joi, 1 ianuarie 2009
312/08.12.94 Lege privind Curtea de Conturi

 

L E G E

privind Curtea de Conturi

 

nr. 312-XIII  din  08.12.94

 

Republicat: Monitorul Oficial al R.Moldova, 2005, ediţie specială din 09.12.2005, pag.4

Republicat: Monitorul Oficial al R.Moldova nr.25-26 din 21.02.2003 pag.5 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.7/77 din 02.02.1995

 

* * *

Abrogat: 01.01.2009

Legea R.Moldova nr.261-XVI din 05.12.2008

 

Notă: În cuprinsul legii, cuvîntul "colaborator" se substituie prin cuvîntul "angajat" conform Legii nr.1063-XV din 17.05.2002

Notă: Vezi Hot. Parl. nr.313-XIII din 08.12.94 "Pentru punerea în aplicare a Legii privind Curtea de Conturi" Parlamentul adoptă prezenta lege.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Art.1. - (1) Obiectul prezentei legi îl constituie prevederile de bază privind realizarea controlului financiar extern ulterior de către Curtea de Conturi.

(2) Scopurile prezentei legi:

a) asigurarea respectării modului de formare, de administrare şi de întrebuinţare a resurselor financiare publice;

b) asigurarea utilizării legale şi conform destinaţiei a patrimoniului public;

c) asigurarea utilizării, în condiţii de economicitate, eficienţă şi eficacitate, a patrimoniului public;

d) reglementarea juridică a activităţii Curţii de Conturi.

[Art.1 introdus prin Legea nr.180-XVI din 22.07.05, în vigoare 12.08.05]

 

Art.2. - În sensul prezentei legi, se definesc următoarele noţiuni:

obiectiv al controlului - declaraţie precisă privind ceea ce intenţionează să realizeze controlul şi/sau întrebarea la care va răspunde controlul;

control tematic - control al unui sau mai multor aspecte financiare privind activitatea entităţii controlate sau ale utilizării patrimoniului public;

politici cuprinse în programul de guvernare - complex de măsuri menite să contribuie la atingerea anumitelor scopuri, cu utilizarea resurselor corespunzătoare, într-o perioadă de timp determinată;

program specific - acţiune sau ansamblu de acţiuni coerente, proiectate pentru a realiza un obiectiv sau un complex de obiective bine definite şi pentru care sînt stabiliţi indicatori de performanţă şi de evaluare a rezultatelor aşteptate, în limitele de finanţare aprobate;

organizare - optimizare a utilizării resurselor umane, a structurilor şi proceselor economice, care are ca scop realizarea anumitelor obiective;

politici manageriale - decizii, acţiuni şi reguli de monitorizare, contabilizare şi utilizare a resurselor umane, financiare şi de altă natură. Politica managerială ţine de operaţiunile interne ale instituţiei;

economicitate - măsură în care se asigură minimizarea costului resurselor utilizate într-o activitate, fără a compromite realizarea în condiţii optime a obiectivelor declarate ale acesteia (calitatea acesteia);

eficienţă - raportul dintre rezultatele obţinute şi resursele utilizate pentru obţinerea acestora;

eficacitate - grad de îndeplinire a obiectivelor declarate ale unei activităţi şi relaţia dintre impactul dorit şi impactul efectiv realizat;

patrimoniu public - totalitate a drepturilor şi obligaţiilor patrimoniale, care pot fi evaluate în bani şi care sînt examinate ca o sumă de valori active şi pasive strîns legate între ele, aparţinînd statului şi gestionate de persoane juridice determinate;

revizie financiară - verificare a acurateţei situaţiilor financiare, a respectării legalităţii şi regularităţii operaţiunilor economico-financiare;

entităţi controlate - subiecte supuse controlului;

proceduri de control (audit) - teste, instrucţiuni şi acţiuni, care trebuie desfăşurate în procesul controlului (auditului) în mod sistematic şi rezonabil;

constatări - aspecte specifice identificate de către auditor, care contribuie la îndeplinirea obiectivelor controlului;

probe de control pertinente - informaţii suficiente cantitativ şi oportune în atingerea rezultatelor controlului, ireproşabile din punct de vedere calitativ, astfel încît să inspire încredere şi siguranţă;

probe de control relevante - informaţii pertinente care se referă la obiectivele controlului şi care susţin constatările;

probe de control rezonabile - informaţii care, din punct de vedere al costului obţinerii acestora, sînt economice, eficiente şi eficace;

control (audit) al performanţei - evaluare sau examinare independentă a măsurii în care o activitate, un program sau o instituţie funcţionează în mod eficient şi eficace, cu respectarea economicităţii;

control ulterior - control care se desfăşoară în urma efectuării de către entitatea controlată a operaţiunilor economico-financiare;

control de contrapunere - control efectuat la partenerii entităţii controlate în scopul verificării corectitudinii operaţiunilor efectuate;

standard (normă) - act care stabileşte orientarea minimă pentru control (audit) şi determină etapele şi procedurile de control (audit);

control extern - control efectuat de către organul abilitat care activează în condiţii de independenţă organizatorică şi funcţională faţă de entităţile controlate.

