L E G E
privind Comisia Naţională a Pieţei Financiare*
nr. 192-XIV din 12.11.1998
Republicat: Monitorul Oficial al R.Moldova nr.117-126BIS din 14.08.2007
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.22-23/91 din 04.03.1999
* * *
Notă: În cuprinsul legii, cuvintele „act cu caracter individual”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „act administrativ individual” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.216 din 21.07.2022, în vigoare 05.09.2022
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
DISPOZIŢII GENERALE
Art.1. – (1) Comisia Naţională a Pieţei Financiare, denumită în continuare Comisia Naţională, este o autoritate publică autonomă, responsabilă faţă de Parlament, care, în exercitarea atribuţiilor sale, este învestită cu putere de decizie, de dispensă, de interdicţie, de intervenţie, de control şi de sancţionare, în limitele stabilite de legislaţie.
(2) Comisia Naţională este persoană juridică, cu bilanţ propriu, dispune de ştampilă cu imaginea Stemei de Stat şi cu denumirea sa. Autoritatea Comisiei Naţionale se exercită pe întreg teritoriul Republicii Moldova.
(3) Comisia Naţională are sediul central în municipiul Chişinău. În funcţie de necesităţi, aceasta îşi poate deschide în teritoriu reprezentanţe, care funcţionează potrivit regulamentelor aprobate de ea.
[Art.1 modificat prin Legea nr.175 din 30.06.2023, în vigoare 03.07.2023]
[Art.1 modificat prin Legea nr.144 din 02.07.2010, în vigoare 13.07.2010]
Art.2. – (1) Comisia Naţională funcţionează potrivit prevederilor Constituţiei, prezentei legi, altor acte legislative, regulamentului propriu şi este independentă în exercitarea funcţiilor sale.
(2) Comisia Naţională prezintă anual Parlamentului, pînă la data de 1 iunie, un raport care se examinează în şedinţă plenară a Parlamentului şi care include informaţia privind activitatea sa în anul precedent, inclusiv executarea bugetului, raportul fiind publicat pe pagina web oficială a Comisiei Naţionale. Cîte o copie a raportului se remite Preşedintelui Republicii Moldova şi Guvernului pentru informare.
[Art.2 modificat prin Legea nr.175 din 30.06.2023, în vigoare 03.07.2023]
[Art.2 modificat prin Legea nr.221 din 27.10.2017, în vigoare 01.12.2017]
Art.3. – Comisia Naţională are drept obiective de bază asigurarea stabilităţii, transparenţei, siguranţei şi eficienţei pe piaţa de capital şi în raport cu fondurile de pensii facultative şi cu organismele de plasament colectiv, prevenirea riscurilor sistemice şi a manipulării pe piaţa de capital, precum şi protejarea drepturilor consumatorilor de servicii financiare, în limitele stabilite de legislaţie.
[Art.3 în redacţia Legii nr.175 din 30.06.2023, în vigoare 03.07.2023]
[Art.3 completat prin Legea nr.178 din 11.09.2020, în vigoare 01.07.2023]
Art.4. – (1) Autoritatea Comisiei Naţionale se extinde asupra participanţilor la piaţa financiară nebancară, care cuprind emitenţii de valori mobiliare, participanţii profesionişti la piaţa financiară nebancară şi investitorii, precum şi asupra subiecţilor raporturilor ce ţin de reglementarea, supravegherea şi controlul în domeniul protecţiei drepturilor consumatorilor.
(11) Comisia Naţională reglementează activitatea Depozitarului central unic al valorilor mobiliare şi îl supraveghează în conformitate cu Legea nr.234/2016 cu privire la Depozitarul central unic al valorilor mobiliare.
(2) Participanţi profesionişti la piaţa financiară nebancară, denumiţi în continuare participanţi profesionişti, sunt persoanele licenţiate sau autorizate să desfăşoare activităţi pe piaţa de capital, fondurile de pensii facultative şi administratorii acestora, precum şi furnizorii de servicii de finanţare participativă.
(21) Subiecţi ai raporturilor ce ţin de reglementarea, supravegherea şi controlul în domeniul protecţiei drepturilor consumatorilor sunt:
a) participanţii profesionişti;
b) participanţii profesionişti pe piaţa asigurărilor, în sensul Legii nr.92/2022 privind activitatea de asigurare sau de reasigurare;
c) organizaţiile de creditare nebancară;
d) băncile;
e) prestatorii de servicii de plată specificaţi la art.5 alin.(1) lit.b) şi c) din Legea nr.114/2012 cu privire la serviciile de plată şi moneda electronică, unităţile de schimb valutar (altele decât băncile).
(22) Reglementarea, supravegherea şi controlul în domeniul protecţiei drepturilor consumatorilor se aplică corespunzător participanţilor profesionişti pe piaţa asigurărilor – subiecţi ai raporturilor juridice care derivă din contractul de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto pentru pagube produse de accidente de vehicule.
(23) Atribuţiile Comisiei Naţionale privind reglementarea, supravegherea şi controlul subiecţilor indicaţi la alin.(21) lit.b) din prezentul articol se extind asupra condiţiilor de asigurare în limitele stabilite de Legea nr.92/2022 privind activitatea de asigurare sau de reasigurare.
(3) Atribuţiile Comisiei Naţionale privind reglementarea, supravegherea şi controlul subiecţilor prevăzuţi la alin.(21) nu se suprapun cu atribuţiile Băncii Naţionale a Moldovei.
(4) Comisia Naţională dispune de independenţă organizaţională, funcţională, operaţională şi financiară în conformitate cu prezenta lege.
(5) În exercitarea atribuţiilor şi împuternicirilor sale, stabilite de prezenta lege şi de actele legislative specifice fiecărui domeniu supravegheat, Comisia Naţională nu va fi îngrădită de nicio altă autoritate.
(6) În exercitarea de către Comisia Naţională a atribuţiilor sale, stabilite de prezenta lege şi de alte acte normative, dispoziţiile Legii nr.235/2006 cu privire la principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător, ale Legii nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător, ale Legii nr.161/2011 privind implementarea ghişeului unic în desfăşurarea activităţii de întreprinzător şi ale Legii nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător nu se aplică.
[Art.4 completat prin Legea nr.174 din 11.07.2024, în vigoare 02.08.2024]
[Art.4 completat prin Legea nr.181 din 07.07.2023, în vigoare 01.03.2024]
[Art.4 completat prin Legea nr.175 din 30.06.2023, în vigoare 01.01.2024]
[Art.4 completat prin Legea nr.292 din 19.10.2023, în vigoare 21.10.2023]
[Art.4 modificat prin Legea nr.175 din 30.06.2023, în vigoare 03.07.2023]
[Art.4 modificat prin Legea nr.178 din 11.09.2020, în vigoare 01.07.2023]
[Art.4 modificat prin Legea nr.96 din 27.04.2023, în vigoare 11.06.2023]
[Art.4 completat prin Legea nr.97 din 11.06.2020, în vigoare 01.01.2021]
[Art.4 modificat prin Legea nr.35 din 16.03.2018, în vigoare 01.10.2018]
[Art.4 completat prin Legea nr.94 din 31.05.2018, în vigoare 29.06.2018]
[Art.4 modificat prin Legea nr.225 din 15.12.2017, în vigoare 29.12.2017]
[Art.4 completat prin Legea nr.62 din 08.04.2016, în vigoare 06.05.2016]
Art.5. – (1) Comisia Naţională este în drept să colaboreze cu organisme de specialitate internaţionale corespunzătoare şi să adere la ele.
(2) Comisia Naţională este în drept să acorde asistenţă şi să efectueze, în conformitate cu legislaţia, schimb de informaţii privind piaţa financiară şi participanţii acesteia cu instituţiile de specialitate internaţionale şi autorităţile similare din alte state, inclusiv în contextul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului, al depistării şi investigării încălcărilor în domeniul respectiv.
