vineri, 15 februarie 2002
958/19.07.96 Legea restructurării întreprinderilor

L E G E A

restructurării întreprinderilor

 

nr. 958-XIII  din  19.07.1996

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.80/751 din 12.12.1996

 

* * *

Abrogat: 15.02.2002

Legea R.Moldova nr.632-XV din 14.11.2001

C U P R I N S

 

Articolul 1. Noţiuni principale

 

Capitolul I

PROCEDURA DE IZOLARE

Articolul 2. Temeiurile pentru aplicarea procedurii de izolare

Articolul 3. Aplicarea procedurii de izolare

Articolul 4. Condiţiile aplicării procedurii de izolare

Articolul 5. Încheierea procedurii de izolare

Articolul 6. Perioada postizolare

Articolul 7. Lichidarea întreprinderii

 

Capitolul II

RESTRUCTURAREA ŞI ETAPELE EI

Articolul 8. Procedura restructurării

Articolul 9. Elaborarea şi realizarea planului de restructurare

 

Capitolul III

DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE ORGANULUI PRINCIPAL DE CONDUCERE

AL ÎNTREPRINDERII ŞI ALE CONSILIULUI CREDITORILOR

Articolul 10. Drepturile şi obligaţiile organului principal de conducere al întreprinderii

Articolul 11. Drepturile şi obligaţiile Consiliului creditorilor

 

Capitolul IV

DISPOZIŢII FINALE

Articolul 12. Dispoziţii tranzitorii

Articolul 13. Intrarea în vigoare

Articolul 14. Îndatoririle Guvernului

 

 

 

Parlamentul adoptă prezenta lege.

Prezenta lege stabileşte temeiurile juridice şi organizatorice ale restructurării întreprinderilor insolvabile în scopul remedierii lor financiare şi economice.

 

Articolul 1. Noţiuni principale

În sensul prezentei legi se utilizează următoarele noţiuni:

restructurare – complex de măsuri juridice, tehnice, organizatorice şi operaţionale, iniţiat de creditori, de proprietarul întreprinderii şi/sau de managerul ei, orientat spre remedierea financiară şi economică a întreprinderii pe bază de recapitalizare, de schimbare a structurii activelor şi sarcinilor, de reorganizare a managementului şi a politicii de piaţă, de efectuare a unor schimbări în procesul operaţional de producţie;

procedură de izolare – procedură prin care se instituie un moratoriu asupra datoriilor întreprinderii în vederea elaborării şi realizării planului de restructurare;

moratoriu – amînare a efectuării plăţilor întreprinderii stabilită de organul abilitat;

insolvabilitate – stare economico-financiară care se caracterizează prin incapacitatea întreprinderii de a rambursa la scadenţă şi în cuantumul stabilit datoriile, indiferent de cauzele, timpul şi locul provenienţei lor;

lichiditate – capacitate a activelor întreprinderii de a fi transformate, fără pierderi esenţiale, într-un anumit moment în bani pentru executarea la scadenţă a obligaţiunilor de plată;

creanţă (datorie) – obligaţie bănească a întreprinderii neexecutată în termenele prevăzute de legislaţie;

reeşalonare a datoriilor – stabilire a unor noi termene pentru rambursarea datoriilor întreprinderii pe bază de grafic;

convertire a datoriilor în acţiuni – transformare în acţiuni a datoriilor întreprinderii prin atragerea creditorilor săi;

capitalizare a dobînzii – transferare a dobînzii la suma principală a creditului;

cesiune – cedare gratuită către reprezentanţii sectorului privat şi/sau către angajaţii întreprinderii a activelor neutilizate în activitatea principală a întreprinderii în cazul imposibilităţii vinderii acestora;

Consiliul creditorilor – organ care acţionează în numele statului asupra întreprinderilor insolvabile şi care se compune din reprezentanţii creditorilor de stat şi ai creditorilor comerciali, propuşi de Guvern şi aprobaţi de Parlament;

acord-memorandum – acord încheiat între întreprindere şi Consiliul creditorilor prin care se instituie un moratoriu asupra datoriilor întreprinderii şi se efectuează restructurarea acestor datorii pentru perioada postizolare;

memorandum de prezentare a întreprinderii – document în care este prezentată situaţia economică şi financiară a întreprinderii şi care serveşte Consiliului creditorilor drept călăuză la deciderea asupra aplicării faţă de întreprindere a procedurii de izolare.

