marți, 25 mai 1993
1453/25.05.93 Lege privind protecţia consumatorilor

L E G E

privind protecţia consumatorilor

 

nr. 1453-XII  din  25.05.1993

 

Monitorul Parlamentului Republicii Moldova nr.10/281 din 1993

 

* * *

Abrogat: 27.10.2003

Legea R.Moldova nr.105-XV din 13.03.2003

 

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Noţiunile fundamentale

Articolul 2. Legislaţia cu privire la protecţia consumatorilor

Articolul 3. Contractele internaţionale

 

Capitolul II

DREPTURILE CONSUMATORILOR ŞI PROTECŢIA LOR

Articolul 4. Drepturile consumatorilor

Articolul 5. Asigurarea protecţiei drepturilor consumatorilor

Articolul 6. Calitatea adecvată a produselor şi serviciilor

Articolul 7. Calitatea apei potabile

Articolul 8. Obligaţiile agenţilor economici

Articolul 9. Obligaţiile de garanţie

Articolul 10. Obligaţiile organelor de stat pentru controlul calităţii produselor şi a serviciilor

Articolul 11. Drepturile consumatorului în cazul achiziţionării unui produs de calitate inadecvată

Articolul 12. Drepturile consumatorului în cazul prestării serviciilor necalitative

Articolul 13. Termenele de înaintare a reclamaţiei privind calitatea produselor şi serviciilor

 

Capitolul III

INFORMAŢIA CU PRIVIRE LA PRODUSE ŞI SERVICII

Articolul 14. Drepturile consumatorilor la informaţie

Articolul 15. Obligaţiile producătorului privind marcarea produselor

Articolul 16. Informaţia despre produsele chimice şi cele tehnice complicate

Articolul 17. Informaţia referitoare la produsele alimentare

Articolul 18. Limitarea reclamei

Articolul 19. Consecinţele prezentării informaţiei incomplete şi neautentice

 

Capitolul IV

INOFENSIVITATEA PRODUSELOR ŞI A SERVICIILOR

Articolul 20. Condiţiile de inofensivitate a produselor şi serviciilor

Articolul 21. Semnele sau simbolurile de avertizare la utilizarea inofensivă a produselor

Articolul 22. Produsele şi serviciile periculoase

Articolul 23. Durata de utilizare a produselor

Articolul 24. Certificarea produselor

 

Capitolul V

ORGANIZAŢIILE OBŞTEŞTI DE PROTECŢIE A CONSUMATORILOR

Articolul 25. Drepturile consumatorilor de a se asocia în organizaţii

Articolul 26. Drepturile organizaţiilor obşteşti ale consumatorilor

 

Capitolul VI

RĂSPUNDEREA PENTRU ÎNCĂLCAREA LEGII

Articolul 27. Drepturile consumatorilor la despăgubire

Articolul 28. Intentarea acţiunii în daune cauzate consumatorului

Articolul 29. Exonerarea agentului economic de la despăgubire

Articolul 30. Răspunderea materială

Articolul 31. Răspunderea pentru nerespectarea termenelor de remediere

Articolul 32. Repararea prejudiciului cauzat la prestarea serviciilor

Articolul 33. Consecinţele pierderii materialului sau articolului consumatorului

Articolul 34. Răspunderea administrativă în cazul comercializării produselor alimentare nocive

Articolul 35. Răspunderea administrativă în cazul informării neautentice a consumatorului

Articolul 36. Răspunderea materială în cazul comercializării produselor nemarcate sau marcate necorespunzător

Articolul 37. Repararea prejudiciului moral

Articolul 38. Răspunderea penală în cazul fabricării şi comercializării produselor nocive şi periculoase

 

 

 

Parlamentul Republicii Moldova adoptă prezenta lege.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Noţiunile fundamentale

În sensul prezentei legi se înţelege:

- consumator: persoană fizică care dobîndeşte, utilizează ori consumă, ca destinatar final, produse obţinute de la agenţi economici sau care beneficiază de servicii prestate de aceştia;