(3) Cooperarea naţională şi internaţională ce ţine de competenţa Comisiei Naţionale se desfăşoară după principiul asistenţei reciproce, conform legislaţiei Republicii Moldova, în baza acordurilor de colaborare şi a tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte.
(4) Comisia Naţională poate să încheie acorduri de colaborare, altele decât tratatele internaţionale, şi să realizeze schimburi de informaţii cu autorităţile de supraveghere ale altor state cu condiţia că informaţiile comunicate beneficiază de garanţii ale secretului de stat, secretului comercial şi secretului profesional, cel puţin echivalente cu cele stabilite de legislaţia Republicii Moldova. Acordurile de colaborare vor stabili că informaţiile confidenţiale transmise pot fi divulgate doar cu acordul expres al Comisiei Naţionale.
(5) Informaţiile provenite dintr-un alt stat vor putea fi divulgate numai cu acordul expres al autorităţii care le-a furnizat şi, după caz, exclusiv în scopul pentru care acordul respectiv a fost dat.
[Art.5 modificat prin Legea nr.175 din 30.06.2023, în vigoare 03.07.2023]
[Art.5 completat prin Legea nr.216 din 21.07.2022, în vigoare 05.09.2022]
Art.6. – (1) Comisia Naţională se finanţează integral din:
a) taxe în mărime de pînă la 0,5 la sută din suma emisiunii valorilor mobiliare, cu excepţia emisiunii obligaţiunilor pentru care se va percepe taxă în mărime de pînă la 0,1 la sută din suma emisiunii;
b) taxe în mărime de pînă la 0,1 la sută din suma emisiunii valorilor mobiliare efectuate în scopul consolidării, fracţionării sau convertirii valorilor mobiliare emise anterior;
c) taxe din tranzacţiile de vînzare-cumpărare efectuate pe piaţa reglementată:
- în mărime de pînă la 0,1 la sută din tranzacţiile înregistrate în regimul pieţei interactive;
- în mărime de pînă la 0,3 la sută din tranzacţiile înregistrate în regimul pieţei directe;
d) taxe în mărime de pînă la 1 la sută din tranzacţiile de vînzare-cumpărare a valorilor mobiliare, efectuate în afara pieţei reglementate;
e) taxe în mărime de pînă la 1 la sută din tranzacţiile cu valori mobiliare, altele decît cele specificate la lit.c) şi d);
e1) taxe în mărime de pînă la 0,5 la sută din valoarea tranzacţiilor de succesiune a valorilor mobiliare, dar nu mai mult de 2 milioane de lei;
e2) plata în mărime de până la 50 la sută din veniturile aferente gestiunii Fondului de compensare a investitorilor;
[Lit.f) alin.(1) art.6 abrogată prin Legea nr.178 din 11.09.2020, în vigoare 01.07.2023]
[Lit.g) alin.(1) art.6 abrogată prin Legea nr.225 din 15.12.2017, în vigoare 29.12.2017]
h) plăţi achitate cu periodicitatea stabilită de Comisia Naţională, şi anume:
– plăţile organismelor de plasament colectiv, achitate de către administratorii acestora, în mărime de până la 0,1 la sută din valoarea medie anuală a activelor nete;
– plăţile societăţilor de asigurare, în mărime de până la 0,3 la sută din primele brute anuale subscrise;
– plăţile intermediarilor în asigurări şi/sau în reasigurări, în mărime de până la 0,1 la sută din valoarea comisioanelor;
– plăţile societăţilor de investiţii, în mărime de până la 0,1 la sută din valoarea anuală a venitului din prestarea serviciilor;
– plăţile fondurilor de pensii facultative, achitate de administratorii acestora, în mărime de până la 0,5 la sută din valoarea medie anuală a activelor nete;
– plăţile operatorilor de piaţă sau ale societăţilor de investiţii care deţin licenţă de categoria C şi exploatează sistemul multilateral de tranzacţionare, ale societăţilor de registru, consultanţilor de investiţii, în mărime de până la 1 la sută din valoarea anuală a veniturilor înregistrate;
– plăţile organizaţiilor de creditare nebancară, în mărime de până la 0,05 la sută din valoarea medie anuală a soldului creditelor nebancare şi leasingului financiar înregistrat, acordate consumatorilor persoane fizice;
– plăţile băncilor, în mărime de până la 0,05 la sută din valoarea medie anuală a soldului creditelor acordate consumatorilor persoane fizice;
– plăţile prestatorilor de servicii de plată, specificaţi la art.5 alin.(1) lit.b) şi c) din Legea nr.114/2012 cu privire la serviciile de plată şi moneda electronică, ale unităţilor de schimb valutar (altele decât băncile), în mărime de până la 0,1 la sută din valoarea anuală a venitului din prestarea serviciilor;
– plăţile furnizorilor de servicii de finanţare participativă în mărime de până la 1 la sută din valoarea contractelor de finanţare participativă încheiate;
i) plăţi percepute pentru examinarea cererilor şi emiterea actelor administrative individuale aferente licenţierii, autorizării, avizării, aprobării, confirmării, precum şi efectuării înscrierilor/înregistrărilor în registrele ţinute de Comisia Naţională;
j) veniturile de la editarea publicaţiilor periodice de specialitate ale Comisiei Naţionale;
[Lit.k) alin.(2) art.6 abrogată prin Legea nr.23 din 27.02.2020, în vigoare 20.04.2020]
l) donaţii şi orice alte surse legale.
(11) Mărimea concretă a taxelor şi plăţilor, în limitele valorilor specificate la alin.(1), se stabileşte de către Comisia Naţională la un nivel suficient să acopere cheltuielile necesare pentru asigurarea activităţii sale, în baza estimării indicatorilor bugetari. Pînă în data de 1 noiembrie a fiecărui an, Comisia Naţională publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova hotărîrea Consiliului de administraţie privind cuantumul taxelor şi plăţilor stabilite pentru anul următor, iar în cazul modificării şi/sau completării acestora în conformitate cu legislaţia, hotărîrea se publică în termen de 5 zile lucrătoare de la adoptare.
(2) Bugetul Comisiei Naţionale se aprobă anual, pînă în data de 15 noiembrie, de către Consiliul de administraţie în limita necesarului pentru asigurarea unei activităţi conforme şi în condiţiile independenţei sale financiare, fiind publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi pe pagina web oficială a Comisiei Naţionale. Comisia Naţională prezintă Parlamentului, pînă la data de 30 noiembrie, bugetul său pentru anul financiar următor, precum şi informaţia cu privire la executarea scontată a bugetului pentru anul curent.
(21) În cadrul unui an bugetar pot fi efectuate rectificări la bugetul Comisiei Naţionale, care, de regulă, se aprobă nu mai devreme de data de 1 iulie şi nu mai tîrziu de data de 1 noiembrie. În termen de 5 zile lucrătoare de la aprobare, Parlamentul este notificat cu privire la rectificarea bugetară, care se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi pe pagina web oficială a Comisiei Naţionale.
(3) Taxele şi plăţile regulatorii de funcţionare urmează a fi transferate pe un cont de decontare al Comisiei Naţionale în termenele stabilite prin actele normative ale Comisiei Naţionale. Un transfer incomplet sau întîrziat pe contul Comisiei Naţionale atrage după sine penalitate în mărime de 0,05 la sută din suma netransferată, pentru fiecare zi de întîrziere.
(4) Gestionarea şi utilizarea mijloacelor financiare acumulate pe cont ţin de competenţa exclusivă a Comisiei Naţionale. Soldul mijloacelor acumulate şi neutilizate în decursul anului financiar rămîne disponibil, pe contul Comisiei Naţionale, pentru anul financiar următor.
(5) Patrimoniul şi veniturile Comisiei Naţionale sînt scutite de impozite şi taxe.