[Art.2 modificat prin Legea nr.330-XVI din 16.12.05, în vigoare 06.01.06]

[Art.2 introdus prin Legea nr.180-XVI din 22.07.05, în vigoare 12.08.05]

 

Art.3. - (1) Curtea de Conturi este organul suprem de control financiar de stat, care îşi exercită atribuţiile în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova, cu prezenta lege, cu alte acte legislative ce reglementează domeniul dat şi are independenţă organizatorică şi funcţională.

(2) Curtea de Conturi prezintă anual, pînă la 15 iulie, Parlamentului un raport asupra modului de gestionare a resurselor financiare publice din exerciţiul bugetar expirat, cuprinzînd încălcările comise şi măsurile întreprinse. Raportul anual al Curţii de Conturi se prezintă de către Preşedintele Curţii de Conturi într-o şedinţă specială a Parlamentului. Textul raportului anual se transmite Parlamentului şi se distribuie deputaţilor cu cel puţin 15 zile înaintea şedinţei speciale a Parlamentului.

(3) Raportul anual al Curţii de Conturi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în termen de 15 zile de la data audierii în şedinţa specială a Parlamentului.

(4) Curtea de Conturi este învestită cu drept de persoană juridică şi are ştampila sa cu imaginea Stemei de Stat.

(5) Sediul Curţii de Conturi este în capitala ţării.

[Art.3 modificat prin Legea nr.330-XVI din 16.12.05, în vigoare 06.01.06]

[Art.3 modificat prin Legea nr.180-XVI din 22.07.05, în vigoare 12.08.05]

[Art.3(1) modificat prin Legea nr.137-XV din 20.03.03, în vigoare 23.05.03]

[Art.3(1) modificat prin Legea nr.1063-XV din 17.05.2002]

[Art.3(1) modificat prin Legea nr.956-XIV din 27.04.2000]

[Sintagma "şi funcţionează pe lîngă Parlament" din alin.1 art.1 se declară neconstituţională prinHot. Curţii Constituţionale nr.40 din 15.07.99]

 

Art.4. - Activitatea de control financiar extern a Curţii de Conturi se bazează pe următoarele principii:

a) legalitate;

b) responsabilitate;

c) integritate;

d) obiectivitate şi independenţă;

e) competenţă;

f) rigurozitate;

g) perseverenţă;

h) expunere clară a faptelor;

i) transparenţă.

[Art.4 modificat prin Legea nr.330-XVI din 16.12.05, în vigoare 06.01.06]

[Art.4 introdus prin Legea nr.180-XVI din 22.07.05, în vigoare 12.08.05]

 

Art.5. - (1) Curtea de Conturi decide în mod autonom asupra programului său de activitate.

(2) Controalele Curţii de Conturi se iniţiază din oficiu şi nu pot fi sistate.

(3) Hotărîrile Parlamentului prin care se cere Curţii de Conturi efectuarea unor controale, în limitele competenţei sale, sînt obligatorii.

(4) Un control suplimentar asupra modului de administrare a resurselor financiare publice poate fi efectuat fără decizia Parlamentului, la cererea oricărei din fracţiunile parlamentare, o dată în trimestru. Rezultatele controlului vor fi prezentate Parlamentului într-un termen de cel mult 60 de zile de la data cererii.

(5) Nici o altă autoritate publică nu poate obliga Curtea de Conturi să efectueze controale sau revizii.

[Art.5 modificat prin Legea nr.330-XVI din 16.12.05, în vigoare 06.01.06]

[Art.5 modificat prin Legea nr.180-XVI din 22.07.05, în vigoare 12.08.05]

[Art.5(2) modificat prin Legea nr.956-XIV din 27.04.2000]

[Sintagma "decît de Parlament şi numai în cazul depăşirii competenţelor stabilite prin lege" din]

[alin.2 art.2 se declară neconstituţională prin Hot. Curţii Constituţionale nr.40 din 15.07.99]

 

Art.6. - (1) Curtea de Conturi prezintă suplimentar, prin intermediul comisiilor permanente respective, rapoarte asupra rezultatelor controalelor de importanţă deosebită pentru stat care cer decizia Parlamentului.

(2) Curtea de Conturi prezintă la cererea fracţiunii parlamentare, comisiei parlamentare sau deputatului, în termen de 5 zile, actele, hotărîrile şi rapoartele asupra rezultatelor controalelor efectuate.

(3) Hotărîrile Curţii de Conturi, adoptate în baza controalelor, se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în termen de 10 zile de la data intrării lor în vigoare, iar în cazul contestării acestor hotărîri, ele se publică doar după decizia definitivă a instanţei judecătoreşti.

