vineri, 29 iunie 2018
192/12.11.98 Lege privind Comisia Naţională a Pieţei Financiare

L E G E

privind Comisia Naţională a Pieţei Financiare*

 

nr. 192-XIV  din  12.11.1998

 

Republicat: Monitorul Oficial al R.Moldova nr.117-126BIS din 14.08.2007

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.22-23/91 din 04.03.1999

 

* * *

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Art.1. – (1) Comisia Naţională a Pieţei Financiare, denumită în continuare Comisia Naţională, este o autoritate publică autonomă, responsabilă faţă de Parlament, care reglementează şi autorizează activitatea participanţilor la piaţa financiară nebancară, precum şi supraveghează respectarea legislaţiei de către ei. În acest scop, Comisia Naţională este învestită cu putere de decizie, de dispensă, de interdicţie, de intervenţie, de control şi de sancţionare disciplinară şi administrativă, în limitele stabilite de legislaţie.

(2) Comisia Naţională este persoană juridică, cu bilanţ propriu, dispune de ştampilă cu imaginea Stemei de Stat şi cu denumirea sa. Autoritatea Comisiei Naţionale se exercită pe întreg teritoriul Republicii Moldova.

(3) Comisia Naţională are sediul central în municipiul Chişinău. În funcţie de necesităţi, aceasta îşi poate deschide în teritoriu reprezentanţe, care funcţionează potrivit regulamentelor aprobate de ea.

[Art.1 modificat prin Legea nr.144 din 02.07.2010, în vigoare 13.07.2010]

 

Art.2. – (1) Comisia Naţională funcţionează potrivit prevederilor Constituţiei, prezentei legi, altor acte legislative, regulamentului propriu şi este independentă în exercitarea funcţiilor sale.

(2) Comisia Naţională prezintă anual Parlamentului, pînă la data de 1 iunie, un raport care se examinează în şedinţă plenară a Parlamentului şi care include informaţia privind funcţionarea pieţei financiare nebancare şi privind activitatea sa în anul precedent, inclusiv executarea bugetului, raportul fiind publicat pe pagina web oficială a Comisiei Naţionale. Cîte o copie a raportului se remite Preşedintelui Republicii Moldova şi Guvernului pentru informare.

[Art.2 modificat prin Legea nr.221 din 27.10.2017, în vigoare 01.12.2017]

 

Art.3. – Comisia Naţională are drept obiective de bază asigurarea stabilităţii, transparenţei, siguranţei şi eficienţei sectorului financiar nebancar, prevenirea riscurilor sistemice şi manipulării pe piaţa financiară nebancară, protejarea drepturilor participanţilor la piaţa financiară nebancară.

 

Art.4. – (1) Autoritatea Comisiei Naţionale se extinde asupra participanţilor la piaţa financiară nebancară, care cuprind emitenţii de valori mobiliare, investitorii, asiguraţii, organizaţiile de autoreglementare pe piaţa de capital, Biroul Naţional al Asigurătorilor de Autovehicule din Republica Moldova, membrii asociaţiilor de economii şi împrumut, clienţii organizaţiilor de microfinanţare şi participanţii profesionişti la piaţa financiară nebancară.

(2) Participanţi profesionişti la piaţa financiară nebancară, denumiţi în continuare participanţi profesionişti, sînt persoanele licenţiate sau autorizate pe piaţa de capital, participanţii profesionişti la piaţa asigurărilor, fondurile nestatale de pensii, asociaţiile de economii şi împrumut, organizaţiile de microfinanţare, organizaţiile de credit ipotecar şi birourile istoriilor de credit.

(3) Atribuţiile Comisiei Naţionale privind reglementarea, autorizarea şi supravegherea participanţilor profesionişti nu se suprapun cu atribuţiile Băncii Naţionale a Moldovei.

(4) Comisia Naţională dispune de independenţă organizaţională, funcţională, operaţională şi financiară în conformitate cu prezenta lege.

(5) În exercitarea atribuţiilor şi împuternicirilor sale, stabilite de prezenta lege şi de actele legislative specifice fiecărui domeniu supravegheat, Comisia Naţională nu va fi îngrădită de nicio altă autoritate.

[Art.4 modificat prin Legea nr.225 din 15.12.2017, în vigoare 29.12.2017]

[Art.4 completat prin Legea nr.62 din 08.04.2016, în vigoare 06.05.2016]

 

Art.5. – (1) Comisia Naţională este în drept să colaboreze cu organisme de specialitate internaţionale corespunzătoare şi să adere la ele.

(2) Comisia Naţională este în drept să acorde asistenţă şi să efectueze, în conformitate cu legislaţia, schimb de informaţii privind piaţa financiară nebancară şi participanţii acesteia cu instituţiile de specialitate internaţionale şi autorităţile similare din alte state.

