III29,96324,62254,5851836,585
 Nisporeni2000/I26,49533,18959,6841841,684
 Total 126,634124,506251,14080171,140
6.Chişinău1998/IV227,96210,628238,59014989,590
 Total 227,96210,628238,59014989,590
7.Hînceşti1999/II38,15643,37681,5322853,532
 Ialoveni1999/III27,91822,60250,5201832,520
 Leova2000/II15,06021,50236,5621521,562
 Cimişlia2000/III19,69823,35943,0571330,057
 Total 100,832110,839211,67174137,671
8.Căuşeni1999/II24,05522,91546,9703016,970
 Căinari2000/III12,99117,54330,5341317,534
 Anenii Noi2000/I23,11520,23743,3521825,352
 Ştefan Vodă1999/IV26,12033,40859,5281940,528
 Basarabeasca2000/III11,6598,39320,052146,052
 Total 97,940102,496200,43694106,436
9.Cahul1999/II25,59219,12544,7172816,717
 Cantemir1999/IV19,41125,31444,7251826,725
 Taraclia2000/II10,70820,15930,8671416,867
 Vulcăneşti2000/III16,23916,47332,7121418,712
 Total 71,95081,071153,0217479,021
10.Găgăuzia1999/III37,91553,49791,4124150,412
 (Comrat, Ceadîr-Lunga)2000/III
 Total 37,91553,49791,4124150,412
 TOTAL GENERAL 1,193,1711,007,2772,200,4489001300,448

 

 

Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova

nr.1030 din 12 octombrie 1998

 

REGULAMENTUL

CU PRIVIRE LA MODUL EFECTUĂRII ÎNREGISTRĂRII

PRIMARE MASIVE

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Regulamentul cu privire la modul efectuării înregistrării primare masive (în continuare – Regulamentul) este elaborat în baza Legii cadastrului bunurilor imobile.

2. Prezentul Regulament prevede modul efectuării înregistrării primare masive a bunurilor imobile şi a drepturilor asupra lor, inclusiv competenţa organelor implicate în procesul creării cadastrului la înregistrarea primară masivă, modalitatea întocmirii dosarului cadastral şi atribuirii numărului cadastral.

3. Înregistrarea primară masivă constituie o formă de organizare a evidenţei bunurilor imobile şi a drepturilor asupra lor în vederea creării cadastrului bunurilor imobile pe întreg teritoriul Republicii Moldova şi este efectuată de către organele cadastrale teritoriale, fără cererea titularilor de drepturi, în baza documentelor ce confirmă dreptul de proprietate asupra bunului imobil şi alte drepturi patrimoniale, în urma individualizării tehnice, economice şi juridice a bunurilor imobile, identificării lor pe planul cadastral al teritoriului.

4. Înregistrarea primară masivă are loc în baza hotarelor generale ale terenului supus înregistrării.

5. Înregistrarea primară masivă se efectuează în mod gratuit pentru deţinătorii bunurilor imobile în termenele stabilite, conform Programului de creare a cadastrului bunurilor imobile.

6. Obiecte ale înregistrării primare masive sînt: terenurile, construcţiile capitale, apartamentele, încăperile izolate, drepturile de proprietate asupra bunurilor imobile, precum şi alte drepturi patrimoniale a căror înregistrare a fost prevăzută şi efectuată în conformitate cu legislaţia pînă la momentul includerii în registrul bunurilor imobile.

 

II. ORGANIZAREA ÎNREGISTRĂRII PRIMARE MASIVE

7. Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie întocmeşte harta de bază a teritoriului unităţii administrative în raza căreia va avea loc înregistrarea, stabileşte numărul bunurilor imobile şi perioadele în care acestea urmează a fi înregistrate, publică un aviz în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi înştiinţează autorităţile administraţiei publice locale despre iniţierea înregistrării primare masive în teritoriul respectiv, transmite harta de bază a teritoriului şi graficul efectuării înregistrării primare masive organului cadastral teritorial.

8. În termen de două săptămîni din momentul înştiinţării autorităţile administraţiei publice locale instalează bornele de hotar ale unităţilor administrativ – teritoriale şi asigură paza lor, publică în mijloacele de informare în masă a regiunii, supuse înregistrării, un comunicat cu privire la iniţierea înregistrării primare masive în localitatea respectivă, care va conţine, respectiv, şi date referitoare la termenul pe parcursul căruia orice persoană interesată este în drept să ia cunoştinţă de documentaţia supusă înregistrării.

