L E G E
privind instituirea unor măsuri de susţinere a activităţii
de întreprinzător şi modificarea unor acte normative
nr. 60 din 23.04.2020
Monitorul Oficial nr.108-109/186 din 25.04.2020
* * *
Notă: În textul actelor normative adoptate de Parlament:
cuvintele „limba moldovenească”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „limba română” la forma gramaticală corespunzătoare;
cuvintele „limba de stat”, „limba oficială” şi „limba maternă”, la orice formă gramaticală, în cazul în care se are în vedere limba de stat a Republicii Moldova, se substituie cu cuvintele „limba română” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.52 din 16.03.2023, în vigoare 24.03.2023
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Art.I. – În vederea susţinerii angajaţilor şi a angajatorilor în condiţiile efectelor economice ale situaţiei epidemiologice (COVID-19), precum şi a producătorilor agricoli afectaţi de calamităţile naturale, se instituie Programul de subvenţionare a dobânzilor şi Programul de rambursare a TVA.
În sensul art.I şi I1, producători agricoli afectaţi de calamităţile naturale sunt consideraţi agenţii economici care au suportat pierderi ale producţiei agricole de peste 50%, pe o suprafaţă de minim 30% din totalul terenurilor deţinute în folosinţă şi/sau posesie, ca urmare a calamităţilor naturale produse în anul 2020, determinate conform actelor de constatare aprobate de către comisiile pentru situaţii excepţionale.
[Art.I modificat prin Legea nr.176 din 11.09.2020, în vigoare 23.09.2020]
Capitolul I
PROGRAMUL DE SUBVENŢIONARE A DOBÂNZILOR
Articolul 1. Subiecţii Programului de subvenţionare a dobânzilor
Subiecţi ai Programului de subvenţionare a dobânzilor sunt:
a) întreprinderile care îndeplinesc criteriile stabilite pentru Programul de subvenţionare a dobânzilor şi care obţin credite bancare şi/sau nebancare conform prevederilor prezentului capitol;
b) creditorul – bancă licenţiată de Banca Naţională a Moldovei conform legislaţiei şi/sau organizaţie de creditare nebancară, înregistrată de Comisia Naţională a Pieţei Financiare în Registrul organizaţiilor de creditare nebancară autorizate;
c) finanţatorul – Guvernul, prin intermediul Ministerului Finanţelor, care deleagă Serviciului Fiscal de Stat competenţa de a subvenţiona dobânda la creditele bancare şi/sau nebancare acordate, conform prevederilor prezentului capitol.
[Art.1 modificat prin Legea nr.102 din 18.06.2020, în vigoare 01.07.2020]
Articolul 2. Beneficiarii Programului de subvenţionare a dobânzilor
Beneficiari ai Programului de subvenţionare a dobânzilor sunt:
a) întreprinderile ce au contractat credite în perioada 1 mai 2020–31 decembrie 2020;
b) producătorii agricoli afectaţi de calamităţile naturale care au contractat credite bancare, indiferent de data contractării acestora.
[Art.2 în redacţia Legii nr.176 din 11.09.2020, în vigoare 23.09.2020]
Articolul 3. Creditorii
(1) Orice organizaţie de creditare nebancară autorizată din Republica Moldova poate acorda credite pentru beneficiarii Programului de subvenţionare a dobânzilor.
(2) Orice bancă licenţiată din Republica Moldova poate acorda credite pentru beneficiarii Programului de subvenţionare a dobânzilor.
[Art.3 modificat prin Legea nr.102 din 18.06.2020, în vigoare 01.07.2020]
Articolul 4. Condiţiile Programului de subvenţionare a dobânzilor
(1) Mărimea subvenţiei lunare acordate beneficiarilor constituie suma dobânzii lunare achitate pentru creditele contractate în cadrul Programului de subvenţionare a dobânzilor.
(2) Valoarea maximă a creditului/a creditelor pentru care se acordă subvenţia constituie suma cumulativă a plăţilor salariale declarate de beneficiari la Serviciul Fiscal de Stat pentru lunile septembrie 2019–februarie 2020 (în continuare – sumă cumulativă a plăţilor salariale).
(3) În cazul în care suma creditului depăşeşte suma cumulativă a plăţilor salariale, subvenţia se acordă în mărimea sumei dobânzii aferente părţii de credit egală cu suma cumulativă a plăţilor salariale menţionate la alin.(2).
(4) Rata maximă a dobânzii nominale anuale ce urmează a fi subvenţionată constituie 8,76% în monedă naţională şi 4,40% în valută străină.
(5) Achitarea subvenţiei se efectuează în baza cererii beneficiarului subvenţiei, depusă la Serviciul Fiscal de Stat. Cererea de acordare a subvenţiei aferente sumei dobânzii achitate se depune pentru fiecare lună calendaristică separat sau cumulativ pe mai multe luni aferente perioadei de aplicare a Programului de subvenţionare a dobânzilor.
(6) Cererea se depune până la sfârşitul lunii următoare celei în care programul se finalizează.
(7) Cererile depuse după termenul prevăzut la alin.(6) nu se examinează.
(8) Acordarea subvenţiei se efectuează de către Serviciul Fiscal de Stat şi Trezoreria de Stat în termen de 5 zile lucrătoare de la data depunerii cererii, din care:
- 3 zile – pentru examinarea cererii şi a documentelor aferente acesteia şi pentru adoptarea deciziei de acordare a subvenţiei de către Serviciul Fiscal de Stat;
- o zi – pentru întocmirea documentelor de plată şi transmiterea acestora de către Serviciul Fiscal de Stat spre executare Trezoreriei de Stat;
- o zi – pentru achitarea subvenţiei de către Trezoreria de Stat.
(9) Schimbul de informaţii între creditori şi Serviciul Fiscal de Stat în vederea realizării Programului de subvenţionare a dobânzilor se realizează în modul stabilit de Serviciul Fiscal de Stat.
(10) Nu se subvenţionează dobânda la creditele ce fac obiectul sprijinului acordat de către Agenţia de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură în cadrul submăsurii „Stimularea creditării producătorilor agricoli de către băncile comerciale şi instituţiile financiare nebancare”.
[Art.4 completat prin Legea nr.176 din 11.09.2020, în vigoare 23.09.2020]
[Art.4 modificat prin Legea nr.102 din 18.06.2020, în vigoare 01.07.2020]
Articolul 5. Perioada de acordare a subvenţiei
Achitarea subvenţiei conform prevederilor prezentului capitol se efectuează pentru dobânzile achitate până în luna decembrie 2020 inclusiv. Pentru producătorii agricoli afectaţi de calamităţile naturale, achitarea subvenţiei se efectuează pentru dobânzile achitate începând cu 1 mai 2020 şi până în luna decembrie 2020 inclusiv.
[Art.5 completat prin Legea nr.176 din 11.09.2020, în vigoare 23.09.2020]
Articolul 6. Impozitarea subvenţiei
Suma subvenţiilor primite conform prezentei legi constituie sursă de venit neimpozabil cu impozitul pe venit.
Articolul 7. Modul de acordare a subvenţiei
Modul de acordare a subvenţiei prevăzute de prezentul capitol se stabileşte de către Ministerul Finanţelor.
Capitolul II
PROGRAMUL DE RAMBURSARE A TVA
Articolul 8. Subiecţii Programului de rambursare a TVA
Subiecţi ai Programului de rambursare a TVA sunt întreprinderile înregistrate în calitate de contribuabili ai TVA şi care înregistrează sumele TVA spre deducere în perioada ulterioară.
Articolul 9. Condiţiile Programului de rambursare a TVA
(1) Subiecţii Programului de rambursare a TVA au dreptul la rambursarea sumei TVA spre deducere în perioada ulterioară în condiţiile prevederilor prezentului capitol.
