L E G E
cu privire la parcurile pentru tehnologia informaţiei
nr. 77 din 21.04.2016
Monitorul Oficial nr.157-162/318 din 10.06.2016
* * *
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Domeniul de reglementare şi scopul legii
Articolul 2. Noţiuni utilizate
Articolul 3. Obiectivele de bază ale parcurilor pentru tehnologia informaţiei
Articolul 4. Principii de creare şi funcţionare a parcurilor pentru tehnologia informaţiei
Capitolul II
SUBIECŢII PARCULUI PENTRU TEHNOLOGIA INFORMAŢIEI
Articolul 5. Solicitanţii creării parcului
Articolul 6. Administraţia parcului
Articolul 61. Consiliul parcului
Articolul 7. Rezidenţii parcului
Capitolul III
CREAREA PARCURILOR PENTRU TEHNOLOGIA INFORMAŢIEI
Articolul 8. Activităţile principale desfăşurate în parc
Articolul 9. Crearea parcului pentru tehnologia informaţiei
Articolul 10. Cererea privind crearea parcului
Articolul 11. Examinarea cererii privind crearea parcului
Capitolul IV
ATRIBUŢIILE ŞI SARCINILE STRUCTURILOR IMPLICATE ÎN CREAREA ŞI ACTIVITATEA PARCURILOR
Articolul 12. Atribuţiile Ministerului Dezvoltării Economice şi Digitalizării
Articolul 13. Atribuţiile Administraţiei parcului
Articolul 14. Repartizarea sumelor impozitului unic perceput de la rezidenţii parcurilor pentru tehnologia informaţiei
Capitolul V
SUPORTUL ŞI STIMULAREA ACTIVITĂŢII REZIDENŢILOR PARCURILOR
Articolul 15. Facilităţi şi stimulente acordate la crearea şi funcţionarea parcurilor pentru tehnologia informaţiei
Articolul 16. Asigurarea socială şi medicală a salariaţilor angajaţi de rezidenţii parcului
Capitolul VI
EVALUAREA ŞI CONTROLUL ACTIVITĂŢII PARCULUI
Articolul 17. Evaluarea activităţii parcului pentru tehnologia informaţiei şi a rezidenţilor acestuia
Articolul 18. Verificarea activităţilor principale
Articolul 19. Retragerea titlului de rezident al parcului
Articolul 20. Desfiinţarea parcului pentru tehnologia informaţiei
Capitolul VII
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Notă: În cuprinsul legii, sintagma „Ministerul Economiei”, la orice formă gramaticală, se substituie cu sintagma „Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.73 din 31.03.2023, în vigoare 14.05.2023
Notă: În cuprinsul legii, sintagma „Ministerul Economiei şi Infrastructurii”, la orice formă gramaticală, se substituie cu sintagma „Ministerul Economiei” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.156 din 09.06.2022, în vigoare 01.07.2022
Notă: În textul legii, sintagma „Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor”, la orice formă gramaticală, se substituie cu sintagma „Ministerul Economiei şi Infrastructurii” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.79 din 24.05.2018, în vigoare 15.06.2018
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Domeniul de reglementare şi scopul legii
(1) Prezenta lege reglementează procesul de creare a parcurilor pentru tehnologia informaţiei, precum şi funcţionarea acestora.
(2) Scopul prezentei legi îl constituie crearea premiselor necesare pentru impulsionarea dezvoltării industriei tehnologiei informaţiei, cercetării şi inovării, bazată pe tehnologia informaţiei în diverse domenii, activităţii didactice în domeniul tehnologiei informaţiei, precum şi crearea locurilor de muncă cu valoare adăugată înaltă şi atragerea investiţiilor autohtone şi străine.
[Art.1 modificat prin Legea nr.118 din 05.07.2018, în vigoare 20.07.2018]
Articolul 2. Noţiuni utilizate
În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni se definesc astfel:
Administraţia parcului – autoritate administrativă constituită de Guvern pentru administrarea unui parc pentru tehnologia informaţiei;
parc pentru tehnologia informaţiei (parc) – structură organizatorică ai cărei rezidenţi practică activităţile prevăzute la art.8;
rezident al parcului – persoană juridică sau fizică, înregistrată în Republica Moldova în calitate de subiect al activităţii de întreprinzător, care este inclusă în Registrul de evidenţă a rezidenţilor parcului şi care practică, drept activitate principală, una sau mai multe din activităţile prevăzute la art.8, în baza unui contract încheiat cu Administraţia parcului;
activitate principală – activitate care generează 70% sau mai mult din venitul din vînzări al rezidentului parcului.