 

Art.6. – (1) Comisia Naţională se finanţează integral din:

a) taxe în mărime de pînă la 0,5 la sută din suma emisiunii valorilor mobiliare, cu excepţia emisiunii obligaţiunilor pentru care se va percepe taxă în mărime de pînă la 0,1 la sută din suma emisiunii;

b) taxe în mărime de pînă la 0,1 la sută din suma emisiunii valorilor mobiliare efectuate în scopul consolidării, fracţionării sau convertirii valorilor mobiliare emise anterior;

c) taxe din tranzacţiile de vînzare-cumpărare efectuate pe piaţa reglementată:

- în mărime de pînă la 0,1 la sută din tranzacţiile înregistrate în regimul pieţei interactive;

- în mărime de pînă la 0,3 la sută din tranzacţiile înregistrate în regimul pieţei directe;

d) taxe în mărime de pînă la 1 la sută din tranzacţiile de vînzare-cumpărare a valorilor mobiliare, efectuate în afara pieţei reglementate;

e) taxe în mărime de pînă la 1 la sută din tranzacţiile cu valori mobiliare, altele decît cele specificate la lit.c) şi d);

e1) taxe în mărime de pînă la 0,5 la sută din valoarea tranzacţiilor de succesiune a valorilor mobiliare, dar nu mai mult de 2 milioane de lei;

f) plata pentru aprobarea transferului de portofoliu al asigurătorului în mărime de pînă la 1 la sută din valoarea transferului;

 

[Lit.g) alin.(1) art.6 abrogată prin Legea nr.225 din 15.12.2017, în vigoare 29.12.2017]

 

h) plăţi regulatorii de funcţionare achitate anual de către participanţii profesionişti, şi anume:

- plăţile organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare, achitate de către administratorii acestora, în mărime de pînă la 0,1 la sută din valoarea medie anuală a activelor nete;

- plăţile societăţilor de asigurare în mărime de pînă la 2 la sută din primele brute anuale subscrise, stabilindu-se diferenţiat în funcţie de clasa şi tipul de asigurare;

- plăţile intermediarilor în asigurări şi/sau în reasigurări în mărime de pînă la 1 la sută din comisioanele primite;

- plăţile fondurilor nestatale de pensii în mărime de pînă la 0,5 la sută din valoarea medie anuală a activelor nete;

- plăţile asociaţiilor de economii şi împrumut în mărime de pînă la 1 la sută din valoarea medie anuală a activelor;

i) plata pentru acordarea de licenţe şi autorizaţii în conformitate cu legislaţia;

j) veniturile de la editarea publicaţiilor periodice de specialitate ale Comisiei Naţionale;

k) sumele sancţiunilor aplicate în conformitate cu legislaţia;

l) donaţii şi orice alte surse legale.

(11) Mărimea concretă a taxelor şi plăţilor, în limitele valorilor specificate la alin.(1), se stabileşte de către Comisia Naţională la un nivel suficient să acopere cheltuielile necesare pentru asigurarea activităţii sale, în baza estimării indicatorilor bugetari. Pînă în data de 1 noiembrie a fiecărui an, Comisia Naţională publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova hotărîrea Consiliului de administraţie privind cuantumul taxelor şi plăţilor stabilite pentru anul următor, iar în cazul modificării şi/sau completării acestora în conformitate cu legislaţia, hotărîrea se publică în termen de 5 zile lucrătoare de la adoptare.

(2) Bugetul Comisiei Naţionale se aprobă anual, pînă în data de 15 noiembrie, de către Consiliul de administraţie în limita necesarului pentru asigurarea unei activităţi conforme şi în condiţiile independenţei sale financiare, fiind publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi pe pagina web oficială a Comisiei Naţionale. Comisia Naţională prezintă Parlamentului, pînă la data de 30 noiembrie, bugetul său pentru anul financiar următor, precum şi informaţia cu privire la executarea scontată a bugetului pentru anul curent.

(21) În cadrul unui an bugetar pot fi efectuate rectificări la bugetul Comisiei Naţionale, care, de regulă, se aprobă nu mai devreme de data de 1 iulie şi nu mai tîrziu de data de 1 noiembrie. În termen de 5 zile lucrătoare de la aprobare, Parlamentul este notificat cu privire la rectificarea bugetară, care se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi pe pagina web oficială a Comisiei Naţionale.

(3) Taxele şi plăţile regulatorii de funcţionare urmează a fi transferate pe un cont de decontare al Comisiei Naţionale în termenele stabilite prin actele normative ale Comisiei Naţionale. Un transfer incomplet sau întîrziat pe contul Comisiei Naţionale atrage după sine penalitate în mărime de 0,05 la sută din suma netransferată, pentru fiecare zi de întîrziere.

(4) Gestionarea şi utilizarea mijloacelor financiare acumulate pe cont ţin de competenţa exclusivă a Comisiei Naţionale. Soldul mijloacelor acumulate şi neutilizate în decursul anului financiar rămîne disponibil, pe contul Comisiei Naţionale, pentru anul financiar următor.

(5) Patrimoniul şi veniturile Comisiei Naţionale sînt scutite de impozite şi taxe.

(6) Structura şi statele de personal ale Comisiei Naţionale, formele şi modul de retribuţie a membrilor şi a angajaţilor se stabilesc de Consiliul de administraţie. Salariul preşedintelui Comisiei Naţionale este stabilit de Consiliul de administraţie în mărime ce variază între 3 şi 5 salarii medii lunare ale angajaţilor Comisiei Naţionale, cu excepţia personalului tehnic, calculat în raport cu ultimele 3 luni de activitate a acesteia. Salariul membrilor Comisiei Naţionale este stabilit de Consiliul de administraţie în mărime ce variază între 3 şi 4 salarii medii lunare ale angajaţilor Comisiei Naţionale, cu excepţia personalului tehnic, calculat în raport cu ultimele 3 luni de activitate a acesteia.

(7) Auditul public extern al exerciţiului financiar-bugetar al Comisiei Naţionale se efectuează de către Curtea de Conturi.

(8) Comisia Naţională ţine contabilitatea în conformitate cu standardele naţionale de contabilitate.