(2) Suma rambursării TVA va constitui mărimea minimă dintre următoarele sume:
a) suma TVA spre deducere în perioada ulterioară, înregistrată pentru ultima perioadă fiscală privind TVA;
b) suma achitată a impozitului pe venit, a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii datorate de angajator, a contribuţiilor individuale de asigurări sociale de stat obligatorii şi a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în formă de contribuţie procentuală datorate de angajator şi salariat pentru perioada fiscală şi/sau perioadele fiscale ce corespund perioadei Programului de rambursare a TVA prevăzute la art.11; pentru producătorii agricoli afectaţi de calamităţile naturale – cumulul sumei impozitului funciar pentru terenurile cu destinaţie agricolă, calculat şi declarat pentru anul 2020, diminuat cu suma reducerilor, în cazul achitării impozitului respectiv până la data de 30 iunie a anului fiscal, şi al sumei calculate şi declarate a impozitului pe venit, a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii datorate de angajator, a contribuţiilor individuale de asigurări sociale de stat obligatorii şi a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în formă de contribuţie procentuală datorate de angajator şi salariat pentru perioada fiscală şi/sau perioadele fiscale ce corespund perioadei Programului de rambursare a TVA prevăzute la art.11;
[Lit.c) alin.(2) art.9 abrogată prin Legea nr.102 din 18.06.2020, în vigoare 01.07.2020]
d) începând cu 1 ianuarie 2021 pentru producătorii agricoli afectaţi de calamităţile naturale – cumulul sumei impozitului funciar pentru terenurile cu destinaţie agricolă achitat pentru anul 2021 şi al sumei achitate a impozitului pe venit din salariu, a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii datorate de angajator, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală datorate de angajat pentru perioada fiscală şi/sau perioadele fiscale ce corespund perioadei Programului de rambursare a TVA prevăzute la art.11.
(3) Suma cumulativă a rambursării pe perioada Programului de rambursare a TVA nu va depăşi suma TVA destinată perioadei ulterioare, reflectată în declaraţia privind TVA pentru perioada fiscală decembrie 2019.
(31) Prin derogare de la prevederile alin.(3), pentru producătorii agricoli afectaţi de calamităţile naturale, suma cumulativă a rambursării pentru perioadele fiscale ianuarie–septembrie 2021 nu va depăşi suma TVA destinată perioadei ulterioare, reflectată în declaraţia privind TVA pentru perioada fiscală decembrie 2020.
(4) Suma TVA destinată perioadei ulterioare se va diminua cu suma TVA rambursată.
(5) Suma TVA destinată perioadei ulterioare se determină în baza declaraţiei privind TVA.
[Art.9 completat prin Legea nr.257 din 16.12.2020, în vigoare 01.01.2021]
[Art.9 modificat prin Legea nr.176 din 11.09.2020, în vigoare 23.09.2020]
[Art.9 modificat prin Legea nr.102 din 18.06.2020, în vigoare 01.07.2020]
Articolul 10. Termenul de rambursare a TVA
(1) Rambursarea TVA se efectuează în baza cererii subiectului programului, depusă la Serviciul Fiscal de Stat.
(2) Cererea se depune după prezentarea dării de seamă, achitarea impozitului pe venit, a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii datorate de angajator, a contribuţiilor individuale de asigurări sociale de stat obligatorii şi a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în formă de contribuţie procentuală datorate de angajator şi salariat şi prezentarea declaraţiei privind TVA.
(3) Rambursarea sumei TVA se efectuează de către Serviciul Fiscal de Stat şi Trezoreria de Stat în termen de 25 de zile lucrătoare de la data depunerii cererii, din care:
- 20 de zile – pentru efectuarea controlului şi adoptarea deciziei de rambursare a TVA de către Serviciul Fiscal de Stat;
- 3 zile – pentru întocmirea documentelor de plată şi transmiterea acestora de către Serviciul Fiscal de Stat spre executare Trezoreriei de Stat;
- 2 zile – pentru achitarea rambursării de către Trezoreria de Stat.
(4) Prin derogare de la prevederile alin.(3), pentru producătorii agricoli afectaţi de calamităţile naturale, rambursarea sumei TVA se efectuează de către Serviciul Fiscal de Stat şi Trezoreria de Stat în termen de 15 zile lucrătoare de la data depunerii cererii, din care:
– 12 zile – pentru efectuarea controlului şi adoptarea deciziei de rambursare a TVA de către Serviciul Fiscal de Stat;
– 2 zile – pentru întocmirea documentelor de plată şi transmiterea acestora de către Serviciul Fiscal de Stat spre executare Trezoreriei de Stat;
– o zi – pentru achitarea rambursării de către Trezoreria de Stat.
[Art.10 modificat prin Legea nr.176 din 11.09.2020, în vigoare 23.09.2020]
Articolul 11. Perioada Programului de rambursare a TVA
Rambursarea TVA conform prezentului capitol se efectuează pentru perioadele începând cu luna ridicării stării de urgenţă şi până în luna decembrie 2020 inclusiv, iar pentru producătorii agricoli afectaţi de calamităţile naturale – până la 30 septembrie 2021.
[Art.11 completat prin Legea nr.257 din 16.12.2020, în vigoare 01.01.2021]
Articolul 12. Modul de rambursare a TVA
Modul de rambursare a TVA prevăzute de prezentul capitol se stabileşte de către Ministerul Finanţelor.
[Art.12 modificat prin Legea nr.102 din 18.06.2020, în vigoare 01.07.2020]
Art.I1. – (1) Se instituie moratoriu, până la data de 31 decembrie 2020, asupra controalelor fiscale, planificate şi inopinate, efectuate la faţa locului, la sediile, locurile de desfăşurare a activităţii sau de aflare/păstrare a bunurilor producătorilor agricoli afectaţi de calamităţile naturale.
(2) Moratoriul nu se aplică:
a) controlului efectuat în legătură cu restituirea/rambursarea impozitelor, taxelor şi altor plăţi de la bugetul public naţional;
b) controlului necesar pentru concretizarea cuantumului creanţelor statului, în cadrul procesului de insolvabilitate sau de lichidare a persoanelor fizice sau juridice care desfăşoară activitate de întreprinzător.
(3) Controlul fiscal la sediile, locurile de desfăşurare a activităţii sau de aflare/păstrare a bunurilor producătorilor agricoli afectaţi de calamităţile naturale, iniţiat până la intrarea în vigoare a prezentei legi, se finalizează în ordinea general stabilită. Rezultatele controlului fiscal se examinează în modul stabilit de legislaţie.
[Art.I1 introdus prin Legea nr.176 din 11.09.2020, în vigoare 23.09.2020]
Art.II. – Codul fiscal nr.1163/1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 5, punctul 38) se completează cu textul „ , precum şi organizarea de către autorităţi şi instituţii publice a acestor activităţi în alt scop decât cel de promovare a vânzărilor”.
2. La articolul 12 punctul 14), cuvintele „sau la automatele de joc” se substituie cu textul „ , la automatele de joc, la pariuri pentru competiţiile/evenimentele sportive sau la jocurile de noroc organizate prin intermediul reţelelor de comunicaţii electronice”.
3. La articolul 19 litera d), cuvintele „rata dobânzii aplicată” se substituie cu cuvintele „rata medie ponderată a dobânzilor aplicate”.
