L E G E
pentru modificarea unor acte legislative
nr. 113 din 15.08.2019
Monitorul Oficial nr.260/361 din 17.08.2019
* * *
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Art.I. – Codul electoral nr.1381/1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.451–463, art.768), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 1:
noţiunea „agitaţie electorală” va avea următorul cuprins:
„agitaţie electorală – acţiuni de pregătire şi difuzare a informaţiilor ce conţin îndemnul la vot în vederea determinării alegătorilor să voteze pentru unii sau pentru alţi concurenţi electorali;”
noţiunea „alegeri generale” va avea următorul cuprins:
„alegeri generale – orice tip de alegeri care au loc într-o singură zi, de duminică, conform actului de stabilire a alegerilor, pe întreg teritoriul ţării;”
noţiunea „circumscripţie uninominală” se exclude;
la noţiunea „concurenţi electorali”:
prima liniuţă va avea următorul cuprins:
„– candidaţii independenţi, înregistraţi de Comisia Electorală Centrală, precum şi partidele, alte organizaţii social-politice şi blocurile electorale ale căror liste de candidaţi au fost înregistrate de Comisia Electorală Centrală – în cazul alegerilor parlamentare;”
a doua liniuţă se exclude.
2. La articolul 4, alineatul (2) se abrogă.
3. Articolul 8 va avea următorul cuprins:
„Articolul 8. Ziua alegerilor
Alegerile au loc într-o singură zi, de duminică, conform actului de stabilire a alegerilor, pe întreg teritoriul ţării sau al localităţii respective.”
4. La articolul 10, textul „În cadrul alegerilor parlamentare, alegătorul are dreptul la un singur vot în circumscripţia naţională şi la un vot în circumscripţia uninominală.” se exclude.
5. La articolul 18, alineatul (5) va avea următorul cuprins:
„(5) Hotărîrile Comisiei Electorale Centrale se plasează, în termen de 24 de ore de la adoptare, pe pagina web a acesteia, iar hotărîrile cu caracter normativ, hotărîrile adoptate în perioada electorală şi hotărîrile privind raportarea financiară se publică şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Hotărîrile Comisiei Electorale Centrale intră în vigoare din momentul adoptării acestora sau la data indicată în textul hotărîrii.”
6. La articolul 22 alineatul (1) litera t), textul „ , şi asigură, după caz, organizarea alegerilor parţiale pentru funcţia de deputat în Parlament în condiţiile prezentului cod” se exclude.
7. La articolul 23, alineatul (2) se completează cu următorul text: „În cazuri excepţionale, cu acordul salariatului, durata timpului de muncă poate deroga de la plafonul stabilit la art.104 alin.(5) din Codul muncii şi art.19 din Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.”
8. La articolul 26 alineatul (1) litera d), sintagma „Ministerul Justiţiei” se substituie cu sintagma „Agenţia Servicii Publice”.
9. La articolul 29, litera f) va avea următorul cuprins:
„f) înregistrează candidaţii independenţi şi listele de candidaţi din partea partidelor şi a altor organizaţii social-politice, a blocurilor electorale în alegerile locale, aduce la cunoştinţa publică informaţii despre aceştia;”.
10. La articolul 30 alineatul (2), după primul enunţ se introduce textul: „La propunerea primarilor oraşelor (municipiilor), ai sectoarelor şi ai satelor (comunelor), plafonul de 3000 de alegători poate fi depăşit cu cel mult 10 la sută.”
11. La articolul 31:
alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) În afară de secţiile de votare prevăzute la alin.(2), cu acordul autorităţilor competente ale ţărilor respective, vor fi organizate secţii de votare şi în alte localităţi. Constituirea acestor secţii de votare se stabileşte de către Comisia Electorală Centrală, cu avizul prealabil al Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene, pe baza numărului de alegători care au participat la scrutinul precedent, organizat în circumscripţia naţională, pe baza înregistrării prealabile a cetăţenilor Republicii Moldova aflaţi în străinătate, dar şi pe baza informaţiilor obţinute de către Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene de la autorităţile competente ale ţărilor de reşedinţă a cetăţenilor Republicii Moldova privind numărul acestora şi locul aflării acestora. Avizul prealabil al Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene se va referi la îndeplinirea condiţiei vizînd obţinerea acordului autorităţilor competente ale ţării respective, precum şi la posibilitatea asigurării din punct de vedere logistic a procesului de votare. Regulamentul privind înregistrarea prealabilă se aprobă de către Comisia Electorală Centrală.”
alineatul (4) se abrogă.
