L E G E
cu privire la Consiliul Superior al Magistraturii*
nr. 947-XIII din 19.07.1996
Republicat: Monitorul Oficial al R.Moldova nr.15-17/65 din 22.01.2013
Republicat: Monitorul Oficial al R.Moldova nr.186-188/752 din 22.08.2003
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.64/641 din 03.10.1996
* * *
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Consiliul Superior al Magistraturii – organ de autoadministrare judecătorească
Articolul 2. Cadrul juridic
Articolul 3. Componenţa
Articolul 4. Competenţa Consiliului Superior al Magistraturii
Articolul 5. Preşedintele
Articolul 6. Atribuţiile Preşedintelui
Articolul 7. Organele specializate
Articolul 71. Inspecţia judiciară
Articolul 72. Verificarea activităţii organizatorice a instanţelor judecătoreşti la înfăptuirea justiţiei
Articolul 8. Relaţiile cu alte autorităţi
Articolul 81. Transparenţa activităţii Consiliului Superior al Magistraturii
Capitolul II
STATUTUL DE MEMBRU AL CONSILIULUI SUPERIOR AL MAGISTRATURII
Articolul 9. Durata mandatului
Articolul 10. Drepturile
Articolul 11. Obligaţiunile
Articolul 12. Încetarea mandatului
Articolul 13. Completarea vacanţei
Articolul 14. Legitimaţia
Capitolul III
ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII CONSILIULUI SUPERIOR AL MAGISTRATURII
Articolul 15. Şedinţele
Articolul 16. Convocarea
Articolul 17. Procedura de examinare a problemelor
Articolul 18. Recuzarea şi autorecuzarea
Articolul 19. Propunerea pentru numirea în funcţia de judecător, de preşedinte sau vicepreşedinte al instanţei judecătoreşti
Articolul 20. Promovarea la o instanţă superioară, transferarea la o instanţă de acelaşi nivel sau la o instanţă inferioară, detaşarea, suspendarea, demisia şi eliberarea din funcţie a judecătorului
Articolul 21. Abrogat
Articolul 22. Examinarea contestaţiilor împotriva hotărîrilor organelor specializate
Articolul 221. Examinarea informaţiilor privind comunicarea interzisă cu judecătorii
Articolul 23. Asigurarea inviolabilităţii judecătorului
Articolul 24. Adoptarea de hotărîri
Articolul 25. Contestarea hotărîrilor Consiliului Superior al Magistraturii
Capitolul IV
ASIGURAREA ACTIVITĂŢII CONSILIULUI
SUPERIOR AL MAGISTRATURII
Articolul 26. Lucrările de secretariat
Articolul 27. Asigurarea activităţii Consiliului Superior al Magistraturii
Articolul 271. Secretariatul Consiliului Superior al Magistraturii
Articolul 272. Structura secretariatului Consiliului Superior al Magistraturii
Articolul 273. Personalul şi salarizarea personalului secretariatului Consiliului Superior al Magistraturii
Articolul 28. Sigiliul şi sediul
Articolul 29. Raportul Consiliului Superior al Magistraturii
Capitolul V
DISPOZIŢII FINALE
Articolul 30. Intrarea în vigoare
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Consiliul Superior al Magistraturii – organ de autoadministrare judecătorească
(1) Consiliul Superior al Magistraturii este un organ independent, format în vederea organizării şi funcţionării sistemului judecătoresc, şi este garantul independenţei autorităţii judecătoreşti.
(2) Consiliul Superior al Magistraturii exercită autoadministrarea judecătorească.
Articolul 2. Cadrul juridic
Modul de organizare şi de funcţionare ale Consiliului Superior al Magistraturii este reglementat de Constituţie, de legile privind organizarea judecătorească, cu privire la statutul judecătorului, de prezenta lege şi de alte acte normative.
Articolul 3. Componenţa
(1) Consiliul Superior al Magistraturii este constituit din 12 membri.
(2) În componenţa Consiliului Superior al Magistraturii intră judecători şi profesori de drept titulari, precum şi Preşedintele Curţii Supreme de Justiţie, ministrul justiţiei şi Procurorul General care sînt membri de drept.
(3) Trei membri ai Consiliului Superior al Magistraturii din rîndul profesorilor de drept titulari, selectaţi în mod deschis şi transparent de către Comisia juridică, numiri şi imunităţi a Parlamentului în urma unui concurs public, se aleg de către Parlament cu votul majorităţii deputaţilor aleşi.
(4) Şase membri din rîndul judecătorilor, inclusiv 2 membri supleanţi, sînt aleşi în Consiliul Superior al Magistraturii prin vot secret de către Adunarea Generală a Judecătorilor, aceştia reprezentînd toate nivelurile instanţelor judecătoreşti. Se consideră aleşi membri şi membri supleanţi ai Consiliului Superior al Magistraturii judecătorii care au acumulat mai mult de jumătate din voturile celor prezenţi la adunare, conform ordinii descrescătoare a voturilor obţinute.
(5) Pentru asigurarea activităţii Consiliului Superior al Magistraturii, judecătorii aleşi de Adunarea Generală a Judecătorilor sînt detaşaţi pe durata exercitării mandatului de membru al Consiliului.
(6) Membrii Consiliului Superior al Magistraturii, cu excepţia membrilor de drept, nu pot exercita o altă activitate remunerată decît cea didactică şi ştiinţifică.
(7) La alegerea în calitate de membru al Consiliului Superior al Magistraturii, persoanele care ocupă funcţii administrative, în termen de 30 de zile de la data alegerii, depun cerere de suspendare a activităţii administrative pe perioada exercitării mandatului de membru al Consiliului Superior al Magistraturii.