- agent economic: orice persoană fizică sau juridică care produce, importă, transportă, depozitează sau comercializează produse ori părţi din acestea, ori prestează servicii;

- produs: bun material destinat consumului sau utilizării finale individuale sau colective;

- serviciu: activitate, alta decît cea din care rezultă produse, efectuată în scopul satisfacerii unor necesităţi ale consumatorilor;

- certificat de conformitate: document eliberat conform regulilor unui sistem de certificare, care indică, cu un grad suficient de încredere, că un produs, proces sau serviciu precis identificat este conform unui standard sau unui alt document normativ specificat;

- documentaţie tehnică normativă: act normativ, în care sînt stabilite condiţiile calitative ale produselor sau serviciilor (standarde, condiţii tehnice, norme sanitare şi de construcţii, farmacopee etc.);

- termen de garanţie: limita de timp, stabilită de către producător, în cadrul căreia produsul achiziţionat trebuie să-şi păstreze caracteristicile calitative prescrise, iar consumatorul are dreptul la remedierea sau înlocuirea gratuită a acestuia, dacă deficienţele nu-i sînt imputabile;

- termen de valabilitate: limita de timp, stabilită de către producător, în care produsul poate fi consumat şi în care acesta trebuie să-şi menţină caracteristicile calitative prescrise, dacă au fost respectate condiţiile de transport, manipulare, depozitare şi consum;

- durata medie de utilizare: intervalul de timp stabilit în documentele tehnice normative sau declarat de către producător ori convenit între părţi, în cadrul căruia produsele, altele decît cele cu termen de valabilitate, trebuie să-şi menţină caracteristicile calitative prescrise, dacă au fost respectate condiţiile de transport, manipulare, depozitare şi exploatare;

- viciu ascuns: deficienţa calitativă a unui produs livrat sau serviciu prestat care, existînd în momentul predării ori executării, nu a fost cunoscut şi nici nu putea fi cunoscut de către consumator prin mijloacele obişnuite de verificare.

 

Articolul 2. Legislaţia cu privire la protecţia consumatorilor

Legislaţia Republicii Moldova cu privire la protecţia consumatorilor constă din prezenta lege şi alte acte normative elaborate în conformitate cu ea.

 

Articolul 3. Contractele internaţionale

În cazul în care contractele internaţionale (interstatale), la care Republica Moldova este parte, conţin alte norme decît cele prevăzute de legislaţia Republicii Moldova cu privire la protecţia consumatorilor, se aplică prevederile contractului internaţional (interstatal).

 

Capitolul II

DREPTURILE CONSUMATORILOR ŞI PROTECŢIA LOR

Articolul 4. Drepturile consumatorilor

Orice consumator care procură produse sau beneficiază de servicii pe teritoriul Republicii Moldova are dreptul la:

- apărarea de către stat a intereselor legitime;

- protejarea împotriva riscului de a achiziţiona un produs sau de a i se presta un serviciu, care-i poate afecta viaţa, sănătatea sau securitatea;

- informaţie completă, corectă şi precisă asupra caracteristicilor esenţiale ale produselor şi serviciilor;

- repararea prejudiciilor cauzate de calitatea necorespunzătoare a produselor şi serviciilor;

- sesizarea organelor judiciare sau altor organe de stat abilitate;

- asocierea în organizaţii pentru protecţia consumatorilor.

 

Articolul 5. Asigurarea protecţiei drepturilor consumatorilor

Agenţii economici nu pot încheia contracte care să acorde consumatorilor drepturi sub nivelul prevăzut de prezenta lege.

Mecanismul de realizare a drepturilor consumatorilor va fi reglementat prin hotărîri ale Guvernului.

Guvernul apără piaţa internă asigurînd în cazul variaţiei costului vieţii protecţia suficientă a consumatorului.