12. La articolul 32:
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) În cazul alegerilor parlamentare, al alegerilor prezidenţiale şi al referendumurilor republicane, pentru alegătorii localităţilor din stînga Nistrului (Transnistria), Comisia Electorală Centrală, cu cel puţin 35 de zile înainte de data alegerilor, organizează mai multe secţii de votare cu sediul pe teritoriul Republicii Moldova aflat sub jurisdicţia constituţională a autorităţilor publice centrale. La formarea respectivelor secţii de votare, Comisia Electorală Centrală va ţine cont de propunerile Biroului politici de reintegrare. Biroul politici de reintegrare, la elaborarea propunerilor menţionate, va ţine cont de organizarea administrativ-teritorială, de specificul căilor de acces şi comunicare, de asemenea va contribui la asigurarea accesului alegătorilor la procesul electoral şi la organele electorale respective.”
la alineatul (2), textul „şi art.81 alin.(3)” se exclude;
la alineatul (3) litera c), textul „şi de hotarele circumscripţiei electorale în raport cu domiciliul alegătorului” se exclude.
13. La articolul 39 alineatul (1), textul „directă şi/sau indirectă” se exclude.
14. La articolul 41:
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Pentru finanţarea activităţii partidelor politice, a grupurilor de iniţiativă şi a campaniilor electorale pot fi utilizate doar resursele financiare provenite din activitatea de salariat, de întreprinzător, ştiinţifică sau din cea de creaţie, desfăşurată de către cetăţenii Republicii Moldova atît pe teritoriul Republicii Moldova, cît şi în afara acestuia.”
alineatul (2):
partea introductivă va avea următorul cuprins:
„(2) Finanţarea grupurilor de iniţiativă şi a campaniilor electorale ale concurenţilor electorali de către persoane fizice sau juridice se efectuează cu respectarea următoarelor condiţii:”
litera d) va avea următorul cuprins:
„d) plafonul general pe ţară al mijloacelor financiare ce pot fi transferate în contul „Fond electoral” al concurentului electoral constituie 0,05% din veniturile prevăzute în legea bugetului de stat pentru anul respectiv; plafonul maxim pentru fiecare circumscripţie electorală se determină de către Comisia Electorală Centrală prin înmulţirea coeficientului stabilit de către Comisie cu numărul de alegători din circumscripţia respectivă; coeficientul se calculează prin împărţirea plafonului general al mijloacelor financiare pe ţară la numărul total de alegători din ţară;”
litera e) va avea următorul cuprins:
„e) plafoanele donaţiilor în contul „Fond electoral” pentru o campanie electorală constituie 6 salarii medii lunare pe economie pe anul respectiv din partea persoanelor fizice şi, respectiv, 12 salarii medii lunare pe economie pe anul respectiv din partea persoanelor juridice; în cazul cetăţenilor Republicii Moldova cu venituri obţinute în afara ţării, acest plafon nu poate depăşi 3 salarii medii lunare pe economie pe anul respectiv; în cazul cetăţenilor Republicii Moldova cu statut de persoane cu funcţii de demnitate publică, de funcţionari publici, inclusiv cu statut special, sau de angajaţi în organizaţii publice în sensul Legii nr.133/2016 privind declararea averii şi a intereselor personale, acest plafon nu poate depăşi 10% din venitul anual al acestora, totodată, nu poate depăşi 6 salarii medii lunare pe economie pe anul respectiv. O persoană fizică poate face donaţii în numerar în valoare de pînă la 3 salarii medii pe economie pe anul respectiv, iar donaţiile care depăşesc această limită se vor face exclusiv prin operaţiuni bancare;”
alineatul (3):
în partea introductivă, textul „ , directă şi/sau indirectă,” se exclude;
litera c) se abrogă;
litera e) va avea următorul cuprins:
„e) persoanele juridice care, în ultimii trei ani înainte de începerea perioadei electorale, au încheiat contracte de achiziţii publice de lucrări, bunuri sau servicii în sensul Legii nr.131/2015 privind achiziţiile publice, precum şi de către persoanele juridice cu capital străin sau mixt;”.
15. La articolul 43, alineatul (7) va avea următorul cuprins:
„(7) În campania electorală, partidele politice au dreptul să accepte donaţii doar direct pe contul „Fond electoral”, în conformitate cu regulile stabilite de prezentul cod. Partidul politic poate transfera pe contul „Fond electoral” mijloacele financiare proprii, deţinute pe contul său la data începerii campaniei electorale, cu condiţia prezentării raportului financiar la Comisia Electorală Centrală, în care se indică datele prevăzute la alin.(1).”
16. La articolul 44 alineatul (7), textul „În cazul alegerilor parlamentare în circumscripţii uninominale, certificatul pentru drept de vot se eliberează dacă noul domiciliu este pe teritoriul aceleiaşi circumscripţii uninominale.” se exclude.
17. Articolul 45:
la alineatul (1), primul enunţ se completează cu textul „ , în acestea fiind indicate numele, prenumele şi anul naşterii ai fiecărui alegător”;
la alineatul (2), cuvîntul „Alegătorilor” se substituie cu textul „Alegătorilor şi reprezentanţilor concurenţilor electorali”.
18. La articolul 46:
alineatul (3) se completează cu următorul text: „Poziţionarea candidaţilor pe liste se face conform formulei: minimum patru candidaţi la fiecare zece locuri.”
alineatul (4) se abrogă;
la alineatul (5), în partea introductivă, cuvîntul „personal” se exclude.
