H O T Ă R Î R E
privind Raportul asupra auditului regularităţii efectuat la Ministerul
Ecologiei şi Resurselor Naturale şi la unele instituţii din subordine
pe perioada anului 2007
nr. 39 din 12.06.2008
Monitorul Oficial nr.157-159/34 din 19.08.2008
* * *
Curtea de Conturi, în prezenţa ministrului ecologiei şi resurselor naturale dna V.Ivanov şi ex-ministrului dl C.Mihailescu, şefului interimar al Direcţiei planificare, finanţe şi evidenţă contabilă a Ministerului Ecologiei şi Resurselor Naturale dna T.Chiriac, şefului şi contabilului-şef ai Inspectoratului Ecologic de Stat dl V.Dermenji şi dna N.Pohilă, directorului şi contabilului-şef ai Serviciului Hidrometeorologic de Stat dl V.Cazac şi dna E.Romanenco, directorului Institutului de Ecologie şi Geografie dna T.Constantinov, şefului Direcţiei finanţele economiei naţionale şi investiţii capitale a Ministerului Finanţelor dl V.Bînzaru, precum şi a altor persoane cu funcţii de răspundere din cadrul instituţiilor verificate, călăuzindu-se de art.27 alin.(4) din Legea nr.312-XIII din 08.12.1994 "Privind Curtea de Conturi"1 (cu modificările şi completările ulterioare), a examinat Raportul asupra auditului regularităţii efectuat la Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale (în continuare – MERN) şi la unele instituţii din subordine pe perioada anului 2007.
________________
1 Republicată în ediţia specială a M.O. din 09.12.2005.
Acţiunile de audit s-au efectuat conform Programului activităţii de control/audit a Curţii de Conturi pe anul 2008, avînd ca obiectiv obţinerea unei asigurări rezonabile că informaţiile din rapoartele financiare ale MERN şi ale unor instituţii din subordine oferă o imagine reală şi nu prezintă erori materiale, iar operaţiunile economico-financiare s-au efectuat potrivit reglementărilor prestabilite, precum şi stabilirea gradului de regularitate la respectarea actelor normative, regulamentelor interne, estimarea conformităţii modului de administrare şi gestionare a mijloacelor publice şi evaluarea sistemului de control intern al MERN şi al unor instituţii din subordine.
Examinînd rezultatele auditului, audiind raportul prezentat şi explicaţiile persoanelor cu funcţii de răspundere prezente în şedinţă, Curtea de Conturi
A CONSTATAT:
Auditul a relevat existenţa unor erori în situaţiile financiare; cazuri de nerespectare a organizării evidenţei contabile în conformitate cu politicile contabile; încălcări grave la utilizarea mijloacelor financiare (îndeosebi ale Fondului Ecologic Naţional şi ale fondurilor ecologice locale); abateri de la cadrul legal la efectuarea achiziţiilor din bani publici, precum şi în alte cazuri; aspecte negative la toate componentele controlului intern; abateri de la cadrul instituţional, acestea fiind consemnate în Raportul de audit anexat.
Cele menţionate au fost cauzate de: funcţionalitatea neadecvată a controlului intern; nedifinirea şi nedelegarea clară a responsabilităţilor fiecărui angajat în procesul de utilizare a banilor publici; neasigurarea ţinerii evidenţei contabile în conformitate cu reglementările în domeniu; neaplicarea corectă a legislaţiei la retribuirea muncii, achiziţionarea mărfurilor şi serviciilor; iresponsabilitatea persoanelor cu funcţii de răspundere din cadrul ministerului privind gestionarea resurselor financiare publice; lipsa unui control permanent din partea consiliilor de administrare ale Fondului Ecologic Naţional şi fondurilor ecologice locale asupra gestionării legale şi eficiente a mijloacelor acestora.
Ţinînd cont de faptele constatate şi de concluziile făcute pe rezultatele auditului, misiunea de audit refuză exprimarea opiniei asupra situaţiilor financiare raportate de către MERN în Raportul consolidat şi în Raportul privind încasarea şi utilizarea mijloacelor Fondului Ecologic Naţional, la 31.12.2007. Se exprimă opinie nefavorabilă asupra Raportului financiar al aparatului central al MERN, opinie cu rezerve prin limitarea sferei de aplicare a auditului asupra Raportului financiar al Inspectoratului Ecologic de Stat, opinie fără rezerve cu paragraf explicativ asupra Raportului financiar al Serviciului Hidrometeorologic de Stat şi opinie fără rezerve asupra Raportului financiar al Institutului de Ecologie şi Geografie, la 31.12.2007.
Reieşind din cele expuse, în temeiul art.27, art.28 şi art.29 din Legea nr.312-XIII din 08.12.1994 "Privind Curtea de Conturi", Curtea de Conturi
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Raportul asupra auditului regularităţii efectuat la Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale şi la unele instituţii din subordine pe perioada anului 2007, conform anexei, care este parte componentă a prezentei hotărîri.
2. Se cere de la conducerea Ministerului Ecologiei şi Resurselor Naturale (dna V.Ivanov), Inspectoratului Ecologic de Stat (dl V.Dermenji), Serviciului Hidrometeorologic de Stat (dl V.Cazac), Institutului de Ecologie şi Geografie (dna T.Constantinov) să întreprindă acţiuni concrete şi eficiente în vederea lichidării încălcărilor şi neajunsurilor stabilite, inclusiv restituirea mijloacelor Fondului Ecologic Naţional şi fondurilor ecologice locale (transferate unor agenţi economici cu încălcarea cadrului legal), cu aplicarea sancţiunilor disciplinare, în conformitate cu legislaţia în vigoare, faţă de persoanele cu funcţii de răspundere care au comis încălcări la utilizarea mijloacelor financiare şi gestionarea patrimoniului public.
3. Se recomandă conducerii instituţiilor nominalizate:
3.1. să întreprindă măsuri eficiente privind executarea recomandărilor indicate în punctele: 4.4.1.-4.4.12.; 5.6.1.- 5.6.4.; 6.6.1.- 6.6.3. şi 7.6.1.-7.6.3. din Raport;
3.2. să stabilească şi să menţină în cadrul Ministerului şi al instituţiilor nominalizate un sistem de management financiar şi control, capabil să asigure îndeplinirea obiectivelor acestuia, în condiţiile gestionării legale, econome şi eficiente a resurselor financiare publice şi, în mod special, a mijloacelor Fondului Ecologic Naţional şi fondurilor ecologice locale.
4. Se recomandă conducerii Ministerului Ecologiei şi Resurselor Naturale să întreprindă măsuri pentru înaintarea în modul stabilit a propunerilor de unificare în actele legislative şi normative a denumirii corecte a Institutului de Ecologie şi Geografie, precum şi în vederea asigurării înregistrării Oficiului Biodiversitate în condiţiile actelor normative, cu includerea acestuia în Lista instituţiilor subordonate Ministerului Ecologiei şi Resurselor Naturale.
5. Se ia act că:
5.1. Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale a evaluat şi a înregistrat în evidenţa contabilă cărţile şi ediţiile periodice publicate din contul Fondului Ecologic Naţional în valoare de 890,5 mii lei.
5.2. Serviciul Hidrometeorologic de Stat:
5.2.1. a anulat suplimentele, sporurile şi indemnizaţiile achitate unor angajaţi contrar prevederilor cadrului legal începînd cu 01.01.2008;
5.2.2. a majorat valoarea iniţială a utilajului cu 367,7 mii lei.
5.3. Institutul de Ecologie şi Geografie a înregistrat în evidenţa contabilă uzura mijloacelor fixe în sumă de 85,9 mii lei.
5.4. Curtea de Conturi a remis Ministerului Afacerilor Interne, pentru examinare după competenţă, materialele privind legalitatea alocării şi utilizării mijloacelor din Fondul Ecologic Naţional.
5.5. Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei examinează legalitatea cheltuielilor efectuate de către Inspectoratul Ecologic de Stat pentru deplasări.
6. Se informează Ministerul Finanţelor despre rezultatele auditului regularităţii efectuat la Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale şi la unele instituţii din subordine pe perioada anului 2007, pentru monitorizarea utilizării conform destinaţiei a mijloacelor publice de către acestea, în special a mijloacelor Fondului Ecologic Naţional şi fondurilor ecologice locale, prin sporirea responsabilităţii în verificarea camerală a documentelor prezentate spre finanţare.
7. Materialele privind legalitatea alocării şi utilizării mijloacelor Fondului Ecologic Naţional de către Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale şi ale fondurilor ecologice locale de către Inspectoratul Ecologic de Stat se remit Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, pentru examinare după competenţă.
8. Se informează Procuratura Generală despre rezultatele auditului regularităţii efectuat la Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale şi la unele instituţii din subordine pe perioada anului 2007, pentru o posibilă luare de atitudine conform competenţei.
9. Se informează Guvernul despre rezultatele auditului regularităţii efectuat la Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale şi la unele instituţii din subordine pe perioada anului 2007, pentru luare de atitudine, şi se recomandă să examineze capacitatea instituţională a subdiviziunilor care administrează mijloacele Fondului Ecologic Naţional şi fondurilor ecologice locale, întru gestionarea eficientă a fondurilor respective, ţinîndu-se cont de sporirea veniturilor şi cheltuielilor acestora şi de numărul în creştere al beneficiarilor de proiecte implementate.
10. Prezenta hotărîre se aduce la cunoştinţă Preşedintelui Republicii Moldova.
11. Rezultatele auditului se aduc la cunoştinţă Comisiei parlamentare pentru administraţia publică, ecologie şi dezvoltarea teritoriului, pentru întreprinderea măsurilor de rigoare.
12. Despre măsurile întreprinse referitor la punctele 2; 3; 4 şi 6 din prezenta hotărîre se va informa Curtea de Conturi în termen de 3 luni.
13. Prezenta hotărîre se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.6 alin.(3) din Legea "Privind Curtea de Conturi".
PREŞEDINTELE CURŢII DE CONTURI | Ala POPESCU |
Chişinău, 12 iunie 2008. | |
Nr.39. |
Aprobat
prin Hotărîrea Curţii de Conturi
nr.39 din 12 iunie 2008
RAPORT
asupra auditului regularităţii efectuat la Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale
şi la unele instituţii din subordine pe perioada anului 2007
1. Introducere
1.1. Temeiul, perioada şi aria de aplicabilitate a auditului
Temeiul auditului regularităţii la Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale (în continuare – MERN) şi la unele instituţii din subordine îl constituie Programul activităţii de control/audit a Curţii de Conturi pe anul 2008. Auditul a fost exercitat pe perioada de activitate a anului bugetar 2007 şi s-a desfăşurat de la 01.04.2008 pînă la 23.05.2008. Suplimentar la rapoartele proprii şi consolidate ale MERN, auditului au fost supuse şi rapoartele a 3 instituţii din subordine, raportul Fondului Ecologic Naţional (în continuare – FEN), precum şi raportul fondului ecologic local (în continuare – FEL), gestionat de Inspectoratul Ecologic de Stat.
1.2. Responsabilitatea părţilor în audit
Conducerea MERN este responsabilă de întocmirea şi prezentarea rapoartelor financiare proprii şi celor consolidate, în ordinea stabilită, cu respectarea termenelor de prezentare. Conducerea instituţiilor din subordine este responsabilă de pregătirea şi prezentarea regulamentară MERN a rapoartelor financiare proprii. MERN şi instituţiile din subordine au obligaţia să asigure prevenirea, depistarea faptelor de fraudă şi de comitere a erorilor. De asemenea, avînd în vedere statutul de executor de buget, conducerea este responsabilă de utilizarea eficientă şi conform destinaţiei a alocaţiilor bugetare.
