miercuri, 1 ianuarie 2025
947/19.07.96 Lege cu privire la Consiliul Superior al Magistraturii

 

L E G E

cu privire la Consiliul Superior al Magistraturii*

 

nr. 947-XIII  din  19.07.1996

 

Republicat: Monitorul Oficial al R.Moldova nr.15-17/65 din 22.01.2013

Republicat: Monitorul Oficial al R.Moldova nr.186-188/752 din 22.08.2003

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.64/641 din 03.10.1996

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Consiliul Superior al Magistraturii – organ de autoadministrare judecătorească

Articolul 2. Cadrul juridic

Articolul 3. Componenţa

Articolul 31. Condiţiile pentru a putea fi ales în funcţia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii

Articolul 4. Competenţa Consiliului Superior al Magistraturii

Articolul 5. Preşedintele

Articolul 6. Atribuţiile Preşedintelui

Articolul 7. Organele specializate

Articolul 71. Inspecţia judiciară

Articolul 72. Verificarea activităţii organizatorice a instanţelor judecătoreşti la înfăptuirea justiţiei

Articolul 73. Răspunderea inspectorului-judecător

Articolul 8. Relaţiile cu alte autorităţi

Articolul 81. Transparenţa activităţii Consiliului Superior al Magistraturii

Capitolul II

STATUTUL DE MEMBRU AL CONSILIULUI SUPERIOR AL MAGISTRATURII

Articolul 9. Durata mandatului

Articolul 10. Drepturile

Articolul 11. Obligaţiunile

Articolul 12. Încetarea mandatului

Articolul 13. Completarea vacanţei

Articolul 14. Legitimaţia

 

Capitolul III

ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII CONSILIULUI SUPERIOR AL MAGISTRATURII

Articolul 15. Şedinţele

Articolul 16. Convocarea

Articolul 17. Procedura de examinare a problemelor

Articolul 18. Recuzarea şi autorecuzarea

Articolul 19. Propunerea pentru numirea în funcţia de judecător, de preşedinte sau vicepreşedinte al instanţei judecătoreşti

Articolul 20. Promovarea la o instanţă superioară, transferarea la o instanţă de acelaşi nivel sau la o instanţă inferioară, detaşarea, suspendarea, demisia şi eliberarea din funcţie a judecătorului

Articolul 21. Abrogat

Articolul 22. Examinarea contestaţiilor împotriva hotărîrilor organelor specializate

Articolul 221. Examinarea informaţiilor privind comunicarea interzisă cu judecătorii

Articolul 23. Asigurarea inviolabilităţii judecătorului

Articolul 24. Adoptarea de hotărâri

Articolul 25. Contestarea hotărârilor Consiliului Superior al Magistraturii

 

Capitolul IV

ASIGURAREA ACTIVITĂŢII CONSILIULUI

SUPERIOR AL MAGISTRATURII

Articolul 26. Lucrările de secretariat

Articolul 27. Asigurarea activităţii Consiliului Superior al Magistraturii

Articolul 271. Secretariatul Consiliului Superior al Magistraturii

Articolul 272. Structura secretariatului Consiliului Superior al Magistraturii

Articolul 273. Personalul şi salarizarea personalului secretariatului Consiliului Superior al Magistraturii

Articolul 28. Sigiliul şi sediul

Articolul 29. Raportul Consiliului Superior al Magistraturii

 

Capitolul V

DISPOZIŢII FINALE

Articolul 30. Intrarea în vigoare

 

 

 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Consiliul Superior al Magistraturii – organ de autoadministrare judecătorească

(1) Consiliul Superior al Magistraturii este un organ independent, format în vederea organizării şi funcţionării sistemului judecătoresc, şi este garantul independenţei autorităţii judecătoreşti.

(2) Consiliul Superior al Magistraturii exercită autoadministrarea judecătorească.

 

Articolul 2. Cadrul juridic

Modul de organizare şi de funcţionare ale Consiliului Superior al Magistraturii este reglementat de Constituţie, de legile privind organizarea judecătorească, cu privire la statutul judecătorului, de prezenta lege şi de alte acte normative.

 

Articolul 3. Componenţa

(1) Consiliul Superior al Magistraturii este constituit din 12 membri.

(2) În componenţa Consiliului Superior al Magistraturii intră judecători şi persoane care se bucură de o înaltă reputaţie profesională şi integritate personală, cu experienţă în domeniul dreptului sau în alt domeniu relevant prevăzut la art.31 alin.(11) lit.c), care nu activează în cadrul puterii legislative, executive sau judecătoreşti şi nu sunt afiliate politic. Cel puţin 4 dintre aceştia trebuie să aibă experienţă în domeniul dreptului.

(3) Şase membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, care nu fac parte din rândul judecătorilor, sunt selectaţi în mod deschis şi transparent de către Comisia juridică, numiri şi imunităţi, în baza unui concurs public, şi sunt numiţi prin hotărârea Parlamentului cu votul a trei cincimi dintre deputaţii aleşi. Modul de organizare a concursului se stabileşte de Parlament. Concursul se organizează până la expirarea mandatului membrilor numiţi anterior şi constă din examinarea dosarelor şi audierea candidaţilor în şedinţă publică. Comisia juridică, numiri şi imunităţi întocmeşte avize argumentate pentru fiecare candidat selectat şi propune Parlamentului numirea acestora.

Notă: Se declară neconstituţional alin.(3) art.3, conform Hot. Curţii Constituţionale nr.22 din 01.10.2024, în vigoare 01.10.2024

 

(31) Candidaţii la funcţia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii prevăzuţi la alin.(3) sunt supuşi evaluării integrităţii de către Comisia independentă de evaluare a integrităţii candidaţilor la funcţia de membru în organele de autoadministrare ale judecătorilor şi procurorilor, constituită în baza legii. Decizia comisiei se include în dosarul candidatului. Candidatul care nu a promovat evaluarea nu poate fi inclus în buletinul de vot.

(32) Dacă procedura de numire de către Parlament a membrilor prevăzuţi la alin.(3) a eşuat, chestiunea respectivă se include, după consultarea fracţiunilor parlamentare, în ordinea de zi a şedinţei Parlamentului din cadrul aceleiaşi sesiuni, după 15 zile lucrătoare, membrii respectivi urmând a fi numiţi cu votul a trei cincimi dintre deputaţii aleşi.

(33) Dacă din doua încercări nu reuşeşte să numească toţi membrii Consiliului Superior al Magistraturii menţionaţi la alin.(3), Parlamentul poate numi membrii Consiliului Superior al Magistraturii în locurile vacante cu simpla majoritate, cu condiţia ca aceştia să obţină avizul pozitiv al comisiei de experţi independenţi. Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea comisiei respective se aprobă de Parlament. Comisia de experţi independenţi este formată din:

a) Avocatul Poporului (Ombudsmanul);

b) un avocat desemnat de către Consiliul Uniunii Avocaţilor;

c) un judecător desemnat de Plenul Curţii Supreme de Justiţie;

d) un procuror desemnat de Consiliul Superior al Procurorilor;

e) un membru desemnat de Preşedintele Republicii Moldova.

(34) În urma unui interviu public, comisia menţionată la alin.(33) emite un aviz cu privire la fiecare candidat rămas în concurs. Comisia emite un aviz pozitiv doar dacă se convinge că, în calitate de membru, candidatul va contribui eficient la realizarea mandatului Consiliului Superior al Magistraturii şi nu va pune în pericol independenţa acestuia sau a sistemului judecătoresc.

(4) Şase membri ai Consiliului Superior al Magistraturii din rândul judecătorilor sunt aleşi prin vot secret de către Adunarea Generală a Judecătorilor, după cum urmează: patru – din cadrul judecătoriilor, unul – din cadrul curţilor de apel şi unul – din cadrul Curţii Supreme de Justiţie. Se consideră aleşi în calitate de membri ai Consiliului Superior al Magistraturii candidaţii judecători care au acumulat cel mai mare număr de voturi. Ceilalţi candidaţi se consideră membri supleanţi, care suplinesc funcţiile vacante de membri ai Consiliului Superior al Magistraturii din rândul judecătorilor corespunzător nivelului instanţelor judecătoreşti pentru care au fost aleşi, în ordinea descrescătoare a numărului de voturi obţinute. În cazul parităţii de voturi între candidaţii la funcţiile vacante de membri ai Consiliului Superior al Magistraturii din rândul judecătorilor corespunzător nivelului instanţelor judecătoreşti, precum şi în cazul supleanţilor, paritatea se soluţionează prin tragerea la sorţi, conform modalităţii aprobate de Adunarea Generală a Judecătorilor.

