L E G E
privind expertiza ecologică
[Titlul modificat prin Legea nr.86 din 29.05.2014, în vigoare 04.01.2015]
nr. 851-XIII din 29.05.1996
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.52-53/494 din 08.08.1996
* * *
Abrogat: 21.10.2023
Legea R.Moldova nr.226 din 30.09.2022
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Noţiuni principale
Articolul 2. Subiectele expertizei ecologice
Articolul 3. Scopurile expertizei ecologice
Articolul 4. Sarcinile sistemului expertizei ecologice de stat
Articolul 5. Principiile de bază ale expertizei ecologice
Articolul 6. Activităţile supuse în mod obligatoriu expertizei ecologice de stat
Capitolul II
SISTEMUL EXPERTIZEI ECOLOGICE DE STAT
Articolul 7. Sistemul expertizei ecologice de stat
Articolul 8. Independenţa experţilor ecologi de stat şi răspunderea lor în faţa legii
Capitolul III
EXPERTIZA ECOLOGICĂ OBŞTEASCĂ
Articolul 9. Organizarea şi efectuarea expertizei ecologice obşteşti
Articolul 10. Drepturile cetăţenilor şi asociaţiilor obşteşti în domeniul organizării expertizei ecologice obşteşti
Articolul 11. Drepturile asociaţiilor obşteşti în domeniul efectuării expertizei ecologice obşteşti
Articolul 12. Condiţiile de efectuare a expertizei ecologice obşteşti
Articolul 13. Refuzul de a înregistra cererea de efectuare a expertizei ecologice obşteşti
Articolul 14. Avizul expertizei ecologice obşteşti
Capitolul IV
EVALUAREA IMPACTULUI NOILOR OBIECTE ŞI ACTIVITĂŢI
PRECONIZATE ASUPRA MEDIULUI ÎNCONJURĂTOR
Abrogat
Articolul 15. Abrogat
Articolul 16. Abrogat
Articolul 17. Abrogat
Capitolul V
ORGANIZAREA EXPERTIZEI ECOLOGICE DE STAT
Articolul 18. Prezentarea documentaţiei pentru efectuarea expertizei ecologice de stat
Articolul 19. Examinarea documentaţiei de proiect
Articolul 20. Abrogat
Articolul 21. Efectuarea expertizei ecologice de stat şi eliberarea avizului expertizei ecologice de stat
Capitolul VI
TAXELE PENTRU EFECTUAREA EXPERTIZEI ECOLOGICE DE STAT
Articolul 22. Taxele pentru efectuarea expertizei ecologice de stat a documentaţiei de proiect
Articolul 23. Finanţarea activităţii privind efectuarea expertizei ecologice obşteşti
Articolul 24. Abrogat
Capitolul VII
COLABORAREA INTERNAŢIONALĂ
(Abrogat)
Articolul 25. Abrogat
Capitolul VIII
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 26. Intrarea în vigoare
Articolul 27. Îndatoririle Guvernului
Articolul 28. Îndatoririle Departamentului Protecţiei Mediului Înconjurător
Anexă Abrogată
Anexa nr.1 Domeniile şi activităţile pentru care este necesară expertiza ecologică de stat
Anexa nr.2 Conţinutul avizului expertizei ecologice de stat
Notă: În cuprinsul legii, cuvintele "autoritatea centrală pentru mediu" se substituie prin cuvintele "autoritatea centrală pentru resursele naturale şi mediu" conform Legii nr.454-XV din 30.07.2001, în vigoare 22.11.2001
Parlamentul adoptă prezenta lege.
Prezenta lege stabileşte, în conformitate cu prevederile Constituţiei Republicii Moldova, cu Legea privind protecţia mediului înconjurător şi cu alte acte legislative în vigoare, scopurile, sarcinile şi principiile expertizei ecologice, precum şi regulile de bază privind organizarea şi efectuarea acesteia.
