COMISIA PENTRU SITUAŢII EXCEPŢIONALE A REPUBLICII MOLDOVA
D I S P O Z I Ţ I E
nr. 28 din 24.06.2022
www.gov.md
* * *
În conformitate cu art.22 din Legea nr.212/2004 privind regimul stării de urgenţă, de asediu şi de război (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.132-137, art.696), art.2 din Hotărârea Parlamentului nr.41/2022 privind declararea stării de urgenţă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.522, art.631), Hotărârea Parlamentului nr.105/2022 privind prelungirea stării de urgenţă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.119, art.2161), Hotărârea Parlamentului nr.163/2022 privind prelungirea stării de urgenţă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.186, art.3521) şi pct.6, 7, 8 şi 9 din Regulamentul Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1340/2001 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.150-151, art.1387), Comisia pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova
DISPUNE:
1. În scopul asigurării necesarului de energie electrică pentru piaţa internă, se impune SA „Energocom” obligaţia de serviciu public de procurare a energiei electrice solicitate de către operatorii de sistem şi furnizorii serviciului universal şi de ultimă opţiune pentru perioada iulie-august 2022.
2. În scopul asigurării consumatorilor cu energie electrică în perioada iulie-august 2022, SA „Energocom” va încheia contracte de achiziţie a energiei electrice în baza negocierilor directe.
3. Pentru asigurarea cantităţilor de energie electrică necesare consumatorilor finali şi operatorilor de sistem pentru acoperirea consumului tehnologic şi a pierderilor în reţelele electrice, pentru perioada iulie-august 2022, furnizorii serviciului universal, de ultimă opţiune şi operatorii de sistem procură energie electrică în baza contractelor bilaterale încheiate cu SA „Energocom”.
4. În cazul în care, în perioada iulie-august 2022, condiţiile de procurare a energiei electrice se modifică, furnizorii serviciului universal, de ultimă opţiune şi operatorii de sistem încheie în decurs de 2 zile lucrătoare acorduri adiţionale la contractele cu SA „Energocom”.
5. Pct.9 din Dispoziţia nr.22 din 23 mai 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale se abrogă.
6. Până la data de 31 iulie 2022 inclusiv, preţul pentru dezechilibrele participanţilor la piaţa de energie electrică se stabileşte exclusiv pe baza costurilor înregistrate de operatorul sistemului de transport pentru echilibrarea sistemului electroenergetic.
[Pct.6 în redacţia Dispoziţiei CSE nr.38 din 29.09.2022, în vigoare 29.09.2022]
7. Operatorul sistemului de transport ÎS „Moldelectrica” va include în calculul preţului dezechilibrelor pentru luna iunie 2022 şi costurile rezultate din compensarea cantităţilor de energie electrică preluate din sistemele electroenergetice ale ţărilor vecine.
8. Pct.19 din Dispoziţia nr.13 din 31 martie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale se abrogă.
9. Prin derogare de la Hotărârea Guvernului nr.1206/2016 cu privire la Centrul Naţional de Coordonare integrată a Acţiunilor de Ordine Publică, ministrul afacerilor interne se împuterniceşte cu dreptul de a institui mecanisme specifice (grupuri de lucru) în funcţie de necesităţile dictate de criză, care vor activa pe platforma Centrului Naţional de Coordonare Integrată a Acţiunilor de Ordine Publică.
10. Pct.5 din Dispoziţia nr.1 din 24 februarie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale se abrogă la data de 1 iulie 2022.
11. Prin derogare de la art.20 alin.(3) din Legea nr.306/2018 privind siguranţa alimentelor, pe perioada stării de urgenţă, excluderea obligativităţii deţinerii autorizaţiei sanitar-veterinare pentru mijloacele de transport care transportă produse agricole de origine vegetală destinate plasării pe piaţă internă, dar cu păstrarea obligativităţii ca mijloacele de transport să asigure condiţiile de igienă de la art.12 din Legea nr.296/2017 privind cerinţele generale de igienă a produselor alimentare.
12. La pct.14 din Dispoziţia nr.2 din 25 februarie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale, lit.a) se abrogă.
