L E G E
cu privire la administrarea impozitului pe venit şi pentru
punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal
nr. 1164-XIII din 24.04.1997
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.62/524 din 18.09.1997
* * *
C U P R I N S
Capitolul I
RĂSPUNDEREA PENTRU ÎNCĂLCAREA LEGISLAŢIEI
PRIVIND IMPOZITUL PE VENIT
Articolul 1. Calcularea penalităţilor şi dobînzilor
Articolul 2. Aplicarea amenzilor
Articolul 3. Scutirea de amendă
Articolul 4. Amenda pentru sustragerea de la prezentarea declaraţiei fiscale
Articolul 5. Amenda pentru neplata impozitului pe venit
Articolul 6. Amenda pentru neprezentarea documentului sau prezentarea informaţiei neautentice
Articolul 7. Amenda pentru neplata în întregime a impozitului plătit în rate
Articolul 8. Amenda pentru pregătirea necorespunzătoare a declaraţiei fiscale şi a altor documente
Articolul 9. Amenda pentru prezentarea intenţionată a informaţiei false sau a informaţiei care induce în eroare
Articolul 10. Amenda pentru neindicarea codului fiscal în documentele fiscale
Articolul 11. Amenda pentru necomunicarea codului fiscal altor persoane
Articolul 12. Tragerea la răspundere penală
Capitolul II
ADMINISTRAREA IMPOZITULUI PE VENIT
Articolul 13. Împuternicirile Serviciului Fiscal de Stat privind determinarea şi perceperea impozitului pe venit
Articolul 14. Termenele pentru determinarea sumei impozitului pe venit, pentru perceperea şi restituirea acestuia
Articolul 15. Cerinţele faţă de ţinerea documentelor de evidenţă şi a altor documente
Articolul 16. Împuternicirile organelor fiscale privind verificarea documentelor
Articolul 17. Chemarea contribuabilului prin citaţie
Articolul 18. Perceperea prin executare silită a impozitului pe venit, a penalităţilor şi amenzilor aferente lui
Articolul 19. Restituirea impozitului pe venit calculat şi perceput eronat
Articolul 20. Contestarea deciziilor şi acţiunilor organelor Serviciului Fiscal de Stat
Capitolul III
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 21. Intrarea în vigoare
Articolul 22. Abrogarea unor acte legislative
Articolul 23. Modificarea unor acte normative
Articolul 24. Dispoziţii tranzitorii
În scopul reglementării răspunderii pentru încălcarea legislaţiei privind impozitul pe venit şi administrarea impozitului pe venit pînă la intrarea în vigoare a Codului fiscal în întregime, precum şi în scopul punerii în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal,
Parlamentul adoptă prezenta lege.
RĂSPUNDEREA PENTRU ÎNCĂLCAREA LEGISLAŢIEI
PRIVIND IMPOZITUL PE VENIT
Articolul 1. Calcularea penalităţilor şi dobînzilor
(1) În cazul cînd o oarecare sumă a impozitului pe venit nu este vărsată în termenul stabilit pentru prezentarea declaraţiei fiscale, după cum prevede art.83 al Codului fiscal, pentru această sumă se plăteşte în bugetul respectiv o penalitate, calculată în mărimea stabilită conform alin.(6) al prezentului articol, pentru perioada dintre termenul stabilit pentru prezentarea declaraţiei (fără a ţine cont de prelungirea lui) şi data plăţii impozitului.
(2) Pentru plata în plus a oricărei sume a impozitului prevăzut la titlul II al Codului fiscal, contribuabilului i se restituie suma plătită în plus şi o dobîndă calculată pentru această sumă la rata stabilită la alin.(5) al prezentului articol.
(3) Venitul sub formă de dobîndă pentru orice plată în plus a impozitului pe venit se plăteşte pentru perioada care începe peste 30 de zile după termenul stabilit de prezentare a declaraţiei fiscale sau după primirea declaraţiei de către organele Serviciului Fiscal de Stat şi care se termină în ziua plăţii dobînzii.