[Preambulul modificat prin Legea nr.86 din 29.05.2014, în vigoare 04.01.2015]
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Noţiuni principale
În sensul prezentei legi se definesc următoarele noţiuni principale:
activităţi economice complexe şi potenţial periculoase pentru mediul înconjurător – activităţi, a căror desfăşurare necesită aplicarea tehnologiilor nou-elaborate, folosirea resurselor naturale, care pot duce la degradarea mediului înconjurător, la apariţia situaţiilor excepţionale, la crearea condiţiilor nefavorabile pentru viaţa oamenilor, la distrugerea florei, faunei şi solului;
activităţi economice preconizate – orice activitate planificată sau proiectată care presupune folosirea resurselor naturale şi în procesul căreia se modifică peisajul, se amplasează în mediul înconjurător deşeuri, se emană noxe şi/sau se deversează substanţe poluante şi care poate provoca modificarea stării mediului înconjurător şi componentelor naturii;
autoritatea centrală pentru resursele naturale şi mediu - autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător;
aviz al expertizei ecologice de stat – act eliberat de Agenţia de Mediu ce constată corespunderea documentaţiei de proiect cu prevederile legislaţiei de mediu şi cuprinde măsurile pentru protecţia mediului care necesită să fie respectate în procesul realizării proiectului;
beneficiarul documentaţiei – persoana fizică sau juridică care prezintă documentaţia pentru expertizare şi/sau realizează în baza acesteia o activitate economică preconizată;
biocenoză – totalitatea populaţiilor de plante, animale şi microorganisme care se află în relaţii determinate de interacţiune între ele şi cu biotopul;
cazuri de avarie – cazuri de perturbare a proceselor tehnologice, avînd ca rezultat apariţia factorilor de leziune pentru personalul întreprinderii, populaţia din zona de influenţă a întreprinderii, precum şi pentru mediul înconjurător;
componente ale naturii – elementele şi condiţiile naturale ale Terei: aerul, apele de suprafaţă şi apele freatice, solul şi subsolul, rocile, masivele muntoase, lumea vegetală şi fiinţele vii;
desecare – complex de măsuri hidrotehnice şi agrotehnice aplicate pentru eliminarea parţială a apei din sol;
documentaţie de proiect – piese scrise şi desenate care cuprind soluţii tehnice şi economice de realizare a obiectului de investiţii în volumul stabilit;
documente de urbanism şi amenajare a teritoriului – ansamblul documentelor, elaborate şi aprobate în modul stabilit, referitoare la un teritoriu determinat, care conţin analiza situaţiei existente şi stabilesc obiectivele, acţiunile şi măsurile în domeniul urbanismului şi amenajării teritoriului;
echilibru ecologic – ansamblul stărilor unui ecosistem, a cărui dinamică asigură stabilitatea structurii şi funcţiilor acestuia;
ecosistem – orice complex dinamic al comunităţilor de plante, animale şi microorganisme şi mediul lor ambiant, aflate într-o permanentă interacţiune funcţională;
expertiză ecologică – gen de activitate în domeniul protecţiei mediului înconjurător, constînd în aprecierea prealabilă a influenţei activităţilor economice preconizate asupra stării mediului, a corespunderii parametrilor acestor activităţi actelor legislative şi altor acte normative, normelor şi standardelor în vigoare;
extinderea obiectelor – construcţia obiectelor auxiliare şi extinderea unor secţii ale întreprinderii în funcţiune în scopul creării unor capacităţi de producţie suplimentare;
fond genetic – integritatea speciilor vegetale şi animale, asociaţiilor şi biocenozelor naturale în totalitatea particularităţilor lor genetice;
mediu înconjurător – totalitatea elementelor naturale şi tehnogene;
regim de protecţie – reglementarea activităţii economice în scopul protecţiei complexului natural şi conservării componentelor naturii pentru asigurarea funcţionării normale a ecosistemelor;
zonă de protecţie a rîurilor şi bazinelor de apă – teritoriu cu dimensiuni stabilite, aferent obiectului acvatic, destinat protecţiei apelor de suprafaţă contra poluării, epuizării şi/sau înnămolirii, în perimetrul căruia activitatea economică este supusă restricţiilor.
[Art.1 modificat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
[Art.1 modificat prin Legea nr.86 din 29.05.2014, în vigoare 04.01.2015]
[Art.1 modificat prin Legea nr.454-XV din 30.07.2001, în vigoare 22.11.2001]
Articolul 2. Subiectele expertizei ecologice
(1) Expertiza ecologică se efectuează de Agenţia de Mediu – autoritate emitentă a actelor permisive în domeniul mediului (în continuare – autoritate emitentă) – sau de asociaţiile obşteşti, în modul stabilit de prezenta lege şi de alte acte normative în domeniu.
(2) Expertiza ecologică de stat este atribuţia exclusivă a autorităţii emitente şi subdiviziunilor sale teritoriale, care constituie sistemul expertizei ecologice de stat.
[Alin.(3) art.2 abrogat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
(4) Expertiza ecologică obştească se organizează şi se efectuează de asociaţiile obşteşti în conformitate cu capitolul III din prezenta lege.
(5) Pînă la aprobarea de către autoritatea emitentă, rezultatele expertizei ecologice obşteşti au caracter de recomandare.
[Art.2 modificat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
Articolul 3. Scopurile expertizei ecologice
Expertiza ecologică se efectuează în scopul:
a) adoptării unor decizii argumentate şi aprobării actelor care prevăd utilizarea resurselor naturale şi măsuri de protecţie a mediului înconjurător şi componentelor lui;
b) prevenirii sau minimizării eventualului impact direct, indirect sau cumulativ al obiectelor şi activităţilor economice preconizate asupra mediului înconjurător, componentelor lui, ecosistemelor şi sănătăţii populaţiei;
c) menţinerii echilibrului ecologic, fondului genetic şi biodiversităţii, creării condiţiilor optime de viaţă pentru oameni;
d) corelării dezvoltării social-economice cu capacităţile ecosistemelor.
[Art.3 modificat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
Articolul 4. Sarcinile sistemului expertizei ecologice de stat
Sarcinile de bază ale sistemului expertizei ecologice de stat sînt:
a) asigurarea expertizării ecologice a proiectelor de acte legislative, a documentaţiei de proiect şi a altor materiale în termenele prevăzute de prezenta lege şi întocmirea avizelor respective conform prescripţiilor documentelor normative;
b) generalizarea practicii expertizării ecologice a materialelor prezentate şi elaborarea propunerilor privind perfecţionarea modalităţilor de efectuare a acesteia;
c) asigurarea controlului asupra aplicării corecte de către beneficiarii şi executanţii documentaţiei de proiect a dispoziţiilor actelor legislative şi ale altor acte normative în vigoare, precum şi a normelor şi instrucţiunilor în domeniu;
d) analiza tendinţelor şi practicii expertizării ecologice din alte ţări şi valorificarea experienţei mondiale în acest domeniu.
