joi, 15 august 2024
552/18.10.2001 Lege privind evaluarea şi acreditarea în sănătate

L E G E

privind evaluarea şi acreditarea în sănătate

 

nr. 552-XV  din  18.10.2001

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.155-157/1234 din 20.12.2001

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE 

Articolul 1. Obiectul legii

Articolul 2. Noţiuni principale

Articolul 3. Principiile de bază de evaluare şi acreditare a prestatorilor de servicii medicale

 

 Capitolul II

CRITERIILE DE EVALUARE ŞI ACREDITARE A

PRESTATORILOR DE SERVICII MEDICALE

Articolul 4. Criterii generale

Articolul 5. Cerinţe faţă de baza tehnico-materială

Articolul 6. Cerinţe faţă de personal

Articolul 7. Cerinţe faţă de documentaţie

 

Capitolul III

SISTEMUL NAŢIONAL DE EVALUARE ŞI ACREDITARE A

PRESTATORILOR DE SERVICII MEDICALE

Articolul 8. Organismul naţional de evaluare şi acreditare în sănătate

Articolul 9. Atribuţiile principale ale Consiliului

Articolul 10. Echipele de experţi evaluatori în sănătate

Articolul 11. Procedura de evaluare şi acreditare, eliberarea certificatului de acreditare

Articolul 111. Eliberarea certificatului de acreditare

Articolul 112. Conţinutul certificatului de acreditare

Articolul 113. Suspendarea şi reluarea acţiunii certificatului de acreditare

Articolul 114. Retragerea certificatului de acreditare

Articolul 115. Eliberarea duplicatului certificatului de acreditare

Articolul 116. Reperfectarea certificatului de acreditare

Articolul 12. Suportarea cheltuielilor pentru serviciile de evaluare şi acreditare

 

Capitolul IV

DISPOZIŢII TRANZITORII ŞI FINALE

Articolul 13. Abrogat

 

Anexă Taxele pentru evaluarea prestatorilor de servicii medicale private

 

 

 

Notă: În cuprinsul legii, sintagmele „instituţie/întreprindere”, cu excepţia articolului 114, şi „instituţie/întreprindere medico-sanitară sau farmaceutică”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „prestator de servicii medicale” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.227 din 31.07.2024, în vigoare 15.08.2024

 

Notă: În cuprinsul legii, cuvintele „prestator de servicii medicale sau farmaceutice”, la orice formă gramaticală, şi cuvintele „prestator de servicii medicale şi farmaceutice”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „prestator de servicii medicale” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.216 din 20.07.2023, în vigoare 03.11.2023

 

Notă: În cuprinsul legii sintagma „Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale”, la orice formă gramaticală, se substituie cu sintagma „Ministerul Sănătăţii” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.156 din 09.06.2022, în vigoare 01.07.2022

 

Notă: În cuprinsul legii, sintagma „Agenţia Naţională pentru Acreditare în Domeniul Sănătăţii şi Asistenţei Sociale”, la orice formă gramaticală, se substituie cu sintagma „Consiliul Naţional de Evaluare şi Acreditare în Sănătate” la forma gramaticală corespunzătoare, iar cuvântul „Agenţie”, la orice formă gramaticală, – cu cuvântul „Consiliu” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.153 din 20.07.2020, în vigoare 01.08.2020

 

Notă: În cuprinsul legii, textul „unitate medico-sanitară sau farmaceutică”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textul „prestator de servicii medicale sau farmaceutice” la forma gramaticală corespunzătoare, iar textul „unitate medico-sanitară”, la orice formă gramaticală – cu textul „prestator de servicii medicale” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.280 din 29.11.2018, în vigoare 01.01.2019

 

Notă: În cuprinsul legii, cuvintele „instituţii şi întreprinderi medico-sanitare şi farmaceutice”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „prestatori de servicii medicale şi farmaceutice” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.191 din 27.07.2018, în vigoare 24.09.2018

 

Notă: În textul legii, sintagma „Ministerul Sănătăţii”, la orice formă gramaticală, se substituie cu sintagma „Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.79 din 24.05.2018, în vigoare 15.06.2018

 

Notă: În cuprinsul legii, cuvintele "unităţi medico-sanitare şi farmaceutice" se înlocuiesc cu cuvintele "instituţii şi întreprinderi medico-sanitare şi farmaceutice" conform Legii nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008

 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Evaluarea şi acreditarea în sănătate se realizează în vederea determinării, pe bază de standarde elaborate şi aprobate de Ministerul Sănătăţii, a capacităţii prestatorilor de servicii medicale, indiferent de tipul de proprietate, forma juridică de organizare şi subordonarea administrativă, de a acorda populaţiei asistenţa respectivă şi de a realiza obiectivele prevăzute de Legea ocrotirii sănătăţii nr.411-XIII din 28 martie 1995, Legea nr.263-XVI din 27 octombrie 2005 cu privire la drepturile şi responsabilităţile pacientului, Legea nr.264-XVI din 27 octombrie 2005 cu privire la exercitarea profesiunii de medic, Legea nr.1456-XII din 25 mai 1993 cu privire la activitatea farmaceutică, Legea nr.10/2009 privind supravegherea de stat a sănătăţii publice, Legea nr.1585-XIII din 27 februarie 1998 cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală, Legea nr.1453-XII din 25 mai 1993 privind protecţia consumatorilor şi de alte acte normative din domeniul medicinei şi farmaciei.