(5) Consiliul Superior al Magistraturii anunţă data desfăşurării şedinţei Adunării Generale a Judecătorilor, la care urmează să fie aleşi membrii acestuia, cu cel puţin două luni până la data şedinţei. Candidaţii la funcţia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii depun dosarele de participare în adresa Consiliului Superior al Magistraturii cu cel puţin 30 de zile până la data desfăşurării şedinţei Adunării Generale a Judecătorilor. Lista candidaţilor şi dosarele de participare depuse se publică pe pagina web oficială a Consiliului Superior al Magistraturii în următoarea zi lucrătoare după expirarea termenului-limită pentru depunerea dosarelor.

(6) Candidaţii la funcţia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii din rândul judecătorilor au dreptul să desfăşoare campanie de promovare (electorală). Preşedinţii instanţelor de judecată facilitează întâlnirile candidaţilor cu judecătorii.

(7) Pentru asigurarea activităţii Consiliului Superior al Magistraturii, judecătorii aleşi de Adunarea Generală a Judecătorilor sunt detaşaţi pe durata exercitării mandatului de membru al Consiliului Superior al Magistraturii. După obţinerea calităţii de membru, funcţiile administrative deţinute anterior de către membrii judecători ai Consiliului Superior al Magistraturii devin vacante de drept.

(8) Pe durata exercitării mandatului de membru al Consiliului Superior al Magistraturii, membrii numiţi conform alin.(3) nu pot desfăşura activităţi de reprezentare în judecătorii, la curţile de apel şi la Curtea Supremă de Justiţie.

[Art.3 modificat prin Legea nr.246 din 29.07.2022, în vigoare 26.08.2022]

[Art.3 completat prin Legea nr.26 din 10.03.2022, în vigoare 16.03.2022]

[Art.3 în redacţia Legii nr.103 din 24.08.2021, în vigoare 17.09.2021]

[Art.3 modificat prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 19.10.2018]

[Art.3 modificat prin Legea nr.280 din 21.11.2013, în vigoare 06.12.2013]

 

Articolul 31. Condiţiile pentru a putea fi ales în funcţia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii

(1) În funcţia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii din rândul judecătorilor poate fi ales candidatul care întruneşte următoarele condiţii:

a) are o vechime în funcţie de judecător de cel puţin 2 ani efectiv lucraţi;

b) nu a fost sancţionat disciplinar sau termenul de acţiune a sancţiunii disciplinare a expirat;

c) a promovat evaluarea efectuată de către Comisia independentă de evaluare a integrităţii candidaţilor la funcţia de membru în organele de autoadministrare ale judecătorilor şi procurorilor.

(11) În funcţia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii care nu face parte din rândul judecătorilor poate fi aleasă persoana care întruneşte următoarele condiţii:

a) are înaltă reputaţie profesională;

b) are integritate personală;

c) are experienţă în domeniul dreptului sau al ştiinţelor politice, economiei, psihologiei de cel puţin 10 ani;

d) nu activează, la momentul depunerii cererii, în cadrul organelor puterii legislative, executive sau judecătoreşti;

e) nu este afiliată politic.

(2) Dosarul de participare al candidatului conţine:

a) curriculum vitae;

b) scrisoare de motivare;

c) platforma care include principalele obiective pe care le va urmări dacă va fi ales membru al Consiliului Superior al Magistraturii;

d) decizia Comisiei independente de evaluare a integrităţii candidaţilor la funcţia de membru în organele de autoadministrare ale judecătorilor şi procurorilor.

(3) În cazul în care candidatul nu întruneşte condiţiile prevăzute la alin.(1) şi (11) a depus dosarul tardiv sau dosarul nu conţine documentele prevăzute la alin.(2) lit.a)–c), Consiliul Superior al Magistraturii sau, respectiv, Comisia juridică, numiri şi imunităţi exclude din concurs candidatul respectiv.

[Art.31 modificat prin Legea nr.246 din 29.07.2022, în vigoare 26.08.2022]

[Art.31 modificat prin Legea nr.26 din 10.03.2022, în vigoare 16.03.2022]

[Art.31 introdus prin Legea nr.103 din 24.08.2021, în vigoare 17.09.2021]

 

Articolul 4. Competenţa Consiliului Superior al Magistraturii

(1) Întru exercitarea funcţiilor sale, Consiliul Superior al Magistraturii are următoarele competenţe referitoare la cariera judecătorilor:

a) face propuneri Preşedintelui Republicii Moldova de numire în funcţie a judecătorilor sau de promovare a acestora la o instanţă superioară;

a1) transferă judecătorii la o instanţă de acelaşi nivel sau la o instanţă inferioară, eliberează din funcţie judecătorii, numeşte şi eliberează din funcţie preşedinţii sau vicepreşedinţii de instanţă;

b) primeşte jurămîntul judecătorilor;

c) aprobă regulamentele privind selecţia candidaţilor la funcţia de judecător şi privind evaluarea performanţelor judecătorilor, ale preşedinţilor şi ale vicepreşedinţilor instanţelor judecătoreşti, precum şi planul de evaluare a performanţelor acestora;

d) aprobă regulamentul de desfăşurare a concursului pentru suplinirea funcţiilor vacante de judecător, de preşedinte sau de vicepreşedinte al instanţei şi asigură organizarea şi desfăşurarea concursului;

e) dispune interimatul funcţiei de preşedinte sau de vicepreşedinte al judecătoriei, al Curţii de Apel sau al Curţii Supreme de Justiţie, în cazul vacanţei funcţiei sau suspendării din funcţie a acestora, pînă la completarea funcţiei vacante în modul stabilit de lege sau anularea suspendării;

f) aplică măsuri de încurajare în privinţa judecătorilor;

g) numeşte membrii Colegiului pentru selecţia şi evaluarea judecătorilor, conform competenţei sale.

(2) Întru exercitarea funcţiilor sale, Consiliul Superior al Magistraturii are următoarele competenţe în domeniul instruirii iniţiale şi continue a judecătorilor şi a personalului secretariatului instanţelor judecătoreşti:

a) desemnează judecătorii în cadrul Consiliului Institutului Naţional al Justiţiei;

b) aprobă strategia privind formarea iniţială şi continuă a judecătorilor, prezintă opinia asupra planului de acţiuni pentru implementarea acesteia;

c) examinează şi prezintă opinia asupra regulamentului de organizare a concursului de admitere în Institutul Naţional al Justiţiei, asupra programelor didactice şi a planurilor de învăţămînt pentru cursurile de formare iniţială şi continuă în cadrul Institutului, asupra regulamentului de organizare a concursului pentru suplinirea posturilor didactice, precum şi asupra componenţei comisiilor pentru examenele de admitere şi de absolvire a Institutului Naţional al Justiţiei;

 

[Lit.c2) alin.(2) art.4 abrogată prin Legea nr.226 din 31.07.2024, în vigoare 05.09.2024]

 

d) prezintă, anual, pînă la 31 martie, Institutului Naţional al Justiţiei propunerile privind numărul de locuri ce vor fi scoase la concursul de admitere pentru formarea iniţială a candidaţilor la funcţia de judecător în anul următor;

e) examinează contestaţiile la hotărîrile Colegiului pentru selecţia şi evaluarea judecătorilor.