[Art.4 modificat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
Articolul 5. Principiile de bază ale expertizei ecologice
Principiile de bază ale expertizei ecologice sînt:
[Lit.a) art.5 abrogată prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
b) efectuarea în mod obligatoriu a expertizei ecologice de stat înainte de adoptarea actelor legislative şi actelor normative ce pot avea impact asupra mediului;
c) aprecierea complexă a influenţei activităţii economice preconizate asupra mediului înconjurător;
d) fundamentarea ştiinţifică, obiectivitatea şi legalitatea avizelor expertizei ecologice;
e) transparenţa, participarea asociaţiilor obşteşti şi luarea în considerare a opiniei publice.
[Art.5 modificat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
Articolul 6. Activităţile supuse în mod obligatoriu expertizei ecologice de stat
(1) Expertiza ecologică de stat este efectuată pentru obiectele şi activităţile economice preconizate care nu au fost supuse evaluării impactului asupra mediului şi influenţează mediul şi/sau prevăd folosirea resurselor naturale, indiferent de destinaţie, amplasare, tipul de proprietate şi subordonarea acestor obiecte, volumul investiţiilor capitale, sursa de finanţare şi modul de execuţie a lucrărilor de construcţii.
(2) Este supusă în mod obligatoriu expertizei ecologice de stat documentaţia de proiect pentru domeniile şi activităţile stabilite în anexa nr.1 la prezenta lege.
(3) În cazul în care proiectele activităţilor menţionate la alin.(2) din prezentul articol şi specificate la anexa nr.1 la prezenta lege se încadrează în anexa nr.1 sau anexa nr.2 la Legea nr.86/2014 privind evaluarea impactului asupra mediului şi au fost supuse evaluării impactului asupra mediului, expertiza ecologică a documentaţiei de proiect nu se efectuează.
[Art.6 în redacţia Legii nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
[Art.6 modificat prin Legea nr.153 din 30.07.2015, în vigoare 14.08.2015]
[Art.6 modificat prin Legea nr.59-XV din 21.02.2003, în vigoare 28.03.2003]
Capitolul II
SISTEMUL EXPERTIZEI ECOLOGICE DE STAT
Articolul 7. Sistemul expertizei ecologice de stat
(1) Sistemul expertizei ecologice de stat este constituit din autoritatea emitentă şi subdiviziunile sale teritoriale.
[Alin.(2) art.7 abrogat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
(3) Corpul de experţi din sistemul expertizei ecologice de stat se constituie, pentru fiecare componentă a mediului, din experţi ecologi care au studii superioare, o experienţă de muncă în specialitate de cel puţin 5 ani.
(4) Expertiza ecologică de stat a proiectelor actelor legislative şi a altor acte normative, prevăzute la art.6, precum şi a documentaţiei de proiect pentru obiectele şi activităţile economice complexe şi potenţial periculoase pentru mediu, inclusiv a celor ce necesită cercetări ştiinţifice speciale suplimentare şi implementarea noilor tehnologii industriale, se efectuează cu concursul Comisiei mixte de experţi ecologi, care se instituie pe lîngă autoritatea emitentă. În componenţa acestei comisii se includ savanţi şi specialişti de înaltă calificare, experţi ai Ministerului Sănătăţii, Ministerului Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale şi ai altor structuri statale interesate, cu consimţămîntul acestora şi de comun acord cu instituţiile respective. Membrii Comisiei mixte de experţi ecologi au aceleaşi obligaţii şi răspunderi ca şi experţii ecologi de stat.
(5) Structura, componenţa şi modul de organizare a activităţii sistemului expertizei ecologice de stat, precum şi modul de creare şi funcţionare a Comisiei mixte de experţi ecologi se stabilesc prin regulamentele respective, aprobate de autoritatea emitentă.
[Art.7 modificat prin Legea nr.156 din 09.06.2022, în vigoare 01.07.2022]
[Art.7 modificat prin Legea nr.79 din 24.05.2018, în vigoare 15.06.2018]
[Art.7 modificat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
[Art.7 modificat prin Legea nr.109 din 04.06.2010, în vigoare 30.07.2010]
[Art.7 modificat prin Legea nr.59-XV din 21.02.2003, în vigoare 28.03.2003]
Articolul 8. Independenţa experţilor ecologi de stat şi răspunderea lor în faţa legii
(1) La adoptarea deciziilor, comportate de exercitarea funcţiilor, experţii ecologi de stat sînt independenţi, călăuzindu-se numai de legislaţia în vigoare, inclusiv de Legea privind protecţia mediului înconjurător, de prezenta lege şi de alte acte normative privind protecţia mediului înconjurător, precum şi de standardele privind ecologia, de documentele normative în construcţii.
(2) Experţii ecologi de stat poartă răspundere, conform legislaţiei în vigoare, pentru corectitudinea aprecierii documentaţiei prezentate spre expertizare, calitatea avizului, respectarea termenelor de avizare, respectarea legislaţiei privind protecţia mediului înconjurător, precum şi pentru păstrarea secretelor de stat, comerciale şi/sau altor secrete, apărate de lege, care se conţin în materialele prezentate pentru efectuarea expertizei ecologice de stat.
