joi, 14 martie 2002
192/12.11.98 Lege privind Comisia Naţională a Pieţei Financiare

L E G E

privind Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare

 

nr. 192-XIV  din  12.11.1998

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.22-23/91 din 04.03.1999

 

* * *

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Art.1. – (1) Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, denumită în continuare Comisia Naţională, este o autoritate a administraţiei publice care efectuează reglementarea, supravegherea şi controlul pieţei valorilor mobiliare şi al activităţii participanţilor la ea, fiind învestită cu putere de decizie, de dispensă, de interdicţie, de intervenţie, de control şi de sancţionare disciplinară şi administrativă în condiţiile stabilite de legislaţie.

(2) Comisia Naţională este persoană juridică, dispune de ştampilă cu imaginea Stemei de Stat şi cu denumirea sa. Autoritatea Comisiei Naţionale se exercită pe întreg teritoriul Republicii Moldova.

(3) Sediul Comisiei Naţionale este în municipiul Chişinău.

 

Art.2. – (1) Comisia Naţională funcţionează potrivit prevederilor Constituţiei, prezentei legi, altor acte legislative, regulamentului propriu şi este independentă în exercitarea funcţiilor sale.

(2) Comisia Naţională prezintă anual Parlamentului, Preşedintelui Republicii Moldova şi Guvernului dări de seamă asupra activităţii sale, precum şi asupra funcţionării pieţei valorilor mobiliare.

 

Art.3. – Obiectul de activitate al Comisiei Naţionale se realizează prin:

a) formarea şi realizarea politicii de dezvoltare a pieţei valorilor mobiliare;

b) reglementarea, supravegherea şi controlul pieţei valorilor mobiliare;

c) protejarea intereselor investitorilor şi ale publicului larg;

d) informarea deţinătorilor de valori mobiliare şi a publicului larg despre cererea şi oferta de valori mobiliare, despre emisia şi circulaţia valorilor mobiliare;

e) stabilirea cadrului normativ al activităţii profesioniste pe piaţa valorilor mobiliare.

 

Art.4. – În procesul exercitării atribuţiilor sale, Comisia Naţională colaborează cu autorităţile publice în vederea asigurării protecţiei intereselor investitorilor şi ale publicului larg şi în vederea transparenţei pieţei valorilor mobiliare.

 

Art.5. – Comisia Naţională este în drept să colaboreze cu organisme de specialitate internaţionale corespunzătoare şi să adere la ele.

 

Art.6. – (1) Bugetul Comisiei Naţionale se formează:

a) din taxele percepute pentru orice autorizaţie, licenţă, dispensă, certificare, aprobare, înregistrare sau permisiune, acordate de Comisia Naţională, pentru orice modificare a acestora, inclusiv pentru tranzacţiile executate prin piaţa reglementată, precum şi pentru alte tranzacţii care trebuie raportate Comisiei Naţionale;

b) din contul sancţiunilor percepute de Comisia Naţională în corespundere cu legislaţia.

(2) Sursele financiare specificate la alin.(1) se acumulează la un cont special al trezoreriei şi se introduc ca articol aparte în bugetul de stat. Dezafectarea acestor mijloace nu se admite.

(3) La sfîrşitul anului financiar, excedentul bugetului Comisiei Naţionale se transferă la bugetul de stat, iar în cazurile cînd venitul este insuficient, deficitul se acoperă de la bugetul de stat prin creditare la rata dobînzii de bază a Băncii Naţionale.

[Art.6 completat prin Legea nr.808-XV din 05.02.2002, în vigoare 14.03.2002]

 

Art.7. – Guvernul, Banca Naţională a Moldovei, ministerele şi departamentele, alte autorităţi ale administraţiei publice coordonează cu Comisia Naţională proiectele actelor normative elaborate în problemele funcţionării pieţei valorilor mobiliare şi administrării corporative.

