COMISIA PENTRU SITUAŢII EXCEPŢIONALE A REPUBLICII MOLDOVA
D I S P O Z I Ţ I E
nr. 22 din 23.05.2022
www.gov.md
* * *
În conformitate cu art.22 din Legea nr.212/2004 privind regimul stării de urgenţă, de asediu şi de război (Monitorul Oficial al Republicii Moldova 2004, nr.132-137, art.696), art.2 din Hotărârea Parlamentului nr.41/2022 privind declararea stării de urgenţă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.522, art.631), Hotărârea Parlamentului nr.105/2022 privind prelungirea stării de urgenţă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova 2022, nr.129-133, art.242) şi pct.6, 7, 8 şi 9 din Regulamentul Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1340/2001 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.150-151, art.1387), Comisia pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova
DISPUNE:
[Pct.1 abrogat prin Dispoziţia CSE nr.30 din 13.07.2022, în vigoare 18.07.2022]
2. În scopul asigurării cu energie electrică a consumatorilor pentru luna iunie 2022, SA „Energocom” va încheia contracte de achiziţie a energiei electrice în baza negocierilor directe.
3. În scopul asigurării necesarului de energie electrică a furnizorilor serviciului universal, furnizorilor de ultimă opţiune şi a operatorilor de sistem, se impune SA „Energocom” obligaţia de serviciu public de procurare a energiei electrice solicitate de furnizorii serviciului universal, furnizorii de ultimă opţiune, şi de operatorii de sistem pentru perioada stării de urgenţă.
4. Pentru asigurarea cantităţilor de energie electrică necesare consumatorilor finali şi operatorilor de sistem pentru acoperirea consumului tehnologic şi a pierderilor de energie electrică în reţelele electrice, pentru perioada stării de urgenţă, furnizorii serviciului universal, furnizorii de ultimă opţiune şi operatorii de sistem procură energie electrică în baza contractelor bilaterale încheiate în acest sens cu SA „Energocom”.
5. În cazul în care în perioada stării de urgenţă se modifică condiţiile de procurare a energiei electrice de către SA. „Energocom”, furnizorii serviciului universal, furnizorii de ultimă opţiune şi operatorii de sistem încheie în decurs de 2 zile lucrătoare acorduri adiţionale la contractele menţionate în punctul 4.
6. În cazul majorării preţurilor la energia electrică procurată pe piaţa angro de către furnizorii serviciului universal şi/sau de ultimă opţiune şi operatorii de sistem care va genera un impact mai mare de 5% asupra veniturilor determinate la aprobarea preţurilor/tarifelor în vigoare, prin derogare de la procedurile stabilite în Legea nr.107/2016 cu privire la energia electrică, Legea nr.174/2017 cu privire la energetică şi Legea nr.239/2008 cu privire la transparenţa în procesul decizional:
6.1. În termen de 2 zile lucrătoare, furnizorii serviciului universal şi/sau de ultimă opţiune şi operatorii de sistem vor prezenta Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică cererile privind ajustarea preţurilor reglementate de furnizare a energiei electrice către consumatorii finali şi a tarifelor de distribuţie a energiei electrice;
6.2. În termen de 5 zile lucrătoare, Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică va ajusta şi publica tarifele de distribuţie a energiei electrice şi preţurile reglementate de furnizare a energiei electrice către consumatorii finali.
7. Pe perioada stării de urgenţă preţul energiei de echilibrare la creştere de putere furnizată de producătorii de energie electrică se stabileşte egal cu preţul mediu ponderat al energiei electrice vândute de producătorul respectiv de energie electrică conform contractelor bilaterale de vânzare a energiei electrice pentru care au fost transmise notificări conform cerinţelor Regulilor pieţei energiei electrice, aprobate prin Hotărârea Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică nr.283/2020, iar preţul energiei de echilibrare la reducere de putere se stabileşte egal cu 0,6 din preţul mediu ponderat al energiei electrice vândute de producătorul respectiv de energie electrică conform contractelor bilaterale.