Drepturile consumatorilor sînt apărate de către instanţele judiciare, de alte organe abilitate, precum şi de organizaţiile obşteşti ale consumatorilor, conform legislaţiei în vigoare.

 

Articolul 6. Calitatea adecvată a produselor şi serviciilor

Produsele comercializate şi serviciile oferite trebuie să corespundă documentaţiei tehnice normative în vigoare, iar în cazul în care baza documentară lipseşte, acestea trebuie să corespundă modelelor de produse ori caracteristicilor produselor şi serviciilor similare.

Cerinţele stabilite în documentaţia tehnică normativă referitoare la inofensivitatea produselor şi a serviciilor sînt obligatorii.

Produsele se comercializează numai în cadrul termenului de garanţie şi valabilitate.

Se interzice comercializarea de produse sau prestarea de servicii a căror utilizare în condiţii normale poate pune în pericol viaţa, sănătatea sau securitatea consumatorilor. Se interzice producerea şi comercializarea produselor falsificate sau substituite.

Micşorarea nivelului de calitate a produsului trebuie să ducă la reducerea preţului de vînzare a acestuia.

 

Articolul 7. Calitatea apei potabile

Consumatorii vor fi asiguraţi cu apă potabilă conform normelor stabilite şi vor fi informaţi precis şi operativ despre corespunderea normelor în vigoare a apei potabile.

De realizarea acestui drept al consumatorilor responsabili sînt organele autoadministrării locale şi furnizorii (producătorii).

 

Articolul 8. Obligaţiile agenţilor economici

Agenţii economici sînt obligaţi:

- să comercializeze numai produse şi servicii testate şi certificate conform normelor legale şi care respectă condiţiile calitative prevăzute în contracte;

- să oprească livrările şi se retragă de pe piaţă sau de la beneficiari produsele la care s-a constatat neîndeplinirea caracteristicilor calitative prescrise sau care ar putea afecta viaţa, sănătatea ori securitatea consumatorilor;

- să asigure condiţii igienico-sanitare în producţie, pe timpul transportului, manipulării, depozitării şi desfacerii, conform normelor sanitare în vigoare;

- să măsoare produsele şi serviciile oferite consumatorilor cu mijloace de măsurare şi control adecvate, verificate metrologic în modul stabilit;

- să asigure persoanelor împuternicite din organele controlului de stat condiţii pentru exercitarea atribuţiilor de serviciu;

- să aplice tehnologii care să nu producă alterarea mediului înconjurător;

- să elibereze bonuri de casă la produsele comercializate în reţeaua de comerţ.

 

Articolul 9. Obligaţiile de garanţie

Producătorul asigură funcţionarea (utilizarea) normală a produselor (serviciilor), inclusiv a articolelor de completare, şi deserveşte consumatorul pe toată durata termenului de garanţie sau de valabilitate (utilizare) stabilit de documentaţia tehnică normativă ori contract.

Producătorul este obligat să asigure service(-ul) necesar şi piese de schimb pe toată durata medie de utilizare a produsului, iar în cazul în care durata medie nu este stabilită în documentele tehnice normative pe parcursul a 10 ani ori pe durata convenită de părţi.

Termenul de garanţie curge de la data dobîndirii produsului de către consumator, iar termenul de valabilitate (utilizare) de la data fabricării.

Dacă termenul de garanţie nu este stabilit de către producător, se consideră că produsul are un termen de garanţie de 12 luni, care curge de la data cumpărării produsului. În cazul în care data cumpărării produsului nu este indicată, termenul de garanţie curge de la data fabricării, cu excepţia produselor alimentare care nu sînt ambalate ermetic şi a unor servicii la care nu sînt stabilite termenele de garanţie în documentaţia tehnică normativă.

Termenul de garanţie se indică în documentul de însoţire a produselor sau pe eticheta lor, ori în alt document care se eliberează cumpărătorului.

La produsele alimentare, medicamente, produsele chimice, termenul de garanţie se va considera termenul de valabilitate indicat pe etichetă sau în alte documente care se eliberează la momentul cumpărării. Pe etichete se indică şi data fabricării.

