vineri, 5 iunie 2015
847/24.05.96 Lege privind sistemul bugetar şi procesul bugetar

L E G E

privind sistemul bugetar şi procesul bugetar

 

nr. 847-XIII  din  24.05.1996

 

Republicat: Monitorul Oficial al R.Moldova ediţie specială din 25.03.2005

Republicat: Monitorul Oficial al R.Moldova nr.91-96/420 din 30.05.2003

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.19-20/197 din 27.03.1997

 

* * *

Abrogat: 01.01.2016

Legea R.Moldova nr.181 din 25.07.2014

 

C U P R I N S

 

TITLUL I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Abrogat

Articolul 2. Abrogat

Articolul 3. Abrogat

Articolul 4. Abrogat

Articolul 5. Abrogat

Articolul 6. Politica bugetar-fiscală

Articolul 7. Clasificaţia bugetară

Articolul 8. Abrogat

Articolul 9. Alocaţii

Articolul 10. Cheltuielile bugetare

Articolul 101. Datoriile creditoare

Articolul 11. Balanţa bugetului

Articolul 12. Mijloacele speciale ale instituţiilor publice

Articolul 13. Abrogat

 

TITLUL I1

PRINCIPII BUGETARE

Articolul 131. Abrogat

Articolul 132. Abrogat

Articolul 133. Principiul universalităţii

Articolul 134. Abrogat

Articolul 135. Abrogat

Articolul 136. Abrogat

 

TITLUL II

BUGETUL DE STAT

 

Capitolul 1

ELABORAREA BUGETULUI DE STAT

Articolul 14. Scopurile bugetului de stat

Articolul 15. Abrogat

Articolul 16. Abrogat

Articolul 17. Elaborarea estimărilor preliminare de venituri şi cheltuieli de către Ministerul Finanţelor

Articolul 18. Cadrul bugetar pe termen mediu

Articolul 19. Abrogat

Articolul 20. Abrogat

Articolul 21. Abrogat

Articolul 22. Abrogat

Articolul 23. Fondul de rezervă

Articolul 24. Abrogat

Articolul 25. Abrogat

 

Capitolul 2

EXAMINAREA ŞI ADOPTAREA LEGII BUGETARE ANUALE DE CĂTRE PARLAMENT

Articolul 26. Abrogat

Articolul 27. Abrogat

Articolul 28. Abrogat

Articolul 29. Abrogat

Articolul 30. Abrogat

Articolul 31. Abrogat

 

Capitolul 3

EXECUTAREA BUGETULUI DE STAT

Articolul 32. Abrogat

Articolul 33. Abrogat

Articolul 34. Abrogat

Articolul 35. Abrogat

Articolul 36. Efectuarea cheltuielilor

Articolul 361. Plăţile efectuate în baza documentelor executorii

Articolul 37. Abrogat

Articolul 38. Utilizarea fondului de rezervă

Articolul 39. Abrogat

Articolul 40. Blocarea cheltuielilor

Articolul 41. Rectificarea bugetului de stat

Articolul 42. Alocaţii adiţionale în cazul rectificării bugetului de stat

Articolul 43. Deficitul şi excedentul bugetar în legea bugetară anuală

Articolul 44. Abrogat

 

TITLUL III

BUGETELE UNITĂŢILOR ADMINISTRATIV-TERITORIALE

Articolul 45. Abrogat

 

TITLUL IV

BUGETUL ASIGURĂRILOR SOCIALE DE STAT

Articolul 46. Abrogat

Articolul 47. Abrogat

Articolul 471. Abrogat

 

TITLUL V

FONDURILE ASIGURĂRILOR OBLIGATORII DE ASISTENŢĂ MEDICALĂ

Articolul 48. Abrogat

Articolul 481. Raportul privind executarea fondurilor asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală

 

TITLUL VI

FONDURILE SPECIALE

Articolul 49. Fondurile speciale

 

TITLUL VII

SERVICIUL DATORIEI DE STAT

Articolul 50. Abrogat

Articolul 51. Abrogat

Articolul 52. Abrogat

Articolul 53. Abrogat

 

TITLUL VIII

RELAŢIILE FINANCIAR-BUGETARE INTERNAŢIONALE

Articolul 54. Relaţiile financiar-bugetare internaţionale

 

TITLUL IX

RESTRICŢII ŞI RESPONSABILITĂŢI

Articolul 55. Abrogat

Articolul 56. Responsabilităţi

 

TITLUL IX1

Abrogat

Articolul 561. Abrogat

Articolul 562. Abrogat

Articolul 563. Abrogat

Articolul 564. Abrogat

 

TITLUL X

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 57. Delegarea atribuţiilor

Articolul 58. Intrarea în vigoare a prezentei legi

Articolul 59. Abrogarea legilor contradictorii

Articolul 60. Aducerea legislaţiei în conformitate cu prezenta lege

 

 

Notă: În textul legii cuvintele "hîrtii de valoare" se înlocuiesc cu cuvintele "valori mobiliare" conform Legii nr.231-XVI din 02.11.2007, în vigoare 23.11.2007

Notă: În cuprinsul legii, cuvintele "Ministerul Economiei" se substituie prin cuvintele "Ministerul Economiei şi Comerţului", iar cuvintele "Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale" şi "Ministerul Sănătăţii" – prin cuvintele "Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale" conform Legii nr.154-XVI din 21.07.2005, în vigoare 23.09.2005

Notă: Legea a fost republicată în Monitorul Oficial ediţie specială din 25.03.2005 cu toate modificările şi completările introduse, dîndu-se articolelor o nouă numerotare.

 

 

Parlamentul adoptă prezenta lege.