[Art.3 modificat prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 19.10.2018]
[Art.3 modificat prin Legea nr.280 din 21.11.2013, în vigoare 06.12.2013]
Articolul 4. Competenţa Consiliului Superior al Magistraturii
(1) Întru exercitarea funcţiilor sale, Consiliul Superior al Magistraturii are următoarele competenţe referitoare la cariera judecătorilor:
a) face propuneri Preşedintelui Republicii Moldova sau, respectiv, Parlamentului de numire, promovare la o instanţă superioară, transferare la o instanţă de acelaşi nivel sau la o instanţă inferioară, de numire în funcţia de preşedinte sau de vicepreşedinte de instanţă ori de eliberare din funcţie a judecătorilor, preşedinţilor şi vicepreşedinţilor instanţelor judecătoreşti;
b) primeşte jurămîntul judecătorilor;
c) aprobă regulamentele privind criteriile şi procedura de selectare a candidaţilor la funcţia de judecător, de promovare în funcţia de judecător la o instanţă superioară, de numire în funcţia de preşedinte sau de vicepreşedinte al instanţei şi de transferare a judecătorului la o instanţă de acelaşi nivel sau la o instanţă inferioară;
d) aprobă regulamentul de desfăşurare a concursului pentru suplinirea funcţiilor vacante de judecător, de preşedinte sau de vicepreşedinte al instanţei şi asigură organizarea şi desfăşurarea concursului;
e) dispune interimatul funcţiei de preşedinte sau de vicepreşedinte al judecătoriei, al Curţii de Apel sau al Curţii Supreme de Justiţie, în cazul vacanţei funcţiei sau suspendării din funcţie a acestora, pînă la completarea funcţiei vacante în modul stabilit de lege sau anularea suspendării;
f) aplică măsuri de încurajare în privinţa judecătorilor;
g) numeşte membrii colegiului pentru selecţia şi cariera judecătorilor şi ai colegiului de evaluare a performanţelor judecătorilor, conform competenţei sale.
(2) Întru exercitarea funcţiilor sale, Consiliul Superior al Magistraturii are următoarele competenţe în domeniul instruirii iniţiale şi continue a judecătorilor şi a personalului secretariatului instanţelor judecătoreşti:
a) desemnează judecătorii în cadrul Consiliului Institutului Naţional al Justiţiei;
b) aprobă strategia privind formarea iniţială şi continuă a judecătorilor, prezintă opinia asupra planului de acţiuni pentru implementarea acesteia;
c) examinează şi prezintă opinia asupra regulamentului de organizare a concursului de admitere în Institutul Naţional al Justiţiei, asupra programelor didactice şi a planurilor de învăţămînt pentru cursurile de formare iniţială şi continuă în cadrul Institutului, asupra regulamentului de organizare a concursului pentru suplinirea posturilor didactice, precum şi asupra componenţei comisiilor pentru examenele de admitere şi de absolvire a Institutului Naţional al Justiţiei;
c2) deleagă judecătorii pentru participare la seminare, conferinţe, cursuri de instruire şi deplasări în interes de serviciu;
d) prezintă, anual, pînă la 31 martie, Institutului Naţional al Justiţiei propunerile privind numărul de locuri ce vor fi scoase la concursul de admitere pentru formarea iniţială a candidaţilor la funcţia de judecător în anul următor;
e) examinează contestaţiile la hotărîrile colegiului pentru selecţia şi cariera judecătorilor şi ale colegiului de evaluare a performanţelor judecătorilor.
(3) Întru exercitarea funcţiilor sale, Consiliul Superior al Magistraturii are următoarele competenţe în domeniul respectării disciplinei şi eticii judecătorilor:
a) adoptă hotărîri privind petiţiile cetăţenilor în problemele ce ţin de etica judecătorilor;
b) examinează contestaţiile hotărîrilor emise de colegiul disciplinar;
c) în baza hotărîrii colegiului disciplinar, înaintează Preşedintelui Republicii Moldova sau, după caz, Parlamentului propunerea privind eliberarea din funcţia de preşedinte sau vicepreşedinte al instanţei de judecată sau privind eliberarea din funcţia de judecător;
[Lit.d) alin.(3) art.4 abrogată prin Legea nr.107 din 28.05.2015, în vigoare 26.06.2015]
[Lit.e) şi f) alin.(3) art.4 abrogate prin Legea nr.134 din 17.06.2016, în vigoare 01.08.2016]
[Lit.g) alin.(3) art.4 abrogată prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 19.10.2018]
(4) Întru exercitarea funcţiilor sale, Consiliul Superior al Magistraturii are următoarele competenţe în domeniul administrării instanţelor judecătoreşti:
a) audiază informaţia Ministerului Justiţiei referitoare la activitatea privind asigurarea organizatorică, materială şi financiară a instanţelor judecătoreşti;
b) aprobă Regulamentul privind modul de repartizare aleatorie a dosarelor pentru examinare în instanţele judecătoreşti, care asigură transparenţa, obiectivitatea şi imparţialitatea acestui proces;
c) examinează, confirmă şi propune, în modul stabilit de legislaţia în vigoare, proiectul bugetelor instanţelor judecătoreşti;
d) prezintă anual, dar nu mai tîrziu de 1 aprilie, Parlamentului şi Preşedintelui Republicii Moldova un raport asupra modului de organizare şi funcţionare a instanţelor judecătoreşti în anul precedent;
d1) colaborează cu societatea civilă şi mass-media pentru informarea publicului despre activitatea Consiliului Superior al Magistraturii şi a instanţelor judecătoreşti;
e) aprobă structura aparatului Consiliului Superior al Magistraturii, numeşte, promovează, transferă şi eliberează din funcţie angajaţii aparatului, aplică faţă de aceştia măsuri de încurajare şi sancţiuni disciplinare;
f) acordă concediile de odihnă anuale preşedinţilor şi vicepreşedinţilor instanţelor judecătoreşti.
(5) În scopul realizării funcţiilor sale, Consiliul Superior al Magistraturii poate avea şi alte competenţe în condiţiile legii.
(6) În vederea realizării corespunzătoare a funcţiilor sale, Consiliul Superior al Magistraturii aprobă acte normative întru executarea prevederilor legislaţiei din domeniul organizării şi funcţionării sistemului judecătoresc.
(7) Consiliul Superior al Magistraturii întocmeşte şi păstrează dosarele personale ale judecătorilor din instanţele judecătoreşti.
[Art.4 completat prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 19.10.2018]
[Art.4 modificat prin Legea nr.85 din 28.04.2016, în vigoare 01.01.2017]
[Art.4 modificat prin Legea nr.134 din 17.06.2016, în vigoare 01.08.2016]
[Art.4 modificat prin Legea nr.107 din 28.05.2015, în vigoare 26.06.2015]
Articolul 5. Preşedintele
(1) Preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii este ales prin vot secret, pe durata mandatului, cu votul majorităţii membrilor Consiliului şi îşi exercită activitatea pe bază permanentă.
(2) În absenţa preşedintelui, funcţiile lui sînt exercitate de un membru al Consiliului, numit prin hotărîre a Consiliului Superior al Magistraturii.