(3) Obstrucţionarea organizării şi efectuării expertizei ecologice de stat, precum şi realizarea activităţilor economice preconizate ce nu corespund documentaţiei avizate pozitiv de organul respectiv al sistemului expertizei ecologice de stat, precum şi orice tentativă a persoanelor fizice sau juridice de a exercita presiuni asupra experţilor ecologi de stat, se sancţionează conform legislaţiei în vigoare.
(4) Reprezentanţii beneficiarului sau elaboratorului proiectului, reprezentanţii ministerelor, departamentelor şi organizaţiilor, al căror domeniu de activitate include obiectul expertizat, precum şi cetăţenii care se află în relaţii de muncă contractuale cu beneficiarul sau elaboratorul proiectului nu pot participa în calitate de experţi la efectuarea expertizei ecologice de stat.
[Art.8 modificat prin Legea nr.162 din 22.07.2011, în vigoare 14.10.2011]
Capitolul III
EXPERTIZA ECOLOGICĂ OBŞTEASCĂ
Articolul 9. Organizarea şi efectuarea expertizei ecologice obşteşti
(1) Expertiza ecologică obştească se organizează şi se efectuează din iniţiativa asociaţiilor obşteşti oficial înregistrate, care au profilul protecţiei mediului înconjurător şi al căror statut prevede efectuarea expertizei ecologice obşteşti.
(2) Expertiza ecologică obştească poate fi efectuată pentru toate proiectele, documentele şi activităţile economice preconizate, cu excepţia proiectelor sau a unor părţi ale acestora ce ţin de domeniul securităţii statului, şi/sau conţin secrete de stat, comerciale şi/sau alte secrete apărate de lege.
(3) Expertiza ecologică obştească poate fi efectuată înainte de expertiza ecologică de stat sau concomitent cu aceasta.
Articolul 10. Drepturile cetăţenilor şi asociaţiilor obşteşti în domeniul organizării expertizei ecologice obşteşti
Cetăţenii şi asociaţiile obşteşti au dreptul:
a) să înainteze organelor sistemului expertizei ecologice de stat propuneri şi obiecţii privind proiectele obiectelor economice concrete, noile activităţi şi tehnologii;
b) să solicite organelor sistemului expertizei ecologice de stat informaţii privind rezultatele expertizării noilor obiecte şi activităţi economice preconizate;
c) să organizeze expertiza ecologică obştească a documentaţiei de proiect pentru obiectele economice noi şi potenţial periculoase pentru mediul înconjurător.
[Art.10 modificat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
Articolul 11. Drepturile asociaţiilor obşteşti în domeniul efectuării expertizei ecologice obşteşti
Asociaţiile obşteşti care efectuează expertiza ecologică obştească au dreptul:
a) să primească de la beneficiar, în volum deplin, documentaţia de proiect, iar în cazul în care aceasta conţine secrete comerciale şi/sau alte secrete apărate de lege (cu excepţia secretelor de stat), în volumul care nu permite divulgarea acestor secrete;
b) să ia cunoştinţă de documentaţia tehnico-normativă cu privire la efectuarea expertizei ecologice de stat;
c) să participe, prin reprezentanţii săi, la şedinţele comisiilor de experţi la care se iau în dezbatere avizele expertizei ecologice obşteşti.
[Art.11 modificat prin Legea nr.86 din 29.05.2014, în vigoare 04.01.2015]
Articolul 12. Condiţiile de efectuare a expertizei ecologice obşteşti
(1) Expertiza ecologică obştească se efectuează în baza cererii depuse de asociaţia obştească respectivă la organul administraţiei publice locale. În decurs de 7 zile, organul administraţiei publice locale informează oficial asociaţiile obşteşti, care au depus cererea, asupra deciziei luate. În cazul în care au depus cerere două sau mai multe asociaţii obşteşti, se creează o comisie unică de experţi care efectuează expertiza ecologică obştească.
(2) Cererile asociaţiilor obşteşti vor cuprinde: denumirea, sediul, copia de pe statutul asociaţiei obşteşti, componenţa comisiei de experţi, informaţia despre obiectul expertizei ecologice obşteşti şi termenele expertizării.
(3) Asociaţiile obşteşti care efectuează expertiza ecologică sînt obligate să informeze populaţia din zona în care urmează să fie amplasat obiectul despre începutul şi rezultatele expertizei efectuate.
Articolul 13. Refuzul de a înregistra cererea de efectuare a expertizei ecologice obşteşti
(1) Înregistrarea cererii de efectuare a expertizei ecologice obşteşti se refuză numai în cazurile în care:
a) expertiza ecologică obştească a fost efectuată anterior de două ori şi ulterior în proiect nu au fost introduse schimbări esenţiale;
b) se intenţionează să se expertizeze documentaţia de proiect pentru obiectele legate de securitatea statului şi/sau informaţia despre care constituie secret de stat, comercial şi/sau alt secret apărat de lege;
c) statutul asociaţiei obşteşti nu prevede acest gen de activitate;
d) se încalcă cerinţele de prezentare a cererii prevăzute la art.12 din prezenta lege.
(2) Persoanele cu funcţii de răspundere din organele administraţiei publice locale poartă răspundere pentru refuzul neîntemeiat de a înregistra cererea de efectuare a expertizei ecologice obşteşti.
[Art.13 modificat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
Articolul 14. Avizul expertizei ecologice obşteşti
(1) Avizul expertizei ecologice obşteşti are caracter de recomandare şi poate avea putere juridică numai după aprobarea lui de organele sistemului expertizei ecologice de stat.