 

Capitolul I

PROCEDURA DE IZOLARE

Articolul 2. Temeiurile pentru aplicarea procedurii de izolare

Asupra aplicării procedurii de izolare la întreprindere, Consiliul creditorilor decide în baza a două criterii:

a) insolvabilitatea întreprinderii;

b) acordul scris al proprietarului şi/sau al managerului întreprinderii.

 

Articolul 3. Aplicarea procedurii de izolare

(1) În caz de insolvabilitate a întreprinderii, managerul trebuie să solicite Consiliului creditorilor aplicarea faţă de aceasta a procedurii de izolare sau poate iniţia, în temeiul hotărîrii proprietarului de întreprindere, procedura de lichidare în conformitate cu legislaţia.

(2) Consiliul creditorilor, în baza memorandumurilor de prezentare a întreprinderilor, întocmeşte nomenclatorul întreprinderilor pasibile de izolare.

(3) În cazul în care întreprinderea insolvabilă nu a fost inclusă în nomenclatorul întreprinderilor pasibile de izolare, managerul ei, de comunul acord al organului principal de conducere, trebuie să solicite Consiliului creditorilor includerea întreprinderii în nomenclator. În acest caz, Consiliul creditorilor decide argumentat asupra aplicării sau neaplicării procedurii de izolare, făcînd observaţiile şi recomandările de rigoare.

(4) În cazul în care iniţiatorul aplicării procedurii de izolare este Consiliul creditorilor, el trimite organului principal de conducere al întreprinderii un aviz, în care arată cauzele şi condiţiile presupusei izolări.

(5) Organul principal de conducere al întreprinderii examinează avizul şi, în cazul în care aprobă procedura izolării, îl restituie către Consiliul creditorilor cu menţiunea expresă. Dacă avizul nu a fost restituit Consiliului creditorilor în termen de 15 zile de la data primirii lui, Consiliul creditorilor poate iniţia întreprinderii procedura falimentului, în conformitate cu legislaţia.

(6) Pentru ca întreprinderea să elaboreze planul de restructurare, Consiliul creditorilor instituie un moratoriu asupra datoriilor ei pe perioada elaborării planului pentru un termen de cel mult 90 de zile de la data deciziei consiliului, fapt despre care întreprinderea va fi informată imediat.

(7) Pentru elaborarea şi realizarea planului de restructurare, managerul întreprinderii poate solicita asistenţă ministerelor de resort şi specialiştilor autorizaţi, locali şi/sau străini.

(8) Consiliul creditorilor examinează planul de restructurare a întreprinderii şi, în cazul aprobării lui, încheie cu întreprinderea un acord-memorandum, informînd-o despre începutul procedurii de izolare.

(9) Durata procedurii de izolare se stabileşte în acordul-memorandum pentru un termen de cel mult 12 luni.

(10) În cazul în care unul dintre creditori iniţiază procedura falimentului, întreprinderea are dreptul de a se adresa Consiliului creditorilor sau adunării creditorilor pentru a primi acordul aplicării procedurii de izolare. Consiliul creditorilor sau adunarea creditorilor ia decizie în conformitate cu legislaţia.

 

Articolul 4. Condiţiile aplicării procedurii de izolare

(1) Nici un creditor şi nici o autoritate publică nu are dreptul să blocheze, în perioada procedurii de izolare, contul întreprinderii sau să extragă în mod incontestabil bani de pe cont.

(2) În perioada procedurii de izolare, întreprinderea suspendă plata dividendelor.