9. La solicitarea organului cadastral teritorial, autorităţile administraţiei publice locale, în termen de o lună din ziua primirii solicitării, prezintă proiectele de organizare a teritoriului, date din registrul cadastral al deţinătorilor de terenuri, copiile titlurilor de autentificare a drepturilor deţinătorului de teren, copiile deciziilor de atribuire a terenului, de aprobare a actului de dare în exploatare a construcţiei, extrase din registrul de evidenţă a gospodăriei, alte documente necesare pentru crearea cadastrului.

Tot în acest termen Ministerul Afacerilor Interne prezintă date din Registrul populaţiei, pentru identificarea persoanelor fizice, iar Camera Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei – date din Registrul comercial de stat, pentru identificarea persoanelor juridice.

10. Organul cadastral verifică şi sistematizează materialele din arhiva fostelor birouri de inventariere tehnică şi cele prezentate de autorităţile administraţiei publice în vederea înscrierii bunurilor imobile şi a drepturilor asupra lor în registrul bunurilor imobile, ia măsuri pentru colectarea informaţiei cadastrale necesare întocmirii planului cadastral al teritoriului şi a dosarului cadastral pentru fiecare bun imobil.

11. Planul cadastral al teritoriului se întocmeşte în conformitate cu Instrucţiunea cu privire la modul de elaborare şi actualizare a planului cadastral şi planului geometric, aprobată de Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie în baza planurilor topografice existente sau în baza proiectelor de organizare a teritoriului, iar în cazul lipsei acestora – în baza măsurărilor geometrice noi.

12. Măsurările pe teren pentru întocmirea planurilor cadastrale, precum şi alte lucrări necesare pentru crearea cadastrului pot fi executate şi de întreprinderi care dispun de licenţă în domeniul executării lucrărilor cadastrale. Selectarea întreprinderilor care vor executa aceste lucrări se efectuează de către Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie în bază de concurs.

13. Deţinătorii de teren asigură accesul la bunul imobil persoanelor împuternicite de a efectua lucrările cadastrale, oferă documentele necesare pentru includerea informaţiei corespunzătoare în documentele cadastrale.

14. În urma efectuării lucrărilor expuse în punctul 10 al prezentului Regulament, organul cadastral teritorial întocmeşte dosar cadastral pentru fiecare bun imobil.

15. La întocmirea dosarului cadastral registratorul atribuie bunului imobil un număr cadastral, care se indică pe coperta dosarului cadastral, pe planul cadastral şi în registrul bunurilor imobile.

16. Numărul cadastral are următoarea structură:

AABBCDDEEE/FF/GGG

AA – numărul raionului cadastral

BB – numărul zonei cadastrale

C – numărul masivului cadastral

DD – numărul sectorului cadastral

EEE – numărul sectorului de teren

FF – numărul clădirii, construcţiei de pe terenul EEE

GGG – numărul apartamentului, încăperii izolate, reieşind din modalitatea de evidenţă curentă.

17. Hotarele raionului şi ale zonei cadastrale, de regulă, coincid cu hotarele unităţii administrativ-teritoriale.

18. Numărul raionului, zonei, masivului şi sectorului cadastral este atribuit de către Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie. Numărul terenului, construcţiei şi a încăperii izolate este atribuit de către organele cadastrale teritoriale.

19. Dosarul cadastral conţine un exemplar al documentului în original sau copie, autentificată notarial, ce confirmă drepturile patrimoniale asupra bunurilor imobile, fragmentul planului cadastral sau planul geometric al terenului.

20. După caz, la înregistrarea unor tipuri de bunuri imobile şi a drepturilor asupra lor dosarul cadastral mai conţine:

1) certificatul organului abilitat cu funcţia privatizării şi administrării proprietăţii de stat cu privire la componenţa participanţilor la privatizare – în cazul înregistrării drepturilor de proprietate comună în devălmăşie asupra locuinţelor privatizate;

2) extrasul din registrul de evidenţă a gospodăriilor (foste gospodării colhoznice, gospodăria ţărănească (de fermier)) sau certificatul eliberat de autoritatea administraţiei publice locale privind datele tuturor membrilor gospodăriei – la înregistrarea dreptului de proprietate comună în devălmăşie asupra bunurilor acestor gospodarii;

3) documentul ce confirmă cotele determinate în bunul imobil la înregistrarea dreptului de proprietate comună în diviziune asupra bunului imobil;

4) contractul încheiat între organul abilitat cu funcţia privatizării şi administrării proprietăţii de stat sau un alt organ de specialitate ori între autorităţile administraţiei publice locale şi titularul dreptului de gestiune economică – în cazul înregistrării drepturilor întreprinderii asupra bunurilor proprietate publică transmise lor cu drept de gestiune economică;

5) decizia autorităţii administraţiei publice locale – la înregistrarea grevării dreptului asupra terenului proprietate publică;

6) contractul de gaj împreună cu documentele indicate în contract – la înregistrarea ipotecii;

7) contractul de cesiune a creanţei în cazul înregistrării cesiunii ipotecii;

8) planul terenului cu indicarea hotarelor şi/sau planul construcţiei în care se indică sfera de acţiune a servituţii – în cazul înregistrării servituţiilor.