(6) Structura şi statele de personal ale Comisiei Naţionale, formele şi modul de retribuţie a membrilor şi a angajaţilor se stabilesc de Consiliul de administraţie. Salariul preşedintelui Comisiei Naţionale este stabilit de Consiliul de administraţie în mărime ce variază între 3 şi 5 salarii medii lunare ale angajaţilor Comisiei Naţionale, cu excepţia personalului tehnic, calculat în raport cu ultimele 3 luni de activitate a acesteia. Salariul membrilor Comisiei Naţionale este stabilit de Consiliul de administraţie în mărime ce variază între 3 şi 4 salarii medii lunare ale angajaţilor Comisiei Naţionale, cu excepţia personalului tehnic, calculat în raport cu ultimele 3 luni de activitate a acesteia.
(7) Auditul public extern al exerciţiului financiar-bugetar al Comisiei Naţionale se efectuează de către Curtea de Conturi.
(8) Comisia Naţională ţine contabilitatea în conformitate cu standardele naţionale de contabilitate.
(9) Amenzile aferente sancţiunilor aplicate conform legislaţiei de către Comisia Naţională se varsă la bugetul de stat.
[Art.6 completat prin Legea nr.181 din 07.07.2023, în vigoare 01.03.2024]
[Art.6 completat prin Legea nr.175 din 30.06.2023, în vigoare 01.01.2024]
[Art.6 modificat prin Legea nr.175 din 30.06.2023, în vigoare 03.07.2023]
[Art.6 modificat prin Legea nr.178 din 11.09.2020, în vigoare 01.07.2023]
[Art.6 modificat prin Legea nr.96 din 27.04.2023, în vigoare 11.06.2023]
[Art.6 modificat prin Legea nr.301 din 03.11.2022, în vigoare 25.12.2022]
[Art.6 modificat prin Legea nr.216 din 21.07.2022, în vigoare 05.09.2022]
[Art.6 modificat prin Legea nr.23 din 27.02.2020, în vigoare 20.04.2020]
[Art.6 completat prin Legea nr.35 din 16.03.2018, în vigoare 01.10.2018]
[Art.6 modificat prin Legea nr.288 din 15.12.2017, în vigoare 01.01.2018]
[Art.6 modificat prin Legea nr.225 din 15.12.2017, în vigoare 29.12.2017]
[Art.6 modificat prin Legea nr.221 din 27.10.2017, în vigoare 01.12.2017]
[Art.6 modificat prin Legea nr.144 din 02.07.2010, în vigoare 13.07.2010]
[Art.6 modificat prin Legea nr.63 din 23.04.2010, în vigoare 18.05.2010]
[Art.6 modificat prin Legea nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]
Art.7. – (1) În procesul exercitării atribuţiilor sale, Comisia Naţională conlucrează cu autorităţile publice în vederea realizării obiectivelor sale şi asigurării protecţiei drepturilor investitorilor şi ale publicului larg.
(2) Guvernul, Banca Naţională a Moldovei, ministerele, alte autorităţi ale administraţiei publice coordonează cu Comisia Naţională proiectele actelor normative ce vizează piaţa financiară nebancară.
ATRIBUŢIILE ŞI DREPTURILE COMISIEI NAŢIONALE
Art.8. – În scopul realizării obiectivelor sale, Comisia Naţională are următoarele atribuţii:
a) elaborează şi promovează documente de politici în domeniile supravegheate, participă la elaborarea, promovarea şi implementarea documentelor de politici în domeniul incluziunii şi educaţiei financiare;
b) exercită, în limitele stabilite de legislaţie, prerogativele legale privind reglementarea, supravegherea şi controlul pieţei financiare prin adoptarea de decizii şi dispunerea de măsuri executorii pentru participanţii la piaţa financiară nebancară şi pentru subiecţii prevăzuţi la art.4 alin.(21) lit.b)–e), de asemenea efectuează, la cerere sau din oficiu, interpretarea oficială a deciziilor proprii;
c) acordă, retrage, suspendă şi reperfectează licenţe şi autorizaţii participanţilor profesionişti, precum şi acordă autorizaţii de reorganizare a acestora, în conformitate cu legislaţia şi actele sale normative;
c1) înregistrează şi supraveghează agenţiile de rating de credit conform Legii nr.171/2012 privind piaţa de capital;
d) acordă asociaţiilor participanţilor profesionişti statut de organizaţie de autoreglementare, precum şi deleagă acestora, în corespundere cu legislaţia, una sau mai multe împuterniciri;
e) stabileşte, în cazurile prevăzute de legislaţie, cerinţe faţă de operaţiunile cu valori mobiliare şi activitatea participanţilor profesionişti, inclusiv cerinţe faţă de mărimea capitalului propriu, şi normele de prudenţă financiară;
f) monitorizează situaţia financiară a participanţilor profesionişti, precum şi conformarea acestora cerinţelor de activitate stabilite de legislaţie;
f1) desfăşoară activităţi de control în raport cu participanţii profesionişti şi cu subiecţii prevăzuţi la art.4 alin.(21) lit.b)–e), în limitele competenţei, conform procedurii stabilite prin actele sale normative;
g) stabileşte, în cazurile prevăzute de legislaţie, cerinţe faţă de asociaţii/acţionarii semnificativi, persoanele cu funcţie de răspundere şi specialiştii participanţilor profesionişti, precum şi stabileşte modul de atestare a specialiştilor participanţilor profesionişti;
h) stabileşte regimul, forma, conţinutul şi modul de ţinere a registrelor interne ale participanţilor profesionişti, a registrelor deţinătorilor de unităţi de fond;
h1) stabileşte cerinţele privind registrul deţinătorilor valorilor mobiliare şi modul de ţinere a acestuia;
i) elaborează şi aprobă regulile de întocmire şi prezentare a dărilor de seamă specializate ale participanţilor profesionişti, ale emitenţilor, precum şi ale subiecţilor prevăzuţi la art.4 alin.(21) lit.b)–e) în partea ce ţine de protecţia consumatorului;
j) creează şi întreţine reţeaua informaţională, necesară supravegherii participanţilor profesionişti, precum şi baza informaţională publică privind emitenţii, titularii de licenţă şi de autorizaţie şi funcţionarea pieţei financiare nebancare, oferă publicului larg informaţiile cu privire la activitatea sa şi la dezvoltarea pieţei financiare nebancare;
k) stabileşte modul de înregistrare, înregistrează ofertele publice de valori mobiliare, unităţile de fond, precum şi rezultatele realizării acestora;
l) stabileşte modul de plasare şi de circulaţie a valorilor mobiliare străine pe piaţa de capital a Republicii Moldova;
m) ţine Registrul emitenţilor de valori mobiliare, Registrul emitenţilor de unităţi de fond, registrul participanţilor profesionişti, registrul licenţelor şi autorizaţiilor eliberate şi al atestatelor de calificare ale specialiştilor participanţilor profesionişti, registrul agenţiilor de rating de credit, precum şi alte registre în conformitate cu legislaţia;
n) exercită, în comun cu Consiliul Concurenţei, controlul asupra respectării legislaţiei cu privire la protecţia concurenţei pe piaţa de capital;
o) înregistrează emisiunile de valori mobiliare ale emitenţilor din Republica Moldova;
p) publică preţurile valorilor mobiliare care circulă în afara pieţei reglementate şi/sau a sistemului multilateral de tranzacţionare, determină publicaţiile periodice în care participanţii profesionişti şi emitenţii de valori mobiliare sînt obligaţi să publice informaţia ce urmează a fi dezvăluită în conformitate cu legislaţia;
q) eliberează, în cazurile stabilite de legislaţie, avize de dobîndire a participaţiunilor calificate în capitalul social al participanţilor profesionişti, avize de deschidere a sucursalelor participanţilor profesionişti, precum şi avize prealabile la constituirea/ înregistrarea organismelor de plasament colectiv;
q1) soluţionează petiţiile, inclusiv prin utilizarea metodelor alternative de soluţionare a litigiilor;
[Lit.r)-s) art.8 abrogate prin Legea nr.178 din 11.09.2020, în vigoare 01.07.2023]
t) realizează alte atribuţii potrivit cadrului normativ ce reglementează activitatea subiecţilor supravegheaţi.
