L E G E A
fondului rutier
nr. 720-XIII din 02.02.1996
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.14-15/147 din 07.03.1996
* * *
C U P R I N S
Articolul 1. Destinaţia şi distribuirea fondului
Articolul 2. Sursele de constituire a fondului
Articolul 3. Accizele la benzina auto şi la motorină
Articolul 4. Taxa de trecere pe drumurile Republicii Moldova a vehiculelor neînmatriculate în republică
Articolul 5. Taxa de folosire a drumurilor percepută de la posesorii de vehicule înmatriculate în Republica Moldova
Articolul 6. Taxa de eliberare a autorizaţiilor pentru circulaţia vehiculelor cu sarcină masică pe osie şi cu gabarite care depăşesc limitele admise şi pentru lucrări în zona de protecţie a drumurilor
Articolul 7. Taxa de eliberare a licenţelor pentru activităţi în transportul auto, pentru lucrări de construcţie, reparaţie şi întreţinere a drumurilor şi a autorizaţiilor pentru transporturi rutiere internaţionale
Articolul 8. Control şi responsabilităţi
Articolul 9. Dispoziţii finale
Anexa nr.1 Taxa de trecere pe drumurile Republicii Moldova a vehiculelor neînmatriculate în republică percepută de la beneficiarii lor care nu au relaţii fiscale cu bugetul republicii şi care folosesc teritoriul ei pentru trecere cu vehicule, pentru transportul de încărcături şi de pasageri
Anexa nr.2 Taxa de folosire a drumurilor percepută de la posesorii de vehicule înmatriculate în Republica Moldova
Anexa nr.3 Taxa de eliberare a autorizaţiilor pentru circulaţia vehiculelor cu sarcină masică pe osie şi gabarite care depăşesc limitele admise
Anexa nr.4 Taxa de eliberare a autorizaţiilor pentru lucrări în zona de protecţie a drumurilor
Parlamentul adoptă prezenta lege.
Prezenta lege stabileşte bazele juridice, organizatorice şi financiare de constituire şi funcţionare a fondului rutier (în cele ce urmează fondul).
Articolul 1. Destinaţia şi distribuirea fondului
(1) Fondul are o destinaţie speciala, fiind utilizat pentru finanţarea:
a) întreţinerii, reparaţiei şi reconstrucţiei drumurilor publice naţionale şi locale;
b) proiectării de drumuri;
c) dezvoltării bazei de producţie a unităţilor care deservesc drumurile;
d) producerii de materiale de construcţie rutieră;
e) procurării de tehnică şi utilaj pentru întreţinerea drumurilor;
f) lucrărilor de cercetare ştiinţifică, de proiectare şi construcţie în domeniu;
g) administrării gospodăriei drumurilor.
(2) Distribuirea fondului pentru drumurile publice naţionale şi locale se prezintă de Guvern şi se aprobă anual de către Parlament, ţinîndu-se cont de faptul că cel puţin 50 la sută din fond se vor utiliza pentru finanţarea drumurilor naţionale.
(3) Mijloacele pentru întreţinerea drumurilor se determină conform normativelor stabilite pentru un kilometru de drum şi lungimii lor.
(4) Mijloacele necesare pentru reparaţia şi reconstrucţia drumurilor se stabilesc de Guvern în conformitate cu nomenclatorul lor şi se aprobă de Parlament.
(5) Taxele prevăzute în anexele 1-4 sînt propuse de Guvern şi aprobate de către Parlament la examinarea bugetului de stat pe anul respectiv.
(6) Guvernul este obligat să publice anual dări de seamă privind utilizarea fondului.
Articolul 2. Sursele de constituire a fondului
(1) Sursele de constituire a fondului sînt:
a) defalcările de la accizele la benzina auto şi la motorină;
b) taxa de trecere pe drumurile Republicii Moldova a vehiculelor neînmatriculate în republică percepută de la beneficiarii lor care nu au relaţii fiscale cu bugetul republicii şi care folosesc teritoriul ei pentru trecere cu vehicule, pentru transportul cu încărcături şi de pasageri;
c) taxa de folosire a drumurilor percepută de la posesorii de vehicule înmatriculate în Republica Moldova, cu excepţia defalcărilor la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale;
d) taxa de eliberare a autorizaţiilor pentru circulaţia vehiculelor cu sarcină masică pe osie şi cu gabarite care depăşesc limitele admise şi pentru lucrări în zona de protecţie a drumurilor;
e) taxa de eliberare a licenţelor pentru activităţi în transportul auto, pentru lucrări de construcţie, reparaţie şi întreţinere a drumurilor şi a autorizaţiilor pentru transporturi rutiere internaţionale percepută de la persoane fizice şi juridice;
f) amenzile aplicate pentru deteriorarea drumurilor, construcţiilor şi utilajelor rutiere, a plantaţiilor aferente drumurilor.
