luni, 17 august 2020
1030/12.10.98 Hotărîre despre unele măsuri privind crearea cadastrului bunurilor imobile

 

H O T Ă R Î R E

despre unele măsuri privind crearea cadastrului bunurilor imobile

 

nr. 1030  din  12.10.98

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.96/996 din 22.10.1998

 

* * *

Notă: În tot textul, cuvintele ”Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei” se substituie prin cuvintele “Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare”, iar cuvintele ”Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului” – prin cuvintele ”Ministerul Educaţiei şi Tineretului”, iar cuvintele ”Camera Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei” – prin cuvintele “Camera Înregistrării de Stat a Ministerului Dezvoltării Informaţionale” conform Hot.Guv. nr.117 din 06.02.2007, în vigoare 16.02.2007

 

Notă: Pe tot parcursul textului hotărîrii şi în anexe sintagma "Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie" se substituie cu sintagma "Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru"; sintagma "Ministerul Afacerilor Interne" se substituie cu sintagma "Ministerul Dezvoltării Informaţionale"; sintagma "Ministerul Economiei şi Reformelor" se substituie cu sintagma "Ministerul Economiei şi Comerţului"; sintagma "Ministerul Educaţiei şi Ştiinţei" se substituie cu sintagma "Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului" conform Hot.Guv. nr.819 din 03.08.05, în vigoare 12.08.05

 

Notă: În tot textul hotărîrii şi în anexe cuvintele "organul cadastral teritorial" se substituie prin cuvintele "oficiul cadastral teritorial" conform Hot. Guv. nr.163 din 26.02.2001

 

Întru asigurarea executării Legii cadastrului bunurilor imobile nr.1543-XIII din 25 februarie 1998, Guvernul Republicii Moldova

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă:

Programul de stat de creare a cadastrului bunurilor imobile pentru anii 2020-2023, conform anexei nr.1;

Regulamentul cu privire la modul efectuării înregistrării primare masive, conform anexei nr.2;

Regulamentul registratorului, conform anexei nr.3;

Regulamentul privind modul de desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiei de registrator, conform anexei nr.4.

[Pct.1 completat prin Hot.Guv. nr.345 din 10.06.2020, în vigoare 17.08.2020]

[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.385 din 14.05.2010, în vigoare 21.05.2010]

 

[Pct.2 abrogat prin Hot.Guv. nr.345 din 10.06.2020, în vigoare 17.08.2020]

[Pct.2 în redacţia Hot.Guv. nr.819 din 03.08.05, în vigoare 12.08.05]

 

[Pct.3 abrogat prin Hot.Guv. nr.314 din 22.05.2017, în vigoare 26.05.2017]

[Pct.3 în redacţia Hot.Guv. nr.819 din 03.08.05, în vigoare 12.08.05]

 

[Pct.4 abrogat prin Hot.Guv. nr.314 din 22.05.2017, în vigoare 26.05.2017]

[Pct.4 în redacţia Hot.Guv. nr.819 din 03.08.05, în vigoare 12.08.05]

 

5. Organul central de specialitate în domeniul cadastrului şi Agenţia Servicii Publice, în comun cu organele responsabile, conform Programului de stat de creare a cadastrului bunurilor imobile pentru anii 2020-2023, vor întreprinde măsurile necesare pentru realizarea prevederilor Programului şi vor informa trimestrial Guvernul despre mersul realizării lui.

[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.345 din 10.06.2020, în vigoare 17.08.2020]

 

[Pct.6 abrogat prin Hot.Guv. nr.345 din 10.06.2020, în vigoare 17.08.2020]

 

7. Finanţarea activităţilor prevăzute în Programul de stat de creare a cadastrului bunurilor imobile pentru anii 2020-2023 va fi asigurată din contul şi în limitele mijloacelor financiare prevăzute în acest scop în bugetul de stat.

[Pct.7 în redacţia Hot.Guv. nr.345 din 10.06.2020, în vigoare 17.08.2020]

 

PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVAIon CIUBUC

Chişinău, 12 octombrie 1998.
Nr.1030.

 

 

Anexa nr.1

la Hotărârea Guvernului

nr.1030 din 12 octombrie 1998

 

PROGRAMUL DE STAT

de creare a cadastrului bunurilor imobile

pentru anii 2020-2023

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Programul de stat de creare a cadastrului bunurilor imobile pentru anii 2020-2023 este elaborat în conformitate cu Legea cadastrului bunurilor imobile nr.1543/1998 şi prevede acţiunile de bază şi etapele realizării acestora pentru crearea unui sistem naţional unitar de înregistrare şi evidenţă a bunurilor imobile amplasate pe teritoriul ţării.

Documentul constituie o continuare a Programului de stat de creare a cadastrului bunurilor imobile elaborat pentru perioada 1998-2011, fiind reluate activităţile de înregistrare primară masivă în cadrul Proiectului de înregistrare şi evaluare funciară, realizat în conformitate cu prevederile Acordului de finanţare dintre Republica Moldova şi Asociaţia Internaţională pentru Dezvoltare, ratificat prin Legea nr.240/2018.

Adoptarea, după proclamarea independenţei Republicii Moldova, a unui cadru legislativ nou privind regimul proprietăţii (Legea nr.459/1991 cu privire la proprietate, Legea nr.627/1991 cu privire la privatizare, Codul funciar nr.828/1991), garantarea de Constituţia Republicii Moldova a dreptului la proprietate privată au servit ca bază pentru reformarea relaţiilor funciare, privatizarea în masă a terenurilor şi a altor bunuri proprietate de stat.

Recunoaşterea diverselor tipuri de proprietate (privată şi publică), instituirea garanţiei de stat a dreptului de proprietate, precum şi introducerea în circuitul civil a pământului au impus necesitatea creării unui sistem unitar prin care să fie realizată evidenţa tehnică şi juridică a bunurilor imobile şi drepturilor asupra lor. Vechiul sistem, bazat pe evidenţa separată a terenurilor de către autorităţile administraţiei publice locale şi a construcţiilor de către birourile de inventariere tehnică, în condiţiile unei economii de piaţă s-a dovedit a fi ineficient. Mai mult decât atât, în cadrul reformării sistemului fiscal, în anul 2000, odată cu adoptarea titlului VI al noului Cod fiscal, a fost instituit impozitul unic pe bunurile imobile, bazat pe valoarea de piaţă, astfel că sistemul de evidenţă a bunurilor imobile urma să includă şi cea de a treia componentă – informaţia despre valoarea bunurilor imobile.

Având la bază cele mai bune practici din ţările europene cu tradiţii longevive de funcţionare a registrelor proprietăţilor imobiliare, în anul 1998 a fost adoptată Legea cadastrului bunurilor imobile nr.1543/1998, care reglementează ţinerea sistemului unitar de înregistrare a bunurilor imobile şi a drepturilor asupra lor, prin care se realizează identificarea, reprezentarea pe planuri cadastrale şi înregistrarea în Registrul bunurilor imobile a tuturor terenurilor şi clădirilor, indiferent de proprietar.

Crearea cadastrului bunurilor imobile prevedea întreprinderea de către autorităţile administraţiei publice centrale şi locale a unor măsuri pentru:

- dezvoltarea cadrului legislativ pentru implementarea cadastrului bunurilor imobile;

- accelerarea procesului de transmitere în proprietate privată a pământului;

- asigurarea informaţională a populaţiei;

- consolidarea capacităţilor instituţionale ale autorităţilor la nivel central şi local;

- crearea sistemului oficiilor cadastrale teritoriale;

- înregistrarea primară masivă a bunurilor imobile aflate în proprietate privată şi a drepturilor asupra lor;

- elaborarea mecanismului de evaluare primară masivă a bunurilor imobile supuse impozitării;

- crearea sistemului informaţional cadastral.

Măsurile din cadrul Programului de stat de creare a cadastrului bunurilor imobile prevăzute pentru perioada 1998-2011 au fost realizate în două etape. Prima etapă (1998-2006) s-a caracterizat prin crearea cadrului legislativ de bază, finalizarea activităţilor de împroprietărire şi eliberarea titlurilor de autentificare a drepturilor de teren, crearea sistemului organelor cadastrale teritoriale, crearea sistemului informaţional al Registrului bunurilor imobile, efectuarea înregistrării primare masive în localităţile urbane şi o parte considerabilă a localităţilor rurale, crearea mecanismului de evaluare a bunurilor imobile din mediul urban în scopul impozitării şi efectuarea evaluării apartamentelor şi caselor de locuit individuale şi a terenurilor aferente acestora.

În cea de a doua etapă (2007-2011) a fost finalizat procesul de dezvoltare a sistemului unificat de înregistrare a bunurilor imobile şi asigurare a sustenabilităţii financiare şi instituţionale a sistemului naţional de cadastru, au fost identificate neconformităţile între datele cadastrale şi situaţia în teren în urma atribuirii în proprietate privată a terenurilor şi a fost iniţiată procedura de corectare a acestora, precum şi au fost întreprinse măsuri menite să asigure transparenţa sistemului de înregistrare a bunurilor imobile prin lansarea serviciilor de reţea pentru accesarea informaţiei cadastrale.

Activităţile primei etape de implementare a Programului de stat de creare a cadastrului bunurilor imobile au fost finanţate din sursele bugetului de stat, sursele obţinute din partea Băncii Mondiale în cadrul Primului Proiect de Cadastru în baza Acordului de credit pentru dezvoltare dintre Republica Moldova şi Asociaţia Internaţională pentru Dezvoltare, semnat la 8 iunie 1998.

Activităţile celei de a doua etape a Programului de stat de creare a cadastrului bunurilor imobile urmau a fi finanţate preponderent din mijloacele bugetului de stat, iar în condiţiile lipsei de finanţare, lucrările de cadastrare a bunurilor imobile şi înregistrare primară masivă nu au fost finalizate.

Astfel, conform situaţiei la începutul anului 2019, pentru terenurile şi alte bunuri imobile proprietate privată amplasate în 490 de localităţi din mediul rural nu au fost executate lucrări de înregistrare primară masivă. Totodată, Programul de stat de creare a cadastrului bunurilor imobile prevăzut pentru perioada 1998-2011 nu a avut drept obiectiv identificarea şi înregistrarea bunurilor imobile proprietate publică, acestea fiind obiectul unor programe distincte. În consecinţă, în prezent doar 21,6 mii km2 din teritoriul ţării are acoperire cadastrală.

 

Capitolul II

OBIECTIVELE CREĂRII CADASTRULUI BUNURILOR IMOBILE

Obiectivul fundamental al sistemului naţional de cadastru este de a asigura identificarea, înregistrarea şi evaluarea tuturor terenurilor şi altor bunuri imobile, înregistrarea drepturilor asupra lor, identificarea şi înscrierea titularilor de drepturi, precum şi furnizarea datelor cadastrale tuturor persoanelor interesate, de drept public sau privat.

Contabilizând rezultatele obţinute în urma implementării primelor două etape ale Programului, în perioada 1998-2011, pentru cea de a treia etapă, preconizată pentru perioada 2020-2023, sunt formulate următoarele obiective specifice:

1) finalizarea cadastrării şi înregistrării primare masive a terenurilor şi a altor bunuri imobile din 490 de localităţi din mediul rural, pentru care nu au fost executate lucrările în etapele anterioare;

2) înregistrarea primară, în urma delimitării, a terenurilor şi a altor bunuri imobile proprietate publică a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale de pe întreg teritoriul ţării;

3) îmbunătăţirea calităţii datelor cadastrale prin corectarea erorilor comise în procesul atribuirii în proprietate a terenurilor;

4) completarea şi actualizarea informaţiei despre valoarea determinată în scopul impozitării a bunurilor imobile din localităţile urbane şi rurale;

5) dezvoltarea sistemului informaţional al cadastrului şi Registrului bunurilor imobile pentru asigurarea transparenţei, veridicităţii şi actualităţii datelor cadastrale, precum şi eficientizarea serviciilor publice din domeniul înregistrării dreptului de proprietate şi grevărilor.