21. Dosarul cadastral mai poate conţine suplimentar şi alte documente în conformitate cu Legea cadastrului bunurilor imobile.

22. Documentaţia cuprinsă în dosar se enumeră pe prima foaie (după copertă) a dosarului. La operarea modificărilor în documentaţia dosarului cadastral, documentul nou anexat se înscrie după ordinea de înscriere a documentelor pe foaia de cuprins, acesta primind numărul de rînd următor.

23. După întocmirea dosarului cadastral, registratorul efectuează înregistrarea bunurilor imobile şi a drepturilor asupra bunurilor imobile. Înregistrarea are loc prin efectuarea înscrierilor în registrul bunurilor imobile în modul stabilit de Agenţia Naţionala Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie, cu aplicarea parafei de înregistrare a drepturilor pe toate exemplarele de documente ce confirmă drepturile în a căror bază s-a efectuat înregistrarea.

24. Registrul bunurilor imobile se ţine manual pe fişiere de hîrtie. Fiecare fişă se prezintă sub formă de mapă, care cuprinde trei tipuri de file. Filele corespund capitolelor A, B, C, conţinutul cărora este prevăzut în articolele 23, 24 Legea cadastrului bunurilor imobile. Fiecare capitol al registrului poate fi constituit din mai multe file. În cazul efectuării înscrierilor pe fila următoare despre aceasta se face menţiunea respectivă pe fila precedentă. Fiecare filă a capitolelor este numerotată după numărul de ordine. Toate înscrierile se efectuează de mînă. Înscrierile de înregistrare, corectările şi radierile în registru se autentifică prin semnătura registratorului şi ştampila organului cadastral teritorial. Mapele sînt păstrate în dulapuri speciale, în care sînt repartizate după numărul sectorului cadastral.

25. Paralel cu ţinerea manuală se va efectua şi ţinerea computerizată a registrului.

26. Greşelile din cadastru, comise în cadrul înregistrării primare masive, se corectează în conformitate cu articolul 38 din Legea cadastrului bunurilor imobile.

27. Litigiile apărute în legătură cu înregistrarea primară masivă se soluţionează în conformitate cu legislaţia.

 

 

Anexa nr.3

la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova

nr.1030 din 12 octombrie 1998

 

REGULAMENTUL

REGISTRATORULUI ORGANULUI CADASTRAL TERITORIAL

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

1. Regulamentul registratorului organului cadastral teritorial (în continuare – Regulamentul) este elaborat în conformitate cu articolul 12 din Legea cadastrului bunurilor imobile. Regulamentul stabileşte drepturile şi obligaţiile, funcţiile, responsabilitatea, modul şi condiţiile de ocupare a funcţiei, precum şi alte prevederi ce ţin de exercitarea funcţiei de registrator.

2. Registrator se consideră persoana cu funcţii de răspundere din organul cadastral teritorial, care este în drept să examineze documentele ce confirmă drepturile şi să decidă asupra înregistrării bunului imobil şi a drepturilor asupra lui, să opereze modificări în planul cadastral şi/sau geometric, să efectueze şi să rectifice înscrisuri în registrul bunurilor imobile în modul stabilit.

3. Registratorul este nepărtinitor şi independent în activitatea sa şi se conduce de Constituţia Republicii Moldova, Legea cadastrului bunurilor imobile, alte acte normative, de prezentul Regulament, precum şi de Statutul organului cadastral teritorial.

4. Relaţiile dintre registrator şi administraţia organului cadastral teritorial sînt reglementate de Statutul organului cadastral teritorial.

5. Registratorul deţine ştampila organului cadastral teritorial.

 

Capitolul II

MODUL ŞI CONDIŢIILE DE OCUPARE A FUNCŢIEI

DE REGISTRATOR

6. Desemnarea în funcţia de registrator are loc în baza unui concurs, modul de desfăşurare a căruia este stabilit de Regulamentul cu privire la modul de desfăşurare a concursului pentru suplinirea funcţiei de Registrator.

7. Persoana care a trecut concursul trece un curs de stagiere la încheierea căruia susţine examenul de calificare în faţa comisiei de atestare. În baza hotărîrii comisiei de atestare managerul-şef al organului cadastral teritorial emite un ordin privind desemnarea în funcţia de registrator în organul cadastral teritorial, în conformitate cu legislaţia muncii.

