L E G E
pentru modificarea unor acte normative (stimularea
dezvoltării şi utilizării serviciilor electronice)
nr. 321 din 09.11.2023
Monitorul Oficial nr.441/754 din 22.11.2023
* * *
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Art.I. – Articolul 10 din Legea nr.173/1994 privind modul de publicare şi intrare în vigoare a actelor oficiale (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.183–185, art.653), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Ediţia în format electronic a Monitorului Oficial este pusă la dispoziţia tuturor utilizatorilor în mod gratuit, permanent, pe pagina web oficială, în varianta pentru citire şi imprimare.”
alineatul (4) se abrogă.
Art.II. – Legea nr.273/1994 privind actele de identitate din sistemul naţional de paşapoarte (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.9, art.89), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 33 alineatul (10), cuvintele „în scris” se substituie cu textul „, în scris sau prin mijloace electronice de comunicare,”.
2. La articolul 4:
alineatul (2) se completează cu textul „, în condiţiile stabilite de Guvern”;
articolul se completează cu alineatul (6) cu următorul cuprins:
„(6) La solicitarea cetăţeanului Republicii Moldova cu capacitate deplină de exerciţiu, care deţine buletin de identitate valabil sau buletin de identitate electronic valabil şi care se poate identifica electronic utilizând servicii de încredere calificate, prin intermediul aplicaţiei guvernamentale integrate a serviciilor electronice poate fi generat buletinul de identitate digital. Modul de generare şi regimul juridic de utilizare a buletinului de identitate digital se stabilesc de Guvern.”
Art.III. – La articolul 340 alineatul (4) din Codul fiscal nr.1163/1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007), cu modificările ulterioare, cuvintele „prezentarea documentului de plată ce confirmă” se exclud.
Art.IV. – Legea cadastrului bunurilor imobile nr.1543/1998 (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2021, nr.88–95, art.79), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 29, alineatul (2) se completează cu textul „ori, după caz, copie semnată de către notar cu semnătură electronică calificată în condiţiile art.301”.
2. Articolul 301 va avea următorul cuprins:
„Articolul 301. Înregistrarea dreptului la cererea notarului
(1) După autentificarea contractului translativ de proprietate sau a contractului de ipotecă ori după eliberarea certificatului notarial referitor la un drept susceptibil de înregistrare în registrul bunurilor imobile, notarul, prin intermediul unui serviciu electronic, solicită obligatoriu organului cadastral teritorial, în numele titularului dreptului, înregistrarea acestuia prin depunerea unei cereri de înregistrare a dreptului în formă electronică.
(2) Notarul solicită înregistrarea dreptului numai dacă imobilul care face obiectul actului a fost anterior supus înregistrării de stat, precum şi în absenţa unor interdicţii, grevări asupra proprietăţii sau a altor împrejurări care împiedică executarea acestei înregistrări.
(3) La cererea de înregistrare a dreptului, notarul ataşează, după caz, actul juridic sau certificatul notarial, dacă acestea au fost perfectate ca documente electronice, sau o copie a acestora semnată de către notar cu semnătură electronică calificată, dacă acestea au fost autentificate pe suport de hârtie.
(4) După efectuarea înregistrării dreptului în registrul bunurilor imobile, notarului şi titularului dreptului li se expediază, imediat, în mod electronic, certificatul electronic privind înscrierile în registrul bunurilor imobile.
(5) La solicitarea expresă a titularului dreptului, organul cadastral teritorial sau notarul care a depus solicitarea de înregistrare a dreptului eliberează copii pe suport de hârtie ale certificatului electronic privind înscrierile în registrul bunurilor imobile.
(6) Pentru serviciile notariale prestate, în cazurile prevăzute la alin.(1), notarul poate solicita, în numele persoanelor fizice şi al persoanelor juridice, eliberarea extraselor din registrul bunurilor imobile, sub formă de documente electronice, şi a altor documente necesare efectuării actului notarial.