În scopul realizării obiectivelor propuse, autorităţile responsabile vor întreprinde următoarele acţiuni:

1) dezvoltarea cadrului normativ necesar soluţionării problemelor legate de identificarea, înregistrarea şi dezvoltarea proprietăţii imobiliare, perfecţionarea cadrului normativ în vederea dezvoltării sistemului de înregistrare a bunurilor imobile şi diseminare a informaţiei cadastrale;

2) identificarea, descrierea şi întocmirea documentaţiei cadastrale pentru terenurile şi alte bunuri imobile proprietate privată amplasate în 490 de localităţi din mediu rural;

3) identificarea şi înregistrarea primară a terenurilor şi a altor bunuri imobile proprietate publică a statului şi a unităţilor administrativ-teritoriale pe întreg teritoriul ţării;

4) corectarea erorilor comise în procesul atribuirii în proprietate a terenurilor;

5) reevaluarea bunurilor imobile cu destinaţie locativă din localităţile urbane şi localităţile din componenţa municipiilor Chişinău şi Bălţi, bunurilor imobile cu destinaţie comercială şi industrială, loturilor din cadrul întovărăşirilor pomicole şi caselor sezoniere, garajelor pentru transportul auto individual;

6) evaluarea primară a bunurilor imobile cu destinaţie locativă, a terenurilor aferente şi a terenurilor cu modul de folosinţă – grădini, din localităţile rurale, terenurilor cu destinaţie agricolă;

7) digitizarea documentaţiei din arhivele organelor cadastrale;

8) dezvoltarea sistemului informaţional al Registrului bunurilor imobile şi serviciilor electronice noi;

9) sporirea capacităţilor şi responsabilităţilor instituţionale la nivel central şi local conexe creării cadastrului bunurilor imobile.

 

Capitolul III

ESTIMAREA GENERALĂ A COSTURILOR ŞI SURSELE DE FINANŢARE

Programul de stat pentru crearea cadastrului bunurilor imobile pentru anii 2020-2023 este finanţat din mijloacele bugetului de stat, inclusiv cele formate din finanţarea externă prevăzută în acest scop în Acordul de finanţare dintre Republica Moldova şi Asociaţia Internaţională pentru Dezvoltare în vederea realizării Proiectului de înregistrare şi evaluare funciară, ratificat prin Legea nr.240/2018.

 

Tabelul 1

 

Programul de stat pentru crearea cadastrului bunurilor

imobile pentru anii 2020-2023

 

Denumirea acţiunii Costurile
implementării,
lei
Termenele de realizare Instituţia responsabilă
2020202120222023
1. Înregistrarea primară masivă a bunurilor imobile şi corectarea erorilor comise la atribuirea în proprietate a terenurilor292,2 mil.leiOcniţa
Briceni
Donduşeni
Edineţ
Floreşti
Soroca
Bălţi
Drochia
Făleşti
Glodeni
Orhei
Rezina
Rîşcani
Sîngerei
Şoldăneşti
Teleneşti
Anenii Noi
Călăraşi
Chişinău
Criuleni
Dubăsari
Ialoveni
Nisporeni
Străşeni
Ungheni
Basarabeasca
Cahul
Cantemir
Căuşeni
Cimişlia
Hînceşti
Leova
Ştefan Vodă
Taraclia
UTA
Găgăuzia
Agenţia Servicii Publice; Agenţia Proprietăţii Publice (pentru bunurile proprietate publică de stat identificate în procedura de delimitare); autorităţile administraţiei publice locale
2. Reevaluarea bunurilor imobile evaluate în perioada 2005-201119,3 mil.leiApartamente;
case de locuit din localităţile urbane şi din localităţile municipiilor Chişinău şi Bălţi;
loturile din întovărăşirile pomicole şi căsuţele sezoniere;
garajele pentru transport individual
Bunurile imobile cu destinaţie comercială, industrială;
terenuri agricole cu construcţii
Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru; Agenţia Servicii Publice; autorităţile administraţiei publice locale
3. Evaluarea bunurilor imobile80,3 mil.leiBunuri imobile cu destinaţie specialăBunuri imobile proprietate publică;
Terenuri cu destinaţie agricolă
Case de locuit individuale în localităţile ruraleAgenţia Relaţii Funciare şi Cadastru; Agenţia Servicii Publice; autorităţile administraţiei publice locale
4. Dezvoltarea sistemului informaţional de înregistrare a bunurilor imobile31 mil.leiAgenţia Servicii Publice
5. Digitizarea arhivei cadastrale82,6 mil.leiAgenţia Servicii Publice
6. Dezvoltarea cadrului strategic şi normativ al cadastrului4,3 mil.leiAgenţia Relaţii Funciare şi Cadastru; Agenţia Servicii Publice
7. Activităţi de informare a publicului şi de consultare publică13,1 mil.leiAgenţia Servicii Publice
8. Sporirea capacităţilor în domeniul cadastrului şi administrării proprietăţii ale autorităţilor administraţiei publice locale şi centrale, entităţilor responsabile de ţinerea cadastrelor de specialitate8,6 mil.leiAutorităţile administraţiei publice locale; Autorităţile administraţiei publice centrale şi instituţiile publice din subordine; Agenţia Servicii Publice
9. Alte activităţi ce decurg din implementarea Programului de stat, inclusiv:
- monitorizarea impactului de mediu şi social;
- studiul sociologic privind calitatea serviciilor de cadastru şi celor aferente înregistrării dreptului de proprietate
9,5 mil.leiAgenţia Servicii Publice
Total540,9 mil.lei

 

Capitolul IV

INDICATORII DE PROGRES. RAPORTARE ŞI EVALUARE

Realizarea activităţilor planificate în cadrul Programului de stat pentru crearea cadastrului bunurilor imobile pentru anii 2020-2023 vor contribui la:

1) înregistrarea a circa 700 mii de bunuri imobile case de locuit individuale şi loturi de lângă casă din localităţile rurale şi a grădinilor din extravilan;

2) înregistrarea a circa 350 mii de bunuri imobile proprietate publică a statului şi a unităţilor administrativ-teritoriale;

3) corectarea a 250 mii de erori comise la transmiterea în proprietate a terenurilor;

4) reevaluarea a 750 mii de bunuri imobile supuse evaluării în perioada 2005-2011;

5) evaluarea a 1,9 milioane de bunuri imobile cu destinaţie locativă din localităţile rurale şi a grădinilor din extravilan; 3 milioane de terenuri cu destinaţie agricolă, 350 mii de bunuri imobile proprietate publică şi 50 mii cu destinaţie specială;

6) susţinerea creării locurilor de muncă în sectorul privat în domeniul lucrărilor cadastrale şi evaluării bunurilor imobile;

7) dezvoltarea serviciilor electronice în domeniul înregistrării bunurilor imobile şi drepturilor asupra lor.

Raportarea privind implementarea Programului de stat pentru crearea cadastrului bunurilor imobile pentru anii 2020-2023 se va realiza de către Agenţia Servicii Publice, instituţia responsabilă de implementarea Proiectului de înregistrare şi evaluare funciară, conform Acordului de finanţare dintre Republica Moldova şi Asociaţia Internaţională pentru Dezvoltare, ratificat prin Legea nr.240/2018.

Se vor prezenta două tipuri de rapoarte: semestriale, care vor include informaţii privind derularea etapelor proiectului, indicatorii de progres, inclusiv valorificarea bugetului, şi anuale, în care se va realiza o prezentare detaliată a implementării fiecărei etape a proiectului, analiza cantitativă şi calitativă a indicatorilor de rezultat şi impact, analizele gradului de satisfacţie a beneficiarilor.

Informarea semestrială şi anuală a Guvernului privind implementarea Programului de stat pentru crearea cadastrului bunurilor imobile pentru anii 2020-2023 se va realiza de către Agenţia Servicii Publice în decurs de 45 de zile de la finalizarea perioadei de raportare.

 

Tabelul 2

 

Planul înregistrării masive a bunurilor imobile

 

Tipul de bunuri imobile Numărul
total de
bunuri
imobile
(mii)
Inclusiv:
înregistrare
selectivă
(mii bunuri)
înregistrare
masivă
(mii bunuri)
1998-20112020-2023
1. Bunuri imobile locative (proprietate privată) – total: 1515 330 865 320
inclusiv:     
- apartamente344 155 189 -
- case individuale de locuit în localităţile urbane17925 154 -
- case individuale de locuit în localităţile rurale din componenţa municipiilor Chişinău şi Bălţi27 7 20-
- case individuale de locuit şi loturi lângă casă din alte localităţi rurale965143502320
2. Bunuri imobile comerciale şi industriale – total:170 137 33 -
 inclusiv garaje674423 -
3. Bunuri imobile agricole (proprietate privată) – total:4080280 3420 380
inclusiv:     
- terenuri agricole cu construcţii20 7 13 -
- terenuri agricole2980 150 2830-
- loturi ale întovărăşirilor pomicole 77 17 60 -
- grădini din extravilan1003106517380
4. Bunuri imobile proprietate publică4505050350
Total bunuri imobile înregistrate621579743681050
Corectarea erorilor comise la transmiterea în proprietate a terenurilor350-100250

[Anexa nr.1 în redacţia Hot.Guv. nr.345 din 10.06.2020, în vigoare 17.08.2020]

[Anexa nr.1 modificată prin Hot.Guv. nr.117 din 06.02.2007, în vigoare 16.02.2007]

[Anexa nr.1 modificată prin Hot.Guv. nr.819 din 03.08.05, în vigoare 12.08.05]

 

 

Anexa nr.2

la Hotărârea Guvernului

nr.1030 din 12 octombrie 1998

 

REGULAMENT

cu privire la modul efectuării înregistrării primare masive

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

1. Prezentul Regulament prevede modul de efectuare a înregistrării primare masive a bunurilor imobile şi a drepturilor asupra lor, inclusiv competenţa autorităţilor implicate în procesul creării cadastrului la înregistrarea primară masivă.

2. Înregistrarea primară masivă constituie o formă de organizare a evidenţei bunurilor imobile şi a drepturilor asupra lor în vederea creării cadastrului bunurilor imobile pe întreg teritoriul Republicii Moldova şi este efectuată de către organele cadastrale, fără cererea titularilor de drepturi, în baza documentelor ce confirmă dreptul de proprietate asupra bunului imobil, în urma individualizării tehnice, economice şi juridice a bunurilor imobile.

3. În cadrul înregistrării primare masive se execută lucrări cadastrale:

1) de stabilire a hotarelor unităţilor administrativ-teritoriale, a hotarelor intravilanului localităţilor şi a hotarelor întovărăşirilor pomicole;

2) de întocmire a documentaţiei cadastrale în vederea înregistrării primare masive a bunurilor imobile proprietate privată (loturi de lângă casă şi grădini), conform prevederilor secţiunii a 3-a;

3) de delimitare a bunurilor imobile proprietate publică, în modul stabilit de Guvern;

4) de corectare a erorilor, în modul stabilit de Guvern.

4. Lucrările cadastrale specificate la pct.3 subpct.2)-4) se efectuează numai după stabilirea hotarelor unităţilor administrativ-teritoriale.

5. În procesul înregistrării primare masive, planul geometric al terenurilor se întocmeşte în hotare generale, actul de stabilire a hotarelor nu este obligatoriu.

6. Înregistrarea primară masivă se efectuează în mod gratuit pentru titularii de drepturi, în termenele stabilite de Programul de stat de creare a cadastrului bunurilor imobile pentru anii 2020-2023.

7. Obiecte ale înregistrării primare masive sunt: terenurile, clădirile principale şi drepturile de proprietate asupra bunurilor imobile.

8. Bunurile imobile şi drepturile asupra lor se înregistrează în Registrul bunurilor imobile în temeiul documentaţiei cadastrale, aprobată în modul stabilit.

 

Capitolul II

ORGANIZAREA ÎNREGISTRĂRII PRIMARE MASIVE

 

Secţiunea 1

Iniţierea înregistrării primare masive

9. Agenţia Servicii Publice (în continuare – Agenţie) iniţiază înregistrarea primară masivă în baza planului anual aprobat în modul stabilit şi înştiinţează autorităţile administraţiei publice locale despre iniţierea înregistrării primare masive în unităţile administrativ-teritoriale.

10. Agenţia asigură în mod gratuit autorităţile administraţiei publice locale cu informaţii grafice şi textuale din registrele de stat deţinute, necesare pentru colectarea datelor despre bunurile imobile aflate în hotarele unităţii administrativ-teritoriale şi titularii de drepturi asupra acestora, inclusiv lista persoanelor fizice cu loc de trai în Republica Moldova, în profil administrativ-teritorial, din Registrul de stat al populaţiei, pe suport de hârtie sau în format electronic.