Scopul principal al evaluării şi acreditării în sănătate constă în îmbunătăţirea calităţii serviciilor acordate populaţiei de către prestatorii de servicii medicale.

[Preambulul modificat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]

[Preambulul completat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008] 

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Obiectul legii

Prezenta lege stabileşte principiile de bază şi modul de evaluare şi acreditare a prestatorilor de servicii medicale.

 

Articolul 2. Noţiuni principale

În sensul prezentei legi, se utilizează următoarele noţiuni principale:

acreditare – procedură prin care organismul naţional de evaluare şi acreditare în sănătate recunoaşte, în mod oficial, că un prestator de servicii medicale şi personalul acestuia sunt competenţi să execute activităţile specifice profilului lor în conformitate cu standardele şi legile din domeniul medicinei şi farmaciei;

evaluare – etapă centrală a procedurii de acreditare, efectuată de către organismul naţional de evaluare şi acreditare în sănătate, care prevede aprecierea corespunderii activităţii prestatorilor de servicii medicale standardelor din domeniul respectiv;

evaluare curentă – evaluare independentă şi sistematică a activităţii prestatorilor de servicii medicale acreditaţi, pentru determinarea corespunderii serviciilor prestate de către aceştia cadrului normativ din domeniul sănătăţii;

expert evaluator în sănătate – persoană fizică, specialist de înaltă calificare profesională în domeniul medicinii şi farmaceuticii, selectată de către organismul naţional de evaluare şi acreditare în sănătate în baza criteriilor stabilite şi contractată din afara autorităţii respective pentru evaluarea corespunderii serviciilor prestate de către prestatorii de servicii medicale standardelor de evaluare şi acreditare;

certificat de acreditare – document, eliberat în conformitate cu regulile în vigoare ale sistemului naţional de evaluare şi acreditare a prestatorilor de servicii medicale, care indică gradul suficient de conformitate a prestatorului de servicii medicale prevederilor legilor din domeniul sănătăţii şi farmaceuticii;

registrul certificatelor de acreditare – totalitatea informaţiilor documentate cu privire la certificatele de acreditare eliberate, reperfectate, suspendate şi retrase, ţinute manual şi/sau în sisteme informaţionale automatizate, organizate conform legislaţiei în vigoare;

registrul experţilor evaluatori în sănătate – totalitatea informaţiilor documentate, ţinute manual şi/sau în sistem informaţional automatizat, cu privire la experţii evaluatori în sănătate recunoscuţi de către Consiliul Naţional de Evaluare şi Acreditare în Sănătate;

retragere a certificatului de acreditare – privare a deţinătorului certificatului de acreditare de dreptul de a desfăşura activitatea medicală şi farmaceutică, conform procedurii prevăzute de legislaţia în vigoare;

solicitant al certificatului de acreditare – persoană juridică sau fizică, înregistrată în modul stabilit în Republica Moldova în calitate de întreprindere sau de organizaţie, indiferent de tipul de proprietate, care intenţionează să practice sau practică activitate medico-sanitară şi/sau farmaceutică şi care depune la organismul naţional de evaluare şi acreditare în sănătate cererea de evaluare a activităţii;

standarde de evaluare şi acreditare – ansamblu de prevederi ale actelor legislative şi normative din domeniul sănătăţii şi alte domenii, care reglementează activitatea prestatorului de servicii medicale şi influenţează calitatea serviciilor medicale şi farmaceutice;

suspendare a certificatului de acreditare – privare a deţinătorului certificatului de acreditare de dreptul de a exercita activitatea medicală şi farmaceutică pe un termen stabilit de prezenta lege.