(2) Avizul expertizei ecologice obşteşti poate fi publicat în presă, remis organelor administraţiei publice locale, ministerelor şi departamentelor, beneficiarilor proiectelor expertizate şi organelor sistemului expertizei ecologice de stat.
Capitolul IV
EVALUAREA IMPACTULUI NOILOR OBIECTE ŞI ACTIVITĂŢI
PRECONIZATE ASUPRA MEDIULUI ÎNCONJURĂTOR
[Capitolul IV abrogat prin Legea nr.86 din 29.05.2014, în vigoare 04.01.2015]
Articolul 15. Planificarea noilor obiecte şi activităţi
[Art.15 abrogat prin Legea nr.86 din 29.05.2014, în vigoare 04.01.2015]
Articolul 16. Obiectele şi activităţile supuse E.I.M.Î.
[Art.16 abrogat prin Legea nr.86 din 29.05.2014, în vigoare 04.01.2015]
[Art.16 modificat prin Legea nr.59-XV din 21.02.2003, în vigoare 28.03.2003]
[Art.16 completat prin Legea nr.454-XV din 30.07.2001, în vigoare 22.11.2001]
Articolul 17. Organizarea şi efectuarea E.I.M.Î.
[Art.17 abrogat prin Legea nr.86 din 29.05.2014, în vigoare 04.01.2015]
[Art.17 completat prin Legea nr.454-XV din 30.07.2001, în vigoare 22.11.2001]
Capitolul V
ORGANIZAREA EXPERTIZEI ECOLOGICE DE STAT
Articolul 18. Prezentarea documentaţiei pentru efectuarea expertizei ecologice de stat
(1) În cazul în care domeniile sau activităţile planificate, prevăzute în anexa nr.1 la prezenta lege, nu au fost supuse evaluării impactului asupra mediului în conformitate cu Legea nr.86/2014 privind evaluarea impactului asupra mediului, la faza elaborării documentaţiei de proiect, autorităţii emitente sau subdiviziunilor sale teritoriale i se solicită efectuarea expertizei ecologice de stat a documentaţiei în cauză, cu prezentarea următoarelor documente:
a) cererea, care trebuie să includă următoarele informaţii: denumirea beneficiarului, forma juridică de organizare, IDNO-ul, adresa juridică a beneficiarului; numele, prenumele persoanei responsabile, seria şi numărul buletinului de identitate, IDNP-ul; denumirea documentaţiei de proiect, genul de activitate, integral sau parţial, pentru a cărui desfăşurare se solicită efectuarea expertizei ecologice de stat;
b) certificatul de urbanism pentru proiectare cu anexele corespunzătoare (planul de amplasare a imobilului/terenului, avizul organului supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor, actul de selectare a terenului);
c) prospecţiunile tehnico-geologice şi hidrogeologice;
d) prospecţiunile pedologice şi caracteristica pedologică a terenului (traseului);
e) copiile condiţiilor tehnice pentru racordarea la reţelele edilitare.
(2) Documentaţia de proiect prezentată trebuie să corespundă normativelor în vigoare şi să conţină coordonările prealabile cu organul administraţiei publice locale şi cu organizaţiile interesate referitoare la amplasarea şi asigurarea tehnică a obiectului proiectat, precum şi avizele organelor de supraveghere şi control de stat privind desfăşurarea activităţii economice preconizate.
[Art.18 în redacţia Legii nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
[Art.18 modificat prin Legea nr.153 din 30.07.2015, în vigoare 14.08.2015]
[Art.18 modificat prin Legea nr.86 din 29.05.2014, în vigoare 04.01.2015]
[Art.18 modificat prin Legea nr.109 din 04.06.2010, în vigoare 30.07.2010]
[Art.18 completat prin Legea nr.59-XV din 21.02.2003, în vigoare 28.03.2003]
Articolul 19. Examinarea documentaţiei de proiect
(1) Documentaţia de proiect , prezentată pentru efectuarea expertizei ecologice de stat, este supusă unei examinări complexe, în cadrul căreia se iau în considerare factorii ecologici, economici şi sociali, se studiază riguros variantele de soluţii tehnice menite să asigure îndeplinirea cerinţelor ecologice, armonizate cu particularităţile regionale, şi menţinerea stabilităţii ecosistemelor naturale în contextul unui eventual impact, pe întreaga perioadă de desfăşurare a activităţii economice preconizate, inclusiv construcţia obiectului, exploatarea, demolarea sau lichidarea acestuia.