11. În termen de două luni de la data înştiinţării despre iniţierea lucrărilor, autorităţile administraţiei publice locale:

1) semnează cu Agenţia acordul de colaborare în vederea înregistrării primare masive a bunurilor imobile;

2) în comun cu serviciile raionale de arhitectură, determină pe materialele cartografice existente geometria străzilor din intravilanul localităţii (lungimea, lăţimea) care rămân în proprietate publică;

3) întocmesc lista titularilor de drepturi asupra loturilor de lângă casă şi grădinilor, în baza listelor anexate la decizia de atribuire a terenurilor în proprietate, titlurilor provizorii, înscrierilor în Registrul cadastral al deţinătorilor de teren, Registrul de evidenţă a gospodăriilor, ţinute de primării, şi a informaţiei din Registrul bunurilor imobile deţinute de organele cadastrale;

4) întocmesc, în baza materialelor cartografice existente, schemele de amplasare a terenurilor (mod de folosinţă – grădini) din extravilan. La schemele de amplasare se anexează listele titularilor de drepturi, cu indicarea numerelor de ordine ale terenurilor reprezentate în schema de amplasare;

5) identifică, sistematizează informaţia despre numărul de erori comise în procesul de transmitere în proprietate a terenurilor şi completează formularul privind numărul de erori şi natura lor, conform Hotărârii Guvernului nr.437/2019 pentru aprobarea Regulamentului privind modul de corectare a erorilor comise în procesul atribuirii în proprietate a terenurilor;

6) listele şi schemele sunt semnate de primar şi specialistul în reglementarea regimului proprietăţii funciare al primăriei;

7) prezintă Agenţiei informaţia specificată la subpct.1)-5), pentru organizarea lucrărilor cadastrale necesare înregistrării primare masive;

8) înştiinţează cetăţenii şi alte părţi interesate, prin afişarea informaţiei în locuri publice şi prin alte mijloace de publicitate, cu privire la obligaţia acestora:

a) de a permite accesul executanţilor lucrărilor cadastrale la bunul imobil pentru executarea lucrărilor cadastrale;

b) de a prezenta, la cererea executanţilor lucrărilor cadastrale, actele juridice deţinute referitoare la bunurile imobile;

c) de a participa la identificarea hotarelor, iar în cazul lipsei, de a asigura marcarea limitelor terenurilor (prin borne, garduri), pentru identificarea corectă a hotarelor în cadrul lucrărilor cadastrale;

d) de a verifica informaţiile referitoare la bunurile imobile pe care le deţin, la etapa de publicare pentru consultare a documentaţiei cadastrale.

12. Agenţia asigură în mod gratuit executanţilor lucrărilor cadastrale informaţii grafice şi textuale necesare pentru executarea lucrărilor cadastrale şi accesul la resursele informaţionale deţinute în care se conţin datele respective.

 

Secţiunea a 2-a

Stabilirea hotarelor unităţilor administrativ-teritoriale, a hotarelor intravilanului

localităţilor şi a hotarelor întovărăşirilor pomicole

13. Lucrările de stabilire a hotarelor unităţilor administrativ-teritoriale şi a hotarelor intravilanului localităţilor în cadrul înregistrării primare masive se execută în conformitate cu Instrucţiunea privind stabilirea hotarelor unităţilor administrativ-teritoriale şi a hotarelor intravilanului localităţii, aprobată prin Ordinul directorului general al Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru nr.109/2016. Hotarul unităţii administrativ-teritoriale se aprobă până la executarea lucrărilor cadastrale în scopul înregistrării primare masive.

14. În cazul în care la stabilirea hotarelor unităţilor administrativ-teritoriale, în scopul întocmirii documentaţiei cadastrale necesare realizării Programului de stat de creare a cadastrului bunurilor imobile pentru anii 2020-2023, reprezentanţii autorităţilor administraţiei publice locale nu cad de acord asupra liniei de hotar, din motivul existenţei litigiului de hotar, se va proceda astfel:

1) pe plan se reprezintă segmentul de hotar conform materialelor precedente de stabilire a hotarelor, ţinând cont de precizia ortofotoplanului şi a hotarelor terenurilor sau contururilor materializate în teren (garduri, drum, plantaţii forestiere);

2) actul de stabilire a hotarelor pentru acest segment nu se întocmeşte;

3) materialele privind stabilirea segmentului de hotar cu litigiu se semnează de către serviciul relaţii funciare şi cadastru al consiliului raional, cu menţiunea „există litigiu funciar”;

4) documentaţia cadastrală (planul preliminar al segmentului de hotar aflat în litigiu, planul unităţii administrativ-teritoriale cu suprafaţa totală şi reprezentarea hotarelor acesteia) se aprobă de către consiliul raional, municipal, UTA Găgăuzia.

15. Existenţa litigiului de hotar nu serveşte impediment pentru executarea lucrărilor cadastrale sau a celor de delimitare.

16. Hotarul intravilanului localităţii se stabileşte în conformitate cu planul urbanistic general, iar în lipsa acestuia – în baza datelor din documentaţia cadastrului funciar şi a materialelor de evidenţă grafică (cantitativă şi calitativă) a terenurilor unităţii administrativ-teritoriale (inclusiv: fişa cadastrală centralizatoare cu anexe şi harta de contur la scara 1:10000), ţinute de autoritatea administraţiei publice locale, cu includerea în hotarul intravilanului, după caz, a suprafeţelor construite, dacă acestea sunt destinate construcţiilor.

17. Dacă hotarul unităţii administrativ-teritoriale este totodată şi hotarul intravilanului localităţii, la stabilirea hotarelor se va respecta topologia acestora.

18. În cazul în care la stabilirea hotarului intravilanului localităţii, în scopul întocmirii documentaţiei cadastrale necesare realizării Programului de stat pentru crearea cadastrului bunurilor imobile pentru anii 2020-2023, reprezentanţii autorităţilor administraţiei publice locale nu cad de acord asupra segmentului de hotar al unităţilor administrativ-teritoriale, care constituie totodată şi hotarele intravilanului localităţii, din motivul existenţei litigiului de hotar, se va proceda astfel:

1) pe plan se reprezintă segmentul de hotar al unităţilor administrativ-teritoriale şi al intravilanului localităţii conform cerinţelor specificate la pct.14, 16 şi 17;

2) actul de stabilire a hotarelor intravilanului pentru acest segment nu se întocmeşte;

3) planul intravilanului localităţii cu litigiu se semnează de către serviciul relaţii funciare şi cadastru al consiliului raional şi arhitectul raional cu menţiunea „există litigiu funciar”;

4) intravilanul localităţii se înregistrează în Registrul de stat al unităţilor administrativ-teritoriale şi al adreselor, în baza planului intravilanului localităţii cu litigiu semnat de serviciul relaţii funciare şi cadastru al consiliului raional şi arhitectul raional;

5) litigiul de hotar se soluţionează pe cale amiabilă sau în instanţa judecătorească de drept comun ori economică competentă.

19. Hotarul întovărăşirii pomicole se stabileşte de către autoritatea administraţiei publice locale în baza materialelor de atribuire a terenurilor întovărăşirii pomicole, iar în lipsa acestora – corespunzător situaţiei existente, ţinând cont de utilizarea loturilor pomicole conform destinaţiei. Documentaţia de stabilire a hotarelor întovărăşirilor pomicole se semnează de către reprezentanţii autorităţii administraţiei publice locale, conducerea întovărăşirii pomicole şi executantul lucrării cadastrale.

20. La prezentarea extrasului din Registrul de stat al persoanelor juridice ce atestă dizolvarea întovărăşirii pomicole, hotarele acesteia nu se stabilesc.

21. Organul cadastral efectuează verificarea calităţii lucrărilor de stabilire a hotarelor. În urma verificării calităţii lucrării, organul cadastral întocmeşte actul privind calitatea lucrării, iar în cazul depistării erorilor – indică erorile şi respinge lucrarea pentru corectare.

22. Materialele de stabilire a hotarelor se examinează şi se aprobă de către consiliile locale conform competenţelor, în termen de 30 de zile de la data prezentării acestora de către executanţii lucrărilor cadastrale.

23. Dosarele tehnice de stabilire a hotarelor (nota explicativă, actul de stabilire a hotarelor cu descrierea hotarului, planul hotarelor, catalogul de coordonate ale punctelor de cotitură, decizia consiliului local de aprobare a hotarelor) şi pachetul digital întocmit conform cerinţelor normative se prezintă Agenţiei pentru înregistrarea obiectelor informaţionale în Registrul de stat al unităţilor administrativ-teritoriale şi al adreselor.

 

Secţiunea a 3-a

Procedura înregistrării primare masive a bunurilor imobile proprietate privată

(loturi lângă casă şi grădini în localităţi rurale)

 

Subsecţiunea 1

Dispoziţii generale

24. Procedura înregistrării primare masive a bunurilor imobile proprietate privată (loturi lângă casă şi grădini în localităţi rurale) include:

1) lucrări pregătitoare;

2) identificarea bunurilor imobile şi a titularilor de drepturi;

3) întocmirea documentaţiei cadastrale;

4) verificarea calităţii lucrărilor executate;

5) consultarea publică a documentaţiei cadastrale şi aprobarea acesteia;

6) întocmirea raportului lucrării şi a setului de documente;

7) recepţia lucrării cadastrale;

8) înregistrarea bunurilor imobile şi a drepturilor asupra acestora.

25. În cadrul înregistrării primare masive, determinarea detaliilor planimetrice (limitelor terenurilor şi clădirilor) se efectuează în baza materialelor cartografice. În cazul în care limitele terenului nu pot fi clar definite pe materialele cartografice, acestea se determină prin măsurări terestre.

26. Precizia determinării detaliilor planimetrice în cadrul înregistrării primare masive este reglementată de Instrucţiunea cu privire la modul de executare a lucrărilor cadastrale la nivel de teren, aprobată prin Ordinul directorului general al Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru nr.70/2017.

 

Subsecţiunea a 2-a

Lucrări pregătitoare

27. În cadrul etapei lucrărilor pregătitoare, executantul lucrării cadastrale colectează şi examinează următoarele materiale:

1) listele titularilor de drepturi cărora li s-au transmis în proprietate terenurile, prezentate de autoritatea administraţiei publice locale;

2) schemele de amplasare a terenurilor şi lista titularilor de drepturi, prezentate de autoritatea administraţiei publice locale;

3) planul cadastral al teritoriului;

4) materialele cartografice (ortofotoplan şi harta digitală liniară);

5) lista bunurilor imobile înregistrate selectiv în Registrul bunurilor imobile, inclusiv lista bunurilor imobile cu numere convenţionale şi numere cadastrale pentru care planurile cadastrale au fost întocmite în sistemul convenţional de coordonate, lista bunurilor imobile înregistrate provizoriu, în baza art.561 din Legea cadastrului bunurilor imobile nr.1543/1998;

6) lista bunurilor imobile din arhiva organului cadastral teritorial neînregistrate în Registrul bunurilor imobile;

7) planul hotarelor unităţii administrativ-teritoriale şi ale localităţii;

8) planul de adrese, în cazul în care sistemul de adrese este implementat în localitatea respectivă;

9) Registrul cadastral al deţinătorilor de teren, Registrul de evidenţă a gospodăriilor, actele de atribuire în proprietate a terenurilor, alte materiale ce conţin date, păstrate în arhiva autorităţii administraţiei publice locale (de exemplu titlurile provizorii ce confirmă dreptul de proprietate, posesiune şi beneficiere funciară);

10) informaţia din arhiva organului cadastral teritorial (dosare tehnice, dosare cadastrale întocmite în mod selectiv).

28. În baza materialului cartografic, executantul lucrării întocmeşte schema cadastrală de câmp necesară pentru identificarea bunurilor imobile. Pe schema cadastrală de câmp se reprezintă limitele terenurilor şi ale construcţiilor principale, determinate pe materialul cartografic, hotarele bunurilor imobile înregistrate în Registrul bunurilor imobile, în mod selectiv, cu indicarea numerelor cadastrale ale acestora.