(3) Funcţia de preşedinte al Consiliului Superior al Magistraturii nu poate fi deţinută sau exercitată de către membrii de drept specificaţi la art.3 alin.(2) din prezenta lege.
Articolul 6. Atribuţiile Preşedintelui
Preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii:
a) convoacă şi prezidează şedinţele Consiliului;
b) coordonează activitatea Consiliului şi repartizează materialele spre examinare, desemnează un raportor pentru prezentarea materialelor examinate;
c) reprezintă Consiliul în faţa autorităţilor publice din ţară şi din străinătate;
d) organizează şi implementează sistemul de management financiar şi control intern şi poartă răspundere managerială pentru administrarea bugetului instituţiei şi a patrimoniului public aflat în gestiune;
e) exercită alte atribuţii în condiţiile legii.
[Art.6 modificat prin Legea nr.172 din 27.07.2018, în vigoare 24.08.2018]
Articolul 7. Organele specializate
(1) Organele specializate sînt:
a) colegiul pentru selecţia şi cariera judecătorilor;
b) colegiul de evaluare a performanţelor judecătorilor;
c) colegiul disciplinar;
d) inspecţia judiciară.
(2) Competenţa, modul de organizare şi de funcţionare a colegiilor sînt stabilite prin legi şi prin regulamentele aprobate de Consiliul Superior al Magistraturii.
[Art.7 modificat prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 19.10.2018]
Articolul 71. Inspecţia judiciară
(1) Inspecţia judiciară este alcătuită din 5 inspectori-judecători.
(2) Durata mandatului de inspector-judecător este de 6 ani. Inspectorul-judecător poate fi numit doar pentru un singur mandat.
(3) Poate fi aleasă în funcţia de inspector-judecător persoana care deţine diploma de licenţiat în drept sau echivalentul acesteia, cu o vechime în specialitatea juridică de cel puţin 7 ani şi o reputaţie ireproşabilă, în condiţiile stabilite la art.6 alin.(4) din Legea nr.544-XIII din 20 iulie 1995 cu privire la statutul judecătorului, şi care nu a exercitat funcţia de judecător pe parcursul ultimilor 3 ani. Este declarat ales candidatul care a acumulat mai mult de jumătate din voturile membrilor Consiliului Superior al Magistraturii.
(4) Inspecţia judiciară este condusă de către un inspector-judecător principal, desemnat de Consiliul Superior al Magistraturii, pe durata mandatului, din rîndul inspectorilor-judecători.
(41) Salariul inspectorului-judecător şi al inspectorului-judecător principal se stabileşte conform Legii nr.328/2013 privind salarizarea judecătorilor şi procurorilor şi Legii nr.355/2005 cu privire la sistemul de salarizare în sectorul bugetar.
(5) În exerciţiul atribuţiilor sale, inspectorul-judecător beneficiază de inviolabilitatea prevăzută la art.19 din Legea cu privire la statutul judecătorului.
(6) Inspecţia judiciară are următoarele competenţe:
a) verifică activitatea organizatorică a instanţelor judecătoreşti la înfăptuirea justiţiei;
a1) verifică corectitudinea repartizării aleatorii a dosarelor pentru examinare în instanţele judecătoreşti;
b) examinează petiţiile cetăţenilor în probleme ce ţin de etica judiciară, adresate Consiliului Superior al Magistraturii, solicitînd în mod obligatoriu explicaţia scrisă a judecătorului vizat în petiţie;
b1) verifică sesizările privind faptele care pot constitui abateri disciplinare;
c) verifică demersurile care au ca obiect acordul Consiliului Superior al Magistraturii privind pornirea urmăririi penale împotriva judecătorului;
d) studiază temeiurile respingerii de către Preşedintele Republicii Moldova sau de către Parlament a candidaturii propuse de Consiliul Superior al Magistraturii pentru numirea în funcţia de judecător sau pentru numirea în funcţia de vicepreşedinte ori de preşedinte al instanţei judecătoreşti, cu prezentarea unei note informative Consiliului Superior al Magistraturii.
(7) Asigurarea tehnico-materială a activităţii inspecţiei judiciare se efectuează de Consiliul Superior al Magistraturii în conformitate cu legea bugetului.
[Art.71 modificat prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 19.10.2018]
[Art.71 completat prin Legea nr.48 din 07.06.2018, în vigoare 29.06.2018]
[Art.71 completat prin Legea nr.107 din 28.05.2015, în vigoare 26.06.2015]
Articolul 72. Verificarea activităţii organizatorice a instanţelor judecătoreşti la înfăptuirea justiţiei
(1) Activitatea organizatorică a instanţelor judecătoreşti la înfăptuirea justiţiei se verifică cu scopul de a asigura:
a) celeritatea procesului;
b) transparenţa activităţii de înfăptuire a justiţiei şi deschiderea faţă de societate;
c) eficienţa activităţii instanţelor judecătoreşti, a judecătorilor şi a personalului instanţelor;
d) respectarea Codului de etică al judecătorului;
e) conduita profesională înaltă a personalului instanţelor judecătoreşti;
f) perfecţionarea continuă a performanţelor judecătorilor şi ale personalului instanţelor judecătoreşti.
(2) Activitatea organizatorică a instanţelor judecătoreşti la înfăptuirea justiţiei poate fi verificată în două forme:
a) control ordinar – pentru examinarea unui caz concret sau a unui domeniu de activitate distinct;
b) control complex – pentru examinarea întregii activităţi de înfăptuire a justiţiei.
(3) Controalele ordinare şi cele complexe pot avea caracter planificat sau inopinat.
(4) În scopul desfăşurării controalelor planificate ale activităţii organizatorice a instanţelor judecătoreşti se elaborează şi se aprobă planuri anuale de verificare a instanţelor.
(5) Controalele complexe planificate ale activităţii organizatorice a fiecărei instanţe judecătoreşti, în modul stabilit de prezentul articol, se desfăşoară cel puţin o dată la 3 ani.
(6) După încheierea controlului, dar nu mai tîrziu de o lună de la data încheierii, se întocmeşte un proiect al actului de control, care este prezentat spre informare instanţei supuse controlului, aceasta fiind în drept să prezinte comentarii şi obiecţii pe marginea proiectului în cauză.
(7) Actul final al controlului se întocmeşte în termen de 10 zile lucrătoare de la data prezentării obiecţiilor sau de la data expirării termenului pentru prezentarea acestora şi se publică pe pagina web a Consiliului Superior al Magistraturii.
