L E G E
pentru modificarea unor acte normative (facilitarea
activităţii mediului de afaceri IV)
nr. 37 din 29.02.2024
Monitorul Oficial nr.108-110/169 din 22.03.2024
* * *
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Art.I. – Legea nr.1117/1997 privind bursele de mărfuri (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.70, art.464), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Se completează cu articolul 11 cu următorul cuprins:
„Articolul 11. Noţiuni de bază
În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni semnifică:
autoritate contractantă – persoană juridică care întruneşte condiţiile stabilite la art.13 din Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice;
contract de bursă – contract încheiat în conformitate cu reglementările bursei de mărfuri ale cărui clauze sunt prestabilite de bursa de mărfuri. Contracte de bursă sunt contractele spot, contractele forward, contractele de vânzare-cumpărare ori furnizare de mărfuri, servicii sau lucrări, contractele de cesiune de creanţă, contractele de vânzare-cumpărare pe piaţa mixtă;
contract forward – contract de vânzare-cumpărare, cu termen suspensiv, ale cărui clauze sunt prestabilite de bursa de mărfuri;
contract spot – contract de vânzare-cumpărare, cu clauze prestabilite de bursa de mărfuri, cu executare imediată sau cu executare în cel mult 10 zile lucrătoare de la data manifestării acordului ferm de voinţă al părţilor prin tranzacţia efectuată la bursa de mărfuri;
entitate contractantă – persoană juridică care întruneşte cerinţele stabilite la art.4 din Legea nr.74/2020 privind achiziţiile în sectoarele energeticii, apei, transporturilor şi serviciilor poştale;
piaţă a creanţelor – piaţă deschisă organizată pentru vânzarea sau achiziţia creanţelor;
piaţă la disponibil – piaţă în care se negociază oferte şi se efectuează tranzacţii pentru încheierea contractelor spot şi forward;
piaţă a licitaţiilor – piaţă deschisă organizată pentru vânzarea/achiziţia de mărfuri, servicii sau lucrări ce necesită specificaţii tehnice pentru a fi identificabile şi vandabile;
piaţă mixtă – piaţă la disponibil incipientă, care se organizează ori de câte ori se urmăreşte trecerea unei mărfi de pe piaţa licitaţiilor pe piaţa la disponibil. Piaţa mixtă prezintă atât caracteristici ale pieţei la disponibil, cât şi ale celei a licitaţiilor, fiind administrată o perioadă de bursa de mărfuri.”
2. La articolul 2:
denumirea articolului va avea următorul cuprins:
„Articolul 2. Bursa de mărfuri”;
la alineatul (1), cuvântul „instituţie” se substituie cu cuvintele „societate comercială”;
articolul se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins:
„(4) Bursele de mărfuri administrează pieţe şi asigură intermediarilor şi clienţilor condiţii centralizate de negociere şi tranzacţionare, inclusiv pentru operaţiuni de:
a) vânzări şi cumpărări la vedere ori la termen pe piaţa la disponibil, într-un sistem multilateral de tranzacţionare, având ca obiect bunuri fungibile şi mobile prin natura lor sau bunuri fungibile şi mobile prin anticipaţie, precum şi orice alte bunuri calificate de bursa de mărfuri ca fiind tranzacţionabile;
b) vânzări şi cumpărări la vedere ori la termen pe piaţa la disponibil, într-un sistem multilateral de tranzacţionare, având ca obiect titluri reprezentative de mărfuri, de tipul recipisei de depozit, garanţiei comerciale, conosamentului şi al altora asemenea, agreate şi calificate de bursa de mărfuri;
c) vânzări şi achiziţii de mărfuri, servicii sau lucrări pe piaţa licitaţiilor;
d) vânzări şi achiziţii de creanţe comerciale pe piaţa creanţelor;
e) vânzări şi achiziţii de mărfuri şi/sau produse pe o piaţă mixtă.”