Articolul 3. Obiectivele de bază ale parcurilor pentru tehnologia informaţiei
Crearea parcurilor urmăreşte atingerea următoarelor obiective principale:
a) creşterea competitivităţii întreprinderilor din industria tehnologiei informaţiei;
b) susţinerea întreprinderilor mici şi mijlocii din industria tehnologiei informaţiei;
c) atragerea investiţiilor autohtone şi străine, inclusiv din diasporă;
d) desfăşurarea unor activităţi ce creează produse cu valoare adăugată înaltă;
e) dezvoltarea cercetării, inovării şi producţiei în domeniul tehnologiei informaţiei;
f) stabilirea unor parteneriate cu companii multinaţionale din domeniul tehnologiei informaţiei cu scopul transferului de practici pozitive şi al celor mai avansate cunoştinţe în domeniu;
g) atragerea de resurse umane calificate;
h) crearea locurilor de muncă înalt calificate şi atractive pentru resursele umane;
i) sporirea exportului de servicii şi produse.
[Art.3 completat prin Legea nr.415 din 22.12.2023, în vigoare 12.02.2024]
[Art.3 modificat prin Legea nr.118 din 05.07.2018, în vigoare 20.07.2018]
Articolul 4. Principii de creare şi funcţionare a parcurilor pentru tehnologia informaţiei
Crearea şi funcţionarea parcurilor se bazează pe următoarele principii:
a) imparţialitatea şi obiectivitatea faţă de solicitanţii creării parcului;
b) transparenţa în procesul de iniţiere a creării parcului;
c) tratamentul egal al tuturor potenţialilor rezidenţi în procesul de înregistrare a acestora;
d) neimplicarea autorităţilor publice şi a Administraţiei parcului în activitatea rezidenţilor, decît în limitele prevăzute de prezenta lege, de actele normative în vigoare şi de contractul privind desfăşurarea activităţii în parc;
e) realizarea obiectivelor de bază ale parcurilor.
Capitolul II
SUBIECŢII PARCULUI PENTRU TEHNOLOGIA INFORMAŢIEI
Articolul 5. Solicitanţii creării parcului
Parcurile pot fi create la solicitarea unor persoane juridice sau fizice, înregistrate în Republica Moldova în calitate de subiecţi ai activităţii de întreprinzător, care nu au fost/nu sînt în proces de insolvabilitate sau lichidare şi/sau restructurare ca urmare a insolvabilităţii, ori a căror activitate de întreprinzător nu a fost/nu este suspendată, sau care nu au fost/nu sînt obiectul unei proceduri legale pentru a fi declaraţi în una dintre aceste situaţii.
Articolul 6. Administraţia parcului
(1) La crearea parcului, Guvernul instituie Administraţia acestuia avînd statut de persoană juridică ce activează pe principii de autofinanţare. Regulamentul de organizare şi funcţionare a Administraţiei parcului se aprobă de Guvern.
(2) Administraţia parcului este condusă de un administrator, desemnat în funcţie de către Guvern, la propunerea Ministerului Dezvoltării Economice şi Digitalizării, pe un termen de 5 ani. Funcţiile, drepturile şi obligaţiile administratorului sînt stabilite prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a Administraţiei parcului şi preluate în contractul încheiat între administrator şi Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării.
(3) Sursele de venit ale Administraţiei parcului se constituie din cotizaţiile obligatorii ale rezidenţilor parcului, veniturile rezultate din atribuţiile prevăzute la art.13 lit.h) şi l), precum şi alte venituri din exercitarea de către Administraţie a atribuţiilor sale. Mărimea cotizaţiilor obligatorii ale rezidenţilor parcului este stabilită de către Administraţia parcului în conformitate cu regulamentul acesteia, în funcţie de numărul rezidenţilor parcului şi venitul acestora obţinut din vânzări.
(4) Administraţia nu are dreptul să intervină în activitatea economică a rezidenţilor parcului.