19. La articolul 47:
denumirea articolului şi alineatele (1) şi (2) vor avea următorul cuprins:
„Articolul 47. Colectarea semnăturilor pentru susţinerea candidatului independent şi pentru iniţierea referendumului
(1) Semnături se colectează numai pentru susţinerea candidaţilor independenţi sau pentru iniţierea unui referendum. În cazul alegerilor locale, se colectează semnături numai din partea alegătorilor care îşi au domiciliul sau reşedinţa valabilă în circumscripţia în care candidează candidatul independent.
(2) Au dreptul de a colecta semnături candidaţii independenţi şi membrii grupurilor de iniţiativă care desemnează şi/sau susţin candidaţi independenţi în alegeri, precum şi membrii grupului de iniţiativă pentru iniţierea unui referendum.”
alineatul (7) se abrogă.
20. Articolul 49:
la alineatul (1):
în partea introductivă, cuvîntul „personal” se exclude;
la litera a), textul „art.85, 86 şi 137” se substituie cu textul „art.84, 85, 86 şi 137”;
la litera b), textul „la oricare tip de alegeri, precum şi a candidaţilor la alegerile parlamentare în circumscripţii uninominale” se exclude;
litera f) va avea următorul cuprins:
„f) o declaraţie pe propria răspundere privind:
– inexistenţa restricţiilor legale/judecătoreşti de a candida sau ocupa funcţii publice;
– inexistenţa actelor de constatare rămase definitive referitoare la regimul declarării averilor şi intereselor personale, la stările de incompatibilitate şi la confiscarea averii nejustificate, acte care nu sînt prescrise;”
articolul se completează cu alineatul (9) cu următorul cuprins:
„(9) În cazul în care un concurent electoral prezintă lista candidaţilor desemnaţi în alegeri care nu corespunde cerinţelor art.46 alin.(3), Comisia Electorală Centrală sau consiliul electoral de circumscripţie va refuza înregistrarea acestuia.”
21. La articolul 50, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Comisia Electorală Centrală înregistrează persoanele de încredere ale concurenţilor electorali în alegerile parlamentare şi ale candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova. În cazul alegerilor pentru funcţiile de primar şi de consilier al consiliului local, persoanele de încredere ale candidaţilor sînt înregistrate de către consiliul electoral de circumscripţie corespunzător.”
22. La articolul 51 alineatul (5), cifrele „88” se substituie cu cifrele „87”.
23. La articolul 52, alineatul (10) va avea următorul cuprins:
„(10) În ziua alegerilor şi în ziua precedentă alegerilor nu se admite niciun fel de agitaţie electorală. Interdicţia respectivă nu se referă la informaţiile deja plasate pe Internet şi pe afişele expuse anterior.”
24. La articolul 53, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Modelul şi textul buletinului de vot pentru alegerile parlamentare, alegerile prezidenţiale şi pentru organizarea referendumului republican se aprobă printr-o hotărîre a Comisiei Electorale Centrale. Modelul buletinului de vot pentru alegerile locale şi pentru organizarea referendumului local se stabileşte de către Comisia Electorală Centrală, iar textul acestuia se aprobă printr-o hotărîre a consiliului electoral de circumscripţie corespunzător.”
25. La articolul 58:
la alineatul (2), litera a) va avea următorul cuprins:
„a) alegătorii care au venit la secţia de votare cu certificatul pentru drept de vot. Certificatul pentru drept de vot rămîne la biroul secţiei de votare şi se anexează la lista suplimentară;”
la alineatul (3), litera c) va avea următorul cuprins:
„c) paşaportul de cetăţean al Republicii Moldova, buletinul de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova, livretul de marinar, în cazul alegerilor parlamentare, alegerilor prezidenţiale şi al referendumului republican, în secţiile de votare constituite peste hotarele Republicii Moldova;”.
26. La articolul 65, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) În cazul alegerilor parlamentare, al alegerilor prezidenţiale şi al referendumurilor republicane, Comisia Electorală Centrală consemnează rezultatele totalizării voturilor pe ţară în ansamblu într-un proces-verbal, care este semnat de către membrii comisiei, şi întocmeşte un raport cu privire la rezultatele alegerilor. Copiile de pe procesul-verbal cu privire la totalizarea rezultatelor alegerilor se înmînează reprezentanţilor concurenţilor electorali şi observatorilor la solicitarea acestora.”
27. La articolul 70, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) În campania electorală pentru alegerile parlamentare, pentru alegerile prezidenţiale şi pentru referendumurile republicane, furnizorii de servicii media naţionali au obligaţia, iar cei locali/regionali au dreptul să organizeze dezbateri electorale. În campania electorală pentru alegerile locale generale şi pentru referendumurile locale, furnizorii de servicii media locali/regionali au obligaţia, iar cei naţionali au dreptul să organizeze dezbateri electorale. Formatul, durata şi frecvenţa dezbaterilor electorale sînt stabilite de către furnizorii de servicii media şi se aduc la cunoştinţa organelor electorale şi a concurenţilor electorali cu cel puţin 3 zile calendaristice înainte de difuzarea fiecărei emisiuni. În planificarea şi organizarea dezbaterilor dintre concurenţii electorali, furnizorii de servicii media vor ţine cont de obligativitatea ca toate dezbaterile să fie desfăşurate şi difuzate în regim de transmisiune directă numai în orele de audienţă maximă – între orele 19:00 şi 22:00 în zilele lucrătoare şi între 17:00 şi 22:00 în zilele de odihnă.”
