L E G E
privind impozitul rutier
nr. 1529-XII din 22.06.1993
Monitorul Parlamentului Republicii Moldova nr.7/218 din 1993
* * *
Abrogat: 07.03.1996
Legea R.Moldova nr.720-XIII din 02.02.1996
C U P R I N S
Articolul 1. Subiecţii impozitării
Articolul 2. Tipurile impozitului rutier
Articolul 3. Impozitul pentru folosirea drumurilor auto şi altor construcţii rutiere
Articolul 4. Impozitul pentru procurarea automobilelor şi altor mijloace de transport
Articolul 5. Impozitul de tranzit
Articolul 6. Impozitul rutier special
Articolul 7. Scutirea de impozitul rutier
Articolul 8. Sursele plăţilor fiscale
Articolul 9. Modul de calculare şi termenele de achitare a impozitului rutier
Anexa nr.1 Cotele impozitului pentru folosirea de către persoanele juridice şi fizice a drumurilor auto şi a altor construcţii rutiere
Anexa nr.2 Impozitul de tranzit pentru persoanele juridice şi fizice străine pentru deplasarea pe drumuri auto a mijloacelor de transport şi pentru folosirea construcţiilor rutiere
Anexa nr.3 Impozit rutier special pentru eliberarea către persoanele juridice şi fizice din Republica Moldova a avizelor preliminare şi a autorizaţiilor speciale pentru deplasarea pe drumuri a mijloacelor de transport ce depăşesc sarcina de balanţă şi gabaritele
Anexa nr.4 Impozit rutier special pentru eliberarea autorizaţiilor la instalarea comunicaţiilor inginereşti şi construcţia diferitelor obiective pe terenurile aferente drumurilor auto
Parlamentul Republicii Moldova adoptă prezenta lege.
Articolul 1. Subiecţii impozitării
Subiecţi ai impunerii fiscale sînt persoanele juridice, indiferent de tipul de proprietate şi forma de gospodărire, precum şi persoanele fizice, inclusiv cetăţenii străini şi apatrizii, care se folosesc de drumuri auto şi de alte construcţii rutiere pe teritoriul republicii.
Articolul 2. Tipurile impozitului rutier
În Republica Moldova se percepe:
impozitul pentru folosirea drumurilor auto şi altor construcţii rutiere;
impozitul pentru procurarea automobilelor şi altor mijloace de transport;
impozitul de tranzit;
impozitul rutier special.
Articolul 3. Impozitul pentru folosirea drumurilor auto şi altor construcţii rutiere
(1) Obiecte ale impunerii fiscale pentru folosirea drumurilor auto şi altor construcţii rutiere sînt:
(a) pentru persoanele juridice şi fizice care practică antreprenoriatul – volumele producţiei comercializate (lucrări, servicii) în expresie valorică pentru perioada calendaristică concretă de timp (lună, trimestrul, an);
b) pentru persoanele juridice şi fizice care nu practică antreprenoriatul – automobilele şi alte mijloace de transport (în afară de hipomobile) aflate în proprietatea, posesiunea sau folosinţa lor.
(2) Pentru folosirea drumurilor auto şi altor construcţii rutiere se stabilesc următoarele cote fiscale:
a) pentru persoane juridice şi fizice care practică antreprenoriatul (cu excepţia activităţilor de achiziţie, comerciale, inclusiv de vînzare cu ridicata şi de aprovizionare – desfacere) – în mărime de 1,5 procente din volumul total al producţiei comercializate (lucrări, servicii) în expresie valorică;
b) pentru organizaţiile de achiziţie, comerciale (inclusiv cu ridicata) şi de aprovizionare-desfacere – în mărime de 0,06 procente din volumul de circulaţie în expresie valorică fără impozitul pe valoarea adăugată;
c) pentru fiecare unitate de transport aflată în proprietatea, posesiunea sau folosinţa persoanelor juridice şi fizice – în mărimea cotelor cuprinse în anexa nr.1.
Articolul 4. Impozitul pentru procurarea automobilelor şi altor mijloace de transport
(1) Obiecte ale impunerii fiscale sînt automobilele şi alte mijloace de transport cu locomoţie pneumatică, cu excepţia autoturismelor, motocicletelor, scuterelor procurate de persoane fizice în proprietate personală.