 

TITLUL I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Noţiuni principale

[Art.1 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

[Art.1 modificat prin Legea nr.229 din 23.09.2010, în vigoare 26.11.2011]

[Art.1 completat prin Legea nr.48 din 26.03.2011, în vigoare 04.04.2011]

[Art.1 modificat prin Legea nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]

[Art.1 completat prin Legea nr.172-XVI din 10.07.2008, în vigoare 01.01.2009]

[Art.1 modificat prin Legea nr.172-XVI din 10.07.2008, în vigoare 25.07.2008]

[Art.1 completat prin Legea nr.268-XVI din 28.07.2006, în vigoare 08.09.2006]

 

Articolul 2. Sistemul bugetar

[Art.2 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

 

Articolul 3. Procesul bugetar

[Art.3 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

[Art.3 în redacţia Legii nr.172-XVI din 10.07.2008, în vigoare 25.07.2008]

 

Articolul 4. Anul bugetar

[Art.4 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

 

 

Articolul 5. Intrarea în vigoare şi publicarea legii bugetare anuale

[Art.5 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

 

 

Articolul 6. Politica bugetar-fiscală

(1) Îndeplinindu-şi responsabilităţile în condiţiile prezentei legi, Ministerul Finanţelor, Guvernul şi Parlamentul acţionează pentru asigurarea:

a) elaborării unui buget în condiţiile:

- stabilităţii monedei naţionale;

- stabilităţii la preţuri şi salarii;

- dezvoltării stabile a economiei;

b) echilibrului în timp al colectării veniturilor şi efectuării cheltuielilor.

(2) Îndeplinindu-şi responsabilităţile în condiţiile alin.(1), Ministerul Finanţelor coordonează activitatea sa cu Banca Naţională a Moldovei.

 

Articolul 7. Clasificaţia bugetară

(1) Bugetele se elaborează şi se execută în baza unui sistem unic de clasificaţie bugetară.

(2) Clasificaţia bugetară include clasificaţia veniturilor bugetare, clasificaţia funcţională, clasificaţia organizaţională şi clasificaţia economică a cheltuielilor bugetare, după cum urmează:

a) clasificaţia veniturilor bugetare grupează veniturile bugetare în baza legislaţiei ce determină sursele de venituri;

b) clasificaţia funcţională a cheltuielilor bugetare grupează cheltuielile bugetare ce reflectă utilizarea mijloacelor financiare în scopul implementării funcţiilor de bază ale statului;

c) clasificaţia organizaţională a cheltuielilor bugetare sistematizează cheltuielile bugetare pe tipuri de întreprinderi, instituţii, organizaţii şi măsurile ce reflectă distribuirea alocaţiilor între beneficiarii direcţi de mijloace din buget;

d) clasificaţia economică a cheltuielilor bugetare grupează şi detaliază cheltuielile bugetare în conformitate cu destinaţia concretă a acestora.

(3) Sursele interne şi externe de finanţare a deficitului bugetar, precum şi datoria de stat internă şi externă sînt componente ale clasificaţiilor menţionate la alin.(2).

(4) Clasificaţia bugetară asigură:

a) sistematizarea indicilor bugetari pentru elaborarea, aprobarea şi executarea bugetelor;

b) comparabilitatea internaţională a indicilor bugetari, conţinînd similitudini cu sistemele de clasificaţie utilizate de organismele financiare internaţionale.

(5) Clasificaţia bugetară se elaborează şi se aprobă de Ministerul Finanţelor. După aprobare, clasificaţia bugetară se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

[Art.7 modificat prin Legea nr.172-XVI din 10.07.2008, în vigoare 25.07.2008]

 

Articolul 8. Veniturile bugetare

[Art.8 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

[Art.8 modificat prin Legea nr.172-XVI din 10.07.2008, în vigoare 25.07.2008]

[Art.8 modificat prin Legea nr.268-XVI din 28.07.2006, în vigoare 08.09.2006]

[Art.8 modificat prin Legea nr.154-XVI din 21.07.2005, în vigoare 23.09.2005]

 

Articolul 9. Alocaţii

(1) Legea bugetară anuală include alocaţii ce permit autorităţilor publice să efectueze cheltuieli.

(2) Autorităţile publice nu pot admite efectuarea de cheltuieli adiţionale neprevăzute în legea bugetară anuală, cu excepţia cheltuielilor legate de achitarea sumelor conform titlurilor executorii eliberate în baza hotărîrilor rămase definitive ale instanţelor judecătoreşti, precum şi a cheltuielilor din împrumuturi pentru proiectele finanţate din surse externe (ratificate de Parlament), granturi, donaţii şi sponsorizări intrate în posesia instituţiilor publice şi neincluse în bugetul aprobat.

(3) Cheltuielile pentru serviciul datoriei de stat, inclusiv pentru obligaţiunile provenite din acordarea garanţiilor de stat, sînt alocaţii permanente şi se efectuează în termenele stabilite.

[Art.9 completat prin Legea nr.48 din 26.03.2011, în vigoare 04.04.2011]

 

Articolul 10. Cheltuielile bugetare

(1) Cheltuielile bugetare sînt determinate de alocaţiile specificate în legea bugetară anuală.