(4) Prin derogare de la alin.(2) şi alin.(3) ale prezentului articol, dobînda calculată pentru plata în plus nu se plăteşte în cazurile în care impozitul pe venit nu este plătit în termenul stabilit.
(5) Rata plăţii în plus constituie rata dobînzii (rotunjită pînă la următorul procent întreg), conform căreia Banca Naţională a Moldovei acordă credit în mod ordinar la ultima licitaţie, desfăşurată în luna noiembrie a anului calendaristic precedent, şi pe care ea o dă publicităţii.
(6) Mărimea penalităţii se stabileşte pornind de la rata dobînzii (rotunjită pînă la următorul procent întreg) majorată cu 5%, conform căreia Banca Naţională a Moldovei acordă credit în mod ordinar la ultima licitaţie, desfăşurată în luna noiembrie a anului calendaristic precedent, şi pe care ea o dă publicităţii.
Articolul 2. Aplicarea amenzilor
(1) Amenzile se aplică în modul stabilit pentru impunerea fiscală şi constituie o parte a obligaţiei fiscale a persoanei faţă de care sînt aplicate.
(2) Amenzile se percep în modul stabilit pentru impunerea fiscală. La perceperea amenzilor se aplică restricţiile prevăzute la art.14 al prezentei legi.
(3) Pentru orice amendă percepută în modul stabilit, dar neachitată după înmînarea de către organele Serviciului Fiscal de Stat a avizului sau a cererii respective, se calculează o penalitate în mărimea ratei stabilite la art.1 alin.(6) al prezentei legi pentru perioada dintre data expedierii avizului sau a cererii şi data achitării amenzii.
(4) La perceperea amenzilor, organele Serviciului Fiscal de Stat exercită oricare din atribuţiile prevăzute la capitolul II al prezentei legi.
(5) Aplicarea oricărei amenzi nu exclude aplicarea altor sancţiuni, precum şi tragerea la răspundere penală conform legislaţiei.
Articolul 3. Scutirea de amendă
(1) Amenda nu se aplică sau, în cazul în care a fost deja calculată, se anulează în întregime sau parţial dacă organelor Serviciului Fiscal de Stat li se prezintă dovezi justificative pentru acţiunile care au generat aplicarea acestei sancţiuni.
(2) Serviciul Fiscal de Stat stabileşte în instrucţiunile sale circumstanţele sau acţiunile care pot atenua sancţiunea aplicată.
(3) Insolvabilitatea sau absenţa temporară din ţară a contribuabilului, precum şi iminenţa unor evenimente care puteau fi prevăzute de contribuabil nu constituie temei pentru anularea amenzii sau pentru scutirea de plata ei în conformitate cu alin.(1) al prezentului articol.
Articolul 4. Amenda pentru sustragerea de la prezentarea declaraţiei fiscale
În cazul sustragerii de la prezentarea către organele Serviciului Fiscal de Stat a declaraţiei fiscale (cu excepţia cazului prevăzut la art.7 al prezentei legi) sau a documentelor anexate la ea în termenul stabilit (ţinîndu-se cont de prelungirea întemeiată a termenului), suma impozitului pe venit care trebuie să fie indicată în declaraţia fiscală se măreşte cu 5% în cazul în care perioada neprezentării declaraţiei fiscale sau a documentelor anexate la ea nu depăşeşte o lună, majorîndu-se (în cazul neprezentării ulterioare a documentelor) cu 5% în fiecare din lunile următoare sau cu o cotă din aceste 5% în cazul în care luna este incompletă, dar nu mai mult decît cu 25% în ansamblu. La determinarea amenzii, suma impozitului care trebuie să fie indicată în declaraţia fiscală se reduce cu partea impozitului care a fost plătită în termen, precum şi cu suma oricărui impozit trecut în cont.
