L E G E
pentru modificarea unor acte normative
(facilitarea activităţii mediului de afaceri)
nr. 112 din 11.05.2023
Monitorul Oficial nr.182-185/305 din 02.06.2023
* * *
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Art.I. – Codul fiscal nr.1163/1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 697 alineatul (3), textul „ , cu anexarea obligatorie a declaraţiei cu privire la impozitul pe venit din activităţi independente” se exclude.
2. La articolul 1233 alineatul (3), cuvântul „vânzarea” se substituie cu cuvintele „vânzarea cu amănuntul”.
3. La articolul 2621 alineatul (3), cuvântul „comercializarea” se substituie cu cuvintele „comercializarea cu amănuntul a”.
Art.II. – Articolul 24 din Legea nr.1164/1997 pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007), cu modificările ulterioare, se completează cu alineatul (37) cu următorul cuprins:
„(37) Prin derogare de la art.6912 alin.(4) din Codul fiscal nr.1163/1997, declararea impozitului pe venit de către persoanele fizice care desfăşoară activitate independentă în anul 2023, pentru perioada de activitate de la 1 ianuarie până la 30 iunie 2023, se efectuează nu mai târziu de data de 25 iulie 2023.”
Art.III. – Nota la anexa nr.2 la Legea nr.1380/1997 cu privire la tariful vamal (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 1 ianuarie 2007), cu modificările ulterioare, se completează cu punctul 16 cu următorul cuprins:
„16. Taxa pentru efectuarea procedurilor vamale la export nu se percepe pentru mărfurile expediate prin intermediul trimiterilor poştale internaţionale a căror valoare în vamă nu depăşeşte 1000 de euro.”
Art.IV. – Articolul 16 din Legea nr.93/1998 cu privire la patenta de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.72–73, art.485), cu modificările ulterioare, se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins:
„(4) Guvernul este în drept să compenseze unele cheltuieli suportate de persoanele fizice care desfăşoară activităţi independente şi care, la data de 31 decembrie 2022, erau titulare de patentă pentru desfăşurarea comerţului cu amănuntul. Structura cheltuielilor, modalitatea şi perioada acordării compensaţiilor se aprobă de către Guvern.”
Art.V. – Articolul 91 din Legea nr.140/2001 privind Inspectoratul de Stat al Muncii (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.68–71, art.505), cu modificările ulterioare, va avea următorul cuprins:
„Articolul 91. Incompatibilităţi pentru inspectorul de muncă
(1) Inspectorului de muncă i se interzice să fondeze servicii externe private de protecţie şi prevenire, societăţi comerciale care prestează servicii de consultanţă pentru afaceri şi management sau orice alte servicii conexe, precum şi să activeze sau să aibă orice interes personal în cadrul acestora.
(2) Situaţiile de incompatibilitate prevăzute la alin.(1) urmează să înceteze în termen de o lună de la data apariţiei acestora. Dacă nu a eliminat situaţia de incompatibilitate în termenul prevăzut, inspectorul de muncă este destituit din funcţie.
(3) Persoana care, în ultimii 5 ani, a fondat entităţi specificate la alin.(1), a activat sau a deţinut orice interes personal în cadrul acestora nu poate activa în funcţii de conducere sau de execuţie în domeniul controlului privind respectarea legislaţiei din domeniul muncii şi securităţii şi sănătăţii în muncă.”
Art.VI. – La articolul 7 alineatul (1) din Legea nr.1244/2002 cu privire la rezerva Forţelor Armate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.124–125, art.989), cu modificările ulterioare, textul „de autorităţile administraţiei publice locale, de conducătorii instituţiilor publice şi ai agenţilor economici, indiferent de tipul de proprietate” se substituie cu textul „de autorităţile administraţiei publice locale şi de conducătorii instituţiilor publice”.