[Art.6 modificat prin Legea nr.330-XVI din 16.12.05, în vigoare 06.01.06]

[Art.6 modificat prin Legea nr.180-XVI din 22.07.05, în vigoare 12.08.05]

[Art.6(3) modificat prin Legea nr.137-XV din 20.03.03, în vigoare 23.05.03]

[Art.6(3) completat prin Legea nr.1063-XV din 17.05.2002]

[Art.6(3) modificat prin Legea nr.956-XIV din 27.04.2000]

[Sintagma "se examinează în Parlament şi" din alin.2 art.3 se declară neconstituţională prin Hot. Curţii Constituţionale nr.40 din 15.07.99]

[Art.6(3) modificat prin Legea nr.307-XIV din 04.03.99]

[Art.6(3) modificat prin Legea nr.1219-XIII din 26.06.97]

 

Art.7. - (1) Curtea de Conturi are acces neîngrădit la acte, documente şi informaţii, necesare exercitării atribuţiilor sale de control, oricare ar fi persoanele fizice sau juridice deţinătoare.

(2) Toate persoanele fizice şi juridice supuse controlului Curţii de Conturi sînt obligate să-i transmită, la termenele stabilite de Curte, actele, documentele şi informaţiile solicitate şi să-i asigure accesul în încăperile lor.

(3) Dacă Curtea de Conturi ia cunoştinţă de informaţii care constituie secrete de stat, de serviciu, comerciale sau individuale, aceasta este obligată să respecte caracterul lor şi să le facă cunoscute numai autorităţilor împuternicite.

 

Art.8. - Curtea de Conturi are buget propriu, care se prevede distinct în bugetul de stat şi este în drept să încaseze lunar de la contul Trezoreriei de Stat mijloace financiare în limita devizului aprobat.

[Art.8(5) completat prin Legea nr.666-XIV din 11.11.99]

 

Art.9. - Structura şi personalul Curţii de Conturi se stabilesc de către Parlament, la propunerea Preşedintelui Curţii de Conturi.

[Art.9(6) în redacţia Legii nr.137-XV din 20.03.03, în vigoare 23.05.03]

 

Art.10. - (1) Curtea de Conturi poate să participe la activitatea organismelor internaţionale de specialitate respective şi să devină membru al acestora.

(2) Curtea de Conturi poate colabora cu organismele internaţionale de specialitate respective şi poate exercită, în numele lor, controlul asupra gestionării fondurilor puse la dispoziţia Republicii Moldova, dacă prin tratate, convenţii sau alte acorduri internaţionale se stabileşte această competenţă.

 

Art.11. - (1) Curtea de Conturi, în caz de necesitate, conlucrează cu Procuratura Generală, cu organele afacerilor interne şi cu alte organe de ocrotire a ordinii de drept şi de control, neadmiţînd imixtiunea în activitatea lor ce vizează exercitarea supravegherii de procuror, procedura de urmărire penală şi de efectuare a justiţiei.

(2) Dacă în procesul controalelor se depistează încălcări a căror constatare şi examinare ţin de competenţa altor organe de control sau de drept, pentru fiecare caz concret de încălcare se întocmeşte un act de control, cu remiterea lui organului competent respectiv care este obligat să intervină cu prioritate.

(3) Curtea de Conturi este în drept să ceară şi să utilizeze în activitatea sa materialele controalelor întocmite la entităţile controlate de către alte organe de control şi de drept, iar entităţile controlate sînt obligate să le prezinte Curţii de Conturi la prima solicitare.

[Art.11 modificat prin Legea nr.330-XVI din 16.12.05, în vigoare 06.01.06]

[Art.11 modificat prin Legea nr.180-XVI din 22.07.05, în vigoare 12.08.05]

[Art.11(8) modificat prin Legea nr.206-XV din 29.05.03, în vigoare 18.07.03]

 

Capitolul II

MODUL DE ORGANIZARE ŞI DE FUNCŢIONARE A CURŢII DE CONTURI

Art.12. - Curtea de Conturi este alcătuită din 7 membri, dintre care 3 - reprezentanţi ai majorităţii parlamentare şi 4 - reprezentanţi ai opoziţiei parlamentare.

[Art.12 modificat prin Legea nr.180-XVI din 22.07.05, în vigoare 12.08.05]

 

Art.13. - Conducerea Curţii de Conturi este exercitată de către Preşedintele şi vicepreşedintele Curţii.

 

Art.14. - (1) Preşedintele Curţii de Conturi este numit de Parlament, la propunerea Preşedintelui Parlamentului, pentru un mandat de 5 ani, cu votul majorităţii deputaţilor aleşi. Preşedintele Parlamentului propune candidatura pentru funcţia de Preşedinte al Curţii de Conturi după consultarea obligatorie a fracţiunilor parlamentare legal constituite.

(2) Preşedintele Curţii de Conturi propune Parlamentului candidaturile la funcţia de membru al Curţii, recomandate de fracţiunile parlamentare legal constituite. Fiecare fracţiune parlamentară are dreptul să recomande cel puţin 2 candidaţi.

(3) Membrii Curţii de Conturi sînt numiţi de Parlament, la propunerea Preşedintelui Curţii de Conturi, pentru un termen de 5 ani, cu votul majorităţii deputaţilor aleşi.

(4) O persoană poate exercita funcţia de membru al Curţii de Conturi cel mult două mandate, care pot fi consecutive.

(5) Membrii Curţii de Conturi sînt independenţi în exercitarea mandatului lor şi inamovibili pe toată durata acestuia.