Articolul 5. Amenda pentru neplata impozitului pe venit
În caz de neplată în termen a oricărei sume din impozitul pe venit, suma care urmează a fi plătită se majorează cu 2%, dacă termenul neplăţii nu depăşeşte o lună, majorîndu-se (în caz de neplată ulterioară a impozitului) cu 2% în fiecare din lunile următoare sau cu o cotă din aceste 2% în cazul în care luna este incompletă, dar nu mai mult decît cu 24% în ansamblu. Această amendă se aplică suplimentar la penalitatea percepută în conformitate cu art.1 alin.(1) al prezentei legi.
Articolul 6. Amenda pentru neprezentarea documentului sau prezentarea informaţiei neautentice
(1) În fiecare caz de neprezentare a documentului conform art.83 alin.(7) al Codului fiscal sau în caz de prezentare a documentului ce conţine informaţie neautentică despre plata impozitului pe venit în termenul stabilit (ţinîndu-se cont de prelungirea întemeiată a termenului), partea obligată să prezinte documentul se sancţionează cu o amendă de 10 lei pentru fiecare document neprezentat ori neautentic. Suma maximală pasibilă de încasare în decursul unui an calendaristic nu poate fi mai mare de 2000 de lei. Suma pasibilă de încasare va fi calculată şi percepută în modul stabilit pentru perceperea impozitelor, conform titlului II al Codului fiscal.
(2) Documentul se consideră neautentic dacă în el lipseşte informaţia care trebuie să se conţină în declaraţia fiscală sau dacă el este neautentic în esenţă.
(3) Organele Serviciului Fiscal de Stat sînt în drept să anuleze sau să reducă amenda prevăzută la alin.(1) al prezentului articol dacă documentul neautentic a fost prezentat neintenţionat şi eroarea este corectată în decurs de 30 de zile de la data termenului stabilit de prezentare a documentului.
Articolul 7. Amenda pentru neplata în întregime a impozitului plătit în rate
(1) Oricare contribuabil, pentru neplata în întregime a impozitului pe venit plătit în rate datorat conform prevederilor art.84 al Codului fiscal, este sancţionat cu o amendă în mărimea stabilită conform art.1 alin.(6) al prezentei legi pentru o perioadă cuprinsă între data stabilită pentru plata acestui impozit şi data prezentării declaraţiei fiscale.
(2) Neplata în întregime a impozitului pe venit plătit în rate înseamnă diferenţa dintre impozitul calculat de contribuabil şi plătit de el şi impozitul pe care acesta era obligat să-l plătească.
(3) Impozitul pe venit care urmează a fi plătit nu poate depăşi:
a) suma impozitului calculat care urma a fi plătit în anul precedent, sau
b) 80% din suma definitivă a obligaţiilor fiscale ale contribuabilului în anul curent, scăzîndu-se trecerile în cont (cu excepţia impozitului plătit în rate).
(4) Amenda nu se aplică în cazul în care suma impozitului pe venit ce urmează a fi plătit este mai mică de 500 de lei.
Articolul 8. Amenda pentru pregătirea necorespunzătoare a declaraţiei fiscale şi a altor documente
În cazul în care organele Serviciului Fiscal de Stat stabilesc că suma impozitului pe venit indicată în declaraţia fiscală este diminuată din cauza pregătirii necorespunzătoare de către contribuabil a declaraţiei fiscale sau a altor documente ori ca urmare a neîndeplinirii sau a îndeplinirii necorespunzătoare de către reprezentantul contribuabilului a cerinţelor titlului II al Codului fiscal, ca rezultat al neglijenţei, al nepăsării ori al ignorării intenţionate a prevederilor titlului II din Codul fiscal, impozitul se majorează cu 20% din suma impozitului diminuat.