Responsabilitatea controlorilor Curţii de Conturi este de a audita raportul anual potrivit standardelor de audit acceptate, cu scopul de a evalua dacă raportul şi componentele lui sînt veridice, reale şi fidele, iar modul în care au fost administrate şi gestionate mijloacele financiare sînt conforme cadrului legal.
1.3. Rapoartele financiare auditate
Rapoartele financiare ale MERN, care constau din Bilanţul generalizator privind executarea bugetului din contul veniturilor/cheltuielilor de bază şi Bilanţul generalizator privind executarea bugetului din contul mijloacelor, fondurilor speciale şi altor mijloace, precum şi Rapoartele privind executarea bugetului din contul cheltuielilor de bază, Rapoartele privind încasarea şi utilizarea mijloacelor speciale şi Rapoartele privind încasarea şi utilizarea mijloacelor Fondului Ecologic Naţional şi fondurilor ecologice locale, întrunesc raportul pe aparatul central şi consolidarea a 4 rapoarte financiare ale instituţiilor subordonate Ministerului.
1.4. Baza normativă a auditului
Auditul a fost realizat în conformitate cu Standardele de audit ale Curţii de Conturi, aprobate prin Hotărîrile Curţii de Conturi nr.70 din 16.10.2006 "Despre aprobarea Standardelor de audit aplicabile etapei de planificare şi Standardelor de audit aplicabile la etapa procedurilor de audit"1; nr.79 din 16.11.2006 "Despre aprobarea Standardelor generale de audit şi Standardului de audit aplicabil etapei de raportare"2; nr.2 din 11.01.2007 "Despre aprobarea Standardelor de audit speciale"3.
________________
1 M.O., 2007, nr.178-179, art.56.
2 M.O., 2007, nr.178-179, art.57.
3 M.O., 2007, nr.178-179, art.58.
2. Prezentare generală
2.1. Obiectivele auditului
Obiectivul general al auditului regularităţii a constat în obţinerea probelor de audit rezonabile pentru susţinerea constatărilor şi opiniei controlorilor dacă rapoartele MERN şi ale altor entităţi auditate sînt corecte, oferă o imagine veridică, autentică, completă privind informaţia despre situaţia financiară şi procesul de consolidare a rapoartelor în toate aspectele semnificative, iar operaţiunile sînt legale şi regulamentare.
Obiectivul principal al auditului s-a referit la analiza managementului financiar, determinînd acurateţea/exactitatea evidenţei situaţiilor financiare, nivelul de organizare de către aparatul central al Ministerului a evidenţei contabile şi a procesului de consolidare a rapoartelor instituţiilor din subordine.
Obiectivele specifice ale auditului s-au referit la evaluarea legalităţii şi regularităţii utilizării mijloacelor financiare; formarea şi utilizarea mijloacelor FEN şi FEL; operaţiunile de procurări; evidenţa patrimoniului; principiile contabile folosite la întocmirea rapoartelor; abaterile de la indicatorii aprobaţi; factorii care au intervenit şi au afectat/influenţat semnificativ asupra situaţiei financiare a entităţilor în perioada auditată faţă de cea precedentă etc.
2.2. Planificarea auditului
Auditul regularităţii s-a efectuat în conformitate cu Planul general privind auditul regularităţii şi cu Planul de acţiuni privind realizarea misiunii de audit. Alte proceduri aferente perioadei de planificare au fost efectuate concomitent cu exercitarea auditului propriu-zis.
Probele de audit au fost obţinute în rezultatul testării controlului intern şi aplicării diferitor tehnici şi proceduri de fond. Au fost evaluate principiile contabile aplicate, obiectivele semnificative stabilite şi realizate de către conducere. Au fost utilizate proceduri analitice, prin analiza indicatorilor şi elementelor de importanţă semnificativă, investigaţia motivelor abaterilor de la indicatorii aprobaţi, a schimbărilor intervenite în perioada auditată în comparaţie cu cea precedentă.
Pragul de semnificaţie (materialitatea), utilizat în cadrul auditării situaţiilor financiare, de 2% – la cheltuieli, de 2% – la venituri şi de 4% – la volumul total al patrimoniului public gestionat de entitatea respectivă, este stabilit conform Standardului de audit al Curţii de Conturi. În unele cazuri, s-a considerat oportun de a analiza şi situaţiile financiare care se încadrau în pragul de materialitate.
Pentru abordarea misiunii de audit, ţinînd cont de pragul de materialitate sus-numit, au fost evaluate unele domenii identificate ca zone cu probabilitate de apariţie a riscului: complexitatea cadrului legislativ-normativ de reglementare a domeniului şi activităţilor entităţilor; structurile instituţionale şi tranzacţiile efectuate de entităţi; gradul de înţelegere şi dezvăluire a informaţiei privind situaţia financiară a MERN şi instituţiilor din subordine în procesul de contabilizare şi consolidare a rapoartelor; periodicitatea controlului extern; realizarea veniturilor şi executarea cheltuielilor din mijloacele speciale; gestionarea FEN şi FEL, cheltuielile executate la procurarea bunurilor materiale; cheltuielile la retribuirea muncii; situaţia privind decontările cu debitorii şi creditorii.
În dependenţă de riscurile identificate şi avînd în vedere obiectivele auditului, concomitent cu auditarea MERN, au fost auditate instituţiile: Inspectoratul Ecologic de Stat, Serviciul Hidrometeorologic de Stat şi Institutul de Ecologie şi Geografie.
3. Constatări, concluzii şi recomandări
3.1. Cadrul legal şi contextual în care MERN şi instituţiile din subordine îşi desfăşoară activitatea
Pentru atingerea scopului misiunii de audit, echipa de audit a procedat cu prioritate la identificarea aspectelor generale, care să definească cît mai fidel mediul în care entitatea îşi desfăşoară activitatea.
MERN este organul central de specialitate al statului care, potrivit exigenţelor actuale, îşi exercită funcţiile în monitoringul calităţii componentelor de mediu, asigurarea protecţiei mediului înconjurător şi reglementarea folosirii resurselor naturale. Activitatea MERN este reglementată de Regulamentul aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.573 din 13.06.2005 "Cu privire la aprobarea structurii, efectivului-limită şi Regulamentului Ministerului Ecologiei şi Resurselor Naturale"4 (cu modificările şi completările ulterioare; în continuare – Hotărîrea Guvernului nr.573).
________________
4 M.O., 2005, nr.83-85, art.622.
Potrivit Regulamentului, MERN are următoarele atribuţii: elaborarea şi promovarea politicilor şi strategiilor statului în domeniul protecţiei mediului, utilizării raţionale a resurselor naturale, conservării biodiversităţii, identificarea problemelor prioritare, elaborarea şi promovarea programelor şi planurilor de acţiuni în domeniile sale de activitate, gestionarea FEN, coordonarea activităţii FEL etc.
Pentru anul 2007, efectivul-limită al aparatului central al MERN a fost stabilit în număr de 25 unităţi, care la 17.12.2007 a fost majorat pînă la 33 de unităţi în baza Hotărîrii Guvernului nr.1418 din 17.12.2007 "Cu privire la aprobarea modificărilor ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului"5.
________________
5 M.O., 2007, nr.198-202, art. 1470.
În conformitate cu Anexa nr.3 la Hotărîrea Guvernului nr.573, MERN îi sînt subordonate: Inspectoratul Ecologic de Stat (în continuare – IES); Serviciul Hidrometeorologic de Stat (în continuare – SHS); Agenţia de Stat pentru Geologie "AGeoM" (în continuare – AGeoM); Institutul Naţional de Ecologie "INECO"; Î.S. "Expediţia Hidrogeologică "EHGeoM" (în continuare – EHGeoM); Agenţia Naţională de Reglementare a Activităţilor Nucleare şi Radiologice (în continuare – ANRANR).
MERN n-a întreprins măsuri de ajustare a listei instituţiilor la cadrul legal. Ca urmare, lista instituţiilor nu este actualizată şi nu corespunde realităţii. Astfel, în pct.4 din Anexa nr.3 la Hotărîrea Guvernului nr.573, este inclus ca instituţie subordonată MERN – Institutul Naţional de Ecologie "INECO", pe cînd conform pct.1 din Hotărîrea Guvernului nr.1326 din 14.12.2005 "Cu privire la măsurile de optimizare a infrastructurii sferei ştiinţei şi inovării"6 (cu modificările şi completările ulterioare) şi pct.9 din Anexa nr.1 la această hotărîre, Institutul de Ecologie a fost contopit cu Institutul de Geografie, în rezultatul reorganizării fiind creat Institutul de Ecologie şi Geografie, care are o subordonare dublă, fiind atît în subordinea MERN, cît şi a Academiei de Ştiinţe a Moldovei. Totodată, în art.20 alin.(2) din Legea nr.1515-XII din 16.06.1993 "Privind protecţia mediului înconjurător"7 (cu modificările şi completările ulterioare; în continuare – Legea nr.1515-XII), ca una din subdiviziunile principale ale autorităţii centrale pentru resursele naturale şi mediu se numără Institutul Naţional de Ecologie. Reieşind din cele menţionate, una şi aceeaşi instituţie în diferite acte normative şi legislative figurează cu 3 denumiri: Institutul Naţional de Ecologie "INECO", Institutul de Ecologie şi Geografie şi Institutul Naţional de Ecologie.
________________
6 M.O., 2005, nr.168-171, art.1406.
7 Monitor, 1993, nr.10, art.283.
Oficiul Biodiversitate, creat în vederea realizării prevederilor Hotărîrii Parlamentului nr.112-XV din 27.04.2001 "Cu privire la aprobarea Strategiei naţionale şi a Planului de acţiuni în domeniul conservării diversităţii biologice"8, a fost reorganizat prin Ordinul ministrului ecologiei şi resurselor naturale nr.67 din 13.07.20059, căpătînd statut de persoană juridică, şi, potrivit propriului regulament, aprobat prin acelaşi ordin, este o subdiviziune necomercială şi nonprofit a MERN. Devenind persoană juridică, Oficiul Biodiversitate n-a fost înregistrat în modul stabilit în Registrul datelor despre organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţile administraţiei publice locale, după cum prevede Regulamentul "Cu privire la evidenţa de stat a organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţilor administraţiei publice locale", aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1004 din 29.08.200610 (cu modificările şi completările ulterioare). În acelaşi timp, Oficiul nu figurează ca componentă structurală a MERN în Hotărîrea Guvernului nr.573, fapt constatat şi în Hotărîrea Curţii de Conturi nr.29 din 01.06.2006 "Privind raportul asupra utilizării mijloacelor pentru întreţinerea Ministerului Ecologiei şi Resurselor Naturale, formării şi utilizării mijloacelor Fondului Ecologic Naţional în perioada anului 2005"11 (în continuare – Hotărîrea CC nr.29). Conducerea MERN n-a executat cerinţa pct.1.3. din Hotărîrea CC nr.29 privind asigurarea înregistrării în termenele legale a Oficiului Biodiversitate, determinînd forma organizatorico-juridică şi activitatea acestuia în condiţiile actelor normative. Oficiul activează şi în continuare în condiţiile menţionate, fiind întreţinut din mijloacele alocate din FEN pentru realizarea proiectelor. În anul 2007, Oficiului i-au fost transferate din FEN mijloace în sumă de 142,5 mii lei, care au fost utilizate doar pentru întreţinerea acestuia.