(7) Achitarea tarifelor pentru serviciile de înregistrare şi pentru alte servicii prestate de organul cadastral se realizează prin intermediul serviciului guvernamental de plăţi electronice (MPay).”
3. La articolul 32 alineatul (4), cuvintele „se comunică în scris solicitantului” se substituie cu textul „se comunică solicitantului în scris, pe suport de hârtie sau în format electronic,”.
4. La articolul 33 alineatul (3), după textul „solicitantului în scris,” se introduce textul „pe suport de hârtie sau în format electronic,”, iar enunţul al doilea se exclude.
5. Articolul 44:
la alineatul (1), cuvintele „în baza cererii debitorului ipotecar sau a creditorului ipotecar” se substituie cu textul „în baza cererii depuse în condiţiile art.301 sau, în alte cazuri decât cele prevăzute la art.301, în baza cererii debitorului ipotecar ori a creditorului ipotecar,”, iar textul „La cererea debitorului ipotecar sau a creditorului ipotecar,” – cu cuvintele „La cerere”;
la alineatul (6), după textul „în baza cererii creditorului ipotecar,” se introduce textul „depusă la ghişeu sau prin intermediul unui serviciu electronic,”.
Art.V. – Articolul 171 din Codul de procedură civilă al Republicii Moldova nr.225/2003 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.285–294, art.436), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
la alineatul (1), cuvântul „avansată” se exclude;
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Verificarea autenticităţii documentelor depuse prin intermediul Programului integrat de gestionare a dosarelor se realizează în regim automatizat, la momentul depunerii acestora.”
Art.VI. – Legea nr.71/2007 cu privire la registre (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.70–73, art.314), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 11 alineatul (2) litera b), textul „în cazul ţinerii registrului în formă electronică,” se exclude.
2. La articolul 29:
alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Documentele ce conţin date din registru sunt emise în formă electronică, iar la solicitarea expresă a destinatarului se eliberează copii ale acestora pe suport de hârtie.”
articolul se completează cu alineatele (31)–(33) cu următorul cuprins:
„(31) Datele din registru se reproduc pe suport de hârtie sau pe alte suporturi materiale împreună cu un identificator electronic unic (cod QR, cod de bare, cod digital) care permite verificarea electronică a autenticităţii acestora.
(32) Orice reproducere şi/sau transfer pe suport de hârtie şi/sau pe alte suporturi materiale al datelor din registru cu încălcarea prevederilor alin.(31) este interzisă, iar datele din registre astfel reproduse şi/sau transferate nu pot fi recunoscute ca fiind oficiale.
(33) Documentele electronice ce conţin date din registru şi sunt generate prin intermediul portalului guvernamental al cetăţeanului, al portalului guvernamental al unităţilor de drept sau prin intermediul aplicaţiei guvernamentale integrate a serviciilor electronice se semnează electronic de către posesorul acestor sisteme informaţionale sau de către posesorul registrului.”
Art.VII. – Legea nr.131/2007 privind siguranţa traficului rutier (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.11–21, art.6), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 19 alineatul (2), după cuvintele „persoana care conduce vehiculul” se introduc cuvintele „dispune de permis de conducere digital generat prin intermediul aplicaţiei guvernamentale integrate a serviciilor electronice sau”.
2. La articolul 21 alineatul (1), după cuvintele „de emitere a permisului de conducere” se introduce textul „, de generare a permisului de conducere digital prin intermediul aplicaţiei guvernamentale integrate a serviciilor electronice”.
3. La articolul 211 alineatul (3), cuvintele „remit autorităţii competente permisele de conducere ridicate pentru anularea acestora” se substituie cu textul „solicită autorităţii competente înregistrarea anulării dreptului de a conduce vehicule şi remit către aceasta permisele de conducere ridicate pentru anularea lor. După înregistrarea anulării dreptului de a conduce vehicule, permisele de conducere digitale devin indisponibile, fapt comunicat în procesul de verificare a acestora.”