(2) În fond pot fi vărsate mijloacele obţinute din împrumuturile cu destinaţie specială şi din loterii, precum şi mijloace de la bugetul de stat (conform hotărîrii Parlamentului) şi de la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale (conform deciziei autorităţilor administraţiei publice locale).
(3) Partea fondului constituită din sursele indicate la alin.(1) face parte integrantă la bugetul de stat şi se aprobă anual de Parlament.
(4) Mijloacele prevăzute la alin.(1) si alin.(2) se acumulează pe un cont special al Trezoreriei Ministerului Finanţelor. Aceste mijloace se transferă săptămînal de Ministerul Finanţelor pe contul fondului, aparţinînd organului de administrare a gospodăriei rutiere.
(5) Partea fondului neutilizată în anul bugetar se reportează la anul următor.
[Art.2 modificat prin Legea nr.1101-XIV din 30.06.2000, în vigoare 31.08.2000]
Articolul 3. Accizele la benzina auto şi la motorină
(1) Accizele la benzina auto şi la motorină se percep conform cotelor stabilite prin legea bugetului de stat pe anul respectiv.
(2) Plătitori de accize sînt persoanele fizice şi juridice, inclusiv întreprinderile cu investiţii străine, care importă benzină auto şi motorină. Prin import de benzină auto şi de motorină se înţelege procurarea, schimbul sau transmiterea lor gratuită.
(3) Accizele se calculează şi se plătesc de către importatorii de combustibil la vămuire.
Articolul 4. Taxa de trecere pe drumurile Republicii Moldova a vehiculelor neînmatriculate în republică
(1) Plătitori ai taxei sînt persoanele fizice şi juridice beneficiare de vehicule neînmatriculate în Republica Moldova care nu au relaţii fiscale cu bugetul republicii şi care folosesc teritoriul ei pentru trecere cu vehicule, pentru transportul de încărcături şi de pasageri.
(2) La intrarea vehiculului pe teritoriul Republicii Moldova, taxa se percepe, conform anexei nr.1, după cum urmează:
a) beneficiarii de vehicule plătesc taxa în numerar în lei moldoveneşti sau valută convertibilă, în modul şi la cursul stabilit de Banca Naţionala a Moldovei la data trecerii frontierei;
b) beneficiarii de autovehicule de pasageri care efectuează rute internaţionale regulate pot plăti taxa în prealabil prin virament.
(3) Pentru transportul de încărcături periculoase, taxa se majorează cu 200 de procente.
(4) Încasarea taxelor se efectuează, de către un organ împuternicit, la unităţile vamale în punctele de trecere a frontierei.
(5) Dacă acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte stabilesc alte taxe sau reguli decît cele prevăzute în prezentul articol, se aplică taxele şi regulile prevăzute de acordurile internaţionale.
Articolul 5. Taxa de folosire a drumurilor percepută de la posesorii de vehicule înmatriculate în Republica Moldova
(1) Plătitori ai taxei sînt persoanele fizice şi juridice posesoare de vehicule înmatriculate în Republica Moldova.
(2) Taxa se percepe o dată pe an pînă la efectuarea reviziei tehnice a vehiculelor, conform anexei nr.2.
(3) Plătitorii achită taxa prin virament sau în numerar, prin intermediul băncilor comerciale.
(4) Nu se efectuează revizia tehnică a vehiculelor fără prezentarea recipisei sau dispoziţiei de plată, care atestă achitarea taxei.
(5) De taxă sînt scutiţi invalizii care posedă transport specializat.
Articolul 6. Taxa de eliberare a autorizaţiilor pentru circulaţia vehiculelor cu sarcină masică pe osie şi cu gabarite care depăşesc limitele admise şi pentru lucrări în zona de protecţie a drumurilor
(1) Plătitori ai taxei sînt persoanele juridice şi fizice, inclusiv persoanele străine şi apatrizii, care se deplasează cu vehicule cu sarcină masică pe osie şi gabarite ce depăşesc limitele admise, care efectuează lucrări de instalare a căilor de comunicaţii şi care construiesc obiective în zona de protecţie a drumurilor.
(2) Taxa se plăteşte prin virament sau în numerar, conform anexelor nr.1, 3 si 4, prin intermediul băncilor comerciale.
Articolul 7. Taxa de eliberare a licenţelor pentru activităţi în transportul auto, pentru lucrări de construcţie, reparaţie şi întreţinere a drumurilor şi a autorizaţiilor pentru transporturi rutiere internaţionale
Încasarea taxelor de eliberare a licenţelor pentru activităţi în transportul auto, pentru lucrări de construcţie, reparaţie şi întreţinere a drumurilor şi a autorizaţiilor pentru transporturi rutiere internaţionale se efectuează de către un organ împuternicit, care se finanţează din contul acestor taxe în conformitate cu Regulamentul de constituire şi utilizare a fondului, aprobat de Parlament.