(2) Cota fiscală se stabileşte în următoarea mărime (în procente din preţul de cumpărare):
a) la autobuze, autocamioane şi autoturisme, remorci (semiremorci) – 20;
b) la taximetre – 10.
Articolul 5. Impozitul de tranzit
(1) Impozitului de tranzit pentru deplasarea pe drumurile auto şi folosirea construcţiilor rutiere sînt supuse persoanele juridice şi fizice străine care folosesc teritoriul republicii pentru circulaţia transportului, deplasarea încărcăturilor şi a pasagerilor.
(2) Cotele fiscale şi condiţiile de tranzit al mijloacelor de transport ale persoanelor juridice şi fizice străine pe teritoriul republicii sînt cuprinse în anexa nr.2.
Articolul 6. Impozitul rutier special
Pentru călătorie şi folosirea drumurilor auto, precum şi pentru deplasarea pe aceste drumuri a mijloacelor de transport de tonaj mare, de gabarit mare, pentru construcţia căilor de comunicaţie şi a diverselor obiective pe terenurile aferente drumurilor auto se percepe un impozit rutier ale cărui cote sînt indicate în anexele nr.3 şi 4.
Articolul 7. Scutirea de impozitul rutier
(1) De impozitul pentru folosirea drumurilor auto şi altor construcţii auto, prevăzute la art.3, sînt scutite:
a) unităţile de reparaţie şi întreţinere a drumurilor publice, indiferent de tipul de proprietate şi forma de gospodărire;
b) organizaţiile şi instituţiile bugetare;
c) întreprinderile concernului de stat “Moldova-Gaz”, ale companiei de stat “Moldenergo”, ale Asociaţiei de stat de producţie pentru combustibil, ale asociaţiei republicane de producţie “Termocomenergo”, cu excepţia unităţilor de alt profil decît cel de bază şi a întreprinderilor mixte.
(2) De impozitul pentru procurarea automobilelor şi altor mijloace de transport, prevăzut la art.4, sînt scutite:
a) unităţile de reparaţie şi întreţinere a drumurilor publice, indiferent de tipul de proprietate şi forma de gospodărire;
b) unităţile de transport auto de folosinţă generală, pentru mijloacele de transport destinate traficului de pasageri (cu excepţia taximetrelor);
c) organizaţiile şi instituţiile bugetare care procură mijloace de transport din alocaţii de la buget;
d) mijloacele de transport specializate procurate sau primite gratuit de handicapaţi.
[Art.7 modificat prin Legea nr.616-XIII din 27.10.1995, în vigoare 18.01.1996]
[Art.7 modificat prin Legea nr.288-XIII din 17.11.1994, în vigoare 01.01.1995]
Articolul 8. Sursele plăţilor fiscale
(1) Sumele plăţilor fiscale prevăzute de prezenta lege se trec de către persoanele juridice şi fizice, indiferent de tipul de proprietate şi forma de gospodărire, la cheltuielile ce nu ţin de realizarea producţiei.
(2) Plăţile fiscale prevăzute la art.4 se atribuie la costul mijloacelor de transport corespunzătoare odată cu trecerea lor la balanţa întreprinderilor.
[Art.8 modificat prin Legea nr.327-XIII din 14.12.1994, în vigoare 12.01.1995]
Articolul 9. Modul de calculare şi termenele de achitare a impozitului rutier
(1) Impozitul pentru folosirea drumurilor auto şi altor construcţii rutiere prevăzut la art.3 alin.(2), lit.a) şi b) se calculează de subiecţii de impunere fiscală conform cotelor fiscale stabilite şi se varsă la buget pînă la data de 20 a lunii următoare după luna de dare de seamă.
(2) Dacă sumele impozitului rutier sînt neînsemnate (pînă la 10 mii ruble), organele fiscale locale pot consimţi vărsarea lor la buget o dată în trimestru – la data de 20 a lunii care urmează după trimestrul de dare de seamă.
(3) Impozitul pentru folosirea drumurilor auto şi altor construcţii rutiere prevăzut la art.3 alin.(2) lit.c) se calculează pe cotele fiscale stabilite şi se varsă la buget de subiecţii impunerii o dată în an, pînă la supunerea mijloacelor de transport controlului tehnic efectuat de organele poliţiei rutiere.