Articolul 9. Amenda pentru prezentarea intenţionată a informaţiei false sau a informaţiei care induce în eroare
Impozitul pe venit se majorează cu 75% din suma impozitului diminuat sau din suma lui plătită incomplet în termen în cazul în care impozitul a fost diminuat sau plătit incomplet ca urmare:
a) a prezentării intenţionate de către contribuabil a informaţiei false sau a informaţiei care induce în eroare;
b) a unor acţiuni întreprinse de contribuabil în scopul tăinuirii venitului impozabil ori în scopul evaziunii fiscale;
c) a împiedicării executării corespunzătoare de către organele Serviciului Fiscal de Stat a prevederilor titlului II al Codului fiscal;
d) a efectuării în mod de sine stătător ori prin înţelegere cu alte persoane (cu intenţia de a tăinui adevăratul scop) a oricăror tranzacţii care cauzează prejudicii statului.
Articolul 10. Amenda pentru neindicarea codului fiscal în documentele fiscale
Conform prevederilor art.86 al Codului fiscal, oricare persoană obligată, conform prevederilor titlului II al Codului fiscal, să prezinte declaraţia fiscală şi documentele de însoţire anexate la ea organelor Serviciului Fiscal de Stat sau oricărei alte persoane abilitate să perceapă sau obligate să plătească orice fel de impozit pe venit (propriu sau al altei persoane), pentru neindicarea codului fiscal în aceste documente este sancţionată cu o amendă în mărime de 100 de lei pentru fiecare derogare de acest fel.
Articolul 11. Amenda pentru necomunicarea codului fiscal altor persoane
Contribuabilul care nu a comunicat codul său fiscal oricărei alte persoane care urma să-l indice în documentele întocmite de ea, este sancţionat cu o amendă în mărime de 100 de lei pentru fiecare încălcare.
Articolul 12. Tragerea la răspundere penală
(1) Contribuabilul este tras la răspundere penală în conformitate cu legislaţia:
a) pentru încercarea de evaziune fiscală sau de tăinuire a impozitului pe venit;
b) pentru neîncasarea intenţionată sau neachitarea impozitului pe venit;
c) pentru neprezentarea intenţionată a declaraţiei fiscale;
d) pentru neînregistrarea, tăinuirea sau nimicirea documentelor de evidenţă a impozitului pe venit;
e) pentru prezentarea intenţionată a informaţiei false sau a informaţiei care induce în eroare referitoare la impozitul pe venit;
f) pentru neîndeplinirea cerinţelor citaţiei primite privind depunerea mărturiilor, prezentarea documentelor de evidenţă şi a altor documente, inclusiv a celor referitoare la bunurile ce ţin de achitarea impozitului pe venit.
(2) Persoanele cu funcţii de răspundere ale organelor Serviciului Fiscal de Stat, persoanele cu funcţii de răspundere de la întreprinderi, instituţii şi organizaţii, responsabile de încasarea impozitelor şi taxelor, sînt obligate să păstreze (inclusiv după demisionare) secretul informaţiei referitoare la un contribuabil concret, care le-a devenit cunoscută în exerciţiul funcţiunii, şi să prezinte această informaţie numai:
a) colaboratorilor Serviciului Fiscal de Stat sau ai altor organe de stat, în a căror atribuţie intră exercitarea controlului asupra respectării legislaţiei fiscale, în scopul îndeplinirii de către ei a funcţiilor de serviciu;
b) colaboratorilor organelor de drept, în scopul urmăririi legale a persoanelor care au comis încălcări şi infracţiuni fiscale;
c) colaboratorilor Ministerului Finanţelor responsabili pentru politica fiscală, exclusiv în scopul perfecţionării ei;
d) instanţelor judecătoreşti, în cursul examinării cazurilor ce ţin de competenţa acestora;
e) organelor fiscale ale altor ţări în conformitate cu tratatele (acordurile) internaţionale la care Republica Moldova este parte.
(3) Persoana cu funcţii de răspundere este trasă la răspundere penală în conformitate cu legislaţia pentru transmiterea de informaţii referitoare la impozitul pe venit unei persoane neautorizate de a primi asemenea informaţii.
