L E G E A
fondului rutier*
nr. 720-XIII din 02.02.1996
Republicat: Monitorul Oficial al R.Moldova nr.247-251/753 din 17.12.2010
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.14-15/147 din 07.03.1996
* * *
C U P R I N S
Articolul 1. Destinaţia şi distribuirea fondului
Articolul 2. Sursele de constituire a fondului
Articolul 3. Accizele la benzină şi la motorină
Articolul 31. Monitorizarea fondului
Articolul 4. Abrogat
Articolul 5. Abrogat
Articolul 6. Abrogat
Articolul 7. Taxele pentru eliberarea autorizaţiilor pentru transporturi rutiere internaţionale, autorizaţiilor multilaterale CEMT, carnetelor de drum la autorizaţiile multilaterale CEMT, carnetelor cu foi de parcurs (Interbus), achitate de agenţii economici
Articolul 71. Abrogat
Articolul 72. Taxa pentru comercializarea gazelor naturale destinate utilizării în calitate de carburanţi pentru unităţile de transport auto
Articolul 8. Control şi responsabilităţi
Articolul 9. Dispoziţii finale
Anexa nr.1 Abrogată
Anexa nr.2 Taxa pentru comercializarea gazelor naturale destinate utilizării în calitate de carburanţi pentru unităţile de transport auto
Anexa nr.3 Taxe pentru eliberarea autorizaţiilor pentru transporturi auto internaţionale de mărfuri şi de persoane*
Anexa nr.4 Regulamentul Consiliului fondului rutier
Notă: În cuprinsul legii, cuvintele „în domeniul gospodăriei” se substituie cu cuvintele „în domeniul infrastructurii”, conform Legii nr.118 din 25.05.2023, în vigoare 21.06.2023
Parlamentul adoptă prezenta lege.
Prezenta lege stabileşte bazele juridice, organizatorice şi financiare de constituire şi funcţionare a fondului rutier (în cele ce urmează fondul).
Articolul 1. Destinaţia şi distribuirea fondului
(1) Fondul rutier se instituie în cadrul bugetului de stat şi se utilizează pentru finanţarea:
a) întreţinerii, reparaţiei şi reconstrucţiei drumurilor publice naţionale şi drumurilor de interes raional (municipal);
b) proiectării de drumuri;
c) dezvoltării bazei de producţie a unităţilor care efectuează lucrări de întreţinere a drumurilor, procurării tehnicii şi utilajului pentru acestea;
d) producerii de materiale de construcţie rutieră;
[Lit.e) alin.(1) art.1 abrogată prin Legea nr.138-XVIII din 29.12.2009, în vigoare 26.01.2010]
f) lucrărilor de cercetare ştiinţifică, de proiectare şi construcţie în domeniu;
g) administrării infrastructurii drumurilor.
[Lit.h) alin.(1) art.1 abrogată prin Legea nr.172 din 27.07.2018, în vigoare 24.08.2018]
(2) Mijloacele fondului pentru drumurile publice naţionale şi drumurile de interes raional (municipal) se distribuie în funcţie de numărul de kilometri echivalenţi administraţi.
Mijloacele financiare care revin unui kilometru echivalent se calculează după formula:
unde:
Pkmc – mijloacele financiare care revin unui kilometru echivalent;
FR – suma fondului;
Nkmc – numărul de kilometri echivalenţi.
(21) Modul de distribuire a mijloacelor fondului pe capitole de cheltuieli pentru drumurile publice naţionale se aprobă anual de Guvern.
(22) Modul de distribuire a mijloacelor fondului pe capitole de cheltuieli pentru drumurile de interes raional (municipal) se aprobă anual de autorităţile administraţiei publice locale de nivelul al doilea.
(3) Mijloacele pentru întreţinerea drumurilor se determină conform normativelor stabilite pentru un kilometru de drum şi lungimii lor.
(4) Volumul mijloacelor necesare pentru reparaţia şi reconstrucţia drumurilor se aprobă de Guvern în conformitate cu nomenclatorul acestor drumuri.
(5) Guvernul este obligat să publice anual dări de seamă privind utilizarea fondului.