Art.VII. – Legea nr.1245/2002 cu privire la pregătirea cetăţenilor pentru apărarea Patriei (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.137–138, art.1054), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 11:
la alineatul (2), textul „primării (preturi), instituţii publice şi agenţii economici, indiferent de tipul de proprietate” se substituie cu textul „primării (preturi) şi instituţiile publice”;
alineatul (4) va avea următorul cuprins:
„(4) Evidenţa militară a cetăţenilor se ţine de către organele prevăzute la alin.(1), în baza datelor disponibile prin intermediul platformei de interoperabilitate.”
la alineatul (9), textul „şi agenţii economici, indiferent de tipul de proprietate” se exclude.
2. Articolul 44:
la alineatul (1):
partea introductivă va avea următorul cuprins:
„Autorităţile publice şi instituţiile publice, în raport cu proprii salariaţi, sunt obligate:”;
literele e) şi f) se abrogă;
articolul se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:
„(11) Autorităţile publice, instituţiile publice şi
a) să acorde, la solicitarea recruţilor chemaţi pentru încorporare, un concediu plătit de 5 zile, în scopul soluţionării problemelor personale şi familiale;
b) să acorde recruţilor şi rezerviştilor, chemaţi la centrele militare pentru clarificarea situaţiei militare, un concediu plătit de cel mult 3 zile.”
3. La articolul 45 alineatul (7), textul „autorităţile administraţiei publice, instituţiile publice şi agenţii economici” se substituie cu cuvintele „autorităţile administraţiei publice şi instituţiile publice”.
Art.VIII. – Codul muncii al Republicii Moldova nr.154/2003 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.159–162, art.648), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 9 alineatul (2) litera c), cuvintele „regulamentului intern al unităţii” se substituie cu textul „regulamentului intern al unităţii, dacă este elaborat şi aprobat de angajator,”.
2. La articolul 421, alineatul (6) va avea următorul cuprins:
„(6) Dacă în cadrul unităţii nu există nici sindicat, nici reprezentanţi aleşi, informaţia indicată la alin.(2) este adusă la cunoştinţa salariaţilor printr-un:
a) anunţ transmis prin poştă electronică sau prin alt mijloc de comunicaţie, care poate fi accesat de fiecare salariat; şi/sau
b) anunţ public, plasat pe pagina web a unităţii, după caz; şi/sau
c) anunţ public, afişat pe un panou informativ cu acces general la sediul unităţii şi la fiecare dintre filialele sau reprezentanţele acesteia.”
3. La articolul 45, cuvintele „regulamentul intern al unităţii” se substituie cu textul „regulamentul intern al unităţii, dacă este elaborat şi aprobat de angajator,”.
4. Articolul 48:
la alineatul (1), al doilea enunţ se exclude;
la alineatul (2), textul „regulamentul intern al unităţii” se substituie cu textul „regulamentul intern al unităţii, dacă este elaborat şi aprobat de angajator”.
5. La articolul 53 alineatul (1), textul „regulamentul intern al unităţii,” se substituie cu textul „regulamentul intern al unităţii, dacă acesta este elaborat şi aprobat de angajator,”.
6. La articolul 55 alineatul (1):
litera m) va avea următorul cuprins:
„m) cu salariaţii asociaţiilor religioase;”
alineatul se completează cu litera m1) cu următorul cuprins:
„m1) cu salariaţii care activează în domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor;”.
7. La articolul 60 alineatul (4), cuvintele „regulamentul intern al unităţii” se substituie cu textul „regulamentul intern al unităţii, dacă este elaborat şi aprobat de angajator”.
8. La articolul 78, alineatul (2) se completează cu litera a1) cu următorul cuprins:
„a1) pentru perioada absenţei salariatului de la locul de muncă pe un termen maxim de 30 de zile, dacă angajatorul nu a fost informat despre motivul absenţei;”.
9. La articolul 801 alineatul (5), cuvintele „regulamentul intern al unităţii” se substituie cu textul „regulamentul intern al unităţii, dacă este elaborat şi aprobat de angajator”.