 

Capitolul II

ATRIBUŢIILE ŞI DREPTURILE COMISIEI NAŢIONALE

Art.8. – În realizarea obiectului său de activitate, stabilit prin prezenta lege, Comisia Naţională are următoarele atribuţii:

a) reglementează piaţa valorilor mobiliare;

b) acordă licenţe pentru activitatea profesionistă cu valorile mobiliare şi pentru activitatea organizaţiilor de autoreglementare;

c) supraveghează şi controlează respectarea legilor şi altor acte normative în domeniul valorilor mobiliare;

d) stabileşte modul de înregistrare şi înregistrează ofertele publice şi cele de tender referitoare la valorile mobiliare, înregistrează rezultatele realizării ofertelor publice;

e) stabileşte modul de amplasare şi de circulaţie a valorilor mobiliare străine pe piaţa valorilor mobiliare a Republicii Moldova;

f) elaborează şi adoptă regulile de desfăşurare a activităţii profesioniste cu valori mobiliare, inclusiv normativele asigurării şi ale altor garanţii pe piaţa valorilor mobiliare;

g) stabileşte cerinţele obligatorii faţă de operaţiunile cu valori mobiliare, inclusiv cu cele asigurate prin imobil, cerinţele faţă de activitatea de decontare şi depozitare, desfăşurată de participanţii profesionişti la piaţa valorilor mobiliare, de ţinere a registrului deţinătorilor de valori mobiliare;

h) elaborează şi, de comun acord cu Ministerul Finanţelor, aprobă standardele şi regulile de ţinere a evidenţei contabile şi de întocmire a dărilor de seamă specializate ale participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare, ale emitenţilor şi organizaţiilor de autoreglementare;

i) asigură formarea bazei informaţionale publice privind emitenţii, titularii de licenţe şi funcţionarea pieţei valorilor mobiliare;

j) aprobă cerinţele de calificare faţă de specialiştii participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare şi stabileşte modul de atestare a lor;

k) ţine registrul de stat al valorilor mobiliare, registrul participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare, al licenţelor eliberate pentru activitate profesionistă pe piaţa valorilor mobiliare şi al atestatelor de calificare pentru efectuarea de operaţiuni cu valori mobiliare;

l) exercită, de comun acord cu autoritatea administraţiei publice de reglementare antimonopolistă, controlul respectării legislaţiei antimonopoliste pe piaţa valorilor mobiliare;

m) înregistrează emisiunile de valori mobiliare ale emitenţilor din Republica Moldova şi le eliberează emitenţilor permise pentru circulaţia valorilor mobiliare în afara ţării;

n) oferă publicului larg informaţii cu privire la activitatea sa şi cu privire la dezvoltarea pieţei valorilor mobiliare, publică lunar preţurile valorilor mobiliare care circulă în afara bursei de valori, determină publicaţiile periodice în care participanţii profesionişti şi emitenţii la piaţa valorilor mobiliare sînt obligaţi să publice informaţia, aceasta urmînd a fi dezvăluită în conformitate cu legislaţia;

o) exercită alte funcţii prevăzute de legislaţia privind valorile mobiliare, societăţile pe acţiuni şi de regulamentul Comisiei Naţionale.

 

Art.9. – (1) Comisia Naţională are următoarele drepturi:

a) să califice valorile mobiliare (să le determine tipul) conform legislaţiei privind valorile mobiliare;

b) să suspende emisiunea valorilor mobiliare sau să anuleze emisiunea corespunzătoare a valorilor mobiliare în cazurile stipulate de legislaţie;

c) să aplice restricţii în activitatea participanţilor la piaţa valorilor mobiliare, inclusiv să suspende operaţiunile bancare la conturile curente ale acestora;

d) să expedieze participanţilor la piaţa valorilor mobiliare prescripţii spre executare obligatorie, inclusiv în ce priveşte desfăşurarea adunărilor generale ale acţionarilor, să le ceară participanţilor la piaţa valorilor mobiliare să prezinte documentele contabile şi alte documente necesare, explicaţii orale şi în scris;

e) să ceară şi să examineze, cu periodicitatea stabilită în legislaţie, dările de seamă asupra activităţii participanţilor la piaţa valorilor mobiliare;

f) să stabilească pentru participanţii profesionişti la piaţa valorilor mobiliare normative obligatorii în ce priveşte mijloacele proprii de limitare a riscului la operaţiunile cu valori mobiliare, inclusiv restricţii privind diversificarea portofoliilor investiţionale ale fondurilor de investiţii în diferite instrumente financiare;

g) să desemneze registratorul independent cu care emitentul, care a încălcat regulile stabilite de ţinere a registrului deţinătorilor de valori mobiliare, este obligat să semneze contractul de ţinere a acestui registru;

h) în scopul protejării intereselor investitorilor şi ale publicului larg şi în cazul încălcării legislaţiei privind valorile mobiliare, să suspende amplasarea valorilor mobiliare şi circulaţia lor la bursa de valori şi pe piaţa extrabursieră, clearingul şi decontările la tranzacţii;