ADMINISTRAREA IMPOZITULUI PE VENIT
Articolul 13. Împuternicirile Serviciului Fiscal de Stat privind determinarea şi perceperea impozitului pe venit
Serviciul Fiscal de Stat, în conformitate cu titlul II al Codului fiscal, este autorizat să perceapă impozitul pe venit, penalităţile şi amenzile aferente lui, să solicite informaţii, să determine tipul şi suma impozitului pe venit, a penalităţilor şi amenzilor aferente lui, care nu au fost plătite în termen şi în modul cuvenit.
Articolul 14. Termenele pentru determinarea sumei impozitului pe venit, pentru perceperea şi restituirea acestuia
(1) Cu excepţia cazurilor, prevăzute la art.9 al prezentei legi, de diminuare a impozitului pe venit ca rezultat al prezentării informaţiei false sau a informaţiei care induce în eroare, suma impozitului menţionat poate fi determinată de către organele Serviciului Fiscal de Stat pe parcursul a 3 ani de la data stabilită pentru prezentarea declaraţiei fiscale sau de la data prezentării ultimei declaraţii fiscale (dacă a fost necesară o concretizare sau o completare a documentelor prezentate anterior), perfectate conform prevederilor art.83 al Codului fiscal.
(2) În cazul în care organele Serviciului Fiscal de Stat au stabilit că contribuabilul persoană fizică a lipsit mai mult de 3 luni din Republica Moldova, termenul de determinare a sumei impozitului pe venit se prelungeşte cu perioada de absentare a acestuia.
(3) În conformitate cu art.18 al prezentei legi, orice acţiune poate fi intentată în justiţie sau orice act întreprins în scopul perceperii impozitului pe venit, a penalităţilor şi amenzilor aferente lui poate fi iniţiat în decurs de 6 ani după determinarea şi perceperea impozitului, penalităţilor şi amenzilor aferente lui. Dacă contribuabilul persoană fizică a lipsit mai mult de 3 luni din Republica Moldova, termenul perceperii se prelungeşte cu perioada de absentare.
(4) În cazul în care un proces judiciar în vederea perceperii impozitului pe venit, a penalităţilor şi amenzilor aferente lui este iniţiat la timp, termenul perceperii lor se prelungeşte pînă la onorarea obligaţiilor fiscale sau pînă la caducitatea hotărîrii judecătoreşti privind achitarea datoriilor.
(5) Cererea privind trecerea în cont, compensarea sau restituirea sumei plătite în plus a oricărui impozit pe venit, a penalităţilor, dobînzilor şi amenzilor aferente lui, poate fi depusă de către contribuabil în decurs de 3 ani de la data achitării impozitului.
Articolul 15. Cerinţele faţă de ţinerea documentelor de evidenţă şi a altor documente
În scopul îndeplinirii obligaţiilor fiscale, contribuabilul este obligat să ţină în mod conştiincios documentele de evidenţă şi alte documente referitoare la determinarea obligaţiilor fiscale sau la executarea lor şi să asigure accesul la ele al persoanelor cu funcţii de răspundere din organele Serviciului Fiscal de Stat.
Articolul 16. Împuternicirile organelor fiscale privind verificarea documentelor
(1) Persoanele cu funcţii de răspundere din organele Serviciului Fiscal de Stat au dreptul să verifice orice documente de evidenţă (registre contabile, contracte, acorduri, însemnări etc.) şi alte documente referitoare la determinarea obligaţiilor fiscale sau la executarea lor, cu scopul de a stabili corectitudinea întocmirii declaraţiei fiscale, de a asigura prezentarea ei, de a concretiza obligaţiile fiscale ale contribuabilului sau de a încasa suma calculată a impozitului, a penalităţilor sau amenzilor aferente lui.
(2) La verificarea documentelor de evidenţă şi a altor documente referitoare la determinarea obligaţiilor fiscale sau executarea lor, persoanele cu funcţii de răspundere din organele Serviciului Fiscal de Stat sînt în drept să intre în cursul zilei de muncă în orice încăpere în care se păstrează aceste documente, cu excepţia încăperilor utilizate exclusiv ca spaţiu locativ.