Timpul de nefuncţionare din cauza deficienţelor apărute în cadrul termenului de garanţie prelungeşte în mod corespunzător termenul de garanţie şi curge din momentul sesizării vînzătorului pînă la aducerea produsului în stare de utilizare normală.

 

Articolul 10. Obligaţiile organelor de stat pentru controlul calităţii produselor şi a serviciilor

Organele controlului de stat sînt obligate să efectueze controlul calităţii produselor, inclusiv din import, şi a serviciilor oferite.

Modul de organizare şi efectuare a controlului calităţii produselor din import se stabileşte de Guvern.

Organele locale de poliţie sînt obligate să acorde, la cerere, sprijinul necesar persoanelor împuternicite, aflate în exerciţiul funcţiunii, sau să le însoţească, după caz.

Organele controlului de stat aplică sancţiuni faţă de agenţii economici, în cazul în care produsele comercializate sau serviciile acestora nu corespund condiţiilor obligatorii ale documentaţiei tehnice normative.

 

Articolul 11. Drepturile consumatorului în cazul achiziţionării unui produs de calitate inadecvată

În cazul constatării unor deficienţe despre care consumatorul nu a fost informat, acesta are dreptul de a pretinde, în cadrul termenului de garanţie sau de valabilitate:

a) remedierea gratuită a deficienţelor sau recuperarea cheltuielilor în legătură cu remedierea acestora de către consumator;

b) reducerea corespunzătoare a preţului de cumpărare a produsului;

c) înlocuirea gratuită a produsului;

d) rezilierea contractului şi despăgubirea pierderilor suferite;

e) repararea prejudiciilor morale.

Înlocuirea produsului achiziţionat se face imediat după constatarea imposibilităţii folosirii acestuia, dacă această situaţie nu este imputabilă consumatorului, iar în cazul în care este necesar controlul calităţii, în termen de 14 zile de la data sesizării. În cazul în care durata procesului de determinare a calităţii depăşeşte acest termen, înlocuirea produsului se face conform înţelegerii dintre părţi.

În cazul în care vînzătorul nu dispune de produsul corespunzător, cererea consumatorului va fi satisfăcută în termen de 2 luni de la data sesizării.

Remedierea gratuită a deficienţelor care nu sînt imputabile consumatorului se face în termen de 14 zile de la data sesizării.

Toate cheltuielile legate de operaţiunile necesare repunerii în funcţiune, înlocuirii produselor ori remedierii lor, reclamate în cadrul termenului de garanţie sau de valabilitate, precum şi cele ocazionate de transportul, montarea, demontarea, ambalarea acestora le suportă unitatea de comerţ.

 

Articolul 12. Drepturile consumatorului în cazul prestării serviciilor necalitative

În cazul prestării unui serviciu necorespunzător condiţiilor documentaţiei tehnice normative sau contractelor, consumatorul are dreptul, în termenul de garanţie, de a pretinde:

a) remedierea gratuită a deficienţelor în termenul corespunzător;

b) confecţionarea articolului respectiv din acelaşi material sau din material de calitate similară;

c) restituirea contravalorii, dacă deficienţele au fost remediate de către consumator, cu acordul celui care a prestat serviciul;

d) rezilierea contractului şi repararea prejudiciilor cauzate.

 

Articolul 13. Termenele de înaintare a reclamaţiei privind calitatea produselor şi serviciilor

Consumatorul are dreptul să înainteze reclamaţii privind calitatea produselor şi serviciilor în durata termenului de garanţie sau de valabilitate, iar în privinţa produselor de utilizare îndelungată nu mai tîrziu de doi ani din momentul trecerii la consumator, dacă legislaţia sau contractul nu prevede termene mai mari.

Reclamaţia privind înlocuirea produsului, conform art.11 lit.c), se înaintează în termen de 14 zile, fără a socoti ziua procurării, iar în cazul unor vicii ascunse în termen de 6 luni.