10. La articolul 86 alineatul (1):
la litera e), cuvintele „regulamentul intern al unităţii” se substituie cu textul „regulamentul intern al unităţii, dacă acesta este elaborat şi aprobat de angajator”;
litera h) va avea următorul cuprins:
„h) absenţa fără motive întemeiate de la locul de lucru timp de cel puţin 4 ore consecutive (fără a ţine cont de pauza de masă) în timpul zilei de muncă – în cazul salariaţilor cu durata zilnică a timpului de muncă de minim 8 ore pe zi, sau timp de cel puţin jumătate din durata zilnică a timpului de muncă – în cazul salariaţilor cu durata zilnică a timpului de muncă mai mică sau mai mare de 8 ore pe zi;”.
11. La articolul 95 alineatul (1), cuvintele „regulamentul intern al unităţii” se substituie cu textul „regulamentul intern al unităţii, dacă este elaborat şi aprobat de angajator”.
12. La articolul 971, alineatul (4) va avea următorul cuprins:
„(4) În vederea facilitării transferurilor prevăzute la alin.(3), angajatorul informează salariaţii despre funcţiile vacante cu normă întreagă şi pe fracţiune de normă apărute în cadrul unităţii, în termen de 5 zile lucrătoare de la data apariţiei funcţiilor respective. Informaţia privind funcţiile vacante este adusă la cunoştinţa salariaţilor şi reprezentanţilor acestora, la nivel de unitate, printr-un:
a) anunţ transmis prin poştă electronică sau prin alt mijloc de comunicaţie, care poate fi accesat de către fiecare salariat; şi/sau
b) anunţ public, plasat pe pagina web a unităţii, după caz; şi/sau
c) anunţ public, afişat pe un panou informativ cu acces general la sediul unităţii şi la fiecare dintre filialele sau reprezentanţele acesteia.”
13. Articolul 98:
la alineatul (2), cuvintele „regulamentul intern” se substituie cu textul „prin regulamentul intern al unităţii, dacă este elaborat şi aprobat de angajator”;
la alineatul (4), cuvintele „regulamentul intern al unităţii” se substituie cu textul „regulamentul intern al unităţii, dacă este elaborat şi aprobat de angajator,”.
14. La articolul 99 alineatul (2), cuvintele „regulamentul intern al unităţii” se substituie cu textul „regulamentul intern al unităţii, dacă este elaborat şi aprobat de angajator,”.
15. La articolul 102 alineatul (3), cuvintele „regulamentul intern al unităţii” se substituie cu textul „regulamentul intern al unităţii, dacă este elaborat şi aprobat de angajator,”.
16. Articolul 106 va avea următorul cuprins:
„Articolul 106. Evidenţa timpului de muncă
Angajatorul este obligat să ţină evidenţa timpului muncii prestate efectiv de fiecare salariat, inclusiv al muncii suplimentare, al muncii prestate în zilele de repaus şi în zilele de sărbătoare nelucrătoare, conform modelului aprobat prin convenţiile colective încheiate la nivel naţional, sau să ţină evidenţa orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, în condiţiile stabilite cu salariaţii prin acord scris, în funcţie de activitatea specifică desfăşurată de către aceştia.”
17. La articolul 107 alineatul (2), cuvintele „regulamentul intern al unităţii” se substituie cu textul „regulamentul intern al unităţii, dacă este elaborat şi aprobat de angajator”.
18. La articolul 109 alineatul (2), cuvintele „regulamentul intern al unităţii” se substituie cu textul „regulamentul intern al unităţii, dacă este elaborat şi aprobat de angajator”.
19. La articolul 114 alineatul (1) litera e), cuvintele „regulamentul intern al unităţii” se substituie cu textul „regulamentul intern al unităţii, dacă este elaborat şi aprobat de angajator”.
20. La articolul 116:
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Concediile de odihnă anuale pentru anul următor pot fi programate de către angajator de comun acord cu reprezentanţii salariaţilor până la sfârşitul fiecărui an calendaristic.”
alineatul (5) se abrogă.