(3) Întreprinderea este obligată să efectueze, în perioada procedurii de izolare, toate plăţile curente, inclusiv impozitele, creditele, dobînzile la ele, salariile, plata pentru energie, combustibil, apă etc., precum şi să respecte toate condiţiile prevăzute în planul de restructurare.

(4) Nici un creditor nu poate aplica procedura falimentului faţă de întreprinderea care a încheiat un acord-memorandum cu Consiliul creditorilor.

(5) Întreprinderea care a încheiat un acord-memorandum cu Consiliul creditorilor şi urmăreşte în justiţie datoriile debitorilor plăteşte taxa de stat după examinarea cauzei.

(6) Întreprinderea agricolă supusă privatizării şi care a încheiat cu Consiliul Creditorilor un acord-memorandum, la cererea titularilor de drept, este obligată să le atribuie, în termenele stabilite de legislaţie, cotele-părţi valorice în natură: instalaţiile de irigaţie şi plantaţiile multianuale amplasate pe terenurile fondului de privatizare, tractoarele, combinele, alte maşini şi echipament cu destinaţie agricolă, mijloacele de transport folosite la obţinerea producţiei agricole, fondul semincer, vitele de muncă şi cele productive şi producţia agricolă în stadiu neterminat, care se află la balanţa întreprinderii date.

[Art.4 completat prin Legea nr.187-XIV din 06.11.1998, în vigoare 03.12.1998]

 

Articolul 5. Încheierea procedurii de izolare

Procedura de izolare se încheie:

a) la expirarea moratoriului asupra datoriilor întreprinderii stipulat în acordul-memorandum;

b) la decizia Consiliului creditorilor, în cazul cînd întreprinderea nu respectă obligaţiile asumate sau cînd raportul ei privind îndeplinirea acordului-memorandum nu corespunde realităţii.

 

Articolul 6. Perioada postizolare

(1) Perioada postizolare se caracterizează prin îndeplinirea condiţiilor din acordul-memorandum şi prin restructurarea tuturor datoriilor negociate.

(2) Restructurarea datoriilor întreprinderii include următoarele operaţiuni tehnico-financiare: instituirea moratoriului, prelungirea termenelor de rambursare a datoriilor, anularea parţială sau totală a datoriilor, convertirea lor în acţiuni, convertirea datoriilor pe termen scurt în datorii pe termen mediu şi/sau lung, reducerea, anularea, prelungirea termenelor de plată şi/sau capitalizarea dobînzilor la credite, utilizarea în contul datoriilor a creanţelor (recipise de creanţe, obligaţiuni, cambii etc.).

 

Articolul 7. Lichidarea întreprinderii

Faţă de întreprinderea care nu-şi poate onora angajamentele în termenele stabilite în acordul-memorandum se aplică procedura lichidării în conformitate cu legislaţia.

 

Capitolul II

RESTRUCTURAREA ŞI ETAPELE EI

Articolul 8. Procedura restructurării

Procedura restructurării include:

a) exercitarea controlului de către Consiliul creditorilor asupra îndeplinirii planului de restructurare a întreprinderii;

b) verificarea de către Consiliul creditorilor a operaţiunilor economice, financiare, comerciale şi de altă natură ale întreprinderii, precum şi participarea consiliului la elaborarea planului de acţiuni de stopare a declinului economico-financiar al întreprinderii prin:

- reducerea cheltuielilor de producţie şi ridicarea rentabilităţii;

- restabilirea echilibrului financiar şi a solvabilităţii depline;

- mărirea gradului de lichiditate, inclusiv prin vînzarea activelor neutilizate în activitatea principală, şi accelerarea vitezei de rotaţie a capitalului;

- mărirea eficienţei activităţii întreprinderii;

c) apărarea întreprinderii – în relaţiile şi decontările cu terţii privind aprovizionarea tehnico-materială, fabricarea şi desfacerea producţiei, prestarea de servicii – de implicaţiile blocajului financiar din partea altor întreprinderi prin:

- întreruperea fabricării producţiei în cazul inexistenţei unei pieţe de desfacere şi sistarea livrărilor către consumatorii insolvabili;

- reducerea la minimum a operaţiunilor barter;

- folosirea pîrghiilor administrativ-financiare legale ale statului prin intermediul băncilor şi altor organizaţii abilitate pentru depistarea oricăror forme de eludare şi/sau refuz de rambursare a datoriilor la bugetul de stat, la bugetul local şi la bugetul asigurărilor sociale de stat;

d) controlul asupra efectuării cheltuielilor şi plăţilor din veniturile încasate sau din creditele bancare, pentru prevenirea acumulării a noi plăţi expirate şi pentru rambursarea datoriilor scadente.

 

Articolul 9. Elaborarea şi realizarea planului de restructurare

(1) Planul de restructurare se elaborează în conformitate cu un regulament aprobat de Guvern.

(2) Pentru elaborarea planului de restructurare, este necesară efectuarea analizei diagnostice a funcţionării întreprinderii care să cuprindă următoarele aspecte:

a) organizatorice şi manageriale;

b) tehnice şi tehnologice;

c) economico-financiare;

d) comerciale şi de marketing;

e) ecologice etc.

(3) Planul de restructurare a întreprinderii se realizează prin acţiunile eficiente ale managerului care prezintă în scris Consiliului creditorilor dări de seamă lunare despre rezultatele obţinute.

(4) În perioada realizării planului de restructurare a întreprinderii, trebuie să se facă studii de marketing şi de fezabilitate, pe a căror bază se elaborează business-planuri pe o perioadă de 3-5 ani şi proiecte de investiţii în dependenţă de strategia de ramură, de specificul întreprinderii şi de cuantumul capitalului social.

 

Capitolul III

DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE ORGANULUI PRINCIPAL DE CONDUCERE

AL ÎNTREPRINDERII ŞI ALE CONSILIULUI CREDITORILOR

Articolul 10. Drepturile şi obligaţiile organului principal de conducere al întreprinderii

(1) Organul principal de conducere al întreprinderii are dreptul:

a) să respingă sau să accepte aplicarea faţă de întreprindere a procedurii de izolare în conformitate cu măsurile luate de Consiliul creditorilor;

b) să iniţieze procesul de lichidare a întreprinderii în conformitate cu legislaţia;

c) să elibereze din funcţie şi să numească în funcţie managerul întreprinderii pe baza unui contract de management în conformitate cu legislaţia;

d) să acorde managerului întreprinderii, în conformitate cu legislaţia şi cu planul de restructurare a întreprinderii, dreptul:

- de a vinde activele întreprinderii a căror valoare nominală nu poate depăşi cuantumul stabilit în contractul de management;

- de a negocia cu creditorii restructurarea datoriilor;

- de a disponibiliza personalul;

- de a cesiona activele neutilizate.

(2) Organul principal de conducere al întreprinderii este obligat:

a) să elaboreze regulamentul organizării şi funcţionării întreprinderii, regulamentul de ordine interioară, obligaţiile funcţiilor, alte norme care ar asigura disciplina şi ordinea în producţie, ar ameliora calitatea, fiabilitatea producţiei, reducerea cheltuielilor de producţie şi sporirea rentabilităţii sau să opereze modificări în regulamentele şi normele existente;

b) să ia măsurile prevăzute în planul de restructurare şi aprobate de Consiliul creditorilor;

c) să asigure rambursarea lunară integrală a plăţilor curente către toţi creditorii;

d) să plătească personalului disponibilizat indemnizaţia prevăzută de legislaţie.