 

Subsecţiunea a 3-a

Identificarea bunurilor imobile şi a titularilor de drepturi

29. În cadrul procedurii de identificare la faţa locului a bunului imobil amplasat în intravilanul localităţii, executantul lucrării cadastrale verifică şi corectează:

1) corespunderea reprezentării (configuraţiei) hotarului/limitelor terenului şi a contururilor construcţiilor principale din schema cadastrală de câmp cu situaţia din teren;

2) corespunderea datelor despre titularul de drept din liste cu datele din actul de identitate şi din documentul ce confirmă dreptul, prezentate de titular;

3) corespunderea numărului de adresă a bunului imobil din teren cu cel din planul de adrese.

30. Datele despre bunul imobil şi titularul de drepturi colectate în teren se înscriu în formularul de colectare a datelor despre bunul imobil şi titularul de drepturi.

31. În cazul în care limitele terenului nu pot fi clar definite pe materialele cartografice, executantul lucrării, în prezenţa reprezentantului autorităţii administraţiei publice locale, execută măsurări terestre pentru precizarea hotarului.

32. Rezultatele măsurărilor terestre se indică în schema cadastrală de câmp.

33. Executantul lucrării cadastrale colectează datele despre bunurile imobile identificate, necesare evaluării în scopul impozitării.

34. Dacă posesorul de fapt al bunului imobil nu deţine documentul ce confirmă drepturile, în formular se vor înscrie datele persoanei cu menţiunea „nu deţine documentul ce confirmă dreptul”.

35. Dacă titularul de drept sau posesorul de fapt nu poate fi identificat, iar autoritatea administraţiei publice locale nu deţine informaţii despre acesta, în formular, la rubrica „date despre titularul de drepturi” se va înscrie „unitatea administrativ-teritorială”.

36. Hotarele bunurilor imobile înregistrate sau recepţionate în mod selectiv se modifică în cadrul înregistrării primare masive numai în cazul în care hotarul terenului înregistrat în mod selectiv nu corespunde cu conturul materializat în teren şi toleranţa de poziţie liniară planimetrică reciprocă a coordonatelor punctelor de cotitură ale terenului înregistrat depăşesc limitele admisibile în raport cu punctele de cotitură ale terenurilor adiacente, determinate pe schema cadastrală de câmp, iar necorespunderea este generată de erori de măsurare. Pe schema cadastrală de câmp se reprezintă hotarele terenurilor determinate în cadrul înregistrării primare masive, iar necorespunderile identificate se consemnează în actul de constatare pe teren (anexa nr.4).

37. Consiliul local stabileşte modul de determinare a hotarelor terenurilor din extravilan (grădinilor):

1) conform posesiei de fapt a terenului. În acest caz, reprezentantul autorităţii administraţiei publice locale va marca punctele de hotar ale fiecărui teren pentru determinarea coordonatelor punctelor de cotitură;

2) prin metoda proiectării, conform listelor şi schemelor de amplasare prezentate de autoritatea administraţiei publice locale. În schema cadastrală de câmp se reprezintă limitele câmpului, drumurile tehnologice, fâşiile de protecţie, după caz. În baza schemei cadastrale de câmp se va elabora planul geometric, ţinând cont de ordinea amplasării, suprafaţa terenului transmis în proprietate titularului de drepturi, indicate în liste, şi existenţa plantaţiilor multianuale.

38. În cazul bunurilor imobile înregistrate selectiv, ale căror planuri geometrice au fost elaborate în sistemul convenţional de coordonate, executantul lucrării cadastrale în comun cu autoritatea administraţiei publice locale identifică pe materialul cartografic şi în teren locul amplasării corecte a bunului imobil.

39. În cazul în care locul amplasării bunului imobil nu poate fi determinat, despre aceasta se menţionează în actul de constatare pe teren.

 

Subsecţiunea a 4-a

Întocmirea documentaţiei cadastrale

40. La etapa întocmirii documentaţiei cadastrale (planului geometric, listelor bunurilor imobile şi titularilor de drepturi) executantul lucrării cadastrale creează obiectele informaţionale şi completează informaţia atributivă, cu respectarea prevederilor stipulate în actele normative în domeniu.

41. Pentru fiecare teren şi construcţie principală identificată executantul atribuie un număr cadastral. Structura numărului cadastral este descrisă în anexa nr.1.

42. Executantul lucrării cadastrale solicită de la organele cadastrale rezervarea numerelor cadastrale pentru fiecare teren şi construcţie principală identificată. La numerotarea terenurilor se vor lua în considerare numerele cadastrale atribuite deja de organul cadastral în cadrul înregistrării selective. Aceste numere nu se modifică, cu excepţia următoarelor cazuri:

1) când există numere cadastrale convenţionale. În acest caz numărul convenţional se va substitui prin număr cadastral;

2) când două sau mai multe numere cadastrale identice s-au atribuit la bunuri imobile diferite. În acest caz, unul din aceste numere va fi păstrat, iar celelalte vor fi substituite de organul cadastral, la propunerea executantului lucrării;

3) când numărul cadastral al bunurilor imobile diferă de numărul sectorului cadastral.

43. Suprafaţa terenului determinată în urma întocmirii planului geometric se compară cu suprafaţa indicată în documentul de atribuire.

44. În cazul în care se identifică surplus de suprafaţă care poate fi format ca bun imobil independent şi se respectă normele de urbanism şi amenajare a teritoriului, terenul respectiv se formează ca obiect de drept independent, în proprietatea unităţii administrativ-teritoriale.

45. În cazurile în care casa de locuit se află în proprietate comună pe cote-părţi, lotul de lângă casă se include în listă ca proprietate comună, indicând cota-parte a fiecărui proprietar, care este proporţională cu cota-parte în proprietate asupra casei de locuit.

46. În cazul blocurilor locative (apartamente la sol), terenul se formează ca un bun integru.

47. Planul geometric se întocmeşte pentru fiecare sector cadastral în parte şi conţine următoarea informaţie:

1) amplasamentul sectorului cadastral în hotarul unităţii administrativ-teritoriale;

2) hotarele terenurilor şi limitele posesiei de fapt, după caz;

3) contururile clădirilor principale;

4) numerele cadastrale ale bunurilor imobile;

5) limitele sectoarelor cadastrale şi numărul acestora;

6) indicatorul cu informaţia de identificare a unităţii administrativ-teritoriale (denumirea completă), scara la care a fost întocmit planul, data întocmirii şi denumirea întreprinderii care a executat lucrarea;

7) propunerea de instituire а servituţii de trecere, în cazul în care aceasta este necesar de instituit.

48. Parametrii tehnici ai terenurilor şi clădirilor principale: numărul cadastral, suprafaţa, destinaţia şi modul de folosinţă, se vor înscrie în listă, anexă la planul geometric, care constituie parte componentă a acestuia.

49. Concomitent cu întocmirea planurilor geometrice în limitele sectoarelor cadastrale, executantul lucrării întocmeşte următoarele documente:

1) lista proprietarilor cărora li se eliberează titluri de autentificare a dreptului deţinătorului de teren;

2) lista persoanelor decedate, cărora anterior le-au fost transmise terenuri în proprietate;

3) lista posesorilor de fapt ai bunurilor imobile;

4) lista terenurilor proprietate publică a unităţii administrativ-teritoriale (surplusul de suprafaţă a lotului de lângă casă şi grădini, formate ca bunuri imobile independente);

5) lista terenurilor pentru care autoritatea administraţiei publice locale nu poate identifica titularul;

6) lista terenurilor şi a construcţiilor cu numere cadastrale convenţionale pentru care autoritatea administraţiei publice locale nu poate identifica amplasarea;

7) lista terenurilor şi a construcţiilor cu numere cadastrale substituite în procesul executării lucrărilor cadastrale;

8) lista bunurilor imobile înregistrate în Registrul bunurilor imobile la care se modifică suprafaţa;

9) lista terenurilor neînregistrate în Registrul bunurilor imobile din arhiva organului cadastral teritorial (dosarele birourilor de inventariere tehnică).

Listele menţionate conţin informaţii privind numerele cadastrale ale bunurilor imobile, suprafaţa acestora, amplasarea (adresa), destinaţia şi modul de folosinţă a bunului imobil, numele, prenumele, patronimicul proprietarului, data naşterii, IDNP-ul, denumirea persoanei juridice, codul IDNO, menţiuni. În cazul în care titularul nu dispune de IDNP pe motivul renunţării la acesta, în rubrica respectivă se va indica numărul şi data eliberării buletinului de identitate provizoriu.

50. Planul geometric, actul de constatare pe teren şi documentele menţionate în pct.49 se prezintă organului cadastral, în format electronic, pentru verificarea calităţii lucrării cadastrale.

51. În urma verificării calităţii lucrării, organul cadastral întocmeşte actul privind calitatea lucrării, iar în cazul depistării erorilor – indică în act erorile şi respinge lucrarea pentru corectare. Executantul lucrărilor cadastrale corectează şi prezintă raportul lucrării şi pachetul digital corectat în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii actului privind calitatea lucrării.

52. După acceptarea lucrării, executantul prezintă autorităţii administraţiei publice locale documentaţia cadastrală (planul geometric, actul de constatare pe teren şi documentele menţionate în pct.49) pentru organizarea consultărilor publice.

 

Subsecţiunea a 5-a

Consultarea publică a documentaţiei cadastrale şi aprobarea acesteia

53. Rezultatele identificării bunurilor imobile şi a titularilor de drepturi sunt supuse consultărilor publice, prin asigurarea accesibilităţii în cadrul primăriei la documentaţia cadastrală.

54. Consultarea publică se organizează de către autoritatea administraţiei publice locale, cu suportul tehnic al executantului lucrării cadastrale şi al Agenţiei Servicii Publice, în cazul lucrărilor executate în conformitate cu Programul de stat pentru crearea cadastrului bunurilor imobile pentru anii 2020-2023. Autoritatea administraţiei publice locale va informa în scris Agenţia Servicii Publice despre data publicării documentaţiei cadastrale. Procedura consultării publice a documentaţiei cadastrale include:

1) publicarea documentaţiei cadastrale realizate;

2) depunerea contestaţiilor;

3) soluţionarea contestaţiilor.

55. În scopul soluţionării contestaţiilor, prin dispoziţia autorităţii administraţiei publice locale se instituie comisia de soluţionare a contestaţiilor, constituită din:

1) primarul sau viceprimarul unităţii administrativ-teritoriale;

2) specialistul în reglementarea regimului proprietăţii funciare al primăriei;

3) specialistul de profil din cadrul Agenţiei Servicii Publice, delegat în modul stabilit să participe în cadrul comisiei.

56. În termen de 5 zile de la data prezentării documentaţiei cadastrale de către executant, autoritatea administraţiei publice locale iniţiază consultările publice.

57. Autoritatea administraţiei publice locale, cu respectarea Legii nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal, asigură accesul la documentaţia cadastrală, prin afişarea la sediul său într-un spaţiu accesibil publicului sau pe pagina sa web oficială, a următoarelor documente:

1) planul geometric al teritoriului;

2) listele cu indicarea numelui, prenumelui şi patronimicului titularilor de drepturi sau posesorilor de fapt.

58. Autoritatea administraţiei publice locale înştiinţează cetăţenii din localitatea în care sе execută lucrările cadastrale despre publicarea documentaţiei cadastrale, perioada publicării documentaţiei cadastrale şi procedura depunerii contestaţiilor.

59. Contestaţia asupra informaţiei prezentate în urma lucrărilor cadastrale masive se depune în termen ce nu depăşeşte 20 de zile lucrătoare de la data publicării documentaţiei cadastrale, în formă scrisă, cu anexarea documentelor doveditoare. Contestaţia poate fi depusă şi în formă electronică, cu respectarea cerinţelor stabilite pentru un document electronic.

60. Autoritatea publică înregistrează toate contestaţiile părţilor interesate parvenite pe parcursul desfăşurării consultării publice într-un registru special, cu indicarea datei recepţionării, numelui, prenumelui petiţionarului, numărului cadastral al bunului imobil (sau, în lipsa acestuia, a adresei bunului imobil) la care se referă contestaţia şi le transmite spre examinare comisiei de soluţionare.