21. La articolul 117, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Indemnizaţia de concediu se plăteşte de către angajator cu cel puţin 3 zile calendaristice înainte de începerea concediului sau la o dată agreată de părţi, dar nu mai târziu de data achitării salariului pentru luna în care a fost acordat concediul respectiv.”
22. La articolul 1971, alineatul (5) va avea următorul cuprins:
„(5) Dacă în cadrul unităţii nu există nici sindicat, nici reprezentanţi aleşi, informaţia indicată la alin.(3) este adusă la cunoştinţa salariaţilor printr-un:
a) anunţ transmis prin poştă electronică sau prin alt mijloc de comunicaţie, care poate fi accesat de fiecare salariat; şi/sau
b) anunţ public, plasat pe pagina web a unităţii, după caz; şi/sau
c) anunţ public, afişat pe un panou informativ cu acces general la sediul unităţii şi la fiecare dintre filialele sau reprezentanţele acesteia.”
23. La articolul 198, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Regulamentul intern al unităţii este un act juridic opţional care, la decizia angajatorului, poate fi elaborat pentru unitate, cu consultarea reprezentanţilor salariaţilor, şi care se aprobă prin ordinul (dispoziţia, decizia, hotărârea) angajatorului. Angajatorilor care aprobă, în mod benevol, regulamente interne ale unităţilor li se aplică corespunzător prevederile prezentului cod.”
24. La articolul 199 alineatul (1), partea introductivă va avea următorul cuprins:
„(1) Dacă angajatorul elaborează şi aprobă regulamentul intern al unităţii, conform art.198, acesta trebuie să conţină următoarele prevederi:”.
25. La articolul 201, cuvintele „regulamentul intern al unităţii” se substituie cu textul „regulamentul intern al unităţii, dacă este elaborat şi aprobat de angajator”.
26. La articolul 203 alineatul (2), cuvintele „Regulamentul intern al unităţii” se substituie cu textul „Regulamentul intern al unităţii, dacă este elaborat şi aprobat de angajator”.
27. La articolul 2112 alineatul (2), cuvintele „regulamentul intern al unităţii” se substituie cu cuvintele „regulamentul de evaluare a performanţei individuale a salariatului”.
28. În cuprinsul articolului 2114, cuvintele „regulamentul intern al unităţii”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „regulamentul de evaluare a performanţei individuale a salariatului” la forma gramaticală corespunzătoare.
29. La articolul 2922 alineatul (2), cuvintele „regulamentul intern al unităţii” se substituie cu textul „regulamentul intern al unităţii, dacă este elaborat şi aprobat de angajator,”.
Art.IX. – La articolul 22 din Codul de executare al Republicii Moldova nr.443/2004 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.214–220, art.704), cu modificările ulterioare, alineatul (1) se modifică după cum urmează:
la litera c), după cuvintele „pe suport de hârtie” se introduc cuvintele „sau în formă de document electronic”;
la litera r), după cuvintele „să solicite” se introduce textul „ , prin document electronic,”;
la litera s), după cuvintele „să primească” se introduce textul „ , în formă de document electronic,”;
la litera ş), după cuvântul „informeze” se introduce textul „ , prin document electronic,”.
Art.X. – Legea nr.221/2007 privind activitatea sanitară veterinară (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2021, nr.13–20, art.10), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 18 alineatul (2), după cuvintele „agenţii economici” se introduce textul „sau autoritatea administraţiei publice locale, în cazurile indicate la art.16 alin.(5) şi (6) din Legea nr.231/2010 cu privire la comerţul interior,”.