[Art.6 modificat prin Legea nr.73 din 31.03.2023, în vigoare 14.05.2023]
[Art.6 modificat prin Legea nr.142 din 16.07.2020, în vigoare 07.08.2020]
Articolul 61. Consiliul parcului
(1) Consiliul parcului este un organ colegial, instituit în scopul coordonării activităţii parcului. Consiliul activează în baza regulamentului aprobat de Guvern şi este constituit din 4 reprezentanţi, desemnaţi de Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării, 5 reprezentanţi delegaţi de adunarea generală a rezidenţilor parcului – membri cu drept de vot, precum şi din reprezentanţi ai partenerilor de dezvoltare şi ai sectorului asociativ – membri cu statut de observatori.
(2) Secretariatul Consiliului parcului este asigurat de către Administraţia parcului.
(3) Consiliul parcului exercită următoarele atribuţii principale:
a) coordonează planul anual de activitate al Administraţiei parcului, precum şi strategia de dezvoltare a parcului;
b) examinează rapoartele semestriale şi anuale privind activitatea parcului şi a rezidenţilor acestuia;
c) coordonează proiectul bugetului anual al Administraţiei parcului;
d) coordonează indicatorii supuşi verificării anuale în condiţiile art.18;
e) coordonează sistemul de management al riscurilor aplicat în cadrul Administraţiei parcului.
[Art.61 introdus prin Legea nr.415 din 22.12.2023, în vigoare 01.01.2025]
Articolul 7. Rezidenţii parcului
(1) Înregistrarea rezidenţilor parcului se efectuează de către Administraţia acestuia în conformitate cu Regulamentul de înregistrare a rezidenţilor parcului, aprobat de Guvern, în care vor fi indicate în mod expres şi exhaustiv procedura şi cerinţele de înregistrare, precum şi modelul contractului privind desfăşurarea activităţii în parc. Persoanele juridice sau fizice la solicitarea cărora a fost creat parcul se înregistrează din oficiu în calitate de rezidenţi ai acestuia.
(2) Persoana înregistrată în calitate de rezident al parcului încheie cu Administraţia acestuia un contract privind desfăşurarea activităţii în parc şi este introdusă în Registrul de evidenţă a rezidenţilor parcului la data semnării contractului. Contractul se încheie pe o perioadă de cel puţin 4 ani. Termenul contractului nu poate depăşi termenul de funcţionare a parcului.
(3) În contract se indică:
a) genurile de activitate practicate;
b) drepturile şi obligaţiile rezidentului parcului şi ale Administraţiei parcului;
c) cuantumul cotizaţiei obligatorii;
d) tipurile rapoartelor pe care le prezintă rezidentul parcului Administraţiei acestuia;
e) răspunderea părţilor în caz de încălcare a prevederilor contractuale;
f) alte clauze negociate de părţi.
(4) Rezidenţii parcului, fiind înregistraţi şi având sediul (adresa juridică) în Republica Moldova, desfăşoară, drept activitate principală, una sau mai multe dintre activităţile prevăzute la art.8, inclusiv prin intermediul salariaţilor care prestează munca la distanţă pe teritoriul Republicii Moldova şi/sau în afara acestuia.
(5) Rezidenţii parcului ţin contabilitatea, întocmesc şi prezintă situaţii financiare, rapoarte, dări de seamă şi declaraţii în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
(6) Rezidenţii parcului nu poartă răspundere pentru obligaţiile Administraţiei acestuia.
(7) Administraţia parcului ţine Registrul de evidenţă a rezidenţilor parcului şi eliberează certificate confirmative privind deţinerea titlului de rezident al parcului.