61. Comisia de soluţionare a contestaţiilor are următoarele atribuţii:

1) examinarea documentelor justificative depuse de contestatari;

2) prezentarea clarificărilor persoanelor ce au depus contestaţii;

3) explicarea căilor de soluţionare în cazul apariţiei unui conflict;

4) notarea informaţiei despre bunurile imobile litigioase în documentaţia cadastrală;

5) redactarea proceselor-verbale privind soluţionarea contestaţiilor;

6) expedierea, la solicitarea contestatorului, a dosarului contestaţiei (care va conţine contestaţia, actele justificative prezentate de persoana interesată şi procesul-verbal al comisiei) către Agenţia Servicii Publice.

62. La examinarea contestaţiilor vor fi atraşi petiţionarii, iar pentru clarificarea unor aspecte necesare soluţionării contestaţiei pot fi atraşi şi reprezentanţii executantului lucrării cadastrale, reprezentanţii comunităţii, locuitorilor comunei, fără ca aceştia să fie nominalizaţi în dispoziţia de constituire.

63. Comisia de soluţionare a contestaţiilor:

1) în termen de 10 zile de la data încheierii etapei de publicare a documentaţiei cadastrale, examinează contestaţiile şi documentele prezentate de reclamanţi referitoare la corectitudinea măsurărilor, la identificarea bunului imobil, la identificarea proprietarilor, a posesorilor de fapt, precum şi decide asupra acceptării sau respingerii fiecărei contestaţii în parte;

2) întocmeşte procesele-verbale de soluţionare a contestaţiilor, în două exemplare, conform formularului din anexa nr.3. Procesul-verbal se întocmeşte pentru fiecare contestaţie separat şi se comunică celor ce au depus contestaţii. Procesele-verbale se semnează de către membrii comisiei;

3) nu examinează chestiunile legate de contestarea deciziei de iniţiere a înregistrării primare masive.

64. Şedinţele comisiei de soluţionare a contestaţiilor sunt publice.

65. În perioada de soluţionare a contestaţiilor, executantul, la solicitarea comisiei:

1) pune la dispoziţie materialele care au stat la baza executării lucrării;

2) identifică repetat bunul imobil (amplasamentul, limitele bunului imobil) şi datele despre proprietar.

66. În cazul în care reclamantul nu este de acord cu decizia comisiei de soluţionare a contestaţiilor, acesta poate cere examinarea contestaţiei de către Agenţia Servicii Publice.

67. Agenţia Servicii Publice examinează contestaţia şi procesul-verbal al comisiei şi, în termen de până la 10 zile, întocmeşte şi expediază petiţionarului şi comisiei de soluţionare a contestaţiilor avizul privind rezultatul examinării.

68. Dosarul consultării publice (contestaţiile asupra documentaţiei cadastrale, procesele-verbale, avizul Agenţiei Servicii Publice privind rezultatul examinării) se păstrează la autoritatea administraţiei publice locale, iar o copie a acestuia se remite executantului, pentru anexarea la documentaţia cadastrală prezentată pentru înregistrarea primară masivă.

69. Executantul lucrării actualizează documentaţia cadastrală în conformitate cu procesele-verbale întocmite în urma soluţionării contestaţiilor şi o prezintă autorităţii administraţiei publice locale spre examinare şi aprobare.

70. În termen de până la 30 de zile după prezentarea documentaţiei cadastrale actualizate, autoritatea administraţiei publice locale emite decizia cu privire la aprobarea documentaţiei cadastrale.

 

Subsecţiunea a 6-a

Întocmirea raportului lucrării

71. Raportul lucrării se întocmeşte pe suport de hârtie şi electronic, în formate standardizate care să permită tipizarea, accesul şi transferul de date.

72. Raportul lucrării conţine:

1) nota explicativă;

2) decizia consiliului local privind iniţierea înregistrării primare masive;

3) actul de constatare pe teren;

4) decizia consiliului local privind aprobarea documentaţiei cadastrale, cu anexarea planului geometric şi a listelor menţionate la pct.49;

5) raportul măsurărilor terestre, în cazul în care au fost executate măsurări terestre;

6) actul privind calitatea lucrării, emis de organul cadastral;

7) schemele cadastrale de câmp.

73. Raportul lucrării în format electronic se întocmeşte de către executant cu aplicarea semnăturii electronice avansate calificate şi reprezintă un fişier integru în format pdf, care conţine copiile scanate ale actelor raportului lucrării.

74. Raportul lucrării se întocmeşte într-un exemplar, care se păstrează la organul cadastral, iar câte o copie a acestuia se remite autorităţii administraţiei publice locale şi executantului lucrării.

75. Concomitent, autoritatea administraţiei publice locale, în comun cu executantul lucrării, întocmeşte actele de proprietate necesare pentru înregistrarea bunurilor imobile şi a drepturilor asupra lor, şi anume:

1) titlurile de autentificare a dreptului deţinătorului de teren (unul color şi unul alb-negru);

2) extrase din Registrul de evidenţă a gospodăriilor (în două exemplare), conform anexei nr.2;

3) planuri geometrice pentru fiecare bun imobil din listele enumerate în pct.49 subpct.7)-9);

4) adeverinţele posesorilor care sunt cunoscuţi că deţin imobile sub nume de proprietar, conform anexei nr.5.

76. Extrasele din Registrul de evidenţă a gospodăriilor se eliberează pentru toate clădirile principale care n-au fost înregistrate anterior în Registrul bunurilor imobile sau pentru care în Registrul bunurilor imobile lipsesc datele despre suprafaţa clădirii înregistrate.

77. Raportul lucrării pe suport de hârtie şi în format electronic, pachetul digital, copia dosarului consultărilor publice, formularele şi actele de proprietate se prezintă de către executantul lucrării pentru recepţia lucrării cadastrale la organul cadastral.

 

Subsecţiunea a 7-a

Recepţia lucrării cadastrale

78. Recepţia lucrărilor cadastrale este efectuată de organul cadastral şi constă în verificarea materialelor prezentate de executant, documentarea verificării şi actualizarea datelor din baza de date grafică.

79. Verificarea materialelor constă în verificarea corespunderii lucrării cu cerinţele actelor normative din domeniu şi cu prevederile prezentului Regulament.

80. Termenul de recepţie a lucrării cadastrale în cadrul înregistrării primare masive nu va depăşi 20 de zile lucrătoare de la data depunerii materialelor la organul cadastral.

81. Dacă în urma verificării materialelor se confirmă lipsa erorilor, organul cadastral întocmeşte avizul de recepţie a lucrării şi actualizează baza de date grafică, iar în cazul depistării neconformităţilor – indică în act erorile şi respinge lucrarea pentru corectare.

82. Executantul corectează şi prezintă materialele corectate în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii avizului de recepţie.

83. În urma recepţionării lucrării, documentaţia cadastrală şi avizul de recepţie se remit registratorului pentru înregistrarea bunurilor imobile şi a drepturilor asupra acestora.

 

Subsecţiunea a 8-a

Înregistrarea bunurilor imobile şi a drepturilor asupra acestora

84. În procesul de înregistrare primară masivă se înregistrează terenul şi clădirile principale amplasate pe teren.

85. Dosarul cadastral, raportul lucrării şi materialele anexate la raport se transmit registratorului pentru efectuarea înregistrării primare masive sau operarea modificărilor în registrele bunurilor imobile înregistrate selectiv, cu respectarea următoarelor reguli:

1) parametrii tehnici ai bunurilor imobile se înscriu în Registrul bunurilor imobile din documentaţia cadastrală recepţionată;

2) dreptul de proprietate asupra terenului al titularilor decedaţi, cărora anterior le-au fost transmise terenuri în proprietate, se va înscrie în temeiul deciziei autorităţii administraţiei publice locale de aprobare a documentaţiei cadastrale;

3) pentru bunurile imobile care fac obiectul înregistrării primare masive şi pentru care nu există acte doveditoare asupra dreptului de proprietate, în Registrul bunurilor imobile se va nota posesia de fapt, în baza adeverinţei eliberate de către autoritatea administraţiei publice locale, care confirmă că posesorul este cunoscut că deţine imobilul sub nume de proprietar (anexa nr.5);

4) surplusurile de suprafaţă ale loturilor de pe lângă casă care au fost create ca bunuri imobile de sine stătătoare se înregistrează după unitatea administrativ-teritorială;

5) pentru bunurile imobile ai căror proprietari sau posesori de fapt nu pot fi identificaţi, dreptul de proprietate se înregistrează provizoriu după unitatea administrativ-teritorială, potrivit deciziei consiliului local;

6) modificarea parametrilor tehnici (numărul convenţional substituit în număr cadastral, suprafaţa) pentru bunurile imobile înregistrate selectiv se efectuează în temeiul deciziei autorităţii administraţiei publice locale de aprobare a documentaţiei cadastrale;

7) la modificarea parametrilor tehnici (număr cadastral, suprafaţă) ai bunurilor imobile asupra cărora sunt aplicate măsuri de asigurare, înscrierile despre măsurile de asigurare se transcriu concomitent cu efectuarea modificărilor în Registrul bunurilor imobile;

8) bunurile înregistrate anterior în documentaţia fostelor birouri de inventariere tehnică se înregistrează primar în Registrul bunurilor imobile în temeiul documentelor de drept deţinute în arhiva organului cadastral;

9) pentru bunurile imobile înregistrate anterior în temeiul art.561 din Legea cadastrului bunurilor imobile nr.1543/1998, înregistrarea provizorie se transformă în înregistrare în baza planului geometric aprobat de autoritatea administraţiei publice locale;

10) în perioada în care în localitate are loc înregistrarea primară masivă, la cererea titularului indicat în actul ce confirmă drepturile, în Registrul bunurilor imobile se vor înscrie fără plată şi datele celuilalt soţ, dacă bunurile au fost dobândite în timpul căsătoriei şi dacă deţinerea bunului în proprietate comună în devălmăşie reiese din documentele prezentate sau din informaţia din registrele şi sistemele informaţionale de stat la care registratorul are acces.

86. La finalizarea înregistrării primare masive, organul cadastral înştiinţează autoritatea administraţiei publice locale despre finalizarea lucrărilor şi prezintă acesteia planurile geometrice modificate, titlurile de autentificare a dreptului deţinătorului de teren (exemplarul color), extrasele din Registrul de evidenţă a gospodăriilor şi alte documente ce au servit temei pentru înregistrare.

87. Autoritatea administraţiei publice locale, începând cu data finalizării înregistrării primare masive, transmite la cererea titularilor de drepturi, contra semnătură, documentele ce au servit drept temei pentru înregistrarea dreptului.

 

 

Anexa nr.1

la Regulamentul cu privire la modul

efectuării înregistrării primare masive

 

STRUCTURA

numărului cadastral

 

1. Numărul cadastral are următoarea structură:

 

AABBCDDE(1-n).F(1-n).G(1-n),

 

unde:

AAnumărul raionului cadastral (două cifre);

BBnumărul zonei cadastrale (două cifre);

C numărul masivului cadastral (o cifră);

DDnumărul sectorului cadastral (două cifre);

E(1-n)numărul terenului (de la 1 până la „n”);

punctdupă numărul terenului;

F(1-n)numărul clădirii şi construcţiei (de la 1 până la „n”) amplasate pe terenul E(1-n);

punctdupă numărul clădirii sau construcţiei;

G(1-n)numărul încăperii izolate (de la 1 până la „n”) din cadrul clădirii.

 

2. Numerele cadastrale ale terenurilor, clădirilor, încăperilor izolate, care conţin zero înaintea ultimei cifre se consideră echivalente cu numerele cadastrale în care acestea lipsesc.

3. Hotarele raionului şi ale zonei cadastrale, de regulă, coincid cu hotarele unităţii administrativ-teritoriale.

4. Hotarele şi numărul raionului, zonei, masivului şi sectorului cadastral sunt stabilite de deţinătorul Registrului bunurilor imobile, modificările sunt aprobate prin document de dispoziţie, care se publică pe pagina oficială web a instituţiei.

5. Numărul terenului, clădirii, încăperii izolate este atribuit de către organele cadastrale.

 

 

Anexa nr.2

la Regulamentul cu privire la modul

efectuării înregistrării primare masive

 

EXTRAS

din Registrul de evidenţă a gospodăriilor

 

 

Data eliberării:_____________

 

Nr.________

 

Conform înscrierii în Registrul de evidenţă a gospodăriilor nr._____, pagina ____, ţinut de primăria comunei__________, raionul _____________, numărul personal _______________, pe lotul de lângă casă cu numărul cadastral ________________________,

(se vor indica numerele cadastrale)

 

situat pe adresa _________________________,

sunt amplasate construcţii principale (casă de locuit), _____________, data înregistrării ________________, care aparţin proprietarului (proprietarilor) __________________________________________________________________________.