[Pct.7 în redacţia Dispoziţiei CSE nr.32 din 08.08.2022, în vigoare 08.08.2022]
8. În cazul în care pentru perioada respectivă de timp, un producător de energie electrică nu a avut semnate contracte bilaterale de energie electrică, sau nu a transmis notificări conform Regulilor pieţei energiei electrice, aprobate de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică, se utilizează preţul minim de vânzare a energiei electrice de echilibrare stabilit conform notificărilor transmise de ceilalţi producători de energie electrică.
[Pct.9 abrogat prin Dispoziţia CSE nr.28 din 24.06.2022, în vigoare 24.06.2022]
10. SA „Energocom” va semna cu SA „Moldovagaz” un contract de procurare a gazelor naturale în volum de 24500 mii m3 (25°C/20°C), proprietate a SA „Moldovagaz”, la costul reflectat în evidenţa contabilă SA „Moldovagaz” perioadei precedente (250458,6 mii lei), stocate în reţelele de transport, dintre care 20,549 mii m3 (25°C/20°C), preluate de la SRL „Moldovatransgaz” în contul comun de echilibrare pe baza Acordului de operare şi predate temporar în contul de echilibrare comun al „Vestmoldtransgaz” SRL şi S.N.T.G.N. „Transgaz” SA.
11. Predarea – preluarea gazelor naturale achiziţionate în conformitate cu punctul 10 se va realiza la cererea SA „Energocom” din reţelele de transport ale SRL „Moldovatransgaz”. SRL „Moldovatransgaz” nu va percepe de la SA „Energocom” nicio plată pentru păstrarea acestor cantităţi de gaze naturale.
12. Subpunctul 24.2.1 al Dispoziţiei nr.21 din 18 mai 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova se abrogă.
13. Punctul 24.1 al Dispoziţiei nr.21 din 18 mai 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, se completează cu următorul text:
„Prelungirea valabilităţii paşapoartelor se aplică în raport cu autorităţile Republicii Moldova sau alte state care au confirmat recunoaşterea paşapoartelor cu termen expirat dar prelungit conform prezentei dispoziţii. Lista statelor va fi adusă la cunoştinţa publică de către Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, inclusiv prin afişarea şi actualizarea ei pe site-ul propriu.”
14. În pct.4 a Dispoziţiei nr.21 din 18 mai 2022, textul „SALFA2DB4DH354988” se înlocuieşte cu „SALFA2DB9DH354988”.
15. La pct.17 a Dispoziţiei Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova nr.21 din 18 mai 2022, textul „39185316,03 lei” se modifică cu textul „39180512,53 lei”.
16. La Anexa nr.6 a Dispoziţiei Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova nr.21 din 18 mai 2022, la poziţia „Total IGSU:”, la rubrica „Suma, MDL”, cifrele „3061690,53” se substituie cu cifrele „3336680,53”, iar la poziţia „Total General” la rubrica „Suma MDL” cifrele „67274595,74” se substituie cu cifrele „67549585,74”.
17. Dispoziţiile Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova sunt obligatorii şi executorii pentru conducătorii autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, ai agenţilor economici, ai instituţiilor publice, precum şi pentru cetăţeni şi alte persoane aflate pe teritoriul Republicii Moldova.
18. Prezenta Dispoziţie intră în vigoare din momentul emiterii şi se publică pe pagina web oficială a Guvernului.
PRIM-MINISTRU, | |
PREŞEDINTE AL COMISIEI | Natalia GAVRILIŢA |
Anexa 1
a Dispoziţiei
nr.22 din 23 mai 2022
REGULAMENT
privind organizarea procedurii de selectare a agentului economic în vederea
procurării a blanchetelor de paşapoarte, laminat holografic securizat
pentru acestea, software inclusiv servicii de mentenanţă a acestuia.
[Anexa 1 abrogată prin Dispoziţia CSE nr.30 din 13.07.2022, în vigoare 18.07.2022]