(3) Întru exercitarea funcţiilor sale, Consiliul Superior al Magistraturii are următoarele competenţe în domeniul respectării disciplinei şi eticii judecătorilor:

a) adoptă hotărîri privind petiţiile cetăţenilor în problemele ce ţin de etica judecătorilor;

b) examinează contestaţiile hotărîrilor emise de colegiul disciplinar;

c) în baza hotărârii colegiului disciplinar, decide eliberarea din funcţia de judecător;

c1) în baza hotărârii colegiului disciplinar, decide privind eliberarea din funcţia de preşedinte sau de vicepreşedinte al instanţei de judecată;

 

[Lit.d) alin.(3) art.4 abrogată prin Legea nr.107 din 28.05.2015, în vigoare 26.06.2015]

 

[Lit.e) şi f) alin.(3) art.4 abrogate prin Legea nr.134 din 17.06.2016, în vigoare 01.08.2016]

 

[Lit.g) alin.(3) art.4 abrogată prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 19.10.2018]

 

(4) Întru exercitarea funcţiilor sale, Consiliul Superior al Magistraturii are următoarele competenţe în domeniul administrării instanţelor judecătoreşti:

a) audiază informaţia Ministerului Justiţiei referitoare la activitatea privind asigurarea organizatorică, materială şi financiară a instanţelor judecătoreşti;

b) aprobă Regulamentul privind modul de repartizare aleatorie a dosarelor pentru examinare în instanţele judecătoreşti, care asigură transparenţa, obiectivitatea şi imparţialitatea acestui proces;

c) examinează, confirmă şi propune, în modul stabilit de legislaţia în vigoare, proiectul bugetelor instanţelor judecătoreşti;

d) prezintă anual, dar nu mai tîrziu de 1 aprilie, Parlamentului şi Preşedintelui Republicii Moldova un raport asupra modului de organizare şi funcţionare a instanţelor judecătoreşti în anul precedent;

d1) colaborează cu societatea civilă şi mass-media pentru informarea publicului despre activitatea Consiliului Superior al Magistraturii şi a instanţelor judecătoreşti;

e) aprobă structura aparatului Consiliului Superior al Magistraturii, numeşte, promovează, transferă şi eliberează din funcţie angajaţii aparatului, aplică faţă de aceştia măsuri de încurajare şi sancţiuni disciplinare;

f) acordă concediile de odihnă anuale preşedinţilor şi vicepreşedinţilor instanţelor judecătoreşti.

(5) În scopul realizării funcţiilor sale, Consiliul Superior al Magistraturii poate avea şi alte competenţe în condiţiile legii.

(51) În calitate de organ de autoadministrare judecătorească şi de garant al independenţei autorităţii judecătoreşti, Consiliul Superior al Magistraturii poate sesiza Curtea Constituţională pentru a se pronunţa asupra constituţionalităţii actelor normative care vizează sistemul judecătoresc.

(6) În vederea realizării corespunzătoare a funcţiilor sale, Consiliul Superior al Magistraturii aprobă acte normative întru executarea prevederilor legislaţiei din domeniul organizării şi funcţionării sistemului judecătoresc.

(7) Consiliul Superior al Magistraturii întocmeşte şi păstrează dosarele personale ale judecătorilor din instanţele judecătoreşti.

[Art.4 modificat prin Legea nr.226 din 31.07.2024, în vigoare 05.09.2024]

[Art.4 modificat prin Legea nr.340 din 24.11.2023, în vigoare 07.12.2023]

[Art.4 modificat prin Legea nr.5 din 02.02.2023, în vigoare 18.04.2023]

[Art.4 modificat prin Legea nr.246 din 29.07.2022, în vigoare 26.08.2022]

[Art.4 completat prin Legea nr.99 din 11.06.2020, în vigoare 03.10.2020]

[Art.4 completat prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 19.10.2018]

[Art.4 modificat prin Legea nr.85 din 28.04.2016, în vigoare 01.01.2017]

[Art.4 modificat prin Legea nr.134 din 17.06.2016, în vigoare 01.08.2016]

[Art.4 modificat prin Legea nr.107 din 28.05.2015, în vigoare 26.06.2015]

 

Articolul 5. Preşedintele

(1) Preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii este ales prin vot secret, pentru o perioadă de doi ani, cu votul majorităţii membrilor Consiliului şi îşi exercită activitatea pe bază permanentă. Preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii nu poate fi reales.

(2) În absenţa preşedintelui, funcţiile lui sînt exercitate de un membru al Consiliului, numit prin hotărîre a Consiliului Superior al Magistraturii.

[Alin.(3) art.5 abrogat prin Legea nr.246 din 29.07.2022, în vigoare 26.08.2022]

 

[Art.5 modificat prin Legea nr.246 din 29.07.2022, în vigoare 26.08.2022]

[Art.5 modificat prin Legea nr.117 din 09.07.2020, în vigoare 17.07.2020]

 

Articolul 6. Atribuţiile Preşedintelui

Preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii:

a) convoacă şi prezidează şedinţele Consiliului;

b) coordonează activitatea Consiliului şi repartizează materialele spre examinare, desemnează un raportor pentru prezentarea materialelor examinate;

c) reprezintă Consiliul în faţa autorităţilor publice din ţară şi din străinătate;

d) organizează şi implementează sistemul de control intern managerial şi poartă răspundere managerială pentru administrarea bugetului instituţiei şi a patrimoniului public aflat în gestiune;

d1) în perioada dintre şedinţele Consiliului, emite dispoziţii privind delegarea judecătorilor şi inspectorilor-judecători pentru participare la seminare, conferinţe, cursuri de instruire şi deplasări în interes de serviciu, care ulterior se aprobă la şedinţa Consiliului;

e) exercită alte atribuţii în condiţiile legii.

[Art.6 completat prin Legea nr.226 din 31.07.2024, în vigoare 05.09.2024]

[Art.6 modificat prin Legea nr.6 din 06.02.2020, în vigoare 28.03.2020]

[Art.6 modificat prin Legea nr.172 din 27.07.2018, în vigoare 24.08.2018]

 

Articolul 7. Organele specializate

(1) Organele specializate sînt:

a) Colegiul pentru selecţia şi evaluarea judecătorilor;

 

[Lit.b) alin.(1) art.7 abrogată prin Legea nr.340 din 24.11.2023, în vigoare 07.12.2023]

 

c) colegiul disciplinar;

d) inspecţia judiciară.

(2) Competenţa, modul de organizare şi de funcţionare a colegiilor şi a inspecţiei judiciare sînt stabilite prin legi şi prin regulamentele aprobate de Consiliul Superior al Magistraturii.

[Art.7 modificat prin Legea nr.246 din 29.07.2022, în vigoare 26.08.2022]

[Art.7 completat prin Legea nr.5 din 02.02.2023, în vigoare 18.04.2023]

[Art.7 modificat prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 19.10.2018]

 

Articolul 71. Inspecţia judiciară

(1) Inspecţia judiciară este un organ independent, constituit din 7 inspectori-judecători, care dispune de autonomie funcţională.

(2) Durata mandatului de inspector-judecător este de 6 ani. Inspectorul-judecător poate fi numit doar pentru un singur mandat.

(3) Poate fi aleasă în funcţia de inspector-judecător persoana care deţine diploma de licenţiat în drept sau echivalentul acesteia, cu o vechime în specialitatea juridică de cel puţin 7 ani şi o reputaţie ireproşabilă, în condiţiile stabilite la art.6 alin.(4) din Legea nr.544-XIII din 20 iulie 1995 cu privire la statutul judecătorului, şi care nu a exercitat funcţia de judecător pe parcursul ultimilor 3 ani. Este declarat ales candidatul care a acumulat mai mult de jumătate din voturile membrilor Consiliului Superior al Magistraturii.

(31) Activitatea inspectorului-judecător este supusă evaluării o dată la doi ani de către Consiliul Superior al Magistraturii. Procedura şi criteriile de evaluare sunt stabilite în Regulamentul privind evaluarea performanţelor inspectorului-judecător, aprobat de Consiliul Superior al Magistraturii.

(32) Inspectorul-judecător evaluat negativ se revocă din funcţie în baza hotărârii Consiliului Superior al Magistraturii.

(33) Temeiul şi cauzele revocării sau ale eliberării din funcţie din motive imputabile inspectorului-judecător se indică în hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii.

(4) Inspecţia judiciară este condusă de către un inspector-judecător principal, desemnat de Consiliul Superior al Magistraturii, pe durata mandatului, din rîndul inspectorilor-judecători.

(41) Salariul inspectorului-judecător şi al inspectorului-judecător principal se stabileşte conform legislaţiei privind sistemul de salarizare în sectorul bugetar.

(5) În exerciţiul atribuţiilor sale, inspectorul-judecător beneficiază de inviolabilitatea prevăzută la art.19 din Legea cu privire la statutul judecătorului.