(6) În calitate de membri ai Curţii de Conturi pot fi numite persoane care deţin exclusiv cetăţenia Republicii Moldova, au domiciliul în ţară, au studii superioare economice sau juridice şi a căror calificare profesională şi experienţă de lucru din ultimii 10 ani sînt corespunzătoare pentru realizarea sarcinilor Curţii de Conturi.

(7) Preşedintele, vicepreşedintele şi membrii Curţii de Conturi nu pot efectua activitate de întreprinzător, nu pot practica lucru prin cumul, în afară de activitatea didactică, ştiinţifică sau altă activitate de creaţie, care se desfăşoară în afara orelor de program.

(8) Preşedintele, vicepreşedintele şi membrii Curţii de Conturi, înainte de intrarea în funcţie, depun următorul jurămînt: "Jur să slujesc Republica Moldova cu credinţă, să respect Constituţia şi legile Republicii Moldova, să protejez proprietatea de stat, democraţia şi bunăstarea poporului".

(9) Vacanţa funcţiei de membru al Curţii de Conturi poate interveni în următoarele cazuri:

a) demisie;

b) expirare a termenului deţinerii funcţiei;

c) condamnare prin hotărîre definitivă a instanţei judecătoreşti;

d) pierdere a cetăţeniei Republicii Moldova;

e) din motive de sănătate;

f) la atingerea vîrstei de 65 de ani.

[Art.14 modificat prin Legea nr.273-XVI din 07.12.2007, în vigoare 13.05.2008]

[Art.14 modificat prin Legea nr.330-XVI din 16.12.05, în vigoare 06.01.06]

[Art.14 în redacţia Legii nr.180-XVI din 22.07.05, în vigoare 12.08.05]

[Art.14(11) în redacţia Legii nr.438-XV din 24.12.04, în vigoare 31.12.04]

 

Art.15. - (1) Preşedintele Curţii de Conturi propune din numărul membrilor acesteia, Parlamentului pentru confirmare candidatura vicepreşedintelui Curţii.

(2) Vicepreşedintele Curţii de Conturi se confirmă în funcţie de Parlament numai pentru perioada mandatului său de membru al Curţii de Conturi.

[Art.15(12) modificat prin Legea nr.438-XV din 24.12.04, în vigoare 31.12.04]

 

Art.16. - Preşedintele şi vicepreşedintele Curţii de Conturi au dreptul să participe la şedinţele Parlamentului şi ale Guvernului.

 

[Art.17 exclus prin Legea nr.330-XVI din 16.12.05, în vigoare 06.01.06]

[Art.17(14) în redacţia Legii nr.438-XV din 24.12.04, în vigoare 31.12.04]

[Art.17(14) completat prin Legea nr.1063-XV din 17.05.2002]

[Art.17(14) modificat prin Legea nr.814-XIV din 17.02.2000]

[Art.17(14) modificat prin Legea nr.666-XIV din 11.11.99]

 

Art.18. - (1) Funcţia de angajat al Curţii de Conturi este incompatibilă cu oricare altă funcţie salarizată, publică sau privată.

(2) Preşedintele şi membrii Curţii de Conturi pot fi revocaţi din funcţie anticipat de către Parlament, dacă aceştia îşi îndeplinesc insuficient atribuţiile, au încălcat legislaţia în vigoare ori au săvîrşit acţiuni abuzive şi dacă pentru aceasta au votat majoritatea deputaţilor aleşi.

[Art.18 modificat prin Legea nr.180-XVI din 22.07.05, în vigoare 12.08.05]

 

[Art.16 exclus prin Legea nr.438-XV din 24.12.04, în vigoare 31.12.04]

[Art.16 în redacţia Legii nr.1063-XV din 17.05.2002]

[Art.16 modificat prin Legea nr.814-XIV din 17.02.2000]

[Art.16 în redacţia Legii nr.666-XIV din 11.11.99]

 

Art.19. - Angajaţii Curţii de Conturi sînt numiţi şi destituiţi din funcţie de Preşedintele Curţii.

 

Art.20. - Curtea de Conturi poate să antreneze pentru consultaţii, la efectuarea controalelor şi expertizelor specialişti de înaltă calificare din diferite domenii, remunerîndu-i conform legislaţiei în vigoare.

[Art.20(18) modificat prin Legea nr.1063-XV din 17.05.2002]

 

Capitolul III

ATRIBUŢIILE DE CONTROL ALE CURŢII DE CONTURI

 

Secţiunea I

Dispoziţii generale

Art.21. - (1) Curtea de Conturi exercită controlul asupra modului de formare, de administrare şi de întrebuinţare a resurselor financiare publice, precum şi asupra modului de gestionare a patrimoniului public. După caz, Curtea de Conturi poate solicita serviciile experţilor sau firmelor de audit. Controlul se efectuează în baza prevederilor constituţionale şi potrivit metodelor contabile moderne.

(2) Prin controlul său Curtea de Conturi urmăreşte respectarea legilor şi aplicarea principiilor de economicitate, raţionalitate şi eficienţă în gestionarea mijloacelor materiale şi financiare ale statului.