13. Pct.8 din Dispoziţia nr.9 din 10 martie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale se abrogă.
14. Pct.12 din Dispoziţia nr.21 din 18 mai 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale se modifică şi va avea următorul cuprins:
a. „12. Prin derogare de la art.84 alin.(2) din Legea nr.200/2010 cu privire la regimul străinilor în Republica Moldova, se permite şederea pe teritoriul Republicii Moldova pe perioada stării de urgenţă şi pe parcursul a până la 90 de zile după expirarea acesteia pentru cetăţenii ucraineni, apatrizii recunoscuţi de autorităţile competente din Ucraina şi membrii de familie ai acestora, care au intrat în Republica Moldova în perioada stării de urgenţă, precum şi cei care se aflau legal în Republica Moldova la data instituirii stării de urgenţă, fără respectarea termenului de 90 de zile calendaristice în decursul oricărei perioade de 180 de zile calendaristice.”
15. Prin derogare de la art.361 alin.(6), art.362 alin.(2), art.363 alin.(2) şi art.432 alin.(8) din Legea nr.200/2010 cu privire la regimul străinilor în Republica Moldova, în perioada stării de urgenţă, decizia privind acordarea sau prelungirea dreptului de şedere provizorie se emite în termen de 30 de zile calendaristice de la data depunerii actelor la ghişeul unic de documentare a străinilor, cu excepţia investitorilor străini.
16. Prin derogare de la art.31 alin.(1) din Legea nr.200/2010 cu privire la regimul străinilor în Republica Moldova, pe perioada stării de urgenţă şi pe parcursul a până la 90 de zile după expirarea acesteia se permite acordarea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă, fără prezentarea vizei de lungă şedere, străinilor care sunt membri de familie ai cetăţenilor ucraineni şi apatrizilor recunoscuţi de autorităţile competente din Ucraina.
17. Prin derogare de la art.61 alin.(4) din Legea nr.200/2010 cu privire la regimul străinilor în Republica Moldova, pe perioada stării de urgenţă şi pe parcursul a până la 90 de zile după expirarea acesteia, cetăţenii Ucrainei au dreptul să depună la Biroul migraţie şi azil al Ministerului Afacerilor Interne solicitarea de acordare/prelungire a dreptului de şedere în baza documentului de călătorie al cărui termen a fost prelungit mai mult de 10 ani.
18. Prin derogare de la art.32 alin.(2) din Legea nr.270/2008 privind azilul în Republica Moldova, pe perioada stării de urgenţă, documentul de identitate temporar de solicitant de azil este valabil pe un termen de 90 de zile, cu posibilitatea prelungirii lui pentru alte termene a câte 90 zile, până ia soluţionarea definitivă a cererii.
19. Anexa 2 la Dispoziţia nr.14 din 14 aprilie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale se modifică şi se înlocuieşte cu anexa la prezenta dispoziţie.
20. În scopul executării lucrărilor de construcţie a drumului de acces şi a infrastructurii de amenajare pe malul râului Prut a podului de pontoane peste râul Prut, pe terenul situat în proximitatea or.Leova, direcţia semnului de frontieră nr.1189, cu suprafaţa totală de 1,24 ha, Unitatea Amenajistică 113K suprafaţa de 0,3 ha şi 67F, 67K, 67R1, 67G, 67L suprafaţa totală 0,94 ha, aflat în fondul forestier al Ocolului Silvic Leova şi în gestiunea ÎS „Întreprinderea pentru Silvicultură Iargara” din subordinea Agenţiei „Moldsilva”, pentru fluidizarea traficului de persoane şi mărfuri şi gestionarea crizei la frontieră pe segmentul moldo-român, se permite:
20.1. prin derogare de la art.26 din Legea regnului vegetal nr.239/2007, art.40 din Legea nr.1515/1993 privind protecţia mediului înconjurător, Hotărârea Guvernului nr.27/2004 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la autorizarea tăierilor în fondul forestier şi vegetaţia forestieră din afara fondului forestier, art.35 din Codul silvic nr.887/1996, Hotărârea Guvernului nr.740/2003 pentru aprobarea actelor normative vizând gestionarea gospodăriei silvice, recoltarea arborilor pe segmentul şantierului de construcţie preconizat, atât de pe terenurile fondului forestier proprietate publică a statului, atribuit în gestiunea ÎS „Întreprinderea pentru Silvicultură Iargara” din subordinea Agenţiei „Moldsilva”, cât şi de pe terenurile autorităţii publice locale a or.Leova, cu ulterioara întocmire/emitere a actelor permisive;
20.2. prin derogare de la art.78 din Codul silvic nr.887/1996, alocarea terenului din cadrul fondului forestier proprietate publică a statului cu suprafaţa totală de 1,24 ha, Unitatea Amenajistică 113K suprafaţa de 0,3 ha şi 67F, 67K, 67R1, 67G, 67L suprafaţa totală 0,94 ha, din fondul forestier al Ocolului Silvic Leova din gestiunea ÎS „Întreprinderea pentru Silvicultură Iargara” din subordinea Agenţiei „Moldsilva”, situat în proximitatea or.Leova, direcţia s/f 1189, poziţia: GPS: 46°28'57.9"N 28°13'48.7"E şi transmiterea în gestionare către ÎS „Administraţia de Stat a Drumurilor”;
20.3. prin derogare de la Legea nr.86/2014 privind evaluarea impactului asupra mediului, Legea nr.851/1996 privind expertiza ecologică, art.14 din Legea nr.440/1995 cu privire la zonele şi fâşiile de protecţie a apelor râurilor şi bazinelor de apă, executarea lucrărilor de proiectare şi construcţie în fâşia riverană a râului Prut a obiectivului preconizat, în conformitate cu Planul de contingenţă.