(numele, prenumele, patronimicul persoanelor fizice, data naşterii, IDNP)

 

Extrasul este eliberat pentru a fi prezentat la organul cadastral ____________________________ pentru efectuarea înregistrării de stat a bunurilor imobile.

(denumirea organului)

 

L.Ş. Primarul _____________

Secretarul ____________

 

 

Anexa nr.3

la Regulamentul cu privire la modul

efectuării înregistrării primare masive

 

PROCES-VERBAL

al Comisiei de soluţionare a contestaţiilor

 

Comisia de soluţionare a contestaţiilor, formată din următorii membri:

________________________________– primarul sat. _____________________;

________________________________– specialist în reglementarea regimului

proprietăţii funciare al primăriei;

________________________________– reprezentant al organului cadastral teritorial,

 

examinând contestaţia nr.________ din ________________, depusă de cet. _____________________________

(nume, prenume, IDNP)

 

privind bunul (bunurile) imobil(e) cu numărul (numerele) cadastral(e) ___________________, amplasat(e) _________________________________________, şi actele justificative anexate:

 

1. ________________________________________________

2. ________________________________________________

3. ________________________________________________

 

DECIDE:

 

Pe baza (faptelor, măsurărilor terestre .....)

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________,

 

recunoaşte contestarea privind modificarea documentaţiei cadastrale după cum urmează:

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

 

sau respinge contestarea din următoarele motive:

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________.

 

Prezentul proces-verbal se comunică solicitantului şi executantului lucrării cadastrale.

 

Semnăturile membrilor Comisiei:

_________________________

_________________________

_________________________

 

De consemnat faptul că contestatorul a solicitat remiterea contestaţiei către Agenţia Servicii Publice.

 

 

Anexa nr.4

la Regulamentul cu privire la modul

efectuării înregistrării primare masive

 

ACT DE CONSTATARE PE TEREN

privind executarea lucrărilor cadastrale în scopul

înregistrării primare masive

 

„_____”________________20____

 

sat.____________________

(localitatea)

 

Prezentul act este întocmit de mine, _________________________________________,

(numele, prenumele)

 

inginer cadastral al _______________________________________________________,

(denumirea întreprinderii, funcţia deţinută)

 

în baza contractului de prestare serviciilor nr.____ din data ___________ 20_____ privind executarea lucrărilor cadastrale în scopul înregistrării primare masive, în cadrul comunei/satului ______________________, raionul ______________________.

 

Ca urmare a contrapunerii informaţiei din cadastru cu datele din teren, s-au constatat următoarele:

1. Au fost identificate şi substituite _________ numere cadastrale convenţionale, conform tabelului 1 din anexa la actul de constatare pe teren.

2. Au fost determinate _________ terenuri pentru care autoritatea administraţiei publice locale nu poate identifica amplasarea, conform tabelului 2 din anexa la actul de constatare pe teren.

3. Au fost determinate ________ terenuri proprietate privată înregistrate pentru care s-a modificat suprafaţa, conform tabelului 3 din anexa la actul de constatare pe teren.

4. Au fost determinate __________ terenuri pentru care sunt identificate surplusuri de suprafaţă, conform tabelului 4 din anexa la actul de constatare pe teren.

5. Alte menţiuni ______________________________________________________

(stabilirea servituţii, stabilirea posesiei, altele)

 

6. Prezentul act este parte componentă a documentaţiei cadastrale.

 

Semnăturile:

 

Executantul lucrării

_________________________

(nume, prenume)

_____________________ (semnătura)

Primarul autorităţii administraţiei publice locale

_________________________

(nume, prenume)

_____________________ (semnătura)

Specialistul în reglementarea regimului proprietăţii funciare al primăriei

_________________________

(nume, prenume)

_____________________ (semnătura)

 

 

Anexă

la actul de constatare pe teren

 

Tabelul 1

 

Terenurile cu numerele cadastrale convenţionale substituite

 

Nr.
crt.
Caracteristicile tehnice ale bunului
imobil până la corectare
Caracteristicile tehnice ale bunului
imobil după corectare
Diferenţa,
%
numărul cadastral
convenţional al
terenului/construcţiei
suprafaţanumărul cadastral al
terenului/construcţiei
substituit
suprafaţa
1.
2.
3.

 

 

Tabelul 2

 

Terenurile pentru care autoritatea administraţiei publice locale nu

poate identifica amplasarea

 

Nr.
crt.
Caracteristicile tehnice ale bunului
imobil înregistrat în Registrul
bunurilor imobile
Dreptul de proprietate
numărul cadastral
înregistrat
suprafaţatitularul de
drepturi
documentul de
drept
1.
2.
3.

 

 

Tabelul 3

 

Terenurile proprietate privată înregistrate pentru

care s-a modificat suprafaţa

 

Nr.
crt.
Caracteristicile tehnice ale bunului
imobil până la corectare
Caracteristicile tehnice ale bunului
imobil după corectare
Diferenţa,
%
numărul cadastral al
terenului/construcţiei
suprafaţanumărul cadastral al
terenului/construcţiei
suprafaţa
1.
2.
3.

 

 

Tabelul 4

 

LISTA

terenurilor pentru care sunt identificate

surplusuri de suprafaţă

 

Nr.
crt.
Numărul cadastral al
terenului
Suprafaţa atribuită în
proprietate privată (ha)
Surplusul de suprafaţă
conform posesiei (ha)
1.
2.
3.

 

Semnăturile:

 

Executantul lucrării

_________________________

 (nume, prenume)

_____________________

 (semnătura)

Primarul autorităţii administraţiei publice locale

_________________________

 (nume, prenume)

_____________________

 (semnătura)

Specialistul în reglementarea regimului proprietăţii funciare al primăriei

_________________________

 (nume, prenume)

_____________________

 (semnătura)

 

 

Anexa nr.5

la Regulamentul cu privire la modul

efectuării înregistrării primare masive

 

ADEVERINŢA

posesorilor care sunt cunoscuţi că deţin bunuri imobile

sub nume de proprietar

 

 

Data eliberării: __________________

 

Nr. _______

 

Conform datelor deţinute de autoritatea administraţiei publice locale __________________________________, raionul ___________, pe lotul de lângă casă cu numărul cadastral _________________________, situat pe adresa ____________________________________________, sunt amplasate construcţii principale (casă de locuit) ________________________.

Bunul imobil se află în posesia _____________________________________________,

(numele, prenumele, patronimicul persoanelor fizice, data naşterii, IDNP*)

care este cunoscut că deţine bunul imobil sub nume de proprietar.

Adeverinţa este eliberată pentru a fi prezentată la organul cadastral teritorial ___________________________ pentru efectuarea notării posesiei de fapt a bunurilor imobile.

(denumirea organului)

 

L.Ş. Primarul ___________________

Secretarul _________________

 

* Notă: în cazul în care titularul nu dispune de IDNP pe motivul renunţării la acesta, se va indica numărul şi data eliberării buletinului de identitate provizoriu.

[Anexa nr.2 în redacţia Hot.Guv. nr.345 din 10.06.2020, în vigoare 17.08.2020]

[Pct.3 completat prin Hot. Guv. nr.163 din 26.02.2001]

[Pct.9 modificat prin Hot. Guv. nr.163 din 26.02.2001]

[Pct.16 în redacţia Hot.Guv. nr.226 din 27.03.2014, în vigoare 01.04.2014]

[Pct.16 în redacţia Hot.Guv. nr.1587 din 29.12.2003, în vigoare 01.01.2004]

[Cap.III (pct.28-34) introdus prin Hot. Guv. nr.163 din 26.02.2001]

 

 

Anexa nr.3

la Hotărîrea Guvernului

nr.1030 din 12 octombrie 1998

 

[Anexa nr.3 în redacţia Hot.Guv. nr.385 din 14.05.2010, în vigoare 21.05.2010]

 

REGULAMENTUL REGISTRATORULUI

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

1. Regulamentul registratorului (în continuare – Regulamentul) este elaborat în conformitate cu articolele 12 şi 121 din Legea cadastrului bunurilor imobile. Regulamentul stabileşte drepturile şi obligaţiile, funcţiile, restricţiile, responsabilitatea, modul şi condiţiile de ocupare a funcţiei, precum şi alte prevederi ce ţin de exercitarea funcţiei de registrator.

2. Registrator se consideră persoana cu funcţii de răspundere, care este în drept să examineze documentele ce confirmă drepturile şi să decidă asupra înregistrării bunului imobil şi a drepturilor asupra lui, să efectueze şi să rectifice înscrieri în registrul bunurilor imobile, în modul stabilit.

3. Registratorul stagiar este persoana care efectuează stagiul în cadrul oficiului cadastral teritorial, în baza contractului individual de muncă, încheiat în conformitate cu legislaţia muncii.

4. Registratorul este nepărtinitor şi independent în activitatea sa şi se conduce de Constituţia Republicii Moldova, Legea cadastrului bunurilor imobile, alte acte legislative şi normative, de prezentul Regulament, precum şi de statutul întreprinderii specializate în cadastru.

5. Relaţiile dintre registrator şi administraţia întreprinderii specializate în cadastru (în continuare – întreprindere) sînt reglementate de Codul muncii, statutul întreprinderii, regulamentul filialelor şi regulamentul intern al întreprinderii.

6. Registratorul deţine ştampilă rotundă cu stema de stat a organului cadastral, parafa de înregistrare a drepturilor şi parafa “stins”.

 

Capitolul II

MODUL ŞI CONDIŢIILE DE OCUPARE A FUNCŢIEI DE REGISTRATOR

7. Desemnarea în funcţia de registrator are loc în baza unui concurs, organizat conform Regulamentului privind modul de desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiei de registrator.

8. Funcţia de registrator se exercită la nivel central în cadrul întreprinderii şi la nivel teritorial – în cadrul oficiilor cadastrale teritoriale.

În baza hotărîrii Comisiei de concurs, întreprinderea emite un ordin privind desemnarea în funcţia de registrator în cadrul întreprinderii sau în cadrul oficiului cadastral teritorial, în conformitate cu legislaţia muncii.

9. În funcţia de registrator în cadrul întreprinderii se desemnează, prin concurs, persoana care îndeplineşte următoarele condiţii:

a) activează cel puţin 5 ani în funcţia de registrator în cadrul oficiului cadastral teritorial sau cel puţin un an în funcţia de jurist al întreprinderii ori ocupă funcţii de conducere în întreprindere;

b) este cetăţean al Republicii Moldova;

c) este licenţiată în drept sau are studii superioare la specialitatea cadastru şi organizarea teritoriului;

d) nu are antecedente penale nestinse;

e) este aptă din punct de vedere medical pentru exercitarea funcţiei, conform certificatului medical de sănătate;

f) a susţinut examenul de calificare.

10. În funcţia de registrator în cadrul oficiului cadastral teritorial este angajată prin concurs, cu încheierea contractului individual de muncă, conform legislaţiei muncii, persoana care a îndeplinit timp de un an funcţia de registrator stagiar sau a exercitat timp de 3 ani o funcţie de specialitate juridică şi îndeplineşte condiţiile prevăzute în pct.9 lit.b)-f) din prezentul Regulament.

11. Registratorul este supus atestării cel puţin o dată la 3 ani. În funcţie de vechimea în muncă, de nivelul cunoştinţelor profesionale, în urma atestării registratorului i se conferă gradul unu, doi sau trei de calificare (gradele de calificare sînt indicate în ordine descrescătoare).

12. Eliberarea din funcţie a registratorului se efectuează în conformitate cu legislaţia muncii.

 

Capitolul III

ATRIBUŢIILE, DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE REGISTRATORULUI.