________________
8 M.O., 2001, nr.90-91, art. 700.
9 Nu este dat publicităţii.
10 M.O., 2006, nr.142-145, art.1087.
11 M.O., 2006, nr.120-123, art. 26.
3.2 Constatări privind sinteza cheltuielilor aprobate pentru MERN şi instituţiile subordonate în anul 2007
În conformitate cu Legea bugetului de stat pe anul 2007 nr.348-XVI din 23.11.200612 (cu modificările şi completările ulterioare; în continuare – Legea nr.348-XVI), MERN şi instituţiilor subordonate le-au fost precizate pentru întreţinere surse financiare de la componenta de bază a bugetului de stat în sumă de 29614,8 mii lei, sau cu 40,8% mai mult faţă de cheltuielile anului 2006 (21039,3 mii lei).
________________
12 M.O., 2006, nr. 189-192, art. 893.
Din contul surselor bugetare s-a finanţat activitatea aparatului central al ministerului şi a 4 instituţii subordonate, din care auditării au fost supuse mijloacele alocate aparatului central şi instituţiilor subordonate – IES şi SHS.
De la componenta mijloace speciale au fost precizate mijloace în mărime de 14345,7 mii lei, sau mai puţin cu 3,7% faţă de cheltuielile executate în anul 2006 (14904,4 mii lei). Din FEN au fost precizate cheltuieli în mărime de 64843,4 mii lei, sau cu 6,4% mai mult faţă de cheltuielile executate în anul 2006 în sumă de 60945,9 mii lei.
Alocaţiile precizate MERN şi instituţiilor subordonate, pe tipuri de mijloace, în anul 2007, în comparaţie cu cheltuielile executate în anul 2006, se prezintă astfel:*
Diagrama nr.1
mii lei |
* Sursă: Rapoartele privind executarea bugetului instituţiei publice din contul cheltuielilor de bază
şi privind încasarea şi utilizarea mijloacelor speciale şi fondurilor speciale pe anii 2006-2007
Datele din diagramă denotă că în anul 2007 ponderea majoră la cheltuieli revine mijloacelor alocate din FEN, care constituie 64,8 mil.lei, sau 59,6% din suma totală, urmînd alocaţiile precizate din contul componentei de bază (29,6 mil.lei, sau 27,2%) şi cele precizate din contul componentei mijloace speciale (14,35 mil.lei, sau 13,2%).
Dinamica executării cheltuielilor de către minister şi instituţiile din subordine din contul componentei de bază şi mijloacelor speciale, în perioada anilor 2006-2007, se prezintă astfel:*
Tabelul nr.1
mii lei | ||||||||||
Denumirea instituţiei | Sursa de finanţare | Anul 2006 | Anul 2007 | Exe- cutat a.2007 faţă de a.2006, % | ||||||
Exe- cutat | Efectiv | Pre- cizat |
Exe- cutat | % execu- tării |
Efectiv | Devieri efectiv faţă de precizat, +/- | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8=7/6 | 9 | 10=9-6 | 11=7/4 |
Gr.12 "Protecţia mediului" | Aparatul central | componenta de bază | 1151,5 | 1205,1 | 1327,0 | 1326,2 | 99,9% | 1300,1 | -26,9 | 115,2% |
DAC** | componenta mijloace speciale | 116,5 | 258,4 | - | - | - | - | - | X | |
ANRANR | componenta de bază | - | - | 878,2 | 769,0 | 87,6% | 782,1 | -96,1 | X | |
componenta mijloace speciale | - | - | 36,0 | 24,5 | 68,1% | 20,6 | -15,4 | X | ||
TOTAL | - | - | 914,2 | 793,5 | 86,8% | 802,7 | -111,5 | X | ||
IES | componenta de bază | 7214,8 | 7155,3 | 11882,7 | 11839,2 | 99,6% | 11870,5 | -12,2 | 164,1% | |
componenta mijloace speciale | 12257,0 | 11430,7 | 11785,2 | 9766,0 | 82,9% | 9890,6 | -1894,6 | 79,7% | ||
TOTAL | 19471,8 | 18586 | 23667,9 | 21605,2 | 91,3% | 21761,1 | -1906,8 | 111,0% | ||
SHS | componenta de bază | 9027,2 | 8806,9 | 10587,8 | 10583,8 | 100,0% | 11007,6 | +419,8 | 117,2% | |
componenta mijloace speciale | 2530,9 | 628,9 | 2524,5 | 2521,3 | 99,9% | 3196,3 | +671,8 | 99,6% | ||
TOTAL | 11558,1 | 9435,8 | 13112,3 | 13105,1 | 99,9% | 14203,9 | +1091,6 | 113,4% | ||
Gr.13 "Industria şi construcţiile" | AGeoM | componenta de bază | 3645,8 | 3715,5 | 4939,1 | 4937,6 | 100,0% | 4965,3 | +26,2 | 135,4% |
TOTAL pe MERN | componenta de bază | 21039,3 | 20882,8 | 29614,8 | 29455,8 | 99,5% | 29925,6 | +310,8 | 140,0% | |
componenta mijloace speciale | 14904,4 | 12318 | 14345,7 | 12311,8 | 85,8% | 13107,5 | -1238,2 | 82,6% | ||
TOTAL | 47501,8 | 42636,6 | 57072,8 | 54872,7 | 96,2% | 57237 | +164,2 | 115,5% | ||
* Sursă: Rapoartele privind executarea bugetului instituţiei publice din contul cheltuielilor de bază, încasarea şi utilizarea mijloacelor speciale pe anii 2006-2007 ** DAC- Direcţia administrare a clădirii |
Datele din tabelul de mai sus denotă că finanţarea MERN şi instituţiilor din subordine din contul componentei de bază, în anul 2007, s-a efectuat la nivel de 99,5% (29455,8 mii lei), cu o creştere de 40,0% faţă de anul 2006. Aceasta a fost condiţionată de instituirea ANRANR şi de majorarea salariilor angajaţilor din sectorul bugetar conform prevederilor Legii nr.355-XVI din 23.12.2005 "Cu privire la sistemul de salarizare în sectorul bugetar"13 (cu modificările şi completările ulterioare; în continuare – Legea nr.355-XVI). Cheltuielile efective au fost contabilizate în mărime de 29925,6 mii lei, sau cu 310,8 mii lei mai mult faţă de volumul de alocaţii precizate. Depăşirea cheltuielilor efective faţă de cele precizate pe devizul de cheltuieli integral a fost generată de depăşirile admise de SHS (vezi Capitolul 6).
________________
13 M.O., 2006, nr.35-38, art.148.
Din contul mijloacelor speciale, în anul 2007 s-au precizat alocaţii în sumă de 14345,7 mii lei, fiind în descreştere cu 697,0 mii lei (4,6%) faţă de anul precedent. Au fost executate cheltuieli de casă în mărime de 12311,8 mii lei (85,8%). Cheltuielile efective au însumat 13107,5 mii lei, fiind în creştere cu 6,4% faţă de anul precedent.
Verificările efectuate asupra Rapoartelor privind executarea bugetului din contul cheltuielilor de bază au relevat că mijloacele alocate de la bugetul de stat pentru întreţinerea aparatului central în anul 2007 (fiind precizate cheltuieli în sumă de 1327,0 mii lei şi executate cheltuieli – 1326,2 mii lei), în majoritate, au fost utilizate la retribuirea muncii, precum şi la alte cheltuieli ce ţin de salarizare (contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii şi prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală). Ponderea acestora în volumul cheltuielilor totale în anul 2006 a constituit 86,7% şi în anul 2007 – 87,9%, cu o creştere de 1,2 puncte procentuale.
Urmare auditării şi analizei execuţiei bugetului la partea de cheltuieli, s-a relevat că cheltuielile contabilizate la aparatul central al MERN la finele exerciţiului bugetar nu sînt veridice.
Reieşind din pragul de materialitate stabilit, au fost verificate cheltuielile ce ţin de: salarizarea personalului; arendarea bunurilor; serviciile de telecomunicaţie şi de poştă; întreţinerea mijloacelor de transport. În aceste condiţii echipa de audit a identificat ca zone cu probabilitate majoră de apariţie a riscului aceste categorii de cheltuieli.
În rezultatul verificării calculelor şi documentelor primare ce confirmă utilizarea mijloacelor pentru retribuirea muncii şi derivatelor acesteia, s-a constatat că la retribuirea muncii s-au atribuit eronat cheltuielile privind plata indemnizaţiilor pentru concediu medical în sumă de 29,1 mii lei, ceea ce a influenţat asupra veridicităţii cheltuielilor înregistrate la articolul respectiv, acestea neîncadrîndu-se în gradul de materialitate (26,5 mii lei).
Misiunea de audit, testînd probele analitice, a constatat că din contul FEN au fost utilizate neîntemeiat mijloacele financiare pentru achitarea serviciilor ce ţin de întreţinerea aparatului central al MERN, prestate de către S.A. "Moldtelecom", Direcţia generală pentru administrarea clădirilor Guvernului (c/f 1006601001045) şi Î.S. "Pensiunea din Holercani" (c/f 1002601000899) în sumă totală de 79,6 mii lei. Astfel, n-a fost respectat art.85 din Legea nr.1515-XII şi pct.12 din Hotărîrea Guvernului nr.988 din 21.09.1998 "Despre aprobarea Regulamentului privind fondurile ecologice"14 (cu modificările şi completările ulterioare; în continuare – Regulamentul privind fondurile ecologice).
________________
14 M.O., 1998, nr.92-93, art.962.
A fost identificat riscul legat de apariţia fraudei la înregistrarea în contabilitate a operaţiunilor economice în perioada gestionară şi la raportarea acestora. Astfel, în evidenţa contabilă lipsesc documentele justificative privind înregistrările la cheltuieli efective a benzinei procurate din mijloace bugetare în sumă de 32,2 mii lei.
În rezultatul testării şi analizei probelor obţinute, operaţiunile ce ţin de evidenţa mijloacelor fixe la bilanţul aparatului central al MERN s-au determinat ca operaţiuni cu grad sporit al riscului de nerespectare a prevederilor legale, pe care motiv astfel de operaţiuni au fost supuse inventarierii. Inventarierea mijloacelor fixe efectuată în perioada auditului a constatat surplusuri de mijloace fixe şi bunuri materiale, transmise MERN din contul Proiectului "Managementul şi distrugerea stocurilor de poluanţi organici persistenţi", în sumă de 42,0 mii lei. N-a fost înregistrat în evidenţa contabilă fondul de bibliotecă (cărţi şi ediţii periodice în număr de 904 exemplare), factor ce a influenţat asupra veridicităţii înregistrărilor la acest cont.
De asemenea, n-au fost înregistrate la intrări cărţile editate din contul mijloacelor alocate din FEN în sumă de 990,0 mii lei, prin ce s-a încălcat art.15 alin.(1) lit.a) din Legea contabilităţii nr.426-XIII din 04.04.199515 (cu modificările şi completările ulterioare; în continuare – Legea nr. 426-XIII).
________________
15 Republicată în M.O., 2003, nr.87-90, art.398. Abrogată prin Legea nr.113-XVI din 27.04.2007.
În urma auditului s-a relevat că de la balanţa aparatului central la balanţa EHGeoM au fost transmise, cu titlu gratuit, mijloace fixe în sumă de 101,5 mii lei, cu nerespectarea pct.14 din Regulamentul "Cu privire la modul de transmitere a întreprinderilor de stat, organizaţiilor, instituţiilor, a subdiviziunilor lor, clădirilor, construcţiilor, mijloacelor fixe şi altor active", aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.688 din 09.10.199516 (cu modificările şi completările ulterioare; în continuare – Hotărîrea Guvernului nr.688).