[Art.8 modificat prin Legea nr.259 din 21.11.2024, în vigoare 26.11.2024]
[Art.8 modificat prin Legea nr.175 din 30.06.2023, în vigoare 03.07.2023]
[Art.8 modificat prin Legea nr.178 din 11.09.2020, în vigoare 01.07.2023]
[Art.8 modificat prin Legea nr.301 din 03.11.2022, în vigoare 25.12.2022]
[Art.8 modificat prin Legea nr.216 din 21.07.2022, în vigoare 05.09.2022]
[Art.8 completat prin Legea nr.97 din 11.06.2020, în vigoare 01.01.2021]
[Art.8 modificat prin Legea nr.58 din 06.04.2017, în vigoare 30.03.2020]
[Art.8 modificat prin Legea nr.94 din 31.05.2018, în vigoare 29.06.2018]
[Art.8 modificat prin Legea nr.225 din 15.12.2017, în vigoare 29.12.2017]
[Art.8 modificat prin Legea nr.54 din 30.03.2017, în vigoare 14.04.2017]
[Art.8 modificat prin Legea nr.38 din 27.03.2014, în vigoare 18.04.2014]
Art.9. – (1) Comisia Naţională are următoarele drepturi:
a) să califice valorile mobiliare (să le determine tipul) conform legislaţiei privind piaţa de capital;
b) să suspende emisiunea valorilor mobiliare/unităţilor (titlurilor) de fond sau să anuleze emisiunile corespunzătoare de valori mobiliare/unităţi (titluri) de fond în cazurile stipulate de legislaţia privind piaţa de capital;
c) să aplice, în modul prevăzut de legislaţie, restricţii în activitatea emitenţilor de valori mobiliare şi participanţilor profesionişti, precum şi în activitatea celor care au deţinut anterior calitatea de participant profesionist şi nu au finalizat onorarea obligaţiilor ce derivă din activitatea respectivă, inclusiv să suspende operaţiunile bancare la conturile acestora;
d) să emită prescripţii spre executare obligatorie, inclusiv în ce priveşte desfăşurarea adunărilor generale ale acţionarilor şi în cazul aplicării măsurilor de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului;
e) să ceară şi să examineze, cu periodicitatea stabilită în legislaţie, dările de seamă asupra activităţii participanţilor profesionişti, a emitenţilor şi subiecţilor prevăzuţi la art.4 alin.(21) lit.b)–e) în partea ce ţine de protecţia consumatorului;
f) să stabilească pentru participanţii profesionişti, în cazurile prevăzute de legislaţie, normative obligatorii în ce priveşte mijloacele proprii de limitare a riscurilor sistemice;
[Lit.g) alin.(1) art.9 abrogată prin Legea nr.58 din 06.04.2017, în vigoare 30.03.2020]
h) în scopul protejării drepturilor investitorilor şi ale publicului larg, precum şi/sau în cazul încălcării legislaţiei privind piaţa de capital, să suspende plasarea valorilor mobiliare şi/sau circulaţia acestora pe piaţa reglementată, în cadrul sistemului multilateral de tranzacţionare şi în afara acestora, clearingul şi decontările la tranzacţii;
h1) să desemneze, prin concurs, societatea de registru cu care emitentul de valori mobiliare ce a încălcat regulile stabilite de ţinere a registrului deţinătorilor de valori mobiliare este obligat să semneze contractul de ţinere a acestui registru, cu respectarea principiilor concurenţei, eficienţei, transparenţei, tratamentului egal şi nediscriminării;
i) să sisteze, în modul prevăzut de legislaţie, orice activitate a participanţilor profesionişti care contravine legislaţiei sau nu este prevăzută de legislaţie;
[Lit.j) alin.(1) art.9 abrogată prin Legea nr.175 din 30.06.2023, în vigoare 03.07.2023]
k) să examineze cauzele contravenţionale în domeniul pieţei financiare, atribuite în competenţa sa conform Codului contravenţional;
l) să intenteze, în instanţa de judecată, acţiuni privind chestiunile ce ţin de competenţa sa, inclusiv privind invaliditatea tranzacţiilor cu valori mobiliare;
[Lit.m) alin.(1) art.9 abrogată prin Legea nr.225 din 15.12.2017, în vigoare 29.12.2017]
n) să monitorizeze circulaţia valorilor mobiliare în ţară;
o) să califice acţiunile participanţilor la piaţa de capital ca manipulări şi/sau abuz pe piaţă, conform legislaţiei privind piaţa de capital;
[Lit.p) alin.(1) art.9 abrogată prin Legea nr.178 din 11.09.2020, în vigoare 01.07.2023]
q) în scopul realizării atribuţiilor sale, să dispună crearea grupurilor de lucru, inclusiv a celor interministeriale;
[Lit.r) alin.(1) art.9 abrogată prin Legea nr.175 din 30.06.2023, în vigoare 03.07.2023]
(11) Modalitatea de suspendare a operaţiunilor bancare conform alin.(1) lit.c) se stabileşte prin actele normative emise în acest sens.
(12) Procedura administrativă de control este reglementată prin actul normativ al autorităţii de supraveghere.
(13) În situaţiile în care Comisia Naţională consideră că notificarea participantului poate determina dispariţia probelor sau periclitarea activităţii de supraveghere, pot fi iniţiate proceduri administrative de control fără înştiinţarea participantului.
(2) În scopul asigurării transparenţei şi dezvăluirii de către toţi participanţii la piaţa financiară nebancară a informaţiei referitoare la activitatea lor financiară şi la evenimentele şi acţiunile ce afectează această activitate, precum şi în scopul informării acţionarilor despre adunările generale, Comisia Naţională fondează publicaţii periodice de specialitate.
[Art.9 modificat prin Legea nr.175 din 30.06.2023, în vigoare 03.07.2023]
[Art.9 modificat prin Legea nr.178 din 11.09.2020, în vigoare 01.07.2023]
[Art.9 modificat prin Legea nr.216 din 21.07.2022, în vigoare 05.09.2022]
[Art.9 modificat prin Legea nr.58 din 06.04.2017, în vigoare 30.03.2020]
[Art.9 modificat prin Legea nr.225 din 15.12.2017, în vigoare 29.12.2017]
[Art.9 modificat prin Legea nr.131-XVIII din 23.12.2009, în vigoare 12.02.2010]
ORGANIZAREA ŞI ADMINISTRAREA COMISIEI NAŢIONALE
Art.10. – (1) Comisia Naţională este condusă de Consiliul de administraţie.
(2) Consiliul de administraţie este un organ colegial compus din 3 membri, inclusiv preşedintele şi doi vicepreşedinţi ai Consiliului de administraţie, care sînt, respectiv, preşedinte şi vicepreşedinţi ai Comisiei Naţionale.
[Art.10 modificat prin Legea nr.126 din 19.05.2022, în vigoare 03.06.2022]
[Art.10 modificat prin Legea nr.144 din 02.07.2010, în vigoare 13.07.2010]
Art.11. – Membrii Consiliului de administraţie sînt desemnaţi de Parlament pentru un mandat de 5 ani, la propunerea Preşedintelui Parlamentului, cu avizul prealabil pozitiv al comisiei parlamentare de profil. Fiecare membru al Consiliului de administraţie are dreptul la două mandate consecutive.