2. La anexa nr.6 partea I punctul 5, după poziţia 5.8.3 se introduce poziţia 5.81 cu următorul cuprins:
5.81 | Unitate de comerţ care desfăşoară cel puţin una dintre următoarele activităţi: – comerţul cu ridicata al animalelor vii; – comerţul cu ridicata al blănurilor, pieilor brute şi pieilor prelucrate; – comerţul cu ridicata al cărnii şi produselor din carne; – comerţul cu ridicata al produselor lactate, ouălor, uleiurilor şi grăsimilor comestibile; – comerţul cu ridicata specializat al altor alimente, inclusiv al peştelui, crustaceelor şi moluştelor; – comerţul cu amănuntul al animalelor vii; – comerţul cu amănuntul al pieilor brute şi pieilor prelucrate; – comerţul cu amănuntul al cărnii şi produselor din carne; – comerţul cu amănuntul al laptelui şi produselor lactate, ouălor, uleiurilor şi grăsimilor comestibile; – comerţul cu amănuntul al peştelui şi produselor din peşte; – comerţul cu amănuntul al altor produse alimentare de origine animală şi vegetală |
Art.XI. – Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.78–84, art.100), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 461, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Planul de remediere este întocmit şi anexat de către agentul constatator la procesul-verbal cu privire la contravenţie prin care s-a constatat contravenţia. În cazul în care contravenţia a fost constatată în urma controlului de stat efectuat de către organele abilitate cu funcţii de control, conform Legii nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător, planul de remediere se include în procesul-verbal de control sau se anexează la acesta.”
2. La articolul 366 alineatul (2), textul „agenţilor economici, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare,” se exclude.
3. La articolul 440 alineatul (42), textul „la art.51” se substituie cu textul „la art.4 alin.(10) şi art.51”.
Art.XII. – Articolul 49 din Legea nr.10/2009 privind supravegherea de stat a sănătăţii publice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr.67, art.183), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Lista profesiilor şi a factorilor de producţie nocivi, a lucrărilor cu risc sporit pentru apariţia şi răspândirea bolilor transmisibile, procedura şi periodicitatea desfăşurării examenelor medicale se stabilesc de către Guvern.”
alineatul (5) va avea următorul cuprins:
„(5) Rezultatele examenelor medicale la angajare şi ale examenelor periodice sunt confirmate printr-un act eliberat de instituţiile medicale publice sau private, în modul şi conform modelului stabilite de către Guvern.”
articolul se completează cu alineatele (6) şi (7) cu următorul cuprins:
„(6) Examenele medicale la angajare şi examenele periodice, desfăşurate în scopul prevenirii apariţiei şi răspândirii bolilor transmisibile, se efectuează în cadrul prestatorilor publici sau privaţi de asistenţă medicală primară, încadraţi în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală, costurile fiind acoperite din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală.
(7) Examenele medicale la angajare şi examenele periodice, desfăşurate în scopul prevenirii apariţiei bolilor profesionale, se efectuează în cadrul prestatorilor publici sau privaţi de asistenţă medicală, costurile fiind acoperite de angajator.”
Art.XIII. – Legea nr.231/2010 cu privire la comerţul interior (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2021, nr.230–237, art.262), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 14 alineatul (7), al doilea enunţ va avea următorul cuprins: „Activităţile de comerţ prevăzute în partea I pct.5 poziţiile 5.8, 5.8.1, 5.8.2, 5.8.3 şi 5.81 şi în partea II pct.3 poziţiile 3.3 şi 3.4 din anexa nr.6 la Legea nr.221/2007 privind activitatea sanitară veterinară, precum şi activităţile prevăzute în anexa nr.4 la prezenta lege se indică în notificare şi în cazurile în care acestea nu constituie activitatea principală a comerciantului.”
2. La articolul 16 alineatul (5), partea introductivă va avea următorul cuprins:
„(5) Autoritatea administraţiei publice locale, prin intermediul resursei informaţionale în domeniul comerţului, depune cererea pentru eliberarea actului permisiv lipsă, aferent activităţilor prevăzute în partea I pct.5 poziţiile 5.8, 5.8.1, 5.8.2, 5.8.3 şi 5.81 şi în partea II pct.3 poziţiile 3.3 şi 3.4 din anexa nr.6 la Legea nr.221/2007 privind activitatea sanitară veterinară, precum şi celor prevăzute în anexa nr.4 la prezenta lege, în următoarele cazuri:”.