i) să sisteze pe piaţa valorilor mobiliare orice activitate care contravine legislaţiei sau nu este prevăzută de legislaţie;

j) să aplice sancţiuni legale faţă de persoanele fizice – participanţi la piaţa valorilor mobiliare în cazul încălcării legislaţiei privind valorile mobiliare;

k) să examineze materialele privind contravenţiile administrative în domeniul pieţei valorilor mobiliare şi să aplice sancţiuni administrative în modul stabilit de legislaţie;

l) să intenteze, în instanţa de judecată, acţiuni privind chestiunile ce ţin de competenţa sa, inclusiv privind invaliditatea tranzacţiilor cu valori mobiliare;

m) să stabilească cerinţele faţă de protecţia formularelor valorilor mobiliare materializate şi să efectueze, în comun cu organele respective, controlul asupra respectării acestor cerinţe;

n) să monitorizeze circulaţia valorilor mobiliare în ţară;

o) să desemneze administratori în cazul lichidării participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare;

p) să califice acţiunile participanţilor la piaţa valorilor mobiliare ca manipulări pe piaţa valorilor mobiliare, conform legislaţiei privind valorile mobiliare.

(2) Comisia Naţională este în drept să presteze, contra plată, servicii care ţin de domeniul pieţei valorilor mobiliare în caz că prestarea acestora nu intră nemijlocit în obligaţiile, stipulate de legislaţie, ale Comisiei Naţionale. Lista serviciilor respective, precum şi preţurile pentru prestarea acestora se stabilesc în regulamentul Comisiei Naţionale.

[Art.9 completat prin Legea nr.808-XV din 05.02.2002, în vigoare 14.03.2002]

[Art.9 completat prin Legea nr.1141-XIV din 14.07.2000, în vigoare 24.08.2000]

 

Capitolul III

COMPONENŢA COMISIEI NAŢIONALE ŞI A ORGANELOR EI

Art.10. – Comisia Naţională este un organ colegial compus din cinci membri, inclusiv preşedintele şi vicepreşedintele.

 

Art.11. – Membrii Comisiei Naţionale sînt desemnaţi de Parlament pe un termen de 7 ani, la propunerea Preşedintelui Parlamentului, cu avizul prealabil pozitiv al comisiei parlamentare de profil. Fiecare membru al Comisiei Naţionale are dreptul la două mandate consecutive.

[Art.11 în redacţia Legii nr.808-XV din 05.02.2002, în vigoare 14.03.2002]

 

Art.12. – În funcţia de membru al Comisiei Naţionale pot fi desemnaţi cetăţeni ai Republicii Moldova care au o vechime în muncă de cel puţin 10 ani în domeniile financiar, economic sau bancar.

 

Art.13. – (1) Membrii Comisiei Naţionale sînt desemnaţi cu acordul în scris al candidaţilor.

(2) În cazul în care candidatul este membru al unui partid sau al unei alte organizaţii social-politice, acordul său trebuie să conţină angajamentul de suspendare a calităţii de membru al partidului sau al altei organizaţii social-politice.

 

Art.14. – Calitatea de membru al Comisiei Naţionale încetează în caz de:

a) expirare a termenului pentru care a fost desemnat;

b) revocare de către Parlament în cazul exercitării neadecvate a atribuţiilor şi încălcării legislaţiei. Revocarea poate fi iniţiată şi de preşedintele Comisiei Naţionale;

c) înlocuire, în cazul imposibilităţii de a exercita mandatul;

d) demisie.

[Art.14 modificat prin Legea nr.808-XV din 05.02.2002, în vigoare 14.03.2002]

 

Art.15. – (1) Structura aparatului executiv al Comisiei Naţionale, compus din departamente şi secţii, schema de încadrare şi salarizare, devizul de cheltuieli se stabilesc în regulamentul Comisiei Naţionale.

(2) Comisia Naţională deschide agenţii teritoriale şi aprobă regulamentele acestora.

 

Art.16. – Pe lîngă Comisia Naţională poate fi constituit un organ consultativ – Consiliul de experţi. Modul de constituire, componenţa şi atribuţiile acestui organ se stabilesc de către Comisia Naţională.

 

Art.17. – Comisia Naţională poate antrena savanţi şi specialişti-practicieni pentru consultaţii, pentru efectuarea controalelor şi expertizelor, remunerîndu-i conform legislaţiei.