[Art.1 modificat prin Legea nr.118 din 25.05.2023, în vigoare 21.06.2023]
[Art.1 modificat prin Legea nr.204 din 24.12.2021, în vigoare 01.01.2022]
[Art.1 modificat prin Legea nr.172 din 27.07.2018, în vigoare 24.08.2018]
[Art.1 modificat prin Legea nr.24 din 10.03.2017, în vigoare 01.01.2017]
[Art.1 modificat prin Legea nr.324 din 23.12.2013, în vigoare 01.01.2014]
Articolul 2. Sursele de constituire a fondului
(1) Sursele de constituire a fondului sînt:
a) defalcări anuale din volumul accizelor la produsele petroliere supuse accizelor, cu excepţia gazului lichefiat, în cuantumul stabilit în legea bugetului de stat pe anul respectiv;
b) taxele rutiere percepute conform legislaţiei fiscale, cu excepţia taxei pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova;
c) taxele pentru eliberarea autorizaţiilor pentru transporturi auto internaţionale de mărfuri şi ocazionale de călători;
d) amenzile aplicate pentru nerespectarea regulilor transportului de călători, deteriorarea drumurilor, construcţiilor şi utilajelor rutiere, a plantaţiilor aferente drumurilor;
[Lit.e) alin.(1) art.2 abrogată prin Legea nr.267 din 23.12.2011, în vigoare 13.01.2012]
f) taxa pentru comercializarea gazelor naturale destinate utilizării în calitate de carburanţi pentru unităţile de transport auto.
[Alin.(2) şi (3) art.2 abrogate prin Legea nr.172 din 27.07.2018, în vigoare 24.08.2018]
(4) Mijloacele prevăzute la alin.(1) se încasează la bugetul de stat, conform modului de achitare şi evidenţă a plăţilor la bugetul public naţional, prin sistemul trezorerial al Ministerului Finanţelor.
[Art.2 modificat prin Legea nr.204 din 24.12.2021, în vigoare 01.01.2022]
[Art.2 modificat prin Legea nr.172 din 27.07.2018, în vigoare 24.08.2018]
[Art.2 modificat prin Legea nr.140 din 27.07.2018, în vigoare 17.08.2018]
[Art.2 modificat prin Legea nr.24 din 10.03.2017, în vigoare 01.01.2017]
[Art.2 completat prin Legea nr.314 din 20.12.2013, în vigoare 03.01.2014]
[Art.2 completat prin Legea nr.178 din 11.07.2012, în vigoare 14.09.2012]
[Art.2 modificat prin Legea nr.48 din 26.03.2011, în vigoare 01.01.2012]
Articolul 3. Accizele la benzină şi la motorină
(1) Accizele la benzină şi la motorină se percep conform cotelor stabilite de Codul fiscal.
(2) Plătitori de accize sînt persoanele fizice şi juridice, inclusiv întreprinderile cu investiţii străine, care importă benzină şi motorină. Prin import de benzină şi de motorină se înţelege procurarea, schimbul sau transmiterea lor gratuită.
(3) Accizele se calculează şi se plătesc de către importatorii de combustibil la vămuire.
Articolul 31. Monitorizarea fondului
În scopul asigurării transparenţei şi utilizării eficiente a mijloacelor fondului se înfiinţează Consiliul fondului rutier. Consiliul va activa în conformitate cu Regulamentul Consiliului fondului rutier, prezentat în anexa nr.4.
Articolul 4. Taxa de trecere pe drumurile Republicii Moldova a vehiculelor neînmatriculate în republică
[Art.4 abrogat prin Legea nr.318-XVI din 02.11.2006, în vigoare 01.01.2007]
Articolul 5. Taxa de folosire a drumurilor percepută de la posesorii de vehicule înmatriculate în Republica Moldova
[Art.5 abrogat prin Legea nr.318-XVI din 02.11.2006, în vigoare 01.01.2007]
Articolul 6. Taxa de eliberare a autorizaţiilor pentru circulaţia vehiculelor ale căror masă totală, sarcină masică pe osie şi gabarite depăşesc limitele admise şi taxa pentru efectuarea de lucrări şi amplasarea de obiective pentru prestarea serviciilor rutiere în zona de protecţie a drumurilor
[Art.6 abrogat prin Legea nr.318-XVI din 02.11.2006, în vigoare 01.01.2007]
Articolul 7. Taxele pentru eliberarea autorizaţiilor pentru transporturi rutiere internaţionale, autorizaţiilor multilaterale CEMT, carnetelor de drum la autorizaţiile multilaterale CEMT, carnetelor cu foi de parcurs (Interbus), achitate de agenţii economici
(1) Taxa pentru eliberarea autorizaţiilor pentru transporturi rutiere internaţionale, autorizaţiilor multilaterale CEMT, carnetelor de drum la autorizaţiile multilaterale CEMT, carnetelor cu foi de parcurs (Interbus) se determină pornindu-se de la cheltuielile legate de confecţionarea formularelor de autorizaţii şi de organizarea sistemului de evidenţă şi control al eliberării autorizaţiilor pentru transporturi rutiere internaţionale, în condiţiile legii, conform anexei nr.3.