[Art.2 modificat prin Legea nr.227 din 31.07.2024, în vigoare 15.08.2024]

[Art.2 modificat prin Legea nr.216 din 20.07.2023, în vigoare 03.11.2023]

[Art.2 modificat prin Legea nr.280 din 29.11.2018, în vigoare 01.01.2019]

[Art.2 completat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]

[Art.2 modificat prin Legea nr.175 din 21.07.2017, în vigoare 18.08.2017]

[Art.2 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008] 

 

Articolul 3. Principiile de bază de evaluare şi acreditare a prestatorilor de servicii medicale

(1) Principiile de bază de evaluare şi acreditare a prestatorilor de servicii medicale sînt:

a) transparenţa şi disponibilitatea publică;

b) reprezentarea intereselor publice şi independenţa faţă de oricare alte interese;

c) asigurarea confidenţialităţii informaţiei obţinute în procesul evaluării şi acreditării;

d) aplicarea standardelor în vigoare din domeniul medicinei şi farmaciei;

e) respectarea prevederilor actelor internaţionale corespunzătoare;

e1) caracterul necomercial (nonprofit) al activităţii;

 

[Lit.f) alin.(1) art.3 abrogată prin Legea nr.191 din 27.07.2018, în vigoare 24.09.2018]

 

g) posibilitatea de a contesta decizia adoptată în urma evaluării unităţii.

(2) În Republica Moldova au dreptul să desfăşoare activitate medico-sanitară şi farmaceutică prestatorii de servicii medicale evaluaţi şi acreditaţi în modul stabilit de prezenta lege.

[Art.3 completat prin Legea nr.153 din 20.07.2020, în vigoare 01.08.2020]

[Art.3 modificat prin Legea nr.280 din 29.11.2018, în vigoare 01.01.2019]

 

Capitolul II

CRITERIILE DE EVALUARE ŞI ACREDITARE A

PRESTATORILOR DE SERVICII MEDICALE

Articolul 4. Criterii generale

Criteriile şi cerinţele faţă de prestatorii de servicii medicale la evaluarea şi acreditarea acestora se referă la:

a) baza tehnico-materială;

b) activitatea economico-financiară;

c) profesionalismul personalului medico-sanitar şi farmaceutic;

d) conformitatea calităţii serviciilor medico-sanitare şi farmaceutice, a eficienţei procesului de diagnosticare şi tratament şi a activităţii farmaceutice cu standardele din domeniul medicinei şi farmaciei.

 

Articolul 5. Cerinţe faţă de baza tehnico-materială

(1) Baza tehnico-materială a prestatorilor de servicii medicale pasibile de evaluare şi acreditare trebuie să corespundă legilor în vigoare din domeniul medicinei.

(2) Pentru obţinerea certificatului de acreditare, prestatorul de servicii medicale prezintă dovadă că, în conformitate cu Legea ocrotirii sănătăţii, Legea privind supravegherea de stat a sănătăţii publice şi cu alte legi în vigoare, dispune de:

a) spaţii proprii sau arendate, conforme normelor sanitaro-igienice, dotate cu utilajele corespunzătoare pentru realizarea procesului de diagnosticare şi tratament;

b) servicii auxiliare suficiente pentru desfăşurarea genurilor de activitate autorizate;

c) bază pentru organizarea procesului de studii în spitalele clinice.

(3) Baza tehnico-materială a prestatorului de servicii medicale trebuie să corespundă legilor în vigoare.

[Art.5 modificat prin Legea nr.227 din 31.07.2024, în vigoare 15.08.2024]

[Art.5 modificat prin Legea nr.175 din 21.07.2017, în vigoare 18.08.2017]

[Art.5 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008] 

 

Articolul 6. Cerinţe faţă de personal

(1) Personalul administrativ al prestatorilor de servicii medicale pasibili de evaluare şi acreditare (director, director adjunct, şef de secţie sau filială, farmacist diriginte) este constituit, de regulă, din specialişti în medicină ori farmacie, cu categorii de calificare sau cu titluri şi grade ştiinţifice în domeniul profesat.

(2) Personalul medical şi farmaceutic trebuie să posede competenţa necesară pentru a corespunde standardelor din domeniul respectiv, să respecte normele ergonomice, praxiologice, deontologice şi ale eticii medico-farmaceutice.

[Art.6 modificat prin Legea nr.227 din 31.07.2024, în vigoare 15.08.2024]

[Art.6 modificat prin Legea nr.191 din 27.07.2018, în vigoare 24.09.2018]

 

Articolul 7. Cerinţe faţă de documentaţie

Documentaţia prestatorilor de servicii medicale pasibili de evaluare şi acreditare, precum şi documentaţia ţinută de personalul acestora trebuie să corespundă prevederilor stabilite prin lege.

[Art.7 modificat prin Legea nr.227 din 31.07.2024, în vigoare 15.08.2024]

[Art.7 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008] 

 

Capitolul III

SISTEMUL NAŢIONAL DE EVALUARE ŞI ACREDITARE

A PRESTATORILOR DE SERVICII MEDICALE

Articolul 8. Organismul naţional de evaluare şi acreditare în sănătate

(1) Activitatea de evaluare şi acreditare în sănătate se realizează de către Consiliul Naţional de Evaluare şi Acreditare în Sănătate (în continuare – Consiliu), care este instituţie publică fondată de Ministerul Sănătăţii şi care îşi desfăşoară activitatea în baza regulamentului aprobat de către Guvern.