Articolul 8. Control şi responsabilităţi
(1) Controlul asupra virării integrale şi la timp a accizelor şi taxelor revine organelor fiscale.
(2) Responsabil de folosirea la destinaţie a fondului este organul de administrare a gospodăriei rutiere.
Articolul 9. Dispoziţii finale
(1) Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.
(2) Guvernul:
în termen de o luna, va prezenta, spre aprobare Parlamentului, Regulamentul de constituire şi utilizare a fondului;
în termen de două luni, va pune actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege.
(3) Legea nr.1529-XII din 22 iunie 1993 privind impozitul rutier se abrogă.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Petru LUCINSCHI |
Chişinău, 2 februarie 1996. | |
Nr.720-XIII. |
la Legea fondului rutier
TAXA de trecere pe drumurile Republicii Moldova a vehiculelor neînmatriculate în republică percepută de la beneficiarii lor care nu au relaţii fiscale cu bugetul republicii şi care folosesc teritoriul ei pentru trecere cu vehicule, pentru transportul de încărcături şi de pasageri
| ||
Obiectul impozitării | Taxa, în dolari S.U.A. | |
pentru intrare în republică | pentru fiecare kilometru parcurs într-o direcţie | |
Autoturism | 5 | - |
Remorcă la autoturism | 2 | - |
Autobuz cu capacitatea: | ||
- de pînă la 30 de locuri | 30 | 0,1 |
- de peste 30 locuri | 40 | 0,15 |
Camion cu sau fără remorcă, avînd masa totală de pînă la 36 tone (cu sarcina masică pe osie de pînă la 10 tone) | 25 | 0,25 |
Vehiculele care depăşesc sarcinile masice şi gabaritele stabilite: | ||
pentru eliberarea de aviz preliminar şi de autorizaţie specială | 45 | |
pentru depăşirea masei totale de 36 de tone (fără depăşirea sarcinii pe osie) | 15 | 0,05 pentru fiecare tonă bruto |
pentru depăşirea sarcinii pe osie: | ||
a) 10,1 - 12 tone osie ordinară | 15 | 0,025 pentru fiecare tonă bruto |
16,1 - 18 tone osie dublă | 15 | 0,025 pentru fiecare tonă bruto |
22,1 - 24 tone osie triplă | 15 | 0,025 pentru fiecare tonă bruto |
b) peste 12 tone osie ordinară | 15 | 0,03 pentru fiecare tonă bruto |
peste 18 tone osie dublă | 15 | 0,03 pentru fiecare tonă bruto |
peste 24 tone osie triplă | 15 | 0,03 pentru fiecare tonă bruto |
pentru depăşirea gabaritelor: | ||
- lăţimii şi înălţimii | 15 | 0,01 pentru fiecare centimetru depăşire |
- lungimii | 15 | 0,05 pentru fiecare metru depăşire |
pentru însoţirea (după caz) de către automobil de acoperire | - | 0,3 |
pentru recîntărirea vehiculului cu încărcătură la vamă | 15 | - |
Taxele indicate sînt stabilite luîndu-se în considerare aflarea camioanelor pe teritoriul republicii în decursul a 24 ore. Pentru aflarea de peste 24 de ore pe teritoriul republicii a camioanelor se plăteşte suplimentar 24 de dolari S.U.A. pentru fiecare 24 de ore. |
la Legea fondului rutier
TAXA de folosire a drumurilor percepută de la posesorii de vehicule înmatriculate în Republica Moldova
| |
Obiectul impozitării | Taxa anuală (numărul de salarii minime) |
Motocicletă, scuter | 0,5 |
Autoturisme cu capacitatea motorului: | |
de pînă la 75 c.p. | 1 |
de la 76 la 100 c.p. | 2 |
de la 101 la 150 c.p. | 10 |
de peste 150 c.p. | 20 |
Remorci | 1 |
Camioane cu tonaj: | |
de pînă la 1,5 tone | 3 |
de la 1,5 la 5 tone | 4 |
de la 5,1 la 7 tone | 5 |
de la 7,1 la 10 tone | 6 |
de peste 10,1 tone | 50 |
Autobuze cu capacitatea: | |
de pînă la 30 de locuri | 4 |
de peste 30 de locuri | 25 |
la Legea fondului rutier
TAXA de eliberare a autorizaţiilor pentru circulaţia vehiculelor cu sarcină masică pe osie şi gabarite care depăşesc limitele admise
| |
Obiectul impozitării | Taxa (numărul de salarii minime) |
1 | 2 |
Eliberarea de aviz preliminar şi de autorizaţie specială: | |