4. La articolul 20, litera u1) se abrogă.
5. La articolul 36, alineatul (4) se abrogă.
6. La articolul 793:
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Pentru aplicarea prevederilor tratatelor internaţionale, persoana fizică nerezidentă are obligaţia de a prezenta plătitorului de venit, până la data achitării venitului, certificatul de rezidenţă pe suport de hârtie în original şi/sau în formă electronică, eliberat de autoritatea competentă din statul său de rezidenţă. Persoana juridică nerezidentă, pentru a-şi confirma rezidenţa, prezintă plătitorului de venit copia certificatului de rezidenţă sau a documentului ce atestă înregistrarea acesteia în ţara sa de rezidenţă, sau a extrasului de pe pagina web oficială a autorităţii din statul de rezidenţă ce atestă rezidenţa fiscală ori înregistrarea persoanei juridice. Documentul ce atestă rezidenţa emis într-o limbă străină se prezintă plătitorului de venit cu traducere în limba română, cu excepţia celui emis în limba engleză sau în limba rusă. Certificatul de rezidenţă emis pentru o perioadă fiscală este aplicabil şi pe perioada primelor 60 de zile ale perioadei fiscale următoare. În cazul în care certificatul de rezidenţă nu a fost prezentat pentru anul calendaristic respectiv, se vor aplica prevederile legislaţiei fiscale din Republica Moldova.”
la alineatul (3), cuvintele „certificatului de rezidenţă” se substituie cu textul „documentului de atestare a rezidenţei prevăzut la alin.(2)”.
7. La articolul 901 alineatul (33) liniuţa întâi, textul „sportive, în partea” se substituie cu cuvintele „sportive în partea”.
8. La articolul 92 alineatul (3), cuvintele „în care valoarea câştigurilor” se substituie cu cuvintele „în care valoarea fiecărui câştig”.
9. Articolul 93 se completează cu punctul 21) cu următorul cuprins:
„21) Servicii conexe – servicii care, cumulativ, asigură furnizarea unui cadru adecvat ce permite consumul alimentelor, servirea alimentelor, furnizarea/punerea la dispoziţie de personal de servire, de bucătari sau de personal pentru curăţenie, punerea la dispoziţie a veselei, a tacâmurilor, punerea la dispoziţie a unui mobilier adecvat consumului alimentelor, cum sunt mesele şi scaunele, curăţarea sau debarasarea meselor, consultanţă individuală privind alegerea alimentelor, consilierea clienţilor cu privire la compoziţia şi cantitatea bucatelor pentru anumite evenimente. Punerea la dispoziţie a unor elemente de mobilier într-o zonă a cărei destinaţie principală nu este facilitarea consumului de alimente nu constituie un element de natură a încadra operaţiunea drept prestare de servicii conexe.”
10. La articolul 94 litera e), după cuvintele „în proces de insolvabilitate” se introduce textul „ , cu excepţia celor în procedură de restructurare şi realizare a planului,”.
11. Articolul 95:
la alineatul (1) litera e), după cuvintele „în proces de insolvabilitate” se introduce textul „ , cu excepţia celor în procedură de restructurare şi realizare a planului,”;
la alineatul (2) litera g), după cuvântul „livrarea” se introduce textul „către persoanele juridice şi fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător, inclusiv persoanele care desfăşoară activitate profesională potrivit legislaţiei, a”, iar după cuvântul „insolvabilitate” – textul „ , cu excepţia celor în procedură de restructurare şi realizare a planului,”.
12. La articolul 96, litera b) se completează cu două liniuţe cu următorul cuprins:
„- 15% – la serviciile de cazare, indiferent de categoria de confort, în hotel, hotel-apartament, motel, vilă turistică, bungalou, pensiune turistică, pensiune agroturistică, camping, sat de vacanţă sau tabără de vacanţă, care se atribuie la secţiunea I a Clasificatorului activităţilor din economia Moldovei;
- 15% – la produsele alimentare şi/sau băuturi, cu excepţia producţiei alcoolice, preparate sau nepreparate, pentru consumul uman, însoţite de servicii conexe care să permită consumul imediat al acestora, realizate în cadrul activităţilor care se atribuie la secţiunea I a Clasificatorului activităţilor din economia Moldovei.”
13. Codul se completează cu articolul 1015 cu următorul cuprins:
„Articolul 1015. Restituirea TVA pentru procurările de mărfuri şi/sau servicii destinate folosinţei oficiale de către misiunile diplomatice, oficiile consulare şi reprezentanţele organizaţiilor internaţionale acreditate în Republica Moldova
(1) Sumele TVA aferente procurărilor de mărfuri şi/sau servicii destinate folosinţei oficiale de către misiunile diplomatice, oficiile consulare şi reprezentanţele organizaţiilor internaţionale acreditate în Republica Moldova, destinate uzului sau consumului personal de către membrii personalului acestor misiuni diplomatice, oficii consulare sau al reprezentanţelor organizaţiilor internaţionale, precum şi de către membrii familiilor lor care locuiesc împreună cu aceştia, se restituie în modul stabilit de Guvern. În cazul consumului personal de către membrii personalului şi membrii familiilor acestora, suma lunară maximă a procurărilor, inclusiv TVA, pentru care se acordă restituirea nu va depăşi 2 salarii medii lunare pe economie prognozate pe anul respectiv.
(2) Prevederile alin.(1) nu se aplică cetăţenilor Republicii Moldova, precum şi cetăţenilor străini sau apatrizilor cu reşedinţa permanentă în Republica Moldova.”
14. Articolul 102:
la alineatul (4), cuvintele „până la un semn după virgulă” se substituie cu cuvintele „până la două semne după virgulă”;
la alineatul (10), litera c) se abrogă.
15. Articolul 103:
la alineatul (1) punctul 20), după textul „precum şi serviciile de editare a producţiei de carte şi a publicaţiilor periodice,” se introduce textul „serviciile privind dreptul de autor şi alte drepturi conexe utilizate la producţia de carte,”;
articolul se completează cu alineatele (911) şi (912) cu următorul cuprins:
„(911) Se scutesc de TVA fără drept de deducere mărfurile consumabile importate de echipele/modulele internaţionale de intervenţie care participă la exerciţiile internaţionale de management al consecinţelor situaţiilor excepţionale ce se desfăşoară pe teritoriul Republicii Moldova, destinate uzului sau consumului exclusiv al echipelor/modulelor internaţionale de intervenţie. Lista mărfurilor consumabile se aprobă de Ministerul Afacerilor Interne şi se prezintă Serviciului Vamal.
(912) În baza principiului reciprocităţii, se scuteşte de TVA fără drept de deducere introducerea mărfurilor destinate folosinţei oficiale de către misiunile diplomatice şi oficiile consulare acreditate în Republica Moldova, de către reprezentanţele organizaţiilor internaţionale acreditate în Republica Moldova, destinate uzului sau consumului personal de către membrii personalului acestor misiuni diplomatice şi oficii consulare sau al reprezentanţelor organizaţiilor internaţionale, precum şi de către membrii familiilor lor care locuiesc împreună cu aceştia, cu excepţia cetăţenilor Republicii Moldova, precum şi a cetăţenilor străini sau apatrizilor cu reşedinţa permanentă în Republica Moldova.”
16. La articolul 104, litera c) se abrogă.
17. Articolul 124:
se completează cu alineatul (23) cu următorul cuprins:
„(23) Accizele nu se achită pentru mărfurile consumabile importate de echipele/modulele internaţionale de intervenţie care participă la exerciţiile internaţionale de management al consecinţelor situaţiilor excepţionale ce se desfăşoară pe teritoriul Republicii Moldova, destinate uzului sau consumului exclusiv al echipelor/modulelor internaţionale de intervenţie. Lista mărfurilor consumabile se aprobă de Ministerul Afacerilor Interne şi se prezintă Serviciului Vamal.”
la alineatul (9), textul „la plasarea lor sub destinaţia vamală magazin duty-free amplasat în zona plecării de pe teritoriul Republicii Moldova,” se exclude;
la alineatul (111), cuvintele „valoarea în vamă” se substituie cu cuvintele „valoarea intrinsecă”, iar cuvintele „valoarea lor în vamă” – cu cuvintele „valoarea lor intrinsecă”.