28. La articolul 72, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) În cazul alegerilor locale, hotărîrile consiliilor electorale asupra contestaţiilor ce vizează acţiunile/inacţiunile concurenţilor electorali pot fi atacate în instanţa de judecată în a cărei rază teritorială se află consiliul respectiv.”
29. La articolul 73 alineatul (7) şi la articolul 74 alineatul (1), sintagma „Legii contenciosului administrativ” se substituie cu sintagma „Codului administrativ”.
30. Titlul III va avea următorul cuprins:
„TITLUL III
ALEGERILE PARLAMENTARE
Articolul 78. Aplicarea prevederilor prezentului titlu
Prevederile prezentului titlu (art.78–art.102) sînt aplicabile numai în cazul alegerilor parlamentare.
Articolul 79. Alegerea Parlamentului
(1) Parlamentul se alege prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat, pentru un mandat de 4 ani.
(2) Alegerea Parlamentului se efectuează într-o singură circumscripţie electorală naţională, în care se aleg 101 deputaţi.
Articolul 80. Circumscripţiile electorale şi consiliile electorale de circumscripţie
(1) În scopuri de organizare şi efectuare a alegerilor, Comisia Electorală Centrală formează, cu cel puţin 55 de zile înainte de efectuarea lor, circumscripţii electorale care, de regulă, corespund unităţilor administrativ-teritoriale ale Republicii Moldova de nivelul al doilea şi, cu cel puţin 50 de zile înainte de alegeri, consilii electorale de circumscripţie în condiţiile art.28 care se aplică în mod corespunzător. Atribuţiile consiliilor electorale de circumscripţie sînt cele expuse la art.29 ale cărui prevederi se aplică în mod corespunzător.
(2) Circumscripţiile electorale se divizează în secţii de votare în condiţiile art.30 şi ale art.31, care se aplică în mod corespunzător.
Articolul 81. Secţiile de votare şi birourile electorale ale secţiilor de votare
(1) Pentru secţiile de votare din străinătate, Comisia Electorală Centrală va forma un consiliu electoral distinct, cu sediul în municipiul Chişinău, care va asigura organizarea proceselor electorale pentru secţiile de votare constituite peste hotare.
(2) Pentru secţiile de votare pentru localităţile din stînga Nistrului (Transnistria), Comisia Electorală Centrală va forma un consiliu electoral distinct, cu sediul în municipiul Chişinău, care va asigura organizarea proceselor electorale pentru secţiile de votare constituite pentru localităţile din stînga Nistrului (Transnistria).
(3) În cadrul secţiilor de votare se formează birouri electorale, al căror mod de constituire şi ale căror atribuţii sînt prevăzute la art.30, 31 şi 33, care se aplică în mod corespunzător.
Articolul 82. Candidaţii la funcţia de deputat în Parlament
Candidaţi la funcţia de deputat în Parlament pot fi persoanele cu drept de vot care au împlinit, inclusiv în ziua alegerilor, vîrsta de 18 ani, deţin cetăţenia Republicii Moldova, nu cad sub incidenţa art.2 alin.(61) din Legea nr.39/1994 despre statutul deputatului în Parlament şi întrunesc alte condiţii prevăzute de prezentul cod.
Articolul 83. Stabilirea datei alegerilor
(1) Alegerile parlamentare se desfăşoară în cel mult 3 luni de la expirarea mandatului Parlamentului sau de la dizolvarea Parlamentului.
(2) Data alegerilor parlamentare se stabileşte printr-o hotărîre a Parlamentului, cu cel puţin 60 de zile înainte de ziua alegerilor.
(3) În cazul dizolvării Parlamentului, prin acelaşi decret al Preşedintelui Republicii Moldova, se stabileşte data alegerii noului Parlament. Alegerile anticipate vor avea loc după cel puţin 60 de zile, dar nu mai tîrziu de 3 luni de la dizolvarea Parlamentului.
Articolul 84. Desemnarea candidaţilor din partea partidelor sau a blocurilor electorale
(1) Desemnarea candidaţilor la funcţia de deputat se face potrivit art.46, potrivit prevederilor statutare ale partidelor sau potrivit acordurilor de constituire a blocurilor electorale.
(2) Partidul sau blocul electoral va înainta lista de candidaţi care nu va fi mai mică de 51 de persoane şi nu va depăşi numărul de 103 persoane.
(3) Modelul listei de candidaţi se aprobă de către Comisia Electorală Centrală.
(4) Listele de candidaţi pentru alegerile parlamentare vor fi întocmite potrivit cu prevederile statutare ale partidelor sau ale acordurilor de constituire a blocurilor electorale.