 

Capitolul III

INFORMAŢIA CU PRIVIRE LA PRODUSE ŞI SERVICII

Articolul 14. Drepturile consumatorilor la informaţie

Consumatorii au dreptul de a fi informaţi veridic despre sortimentul produselor, lista serviciilor prestate şi preţurile lor, calitatea, inofensivitatea şi caracteristicile calitative ale produselor şi serviciilor, condiţiile de procurare, prestare, obligaţiile de garanţie, date despre producător şi vînzător, alte date necesare pentru informaţia completă despre produse şi servicii.

Informarea consumatorului despre produsele oferite se realizează prin elemente de identificare ale acestora, care se înscriu, după caz, de produs, etichetă, ambalaj de vînzare sau în documentele de însoţire ale produselor.

Vînzătorul este obligat să-l facă cunoscut cu această informaţie pe consumator, dacă ea nu este reflectată conform alineatului precedent.

Informaţiile trebuie să fie înscrise în limba română, indiferent de ţara de origine a produsului. Pentru produsele din import textul în limba română poate fi completat cu traducerea în alte limbi, care vor fi stabilite de Guvern.

 

Articolul 15. Obligaţiile producătorului privind marcarea produselor

Producătorul este obligat să aplice pe produsele fabricate marca fabricii şi emblema comercială, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege.

Marca fabricii include în sine denumirea produsului, producătorul, adresa, numărul de telefon şi (sau) telefax, standardul sau altă documentaţie tehnică normativă cu care sînt conforme produsele fabricate.

Produsele fabricate de producători particulari trebuie să aibă etichetă, în care se indică denumirea produsului, numărul patentului şi denumirea organului care a eliberat acest document, documentaţia tehnică normativă, ale căror condiţii obligatorii se extind asupra produsului dat.

La produsele a căror calitate cu timpul poate să se înrăutăţească (produse alimentare, farmaceutice, cosmetice etc.) trebuie să fie indicată data fabricării (la produse uşor alterabile ora fabricării), termenele de garanţie ori de valabilitate.

 

Articolul 16. Informaţia despre produsele chimice şi cele tehnice complicate

Producătorul trebuie să asigure produsele chimice şi cele tehnice complicate cu instrucţiuni despre eventualele riscuri previzibile, contraindicaţii, modul de utilizare şi depozitare sau cu semne (simboluri) de avertizare, aplicate pe ambalaj sau pe produs.

 

Articolul 17. Informaţia referitoare la produsele alimentare

Consumatorul are dreptul la informaţia despre receptura produselor alimentare (conţinutul substanţelor naturale, suplimentul artificial şi mărimea lui) şi valoarea nutritivă a produselor preambalate.

Excepţie face numai receptura care, în modul stabilit, este declarată secret de firmă şi produsele agricole care se vînd neprelucrate.

În cazul produselor agricole, consumatorului trebuie să i se prezinte, la cererea acestuia cu ocazia cumpărării, informaţia referitoare la conţinutul substanţelor nocive reglementate.

Organele controlului de stat au dreptul să sisteze sau să interzică vînzarea produselor agricole, dacă producătorul sau vînzătorul acestor produse nu prezintă consumatorului informaţia referitoare la cantitatea substanţelor nocive, folosirea conservanţilor, precum şi nivelul radiaţiei.

 

Articolul 18. Limitarea reclamei

Este interzisă reclama produselor ori a serviciilor care în mod direct aduc daune consumatorului.

Lista acestor produse şi servicii se stabileşte de Guvern.

 

Articolul 19. Consecinţele prezentării informaţiei incomplete şi neautentice

În cazul în care produsul procurat nu poate fi utilizat conform destinaţiei din cauza informaţiei incomplete sau neautentice, consumatorul este în drept să rezilieze contractul în termen de 30 de zile de la data achiziţionării şi să ceară repararea întregului prejudiciu.