(2) În procesul examinării documentaţiei prezentate se verifică următoarele aspecte:
a) gradul de exactitate a evaluării impactului activităţii economice preconizate asupra mediului înconjurător;
b) motivarea necesităţii de realizare a activităţii economice preconizate pe terenul ales şi a modului de desfăşurare a acestei activităţi;
c) caracterul soluţiilor tehnice, inginereşti, arhitectural-urbanistice, precum şi al propunerilor privind folosirea materiei prime, resurselor energetice şi naturale;
d) suficienţa şi eficacitatea măsurilor prevăzute pentru evitarea cazurilor de avariere a utilajelor şi de poluare a mediului înconjurător, precum şi pentru intervenţiile de urgenţă în vederea lichidării consecinţelor poluării;
e) implementarea metodelor eficiente de epurare a apelor, excluderea deversărilor de ape reziduale neepurate în bazinele de apă;
f) introducerea metodelor noi de restabilire a fertilităţii solului, de ameliorare şi recultivare a terenurilor, de prevenire a eroziunii;
g) aplicarea metodelor eficiente de păstrare şi completare a fondului genetic şi biodiversităţii, de optimizare a structurii regnului animal şi vegetal în ecosistemele naturale, folosirea mijloacelor de protecţie a resurselor piscicole, a tehnologiilor de reproducere a acestora, precum şi a metodelor de redresare ecologică şi de regenerare a pădurilor;
h) minimizarea, pe baza tehnologiilor avansate, a cantităţii de deşeuri industriale rezultate la utilizarea resurselor minerale;
i) eficacitatea soluţiilor tehnice de prelucrare, reciclare şi înhumare a deşeurilor industriale, menajere şi agricole, relevarea posibilităţilor de cooperare regională în acest domeniu;
j) aplicarea metodelor de control recomandate pentru asigurarea siguranţei ecologice a activităţii economice preconizate şi a calităţii normate a mediului înconjurător;
k) elaborarea măsurilor de prevenire sau de minimizare a consecinţelor ecologice ale realizării proiectului.
(3) Nerespectarea prevederilor actelor legislative şi ale altor acte normative, precum şi a instrucţiunilor în vigoare privind volumul şi conţinutul documentaţiei prezentate pentru efectuarea expertizei ecologice de stat constituie temei de restituire a documentaţiei beneficiarului pentru completare şi perfectare.
(4) Prezentarea documentaţiei pentru efectuarea expertizei ecologice repetate se face în modul prevăzut la art.18 din prezenta lege.
[Art.19 modificat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
Articolul 20. Avizul general al expertizei ecologice de stat
[Art.20 abrogat prin Legea nr.162 din 22.07.2011, în vigoare 14.10.2011]
Articolul 21. Efectuarea expertizei ecologice de stat şi eliberarea avizului expertizei ecologice de stat
(1) Expertiza ecologică de stat a documentaţiei de proiect se efectuează în termen de pînă la 30 de zile calendaristice de la data prezentării setului complet de documente. Termenul de efectuare a expertizei ecologice de stat a documentaţiei de proiect pentru obiectele şi activităţile economice complexe şi potenţial periculoase pentru mediul înconjurător, inclusiv a documentaţiei a cărei examinare necesită derularea unor cercetări ştiinţifice speciale suplimentare, poate fi prelungit pînă la 2 luni.
(2) În urma examinării complexe a documentaţiei de proiect prezentate pentru efectuarea expertizei ecologice de stat, experţii ecologi de stat întocmesc un aviz al expertizei ecologice de stat, care conţine una dintre următoarele poziţii:
a) oportunitatea, condiţiile de realizare a documentaţiei de proiect şi măsurile de protecţie a mediului care urmează a fi întreprinse în procesul de realizare a proiectului;
b) respingerea documentaţiei de proiect în cazul în care aceasta nu este elaborată în conformitate cu dispoziţiile legale şi cerinţele de mediu.
(3) Modul de solicitare, acordare, suspendare şi retragere a avizului expertizei ecologice de stat pentru agenţii economici se stabileşte de Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător în partea în care nu este reglementat de prezenta lege.
(4) În cazul în care autoritatea emitentă decide eliberarea avizului expertizei ecologice de stat, cu 3 zile pînă la expirarea termenului-limită, aceasta transmite prin ghişeul unic electronic o notificare solicitantului prin care îi aduce la cunoştinţă acceptul eliberării avizului şi necesitatea achitării taxei stabilite pentru acest act, cu prezentarea documentului confirmativ de plată la eliberarea actului permisiv.
(5) Avizul expertizei ecologice de stat, al cărui conţinut este expus în anexa nr.2 la prezenta lege, este valabil pentru perioada de implementare a proiectului de execuţie. Avizul poate fi valabil şi pentru întreaga perioadă de exploatare a obiectului dacă acest lucru este menţionat în aviz.
(6) Autoritatea centrală pentru resurse naturale şi mediu ţine Registrul solicitărilor de emitere a acordurilor de mediu, iar autoritatea emitentă şi subdiviziunile sale teritoriale ţin registrele cererilor de emitere a avizelor expertizei ecologice de stat, precum şi registrele actelor eliberate, asigurînd accesul public, inclusiv prin intermediul reţelei internet, la datele din registrele în cauză, cu respectarea rigorilor prevăzute de legislaţia cu privire la protecţia datelor cu caracter personal.
[Art.21 în redacţia Legii nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
[Art.21 modificat prin Legea nr.153 din 30.07.2015, în vigoare 14.08.2015]
[Art.21 modificat prin Legea nr.162 din 22.07.2011, în vigoare 14.10.2011]
[Art.21 modificat prin Legea nr.281-XVI din 14.12.2007, în vigoare 10.06.2008]
[Art.21 modificat prin Legea nr.59-XV din 21.02.2003, în vigoare 28.03.2003]
Capitolul VI
TAXELE PENTRU EFECTUAREA EXPERTIZEI ECOLOGICE DE STAT
[Capitolul VI (art.22-23) în redacţia Legii nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
Articolul 22. Taxele pentru efectuarea expertizei ecologice de stat a documentaţiei de proiect
(1) Taxele pentru efectuarea expertizei ecologice de stat a documentaţiei de proiect şi eliberarea avizului expertizei ecologice de stat sînt stabilite în anexa nr.1 la prezenta lege.