________________
16 M.O., 1996, nr.10, art.45.
3.3. Evaluarea sistemului de control intern
MERN, ca şi alte autorităţi publice, se află în proces de implementare a Concepţiei controlului financiar public intern, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.1143 din 04.10.200617 (cu modificările ulterioare), şi a Strategiei de dezvoltare a controlului financiar public intern, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.74 din 29.01.200818. Conform acestora, responsabilitatea pentru controalele interne (ale resurselor umane, administrării financiare, tehnologiilor informaţionale, achiziţiilor publice) o poartă conducătorul unităţii respective.
________________
17 M.O., 2006, nr.174-177, art.1343.
18 M.O., 2008, nr.28-29, art.147.
În vederea constatării riscurilor de audit, inclusiv a riscurilor de control, a fost evaluat sistemul de control intern la MERN, prin estimarea componentelor stabilite în Standardul de audit al Curţii de Conturi.
Evaluarea sistemului de control intern a fost efectuată pentru a înţelege în ce măsură sînt realizate obiectivele: eficacitate şi eficienţa în activitate; veridicitatea raportării financiare; respectarea legislaţiei şi regulamentelor aplicabile.
Urmare analizei chestionarelor de evaluare a sistemului de control intern, înaintate de către controlorii Curţii de Conturi şi îndeplinite de către persoanele autorizate din cadrul MERN, s-a relevat că la majoritatea din ele răspunsul a fost afirmativ, ceea ce presupune că sistemul de control intern la MERN este funcţional, însă, în baza verificărilor efectuate la entităţi, testării şi examinării documentelor, precum şi confirmării şi documentării acestora cu probe de audit, s-a constatat că administrarea resurselor financiare publice, ţinerea evidenţei contabile şi reflectarea situaţiilor economice (îndeosebi pe FEN) nu corespunde întocmai actelor normative în vigoare, ceea ce impune activităţi de reformare a sistemului de control intern.
Evaluarea sistemului de control intern a relevat că:
- structura organizaţională creată în domeniul administrării mijloacelor FEN în cadrul IES (Serviciul evidenţă şi control al FEN), n-a fost capabilă să asigure îndeplinirea obiectivelor în condiţiile gestionării legale şi eficiente a resurselor financiare publice şi realizarea tuturor proiectelor aprobate în domeniul protecţiei mediului;
- n-au fost stabilite şi definite niveluri de raportare clare şi corespunzătoare, astfel, conducerea n-a avut posibilitate să efectueze controlul asupra tuturor activităţilor care au avut loc în cadrul MERN;
- activităţile ce ţin de corectarea deficienţelor n-au purtat un caracter sistematic, prin revizuirea periodică a eficacităţii controlului intern, rezultate cu rapoarte adresate conducerii;
- unele domenii necesită îmbunătăţiri şi optimizare, îndeosebi compartimentul ce ţine de evaluarea riscurilor, perfecţionarea sistemelor de control, stabilirea responsabilităţilor privind administrarea mijloacelor financiare, documentarea unor procese care au loc regulat;
- n-a fost întocmit un Cod de conduită, care să definească practicile operaţionale acceptabile, conflictele de interese şi standardele planificate de conduită etică a angajaţilor Ministerului;
- MERN nu dispune de o unitate de audit intern, care să acorde conducerii o asigurare că operaţiunile ce se efectuează în cadrul instituţiei sînt supravegheate, pentru a corespunde cadrului legal şi criteriilor de economicitate, eficienţă şi eficacitate. Totodată, instituirea unităţii respective este necesară în scopul realizării pct.5.2. din Concepţia controlului financiar public intern.
Întru îmbunătăţirea activităţilor de control, este necesar de a elabora şi implementa un regulament care să definească sfera de aplicare, politicile, obiectivele şi standardele privind controlul intern şi să abordeze administrarea riscurilor şi responsabilităţile conducerii şi personalului pentru controlul intern eficient, care să cuprindă toate activităţile instituţiei.
3.4. Concluzii şi opinii
În rezultatul efectuării auditului regularităţii, la aparatul central al MERN s-au relevat următoarele nereguli şi deficienţe la gestionarea resurselor financiare şi a patrimoniului public:
- atribuirea eronată în calculul analitic privind plăţile pentru retribuirea muncii a sumei de 29,1 mii lei – cheltuielile ce ţin de plata indemnizaţiilor pentru concediul medical;
- efectuarea neîntemeiată a cheltuielilor pentru întreţinerea aparatului central al MERN în valoare de 79,6 mii lei din contul mijloacelor FEN (pentru achitarea serviciilor efectuate de MERN) şi în sumă de 88,0 mii lei – din contul IES (pentru retribuirea muncii a 3 persoane care exercitau atribuţiile funcţionale în cadrul aparatului central al MERN);
- în evidenţa contabilă lipsesc documentele primare privind justificarea trecerii la cheltuieli a benzinei procurate din mijloace bugetare;
- cu încălcarea art.15 alin.(1) lit.c) din Legea nr.426-XIII, entitatea n-a asigurat identitatea datelor evidenţei analitice, totalurilor şi soldurilor pe conturile evidenţei sintetice, precum şi identitatea totalurilor şi soldurilor debitoare şi creditoare la data de întîi a fiecărei luni;
- în rezultatul inventarierii patrimoniului, efectuate în perioada auditului, au fost constatate surplusuri de mijloace fixe şi bunuri materiale în sumă totală de 42,0 mii lei, iar fondul de bibliotecă nu a fost evaluat şi înregistrat în evidenţa contabilă, fapt ce a făcut imposibilă determinarea gradului de materialitate al acestei erori.
Astfel, luînd în consideraţie obiecţiile expuse, misiunea de audit îşi exprimă opinia nefavorabilă asupra situaţiilor financiare raportate de către MERN la finele anului bugetar 2007.
4. Constatări referitor la formarea şi utilizarea FEN
4.1. Cadrul legal şi contextual în care consiliul de administrare al FEN îşi desfăşoară activitatea
Activitatea FEN este reglementată de Regulamentul privind fondurile ecologice şi Regulamentul privind administrarea fondurilor ecologice, aprobat de către ministrul ecologiei şi resurselor naturale la 20.10.2005 (în continuare – Regulamentul privind administrarea fondurilor ecologice)19.
________________
19 Nu este dat publicităţii.
FEN este administrat de către consiliul de administrare al Fondului Ecologic Naţional (în continuare – Consiliul). Componenţa nominală a Consiliului a fost aprobată prin Ordinul ministrului ecologiei şi resurselor naturale nr.45 din 20.05.2005 (cu modificările şi completările operate prin Ordinul nr.4 din 25.01.2006). Deşi pct.6 din Regulamentul privind administrarea fondurilor ecologice prevede constituirea Consiliului pe o perioadă de 2 ani, după expirarea termenului prevăzut (mai 2007), n-a fost constituit un nou Consiliu, acesta fiind aprobat în perioada auditului (19.05.2008).
Nefiind stipulată de cadrul legal, care reglementează administrarea mijloacelor FEN, crearea unei structuri cu funcţia de executor al hotărîrilor Consiliului, conform pct.20 din Regulamentul privind administrarea fondurilor ecologice s-a prevăzut crearea Serviciului evidenţă şi control al FEN (în continuare – Serviciul), împuternicit cu astfel de funcţie.
Serviciul a fost constituit din 3 persoane (şef al serviciului, specialist principal şi coordonator), angajate în cadrul IES şi subordonate nejustificat direct ministrului ecologiei şi resurselor naturale.
Potrivit pct.5.2 din Regulamentul Serviciului evidenţă şi control al FEN, aprobat de ministrul ecologiei şi resurselor naturale la 20.10.2005 (în continuare – Regulamentul Serviciului), specialistul principal al Serviciului exercită funcţia de contabil al FEN şi are dreptul de semnătură bancară pe documentele de plată ale FEN, prin ce nu s-a respectat pct.19 din Regulamentul privind fondurile ecologice.
4.2. Realizarea părţii de venituri a FEN
În conformitate cu Raportul privind încasarea şi utilizarea mijloacelor Fondului Ecologic Naţional pe tipuri de venituri şi măsuri pe anul 2007 (formular nr.4-II FS), prevederile definitive la partea de venituri efective ale FEN au fost realizate la nivel de 106,0% (57345,4 mii lei), sau cu 3245,4 mii lei mai mult faţă de planul precizat (54100,0 mii lei), cu o creştere de 15,3% faţă de anul 2006.
Realizarea veniturilor şi executarea cheltuielilor, în anii 2006–2007, după surse, se prezintă astfel:
Tabelul nr.2
mii lei | ||||||||||
Anul 2006 | Anul 2007 |
Efectiv | ||||||||
veni- turi de casă | veni- turi efec- tive |
pon- derea % | aprobat | pre- cizat |
veni- turi de casă | % exe- cutării |
veni- turi efective | pon- derea % | ||
TOTAL Venituri, inclusiv: | 49855,0 | 49738,6 | 100 | 37000,0 | 54100,0 | 57548,7 | 106,4 | 57345,4 | 100 | 115,3 |
Dobînzi | 3748,3 | 3748,3 | 7,5 | - | - | - | - | - | - | |
Veniturile fondurilor speciale, inclusiv: | 46106,7 | 45990,3 | 92,5 | 37000,0 | 54100,0 | 57548,7 | 106,4 | 57345,4 | 100,0 | 124,7 |
Mijloace transferate de către fondurile ecologice locale | 1797,6 | 1797,6 | 3,6 | 1800,0 | 2100,0 | 2074,8 | 98,8 | 2074,8 | 3,6 | 115,4 |
Plăţi pentru emisiile de poluanţi din sursele mobile care folosesc benzină (etilată, neetilată), carburanţi pentru motoare de avion sau motorină | 32045,2 | 31929,3 | 64,2 | 19438,0 | 35238,0 | 36964,9 | 104,9 | 36761,6 | 64,1 | 115,1 |
Plata pentru mărfurile care în procesul utilizării cauzează poluarea mediului | 12263,9 | 12263,4 | 24,7 | 15762,0 | 16762,0 | 18509,0 | 110,4 | 18509,0 | 32,3 | 150,9 |
* Sursă: Rapoartele privind încasarea şi utilizarea mijloacelor FEN pe tipuri de venituri şi măsuri pe anii 2006-2007 |
Datele din tabelul de mai sus denotă că doar la una din cele trei surse de formare a FEN – "Mijloace transferate de către fondurile ecologice locale" – s-au înregistrat nerealizări în sumă de 25,2 mii lei.
Auditarea acestui segment al părţii de venituri a FEN a consemnat că, în urma nerespectării prevederilor legale, n-au fost efectuate defalcările în volum deplin din veniturile FEL. Astfel, conform pct.9 lit.b) din Regulamentul privind fondurile ecologice, 30,0% din mijloacele prevăzute la literele a) – d) pct.8 din resursele financiare ale FEL se virează la contul FEN.
Ţinîndu-se cont de veniturile realizate din sursele respective ale FEL în mărime de 7496,7 mii lei, în FEN urmau a fi transferate mijloace de 2249,0 mii lei, de fapt, fiind transferate mijloace în sumă de 2074,8 mii lei, sau cu 174,2 mii lei mai puţin, ceea ce a contribuit şi la neexecutarea părţii de venituri la această sursă de formare a FEN.
S-au stabilit divergenţe între datele IES, Serviciului Vamal şi MERN privind încasările şi transferul plăţilor pentru poluarea mediului. Astfel, conform datelor Serviciului Vamal, pe parcursul anului 2007, în ţară au fost importate mărfuri şi produse, care în procesul utilizării cauzează poluarea mediului, în valoare totală de 6047,6 mil. lei, de la care urma să fie percepută plata pentru poluarea mediului în mărime de 57146,6 mii lei. Potrivit rapoartelor financiare, încasările efective din aceste surse au însumat 55270,6 mii lei, sau cu 1876,0 mii lei mai puţin. Ţinîndu-se cont şi de nedefalcările în volum deplin din veniturile FEL, în total, în anul 2007, în FEN n-au fost colectate mijloace în sumă de 2050,2 mii lei.