(2) Cheltuielile includ:

a) fondul de salarii al angajaţilor autorităţilor publice;

b) alte cheltuieli operaţionale ale autorităţilor publice;

c) cheltuielile pentru învăţămînt, ştiinţă, cultură şi artă, ocrotirea sănătăţii, sport, protecţia socială, protecţia mediului înconjurător;

d) susţinerea unor programe de cercetare ştiinţifică fundamentală;

e) cheltuielile pentru realizarea strategiilor de dezvoltare şi a altor strategii şi programe naţionale;

f) transferuri pentru autorităţile administraţiei publice locale, instituţiile finanţate de la buget, întreprinderile de stat;

g) investirea în infrastructura publică şi în fondurile fixe care aparţin Guvernului sau societăţii;

h) asigurarea apărării ţării, ordinii publice şi a securităţii naţionale;

i) serviciul datoriei de stat;

j) plata cotizaţiilor în organisme internaţionale;

k) implementarea altor strategii şi programe guvernamentale în condiţiile legislaţiei;

l) cheltuielile legate de achitarea sumelor conform titlurilor executorii eliberate în baza hotărîrilor rămase definitive ale instanţelor judecătoreşti.

(3) Cheltuielile bugetare nu includ rambursările sumei de principal pentru datoria de stat.

(4) Finanţarea cheltuielilor se efectuează pe măsura încasării mijloacelor băneşti la conturile bugetului de stat, cu respectarea următoarelor priorităţi:

a) onorarea angajamentelor de deservire a datoriei de stat;

b) cheltuielile de personal, de achitare a burselor, a pensiilor, a indemnizaţiilor, a compensaţiilor, a alocaţiilor şi a ajutoarelor sociale;

b1) cheltuielile pentru asigurarea obligatorie de asistenţă medicală a categoriilor de persoane pentru care, conform legislaţiei, Guvernul are calitatea de asigurat;

c) cheltuielile fondului rutier, Fondului ecologic naţional, fondurilor ecologice locale şi Fondului naţional pentru dezvoltare regională.

(5) Pentru efectuarea altor cheltuieli decît cele stipulate la alin.(4), priorităţile de cheltuieli se stabilesc de către executorul de buget.

[Art.10 completat prin Legea nr.89 din 14.05.2015, în vigoare 05.06.2015]

[Art.10 completat prin Legea nr.178 din 11.07.2012, în vigoare 14.09.2012]

[Art.10 modificat prin Legea nr.172-XVI din 10.07.2008, în vigoare 25.07.2008]

 

Articolul 101. Datoriile creditoare

Datoriile creditoare ale instituţiilor finanţate din mijloacele bugetelor şi fondurilor componente ale bugetului public naţional, formate în anii precedenţi în limita alocaţiilor aprobate, se achită de către acestea din contul şi în limitele bugetelor instituţiilor publice respective, aprobate pe anul bugetar curent.

[Art.101 introdus prin Legea nr.178 din 11.07.2012, în vigoare 14.09.2012]

 

Articolul 11. Balanţa bugetului

(1) Egalitatea între venituri şi cheltuieli reprezintă echilibrul bugetului.

(2) Dacă veniturile depăşesc cheltuielile, rezultă excedent bugetar.

(3) Dacă cheltuielile depăşesc veniturile, rezultă deficit bugetar.

(4) Proiectul legii bugetare anuale include nivelul limită al excedentului sau deficitului bugetar.

(5) După adoptarea legii bugetare anuale:

a) nici un proiect de lege, altul decît privind modificări la legea bugetară anuală, care are drept urmare majorarea cheltuielilor bugetului de stat sau reducerea veniturilor bugetului de stat nu poate fi examinat de Parlament, dacă acesta nu include sursa reală de acoperire a pierderilor, în scopul menţinerii nivelului deficitului bugetar stabilit;

b) nici o lege, alta decît privind modificări la legea bugetară anuală, care prevede reducerea excedentului bugetului de stat aprobat sau majorarea deficitului bugetului de stat aprobat nu poate fi adoptată. Această prevedere nu se extinde asupra cazurilor prevăzute la art.43 alin.(21).

[Art.11 completat prin Legea nr.48 din 26.03.2011, în vigoare 04.04.2011]

[Art.11 modificat prin Legea nr.172-XVI din 10.07.2008, în vigoare 25.07.2008]

 

Articolul 12. Mijloacele speciale ale instituţiilor publice

(1) Se consideră mijloace speciale ale instituţiilor publice veniturile acestora obţinute, în condiţiile stabilite prin acte normative, de la efectuarea lucrărilor şi prestarea serviciilor contra plată, precum şi din donaţii, sponsorizări şi din alte mijloace băneşti, intrate legal în posesia instituţiei publice.

(2) Mijloacele speciale ale instituţiilor publice se includ în bugetele respective, se consideră venituri şi sînt direcţionate pentru cheltuielile legate de desfăşurarea activităţii statutare a acestor instituţii, în conformitate cu principiile şi regulile de elaborare, aprobare şi executare a bugetelor corespunzătoare.

(3) Nomenclatorul lucrărilor şi serviciilor contra plată, efectuate şi prestate de instituţiile publice, şi mărimea taxelor la servicii, precum şi modul şi direcţiile de utilizare a mijloacelor speciale pe tipuri se stabilesc de către Guvern, dacă actele normative nu prevăd altfel, sau de către autorităţile administraţiei publice locale, conform competenţei lor.

(4) Excedentele de mijloace speciale la finele anului bugetar sînt accesibile spre utilizare, în aceleaşi scopuri, pentru anul bugetar următor, dacă actele normative nu prevăd altfel.

(5) Soldurile de mijloace băneşti la conturile de mijloace speciale ale instituţiilor publice, în care nu s-au efectuat operaţiuni la cheltuieli într-o perioadă de cel puţin 3 ani, se transferă de către executorii de buget la conturile bancare ale bugetelor respective.