[Art.7 modificat prin Legea nr.73 din 31.03.2023, în vigoare 14.05.2023]
[Art.7 modificat prin Legea nr.60 din 23.04.2020, în vigoare 01.05.2020]
[Art.7 modificat prin Legea nr.118 din 05.07.2018, în vigoare 20.07.2018]
Capitolul III
CREAREA PARCURILOR PENTRU TEHNOLOGIA INFORMAŢIEI
Articolul 8. Activităţile principale desfăşurate în parc
În parcul pentru tehnologia informaţiei pot fi desfăşurate următoarele activităţi principale (conform CAEM-2 şi CSPM rev.2.1):
a) activităţi de realizare a soft-ului la comandă (software orientat spre client) (62.01);
b) activităţi de editare a jocurilor de calculator (58.21);
c) activităţi de editare a altor produse software (58.29);
d) activităţi de management (gestiune şi exploatare) al mijloacelor de calcul (62.03);
e) prelucrarea de date, administrarea paginilor web şi activităţile conexe (63.11);
f) activităţi ale portalurilor web (63.12);
g) activităţi de consultanţă în tehnologia informaţiei (62.02);
h) alte activităţi de servicii în tehnologia informaţiei (62.09);
i) alte forme de învăţămînt n.c.a. (85.59), limitate la instruirea în domeniul calculatoarelor;
j) cercetare-dezvoltare în alte ştiinţe naturale şi inginerie (72.19), bazată pe utilizarea echipamentelor de calcul specializate de înaltă performanţă, limitată la:
– servicii de cercetare şi dezvoltare experimentală în matematică (72.19.11);
– servicii de cercetare şi dezvoltare experimentală în calculatoare şi ştiinţe informatice (72.19.12);
– servicii de cercetare şi dezvoltare experimentală în fizică (72.19.13);
– servicii de cercetare şi dezvoltare experimentală în nanotehnologie (72.19.21);
– alte servicii de cercetare şi dezvoltare experimentală în inginerie şi tehnologie, cu excepţia biotehnologiei (72.19.29);
– servicii de cercetare şi dezvoltare a proiectelor originale în ştiinţe naturale şi inginerie, cu excepţia biotehnologiei (72.19.50);
k) cercetare-dezvoltare în biotehnologie (72.11), limitată la:
– cercetare-dezvoltare experimentală în domeniul bioinformaticii: construcţii de baze de date în geonomică, ordonare de proteine, procese complexe de modelare biologică, inclusiv sisteme biologice;
– cercetare-dezvoltare experimentală în domeniul nanobiotehnologiei: unelte şi procese nano/microfabricaţie folosite la construcţia de dispozitive pentru studierea biosistemelor şi aplicaţiilor în medicaţie, diagnostice etc.;
l) fabricarea componentelor electronice (module) (26.11), limitată la:
– fabricarea de microprocesoare;
– fabricarea de circuite integrate (analogice, digitale sau hibride);
m) activităţi de post-producţie cinematografică, video şi de programe de televiziune (59.12), bazate pe utilizarea echipamentelor de calcul specializate de înaltă performanţă, limitate la:
– servicii de obţinere de efecte speciale (59.12.14);
– servicii de obţinere de filme de animaţie (59.12.15);
n) activităţi de design specializat (74.10), bazate pe utilizarea echipamentelor de calcul specializate de înaltă performanţă;
o) activităţi de postproducţie cinematografică, video şi de programe de televiziune (59.12), exclusiv pentru industria jocurilor de calculator, limitate la următoarele servicii:
– servicii de corectare şi recondiţionare digitală a culorilor (59.12.13);
– servicii de editare şi proiectare a sunetului (59.12.17);
p) activităţi de realizare a înregistrărilor audio şi activităţi de editare muzicală (59.20), exclusiv pentru industria jocurilor de calculator, limitate la înregistrări originale de sunet (59.20.13);
q) activităţi ale centrelor de intermediere telefonică (call center) (82.20), bazate pe tehnologie/canal de comunicare cu clientul (contact center), prestate exclusiv spre export, inclusiv activităţi prestate în relaţiile cu clienţii în procesul de aprovizionare şi logistică în transportul de marfă;
r) alte servicii de furnizare a forţei de muncă (78.30) prestate prin intermediul computerului, al altor dispozitive electronice sau mijloace tehnice şi de program, exclusiv spre export, limitate la:
– servicii de asigurare a resurselor umane în domeniul informaticii şi al telecomunicaţiilor (78.30.11);
– servicii de asigurare a resurselor umane pentru alte categorii de personal din sectorul administrativ (78.30.12);
– servicii de asigurare a resurselor umane pentru personalul implicat în procesul de aprovizionare, logistică şi în relaţiile cu clienţii în transportul de marfă.
[Art.8 modificat prin Legea nr.125 din 30.05.2024, în vigoare 31.05.2024]
[Art.8 completat prin Legea nr.415 din 22.12.2023, în vigoare 12.02.2024]
[Art.8 modificat prin Legea nr.73 din 31.03.2023, în vigoare 14.05.2023]
[Art.8 completat prin Legea nr.118 din 05.07.2018, în vigoare 20.07.2018]
Articolul 9. Crearea parcului pentru tehnologia informaţiei
(1) Parcul este creat în baza unei hotărîri de Guvern, la propunerea Ministerului Dezvoltării Economice şi Digitalizării.