În urma auditării Raportului privind încasarea şi utilizarea mijloacelor Fondului Ecologic Naţional pe tipuri de venituri şi măsuri, la 01.01.2008, şi a Raportului privind încasarea şi utilizarea mijloacelor Fondului Ecologic Naţional conform clasificaţiei bugetare, la 01.01.2008 (formular nr.4-I FS), s-a relevat necorespunderea veniturilor înregistrate în aceste 2 Rapoarte: în primul Raport veniturile efective sînt înregistrate în sumă de 57345,4 mii lei, iar în al doilea – în sumă de 57368,3 mii lei, sau cu 22,9 mii lei mai puţin.
4.3. Constatări referitor la executarea cheltuielilor din FEN
Cheltuielile FEN pe anul 2007 au fost precizate în sumă de 64843,4 mii lei, pentru finanţarea proiectelor în domeniul protecţiei mediului, fiind clasificate în 7 compartimente. Consiliul, neţinînd cont de cheltuielile precizate în aceste scopuri, a aprobat spre executare 372 de proiecte în sumă de 67505,8 mii lei, sau cu 2662,4 mii lei mai mult faţă de precizat.
Conform Regulamentului privind fondurile ecologice, direcţiile prioritare de finanţare le-au constituit activităţile de implementare a planurilor şi programelor naţionale de acţiuni în domeniul protecţiei mediului, precum şi lucrările pentru micşorarea emisiilor în atmosferă, a deversărilor în obiectivele acvatice şi a volumului deşeurilor.
La 31.12.2007, potrivit Raportului privind încasarea şi utilizarea mijloacelor Fondului Ecologic Naţional, au fost executate cheltuieli de casă în sumă de 63783,9 mii lei (98,4%). Cheltuielile efective au însumat 59064,2 mii lei, sau cu 5779,2 mii lei mai puţin faţă de cele precizate şi cu 4719,7 mii lei mai puţin faţă de cele executate, ceea ce a contribuit la majorarea datoriilor debitoare, care şi fără această majorare constituiau mărimi considerabile. Astfel, la 01.01.2007, datoriile debitoare însumau 24150,9 mii lei, iar la 01.01.2008 s-au majorat pînă la 28664,9 mii lei, din care cu termenul de prescripţie expirat – 794,7 mii lei, formate în anii 2002-2004 la 21 de beneficiari de mijloace ai FEN – 15 primării, Academia de Ştiinţe a Moldovei, ONG "Temiz Budjac" (c/f 99499464), Asociaţia oamenilor de ştiinţă, cultură şi artă din Moldova (c/f 280101868) etc.
Formarea datoriilor debitoare este generată de neprezentarea în termenele stabilite de către beneficiarii de proiecte a dărilor de seamă privind executarea lucrărilor; finanţarea prealabilă a unor proiecte; nerespectarea termenelor de realizare a proiectelor.
La finele anului 2007, în FEN a fost înregistrat un sold de mijloace băneşti în sumă de 12508,2 mii lei.
Executarea cheltuielilor din FEN pe compartimente, în perioada anilor 2006-2007, se prezintă astfel:
Tabelul nr.3
mii lei | |||||||||||
Descrierea compartimentelor | Anul 2006 | Anul 2007 | |||||||||
exe- cutat | pon- derea, (%) |
efectiv | datoria debi- toare la 01.01. 2007 |
pre- cizat | exe- cutat | pon- derea, (%) |
% exe- cutării | executat a.2007 faţă de executat a.2006, % |
efectiv | datoria debi- toare 01.01. 2008 | |
TOTAL Cheltuieli, | 60945,9 | 100,0 | 53872,2 | 24150,9 | 64843,4 | 63783,9 | 100,0 | 98,4 | 104,7 | 59064,2 | 28664,9 |
inclusiv: | |||||||||||
I. Finanţarea proiectelor pentru implementarea strategiilor, programelor şi planurilor naţionale de protecţie a mediului | 51013,4 | 83,7 | 44362,9 | 20699,9 | 52234,5 | 53695,3 | 84,2 | 102,8 | 105,3 | 49777,7 | 24622,6 |
II. Investigaţii ştiinţifice în domeniul protecţiei mediului efectuate la comanda MERN, participarea prin cote-părţi la lucrările de cercetare | 1615,1 | 2,6 | 1671,4 | 1024,4 | 3500,0 | 3337,0 | 5,2 | 95,3 | 206,6 | 2930,2 | 1430,3 |
III. Organizarea şi gestionarea sistemului de informaţie şi reclamă ecologică, propagarea cunoştinţelor ecologice | 2860,8 | 4,7 | 2651,7 | - | 1900,0 | 1418,2 | 2,2 | 74,6 | 49,6 | 2169,3 | 785,0 |
IV. Premierea specialiştilor, indiferent de apartenenţa departamentală, achitarea cheltuielilor pentru crearea bazei tehnico-materiale şi pentru ţinerea evidenţei statistice a fondurilor ecologice | 1606,2 | 2,6 | 1383,4 | 17,2 | 2008,5 | 1855,7 | 2,9 | 92,4 | 115,5 | 1242,5 | 55,4 |
V. Organizarea colaborării internaţionale în domeniul protecţiei mediului | 2539,2 | 4,3 | 2583,1 | 382,7 | 2300,0 | 900,7 | 1,4 | 39,2 | 35,5 | 960,6 | 321,3 |
VI. Lichidarea consecinţelor calamităţilor naturale, avariilor de producţie, a altor situaţii ce pot duce prejudiciu mediului | 695,0 | 1,1 | 690,6 | 533,0 | 1500,0 | 1185,6 | 1,9 | 79,0 | 170,6 | 873,9 | 844,7 |
VII. Acordarea de sprijin financiar organizaţiilor ecologiste neguvernamentale în baza unui program special de granturi pentru proiectele destinate protecţiei mediului | 616,2 | 1,0 | 529,1 | 324,3 | 1400,0 | 1391,4 | 2,2 | 99,4 | 225,8 | 1110,0 | 605,6 |
Soldul la începutul anului | 29834,3 | X | 47057,3 | X | 18743,4 | 18743,4 | X | X | 62,8 | 42923,9 | X |
Soldul la sfîrşitul anului | 18743,4 | X | 42923,9 | X | 8000,0 | 12508,2 | X | X | 66,7 | 41228,0 | X |
* Sursă: Rapoartele privind încasarea şi utilizarea mijloacelor FEN pe tipuri de venituri şi măsuri (formularul nr.4-II FS) pe anii 2006-2007 |
Conform datelor din tabel, ponderea considerabilă de 84,2% (53695,3 mii lei) în cheltuielile executate din FEN o deţin cheltuielile la compartimentul I “Finanţarea proiectelor pentru implementarea strategiilor, programelor şi planurilor naţionale de protecţie a mediului", care în comparaţie cu anul 2006 s-au majorat cu 2681,9 mii lei (5,3%), urmînd compartimentul II “Investigaţii ştiinţifice în domeniul protecţiei mediului efectuate la comanda Ministerului Ecologiei şi Resurselor Naturale, participarea prin cote-părţi la lucrările de cercetare" – 5,2% (3337,0 mii lei).
Din tabel reiese, de asemenea, că cheltuielile de casă executate pe compartimente nu coincid cu cele aprobate de Consiliu, motivul fiind finanţarea proiectelor din anii precedenţi sau transferarea mijloacelor parţiale (prima tranşă pentru proiectele anului 2007).
În Raportul privind încasarea şi utilizarea mijloacelor Fondului Ecologic Naţional pe tipuri de venituri şi măsuri pe anul 2007 au fost înregistrate eronat cheltuielile efective. Astfel, la compartimentul III, acestea au fost majorate cu 366,7 mii lei, concomitent fiind micşorate cheltuielile la compartimentul I. În evidenţa contabilă lipsesc documentele justificative (proiectele cu calculele respective) privind cheltuielile efectuate la compartimentul IV, nefiind posibilă auditarea cheltuielilor înregistrate la acest compartiment. La 01.01.2007, în Raportul menţionat, la compartimentul III, nejustificat au fost înregistrate datoriile debitoare în sumă de 1169,4 mii lei, ţinîndu-se cont de faptul că în Raportul pe anul 2006 (la 31.12.2006) nu erau reflectate datorii debitoare la acest compartiment, ceea ce a influenţat semnificativ asupra veridicităţii Raportului respectiv.
Urmare analizei prezentate de Consiliu privind finanţarea proiectelor aprobate în anul 2007, s-a consemnat că 25,0% din proiectele prevăzute pentru finanţare n-au fost finanţate şi n-au fost realizate. Suma totală a nefinanţării a constituit 17010,3 mii lei, inclusiv a proiectelor aprobate pentru anul 2007 – 12783,0 mii lei.
În conformitate cu datele înregistrate în Raportul privind încasarea şi utilizarea mijloacelor Fondului Ecologic Naţional pentru realizarea tuturor proiectelor, în anul 2007, urmau a fi executate cheltuieli în sumă de 64843,4 mii lei, cu formarea unui sold de mijloace, la finele anului, de 8000,0 mii lei. În realitate, au fost executate cheltuieli în sumă de 63783,9 mii lei (cu 1059,5 mii lei mai puţin faţă de cele precizate), fiind înregistrat un sold de 12508,2 mii lei (cu o majorare faţă de cel aprobat cu 4508,2 mii lei), şi mărite datoriile debitoare cu 4514,0 mii lei. În total, n-au fost executate cheltuieli pentru finanţarea proiectelor care urmau a fi realizate în anul 2007 în sumă de 10081,7 mii lei. Ţinîndu-se cont de cheltuielile executate în realitate, nefinanţarea proiectelor realizate în anul 2007 nu trebuia să depăşească această sumă (10081,7 mii lei). De fapt, n-au fost finanţate proiecte în volum de 12783,0 mii lei, ceea ce demonstrează că o parte din mijloacele fondului au fost sustrase în alte scopuri decît cele prevăzute în planurile de finanţare, fapt confirmat prin verificarea de către controlorul Curţii de Conturi, în comun cu colaboratorii Ministerului Afacerilor Interne, în conformitate cu Acordul de colaborare între Curtea de Conturi şi Ministerul Afacerilor Interne, a unor tranzacţii efectuate din FEN.
Controlul a relevat că, contrar art.25 din Legea nr.426-XIII, conducerea MERN n-a asigurat păstrarea tuturor documentelor justificative şi registrelor contabile, unele din acestea nefiind prezentate misiunii de audit. S-a constatat că, în anul 2007, la extrasele contului trezorerial al FEN pe cheltuieli n-au fost anexate 12 dispoziţii de plată conform cărora la 10 agenţi economici le-au fost transferate mijloace băneşti în sumă de 2290,0 mii lei.