[Art.12 completat prin Legea nr.268-XVI din 28.07.2006, în vigoare 08.09.2006]

[Art.12 în redacţia Legii nr.224-XV din 01.07.2004, în vigoare 01.01.2005, în partea ce se referă la Guvern, intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2006]

 

Articolul 13. Administrarea fiscală, controlul financiar şi auditul public extern

[Art.13 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

[Art.13 completat prin Legea nr.178 din 11.07.2012, în vigoare 14.09.2012]

[Art.13 modificat prin Legea nr.267 din 23.12.2011, în vigoare 13.01.2012]

[Art.13 modificat prin Legea nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]

[Art.13 în redacţia Legii nr.172-XVI din 10.07.2008, în vigoare 01.01.2009]

 

TITLUL I1

PRINCIPII BUGETARE

[Titlul I1 (art.131-136) introdus prin Legea nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]

 

Articolul 131. Principiul anualităţii

[Art.131 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

[Art.131 introdus prin Legea nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]

 

Articolul 132. Principiul unităţii monetare

[Art.132 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

[Art.132 introdus prin Legea nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]

 

Articolul 133. Principiul universalităţii

(1) Veniturile bugetare sînt destinate finanţării tuturor cheltuielilor incluse în buget fără relaţii între anumite tipuri de venituri şi cheltuieli. Acestea se includ în buget în totalitate, în sume brute.

(2) Excepţie constituie veniturile din mijloace speciale, fonduri speciale, granturi şi alte donaţii, care se direcţionează spre programele de cheltuieli incluse în buget în sumă totală.

[Art.133 introdus prin Legea nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]

 

Articolul 134. Principiul unităţii

[Art.134 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

[Art.134 introdus prin Legea nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]

 

Articolul 135. Principiul specializării

[Art.135 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

[Art.135 introdus prin Legea nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]

 

Articolul 136. Principiul transparenţei

[Art.136 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

[Art.136 introdus prin Legea nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]

 

 

TITLUL II

BUGETUL DE STAT

 

Capitolul 1

ELABORAREA BUGETULUI DE STAT

Articolul 14. Scopurile bugetului de stat

Scopurile bugetului de stat sînt:

a) implementarea strategiilor şi obiectivelor economice, sociale şi de altă natură ale Guvernului;

b) formarea fondurilor băneşti necesare pentru finanţarea acţiunilor Guvernului;

c) asigurarea echilibrului bugetar necesar pentru menţinerea unei situaţii macroeconomice stabile a statului;

d) asigurarea administrării efective, calitative şi responsabile a finanţelor aflate la dispoziţia Guvernului;

e) expunerea în mod explicit a strategiilor şi obiectivelor Guvernului, care vor fi realizate de buget.

 

Articolul 15. Procedura de elaborare a bugetului de stat

[Art.15 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

[Art.15 completat prin Legea nr.72 din 04.05.2010, în vigoare 11.06.2010]

[Art.15 modificat prin Legea nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]

[Art.15 modificat prin Legea nr.154-XVI din 21.07.2005, în vigoare 23.09.2005]

 

Articolul 16. Bazele elaborării bugetului de stat

[Art.16 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

 

Articolul 17. Elaborarea estimărilor preliminare de venituri şi cheltuieli de către Ministerul Finanţelor

(1) Datele economice de bază, necesare pentru elaborarea proiectului bugetului de stat şi a estimărilor pe încă cel puţin 2 ani următori, se prezintă Ministerului Finanţelor în termenul stabilit de Guvern şi includ, în special:

a) prognoza indicatorilor macroeconomici şi sociali pe anul bugetar viitor, care este determinată, elaborată şi prezentată de Ministerul Economiei şi Comerţului;

b) prognoza indicatorilor şi cerinţelor bugetului asigurărilor sociale de stat, care este determinată, elaborată şi prezentată de Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei;

c) prognoza indicatorilor fondurilor asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală, determinată, elaborată şi prezentată de Ministerul Sănătăţii.

(2) Banca Naţională a Moldovei determină, elaborează şi prezintă prognoza balanţei de plăţi, a creditelor, a obligaţiunilor externe şi a altor indicatori ce caracterizează politica monetar-creditară a statului.

[Art.17 modificat prin Legea nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]

[Art.17 modificat prin Legea nr.107-XVI din 16.05.2008, în vigoare 20.06.2008]

 

Articolul 18. Cadrul bugetar pe termen mediu

(1) În temeiul estimărilor Ministerului Finanţelor, efectuate în baza prevederilor art.17, Guvernul, în fiecare an, aprobă în termene proxime prognoza cadrului bugetar pe termen mediu, care include obiectivele politicii bugetar-fiscale pe anul bugetar imediat următor şi pe încă cel puţin 2 ani ulteriori, precum şi cadrul de venituri şi cheltuieli bugetare pe anii respectivi, inclusiv limitele de cheltuieli pe autorităţi ale administraţiei publice centrale.

[Alin.(2) art.18 abrogat prin Legea nr.267 din 23.12.2011, în vigoare 13.01.2012]

[Art.18 în redacţia Legii nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]

 

Articolul 19. Emiterea de note metodologice privind elaborarea proiectului bugetului de stat

[Art.19 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

 

Articolul 20. Prezentarea propunerilor de buget Ministerului Finanţelor

[Art.20 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

[Art.20 modificat prin Legea nr.154-XVI din 21.07.2005, în vigoare 23.09.2005]

 

Articolul 21. Examinarea propunerilor de buget de către Ministerul Finanţelor

[Art.21 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

 

Articolul 22. Cheltuielile pentru investiţii capitale

[Art.22 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

 

Articolul 23. Fondul de rezervă

(1) Fondul de rezervă se aprobă prin lege bugetară anuală.