(8) Subiecţii care nu sînt de acord cu rezultatele controlului, în termen de 10 zile lucrătoare de la data prezentării acestora pentru informare, sînt în drept să prezinte în formă scrisă obiecţiile lor Consiliului Superior al Magistraturii. În acest caz, rezultatele controlului vor fi examinate la şedinţa Consiliului Superior al Magistraturii.
(9) Volumul, metodele, temeiurile şi procedura de verificare a activităţii organizatorice a instanţelor judecătoreşti la înfăptuirea justiţiei se aprobă de Consiliul Superior al Magistraturii.
Articolul 8. Relaţiile cu alte autorităţi
(1) În relaţiile cu autorităţile publice, Consiliul Superior al Magistraturii este independent şi se supune în activitatea sa doar Constituţiei şi legilor.
(2) Consiliul Superior al Magistraturii poate sesiza Parlamentul, Preşedintele Republicii Moldova şi Guvernul cu privire la orice problemă care, potrivit legii, ţine de competenţa sa.
(3) Consiliul Superior al Magistraturii întreţine legături cu organisme similare din alte ţări în probleme de funcţionare şi administrare a justiţiei.
Articolul 81. Transparenţa activităţii Consiliului Superior al Magistraturii
(1) Activitatea Consiliului Superior al Magistraturii este transparentă şi se realizează prin asigurarea accesului societăţii şi al mass-media la informaţiile privind activitatea Consiliului.
(2) Şedinţele Consiliului Superior al Magistraturii sînt publice, cu excepţia cazurilor în care, la cererea motivată a preşedintelui sau a cel puţin trei membri, se hotărăşte ca şedinţele să fie închise în vederea protejării informaţiei ce constituie secret de stat sau a cazului în care, datorită unor împrejurări speciale, caracterul public poate prejudicia interesele justiţiei sau poate aduce atingere vieţii private a persoanelor. Hotărîrea motivată cu privire la declararea şedinţei închise se adoptă cu votul majorităţii membrilor prezenţi.
(3) Consiliul Superior al Magistraturii creează condiţii şi întreprinde măsurile necesare pentru a asigura participarea reprezentanţilor mass-media şi a persoanelor interesate la şedinţele sale.
(4) Agenda şedinţei Consiliului Superior al Magistraturii, proiectele de hotărîri şi materialele adiţionale care urmează a fi supuse examinării în partea ce nu conţine informaţii care nu pot fi publicate se plasează pe pagina web a Consiliului cu cel puţin 3 zile înainte de şedinţă.
(5) Şedinţele Consiliului Superior al Magistraturii se înregistrează prin utilizarea mijloacelor video şi audio şi se consemnează în procese-verbale, care se plasează pe pagina web a Consiliului.
(6) Regulamentele aprobate de Consiliul Superior al Magistraturii şi anunţurile privind lansarea concursurilor pentru suplinirea funcţiilor de judecător se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
(7) Hotărîrile adoptate de Consiliul Superior al Magistraturii, de organele specializate, inclusiv cele adoptate în cadrul şedinţelor închise, opiniile separate ale membrilor Consiliului, precum şi rapoartele anuale ale Consiliului se publică pe pagina web oficială a Consiliului Superior al Magistraturii. Hotărîrile Consiliului Superior al Magistraturii prin care acesta îşi expune acordul sau dezacordul pentru pornirea urmăririi penale în condiţiile art.19 alin.(4) din Legea nr.544/1995 cu privire la statutul judecătorului se publică pe pagina web oficială a Consiliului Superior al Magistraturii, cu anonimizarea datelor cu privire la identitatea judecătorului.
[Art.81 modificat prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 19.10.2018]
STATUTUL DE MEMBRU AL CONSILIULUI
SUPERIOR AL MAGISTRATURII
Articolul 9. Durata mandatului
(1) Durata mandatului de membru al Consiliului Superior al Magistraturii este de 4 ani. Membrii Consiliului Superior al Magistraturii nu pot fi aleşi pentru 2 mandate consecutive.
(2) Sub incidenţa alin.(1) nu cad membrii care fac parte de drept din Consiliul Superior al Magistraturii.
[Art.9 completat prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 19.10.2018]
Articolul 10. Drepturile
Membrul Consiliului Superior al Magistraturii este în drept:
a) să ia cunoştinţă de materialele prezentate Consiliului spre examinare;
b) să participe la examinarea lor;
c) să facă demersuri, să-şi expună argumentele şi să prezinte materiale suplimentare;
d) să solicite instanţelor judecătoreşti, Ministerului Justiţiei, altor instituţii şi organizaţii informaţiile şi documentele necesare îndeplinirii atribuţiilor sale;
e) să propună spre examinare în şedinţă probleme ce ţin de competenţa Consiliului;
f) să participe la adoptarea de hotărîri prin vot şi să-şi expună, după caz, opinia separată;
j) să beneficieze de alte drepturi în condiţiile legii.
Articolul 11. Obligaţiunile
(1) Membrul Consiliului Superior al Magistraturii este obligat:
a) să-şi exercite atribuţiile în conformitate cu legea;
b) să asigure ocrotirea drepturilor şi libertăţilor magistraţilor, onoarei şi demnităţii lor în condiţiile legii;
c) să contribuie la promovarea principiului independenţei autorităţii judecătoreşti;
d) să păstreze secretul deliberărilor şi confidenţialitatea lucrărilor;
e) să voteze pro sau contra la adoptarea de hotărîri;
f) să depună, în condiţiile legii, declaraţia de avere şi interese personale;
g) să respecte prevederile legale privind conflictul de interese şi regimul juridic al incompatibilităţilor şi interdicţiilor.
(2) Membrii Consiliului Superior al Magistraturii din rîndul profesorilor titulari sînt obligaţi să respecte incompatibilităţile şi interdicţiile specificate la art.8 din Legea cu privire la statutul judecătorului.
[Art.11 modificat prin Legea nr.134 din 17.06.2016, în vigoare 01.08.2016]
Articolul 12. Încetarea mandatului
(1) Mandatul de membru al Consiliului Superior al Magistraturii încetează în caz de:
a) expirare;
b) demisie;
c) cerere proprie;
d) ridicare a mandatului, trecere la alt lucru, eliberare din funcţie;
e) deces.