 

Capitolul IV

INOFENSIVITATEA PRODUSELOR ŞI A SERVICIILOR

Articolul 20. Condiţiile de inofensivitate a produselor şi serviciilor

Produsele şi serviciile trebuie să fie inofensive întreaga durată de utilizare, să excludă influenţa nocivă asupra vieţii, sănătăţii şi securităţii consumatorului şi mediului înconjurător.

Cerinţele referitoare la inofensivitatea vieţii, sănătăţii şi securităţii consumatorilor, precum şi la protecţia mediului înconjurător sînt obligatorii şi trebuie să fie stabilite în documentaţia tehnică normativă.

În cazul în care în documentaţia tehnică normativă nu sînt indicate condiţiile de inofensivitate a produsului, organele controlului de stat sînt obligate imediat după constatare să interzică comercializarea produselor pînă la elaborarea şi aplicarea documentaţiei respective în modul stabilit.

Se interzice stabilirea în contracte a unor condiţii de inofensivitate a produselor mai reduse decît cele prevăzute în documentaţia tehnică normativă.

 

Articolul 21. Semnele sau simbolurile de avertizare la utilizarea inofensivă a produselor

În scopul asigurării informaţiei garantate, care este orientată la utilizarea inofensivă a produselor, producătorul este obligat să aplice pe acestea ori pe ambalaj semnele sau simbolurile de avertizare, unanim recunoscute în practica internaţională.

Se interzice comercializarea produselor fără aplicarea semnelor şi simbolurilor de avertizare.

 

Articolul 22. Produsele şi serviciile periculoase

În cazul nerespectării de către agenţii economici a cerinţelor de inofensivitate, prevăzute în documentaţia tehnică normativă, organele controlului de stat abilitate califică produsele sau serviciile respective ca fiind periculoase.

Produsele periculoase trebuie să fie retrase din reţeaua comercială în vederea remedierii deficienţelor. În cazul în care o atare posibilitate nu există, produsele urmează a fi nimicite, iar producţia sistată.

Modul de retragere a produselor periculoase din reţeaua comercială, precum şi modul de sechestrare, utilizare sau nimicire a lor se stabileşte de Guvern.

În cazul în care produsele sau serviciile sînt considerate periculoase, dar corespund documentaţiei tehnice normative în vigoare, organele de stat pentru controlul calităţii sînt obligate să ceară abrogarea documentaţiei în cauză.

 

Articolul 23. Durata de utilizare a produselor

La produsele a căror utilizare după expirarea termenului indicat devine periculoasă pentru sănătatea şi viaţa consumatorilor sau mediului înconjurător se stabilesc termene de valabilitate (utilizare), după a căror depăşire comercializarea şi folosirea lor este interzisă.

Aceste condiţii se extind atît asupra întregului produs, cît şi asupra părţilor componente.

Producătorul este obligat să-l avertizeze pe consumator despre termenele stabilite de utilizare a produselor sau a părţilor componente, condiţiile de utilizare şi consecinţele posibile în cazul nerespectării cerinţelor.

 

Articolul 24. Certificarea produselor

Produsele fabricate conform documentaţiei tehnice normative, în care sînt prevăzute condiţiile obligatorii de inofensivitate pentru sănătatea, viaţa, securitatea consumatorului şi protecţia mediului înconjurător, trebuie să fie certificate în modul stabilit, cu aplicarea ulterioară a "Mărcii de conformitate".

Se interzice comercializarea şi importul produselor supuse certificării obligatorii, fără certificat sau marcă de conformitate, ce ar confirma că produsul este corespunzător cerinţelor indicate.

Organizarea, dirijarea generală şi coordonarea lucrărilor de certificare le exercită Organul Naţional de Certificare.

 

Capitolul V

ORGANIZAŢIILE OBŞTEŞTI DE PROTECŢIE A CONSUMATORILOR

Articolul 25. Drepturile consumatorilor de a se asocia în organizaţii

Consumatorii au dreptul la reunirea benevolă în organizaţii obşteşti, care îşi desfăşoară activitatea conform legislaţiei în vigoare.