(2) Taxele pentru eliberarea autorizaţiilor pentru transporturi rutiere internaţionale, carnetelor cu foi de parcurs (Interbus) se achită integral la conturile trezoreriale ale bugetului de stat.
(3) Taxele pentru eliberarea autorizaţiilor multilaterale pentru transporturi rutiere internaţionale CEMT, carnetelor de drum la autorizaţiile multilaterale CEMT se achită pînă la eliberarea autorizaţiilor la conturile trezoreriale ale bugetului de stat.
(4) Suma taxei pentru eliberarea autorizaţiilor multilaterale pentru transporturi rutiere internaţionale CEMT cu termenul de valabilitate un an, eliberate după trimestrul I, se calculează după formula:
St = C × X,
unde:
St – suma taxei care trebuie vărsată la buget;
C – costul lunar al autorizaţiei multilaterale pentru transporturi rutiere internaţionale CEMT;
X – numărul lunilor valabile.
Taxa pentru eliberarea autorizaţiilor multilaterale pentru transporturi rutiere internaţionale CEMT cu termenul de valabilitate un an, eliberate după trimestrul I, se achită pînă la eliberarea acestor autorizaţii.
(5) Agenţilor economici care nu au respectat termenul prevăzut la alin.(3) şi (4) li se retrag autorizaţiile multilaterale pentru transporturi rutiere internaţionale CEMT fără restituirea sumelor achitate în calitate de taxă pentru eliberarea acestor autorizaţii.
Articolul 71. Taxa pentru gazul lichefiat importat
[Art.71 abrogat prin Legea nr.267 din 23.12.2011, în vigoare 13.01.2012]
Articolul 72. Taxa pentru comercializarea gazelor naturale destinate utilizării în calitate de carburanţi pentru unităţile de transport auto
(1) Taxa pentru comercializarea gazelor naturale destinate utilizării în calitate de carburanţi pentru unităţile de transport auto se încasează de către vînzătorii acestora, conform anexei nr.2, la staţiile de alimentare a autovehiculelor.
(2) Sumele încasărilor se transferă săptămînal la contul trezorerial al bugetului de stat.
(3) Plătitori ai taxei pentru comercializarea gazelor naturale destinate utilizării în calitate de carburanţi pentru unităţile de transport auto sînt persoanele juridice titulare de licenţă pentru comercializarea acestora.
(4) Suma taxei pentru comercializarea gazelor naturale destinate utilizării în calitate de carburanţi pentru unităţile de transport auto care trebuie achitată la conturile trezoreriale ale bugetului de stat se calculează de către plătitorii taxei de sine stătător, la fiecare 24 de ore, conform datelor contorului de evidenţă a gazelor naturale comercializate pe parcursul a 24 de ore, după formula:
St = (V1 – V2) × C,
în care:
St – suma taxei care trebuie vărsată la buget;
V1 – datele contorului la sfîrşitul celor 24 de ore (la predarea schimbului);
V2 – datele contorului la începutul celor 24 de ore (la începutul schimbului);
C – cota taxei.
Articolul 8. Control şi responsabilităţi
(1) Controlul asupra virării integrale şi la timp a accizelor şi taxelor în fond revine organelor Ministerului Finanţelor. În cazul nerespectării modului de calculare, declarare şi/sau achitare a taxelor aferente fondului rutier, Serviciul Fiscal de Stat va aplica măsurile de asigurare a stingerii, de răspundere şi de executare silită aferente obligaţiilor fiscale conform Codului fiscal.
(2) Responsabile de administrarea şi utilizarea conform destinaţiei a mijloacelor fondului rutier sunt autoritatea administraţiei publice centrale în domeniul infrastructurii drumurilor şi autorităţile administraţiei publice locale de nivelul al doilea.