(2) Cuantumul fondului de rezervă se stabileşte de Guvern în baza propunerilor Ministerului Finanţelor şi în condiţiile prevederilor art.16-21.

 

Articolul 24. Prezentarea proiectului legii bugetare anuale Guvernului

[Art.23 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

[Art.24 modificat prin Legea nr.267 din 23.12.2011, în vigoare 13.01.2012]

[Art.24 (alin.3) modificat prin Legea nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2011]

[Art.24 (alin.1,2) modificat prin Legea nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]

[Art.24 modificat prin Legea nr.154-XVI din 21.07.2005, în vigoare 23.09.2005]

 

Articolul 25. Aprobarea proiectului legii bugetare anuale de către Guvern

[Art.25 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

[Art.25 modificat prin Legea nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]

 

Capitolul 2

EXAMINAREA ŞI ADOPTAREA LEGII BUGETARE ANUALE DE CĂTRE PARLAMENT

Articolul 26. Prezentarea proiectului legii bugetare anuale Parlamentului

[Art.26 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

[Art.26 modificat prin Legea nr.63 din 23.04.2010, în vigoare 18.05.2010]

[Art.26 modificat prin Legea nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]

 

Articolul 27. Examinarea proiectului legii bugetare anuale în comisiile Parlamentului

[Art.27 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

 

Articolul 28. Examinarea proiectului legii bugetare anuale în Parlament

[Art.28 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

[Art.28 modificat prin Legea nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]

 

Articolul 29. Examinarea în prima lectură

[Art.29 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

 

Articolul 30. Examinarea în a doua lectură

[Art.30 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

 

Articolul 31. Examinarea în a treia lectură

[Art.31 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

 

Capitolul 3

EXECUTAREA BUGETULUI DE STAT

Articolul 32. Responsabilitatea pentru executarea bugetului de stat

[Art.32 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

[Art.32 în redacţia Legii nr.172-XVI din 10.07.2008, în vigoare 25.07.2008]

 

Articolul 33. Repartizarea lunară a veniturilor şi cheltuielilor

[Art.33 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

[Art.33 modificat prin Legea nr.268-XVI din 28.07.2006, în vigoare 08.09.2006]

 

Articolul 34. Executarea bugetului

[Art.34 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

[Art.34 completat prin Legea nr.267 din 23.12.2011, în vigoare 13.01.2012]

[Art.34 completat prin Legea nr.48 din 26.03.2011, în vigoare 04.04.2011]

[Art.34 modificat prin Legea nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]

[Art.34 completat prin Legea nr.172-XVI din 10.07.2008, în vigoare 01.01.2009]

[Art.34 modificat prin Legea nr.172-XVI din 10.07.2008, în vigoare 25.07.2008]

[Art.34 modificat prin Legea nr.154-XVI din 21.07.2005, în vigoare 23.09.2005]

 

Articolul 35. Colectarea veniturilor

[Art.35 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

 

Articolul 36. Efectuarea cheltuielilor

(1) În procesul executării bugetului de stat, autorităţile publice pot face cheltuieli pentru diverse programe guvernamentale, cu condiţia ca aceste alocaţii să corespundă legii bugetare anuale şi să se efectueze în conformitate cu art.33 alin.(4).

(2) Alocaţiile aprobate pentru utilizări specifice nu pot fi redistribuite între destinatari.

(3) Alocaţiile incluse în repartizarea lunară pentru utilizări specifice nu pot fi transferate pentru alte utilizări fără notificarea şi aprobarea ministrului finanţelor.

(4) Se interzice acoperirea cheltuielilor bugetului de stat prin recurgerea la emisiune bănească directă sau prin finanţarea directă de către bănci, precum şi la contractarea împrumuturilor de către instituţiile publice.

(5) Se interzice dezafectarea incontestabilă a resurselor financiare din conturile bancare ale Trezoreriei de Stat şi ale trezoreriilor teritoriale ale Ministerului Finanţelor, cu excepţiile prevăzute de prezenta lege.

[Art.36 modificat prin Legea nr.48 din 26.03.2011, în vigoare 04.04.2011]

[Art.36 modificat prin Legea nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]

[Art.36 modificat prin Legea nr.172-XVI din 10.07.2008, în vigoare 25.07.2008]

[Art.36 modificat prin Legea nr.154-XVI din 21.07.2005, în vigoare 23.09.2005]

 

Articolul 361.  Plăţile efectuate în baza documentelor executorii

(1) Documentele executorii privind dezafectarea incontestabilă a mijloacelor băneşti din contul bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, fondurilor asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală, bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi din contul autorităţilor/instituţiilor publice, se prezintă obligatoriu de către creditor executorilor de buget respectivi.

(2) Plăţile privind achitarea sumelor adjudecate conform documentelor executorii se vor efectua indiferent dacă sînt sau nu aprobate alocaţii în acest scop, dar nu vor depăşi limita de 20 la sută din bugetul aprobat pe anul respectiv.

(3) În cazul în care documentul executoriu prezentat executorilor de buget respectivi nu este executat în termen de 6 luni de la data rămînerii irevocabile a hotărîrii judecătoreşti în baza căreia a fost emis, creditorul poate solicita executorului judecătoresc iniţierea executării silite conform procedurii stabilite de Codul de executare.

(4) Procedura de executare silită în baza unui document executoriu prezentat spre executare ulterior devenirii irevocabile a hotărîrii judecătoreşti se iniţiază după expirarea a 6 luni de la data prezentării acestuia.

(5) Pentru documentele executorii care au parvenit prin intermediul executorului judecătoresc, încălcîndu-se procedura stabilită la alin.(1) din prezentul articol, debitorul va fi scutit de plata onorariului şi de alte cheltuieli de executare prevăzute prin art.36–41 din Codul de executare.