 

Articolul 26. Drepturile organizaţiilor obşteşti ale consumatorilor

Asociaţiile consumatorilor au dreptul:

- să participe la elaborarea documentaţiei tehnice normative (standarde) care stabileşte condiţiile calitative ale produsului;

- să înfăptuiască independent expertizarea şi încercările (probele) produsului, a preţurilor şi tarifelor;

- să participe în modul stabilit la controale în sfera comerţului şi serviciilor în legătură cu examinarea plîngerilor consumatorilor;

- să participe în modul stabilit la controalele efectuate de organele de stat asupra respectării condiţiilor calitative ale produselor fabricate şi comercializate, precum şi ale serviciilor oferite;

- să organizeze asistenţa juridică şi consultativă a consumatorilor;

- să organizeze chestionarea consumatorilor, în scopul elucidării opiniei publice despre calitatea produselor comercializate şi preţurile lor;

- să informeze opinia publică prin intermediul mijloacelor de informare în masă despre calitatea produselor şi serviciilor, despre lezarea drepturilor şi a intereselor legitime ale consumatorilor, despre rezultatele chestionării opiniei publice;

- să înainteze către organele administraţiei de stat, către agenţii economici propuneri în vederea îmbunătăţirii calităţii produselor şi serviciilor şi respectării regulilor de formare a preţurilor, opririi producţiei şi a livrărilor de produse necorespunzătoare condiţiilor calitative stabilite;

- să scoată din producţie şi să retragă din comerţ produsele periculoase pentru viaţa, sănătatea şi securitatea consumatorilor, protecţia mediului înconjurător, să ceară încetarea vînzării produselor la preţuri sporite nemotivat, precum şi anularea preţurilor stabilite prin încălcarea legislaţiei în vigoare;

- să apere drepturile consumatorilor pe cale judiciară;

- să sesizeze organele puterii de stat şi ale procuraturii în vederea tragerii la răspundere a persoanelor care s-au făcut vinovate de comercializarea produselor necorespunzătoare;

- să dezvolte colaborarea internaţională în domeniul protecţiei drepturilor şi intereselor consumatorilor;

- să înainteze propuneri organelor puterii de stat cu privire la adoptarea actelor legislative noi, anularea şi modificarea legislaţiei în vigoare.

 

Capitolul VI

RĂSPUNDEREA PENTRU ÎNCĂLCAREA LEGII

Articolul 27. Drepturile consumatorilor la despăgubire

Daunele pricinuite sănătăţii, vieţii, proprietăţii consumatorului ca urmare a deficienţelor constructive, de producţie, de receptură etc. sînt restituite în întregul volum, dacă legislaţia în vigoare nu prevede răspundere mai drastică.

Consumatorul are dreptul să ceară despăgubirea, indiferent de faptul dacă a fost ori nu în relaţii contractuale cu agentul economic care a oferit produsul periculos.

Daunele pricinuite vieţii, sănătăţii, proprietăţii consumatorului se restituie numai în cazurile în care acestea au apărut în cadrul duratei medii de utilizare, stabilită în documentaţia tehnică normativă, iar în cazul în care durata medie de utilizare lipseşte în termen de 10 ani de la data fabricării produsului.

Consumatorul are dreptul să ceară, pe cale judiciară, despăgubire pentru daunele provocate în orice caz constatat.

Consumatorul este exonerat de obligaţiunea de a dovedi lipsa vinei sale.

 

Articolul 28. Intentarea acţiunii în daune cauzate consumatorului

Acţiunea în daune se intentează agentului economic, iar în cazul în care reclama a contribuit la dezorientarea consumatorului, acţiunea se intentează împotriva persoanelor responsabile de publicitate sau împotriva celor care au făcut reclamă produsului care a cauzat dauna.