Notă: Vezi art.VI din Legea nr.144 din 02.07.2010 (Modificarea duratei mandatului pentru membrii Consiliului de administraţie al Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare, nu atrage modificarea termenului de valabilitate a mandatelor membrilor Consiliului de administraţie în exerciţiu)
[Art.11 modificat prin Legea nr.144 din 02.07.2010, în vigoare 13.07.2010]
Art.12. – În funcţia de membru al Consiliului de administraţie poate fi desemnată persoana care deţine cetăţenia Republicii Moldova, are domiciliul în ţară şi o vechime în muncă de cel puţin 10 ani în domeniile financiar, economic sau bancar, nu are interdicţia de a ocupa o funcţie publică sau de demnitate publică, ce derivă dintr-un act de constatare al Autorităţii Naţionale de Integritate, precum şi nu are în ultimii 5 ani, în cazierul privind integritatea profesională, înscrieri cu privire la rezultatul negativ al testului de integritate profesională pentru încălcarea obligaţiei prevăzute la art.7 alin.(2) lit.a) din Legea nr.325 din 23 decembrie 2013 privind evaluarea integrităţii instituţionale.
[Art.12 completat prin Legea nr.74 din 26.04.2018, în vigoare 29.06.2018]
[Art.12 modificat prin Legea nr.305 din 21.12.2017, în vigoare 12.01.2018]
[Art.12 completat prin Legea nr.102 din 21.07.2016, în vigoare 12.11.2016]
[Art.12 modificat prin Legea nr.127-XVIII din 23.12.2009, în vigoare 31.12.2009]
[Art.12 în redacţia Legii nr.273-XVI din 07.12.2007, în vigoare 13.05.2008]
Art.13. – (1) Membrii Consiliului de administraţie sînt desemnaţi cu acordul în scris al candidaţilor.
(2) În cazul în care candidatul este membru al unui partid sau al unei alte organizaţii social-politice, acordul său trebuie să conţină angajamentul de suspendare a calităţii de membru al partidului sau al altei organizaţii social-politice.
Art.131. – Preşedintele şi vicepreşedinţii Comisiei Naţionale deţin funcţii de demnitate publică prin numire.
[Art.131 în redacţia Legii nr.126 din 19.05.2022, în vigoare 03.06.2022]
[Art.131 introdus prin Legea nr.134 din 17.06.2016, în vigoare 01.08.2016]
Art.14. – Calitatea de membru al Consiliului de administraţie încetează în caz de:
a) expirare a termenului pentru care a fost desemnat;
b) revocare de către Parlament, la propunerea Preşedintelui Parlamentului, inclusiv din iniţiativa preşedintelui Comisiei Naţionale;
c) demisie;
d) deces.
Art.15. – (1) Revocarea membrilor Consiliului de Administraţie se face de Parlament în cazul în care:
a) în urma exercitării neadecvate a atribuţiilor sale sau săvîrşirii unor acte ilegale, s-au produs efecte de criză pe piaţa de capital;
b) au fost condamnaţi prin sentinţă judecătorească rămasă definitivă;
b1) a rămas definitiv actul de constatare prin care s-a stabilit emiterea/adoptarea de către aceştia a unui act administrativ, încheierea directă sau prin intermediul unei persoane terţe a unui act juridic, luarea sau participarea la luarea unei decizii cu încălcarea dispoziţiilor legale privind conflictul de interese;
c) devin neeligibili în cazul unor situaţii de incompatibilitate prevăzute la art.27 alin.(3), stabilite prin actul de constatare rămas definitiv;
d) nu-şi pot îndeplini atribuţiile din cauza incapacităţii fizice sau psihice, constatată de către o comisie medicală.;
e) nu au depus declaraţia de avere şi interese personale sau au refuzat să o depună, în condiţiile art.27 alin.(8) din Legea nr.132 din 17 iunie 2016 cu privire la Autoritatea Naţională de Integritate;
f) instanţa de judecată a dispus, prin hotărîre irevocabilă, confiscarea averii nejustificate;
g) se constată executarea necorespunzătoare sau neexecutarea obligaţiilor, prerogativelor sau a atribuţiilor lor;
h) se constată, în rezultatul controlului parlamentar efectuat în condiţiile legii, o activitate defectuoasă.
(11) La stabilirea temeiului de revocare din funcţie pe motivul executării necorespunzătoare sau al neexecutării obligaţiilor, prerogativelor sau a atribuţiilor de serviciu ori pe motivul aprecierii activităţii autorităţii ca fiind defectuoasă, comisia parlamentară de profil va analiza, în mod obiectiv şi transparent, managementul instituţional, deciziile adoptate de autoritate, rapoartele de activitate ale autorităţii, rapoartele de audit, plângerile, reclamaţiile, petiţiile, obiectivele individuale de activitate şi indicatorii de performanţă pentru persoana evaluată, alte date şi informaţii relevante acumulate şi prezentate comisiei. În baza analizei efectuate, comisia parlamentară de profil întocmeşte un raport prin care apreciază competenţele manageriale şi competenţele profesionale ale membrului Consiliului de administraţie, modul în care acesta îşi realizează obligaţiile şi atribuţiile de serviciu ori, după caz, apreciază eficienţa activităţii autorităţii. În procesul examinării temeiurilor de revocare din funcţie, comisia parlamentară de profil poate audia membrii Consiliului de administraţie şi orice angajat al instituţiei în care aceştia activează, de asemenea poate solicita şi primi orice informaţie relevantă de la persoane fizice sau juridice. În cazul în care comisia parlamentară de profil constată existenţa temeiurilor de revocare din funcţie prevăzute la alin.(1) lit.g) şi h), aceasta întocmeşte un raport motivat, în care se indică faptele, împrejurările şi circumstanţele ce servesc drept temei pentru revocarea din funcţie, şi îl remite plenului Parlamentului.
(12) În baza raportului comisiei parlamentare de profil, Parlamentul, cu votul majorităţii deputaţilor aleşi, poate revoca din funcţie membrii Consiliului de administraţie. Hotărârea Parlamentului de revocare din funcţie a membrului Consiliului de administraţie poate fi contestată în instanţa de judecată în condiţiile şi termenele prevăzute de Codul administrativ.
(2) Membrii Consiliului de administraţie se revocă din funcţie cu majoritatea simplă de voturi (50%+1) din numărul total al deputaţilor din Parlament.
(3) Membrii Consiliului de administraţie ale căror mandate au expirat vor rămîne în funcţie pînă la numirea succesorilor lor.
[Art.15 modificat prin Legea nr.175 din 30.06.2023, în vigoare 03.07.2023]
[Art.15 completat prin Legea nr.121 din 30.09.2021, în vigoare 08.10.2021]
[Art.15 modificat prin Legea nr.134 din 17.06.2016, în vigoare 01.08.2016]
[Art.15 completat prin Legea nr.181 din 19.12.2011, în vigoare 01.03.2012]
Art.16. – Pe lîngă Comisia Naţională poate fi constituit un organ consultativ – Consiliul de experţi. Modul de constituire, componenţa şi atribuţiile acestui organ se stabilesc de către Comisia Naţională.
Art.17. – (1) În scopul exercitării atribuţiilor stabilite de prezenta lege, Comisia Naţională, în conformitate cu regulamentul propriu, poate contracta sau dispune contractarea unor servicii specializate.
(2) La adoptarea deciziilor, rezultatele şi concluziile cuprinse în actele/rapoartele furnizate în condiţiile alin.(1) prevalează faţă de informaţiile sau actele prezentate de participanţii la piaţa financiară nebancară şi de subiecţii prevăzuţi la art.4 alin.(21) cu privire la acelaşi obiect.
(3) Cheltuielile suportate în legătură cu prestarea serviciilor specializate sunt acoperite de Comisia Naţională. În cazul în care rezultatele şi concluziile cuprinse în actele/rapoartele furnizate în condiţiile alin.(1) sunt diferite de cele expuse în actele/rapoartele prezentate de participanţii la piaţa financiară nebancară şi de subiecţii prevăzuţi la art.4 alin.(21), cheltuielile suportate de Comisia Naţională se restituie de către participantul/subiectul vizat.