18. La articolul 125 alineatul (3), textul „amplasate în zona plecării de pe teritoriul Republicii Moldova, în barurile şi restaurantele duty-free” se exclude.
19. La articolul 133 alineatul (2), punctul 34) va avea următorul cuprins:
„34) organizează campanii promoţionale, inclusiv prin concursuri, extrageri şi loterii, cu stimularea din surse bugetare a contribuabililor care, direct sau indirect, au participat la îmbunătăţirea procesului de administrare fiscală, la majorarea încasărilor la bugetul public naţional şi/sau au utilizat modalităţi de achitare ce contribuie la majorarea nivelului de transparenţă a activităţii economice. Organizarea acestora se efectuează în modul stabilit de Guvern;”.
20. La articolul 199 alineatul (5), cuvintele „Serviciul Fiscal de Stat este în drept să comercializeze bunurile sechestrate” se substituie cu textul „bunurile se comercializează în modul prevăzut la art.203”, iar enunţul al doilea se exclude.
21. La articolul 300, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Sistemul taxelor pentru resursele naturale reglementate de prezentul titlu include:
a) taxa pentru apă;
b) taxa pentru extragerea mineralelor utile;
c) taxa pentru folosirea subsolului.”
22. La articolul 301 alineatul (1), după cuvintele „bugetul local” se introduc cuvintele „de nivelul al doilea”.
23. Capitolele 3 şi 4 din titlul VIII vor avea următorul cuprins:
„Capitolul 3
TAXA PENTRU EXTRAGEREA MINERALELOR UTILE
Articolul 307. Subiecţii impunerii
Subiecţi ai impunerii sunt beneficiarii subsolului – persoanele fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător şi persoanele juridice care efectuează extragerea mineralelor utile.
Articolul 308. Obiectul impunerii şi baza impozabilă
Obiectul impunerii şi baza impozabilă constituie volumul mineralelor utile extrase în perioada fiscală.
Articolul 309. Cotele impunerii
Cotele taxei se stabilesc potrivit anexei nr.2 la prezentul titlu.
Articolul 310. Modul de calculare a taxei
(1) Taxa se calculează de către subiectul impunerii de sine stătător, trimestrial, pornind de la volumul mineralului util extras şi cota corespunzătoare de impunere.
(2) În calcularea taxei nu se include volumul pierderilor suportate în procesul de extracţie a mineralului util şi al pierderilor tehnologice în pilonii de protecţie şi tavanul excavaţiilor miniere subterane care, conform proiectului, asigură securitatea oamenilor şi exclud prăbuşirea suprafeţei terestre.
Capitolul 4
TAXA PENTRU FOLOSIREA SUBSOLULUI
Articolul 311. Subiecţii impunerii
Subiecţi ai impunerii sunt beneficiarii subsolului – persoanele fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător şi persoanele juridice care folosesc subsolul.
Articolul 312. Obiectul impunerii şi baza impozabilă
(1) Obiect al impunerii îl constituie spaţiile subterane folosite în scopul construcţiei obiectivelor subterane, precum şi construcţiile subterane exploatate de către subiecţii impunerii.
(2) Baza impozabilă o constituie:
a) valoarea contractuală (de deviz) a lucrărilor de construcţie a obiectivelor subterane;
b) valoarea contabilă a construcţiilor subterane.
Articolul 313. Cota impunerii
Cota taxei se stabileşte în mărime de:
a) 3% din valoarea contractuală (de deviz) a lucrărilor de construcţie a obiectivelor subterane;
b) 0,2% din valoarea contabilă a construcţiilor subterane.
Articolul 314. Modul de calculare şi achitare a taxei
(1) În cazul construcţiei obiectivelor subterane, taxa se calculează de către subiectul impunerii de sine stătător, pornind de la valoarea contractuală (de deviz) a lucrărilor de construcţie a obiectivelor subterane şi cota corespunzătoare de impunere. Taxa se achită până la iniţierea lucrărilor de construcţie.
(2) În cazul exploatării construcţiilor subterane, taxa se calculează de către subiectul impunerii de sine stătător, trimestrial, pornind de la valoarea contabilă a construcţiilor subterane şi cota corespunzătoare de impunere.
(3) În cazul exploatării construcţiilor subterane, taxa se calculează de către subiectul impunerii pornind de la valoarea contabilă a construcţiilor subterane conform situaţiei din 1 ianuarie a anului în curs, iar în cazul construcţiilor subterane dobândite de către subiectul impunerii în cursul anului – pornind de la valoarea contabilă la data dobândirii acestora.”
24. Capitolele 5, 6, 7 şi 8 din titlul VIII se abrogă.
25. Anexa nr.2 la titlul VIII va avea următorul cuprins:
„Anexa nr.2
Cotele taxelor pentru extragerea mineralelor utile
| |||
Nr. crt. | Categoria şi tipul mineralului util | Unitatea de măsură | Cota taxei per unitate de măsură, lei |
1 | Argilă bentonitică | tonă | 7 |
2 | Calcar pentru producerea varului | m3 | 4 |
3 | Calcar silicios | tonă | 4 |
4 | Gaz combustibil (liber, dizolvat în petrol) | m3 | 50 |
5 | Ghips | tonă | 7 |
6 | Roci de nisip şi prundiş | m3 | 4 |
7 | Materiale de formare (nisip, argilă) | tonă | 6 |
8 | Calcar pentru industria de zahăr | tonă | 4 |
9 | Materie primă silicioasă (diatomit, tripoli) | m3 | 4 |
10 | Materie primă pentru ceramică (argilă, argilă nisipoasă) | m3 | 6 |
11 | Materie primă pentru ciment (calcar, argilă) | tonă | 4 |
12 | Materie primă pentru producerea cărămizii şi ţiglei (argilă, argilă nisipoasă, nisip degresant) | m3 | 5 |
13 | Materie primă pentru producerea sticlei (nisip) | tonă | 5 |
14 | Materie primă de cheramzit (argilă, argilit) | m3 | 5 |
15 | Nisip pentru produse de silicat | m3 | 5 |
16 | Petrol (rezerve geologice şi extractibile) | tonă | 50 |
17 | Piatră de construcţie (calcar, gresie, granit) | m3 | 5 |
18 | Piatră naturală de faţadă (calcar, gresie) | m3 | 16 |
19 | Calcar pentru tăierea blocurilor pentru pereţi | m3 | 7” |
26. Anexa nr.3 la titlul VIII se abrogă.
27. Articolul 345 se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:
„(3) Nu constituie obiect al impunerii autovehiculele din dotarea echipelor/modulelor internaţionale de intervenţie care participă la desfăşurarea exerciţiilor internaţionale de management al consecinţelor situaţiilor excepţionale, acordă asistenţă internaţională pentru lichidarea consecinţelor situaţiilor excepţionale produse pe teritoriul Republicii Moldova sau pe teritoriile altor state.”
Art.III. – Legea nr.1380/1997 cu privire la tariful vamal (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 1 ianuarie 2007), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 28 se completează cu litera x1) cu următorul cuprins:
„x1) mărfurile consumabile importate de echipele/modulele internaţionale de intervenţie care participă la exerciţiile internaţionale de management al consecinţelor situaţiilor excepţionale ce se desfăşoară pe teritoriul Republicii Moldova, destinate uzului sau consumului exclusiv al echipelor/modulelor internaţionale de intervenţie. Lista mărfurilor consumabile se aprobă de Ministerul Afacerilor Interne şi se prezintă Serviciului Vamal;”.