(2) Consiliul desfăşoară activitate necomercială (nonprofit) şi activează în baza principiilor de autogestiune.

[Art.8 modificat prin Legea nr.216 din 20.07.2023, în vigoare 03.11.2023]

[Art.8 în redacţia Legii nr.153 din 20.07.2020, în vigoare 01.08.2020]

[Art.8 modificat prin Legea nr.280 din 29.11.2018, în vigoare 01.01.2019]

[Art.8 în redacţia Legii nr.175 din 21.07.2017, în vigoare 18.08.2017]

[Art.8 completat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008] 

 

Articolul 9. Atribuţiile principale ale Consiliului

(1) Consiliu exercită următoarele atribuţii:

 

[Lit.a) art.9 abrogată prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008] 

 

b) constituie şi aprobă componenţa comisiilor de evaluare şi acreditare, aprobă componenţa echipelor de experţi evaluatori în sănătate;

c) stabileşte criteriile de selectare a experţilor evaluatori în sănătate antrenaţi în procesul de evaluare şi acreditare şi criteriile de evaluare a activităţii acestora;

d) aprobă planul său de activitate şi programul anual de evaluare şi acreditare a prestatorilor de servicii medicale;

e) adoptă decizii privind acreditarea sau neacreditarea, eliberarea, suspendarea ori retragerea certificatelor de acreditare, în condiţiile stabilite de lege;

 

[Lit.f) alin.(1) art.9 abrogată prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]

 

g) soluţionează litigiile şi examinează reclamaţiile ce apar în problemele privind evaluarea şi acreditarea;

h) acordă consultanţă şi instruieşte în probleme de evaluare şi acreditare;

i) reprezintă Republica Moldova în organizaţiile internaţionale de evaluare şi acreditare în sănătate;

j) dezvoltă colaborarea internaţională în domeniul evaluării şi acreditării în sănătate;

k) participă, la nivel naţional şi internaţional, la elaborarea standardelor din domeniul medicinei şi farmaciei;

l) întocmeşte şi prezintă Ministerului Sănătăţii raportul anual de activitate, cu publicarea ulterioară a acestuia.

(2) Consiliul:

a) examinează cererea de acreditare a prestatorului de servicii medicale în termen de 30 de zile calendaristice de la data depunerii acesteia;

b) informează, în termen de cel mult 15 zile calendaristice de la data adoptării deciziei, prestatorul de servicii medicale despre decizia referitoare la acreditare sau neacreditare;

c) eliberează prestatorului de servicii medicale acreditat certificatul de acreditare.

[Art.9 modificat prin Legea nr.227 din 31.07.2024, în vigoare 15.08.2024]

[Art.9 modificat prin Legea nr.153 din 20.07.2020, în vigoare 01.08.2020]

[Art.9 modificat prin Legea nr.280 din 29.11.2018, în vigoare 01.01.2019]

[Art.9 modificat prin Legea nr.191 din 27.07.2018, în vigoare 24.09.2018]

[Art.9 modificat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]

[Art.9 modificat prin Legea nr.175 din 21.07.2017, în vigoare 18.08.2017]

[Art.9 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008] 

 

Articolul 10. Echipele de experţi evaluatori în sănătate

(1) Pentru realizarea evaluării şi acreditării prestatorilor de servicii medicale, Consiliul instituie şi ţine Registrul experţilor evaluatori în sănătate.

(2) În Registrul experţilor evaluatori în sănătate se includ specialiştii de înaltă calificare profesională în domeniul medicinii şi farmaceuticii, selectaţi în baza criteriilor stabilite şi contractaţi din afara organismului naţional de evaluare şi acreditare în sănătate.

(3) Pentru evaluarea şi acreditarea prestatorilor de servicii medicale, Consiliul selectează din rîndul persoanelor incluse în Registrul experţilor evaluatori în sănătate echipe de experţi evaluatori în sănătate şi aprobă componenţa acestora.

(4) Echipele de experţi evaluatori în sănătate evaluează, la faţa locului, activitatea prestatorilor de servicii medicale pasibili de procedura de evaluare şi acreditare, după care prezintă Consiliului rapoarte privind rezultatele evaluării.

(5) În conformitate cu prevederile Regulamentului privind realizarea procedurii de evaluare şi acreditare în sănătate, aprobat de Ministerul Sănătăţii, Consiliul determină gradul de conformitate a activităţii prestatorilor de servicii medicale cu standardele de evaluare şi acreditare.