[Art.17 modificat prin Legea nr.175 din 30.06.2023, în vigoare 03.07.2023]
[Art.17 în redacţia Legii nr.216 din 21.07.2022, în vigoare 05.09.2022]
DECIZIILE COMISIEI NAŢIONALE ŞI MODUL DE ADOPTARE A LOR
Art.18. – (1) Deciziile Comisiei Naţionale se adoptă la şedinţele Consiliului de administraţie, care pot fi ordinare sau extraordinare. Procesele-verbale sînt semnate de preşedintele Comisiei Naţionale sau de vicepreşedintele care a prezidat şedinţa. Şedinţele ordinare se convoacă după necesitate, dar nu mai rar decît de 2 ori pe lună. Şedinţele extraordinare se convoacă din iniţiativa preşedintelui sau a cel puţin 2 membri ai Consiliului de administraţie.
(2) Şedinţele Consiliului de administraţie pot fi publice sau închise. Şedinţele închise au loc doar în cazul în care există pericolul prejudicierii pieţei financiare sau a participanţilor la ea. Această formă a şedinţei se decide prin vot.
[Art.18 modificat prin Legea nr.175 din 30.06.2023, în vigoare 03.07.2023]
[Art.18 completat prin Legea nr.144 din 02.07.2010, în vigoare 13.07.2010]
Art.19. – (1) Şedinţele Consiliului de administraţie sînt deliberative în cazul în care la ele participă cel puţin 2 membri şi sînt prezidate de către preşedintele Consiliului de administraţie, iar în absenţa acestuia, de către vicepreşedintele împuternicit.
(2) Deciziile Comisiei Naţionale se adoptă prin votul majorităţii celor prezenţi la şedinţa Consiliului de administraţie. Membrii Consiliului de administraţie absenţi pot vota în scris.
(3) Membrii Consiliului de administraţie nu au dreptul de a se abţine de la vot. Membrii care au votat împotrivă îşi pot consemna opinia separată în procesul-verbal al şedinţei respective.
[Art.19 modificat prin Legea nr.126 din 19.05.2022, în vigoare 03.06.2022]
[Art.19 modificat prin Legea nr.144 din 02.07.2010, în vigoare 13.07.2010]
Art.20. – (1) În scopul exercitării atribuţiilor sale, Comisia Naţională emite decizii sub forma actelor normative şi a actelor administrative individuale, care se semnează de către preşedinte sau, în absenţa acestuia, de către vicepreşedintele împuternicit.
(11) Suspendarea procedurii administrative, reluarea procedurii administrative, prelungirea termenului procedurii administrative, conexarea procedurilor administrative, atragerea terţilor în procedură administrativă, declararea procedurii administrative ca finalizată în cazurile retragerii petiţiei, constatarea renunţării tacite la procedura administrativă, precum şi restituirea petiţiei în cazul în care aceasta nu ţine de competenţa Comisiei Naţionale, iar din conţinutul petiţiei nu poate fi identificată o altă autoritate competentă, pot fi dispuse de către preşedinte sau, în absenţa acestuia, de către vicepreşedintele împuternicit.
(12) În cazul în care în cadrul şedinţei Consiliului de administraţie se constată necesitatea adoptării unui act administrativ din cele nominalizate la alin.(11) sau realizării unei operaţiuni administrative, acestea pot fi consemnate în decizia adoptată în cadrul şedinţei.
(13) În cazuri complexe, preşedintele convoacă şedinţa Consiliului de administraţie în vederea adoptării unuia dintre actele prevăzute la alin.(11).
(2) În cazul constatării semnelor componenţei unei infracţiuni în cadrul exercitării atribuţiilor şi drepturilor sale, Comisia Naţională emite o decizie în care indică încălcările admise, prescrie măsurile de înlăturare a acestor încălcări şi, dacă există şi poate fi constatat, indică prejudiciul cauzat prin aceste încălcări, prin sesizarea organului de urmărire penală conform alin.(3). Termenul de executare a prescripţiei în acest caz nu poate depăşi 30 de zile.
(3) Sesizarea organului de urmărire penală cu privire la existenţa semnelor componenţei de infracţiune se face printr-o adresare scrisă, care se transmite acestuia în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii deciziei Comisiei Naţionale sau de la data expirării termenului stabilit la alin.(2) pentru executarea prescripţiei. La sesizare se anexează decizia şi materialele aferente.
(4) În cazul prevăzut la alin.(2), decizia Comisiei Naţionale nu se contestă în instanţa de judecată.
(5) Examinarea rapoartelor prezentate de participanţii profesionişti constituie supraveghere continuă a pieţei şi nu necesită iniţierea unei proceduri administrative. Procedura administrativă aferentă examinării rapoartelor participantului profesionist se iniţiază numai în cazurile în care, ca urmare a analizei raportului, se atestă indici ai nerespectării cadrului normativ conex sau necesitatea prezentării unor explicaţii adiţionale.
[Art.20 completat prin Legea nr.175 din 30.06.2023, în vigoare 03.07.2023]
[Art.20 modificat prin Legea nr.216 din 21.07.2022, în vigoare 05.09.2022]
[Art.20 modificat prin Legea nr.179 din 26.07.2018, în vigoare 17.08.2018]
[Art.20 în redacţia Legii nr.94 din 31.05.2018, în vigoare 29.06.2018]
[Art.20 modificat prin Legea nr.144 din 02.07.2010, în vigoare 13.07.2010]
[Art.21 abrogat prin Legea nr.94 din 31.05.2018, în vigoare 29.06.2018]
[Art.21 modificat prin Legea nr.225 din 15.12.2017, în vigoare 29.12.2017]
Art.22. – (1) Actele normative ale Comisiei Naţionale care sînt obligatorii pentru participanţii la piaţa financiară nebancară şi pentru subiecţii prevăzuţi la art.4 alin.(21) lit.b)–e) se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi intră în vigoare fie la data publicării lor, fie la o altă dată prevăzută în textul actului respectiv.
(2) Actele normative ale Comisiei Naţionale pot fi contestate doar de către persoana în privinţa căreia, în baza actului cu caracter normativ contestat, s-a adoptat ori s-a refuzat adoptarea unui act administrativ individual. Actul cu caracter normativ în baza căruia s-a adoptat ori s-a refuzat adoptarea unui act administrativ individual poate fi contestat doar concomitent cu contestarea actului administrativ individual, cu respectarea procedurii prealabile de contestare a actului normativ.
(3) Actele administrative individuale emise de către Comisia Naţională se comunică destinatarilor contra semnătură sau prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire. Comunicarea prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire se efectuează la domiciliul sau la sediul persoanei, după caz. Dacă comunicarea actului nu este posibilă prin niciuna dintre modalităţile prevăzute în prezentul alineat, inclusiv în cazul în care destinatarul refuză luarea de cunoştinţă, actul se consideră comunicat dacă este disponibil la sediul Comisiei Naţionale. În acest din urmă caz, drept dovadă a comunicării actului administrativ individual serveşte comunicatul oficial al Comisiei Naţionale privind disponibilitatea acestui act la sediul Comisiei Naţionale, care se publică în termen de 10 zile pe pagina web oficială a Comisiei Naţionale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, iar data intrării în vigoare a acestuia este considerată data publicării comunicatului oficial în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
[Alin.(4) art.22 abrogat prin Legea nr.49 din 21.03.2024, în vigoare 05.07.2024]
(5) Actele normative emise de Comisia Naţională intră sub incidenţa prevederilor Legii nr.239-XVI din 13 noiembrie 2008 privind transparenţa în procesul decizional. În cadrul consultării părţilor interesate cu privire la elaborarea actelor sale normative, Comisia Naţională va solicita o opinie cu caracter consultativ din partea Ministerului Justiţiei.
(6) Actele Comisiei Naţionale nu se supun controlului de oportunitate.