[Art.21(19) completat prin Legea nr.137-XV din 20.03.03, în vigoare 23.05.03]

[Art.21(19) completat prin Legea nr.1063-XV din 17.05.2002]

 

Art.22. - Pentru exercitarea atribuţiilor Curtea de Conturi controlează:

a) formarea şi utilizarea resurselor bugetului de stat, ale bugetului asigurărilor sociale de stat, ale bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale, ale fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală;

b) formarea, utilizarea şi gestionarea fondurilor speciale, precum şi a fondurilor de tezaur public;

c) formarea şi gestionarea datoriei publice, respectarea garanţiilor guvernamentale pentru creditele interne şi externe;

d) utilizarea de către instituţiile publice a granturilor şi finanţelor alocate de donatorii externi pentru realizarea programelor la care participă Republica Moldova;

e) utilizarea alocaţiilor bugetare pentru investiţii, a subvenţiilor şi a altor forme de asistenţă financiară din partea statului;

f) executarea, raţionalitatea şi eficienţa tratatelor interguvernamentale în domeniul economico-financiar;

g) procesul de deetatizare şi privatizare a patrimoniului statului;

h) activitatea altor organe de control, precum şi a structurilor de control intern;

i) emisiunea banilor, utilizarea resurselor creditare şi valutare ale statului;

j) alte domenii de activitate raportate, prin legi organice, la competenţa Curţii de Conturi.

[Art.22 modificat prin Legea nr.330-XVI din 16.12.05, în vigoare 06.01.06]

Notă: Modificarea din Legea nr.154-XVI din 21.07.05 a fost abrogată prin Legea nr.330-XVI din 16.12.05, în vigoare 06.01.06

[Art.22 modificat prin Legea nr.154-XVI din 21.07.05, în vigoare 23.09.05]

[Art.22 modificat prin Legea nr.180-XVI din 22.07.05, în vigoare 12.08.05]

[Art.22(20) modificat prin Legea nr.1063-XV din 17.05.2002]

 

Art.23. - Sînt supuse reviziei financiare:

a) Aparatul Parlamentului, Aparatul Preşedintelui Republicii Moldova Curtea Constituţională, Aparatul Guvernului, Curtea Supremă de Justiţie, Judecătoria Economică de Circumscripţie, Procuratura Generală, Comisia Naţională a Pieţei Financiare, Comisia Electorală Centrală;

b) autorităţile administraţiei publice centrale de specialitate, alte autorităţi administrative, Banca Naţională a Moldovei şi băncile comerciale în care cota statului în capitalul social este mai mare decît 50 la sută.

[Art.23 modificat prin Legea nr.130-XVI din 07.06.2007, în vigoare 06.07.2007]

[Art.23 modificat prin Legea nr.330-XVI din 16.12.05, în vigoare 06.01.06]

[Art.23 modificat prin Legea nr.180-XVI din 22.07.05, în vigoare 12.08.05]

[Art.23(21) completat prin Legea nr.137-XV din 20.03.03, în vigoare 23.05.03]

[Art.23(21) modificat prin Legea nr.1063-XV din 17.05.2002]

[Art.23(21) modificat prin Legea nr.788-XIII din 26.03.96]

 

Art.24. - Controlului efectuat de Curtea de Conturi se supun şi persoanele juridice, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, dacă acestea:

a) beneficiază de garanţii guvernamentale pentru credite, de subvenţii sau de alte forme de sprijin financiar din partea statului;

b) administrează, în baza unui contract, bunuri aparţinînd domeniului patrimoniului public;

c) dispun de capital social integral de stat sau mai mult de 50 la sută din el aparţine statului.

[Art.24 în redacţia Legii nr.180-XVI din 22.07.05, în vigoare 12.08.05]

[Art.24(22) în redacţia Legii nr.1063-XV din 17.05.2002]

 

[Art.25 exclus prin Legea nr.330-XVI din 16.12.05, în vigoare 06.01.06]

 

Art.26. - (1) Curtea de Conturi exercită, în oficiul său sau la faţa locului, controale ulterioare, care includ revizii financiare, controale tematice şi controale (audite) ale performanţei.

(2) Controlul în oficiul Curţii de Conturi se efectuează în baza documentelor şi informaţiilor de care dispune Curtea de Conturi, precum şi în baza documentelor solicitate în scris de Preşedintele (vicepreşedintele) Curţii de Conturi de la entitatea controlată sau de la altă entitate, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, care poate să dispună de documentele necesare.

(3) Controalele la faţa locului se efectuează în baza dispoziţiei de control şi în baza programului de control, semnate de Preşedintele (vicepreşedintele) Curţii de Conturi.

(4) Pentru a confirma unele probe care nu sînt destul de relevante, în baza dispoziţiei de control adoptate de Preşedintele (vicepreşedintele) Curţii de Conturi, pot fi efectuate controale de contrapunere la orice entitate controlată.

(5) Curtea de Conturi avizează proiectul Legii bugetului de stat, proiectul Legii bugetului asigurărilor sociale de stat, fondurile de asigurări obligatorii în medicină pentru anul respectiv."