3. La articolul 6:
alineatul (1) se completează cu următorul enunţ: „Bursa de mărfuri administrează pieţe la disponibil, pieţe mixte, pieţe ale licitaţiilor, pieţe ale creanţelor, precum şi alte tipuri de pieţe care pot contribui la realizarea funcţiilor şi atingerea obiectivelor de activitate ale bursei.”
articolul se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:
„(3) Bursa de mărfuri poate să desfăşoare şi activităţi secundare, cum ar fi realizarea, administrarea şi comercializarea sistemelor informatice specifice burselor de mărfuri, organizarea de seminare şi instruiri în scopul pregătirii participanţilor în domeniul burselor de mărfuri şi alte activităţi care facilitează sau asigură buna desfăşurare a activităţilor specificate la alin.(1).”
4. La articolul 7, alineatul (3) se abrogă.
5. La articolul 8:
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Comerţul de bursă se organizează sub formă de licitaţie publică cu strigare sau sub formă de proceduri de achiziţie pe o platformă electronică administrată de o bursă de mărfuri care administrează o piaţă la disponibil.”
articolul se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:
„(3) Bursele de mărfuri permit accesul pe pieţele la disponibil al autorităţilor şi entităţilor contractante pentru derularea procedurilor acestora de achiziţii publice, desfăşurate în conformitate cu actele normative ce reglementează procedura de achiziţii publice.”
6. Articolul 12 va avea următorul cuprins:
„Articolul 12. Cotaţiile de bursă
(1) Cotaţiile de bursă sunt preţurile de bursă, înregistrate şi publicate ulterior, la tranzacţiile de bursă pentru o anumită perioadă (de regulă, o zi de bursă). Cotaţiile de bursă se folosesc ca bază la încheierea contractelor, inclusiv în afara bursei.
(2) Se interzice stabilirea anticipată a cotaţiilor.
(3) Bursele de mărfuri pot emite cotaţii informative sintetice cu privire la preţul de piaţă al produselor format în baza sistemului de tranzacţionare propriu, având ca sursă informaţiile oferite sau preluate de la autorităţi, instituţii publice, agenţi economici care efectuează un număr semnificativ de tranzacţii relevante, alte platforme de tranzacţionare sau de diseminare a informaţiilor.”
7. Articolul 13 se completează cu alineatul (8) cu următorul cuprins:
„(8) Prin derogare de la alin.(2), (4)–(7), se consideră burse de mărfuri şi persoanele juridice care îndeplinesc cumulativ următoarele cerinţe:
a) sunt înregistrate în conformitate cu Legea nr.220/2007 privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice şi a întreprinzătorilor individuali şi sunt deţinute integral de burse de mărfuri care la rândul lor activează şi sunt fondate în statele membre ale Uniunii Europene;
b) persoanele juridice fondatoare ale bursei de mărfuri în Republica Moldova îndeplinesc în ţara de origine condiţiile de înfiinţare prevăzute la alin.(3)–(5);
c) sunt recunoscute în calitate de burse de mărfuri funcţionale de autorităţile publice abilitate cu supravegherea sau reglementarea burselor de mărfuri din statul de origine sau de Camera de Comerţ şi Industrie din statul de origine.”
Art.II. – Articolul 15 din Legea nr.1585/1998 cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.38–39, art.280), cu modificările ulterioare, va avea următorul cuprins:
„Articolul 15. Dreptul asigurătorului la acţiune în regres
Compania Naţională de Asigurări în Medicină şi agenţiile ei teritoriale (ramurale) sunt în drept să ceară persoanelor juridice sau fizice responsabile pentru prejudiciul cauzat sănătăţii persoanelor recuperarea cheltuielilor pentru acordarea asistenţei medicale acoperite din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală.”
Art.III. – Legea nr.105/2003 privind protecţia consumatorilor (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.176–181, art.513), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 1, noţiunea „produs de folosinţă îndelungată” se completează cu următorul enunţ: „Nu sunt de folosinţă îndelungată produsele care nu sunt constituite dintr-un ansamblu de piese, al căror schimb permite reparaţia şi întreţinerea, şi care, fiind utilizate conform destinaţiei, în cadrul termenului de uzură îşi pot schimba structura, culoarea, forma sau compoziţia, restabilirea acestora la starea iniţială necesitând un efort disproporţionat.”