(2) Termenul de funcţionare a parcului se stabileşte prin hotărîre de Guvern, dar nu poate depăşi 20 de ani.
[Art.9 modificat prin Legea nr.415 din 22.12.2023, în vigoare 12.02.2024]
Articolul 10. Cererea privind crearea parcului
(1) Pentru crearea parcului, solicitantul depune o cerere la Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării în care indică scopurile creării parcului, orientarea funcţională a acestuia, precum şi activităţile ce vor fi desfăşurate în parc. La cerere se vor anexa copiile de pe actele de constituire ale persoanei juridice sau fizice care solicită crearea parcului, precum şi un studiu de fezabilitate.
(2) Studiul de fezabilitate privind crearea parcului va conţine:
a) descrierea conceptului parcului şi scopurile creării acestuia;
b) argumentarea posibilităţii de desfăşurare a activităţilor permise şi de atragere a potenţialilor rezidenţi;
c) indicarea gradului de asigurare cu specialişti a potenţialilor rezidenţi ai parcului;
d) etapele şi termenele de creare a parcului;
e) volumul investiţiilor necesare pentru crearea parcului şi sursele acestora.
Articolul 11. Examinarea cererii privind crearea parcului
(1) Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării examinează cererea privind crearea parcului şi documentele anexate în termen de 30 de zile calendaristice de la depunerea acestora.
(2) În cazul în care mai mulţi solicitanţi depun cereri concomitent, acestea vor fi examinate în ordinea depunerii, luînd în considerare data şi ora recepţionării.
(3) În cazul în care documentele prezentate nu corespund cerinţelor stipulate la art.10, Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării poate să solicite prezentarea documentelor şi informaţiilor rectificate. În acest caz, termenul prevăzut la alin.(1) se prelungeşte cu 15 zile calendaristice din data solicitării suplimentare făcute de Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării.
(4) În cazul în care solicitantul nu prezintă documentele şi informaţiile rectificate în termenul prevăzut la alin.(3) sau prezintă în mod repetat documente ce nu corespund cerinţelor stipulate la art.10, Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării îl informează, printr-un aviz scris, despre refuzul de a-i satisface cererea de creare a parcului, cu indicarea obligatorie a cauzelor refuzului.
(5) În cazul în care în urma examinării cererii se ia decizia preventivă de creare a parcului, Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării va prezenta Guvernului spre aprobare proiectul hotărîrii respective, însoţit de proiectul Regulamentului de organizare şi funcţionare a Administraţiei parcului şi proiectul Regulamentului de înregistrare a rezidenţilor parcului, şi îl va informa pe solicitant, printr-un aviz scris, despre iniţierea procedurii de creare a parcului.
Capitolul IV
ATRIBUŢIILE ŞI SARCINILE STRUCTURILOR IMPLICATE
ÎN CREAREA ŞI ACTIVITATEA PARCURILOR
Articolul 12. Atribuţiile Ministerului Dezvoltării Economice şi Digitalizării
În contextul aplicării prezentei legi, Ministerului Dezvoltării Economice şi Digitalizării îi revin următoarele atribuţii:
a) monitorizează activitatea parcurilor, susţine dezvoltarea acestora prin implementarea unor politici în domeniu;
b) asigură organizarea evaluării anuale a rezultatelor activităţii parcurilor;
c) colaborează cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, cu organizaţii neguvernamentale şi cu experţi independenţi, cu organizaţii din sfera ştiinţei şi inovării în vederea susţinerii şi dezvoltării activităţilor din cadrul parcurilor;
d) informează publicul cu privire la proiectele implementate în cadrul parcurilor.