[Art.361 introdus prin Legea nr.48 din 26.03.2011, în vigoare 04.04.2011]

 

Articolul 37. Închiderea alocaţiilor

[Art.37 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

 

Articolul 38. Utilizarea fondului de rezervă

(1) Fondul de rezervă se utilizează de Guvern, în baza regulamentului aprobat de Parlament, în cazuri justificate de utilizare a mijloacelor bugetare potrivit dispoziţiilor legale pentru finanţarea unor acţiuni sau sarcini noi intervenite pe parcursul anului.

(2) Mijloacele din fondul de rezervă se alocă numai în baza deciziilor Guvernului, emise sub formă de hotărîri, cu indicarea destinaţiei, beneficiarului şi sumei concrete în monedă naţională.

(3) Deciziile Guvernului privind alocarea mijloacelor din fondul de rezervă se contrasemnează de ministrul finanţelor.

 

Articolul 39. Finanţarea cheltuielilor în caz dacă legea bugetară anuală nu este adoptată şi publicată pînă la 31 decembrie

[Art.39 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

 

Articolul 40. Blocarea cheltuielilor

Dacă în procesul executării bugetului de stat sporeşte nivelul deficitului bugetar, Ministerul Finanţelor poate bloca cheltuielile în cuantum suficient pentru menţinerea nivelului deficitului aprobat prin legea bugetară anuală, cu excepţia cheltuielilor prioritare stabilite la art.10 alin.(4), informînd despre aceasta autorităţile publice centrale.

[Art.40 în redacţia Legii nr.178 din 11.07.2012, în vigoare 14.09.2012]

[Art.40 modificat prin Legea nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]

 

Articolul 41. Rectificarea bugetului de stat

În caz de necesitate, Ministerul Finanţelor prezintă Guvernului, iar Guvernul Parlamentului, un proiect de rectificare a legii bugetare anuale. Rectificarea include:

a) estimări revizuite de venituri, de cheltuieli obligatorii (inclusiv serviciul datoriei de stat) şi de deficit sau de excedent rezultant;

b) estimări revizuite de rambursări ale sumei de principal asupra datoriei de stat şi garanţiilor de stat;

c) repartizarea soldurilor de mijloace băneşti constituite în urma executării bugetului în anul bugetar precedent;

d) estimări şi descrieri revizuite, dacă acestea există, la anexele şi nota informativă prevăzute în art.24.

[Art.41 modificat prin Legea nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]

[Art.41 completat prin Legea nr.268-XVI din 28.07.2006, în vigoare 08.09.2006]

 

Articolul 42. Alocaţii adiţionale în cazul rectificării bugetului de stat

(1) Autorităţile publice pot înainta Ministerului Finanţelor cereri pentru alocaţii adiţionale în decursul anului bugetar.

(2) Fiecare cerere trebuie să includă o justificare pentru cheltuielile adiţionale şi propuneri de compensări sub formă de venituri majorate sau cheltuieli reduse.

(3) Ministerul Finanţelor examinează cererea de cheltuieli adiţionale şi, în caz de acceptare a cererii, propune Guvernului să aprobe o alocaţie adiţională pentru cheltuielile solicitate şi propunerile de compensare a acestora.

(4) Guvernul, în caz de acceptare a propunerii Ministerului Finanţelor, propune Parlamentului să aprobe alocaţii adiţionale pentru cheltuielile solicitate şi propunerile de compensare a acestora sub formă de modificări la legea bugetară anuală şi, dacă este necesar, la alte acte legislative.

(5) Parlamentul examinează modificările propuse de Guvern şi întreprinde una din următoarele acţiuni:

a) respinge modificările pentru cheltuieli adiţionale;

b) aprobă modificările pentru cheltuieli adiţionale, precum şi propunerile de compensări sub formă de venituri majorate sau cheltuieli reduse;

c) aprobă modificările pentru cheltuieli adiţionale, cu modificarea concomitentă a nivelului deficitului sau a excedentului bugetar.

 

Articolul 43. Deficitul şi excedentul bugetar în legea bugetară anuală

(1) Orice decizie de a majora deficitul bugetar sau de a reduce excedentul bugetar se realizează printr-o modificare separată la legea bugetară anuală, cu condiţia să fie conformă obligaţiunilor interne şi externe ale Republicii Moldova.

(2) Orice modificare a deficitului bugetar în legea bugetară anuală este însoţită de o decizie a Parlamentului privind modificarea altor acte legislative, ce ţin de modul de finanţare a deficitului majorat, în conformitate cu art.131 alin.(5) al Constituţiei.

(21) Excepţie de la prevederile alin.(1) şi (2) este majorarea deficitului bugetar în legătură cu intrările şi utilizarea peste prevederile aprobate în buget a împrumuturilor pentru proiectele finanţate din surse externe (ratificate de Parlament), precum şi în legătură cu utilizarea soldurilor din anii precedenţi de la împrumuturi pentru proiecte finanţate din surse externe (ratificate de Parlament) şi de la granturi, donaţii, sponsorizări intrate în posesia instituţiilor publice.

(3) În caz de excedent bugetar, Parlamentul la propunerea Guvernului decide în ce măsură şi în ce scopuri se va utiliza acesta.