[Art.22 modificat prin Legea nr.49 din 21.03.2024, în vigoare 05.07.2024]
[Art.22 completat prin Legea nr.175 din 30.06.2023, în vigoare 03.07.2023]
[Art.22 modificat prin Legea nr.94 din 31.05.2018, în vigoare 29.06.2018]
[Art.22 completat prin Legea nr.62 din 08.04.2016, în vigoare 06.05.2016]
[Art.22 modificat prin Legea nr.136 din 03.07.2015, în vigoare 31.07.2015]
Art.23. – (1) Actele Comisiei Naţionale sunt supuse controlului de legalitate în instanţele de judecată conform procedurii stabilite de Codul administrativ şi normelor prezentei legi numai după contestarea acestora la Comisia Naţională, în ordinea procedurii prealabile, în termen de 30 de zile de la comunicare. Dispoziţiile Codului administrativ şi ale altor legi pot fi aplicate în cazurile de contestare a actelor Comisiei Naţionale doar în măsura în care nu contravin normelor stabilite de prezenta lege.
(11) Instituţia suspendării nu se aplică în cazul contestării actelor Comisiei Naţionale privind sancţiunile aplicate participantului la piaţa financiară nebancară referitoare la:
a) suspendarea/retragerea licenţei, autorizaţiei, avizului, aprobării sau a confirmării;
[Lit.b) alin.(11) art.23 abrogată prin Legea nr.175 din 30.06.2023, în vigoare 03.07.2023]
c) măsurile de salvgardare adoptate în procesul de evaluare şi supraveghere a calităţii acţionarilor şi persoanelor cu funcţii de conducere ale entităţilor supravegheate;
[Lit.d) alin.(11) art.23 abrogată prin Legea nr.175 din 30.06.2023, în vigoare 03.07.2023]
(12) Prin derogare de la art.171 alin.(4) din Codul administrativ nr.116/2018, depunerea unei cereri de suspendare a executării unui act al Comisiei Naţionale nu suspendă de drept efectele actului contestat până la soluţionarea cererii de suspendare.
(2) Suspendarea executării actelor Comisiei Naţionale, altele decât cele prevăzute la alin.(11), poate fi cerută în instanţa de judecată numai după contestarea acestora la Comisia Naţională în termen de 30 de zile de la data comunicării răspunsului Comisiei Naţionale pe marginea cererii prealabile privind aceste acte sau de la data expirării termenului pentru soluţionarea cererii prealabile. Termenul de 30 de zile nu se extinde asupra actelor cu caracter normativ.
(3) Suspendarea executării actelor Comisiei Naţionale, altele decât cele prevăzute la alin.(11), poate fi dispusă de instanţa de judecată numai la cererea reclamantului, depusă concomitent cu înaintarea acţiunii, şi doar în cazul în care sînt întrunite cumulativ următoarele condiţii:
a) motivele invocate de reclamant în susţinerea acţiunii sînt pertinente şi bine întemeiate şi este un caz prima facie împotriva legalităţii actului contestat;
b) reclamantul prezintă argumente care au o bază factologică precum că circumstanţele litigiului reclamă dispunerea urgentă a suspendării executării actului administrativ contestat pentru a evita prejudicierea gravă şi ireparabilă a intereselor reclamantului;
c) prejudiciul care ar putea fi cauzat reclamantului depăşeşte interesul public urmărit prin emiterea actului administrativ contestat.
(4) Sarcina probaţiunii întrunirii condiţiilor menţionate la alin.(3) revine reclamantului. Pînă la proba contrară se prezumă existenţa unui interes public în executarea imediată şi neîntreruptă a actelor Comisiei Naţionale.
(5) În cadrul examinării cererilor privind suspendarea executării actelor Comisiei Naţionale, instanţa de judecată citează părţile în proces, indicînd data şi ora desfăşurării şedinţei de judecată şi anexînd copia de pe cererea de suspendare a executării actului Comisiei Naţionale, de asemenea solicită Comisiei Naţionale să prezinte referinţa pe marginea cererii de suspendare.
(6) În termen de 5 zile lucrătoare de la primirea copiei de pe cererea de suspendare a executării actului Comisiei Naţionale, Comisia Naţională depune referinţa pe marginea acestei cereri.
(7) Instanţa de judecată este obligată să soluţioneze cererea de suspendare a executării actului Comisiei Naţionale în cel mult 5 zile de la prezentarea referinţei de către Comisia Naţională sau de la data la care trebuia prezentată referinţa.
[Alin.(8) art.23 abrogat prin Legea nr.175 din 30.06.2023, în vigoare 03.07.2023]
(9) Hotărîrea instanţei de judecată privind anularea, în tot sau în parte, ori constatarea nulităţii actului normativ al Comisiei Naţionale se transmite de îndată Comisiei Naţionale şi se publică neîntîrziat pe pagina web oficială a Comisiei Naţionale. Dacă instanţa de judecată anulează în totalitate sau în parte actul administrativ individual de respingere a solicitării sau o eventuală decizie adoptată în procedură prealabilă şi obligă Comisia Naţională să reconsidere emiterea unui act administrativ individual, Comisia Naţională aplică termenul prevăzut de actul normativ pentru examinarea unei asemenea solicitări din partea unui participant al procedurii administrative, cu luarea în considerare a circumstanţelor de oportunitate noi.
[Alin.(10) art.23 abrogat prin Legea nr.175 din 30.06.2023, în vigoare 03.07.2023]
(11) Încheierea judecătorească privind suspendarea sau refuzul de suspendare a executării actului Comisiei Naţionale poate fi atacată cu recurs în conformitate cu Codul administrativ, iar recursul împotriva încheierii se examinează în termen restrîns, care nu va depăşi 10 zile de la data depunerii recursului.
(12) Cererile de contestare a hotărîrilor Comisiei Naţionale cu privire la emiterea de prescripţii şi interdicţii, la înregistrarea emisiunilor de valori mobiliare ale emitenţilor, la suspendarea sau retragerea licenţei participanţilor profesionişti, precum şi cererile de contestare a ordonanţelor Comisiei Naţionale se judecă în termen de 3 luni de la data depunerii.
[Art.23 modificat prin Legea nr.175 din 30.06.2023, în vigoare 03.07.2023]
[Art.23 modificat prin Legea nr.216 din 21.07.2022, în vigoare 05.09.2022]
[Art.23 în redacţia Legii nr.136 din 03.07.2015, în vigoare 31.07.2015]
DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE MEMBRILOR CONSILIULUI DE
ADMINISTRAŢIE ŞI ANGAJAŢILOR COMISIEI NAŢIONALE
Art.24. – (1) Membrii Consiliului de administraţie sînt independenţi în exerciţiul funcţiunii şi se supun numai legii.
(2) Membrii Consiliului de administraţie nu pot fi reţinuţi, arestaţi ori traşi la răspundere administrativă sau penală decît la cererea Procurorului General, cu consimţămîntul Parlamentului.
Art.25. – (1) Preşedintele Comisiei Naţionale:
a) conduce activitatea Comisiei Naţionale, poartă răspundere în faţa Parlamentului pentru îndeplinirea de către Comisia Naţională a sarcinilor atribuite acesteia prin prezenta lege şi prin regulamentul acesteia;
b) reprezintă Comisia Naţională în relaţiile cu autorităţile publice, precum şi cu organismele internaţionale de specialitate respective;
c) convoacă şedinţele Consiliului de administraţie, le prezidează şi asigură îndeplinirea hotărîrilor adoptate;
d) repartizează atribuţii şi împuterniciri vicepreşedinţilor, confirmate prin hotărârea Comisiei Naţionale;
e) recrutează, promovează şi eliberează din serviciu angajaţii Comisiei Naţionale. Recrutarea se efectuează prin aplicarea principiului de transparenţă conform regulamentului propriu, respectînd criteriul de selectare în bază de integritate profesională;
f) aplică, după caz, sancţiuni disciplinare angajaţilor Comisiei Naţionale;
g) semnează avize, rapoarte, răspunsuri oficiale, altă corespondenţă curentă;
h) examinează cauzele contravenţionale şi aplică sancţiuni contravenţionale în corespundere cu prevederile Codului contravenţional al Republicii Moldova.