[Pct.20 modificat prin Dispoziţia CSE nr.45 din 31.10.2022, în vigoare 31.10.2022]
21. Lucrările silvo-tehnice de recoltare a masei lemnoase menţionate la pct.20.1 se vor efectua de către ÎS „Întreprinderea pentru Silvicultură Iargara” din subordinea Agenţiei „Moldsilva”, cu asigurarea tuturor normelor de protecţie a mediului şi utilizarea raţională a resurselor naturale şi contabilizarea masei lemnoase obţinute, doar în limita perimetrului terenului alocat conform pct.20.2, cu păstrarea la maxim posibil a vegetaţiei forestiere care nu constituie impediment pentru realizarea lucrărilor preconizate.
22. ÎS „Administraţia de Stat a Drumurilor” va întocmi, în regim de urgenţă, dosarul cadastral aferent terenului menţionat la pct.20.2, în scopul aprobării acestuia prin hotărâre a Guvernului, în conformitate cu art.78-80 din Codul silvic şi Regulamentul cu privire la modul de transmitere, schimbare a destinaţiei şi schimb de terenuri, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1170/2016.
23. Pentru menţinerea suprafeţei fondului forestier şi evitarea reducerii acesteia, Agenţia Proprietăţii Publice în colaborare cu Agenţia „Moldsilva” vor identifica un teren proprietate publică pe care îl vor transmite ÎS „Întreprinderea pentru Silvicultură Iargara” din subordinea Agenţiei „Moldsilva” în schimbul terenului menţionat la pct.20.2 şi care va fi inclus în dosarul cadastral aferent terenului, elaborat conform pct.22.
24. Pentru achiziţionarea bunurilor şi a serviciilor necesare implementării pct.20, ÎS „Administraţia de Stal a Drumurilor” va atribui contracte de achiziţii publice de bunuri, lucrări şi servicii prin utilizarea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare, conform art.56 alin.(1) lit.b) din Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice.
25. ÎS „Administraţia de Stat a Drumurilor” va expedia imediat Agenţiei Achiziţii Publice darea de seamă şi decizia de atribuire a contractului ca rezultat al procedurii prevăzute la pct.24, iar Agenţia Achiziţii Publice va examina documentele recepţionate de îndată, dar nu mai târziu de 24 de ore de la primirea acestora.
26. Trezoreria de stat va înregistra, în mod prioritar, contractele de achiziţii publice ce rezultă din construcţia şi amenajarea punctului de trecere a frontierei de stat deschis traficului internaţional Leova-Bumbăta, rutier, la frontiera moldo-română.
27. ÎS „Administraţia de Stat a Drumurilor” va expedia Comisiei pentru Situaţii Excepţionale un raport săptămânal detaliat cu privire la achiziţiile prevăzute la pct.24.
28. Prin derogare de la art.35 alin.(1) şi (2) din Legea nr.215/2011 cu privire la frontiera de stat a Republicii Moldova, în conformitate cu art.2 alin.(2) din Acordul între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul României cu privire la punctele de trecere a frontierei de stat dintre Republica Moldova şi România, se instituie punctul de trecere a frontierei de stat deschis traficului internaţional Leova-Bumbăta, rutier, din data recepţionării prin canale diplomatice a ultimei note verbale în acest sens.
29. Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene va demara procesul de negociere şi încheiere a tratatului prin schimb de note privind deschiderea punctului de trecere a frontierei de stat deschis traficului internaţional Leova-Bumbăta, rutier.
30. În conformitate cu art.35 alin.(4) din Legea nr.215/2011 cu privire la frontiera de stat a Republicii Moldova, autorităţile implicate în realizarea construcţiei şi amenajării punctului de trecere a frontierei de stat deschis traficului internaţional Leova-Bumbăta, rutier, vor prezenta Guvernului în termen de 10 zile informaţii privind cheltuielile de construcţie şi amenajare a punctului de trecere.