(4) Efectuarea controlului tehnic al mijloacelor de transport aparţinînd persoanelor juridice şi fizice fără prezentarea chitanţei sau a mandatului de plată a impozitului nu se admite.
(5) Schimbarea proprietarului mijloacelor de transport şi reînregistrarea lor în legătură cu aceasta la organele poliţiei rutiere după trecerea controlului tehnic anual nu constituie obiectul încasării unui nou impozit în anul curent.
(6) Impozitul pentru procurarea automobilelor şi altor mijloace de transport se calculează de subiecţii impunerii conform cotelor stabilite în baza documentelor care dovedesc actul de cumpărare şi confirmă preţul.
(7) Impozitul se achită pînă la înregistrare la organele poliţiei rutiere, iar în cazul în care posesor devine o altă persoană – pînă la reînregistrarea automobilelor sau a altor mijloace de transport procurate. Înregistrarea sau reînregistrarea mijloacelor de transport fără prezentarea documentelor (chitanţa, mandatul de plată) despre plata impozitului nu se efectuează.
(8) Impozitul rutier se foloseşte pentru reparaţia şi întreţinerea drumurilor auto naţionale (magistrale, republicane) şi locale şi a altor construcţii rutiere, precum şi pentru reparaţia străzilor şi drumurilor principale în localităţi, care sînt îmbinate cu drumurile auto de exploatare în comun.
[Art.9 completat prin Legea nr.327-XIII din 14.12.1994, în vigoare 12.01.1995]
PREŞEDINTELE REPUBLICII MOLDOVA | Mircea SNEGUR
|
Chişinău, 22 iunie 1993, | |
Nr.1529-XII |
la Legea privind impozitul rutier
COTELE IMPOZITULUI pentru folosirea de către persoanele juridice şi fizice a drumurilor auto şi a altor construcţii rutiere
| |
Mijlocul de transport | Cota impozitului în procente faţă de salariul minim lunar |
Motocicletă, scuter | 10 |
Autoturism | 40 |
Autoturism cu remorcă | 55 |
Autobuz | 70 |
Autocamion, tractor cu locomoţie pneumatică | 85 |
la Legea privind impozitul rutier
IMPOZITUL DE TRANZIT pentru persoanele juridice şi fizice străine pentru deplasarea pe drumuri auto a mijloacelor de transport şi pentru folosirea construcţiilor rutiere
| ||
Obiectul supus impozitării | Mărimea plăţii, dolari S.U.A. | |
în pentru intrare în republică | pentru fiecare km parcurs într-o direcţie | |
1 | 2 | 3 |
Autoturism | 5 | - |
Remorcă la autoturism | 2 | - |
Autobuz cu capacitatea: | ||
- pînă la 30 locuri | 30 | 0,1 |
- peste 30 locuri | 40 | 0,15 |
Camion cu sau fără remorcă cu masa totală pînă la 36 t (cu sarcina de balanţă pe osie de pînă la 10 t) | 25 | 0,1 |
Mijloacele de transport ce depăşesc sarcinile de balanţă şi gabaritele stabilite: | ||
pentru eliberarea avizului preliminar şi autorizaţiei speciale | 45 | - |
pentru depăşirea masei totale de 36 t (fără depăşirea sarcinii pe osie) | 15 | 0,01 pentru fiecare tonă bruto |
pentru depăşirea sarcinii pe osie: | ||
a) 10,1 – 12 t osie ordinară | 15 | 0,015 pentru fiecare tonă bruto |
16,1 – 18 t osie dublă | 15 | -"- |
22,1 – 24 t osie triplă | 15 | -"- |
b) peste 12 t osie ordinară | 15 | 0,02 pentru fiecare tonă bruto |
peste 18 t osie dublă | 15 | -"- |
peste 24 t osie triplă | 15 | -"- |
pentru depăşirea gabaritelor: | ||
- lăţimii şi înălţimii | 15 | 0,01 pentru fiecare cm depăşire |
- lungimii | 15 | 0,05 pentru fiecare m depăşire |