Registratorul cel puţin o dată în cinci ani este supus atestării în modul stabilit de Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie. În cazul în care rezultatele atestării sînt nesatisfăcătoare, registratorul este eliberat din funcţie.

8. Eliberarea din funcţie a registratorului se efectuează în conformitate cu legislaţia muncii. Cel puţin cu zece zile înainte de eliberarea din funcţie a registratorului despre aceasta, prin sursele de informare în masă, este înştiinţată populaţia.

 

Capitolul III

ATRIBUŢIILE REGISTRATORULUI. DREPTURILE, OBLIGAŢIILE

REGISTRATORULUI. RESTRICŢIILE ÎN EXERCITAREA

FUNCŢIEI DE REGISTRATOR

9. Registratorul are următoarele atribuţii:

primeşte şi examinează cererile de înregistrare a bunurilor imobile;

înregistrează bunurile imobile şi drepturile asupra lor;

efectuează menţiuni şi modificări ale înscrisurilor în registrul bunurilor imobile;

efectuează modificări în planul cadastral şi/sau geometric;

rectifică în modul stabilit greşelile din cadastru;

eliberează extrase din registrul bunurilor imobile şi altă informaţie din cadastru;

alte atribuţii prevăzute de legislaţia în vigoare.

10. Registratorul în exercitarea atribuţiilor sale are următoarele drepturi:

să ceară solicitanţilor documentele necesare pentru includerea în cadastru a datelor despre bunul imobil şi drepturile asupra lui;

să prelungească termenul de examinare a cererii de înregistrare a drepturilor asupra bunului imobil în condiţiile prevăzute de lege;

să refuze înregistrarea drepturilor prezentate pentru înregistrare în cazurile prevăzute de legislaţie;

să înainteze demersuri Agenţiei Naţionale Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie privind perfecţionarea sistemului de înregistrare cadastrală, atît din punct de vedere organizatoric, cît şi tehnic; să-şi perfecţioneze nivelul profesional;

alte drepturi prevăzute de legislaţia in vigoare.

11. În exercitarea atribuţiilor sale registratorul este obligat:

să verifice puterea juridică a documentelor ce confirmă drepturile prezentate pentru înregistrare;

să examineze la timp cererile cetăţenilor în domeniul activităţii sale de serviciu;

să-şi perfecţioneze în permanenţă nivelul de pregătire profesională;

să preîntîmpine cetăţenii referitor la consecinţele care pot apărea în rezultatul neînregistrării drepturilor asupra bunurilor imobile;

să păstreze secretul de stat şi alt secret ocrotit de lege, precum şi informaţia despre cetăţeni, cunoscută în legătură cu exercitarea funcţiei sale, dacă astfel este stabilit de legislaţie;

să elibereze informaţia solicitată în condiţiile prevăzute de legislaţie;

alte obligaţii prevăzute de legislaţia în vigoare.

12. Registratorul nu este în drept:

să efectueze acţiuni de înregistrare pentru sine;

să accepte, în calitate de compensaţie pentru executarea funcţiilor oficiale, plăţi sau beneficii în afară de salariul acordat de organul cadastral teritorial;

să cumuleze alte funcţii în afară de cele legate de activitatea didactică şi ştiinţifică.

 

Capitolul IV

CONTROLUL ACTIVITĂŢII REGISTRATORULUI

13. Activitatea registratorului este supusă controlului din partea Agenţiei Naţionale Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie în ceea ce priveşte:

respectarea termenelor de examinare a cererilor;

respectarea legislaţiei privind modul de înregistrare;

ordinea de ţinere a documentaţiei cadastrale;

respectarea disciplinei muncii;

alte aspecte prevăzute de legislaţia în vigoare.

14. Registratorul este obligat să prezinte persoanelor abilitate cu executarea controlului informaţia şi documentele solicitate în conformitate cu legislaţia.

15. Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie examinează actele şi faptele registratorului care, în conformitate cu legislaţia, sînt atacate la Agenţie.

 

Capitolul V

RĂSPUNDEREA REGISTRATORULUI

16. Pentru exercitarea necorespunzătoare a atribuţiilor sale de funcţie registratorul poartă răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare.

 

 

Anexa nr.4

la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova

nr.1030 din 12 octombrie 1998

 

REGULAMENTUL

cu privire la desfăşurarea concursului pentru ocuparea funcţiei de

registrator în organele cadastrale teritoriale

 

1. Regulamentul cu privire la desfăşurarea concursului pentru ocuparea funcţiei de registrator în organele cadastrale teritoriale (în continuare Regulamentul) este elaborat în temeiul Legii cadastrului bunurilor imobile.