Articolul 17. Chemarea contribuabilului prin citaţie
(1) În procesul determinării obligaţiilor fiscale ori în procesul perceperii impozitului pe venit, penalităţilor şi amenzilor aferente lui, persoanele cu funcţii de răspundere din organele Serviciului Fiscal de Stat au dreptul să cheme prin citaţie contribuabilul presupus, persoana ce urmează a fi supusă impozitului efectiv, oricare persoană cu funcţii de răspundere, oricare persoană responsabilă de ţinerea documentelor de evidenţă referitoare la persoana ce urmează a fi supusă impozitului sau oricare alte persoane pentru a depune mărturii nemijlocit în problema care interesează organele Serviciului Fiscal de Stat.
(2) Persoanele cu funcţii de răspundere din organele Serviciului Fiscal de Stat înmînează citaţia destinatarului în persoană sau o expediază prin poştă la ultimul domiciliu de bază al acestuia. În cazul în care citaţia prevede prezentarea documentelor de evidenţă şi a altor documente referitoare la determinarea obligaţiilor fiscale sau la executarea lor, în ea trebuie să fie precizate documentele obligatorii pentru prezentare.
(3) Persoana care a primit citaţia este obligată să se prezinte la adresa şi la ora indicată în ea pentru a prezenta documentele de evidenţă şi alte documente referitoare la determinarea obligaţiilor fiscale sau la executarea lor ori pentru a depune mărturii ce se referă nemijlocit la chestiunea examinată.
(4) Orice persoană care este obligată să se prezinte conform citaţiei, dar care intenţionat ignorează cerinţele acesteia, este trasă la răspundere penală potrivit legislaţiei.
Articolul 18. Perceperea prin executare silită a impozitului pe venit, a penalităţilor şi amenzilor aferente lui
Perceperea prin executare silită a impozitului pe venit, a penalităţilor şi amenzilor aferente lui, neplătite în termen, se efectuează în conformitate cu Legea nr.633-XIII din 10 noiembrie 1995 cu privire la modul de urmărire a impozitelor, taxelor şi altor plăţi şi în conformitate cu cerinţele prevăzute la articolele 14 şi 19 ale prezentei legi.
Articolul 19. Restituirea impozitului pe venit calculat şi perceput eronat
(1) Cererea de restituire a impozitului pe venit, a penalităţilor şi amenzilor aferente lui, calculate şi percepute eronat, se prezintă organelor Serviciului Fiscal de Stat în decurs de 3 ani de la data achitării impozitului, penalităţilor şi amenzilor aferente lui.
(2) În cazul în care, la examinarea cererii de restituire a impozitului, a penalităţilor şi amenzilor aferente lui, calculate şi percepute eronat, organele Serviciului Fiscal de Stat stabilesc că cerinţele expuse în ea sînt întemeiate, contribuabilului i se restituie sumele percepute eronat.
(3) În cazul în care contribuabilul are restanţe neachitate şi la alte feluri de impozit, suma restituită se micşorează cu suma acestor restanţe.
Articolul 20. Contestarea deciziilor şi acţiunilor organelor Serviciului Fiscal de Stat
(1) Deciziile şi acţiunile inspectoratelor fiscale teritoriale şi ale persoanelor cu funcţii de răspundere ale acestora, ce ţin de aplicarea titlurilor I şi II ale Codului fiscal şi a altor acte normative adoptate în scopul executării codului, pot fi contestate în inspectoratul fiscal corespunzător, care este obligat să examineze contestaţia şi să adopte decizia în termen de 30 de zile de la data depunerii ei. Decizia inspectoratului fiscal teritorial cu privire la contestaţie poate fi atacată în Inspectoratul fiscal principal de stat de pe lîngă Ministerul Finanţelor, care este obligat să examineze plîngerea şi să adopte decizia în acelaşi termen. Contestarea deciziilor şi acţiunilor inspectoratelor fiscale teritoriale şi ale persoanelor cu funcţii de răspundere ale acestora nemijlocit în Inspectoratul fiscal principal de stat de pe lîngă Ministerul Finanţelor nu se permite.