(6) Inspecţia judiciară are următoarele competenţe:

a) verifică activitatea organizatorică a instanţelor judecătoreşti la înfăptuirea justiţiei;

a1) verifică corectitudinea repartizării aleatorii a dosarelor pentru examinare în instanţele judecătoreşti;

b) examinează petiţiile cetăţenilor în probleme ce ţin de etica judiciară, adresate Consiliului Superior al Magistraturii, solicitînd în mod obligatoriu explicaţia scrisă a judecătorului vizat în petiţie;

b1) verifică sesizările sau, după caz, se autosesizează privind faptele care pot constitui abateri disciplinare;

 

[Lit.c) alin.(6) art.71 abrogată prin Legea nr.226 din 31.07.2024, în vigoare 01.01.2025]

 

d) studiază temeiurile respingerii de către Preşedintele Republicii Moldova a candidaturii propuse de Consiliul Superior al Magistraturii pentru numirea în funcţia de judecător, cu prezentarea unei note informative Consiliului Superior al Magistraturii şi persoanei vizate.

(61) Desfăşurarea activităţii inspecţiei judiciare este asigurată de o subdiviziune distinctă din cadrul Secretariatului Consiliului Superior al Magistraturii.

(7) Asigurarea tehnico-materială a activităţii inspecţiei judiciare se efectuează de Consiliul Superior al Magistraturii în conformitate cu legea bugetului.

(8) Inspectorii-judecători beneficiază de instruire continuă gratuită, în modul şi în limitele stabilite de lege.

[Art.71 modificat prin Legea nr.226 din 31.07.2024, în vigoare 01.01.2025]

[Art.71 completat prin Legea nr.5 din 02.02.2023, în vigoare 18.04.2023]

[Art.71 modificat prin Legea nr.246 din 29.07.2022, în vigoare 26.08.2022]

[Art.71 modificat prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 01.01.2019]

[Art.71 modificat prin Legea nr.271 din 23.11.2018, în vigoare 01.12.2018]

[Art.71 modificat prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 19.10.2018]

[Art.71 completat prin Legea nr.48 din 07.06.2018, în vigoare 29.06.2018]

[Art.71 completat prin Legea nr.107 din 28.05.2015, în vigoare 26.06.2015]

 

Articolul 72. Verificarea activităţii organizatorice a instanţelor judecătoreşti la înfăptuirea justiţiei

(1) Activitatea organizatorică a instanţelor judecătoreşti la înfăptuirea justiţiei se verifică cu scopul de a asigura:

a) celeritatea procesului;

b) transparenţa activităţii de înfăptuire a justiţiei şi deschiderea faţă de societate;

c) eficienţa activităţii instanţelor judecătoreşti, a judecătorilor şi a personalului instanţelor;

d) respectarea Codului de etică al judecătorului;

e) conduita profesională înaltă a personalului instanţelor judecătoreşti;

f) perfecţionarea continuă a performanţelor judecătorilor şi ale personalului instanţelor judecătoreşti.

(2) Activitatea organizatorică a instanţelor judecătoreşti la înfăptuirea justiţiei poate fi verificată în două forme:

a) control ordinar – pentru examinarea unui caz concret sau a unui domeniu de activitate distinct;

b) control complex – pentru examinarea întregii activităţi de înfăptuire a justiţiei.

(3) Controalele ordinare şi cele complexe pot avea caracter planificat sau inopinat.

(4) În scopul desfăşurării controalelor planificate ale activităţii organizatorice a instanţelor judecătoreşti se elaborează şi se aprobă planuri anuale de verificare a instanţelor.

(5) Controalele complexe planificate ale activităţii organizatorice a fiecărei instanţe judecătoreşti, în modul stabilit de prezentul articol, se desfăşoară cel puţin o dată la 3 ani.

(6) După încheierea controlului, dar nu mai tîrziu de o lună de la data încheierii, se întocmeşte un proiect al actului de control, care este prezentat spre informare instanţei supuse controlului, aceasta fiind în drept să prezinte comentarii şi obiecţii pe marginea proiectului în cauză.

(7) Actul final al controlului se întocmeşte în termen de 10 zile lucrătoare de la data prezentării obiecţiilor sau de la data expirării termenului pentru prezentarea acestora şi se publică pe pagina web a Consiliului Superior al Magistraturii.

(8) Subiecţii care nu sînt de acord cu rezultatele controlului, în termen de 10 zile lucrătoare de la data prezentării acestora pentru informare, sînt în drept să prezinte în formă scrisă obiecţiile lor Consiliului Superior al Magistraturii. În acest caz, rezultatele controlului vor fi examinate la şedinţa Consiliului Superior al Magistraturii.

(9) Volumul, metodele, temeiurile şi procedura de verificare a activităţii organizatorice a instanţelor judecătoreşti la înfăptuirea justiţiei se aprobă de Consiliul Superior al Magistraturii.

 

Articolul 73. Răspunderea inspectorului-judecător

(1) Inspectorul-judecător poartă răspundere pentru acţiunile sau inacţiunile sale săvârşite în exercitarea mandatului, în conformitate cu prezenta lege şi art.23 din Legea nr.199/2010 cu privire la statutul persoanelor cu funcţie de demnitate publică.

(2) Procedura disciplinară în privinţa inspectorului-judecător poate fi pornită în baza sesizării inspectorului-judecător principal, a membrului Consiliului Superior al Magistraturii, a judecătorului sau a asociaţiei profesionale a judecătorilor. Cerinţele de formă şi conţinut ale sesizării prevăzute la art.20 din Legea nr.178/2014 cu privire la răspunderea disciplinară a judecătorilor se aplică în mod corespunzător.

(3) Constituie abatere disciplinară a inspectorului-judecător:

a) imixtiunea în activitatea judecătorilor sau intervenţiile de orice natură pentru soluţionarea unor cereri, pretinderea sau acceptarea soluţionării intereselor personale sau ale membrilor familiei altfel decât în limitele prevederilor legislaţiei în vigoare;

b) desfăşurarea activităţilor publice cu caracter politic;

c) încălcarea, din motive imputabile, a termenelor de examinare a petiţiilor aflate în procedură sau încălcarea normelor legislaţiei;

d) încălcarea prevederilor legislaţiei referitoare la obligativitatea depunerii declaraţiei cu privire la venituri şi proprietate şi a declaraţiei de interese personale;

e) refuzul nejustificat de a îndeplini o atribuţie de serviciu;

f) absenţele nemotivate de la serviciu, dacă acestea au afectat activitatea inspecţiei judiciare;

g) atitudinea nedemnă în procesul disciplinar faţă de colegi, membrii Colegiului disciplinar, autorul sesizării, avocaţi sau alte persoane.

(4) În condiţiile legii, inspectorului-judecător îi pot fi aplicate următoarele sancţiuni disciplinare:

a) avertisment;

b) mustrare;

c) eliberare din funcţia de inspector-judecător.

(5) Inspectorul-judecător este în drept să prezinte explicaţii pe marginea abaterii disciplinare.

(6) Sancţiunea disciplinară se aplică prin hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii.

(7) Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii prevăzută la alin.(6) din prezentul articol poate fi contestată în condiţiile prevăzute la art.25.

[Art.73 introdus prin Legea nr.5 din 02.02.2023, în vigoare 18.04.2023]

 

Articolul 8. Relaţiile cu alte autorităţi

(1) În relaţiile cu autorităţile publice, Consiliul Superior al Magistraturii este independent şi se supune în activitatea sa doar Constituţiei şi legilor.

(2) Consiliul Superior al Magistraturii poate sesiza Parlamentul, Preşedintele Republicii Moldova şi Guvernul cu privire la orice problemă care, potrivit legii, ţine de competenţa sa.

(3) Consiliul Superior al Magistraturii întreţine legături cu organisme similare din alte ţări în probleme de funcţionare şi administrare a justiţiei.

 

Articolul 81. Transparenţa activităţii Consiliului Superior al Magistraturii

(1) Activitatea Consiliului Superior al Magistraturii este transparentă şi se realizează prin asigurarea accesului societăţii şi al mass-media la informaţiile privind activitatea Consiliului.