2. Nota la anexa nr.2 se completează cu punctele 13 şi 14 cu următorul cuprins:
„13. Taxa pentru efectuarea procedurilor vamale nu se percepe pentru mărfurile consumabile importate de echipele/modulele internaţionale de intervenţie care participă la exerciţiile internaţionale de management al consecinţelor situaţiilor excepţionale ce se desfăşoară pe teritoriul Republicii Moldova, destinate uzului sau consumului exclusiv al echipelor/modulelor internaţionale de intervenţie. Lista mărfurilor consumabile se aprobă de Ministerul Afacerilor Interne şi se prezintă Serviciului Vamal.
14. Taxa pentru efectuarea procedurilor vamale nu se percepe pentru mărfurile importate sau exportate de către persoane juridice în scopuri necomerciale şi a căror valoare intrinsecă nu depăşeşte 100 de euro.”
Art.IV. – Anexa nr.1 la Legea nr.156/1998 privind sistemul public de pensii (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.42–44, art.247), cu modificările ulterioare, va avea următorul cuprins:
„Anexa nr.1
Formula de calcul
al venitului mediu lunar asigurat valorizat
Venitul mediu lunar asigurat valorizat se calculează după formula:
unde:
Vav – venitul mediu lunar asigurat valorizat;
coni – suma contribuţiilor de asigurări sociale plătite pentru perioada i de cotizare. Pentru perioada de până la 1 ianuarie 2021 se va lua în calcul suma contribuţiilor individuale plătite;
Ci – cota de contribuţie de asigurări sociale stabilită în perioada i de cotizare. Pentru perioada de până la 1 ianuarie 2021 se va lua în calcul cota de contribuţie individuală stabilită;
Kvi – coeficientul de valorizare a venitului asigurat;
n – numărul lunilor pentru care s-au calculat şi s-au achitat contribuţiile.”
Art.V. – Legea nr.1585/1998 cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.38–39, art.280), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 4:
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Asiguratul este persoana fizică obligată prin lege să-şi asigure riscul propriu de a se îmbolnăvi sau persoana juridică obligată prin lege să asigure riscul de îmbolnăvire al altor categorii de persoane a căror asigurare este de competenţa sa, cu excepţia persoanelor angajate.”
la alineatul (3), cuvântul „angajatorul” se substituie cu textul „însăşi persoana angajată, inclusiv persoana fizică, alta decât cea angajată prin contract individual de muncă”.
2. Articolul 5:
la alineatul (1) litera d), cuvintele „persoanele fizice şi juridice au” se substituie cu cuvintele „asiguratul are”;
la alineatul (2), cuvintele „angajatorilor şi ale” se exclud.
3. Articolul 10:
la alineatul (2), litera e) se abrogă;
articolul se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:
„(3) Angajatorul este obligat să prezinte Serviciului Fiscal de Stat informaţia aferentă raporturilor de muncă pentru stabilirea drepturilor sociale şi medicale, potrivit formei şi modului aprobate de Ministerul Finanţelor, în termen de până la 10 zile lucrătoare de la data angajării sau a modificării/încetării raporturilor de muncă, a emiterii ordinului de acordare a concediului de îngrijire a copilului sau a concediului paternal.”
4. La articolul 16, alineatul (21) se abrogă.
5. La articolul 17 alineatul (5), cuvintele „angajatorului şi” se exclud.
Art.VI. – Legea nr.489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.1–4, art.2), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 1:
în noţiunea „asigurat”, cuvintele „avînd obligaţia de a plăti” se substituie cu cuvintele „pentru care plătitorii contribuţiilor la bugetul asigurărilor sociale de stat plătesc”;
în noţiunea „contribuţie de asigurări sociale”, cuvintele „participant la sistemul public de asigurări sociale” se substituie cu cuvintele „plătitorul contribuţiilor la bugetul asigurărilor sociale de stat”;
noţiunea „declaraţie de asigurare” se abrogă;
după noţiunea „indemnizaţie pentru creşterea copilului până la împlinirea vârstei de 3 ani” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:
„plătitorul contribuţiilor la bugetul asigurărilor sociale de stat – persoană care, conform legislaţiei privind sistemul public de asigurări sociale de stat, este obligată să calculeze şi să achite la bugetul asigurărilor sociale de stat contribuţii de asigurări sociale, majorări de întârziere şi amenzi;”.
2. Articolul 4:
la punctul 3), textul „realizează un venit anual echivalent cu cel puţin 4 salarii medii lunare pe economie şi” se exclude;
la punctul 4), textul „realizează un venit anual echivalent cu cel puţin 3 salarii medii lunare pe economie şi” se exclude;
punctul 5) se abrogă.
3. Articolul 5:
în denumire, textul „ , declaraţia de asigurare” se exclude;
alineatele (2) şi (3) se abrogă.
4. La articolul 7, alineatul (1) se completează cu cuvintele „calculate şi plătite”.
5. La articolul 8 alineatul (4), textul „a contribuabililor (persoane fizice şi juridice) şi” se exclude.
6. La articolul 9 alineatul (1), cuvintele „persoana a plătit” se substituie cu cuvintele „pentru persoană au fost plătite”.
7. Articolul 17:
alineatul (1):
la litera a), cuvântul „individuale” se exclude;
litera e) se abrogă;
la alineatul (31), textul „pct.1.6” se substituie cu textul „pct.1.5”;
la alineatul (4), cuvântul „individuală” se exclude.
8. Articolul 17 se completează cu alineatul (31) cu următorul cuprins:
„(31) Pentru determinarea faptului dacă persoanele indicate la pct.1.6 din anexa nr.1 desfăşoară activitate în proporţie de cel puţin 95% din activităţile stipulate în grupele 01.1–01.6 din Clasificatorul activităţilor din economia Moldovei se calculează raportul dintre suma venitului obţinut din activităţile respective şi suma venitului din activitatea operaţională înregistrată în evidenţa contabilă. În acest caz, ambii indicatori ce ţin de mărimea venitului obţinut se determină pe perioada de gestiune.”
9. La articolul 19:
alineatele (2), (3) şi (5) se abrogă;
la alineatul (8), textul „şi (2)” se exclude.
10. La articolul 20 alineatul (1), cuvintele „datorate de asiguraţii angajaţi cu contract individual de muncă şi de angajatorul acestora” se exclud.
11. Articolul 21 se abrogă.
12. Articolul 22:
în denumire, cuvintele „datorate de angajatori” se exclud;
la alineatul (1), textul „realizat de asiguraţii cu contract individual de muncă, cu excepţia celor stipulate la alin.(2)” se exclude;
alineatele (2) şi (3) se abrogă.
13. La articolul 25:
alineatele (1) şi (11) se abrogă;
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Plătitorul contribuţiilor la bugetul asigurărilor sociale de stat calculează şi virează lunar contribuţia de asigurări sociale la bugetul asigurărilor sociale de stat.”
14. La articolul 30 alineatul (2) litera b), textul „ , să reţină sau să perceapă de la altă persoană şi să achite” se exclude.
15. Articolul 33 se abrogă.
16. La articolul 36, textul „atît de asigurat, cît şi de angajator sau, după caz, numai de asigurat, în situaţiile prevăzute la art.4 pct.3)-5),” se exclude.
17. La articolul 49 alineatul (1), literele e) şi h) se abrogă.
18. La articolul 55, alineatul (12) se abrogă.
19. La punctul 1.6 din anexa nr.1, cuvintele „în decursul întregului an bugetar exclusiv” se substituie cu textul „în decursul perioadei de gestiune nu mai puţin de 95% din”.