Ţinîndu-se cont de lipsa acestor documente, în baza cărora au fost efectuate transferuri din FEN, auditul regularităţii asupra tranzacţiilor efectuate cu aceşti agenţi economici a fost exercitat în baza documentelor prezentate de către persoanele terţe (Ministerul Finanţelor). În rezultatul auditării documentelor obţinute şi efectuării unor controale reconvenţionale la agenţii economici, s-au stabilit transferuri dubioase de mijloace băneşti. Astfel, mijloacele băneşti în sumă de 2290,0 mii lei au fost transferate cu încălcarea art.86 alin.(1) din Legea nr.1515-XII şi pct.15 din Regulamentul privind fondurile ecologice, în lipsa proiectelor propuse spre finanţare din mijloacele FEN, a deciziei Consiliului şi a contractelor încheiate în modul stabilit. Mijloacele transferate au fost înregistrate la cheltuieli efective în lipsa dărilor de seamă despre executarea lucrărilor şi mijloacelor folosite. În evidenţa analitică aceste mijloace au fost reflectate nejustificat la decontări cu agenţii economici beneficiari legali ai mijloacelor FEN, fiind denaturate atît datele debitoare, cît şi creditoare înregistrate la conturile analitice ale acestora. În dispoziţiile de plată, în baza cărora au fost efectuate transferurile de mijloace băneşti agenţilor economici, au fost indicate proiectele şi contractele unor beneficiari legali ai mijloacelor FEN, sau proiecte şi contracte inexistente. La decontarea mijloacelor în evidenţa analitică se indicau alte proiecte şi contracte, care nu coincideau cu cele menţionate în dispoziţiile de plată.
Ţinîndu-se cont de această zonă de risc şi de faptul că FEN n-a fost supus controlului în anul 2006, selectiv au fost verificate unele transferuri efectuate şi în anul 2006, ca urmare fiind relevate aceleaşi încălcări. La extrasele bancare lipseau dispoziţiile de plată, în baza cărora la 6 agenţi economici le-au fost transferate mijloace din FEN în sumă de 1455,0 mii lei, fără decizia Consiliului, în lipsa proiectelor şi a contractelor încheiate în modul stabilit.
Documentele bancare, potrivit cărora au fost transferate nejustificat mijloacele FEN agenţilor economici, au fost semnate de către şeful Direcţiei planificare, finanţe şi evidenţă contabilă a MERN (dna L.Ceban) care, încălcînd art.22 alin.(1) şi art.25 din Legea nr.426-XIII, a efectuat înscrieri în cartea mare pe FEN, pe anii 2006-2007, în creion, fiind admise şi corectări nejustificate.
În urma controalelor reconvenţionale efectuate la unii din agenţii economici care au beneficiat nejustificat de mijloacele FEN, s-a constatat că mijloacele transferate acestora au fost utilizate în interesele firmelor, iar o parte au fost folosite în numerar.
În lipsa controlului din partea Consiliului, care, conform pct.16 din Regulamentul privind fondurile ecologice, poartă răspundere pentru utilizarea mijloacelor FEN în alte scopuri, precum şi datorită iresponsabilităţii acestuia, în perioada anilor 2006-2007, la 16 agenţi economici le-au fost transferate nejustificat mijloace băneşti în sumă de 3745,0 mii lei (de la 100,0 mii lei pînă la 420,0 mii lei unui agent economic).
De asemenea, fără decizia Consiliului, la 5 agenţi economici le-au fost transferate mijloacele FEN în sumă de 135,7 mii lei pentru achiziţionarea mărfurilor şi serviciilor, care, contrar art.15 şi art.16 din Legea nr.426-XIII, n-au fost înregistrate la intrări în evidenţa contabilă, mijloacele achitate fiind reflectate direct la cheltuieli.
O situaţie similară a fost relevată şi la utilizarea mijloacelor din FEL de către IES. Astfel, la momentul incipient al auditului, lipseau registrele şi documentele contabile primare, în baza cărora a fost întocmit Raportul privind încasarea şi utilizarea mijloacelor fondurilor ecologice locale. În evidenţa contabilă lipseau documentele justificative, conform cărora au fost efectuate transferuri din FEL în sumă de 2785,4 mii lei. Auditarea acestui Raport s-a efectuat potrivit informaţiei prezentate de Ministerul Finanţelor.
Urmare auditării documentelor obţinute de la Ministerul Finanţelor şi a controalelor reconvenţionale efectuate la unii agenţi economici, s-a constatat că o parte din mijloace au fost transferate acestora în lipsa documentelor justificative ce ţin de obţinerea acestor granturi (proiectul, contractul, decizia consiliului local, scrisoarea de adresare). Mijloacele transferate au fost folosite pentru necesităţile curente ale agenţilor economici, care au beneficiat de acestea, fiind utilizate mijloace şi în numerar în vederea stingerii datoriilor faţă de diferite persoane fizice şi juridice. În evidenţa contabilă lipsesc actele de executare a lucrărilor, mijloacele fiind înregistrate la cheltuieli efective, în lipsa documentelor justificative.
Din FEL au fost transferate mijloace în sumă de 350,0 mii lei la 2 firme, care au beneficiat nejustificat şi de mijloace din FEN în sumă de 500,0 mii lei.
În contextul celor expuse, persoanele responsabile de formarea şi utilizarea mijloacelor FEN şi FEL au încălcat grav cadrul legal în vigoare: Legea nr.1515-XII, Legea nr.426-XIII, Hotărîrea Guvernului nr.988, Regulamentele "Privind statutul, drepturile şi obligaţiunile executorilor de buget", aprobate prin Ordinele ministrului finanţelor nr.109 din 02.12.200220 şi nr.02 din 03.01.200721 , Instrucţiunea "Cu privire la evidenţa contabilă în instituţiile publice", aprobată prin Ordinul ministrului finanţelor nr.85 din 09.10.199622 (în continuare – Instrucţiunea aprobată prin Ordinul ministrului finanţelor nr.85), Regulamentul cu privire la transferul de credit, aprobat prin Hotărîrea Consiliului de Administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.373 din 15.12.200523.
________________
20 M.O., 2002, nr.178-181, art.407.
21 M.O., 2007, nr.21-24, art.97.
22 Nu este dată publicităţii.
23 M.O., 2005, nr.176-181, art.643.
4.4. Concluzii, opinii şi recomandări
Urmare auditului, s-a relevat că:
- în evidenţa contabilă a FEN lipsesc unele documente justificative;
- unele situaţii financiare sînt prezentate eronat;
- au fost comise încălcări grave la utilizarea mijloacelor FEN.
Ţinîndu-se cont de faptul că misiunea de audit n-a obţinut probe de audit suficiente şi adecvate că Raportul şi componentele lui sînt veridice, reale şi fidele, iar modul în care au fost administrate şi gestionate mijloacele financiare sînt conforme cadrului legal, echipa de audit refuză să-şi exprime opinia asupra situaţiilor financiare privind formarea şi utilizarea mijloacelor FEN.
Cele menţionate în prezentul raport denotă că, în urma auditului regularităţii efectuat la MERN şi la unele instituţii din subordine, s-au relevat nereguli şi deficienţe la gestionarea resurselor financiare şi a patrimoniului public, ceea ce impune activităţi de reformare a managementului financiar (îndeosebi la gestionarea mijloacelor FEN şi FEL). Astfel, pentru neadmiterea acestora pe viitor, se recomandă conducerii Ministerului:
4.4.1. să asigure ţinerea evidenţei contabile în conformitate cu Legea contabilităţii, şi anume:
- să înregistreze în evidenţa contabilă operaţiunile în perioada gestionară în care acestea au fost efectuate;
- să întreprindă măsurile necesare pentru reflectarea corespunzătoare a datoriilor debitoare cu termenul de prescripţie expirat, precum şi neadmiterea acestora pe viitor;
- să asigure ţinerea evidenţei contabile şi întocmirea rapoartelor privind încasarea şi utilizarea mijloacelor FEN în conformitate cu actele normative în vigoare;
- să evalueze şi să asigure înregistrarea în evidenţa contabilă a fondului de bibliotecă;
4.4.2. să excludă practica de utilizare a mijloacelor FEN şi a mijloacelor instituţiilor subordonate pentru întreţinerea aparatului central al MERN;
4.4.3. să asigure transmiterea bunurilor de la bilanţ la bilanţ în conformitate cu Hotărîrea Guvernului nr.688;
4.4.4. să examineze posibilitatea instituirii unităţii de audit intern;
4.4.5. să eficientizeze activitatea Consiliului privind administrarea mijloacelor FEN;
4.4.6. să asigure încasarea deplină a veniturilor în FEN şi defalcărilor din fondurile ecologice locale;
4.4.7. să ţină cont, la repartizarea mijloacelor alocate pentru realizarea proiectelor, de volumul de mijloace acumulate în FEN;
4.4.8. să repartizeze şi să utilizeze mijloacele FEN în strictă corespundere cu direcţiile stabilite conform Regulamentului privind fondurile ecologice;
4.4.9. să asigure respectarea termenelor de realizare a proiectelor de către beneficiari;
4.4.10. să efectueze inventarierea totală a datoriilor pe proiectele care se realizează, cu întocmirea actelor corespunzătoare şi întreprinderea măsurilor de rigoare în vederea lichidării datoriilor debitoare;
4.4.11. să întreprindă măsurile de rigoare în vederea restituirii în FEN a mijloacelor utilizate de către beneficiari contrar destinaţiei prevăzute în devizele de cheltuieli;
4.4.12. să aducă regulamentul Direcţiei planificare, finanţe şi evidenţă contabilă a MERN în concordanţă cu ultimele modificări şi completări operate la structura acestuia.
Controlor superior de stat | M.Spoialo |
Controlor superior de stat | T.Isopescu |
Controlor superior de stat | L.Ungureanu |
Controlor de stat | T.Duşenco |
5. Constatări referitor la auditul regularităţii efectuat la Inspectoratul Ecologic de Stat
IES este autoritate publică subordonată MERN, abilitată cu funcţia de exercitare a controlului de stat asupra respectării legilor şi altor acte normative în problemele protecţiei mediului şi folosirii resurselor naturale.
Structura, atribuţiile, competenţa şi domeniul de activitate ale IES sînt stabilite în Regulamentul aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.77 din 30.01.2004 "Cu privire la aprobarea structurii şi Regulamentului Inspectoratului Ecologic de Stat"24 (cu modificările şi completările ulterioare).
________________
24 M.O., 2004, nr.26-29, art.215.
5.1. Consideraţii de ordin general asupra execuţiei bugetului
În condiţiile exercitării regulamentare a atribuţiilor, IES, în anul 2007, a executat cheltuieli din contul alocaţiilor de la componenta de bază a bugetului de stat în sumă de 11839,2 mii lei, din contul mijloacelor fondurilor ecologice – 10585,0 mii lei şi din contul mijloacelor speciale de la prestarea serviciilor cu plată – 7023,1 mii lei, în total – 29447,3 mii lei.
5.2. Cu privire la personal şi la autenticitatea cheltuielilor pentru retribuirea muncii şi deplasări în interes de serviciu
În anul 2007, IES a suportat cheltuieli la retribuirea muncii în sumă de 88,0 mii lei, pentru remunerarea a 3 angajaţi titulari, care de fapt îşi exercitau atribuţiile funcţionale în cadrul aparatului central al MERN (în Centrul informaţional de mediu; în anticamera viceministrului şi şoferul viceministrului), contribuind la majorarea neîntemeiată a cheltuielilor pentru întreţinerea IES şi la denaturarea datelor respective din dările de seamă prezentate pentru această perioadă.
Ca urmare a concedierii de către conducerea IES a 11 angajaţi cu nerespectarea Codului muncii, adoptat prin Legea nr.154-XV din 28.03.200325 (cu modificările ulterioare; în continuare – Codul muncii), în perioada auditată, din contul mijloacelor bugetare, la achitarea în folosul acestora a salariilor pentru lipsa forţată de la serviciu, a indemnizaţiilor pentru concediile nefolosite, a prejudiciilor morale, a penalităţilor de întîrziere, au fost suportate cheltuieli în mărime de 248,5 mii lei, contribuind la utilizarea ineficientă a mijloacelor alocate de la bugetul de stat pentru întreţinerea activităţii IES.