(2) Şedinţele Consiliului Superior al Magistraturii sînt publice, cu excepţia cazurilor în care, la cererea motivată a preşedintelui sau a cel puţin trei membri, se hotărăşte ca şedinţele să fie închise în vederea protejării informaţiei ce constituie secret de stat sau a cazului în care, datorită unor împrejurări speciale, caracterul public poate prejudicia interesele justiţiei sau poate aduce atingere vieţii private a persoanelor. Hotărîrea motivată cu privire la declararea şedinţei închise se adoptă cu votul majorităţii membrilor prezenţi.

(3) Consiliul Superior al Magistraturii creează condiţii şi întreprinde măsurile necesare pentru a asigura participarea reprezentanţilor mass-media şi a persoanelor interesate la şedinţele sale.

(4) Agenda şedinţei Consiliului Superior al Magistraturii, proiectele de hotărîri şi materialele adiţionale care urmează a fi supuse examinării în partea ce nu conţine informaţii care nu pot fi publicate se plasează pe pagina web a Consiliului cu cel puţin 3 zile înainte de şedinţă.

(5) Şedinţele Consiliului Superior al Magistraturii se înregistrează prin utilizarea mijloacelor video şi audio şi se consemnează în procese-verbale, care se plasează pe pagina web a Consiliului.

(6) Regulamentele aprobate de Consiliul Superior al Magistraturii şi anunţurile privind lansarea concursurilor pentru suplinirea funcţiilor de judecător se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

(7) Hotărîrile adoptate de Consiliul Superior al Magistraturii, de organele specializate, inclusiv cele adoptate în cadrul şedinţelor închise, opiniile separate ale membrilor Consiliului, precum şi rapoartele anuale ale Consiliului se publică pe pagina web oficială a Consiliului Superior al Magistraturii. Hotărîrile Consiliului Superior al Magistraturii prin care acesta îşi expune acordul sau dezacordul pentru pornirea urmăririi penale în condiţiile art.19 alin.(4) din Legea nr.544/1995 cu privire la statutul judecătorului se publică pe pagina web oficială a Consiliului Superior al Magistraturii, cu anonimizarea datelor cu privire la identitatea judecătorului.

[Art.81 modificat prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 19.10.2018]

 

Capitolul II

STATUTUL DE MEMBRU AL CONSILIULUI

SUPERIOR AL MAGISTRATURII

Articolul 9. Durata mandatului

(1) Durata mandatului de membru al Consiliului Superior al Magistraturii este de 6 ani. Aceeaşi persoană poate fi numită sau aleasă în funcţia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii doar o singură dată.

(2) Membrul Consiliului Superior al Magistraturii continuă să îşi exercite atribuţiile şi după expirarea mandatului, până la preluarea funcţiei de către membrul care urmează să-l substituie.

Notă: Se declară neconstituţional alin.(2) art.9, conform Hot. Curţii Constituţionale nr.22 din 01.10.2024, în vigoare 01.10.2024

 

[Art.9 modificat prin Legea nr.246 din 29.07.2022, în vigoare 26.08.2022]

[Art.9 completat prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 19.10.2018]

 

Articolul 10. Drepturile

Membrul Consiliului Superior al Magistraturii este în drept:

a) să ia cunoştinţă de materialele prezentate Consiliului spre examinare;

b) să participe la examinarea lor;

c) să facă demersuri, să-şi expună argumentele şi să prezinte materiale suplimentare;

d) să solicite instanţelor judecătoreşti, Ministerului Justiţiei, altor instituţii şi organizaţii informaţiile şi documentele necesare îndeplinirii atribuţiilor sale;

e) să propună spre examinare în şedinţă probleme ce ţin de competenţa Consiliului;

f) să participe la adoptarea de hotărîri prin vot şi să-şi expună, după caz, opinia separată;

j) să beneficieze de alte drepturi în condiţiile legii.

 

Articolul 11. Obligaţiunile

(1) Membrul Consiliului Superior al Magistraturii este obligat:

a) să-şi exercite atribuţiile în conformitate cu legea;

b) să asigure ocrotirea drepturilor şi libertăţilor magistraţilor, onoarei şi demnităţii lor în condiţiile legii;

c) să contribuie la promovarea principiului independenţei autorităţii judecătoreşti;

d) să păstreze secretul deliberărilor şi confidenţialitatea lucrărilor;

e) să voteze pro sau contra la adoptarea de hotărîri;

f) să depună, în condiţiile legii, declaraţia de avere şi interese personale;

g) să respecte prevederile legale privind conflictul de interese şi regimul juridic al incompatibilităţilor şi interdicţiilor.

(2) Membrii Consiliului Superior al Magistraturii care nu fac parte din rândul judecătorilor sînt obligaţi să respecte incompatibilităţile şi interdicţiile specificate la art.8 alin.(1) lit.b)–d) din Legea nr.544/1995 cu privire la statutul judecătorului.

[Art.11 modificat prin Legea nr.147 din 09.06.2023, în vigoare 21.06.2023]

[Art.11 modificat prin Legea nr.246 din 29.07.2022, în vigoare 26.08.2022]

[Art.11 modificat prin Legea nr.134 din 17.06.2016, în vigoare 01.08.2016]

 

Articolul 12. Încetarea mandatului

(1) Mandatul de membru al Consiliului Superior al Magistraturii încetează în caz de:

a) expirare;

b) demisie;

c) cerere proprie;

d) revocare;

e) deces.

(2) Revocarea mandatului de membru al Consiliului Superior al Magistraturii se efectuează:

a) în caz de rămînere definitivă a actului de constatare prin care s-a stabilit emiterea/adoptarea de către acesta a unui act administrativ, încheierea directă sau prin intermediul unei persoane terţe a unui act juridic, luarea sau participarea la luarea unei decizii cu încălcarea dispoziţiilor legale privind conflictul de interese;

b) în caz de aflare în incompatibilitate, fapt stabilit prin actul de constatare rămas definitiv;

b1) în caz de nedepunere de către acesta a declaraţiei de avere şi interese personale sau refuz de a o depune, în condiţiile art.27 alin.(8) din Legea nr.132 din 17 iunie 2016 cu privire la Autoritatea Naţională de Integritate;

b2) în caz de dispunere de către instanţa de judecată, prin hotărîre irevocabilă, a confiscării averii nejustificate;

c) în caz de absenţă nemotivată la mai mult de trei şedinţe consecutive;

d) în caz de încălcare de către membrul judecător a incompatibilităţilor şi a interdicţiilor specificate la art.8 din Legea nr.544/1995 cu privire la statutul judecătorului sau în cazul încălcării de către un membru care nu face parte din rândul judecătorilor a incompatibilităţilor şi a interdicţiilor specificate la art.8 alin.(1) lit.b)–d) din Legea nr.544/1995 cu privire la statutul judecătorului.

(3) Revocarea mandatului de membru al Consiliului Superior al Magistraturii se efectuează cu votul a 2/3 dintre membrii acestuia.

[Art.12 modificat prin Legea nr.246 din 29.07.2022, în vigoare 26.08.2022]

[Art.12 modificat prin Legea nr.134 din 17.06.2016, în vigoare 01.08.2016]

 

Articolul 13. Completarea vacanţei

(1) În caz de încetare a mandatului de membru al Consiliului Superior al Magistraturii în temeiul art.12 alin.(1) lit.b)–e), mandatul va fi continuat de către membrul supleant ales în condiţiile art.3 alin.(4).

(2) În caz de vacanţă a funcţiei de membru al Consiliului Superior al Magistraturii prevăzut la art.3 alin.(3), vacanţa se completează urmînd aceeaşi procedură ca şi în cazul numirii.

[Art.13 modificat prin Legea nr.246 din 31.07.2023, în vigoare 18.08.2023]

 

Articolul 14. Legitimaţia

Membrul Consiliului Superior al Magistraturii primeşte legitimaţie de un model aprobat de Consiliul Superior al Magistraturii.

[Art.14 modificat prin Legea nr.246 din 29.07.2022, în vigoare 26.08.2022]

 

Capitolul III

ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII CONSILIULUI

SUPERIOR AL MAGISTRATURII

Articolul 15. Şedinţele

(1) Consiliul Superior al Magistraturii ca organ colegial îşi exercită atribuţiile în plen.