(2) Ridicarea mandatului de membru al Consiliului Superior al Magistraturii se efectuează:
a) în caz de rămînere definitivă a actului de constatare prin care s-a stabilit emiterea/adoptarea de către acesta a unui act administrativ, încheierea directă sau prin intermediul unei persoane terţe a unui act juridic, luarea sau participarea la luarea unei decizii cu încălcarea dispoziţiilor legale privind conflictul de interese;
b) în caz de aflare în incompatibilitate, fapt stabilit prin actul de constatare rămas definitiv;
b1) în caz de nedepunere de către acesta a declaraţiei de avere şi interese personale sau refuz de a o depune, în condiţiile art.27 alin.(8) din Legea nr.132 din 17 iunie 2016 cu privire la Autoritatea Naţională de Integritate;
b2) în caz de dispunere de către instanţa de judecată, prin hotărîre irevocabilă, a confiscării averii nejustificate;
c) la propunerea Consiliului, în caz de neîndeplinire fără motive întemeiate a obligaţiunilor de membru stabilite de prezenta lege, precum şi în caz de încălcare a incompatibilităţilor şi interdicţiilor specificate la art.8 din Legea nr.544-XIII din 20 iulie 1995 cu privire la statutul judecătorului.
(3) Ridicarea mandatului de membru al Consiliului Superior al Magistraturii se efectuează de către organul care a ales persoana în această calitate.
[Art.12 modificat prin Legea nr.134 din 17.06.2016, în vigoare 01.08.2016]
Articolul 13. Completarea vacanţei
(1) În caz de încetare a mandatului de membru al Consiliului Superior al Magistraturii în temeiul art.12 alin.(1) lit.b)–e), mandatul va fi continuat de către membrul supleant ales în condiţiile art.3 alin.(4).
(2) În caz de vacanţă a funcţiei de membru al Consiliului Superior al Magistraturii din rîndul profesorilor de drept titulari, vacanţa se completează urmînd aceeaşi procedură ca şi în cazul numirii.
Articolul 14. Legitimaţia
Membrul Consiliului Superior al Magistraturii primeşte legitimaţie de un model aprobat de Parlament.
ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII CONSILIULUI
SUPERIOR AL MAGISTRATURII
Articolul 15. Şedinţele
(1) Consiliul Superior al Magistraturii ca organ colegial îşi exercită atribuţiile în plen.
(2) Şedinţa Consiliului Superior al Magistraturii este deliberativă dacă la ea participă cel puţin două treimi din membrii lui.
[Alin.(3) art.15 abrogat prin Legea nr.153 din 05.07.2012, în vigoare 31.08.2012]
(4) La şedinţele Consiliului Superior al Magistraturii se citează în mod obligatoriu persoanele a căror problemă se examinează.
Articolul 16. Convocarea
(1) Convocarea în şedinţă a Consiliului Superior al Magistraturii se face la iniţiativa Preşedintelui acestuia.
(2) Consiliul Superior al Magistraturii poate fi convocat şi la iniţiativa a cel puţin 3 membri ai lui.
(3) Data, ora şi locul şedinţei, ordinea de zi, proiectele hotărîrilor ce urmează a fi adoptate şi materialele justificative ale acestora sînt aduse la cunoştinţa membrilor Consiliului Superior al Magistraturii cel mai tîrziu cu 3 zile înainte de şedinţă, cu excepţia cazurilor extraordinare.
Articolul 17. Procedura de examinare a problemelor
Examinarea problemelor ce urmează a fi soluţionate în şedinţă începe cu raportul Preşedintelui Consiliului Superior al Magistraturii sau al unui membru al lui, care a studiat în prealabil documentele şi materialele prezentate, după care sînt ascultate persoanele invitate la şedinţă, se cercetează documentele şi materialele necesare.
Articolul 18. Recuzarea şi autorecuzarea
(1) Membrul Consiliului Superior al Magistraturii nu poate participa la examinarea problemei şi urmează să fie recuzat dacă există împrejurări care exclud participarea lui la examinare sau împrejurări ce ar trezi îndoieli privind obiectivitatea lui. În cazul în care există astfel de împrejurări, membrul Consiliului este obligat să declare autorecuzarea.
(2) Pentru aceleaşi motive, recuzarea poate fi făcută de persoana a cărei problemă se examinează, precum şi de persoana care a prezentat materialele spre examinare.
(3) Recuzarea trebuie să fie motivată prin cerere scrisă sau verbală.
(4) Membrul recuzat al Consiliului Superior al Magistraturii nu participă la votarea cererii de recuzare.
(5) Dacă, în urma admiterii cererii de recuzare a mai multor membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, şedinţa nu este deliberativă, aceştia sînt substituiţi de membrii supleanţi, prioritate avînd membrul care a acumulat un număr mai mare de voturi.
[Art.18 completat prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 19.10.2018]
Articolul 19. Propunerea pentru numirea în funcţia de judecător, de preşedinte sau vicepreşedinte al instanţei judecătoreşti
(1) Consiliul Superior al Magistraturii face propuneri Preşedintelui Republicii Moldova sau, după caz, Parlamentului referitor la numirea în funcţia de judecător a candidaţilor pentru aceste funcţii, precum şi la numirea în funcţia de preşedinte sau vicepreşedinte al instanţei judecătoreşti.
(2) Selectarea candidaţilor pentru funcţia de judecător, de preşedinte sau de vicepreşedinte al instanţei judecătoreşti se face de către Consiliul Superior al Magistraturii în baza hotărîrii colegiului pentru selecţia şi cariera judecătorilor. Hotărîrea Consiliului Superior al Magistraturii privind selectarea candidaţilor pentru funcţia de judecător, de preşedinte sau de vicepreşedinte al instanţei judecătoreşti trebuie să fie motivată şi se adoptă prin votul deschis al membrilor Consiliului.
(3) Hotărîrea Consiliului Superior al Magistraturii cu propunerea respectivă de numire în funcţia de judecător, de preşedinte sau vicepreşedinte al instanţei judecătoreşti, dosarul personal al candidatului însoţit de curriculum vitae din care să rezulte activitatea lui şi de proiectul de decret sau de hotărîrea privind numirea în funcţie, se înaintează de către preşedintele Consiliului.
(4) În cazul în care Preşedintele Republicii Moldova sau, după caz, Parlamentul respinge candidatura propusă, Consiliul Superior al Magistraturii, în condiţiile art.11 din Legea cu privire la statutul judecătorului, art.16 din Legea privind organizarea judecătorească şi art.9 din Legea cu privire la Curtea Supremă de Justiţie, poate propune aceeaşi sau altă candidatură pentru funcţia vacantă cu votul a două treimi din membrii săi.