2. La articolul 9:
litera g) va avea următorul cuprins:
„g) să recepţioneze, să înregistreze şi să examineze reclamaţiile consumatorilor;”
la litera j), cuvintele „să primească şi” se exclud.
3. La articolul 10:
litera h) va avea următorul cuprins:
„h) să recepţioneze, să înregistreze şi să examineze reclamaţiile consumatorilor;”
la litera h1), cuvintele „să primească şi” se exclud.
4. La articolul 18 alineatul (7), al treilea enunţ va avea următorul cuprins: „Acest termen poate fi prelungit, cu acordul consumatorului, cu până la 14 zile în cazul mărfurilor a căror reparare sau preschimbare necesită import de piese ori de produse similare.”
5. Articolul 183:
la alineatul (21), textul „precum articole de încălţăminte, articole vestimentare, ţesături, articole de sticlă şi ceramică, confecţii din piele/blană, rechizite şcolare,” se exclude;
alineatul (10) se completează cu textul „şi (32)”.
6. Articolul 185:
la alineatul (3), textul „efectuată de o terţă parte competentă în domeniu, abilitată în conformitate cu legea” se substituie cu textul „efectuată în conformitate cu alin.(32)”, cuvintele „instituţiei abilitate” – cu cuvintele „persoanei abilitate”, iar cuvintele „în instituţia respectivă” – cu cuvintele „la persoana abilitată”;
articolul se completează cu alineatul (32) cu următorul cuprins:
„(32) Expertiza tehnică specificată la alin.(3) se efectuează:
a) de o terţă parte competentă în domeniu, abilitată în conformitate cu legea; sau
b) cu acordul consumatorului, de o întreprindere specializată şi autorizată de producător în deservirea tehnică şi reparaţia produselor pentru care se solicită expertiza, dacă nu poate fi identificată partea terţă prevăzută la lit.a) relevantă domeniului de expertiză sau dacă aceasta nu poate efectua expertiza într-un termen rezonabil.
Expertiza tehnică se finalizează cu un raport de expertiză, întocmit pe suport de hârtie sau în format de document electronic cu respectarea cerinţelor de formă şi conţinut prevăzute de cadrul normativ ce reglementează expertiza judiciară.”
Art.IV. – La articolul 3 din Legea nr.352/2006 cu privire la organizarea şi desfăşurarea activităţii turistice în Republica Moldova (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.14–17, art.40), cu modificările ulterioare, noţiunea „casă rurală” va avea următorul cuprins:
„casă rurală – structură de cazare turistică şi, după caz, de alimentare, organizată în baza unei sau a mai multor case şi/sau construcţii ce aparţin unei gospodării, deţinute în proprietate privată în aceeaşi localitate rurală, care se prezintă în stil arhitectural tradiţional (regional, zonal sau local) şi care ilustrează turiştilor viaţa rurală autentică. Alimentaţia turiştilor la casa rurală se asigură inclusiv cu produse din producţia proprie, crescute în gospodăriile din localitate ori din localităţile din preajmă;”.
Art.V. – La articolul 37 din Legea nr.131/2007 privind siguranţa traficului rutier (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.11–21, art.6), cu modificările ulterioare, alineatul (4) va avea următorul cuprins:
„(4) Vehiculele care au volanul amplasat pe partea dreaptă nu pot circula pe drumurile publice ale Republicii Moldova dacă nu îndeplinesc condiţiile tehnice prevăzute în Regulamentul circulaţiei rutiere, cu excepţia vehiculelor aflate în traficul internaţional.”