[Art.10 modificat prin Legea nr.227 din 31.07.2024, în vigoare 15.08.2024]

[Art.10 modificat prin Legea nr.216 din 20.07.2023, în vigoare 03.11.2023]

[Art.10 în redacţia Legii nr.280 din 29.11.2018, în vigoare 01.01.2019]

[Art.10 modificat prin Legea nr.175 din 21.07.2017, în vigoare 18.08.2017]

 

Articolul 11. Procedura de evaluare şi acreditare, eliberarea certificatului de acreditare

(1) Prestatorii de servicii medicale de stat şi privaţi sunt supuşi evaluării şi acreditării o dată la 5 ani.

(2) Evaluarea şi acreditarea se desfăşoară în patru etape:

a) iniţierea procedurii de evaluare;

b) autoevaluarea prestatorului de servicii medicale;

c) constituirea şi aprobarea echipei de experţi şi evaluarea prestatorului de servicii medicale;

d) adoptarea deciziei privind rezultatele evaluării şi informarea prestatorului de servicii medicale.

Modul de solicitare, acordare, suspendare şi retragere a certificatului de acreditare prevăzut de prezenta lege pentru agenţii economici este stabilit prin Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător în partea în care nu este reglementat de prezenta lege.

(3) Pentru a iniţia procedura de evaluare, solicitantul depune în adresa Consiliului o cerere pe suport de hîrtie, în format electronic sau prin intermediul ghişeului unic electronic de solicitare a actelor permisive, care să cuprindă principalele date privind prestatorul de servicii medicale ce urmează a fi acreditat şi privind persoana responsabilă de organizarea procesului de autoevaluare. La cerere se anexează copiile de pe:

a) organigrama prestatorului de servicii medicale;

a1) autorizaţia sanitară de funcţionare;

 

[Lit.b) alin.(3) art.11 abrogată prin Legea nr.191 din 27.07.2018, în vigoare 24.09.2018]

 

c) regulamentul de organizare şi funcţionare.

În cazul depunerii cererii pe suport de hîrtie, aceasta se depune în două exemplare, dintre care unul, după semnare şi înregistrare, împreună cu dispoziţia de plată pentru serviciile oferite, se restituie solicitantului, servind drept act juridic ce confirmă iniţierea procesului de acreditare. Concomitent, este trimis chestionarul de autoevaluare împreună cu standardele de evaluare şi acreditare în funcţie de organigrama prezentată.

(4) Autoevaluarea prestatorului de servicii medicale se realizează de către solicitantul certificatului de acreditare în baza chestionarului de autoevaluare oferit de către Consiliu. Autoevaluarea nu poate dura mai mult de 30 zile calendaristice din data acceptării cererii de solicitare a certificatului de acreditare. La finele etapei de autoevaluare, solicitantul transmite Comisiei chestionarul de autoevaluare şi standardele de evaluare şi acreditare completate, comunicînd, totodată, perioada în care se doreşte vizita de evaluare. Consiliul confirmă recepţionarea materialelor de autoevaluare, analizează chestionarul de autoevaluare şi, în cazul în care acesta este acceptat, stabileşte perioada vizitei de evaluare de comun acord cu solicitantul.

(5) În cadrul etapei de constituire şi aprobare a echipei de experţi şi de evaluare a prestatorului de servicii medicale, echipele de experţi, create din rîndul specialiştilor de înaltă calificare, evaluează, cu deplasarea la faţa locului, activitatea prestatorului de servicii medicale şi determină gradul de conformare a activităţii acestuia cu standardele de evaluare şi acreditare din domeniul medicinei sau farmaciei. În activitatea de evaluare, prestatorul de servicii medicale are obligaţia să coopereze cu membrii echipelor de evaluare şi să le pună la dispoziţie documentele necesare validării informaţiilor care confirmă îndeplinirea cerinţelor din standardele de acreditare.

(6) La etapa de adoptare a deciziei privind rezultatele evaluării, raportul final privind rezultatele evaluării se prezintă Consiliului pentru adoptarea deciziei. Consiliul, în termen de 15 zile calendaristice de la data finalizării evaluării, informează conducerea prestatorului de servicii medicale despre rezultatele evaluării. Consiliul adoptă una dintre următoarele decizii: de acreditare, de prelungire a procesului de acreditare sau de neacreditare. Detalierea deciziei se efectuează în Regulamentul privind realizarea procedurii de evaluare şi acreditare în sănătate.

(7) Pentru acordarea asistenţei medicale, prestatorul de servicii medicale nou-înfiinţat este obligat să deţină certificatul de acreditare până la finele primului an de activitate.

(8) După evaluare şi acreditare, o dată pe an, prestatorii de servicii medicale sunt supuşi evaluării curente pe parcursul întregului termen de acreditare, în conformitate cu legislaţia din domeniul medicinei şi farmaciei.

(9) Consiliul publică pe pagina sa web oficială şi pe pagina web oficială a Ministerului Sănătăţii listele prestatorilor de servicii medicale care au fost evaluaţi şi acreditaţi, precum şi ale prestatorilor de servicii medicale neacreditaţi.