20. Anexa nr.1 va avea următorul cuprins:
„Anexa nr.1
Categoriile de plătitori şi de asiguraţi, tarifele şi termenele de virare a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii
Categoriile de plătitori şi de asiguraţi, tarifele contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii, baza de calcul al acestora şi termenele de virare la bugetul asigurărilor sociale de stat, precum şi tipurile prestaţiilor sociale asigurate se stabilesc după cum urmează:
| |||
Categoriile de plătitori şi de asiguraţi | Tarifele şi baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de stat obligatorii | Termenele de virare a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii | Tipurile prestaţiilor sociale asigurate |
1.1. Angajatorul, persoana juridică sau fizică asimilată angajatorului: – pentru persoanele angajate prin contract individual de muncă, persoanele aflate în raporturi de serviciu în baza actului administrativ ori prin alte tipuri de contracte civile în vederea executării de lucrări sau prestării de servicii, cu excepţia celor specificate la pct.1.2–1.5; – pentru angajaţii şi/sau alte persoane fizice, în baza contractelor civile, în vederea executării de lucrări sau prestării de servicii, în cazul rezidenţilor parcurilor pentru tehnologia informaţiei; – pentru cetăţenii Republicii Moldova angajaţi prin contract în proiecte, în instituţii şi organizaţii internaţionale, indiferent de sursa de finanţare a activităţilor, în cazul în care acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte nu prevăd scutirea de plată a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii; – pentru persoanele care desfăşoară activitate în funcţii elective ori sunt numite în cadrul autorităţilor executive; – pentru judecători, procurori, Avocaţi ai Poporului | 29% la suma salariilor şi recompenselor calculate lunar pentru toţi angajaţii – pentru angajatorii autorităţilor/instituţiilor bugetare şi autorităţilor/instituţiilor publice la autogestiune, cu excepţia instituţiilor de învăţământ superior şi a instituţiilor medico-sanitare 24% la suma salariilor şi recompenselor calculate lunar pentru toţi angajaţii – pentru angajatorii sectorului privat, instituţiilor de învăţământ superior şi ai instituţiilor medico-sanitare | Lunar, până la data de 25 a lunii următoare lunii de gestiune | Toate tipurile de prestaţii de asigurări sociale de stat |
1.2. Angajatorul – pentru persoanele angajate prin contract individual de muncă ori prin alte contracte în vederea executării de lucrări sau prestării de servicii, care activează în condiţii speciale de muncă conform anexei nr.2 | 39% la suma salariilor şi recompenselor calculate lunar pentru toţi angajaţii – pentru angajatorii autorităţilor/instituţiilor bugetare şi autorităţilor/instituţiilor publice la autogestiune, cu excepţia angajatorilor sectorului privat 32% la suma salariilor şi recompenselor calculate lunar pentru toţi angajaţii – pentru angajatorii sectorului privat | Lunar, până la data de 25 a lunii următoare lunii de gestiune | Toate tipurile de prestaţii de asigurări sociale de stat |
1.3. Persoanele care exercită independent profesiunea de medic în una dintre formele de organizare a activităţii profesionale prevăzute de Legea ocrotirii sănătăţii nr.411/1995 | 24% la venitul medicului de familie titular al practicii medicului de familie, determinat în conformitate cu prevederile legislaţiei | Lunar, până la data de 25 a lunii următoare lunii de gestiune | Toate tipurile de prestaţii de asigurări sociale de stat |
1.4. Rezidenţii parcurilor pentru tehnologia informaţiei | În conformitate cu prevederile Legii nr.77/2016 cu privire la parcurile pentru tehnologia informaţiei | Lunar, până la data de 25 a lunii următoare lunii de gestiune | Toate tipurile de prestaţii de asigurări sociale de stat din venitul asigurat prevăzut de Legea nr.77/2016 cu privire la parcurile pentru tehnologia informaţiei |
1.5. Angajatorii din agricultură (persoane fizice şi juridice) care practică în decursul perioadei de gestiune nu mai puţin de 95% din activităţile stipulate în grupele 01.1–01.6 din Clasificatorul activităţilor din economia Moldovei – pentru persoanele angajate prin contract individual de muncă ori prin alte contracte în vederea executării de lucrări sau prestării de servicii: | 24% la suma salariilor şi recompenselor calculate lunar pentru toţi angajaţii | Lunar, până la data de 25 a lunii următoare lunii de gestiune | Toate tipurile de prestaţii de asigurări sociale de stat |
– din mijloacele angajatorului | 18% la suma salariilor şi recompenselor calculate lunar pentru toţi angajaţii | ||
– de la bugetul de stat | 6% la suma salariilor şi recompenselor calculate lunar pentru toţi angajaţii | ||
1.6. Persoanele fizice, cu excepţia pensionarilor, persoanelor cu dizabilităţi, precum şi a persoanelor care se încadrează în categoriile de plătitori prevăzute la pct.1.1–1.5, care se regăsesc în una dintre situaţiile: – fondatori ai întreprinderilor individuale; – notari învestiţi în funcţie în modul stabilit de lege; – executori judecătoreşti învestiţi în funcţie în modul stabilit de lege; – avocaţi care au înregistrată una dintre formele de organizare a activităţii de avocat în condiţiile legii; – administratori autorizaţi care au înregistrată una dintre formele de organizare a activităţii de administrator în condiţiile legii; – persoane fizice care desfăşoară activităţi independente în domeniul comerţului cu amănuntul, cu excepţia comerţului cu mărfuri supuse accizelor | Taxă fixă în conformitate cu legea bugetului asigurărilor sociale de stat anuală | Lunar, câte 1/12 din suma anuală, până la data de 25 a lunii următoare lunii de gestiune | Pensia pentru limită de vârstă şi ajutorul de deces |
1.7. Titularii patentei de întreprinzător, cu excepţia pensionarilor, persoanelor cu dizabilităţi, precum şi a persoanelor care se încadrează în categoriile de plătitori prevăzute la pct.1.1–1.6 | Taxă fixă în conformitate cu legea bugetului asigurărilor sociale de stat anuală, dar nu mai puţin de 1/12 din această sumă lunar, în funcţie de durata activităţii desfăşurate pe bază de patentă | La momentul solicitării sau prelungirii patentei | Pensia pentru limită de vârstă şi ajutorul de deces |
1.8. Angajatorul din domeniul transportului rutier de persoane în regim de taxi – pentru persoanele angajate prin contract individual de muncă care efectuează transport rutier de persoane în regim de taxi | Taxă fixă în conformitate cu legea bugetului asigurărilor sociale de stat anuală | Lunar, câte 1/12 din suma anuală, pentru fiecare angajat conducător auto ce efectuează transport rutier de persoane în regim de taxi, până la data de 25 a lunii premergătoare celei de gestiune. În cazul angajării persoanelor fizice în perioada de după data raportării a lunii premergătoare lunii de gestiune şi până la sfârşitul perioadei de gestiune, angajatorii sunt obligaţi să achite contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii până la finele lunii de gestiune, proporţional pentru perioada de până la următoarea raportare şi integral pentru luna de gestiune | Pensia pentru limită de vârstă şi ajutorul de deces |
1.9. Persoanele fizice care exercită activităţi în calitate de zilieri în temeiul Legii nr.22/2018 privind exercitarea unei activităţi necalificate cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri | Taxă fixă în conformitate cu legea bugetului asigurărilor sociale de stat anuală | Lunar, câte 1/12 din suma anuală, până la data de 25 a lunii următoare lunii de gestiune, pentru lunile în care a exercitat activitate necalificată cu caracter ocazional | Pensia pentru limită de vârstă şi ajutorul de deces” |
Art.VII. – Legea asigurării pentru accidente de muncă şi boli profesionale nr.756/1999 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.31–33, art.192), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 14 alineatul (3) şi la articolul 20 alineatul (1), cuvintele „Fondului de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale” se substituie cu cuvintele „bugetului asigurărilor sociale de stat”.