Art.VI. – Articolul 17 din Legea securităţii şi sănătăţii în muncă nr.186/2008 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.143–144, art.587), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
alineatul (3) se completează cu următorul enunţ: „Pentru funcţionarii administrativi, instruirea periodică se va efectua la intervale ce nu vor depăşi 12 luni.”
alineatul (7) va avea următorul cuprins:
„(7) Instruirea conducătorilor locurilor de muncă, a specialiştilor şi a reprezentanţilor lucrătorilor se efectuează îndată după numirea lor în funcţiile respective şi periodic, cel puţin o dată în 36 de luni. Instruirea conducătorilor locurilor de muncă, a specialiştilor şi a reprezentanţilor lucrătorilor se efectuează la cursuri de instruire realizate de serviciul intern de protecţie şi prevenire sau de serviciile externe de protecţie şi prevenire. Instruirea lucrătorilor desemnaţi se efectuează îndată după numirea lor în funcţiile respective şi periodic, cel puţin o dată în 60 de luni, la cursuri de instruire realizate de serviciile externe de protecţie şi prevenire. Instruirea conducătorilor de unităţi, în cazul în care şi-au asumat atribuţiile lucrătorilor desemnaţi, se efectuează la cursuri de instruire realizate de serviciile externe de protecţie şi prevenire îndată după numirea lor în funcţiile respective şi ulterior în cazul în care:
a) au fost identificate noi pericole sau riscuri pentru sănătate la locurile de muncă;
b) au avut loc modificări semnificative în legislaţia care reglementează sănătatea şi securitatea în muncă;
c) s-au produs accidente de muncă la unitate.”
Art.VII. – Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.78–84, art.100), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 228 alineatul (3), cuvintele „pe timp de noapte şi în condiţii de vizibilitate redusă” se substituie cu textul „, dacă acestea nu corespund cerinţelor prevăzute în Regulamentul circulaţiei rutiere,”.
2. La articolul 344 alineatul (3), litera a) va avea următorul cuprins:
„a) neînregistrarea de către vânzător, prestator a reclamaţiei consumatorului, nesoluţionarea reclamaţiei în termenele stabilite de lege;”.
Art.VIII. – Articolul 45 din Legea nr.10/2009 privind supravegherea de stat a sănătăţii publice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr.67, art.183), cu modificările ulterioare, se completează cu alineatul (6) cu următorul cuprins:
„(6) Instruirile igienice periodice, inclusiv cele la distanţă (online), se realizează gratuit.”
Art.IX. – Articolul 15 din Legea nr.303/2013 privind serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.60–65, art.123), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
la alineatul (2) litera d), textul „20 de zile calendaristice” se substituie cu textul „10 zile lucrătoare”;
la alineatul (4), primul enunţ se completează cu textul „la etapele de proiectare, construcţie, punere în funcţiune a reţelelor publice de alimentare cu apă şi/sau canalizare, precum şi a construcţiilor şi instalaţiilor acestora, la branşarea/debranşarea la/de la reţelele publice de alimentare cu apă şi/sau de canalizare”;
articolul se completează cu alineatul (5) cu următorul cuprins:
„(5) În cazul în care operatorul, în relaţiile sale cu consumatorii şi potenţialii consumatori, are nevoie de informaţii cu privire la aceştia (date de identitate, domiciliu/sediu, bunuri imobile deţinute, numere cadastrale ale bunurilor imobile, IDNP/IDNO, capacităţile şi activitatea acestora) sau de a verifica alte informaţii indicate în cererile sau petiţiile acestora ori necesare pentru branşarea/debranşarea acestora la/de la reţelele publice de alimentare cu apă şi/sau de canalizare, acesta le consumă prin accesarea datelor disponibile în resursele informaţionale de stat, prin intermediul platformei de interoperabilitate, în conformitate cu actele normative cu privire la schimbul de date şi interoperabilitate, fără implicarea consumatorilor ori a potenţialilor consumatori.”
Art.X. – Articolul 39 din Legea nr.92/2014 cu privire la energia termică şi promovarea cogenerării (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.178–184, art.415), cu modificările ulterioare, se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins:
„(4) În cazul în care unităţile termoenergetice, în relaţiile lor cu potenţialii consumatori şi consumatorii finali, au nevoie de informaţii cu privire la aceştia (date de identitate, domiciliu/sediu, bunuri imobile deţinute, numere cadastrale ale bunurilor imobile, IDNP/IDNO, capacităţile şi activitatea acestora) sau de a verifica alte informaţii indicate în cererile sau petiţiile acestora ori necesare pentru branşarea/debranşarea acestora la/de la sistemul centralizat/colectiv de alimentare cu energie termică, întreprinderile respective le consumă prin accesarea datelor disponibile în resursele informaţionale de stat, prin intermediul platformei de interoperabilitate, în conformitate cu actele normative cu privire la schimbul de date şi interoperabilitate, fără implicarea potenţialilor consumatori ori a consumatorilor finali.”