[Art.6 modificat prin Legea nr.288 din 15.12.2017, în vigoare 01.01.2018]

[Art.6 modificat prin Legea nr.225 din 15.12.2017, în vigoare 29.12.2017]

[Art.6 modificat prin Legea nr.221 din 27.10.2017, în vigoare 01.12.2017]

[Art.6 modificat prin Legea nr.144 din 02.07.2010, în vigoare 13.07.2010]

[Art.6 modificat prin Legea nr.63 din 23.04.2010, în vigoare 18.05.2010]

[Art.6 modificat prin Legea nr.108-XVI din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]

 

Art.7. – (1) În procesul exercitării atribuţiilor sale, Comisia Naţională conlucrează cu autorităţile publice în vederea realizării obiectivelor sale şi asigurării protecţiei drepturilor investitorilor şi ale publicului larg.

(2) Guvernul, Banca Naţională a Moldovei, ministerele, alte autorităţi ale administraţiei publice coordonează cu Comisia Naţională proiectele actelor normative ce vizează piaţa financiară nebancară.

 

Capitolul II

ATRIBUŢIILE ŞI DREPTURILE COMISIEI NAŢIONALE

Art.8. – În scopul realizării obiectivelor sale, Comisia Naţională are următoarele atribuţii:

a) elaborează şi, în comun cu Guvernul, aprobă strategia de dezvoltare a pieţei financiare nebancare;

b) exercită prerogativele legale privind reglementarea şi supravegherea pieţei financiare nebancare prin adoptarea de decizii şi dispunerea de măsuri executorii pentru participanţii la piaţa financiară nebancară, precum şi efectuează, la cerere sau din oficiu, interpretarea oficială a deciziilor proprii;

c) acordă, retrage, suspendă şi reperfectează licenţe şi autorizaţii participanţilor profesionişti, precum şi acordă autorizaţii de reorganizare a acestora, în conformitate cu legislaţia şi actele sale normative;

d) acordă asociaţiilor participanţilor profesionişti statut de organizaţie de autoreglementare, precum şi deleagă acestora, în corespundere cu legislaţia, una sau mai multe împuterniciri;

e) stabileşte, în cazurile prevăzute de legislaţie, cerinţe faţă de operaţiunile cu valori mobiliare şi activitatea participanţilor profesionişti, inclusiv cerinţe faţă de mărimea capitalului propriu, şi normele de prudenţă financiară;

f) monitorizează situaţia financiară a participanţilor profesionişti, precum şi conformarea acestora cerinţelor de activitate stabilite de legislaţie, efectuează controale asupra activităţii acestora în limitele competenţei sale;

g) stabileşte, în cazurile prevăzute de legislaţie, cerinţe faţă de asociaţii/acţionarii semnificativi, persoanele cu funcţie de răspundere şi specialiştii participanţilor profesionişti, precum şi stabileşte modul de atestare a specialiştilor participanţilor profesionişti;

h) stabileşte regimul, forma, conţinutul şi modul de ţinere a registrelor interne ale participanţilor profesionişti, a registrelor deţinătorilor de unităţi de fond, precum şi cerinţele privind registrul deţinătorilor valorilor mobiliare şi modul de ţinere a lui;

i) elaborează şi aprobă regulile de întocmire şi prezentare a dărilor de seamă specializate ale participanţilor profesionişti, ale emitenţilor şi organizaţiilor de autoreglementare;

j) creează şi întreţine reţeaua informaţională, necesară supravegherii participanţilor profesionişti, precum şi baza informaţională publică privind emitenţii, titularii de licenţă şi de autorizaţie şi funcţionarea pieţei financiare nebancare, oferă publicului larg informaţiile cu privire la activitatea sa şi la dezvoltarea pieţei financiare nebancare;

k) stabileşte modul de înregistrare, înregistrează ofertele publice şi cele de tender referitoare la valorile mobiliare, unităţile de fond, precum şi rezultatele realizării acestora;

l) stabileşte modul de plasare şi de circulaţie a valorilor mobiliare străine pe piaţa de capital a Republicii Moldova;

m) ţine Registrul de stat al valorilor mobiliare, Registrul emitenţilor de unităţi de fond, registrul participanţilor profesionişti, registrul licenţelor şi autorizaţiilor eliberate şi al atestatelor de calificare ale specialiştilor participanţilor profesionişti, registrul de stat al asigurătorilor (reasigurătorilor), brokerilor de asigurare şi/sau reasigurare şi al actuarilor, precum şi alte registre în conformitate cu legislaţia;

n) exercită, în comun cu Consiliul Concurenţei, controlul asupra respectării legislaţiei cu privire la protecţia concurenţei pe piaţa financiară nebancară;

o) înregistrează emisiunile de valori mobiliare ale emitenţilor din Republica Moldova şi eliberează emitenţilor permise pentru circulaţia valorilor mobiliare în afara ţării;

p) publică preţurile valorilor mobiliare care circulă în afara pieţei reglementate şi/sau a sistemului multilateral de tranzacţionare, determină publicaţiile periodice în care participanţii profesionişti şi emitenţii de valori mobiliare sînt obligaţi să publice informaţia ce urmează a fi dezvăluită în conformitate cu legislaţia;

q) eliberează, în cazurile stabilite de legislaţie, avize de dobîndire a participaţiunilor calificate în capitalul social al participanţilor profesionişti, avize de deschidere a filialelor şi reprezentanţelor participanţilor profesionişti, precum şi avize prealabile la constituirea/ înregistrarea organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare şi pentru înregistrarea asigurătorului şi reasigurătorului;

r) supraveghează activitatea Biroului Naţional al Asigurătorilor de Autovehicule din Republica Moldova;

s) stabileşte modalitatea evidenţei de către asigurători a contractelor de asigurare (poliţelor de asigurare) şi aprobă transferul de portofolii ale asigurătorilor;

t) realizează alte atribuţii în conformitate cu legislaţia ce reglementează activitatea participanţilor profesionişti, cu prezenta lege şi cu alte acte legislative.