________________
25 M.O., 2003, art.159-162, art.648.
Verificarea corectitudinii cheltuielilor pentru deplasări în interes de serviciu, efectuată de către colaboratorii Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, a constatat că IES, în perioada de 9 luni ale anului 2007, a efectuat nejustificat cheltuieli pentru diurnă şi cazare în sumă de 97,8 mii lei, în folosul a 8 angajaţi ai IES (inclusiv 6 angajaţi ai Secţiei finanţe şi evidenţă contabilă), care în conformitate cu dările de seamă privind deplasările s-au aflat în deplasare de la 76% pînă la 98% din numărul de zile lucrătoare. Astfel, şeful Secţiei finanţe şi evidenţă contabilă, contabilul-şef al IES (dna N.Pohilă) s-a aflat în deplasare 173 de zile din 194 lucrătoare (90%), şeful-adjunct al IES (dl D.Osipov) – 201 zile din 206 lucrătoare (98%). La ordinele de deplasare n-a fost anexat nici un document justificativ privind cheltuielile efectuate, precum şi rapoarte privind activităţile desfăşurate în perioadele de deplasare. În 219 ordine de deplasare din 264 lipseşte semnătura conducătorului IES. În legitimaţiile de deplasare nu se indica scopul detaşării. Unor angajaţi li se achitau cheltuieli de deplasare şi în perioadele cînd aceştia se aflau în concedii medicale.
5.3. Constatări referitor la mijloacele speciale obţinute din serviciile cu plată
Conducerea IES n-a asigurat gestionarea economă şi eficientă a mijloacelor speciale, achiziţionînd la finele anului 2007 utilaj pentru o minitipografie în sumă de 1830,3 mii lei, care o perioadă de 6 luni rămîne neinstalat, nefiind exploatat.
5.4. Constatări referitor la corectitudinea efectuării cheltuielilor din mijloacele obţinute din contul FEN şi reflectării în evidenţa contabilă a acestora
Potrivit Raportului privind încasarea şi utilizarea mijloacelor speciale (granturi – mijloace obţinute din FEN), la 01.01.2008, IES i-au fost precizate cheltuieli în sumă de 2967,9 mii lei, din care au fost executate cheltuieli de casă în mărime de 2742,6 mii lei. Cheltuielile efective au însumat 2950,5 mii lei. Nerespectînd prevederile art.13 alin.(2) din Legea nr.348-XVI şi ale art.33(32) alin.(4) din Legea nr.847-XIII din 24.05.1996 "Privind sistemul bugetar şi procesul bugetar"26 (cu modificările şi completările ulterioare; în continuare – Legea nr.847-XIII), conducerea entităţii a admis depăşirea cheltuielilor efective faţă de cele precizate în devizul de cheltuieli la unele articole. Astfel, deşi pe devizul de cheltuieli integral n-a fost admisă depăşirea limitei de cheltuieli, au fost înregistrate supracheltuieli la procurarea mijloacelor fixe – de 637,3 mii lei şi la reparaţii capitale – de 52,8 mii lei, în total – de 755,6 mii lei, ca urmare, la 01.01.2008, fiind majorate datoriile creditoare cu 953,2 mii lei.
________________
26 Republicată în M.O., ediţie specială, 2005.
Încălcîndu-se art.15 alin.(1) din Legea nr.426-XIII, din cele 7 autoturisme achiziţionate de către IES în anul 2007, 5 autoturisme în sumă de 511,4 mii lei au fost reflectate incorect la subcontul "Rechizitele de birou, materialele şi obiectele de uz gospodăresc", condiţionînd denaturarea datelor privind valoarea mijloacelor fixe şi a stocurilor de materiale.
Contrar pct.46 din Instrucţiunea aprobată prin Ordinul ministrului finanţelor nr.85, volumul de lucrări îndeplinite pentru reparaţiile capitale în sumă de 1514,2 mii lei n-a fost transmis Direcţiei generale pentru administrarea clădirilor Guvernului, la balanţa căreia se află clădirea, pentru a fi reflectate în evidenţa contabilă la majorarea valorii imobilului, iar cheltuielile în sumă de 125,7 mii lei pentru reparaţiile capitale efectuate la Centrul Investigaţii Ecologice al Agenţiei Ecologice Cahul n-au fost reflectate la mărirea valorii imobilului înregistrat la balanţa IES.
5.5. Generalizarea autoevaluării sistemului de control intern
Sistemul de control intern în cadrul IES nu este integru şi necesită optimizare. Astfel, IES urmează să înlăture aspectele negative stabilite la toate compartimentele controlului intern, să stabilească proceduri de identificare, monitorizare şi neadmitere a riscurilor, să elaboreze reguli sau proceduri în vederea îmbunătăţirii managementului financiar, asigurării securităţii activelor şi a patrimoniului public.
5.6. Concluzii, opinii şi recomandări
Managementul financiar la IES, în unele aspecte, nu corespunde standardelor acceptate. Acesta urmează a fi îmbunătăţit, ţinînd cont de neregulile şi deficienţele stabilite la gestionarea resurselor financiare şi a patrimoniului public, precum şi la ţinerea evidenţei contabile.
În condiţiile deplinei responsabilităţi a conducerii IES pentru autenticitatea, plenitudinea şi corectitudinea rapoartelor financiare, ţinînd cont de abaterile şi neregulile consemnate la gestionarea resurselor financiare şi a patrimoniului public, în opinia controlorului, Rapoartele financiare pe anul 2007 nu oferă o imagine veridică, autentică şi completă privind aspectele semnificative ale operaţiunilor financiare, care nu sînt efectuate în totalitate în conformitate cu prevederile actelor normative şi legislative. Astfel, luînd în consideraţie cele expuse, controlorul îşi exprimă opinia cu rezerve, prin limitarea sferei de aplicare a auditului asupra situaţiilor financiare raportate de către IES la finele anului 2007.
Se recomandă conducerii IES:
5.6.1. să întreprindă unele măsuri menite să identifice, să monitorizeze şi să preîntîmpine riscurile, care ar putea afecta activitatea entităţii;
5.6.2. să asigure păstrarea tuturor documentelor justificative şi a registrelor contabile, precum şi ţinerea evidenţei contabile în conformitate cu cadrul legal;
5.6.3. să reflecte în evidenţa contabilă costul reparaţiilor capitale în sumă de 125,7 mii lei, în vederea majorării costului iniţial al imobilului înregistrat la balanţa IES, precum şi să transmită Direcţiei generale pentru administrarea clădirilor Guvernului documentele pentru majorarea valorii clădirii cu costul lucrărilor de reparaţie capitală în sumă de 1514,2 mii lei;
5.6.4. în scopul utilizării eficiente a fondurilor publice, să asigure estimarea corectă a necesităţilor procurărilor de bunuri materiale în vederea excluderii pe viitor a formării stocurilor de bunuri materiale neutilizate.
Controlor superior de stat | D.Ivanov |
6. Constatări referitor la auditul regularităţii efectuat la Serviciul Hidrometeorologic de Stat (în continuare – SHS)
SHS este o instituţie publică subordonată MERN, care realizează politica statului în domeniul hidrometeorologiei, monitoringul calităţii mediului ambiant, înfăptuieşte supravegherea şi controlul de stat asupra efectuării observaţiilor hidrometeorologice pe teritoriul Republicii Moldova de către persoanele fizice şi juridice.
6.1. Consideraţii de ordin general asupra execuţiei bugetului
Pentru întreţinerea activităţii SHS, în anul 2007, au fost precizate mijloace în sumă de 13107,7 mii lei, inclusiv de la componenta de bază – 10587,8 mii lei (80,8%), din contul mijloacelor speciale – 673,5 mii lei (5,1%) şi din contul mijloacelor FEN – 1846,4 mii lei (14,1%).
În total au fost executate cheltuieli în sumă de 13101,4 mii lei (99,95%) şi contabilizate cheltuieli efective în mărime de 14203,9 mii lei.
Contrar prevederilor art.33 (32) alin.(4) din Legea nr.847-XIII şi pct.4.2.3. din Regulamentul "Privind statutul, drepturile şi obligaţiunile executorilor de buget", aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor nr.2 din 03.01.200727, în anul 2007, conducerea entităţii a admis supracheltuieli pe devizul de cheltuieli integral în sumă de 257,6 mii lei, condiţionate de nerespectarea cadrului legal şi depăşirea normelor stabilite la retribuirea muncii (216,0 mii lei), la recuperarea cheltuielilor pentru deplasările în interes de serviciu (28,0 mii lei) şi a cheltuielilor pentru întreţinerea mijloacelor de transport (13,6 mii lei).
________________
27 M.O., 2007, nr.21-24, art.97.
6.2. Constatări privind retribuirea muncii
Analiza calculelor şi cheltuielilor efectuate pentru retribuirea muncii a stabilit abateri şi încălcări ale cadrului legal, care reglementează modul şi condiţiile de salarizare în sectorul bugetar, după cum urmează:
- contrar prevederilor art.30 alin.(2) din Legea nr.355-XVI, personalului cu funcţii de conducere i-au fost achitate suplimente pentru cumularea de funcţii în orele de program în sumă de 21,9 mii lei;
- fără a se ţine cont de art.26 alin.(5) din Legea nr.355-XVI şi pct.4 din Condiţiile unice de salarizare a personalului din unităţile bugetare în baza Reţelei tarifare unice, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr.381 din 13.04.200628 (cu modificările şi completările ulterioare), salarizarea conducătorului SHS s-a efectuat în lipsa contractului încheiat cu organul de conducere ierarhic superior;
________________
28 M.O., 2006, nr.66-69, art.431.
- cu abateri de la prevederile art.104 alin.(7) din Codul muncii, în lipsa ordinului conducătorului şi argumentării necesităţii muncii peste normele stabilite, angajaţilor SHS le-au fost achitate plăţi suplimentare în sumă de 72,1 mii lei;
- cu nerespectarea prevederilor art.26 alin.(3), art.31 şi art.33 alin.(1) din Legea nr.355-XVI, conducătorului SHS i-au fost calculate şi achitate: indemnizaţia de conducere, sporul pentru păstrarea secretului de stat şi premiile lunare în suma totală de 17,9 mii lei;
- contrar prevederilor art.15 din Legea nr.355-XVI, SHS neîntemeiat a achitat unor angajaţi sporul la salariu pentru acces permanent la secretul de stat în sumă de 15,7 mii lei, în total fiind efectuate cheltuieli neîntemeiate la retribuirea muncii în sumă de 127,6 mii lei. Acestea au fost calculate în lipsa mijloacelor necesare la articolul respectiv, ţinîndu-se cont de supracheltuielile admise la acest articol de 216,0 mii lei.
6.3. Cu privire la achiziţia de mărfuri şi servicii. Evaluarea situaţiei privind corectitudinea înregistrării în evidenţa contabilă a bunurilor şi serviciilor achiziţionate
Ca urmare a argumentării economice insuficiente a necesarului de mijloace pentru implementarea proiectului "Modernizarea infrastructurii de efectuare a observaţiilor hidrometeorologice", aprobat la 22.08.2006 de către Consiliu, SHS a achiziţionat 9 staţii meteorologice din cele 11 planificate, efectuînd cheltuieli în mărime de 3617,0 mii lei, sau cu 429,5 mii lei mai mult decît prevedea proiectul.
Conducerea SHS a transferat mijloace financiare, sub formă de plată prealabilă, pentru achiziţionarea a 9 staţii meteorologice şi pentru serviciile aferente instalării acestora, la două firme din Finlanda şi Federaţia Rusă în sumă de 1786,8 mii lei, şi respectiv, de 1258,5 mii lei, fiind depăşit termenul de onorare a obligaţiilor stabilit de art.55 (53) din Legea nr.847-XIII cu 9 şi, respectiv, 14 luni. Înregistrarea în evidenţa contabilă la intrări a staţiilor respective s-a efectuat fără includerea în costul acestora a cheltuielilor pentru plata procedurilor vamale şi a impozitelor achitate în sumă de 367,7 mii lei, ceea ce a influenţat asupra veridicităţii înregistrărilor la acest cont.