(10) Decizia privind neacreditarea prestatorului de servicii medicale este adoptată de Consiliu în baza raportului echipei de experţi. În cazul în care conducerea prestatorului de servicii medicale nu este de acord cu decizia Consiliului, aceasta o poate contesta în instanţa de judecată.

[Art.11 modificat prin Legea nr.227 din 31.07.2024, în vigoare 15.08.2024]

[Art.11 modificat prin Legea nr.153 din 20.07.2020, în vigoare 01.08.2020]

[Art.11 modificat prin Legea nr.280 din 29.11.2018, în vigoare 01.01.2019]

[Art.11 modificat prin Legea nr.191 din 27.07.2018, în vigoare 24.09.2018]

[Art.11 în redacţia Legii nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]

[Art.11 modificat prin Legea nr.175 din 21.07.2017, în vigoare 18.08.2017]

[Art.11 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008] 

 

Articolul 111. Eliberarea certificatului de acreditare

(1) Eliberarea certificatului de acreditare se efectuează în temeiul deciziei Consiliului în termen de 15 zile calendaristice de la data adoptării acesteia. În cazul în care prestatorul de servicii medicale deţine mai multe subdiviziuni şi/sau filiale cu adrese fizice diferite, se eliberează certificate de acreditare pentru fiecare subdiviziune şi/sau filială acreditată.

(2) Depistarea de către Consiliu a unor date neveridice în informaţia declarată de solicitant serveşte drept temei pentru refuzul eliberării certificatului solicitat.

(3) Cu cel puţin 90 de zile calendaristice înainte de expirarea termenului de valabilitate a certificatului de acreditare, solicitantul iniţiază o nouă procedură conform prevederilor art.11 alin.(3). În cazul adresării după expirarea termenului de valabilitate a certificatului de acreditare, pe perioada de autoevaluare/evaluare şi pînă la adoptarea deciziei de către Consiliu, solicitantul îşi sistează activitatea pe propria răspundere.

(4) Dacă solicitantul continuă să desfăşoare genul de activitate indicat în scrisoarea de însoţire a certificatului de acreditare după expirarea termenului de valabilitate a acestuia, se aplică, conform procedurii legale, sancţiunea prevăzută la art.263 alin.(4) din Codul contravenţional.

(5) Dacă deţinătorul certificatului de acreditare înfiinţează o nouă subdiviziune şi/sau filială separată, el este obligat să depună la Consiliu o cerere de evaluare a acesteia în termenele prevăzute la art.11 alin.(2), cu anexarea copiilor de pe actele prevăzute la art.11 alin.(3). În cazul acreditării subdiviziunii şi/sau filialei separate se eliberează certificat de acreditare separat.

(6) Certificatul de acreditare se eliberează pentru un termen de 5 ani.

[Art.111 modificat prin Legea nr.227 din 31.07.2024, în vigoare 15.08.2024]

[Art.111 modificat prin Legea nr.153 din 20.07.2020, în vigoare 01.08.2020]

[Art.111 modificat prin Legea nr.191 din 27.07.2018, în vigoare 24.09.2018]

[Art.111 introdus prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]

 

Articolul 112. Conţinutul certificatului de acreditare

(1) Formularul certificatului de acreditare este un document de strictă evidenţă, tipizat, cu numerotare continuă.

(2) Certificatul conţine:

a) denumirea organismului naţional de evaluare şi acreditare în sănătate;

b) numărul şi data eliberării certificatului;

c) denumirea prestatorului de servicii medicale, forma juridică de organizare, adresa juridică a deţinătorului certificatului de acreditare, precum şi adresele fizice ale subdiviziunilor şi/sau filialelor acreditate;

c1) numărul de identificare de stat (IDNO) şi denumirea prestatorului de servicii medicale;

d) termenul de valabilitate a certificatului;

e) semnătura conducătorului Consiliului, autentificată prin aplicarea ştampilei acesteia.

(3) Drept anexă la certificatul de acreditare serveşte însemnul deciziei şi scrisoarea de însoţire a acestuia, care conţine informaţia privind experţii participanţi la evaluare, decizia Consiliului privind genurile de activitate, subdiviziunile şi/sau filialele separate acreditate ale deţinătorului certificatului de acreditare, precum şi recomandările/condiţiile înaintate în urma evaluării.

[Art.112 modificat prin Legea nr.227 din 31.07.2024, în vigoare 15.08.2024]

[Art.112 modificat prin Legea nr.216 din 20.07.2023, în vigoare 03.11.2023]

[Art.112 completat prin Legea nr.236 din 16.12.2021, în vigoare 22.03.2021; Lege declarată neconstituţională conform Hot. Curţii Constituţionale nr.8 din 11.03.2021, în vigoare 11.03.2021]

[Art.112 introdus prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]

 

Articolul 113. Suspendarea şi reluarea acţiunii certificatului de acreditare

(1) În cazul în care prestatorul de servicii medicale nu corespunde criteriilor şi cerinţelor de acreditare stabilite în prezenta lege sau în alte acte legislative, Consiliul suspendă certificatul de acreditare.