Articolul 13. Atribuţiile Administraţiei parcului
Administraţia parcului are următoarele atribuţii:
[Lit.a) art.13 abrogată prin Legea nr.73 din 31.03.2023, în vigoare 14.05.2023]
b) administrează parcul în conformitate cu prevederile prezentei legi şi ale altor acte normative în vigoare;
c) creează, ţine şi actualizează Registrul de evidenţă a rezidenţilor parcului, precum şi pagina web oficială a parcului;
d) asigură accesul în regim online la Registrul de evidenţă a rezidenţilor parcului;
e) participă la evaluarea activităţii parcului, după caz;
f) contribuie la atragerea investitorilor şi inventatorilor în activitatea parcului;
g) adresează Ministerului Dezvoltării Economice şi Digitalizării propuneri privind dezvoltarea activităţii parcului;
h) la solicitarea rezidenţilor parcului, precum şi a potenţialilor rezidenţi, le oferă servicii de consultanţă pe bază de contract;
i) întocmeşte şi prezintă Consiliului parcului rapoarte semestriale şi anuale privind activitatea parcului şi a rezidenţilor acestuia. Rapoartele se publică pe pagina web oficială a parcului, iar datele conţinute în aceste rapoarte – pe portalul guvernamental unic de date deschise;
j) în caz de necesitate, reprezintă parcul în relaţiile cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale şi colaborează cu acestea;
k) elaborează proiecte de dezvoltare a parcului;
l) implementează proiecte/programe privind dezvoltarea industriei tehnologiei informaţiei şi a ecosistemului pentru inovare digitală.
[Art.13 modificat prin Legea nr.415 din 22.12.2023, în vigoare 12.02.2024]
[Art.13 modificat prin Legea nr.73 din 31.03.2023, în vigoare 14.05.2023]
[Art.13 completat prin Legea nr.60 din 23.04.2020, în vigoare 01.05.2020]
Articolul 14. Repartizarea sumelor impozitului unic perceput de la rezidenţii parcurilor pentru tehnologia informaţiei
Sumele achitate de rezidenţii parcului cu titlu de impozit unic perceput de la rezidenţii parcurilor pentru tehnologia informaţiei se vor încasa la Ministerul Finanţelor într-un cont trezorerial de încasări, fiind ulterior repartizate:
a) la bugetul de stat: impozitul pe venit obţinut din activitatea de întreprinzător – 10,0%, impozitul pe venit reţinut din salariu – 19,4%, taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova – 0,1%;
b) la bugetul asigurărilor sociale de stat: contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii de la rezidenţii parcurilor din industria tehnologiei informaţiei – 54,7%;
c) la fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală: primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală sub formă de contribuţie procentuală din salariu şi din alte recompense, achitate de angajatori şi angajaţi – 15,4%;
d) la bugetele locale: taxele locale percepute de la rezidenţii parcurilor pentru tehnologia informaţiei – 0,3%, impozitul pe bunurile imobiliare ale persoanelor juridice – 0,1%.
Capitolul V
SUPORTUL ŞI STIMULAREA ACTIVITĂŢII REZIDENŢILOR PARCURILOR
Articolul 15. Facilităţi şi stimulente acordate la crearea şi funcţionarea parcurilor pentru tehnologia informaţiei
(1) Pentru a facilita crearea şi activitatea parcurilor pentru tehnologia informaţiei, statul acordă rezidenţilor acestora următoarele stimulente:
a) impozitul unic perceput de la rezidenţii parcurilor pentru tehnologia informaţiei în mărime de 7% din venitul din vînzări, care însă nu va fi sub suma minimă stabilită la alin.(2), care include următoarele impozite şi taxe: impozitul pe venit din activitatea de întreprinzător, impozitul pe venit din salariu, contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii datorate de angajaţi şi angajatori, primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală datorate de angajaţi şi angajatori, taxele locale, impozitul pe bunurile imobiliare şi taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehicule înmatriculate în Republica Moldova, datorate de rezidenţii parcurilor în conformitate cu legislaţia aplicabilă. Celelalte impozite şi taxe vor fi achitate de rezidenţii parcurilor în modul general stabilit;
b) alocaţii financiare, obţinute prin concurs în cadrul unor programe de stat;
c) posibilitatea de a beneficia de mijloacele financiare din fondul de susţinere a inovaţiilor digitale şi startup-urilor tehnologice, care funcţionează în baza regulamentului aprobat de către Guvern ce prevede principiile, misiunea, obiectivele fondului, precum şi modul de formare şi utilizare a mijloacelor acestuia;
d) alte facilităţi fiscale şi vamale prevăzute de legislaţia fiscală şi vamală.