(3) Repartizarea mijloacelor fondului rutier se efectuează în baza criteriilor de prioritizare, aprobate prin ordinul conducătorului autorităţii administraţiei publice centrale în domeniul infrastructurii drumurilor, conform programelor anuale ale lucrărilor de reparaţie şi întreţinere periodică a drumurilor publice. Programele anuale respective sunt coordonate cu Consiliul fondului rutier şi sunt aprobate de către Guvern – pentru drumurile publice naţionale şi, respectiv, de către autorităţile administraţiei publice locale de nivelul al doilea – pentru drumurile de interes raional (municipal), în limitele stabilite pe obiective şi categorii de lucrări.
(4) Guvernul publică anual în Monitorul Oficial al Republicii Moldova Programul de repartizare a mijloacelor fondului rutier, iar autorităţile administraţiei publice locale de nivelul al doilea afişează în locuri publice şi plasează pe pagina web oficială programele de repartizare a mijloacelor fondului rutier pentru drumurile de interes raional (municipal).
(5) Guvernul publică anual (până la sfârşitul trimestrului I) în Monitorul Oficial al Republicii Moldova raportul privind utilizarea mijloacelor fondului rutier în anul precedent, iar autorităţile administraţiei publice locale de nivelul al doilea afişează anual (până la sfârşitul trimestrului I) în locuri publice şi plasează pe pagina web oficială, aplicând metoda de raportare prin managementul propriu-zis al activelor rutiere (sau metoda individuală conform ISO 55000), informaţia privind utilizarea mijloacelor fondului rutier pentru drumurile de interes raional (municipal) în anul precedent.
[Art.8 modificat prin Legea nr.118 din 25.05.2023, în vigoare 21.06.2023]
[Art.8 modificat prin Legea nr.178 din 21.07.2017, în vigoare 18.08.2017]
[Art.8 completat prin Legea nr.267 din 23.12.2011, în vigoare 13.01.2012]
Articolul 9. Dispoziţii finale
(1) Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.
(2) Guvernul:
în termen de o luna, va prezenta, spre aprobare Parlamentului, Regulamentul de constituire şi utilizare a fondului;
în termen de două luni, va pune actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege.
(3) Legea nr.1529-XII din 22 iunie 1993 privind impozitul rutier se abrogă.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Petru LUCINSCHI |
Chişinău, 2 februarie 1996. | |
Nr.720-XIII. |
la Legea fondului rutier
Taxa pentru gazul lichefiat importat |
[Anexa nr.1 abrogată prin Legea nr.267 din 23.12.2011, în vigoare 13.01.2012]
la Legea fondului rutier
Taxa pentru comercializarea gazelor naturale destinate utilizării în calitate de carburanţi pentru unităţile de transport auto
| ||
Obiectul taxării | Unitatea de măsură | Taxa, în lei |
Gazele naturale | m3 | 0,40 |
Notă. Plătitorii de taxe vor prezenta Serviciului Fiscal de Stat dare de seamă către data de 20 a lunii următoare perioadei gestionare. |
[Anexa nr.2 modificată prin Legea nr.178 din 21.07.2017, în vigoare 18.08.2017]
Taxe pentru eliberarea autorizaţiilor pentru transporturi auto internaţionale de mărfuri şi de persoane*
| |||
Nr. crt. | Denumirea documentului | Taxa pentru eliberarea documentului | Termenul de valabilitate a documentului (de la data eliberării) |
1 | Autorizaţie multilaterală CEMT anuală, cu carnet de drum | 240 euro* | Un an (până la 31 decembrie) |
2 | Autorizaţie multilaterală CEMT pe termen scurt, cu carnet de drum | 20 euro* | O lună |
3 | Autorizaţie pentru transporturi rutiere internaţionale | 5 euro* | Un an |
4 | Carnetul foii de parcurs de tip CFP sau INTERBUS | 30 lei pentru o cursă | O călătorie |
* Achitarea se efectuează în monedă naţională, la cursul oficial al leului moldovenesc valabil la data efectuării plăţilor. |
[Anexa nr.3 în redacţia Legii nr.350 din 22.12.2022, în vigoare 28.12.2022]
[Anexa nr.3 modificată prin Legea nr.24 din 10.03.2017, în vigoare 01.01.2017]
la Legea fondului rutier
REGULAMENTUL
Consiliului fondului rutier
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezentul Regulament stabileşte modul de formare a Consiliului fondului rutier (în cele ce urmează – Consiliu), sarcinile şi atribuţiile lui de bază.