4. La articolul 54:
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Autoritatea care efectuează înmatricularea vehiculului eliberează proprietarului sau mandatarului certificatul de înmatriculare şi plăcile de număr de înmatriculare fie la ghişeu, fie cu livrare prin intermediul serviciului guvernamental de livrare (MDelivery), conform solicitării proprietarului sau mandatarului, depusă la ghişeu sau în format electronic. În cazul în care proprietarul vehiculului este o societate de leasing, în certificatul de înmatriculare sau de înregistrare se vor menţiona, în mod obligatoriu, datele de identificare ale utilizatorului.”
articolul se completează cu alineatele (11)–(16) cu următorul cuprins:
„(11) Certificatul de înmatriculare digital este un act ce confirmă înmatricularea vehiculului şi poate fi generat prin intermediul aplicaţiei guvernamentale integrate a serviciilor electronice pe dispozitivul inteligent (telefon sau tabletă) al proprietarului vehiculului sau mandatarului.
(12) Certificatul de înmatriculare digital conţine datele stabilite de către Guvern, care sunt preluate în regim automatizat din Registrul de stat al vehiculelor, şi, suplimentar, un identificator electronic (cod QR).
(13) În cazul actualizării în Registrul de stat al vehiculelor a informaţiilor incluse în certificatul de înmatriculare, certificatul de înmatriculare digital se anulează în regim automatizat şi un certificat nou este generat în baza informaţiilor curente.
(14) Proprietarul vehiculului înmatriculat în Republica Moldova sau mandatarul acestuia poate genera certificatul de înmatriculare digital fără perceperea unor plăţi.
(15) Pentru vehiculele înmatriculate în Republica Moldova se pot elibera concomitent un certificat de înmatriculare pe suport material şi un certificat de înmatriculare digital.
(16) Certificatul de înmatriculare digital permite titularului acestuia exploatarea vehiculului în traficul rutier naţional.”
alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Modelul certificatului de înmatriculare pe suport material şi modelul certificatului de înmatriculare digital, precum şi cel al certificatului de înregistrare se stabilesc de Guvern.”
Art.VIII. – Legea nr.220/2007 privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice şi a întreprinzătorilor individuali (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.184–187, art.711), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 4, alineatele (1) şi (3) vor avea următorul cuprins:
„(1) Pentru înregistrarea de stat a persoanelor juridice şi a întreprinzătorilor individuali, pentru înregistrarea modificărilor în actele de constituire şi în datele înscrise în Registrul de stat şi pentru prestarea serviciilor se percepe o taxă, în mărimea şi în modul prevăzute de Guvern, al cărei cuantum nu poate fi mai mare decât cel prevăzut în anexă. În funcţie de cheltuielile efective ale organului înregistrării de stat ce ţin de prestarea serviciilor de înregistrare de stat şi de furnizare a informaţiei, Guvernul stabileşte taxe distincte pentru serviciile prestate în formă electronică şi pentru cele prestate la ghişeu, iar mărimea acestora nu va depăşi mărimea taxelor prevăzute în anexă.”
„(3) Informaţia din Registrul de stat se furnizează autorităţilor şi instituţiilor publice exclusiv prin intermediul platformei de interoperabilitate (MConnect), fără perceperea unor taxe.”
2. La articolul 7 alineatul (1), litera d) se abrogă.
3. Articolul 8:
la alineatul (1) litera a), textul „avansată calificată, eliberată în condiţiile Legii nr.91/2014 privind semnătura electronică şi documentul electronic” se substituie cu textul „, eliberată în condiţiile Legii nr.124/2022 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere”;
la alineatul (22), textul „avansate calificate, eliberată în condiţiile Legii nr.91/2014 privind semnătura electronică şi documentul electronic” se substituie cu textul „, eliberată în condiţiile Legii nr.124/2022 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere”.