[Art.8 modificat prin Legea nr.225 din 15.12.2017, în vigoare 29.12.2017]

[Art.8 modificat prin Legea nr.54 din 30.03.2017, în vigoare 14.04.2017]

[Art.8 modificat prin Legea nr.38 din 27.03.2014, în vigoare 18.04.2014]

 

Art.9. – (1) Comisia Naţională are următoarele drepturi:

a) să califice valorile mobiliare (să le determine tipul) conform legislaţiei privind piaţa de capital;

b) să suspende emisiunea valorilor mobiliare/unităţilor (titlurilor) de fond sau să anuleze emisiunile corespunzătoare de valori mobiliare/unităţi (titluri) de fond în cazurile stipulate de legislaţia privind piaţa de capital;

c) să aplice, în modul prevăzut de legislaţie, restricţii în activitatea participanţilor la piaţa financiară nebancară, inclusiv să suspende operaţiunile bancare la conturile acestora;

d) să expedieze participanţilor la piaţa financiară nebancară prescripţii spre executare obligatorie, inclusiv în ce priveşte desfăşurarea adunărilor generale ale acţionarilor, să ceară participanţilor la piaţa financiară nebancară prezentarea documentelor contabile şi a altor documente necesare, explicaţiilor orale şi scrise;

e) să ceară şi să examineze, cu periodicitatea stabilită în legislaţie, dările de seamă asupra activităţii participanţilor la piaţa financiară nebancară;

f) să stabilească pentru participanţii profesionişti, în cazurile prevăzute de legislaţie, normative obligatorii în ce priveşte mijloacele proprii de limitare a riscurilor sistemice;

g) să desemneze registratorul independent cu care emitentul, ce a încălcat regulile stabilite de ţinere a registrului deţinătorilor de valori mobiliare, este obligat să semneze contractul de ţinere a acestui registru;

h) în scopul protejării drepturilor investitorilor şi ale publicului larg, precum şi/sau în cazul încălcării legislaţiei privind piaţa de capital, să suspende plasarea valorilor mobiliare şi/sau circulaţia acestora pe piaţa reglementată, în cadrul sistemului multilateral de tranzacţionare şi în afara acestora, clearingul şi decontările la tranzacţii;

i) să sisteze, pe piaţa financiară nebancară, în modul prevăzut de legislaţie, orice activitate care contravine legislaţiei sau nu este prevăzută de legislaţie;

j) să aplice sancţiuni legale faţă de persoanele fizice participanţi la piaţa financiară nebancară în cazul încălcării legislaţiei;

k) să examineze cauzele contravenţionale în domeniul pieţei financiare nebancare;

l) să intenteze, în instanţa de judecată, acţiuni privind chestiunile ce ţin de competenţa sa, inclusiv privind invaliditatea tranzacţiilor cu valori mobiliare;

 

[Lit.m) alin.(1) art.9 abrogată prin Legea nr.225 din 15.12.2017, în vigoare 29.12.2017]

 

n) să monitorizeze circulaţia valorilor mobiliare în ţară;

o) să califice acţiunile participanţilor la piaţa de capital ca manipulări şi/sau abuz pe piaţă, conform legislaţiei privind piaţa de capital;;

p) să aplice măsurile, prevăzute de legislaţie, de remediere financiară, de reorganizare sau, după caz, de declarare a insolvabilităţii asigurătorilor (reasigurătorilor) şi a brokerilor de asigurare şi/sau reasigurare;

q) în scopul realizării atribuţiilor sale, să dispună crearea grupurilor de lucru, inclusiv a celor interministeriale;

r) să exercite alte drepturi ce rezultă din legislaţia ce reglementează activitatea participanţilor la piaţa financiară nebancară, din prezenta lege şi din alte acte legislative.

(11) Modalitatea de suspendare a operaţiunilor bancare la conturile participanţilor la piaţa financiară nebancară conform alin.(1) lit.c) se stabileşte prin actele normative emise în acest sens.

(2) În scopul asigurării transparenţei şi dezvăluirii de către toţi participanţii la piaţa financiară nebancară a informaţiei referitoare la activitatea lor financiară şi la evenimentele şi acţiunile ce afectează această activitate, precum şi în scopul informării acţionarilor despre adunările generale, Comisia Naţională fondează publicaţii periodice de specialitate.

[Art.9 modificat prin Legea nr.225 din 15.12.2017, în vigoare 29.12.2017]

[Art.9 modificat prin Legea nr.131-XVIII din 23.12.2009, în vigoare 12.02.2010]

 

Capitolul III

ORGANIZAREA ŞI ADMINISTRAREA COMISIEI NAŢIONALE

Art.10. – (1) Comisia Naţională este condusă de Consiliul de administraţie.

(2) Consiliul de administraţie este un organ colegial compus din 5 membri, inclusiv preşedintele şi doi vicepreşedinţi ai Consiliului de administraţie, care sînt, respectiv, preşedinte şi vicepreşedinţi ai Comisiei Naţionale.

[Art.10 modificat prin Legea nr.144 din 02.07.2010, în vigoare 13.07.2010]

 

Art.11. – Membrii Consiliului de administraţie sînt desemnaţi de Parlament pentru un mandat de 5 ani, la propunerea Preşedintelui Parlamentului, cu avizul prealabil pozitiv al comisiei parlamentare de profil. Fiecare membru al Consiliului de administraţie are dreptul la două mandate consecutive.