(11) În sensul aplicării impozitului unic perceput de la rezidenţii parcurilor pentru tehnologia informaţiei în conformitate cu alin.(1) lit.a), impozitul pe venit din salariu, contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii datorate de angajaţi şi angajatori, precum şi primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală datorate de angajaţi şi angajatori se referă la plăţile salariale efectuate angajaţilor sau în folosul acestora de către rezidenţii parcurilor pentru tehnologia informaţiei în baza legislaţiei muncii şi actelor normative ce conţin norme ale dreptului muncii.
(2) Suma minimă a impozitului unic perceput de la rezidenţii parcurilor pentru tehnologia informaţiei se va determina lunar per angajat şi va constitui 30% din cuantumul salariului mediu lunar pe economie, prognozat pentru anul aferent perioadei fiscale a impozitului respectiv.
(3) Impozitul unic perceput de la rezidenţii parcurilor pentru tehnologia informaţiei, determinat conform prezentului articol, se achită lunar de către rezidenţii parcului potrivit legislaţiei în vigoare.
(4) În cazul în care sunt adoptate acte normative noi care modifică cota şi/sau componenţa impozitului unic perceput de la rezidenţii parcurilor pentru tehnologia informaţiei, prevăzut la alin.(1) lit.a), şi/sau îl anulează, rezidenţii parcului au dreptul, până în anul 2035 inclusiv, să activeze conform legilor în vigoare până la data intrării în vigoare a noilor acte normative. Dacă anumite impozite şi/sau taxe incluse în impozitul unic perceput de la rezidenţii parcurilor pentru tehnologia informaţiei prevăzut la alin.(1) lit.a) sunt înlocuite, conform legislaţiei, cu alte impozite şi/sau taxe, componenţa impozitului unic se va ajusta corespunzător, fără modificarea cotei acestuia.
(5) În cazul în care rezidenţii parcului nu respectă condiţiile de aplicare a facilităţilor prevăzute de prezenta lege, obligaţiile acestora faţă de bugetul public naţional se recalculează în modul general stabilit, începînd cu perioada fiscală în care a fost comisă încălcarea, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
[Art.15 modificat prin Legea nr.415 din 22.12.2023, în vigoare 12.02.2024]
[Art.15 modificat prin Legea nr.142 din 16.07.2020, în vigoare 07.08.2020]
[Art.15 modificat prin Legea nr.60 din 23.04.2020, în vigoare 01.05.2020]
[Art.15 completat prin Legea nr.118 din 05.07.2018, în vigoare 20.07.2018]
Articolul 16. Asigurarea socială şi medicală a salariaţilor angajaţi de rezidenţii parcului
(1) Salariaţii rezidenţilor parcului beneficiază de toate tipurile de prestaţii de asigurări sociale de stat din bugetul asigurărilor sociale de stat, conform legislaţiei în vigoare. Venitul lunar asigurat al acestor salariaţi va constitui 68% din cuantumul salariului mediu lunar pe economie, prognozat pentru anul respectiv.
(2) Salariaţii rezidenţilor parcului obţin statutul de persoană asigurată în sistemul de asigurări obligatorii de asistenţă medicală în baza informaţiei actualizate şi prezentate în darea de seamă privind impozitul pe venit, primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală reţinute şi contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii calculate, conform legislaţiei în vigoare.
(3) Rezidentul parcului este obligat să-i informeze în scris pe salariaţii săi despre particularităţile asigurării sociale şi medicale stabilite prin prezentul articol, precum şi despre particularităţile impozitului pe venit din salariu, pînă la data obţinerii titlului de rezident al parcului, iar în cazul salariaţilor noi – pînă la angajare.
[Art.16 modificat prin Legea nr.142 din 16.07.2020, în vigoare 07.08.2020]
[Art.16 modificat prin Legea nr.288 din 15.12.2017, în vigoare 01.01.2018]
Capitolul VI
EVALUAREA ŞI CONTROLUL ACTIVITĂŢII PARCULUI
Articolul 17. Evaluarea activităţii parcului pentru tehnologia informaţiei şi a rezidenţilor acestuia
Rezultatele activităţii parcului şi a rezidenţilor acestuia se evaluează în conformitate cu un regulament elaborat de Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării şi aprobat de Guvern.