(2) Deciziile organelor Serviciului Fiscal de Stat şi acţiunile persoanelor cu funcţii de răspundere ale acestora pot fi contestate numai de către persoanele în privinţa cărora au fost aplicate titlurile I şi II ale Codului fiscal şi alte acte normative adoptate în scopul executării codului.
(3) Contribuabilul care nu este de acord cu suma impozitului pe venit, cu suma penalităţii, dobînzii sau amenzii aferente lui ce i s-a calculat, poate depune o contestaţie în organele Serviciului Fiscal de Stat în termen de cel mult 30 de zile de la data cînd a fost înştiinţat oficial despre suma calculată.
(4) La contestaţia depusă se anexează documente şi alte probe care confirmă poziţia contribuabilului, iar în cazul în care declaraţia fiscală nu a fost prezentată, se anexează şi declaraţia fiscală pentru perioada contestată.
(5) Contestaţiile depuse în inspectoratul fiscal teritorial se examinează în termen de 30 de zile după depunerea lor şi pe parcursul acestei perioade nu se întreprind acţiuni de percepere prin executare silită a impozitelor contestate. Cînd contribuabilul nu contestă acţiunile şi deciziile organelor Serviciului Fiscal de Stat, impozitele urmează a fi percepute imediat împreună cu penalităţile şi amenzile aferente lor, calculate în conformitate cu art.1 al prezentei legi.
(6) Deciziile Inspectoratului fiscal principal de stat de pe lîngă Ministerul Finanţelor pot fi atacate în instanţa judecătorească în ordinea stabilită de lege. Contestarea în instanţa judecătorească nu suspendă plata impozitului calculat, a penalităţilor şi amenzilor aferente lui.
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 21. Intrarea în vigoare
(1) Titlurile I şi II ale Codului fiscal intră în vigoare la 1 ianuarie 1998.
(2) Prezenta lege intră în vigoare la data publicării, cu excepţia art.1–20 care intră în vigoare la 1 ianuarie 1998.
Articolul 22. Abrogarea unor acte legislative
La data intrării în vigoare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal şi a articolelor 1–20 ale prezentei legi, se abrogă:
Legea nr.1214-XII din 2 decembrie 1992 privind impozitul pe beneficiul întreprinderilor (Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 1993, nr.1, art.1; Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.2, art.18; nr.73, art.845);
Legea nr.1218-XII din 3 decembrie 1992 privind impozitul pe veniturile persoanelor fizice (Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 1992, nr.12, art.361; 1993, nr.4, art.95; Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1994, nr.12, art.112; 1995, nr.2, art.21; nr.27, art.302; nr.45-46, art.543; nr.73, art.849);
Legea nr.490-XIII din 8 iunie 1995 privind impozitarea beneficiului băncilor şi al altor instituţii de credit (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.43, art.484; nr.73, art.851; 1996, nr.40-41, art.375);
Legea nr.662-XIII din 23 noiembrie 1995 privind declararea veniturilor de către persoanele fizice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1996, nr.2-3, art.20).
Articolul 23. Modificarea unor acte normative
(1) Preşedintelui Republicii Moldova i se propune să aducă actele sale normative în concordanţă cu titlurile I şi II ale Codului fiscal.
(2) Guvernul, în termen de 2 luni:
a) va prezenta Parlamentului propuneri pentru aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu titlurile I şi II ale Codului fiscal şi cu articolele 1–20 din prezenta lege;
b) va aduce actele sale normative în concordanţă cu titlurile I şi II ale Codului fiscal;
c) va asigura revizuirea şi abrogarea de către ministere şi departamente a actelor lor normative care contravin titlurilor I şi II ale Codului fiscal şi articolelor 1–20 din prezenta lege.