(2) Suspendarea certificatului de acreditare se efectuează în baza deciziei Consiliului, care se emite în temeiul raportului echipei de experţi.

(3) Suspendarea certificatului de acreditare este precedată de transmiterea unui avertisment în formă scrisă conducerii prestatorului de servicii medicale, în care se indică criteriile şi cerinţele de acreditare pe care aceasta nu le îndeplineşte. Din momentul transmiterii avertismentului, prestatorului de servicii medicale i se acordă un termen de 20 de zile calendaristice pentru înlăturarea abaterilor şi, în cazul omiterii înlăturării acestora, certificatul de acreditare se suspendă.

(4) În cazul în care prestatorul de servicii medicale a încălcat prevederile normelor în sănătate în partea ce nu ţine de criteriile şi cerinţele de acreditare, certificatul de acreditare nu se suspendă, ci se aplică sancţiunea respectivă prevăzută de Codul contravenţional.

(5) În urma înlăturării abaterilor care au stat la baza suspendării certificatului de acreditare, conducătorul prestatorului de servicii medicale poate cere anularea deciziei de suspendare a certificatului de acreditare. Anularea deciziei de suspendare se efectuează în temeiul raportului echipei de experţi, prin care se confirmă că prestatorul de servicii medicale corespunde criteriilor şi cerinţelor de acreditare.

[Art.113 introdus prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]

 

Articolul 114. Retragerea certificatului de acreditare

(1) Drept temei pentru retragerea certificatului de acreditare servesc:

a) cererea deţinătorului certificatului de acreditare privind retragerea acestuia;

b) decizia de radiere a deţinătorului certificatului din Nomenclatorul instituţiilor/întreprinderilor medico-sanitare sau din Registrul de stat al persoanelor juridice şi Registrul întreprinzătorilor individuali;

c) depistarea unor date neveridice în documentele prezentate Consiliului;

d) omiterea înlăturării, în termenul stabilit de lege, a circumstanţelor care au condus la suspendarea certificatului de acreditare.

(2) Data şi numărul deciziei de retragere a certificatului de acreditare se înscriu în registrul certificatelor de acreditare cel tîrziu în prima zi lucrătoare după data la care a fost emisă decizia.

(3) În cazul retragerii certificatului de acreditare, taxa pentru desfăşurarea evaluării prevăzută de lege nu se restituie.

(4) Deţinătorul certificatului de acreditare este obligat, în decurs de 10 zile lucrătoare de la data comunicării deciziei de retragere, să depună la Consiliu certificatul retras.

[Art.114 introdus prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]

 

Articolul 115. Eliberarea duplicatului certificatului de acreditare

(1) Drept temei pentru eliberarea duplicatului certificatului de acreditare serveşte pierderea sau deteriorarea acestuia.

(2) În caz de pierdere a certificatului, deţinătorul depune la Consiliu o cerere de eliberare a duplicatului, conform procedurii stabilite de legislaţie.

(3) Dacă certificatul de acreditare este deteriorat şi nu poate fi folosit, deţinătorul poate obţine un duplicat depunînd o cerere de eliberare a duplicatului la Consiliu, la care se anexează certificatul deteriorat.

(4) Consiliul este obligată să elibereze duplicatul certificatului în termen de 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii de eliberare a duplicatului.

(5) Termenul de valabilitate a duplicatului certificatului de acreditare nu poate depăşi termenul indicat în actul pierdut sau deteriorat.

(6) În caz de eliberare a duplicatului, Consiliul emite o decizie de anulare a certificatului pierdut sau deteriorat, înscriind modificările respective în registrul emiterii certificatelor de acreditare nu mai tîrziu de prima zi lucrătoare după data emiterii deciziei.

(7) În perioada de examinare a cererii de eliberare a duplicatului certificatului, deţinătorul îşi poate desfăşura activitatea în baza unei declaraţii pe propria răspundere, depusă la Consiliu odată cu cererea de eliberare a duplicatului.

[Art.115 modificat prin Legea nr.227 din 31.07.2024, în vigoare 15.08.2024]

[Art.115 introdus prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]

 

Articolul 116. Reperfectarea certificatului de acreditare

(1) Drept temei pentru reperfectarea certificatului de acreditare serveşte schimbarea denumirii deţinătorului, modificarea altor date reflectate în certificat, fără actualizarea cărora nu poate fi identificată legătura dintre certificat, obiectul acestuia şi deţinător.