Notă: Vezi art.VI din Legea nr.144 din 02.07.2010 (Modificarea duratei mandatului pentru membrii Consiliului de administraţie al Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare, nu atrage modificarea termenului de valabilitate a mandatelor membrilor Consiliului de administraţie în exerciţiu)

[Art.11 modificat prin Legea nr.144 din 02.07.2010, în vigoare 13.07.2010]

 

Art.12. – În funcţia de membru al Consiliului de administraţie poate fi desemnată persoana care deţine cetăţenia Republicii Moldova, are domiciliul în ţară şi o vechime în muncă de cel puţin 10 ani în domeniile financiar, economic sau bancar, nu are interdicţia de a ocupa o funcţie publică sau de demnitate publică, ce derivă dintr-un act de constatare al Autorităţii Naţionale de Integritate, precum şi nu are în ultimii 5 ani, în cazierul privind integritatea profesională, înscrieri cu privire la rezultatul negativ al testului de integritate profesională pentru încălcarea obligaţiei prevăzute la art.7 alin.(2) lit.a) din Legea nr.325 din 23 decembrie 2013 privind evaluarea integrităţii instituţionale.

[Art.12 completat prin Legea nr.74 din 26.04.2018, în vigoare 29.06.2018]

[Art.12 modificat prin Legea nr.305 din 21.12.2017, în vigoare 12.01.2018]

[Art.12 completat prin Legea nr.102 din 21.07.2016, în vigoare 12.11.2016]

[Art.12 modificat prin Legea nr.127-XVIII din 23.12.2009, în vigoare 31.12.2009]

[Art.12 în redacţia Legii nr.273-XVI din 07.12.2007, în vigoare 13.05.2008]

 

Art.13. – (1) Membrii Consiliului de administraţie sînt desemnaţi cu acordul în scris al candidaţilor.

(2) În cazul în care candidatul este membru al unui partid sau al unei alte organizaţii social-politice, acordul său trebuie să conţină angajamentul de suspendare a calităţii de membru al partidului sau al altei organizaţii social-politice.

 

Art.131. – Preşedintele, vicepreşedintele, membrii Consiliului de administraţie deţin funcţii de demnitate publică prin numire.

[Art.131 introdus prin Legea nr.134 din 17.06.2016, în vigoare 01.08.2016]

 

Art.14. – Calitatea de membru al Consiliului de administraţie încetează în caz de:

a) expirare a termenului pentru care a fost desemnat;

b) revocare de către Parlament, la propunerea Preşedintelui Parlamentului, inclusiv din iniţiativa preşedintelui Comisiei Naţionale;

c) demisie;

d) deces.

 

Art.15. – (1) Revocarea membrilor Consiliului de Administraţie se face de Parlament în cazul în care:

a) în urma exercitării neadecvate a atribuţiilor sale sau săvîrşirii unor acte ilegale, s-au produs efecte de criză pe piaţa financiară nebancară;

b) au fost condamnaţi prin sentinţă judecătorească rămasă definitivă;

b1) a rămas definitiv actul de constatare prin care s-a stabilit emiterea/adoptarea de către aceştia a unui act administrativ, încheierea directă sau prin intermediul unei persoane terţe a unui act juridic, luarea sau participarea la luarea unei decizii cu încălcarea dispoziţiilor legale privind conflictul de interese;

c) devin neeligibili în cazul unor situaţii de incompatibilitate prevăzute la art.27 alin.(3), stabilite prin actul de constatare rămas definitiv;

d) nu-şi pot îndeplini atribuţiile din cauza incapacităţii fizice sau psihice, constatată de către o comisie medicală.;

e) nu au depus declaraţia de avere şi interese personale sau au refuzat să o depună, în condiţiile art.27 alin.(8) din Legea nr.132 din 17 iunie 2016 cu privire la Autoritatea Naţională de Integritate;

f) instanţa de judecată a dispus, prin hotărîre irevocabilă, confiscarea averii nejustificate.

(2) Membrii Consiliului de administraţie se revocă din funcţie cu majoritatea simplă de voturi (50%+1) din numărul total al deputaţilor din Parlament.

(3) Membrii Consiliului de administraţie ale căror mandate au expirat vor rămîne în funcţie pînă la numirea succesorilor lor.

[Art.15 modificat prin Legea nr.134 din 17.06.2016, în vigoare 01.08.2016]

[Art.15 completat prin Legea nr.181 din 19.12.2011, în vigoare 01.03.2012]

 

Art.16. – Pe lîngă Comisia Naţională poate fi constituit un organ consultativ – Consiliul de experţi. Modul de constituire, componenţa şi atribuţiile acestui organ se stabilesc de către Comisia Naţională.

 

Art.17. – Comisia Naţională poate antrena savanţi şi specialişti-practicieni pentru consultaţii, pentru efectuarea controalelor şi expertizelor, remunerîndu-i conform legislaţiei.

 

Capitolul IV

DECIZIILE COMISIEI NAŢIONALE ŞI MODUL DE ADOPTARE A LOR

Art.18. – (1) Deciziile Comisiei Naţionale se adoptă la şedinţele Consiliului de administraţie, care pot fi ordinare sau extraordinare. Procesele-verbale sînt semnate de preşedintele Comisiei Naţionale sau de vicepreşedintele care a prezidat şedinţa. Şedinţele ordinare se convoacă după necesitate, dar nu mai rar decît de 2 ori pe lună. Şedinţele extraordinare se convoacă din iniţiativa preşedintelui sau a cel puţin 2 membri ai Consiliului de administraţie.