Contrar prevederilor pct.46 din Instrucţiunea aprobată prin Ordinul ministrului finanţelor nr.85, SHS n-a majorat valoarea imobilului entităţii cu valoarea reparaţiei capitale în sumă de 109,0 mii lei şi n-a transmis Serviciului Special pentru Influenţe Active asupra Proceselor Hidrometeorologice documentele privind lucrările de reparaţie capitală în sumă de 312,5 mii lei, în vederea majorării costului iniţial al clădirii acestuia, prin ce au fost denaturate datele înregistrate la contul respectiv.
6.4. Cu privire la regularitatea efectuării cheltuielilor pentru deplasări în interes de serviciu
Ca urmare a nerespectării normelor stabilite în Regulamentul "Cu privire la detaşarea salariaţilor întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor din Republica Moldova", aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.836 din 24.06.200229 (cu modificările şi completările ulterioare), în perioada auditată, SHS a efectuat supraplăţi pentru cazare şi diurnă în sumă de 5,5 mii lei.
________________
29 M.O., 2002, nr.95, art.939.
Generalizarea autoevaluării sistemului de control intern la SHS denotă că, deşi a fost evaluat ca funcţional, acesta necesită optimizare, prin elaborarea unor proceduri de identificare şi monitorizare a riscurilor, ce pot afecta activitatea instituţiei, identificarea segmentelor slabe în managementul instituţional şi căilor de remediere a deficienţelor.
6.6. Concluzii, opinii şi recomandări
SHS, în lipsa asigurării unui control eficient, a comis un şir de abateri şi nerespectări ale cadrului legal la retribuirea muncii, achiziţii şi deplasări în interes de serviciu, care au condiţionat efectuarea de plăţi neregulamentare şi utilizarea neconformă a mijloacelor financiare.
Deşi operaţiunile economico-financiare au fost înregistrate în evidenţa contabilă a SHS corect, iar situaţiile financiare privind operaţiunile în cauză oferă o imagine veridică, autentică şi completă privind toate aspectele semnificative, acestea nu în toate cazurile au fost efectuate în conformitate cu prevederile actelor normative şi legislative, în urma auditului fiind relevate unele abateri şi neconformităţi, care au afectat Raportul financiar, inclusiv:
• au fost efectuate cheltuieli pentru retribuirea muncii, contrar cadrului legal, în sumă de 127,6 mii lei;
• n-au fost respectate normele de cheltuieli la deplasările în interes de serviciu, fapt ce a condiţionat efectuarea de supraplăţi în sumă de 5,5 mii lei;
• n-a fost atribuită la majorarea valorii fondurilor fixe suma de 109,0 mii lei (costul lucrărilor de reparaţie capitală), contribuind la diminuarea cu suma respectivă a valorii fondurilor fixe înregistrate în bilanţul executării bugetului la 01.01.2008.
În condiţiile deplinei responsabilităţi a conducerii SHS pentru autenticitatea, plenitudinea şi corectitudinea Rapoartelor financiare, luînd în consideraţie că obiecţiile expuse se încadrează în pragul de materialitate, controlorul îşi exprimă opinia fără rezerve cu paragraf explicativ asupra situaţiilor financiare raportate la 31.12.2007, acestea oferind o imagine veridică, autentică şi completă privind toate aspectele semnificative.
Se recomandă conducerii SHS:
6.6.1. să întreprindă măsuri în vederea înlăturării neajunsurilor şi deficienţelor stabilite în cadrul actualului audit, să recupereze, conform legislaţiei în vigoare, plăţile pentru retribuirea muncii achitate contrar prevederilor legale, precum şi plăţile pentru cazare şi diurnă achitate cu depăşirea normelor stabilite;
6.6.2. să transmită Serviciului Special pentru Influenţe Active asupra Proceselor Hidrometeorologice documentele necesare, pentru majorarea costului iniţial al clădirii înregistrate la balanţa acestuia cu 312,5 mii lei;
6.6.3. să optimizeze funcţionalitatea controlului intern, prin înlăturarea tuturor deficienţelor constatate în cadrul auditului la toate componentele acestuia.
Controlor superior de stat | N.Misail |
7. Constatări referitor la auditul regularităţii efectuat la Institutul de Ecologie şi Geografie (în continuare – IEG)
Structura, atribuţiile, competenţa şi domeniul de activitate ale IEG sînt stabilite în Statutul aprobat de către Consiliul Suprem pentru Ştiinţă şi Dezvoltare Tehnologică al Academiei de Ştiinţe a Moldovei la 31.03.2006 şi de MERN – la 17.05.2006 (despre statutul acestei instituţii a fost menţionat în Capitolul 3).
7.1. Consideraţii de ordin general asupra execuţiei bugetului
IEG este o instituţie publică din sfera ştiinţei şi inovării, finanţată integral din bugetul de stat, prin intermediul Academiei de Ştiinţe a Moldovei.
Pentru întreţinerea activităţii IEG, în anul 2007, au fost precizate alocaţii bugetare în sumă de 6546,7 mii lei, inclusiv din contul componentei de bază a bugetului de stat – 5526,2 mii lei (84,4%) şi din contul mijloacelor speciale – 1020,5 mii lei (15,6%). Conform Raportului privind executarea bugetului instituţiei publice, la 01.01.2008, au fost executate cheltuieli de casă în mărime de 6538,9 mii lei (99,9%). Cheltuielile efective au fost contabilizate în sumă de 6468,3 mii lei, înregistrînd o economie de 78,4 mii lei.
7.2. Cu privire la unele aspecte privind eficienţa utilizării mijloacelor FEN
În anul 2007, IEG a obţinut venituri din contul mijloacelor FEN în sumă de 336,8 mii lei.
Conducerea IEG nu în toate cazurile a asigurat gestionarea eficientă a mijloacelor FEN. Astfel, lucrările de elaborare şi editare a 1300 de exemplare de Rapoarte naţionale cu tema "Starea mediului în Republica Moldova în anul 2005" şi "Starea mediului în Republica Moldova în anul 2006" (cu completările ulterioare) au fost finalizate abia la 14.06.2007 şi, respectiv, la 12.12.2007, acestea pierzîndu-şi actualitatea, ceea ce a contribuit şi la utilizarea ineficientă a mijloacelor FEN.
Nu în toate cazurile au fost respectate termenele de prezentare a rapoartelor finale, inclusiv a celor financiare, asupra lucrărilor executate la realizarea proiectelor, nefiind respectate şi condiţiile de aprobare a acestora de către Consiliu.
7.3. Achiziţiile de mărfuri, lucrări şi servicii nu întotdeauna s-au efectuat cu respectarea prevederilor legale.
În anul 2007, IEG, contrar art.4 din Legea achiziţiei de mărfuri, lucrări şi servicii pentru necesităţile statului nr.1166-XIII din 30.04.199730 (cu modificările ulterioare; în continuare – Legea nr.1166-XIII) şi art.67 din Legea nr.96-XVI din 13.04.2007 "Privind achiziţiile publice"31 (cu completările ulterioare), a achiziţionat bunuri materiale în sumă de 254,7 mii lei, fără desfăşurarea procedurii de achiziţii şi încheierea contractelor în modul stabilit. Nerespectînd art.25 alin.(1) şi alin.(2) din Legea nr.1166-XIII, IEG a procurat bunuri de acelaşi tip, divizînd achiziţia în sumă de 169,0 mii lei în patru contracte separate.
________________
30 M.O., 1997, nr.67-68, art.551. Abrogată la 27.10.2007 prin Legea nr.96-XVI din 13.04.2007.
31 M.O., 2007, nr.107-111, art.470.
Contrar prevederilor art.3 alin.(3) din Legea nr.348-XVI, IEG a achitat neregulamentar Direcţiei generale pentru administrarea clădirilor Guvernului, pentru chiria unor încăperi nelocuibile, mijloace în sumă de 12,9 mii lei, condiţii incluse neîntemeiat de către ultimul în contractul de locaţiune respectiv.
7.4. Nu este asigurată administrarea economă şi eficientă a patrimoniului. Evidenţa contabilă este ţinută cu unele abateri de la reglementările în domeniu.
În perioada auditată, IEG a admis utilizarea ineficientă a unor mijloace de transport din dotare. Astfel, din cele trei autoturisme de care dispune entitatea, în anul 2007 două au fost exploatate timp de 75 de zile şi, respectiv, 23 de zile. N-a fost asigurată respectarea pct.6.1. din Instrucţiunea "Privind completarea şi prelucrarea foii de parcurs pentru autoturisme", aprobată prin Ordinul directorului Departamentului Analize Statistice şi Sociologie nr.108 din 17.12.199832, care prevede că parcursul zilnic al autoturismului urmează să fie verificat şi confirmat prin semnătura beneficiarului.
________________
32 Nu este dată publicităţii.
Contrar art.15 alin.(1) lit.b) şi lit.c) din Legea nr.426-XIII, IEG a decontat la cheltuieli bunuri materiale în sumă de 24,8 mii lei la momentul procurării.
A fost admisă diminuarea uzurii anuale a mijloacelor fixe cu 85,9 mii lei, nefiind asigurată veridicitatea datelor respective reflectate în bilanţul executării bugetelor organelor autorităţilor publice centrale şi locale din contul veniturilor/cheltuielilor de bază, la 01.01.2008.
7.5. Generalizarea autoevaluării sistemului de control intern
Sistemul de control intern în cadrul IEG nu este integru şi urmează a fi consolidat prin: înlăturarea aspectelor negative stabilite la toate compartimentele lui; prevenirea şi identificarea riscurilor; monitorizarea sferelor de potenţial, a conflictelor de interese; îmbunătăţirea managementului resurselor umane şi a procesului de recrutare a personalului.
7.6. Concluzii, opinii şi recomandări
Deşi IEG, în perioada auditată, a asigurat managementul financiar la un nivel acceptabil, acesta urmează a fi optimizat, ţinînd cont de deficienţele constatate la regularitatea operaţiunilor economice şi respectarea principiilor de eficienţă la administrarea resurselor financiare şi patrimoniale.
Luînd în consideraţie faptul că abaterile admise în activitatea economico-financiară, în perioada auditată, se încadrează în pragul de materialitate, controlorul îşi expune opinia fără rezerve asupra situaţiilor financiare, raportate la 31.12.2007, acestea oferind o imagine veridică, autentică, completă privind toate aspectele semnificative, în conformitate cu reglementările legale.
Se recomandă conducerii IEG:
7.6.1. să întreprindă măsuri pentru eficientizarea administrării mijloacelor financiare şi a patrimoniului;
7.6.2. să ia măsuri pentru suplinirea locurilor vacante cu personal calificat;
7.6.3. să optimizeze funcţionalitatea sistemului de control intern, ţinînd cont de deficienţele constatate la toate componentele acestuia.
Controlor superior de stat | A.Ghileţchi |
8. Opinie generalizatoare
Ţinîndu-se cont de neregulile, deficienţele, erorile şi încălcările constatate în rezultatul auditului regularităţii efectuat la MERN şi la instituţiile din subordine şi de faptul că misiunea de audit n-a obţinut probe de audit suficiente şi adecvate că situaţiile financiare sînt veridice, reale şi fidele, iar modul în care au fost administrate şi gestionate mijloacele financiare sînt conforme cadrului legal, echipa de audit refuză să-şi exprime opinia asupra Raportului financiar consolidat al MERN la finele anului 2007.