[Art.26 modificat prin Legea nr.330-XVI din 16.12.05, în vigoare 06.01.06]

[Art.26 în redacţia Legii nr.180-XVI din 22.07.05, în vigoare 12.08.05]

[Art.26(24) în redacţia Legii nr.137-XV din 20.03.03, în vigoare 23.05.03] Secţiunea a 2-a Proceduri de control

 

Art.27. - (1) Curtea de Conturi exercită, în oficiul său sau la faţa locului, controlul rapoartelor financiare prezentate de către entităţile controlate.

(2) Procedurile de control (audit) şi alte acţiuni ce ţin de acesta sînt determinate de standardele (normele) elaborate şi aprobate de Curtea de Conturi în modul stabilit de legislaţie.

(3) Angajaţii Curţii de Conturi desemnaţi să efectueze controale întocmesc rapoarte (acte) de control, în care sînt reflectate încălcările financiare depistate, şi le prezintă conducerii entităţii controlate pentru comentarii şi obiecţii.

(4) Rapoartele asupra controalelor se examinează de către Curtea de Conturi în prezenţa persoanelor cu funcţii de răspundere care reprezintă autorităţile administraţiei publice în cauză. Neparticiparea, fără motive întemeiate, a persoanelor cu funcţii de răspundere la examinarea rapoartelor nu împiedică adoptarea hotărîrii dacă persoanele respective au fost înştiinţate în modul stabilit.

(5) Curtea de Conturi adoptă hotărîri asupra rapoartelor în conformitate cu legislaţia în vigoare. Hotărîrile Curţii de Conturi reprezintă principala modalitate prin care se pun la dispoziţia entităţii controlate, organelor ierarhic superioare acesteia şi societăţii informaţii independente, soluţii şi asigurări referitoare la legalitatea, conformitatea, justeţea operaţiunilor economico-financiare şi rapoartelor financiare, precum şi la economicitatea, eficienţa şi eficacitatea utilizării patrimoniului public de către entităţile controlate. Informaţiile din hotărîri trebuie să fie clare şi bine documentate.

(6) Hotărîrile vor fi concise, vor conţine sinteze ale concluziilor şi probelor controlului. Proiectele de hotărîri se elaborează de către şefii de departamente (direcţii) ale Curţii de Conturi în baza rapoartelor (actelor) de control întocmite de controlori şi cuprind, de regulă, următoarele elemente:

a) titlul hotărîrii;

b) prezentarea sintetică a contextului în care se desfăşoară activităţile supuse controlului, inclusiv a contextului instituţional;

c) obiectivele activităţii entităţii controlate;

d) descrierea metodologiilor de colectare şi analiză a probelor de control, cu precizarea surselor acestora;

e) criteriile de evaluare a performanţei;

f) constatările controlului sau cel puţin cele considerate relevante pentru destinatarii sau utilizatorii hotărîrii;

g) concluziile referitoare la obiectivele controlului;

h) cerinţele şi recomandările referitoare la acţiunile ce trebuie întreprinse ca rezultat logic al concluziilor.

(7) Recomandările se vor face numai în cazul în care controlul identifică remedii posibile şi eficiente pentru oricare din încălcările comise. Recomandările vor indica principalele direcţii ale fiecărei modificări propuse, fără detalierea acestora. În proiectul de hotărîre este necesar să se menţioneze clar persoana responsabilă de încălcările comise şi persoana responsabilă de remedierea lor.

(8) Proiectul de hotărîre se examinează de membrii Curţii de Conturi împreună cu echipa de control, cu autorii proiectului, precum şi cu reprezentanţii entităţii controlate şi cu alte persoane, la decizia Preşedintelui Curţii de Conturi. Membrii Curţii de Conturi sînt în drept să solicite opinia experţilor (specialiştilor) independenţi cu titlu de consultări, concluzii sau recomandări.

(9) Membrii Curţii de Conturi pot modifica concluziile şi recomandările prevăzute în proiectul de hotărîre în cazul în care entitatea controlată sau altă persoană aduce probe de control noi. Proiectul de hotărîre poate fi revizuit şi modificat substanţial dacă probele de control noi au efect asupra constatărilor. În acest caz, noul proiect de hotărîre se reexaminează împreună cu entitatea controlată.

(10) Hotărîrile Curţii de Conturi sînt oficiale şi executorii pentru toate autorităţile administraţiei publice şi pentru toate persoanele juridice şi fizice vizate.

(11) Hotărîrile adoptate de Curtea de Conturi pe marginea rapoartelor de control sînt prezentate executorilor (ordonatorilor) de buget ai autorităţilor administraţiei publice corespunzătoare. Despre încălcările comise este informat organul de resort ierarhic superior şi, după caz, organele financiare şi de drept respective.

(12) Conducătorii autorităţilor administraţiei publice informează Curtea de Conturi despre măsurile luate în legătură cu încălcările depistate în cadrul controlului.