2. Articolul 22 se abrogă.
3. Capitolele IV şi V se abrogă.
Art.VIII. – Legea Fondului de susţinere a populaţiei nr.827/2000 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.65–67, art.460), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
„Art.4. – (1) Sursele de finanţare a Fondului de susţinere a populaţiei sunt:
a) taxa de portabilitate – în mărime de 50 la sută din plata lunară de operare, administrare şi întreţinere a bazei de date centralizate pentru implementarea şi realizarea portabilităţii numerelor;
b) taxa aeroportuară – în mărime de 50 la sută din suma acumulată lunar din tariful pentru modernizarea aeroportului;
c) taxa pentru prestarea serviciilor de telefonie mobilă – în mărime de 2,5 la sută din venitul obţinut din vânzările aferente acestor servicii;
d) transferurile obţinute din plata suplimentară obligatorie în cuantum de 0,1 la sută din suma achitată la cumpărarea de către persoanele fizice a valutei străine în numerar şi a cecurilor de călătorie în valută străină contra mijloace băneşti în numerar la casele de schimb valutar şi la băncile licenţiate care desfăşoară activitate de schimb valutar în numerar cu persoane fizice, inclusiv prin intermediul aparatelor de schimb valutar;
e) sponsorizări şi alte încasări care nu contravin legislaţiei.
(2) Subiecţii taxei:
a) subiectul taxei de portabilitate este persoana juridică care administrează procesul de portare a numerelor;
b) subiectul taxei aeroportuare este persoana juridică care administrează activele aflate în gestiunea economică a Î.S. „Aeroportul Internaţional Chişinău”;
c) subiectul taxei pentru prestarea serviciilor de telefonie mobilă este persoana juridică care prestează servicii de telefonie mobilă;
d) subiectul plăţii suplimentare obligatorii este persoana juridică care desfăşoară activităţi de schimb valutar în numerar cu persoane fizice la cumpărarea de către persoanele fizice a valutei străine în numerar şi a cecurilor de călătorie în valută străină contra mijloace băneşti în numerar.
(3) Agenţii economici menţionaţi la alin.(2) lit.a)–c) sunt obligaţi să transfere lunar, până la data de 25 a lunii imediat următoare lunii de gestiune, la contul Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială sumele acumulate.
(4) Agenţii economici menţionaţi la alin.(2) lit.a)–c) sunt obligaţi să prezinte Serviciului Fiscal de Stat lunar, până la data de 25 a lunii imediat următoare lunii de gestiune, darea de seamă privind plăţile către Fondul de susţinere a populaţiei, în forma stabilită de Serviciul Fiscal de Stat. Darea de seamă privind plăţile către fondul respectiv se prezintă utilizând, în mod obligatoriu, metode automatizate de raportare electronică, în condiţiile stipulate la art.187 alin.(21) din Codul fiscal.
(5) Subiecţii care încasează plăţile suplimentare obligatorii menţionate la alin.(1) lit.d) sunt obligaţi să transfere lunar sumele acumulate, până la data de 25 a lunii imediat următoare, la conturile trezoreriale ale bugetelor locale de nivelul al doilea, în funcţie de amplasarea localităţii, conform modului de achitare a plăţilor prin sistemul trezorerial al Ministerului Finanţelor.
(6) Plăţile prevăzute la alin.(1) lit.a)–d) se administrează de către Serviciul Fiscal de Stat într-un mod similar celui stabilit pentru administrarea impozitelor şi taxelor, conform legislaţiei fiscale.
(7) Pentru neachitarea, diminuarea şi/sau neefectuarea în termen a plăţilor, Serviciul Fiscal de Stat va aplica măsurile prevăzute în titlul V al Codului fiscal.”
2. Articolul 51 va avea următorul cuprins:
„Art.51. – (1) Mijloacele financiare indicate la art.4 alin.(1) lit.a)–c) se utilizează pentru finanţarea programelor cu destinaţie specială în domeniul asistenţei sociale specificate la art.5 pct.1) şi a pachetului minim de servicii sociale specificat la art.5 pct.2).
(2) Mijloacele financiare indicate la art.4 alin.(1) lit.d) se utilizează pentru finanţarea cantinelor de ajutor social specificate la art.5 pct.3).”
3. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
„Art.6. – (1) Agenţia Naţională Asistenţă Socială prezintă trimestrial Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale şi Ministerului Finanţelor rapoartele cu privire la transferarea mijloacelor financiare din Fondul de susţinere a populaţiei.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale de nivelul al doilea prezintă trimestrial Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială rapoartele cu privire la utilizarea mijloacelor financiare din Fondul de susţinere a populaţiei.”
Art.IX. – Codul vamal al Republicii Moldova nr.1149/2000 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 1 ianuarie 2007), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 1 punctul 43), textul „şi (14)” se exclude.
2. Articolul 90 va avea următorul cuprins:
„Articolul 90. Evidenţa mărfurilor plasate în zona liberă
Persoana care efectuează operaţiuni cu mărfurile plasate în zona liberă este obligată să ţină evidenţa operativă a mărfurilor şi să o pună la dispoziţia organelor vamale pentru control. Mărfurile se înregistrează în evidenţe în momentul în care sunt introduse în locurile sau în încăperile deţinute de persoana în cauză.”
3. La articolul 94 alineatul (3), cuvântul „pentru” se substituie cu cuvântul „după”.
4. La articolul 128, alineatul (7) se completează cu textul „şi în cazul prevăzut la art.129 alin.(8)”.
5. Articolul 129 se completează cu alineatele (8) şi (9) cu următorul cuprins:
„(8) În cazul importului de mărfuri (precum şi al mărfurilor anterior importate) a căror valoare în vamă include sau trebuia să includă redevenţele sau taxele pentru licenţe referitoare la mărfurile de evaluat, iar TVA aferentă acestor redevenţe şi taxe a fost declarată şi achitată la Serviciul Fiscal de Stat, la cererea plătitorului vamal, Serviciul Vamal stinge prin scădere obligaţia vamală constatată, în partea ce ţine de suma TVA, în limita sumei declarate şi achitate, în baza informaţiei Serviciului Fiscal de Stat care certifică data declarării şi achitării sumelor respective.
(9) În cazul circumstanţelor prevăzute la alin.(8), Serviciul Vamal întreprinde măsuri de asigurare a stingerii obligaţiei vamale în mărimea părţii nestinse aferente sumei TVA, dacă acestea există. În acest caz, amenda şi majorarea de întârziere se aplică aferent drepturilor de import nestinse.”
6. La articolul 1841 alineatul (1), după textul „8703,” se introduce textul „8704 (cu o greutate în sarcină maximă de maximum 5 t),”.
Art.X. – La articolul 10 alineatul (3) din Legea nr.1569/2002 cu privire la modul de introducere şi scoatere a bunurilor de pe teritoriul Republicii Moldova de către persoane fizice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.185–189, art.1416), cu modificările ulterioare, în partea introductivă, după textul „mijloace de transport auto,” se introduce textul „clasificate la poziţiile tarifare 8702, 8703, 8704 (cu o greutate în sarcină maximă de maximum 5 t), 8711 şi remorcile ataşate la acestea (poziţia tarifară 8716),”.
Art.XI. – Legea nr.1593/2002 cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.18–19, art.57), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 3, în noţiunea „plătitor al primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală”, textul „persoană fizică sau juridică, inclusiv autoritate a administraţiei publice centrale sau locale,” se substituie cu cuvântul „asigurat”.