[Art.43 completat prin Legea nr.48 din 26.03.2011, în vigoare 04.04.2011]

 

Articolul 44. Rapoartele privind executarea bugetului de stat

[Art.44 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

[Art.44 în redacţia Legii nr.172-XVI din 10.07.2008, în vigoare 25.07.2008]

 

TITLUL III

BUGETELE UNITĂŢILOR ADMINISTRATIV-TERITORIALE

Articolul 45. Bugetele unităţilor administrativ-teritoriale

[Art.45 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

[Art.45 completat prin Legea nr.178 din 11.07.2012, în vigoare 14.09.2012]

[Art.45 completat prin Legea nr.48 din 26.03.2011, în vigoare 04.04.2011]

[Art.45 completat prin Legea nr.72 din 04.05.2010, în vigoare 11.06.2010]

 

TITLUL IV

BUGETUL ASIGURĂRILOR SOCIALE DE STAT

Articolul 46. Bugetul asigurărilor sociale de stat

[Art.46 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

[Art.46 completat prin Legea nr.48 din 26.03.2011, în vigoare 04.04.2011]

[Art.46 completat prin Legea nr.72 din 04.05.2010, în vigoare 11.06.2010]

[Art.46 modificat prin Legea nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]

[Art.46 modificat prin Legea nr.172-XVI din 10.07.2008, în vigoare 25.07.2008]

 

Articolul 47. Elaborarea, examinarea şi aprobarea bugetului asigurărilor sociale de stat

[Art.47 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

[Art.47 modificat prin Legea nr.48 din 26.03.2011, în vigoare 04.04.2011]

[Art.47 modificat prin Legea nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]

[Art.47 completat prin Legea nr.172-XVI din 10.07.2008, în vigoare 25.07.2008]

[Art.47 modificat prin Legea nr.107-XVI din 16.05.2008, în vigoare 20.06.2008]

 

Articolul 471. Raportul privind executarea bugetului asigurărilor sociale de stat

[Art.471 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

[Art.471 modificat prin Legea nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]

[Art.471 introdus prin Legea nr.172-XVI din 10.07.2008, în vigoare 25.07.2008]

 

TITLUL V

FONDURILE ASIGURĂRILOR OBLIGATORII DE ASISTENŢĂ MEDICALĂ

Articolul 48. Fondurile asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală

[Art.48 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

[Art.48 modificat prin Legea nr.48 din 26.03.2011, în vigoare 04.04.2011]

[Art.48 completat prin Legea nr.72 din 04.05.2010, în vigoare 11.06.2010]

[Art.48 modificat prin Legea nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]

[Art.48 modificat prin Legea nr.172-XVI din 10.07.2008, în vigoare 25.07.2008]

[Art.48 modificat prin Legea nr.107-XVI din 16.05.2008, în vigoare 20.06.2008]

 

Articolul 481. Raportul privind executarea fondurilor asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală

(1) Compania Naţională de Asigurări în Medicină prezintă Ministerului Finanţelor, lunar şi trimestrial, în volumul şi în termenele stabilite de către acesta, rapoarte privind executarea fondurilor asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală, care urmează a fi folosite la întocmirea rapoartelor privind executarea bugetului public naţional.

(2) Compania Naţională de Asigurări în Medicină întocmeşte raportul anual privind executarea fondurilor asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală şi, după aprobarea acestuia de către consiliul de administraţie al companiei, îl prezintă, pînă la data de 1 mai a anului următor celui de gestiune, Guvernului spre examinare şi aprobare. Guvernul aprobă raportul şi îl prezintă Parlamentului pînă la data de 1 iunie.

(3) Raportul anual privind executarea fondurilor asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală se examinează şi se aprobă prin hotărîre de Parlament pînă la data de 15 iulie.

(4) După aprobarea de către Parlament, raportul anual privind executarea fondurilor asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

[Art.481 modificat prin Legea nr.48 din 26.03.2011, în vigoare 04.04.2011]

[Art.481 introdus prin Legea nr.172-XVI din 10.07.2008, în vigoare 25.07.2008]

 

TITLUL VI

FONDURILE SPECIALE

Articolul 49. Fondurile speciale

(1) Fondurile speciale sînt fonduri în care se colectează veniturile cu destinaţie specială pentru realizarea unor scopuri şi programe ale Guvernului sau ale autorităţilor administraţiei publice locale.

(2) Crearea fondurilor speciale, sursele de venituri şi destinaţia lor se stabilesc prin legi aparte sau prin decizii ale consiliilor locale.

(3) Fondurile speciale se includ în bugetele respective în conformitate cu principiile şi regulile de elaborare, aprobare şi executare a acestor bugete.

 

[Alin.(4) art.49 abrogat prin Legea nr.172-XVI din 10.07.2008, în vigoare 01.01.2009]

 

(5) Excedentele fondurilor speciale la finele anului bugetar sînt accesibile spre utilizare, în aceleaşi scopuri, pentru anul bugetar următor, dacă actele normative nu prevăd altfel.

[Art.49 modificat prin Legea nr.178 din 11.07.2012, în vigoare 14.09.2012]

 

TITLUL VII

SERVICIUL DATORIEI DE STAT

Articolul 50. Datoria de stat şi garanţiile de stat

[Art.50 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

[Art.50 modificat prin Legea nr.172-XVI din 10.07.2008, în vigoare 25.07.2008]

 

Articolul 51. Includerea informaţiei despre datoria de stat şi a garanţiilor de stat în bugetul de stat

[Art.51 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

[Art.51 modificat prin Legea nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]

 

Articolul 52. Limitările datoriei de stat şi garanţiilor de stat

[Art.52 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

[Art.52 modificat prin Legea nr.268-XVI din 28.07.2006, în vigoare 08.09.2006]

 

Articolul 53. Serviciul datoriei de stat şi onorarea garanţiilor de stat

[Art.53 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

 

TITLUL VIII

RELAŢIILE FINANCIAR-BUGETARE INTERNAŢIONALE

Articolul 54. Relaţiile financiar-bugetare internaţionale

(1) Relaţiile financiar-bugetare internaţionale se reglementează prin acordurile bilaterale încheiate între Republica Moldova şi alte state sau organisme financiare internaţionale.