(2) Se scutesc de plata taxei pentru efectuarea expertizei ecologice de stat beneficiarii documentaţiei de proiect elaborate pentru obiectele finanţate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale.
(3) Mijloacele financiare încasate în urma achitării taxelor se transferă la bugetul de stat.
[Art.22 în redacţia Legii nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
Articolul 23. Finanţarea activităţii privind efectuarea expertizei ecologice obşteşti
Efectuarea expertizei ecologice obşteşti este finanţată din contul mijloacelor proprii ale asociaţiilor obşteşti.
[Art.23 în redacţia Legii nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
Articolul 24. Finanţarea activităţii privind efectuarea expertizei ecologice obşteşti
[Art.25 abrogat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
Capitolul VII
COLABORAREA INTERNAŢIONALĂ
[Capitolul VII abrogat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
Articolul 25. Colaborarea internaţională în domeniul expertizei ecologice
[Art.25 abrogat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
Capitolul VIII
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.
Guvernul, în termen de 3 luni:
va prezenta Parlamentului propuneri privind punerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege;
va pune propriile acte normative în concordanţă cu prezenta lege;
va asigura reexaminarea de către ministere, departamente şi organele administraţiei publice locale a actelor normative care contravin prezentei legi.
Departamentul Protecţiei Mediului Înconjurător, în termen de 6 luni:
în comun cu Ministerul Sănătăţii, Departamentul Arhitecturii şi Construcţiilor şi Departamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică, va elabora şi va prezenta Guvernului planul perfecţionării şi/sau elaborării bazei normative referitoare la protecţia mediului înconjurător, utilizată la etapa de planificare şi proiectare a obiectelor şi activităţilor economice preconizate;
în comun cu Ministerul Justiţiei şi Procuratura Ecologică, va elabora şi va prezenta Guvernului propuneri pentru modificarea şi completarea Codului penal şi Codului cu privire la contravenţiile administrative, care derivă din prevederile prezentei legi.
VICEPREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Dumitru MOŢPAN |
Chişinău, 29 mai 1996. | |
Nr.851-XIII. |
la Legea privind expertiza ecologică
şi evaluarea impactului asupra
mediului înconjurător
REGULAMENT
cu privire la evaluarea impactului asupra mediului înconjurător
[Anexa abrogată prin Legea nr.86 din 29.05.2014, în vigoare 04.01.2015]
[Anexa modificată prin Legea nr.202-XVI din 26.07.2007, în vigoare 07.09.2007]
[Anexa modificată prin Legea nr.59-XV din 21.02.2003, în vigoare 28.03.2003]
[Anexa modificată prin Legea nr.543-XV din 12.10.2001, în vigoare 22.11.2001]
[Anexa modificată prin Legea nr.454-XV din 30.07.2001, în vigoare 22.11.2001]
Domeniile şi activităţile pentru care este necesară expertiza ecologică de stat
| ||
Nr. crt. | Categoria obiectelor activităţilor | Costul expertizei ecologice (lei) |
1 | Agricultura şi acvacultura
a) Managementul resurselor acvatice pentru agricultură, inclusiv irigarea şi desecarea solului (de la 50 pînă la 100 de hectare); b) Instalaţii de creştere intensivă a animalelor de fermă, cu o capacitate de la 300 la 500 de porcine, de la 50 la 100 de vaci, de la 5000 la 10000 de păsări); c) Piscicultura intensivă destinată pescuitului (de la 5 la 10 hectare) |
5000 |
2 | Industria extractivă
a) Cariere, exploataţii miniere la zi şi turbării (neincluse în anexa nr.1 la Legea nr.86/2014); b) Exploataţii miniere subterane: foraj pentru alimentarea cu apă (de la 150 pînă la 5000 de metri cubi pe zi); c) Instalaţii industriale de suprafaţă pentru extracţia petrolului, a gazelor naturale şi a minereurilor, precum şi a şistului bituminos (de la 100 de tone de petrol pe zi pînă la 500 sau de la 5000 pînă la 500000 de metri cubi de gaz pe zi) |
5000 |
3 | Industria energetică
a) Instalaţii industriale pentru producerea electricităţii, a aburului şi a apei calde cu o putere de la 1000 kilowaţi pînă la 100 de megawaţi); b) Instalaţii industriale pentru transportul gazelor, al aburului şi al apei calde; transmiterea energiei electrice prin cabluri aeriene (pînă la 500 de metri cubi pe zi); c) Depozitarea la suprafaţă a gazelor naturale (pînă la 10000 de metri cubi); d) Depozitarea în rezervoare subterane a gazelor combustibile (pînă la 10000 de metri cubi); e) Depozitarea la suprafaţă a combustibililor fosili (pînă la 10000 tone); f) Brichetarea industrială a huilei şi a lignitului (pînă la 5 tone pe zi) |
5000 |
4 | Producerea şi prelucrarea metalelor