Art.XI. – La articolul 56 alineatul (3) din Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.424–429, art.666), cu modificările ulterioare, litera c) se completează cu textul „sau la o bursă de mărfuri, în condiţiile stabilite de Guvern”.
Art.XII. – Legea nr.10/2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.69–77, art.117), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 391 alineatul (1):
litera d) va avea următorul cuprins:
„d) la punctul de măsurare din locul său de consum, acesta are obligaţia instalării unui echipament de măsurare bidirecţional care înregistrează, orar sau pe intervale, energia electrică livrată în reţeaua electrică şi energia electrică consumată din reţea şi care corespunde cerinţelor stabilite de Regulamentul privind măsurarea energiei electrice în scopuri comerciale, aprobat de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică. Operatorul sistemului de distribuţie la a cărui reţea electrică de distribuţie este racordată centrala electrică a prosumatorului de energie electrică din surse regenerabile îl notifică pe acesta despre posibilitatea comunicării în format electronic a datelor lunare sau cumulative pentru ultimele 12 luni, la intervenirea termenului stabilit în conformitate cu art.392 alin.(1) lit.c), cu privire la activitatea de generare a energiei electrice din surse regenerabile disponibilă pe invertor/invertoare;”
alineatul se completează cu litera e) cu următorul cuprins:
„e) în cazul analizei cost-beneficiu care demonstrează eficienţa economică a utilizării echipamentelor de măsurare inteligente, efectuată de către operatorii sistemelor de distribuţie, şi al aprobării de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică a hotărârii cu privire la instalarea echipamentelor de măsurare inteligente, în sensul prevederilor art.55 alin.(9) din Legea nr.107/2016 cu privire la energia electrică, prosumatorul de energie electrică din surse regenerabile are obligaţia instalării, pe cheltuiala proprie, a unui echipament de măsurare inteligent, bidirecţional, care înregistrează, orar sau pe intervale, energia electrică livrată în reţeaua electrică de distribuţie şi energia electrică consumată din reţeaua electrică de distribuţie, permite citirea datelor la distanţă şi are sistemele de comunicaţie compatibile cu cele ale operatorului sistemului de distribuţie la a cărui reţea electrică de distribuţie este racordată centrala electrică.”
2. Articolul 45 se completează cu alineatul (31) cu următorul cuprins:
„(31) Plafonul de capacitate individuală stabilit de Guvern în conformitate cu art.10 lit.e1) se aplică începând cu data de 1 aprilie 2024. Până la data de 1 aprilie 2024 se consideră drept plafon de capacitate individuală puterea contractată cu propriul furnizor de energie electrică pentru respectivul loc de consum, dar nu va depăşi 200 kW.”
Art.XIII. – Legea nr.107/2016 cu privire la energia electrică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.193–203, art.413), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 4 alineatul (1):
litera g) va avea următorul cuprins:
„g) autorizează instalarea centralelor electrice cu o putere instalată mai mare de 20 MW şi majorarea capacităţilor centralelor electrice existente în cazul în care capacitatea adiţională este mai mare de 20 MW, în conformitate cu Regulamentul privind construcţia/reconstrucţia centralelor electrice;”
alineatul se completează cu litera g1) cu următorul cuprins:
„g1) autorizează instalarea centralelor electrice de producere a energiei electrice din surse regenerabile cu o putere instalată mai mare de 20 MW ale ofertanţilor care au fost anunţaţi câştigători în cadrul procedurii de licitaţie privind oferirea statutului de producător eligibil mare în conformitate cu Regulamentul privind desfăşurarea licitaţiilor pentru oferirea statutului de producător eligibil mare;”.
2. La articolul 19 alineatul (2), primul enunţ se completează cu textul „, iar autorizarea instalării centralelor electrice de producere a energiei electrice din surse regenerabile ale ofertanţilor care au fost declaraţi câştigători în cadrul procedurii de licitaţie privind oferirea statutului de producător eligibil mare – prin hotărârea de Guvern privind oferirea statutului de producător eligibil mare”.