(2) Şedinţa Consiliului Superior al Magistraturii este deliberativă dacă la ea participă cel puţin două treimi din membrii care sunt în exerciţiul funcţiei şi nu se află în situaţiile menţionate la art.18 alin.(1).

Notă: Se declară neconstituţional alin.(2), conform Hot. Curţii Constituţionale nr.17 din 18.07.2024, în vigoare 18.07.2024

 

(21) În cazul suspendării mandatului de membru al Consiliului Superior al Magistraturii sau în cazul absenţei motivate a membrului Consiliului de la serviciu timp de mai mult de două luni, mandatul respectiv poate fi exercitat, în această perioadă, de către membrul supleant ales în condiţiile art.3 alin.(4).

 

[Alin.(3) art.15 abrogat prin Legea nr.153 din 05.07.2012, în vigoare 31.08.2012]

 

(4) La şedinţele Consiliului Superior al Magistraturii se citează în mod obligatoriu persoanele a căror problemă se examinează, cu excepţia cazurilor când se examinează:

a) propunerile prevăzute la art.23;

b) suspendarea din funcţie a judecătorului în legătură cu pornirea urmăririi penale;

c) aplicarea măsurilor speciale de investigaţii în cauza penală în care figurează judecătorii în funcţie.

[Art.15 completat prin Legea nr.226 din 31.07.2024, în vigoare 05.09.2024]

[Art.15 modificat prin Legea nr.246 din 29.07.2022, în vigoare 26.08.2022]

 

Articolul 16. Convocarea

(1) Convocarea în şedinţă a Consiliului Superior al Magistraturii se face la iniţiativa Preşedintelui acestuia.

(2) Consiliul Superior al Magistraturii poate fi convocat şi la iniţiativa a cel puţin 3 membri ai lui.

(3) Data, ora şi locul şedinţei, ordinea de zi, proiectele hotărîrilor ce urmează a fi adoptate şi materialele justificative ale acestora sînt aduse la cunoştinţa membrilor Consiliului Superior al Magistraturii cel mai tîrziu cu 3 zile înainte de şedinţă, cu excepţia cazurilor extraordinare.

 

Articolul 17. Procedura de examinare a problemelor

Examinarea problemelor ce urmează a fi soluţionate în şedinţă începe cu raportul Preşedintelui Consiliului Superior al Magistraturii sau al unui membru al lui, care a studiat în prealabil documentele şi materialele prezentate, după care sînt ascultate persoanele invitate la şedinţă, se cercetează documentele şi materialele necesare.

 

Articolul 18. Recuzarea şi autorecuzarea

(1) Membrul Consiliului Superior al Magistraturii nu poate participa la examinarea problemei şi urmează să fie recuzat dacă există împrejurări care exclud participarea lui la examinare sau împrejurări ce ar trezi îndoieli privind obiectivitatea lui. În cazul în care există astfel de împrejurări, membrul Consiliului este obligat să declare autorecuzarea.

(2) Pentru aceleaşi motive, recuzarea poate fi făcută de persoana a cărei problemă se examinează, precum şi de persoana care a prezentat materialele spre examinare.

(3) Recuzarea trebuie să fie motivată prin cerere scrisă sau verbală.

(4) Membrul recuzat al Consiliului Superior al Magistraturii nu participă la votarea cererii de recuzare.

(5) Dacă, în urma admiterii cererii de recuzare a mai multor membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, şedinţa nu este deliberativă, aceştia sînt substituiţi de membrii supleanţi.

[Art.18 modificat prin Legea nr.246 din 29.07.2022, în vigoare 26.08.2022]

[Art.18 completat prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 19.10.2018]

 

Articolul 19. Propunerea pentru numirea în funcţia de judecător, de preşedinte sau vicepreşedinte al instanţei judecătoreşti

(1) Consiliul Superior al Magistraturii face propuneri Preşedintelui Republicii Moldova referitor la numirea în funcţia de judecător a candidaţilor pentru aceste funcţii.

(2) Selectarea candidaţilor pentru funcţia de judecător, de preşedinte sau de vicepreşedinte al instanţei judecătoreşti se face de către Consiliul Superior al Magistraturii în baza hotărîrii Colegiului pentru selecţia şi evaluarea judecătorilor. Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii privind selectarea candidaţilor pentru funcţia de judecător şi hotărârea privind numirea în funcţiile de preşedinte sau de vicepreşedinte al instanţei judecătoreşti trebuie să fie motivate şi se adoptă prin votul deschis al membrilor Consiliului.

(3) Hotărîrea Consiliului Superior al Magistraturii cu propunerea respectivă de numire în funcţia de judecător, dosarul personal al candidatului însoţit de curriculum vitae din care să rezulte activitatea lui şi de proiectul de decret sau de hotărîrea privind numirea în funcţie, se înaintează de către preşedintele Consiliului.

(4) În cazul în care Preşedintele Republicii Moldova respinge candidatura propusă, Consiliul Superior al Magistraturii, în condiţiile art.11 din Legea cu privire la statutul judecătorului, poate propune aceeaşi sau altă candidatură pentru funcţia vacantă cu votul a două treimi din membrii săi.

[Art.19 modificat prin Legea nr.246 din 29.07.2022, în vigoare 26.08.2022]

 

Articolul 20. Promovarea la o instanţă superioară, transferarea la o instanţă de acelaşi nivel sau la o instanţă inferioară, detaşarea, suspendarea, demisia şi eliberarea din funcţie a judecătorului

(1) Chestiunile ce ţin de promovarea la o instanţă superioară, transferarea la o instanţă de acelaşi nivel sau la o instanţă inferioară, detaşarea, suspendarea, demisia şi eliberarea din funcţie a judecătorului sînt examinate de Consiliul Superior al Magistraturii în condiţiile legii.

 

[Alin.(2) art.20 abrogat prin Legea nr.226 din 31.07.2024, în vigoare 05.09.2024]

 

(3) Judecătorul poate fi detaşat din funcţie de către Consiliul Superior al Magistraturii în condiţiile art.241 din Legea cu privire la statutul judecătorului.

(31) Transferarea judecătorului la o instanţă de acelaşi nivel sau la o instanţă inferioară, promovarea judecătorului la o instanţă superioară, numirea în funcţia de preşedinte sau de vicepreşedinte al instanţei judecătoreşti şi eliberarea lui din funcţie se fac în baza recomandărilor Colegiului pentru selecţia şi evaluarea judecătorilor. Hotărîrea Consiliului Superior al Magistraturii privind transferarea judecătorului la o instanţă de acelaşi nivel sau la o instanţă inferioară, promovarea judecătorului la o instanţă superioară, numirea în funcţia de preşedinte sau de vicepreşedinte al instanţei şi eliberarea lui din funcţie trebuie să fie motivată şi este adoptată prin votul deschis al membrilor Consiliului.

(32) Participarea la concursul pentru promovarea într-o instanţă superioară, transferarea la o instanţă judecătorească de acelaşi nivel a membrilor Consiliului Superior al Magistraturii din rândul judecătorilor, precum şi a judecătorilor detaşaţi la Secretariatul Consiliului Superior al Magistraturii, se interzic pe perioada exercitării mandatului şi timp de 6 luni după expirarea termenului pentru care a fost dispusă detaşarea.

(4) Promovarea judecătorului la o instanţă superioară se face numai cu acordul acestuia, prin concurs, la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, de către Preşedintele Republicii Moldova. Transferarea judecătorului la o instanţă de acelaşi nivel sau la o instanţă inferioară se face numai cu acordul acestuia, de către Consiliul Superior al Magistraturii.

(5) Suspendarea din funcţie a judecătorului se efectuează de Consiliul Superior al Magistraturii în condiţiile art.24 din Legea cu privire la statutul judecătorului.

 

[Alin.(6)-(7) art.20 abrogate prin Legea nr.226 din 31.07.2024, în vigoare 05.09.2024]

 

(8) Consiliul Superior al Magistraturii sistează demisia judecătorului şi dispune încetarea plăţii indemnizaţiei viagere lunare în condiţiile art.26 din Legea cu privire la statutul judecătorului.