(5) Listele de candidaţi vor fi întocmite cu respectarea prevederilor art.46 alin.(3).
(6) Nerespectarea condiţiilor specificate la alin.(2)–(5) atrage după sine refuzul înregistrării listelor de candidaţi de către organul electoral corespunzător.
Articolul 85. Înregistrarea concurenţilor electorali pentru alegerile parlamentare
(1) Concurenţii electorali pentru alegerile parlamentare sînt înregistraţi de către Comisia Electorală Centrală.
(2) Pentru a fi înregistraţi, concurenţii electorali depun actele indicate la art.49, care se aplică în mod corespunzător, şi listele de subscripţie pentru candidaţii independenţi, în condiţiile art.86.
(3) Aceeaşi persoană poate fi inclusă doar într-o singură listă de candidaţi, fie din partea unui concurent electoral, fie în calitate de candidat independent.
Articolul 86. Condiţiile speciale pentru listele de subscripţie
(1) Listele de subscripţie pentru susţinerea candidatului independent se întocmesc şi se verifică în condiţiile art.47 şi 48, care se aplică în mod corespunzător.
(2) Pentru a fi înregistrat de către Comisia Electorală Centrală, candidatul independent prezintă liste de subscripţie care conţin semnăturile a cel puţin 2000 şi cel mult 2500 de susţinători cu drept de vot. Prin derogare de la această prevedere, un candidat femeie poate fi înregistrat dacă prezintă semnăturile a cel puţin 1000 şi cel mult 2500 de susţinători cu drept de vot.
(3) În cazul în care, după verificarea făcută de către Comisia Electorală Centrală, în listele de subscripţie se depistează semnături false sau semnături repetate în mai multe liste, sau semnături efectuate cu încălcarea art.47 şi 48, semnăturile respective se exclud.
(4) Dacă, după verificare, se constată că nu a fost prezentat numărul necesar de semnături sau, după excluderea semnăturilor nevalabile, numărul acestora s-a redus faţă de plafonul minim prevăzut la alin.(2), candidatul independent nu este înregistrat, comunicîndu-i-se hotărîrea respectivă în termen de 24 de ore de la adoptare.
(5) Nu se admite depunerea de către un candidat independent a unor liste de subscripţie suplimentare sau depunerea lor în mod repetat după ce Comisia Electorală Centrală a primit şi a înregistrat în registru setul de documente prevăzut la art.49.
Articolul 87. Modificarea listelor de candidaţi
(1) Concurenţii electorali au dreptul să retragă întreaga listă de candidaţi, să înlocuiască un candidat, să excludă un candidat, dar nu mai tîrziu decît cu 14 zile înainte de ziua alegerilor.
(2) Decizia privind retragerea sau modificarea listei de candidaţi se adoptă de către formaţiunea care a înaintat candidatura ori a înaintat lista de candidaţi, cu respectarea prevederilor art.7 alin.(2) lit.b) din Legea nr.5/2006 cu privire la asigurarea egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi şi a art.46 alin.(3) din prezentul cod, şi se prezintă la Comisia Electorală Centrală.
(3) Modificarea listelor de candidaţi se efectuează de către Comisia Electorală Centrală în cel mult 3 zile.
Articolul 88. Retragerea candidatului independent
(1) Candidatul independent are dreptul să îşi retragă candidatura, dar nu mai tîrziu decît cu 14 zile înainte de ziua alegerilor. În acest caz, decizia privind retragerea se ia de către candidat şi se prezintă personal la Comisia Electorală Centrală.
(2) Retragerea candidatului independent se înregistrează de către Comisia Electorală Centrală în cel mult 3 zile, aceasta aducînd-o la cunoştinţa publică imediat.
Articolul 89. Listele electorale
Listele electorale pentru alegerea Parlamentului se întocmesc în conformitate cu prevederile capitolului 5 (art.44 şi 45), care se aplică în mod corespunzător.
Articolul 90. Campania electorală pentru alegerea Parlamentului
Campania electorală pentru alegerea Parlamentului se desfăşoară în conformitate cu prevederile capitolului 7 (art.50–art.52), care se aplică în mod corespunzător.
Articolul 91. Buletinele de vot
(1) Buletinele de vot se întocmesc în conformitate cu prevederile capitolului 8 (art.53 şi 54), care se aplică în mod corespunzător.
(2) Candidatul independent se înscrie în buletinul de vot într-un patrulater aparte, în care se indică numele, prenumele şi se scriu cuvintele „Candidat independent”.
Articolul 92. Votarea
(1) Votarea în cadrul alegerilor pentru Parlament se efectuează în conformitate cu prevederile capitolului 9 (art.55–art.60), care se aplică în mod corespunzător.
(2) Studenţii şi elevii cu drept de vot, înmatriculaţi în instituţii de învăţămînt într-o localitate în care nu au înregistrare la domiciliu sau reşedinţă, pot vota la orice secţie de votare deschisă în această localitate, fiind obligaţi să respecte următoarele condiţii:
a) să prezinte buletinul de identitate cu fişa de însoţire;
b) să prezinte carnetul de student/elev al instituţiei de învăţămînt din localitatea respectivă;
c) să completeze şi să semneze o declaraţie pe propria răspundere privind abţinerea de la votarea multiplă, fiind informaţi despre răspunderea penală în caz de încălcare a acestei obligaţii.