2. Articolul 8 se abrogă.
3. La articolul 12, textul „Categoriile de plătitori prevăzute la pct.1 şi 3 din anexa nr.1” se substituie cu cuvântul „Entităţile”.
4. Articolul 13 se abrogă.
5. La articolul 23 alineatul (2), ultimul enunţ se exclude.
6. La articolul 25, cuvintele „împreună cu contribuţia calculată asupra fondului de retribuire a muncii” se exclud.
7. Articolul 26:
la alineatul (1), textul „Categoriile de plătitori prevăzute la pct.1 şi 3 din anexa nr.1, care au obligaţii privind achitarea primelor în perioada de gestiune,” se substituie cu cuvântul „Angajatorii”;
la alineatul (3), cuvântul „Plătitorii” se substituie cu cuvântul „Angajatorii”.
8. La articolul 29 alineatul (3), cuvântul „plătitori” se substituie cu cuvântul „angajatori”.
9. La anexa nr.1, punctele 1 şi 3 se abrogă.
Art.XII. – Articolul 15 din Legea nr.397/2003 privind finanţele publice locale (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.384–395, art.612), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
la alineatul (1) litera a), cuvintele „pe termen scurt şi” se exclud;
la alineatul (2), cuvintele „pe termen scurt sau” se exclud;
la alineatul (3), cuvintele „pe termen scurt şi” se exclud;
articolul se completează cu alineatul (5) cu următorul cuprins:
„(5) Prin derogare de la prevederile alin.(4), pentru bugetele municipale Bălţi şi Chişinău plafonul plăţilor anuale legate de deservirea datoriilor acestor bugete la împrumuturile contractate sau garantate şi/sau care urmează a fi contractate sau garantate nu va depăşi 30% din totalul veniturilor anuale ale acestor bugete, cu excepţia transferurilor cu destinaţie specială.”
Art.XIII. – La articolul 7 alineatele (1) şi (2) din Legea nr.289/2004 privind indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă şi alte prestaţii de asigurări sociale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.168–170, art.773), cu modificările ulterioare, cuvintele „venit din care au fost calculate şi achitate contribuţii individuale” se substituie cu textul „venit din care, la data stabilirii indemnizaţiei, au fost calculate şi plătite contribuţii”.
Art.XIV. – La articolul 25 alineatul (5) din Legea nr.278/2007 privind controlul tutunului (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.258–261, art.489), cu modificările ulterioare, enunţul „Prevederile prezentului alineat se aplică de la 20 mai 2020.” se exclude.
Art.XV. – La articolul 7 alineatul (2) litera c) din Legea nr.133/2008 cu privire la ajutorul social (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.179, art.625), cu modificările ulterioare, textul „50%” se substituie cu textul „75%”.
Art.XVI. – La articolul 1 din Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.181–184, art.595), cu modificările ulterioare, alineatul (4) se completează cu litera f) cu următorul cuprins:
„f) controalelor efectuate pentru identificarea cazurilor/faptelor de desfăşurare a activităţii de întreprinzător fără înregistrare la Agenţia Servicii Publice sau la o altă autoritate publică competentă conform legii ori cu act de înregistrare declarat nevalabil.”
Art.XVII. – Legea nr.77/2016 cu privire la parcurile pentru tehnologia informaţiei (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.157–162, art.318), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 7 alineatul (3) litera a), cuvântul „autorizate” se substituie cu cuvântul „practicate”.
2. Articolul 13:
la litera h), după cuvântul „parcului” se introduce textul „ , precum şi a potenţialilor rezidenţi”;
articolul se completează cu litera l) cu următorul cuprins:
„l) implementează proiecte/programe privind dezvoltarea industriei tehnologiei informaţiei şi a ecosistemului pentru inovare digitală.”
3. La articolul 15 alineatul (4), textul „5 ani” se substituie cu textul „9 ani”.
Art.XVIII. – Legea nr.302/2017 cu privire la Serviciul Vamal (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.68–76, art.143), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 42 alineatul (2), după textul „muncă suplimentară,” se introduce textul „muncă în schimburi, muncă în tură continuă,”, iar în final se completează cu enunţul: „Modul de organizare a muncii în schimburi şi în tură continuă se stabileşte printr-un regulament aprobat de Serviciul Vamal, în funcţie de necesităţile birourilor vamale şi în limitele duratei normale a timpului de muncă de 40 de ore pe săptămână.”
2. Articolul 48 se completează cu alineatul (12) cu următorul cuprins:
„(12) Modalitatea de achitare a indemnizaţiei unice în cazurile prevăzute la alin.(2)–(5) se stabileşte de Ministerul Finanţelor.”
Art.XIX. – Articolul I din Legea nr.171/2019 cu privire la modificarea unor acte legislative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2019, nr.393–399, art.319) se modifică după cum urmează:
1. La punctul 30, după cuvântul „întreprinzător” se introduce textul „ , inclusiv persoanele care desfăşoară activitate profesională conform legislaţiei,”.
2. La punctul 34, după cuvântul „livrarea” se introduce textul „către persoanele juridice şi fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător, inclusiv persoanele care desfăşoară activitate profesională conform legislaţiei, a”.
Art.XX. – (1) Prin derogare de la prevederile Codului fiscal nr.1163/1997, contribuabilii au dreptul la deducerea oricăror donaţii, atât în formă monetară, cât şi nemonetară, efectuate pe parcursul anului 2020 pentru combaterea infecţiei cu Coronavirus (COVID-19) la conturile bancare deschise de Ministerul Finanţelor în acest sens sau către instituţiile medico-sanitare publice.
(2) Prevederile art.21 alin.(5) din Codul fiscal nu se aplică donaţiilor prevăzute la alin.(1).
Art.XXI. – (1) Prin derogare de la prevederile articolului 56 alineatul (2) din Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative, prevederile prezentei legi intră în vigoare după cum urmează:
a) la 1 mai 2020: art.I, art.II pct.1–3, pct.5–12, pct.14, pct.15 (cu excepţia modificării ce se referă la completarea art.103 cu alin.(912)), pct.17–20, pct.27, art.III, art.V pct.4, art.IX, art.X, art.XII, art.XIV, art.XV, art.XVI, art.XVII, art.XVIII, art.XIX şi art.XX;
b) la 1 iulie 2020: art.II pct.13, pct.15 în partea ce se referă la completarea art.103 cu alin.(912), pct.16, art.VIII;
c) la 1 ianuarie 2020: art.VI pct.8 şi pct.19;
d) prevederile care nu sunt menţionate la lit.a)–c) intră în vigoare la 1 ianuarie 2021.
(2) Prevederile articolului 25 alineatul (5) din Legea nr.278/2007 privind controlul tutunului (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.258–261, art.489), cu modificările ulterioare, se aplică la expirarea a 3 luni de la data ridicării stării de urgenţă, declarată prin Hotărârea Parlamentului nr.55/2020 privind declararea stării de urgenţă.
(3) Guvernul, în termen de 3 luni de la data publicării prezentei legi, va aduce actele sale normative în concordanţă cu aceasta.
(4) Prin derogare de la prevederile Legii nr.1593/2002 cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, din plăţile salariale şi alte recompense aferente perioadelor de până la 31 decembrie 2020, achitate începând cu data de 1 ianuarie 2021 în folosul angajaţilor/altor persoane fizice pentru efectuarea de lucrări/prestarea de servicii, atât primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală datorate de angajaţi, cât şi primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală datorate de angajatori se calculează şi se achită conform legislaţiei în vigoare la data de 31 decembrie 2020.
[Art.XXI completat prin Legea nr.224 din 04.12.2020, în vigoare 01.01.2021]
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Zinaida GRECEANÎI |
Nr.60. Chişinău, 23 aprilie 2020. |