2. Prezentul Regulament stabileşte modalitatea organizării şi desfăşurării concursului pentru ocuparea funcţiei de registrator în organele cadastrale teritoriale (în continuare – concursul).

3. Concursul este organizat de Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie (în continuare – Agenţia).

Agenţia publică un aviz în mijloacele de informare în masă despre organizarea concursului în care se indică cerinţele faţă de persoanele care doresc să participe la concurs, documentele ce necesită a fi prezentate, termenul în care acestea se primesc, organul cadastral teritorial unde există funcţia vacantă.

4. Concursul se desfăşoară în baza principiului teritorial, ceea ce presupune că pentru fiecare funcţie vacantă (funcţii vacante) în organul cadastral teritorial, concursul se organizează între candidaţii ce pretind la ocuparea funcţiei de registrator în acest organ cadastral.

5. Persoana care doreşte să participe la concurs prezintă personal la Agenţie cererea de participare la concurs, extrasul din carnetul de muncă, copia diplomei pe care le anexează la ancheta completată (vezi anexa).

6. În baza documentelor prezentate Agenţia verifică, dacă persoanele care au solicitat participarea la concurs, întrunesc condiţiile necesare pentru a fi admise la concurs, şi anume:

au studii juridice superioare sau studii superioare corespunzătoare funcţiilor deţinute şi practică de lucru de cel puţin cinci ani în organele de înregistrare a deţinătorilor de terenuri şi a construcţiilor capitale;

au cetăţenia Republicii Moldova;

posedă limba de stat.

7. Agenţia, cu cel puţin o săptămînă înainte de desfăşurarea concursului, anunţă în scris persoanele admise la concurs (în continuare – candidaţii) despre data, timpul şi locul desfăşurării lui, iar persoanele neadmise – despre motivele neadmiterii.

8. Concursul se desfăşoară sub formă de proba scrisă, susţinută în faţa comisiei de concurs (în continuare – comisia), instituită de Agenţie din lucrătorii săi, în următoarea componenţă: preşedinte, secretar şi 9 membri. Componenţa nominală a Comisiei este stabilită prin ordinul directorului general al Agenţiei.

9. Pentru desfăşurarea concursului Comisia se întruneşte în şedinţă. Şedinţa Comisiei se fixează în proces – verbal. Fiecare membru al Comisiei este în drept să anexeze la procesul-verbal opinia sa separată.

Şedinţa este deliberativă, dacă sînt prezenţi cel puţin două treimi din membrii Comisiei.

10. Conţinutul probei este determinat de Comisie, reieşind din funcţiile pe care le exercită registratorul, conform legislaţiei.

Proba se finalizează cu o notă, stabilită în modul următor: candidatul este apreciat cu o notă de fiecare membru al Comisiei, nota finală fiind nota medie.

În cazul în care posturi vacante sînt mai puţine decît candidaţi cu aceeaşi notă, Comisia, după criterii stabilite de ea, apreciază persoana care trece concursul. Rezultatele concursului se fixează în decizia cu privire la rezultatele concursului prin votul deschis cu simpla majoritate de voturi din numărul celor prezenţi la şedinţă. În caz de egalitate de voturi, părerea preşedintelui este decisivă.

Decizia, în termen de trei zile, este prezentată directorului general al Agenţiei.

Rezultatele concursului sînt comunicate candidaţilor de către secretarul Comisiei în scris, în termen de 10 zile de la adoptarea deciziei. Persoanelor care au trecut concursul li se comunică şi termenele efectuării stagierii.

11. Cheltuielile pentru participare la concurs (transportul la locul desfăşurării concursului tur-retur, cazarea, utilizarea mijloacelor de comunicaţie etc.) sînt suportate de persoanele participante la concurs.

12. Contestaţiile privind organizarea, desfăşurarea şi rezultatele concursului se examinează de Agenţie.

 

 

ANCHETA

privind participarea la concursul pentru ocuparea funcţiei de registrator

 

1. Numele_______________________________________________________________

Prenumele_______________________________________________________________

2. Nivelul de cunoaştere a limbii de stat _______________________________________

(satisfăcător, bine, foarte bine)

 

3. Stagiul de muncă total___________________, inclusiv în organele de înregistrare a deţinătorilor de terenuri şi a construcţiilor capitale.

4. Organul cadastral teritorial în care se solicită ocuparea funcţiei _________________.

5. De asemenea anexez următoarele documente (____________foi), indicate în anunţ ____________________________________________________________________________.

 

___________________

(data)

___________________

(semnătura persoanei)