31. Prin derogare de la art.35 alin.(5) din Legea nr.215/2011 cu privire la frontiera de stat a Republicii Moldova, precum şi prin derogare de la pct.1 din anexa nr.3 şi anexa nr.4 la Hotărârea Guvernului nr.297/2017 pentru implementarea Legii nr.215/2011 cu privire la frontiera de stat a Republicii Moldova, se consideră punct de trecere a frontierei de stat deschis traficului internaţional punctul „Leova-Bumbăta, rutier” care provizoriu va fi înzestrat tehnic conform necesităţilor minime stabilite de Serviciul Vamal şi Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră.
32. Prin derogare de la art.40 din Legea nr.215/2011 cu privire la frontiera de stat a Republicii Moldova, Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră este autorizat să stabilească prin act administrativ intern public relaxarea controalelor, la trecerea frontierei de stat moldo-române, prin reorganizarea unor atribuţii de control ale Poliţiei de Frontieră, în funcţie de circumstanţele care nu permit efectuarea controlului în modul stabilit, cu efectuarea cel puţin a controlului în prima linie.
33. Până la finalizarea procedurilor juridice în vederea deschiderii punctului de trecere internaţional Leova-Bumbăta, rutier, se permite Serviciului Vamal şi Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră, altor organe de control stabilite prin lege, inclusiv Agenţiei „Moldsilva”, administraţiei publice locale Primăria Leova şi Consiliul raionul Leova, să efectueze lucrări de construcţie şi de amenajare, să instaleze echipamente şi alte bunuri în locul preconizat pentru deschiderea punctului de trecere internaţional Leova-Bumbăta, rutier, la frontiera moldo-română.
34. Prin derogare de la art.215 alin.(3) din Legea nr.231/2010 cu privire la comerţul interior, se permite activitatea de comerţ ambulant în cadrul târgurilor şi iarmaroacelor pentru o perioadă de maximum 120 de zile consecutive.
35. Ajutoarele umanitare recepţionate la depozitele Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale sub formă de produse medicale, în cantitate de 512 cutii din lotul 7241, recepţionat la 26 martie 2022, se transmit Ministerului Apărării în scopul gestionării crizei refugiaţilor.
36. Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale va transmite AO „Congresul Naţional al Ucrainenilor din Moldova”, în baza facturii fiscale, toate produsele medicamentoase, cu excepţia celor menţionate la pct.35, precum şi echipamentele medicale din ajutoare umanitare recepţionate în perioada 24 februarie – 23 iunie 2022.
[Pct.36 modificat prin Dispoziţia CSE nr.30 din 13.07.2022, în vigoare 13.07.2022]
37. Pct.1 din Dispoziţia nr.9 din 10 martie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale se abrogă la data de 1 iulie 2022.
38. La pct.32 din Dispoziţia nr.21 din 18 mai 2022 a Comisiei Situaţiei Excepţionale a Republicii Moldova, textul „30 iunie 2022” se înlocuieşte cu textul „31 iulie 2022”.
39. Prin derogare de la art.124, art.126 şi art.176 alin.(3) din Codul Vamal al Republicii Moldova nr.1149/2000, se permite SA „Moldovagaz” declararea până la data de 30 iunie 2022 în regimul vamal de import, cu prelungirea până la data de 31 decembrie 2022 a termenului de plată a drepturilor de import al gazelor naturale transportate prin conducte pe parcursul lunii mai 2022.
[Pct.39 modificat prin Dispoziţia CSE nr.56 din 03.01.2023, în vigoare 03.01.2023]
[Pct.39 modificat prin Dispoziţia CSE nr.42 din 13.10.2022, în vigoare 13.10.2022]
[Pct.39 modificat prin Dispoziţia CSE nr.33 din 11.08.2022, în vigoare 11.08.2022]
40. Pct.13 din Dispoziţia nr.7 din 4 martie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale se abrogă la data de 31 iulie 2022.
41. Prin derogare de la pct.12 din anexa nr.2 la Hotărârea Guvernului nr.1408/2008 cu privire la aprobarea unor norme sanitar-veterinare (Norma sanitar-veterinară privind stabilirea anumitor principii fundamentale de organizare a controalelor sanitar-veterinare la importul şi comercializarea produselor de origine animală), se permite tranzitul produselor de origine animală originare din Ucraina care au acces interzis pe teritoriul Republicii Moldova, prin punctele de inspecţie la frontieră Criva – Mămăligă, rutier, Tudora – Slarokazacie, rutier, Giurgiuleşti – Reni, rutier, Otaci – Moghilev-Podolsk, rutier, Vălcineţ-Moghilev-Podolsk, feroviar.