Articolul 24. Dispoziţii tranzitorii
(1) Pînă la intrarea în vigoare a Codului fiscal în întregime, sistemul fiscal funcţionează conform Legii nr.1198-XII din 17 noiembrie 1992 privind bazele sistemului fiscal, exceptînd prevederile referitoare la impozitul pe venit, care este reglementat de titlurile I şi II ale Codului fiscal.
(2) Prevederile actelor legislative indicate la art.22 al prezentei legi sînt aplicabile obligaţiilor fiscale apărute pînă la 1 ianuarie 1998.
(3) Întreprinderile cu investiţii străine, după constituirea capitalului social şi declararea primului venit, au dreptul la reducerea cu 50% a impozitului pe venit pe parcursul a 5 ani. Facilitatea menţionată se extinde asupra întreprinderilor în al căror capital social investiţiile străine depăşesc suma echivalentă cu 250 mii dolari S.U.A. şi peste 50% din venitul brut al cărora se constituie din comercializarea produselor (lucrărilor, serviciilor) de fabricaţie proprie. Întreprinderile în al căror capital social investiţiile străine depăşesc suma echivalentă cu 1 milion dolari S.U.A., după constituirea capitalului social în modul prevăzut de legislaţie şi declararea primului venit, se scutesc de plata impozitului pe venit pe parcursul a 3 ani de la data încheierii acordului cu Inspectoratul Fiscal Principal de Stat de pe lîngă Ministerul Finanţelor, cu condiţia că cel puţin 80% din suma impozitului pe venit, calculată şi nevărsată la buget, se investesc în dezvoltarea producţiei proprii sau în programe de stat şi ramurale de dezvoltare a economiei naţionale. Facilitatea intenţionată se extinde asupra investitorilor care au făcut investiţii pînă la 1 ianuarie 2000.
(4) Rezidenţii zonelor antreprenoriatului liber, pe parcursul a 5 ani:
a) plătesc impozitul pe venit în mărime de 45% din cota impozitului pe venit stabilită de legislaţie;
b) se scutesc de impozitul pe venitul obţinut de la producţia agricolă produsă în zonă;
c) se scutesc de impozitul pe venit începînd cu trimestrul imediat următor trimestrului în care rezidenţii au investit pentru dezvoltarea zonei un capital echivalent cu cel puţin 250 mii dolari S.U.A.
(5) Întreprinderile aflate în proces de restructurare sau care urmează a fi restructurate în conformitate cu Legea restructurării întreprinderilor nr.958-XIII din 19 iulie 1996 vor beneficia, conform prevederilor acestei legi, de înlesniri şi scutiri la plata impozitului pe venit în decurs de 5 ani de la data intrării în vigoare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal.
(6) Anuităţile obţinute în baza contractelor de asigurare a pensiei suplimentare, care au fost încheiate pînă la intrarea în vigoare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, nu se impozitează.
(7) Veniturile obţinute sub formă de dobînzi de la depozitele bancare şi de la hîrtiile de valoare de stat, prevăzute la art.18 lit.g) şi art.89 alin.(1) din Codul fiscal, nu se impozitează pînă la 1 ianuarie 2001.
(8) Pînă la aducerea actelor normative în vigoare în concordanţă cu titlurile I şi II ale Codului fiscal şi cu articolele 1–20 din prezenta lege, ele se aplică în măsura în care nu contravin titlurilor I şi II ale Codului fiscal şi articolelor 1–20 din prezenta lege.
[Art.24 modificat prin Legea nr.112-XIV din 29.07.1998, în vigoare 01.01.1998]
[Art.24 modificat prin Legea nr.1570-XIII din 26.02.1998, în vigoare 01.01.1998]
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Dumitru MOŢPAN
|
Chişinău, 24 aprilie 1997. | |
Nr.1164-XIII. |