3. La articolul 17 alineatul (5), textul „în cazul în care comerciantul desfăşoară activităţi stabilite în anexa nr.3” se substituie cu textul „ , în cazul în care comerciantul desfăşoară activităţi stabilite în partea I pct.5 poziţiile 5.8, 5.8.1, 5.8.2, 5.8.3 şi 5.81 şi în partea II pct.3 poziţiile 3.3 şi 3.4 din anexa nr.6 la Legea nr.221/2007 privind activitatea sanitară veterinară,”.
4. La articolul 214:
alineatul (4) va avea următorul cuprins:
„(4) Cerinţele şi condiţiile pentru efectuarea examenelor medicale la angajare şi a examenelor periodice pentru angajaţii unităţilor comerciale se aplică în conformitate cu prevederile Legii nr.10/2009 privind supravegherea de stat a sănătăţii publice.”
alineatul (5) se abrogă.
5. Anexa nr.3 se abrogă.
Art.XIV. – Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.181–184, art.595), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 4 alineatul (14), cifra „5” şi cifrele „10” se substituie cu cifrele „15”.
2. Articolul 18 se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:
„(3) La delegaţia de control se anexează, în mod obligatoriu, listele de verificare în temeiul cărora se va desfăşura controlul în cauză.”
3. La articolul 21 alineatul (1), litera f) va avea următorul cuprins:
„f) înregistrarea delegaţiei de control în Registrul de stat al controalelor, iar în cazul controlului inopinat – şi a notei de motivare.”
4. Articolul 25 se completează cu litera k) cu următorul cuprins:
„k) să documenteze acţiunile inspectorilor şi ale persoanelor care îi însoţesc în interes de serviciu prin proba cu martori şi/sau prin intermediul altor mijloace, precum mijloacele de înregistrare foto, video, audio etc. Prelucrarea datelor cu caracter personal ale persoanelor vizate se realizează în baza interesului legitim al persoanelor supuse controlului, conform legislaţiei privind protecţia datelor cu caracter personal. În procesul efectuării controlului, persoana supusă controlului nu este obligată să obţină acceptul sau să informeze prealabil persoanele vizate despre documentarea acţiunilor acestora şi despre utilizarea unor astfel de mijloace.”
Art.XV. – La articolul 6 din Legea nr.75/2015 cu privire la locuinţe (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.131–138, art.249), cu modificările ulterioare, alineatul (4) va avea următorul cuprins:
„(4) În blocurile locative cu apartamente proprietate privată, trecerea locuinţelor în categoria încăperilor cu altă destinaţie decât cea de locuinţă se efectuează cu acordul prealabil, în formă scrisă, al cel puţin două treimi din totalitatea proprietarilor de apartamente şi încăperi cu altă destinaţie decât cea de locuinţă, inclusiv al tuturor proprietarilor de apartamente şi încăperi cu altă destinaţie decât cea de locuinţă cu care se învecinează imediat, pe plan orizontal şi vertical, locuinţa respectivă.”
Art.XVI. – Legea nr.150/2017 cu privire la Registrul obiectivelor de infrastructură tehnico-edilitară (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.277–288, art.483), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 2 noţiunea „obiective de infrastructură tehnico-edilitară”, ultimul enunţ va avea următorul cuprins: „Obiectivele de infrastructură tehnico-edilitară constituie bunuri imobile în măsura în care acestea corespund noţiunii respective conform prevederilor Codului civil. Nu constituie bunuri imobile şi nici părţi componente ale bunurilor imobile obiectivele de infrastructură tehnico-edilitară care nu sunt ataşate, în mod permanent, la un teren sau la o clădire şi care pot fi separate fără a deteriora, în mod substanţial, şi fără a schimba destinaţia clădirii sau terenului.”