(2) Şedinţele Consiliului de administraţie pot fi publice sau închise. Şedinţele închise au loc doar în cazul în care există pericolul prejudicierii pieţei financiare nebancare sau a participanţilor la ea. Această formă a şedinţei se decide prin vot.

[Art.18 completat prin Legea nr.144 din 02.07.2010, în vigoare 13.07.2010]

 

Art.19. – (1) Şedinţele Consiliului de administraţie sînt deliberative în cazul în care la ele participă cel puţin 3 membri şi sînt prezidate de către preşedintele Consiliului de administraţie, iar în absenţa acestuia, de către vicepreşedintele împuternicit.

(2) Deciziile Comisiei Naţionale se adoptă prin votul majorităţii celor prezenţi la şedinţa Consiliului de administraţie. Membrii Consiliului de administraţie absenţi pot vota în scris.

(3) Membrii Consiliului de administraţie nu au dreptul de a se abţine de la vot. Membrii care au votat împotrivă îşi pot consemna opinia separată în procesul-verbal al şedinţei respective.

[Art.19 modificat prin Legea nr.144 din 02.07.2010, în vigoare 13.07.2010]

 

Art.20. – (1) Comisia Naţională emite decizii sub formă de hotărîri şi ordonanţe, care se semnează de preşedinte sau, în absenţa acestuia, de vicepreşedintele împuternicit.

(2) Consiliul de administraţie, după caz, poate delibera în şedinţe şi rezolva unele chestiuni, conform regulamentului, prin înscrieri protocolare. Înscrierile protocolare se aplică doar în limitele în care nu este necesară adoptarea unei decizii sub formă de hotărîre sau ordonanţă conform prevederilor prezentei legi.

[Art.20 modificat prin Legea nr.144 din 02.07.2010, în vigoare 13.07.2010]

 

Art.21. – (1) Prin hotărîri, Comisia Naţională fondează şi lichidează instituţii, inclusiv reprezentanţe teritoriale, acordă, suspendă sau retrage licenţe şi autorizaţii, adoptă, modifică sau abrogă acte normative ce ţin de reglementarea pieţei financiare nebancare, aplică interdicţii, aprobă regulamentul propriu, precum şi realizează atribuţiile stabilite de prezenta lege şi de alte acte legislative, cu excepţia atribuţiilor stabilite la alin.(2).

(2) Prin ordonanţe, Comisia Naţională exercită atribuţiile prevăzute la art.9 alin.(1) lit.c) şi h) din prezenta lege şi în alte acte legislative, precum şi dispune efectuarea de expertize şi controale.

[Art.21 modificat prin Legea nr.225 din 15.12.2017, în vigoare 29.12.2017]

 

Art.22. – (1) Hotărîrile şi ordonanţele Comisiei Naţionale se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

(2) Hotărîrile Comisiei Naţionale intră în vigoare la data publicării, în caz că în hotărîre nu este indicat alt termen.

(3) Hotărîrile Comisiei Naţionale cu privire la procedura de remediere financiară, la emiterea de prescripţii şi interdicţii, la înregistrarea emisiunilor de valori mobiliare ale emitenţilor, la suspendarea sau retragerea licenţei participanţilor profesionişti, precum şi ordonanţele Comisiei Naţionale intră în vigoare la data emiterii acestora şi se comunică destinatarilor contra semnătură sau prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire. Dacă comunicarea actului nu este posibilă prin niciuna dintre modalităţile prevăzute de prezentul alineat, inclusiv în cazul în care destinatarul refuză luarea de cunoştinţă, actul se consideră comunicat din momentul publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi pe pagina web oficială a Comisiei Naţionale.

(4) Actele normative emise de Comisia Naţională nu se supun expertizei juridice a Ministerului Justiţiei. Comisia Naţională va transmite actele sale normative, după adoptare, Ministerului Justiţiei spre a fi înregistrate în Registrul de stat al actelor juridice. Termenul de înregistrare nu va depăşi 3 zile lucrătoare.

(5) Actele normative emise de Comisia Naţională intră sub incidenţa prevederilor Legii nr.239-XVI din 13 noiembrie 2008 privind transparenţa în procesul decizional. În cadrul consultării părţilor interesate cu privire la elaborarea actelor sale normative, Comisia Naţională va solicita o opinie cu caracter consultativ din partea Ministerului Justiţiei.

[Art.22 completat prin Legea nr.62 din 08.04.2016, în vigoare 06.05.2016]

[Art.22 modificat prin Legea nr.136 din 03.07.2015, în vigoare 31.07.2015]

 

Art.23. – (1) Actele Comisiei Naţionale sînt supuse controlului de legalitate în instanţele de contencios administrativ conform procedurii stabilite de Legea contenciosului administrativ şi conform cerinţelor prezentei legi. Dispoziţiile altor legi pot fi aplicate în cazurile de contestare a actelor Comisiei Naţionale doar în măsura în care nu contravin normelor stabilite de prezenta lege.

(2) Suspendarea executării actelor Comisiei Naţionale poate fi cerută în instanţa de contencios administrativ numai după contestarea acestora la Comisia Naţională în termen de 30 de zile de la data comunicării răspunsului Comisiei Naţionale pe marginea cererii prealabile privind aceste acte sau de la data expirării termenului pentru soluţionarea cererii prealabile. Termenul de 30 de zile nu se extinde asupra actelor cu caracter normativ.