(2) În absenţa Preşedintelui Comisiei Naţionale, atribuţiile prevăzute la alin.(1) sînt exercitate de vicepreşedintele împuternicit.
[Art.25 modificat prin Legea nr.175 din 30.06.2023, în vigoare 03.07.2023]
[Art.25 modificat prin Legea nr.216 din 21.07.2022, în vigoare 05.09.2022]
[Art.25 modificat prin Legea nr.126 din 19.05.2022, în vigoare 03.06.2022]
[Art.25 modificat prin Legea nr.94 din 31.05.2018, în vigoare 29.06.2018]
[Art.25 modificat prin Legea nr.144 din 02.07.2010, în vigoare 13.07.2010]
[Art.25 completat prin Legea nr.131-XVIII din 23.12.2009, în vigoare 12.02.2010]
Art.26. – Preşedintele Comisiei Naţionale participă la şedinţele Parlamentului şi ale Guvernului în problemele reglementării şi controlului funcţionării pieţei financiare.
[Art.26 modificat prin Legea nr.175 din 30.06.2023, în vigoare 03.07.2023]
Art.27. – (1) Membrii Consiliului de administraţie şi angajaţii Comisiei Naţionale sînt obligaţi:
a) să nu divulge informaţia obţinută în exerciţiul funcţiunii, decât în cazurile şi limitele prevăzute de prezenta lege şi de alte acte normative;
b) să se abţină de la orice activitate sau acţiune incompatibilă cu calitatea de membru al Consiliului de administraţie sau angajat al Comisiei Naţionale.
(11) Informaţiile obţinute în exerciţiul funcţiunii de membrii Consiliului de administraţie şi de angajaţii Comisiei Naţionale pot fi divulgate sau furnizate în următoarele situaţii:
a) în cazul în care există acordul expres al persoanei la care se referă informaţiile;
b) în cazul în care aceste informaţii urmează a fi publicate conform legislaţiei;
c) în cazul furnizării acestor informaţii într-o formă rezumată sau integrată, ce nu permite identificarea persoanei la care se referă informaţia, precum şi în cazul exercitării atribuţiilor privind informarea publicului;
d) în cadrul acordurilor de cooperare cu alte autorităţi publice sau din iniţiativa Comisiei Naţionale, în scopul exercitării atribuţiilor de supraveghere şi control asupra respectării prevederilor legislaţiei;
e) la cererea instanţelor de judecată şi/sau a organelor de urmărire penală şi a altor autorităţi prevăzute de lege;
f) la cererea autorităţilor sau a altor organe de supraveghere similare din alte state, în condiţiile prevăzute la art.5 alin.(3).
(2) La încadrarea în serviciu şi ulterior în fiecare an, membrii Consiliului de administraţie sînt obligaţi să depună, în condiţiile legii, declaraţie de avere şi interese personale.
(3) Sînt incompatibile cu calitatea de membru al Consiliului de administraţie persoanele care:
a) sînt rude sau afini atît între ei, cît şi cu Preşedintele Republicii Moldova, cu Preşedintele Parlamentului, cu Prim-ministrul, cu Guvernatorul Băncii Naţionale;
b) au antecedente penale;
c) desfăşoară orice alt tip de activitate remunerată, cu excepţia activităţilor ştiinţifice, didactice şi de creaţie;
d) sînt membri ai consiliilor de administraţie, consiliilor de directori, comitetelor de conducere, comisiilor de revizie şi ai altor organe de conducere ale persoanelor juridice, care sînt subiecţi ai supravegherii din partea Comisiei Naţionale;
e) posedă mai mult de 0,5% din acţiuni (cote de participare) sau din alte valori mobiliare ale participanţilor profesionişti şi ale emitenţilor;
f) abuzează de atribuţiile lor în scop de publicitate.
(4) Sînt incompatibile cu calitatea de angajat al Comisiei Naţionale persoanele care:
a) desfăşoară orice alt tip de activitate remunerată, cu excepţia activităţilor ştiinţifice, didactice, de creaţie şi a celor prevăzute de legislaţie şi/sau de regulamentul propriu;
b) sînt membri ai consiliilor de supraveghere, consiliilor de directori, comitetelor de conducere, comisiilor de cenzori şi ai altor organe de conducere ale persoanelor juridice, care sînt subiecţi ai supravegherii din partea Comisiei Naţionale;
c) posedă mai mult de 0,5% din acţiuni (cote de participare) sau din alte valori mobiliare ale participanţilor profesionişti şi ale emitenţilor;
d) abuzează de atribuţiile lor în scop de publicitate.
[Art.27 completat prin Legea nr.216 din 21.07.2022, în vigoare 05.09.2022]
[Art.27 modificat prin Legea nr.225 din 15.12.2017, în vigoare 29.12.2017]
[Art.27 modificat prin Legea nr.134 din 17.06.2016, în vigoare 01.08.2016]
Art.28. – (1) Membrii Consiliului de administraţie şi angajaţii Comisiei Naţionale poartă răspundere administrativă sau penală pentru încălcarea prevederilor art.27.
(2) Comisia Naţională, membrii organelor de conducere ale Comisiei Naţionale şi personalul acesteia nu răspund civil, administrativ sau penal pentru actele sau faptele îndeplinite ori pentru omisiunea îndeplinirii unor acte sau fapte în exercitarea atribuţiilor conferite prin lege Comisiei Naţionale, inclusiv pentru efectuarea operaţiunilor interne circumscrise exercitării acestor atribuţii, cu excepţia cazurilor în care instanţele judecătoreşti constată îndeplinirea sau omisiunea îndeplinirii de către aceste persoane, cu rea-credinţă sau din neglijenţă, a oricărui act sau fapt legat de exercitarea atribuţiilor Comisiei Naţionale, care a cauzat prejudicii unor terţi.
[Art.28 modificat prin Legea nr.62 din 08.04.2016, în vigoare 06.05.2016]
Art.29. – Membrii Consiliului de administraţie şi angajaţii împuterniciţi ai Comisiei Naţionale au dreptul să le ceară participanţilor la piaţa financiară nebancară şi subiecţilor prevăzuţi la art.4 alin.(21) lit.b)–e) să prezinte Comisiei Naţionale orice documente şi explicaţii orale şi în scris, oferind acces direct, liber şi în timp util la informaţiile, inclusiv digitalizate, la programele, aplicaţiile şi bazele de date necesare la exercitarea atribuţiilor de control.
[Art.29 completat prin Legea nr.175 din 30.06.2023, în vigoare 03.07.2023]
[Art.29 completat prin Legea nr.216 din 21.07.2022, în vigoare 05.09.2022]
Art.30. – Membrii Consiliului de administraţie şi angajaţii Comisiei Naţionale nu au dreptul să transmită împuternicirile lor altor persoane.
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Art.31. – Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Dumitru DIACOV
|
Chişinău, 12 noiembrie 1998. | |
Nr.192-XIV. |
_________________________
* Republicată în temeiul art.III al Legii nr.129-XVI din 7 iunie 2007 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.94-97, art.416.
Modificată şi completată prin legile Republicii Moldova:
1) Legea nr.1141-XIV din 14.07.2000 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.106-108, art.763;
2) Legea nr.808-XV din 05.02.2002 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.36-38, art.216;
3) Legea nr.240-XV din 13.06.2003 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.138-140, art.557;
4) Legea nr.321-XV din 18.07.2003 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.170-172, art.707;
5) Legea nr.136-XV din 06.05.2004 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.91-95, art.482;
6) Legea nr.129-XVI din 07.06.2007 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.94-97, art.416.