Articolul 20. Promovarea la o instanţă superioară, transferarea la o instanţă de acelaşi nivel sau la o instanţă inferioară, detaşarea, suspendarea, demisia şi eliberarea din funcţie a judecătorului
(1) Chestiunile ce ţin de promovarea la o instanţă superioară, transferarea la o instanţă de acelaşi nivel sau la o instanţă inferioară, detaşarea, suspendarea, demisia şi eliberarea din funcţie a judecătorului sînt examinate de Consiliul Superior al Magistraturii în condiţiile legii.
(2) Transferarea judecătorului la o instanţă de acelaşi nivel pe un termen limitat se efectuează de către Consiliul Superior al Magistraturii, în condiţiile art.20 din Legea cu privire la statutul judecătorului.
(3) Judecătorul poate fi detaşat din funcţie de către Consiliul Superior al Magistraturii în condiţiile art.241 din Legea cu privire la statutul judecătorului.
(31) Transferarea judecătorului la o instanţă de acelaşi nivel sau la o instanţă inferioară, promovarea judecătorului la o instanţă superioară, numirea în funcţia de preşedinte sau de vicepreşedinte al instanţei judecătoreşti şi eliberarea lui din funcţie se fac în baza recomandărilor colegiului pentru selecţia şi cariera judecătorului. Hotărîrea Consiliului Superior al Magistraturii privind transferarea judecătorului la o instanţă de acelaşi nivel sau la o instanţă inferioară, promovarea judecătorului la o instanţă superioară, numirea în funcţia de preşedinte sau de vicepreşedinte al instanţei şi eliberarea lui din funcţie trebuie să fie motivată şi este adoptată prin votul deschis al membrilor Consiliului.
(32) Participarea la concursul pentru promovarea într-o instanţă superioară, transferarea la o instanţă judecătorească de acelaşi nivel a membrilor Consiliului Superior al Magistraturii din rîndul judecătorilor, precum şi a judecătorilor detaşaţi la Institutul Naţional al Justiţiei şi Secretariatul Consiliului Superior al Magistraturii, se interzic pe perioada exercitării mandatului şi timp de 6 luni după încetarea calităţii de membru sau, după caz, expirarea termenului pentru care a fost detaşat.
(4) Hotărîrile privind transferarea pe un termen nelimitat a judecătorului la o instanţă de acelaşi nivel sau la o instanţă inferioară, promovarea judecătorului la o instanţă superioară, demisia şi eliberarea lui din funcţie, însoţite de curriculum vitae din care să rezulte activitatea lui şi de proiectul de decret sau de hotărîre, se înaintează Preşedintelui Republicii Moldova sau, după caz, Parlamentului de către Preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii.
(5) Suspendarea din funcţie a judecătorului se efectuează de Consiliul Superior al Magistraturii în condiţiile art.24 din Legea cu privire la statutul judecătorului.
(6) În cazul în care au decăzut circumstanţele care au servit ca temei pentru suspendarea din funcţie a judecătorului, Consiliul Superior al Magistraturii adoptă o hotărîre privind anularea suspendării lui din funcţie.
(7) Hotărîrea Consiliului Superior al Magistraturii privind suspendarea din funcţie sau anularea suspendării din funcţie a judecătorului se prezintă neîntîrziat Preşedintelui Republicii Moldova sau, după caz, Parlamentului.
(8) Consiliul Superior al Magistraturii sistează demisia judecătorului şi dispune încetarea plăţii indemnizaţiei viagere lunare în condiţiile art.26 din Legea cu privire la statutul judecătorului.
[Art.20 completat prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 19.10.2018]
Articolul 21. Validarea hotărîrilor colegiului disciplinar
[Art.21 abrogat prin Legea nr.107 din 28.05.2015, în vigoare 26.06.2015]
Articolul 22. Examinarea contestaţiilor împotriva hotărîrilor organelor specializate
(1) Contestaţiile împotriva hotărîrilor adoptate de colegiul pentru selecţia şi cariera judecătorilorşi colegiul de evaluare a performanţelor judecătorilor se examinează în cel mult 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării lor în Consiliul Superior al Magistraturii.
(2) Data, ora şi locul examinării contestaţiilor se comunică din timp persoanelor interesate.
(3) După examinarea contestaţiilor, Consiliul Superior al Magistraturii decide:
a) menţinerea fără modificare a hotărîrilor colegiului pentru selecţia şi cariera judecătorilor, ale colegiului de evaluare a performanţelor judecătorilor;
[Lit.b) alin.(3) art.22 abrogată prin Legea nr.107 din 28.05.2015, în vigoare 26.06.2015]
c) admiterea contestaţiei şi remiterea hotărîrii spre reexaminare colegiului pentru selecţia şi cariera judecătorilor sau, după caz, colegiului de evaluare a performanţelor judecătorilor, în cazul în care s-a constatat încălcarea procedurii de selectare sau de evaluare.
[Lit.d) alin.(3) art.22 abrogată prin Legea nr.107 din 28.05.2015, în vigoare 26.06.2015]
(4) Contestaţiile împotriva hotărîrilor adoptate de colegiul disciplinar se examinează conform prevederilor Legii nr.178 din 25 iulie 2014 cu privire la răspunderea disciplinară a judecătorilor.
[Art.22 modificat prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 19.10.2018]
[Art.22 modificat prin Legea nr.107 din 28.05.2015, în vigoare 26.06.2015]
Articolul 221. Examinarea informaţiilor privind comunicarea interzisă cu judecătorii
(1) Informaţiile privind comunicarea interzisă dintre un judecător cu un participant la proces sau cu alte persoane, inclusiv cu persoane cu funcţii de demnitate publică, prezentate în condiţiile stabilite la art.15 alin.(2) din Legea nr.544-XIII din 20 iulie 1995 cu privire la statutul judecătorului, precum şi informaţiile despre comunicarea interzisă prezentate de alte persoane interesate se examinează în cel mult 15 zile de la data înregistrării lor în Consiliul Superior al Magistraturii.