(3) Alegătorii specificaţi la alin.(2) se înscriu în lista suplimentară, iar la rubrica „Notă” din această listă se indică instituţia de învăţămînt în care aceştia sînt înmatriculaţi.
(4) Pînă la restabilirea controlului constituţional asupra localităţilor din stînga Nistrului (Transnistria), alegătorii incluşi în Registrul de stat al alegătorilor şi arondaţi la localităţile din stînga Nistrului (Transnistria) îşi vor exercita dreptul de vot în oricare din secţiile de votare distincte, constituite în conformitate cu prevederile art.81 alin.(2), în condiţiile prezentului cod.
(5) În cazul secţiilor de votare constituite în străinătate, cetăţenii Republicii Moldova care, în ziua alegerilor, se află peste hotarele ţării şi care, din diferite motive, nu se înregistrează în prealabil îşi pot exercita dreptul de vot la orice secţie de votare constituită în afara ţării, în condiţiile prezentului cod.
Articolul 93. Numărarea voturilor şi totalizarea rezultatelor alegerilor
Numărarea voturilor şi totalizarea rezultatelor alegerilor pentru Parlament se efectuează în conformitate cu prevederile capitolului 10 (art.61–art.67), care se aplică în mod corespunzător.
Articolul 94. Stabilirea pragului de reprezentare
(1) După primirea proceselor-verbale ale consiliilor electorale de circumscripţie, în care sînt indicate rezultatele numărării voturilor din toate circumscripţiile electorale, Comisia Electorală Centrală totalizează numărul de voturi valabil exprimate, obţinut de fiecare partid sau altă organizaţie social-politică, de fiecare bloc electoral şi de fiecare candidat independent, pentru a stabili dacă aceştia au atins pragul minim de reprezentare.
(2) Pragul minim de reprezentare constituie următoarele procente din voturile valabil exprimate în ansamblu pe ţară:
a) pentru un partid sau o altă organizaţie social-politică – 5 la sută;
b) pentru un bloc electoral – 7 la sută;
c) pentru un candidat independent – 2 la sută.
(3) Partidele, alte organizaţii social-politice, blocurile electorale şi candidaţii independenţi care au întrunit un număr mai mic de voturi decît cel specificat la alin.(2) se exclud, printr-o hotărîre a Comisiei Electorale Centrale, din procesul de atribuire a mandatelor.
Articolul 95. Numărarea mandatelor de deputat obţinute de concurentul electoral
(1) Numărul de mandate de deputat obţinut de concurenţii electorali se calculează de către Comisia Electorală Centrală prin împărţirea succesivă a numărului de voturi valabil exprimate pentru fiecare concurent electoral, cu excepţia candidaţilor independenţi, la 1, 2, 3, 4 etc. pînă la cifra ce corespunde numărului de mandate stabilit pentru Parlament.
(2) Din rezultatele tuturor împărţirilor şi din numărul de voturi valabil exprimate pentru candidaţii independenţi se iau în descreştere atîtea numere cîte mandate de deputat urmează să fie distribuite. De cîte numere din acest şir descrescător dispune partidul, altă organizaţie social-politică sau blocul electoral, atîtea mandate i se atribuie.
(3) Candidatul independent se consideră ales dacă numărul de voturi valabil exprimate obţinute de el constituie cel puţin doi la sută din voturile valabil exprimate în ansamblu pe ţară.
Articolul 96. Atribuirea mandatelor de deputat
(1) Mandatele de deputat se atribuie concurenţilor electorali de către Comisia Electorală Centrală în ordinea înscrierii lor în liste.
(2) Candidaţii incluşi în listele concurenţilor electorali care au trecut pragul de reprezentare stabilit la art.94, dar nu au fost aleşi, sînt declaraţi supleanţi. Candidatul supleant va fi declarat ales de către Curtea Constituţională, la adresarea Comisiei Electorale Centrale, dacă, din anumite motive, un mandat de deputat aparţinînd partidului, altei organizaţii social-politice sau blocului electoral pe care îl reprezintă va deveni vacant. Candidatul supleant poate refuza mandatul de deputat, depunînd o declaraţie în scris la Comisia Electorală Centrală.
(3) Dacă un partid, o altă organizaţie social-politică sau un bloc electoral obţine un număr de mandate de deputat mai mare decît numărul candidaţilor incluşi în listă, atunci partidului, organizaţiei social-politice sau blocului electoral respectiv i se distribuie un număr de mandate egal cu numărul de candidaţi din listă.
(4) Mandatele de deputat rămase se redistribuie celorlalte partide, organizaţii social-politice sau blocuri electorale în modul stabilit la art.95 alin.(1). La fel se va proceda în cazul vacanţei ulterioare a mandatelor de deputat, dacă concurentul electoral nu are candidaţi supleanţi sau dacă devine vacant mandatul de deputat obţinut de un candidat independent.