 

Capitolul IV

DECIZIILE COMISIEI NAŢIONALE ŞI MODUL DE ADOPTARE A LOR

Art.18. – (1) Deciziile Comisiei Naţionale se adoptă la şedinţele Comisiei Naţionale, care pot fi ordinare sau extraordinare. Procesele-verbale sînt semnate de preşedintele Comisiei Naţionale. Şedinţele ordinare se convoacă după necesitate, dar nu mai rar decît de 2 ori pe lună. Şedinţele extraordinare se convoacă din iniţiativa preşedintelui sau a cel puţin 2 membri ai Comisiei Naţionale.

(2) Şedinţele Comisiei Naţionale pot fi publice sau închise. Şedinţele închise au loc doar în cazul în care există pericolul prejudicierii pieţei valorilor mobiliare sau a participanţilor la ea. Această formă a şedinţei se decide prin vot.

 

Art.19. – (1) Şedinţele Comisiei Naţionale sînt deliberative în cazul în care la ele participă cel puţin 4 membri.

(2) Deciziile Comisiei Naţionale se adoptă prin votul majorităţii celor prezenţi la şedinţă. În caz de paritate a voturilor, votul preşedintelui Comisiei Naţionale sau, în absenţa acestuia, a vicepreşedintelui este decisiv.

(3) Membrii Comisiei Naţionale au dreptul la opinie separată în anumite chestiuni, au dreptul de a consemna în procesul-verbal această opinie, anexînd la ea anumite materiale.

 

Art.20. – Comisia Naţională emite decizii sub formă de hotărîri şi ordonanţe. Hotărîrile se semnează de preşedinte sau, în absenţa acestuia, de vicepreşedinte. Ordonanţele se semnează de preşedinte, de vicepreşedinte sau de membrul Comisiei Naţionale, căruia i-au fost delegate împuternicirile respective.

 

Art.21. – (1) Prin hotărîri, Comisia Naţională înfiinţează şi lichidează instituţii, inclusiv agenţii teritoriale, acordă şi retrage autorizaţii şi licenţe, confirmă şi anulează acte, adoptă şi modifică acte normative ce ţin de reglementarea pieţei valorilor mobiliare, aprobă regulamentele instituţiilor pieţei valorilor mobiliare, deleagă sau retrage împuterniciri, impune interdicţii.

(2) Prin ordonanţe, Comisia Naţională exercită atribuţiile prevăzute la art.9 lit.c) şi h), precum şi dispune prezentarea de informaţii şi documente şi efectuarea de expertize şi controale.

[Art.21 modificat prin Legea nr.1141-XIV din 14.07.2000, în vigoare 24.08.2000]

 

Art.22. – (1) Hotărîrile şi ordonanţele Comisiei Naţionale se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

(2) Hotărîrile Comisiei Naţionale intră în vigoare la data publicării, în caz că în hotărîre nu este indicat alt termen.

(3) Ordonanţele Comisiei Naţionale intră în vigoare la data emiterii.

 

Art.23. – Deciziile Comisiei Naţionale pot fi atacate în instanţa de judecată.

 

Capitolul V

DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE MEMBRILOR ŞI ANGAJAŢILOR COMISIEI NAŢIONALE

Art.24. – (1) Membrii Comisiei Naţionale sînt independenţi în exerciţiul funcţiunii şi se supun numai legii.

(2) Membrii Comisiei Naţionale nu pot fi reţinuţi, arestaţi ori traşi la răspundere administrativă sau penală decît la cererea Procurorului General, cu consimţămîntul Parlamentului.

[Art.24 modificat prin Legea nr.808-XV din 05.02.2002, în vigoare 14.03.2002]

 

Art.25. – (1) Preşedintele Comisiei Naţionale:

a) conduce activitatea Comisiei Naţionale, poartă răspundere în faţa Parlamentului pentru îndeplinirea de către Comisia Naţională a sarcinilor atribuite acesteia prin prezenta lege şi prin regulamentul ei;

b) reprezintă Comisia Naţională în relaţiile cu autorităţile publice, precum şi cu organismele internaţionale de specialitate respective;

c) convoacă şedinţele Comisiei Naţionale, le prezidează şi asigură îndeplinirea hotărîrilor adoptate;

d) repartizează atribuţii şi împuterniciri membrilor comisiei confirmate prin hotărîre a Comisiei Naţionale;

e) organizează şi desfăşoară concursuri pentru completarea funcţiilor vacante în structura aparatului executiv şi în agenţiile teritoriale ale Comisiei Naţionale;

f) numeşte şi eliberează, în conformitate cu legislaţia, angajaţii Comisiei Naţionale şi ai agenţiilor teritoriale. În caz de necesitate, le aplică sancţiuni disciplinare;

g) semnează avize, rapoarte, răspunsuri oficiale, altă corespondenţă curentă.