(3) Suspendarea executării actelor Comisiei Naţionale poate fi dispusă de instanţa de judecată numai la cererea reclamantului, depusă concomitent cu înaintarea acţiunii, şi doar în cazul în care sînt întrunite cumulativ următoarele condiţii:

a) motivele invocate de reclamant în susţinerea acţiunii sînt pertinente şi bine întemeiate şi este un caz prima facie împotriva legalităţii actului contestat;

b) reclamantul prezintă argumente care au o bază factologică precum că circumstanţele litigiului reclamă dispunerea urgentă a suspendării executării actului administrativ contestat pentru a evita prejudicierea gravă şi ireparabilă a intereselor reclamantului;

c) prejudiciul care ar putea fi cauzat reclamantului depăşeşte interesul public urmărit prin emiterea actului administrativ contestat.

(4) Sarcina probaţiunii întrunirii condiţiilor menţionate la alin.(3) revine reclamantului. Pînă la proba contrară se prezumă existenţa unui interes public în executarea imediată şi neîntreruptă a actelor Comisiei Naţionale.

(5) În cadrul examinării cererilor privind suspendarea executării actelor Comisiei Naţionale, instanţa de judecată citează părţile în proces, indicînd data şi ora desfăşurării şedinţei de judecată şi anexînd copia de pe cererea de suspendare a executării actului Comisiei Naţionale, de asemenea solicită Comisiei Naţionale să prezinte referinţa pe marginea cererii de suspendare.

(6) În termen de 3 zile lucrătoare de la primirea copiei de pe cererea de suspendare a executării actului Comisiei Naţionale, Comisia Naţională depune referinţa pe marginea acestei cereri.

(7) Instanţa de judecată este obligată să soluţioneze cererea de suspendare a executării actului Comisiei Naţionale în cel mult 5 zile de la prezentarea referinţei de către Comisia Naţională sau de la data la care trebuia prezentată referinţa.

(8) Instanţa de judecată poate dispune suspendarea executării actului Comisiei Naţionale doar în cazul întrunirii cumulative a condiţiilor menţionate la alin.(3). Instanţa de judecată pronunţă o încheiere motivată privind suspendarea sau refuzul de suspendare a executării actului Comisiei Naţionale.

(9) Hotărîrea instanţei de contencios administrativ privind declararea ilegală, în parte sau în tot, a actului normativ al Comisiei Naţionale se transmite de îndată Comisiei Naţionale şi se publică neîntîrziat pe pagina web oficială a Comisiei Naţionale.

(10) Acţiunile de contencios administrativ privind actele Comisiei Naţionale sau privind nesoluţionarea de către aceasta în termen legal a unei cereri se înaintează în instanţa de judecată în a cărei rază teritorială îşi are sediul Comisia Naţională, cu condiţia respectării obligatorii de către reclamant a procedurii prealabile prevăzute la alin.(2).

(11) Încheierea judecătorească privind suspendarea sau refuzul de suspendare a executării actului Comisiei Naţionale poate fi atacată cu recurs în conformitate cu Codul de procedură civilă. Prin derogare de la art.426 alin.(3) din Codul de procedură civilă, recursul împotriva încheierii se examinează în termen restrîns, care nu va depăşi 10 zile de la data depunerii recursului.

(12) Cererile de contestare a hotărîrilor Comisiei Naţionale cu privire la procedura de remediere financiară, la emiterea de prescripţii şi interdicţii, la înregistrarea emisiunilor de valori mobiliare ale emitenţilor, la suspendarea sau retragerea licenţei participanţilor profesionişti, precum şi cererile de contestare a ordonanţelor Comisiei Naţionale se judecă în termen de 3 luni de la data depunerii.

[Art.23 în redacţia Legii nr.136 din 03.07.2015, în vigoare 31.07.2015]

 

Capitolul V

DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE MEMBRILOR CONSILIULUI DE

ADMINISTRAŢIE ŞI ANGAJAŢILOR COMISIEI NAŢIONALE

Art.24. – (1) Membrii Consiliului de administraţie sînt independenţi în exerciţiul funcţiunii şi se supun numai legii.

(2) Membrii Consiliului de administraţie nu pot fi reţinuţi, arestaţi ori traşi la răspundere administrativă sau penală decît la cererea Procurorului General, cu consimţămîntul Parlamentului.

 

Art.25. – (1) Preşedintele Comisiei Naţionale:

a) conduce activitatea Comisiei Naţionale, poartă răspundere în faţa Parlamentului pentru îndeplinirea de către Comisia Naţională a sarcinilor atribuite acesteia prin prezenta lege şi prin regulamentul ei;

b) reprezintă Comisia Naţională în relaţiile cu autorităţile publice, precum şi cu organismele internaţionale de specialitate respective;

c) convoacă şedinţele Consiliului de administraţie, le prezidează şi asigură îndeplinirea hotărîrilor adoptate;

d) repartizează atribuţii şi împuterniciri vicepreşedinţilor şi membrilor Consiliului de administraţie confirmate prin hotărîre a Comisiei Naţionale;

e) organizează şi desfăşoară concursuri pentru completarea funcţiilor vacante în structura aparatului executiv şi în agenţiile teritoriale ale Comisiei Naţionale;

f) numeşte şi eliberează, în conformitate cu legislaţia, angajaţii Comisiei Naţionale şi ai agenţiilor teritoriale. În caz de necesitate, le aplică sancţiuni disciplinare;

g) semnează avize, rapoarte, răspunsuri oficiale, altă corespondenţă curentă;

h) examinează cauzele contravenţionale şi aplică sancţiuni contravenţionale în corespundere cu prevederile Codului contravenţional al Republicii Moldova.