Articolul 97. Confirmarea rezultatelor alegerilor şi validarea mandatelor de deputat de către Curtea Constituţională
(1) Comisia Electorală Centrală, în termen de 24 de ore de la totalizarea rezultatelor alegerilor, prezintă Curţii Constituţionale actele menţionate la art.65, de asemenea listele de deputaţi aleşi şi de candidaţi supleanţi.
(2) În termen de 5 zile de la primirea actelor menţionate de la Comisia Electorală Centrală, dar nu mai devreme de soluţionarea definitivă de către instanţele de judecată a contestaţiilor depuse conform procedurilor stabilite de legislaţie, Curtea Constituţională confirmă sau infirmă legalitatea alegerilor printr-un aviz. Concomitent, Curtea Constituţională validează, printr-o hotărîre, mandatele deputaţilor aleşi şi confirmă listele de candidaţi supleanţi.
(3) În cazul în care alegerile sînt declarate legale, Comisia Electorală Centrală eliberează legitimaţii deputaţilor aleşi.
Articolul 98. Atestarea rezultatelor alegerilor de către Comisia Electorală Centrală
(1) Procesul-verbal privind rezultatele alegerilor, însoţit de avizul Curţii Constituţionale prin care se confirmă legalitatea alegerilor, şi hotărîrea privind validarea a cel puţin 2/3 din numărul de mandate de deputat se transmit Parlamentului în termen de 2 zile. Copii de pe actele menţionate şi listele de candidaţi supleanţi confirmate se transmit Comisiei Electorale Centrale şi Preşedintelui Republicii Moldova. Avizul şi hotărîrea Curţii Constituţionale se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
(2) Comisia Electorală Centrală dispune publicarea rezultatelor finale ale alegerilor în termen de 24 de ore de la primirea actelor de la Curtea Constituţională.
Articolul 99. Alegeri nevalabile
Comisia Electorală Centrală consideră alegerile ca fiind nevalabile dacă la ele au participat mai puţin de 1/3 din numărul de persoane înscrise în listele electorale.
Articolul 100. Alegerile nule
Dacă Curtea Constituţională stabileşte că, în procesul alegerilor şi/sau al numărării voturilor, au fost comise încălcări ale prezentului cod care au influenţat rezultatele votării şi atribuirea mandatelor, alegerile sînt declarate nule.
Articolul 101. Votarea repetată
(1) Dacă alegerile au fost declarate nevalabile sau nule, Comisia Electorală Centrală organizează, în termen de 2 săptămîni, votarea repetată în baza aceloraşi liste electorale, pentru aceleaşi candidaturi şi cu aceleaşi consilii şi birouri electorale.
(2) Concurenţii electorali vinovaţi de încălcări ale prevederilor prezentului cod se sancţionează sau se exclud din buletinele de vot în baza unei hotărîri judecătoreşti definitive, iar membrii consiliilor şi ai birourilor electorale care au comis asemenea încălcări se înlocuiesc.
(3) Votarea repetată se consideră valabilă indiferent de numărul de alegători care participă la vot.
Articolul 102. Alegeri noi
(1) Dacă şi după votarea repetată alegerile sînt declarate nule, Comisia Electorală Centrală stabileşte data desfăşurării alegerilor noi, care au loc peste cel puţin 60 de zile şi cel mult 3 luni de la data la care alegerile au fost declarate nule.
(2) În cazul alegerilor anticipate, dacă şi după votarea repetată alegerile sînt declarate nule, Preşedintele Republicii Moldova stabileşte prin decret data desfăşurării alegerilor noi, ţinînd cont de termenul indicat la art.83 alin.(3).
(3) Alegerile noi se efectuează în condiţiile prezentului cod.”
Art.II. – Articolul 2 din Legea nr.39/1994 despre statutul deputatului în Parlament (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.59–61, art.201), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
la alineatul (12), textul „alegerile parţiale în condiţiile Codului electoral” se substituie cu textul „alegeri noi în condiţiile legii”;
la alineatul (13), textul „în urma alegerilor parţiale” se substituie cu textul „în urma alegerilor noi”.
Art.III. – Legea nr.273/1994 privind actele de identitate din sistemul naţional de paşapoarte (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.9, art.89), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 2 se completează cu alineatul (13) cu următorul cuprins:
„(13) Paşaportul cetăţeanului Republicii Moldova al cărui termen de valabilitate a expirat poate fi întrebuinţat pentru exercitarea dreptului de vot.”
2. La articolul 9 alineatul (1), litera i) va avea următorul cuprins:
„i) întrebuinţarea actelor de identitate nevalabile, cu excepţia prevăzută la art.2 alin.(13), inclusiv a celor găsite;”.