Articolul 18. Verificarea activităţilor principale
(1) Activitatea rezidenţilor parcului este supusă anual, în mod obligatoriu, verificării îndeplinirii indicatorilor necesari pentru dobîndirea şi menţinerea statutului rezidentului parcului pentru tehnologia informaţiei. Obligaţia efectuării verificării şi prezentării rezultatelor acesteia revine oricărui rezident al parcului care a aplicat regimul special de impozitare cel puţin o lună pe parcursul unui an calendaristic.
(2) Indicatorii specificaţi în lege şi supuşi verificării sînt stabiliţi de către Administraţia parcului, în coordonare cu Consiliul parcului, iar verificarea este efectuată de către entităţile de audit.
(3) Rezultatele verificării se publică pe pagina web oficială a Ministerului Dezvoltării Economice şi Digitalizării şi cea a parcului pentru tehnologia informaţiei.
[Art.18 modificat prin Legea nr.415 din 22.12.2023, în vigoare 12.02.2024]
[Art.18 completat prin Legea nr.73 din 31.03.2023, în vigoare 14.05.2023]
[Art.18 în redacţia Legii nr.118 din 05.07.2018, în vigoare 20.07.2018]
Articolul 19. Retragerea titlului de rezident al parcului
(1) Titlul de rezident al parcului se retrage prin rezoluţiunea contractului încheiat cu Administraţia parcului în următoarele situaţii:
a) la iniţiativa rezidentului parcului, în cazul în care Administraţia parcului nu respectă prevederile contractului privind desfăşurarea activităţii în parc şi nu înlătură încălcările în termen de 30 de zile de la primirea notificării scrise din partea rezidentului;
b) la iniţiativa Administraţiei parcului, în cazul în care rezidentul parcului nu respectă prevederile contractului privind desfăşurarea activităţii în parc şi nu înlătură încălcările în termen de 30 de zile de la primirea notificării scrise din partea Administraţiei;
c) în cazul încălcării prevederilor prezentei legi, ale legislaţiei cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor, ale altor acte normative, în baza unei hotărîri judecătoreşti irevocabile în acest sens;
d) în alte cazuri prevăzute de contractul privind desfăşurarea activităţii în parc;
e) la iniţiativa Administraţiei parcului, în cazul în care, în urma verificării efectuate anual de către entitatea de audit, se constată că rezidentul nu îndeplineşte cel puţin unul dintre indicatorii necesari pentru dobândirea şi menţinerea statutului de rezident al parcului pentru tehnologia informaţiei, prevăzuţi de prezenta lege.
(2) În cazurile prevăzute la alin.(1) lit.a), b) şi e), titlul de rezident al parcului se retrage prin decizia Administraţiei parcului.
(3) Retragerea titlului de rezident al parcului atrage după sine privarea rezidentului de facilităţile acordate conform prezentei legi.
(4) Rezidenţii parcului pot contesta în instanţa de judecată deciziile de retragere a titlului de rezident.
[Art.19 modificat prin Legea nr.73 din 31.03.2023, în vigoare 14.05.2023]
[Art.19 modificat prin Legea nr.142 din 16.07.2020, în vigoare 07.08.2020]
Articolul 20. Desfiinţarea parcului pentru tehnologia informaţiei
(1) Parcul poate fi desfiinţat printr-o hotărîre de Guvern, la propunerea Ministerului Dezvoltării Economice şi Digitalizării, în cazul în care parcul nu realizează obiectivele stipulate de prezenta lege şi de propriul regulament de organizare şi funcţionare. Hotărîrea de Guvern privind desfiinţarea parcului intră în vigoare după 6 luni de la data publicării acesteia.
(2) Desfiinţarea parcului atrage după sine pierderea titlului de rezident al parcului respectiv, precum şi încetarea regimului de facilităţi acordate rezidenţilor parcului conform prezentei legi.
Capitolul VII
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
(1) Prezenta lege intră în vigoare din data de 1 ianuarie 2017.
(2) Guvernul, în termen de 6 luni de la data publicării prezentei legi:
a) va aduce în concordanţă actele sale normative cu prezenta lege;
b) va elabora şi adopta actele normative necesare pentru executarea prezentei legi şi va prezenta Parlamentului propuneri privind punerea în concordanţă a legislaţiei în vigoare cu prezenta lege.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Andrian CANDU
|
Nr.77. Chişinău, 21 aprilie 2016. |