[Art.20 modificat prin Legea nr.226 din 31.07.2024, în vigoare 05.09.2024]

[Art.20 modificat prin Legea nr.340 din 24.11.2023, în vigoare 07.12.2023]

[Art.20 modificat prin Legea nr.5 din 02.02.2023, în vigoare 18.04.2023]

[Art.20 modificat prin Legea nr.246 din 29.07.2022, în vigoare 26.08.2022]

[Art.20 completat prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 19.10.2018]

 

Articolul 21. Validarea hotărîrilor colegiului disciplinar

[Art.21 abrogat prin Legea nr.107 din 28.05.2015, în vigoare 26.06.2015]

 

Articolul 22. Examinarea contestaţiilor împotriva hotărîrilor organelor specializate

(1) Contestaţiile împotriva hotărîrilor adoptate de Colegiul pentru selecţia şi evaluarea judecătorilor se examinează în cel mult 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării lor în Consiliul Superior al Magistraturii.

(2) Data, ora şi locul examinării contestaţiilor se comunică din timp persoanelor interesate.

(3) După examinarea contestaţiilor, Consiliul Superior al Magistraturii decide:

a) menţinerea fără modificare a hotărîrilor Colegiului pentru selecţia şi evaluarea judecătorilor;

 

[Lit.b) alin.(3) art.22 abrogată prin Legea nr.107 din 28.05.2015, în vigoare 26.06.2015]

 

c) admiterea contestaţiei şi remiterea hotărîrii spre reexaminare Colegiului pentru selecţia şi evaluarea judecătorilor, în cazul în care s-a constatat încălcarea procedurii de selectare sau de evaluare.

 

[Lit.d) alin.(3) art.22 abrogată prin Legea nr.107 din 28.05.2015, în vigoare 26.06.2015]

 

(4) Contestaţiile împotriva hotărîrilor adoptate de colegiul disciplinar se examinează conform prevederilor Legii nr.178 din 25 iulie 2014 cu privire la răspunderea disciplinară a judecătorilor.

[Art.22 modificat prin Legea nr.340 din 24.11.2023, în vigoare 07.12.2023]

[Art.22 modificat prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 19.10.2018]

[Art.22 modificat prin Legea nr.107 din 28.05.2015, în vigoare 26.06.2015]

 

Articolul 221. Examinarea informaţiilor privind comunicarea interzisă cu judecătorii

(1) Informaţiile privind comunicarea interzisă dintre un judecător cu un participant la proces sau cu alte persoane, inclusiv cu persoane cu funcţii de demnitate publică, prezentate în condiţiile stabilite la art.15 alin.(2) din Legea nr.544-XIII din 20 iulie 1995 cu privire la statutul judecătorului, precum şi informaţiile despre comunicarea interzisă prezentate de alte persoane interesate se examinează în cel mult 15 zile de la data înregistrării lor în Consiliul Superior al Magistraturii.

(2) După examinarea informaţiilor, Consiliul Superior al Magistraturii decide privind:

a) transmiterea informaţiei la adresa Procuraturii Generale în cazul în care sînt prezente elementele constitutive ale infracţiunii prevăzute la art.303 din Codul penal sau ale contravenţiei prevăzute la art.317 alin.(2) din Codul contravenţional;

b) informarea conducerii autorităţii sau a organelor de autoadministrare competente în cadrul cărora activează persoanele care au admis comunicarea interzisă cu judecătorul;

c) remiterea materialelor, conform procedurii stabilite de lege, pentru pornirea urmăririi disciplinare împotriva judecătorului în cazul în care acesta a admis comunicarea interzisă sau nu a informat în modul stabilit Consiliul Superior al Magistraturii despre comunicarea interzisă sau despre tentativa de comunicare interzisă.

[Art.221 introdus prin Legea nr.326 din 23.12.2013, în vigoare 25.02.2014]

 

Articolul 23. Asigurarea inviolabilităţii judecătorului

(1) Propunerea Procurorului General sau a prim-adjunctului, iar în lipsa acestuia – a adjunctului desemnat prin ordinul Procurorului General de pornire a urmăririi penale, de reţinere, de aducere silită, de arestare sau de percheziţie a judecătorului se examinează de către Consiliul Superior al Magistraturii imediat, dar nu mai tîrziu de 5 zile lucrătoare.

(2) Consiliul Superior al Magistraturii examinează propunerea Procurorului General sau a prim-adjunctului, iar în lipsa acestuia – a adjunctului desemnat prin ordinul emis de Procurorul General doar sub aspectul respectării condiţiilor sau a circumstanţelor prevăzute de Codul de procedură penală pentru dispunerea pornirii urmăririi penale, reţinerii, aducerii silite, arestării sau percheziţiei judecătorului, fără a-şi aroga atribuţiile unei instanţe judecătoreşti.

[Alin.(3) art.23 abrogat prin Legea nr.246 din 29.07.2022, în vigoare 26.08.2022]

 

[Art.23 modificat prin Legea nr.246 din 29.07.2022, în vigoare 26.08.2022]

[Art.23 modificat prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 19.10.2018]

 Se declară neconstituţional textul „fără a da apreciere calităţii şi veridicităţii materialelor prezentate” din alin.(2) al art.23, conform Hot. Curţii Constituţionale nr.23 din 27.06.2017, în vigoare 27.06.2017

[Art.23 în redacţia Legii nr.177 din 25.07.2014, în vigoare 08.08.2014]

 

Articolul 24. Adoptarea de hotărâri

(1) Consiliul Superior al Magistraturii adoptă hotărâri cu votul deschis al majorităţii membrilor prezenţi, cu excepţia cazului prevăzut la art.19 alin.(4).

Notă: Se declară neconstituţional alin.(1), conform Hot. Curţii Constituţionale nr.17 din 18.07.2024, în vigoare 18.07.2024

 

(2) Hotărârea motivată se redactează în cel mult 30 de zile şi se semnează de preşedintele şedinţei. În hotărâre se menţionează numărul de voturi exprimate în favoarea şi împotriva hotărârii.

(3) În cazul în care un membru al Consiliului Superior al Magistraturii face opinie separată, aceasta este anunţată imediat, se motivează şi se publică odată cu hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii.

(4) În cazul în care Consiliul Superior al Magistraturii îşi exercită atribuţiile prevăzute la art.22 alin.(4), membrul Consiliului Superior al Magistraturii care a înaintat sesizarea privind faptele ce pot constitui abateri disciplinare nu participă la examinarea chestiunii.

[Art.24 în redacţia Legii nr.246 din 29.07.2022, în vigoare 26.08.2022]

[Art.24 modificat prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 19.10.2018]

[Art.24 modificat prin Legea nr.107 din 28.05.2015, în vigoare 26.06.2015]

 

Articolul 25. Contestarea hotărârilor Consiliului Superior al Magistraturii

(1) Hotărârile Consiliului Superior al Magistraturii pot fi contestate în conformitate cu prevederile Codului administrativ, fără respectarea procedurii prealabile.

(2) Contestaţiile se examinează de un complet format din 3 judecători.

(3) Hotărîrile Curţii Supreme de Justiţie adoptate în condiţiile alin.(2) sînt irevocabile şi intră în vigoare la data adoptării.

[Art.25 modificat prin Legea nr.226 din 31.07.2024, în vigoare 05.09.2024]

[Art.25 modificat prin Legea nr.246 din 29.07.2022, în vigoare 26.08.2022]

[Art.25 modificat prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 19.10.2018]

Notă: Se declară neconstituţional textul „[…] doar în partea ce se referă la procedura de emitere/adoptare” din art.25 alin.(1), conform Hot. Curţii Constituţionale nr.13 din 14.05.2018, în vigoare 14.05.2018

[Art.25 în redacţia Legii nr.253 din 01.12.2017, în vigoare 05.01.2018]

[Art.25 modificat prin Legea nr.107 din 28.05.2015, în vigoare 26.06.2015]

 

Capitolul IV

ASIGURAREA ACTIVITĂŢII CONSILIULUI

SUPERIOR AL MAGISTRATURII

Articolul 26. Lucrările de secretariat

(1) Lucrările de secretariat ale Consiliului Superior al Magistraturii se ţin de către angajaţii secretariatului.

(2) Şedinţele Consiliului Superior al Magistraturii se înregistrează prin mijloace video/audio şi se consemnează în proces-verbal.