(2) Angajamentele financiare ale Guvernului fixate în acordurile bilaterale şi ajutorul financiar acordat altor state, precum şi alte venituri şi cheltuieli referitoare la relaţiile financiar-bugetare internaţionale, se includ în legea bugetară anuală.

 

TITLUL IX

RESTRICŢII ŞI RESPONSABILITĂŢI

Articolul 55. Restricţii

[Art.55 abrogat prin Legea nr.181 din 25.07.2014, în vigoare 01.01.2015]

[Art.55 modificat prin Legea nr.241 din 02.11.2012, în vigoare 23.11.2012]

[Art.55 modificat prin Legea nr.167 din 22.07.2011, în vigoare 12.08.2011]

[Art.55 modificat prin Legea nr.48 din 26.03.2011, în vigoare 04.04.2011]

[Art.55 modificat prin Legea nr.63 din 23.04.2010, în vigoare 18.05.2010]

[Art.55 modificat prin Legea nr.172-XVI din 10.07.2008, în vigoare 25.07.2008]

[Art.55 modificat prin Legea nr.154-XVI din 21.07.2005, în vigoare 23.09.2005]

 

Articolul 56. Responsabilităţi

Pentru nerespectarea prevederilor legale privind formarea şi utilizarea mijloacelor bugetare se aplică sancţiunile prevăzute de art.55 din prezenta lege, de Codul penal, de Codul contravenţional şi de alte acte legislative.

[Art.56 modificat prin Legea nr.178 din 11.07.2012, în vigoare 14.09.2012]

 

Titlul IX1

CONTROLUL FINANCIAR PUBLIC INTERN

[Titlul IX1 (art.561-564) abrogat prin Legea nr.229 din 23.09.2010, în vigoare 26.11.2011]

[Titlul IX1 (art.561-564) introdus prin Legea nr.172-XVI din 10.07.2008, în vigoare 01.01.2009]

 

Articolul 561. Controlul financiar public intern

[Art.561 abrogat prin Legea nr.229 din 23.09.2010, în vigoare 26.11.2011]

[Art.561 modificat prin Legea nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]

[Art.561 introdus prin Legea nr.172-XVI din 10.07.2008, în vigoare 01.01.2009]

 

Articolul 562. Managementul financiar şi controlul

[Art.562 abrogat prin Legea nr.229 din 23.09.2010, în vigoare 26.11.2011]

[Art.562 modificat prin Legea nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]

[Art.562 introdus prin Legea nr.172-XVI din 10.07.2008, în vigoare 01.01.2009]

 

Articolul 563. Auditul intern

[Art.563 abrogat prin Legea nr.229 din 23.09.2010, în vigoare 26.11.2011]

[Art.563 modificat prin Legea nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]

[Art.563 introdus prin Legea nr.172-XVI din 10.07.2008, în vigoare 01.01.2009]

 

Articolul 564. Coordonarea şi armonizarea centralizată a controlului financiar public intern

[Art.564 abrogat prin Legea nr.229 din 23.09.2010, în vigoare 26.11.2011]

[Art.564 în redacţia Legea nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]

[Art.564 introdus prin Legea nr.172-XVI din 10.07.2008, în vigoare 01.01.2009]

 

TITLUL X

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 57. Delegarea atribuţiilor

Ministrul finanţelor poate delega orice atribuţii sau responsabilităţi, garantate sau impuse lui prin prezenta lege, viceministrului responsabil de problemele bugetului.

 

Articolul 58. Intrarea în vigoare a prezentei legi

Prezenta lege intră în vigoare la data publicării, cu excepţia art.20 alin.(2) lit.d) şi art.24 alin.(2) lit.b) care intră în vigoare la 1 ianuarie 1998.

 

Articolul 59. Abrogarea legilor contradictorii

La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă:

a) Legea nr.381-XII din 29 noiembrie 1990 cu privire la sistemul bugetar;

b) Legea nr.983-XII din 25 martie 1992 cu privire la modificarea şi completarea Legii cu privire la sistemul bugetar;

c) Legea nr.218-XIII din 22 septembrie 1994 pentru completarea articolului 3 din Legea cu privire la sistemul bugetar;

d) Legea nr.250-XIII din 2 noiembrie 1994 privind modul de examinare şi aprobare a bugetului de stat.

 

Articolul 60. Aducerea legislaţiei în conformitate cu prezenta lege

Guvernul în termen de 2 luni:

a) va prezenta Parlamentului propuneri referitoare la aducerea legislaţiei în vigoare în conformitate cu prezenta lege;

b) va aduce actele sale normative în conformitate cu prezenta lege;

c) va prezenta Parlamentului spre aprobare Clasificaţia bugetară.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIPetru LUCINSCHI

 

Chişinău, 24 mai 1996.
Nr.847-XIII.

 

 

____________________

* Republicată şi renumerotată în temeiul Legii nr.224-XV din 01.07.2004 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.132-137, art.700.

 

Modificată prin Legile Republicii Moldova:

1) Hot. Curţii Constituţionale nr.56 din 26.10.1999 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr.120-122, art.65;

2) Legea nr.1101-XIV din 30.06.2000 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.109-111, art.793;

3) Legea nr.482-XV din 04.12.2003 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.6-12, art.48;

4) Legea nr.141-XV din 06.05.2004 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.88-90, art.459;

5) Legea nr.224-XV din 01.07.2004 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.132-137, art.700.