pentru însoţirea (după caz) de către automobil de acoperire | - | 0,3 |
pentru cîntărirea repetată a mijlocului de transport auto cu încărcătură la vamă | 10 | - |
la Legea privind impozitul rutier
IMPOZIT RUTIER SPECIAL pentru eliberarea către persoanele juridice şi fizice din Republica Moldova a avizelor preliminare şi a autorizaţiilor speciale pentru deplasarea pe drumuri a mijloacelor de transport ce depăşesc sarcina de balanţă şi gabaritele
| |
Obiectul supus impozitării | Mărimea plăţii în procente faţă de salariul minim lunar |
1 | 2 |
Eliberarea avizului preliminar şi a autorizaţiei speciale: | |
- la cerere | 20 |
- în cazul depistării mijloacelor de transport fără autorizaţie | 200 |
Depăşirea masei totale sau a sarcinii pe osie: | |
a) 10,1 – 11 t osie ordinară | 1 pentru 100 t bruto x km |
16,1 – 17,5 t osie dublă | -"- |
22,1 – 24 t osie triplă | -"- |
b) 11,1 – 12 t osie ordinară | 1,5 pentru 100 t bruto x km |
17,5 – 19 t osie dublă | -"- |
24,1 – 26 t osie triplă | -"- |
c) peste 12 t osie ordinară | 2 pentru 100 t bruto x km |
peste 19 t osie dublă | -"- |
peste 26 t osie triplă | -"- |
d) depăşirea masei totale a mijlocului de transport cu încărcătură (fără depăşirea sarcinii pe osie) | 1 pentru 100 t bruto x km |
Depăşirea gabaritelor cu respectarea condiţiilor pentru sarcina pe osie: | |
- lăţimea sau înălţimea pînă la 50cm ori lungimea pînă la 100 cm | 3 pentru 100 km |
- lăţimea sau înălţimea cu 50-100 cm ori lungimea cu 100-200 cm | 10 pentru 100 km |
- lăţimea sau înălţimea cu 101-150 cm ori lungimea cu 201-350 cm | 20 pentru 100 km |
- lăţimea sau înălţimea cu 151-200 cm ori lungimea 351-600 сm | 40 pentru 100 km |
- lăţimea sau înălţimea cu 201-250 cm ori lungimea cu 601-900 cm | 60 pentru 100 km |
- lăţimea sau înălţimea cu 251-300 cm ori lungimea cu 901-1200 cm | 80 pentru 100 km |
- lăţimea sau înălţimea cu peste301 cm ori lungimea cu peste 1201 cm | 100 pentru 100 km |
Recîntărirea sau măsurarea repetată a gabaritului ori reangajarea încărcăturii | 15 pentru o operaţie |
la Legea privind impozitul rutier
IMPOZIT RUTIER SPECIAL pentru eliberarea autorizaţiilor la instalarea comunicaţiilor inginereşti şi construcţia diferitelor obiective pe terenurile aferente drumurilor auto
| ||
Obiectul supus impozitării | Unităţi de măsură | Mărimea plăţii în procente faţă de salariul minim lunar |
1 | 2 | 3 |
Examinarea şi perfectarea documentelor, coordonarea deciziilor asupra proiectelor şi eliberarea condiţiilor tehnice | 1 proiect | 20 |
Eliberarea autorizaţiei pentru instalarea comunicaţiilor inginereşti sub pămînt; | ||
- prin metoda deschisă (de tranşee) la traversarea drumului | 1 m2 | 30 |
- prin metoda închisă (perforare, străpungere) la traversarea drumului | 1 m | 5 |
- de-a lungul drumurilor | 1 m | 0,3 |
- sub trotuare | 1 m | 0,5 |
Eliberarea autorizaţiei pentru instalarea comunicaţiilor inginereşti la suprafaţă: | ||
- pe piloni de-a lungul drumurilor | 1 m | 0,5 |
- de-a lungul podurilor | 1 m | 5,0 |
- suspendate de asupra autostrăzilor | 1 m | 1,0 |
Încălcarea mecanismului de racordare cu drumul | 1 m2 | 1,0 |
Eliberarea autorizaţiei pentru construcţia clădirilor şi amenajărilor | 1 m2 | 3,0 |
Plasarea reclamei | 1 m2 | 5,0 |