a) Instalaţii pentru producerea fontei sau a oţelului (fuziune primară sau secundară), inclusiv echipamente pentru turnare continuă (de la 1,5 pînă la 2,5 tone pe zi); b) Instalaţii pentru prelucrarea metalelor feroase (de la 1,5 pînă la 2,5 tone pe zi): – laminoare la cald; – instalaţii de forjare cu ciocan de forjă; – aplicarea unui strat protector metalic prin topire; c) Turnătorii de metale feroase (de la 1,5 pînă la 2,5 tone pe zi); d) Instalaţii pentru topirea, inclusiv aliajul, a metalelor neferoase, cu excepţia metalelor preţioase, precum şi a produselor de recuperare (rafinare, turnare prin topire etc.) (de la 1,5 pînă la 2,5 tone pe zi); e) Instalaţii pentru tratarea de suprafaţă a metalelor şi a materialelor plastice prin folosirea unor procedee electrolitice sau chimice; f) Instalaţii pentru fabricarea şi asamblarea autovehiculelor, inclusiv a tractoarelor, şi fabricarea motoarelor pentru autovehicule, inclusiv pentru tractoare |
5000 |
5 | Industria de prelucrare a mineralelor
a) Instalaţii pentru producerea azbestului şi fabricarea produselor din azbest (neincluse în anexa nr.1 la Legea nr.86/2014); b) Instalaţii pentru fabricarea sticlei şi a fibrei de sticlă; c) Instalaţii pentru topirea substanţelor minerale, inclusiv pentru producerea fibrelor minerale; d) Fabricarea produselor ceramice prin ardere, în special a ţiglei, a cărămizii refractare, a plăcilor ceramice, a produselor ceramice sau a porţelanului (de la 3 pînă la 5 tone pe zi) |
5000 |
6 | Industria chimică
a) Tratarea produselor intermediare şi fabricarea preparatelor chimice (de la 3 la 5 tone pe zi); b) Fabricarea pesticidelor şi a produselor farmaceutice, a vopselei şi a lacurilor, a elastomerilor şi a peroxizilor (de la 1 la 3 tone pe zi) |
5000 |
7 | Industria alimentară
a) Fabricarea uleiurilor şi a grăsimilor vegetale şi animale (de la 10 pînă la 1000 de tone pe zi); b) Ambalarea în cutii şi conserve a produselor animale (de la 2,5 la 20 de tone pe zi ) şi vegetale (de la 5 la 15 tone pe zi); c) Fabricarea şi malţificarea berii (pînă la 5 decalitri pe an); d) Fabricarea dulciurilor şi a siropurilor (de la 2,5 la 5 tone pe zi); e) Instalaţii destinate sacrificării animalelor (de la 5 la 15 tone pe zi); f) Uzine pentru fabricarea făinii de peşte şi a unturii de peşte (de la 2,5 la 5 tone pe zi) |
5000 |
8 | Industriile textilă, a pielăriei, a lemnului şi a hîrtiei
a) Instalaţii pentru pretratarea (operaţiuni de spălare, înălbire, mercerizare) sau vopsirea fibrelor ori a textilelor (de la 500 kg pînă la 1 tonă pe zi); b) Uzine pentru tăbăcirea pieilor brute şi prelucrate (de la 500 kg la 1 tonă pe zi); c) Instalaţii pentru prelucrarea şi producerea celulozei |
5000 |
9 | Industria cauciucului
Fabricarea şi tratarea produselor pe bază de elastomeri (de la 500 kg la 1 tonă pe zi) |
5000 |
10 | Infrastructura
a) Baraje şi alte instalaţii destinate să reţină apa sau să o depoziteze pe termen lung (cu o capacitate de la 10000 pînă la 1 milion de metri cubi); b) Reţele de apeducte cu instalaţii de pompare şi tratare (pentru un echivalent mai mic de 50000 de locuitori); c) Reţele de canalizare şi staţii de epurare a apei uzate cu o capacitate superioară celei prevăzute pentru un echivalent mai mic de 50000 de locuitori; d) Instalaţii pentru eliminarea deşeurilor, cu o capacitate mai mică de 50 de tone pe zi; e) Lucrări pentru combaterea eroziunii pluviale şi restabilirea terenurilor (de la 1,5 ha) |
2000 |
11 | Turismul şi agrementul
a) Zone de agrement; b) Sate de vacanţă şi complexuri hoteliere din afara zonelor urbane şi lucrări de amenajare aferente (cu sisteme proprii de aprovizionare cu apă şi energie termică, de canalizare); c) Terenuri permanente de camping şi campinguri de rulote (cu o capacitate de la 50 la 300 de autovehicule); d) Parcuri de distracţii (pe o suprafaţă de la 3 la 10 hectare) |
5000 |
[Anexa nr.1 introdusă prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
Conţinutul avizului expertizei ecologice de stat
Avizul expertizei ecologice de stat include: – denumirea organului emitent; – numărul şi data eliberării actului; – denumirea, forma juridică de organizare, adresa juridică a titularului actului întreprindere sau organizaţie – persoană juridică sau fizică – ori numele, prenumele şi adresa titularului persoană fizică; – IDNO-ul întreprinderii sau al organizaţiei ori seria, numărul buletinului de identitate şi IDNP-ul persoanei fizice; – denumirea documentaţiei de proiect, genul de activitate, integral sau parţial, pentru a cărui desfăşurare se eliberează actul; – termenul de valabilitate a actului; – semnătura conducătorului autorităţii emitente sau a adjunctului acestuia, autentificată prin aplicarea ştampilei acestei autorităţi. Anexa la aviz este parte integrantă a acestuia şi constituie un raport de expertiză compus din: – partea introductivă; – partea constatatoare; – partea decizională; – partea prescriptivă. |
[Anexa nr.2 introdusă prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