(2) După examinarea informaţiilor, Consiliul Superior al Magistraturii decide privind:
a) transmiterea informaţiei la adresa Procuraturii Generale în cazul în care sînt prezente elementele constitutive ale infracţiunii prevăzute la art.303 din Codul penal sau ale contravenţiei prevăzute la art.317 alin.(2) din Codul contravenţional;
b) informarea conducerii autorităţii sau a organelor de autoadministrare competente în cadrul cărora activează persoanele care au admis comunicarea interzisă cu judecătorul;
c) remiterea materialelor, conform procedurii stabilite de lege, pentru pornirea urmăririi disciplinare împotriva judecătorului în cazul în care acesta a admis comunicarea interzisă sau nu a informat în modul stabilit Consiliul Superior al Magistraturii despre comunicarea interzisă sau despre tentativa de comunicare interzisă.
[Art.221 introdus prin Legea nr.326 din 23.12.2013, în vigoare 25.02.2014]
Articolul 23. Asigurarea inviolabilităţii judecătorului
(1) Propunerea Procurorului General sau a prim-adjunctului, iar în lipsa acestuia – a adjunctului desemnat prin ordinul Procurorului General de pornire a urmăririi penale, de reţinere, de aducere silită, de arestare sau de percheziţie a judecătorului se examinează de către Consiliul Superior al Magistraturii imediat, dar nu mai tîrziu de 5 zile lucrătoare.
(2) Consiliul Superior al Magistraturii examinează propunerea Procurorului General sau a prim-adjunctului, iar în lipsa acestuia – a adjunctului desemnat prin ordinul emis de Procurorul General doar sub aspectul respectării condiţiilor sau a circumstanţelor prevăzute de Codul de procedură penală pentru dispunerea pornirii urmăririi penale, reţinerii, aducerii silite, arestării sau percheziţiei judecătorului, fără a-şi aroga atribuţiile unei instanţe judecătoreşti.
(3) Procurorul General nu participă la deliberare.
[Art.23 modificat prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 19.10.2018]
Se declară neconstituţional textul „fără a da apreciere calităţii şi veridicităţii materialelor prezentate” din alin.(2) al art.23, conform Hot. Curţii Constituţionale nr.23 din 27.06.2017, în vigoare 27.06.2017
[Art.23 în redacţia Legii nr.177 din 25.07.2014, în vigoare 08.08.2014]
Articolul 24. Adoptarea de hotărîri
(1) Consiliul Superior al Magistraturii adoptă hotărîri cu votul deschis al majorităţii membrilor săi, cu excepţia cazului prevăzut la art.19 alin.(4). La adoptarea hotărîrilor cu privire la cariera judecătorilor, răspunderea disciplinară a acestora, sancţionarea şi eliberarea din funcţie a judecătorilor, membrii de drept ai Consiliului Superior al Magistraturii participă fără drept de vot.
(2) Votarea se efectuează în lipsa persoanei al cărei caz este examinat şi în lipsa celorlalţi invitaţi.
(3) Consiliul Superior al Magistraturii, în urma deliberării, pronunţă public dispozitivul hotărîrii, fapt care se consemnează într-un proces-verbal. Hotărîrea motivată, care conţine şi numărul de voturi, se redactează în cel mult 30 de zile şi se semnează de preşedintele şedinţei.
(4) În cazul în care un membru al Consiliului Superior al Magistraturii face opinie separată, aceasta va fi motivată şi se va anexa la hotărîre fără a i se da citire.
(5) În cazul în care Consiliul Superior al Magistraturii îşi exercită atribuţiile prevăzute la art.22 alin.(4), membrul Consiliului care a înaintat sesizarea privind faptele ce pot constitui abateri disciplinare nu participă la deliberare.
[Art.24 modificat prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 19.10.2018]
[Art.24 modificat prin Legea nr.107 din 28.05.2015, în vigoare 26.06.2015]
Articolul 25. Contestarea hotărîrilor Consiliului Superior al Magistraturii
(1) Hotărîrile Consiliului Superior al Magistraturii pot fi contestate la Curtea Supremă de Justiţie de orice persoană interesată, în termen de 15 zile de la data comunicării.
(2) Contestaţiile se examinează de un complet format din 5 judecători.
(3) Hotărîrile Curţii Supreme de Justiţie adoptate în condiţiile alin.(2) sînt irevocabile şi intră în vigoare la data adoptării.
[Art.25 modificat prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 19.10.2018]
Notă: Se declară neconstituţional textul „[…] doar în partea ce se referă la procedura de emitere/adoptare” din art.25 alin.(1), conform Hot. Curţii Constituţionale nr.13 din 14.05.2018, în vigoare 14.05.2018
[Art.25 în redacţia Legii nr.253 din 01.12.2017, în vigoare 05.01.2018]
[Art.25 modificat prin Legea nr.107 din 28.05.2015, în vigoare 26.06.2015]
ASIGURAREA ACTIVITĂŢII CONSILIULUI
SUPERIOR AL MAGISTRATURII
Articolul 26. Lucrările de secretariat
(1) Lucrările de secretariat ale Consiliului Superior al Magistraturii se ţin de către angajaţii secretariatului.
(2) Şedinţele Consiliului Superior al Magistraturii se înregistrează prin mijloace video/audio şi se consemnează în proces-verbal.
(3) În procesul-verbal se consemnează prezenţa membrilor Consiliului Superior al Magistraturii şi a altor participanţi la şedinţă, subiectele puse la vot, rezultatele votării şi hotărîrea adoptată.
(4) Procesul-verbal se întocmeşte în decursul a 3 zile, se semnează de preşedintele şedinţei şi de secretar.
[Art.26 modificat prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 19.10.2018]
Articolul 27. Asigurarea activităţii Consiliului Superior al Magistraturii
(1) Consiliul Superior al Magistraturii se finanţează de la bugetul de stat în limita alocaţiilor bugetare aprobate prin legea bugetară anuală.
(11) Bugetul Consiliului Superior al Magistraturii se elaborează, se aprobă şi se administrează în conformitate cu principiile, regulile şi procedurile prevăzute de Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014.
(2) Membrii Consiliului Superior al Magistraturii detaşaţi din rîndul judecătorilor sînt salarizaţi la nivelul salariului de funcţie al judecătorului Curţii Supreme de Justiţie stabilit la art.4 alin.(4) lit.a) din Legea nr.328/2013 privind salarizarea judecătorilor şi procurorilor. Membrii Consiliului Superior al Magistraturii din rîndul profesorilor de drept titulari, cu excepţia persoanei alese în calitate de preşedinte al Consiliului, primesc o remunerare lunară în mărime de 2,4 salarii medii pe economie.