3. La articolul 47:
alineatul (1) se completează cu următorul enunţ: „Cererea pentru eliberarea avizului de racordare şi anexele la ea se depun direct la sediul operatorului de sistem sau se expediază prin scrisoare recomandată ori prin intermediul mijloacelor electronice de comunicare sub formă de document electronic.”
la alineatul (3), primul enunţ va avea următorul cuprins: „Avizul de racordare se eliberează gratuit, pe suport de hârtie sau sub formă de document electronic.”
alineatul (8) va avea următorul cuprins:
„(8) Operatorul sistemului de distribuţie este în drept să elibereze avize de racordare şi în cazul în care capacitatea instalaţiei de racordare a unui consumator final existent, producător existent permite racordarea instalaţiilor de utilizare, a centralelor electrice ale altor potenţiali consumatori finali sau potenţiali producători. Emiterea avizului de racordare în astfel de situaţii se efectuează după semnarea unui acord tripartit între operatorul sistemului de distribuţie, consumatorul final existent/producătorul existent şi potenţialul consumator final/producător prin care semnatarii stabilesc drepturile şi obligaţiile asumate. În acordul tripartit se prevăd termenele şi condiţiile de utilizare în comun a instalaţiei de racordare a consumatorului final sau producătorului existent, inclusiv responsabilităţile privind asigurarea continuităţii serviciului de distribuţie şi a caracteristicilor de tensiune ale energiei electrice în punctul de racordare a instalaţiei electrice a consumatorului final potenţial sau a producătorului potenţial de energie electrică. Cerinţele respective se includ în avizul de racordare. Proiectul instalaţiilor electrice se coordonează de către operatorul sistemului de distribuţie, iar furnizorul include aceleaşi condiţii în contractul de furnizare a energiei electrice sau de cumpărare ca şi în cazul unui consumator final sau producător ale cărui instalaţii electrice sunt direct racordate la reţeaua electrică de distribuţie.”
4. Articolul 92:
la alineatul (10), după textul „în procesul de comunicare,” se introduce textul „de construcţie, exploatare, întreţinere, reabilitare sau modernizare a reţelelor electrice de transport şi de distribuţie, de asigurare a accesului la reţelele electrice de transport şi de distribuţie,”;
articolul se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:
„(11) În cazul în care întreprinderile electroenergetice, în relaţiile lor cu potenţialii consumatori, cu consumatorii finali şi cu utilizatorii de sistem, au nevoie de informaţii cu privire la aceştia (date de identitate, domiciliu/sediu, bunuri imobile deţinute, numere cadastrale ale bunurilor imobile, IDNP/IDNO, capacităţile şi activitatea acestora) sau de a verifica alte informaţii indicate în cererile sau petiţiile acestora ori necesare pentru racordarea/deconectarea instalaţiilor de utilizare ale acestora la/de la reţeaua electrică, întreprinderile respective le consumă prin accesarea datelor disponibile în resursele informaţionale de stat, prin intermediul platformei de interoperabilitate, în conformitate cu actele normative cu privire la schimbul de date şi interoperabilitate, fără implicarea potenţialilor consumatori, consumatorilor finali ori a utilizatorilor de sistem.”
Art.XIV. – Legea nr.108/2016 cu privire la gazele naturale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.193–203, art.415), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 61 alineatul (2), textul „15 zile calendaristice” se substituie cu textul „10 zile lucrătoare”.