4. La articolul 14, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Decizia de înregistrare se emite în format electronic, iar la solicitarea expresă a beneficiarului se eliberează şi pe suport de hârtie.”
5. La articolul 28, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Pentru înregistrarea de stat a întreprinzătorilor individuali se depune cererea de înregistrare conform modelului aprobat de organul înregistrării de stat.”
6. La articolul 29 alineatul (1), litera c) se abrogă.
7. La articolul 34 alineatul (24), textul „Legii nr.91/2014 privind semnătura electronică şi documentul electronic” se substituie cu textul „Legii nr.124/2022 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere”.
8. Articolul 37:
la alineatul (1), cuvintele „schimbul de informaţii şi” se exclud;
alineatele (11), (2) şi (6) se abrogă.
9. În anexă, la compartimentul III, poziţia a 7-a se exclude.
Art.IX. – La articolul 32 din Legea nr.98/2012 privind administraţia publică centrală de specialitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.160–164, art.537), cu modificările ulterioare, alineatul (4) va avea următorul cuprins:
„(4) Guvernul aprobă metodologia de calculare a tarifelor şi cuantumul tarifelor pentru serviciile publice prestate de către instituţiile publice în conformitate cu prevederile Legii nr.234/2021 cu privire la serviciile publice, cu excepţia cazurilor în care aceasta ţine de competenţa Parlamentului, în conformitate cu Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător.”
Art.X. – Legea nr.142/2018 cu privire la schimbul de date şi interoperabilitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.295–308, art.452), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 1:
la alineatul (1), după cuvintele „servicii publice electronice” se introduce textul „, a optimizării activităţii sectorului public”;
la alineatul (2), după textul „autorităţile administrative autonome,” se introduce textul „autorităţile administraţiei publice locale,”;
alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Prezenta lege reglementează raporturile ce apar în procesul schimbului de date între sistemele informaţionale deţinute de entităţile enumerate la alin.(2), în calitate de participanţi publici, şi sistemele informaţionale ale persoanelor juridice de drept privat şi ale persoanelor fizice, în calitate de participanţi privaţi.”
2. La articolul 2 alineatul (1), după textul „autorităţilor administrative autonome,” se introduce textul „autorităţilor administraţiei publice locale,”.
3. La articolul 3:
noţiunea „catalog semantic” va avea următorul cuprins:
„catalog semantic – registru de stat creat pentru asigurarea evidenţei activelor semantice, care constituie sursa unică şi autentică de active semantice, organizată cu scopul asigurării interoperabilităţii semantice;”
la noţiunea „cerere individuală pentru schimb de date”, textul „, manuală sau automată,” se substituie cu cuvântul „electronică”;
definiţia noţiunii „date/seturi de date” se completează cu cuvintele „şi integre”;
după noţiunea „date/seturi de date” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:
„date primare – date prezumate ca fiind sursa de referinţă şi veridică de informaţie şi care primează în faţa datelor furnizate prin alte metode;”
noţiunea „participant la schimbul de date” va avea următorul cuprins:
„participant la schimbul de date – persoană fizică sau persoană juridică care realizează schimbul de date prin intermediul platformei de interoperabilitate;”.
4. La articolul 6, alineatele (3) şi (6) vor avea următorul cuprins:
„(3) Participanţii publici sunt obligaţi să efectueze schimbul de date prin intermediul platformei de interoperabilitate şi să asigure condiţiile tehnice necesare realizării schimbului de date, cu excepţia cazurilor prevăzute la art.2 alin.(4).”
„(6) Schimbul de date pentru participanţii privaţi are loc exclusiv prin intermediul platformei de interoperabilitate. Contractul de schimb de date este cu titlu oneros şi se încheie între deţinătorul platformei de interoperabilitate şi participantul privat în modul şi condiţiile stabilite de Guvern. Costul serviciilor de schimb de date se achită de participantul privat conform facturilor emise de autoritatea competentă şi se distribuie în modul următor: 75% din taxa aplicată – către furnizorii de date, 25% din taxa aplicată – către deţinătorul platformei de interoperabilitate.”