[Art.27 modificat prin Legea nr.172 din 27.07.2018, în vigoare 24.08.2018]
[Art.27 modificat prin Legea nr.48 din 07.06.2018, în vigoare 29.06.2018]
Articolul 271. Secretariatul Consiliului Superior al Magistraturii
(1) Asistenţa organizatorică şi administrativă a activităţii Consiliului Superior al Magistraturii şi a organelor specializate este asigurată de secretariatul Consiliului Superior al Magistraturii, condus de şeful secretariatului.
(2) Şeful secretariatului este numit în funcţie de către Consiliul Superior al Magistraturii şi îşi exercită atribuţiile în conformitate cu regulamentul aprobat de Consiliul Superior al Magistraturii.
[Art.271 modificat prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 19.10.2018]
Articolul 272. Structura secretariatului Consiliului Superior al Magistraturii
(1) Secretariatul Consiliului Superior al Magistraturii se constituie din Direcţia generală autoadministrare judecătorească şi Direcţia administrativă.
(2) Direcţia generală autoadministrare judecătorească a secretariatului Consiliului Superior al Magistraturii asistă membrii Consiliului şi organele specializate la exercitarea funcţiilor lor. În cadrul Direcţiei generale autoadministrare judecătorească pot fi instituite direcţii, secţii şi servicii.
(3) Direcţia administrativă a secretariatului Consiliului Superior al Magistraturii asigură funcţionarea administrativ-economică a Consiliului. Direcţia administrativă include subdiviziunile: financiar-economică, de tehnologii informaţionale, arhiva, biblioteca, precum şi alte subdiviziuni necesare activităţii Consiliului.
[Art.272 modificat prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 19.10.2018]
Articolul 273. Personalul şi salarizarea personalului secretariatului Consiliului Superior al Magistraturii
(1) Personalul Direcţiei generale autoadministrare judecătorească a secretariatului Consiliului Superior al Magistraturii este compus din funcţionari publici supuşi reglementărilor Legii nr.158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public şi este salarizat în condiţiile legii.
(2) Personalul Direcţiei administrative a secretariatului Consiliului Superior al Magistraturii este compus din funcţionari publici, supuşi reglementărilor Legii nr.158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, şi din personal contractual supus reglementărilor legislaţiei muncii care desfăşoară activităţi auxiliare, fiind salarizat în condiţiile legii.
(3) Statul de personal al secretariatului Consiliului Superior al Magistraturii se aprobă de Consiliul Superior al Magistraturii.
(4) Personalul secretariatului Consiliului Superior al Magistraturii este obligat să respecte atribuţiile de serviciu, etica profesională şi confidenţialitatea informaţiei obţinute în cadrul exercitării atribuţiilor de serviciu.
(5) Pentru nerespectarea atribuţiilor de serviciu şi pentru divulgarea informaţiei confidenţiale de serviciu, personalul secretariatului poartă răspundere în condiţiile legii.
Articolul 28. Sigiliul şi sediul
(1) Consiliul Superior al Magistraturii este persoană juridică şi are sigiliu cu imaginea Stemei de Stat şi cu denumirea sa.
(2) Consiliul Superior al Magistraturii îşi are sediul în municipiul Chişinău.
Articolul 29. Raportul Consiliului Superior al Magistraturii
(1) Consiliul Superior al Magistraturii întocmeşte anual, pînă la data de 1 februarie, un raport referitor la activitatea sa, precum şi referitor la activitatea sistemului judecătoresc în anul precedent.
(2) Raportul de activitate este prezentat public şi supus dezbaterilor la Adunarea Generală a Judecătorilor.
(3) Cîte o copie a raportului se remite Preşedintelui Republicii Moldova şi Parlamentului pentru informare.
DISPOZIŢII FINALE
Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Petru LUCINSCHI |
Chişinău, 19 iulie 1996. | |
Nr.947-XIII. |
________________
* Republicată în temeiul art.VIII alin.(9) al
Legii nr.153 din 5 iulie 2012 – Monitorul Oficial al RM, 2012, nr.185, art.620.
Modificată prin Legile Republicii Moldova:
1) Legea nr.174-XVI din 22.07.2005 – Monitorul Oficial, 2005, nr.107-109, art.533; 2)
Legea nr.154-XVI din 21.07.2005 – Monitorul Oficial, 2005, nr.126-128, art.611; 3)
Legea nr.247-XVI din 21.07.2006 – Monitorul Oficial, 2006, nr.174-177, art.796; 4)
Legea nr.185-XVI din 26.07.2007 – Monitorul Oficial, 2007, nr.136-140, art.579; 5)
Legea nr.257-XVI din 29.11.2007 – Monitorul Oficial, 2008, nr.14-15, art.46; 6)
Legea nr.65-XVI din 27.03.2008 – Monitorul Oficial, 2008, nr.86-87, art.302; 7)
Legea nr.229-XVI din 06.11.2008 – Monitorul Oficial, 2008, nr.208-209, art.768;
8) Legea nr.306-XVI din 25.12.2008 – Monitorul Oficial, 2009, nr.30-33, art.77; 9)
Legea nr.115 din 17.06.2010 – Monitorul Oficial, 2010, nr.117-118, art.365; 10)
Legea nr.152 din 08.07.2010 – Monitorul Oficial, 2010, nr.155-158, art.547;
11) Legea nr.48 din 26.03.2011 – Monitorul Oficial, 2011, nr.53, art.114; 12)
Legea nr.181 din 19.12.2011 – Monitorul Oficial, 2012, nr.1-6, art.4; 13)
Legea nr.153 din 05.07.2012 – Monitorul Oficial, 2012, nr.185, art.620.
________________ * Republicată în temeiul Hotărîrii Parlamentului nr.1546-XIII din 25.02.1998 – Monitorul Oficial, 1998, nr.26-27, art.176.
Modificată prin Legile:
1) Hotărîrea Curţii Constituţionale nr.10 din 04.03.1997 – Monitorul Oficial, 1998, nr.6-7, art.5;
2) Legea nr.1414-XIII din 17.12.1997 – Monitorul Oficial, 1998, nr.24-25, art.152;
3) Legea nr.772-XIV din 02.02.2000 – Monitorul Oficial, 2000, nr.29-30, art.179;
4) Legea nr.373-XV din 19.07.2001 – Monitorul Oficial, 2001, nr.129, art.926;
5) Legea nr.191-XV din 08.05.2003 – Monitorul Oficial, 2003, nr.97-98, art.423.