RESTRICŢIILE ÎN EXERCITAREA FUNCŢIEI DE REGISTRATOR

13. Registratorul din cadrul întreprinderii are următoarele atribuţii:

a) examinează cazurile de respingere a cererii de înregistrare a drepturilor;

b) examinează deciziile de refuz al efectuării înscrierilor în registrul bunurilor imobile;

c) efectuează înscrierea în registrul bunurilor imobile în cazul în care consideră neîntemeiată decizia de refuz a registratorului oficiului cadastral teritorial;

d) în cazul depistării înscrierilor eronate în registrul bunurilor imobile, pentru a căror corectare este necesară o hotărîre judecătorească irevocabilă, solicită întreprinderii înaintarea cererilor în instanţa judecătorească pentru radierea sau corectarea acestora;

e) corectează, în modul stabilit de art.38 din Legea cadastrului bunurilor imobile, greşelile din registrul bunurilor imobile.

14. Registratorul din cadrul oficiului cadastral teritorial are următoarele atribuţii:

a) primeşte şi examinează cererile de înregistrare a bunurilor imobile şi a drepturilor asupra lor;

b) înregistrează bunurile imobile şi drepturile asupra lor;

c) efectuează modificări ale înscrierilor în registrul bunurilor imobile;

d) corectează, în modul stabilit de art.38 din Legea cadastrului bunurilor imobile, greşelile din registrul bunurilor imobile;

e) emite decizii privind respingerea cererii în conformitate cu art.31 din Legea cadastrului bunurilor imobile;

f) emite decizii privind prelungirea termenului de examinare a cererii, în conformitate cu art.32 din Legea cadastrului bunurilor imobile;

g) emite decizii privind refuzul de înregistrare a drepturilor, în conformitate cu art.33 din Legea cadastrului bunurilor imobile;

h) eliberează extrase din registrul bunurilor imobile şi altă informaţie din cadastru;

i) solicită întreprinderii înaintarea cererilor în instanţa judecătorească pentru radierea sau corectarea înscrierilor greşite în registrul bunurilor imobile, pentru a căror corectare este necesară o hotărîre judecătorească irevocabilă;

î) eliberează copii de pe documentele de drept din dosarele cadastrale;

j) exercită alte atribuţii prevăzute de legislaţia în vigoare.

15. În exercitarea atribuţiilor sale, registratorul are următoarele drepturi:

a) să ceară solicitanţilor documentele stabilite de legislaţie pentru includerea în cadastru a datelor despre bunul imobil şi drepturile asupra lui;

b) să respingă cererea de înregistrare;

c) să prelungească, în condiţiile prevăzute de lege, termenul de examinare a cererii de înregistrare a drepturilor asupra bunului imobil;

d) să solicite autorităţilor competente, în caz de necesitate, confirmarea actelor/faptelor ce au tangenţă cu înregistrarea;

e) să pregătească, după caz, demersuri către autorităţile publice, notar, instanţa judecătorească etc. în vederea obţinerii documentelor suplimentare necesare pentru înregistrare;

f) să refuze, în cazurile prevăzute de lege, înregistrarea drepturilor solicitate pentru înregistrare;

g) să decidă asupra modificării înscrierii în registrul bunurilor imobile ori asupra refuzului de modificare a înscrierii respective;

h) să înainteze demersuri în adresa întreprinderii pentru perfecţionarea din punct de vedere organizatoric şi tehnic a sistemului de înregistrare cadastrală;

i) să exercite alte drepturi prevăzute de legislaţia în vigoare.

16. În exercitarea atribuţiilor sale, registratorul este obligat:

a) să verifice dacă documentele ce confirmă drepturile, prezentate pentru înregistrare, corespund exigenţelor Legii cadastrului bunurilor imobile;

b) să examineze cererile în termenul stabilit de lege;

c) să informeze în scris solicitantul despre motivele refuzului de înregistrare a drepturilor sau a modificării înscrierilor în registrul bunurilor imobile şi despre modul de contestare a refuzului;

d) să-şi perfecţioneze în permanenţă nivelul de pregătire profesională;

e) să păstreze secretul de stat şi confidenţialitatea cu privire la informaţia despre persoane, cunoscută în legătură cu exercitarea funcţiei sale, dacă astfel este stabilit de legislaţie;

f) să elibereze informaţia din cadastru, în condiţiile prevăzute de legislaţie;

g) să respecte regimul de muncă, stabilit în conformitate cu legislaţia în vigoare;

h) să respecte normele etice profesionale;

i) să îndeplinească alte obligaţii prevăzute de legislaţia în vigoare.

17. În exercitarea atribuţiilor sale, registratorul din cadrul oficiului cadastral teritorial, în afară de obligaţiile indicate în pct.16 din prezentul Regulament, mai are obligaţia să supravegheze stagiul efectuat de către registratorii stagiari.

18. Registratorul nu este în drept:

a) să efectueze acţiuni de înregistrare în scopuri personale;

b) să accepte, în calitate de compensaţie pentru exercitarea obligaţiilor de serviciu, plăţi sau alte beneficii în afară de salariul acordat.

19. Registratorul nou-angajat în oficiul cadastral teritorial, care nu a efectuat stagiul, va putea efectua înregistrări şi modificări în registrul bunurilor imobile după o perioadă de 3 luni de la angajare. Pînă la expirarea perioadei de 3 luni, acesta va asista un registrator în vederea însuşirii procedurilor necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor funcţionale.

 

Capitolul IV

REGISTRATORUL STAGIAR.

CONDIŢIILE DE EFECTUARE A STAGIULUI

20. Registratorul stagiar, sub îndrumarea registratorului, efectuează stagiul timp de un an în cadrul oficiului cadastral teritorial. Întreprinderea stabileşte numărul necesar de registratori stagiari.

21. Registratorul stagiar poate fi persoana care îndeplineşte condiţiile prevăzute în pct.9 lit.a) – d) din prezentul Regulament.

22. Cererile de admitere la efectuarea stagiului se depun la întreprindere.

La cererea de admitere pentru efectuarea stagiului se anexează următoarele acte:

a) actul de identitate (în copie);

b) diploma de licenţă şi anexa cu privire la situaţia academică (în copie);

c) carnetul de muncă, în funcţie de caz (în copie);

d) cazierul judiciar (în original);

e) certificatele medicale eliberate de narcolog şi psihiatru (în original).

După examinarea cererilor de admitere pentru efectuarea stagiului, în cazul în care actele anexate la cerere corespund cerinţelor enumerate mai sus, întreprinderea încheie un contract individual de muncă pe un termen determinat, în conformitate cu legislaţia muncii.

23. Conducător al stagiului poate fi doar registratorul a cărui vechime în funcţie este de cel puţin 3 ani, are o reputaţie ireproşabilă, este un bun specialist şi, în urma efectuării controalelor activităţii sale, nu au fost depistate încălcări grave.

24. Registratorul stagiar are următoarele atribuţii:

a) pregăteşte documentele pentru înregistrare;

b) examinează documentele depuse, fără dreptul de a decide;

c) efectuează lucrări de secretariat.

25. Registratorul stagiar este obligat:

a) să respecte regimul de muncă stabilit;

b) să însuşească legislaţia în vigoare;

c) să deprindă procedura de primire a cererilor;

d) să însuşească procedurile de înregistrare;

e) să însuşească mecanismul de efectuare a înscrierilor în registrul bunurilor imobile;

f) să însuşească modul de ţinere a registrului bunurilor imobile, dosarelor cadastrale;

g) să însuşească programele la calculator utilizate în activitatea registratorului;

h) să înveţe a studia materialele din dosarul de inventariere tehnică;

i) să însuşească procedura stabilită de respingere a cererii, de prelungire a termenului de examinare a cererii şi de refuz asupra înregistrării drepturilor solicitate;

î) să deprindă modul de perfectare a deciziilor registratorului;

j) să respecte normele etice.

26. Registratorul stagiar nu are dreptul:

a) să efectueze înscrieri, modificări în registrul bunurilor imobile;

b) să furnizeze nesancţionat informaţii din cadastru, copii de pe documente.

27. Registratorul stagiar este obligat să ţină registrul de efectuare a stagiului, în care va înscrie date cu privire la activitatea în care a fost implicat pe parcursul stagiului, cunoştinţele acumulate şi actele legislative studiate.

Registrul de efectuare a stagiului va fi avizat de registratorul care a fost numit conducător al stagiului.

28. La expirarea termenului de stagiu, conducătorul stagiului întocmeşte referinţa în care reflectă: gradul de pregătire a stagiarului, calităţile profesionale şi însuşirea deprinderilor practice şi teoretice, dobîndite pe perioada stagierii, aprecierea calităţilor individuale şi recomandarea lui pentru funcţia de registrator, care se întocmeşte în 2 exemplare, dintre care un exemplar se transmite întreprinderii, iar unul se eliberează registratorului stagiar.

După expirarea perioadei de stagiu, persoanele care au efectuat stagiul profesional de registrator, indiferent de aprecierea acordată de registratorul responsabil de stagiere, pot participa la concursul pentru ocuparea funcţiei de registrator, în termen de un an din data expirării termenului de efectuare a stagiului.

 

Capitolul V

CONTROLUL ACTIVITĂŢII REGISTRATORULUI

29. Activitatea registratorului este supusă controlului din partea Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru şi întreprinderii în ceea ce priveşte:

a) respectarea termenelor de examinare a cererilor;

b) respectarea legislaţiei în procesul înregistrării;

c) respectarea legislaţiei privind efectuarea modificărilor în registrul bunurilor imobile;

d) modul de ţinere a documentaţiei cadastrale;

e) respectarea disciplinei de muncă;

f) alte aspecte prevăzute de legislaţia în vigoare.

30. Registratorul este obligat să prezinte persoanelor abilitate cu efectuarea controlului informaţia, documentele şi explicaţiile solicitate.

31. Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru şi întreprinderea examinează actele şi acţiunile registratorului care, în conformitate cu legislaţia, sînt contestate de Agenţie şi întreprindere.

 

[Anexa nr.3 în redacţia Hot.Guv. nr.385 din 14.05.2010, în vigoare 21.05.2010]

 

 

Anexa nr.4

la Hotărîrea Guvernului

nr.1030 din 12 octombrie 1998

 

[Anexa nr.4 în redacţia Hot.Guv. nr.385 din 14.05.2010, în vigoare 21.05.2010]

 

REGULAMENTUL

privind modul de desfăşurare a concursului

pentru ocuparea funcţiei de registrator

 

1. Regulamentul privind modul de desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiei de registrator (în continuare – Regulamentul) este elaborat în temeiul art.12 din Legea cadastrului bunurilor imobile.

2. Prezentul Regulament stabileşte modalitatea organizării şi desfăşurării concursului, modul de activitate a Comisiei de concurs (în continuare – Comisia) pentru ocuparea funcţiei de registrator în cadrul întreprinderii specializate în cadastru şi în cadrul oficiilor cadastrale teritoriale.

3. Concursul este organizat de Întreprinderea Specializată în Cadastru (în continuare – întreprinderea).

Pentru fiecare concurs, întreprinderea, în baza deciziei Comisiei, stabileşte numărul de posturi anunţate la concurs, data, ora şi locul desfăşurării concursului.

4. Întreprinderea publică avizul despre organizarea concursului, cu cel puţin 30 de zile pînă la data desfăşurării lui, în mijloacele de informare în masă, inclusiv într-un ziar republican, pe pagina web a Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru şi a întreprinderii.

Anunţul va conţine:

a) denumirea şi sediul întreprinderii;

b) denumirea oficiului cadastral teritorial unde există funcţia vacantă sau informaţia despre organizarea concursului pentru suplinirea funcţiei de registrator din cadrul întreprinderii;

c) condiţiile de participare la concurs;

d) actele ce urmează a fi prezentate;

e) data limită de depunere a actelor;

f) numărul de telefon, adresa electronică şi poştală, persoana responsabilă de prezentarea informaţiei suplimentare şi primirea actelor.

5. Concursul se desfăşoară în baza principiului teritorial. Pentru fiecare funcţie vacantă (funcţii vacante) în oficiul cadastral teritorial sau în întreprindere, concursul se organizează între persoanele admise la concurs (în continuare – candidaţii) care pretind la ocuparea funcţiei de registrator în oficiul cadastral respectiv sau în întreprindere.

6. Pentru desfăşurarea concursului, întreprinderea sistematizează şi pune la dispoziţia candidaţilor, prin plasarea pe pagina web a Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru şi a întreprinderii, lista de acte ale căror prevederi urmează a fi studiate, precum şi lista cu temele pentru proba scrisă şi interviu.