(2) La apariţia temeiului pentru reperfectarea certificatului de acreditare, deţinătorul este obligat să depună la Consiliu, în termen de 10 zile lucrătoare, conform procedurii stabilite de legislaţie, o cerere de reperfectare a certificatului de acreditare, împreună cu actul care necesită reperfectare şi cu documentele (sau copiile de pe acestea, cu prezentarea ulterioară a originalelor pentru verificare) ce confirmă modificările.

(3) În termen de 5 zile lucrătoare de la data depunerii cererii de reperfectare a certificatului de acreditare şi a documentelor anexate la cerere, Consiliul emite o decizie privind reperfectarea certificatului şi o comunică imediat solicitantului. Certificatul reperfectat se eliberează pe un formular nou, ţinîndu-se cont de modificările solicitate în cerere.

 

[Alin.(4) art.116 abrogat prin Legea nr.227 din 31.07.2024, în vigoare 15.08.2024]

 

(5) Termenul de valabilitate a certificatului reperfectat nu poate depăşi termenul de valabilitate indicat în certificatul care se reperfectează.

(6) În perioada examinării cererii de reperfectare a certificatului, deţinătorul acestuia îşi poate continua activitatea în baza declaraţiei pe propria răspundere, depusă la Consiliu concomitent cu cererea de reperfectare.

(7) Drept temei pentru respingerea cererii de reperfectare a certificatului serveşte depistarea de către Consiliu a unor date neveridice în actele prezentate sau declarate de solicitant.

[Art.116 modificat prin Legea nr.227 din 31.07.2024, în vigoare 15.08.2024]

[Art.116 introdus prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]

 

Articolul 12. Suportarea cheltuielilor pentru serviciile de evaluare şi acreditare

 

[Alin.(1) art.12 abrogat prin Legea nr.175 din 21.07.2017, în vigoare 18.08.2017]

 

(2) În procesul de evaluare şi acreditare, prestatorii de servicii medicale achită cheltuielile ce ţin de evaluarea iniţială şi de evaluarea curentă anuală.

(3) Autorităţile publice de toate nivelurile care au în subordine prestatori de servicii medicale pot stabili în bugetele lor anuale mijloace financiare destinate acreditării şi evaluării curente anuale, iar prestatorii de servicii medicale private suportă cheltuielile pentru evaluare şi acreditare din contul mijloacelor financiare proprii.

(4) Metodologia de calculare a taxelor pentru prestarea serviciilor de evaluare şi acreditare în sănătate se aprobă de către Guvern, iar taxele – de către Ministerul Sănătăţii.

[Art.12 modificat prin Legea nr.227 din 31.07.2024, în vigoare 15.08.2024]

[Art.12 modificat prin Legea nr.216 din 20.07.2023, în vigoare 03.11.2023]

[Art.12 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008] 

[Art.12 modificat prin Legea nr.332-XV din 24.07.2003, în vigoare 08.08.2003]

 

Capitolul IV

DISPOZIŢII TRANZITORII ŞI FINALE

Articolul 13.

[Art.13 abrogat prin Legea nr.175 din 21.07.2017, în vigoare 18.08.2017]

[Art.13 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008] 

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIEugenia OSTAPCIUC

Chişinău, 18 octombrie 2001.
Nr. 552-XV.

 

 

Notă: Anexa la lege se abrogă, conform Legii nr.227 din 31.07.2024, în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a Hotărârii Guvernului cu privire la aprobarea Metodologiei de calculare a taxelor pentru prestarea serviciilor de evaluare şi acreditare în sănătate

 

Anexă

 

Taxele pentru evaluarea prestatorilor de servicii medicale private

 

Nr.
crt.

Categoriile prestatorilor de servicii medicale private

Taxa pentru
evaluare
(lei)
1.Instituţii medico-sanitare private de ambulator (1 – 2 medici ) 2494
2.Instituţii medico-sanitare private de ambulator (3 – 10 medici) 3741
3.Instituţii medico-sanitare private de ambulator (10 – 20 medici) 6235
4.Instituţii medico-sanitare private de ambulator (mai mult de 20 medici) 8729
41.Cabinete individuale ale medicilor de familie1247
42.Centre ale medicilor de familie (pentru fiecare medic de familie titular al practicii medicului de familie)1247
5.Spitale private9976
6.Farmacii cu statut de secţie care nu deţin licenţă de activitate farmaceutică din cadrul prestatorilor de servicii medicale 2494

[Poziţiile 7-8 abrogate prin Legea nr.216 din 20.07.2023, în vigoare 03.11.2023]

 

Notă.

În cazurile evaluării curente anuale, prestatorii de servicii medicale private achită 5% din taxa pentru evaluarea iniţială.

[Anexa modificată prin Legea nr.216 din 20.07.2023, în vigoare 03.11.2023]

[Anexa completată prin Legea nr.191 din 27.07.2018, în vigoare 24.09.2018]

[Anexa introdusă prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]