 

Articolul 11. Drepturile şi obligaţiile Consiliului creditorilor

(1) Consiliul creditorilor are dreptul:

a) să constate datoriile întreprinderii şi să le distribuie între membrii Consiliului creditorilor;

b) să decidă, în condiţiile art.2, asupra aplicării faţă de întreprindere a procedurii de izolare;

c) să respingă aplicarea faţă de întreprindere a procedurii de izolare şi să propună renegocierea creanţelor sale sau să iniţieze procedura de lichidare conform legislaţiei;

d) să coordoneze şi să aprobe planul de restructurare, să supravegheze îndeplinirea lui şi să încheie cu întreprinderea un acord-memorandum;

e) să apere prin negocieri întreprinderea cu care a fost încheiat acordul-memorandum împotriva aplicării de sancţiuni;

f) să decidă asupra:

- restructurării datoriilor prin instituirea unui moratoriu asupra datoriilor faţă de bancă, rambursarea lor la o nouă scadenţă, reducerea dobînzii la credite, convertirea creditelor pe termen scurt în credite pe termen lung în temeiul hotărîrilor emise de bancă;

- restructurării, pe perioada izolării, a plăţilor expirate şi a plăţilor viitoare, precum şi a dobînzilor la ele şi la penalităţile calculate, la bugetul de stat, la bugetele locale, la bugetul asigurărilor sociale de stat şi membrilor Consiliului creditorilor. În baza analizei economico-financiare, întreprinderea poate fi eliberată parţial sau total de efectuarea plăţilor menţionate;

- îngheţării şi prelungirii termenelor de plată a impozitelor şi penalităţilor, calculate dar nevărsate la bugetul de stat, la bugetele locale şi la bugetul asigurărilor sociale de stat la data încheierii acordului-memorandum;

- reeşalonării datoriilor faţă de bugetul de stat, de bugetele locale, de bugetul asigurărilor sociale de stat şi de membrii Consiliului creditorilor fără calcularea penalităţilor;

- convertirii în acţiuni a datoriilor faţă de bugetul de stat, de bugetele locale, de bugetul asigurărilor sociale de stat şi de membrii Consiliului creditorilor;

- anulării unei cote din impozitul pe valoarea adăugată pentru acoperirea cheltuielilor suplimentare ale întreprinderii legate de restructurare, cu condiţia îndeplinirii măsurilor preconizate în acordul-memorandum;

- instituirii de moratoriu, anulării parţiale a datoriilor faţă de creditorii comerciali, reeşalonării şi convertirii lor în acţiuni. Noile termene de rambursare a datoriilor către creditorii comerciali nu trebuie să depăşească termenele similare stabilite pentru datoriile faţă de bugetul de stat, de bugetele locale, de bugetul asigurărilor sociale de stat, de membrii Consiliului creditorilor.

(2) Consiliul creditorilor este obligat să întreprindă acţiunile prevăzute la lit.f), liniuţa a treia, a patra şi a şasea în temeiul avizului Guvernului sau al organului împuternicit de el şi al Comisiei pentru buget şi finanţe a Parlamentului, de comun acord cu autorităţile administraţiei publice locale, iar acţiunile prevăzute la lit.f), liniuţa întîi, a doua, a cincea şi a şaptea să le întreprindă în conformitate cu legislaţia.

(3) Deciziile Consiliului creditorilor se iau prin votul majorităţii membrilor săi, valoarea creanţelor cărora constituie peste 50 procente din valoarea totală a creanţelor creditorilor, şi sînt obligatorii pentru toţi creditorii întreprinderii.

 

Capitolul IV

DISPOZIŢII FINALE

 

Articolul 12.

Prin derogare de la prevederile prezentei legi, particularităţile restructurării întreprinderilor agricole insolvabile care se privatizează se stabilesc de Legea restructurării întreprinderilor agricole în procesul de privatizare.

[Art.12 introdus prin Legea nr.394-XIV din 13.05.1999, în vigoare 15.07.1999, art.12 şi 13 devin art.13 şi 14]

 

Articolul 13.

Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.

 

Articolul 14.

Guvernul va pregăti, într-un termen de o lună, Regulamentul elaborării planului de restructurare a întreprinderilor.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Petru LUCINSCHI

Chişinău, 19 iulie 1996.
Nr.958-XIII.