Art.IV. – Legea nr.294/2007 privind partidele politice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.42–44, art.119), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 26:
la alineatul (3), textul „0,3%” se substituie cu textul „0,1%”;
la alineatul (4), textul „Donaţiile făcute de o persoană fizică unui sau mai multor partide politice într-un an bugetar nu pot depăşi suma a 200 de salarii medii lunare pe economie pe anul respectiv.” se substituie cu textul: „Donaţiile făcute de o persoană fizică unui sau mai multor partide politice într-un an bugetar nu pot depăşi suma a 6 salarii medii lunare pe economie pe anul respectiv; în cazul cetăţenilor Republicii Moldova cu venituri obţinute în afara ţării, suma donaţiilor nu poate depăşi 3 salarii medii lunare pe economie pe anul respectiv; în cazul cetăţenilor Republicii Moldova cu statut de persoane cu funcţie de demnitate publică, de funcţionari publici, inclusiv cu statut special, sau de angajaţi în organizaţii publice în sensul Legii nr.133/2016 privind declararea averii şi a intereselor personale, suma donaţiilor nu poate depăşi 10% din venitul anual al acestora, totodată, nu poate depăşi 6 salarii medii lunare pe economie pe anul respectiv.”;
la alineatul (5), textul „400 de salarii” se substituie cu textul „12 salarii”;
alineatul (6):
litera b) se abrogă;
alineatul se completează cu litera e1) cu următorul cuprins:
„e1) persoanele juridice care, în ultimii 3 ani, au încheiat contracte de achiziţii publice de lucrări, bunuri sau servicii în sensul Legii nr.131/2015 privind achiziţiile publice;”.
2. La articolul 27, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Partidele politice au dreptul să primească anual finanţare de la bugetul de stat prin intermediul Comisiei Electorale Centrale. Regulamentul privind finanţarea partidelor politice, inclusiv metodologia de calcul, este aprobat de către Comisia Electorală Centrală. Cuantumul alocaţiilor pentru acest scop se aprobă în legea bugetară anuală, cota procentuală constituind 0,1% din veniturile bugetului de stat, cu excepţia veniturilor cu destinaţie specială prevăzute de legislaţie, şi se distribuie după cum urmează:
a) 30% – partidelor politice proporţional cu performanţele obţinute în alegerile parlamentare;
b) 30% – partidelor politice proporţional cu performanţele obţinute în alegerile locale generale;
c) 15% – partidelor politice proporţional cu performanţele obţinute în alegerile prezidenţiale;
d) 7,5% – partidelor politice proporţional cu femeile alese efectiv în cadrul alegerilor parlamentare;
e) 7,5% – partidelor politice proporţional cu femeile alese efectiv în cadrul alegerilor locale;
f) 5% – partidelor politice proporţional cu tinerii aleşi efectiv în cadrul alegerilor parlamentare;
g) 5% – partidelor politice proporţional cu tinerii aleşi efectiv în cadrul alegerilor locale.”
3. Articolul 28:
se completează cu alineatul (21) cu următorul cuprins:
„(21) 20% din valoarea alocaţiilor anuale de la bugetul de stat vor fi utilizate în scopul promovării şi încurajării participării femeilor în procesele politic şi electoral, iar 10% din valoarea alocaţiilor primite vor fi utilizate pentru promovarea şi încurajarea tinerilor în procesele politic şi electoral. În cazul partidelor politice în care există organizaţii ale femeilor şi ale tinerilor, aceste fonduri vor fi gestionate de organizaţiile în cauză.”
la alineatul (3), textul „alin.(1)” se substituie cu textul „alin.(1) şi (21)”.
Art.V. – La articolul 52 din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.78–84, art.100), cu modificările ulterioare, textul „ , fie în incinta secţiei de votare, fie la intrarea în localul secţiei de votare,” se exclude.
Art.VI. – În cazul în care mandatul unui deputat ales într-o circumscripţie uninominală se declară vacant cu cel puţin 180 de zile pînă la expirarea mandatului Parlamentului de legislatura a X-a, se vor organiza alegeri parlamentare parţiale, care se vor desfăşura în conformitate cu legislaţia în vigoare pînă la data adoptării prezentei legi, cu excepţia raporturilor juridice privind obligativitatea prezentării certificatelor de integritate, privind agitaţia electorală şi documentele de identificare a alegătorului, care vor fi reglementate de legislaţia în vigoare, aplicată în mod corespunzător.
Art.VII. – Prin derogare de la prevederile propoziţiei a doua din art.46 alin.(3) din Codul electoral, la alegerile locale generale din 20 octombrie 2019, listele de candidaţi vor fi întocmite respectîndu-se cota minimă de reprezentare de 40% pentru ambele sexe, minimum trei candidaţi la fiecare zece locuri.
Art.VIII. – (1) Prezenta lege intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
(2) Guvernul, în termen de 3 luni de la data publicării prezentei legi, va prezenta Parlamentului propuneri pentru a pune în concordanţă legislaţia în vigoare cu prezenta lege.
(3) Comisia Electorală Centrală va adopta actele normative ce ţin de competenţa sa pentru a asigura punerea în aplicare a prezentei legi.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Zinaida GRECEANÎI
|
Nr.113. Chişinău, 15 august 2019. |