2. Consiliul îşi desfăşoară activitatea în baza principiilor:
a) legalităţii;
b) colegialităţii şi respectului reciproc;
c) responsabilităţii membrilor săi pentru exercitarea atribuţiilor ce le revin în calitate de reprezentanţi ai organelor competente şi de membri ai Consiliului;
d) transparenţei în condiţiile legii;
e) conlucrării cu societatea civilă.
3. Autoritatea administraţiei publice centrale în domeniul infrastructurii drumurilor pune la dispoziţia Consiliului încăperi, documentaţia şi informaţia necesare pentru desfăşurarea şedinţelor şi altor activităţi.
II. COMPONENŢA CONSILIULUI
4. Componenţa nominală a Consiliului se aprobă de către Guvern la propunerea Prim-ministrului.
[Pct.4 în redacţia Legii nr.198 din 12.07.2013, în vigoare 02.08.2013]
5. Consiliul este compus din unsprezece persoane: opt reprezentanţi ai autorităţilor publice centrale de specialitate şi trei reprezentanţi ai asociaţiilor obşteşti şi ai patronatelor din domeniul transporturilor şi drumurilor.
[Pct.5 în redacţia Legii nr.198 din 12.07.2013, în vigoare 02.08.2013]
6. Preşedintele Consiliului este Prim-ministrul, asistat de vicepreşedinte.
[Pct.6 în redacţia Legii nr.198 din 12.07.2013, în vigoare 02.08.2013]
7. Vicepreşedintele este ministrul cu atribuţii de coordonare a chestiunilor ce ţin de activitatea autorităţii administraţiei publice centrale în domeniul infrastructurii drumurilor.
[Pct.7 modificat prin Legea nr.118 din 25.05.2023, în vigoare 21.06.2023]
[Pct.7 în redacţia Legii nr.198 din 12.07.2013, în vigoare 02.08.2013]
8. Lucrările de secretariat ale Consiliului se asigură de către autoritatea administraţiei publice centrale responsabilă de elaborarea politicilor în domeniul infrastructurii drumurilor.
[Pct.8 modificat prin Legea nr.118 din 25.05.2023, în vigoare 21.06.2023]
[Pct.8 în redacţia Legii nr.198 din 12.07.2013, în vigoare 02.08.2013]
9. Membrii Consiliului activează pe baze obşteşti, fără remunerare materială, paralel cu munca de bază. În cazul în care membrul Consiliului este rechemat de către organizaţia care l-a delegat, calitatea lui de membru al Consiliului încetează. Organizaţia respectivă propune un alt membru al Consiliului.
III. SARCINILE ŞI ATRIBUŢIILE CONSILIULUI
10. Consiliul analizează propunerile privind utilizarea mijloacelor fondului şi, după caz, face propuneri de modificare a utilizării acestor mijloace.
11. Consiliul este organ consultativ, deciziile lui avînd caracter de recomandare, şi are ca sarcină consolidarea eforturilor organelor învestite cu atribuţii în domeniul rutier, precum şi stabilirea unor obiective şi măsuri coordonate în vederea planificării lucrărilor de reparaţie şi întreţinere a drumurilor publice şi utilizării eficiente a mijloacelor.
12. În scopul realizării sarcinilor sale, Consiliul exercită următoarele atribuţii:
a) face propuneri şi acordă asistenţă la elaborarea programului de repartizare a mijloacelor fondului, la baza căruia vor sta: starea tehnică a reţelei de drumuri, caracterul lucrărilor, lungimea reţelei rutiere şi intensitatea traficului;
b) coordonează programul anual de repartizare a mijloacelor fondului;
c) colaborează cu autorităţile administraţiei publice locale, organizaţiile neguvernamentale şi alte organizaţii ale societăţii civile din domeniul transporturilor şi infrastructurii drumurilor;
d) monitorizează şi evaluează periodic lucrările rutiere pentru a asigura transparenţa în utilizarea mijloacelor fondului;
e) monitorizează desfăşurarea concursurilor şi tenderelor pentru selectarea antreprenorilor ce vor executa lucrările rutiere, organizate de administratorul drumurilor publice;
f) face propuneri la determinarea procedurii de decontare a mijloacelor pentru lucrările efectuate, incluse în programul anual de cheltuieli.