- la cerere | 1 |
- în cazul depistării de vehicule fără autorizaţie | 100 |
Depăşirea sarcinii pe osie: | |
a) 10,1 - 11 tone osie ordinară | 0,3 pentru 100 tone bruto × km |
16,1 - 17,5 tone osie dublă | 0,3 pentru 100 tone bruto × km |
22,1 - 24 tone osie triplă | 0,3 pentru 100 tone bruto × km |
b) 11,1 - 12 tone osie ordinară | 0,6 pentru 100 tone bruto × km |
17,5 - 19 tone osie dublă | 0,6 pentru 100 tone bruto × km |
24,1 - 26 tone osie triplă | 0,6 pentru 100 tone bruto × km |
c) peste 12 tone osie ordinară | 1 pentru 100 tone bruto × km |
peste 19 tone osie dublă | 1 pentru 100 tone bruto × km |
peste 26 tone osie triplă | 1 pentru 100 tone bruto× km |
Depăşirea masei totale a vehiculului cu încărcătură (fără depăşirea sarcinii pe osie) | 0,3 pentru 100 tone bruto × km |
Depăşirea gabaritelor cu respectarea condiţiilor pentru sarcina masică: | |
- lăţimea sau înălţimea pîna la 50 cm ori lungimea pînă la 100 cm | 1 pentru 100 km |
- lăţimea sau înălţimea cu 50-100 cm ori lungimea cu 100-200 cm | 1,5 pentru 100 km |
- lăţimea sau înălţimea cu 101-150 cm sau lungimea cu 201-350 cm | 2 pentru 100 km |
- lăţimea sau înălţimea cu 151-200 cm sau lungimea cu 351-600 cm | 3 pentru 100 km |
- lăţimea sau înălţimea cu 201-250 cm sau lungimea cu 601-900 cm | 5 pentru 100 km |
- lăţimea sau înălţimea cu 251-300 cm sau lungimea cu 901-1200 cm | 8 pentru 100 km |
- lăţimea sau înălţimea cu peste 301 cm sau lungimea cu peste 1201 cm | 13 pentru 100 km |
- recîntărirea sau măsurarea repetată a gabaritului după transpunerea încărcăturii | 0,2 pentru o operaţiune |
la Legea fondului rutier
TAXA de eliberare a autorizaţiilor pentru lucrări în zona de protecţie a drumurilor
| |||
Obiectul impozitării | Unităţi de măsură | Taxa unitară | Taxa anuală |
(numărul de salarii minime) | |||
1 | 2 | 3 | 4 |
Examinarea şi perfectarea documentelor, coordonarea deciziilor de proiecte şi eliberarea de condiţii tehnice | 1 proiect | 1,0 | - |
Invitarea specialistului pe şantier | 1 proiect | 2,0 | - |
Eliberarea de autorizaţie pentru amplasarea comunicaţiilor inginereşti subterane: | |||
- prin metodă deschisă (de tranşee ) la traversare de drum | 1 m2 | 5,0 | - |
- prin metoda închisă (perforare, străpungere) la traversare de drum | 1 m | 1,0 | - |
- de-a lungul drumurilor | 1 m | 0,3 | - |
- sub trotuare | 1 m | 0,6 | - |
Eliberarea de autorizaţie pentru amplasarea de comunicaţii inginereşti terestre: | |||
- pe piloni de-a lungul drumurilor | 1 m | 0,5 | - |
- de-a lungul podurilor | 1 m | 2,0 | - |
- suspendate deasupra drumurilor | 1 m | 1,0 | - |
Eliberarea de autorizaţii pentru construirea de accese laterale, parcări, benzi suplimentare | 1 m2 | 0,3 | - |
Eliberarea de autorizaţii pentru construcţia de clădiri şi amenajări | 1 m2 | 1,0 | - |
Efectuarea de lucrări fără autorizaţie din partea organelor de administrare rutiere (fără a se lua în considerare plata pentru eliberarea autorizaţiei) | 1 obiect | 100 | - |
Instalarea de panouri de reclamă în zona de protecţie a drumurilor | 1 m2 | - | 5 |
Amplasarea în zona de protecţie a drumurilor de obiecte şi construcţii pentru prestări servicii rutiere (pentru teren, inclusiv accese şi parcări): | |||
- staţii de aprovizionare cu combustibil | 1 element de aprovizionare | - | 50 |
2 elemente | - | 100 | |
3 elemente | - | 150 | |
4 elemente | - | 200 | |
- puncte de vulcanizare | pînă la 100 m2 | - | 6 |
- cafenele, restaurante, baruri, magazine | pînă la 100 m2 | - | 40 |
de la 100 m2 şi mai mult | - | 80 | |
- hoteluri | pînă la 300 m2 | - | 10 |
de la 300 la 500 m2 | - | 17 | |
de la 500 la 700 m2 | - | 25 | |
de peste 700 m2 | - | 35 | |
- tarabe | 1 tarabă | - | 10 |