(3) În procesul-verbal se consemnează prezenţa membrilor Consiliului Superior al Magistraturii şi a altor participanţi la şedinţă, subiectele puse la vot, rezultatele votării şi hotărîrea adoptată.

(4) Procesul-verbal se întocmeşte în decursul a 3 zile, se semnează de preşedintele şedinţei şi de secretar.

[Art.26 modificat prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 19.10.2018]

 

Articolul 27. Asigurarea activităţii Consiliului Superior al Magistraturii

(1) Consiliul Superior al Magistraturii se finanţează de la bugetul de stat în limita alocaţiilor bugetare aprobate prin legea bugetară anuală.

(11) Bugetul Consiliului Superior al Magistraturii se elaborează, se aprobă şi se administrează în conformitate cu principiile, regulile şi procedurile prevăzute de Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014.

 

[Alin.(2) art.27 abrogat prin Legea nr.271 din 23.11.2018, în vigoare 01.12.2018]

 

(3) Preşedintele şi membrii Consiliului Superior al Magistraturii din rândul judecătorilor sunt remuneraţi în modul stabilit de legislaţia privind sistemul de salarizare în sectorul bugetar. Membrii Consiliului Superior al Magistraturii care nu fac parte din rândul judecătorilor primesc o indemnizaţie lunară egală cu salariul mediu al membrilor Consiliului Superior al Magistraturii aleşi din rândul judecătorilor.

[Alin.(4) art.27 abrogat prin Legea nr.246 din 29.07.2022, în vigoare 01.01.2023]

 

[Art.27 modificat prin Legea nr.246 din 31.07.2023, în vigoare 18.08.2023]

[Art.27 modificat prin Legea nr.246 din 29.07.2022, în vigoare 01.01.2023]

[Art.27 modificat prin Legea nr.257 din 16.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Art.27 modificat prin Legea nr.172 din 27.07.2018, în vigoare 24.08.2018]

[Art.27 modificat prin Legea nr.48 din 07.06.2018, în vigoare 29.06.2018]

 

Articolul 271. Secretariatul Consiliului Superior al Magistraturii

(1) Asistenţa organizatorică şi administrativă a activităţii Consiliului Superior al Magistraturii şi a organelor specializate este asigurată de secretariatul Consiliului Superior al Magistraturii, condus de şeful secretariatului.

(2) Şeful secretariatului este numit în funcţie de către Consiliul Superior al Magistraturii şi îşi exercită atribuţiile în conformitate cu regulamentul aprobat de Consiliul Superior al Magistraturii.

[Art.271 modificat prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 19.10.2018]

 

Articolul 272. Structura secretariatului Consiliului Superior al Magistraturii

(1) Secretariatul Consiliului Superior al Magistraturii se constituie din Direcţia generală autoadministrare judecătorească şi Direcţia administrativă.

(2) Direcţia generală autoadministrare judecătorească a secretariatului Consiliului Superior al Magistraturii asistă membrii Consiliului şi organele specializate la exercitarea funcţiilor lor. În cadrul Direcţiei generale autoadministrare judecătorească pot fi instituite direcţii, secţii şi servicii.

(3) Direcţia administrativă a secretariatului Consiliului Superior al Magistraturii asigură funcţionarea administrativ-economică a Consiliului. Direcţia administrativă include subdiviziunile: financiar-economică, de tehnologii informaţionale, arhiva, biblioteca, precum şi alte subdiviziuni necesare activităţii Consiliului.

[Art.272 modificat prin Legea nr.137 din 27.09.2018, în vigoare 19.10.2018]

 

Articolul 273. Personalul şi salarizarea personalului secretariatului Consiliului Superior al Magistraturii

(1) Personalul Direcţiei generale autoadministrare judecătorească a secretariatului Consiliului Superior al Magistraturii este compus din funcţionari publici supuşi reglementărilor Legii nr.158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public şi este salarizat în condiţiile legii.

(2) Personalul Direcţiei administrative a secretariatului Consiliului Superior al Magistraturii este compus din funcţionari publici, supuşi reglementărilor Legii nr.158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, şi din personal contractual supus reglementărilor legislaţiei muncii care desfăşoară activităţi auxiliare, fiind salarizat în condiţiile legii.

(3) Statul de personal al secretariatului Consiliului Superior al Magistraturii se aprobă de Consiliul Superior al Magistraturii.

(4) Personalul secretariatului Consiliului Superior al Magistraturii este obligat să respecte atribuţiile de serviciu, etica profesională şi confidenţialitatea informaţiei obţinute în cadrul exercitării atribuţiilor de serviciu.

(5) Pentru nerespectarea atribuţiilor de serviciu şi pentru divulgarea informaţiei confidenţiale de serviciu, personalul secretariatului poartă răspundere în condiţiile legii.

 

Articolul 28. Sigiliul şi sediul

(1) Consiliul Superior al Magistraturii este persoană juridică şi are sigiliu cu imaginea Stemei de Stat şi cu denumirea sa.

(2) Consiliul Superior al Magistraturii îşi are sediul în municipiul Chişinău.

 

Articolul 29. Raportul Consiliului Superior al Magistraturii

(1) Consiliul Superior al Magistraturii întocmeşte anual, pînă la data de 1 februarie, un raport referitor la activitatea sa, precum şi referitor la activitatea sistemului judecătoresc în anul precedent.

(2) Raportul de activitate este prezentat public şi supus dezbaterilor la Adunarea Generală a Judecătorilor.

(3) Cîte o copie a raportului se remite Preşedintelui Republicii Moldova şi Parlamentului pentru informare.

 

Capitolul V

DISPOZIŢII FINALE

Articolul 30.

Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Petru LUCINSCHI

Chişinău, 19 iulie 1996.
Nr.947-XIII.

 

________________

* Republicată în temeiul art.VIII alin.(9) al Legii nr.153 din 5 iulie 2012 – Monitorul Oficial al RM, 2012, nr.185, art.620.

 

Modificată prin Legile Republicii Moldova:

1) Legea nr.174-XVI din 22.07.2005 – Monitorul Oficial, 2005, nr.107-109, art.533;

2) Legea nr.154-XVI din 21.07.2005 – Monitorul Oficial, 2005, nr.126-128, art.611;

3) Legea nr.247-XVI din 21.07.2006 – Monitorul Oficial, 2006, nr.174-177, art.796;

4) Legea nr.185-XVI din 26.07.2007 – Monitorul Oficial, 2007, nr.136-140, art.579;

5) Legea nr.257-XVI din 29.11.2007 – Monitorul Oficial, 2008, nr.14-15, art.46;

6) Legea nr.65-XVI din 27.03.2008 – Monitorul Oficial, 2008, nr.86-87, art.302;

7) Legea nr.229-XVI din 06.11.2008 – Monitorul Oficial, 2008, nr.208-209, art.768;

8) Legea nr.306-XVI din 25.12.2008 – Monitorul Oficial, 2009, nr.30-33, art.77;

9) Legea nr.115 din 17.06.2010 – Monitorul Oficial, 2010, nr.117-118, art.365;

10) Legea nr.152 din 08.07.2010 – Monitorul Oficial, 2010, nr.155-158, art.547;

11) Legea nr.48 din 26.03.2011 – Monitorul Oficial, 2011, nr.53, art.114;

12) Legea nr.181 din 19.12.2011 – Monitorul Oficial, 2012, nr.1-6, art.4;

13) Legea nr.153 din 05.07.2012 – Monitorul Oficial, 2012, nr.185, art.620.

 

________________

* Republicată în temeiul Hotărîrii Parlamentului nr.1546-XIII din 25.02.1998 – Monitorul Oficial, 1998, nr.26-27, art.176.

 

Modificată prin Legile:

1) Hotărîrea Curţii Constituţionale nr.10 din 04.03.1997 – Monitorul Oficial, 1998, nr.6-7, art.5;

2) Legea nr.1414-XIII din 17.12.1997 – Monitorul Oficial, 1998, nr.24-25, art.152;

3) Legea nr.772-XIV din 02.02.2000 – Monitorul Oficial, 2000, nr.29-30, art.179;

4) Legea nr.373-XV din 19.07.2001 – Monitorul Oficial, 2001, nr.129, art.926;

5) Legea nr.191-XV din 08.05.2003 – Monitorul Oficial, 2003, nr.97-98, art.423.