[Pct.12 modificat prin Legea nr.118 din 25.05.2023, în vigoare 21.06.2023]
IV. MODUL DE DESFĂŞURARE A ACTIVITĂŢII CONSILIULUI
13. Consiliul îşi desfăşoară activitatea în baza unui plan anual de activitate, care se aprobă de membrii acestuia.
14. Şedinţele Consiliului se convoacă ori de cîte ori este necesar, dar nu mai rar de o dată în trimestru. Şedinţele Consiliului pot fi ordinare şi extraordinare. Şedinţele ordinare ale Consiliului se ţin cel puţin o dată în trimestru. Şedinţele extraordinare ale Consiliului se convoacă de către preşedintele Consiliului, la cererea scrisă a cel puţin patru membri ai Consiliului, la data indicată în cerere. În cazul convocării şedinţei extraordinare, membrii Consiliului vor fi informaţi despre aceasta cu cel puţin 3 zile înainte de ţinerea şedinţei.
15. Şedinţele sînt prezidate de preşedintele Consiliului, iar în lipsa acestuia – de vicepreşedinte.
16. Şedinţele se consideră deliberative dacă la ele sînt prezente 2/3 din membri. La şedinţele Consiliului se votează după principiul: un membru – un vot. Deciziile se iau cu votul majorităţii simple a membrilor Consiliului.
17. Şedinţele Consiliului se consemnează într-un proces-verbal. Procesul-verbal se întocmeşte de secretarul Consiliului, în termen de 3 zile de la data desfăşurării şedinţei, în două exemplare. Fiecare exemplar al procesului-verbal va fi semnat de preşedintele şi secretarul Consiliului.
18. Preşedintele Consiliului exercită următoarele atribuţii:
a) conduce activitatea Consiliului;
b) convoacă şi prezidează şedinţele;
c) semnează procesele-verbale şi alte documente referitoare la activitatea Consiliului;
d) reprezintă Consiliul în relaţiile cu autorităţile publice şi organizaţiile internaţionale.
19. Activitatea Consiliului în perioada dintre şedinţele ordinare este asigurată de secretar, care exercită următoarele atribuţii:
a) asigură asistenţa organizatorică şi informaţională a activităţii Consiliului;
b) solicită propunerile membrilor Consiliului referitoare la planul de activitate şi ordinea de zi a şedinţelor ordinare;
c) elaborează şi prezintă pentru aprobare planul anual de activitate a Consiliului, ordinea de zi a şedinţelor ordinare;
d) solicită de la persoanele responsabile informaţii privind problemele incluse în ordinea de zi cu cel puţin 7 zile înainte de ţinerea şedinţei;
e) pregăteşte materialele pentru şedinţele Consiliului;
f) ţine evidenţa chestiunilor examinate şi întocmeşte procesul-verbal al şedinţelor Consiliului;
g) întocmeşte rapoarte despre activitatea Consiliului.
20. Materialele şedinţelor, corespondenţa, procesele-verbale, alte informaţii şi materiale privind activitatea Consiliului se păstrează la secretarul Consiliului.
21. Ordinea de zi a şedinţelor se întocmeşte de secretar, în baza planului de activitate a Consiliului şi a propunerilor înaintate de preşedintele şi membrii Consiliului.
22. Ordinea de zi se aduce la cunoştinţa membrilor Consiliului cu cel puţin 3 zile înainte de ţinerea şedinţei, cu prezentarea materialelor care urmează să fie examinate la şedinţă.
23. Fiecare şedinţă este publică şi se încheie prin luarea unei decizii, care, în termen proxim, va fi făcută publică prin intermediul mass-mediei cu acoperire naţională.
________________
* Republicată în temeiul
Legii nr.92-XV din 1 aprilie 2004 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.64-66, art.352.
Modificată şi completată prin legile Republicii Moldova:
Legea nr.1101-XIV din 30.06.2000 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.109-111, art.793;
Legea nr.972-XV din 11.04.2002 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.57-59, art.421;
Legea nr.1440-XV din 08.11.2002 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.178-181, art.1354;
Legea nr.430-XV din 31.10.2003 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.239-242, art.956;
Legea nr.20-XV din 12.02.2004 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.39-41, art.222;
Legea nr.363-XV din 05.11.2004 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.237-240, art.1025;
Legea nr.154-XVI din 21.07.2005 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.126-128, art..611;
Legea nr.261-XVI din 27.10.2005 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.157-160, art.782;
Legea nr.318-XVI din 02.11.2006 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.199-202, art.954;
Legea nr.280-XVI din 14.12.2007 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.94-96, art.349;
Legea nr.108-XVI din 17.12.2009 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr.193-196, art.609;
Legea nr.138-XVIII din 29.12.2009 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.11-12, art.15.