(2) În absenţa Preşedintelui Comisiei Naţionale, atribuţiile prevăzute la alin.(1) sînt exercitate de vicepreşedintele acesteia.

 

Art.26. – Preşedintele Comisiei Naţionale participă la şedinţele Parlamentului şi ale Guvernului în problemele reglementării şi controlului funcţionării pieţei valorilor mobiliare.

 

Art.27. – (1) Membrii Comisiei Naţionale şi angajaţii ei sînt obligaţi:

a) să nu divulge informaţia obţinută în exerciţiul funcţiunii;

b) să se abţină de la orice activitate sau acţiune incompatibilă cu calitatea de membru sau angajat al Comisiei Naţionale.

(2) Sînt incompatibile cu calitatea de membru al Comisiei Naţionale persoanele care:

a) sînt rude sau afini atît între ei, cît şi cu Preşedintele Republicii Moldova, cu Preşedintele Parlamentului, cu Prim-ministrul, cu Guvernatorul Băncii Naţionale;

b) au antecedente penale;

c) desfăşoară orice alt tip de activitate remunerată, cu excepţia activităţilor ştiinţifice, didactice şi de creaţie;

d) sînt membri ai consiliilor de administraţie, consiliilor de directori, comitetelor de conducere, comisiilor de revizie şi ai altor organe de conducere ale persoanelor juridice, care sînt subiecţi ai supravegherii din partea Comisiei Naţionale;

e) posedă mai mult de 0,5% din acţiuni (cote de participare) sau din alte valori mobiliare ale participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare şi ale emitenţilor;

f) abuzează de atribuţiile lor în scop de publicitate.

(3) Sînt incompatibile cu calitatea de angajat al Comisiei Naţionale persoanele care:

a) desfăşoară orice alt tip de activitate remunerată, cu excepţia activităţilor ştiinţifice, didactice şi de creaţie;

b) sînt membri ai consiliilor de supraveghere, consiliilor de directori, comitetelor de conducere, comisiilor de revizie şi ai altor organe de conducere ale persoanelor juridice, care sînt subiecţi ai supravegherii din partea Comisiei Naţionale;

c) posedă mai mult de 0,5% din acţiuni (cote de participare) sau din alte valori mobiliare ale emitenţilor şi titularilor de licenţe;

d) abuzează de atribuţiile lor în scop de publicitate.

 

Art.28. – Membrii Comisiei Naţionale şi angajaţii ei poartă răspundere administrativă sau penală pentru încălcarea prevederilor art.27.

 

Art.29. – Membrii Comisiei Naţionale şi angajaţii ei împuterniciţi au dreptul să le ceară participanţilor la piaţa valorilor mobiliare să prezinte Comisiei Naţionale orice documente şi explicaţii orale şi în scris necesare la exercitarea atribuţiilor de control.

 

Art.30. – Membrii Comisiei Naţionale şi angajaţii ei nu au dreptul să transmită împuternicirile lor altor persoane.

 

Capitolul VI

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Art.31. – Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.

 

Art.32. – În termen de 2 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Comisia de Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare se reorganizează, în conformitate cu legislaţia, şi se constituie Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, care este succesoare a Comisiei de Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare.

 

Art.33. – Membrii Comisiei Naţionale din prima componenţă se desemnează prin mandate cu termene diferite, astfel ca în fiecare an să expire mandatul unuia dintre membri. Preşedintele se desemnează pe 7 ani, vicepreşedintele – pe 6 ani, un membru – pe 5 ani, un membru – pe 4 ani, un membru – pe 3 ani.

 

Art.34. – (1) Guvernul şi, după caz, prin dispoziţia acestuia, autorităţile administraţiei publice locale vor atribui Comisiei Naţionale imobile (terenuri şi clădiri) necesare acesteia, inclusiv agenţiilor ei teritoriale, aflate la balanţa autorităţilor respective, în termen de 2 luni de la depunerea cererii de către Comisia Naţională.

(2) Guvernul, în termen de 2 luni:

în comun cu Comisia Naţională, va prezenta Parlamentului spre examinare:

- proiectul de lege privind formarea fondului de compensare a investitorilor;

- propuneri privind punerea legislaţiei în concordanţă cu prezenta lege;

va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Dumitru DIACOV

 

Chişinău, 12 noiembrie 1998.
Nr.192-XIV.