 

Articolul 29. Exonerarea agentului economic de la despăgubire

Agentul economic urmează a fi exonerat de despăgubire, dacă va dovedi nerespectarea de către consumator a regulilor de exploatare a produsului sau serviciului, nerespectarea măsurilor elementare de precauţie, a condiţiilor inofensivităţii produsului sau serviciului, utilizarea acestuia neconformă destinaţiei.

 

Articolul 30. Răspunderea materială

Comercializarea fără certificat corespunzător a produselor supuse certificării obligatorii, precum şi comercializarea produselor în pofida interzicerii de către organele controlului de stat se pedepseşte cu o amendă în mărimea venitului rezultat din vînzarea produselor respective, dacă legislaţia nu prevede măsuri mai drastice.

 

Articolul 31. Răspunderea pentru nerespectarea termenelor de remediere

În cazul în care agentul economic nu a remediat deficienţele în termen de 14 zile, conform art.11, acesta plăteşte către consumator o despăgubire în procent de 2 la sută din preţul de desfacere pentru fiecare zi depăşită.

 

Articolul 32. Repararea prejudiciului cauzat la prestarea serviciilor

În cazul depăşirii termenului de executare a comenzii la prestarea serviciilor, agentul economic va plăti către consumator, pentru fiecare zi depăşită, o despăgubire în procent de 4 la sută din valoarea comenzii, dacă contractul nu prevede măsuri mai drastice.

Repararea prejudiciului cauzat la prestarea serviciilor nu-l exonerează pe agentul economic de onorarea obligaţiilor în natură.

 

Articolul 33. Consecinţele pierderii materialului sau articolului consumatorului

În cazul pierderii de către agentul economic a materialului sau a articolului încredinţat acestuia, consumatorul este în drept să ceară executarea comenzii din acelaşi material sau dintr-un material de calitate similară ori restituirea în mărime triplă a contravalorii materialului sau a articolului la preţuri curente.

 

Articolul 34. Răspunderea administrativă în cazul comercializării produselor alimentare nocive

Comercializarea produselor alimentare cu depăşirea nivelului admis de pesticide, nitraţi şi alte substanţe nocive pentru sănătatea consumatorului se pedepseşte cu o amendă, care se aplică în modul şi în mărimea prevăzută de legislaţie.

 

Articolul 35. Răspunderea administrativă în cazul informării neautentice a consumatorului

Informarea neautentică ori dezinformarea consumatorilor, prezentarea prin publicitate a altor valori ale parametrilor ce caracterizează produsele sau serviciile, altele decît cele efectiv realizate, trecerea sub tăcere a proprietăţilor, regulilor de utilizare, caracteristicilor calitative a produselor se pedepseşte cu avertisment sau amendă, în modul şi în mărimea prevăzută de legislaţie.

 

Articolul 36. Răspunderea materială în cazul comercializării produselor nemarcate sau marcate necorespunzător

Comercializarea produselor nemarcate, precum şi a produselor marcate necorespunzător se pedepseşte cu amendă în procent de 50 la sută din valoarea produselor comercializate, care se preia la bugetul de stat.

 

Articolul 37. Repararea prejudiciului moral

Despăgubirea pentru prejudiciul moral cauzat consumatorului se plăteşte de către agentul economic.

Mărimea despăgubirii o stabileşte organul judiciar.

 

Articolul 38. Răspunderea penală în cazul fabricării şi comercializării produselor nocive şi periculoase

Fabricarea, precum şi comercializarea produselor nocive şi periculoase pentru viaţa sau sănătatea consumatorilor, care au cauzat moartea lor, boli grave în masă sau au avut alte consecinţe serioase pentru consumatori ori pentru mediul înconjurător se pedepseşte pe cale penală, conform legislaţiei în vigoare.

 

PREŞEDINTELE REPUBLICII MOLDOVAMircea SNEGUR

Chişinău, 25 mai 1993.
Nr.1453-XII.