(2) În absenţa Preşedintelui Comisiei Naţionale, atribuţiile prevăzute la alin.(1) sînt exercitate de vicepreşedintele împuternicit.

[Art.25 modificat prin Legea nr.144 din 02.07.2010, în vigoare 13.07.2010]

[Art.25 completat prin Legea nr.131-XVIII din 23.12.2009, în vigoare 12.02.2010]

 

Art.26. – Preşedintele Comisiei Naţionale participă la şedinţele Parlamentului şi ale Guvernului în problemele reglementării şi controlului funcţionării pieţei financiare nebancare.

 

Art.27. – (1) Membrii Consiliului de administraţie şi angajaţii Comisiei Naţionale sînt obligaţi:

a) să nu divulge informaţia obţinută în exerciţiul funcţiunii;

b) să se abţină de la orice activitate sau acţiune incompatibilă cu calitatea de membru al Consiliului de administraţie sau angajat al Comisiei Naţionale.

(2) La încadrarea în serviciu şi ulterior în fiecare an, membrii Consiliului de administraţie sînt obligaţi să depună, în condiţiile legii, declaraţie de avere şi interese personale.

(3) Sînt incompatibile cu calitatea de membru al Consiliului de administraţie persoanele care:

a) sînt rude sau afini atît între ei, cît şi cu Preşedintele Republicii Moldova, cu Preşedintele Parlamentului, cu Prim-ministrul, cu Guvernatorul Băncii Naţionale;

b) au antecedente penale;

c) desfăşoară orice alt tip de activitate remunerată, cu excepţia activităţilor ştiinţifice, didactice şi de creaţie;

d) sînt membri ai consiliilor de administraţie, consiliilor de directori, comitetelor de conducere, comisiilor de revizie şi ai altor organe de conducere ale persoanelor juridice, care sînt subiecţi ai supravegherii din partea Comisiei Naţionale;

e) posedă mai mult de 0,5% din acţiuni (cote de participare) sau din alte valori mobiliare ale participanţilor profesionişti şi ale emitenţilor;

f) abuzează de atribuţiile lor în scop de publicitate.

(4) Sînt incompatibile cu calitatea de angajat al Comisiei Naţionale persoanele care:

a) desfăşoară orice alt tip de activitate remunerată, cu excepţia activităţilor ştiinţifice, didactice, de creaţie şi a celor prevăzute de legislaţie şi/sau de regulamentul propriu;

b) sînt membri ai consiliilor de supraveghere, consiliilor de directori, comitetelor de conducere, comisiilor de cenzori şi ai altor organe de conducere ale persoanelor juridice, care sînt subiecţi ai supravegherii din partea Comisiei Naţionale;

c) posedă mai mult de 0,5% din acţiuni (cote de participare) sau din alte valori mobiliare ale participanţilor profesionişti şi ale emitenţilor;

d) abuzează de atribuţiile lor în scop de publicitate.

[Art.27 modificat prin Legea nr.225 din 15.12.2017, în vigoare 29.12.2017]

[Art.27 modificat prin Legea nr.134 din 17.06.2016, în vigoare 01.08.2016]

 

Art.28. – (1) Membrii Consiliului de administraţie şi angajaţii Comisiei Naţionale poartă răspundere administrativă sau penală pentru încălcarea prevederilor art.27.

(2) Comisia Naţională, membrii organelor de conducere ale Comisiei Naţionale şi personalul acesteia nu răspund civil, administrativ sau penal pentru actele sau faptele îndeplinite ori pentru omisiunea îndeplinirii unor acte sau fapte în exercitarea atribuţiilor conferite prin lege Comisiei Naţionale, inclusiv pentru efectuarea operaţiunilor interne circumscrise exercitării acestor atribuţii, cu excepţia cazurilor în care instanţele judecătoreşti constată îndeplinirea sau omisiunea îndeplinirii de către aceste persoane, cu rea-credinţă sau din neglijenţă, a oricărui act sau fapt legat de exercitarea atribuţiilor Comisiei Naţionale, care a cauzat prejudicii unor terţi.

[Art.28 modificat prin Legea nr.62 din 08.04.2016, în vigoare 06.05.2016]

 

Art.29. – Membrii Consiliului de administraţie şi angajaţii împuterniciţi ai Comisiei Naţionale au dreptul să le ceară participanţilor la piaţa financiară nebancară să prezinte Comisiei Naţionale orice documente şi explicaţii orale şi în scris necesare la exercitarea atribuţiilor de control.

 

Art.30. – Membrii Consiliului de administraţie şi angajaţii Comisiei Naţionale nu au dreptul să transmită împuternicirile lor altor persoane.

 

Capitolul VI

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Art.31. – Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Dumitru DIACOV

 

Chişinău, 12 noiembrie 1998.
Nr.192-XIV.

 

_________________________

* Republicată în temeiul art.III al Legii nr.129-XVI din 7 iunie 2007 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.94-97, art.416.

Modificată şi completată prin legile Republicii Moldova:

1) Legea nr.1141-XIV din 14.07.2000 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.106-108, art.763;

2) Legea nr.808-XV din 05.02.2002 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.36-38, art.216;

3) Legea nr.240-XV din 13.06.2003 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.138-140, art.557;

4) Legea nr.321-XV din 18.07.2003 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.170-172, art.707;

5) Legea nr.136-XV din 06.05.2004 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.91-95, art.482;

6) Legea nr.129-XVI din 07.06.2007 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.94-97, art.416.