42. Prin derogare de la Legea nr.74/2020 privind achiziţiile în sectoarele energeticii, apei, transporturilor şi serviciilor poştale, în scopul efectuării transportului feroviar către portul fluvial-maritim Ismail (Ucraina), al asigurării conexiunii alternative între Chişinău şi Odessa, al asigurării unei colaborări reciproc avantajoase cu ramura feroviară din Ucraina şi al majorării fluxului de mărfuri transportate pe segmentul Basarabeasca (Republica Moldova) – Berezyne (Ucraina), se împuterniceşte ÎS „Calea Ferată din Moldova”, în calitate de beneficiar, să negocieze prin negocieri directe, conform legii, şi să semneze contracte de antrepriză pentru reabilitarea porţiunii moldoveneşti (lungimea totală – 1188 metri) a tronsonului de cale ferată Basarabeasca (Republica Moldova) – Berezyne (Ucraina), după aprobarea prealabilă în cadrul consiliului de administraţie.
43. ÎS „Calea Ferată din Moldova” va aduce la cunoştinţă Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, Ministerului Finanţelor, Ministerului Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale şi Agenţiei Proprietăţii Publice contractul încheiat privind reabilitarea porţiunii moldoveneşti (lungimea totală – 1188 metri) a tronsonului de cale ferată Basarabeasca (Republica Moldova) – Berezyne (Ucraina) şi va raporta săptămânal despre cheltuielile efectuate în cadrul contractului de antrepriză menţionat şi lucrările efectuate.
44. Dispoziţiile Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova sunt obligatorii şi executorii pentru conducătorii autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, ai agenţilor economici, ai instituţiilor publice, precum şi pentru cetăţeni şi alte persoane aflate pe teritoriul Republicii Moldova.
45. Prezenta dispoziţie intră în vigoare din momentul emiterii şi se publică pe pagina web oficială a Guvernului.
PRIM-MINISTRU, | |
PREŞEDINTE AL COMISIEI | Natalia GAVRILIŢA |
Anexă la Dispoziţia Comisiei pentru Situaţii Excepţionale nr.28 din 24 iunie 2022
„Anexa 2/Додaток 2 la Dispoziţia CSE nr.14 din 14 aprilie 2022 До Piшeння KHC № 14 вiд 14 квiтня 2022
Biroul Migraţie şi Azil Ministerul Afacerilor Interne Бюро Miгpaцii та Притулку Miнicтepcтвa Bнутрiшнix Справ
DECLARAŢIE/ЗАЯВА pe proprie răspundere/пiд власну вiдповiдальнiсть
Eu, subsemnatul (a), ______________________________________________________ (nume, prenume/ im'я, пр iзвище) Я, що нижче пiдписався(лася)
cetăţean al Ucrainei, data naşterii ____________________________________________ громадянин Украiни, дата народження
solicitant al dreptului de şedere pentru, ________________________________________ (se indică scopul/вказати мету) заявник на право проживания
Declar pe propria răspundere că pe teritoriul Ucrainei/Заявляю пiд власну вiдповiдальнiсть що на територii Украiни: □ nu am fost tras la răspundere penală, nu am antecedente penale nestinse sau neanulate şi nu mă aflu în căutare/ Мене не притягували до вiдповiдальнiсть заповнена мною, оголошен данi вiдповiдають дiйсностi, про що свiдчнть мiй пiдпис. □ am fost tras la răspundere penală, am antecedente penale nestinse sau neanulate pentru următoarele fapt/Мене повiдомили, що будь-яке неправдиве твердження з мого боку пiдлягає кримiнальнiй вiдповiдальностi: _______________________________________________________________________ _______________________________________________________________________
Declaraţia pe propria răspundere este scrisă de mine, datele declarate sunt veridice, despre care confirm prin semnătură/ Заява пiд свою вiдповiдальнiсть заповнена мною, оголошен, данi вiдповiдають дiйсностi, про що свiдчить мiй пiдпис. Am fost informat/ă că orice declaraţie falsă din partea mea este susceptibilă de atragere la răspundere penală/ Мене повiдомилb, що будь-яке неправдиве твердження з мого боку пiдлягає кримiнальнiй вiдповiдальности.
| |
Data/дата_______________ | Semnătura/пiдпис __________________ |
Funcţionarul ВМА care a recepţionat Посадовець БМП який прийняв | Semnătura/пiдпис __________________ |