[Art.27 modificat prin Legea nr.330-XVI din 16.12.05, în vigoare 06.01.06]

[Art.27 modificat prin Legea nr.180-XVI din 22.07.05, în vigoare 12.08.05]

[Art.27(25) în redacţia Legii nr.1063-XV din 17.05.2002]

[Alin.7 art.25 se declară neconstituţional prin Hotărîrea Curţii Constituţionale nr.18 din 27.04.2000]

[Art.27(25) modificat prin Legea nr.814-XIV din 17.02.2000]

[Art.27(25) completat prin Legea nr.666-XIV din 11.11.99]

[Art.27(25) modificat prin Legea nr.788-XIII din 26.03.96]

 

Capitolul IV

ALTE FUNCŢII ALE CURŢII DE CONTURI ŞI OBLIGAŢIUNILE MEMBRILOR EI

 

Secţiunea 1

Alte funcţii ale Curţii de Conturi

Art.28. - Pe lîngă exercitarea funcţiilor de control, Curtea de Conturi:

a) elaborează şi aprobă regulamentele şi documentele ce ţin de organizarea internă a Curţii de Conturi şi programul său de control financiar anual;

b) face avize la proiectul bugetului de stat şi al bugetului asigurărilor sociale de stat, precum şi la proiectul fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală;

c) efectuează modificări în organizarea sa internă, în limitele legii, fără a afecta competenţele sale legale şi prevederile bugetului propriu;

d) dezbate şi prezintă proiectul bugetului propriu în vederea integrării acestuia la bugetul de stat;

e) numeşte în funcţie şefii de departamente; f) sesizează şi examinează periodic rapoartele de activitate ale direcţiilor Curţii;

g) cere aplicarea unor sancţiuni disciplinare faţă de persoanele responsabile de încălcările la utilizarea resurselor financiare publice şi repararea prejudiciilor cauzate statului după ce persoanelor respective li s-a oferit posibilitatea de a-şi argumenta poziţia şi de a-şi justifica acţiunile în legătură cu încălcările depistate în cadrul controlului;

h) remite Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei materialele referitoare la încălcările financiare depistate, ce conţin elemente constitutive ale infracţiunii;

i) cere destituirea persoanelor care au încălcat grav legislaţia sau nu au asigurat respectarea ei.

[Art.28 modificat prin Legea nr.330-XVI din 16.12.05, în vigoare 06.01.06]

[Art.28(26) modificat prin Legea nr.197-XV din 15.05.03, în vigoare 31.05.03]

[Art.28(26) modificat prin Legea nr.137-XV din 20.03.03, în vigoare 23.05.03]

[Art.28(26) modificat prin Legea nr.1063-XV din 17.05.2002]

[Lit.h) art.26 se declară neconstituţională prin Hot. Curţii Constituţionale nr.18 din 27.04.2000]

[Art.28(26) modificat prin Legea nr.814-XIV din 17.02.2000]

[Art.28(26) modificat prin Legea nr.666-XIV din 11.11.99]

 

Art.29. - Curtea de Conturi îşi exercită atribuţiile cu prezenţa a cel puţin 5 membri, iar Hotărîrile pe marginea controalelor le adoptă cu majoritatea de voturi ale membrilor ei.

[Art.29(27) modificat prin Legea nr.1063-XV din 17.05.2002]

 

Art.30. - (1) Preşedintele Curţii de Conturi:

a) conduce şi organizează activitatea Curţii de Conturi, administrează mijloacele financiare conform devizului aprobat;

b) reprezintă Curtea de Conturi în relaţiile cu autorităţile şi instituţiile publice, precum şi cu organismele de specialitate respective din ţară şi cele internaţionale, şi asigură stabilitatea acestor relaţii;

c) convoacă şi prezidează şedinţele Curţii de Conturi, asigură executarea hotărîrilor adoptate;

d) transmite Parlamentului rapoartele şi avizele Curţii de Conturi;

e) numeşte, inclusiv prin contract individual de muncă pe un termen de pînă la 5 ani, şi eliberează din funcţie angajaţii Curţii de Conturi în conformitate cu legislaţia în vigoare;

f) asigură respectarea disciplinei şi aplică sancţiuni disciplinare după caz, conform legislaţiei în vigoare;

g) comunică Parlamentului posturile vacante de membri ai Curţii de Conturi, aprobă lista cu posturile vacante, care urmează să fie scoase la concurs în vederea suplinirii lor;

h) hotărăşte constituirea de grupe de control, care vor funcţiona numai pe durata realizării sarcinilor atribuite;

i) organizează efectuarea controalelor solicitate de către Parlament precum şi a altor controale ce nu sînt prevăzute în programul de control financiar anual al Curţii de Conturi;

j) organizează concursuri pentru suplinirea posturilor vacante din direcţiile şi secţiile Curţii de Conturi;

k) autorizează încheierea de contracte de lucrări şi servicii necesare funcţionării Curţii de Conturi.

(2) În lipsa Preşedintelui Curţii de Conturi atribuţiile prevăzute la alin.(1) sînt exercitate de vicepreşedintele Curţii.