7. Candidatul prezintă personal la întreprindere, în termenul indicat în aviz, următoarele acte:

a) cererea de participare la concurs;

b) formularul de participare la concurs completat (conform anexei la prezentul Regulament);

c) actul de identitate (în copie);

d) diploma de licenţă şi anexa cu privire la situaţia academică (în copii);

e) carnetul de muncă, în funcţie de caz (în copie);

f) cazierul judiciar (în original);

g) certificatele medicale de sănătate, inclusiv cele eliberate de narcolog şi psihiatru (în original).

8. Comisia, în termen de cel mult 10 zile calendaristice pînă la data desfăşurării probei scrise, examinează actele candidaţilor care au depus cerere de participare la examen, în vederea stabilirii dacă ei întrunesc condiţiile necesare pentru a fi admişi la concurs, în conformitate cu art.12 din Legea cadastrului bunurilor imobile.

9. Întreprinderea, cu cel puţin 7 zile calendaristice pînă la desfăşurarea concursului, anunţă în scris candidaţii despre admiterea sau neadmiterea la concurs, inclusiv motivele neadmiterii.

Despre modificările intervenite, din motive obiective, referitor la data, ora, locul desfăşurării concursului, candidaţii sînt anunţaţi prin scrisoare recomandată sau prin înştiinţare scrisă, luată la cunoştinţă contra semnătură.

10. Concursul este susţinut în faţa Comisiei, instituită prin ordinul Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru, alcătuită din 9 membri, inclusiv preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul. Cinci membri ai Comisiei sînt numiţi din cadrul Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru şi patru – din angajaţi ai întreprinderii. Preşedinte al Comisiei este numit directorul general al Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru, vicepreşedinte al Comisiei – vicedirectorul general al Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru.

11. Comisia are următoarele atribuţii:

a) stabileşte lista actelor normative necesare consultării, temele pentru proba scrisă şi lista întrebărilor pentru interviu;

b) stabileşte durata probei scrise şi a interviului;

c) examinează actele candidaţilor şi îndeplinirea de către ei a condiţiilor de participare la concurs;

d) aprobă lista candidaţilor admişi la concurs;

e) apreciază rezultatele fiecărui candidat.

12. Atribuţiile preşedintelui Comisiei:

a) conduce activitatea Comisiei;

b) stabileşte data desfăşurării şedinţelor;

c) conduce şedinţele Comisiei.

În lipsa preşedintelui Comisiei, atribuţiile acestuia sînt exercitate de vicepreşedintele comisiei de concurs.

13. Secretarul Comisiei:

a) asigură respectarea procedurii de organizare şi desfăşurare a concursului;

b) pune la dispoziţia candidaţilor formularele de participare la concurs;

c) primeşte de la candidaţi actele ce urmează a fi prezentate, controlează veridicitatea copiilor prezentate;

d) prezintă rezultatele concursului preşedintelui Comisiei;

e) comunică candidaţilor admişi la concurs data, locul şi ora desfăşurării concursului;

f) comunică în scris candidaţilor rezultatele concursului;

g) perfectează procesele-verbale şi altă documentaţie privind activitatea Comisiei;

h) informează membrii Comisiei despre data, ora, locul şi ordinea de zi a şedinţei;

i) transmite Direcţiei resurse umane a întreprinderii, prin act de predare-primire, toate documentele Comisiei, la încetarea activităţii acesteia;

j) arhivează contestaţiile depuse de către candidaţi, procesele-verbale ale şedinţelor Comisiei şi hotărîrile adoptate de aceasta;

k) îndeplineşte alte sarcini în scopul asigurării bunei desfăşurări a concursului.

14. Pentru desfăşurarea concursului, Comisia se întruneşte în şedinţă. Fiecare membru al Comisiei este în drept, după caz, să anexeze la procesul-verbal al şedinţei, după caz, opinia sa separată.

Şedinţa este deliberativă, dacă sînt prezenţi cel puţin două treimi din membrii Comisiei.

15. Concursul include proba scrisă şi interviul.

Proba scrisă are drept scop testarea cunoştinţelor şi abilităţilor necesare pentru îndeplinirea funcţiei de registrator, conform legislaţiei.

Proba scrisă este susţinută în faţa Comisiei de examinare, instituită, la decizia Comisiei, din 3 membri ai săi.

Conţinutul probei scrise, gradul de complexitate al acesteia se stabilesc de Comisie. Comisia elaborează cel puţin trei variante pentru proba scrisă, a cîte 10 întrebări fiecare, care se sigilează în plicuri separate. Toţi candidaţii la ocuparea unei funcţii vacante îndeplinesc concomitent aceeaşi variantă a probei scrise. Durata probei scrise se stabileşte de Comisie, dar nu mai mult de o oră astronomică. Lucrările candidaţilor se codifică înainte de începerea probei scrise şi se decodifică după aprecierea lor.

16. Secretarul Comisiei, cu 15 minute înainte de începerea fiecărei probe a examenului, face apelul nominal al candidaţilor în vederea îndeplinirii formalităţilor prealabile examenului (verificarea identităţii, împărţirea colilor de examen etc.). Identitatea candidatului se stabileşte numai în baza buletinului de identitate. După verificarea identităţii, ieşirea candidaţilor din sală se interzice pînă la momentul în care vor preda lucrările.

17. După începerea examenului, accesul oricărei alte persoane în afară de membrii Comisiei şi persoanele desemnate de preşedintele Comisiei pentru supravegherea desfăşurării examenului este interzis.

Candidaţilor nu li se permite deţinerea sau folosirea vreunei surse de consultare sau a telefoanelor mobile ori a oricăror alte mijloace de comunicare la distanţă.

Nerespectarea prevederilor menţionate atrage eliminarea de la examen, cu aplicarea menţiunii “anulat” pe lucrare, acest fapt fiind consemnat în procesul-verbal al Comisiei.

Candidaţii sînt preîntîmpinaţi despre expirarea timpului pentru examen cu cel puţin 15 minute înainte de încheierea acestuia.

18. Aprecierea probei scrise se face prin sistemul de puncte: 0; 0,5 sau 1 pentru fiecare întrebare separat. Verificarea lucrărilor scrise se efectuează de Comisia de examinare.

Nota acordată lucrării de fiecare membru al Comisiei de examinare este suma punctajului acordat. Media aritmetică a notelor acordate de toţi membrii Comisiei de examinare se consideră nota finală pentru proba scrisă şi se consemnează în procesul-verbal al Comisiei.

Candidaţii pentru funcţia de registrator în oficiile cadastrale teritoriale, care la proba scrisă au obţinut nota finală mai mică de 7, sînt excluşi din concurs. Candidaţii pentru funcţia de registrator în cadrul întreprinderii sînt excluşi din concurs dacă au obţinut nota finală mai mică de 8.

19. Interviul se susţine în termen de cel mult 5 zile de la data susţinerii probei scrise.

Durata interviului se stabileşte de Comisie. Aprecierea interviului se face prin “susţinut” şi “nesusţinut”, prin votul deschis cu simpla majoritate de voturi din numărul celor prezenţi la şedinţă. În caz de egalitate de voturi, interviul se va considera “susţinut”.

20. Rezultatele concursului se fixează în procesul-verbal, care se semnează de toţi membrii prezenţi la şedinţă. Procesul-verbal cu privire la rezultatele concursului, în termen de trei zile, este prezentat Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru şi directorului întreprinderii.

21. Rezultatele concursului se comunică în scris candidaţilor de către secretarul Comisiei, în termen de 5 zile lucrătoare de la adoptarea deciziei.

22. Cheltuielile pentru organizarea şi desfăşurarea concursului (publicarea anunţului, multiplicarea formularelor de participare, serviciile poştale etc.) sînt suportate de întreprindere.

Cheltuielile pentru participarea la concurs (deplasarea la locul desfăşurării concursului, cazarea, utilizarea mijloacelor de comunicaţie etc.) sînt suportate de candidaţii la concurs.

23. În cazul în care candidaţii nu au depus actele în termenul stabilit sau în urma organizării concursului nu a fost selectat candidatul potrivit, se anunţă concurs repetat.

24. Contestaţiile privind organizarea, desfăşurarea şi rezultatele concursului se depun la Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru.

Candidatul care consideră că la desfăşurarea concursului au fost încălcate prevederile prezentului Regulament, i-a fost lezat un drept al său recunoscut de lege, poate depune o contestaţie argumentată a deciziei ori a procedurii aplicate.

Contestaţiile se depun în termen de 3 zile lucrătoare de la anunţarea rezultatelor.

Contestaţii referitor la notele finale la proba scrisă acordate de către Comisie nu se admit.

25. Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru desemnează membrii Comisiei de examinare a contestaţiilor, în număr de cel puţin 3 membri.

Contestaţia se examinează în termen de 7 zile lucrătoare de la data depunerii ei.

26. Contestaţia este depusă în formă scrisă şi trebuie să conţină:

a) numele şi prenumele candidatului care formulează contestaţia;

b) postul vacant de registrator pentru care a candidat;

c) esenţa şi temeiul contestaţiei, cu indicarea drepturilor şi intereselor legitime ale depunătorului contestaţiei, încălcate în cadrul desfăşurării concursului;

d) data şi semnătura.

27. Comisia de examinare a contestaţiilor va lăsa contestaţia fără examinare în cazul în care:

a) a fost depusă cu încălcarea termenului stabilit;

b) nu corespunde cerinţelor specificate în pct.26 din prezentul Regulament.

În cazul în care Comisia de examinare a contestaţiilor constată încălcarea Regulamentului, urmează să adopte măsurile necesare pentru restabilirea drepturilor candidatului.

28. În urma examinării contestaţiei, Comisia de examinare a contestaţiilor adoptă una dintre următoarele decizii:

a) respinge contestaţia, în cazul prevăzut de pct.24 alineatul patru din prezentul Regulament;

b) lăsa contestaţia fără examinare, în cazurile prevăzute de pct.27 din prezentul Regulament;

c) recunoaşte contestaţia drept întemeiată şi întreprinde măsurile pentru restabilirea drepturilor candidatului.

29. Rezultatul examinării contestaţiei se aduce la cunoştinţa candidatului care a depus contestaţia, în scris, în termen de 3 zile lucrătoare de la data emiterii lui.

În cazul în care candidatul nu este de acord cu rezultatul examinării contestaţiei, acesta este în drept să se adreseze în instanţa de judecată competentă.

30. Întreprinderea ţine evidenţa persoanelor care au susţinut probele în faţa Comisiei, conform prezentului Regulament, însă nu au fost acceptate din lipsă de posturi vacante. La apariţia postului vacant, în termen de un an de la data desfăşurării concursului, întreprinderea este în drept să angajeze în funcţie candidatul care a participat la concurs şi a obţinut cea mai înaltă notă finală.

 

Anexă

la Regulamentul privind modul de

desfăşurare a concursului pentru

ocuparea funcţiei de registrator

 

Formular de participare

la concursul pentru ocuparea funcţiei de registrator

 

Denumirea organului
cadastral în care există
funcţia vacantă
 
 
 
Numele şi prenumele
candidatului
 
 
Data naşterii 
Adresa poştală, e-mail 
 
Telefon de contact 
 
Studii, inclusiv postuniversitare
(instituţia absolvită, specialitatea)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Cursuri de specializare/perfecţionare
în ultimii 4 ani
 
 
 
 
 
 
 
Vechimea totală în muncă 
 
Vechimea în muncă în
funcţia de jurist
 
 
 
 
Termenul de efectuare a stagiului
(dacă a fost efectuat)
 
 
 
Antecedente penale 
 
 
Funcţia deţinută în prezent 
 
 
Nivelul de cunoaştere a limbilor 
 
 
 
 
 
Abilităţi de lucru la calculator 
 
 
 
Acte anexate 
 
 
 
 
 
 
 
 

Declar pe propria răspundere că datele furnizate în acest formular sînt veridice. Accept dreptul întreprinderii specializate în cadastru de a verifica datele din formular şi din actele prezentate.

 

Semnătura candidatului________________________

Data________________________________________

 

[Anexa nr.4 în redacţia Hot.Guv. nr.385 din 14.05.2010, în vigoare 21.05.2010]

[Anexa nr.4 completată prin Hot.Guv. nr.1587 din 29.12.03, în vigoare 01.01.04]