2. Articolul 110:
la alineatul (10), după textul „în procesul de comunicare,” se introduce textul „de construcţie, exploatare, întreţinere, reabilitare sau modernizare a reţelelor de transport şi de distribuţie a gazelor naturale, de asigurare a accesului la reţelele de transport şi de distribuţie a gazelor naturale,”;
articolul se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:
„(11) În cazul în care întreprinderile de gaze naturale, în relaţiile lor cu potenţialii consumatori, consumatorii finali şi utilizatorii de sistem, au nevoie de informaţii cu privire la aceştia (date de identitate, domiciliu/sediu, bunuri imobile deţinute, numere cadastrale ale bunurilor imobile, IDNP/IDNO, capacităţile şi activitatea acestora) sau de a verifica alte informaţii indicate în cererile sau petiţiile acestora ori necesare pentru racordarea/deconectarea acestora la/de la reţelele de transport şi de distribuţie a gazelor naturale, întreprinderile respective le consumă prin accesarea datelor disponibile în resursele informaţionale de stat, prin intermediul platformei de interoperabilitate, în conformitate cu actele normative cu privire la schimbul de date şi interoperabilitate, fără implicarea potenţialilor consumatori, consumatorilor finali ori a utilizatorilor de sistem.”
Art.XV. – Legea nr.139/2018 cu privire la eficienţa energetică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.309–320, art.476), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. În cuprinsul legii, textele „Legea nr.128/2014” şi „Legea nr.44/2014”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textele „Legea nr.282/2023” şi, respectiv, „Legea nr.306/2023” la forma gramaticală corespunzătoare.
2. La articolul 11 alineatul (51), cifra „7” se substituie cu cifra „9”.
Art.XVI. – Legea nr.124/2022 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.170–176, art.317) se modifică după cum urmează:
1. La articolul 10 alineatul (2) punctul 4), după cuvintele „ale persoanei fizice sau juridice căreia” se introduc cuvintele „i se emite sau”.
2. Articolul 11 va avea următorul cuprins:
„Articolul 11. Cererea de certificare a cheii publice
(1) Cererea de certificare a cheii publice se depune de către:
a) persoana fizică;
b) persoana juridică prin reprezentantul său.
(2) Cererea de certificare a cheii publice se depune în formă electronică sau pe suport de hârtie.
(3) Cererea de certificare în formă electronică:
a) se transmite prestatorului de servicii de încredere sub formă de document electronic semnat cu semnătură electronică calificată ori căruia i s-a aplicat sigiliul electronic; sau
b) se completează şi se înregistrează de către prestatorul de servicii de încredere, ca urmare a identificării de la distanţă a solicitantului prin intermediul soluţiilor puse la dispoziţie de prestatorul de servicii de încredere.
(4) Cererea de certificare a cheii publice conţine:
a) datele de identificare ale solicitantului;
b) alte date ale solicitantului, în funcţie de scopul pentru care se eliberează certificatul cheii publice, precum şi informaţiile necesare pentru comunicarea cu acesta.”
3. Articolul 12 se completează cu alineatul (21) cu următorul cuprins:
„(21) În cazul cererilor depuse în conformitate cu art.11 alin.(3), prestatorul de servicii de încredere este în drept să implementeze soluţii de automatizare a procesului de examinare a cererii şi de emitere a deciziei de certificare a cheii publice.”
Art.XVII. – La articolul II alineatul (17) litera e) din Legea nr.331/2023 pentru modificarea Legii nr.10/2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2023, nr.468–471, art.816), după textul „art.391 alin.(1) lit.d)” se introduce textul „sau, după caz, e)”.
Art.XVIII. – (1) Prosumatorul de energie electrică din surse regenerabile are obligaţia instalării echipamentului de măsurare inteligent, conform art.391 alin.(1) lit.e) din Legea nr.10/2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, în termen de 12 luni de la aprobarea de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică a hotărârii cu privire la instalarea echipamentelor de măsurare inteligente, în rezultatul analizei cost-beneficiu elaborate de operatorii sistemelor de distribuţie.
(2) Prevederile art.XII, ale art.XIII pct.1, 2 şi pct.3 partea ce modifică alineatul (8) din articolul 47 al Legii nr.107/2016, prevederile art.XV şi XVII, precum şi ale alin.(1) din prezentul articol intră în vigoare la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
(3) Guvernul:
a) în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, va modifica Regulamentul circulaţiei rutiere în conformitate cu aceasta;
b) în termen de 3 luni de la data publicării prezentei legi, va aduce actele sale normative în concordanţă cu aceasta.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Igor GROSU
|
Nr.37. Chişinău, 29 februarie 2024. |