2. La articolul 10 alineatul (1), litera b) se completează cu textul „ – în cazul obiectivelor tehnico-edilitare care constituie bunuri imobile”.
Art.XVII. – La articolul 3 din Legea nr.248/2022 privind acordarea scutirii de plata drepturilor de import pentru cetăţenii Republicii Moldova care revin cu traiul în Republica Moldova şi modificarea Codului contravenţional nr.218/2008 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.257–263, art.528), cu modificările ulterioare, litera d) va avea următorul cuprins:
„d) în ultimele 60 de luni de la depunerea cererii s-a aflat cumulativ cel puţin 36 de luni în afara teritoriului Republicii Moldova sau are dovada aflării în afara teritoriului Republicii Moldova pentru o perioadă de cel puţin 10 ani;”.
Art.XVIII. – Articolul III din Legea nr.356/2022 pentru modificarea unor acte normative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.456–459, art.813), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
la punctul 12, după textul „Serviciul Fiscal de Stat.” se introduce următorul enunţ: „Registrul se prezintă la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat până la data de 25 a lunii următoare încheierii anului fiscal.”
punctele 13 şi 14 vor avea următorul cuprins:
„13. La articolul 6911, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) În prima perioadă fiscală, contribuabilul este în drept să diminueze suma impozitului pe venit datorat cu suma cheltuielilor suportate pentru procurarea echipamentului de casă şi de control utilizat în activitate, cu excepţia persoanelor care au beneficiat de compensarea sumei aferente procurării echipamentului de casă şi de control.”
14. La articolul 6912:
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Calcularea impozitului pe venit se realizează trimestrial de către Serviciul Fiscal de Stat, prin remiterea avizelor de plată până la data de 25 a lunii următoare trimestrului de gestiune.
Pentru trimestrele I–III se achită 1% din vânzările efectuate pentru fiecare trimestru, dar nu mai puţin de 750 de lei.
În avizul de plată pentru trimestrul IV se recalculează suma impozitului pe venit aferent perioadei fiscale, cu stabilirea diferenţei aferente impozitului pe venit corespunzător vânzărilor efectuate pe parcursul anului fiscal şi suma impozitului pe venit calculată pentru trimestrele I–III.
Achitarea impozitului pe venit se efectuează până la data de 25 a lunii următoare termenului de prezentare a avizului de plată.”
alineatele (4) şi (5) se abrogă.”
Art.XIX. – La articolul VI alineatul (1) din Legea pentru modificarea unor acte normative nr.25/2023 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2023, nr.92, art.136), litera b) va avea următorul cuprins:
„b) art.I pct.9 şi 10 şi art.V, care vor intra în vigoare la 1 iulie 2023;”.
Art.XX. – (1) Prin derogare de la art.56 alin.(2) din Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative, prezenta lege intră în vigoare peste o lună de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, cu excepţia prevederilor:
a) art.I pct.2 şi 3, art.II şi art.XVIII, care intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova;
b) art.I pct.1, care intră în vigoare la data de 1 iulie 2023;
c) art.IX, care intră în vigoare peste 6 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
(2) Guvernul, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi:
a) va aduce actele sale normative în conformitate cu aceasta;
b) va elabora şi va aproba actele normative necesare pentru implementarea prezentei legi.
(3) Prin derogare de la prevederile art.15 alin.(2) din Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător şi ale art.111 alin.(6) din Legea nr.140/2001 privind Inspectoratul de Stat al Muncii, planul anual al controalelor pentru anul 2023, care va conţine un număr exact de controale planificate asupra unui număr prestabilit de persoane pe parcursul anului, va fi aprobat de către Inspectoratul de Stat al Muncii şi publicat pe pagina sa web oficială, precum şi se va înregistra în Registrul de stat al controalelor până la data de 1 iunie a anului calendaristic la care se referă planul controalelor.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Igor GROSU
|
Nr.112. Chişinău, 11 mai 2023. |