[Art.30(28) modificat prin Legea nr.137-XV din 20.03.03, în vigoare 23.05.03]

[Art.30(28) modificat prin Legea nr.666-XIV din 11.11.99]

 

Secţiunea a 2-a

Obligaţiunile membrilor Curţii de Conturi

Art.31. - (1) Membrii Curţii de Conturi sînt obligaţi:

a) să-şi îndeplinească funcţia încredinţată cu obiectivitate şi în respectul Constituţiei;

b) să-şi exprime votul afirmativ sau negativ în adoptarea actelor Curţii de Conturi, abţinerea de la vot nefiind permisă;

c) să comunice în scris Preşedintelui Curţii orice situaţie ce ar putea atrage incompatibilitatea cu mandatul pe care îl exercită;

d) să nu permită folosirea atribuţiilor pe care le îndeplinesc în scop de reclamă comercială;

e) să se abţină de la orice activitate sau manifestare contrare independenţei şi demnităţii de membru al Curţii;

f) să păstreze secretul deliberării şi secretul de vot;

g) să depună, în condiţiile legii, declaraţie cu privire la venituri şi proprietate.

(2) Încălcarea de către membrii Curţii de Conturi a vreuneia din obligaţiunile prevăzute la alin.(1) atrage revocarea lor din funcţie.

[Art.31(29) completat prin Legea nr.136-XV din 06.05.04, în vigoare 11.06.04]

[Art.31(29) completat prin Legea nr.137-XV din 20.03.03, în vigoare 23.05.03]

 

Art.32. - Membrii Curţii de Conturi nu pot fi cercetaţi, reţinuţi, arestaţi, traşi la răspundere administrativă sau penală decît la cererea Procurorului General.

[Art.32(30) în redacţia Legii nr.137-XV din 20.03.03, în vigoare 23.05.03]

 

Capitolul V

DREPTURILE, OBLIGAŢIUNILE ŞI RĂSPUNDEREA

ANGAJAŢILOR CURŢII DE CONTURI

Art.33. - Angajaţii Curţii de Conturi au dreptul, în baza autorizaţiei eliberate de către Preşedintele Curţii de Conturi:

a) să ceară orice document şi alte materiale ce reflectă activitatea economică şi financiară a autorităţii administraţiei publice;

b) să intre liber pe teritoriul, în depozitele, magaziile, clădirile de producţie şi în alte localuri ale autorităţii administraţiei publice pentru a verifica prezenţa şi utilizarea resurselor materiale şi financiare ale statului;

c) să primească de la conducători, de la alţi lucrători de răspundere ai autorităţii administraţiei publice; explicaţii orale şi în scris, copii ale documentelor referitoare la autoritatea administraţiei publice;

d) să extragă documente, precum şi să sigileze locurile de păstrare a documentelor, banilor şi bunurilor autorităţii administraţiei publice;

e) să ceară de la Banca Naţională şi băncile comerciale în care statul are cota sa copii ale documentelor referitoare la operaţiunile financiare efectuate.

[Art.33(31) completat prin Legea nr.137-XV din 20.03.03, în vigoare 23.05.03]

[Art.33(31) modificat prin Legea nr.1063-XV din 17.05.2002]

 

Art.34. - Membrii şi angajaţii Curţii de Conturi nu sînt în drept:

a) să facă parte din partide politice sau să desfăşoare activităţi publice cu caracter politic;

b) să divulge secretul de stat, de serviciu, comercial sau individual.

[Art.34(32) în redacţia Legii nr.137-XV din 20.03.03, în vigoare 23.05.03]

[Art.34(32) în redacţia Legii nr.666-XIV din 11.11.99]

 

Art.35. - Angajaţii Curţii de Conturi poartă răspundere, în conformitate cu legislaţia în vigoare, pentru denaturarea rezultatelor controalelor, pentru prezentarea de date eronate atît Curţii de Conturi, cît şi altor organe.

 

Capitolul VI

DISPOZIŢII FINALE

Art.36. - (1) Aparatul Parlamentului, Aparatul Preşedintelui Republicii Moldova, Aparatul Guvernului, ministerele şi departamentele, alte autorităţi publice, Banca Naţională aduc în mod obligatoriu la cunoştinţa Curţii de Conturi actele normative adoptate referitoare la operaţiunile indicate în art.22.

(2) Autorităţile publice sînt obligate să acorde sprijin persoanelor oficiale ale Curţii de Conturi în vederea exercitării atribuţiilor, să le ofere ajutorul necesar în efectuarea controalelor şi reviziilor, să le pună la dispoziţie încăperi de serviciu, mijloace de transport şi de comunicaţie în funcţie de necesităţile de efectuare a controlului.

[Art.36 modificat prin Legea nr.180-XVI din 22.07.05, în vigoare 12.08.05]

[Art.36(34) modificat prin Legea nr.1063-XV din 17.05.2002]

 

Art.37. - Controlul asupra respectării de către Curtea de Conturi a devizului de cheltuieli este exercitat de Parlament.

[Art.37(35) modificat prin Legea nr.956-XIV din 27.04.2000]

[Sintagma "asupra activităţii Curţii de Conturi şi" din art.35 se declară neconstituţională prin Hot. Curţii Constituţionale nr.40 din 15.07.99

 

Art.38. - Se abrogă Legea nr.465-XII din 31 ianuarie 1991 cu privire la Departamentul Controlului de Stat al Republicii Moldova.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIPetru LUCINSCHI

Chişinău, 8 decembrie 1994.
Nr.312-XIII.

 

[Anexa exclusă prin Legea nr.1063-XV din 17.05.2002]

[Anexa introdusă prin Legea nr.814-XIV din 17.02.2000]