5. Legea se completează cu articolul 61 cu următorul cuprins:
„Articolul 61. Statutul datelor disponibile prin intermediul platformei de interoperabilitate
(1) Datele preluate din registrele de stat prin intermediul platformei de interoperabilitate sunt date primare, cu un nivel de încredere ridicat, au caracter oficial şi sunt utilizate de autorităţile şi instituţiile publice în exercitarea atribuţiilor prevăzute de lege, precum şi de persoanele fizice şi de persoanele juridice la efectuarea tranzacţiilor.
(2) În cazul descoperirii unor fapte (erori, omisiuni etc.) care oferă motive întemeiate să se creadă că datele disponibile prin intermediul platformei de interoperabilitate sunt nesigure, autorităţile şi instituţiile publice, precum şi persoanele fizice şi persoanele juridice notifică imediat autoritatea competentă, care, în comun cu furnizorul de date, asigură verificarea corespunderii datelor şi soluţionarea problemelor raportate.
(3) În cazul în care constată că datele expuse din registrele de stat prin intermediul platformei de interoperabilitate nu întrunesc cerinţele legale referitoare la autenticitatea, integritatea şi veridicitatea lor, furnizorul de date notifică imediat autoritatea competentă despre acest fapt şi despre măsurile ce urmează a fi întreprinse pentru remedierea situaţiei.”
6. La articolul 7 alineatul (2):
literele b) şi c) vor avea următorul cuprins:
„b) asigură condiţiile juridice, financiare şi organizatorice pentru crearea, administrarea, mentenanţa şi dezvoltarea catalogului semantic;
c) identifică autorităţile responsabile de gestionarea activelor semantice conform domeniilor de competenţă ale acestora;”
la litera d), cuvântul „condiţiile” se substituie cu cuvântul „cerinţele”.
7. Articolul 12 se completează cu alineatele (6)–(8) cu următorul cuprins:
„(6) Drepturile subiecţilor datelor cu caracter personal, ce decurg din legislaţia cu privire la protecţia datelor cu caracter personal, sunt garantate de către participanţii la schimbul de date care furnizează sau consumă datele respective prin intermediul platformei de interoperabilitate.
(7) Autoritatea competentă este obligată, la solicitarea expresă a subiectului datelor cu caracter personal, să ofere informaţii cu privire la participantul la schimbul de date care a furnizat sau a consumat datele respective prin intermediul platformei de interoperabilitate, cu privire la data, temeiul şi scopul legal declarat.
(8) Drepturile ce decurg din legislaţia cu privire la protecţia datelor cu caracter personal se exercită de către subiectul datelor cu caracter personal în raport cu participantul la schimbul de date care a consumat sau a furnizat datele respective prin intermediul platformei de interoperabilitate.”
Art.XI. – La articolul 11 din Legea nr.246/2018 privind procedura notarială (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2019, nr.30–37, art.89), cu modificările ulterioare, alineatul (1) se completează cu litera u1) cu următorul cuprins:
„u1) depunerea cererii de înregistrare a drepturilor în registrul bunurilor imobile;”.
Art.XII. – (1) Guvernul, în termen de 4 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a prezentei legi, va aduce actele sale normative în concordanţă cu aceasta.
(2) Camera Notarială şi Agenţia Servicii Publice, în termen de 4 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, vor stabili conţinutul cererii şi documentele necesare pentru înregistrarea dreptului susceptibil de înregistrare în registrul bunurilor imobile, procedura de documentare a faptului imposibilităţii depunerii de către notar a cererii de înregistrare a dreptului în formă electronică, precum şi modalitatea de soluţionare a cazurilor de refuz al registratorului de a înregistra dreptul.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Igor GROSU
|
Nr.321. Chişinău, 9 noiembrie 2023. |
